View Full Version : Millä tyylillä pelataan?
Asiaa on sivuttu varmaan jonkin verran muissa ketjuissa mutta Isaksonin ja Jhagin kommenttien(kohupelistä) ajattelin selvitellä mitä yleisö haluaa Jokereilta.
1973 katsoin ekan Jokeripelin joka oli hifkiä vastaan.Jokerit hävisi mutta valitsin sen koska vastustaja vain tappeli.Eli nykyfanien kaipaamaa linjaa kuten osista kommentteja otteluketjussa voi päätellä,"vellihousujen touhua".
Vuodet vierivät ja neppaillu-taitolätkä jatkoi Erkan vuosiin asti.Pelaajatyyppi muuttui,peli tuli tarkemmaksi ja fyysiseksi.Näppärät pelurit jäivät vähemmistöön ja kädettömyys lisääntyi tai sitten pelivan muutos oli syyllinen mielikuvaan.
Summasen otettua vastuun palattiin vähän taaksepäin,joukkueeseen hankittiin taitoa enemmän kuin voimaa.Tasapaino oli hyvä ja on edelleenkin.
Ramin toisena vuotena pelataan mielestäni passiivisemmin mistä onkin jo puhuttu mutta nyt näköjään haetaan fyysisempää linjaa kuin aiemmin.Roolit on hifkin kanssa menossa nurinpäin.
Itse kaipaan vanhaa taitokiekkoa ja kosto on suloisempi mättämällä maaleja kuin istumalla jäähypenkillä.Nähtävästi kuitenkin joku Sämpylä pitää istua vaihtoaitiossa.Tappelut pelin tiimellyksessä on ihan selvä mutta kostoretket ei kuulu peliin.
Olen siis JHagin ja muiden kanssa samaa mieltä:se pelillinen ero takaisin niin saadaan jonkinlaista vastakkainasettelua ja sitä kautta tunnelmaa peliin.Kaikki tuntuu olevan samaa massaa kun katsoo pelejä.Ehkä Jortikka on se joka muuttaa pelityylin.
Ei ole nykyjoukkue se Jokerit johon ihastuin noin kymmenen vuotta sitten - ei ole ollut moneen vuoteen. Se vanha jokerihenki on kadonnut jonnekin, enkä ole monen polven stadilaisena innostunut näkemään jokeripaidassa ties mitä maakuntapelaajia.
Viime vuosina Jokereiden pelityyliäkin on käännelty ties mihin suuntaan. Ensimmäisellä W&S kaudella yritettiin (IFK-tyylistä) fyysistä pelitapaa, ja nyt vuorossa on tällainen puolustusperuuttelu. Pidän toki fyysisestä lätkästä kunhan se ei mene liiallisuuksiin, mutta tämä puolustuspeli ei taas ole mistään kotoisin. Jokeripelin pitäisi olla perinteisesti vauhdikasta hyökkäysvoittoista taitolätkää, jossa laidat paukkuvat ja ylivoimahyökkäykset päätyvät tyylikkääseen kuvioon, jossa vastustajan veskari viedään kahville ja kiekko maaliin.
Paljon on asioita, joista en nykyään tuolla kentällä pidä, mutta tämän kauden olen jaksanut olla mukana spekuloimassa Jokereiden peliä ja tätä siirtorulettia. Tiedän, ettei muutosta ainakaan tällä kaudella tule tapahtumaan, joten parempi se on tukea joukkuetta, kun olla seuraamatta kokonaan.
Aika monena vuotena olen katseeni jo kääntänyt kohti ensi kautta, mutta toivottua tulosta ei ole koskaan tullut - ainoastaan päinvastoin. Ryssitään Santalat sun muut muualle ja tätä menoa saadaan samanlaista katsoa jatkossakin. Jaksaako esim. Valtonen tai Laine enää katella tätä samaa touhua, vai ottavatko T. Ruudusta mallia ja hyppäävät jonkun toisen seuran ykkös-kakkosketjuun?
Ja minkälaisia pelaajia näkisin mieluiten suosikkijoukkueessani? Täysin omista kasvateista koottu jengi on nykyään melko mahdoton, mutta kyllä johdolla pitäisi olla uskallusta sijoittaa uutta joukkuetta rakentaessa paperille omia junnuja hyviin rooleihin. Olen seurannut tässä nyt monta kautta putkeen, miten joukkuetta rakennetaan ja kertaakaan ei ole uskallettu asettaa omia pelaajia ennakkoarvioissa korkealle.
Nyt pitäisi luoda jotain uutta Jokereiden näköistä. Jos ei sentään mitään voittokone, niin edes melko hyvin liigassa pärjäävä porukka. Valitettavasti sitä päivää saadaan luultavasti odottaa siihen saakka kunnes joukkueen talous ei ole enää nykyisessä kunnossaan ja on pakko panostaa omiin nuoriin. Ei minua niinkään menestys kiinnosta, kunhan Jokerit saataisiin taas Jokereiden näköiseksi sakiksi ja pelattaisiin yleisöön menevää lätkää.
Tästähän menee muutenkin fiilis, kun joka kaudella pitäis tuoda mestaruus himaan nimekkäällä kokoonpanolla. Raha on vaan liian tärkeetä meidän pisneksentekijöille. Eihän tässä nyt ole mitään tolkkua, että mestaruus on nro. 1 ja muulla ei ole väliä. "Jortikka on voittanut kuus mestaruutta" ja blaablaa. Olen itse kallistunut pikkuhiljaa Aravirran kannalle, mutta minkäs sille edes enää mahtaa.
Jos minä saisin päättää, niin enää ei hankittaisi yhtään "ulkopuolista" pelaajaa ja lähtijät korvattaisiin suurimmilta osilta näillä omilla junnuilla, jotka pikkuhiljaa nostaisivat panostaan kokeneiden pelimiesten ympärillä.
Pistäkää nyt joku oikea jokerihenkinen henkilö sinne kasaamaan jengiä. Tätä menoa tekisi mieli siirtyä seuraamaan vain A-junnujen pelejä.
Varsin sekava ja huonotasoinen kirjoitus, mutta tajusitte varmaan pointin. Kertokaas muutkin mitä haluaisitte tulevaisuudelta.
Tuntuu, että tästä samasta aiheesta keskustellaan jo monessa eri ketjussa. Mutta ei lisä pahaa tee.
Olen melko varma siitä, että jos Jokerien peli kulkisi tällä hetkellä, kuten materiaali edellyttää, kritiikkiä pelaajavalintoja kohtaan ei esiintyisi niin paljon kuin nyt. En tiedä onko joku kestoselitys tämä tukkoon harjoitteleminen, mutta itse en enää jaksaisi tuollaista tilitystä kuunnella. Totuus on, olipa syy mikä tahansa, että peli ei juuri kulje. Ei ole kulkenut sitten marraskuun puolivälin. Paitsi eräässä Continental Cupissa, joka oli kauden "päätavoite". Noitakaan pelejä en päässyt näkemään.
En ole koko kaudella nähnyt kuin pari-kolme hyvää peliä Jokereilta, erinomaisia en varmaankaan yhtään. Todettakoon, että mittarina käytän nyt muutakin kuin tulosta tai puolustuspelin onnistumista. Aivan erityisesti mittarina on pelin viihdearvo, joka on laskenut. Pelissä ei ole hienoja hyökkäyskuvioita eikä taklauksia.
Miksi viihdearvo on laskenut? Miksi peli näyttää siltä kuin se nyt näyttää? Minä väitän, että syynä on valmentaja Summasen henkilökohtainen kunnianhimo. Hän käyttää Jokereita surutta hyväkseen pyrkiessään ylöspäin omalla urallaan ja onkin onnistunut tavoitteessaan. Luomallaan pelityylillä hän on saavuttanut menestystä, eli viime kaudella mestaruus, tällä kaudella runkosarjan johtopaikka sillä hetkellä kun maajoukkuevalmentaja valittiin. Pelkästään siis tuloksia seuraamalla Summanen on menestyvä valmentaja, joka ansaitsee paikan maajoukkuevalmentajana. Jääkiekkoseura Jokerit sen sijaan ansaitsee valmentajakseen jotain muuta kuin Summasen. Onneksi näin myös tämän kauden jälkeen tapahtuu. Ja edelleenkin totean, Raimo Summanen on hyvä valmentaja.
Summasen työnantaja on Hjallis Harkimo (Virmasta en viitsi mainita tässä välissä, koska Harkimo sanelee kuitenkin linjat), jolle menestys on niinikään asia numero yksi. Menestyshän on yhtä kuin raha. Niin hän on ainakin tähän asti luullut. Summanen tuo menestystä, lähes takuuvarmasti. Harkimo on kuitenkin aina ollut hyvä kuuntelemaan ääniä kentältä. Äänet ovat kiistattomasta menestyksestä huolimatta muuttuneet yhä kriittisemmiksi. Samalla yleisö on alkanut karttaa Jokerien pelejä. Pelkkä menestys ei siis riitäkään, mikä on varmasti Harkimolle yllätys. Talousmiehenä hän on jo pannut merkille, että kassaan ei kilisekään rahaa niin kuin luulisi.
Miten tähän on sitten tultu? Kuten sanoin, syynä on Summasen henkilökohtainen kunnianhimo. Häntä ei paskaakaan hetkauta Jokerien perinteet (ja niitäkin oikeasti on). Summanen on Jokereissa haistanut tilaisuuden tulla menestyväksi valmentajaksi pomminvarmalla metodilla. Materiaali on niin kova, että ilman huolta playoff-paikan menetyksestä se on mahdollista virittää koko kauden kestävällä tehovalmennuksella hirvittävään iskuun kolmen-neljän viikon jaksoa varten. Pelityyli on tarkoituksella valittu juuri sellaiseksi, jolla loppupeleissä tulos tehdään. Tätä tavoitetta varten on oltu valmiit uhraamaan kaikki muu, kuten henkilökohtaiset pörssipisteet, yleisön viihtyvyys jne. Kun mestaruus voitetaan, kaikki on mennyt nappiin. Vai onko?
Aiemmat kirjoittajat ovat vaatineet linjan muutosta. Niin minäkin. Vertaloiden sijaan on ruvettava vihdoin satsaamaan myös omiin kasvatteihin, eli niihin, joille on herkässä nuoruusiässä ehtinyt kasvaa Jokeri-sydän. Tämä materiaali, joka jatkuvasti kasvaa juniorityömme tuloksena, on erittäin lahjakasta. Jokerit pysyisi luultavasti kirkkaasti SM-liigan keskitason joukkueena, vaikka se ei hankkisi juuri lainkaan pelaajia organisaation ulkopuolelta. Seuran päättävissä elimissä on tehtävä selkeä linjan muutos jo ensi kaudeksi. Satsataan selkeästi omiin kasvatteihin tai jo pitkään seuraa palvelleisiin, Jokereiksi itsensä tunteviin pelaajiin ja jätetään kaiken maailman tusina-Vertalat, Vostrakit ja Sihvoset hankkimatta. Ei ole mitään järkeä siinä, että Jokerit ostaa kovalla rahalla kolmos-, nelosketjun miehiä. Ymmärrän, että muutama kova pelaaja joudutaan hankkimaan ulkopuolelta, mutta vain ykkös- tai kakkoskenttään. Loppujen on tultava omista kasvateista tai kasvateiksi luokiteltavista.
Valmentajaksi on valittava mies, joka ymmärtää Jokerien perinteiden ja yleensäkin urheilullisen ja viihdyttävän jääkiekon päälle. Tällä hetkellä suosikkini valmentajaksi ei ole Jortikka, vaan Jarmo Kauppi tai sitten Wade Immonen. Pitkään Jokerien A:ssa ja nyt Kiekko-Vantaassa valmentanut Kauppi tuntee nykyiset Jokeri-nuoret. Ja hän on myös mies, joka on valmis antamaan pelipaikan eri tyyppiselle pelaajalle, eli Pasi Nielikäiselle ja on pannut tämän ruotuun. Tänään SportFM:ltä kuulemani Nielikäisen haastattelu oli erittäin positiviinen. Kun homma räiskyi aluksi yli, Kauppi laittoi Nielikäisen taklauskieltoon, kunnes tatsi löytyi. Ja Nielikäinen totteli. Nyt homma taas sujuu ja hän saa pelata fyysisesti. Tämä oli vain esimerkki. Nielikäisen ei silti tarvitse välttämättä kuulua ihannejoukkueeseeni.
Ensi kaudesta alkaen on tehtävä selkeä linjan muutos joukkueen kokoamisessa. Vähemmän hankintoja, mutta ne vähät saavat olla laadukkaita. Loppuihin pelipaikkoihin niin pitkälle kuin mahdollista miehet omista kasvateista. Niitä nimittäin maakunnissa riittää; Hulkkonen, Somervuori, Santala, Dahlman jne.
Summanen käyttää loistavaa organisaatiota ja materiaalia hyväkseen. Hän ei piittaa siitä, mitä katsojille esitetään. Hänen tavoitteensa on vain mestaruus. Hyvä tavoite, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Liput ovat niin kalliita, että myös runkosarjassa on esitettävä viihdyttävää jääkiekkoa.
Jack Daniel's
27.01.2003, 22:44
Hyviä kirjoituksia tässä ketjussa kaikilta tasapuolisesti! Itsekin olen tympääntynyt tähän nykyiseen, Súmmasen luomaan pelitapaan. En yhtään ihmettele, että kansa kaikkoaa katsomosta, kun pelin viihdearvo on nykyistä luokkaa, joka on suoraan sanottuna täysin perseestä.
Vakion ansiokkaaseen kirjoituksen jälkeen ei ole enää paljon lisättävää, siinä tuli oikeastaan kaikki oleellinen.
Minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jääkiekko on edelleen ensisijaisesti maalintekopeli eikä puolustuspeli. Toki puolustus on tärkeä osa menestyvää joukkuetta, mutta pääsääntöisesti puolustuksen pitää olla kykenevä tukemaan joukkueen hyökkäyspeliä, eritoten kiekon kuljetuksessa, avaussyötöissä ja nousuissa hyökkäyksen päättämiseksi. Näin ei tämänpäivän Jokereita ole rakennettu eikä sitä näin peluuteta. Pääsyy on valmentaja Raimo Summanen. Minä en välttämättä lähtisi Summasta kuitenkaan syyllistämään, niin kauan kuin tulosta tulee, vaikka minua ei pelien seuraaminen tänä päivänä enää yhtä paljon kiinnostakaan kuin takavuosina. Summanen tekee sitä työtä josta hänelle maksetaan, tähtäimenään kannu keväällä, joka on ainoa mahdollinen lopputulos joka häneltä hyväksytään, muuten hänen katsotaan epäonnistuneen. Summanen on muuten näyttänyt osaavansa joukkueen peluuttaa hyökkäysvoittoisellakin pelitavalla mestariksi, joten ehkä tämä on hänen tapansa viedä projekti pomminvarmasti loppuun, mene ja tiedä. En kuitenkaan ole sitä mieltä, etteikö nykyisellä materiaalilla pystyisi tämän päivän liigassa ei ainoastaan pelaamaan, vaan myös menestymään mainitsemallani pelityylillä, katsokaa muita joukkueita. Tästä johtuen olen kuitenkin kauden aikana myöskin kritisoinut Summasen pelitaktiikkaa, vähän lisää uskallusta ja riskinottoa näkisin mielelläni, sillä nythän paalupaikka karkaa joka tapauksessa, vaikka uskollisesti onkin pelattu puolustuspeliä. Mitäs sitten Raimo, jos kannu ei keväällä nousekaan ? No niin, se siitä ja nykyisestä pelitavasta.
Mitä sitten tulevaisuudessa ? Suomesta ei varmaan lätkäfania löydy, joka ei mieluiten haluaisi nähdä joukkueessaan mahdollisimman paljon omia junnuja, se lienee selviö. Jokerit on kuitenkin siitä kiitollisessa tilanteessa, että sillä olisi omilla junnuillaan mahdollisuus jopa menestyä. Tämä on kuitenkin pitkä tie, joka vaatii kärsivällisyyttä ja huonoja esimerkkejä on omasta takaa ja naapuristakin, mitä tapahtuu kun yritetään saada liian suuri muutos aikaiseksi liian nopeasti. Periaatteessa Jokerit voisi rakentaa saman tien menestyvän joukkueen omista junnuistaan jo ensi kaudelle. Tämä vaatisi Jokerilähtöisten jo rutinoitujen pelimiehien kotiuttamista muista joukkueista ja nykyisten A-ikäisten sisäänajoa ensi kaudella. Miksei näin sitten tehdä, jos se näin helppoa on ?
Minulla on käsitys, että seuran omistaja luulee katsojien tulevan matseihin seuraamaan vain tähtiä ja menestyvää joukkuetta. Kuten Vakio aiemmin jo totesikin, on hän kuitenkin varmaan jo huomannut, ettei asia näin välttämättä olekaan. Mutta siinä varmasti yksi syy tämänhetkiseen tilanteeseen, mutta toivoa sopii, että muutosta olisi tulossa. Toinen syy joka on vaarana, jos peluutat nuorta ja menestyksekästä joukkuetta liigassa, on tuo vanha peikko, NHL. Vaikka olisi millainen juniorituotanto tahansa, ei se kestä 5-6 junnun lähtöä taalajäille vuosittain. Varsinkin kun sinne nykyään viedään myöhäisherännäiset kolmekymppisetkin. Tämä onkin sitten asia johon ei enää lääkettä löydy, ainakaan minulta.
Olen tämän aiemminkin tainnut tänne palstalle kirjoittaa, mutta vielä kerran, lyhyesti:
Haluan nähdä joukkueessa enemmän Jokerilähtöisiä pelaajia. Haluan joukkueen liikkuvan ja liikuttavan kiekkoa nopeasti ja vauhdilla. Haluan nähdä joukkueen joka taklaa ja tajuaa taklausten merkityksen karvauspelissä. Haluan nähdä nopeita hyökkäyksiä, sekä 2-1 että 3-1 ja läpiajoja. Haluan nähdä poikkikentän syöttöjä. Haluan että jokainen hyökkäys päättyy laukaukseen kohti maalia.
En halua nähdä puolustuspelaamista joka perustuu mailahäirintään, roikkumiseen ja perässä luistelemiseen (ns. varjostamiseen). En halua nähdä 3-4 pelaajan puolustussumppua keskialueella. En halua nähdä orjallista kaistapelaamista jossa poikkikentän syötöt ovat kiellettyjä.
Hyvä kirjoitus mm Vakiolta. Sallinet muutaman ajatuksen ja kysymyksen, ilman provoa:
''Miksi viihdearvo on laskenut? Miksi peli näyttää siltä kuin se nyt näyttää? Minä väitän, että syynä on valmentaja Summasen henkilökohtainen kunnianhimo. Hän käyttää Jokereita surutta hyväkseen pyrkiessään ylöspäin omalla urallaan ja onkin onnistunut tavoitteessaan. Luomallaan pelityylillä hän on saavuttanut menestystä, eli viime kaudella mestaruus, tällä kaudella runkosarjan johtopaikka sillä hetkellä kun maajoukkuevalmentaja valittiin. ''
Minä uskaltaisin väittää, että Summanen valmentaa juuri niin tällä hetkellä, kuin Hjallis haluaa. Yritän tuoda asiaan vähän perspektiiviä. Ajatelkaas jääkiekkoa Hjalliksen kannalta. Onko Hjallis intohimoinen urheilumies? Ei ole. Hän on intohimoinen bisnesmies. Kuinka niin? Väitän, että pitkällä tähtäimelle ajatellen, Jokerit on Hjallikselle vain väline. Yksi väline, terve sellainen, joka toimii päävuokranmaksajana sille yhdelle kiinteän omaisuusmassan osa-alueelle, jonka arvo Hjallikselle on suoraan mitattavissa rahassa. Jääkiekkojoukkueet eivät perinteisesti ole sijoituspiireissä kovin haluttua tavaraa ja toimialaa. Urheilu ei kovin usein ole bisnes. Hjallis kartuttaa kiinteää omaisuuttaan, jossa yhtenä maksumiehenä toimii jääkiekkoseura Jokerit, jonka rahallinen arvo voisi olla hyvällä tahdolla esim 10 miljoonaa euroa. Hallin, jossa seura pelaa, velaton arvo on helposti 50 Meur. Kun halleja on pian puolen tusinaa, on helposti laskettavissa, kiinnostaako Hjallista nuorten kasvatustyö vai menestys rahalla ostettuna. Helppo.
'' Harkimo on kuitenkin aina ollut hyvä kuuntelemaan ääniä kentältä. ''
Miksi Hjallis vaarantaisi edellä kuvatun perusteella kymmenen tuhannen maksaneen katsojan keskiarvon. Anteeksi, jos epäilen Hjalliksen pitkäjänteisyyttä ja lojaalisuutta toimia jääkiekon nuorisokasvatuksen suurlähettiläänä.
''Miten tähän on sitten tultu? Kuten sanoin, syynä on Summasen henkilökohtainen kunnianhimo. Häntä ei paskaakaan hetkauta Jokerien perinteet (ja niitäkin oikeasti on). ''
Ks edelliset vastaukseni. Luulen, että Summanen on ollut sekä pätevä, että sopiva valmentaja työnantajansa arvomaailmaan. Tulos tai ulos.
'' Vertaloiden sijaan on ruvettava vihdoin satsaamaan myös omiin kasvatteihin, eli niihin, joille on herkässä nuoruusiässä ehtinyt kasvaa Jokeri-sydän. Tämä materiaali, joka jatkuvasti kasvaa juniorityömme tuloksena, on erittäin lahjakasta. ''
Näin varmasti on. Toivottavasti heillä on sijansa ja heitä kohtaan on riittävä ymmärrys edellä kuvatun kanssa.
''Valmentajaksi on valittava mies, joka ymmärtää Jokerien perinteiden ja yleensäkin urheilullisen ja viihdyttävän jääkiekon päälle. Tällä hetkellä suosikkini valmentajaksi ei ole Jortikka, vaan Jarmo Kauppi tai sitten Wade Immonen. ''
Tähän liittyisi juuri se riski, että Hjalliksen tulisi olla valmis tinkimään hetkellisesti urheilullisista ja taloudellisista tavoitteistaan. Minäpä luulen, että Hjallis haluaa mieluummin saada mahdolliselle Jokerien ostajakandidaatille (hullujahan tässä maassa riittää, viimeistään seuraavan nousubuumin yhteydessä) näyttöä vakaasta urheilullisesta menestyksestä ja sen jälkeen myydä lotkauttaa Jokerit ja jää nauttimaan siitä saatavasta helpoimmasta tuotosta, vuokratuotosta. Ja antaa uuden, innokkaan ja rahakkaan ostajahörhön pullikoida SM-Liigan ''kokkien'' kanssa.
''Ensi kaudesta alkaen on tehtävä selkeä linjan muutos joukkueen kokoamisessa. Vähemmän hankintoja, mutta ne vähät saavat olla laadukkaita. Loppuihin pelipaikkoihin niin pitkälle kuin mahdollista miehet omista kasvateista. Niitä nimittäin maakunnissa riittää; Hulkkonen, Somervuori, Santala, Dahlman jne.''
In Your dreams. Enkä todella tarkoita kommenttiani provoksi. Uskon ajattelevani jopa realistisesti tässä asiassa. Hjallis hankkii juuri ne miehet, joita menetyksen takuuksi tarvitaan. Siinä ei liikoja kasvattajaseurat paina, kun hemmo vetää kahvat kaakossa.
''Summanen käyttää loistavaa organisaatiota ja materiaalia hyväkseen. Hän ei piittaa siitä, mitä katsojille esitetään. Hänen tavoitteensa on vain mestaruus. Hyvä tavoite, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Liput ovat niin kalliita, että myös runkosarjassa on esitettävä viihdyttävää jääkiekkoa.''
Tähän sopisi se ihmettely, jota on joskus ketjuissanne tehty. Teillä on maksaneita katsojia aina kymmenisen tuhatta ja paikalla kuutisen tuhatta. Karrikoiden. Luulen Hjalliksen olevan tyytyväinen niin kauan, kun tuo 'maksaneet' osio on noinkin kondiksessa. Hjalliskin on oppiut kiekkomaailmaa jo sen verran, että valmentajalle tulee monoa vasta, jos menestystä ei tullut. Joskus sitä tuli keveämminkin perustein.
Korostan, etten provosoi. Mieluummin kävisin asiasta asiallista keskustelua kirjoittajien kesken. En väitä kantaani ainoaksi totuudeksi. Se on muodostunut ohuista tiedonjyvistä ja omista johtopäätöksistä vuosien saatossa sivusta seuraten.
Hyviä näkemyksiä monella, ei ole paljon lisättävää. Erityisesti Vakion idean Jarmo Kaupista päävalmentajana allekirjoitan, niinkuin aiemmin tänään Summasen seuraaja -ketjuun kirjoittamastani viestistä voi lukea.
Syitä nykyiseen tilanteeseen on varmasti paljon. Päällimmäisenä on minusta Harkimon Jokereihin tuoma "voittamisen kulttuuri". On tietysti hienoa, että Jokerit menestyy, mutta jatkuvalla paineella on ollut myös varsin kielteisiä vaikutuksia.
Esimerkki: edellinen hyökkääjän paikalla pelaava Jokereista maajoukkueeseen noussut oma kasvatti on edelleen Juha Lind, jonka läpimurrosta on pian kymmenen vuotta aikaa. Tuona aikana Jokereista on enemmän tai vähemmän kärsimättömästi ajettu pois Eero Somervuoren, Tommi Santalan ja Jani Ritan tapaisia superlupauksia.
Seuraavaksi vuorossa on Teemu Laine, joka kaiken järjen mukaan lähtee tämän kauden jälkeen, vaikka varmasti olisi itse halunnut kasvattajaseurassaan jatkaa, jos kyseinen seura ei olisi niin kaltoin häntä kohdellut. Seuraavina jonossa ovat Tomi Mäki, Sean Bergenheim, Arto Koivisto, Valtteri Filppula, Arsi Piispanen, ... Joko heistä joku tekisi läpimurtonsa kansalliselle huipulle Jokereissa, vai vievätkö heidän peliaikansa uudet tiilikaiset, mettovaarat, virtaset, vertalat, turuset ja vostrakit. Miettikääpä sitä...
Puolustuksessa tilanne ei ole ollut aivan yhtä synkkä, vaikka toki J-M Loikalan, Antti Hulkkosen, Tero Paappasen ja nyttemmin myös Rami Alangon kasvatustyöstä saa nauttia jokin toinen liigaseura.
(Maalivahtien osalta mitään valittamista ei sentään ole. Ari Sulanderin ja Kari Lehtosen välissä ei ollut yhtään omaa kasvattia, josta olisi huippuvahdin saanut tekemälläkään. Toki yhtään kärsimättömämpi tapaus olisi Sulon asemassa kyllästynyt jo aiemmin.)
Ja mitäkö tekemistä tällä oli sen menestyspaineen kanssa. Kun on pakko voittaa, luottaa valmentaja tietysti mieluummin kokeneisiin pelaajiin, jolloin kokemattomien rooli jää auttamattomasti liian pieneksi. Toki välillä joku teemulaine voi päästä muutamaan peliin paikkaamaan loukkaantumisia ykkösketjuun, mutta kun seuraavassa hetkessä pudotetaan taas ketjujen ulkopuolelle ja hankitaan peliaikaa syömään yksi pavelvostrak lisää, ei se varmaankaan itseluottamukselle tee kovin hyvää.
Edellisvuosina hyvää työtä omien kasvattien sisäänajossa ovat tehneet mm. nyt liigan kärkipaikoilla kamppailevat HPK ja Kärpät. Mitenkään ylivertaista näiden seurojen kasvatustyö ei Jokereihin verrattuna ole, mutta kummasti vain maajoukkuetason pelureita nousee esiin huomattavasti useammin kuin Jokereista. Toki molemmissa seuroissa osataan myös hankkia oikea vahvistus oikeaan paikkaan, mutta joukkueen runko koostuu silti omista kasvateista tai vähintäänkin melkein sellaisista.
Myös pelityylissä Jokerit saisi ottaa mallia em. joukkueista. Jokerit on perinteisesti ollut pääkaupungin joukkueista vähemmän fyysinen, mutta toisaalta taitavampi. Itse en koe mitenkään ongelmalliseksi fyysisyyden lisääntymistä, ilman sitä on vaikea nykykiekossa pärjätä, mutta iloista hyökkäyspeliä ei mikään taklaus, tappelu tai laitakahina voita. Tällä kaudella taitoon ja pelaajien henkilökohtaisiin oivalluksiin perustuvaa peliä on nähty hirvittävän vähän.
Ainakaan minä en halua kannattaa joukkuetta, joka mainitaan ensimmäisenä puhuttaessa puolustusvoittoisesta jääkiekosta. Toistaiseksi Jokerit ei vielä ole ihan niin leimautunut, mutta nykymenon jatkuessa voi pian ollakin.
Edit: Kun Senior tuossa välissä ehti oman lusikkansa keittoon laittamaan, niin todettakoon nyt vielä, että olen jälleen kerran samaa mieltä tämän kanssa.
...manu 17! Kiitos loistavista kommenteista Tökö Pöbö, Vakio, Gags ja eh! Seniorin viiltävän terävää realismia tihkuvaa analyysiä en voisi edes "märissä" päiväunissa pitää minkään asteisena provona. Silkkaa asiaa!
Missä on (kai pitäisi käyttää kielioppi kummajaistan johdosta monikkoa; ovat, mutta kun en osaa) tänä päivänä Helsingin Jokerit ja mikä on tuulensuunta purjeissa?
Itse elin varsinaisen kuherruskuukauteni Narrien kanssa noin about -87-89. Hienoa aikaa vaikka divaria tahkottiinkin. Ei ollut "nousukkaita" katsomossa vaan kaikki olivat takuuvarmasti aidosti joukkueen takana. Tunnelma pelistä toiseen loistava etc...
Tässä olisi se tinkimisen paikka, mutta kun eletään tällaisessa maailmassa kuin eletään niin se on vain, "money talks". Epäilen kuitenkin "leuattoman" laskevan, että meidän, tässä ketjussa esiintyneiden, kaltaiset ovat vähemmistöä ja Jaffis täytyy enemmän menestyksen myötä näistä hmm.. toisenlaisista kannattajista!?!
Ehkä tämä on jonkinasteista Don Quihote-taistelua, jonka lopputulos on valitettavan ilmeinen jo ennen varsinaisen taistelun alkua...
Pelolla tulevaisuuteen katsoen...vaikkakin edelleen toivoa täynnä!
Hyviä näkemyksiä Seniorilta ja muilta. En lähde ruotimaan Seniorin pitkää kirjoitusta sen tarkemmin. Siihen ei nyt riittäisi edes aika.
Sen verran kuitenkin toteaisin, että vaikka peräänkuulutinkin linjan muutosta jo ensi kaudelle, en tarkoita, että kaikki ostopelaajat olisi heitettävä ulos samalla ovenavauksella. Eikä kaikkia ostopelaajia ylipäätään tarvitse heittää ulos. On selvää, että kaikissa jääkiekkojoukkueissa on myös muualta tulleita pelaajia.
Suuntaa on muutettava ja se voidaan tehdä kohtuullisen rauhallisestikin. Tällöin muutosta ei tarvitse tehdä edes välttämättä menestyksen kustannuksella. Valmentajaksi kuitenkin tarvitaan kaveri, joka ymmärtää nykyisten Jokeri-nuorten päälle ja sitoutuu tekemään parhaansa heidän ajamisekseen joukkueeseen hieman pidemmällä aikavälillä. Esimerkiksi Jarmo Kauppi.
Sellaisia lahjakkuuksia kuin esim. Laine, Bergenheim, Mäki, Filppulat, Kalteva, Kantee ei saa missään nimessä sössiä mihinkään muuhun liigaseuraan. Ainoa mihin he saavat puolestani mennä on NHL. Mutta sitä ennen on koulittava pojista miehiä. Jokereissa.
Ulos joukkueesta voidaan tämän kauden päätteeksi heittää ainakin Vertala, Vostrak (kuka ostaa sopparin?), Nemirovsky, Vallin, Mikkola ja Tukio. Sellaisia, jotka erittäin mielelläni haluaisin jatkossakin nähdä ovat Lehtonen (NHL?), Peltonen, Aalto, Valtonen, Voutilainen, Niemi, Malmivaara, (Strömberg motivaatiovarauksin), mahdollisesti myös Hentunen.
Jos joukkueeseen hankitaan ulkopuolelta pelaajia, niiden tulee olla ehdotonta huippuluokkaa, ei mitään Timo Vertaloita. Erityisesti tarvitaan kova ykköskenttä, pakkeja myöten. Jos se on kokonaisuudessaan muualta tulleita pelaajia, sitten se on. Kuitenkin vähintään kakkoskentästä lähtien pitää alkaa löytyä näitä "omia poikia" tai muuten Jokerin muotoisen sydämen omaavia pelaajia.
flintstone
28.01.2003, 09:15
Ja paljon asiaa. Noista Vakion esiinnostamista ulospotkittavista pelaajista olisin hieman erimieltä, tosin vain Tukion kohdalla. Eli Tukio on tulevaisuuden kiekollisia huippupuolustajia ja kaverilla on useamman vuoden sopimus meidän kanssa ja Jokerit perinteisesti kunnioittaa tehtyjä sopimuksia. Tukio on toki vielä pahasti raakile mutta potenttiaalia kaverilla on paljon.
Ja mitä tulee itse aiheeseen niin olen muiden kanssa samaa mieltä siitä että kolmos ja nelos kenttien pelaajat pitää pääsääntöisesti ottaa omista ja mahdollisuuksien mukaan myös ykkös ja kakkos kenttiin pitää rohkeasti nostaa omia pelaajia. Jos ulkopuolelta hankitaan pelaajia niin näiden pelaajien on oltava selviä tapauksia ja selkeitä vahvistuksia joukkueeseen, mitään rivipelaajia maakunnista ei kaivata.
Perusongelma on se, että joukkueelta puuttuu runko: ts. Jokereissa ei ole ajettu sisään Jokereiden omia tai leimallisesti omia (= pelanneet useita vuosia Jokereissa) kasvatteja ja muita pelaajia. On vain ostettu muutama hyvä pelaaja ja sitten tusina keskinkertaisia pelaajia. Heidät on pantu valumuottiin ja näin on synnytetty viisikkopuolustamiseen erikoistunut, uusi Helsingin Jokerit. Valitun pelityylin toteuttaminen vaatii sitä, että käytössä on riittävä määrä riittävän tasaista massaa, jonka voi harjoituttaa puolustamaan omaa maaliaan kuin Saksan paimenkoiran kotiaan. Parhaiten asia selviää edellisottelun (26.1. 2003 vs. Blues) kokoonpanosta.
Jokerit hyökkää:
1. vieras-vieras-vieras
2. vieras-vieras-vieras
3. vieras-vieras-vieras
4. Valtonen-vieras-Laine
Jokerit puolustaa:
1. vieras-AJ Niemi
2. vieras-vieras
3. vieras-Ströba
4. vieras
Tosin Voutilaisen voisi laskea melkein Jokeriksi, mutta se ei asiallisesti ottaen muuta mitään. Jokereiden identiteetti on kateissa. Itse olen hyvin skeptinen muutosten suhteen. Historia opettaa: kuka muistaakaan enää aikanaan lanseerattua Hjalliksen omat pojat -kampanjaa, joka muuttui suorastaan anti-omat pojat kampanjaksi sitä mukaan kun pelit kaudella lisääntyivät.
Yritin täälläkin kampanjoida Vostrakin hankkimista vastaan kirjoittamalla siitä, että missään nimessä ei pitäisi enää hankkia uusia pelaajia hyökkäykseen. Ei niinkään siksi, että mulla olisi jotain 4-ketjun tasoa olevaa Vostrakia vastaan, vaan kuten kirjoitin, Vostrak vie taas yhden paikan junioreilta.
Ongelma ei ole edes siinä, ettenkö ainakin minä jaksaisi katsoa hyviä pelaajia olivat he sitten vaikka Kiinasta. Mutta viimeistään Sandwithin, Vertalan, Vostrakin ja monien muiden tämän kauden ostosten jälkeen on jokaisen myönnettävä, että näiden hankintojen tarkoituskaan ei ollut saada joukkueeseen hyviä ja luovia pelaajia. Sellaisille ei ole joukkueelle kaavaillussa taktiikassa yksinkertaisesti käyttöä Peltosen ja muutaman muun lisäksi.
Tähän on tultu.
flintstone
28.01.2003, 10:37
Otetaan mukaan noi lähimmät naapurit (Blues ja HIFK) ja sitten liigakärkenä oleva HPK.
Blues:
vieras-vieras-vieras
vieras-vieras-vieras
vieras-Ylönen-vieras
Jämsänen-vieras-Näätänen
Hirvonen
vieras-vieras
vieras-vieras
Laatikainen-vieras
Gustafsson
vieras
Oksa
yhteensä: 7 omaa, 15 vierasta
HIFK:
vieras-vieras-vieras
Järvinen-Viitaluoma-Pikkarainen
vieras-Hirschovits-Vihko
Holma-Häppölä-vieras
vieras
Lamberg-vieras
vieras-Söderholm
vieras-vieras
vieras
vieras
vieras
yhteensä: 9 omaa, 13 vierasta
HPK:n joukkue:
Miettinen-vieras-vieras
vieras-vieras-vieras
vieras-M.Kenig-Louhi
Suutarinen-vieras-Sillanpää
Tuulola-vieras
vieras-vieras
vieras-vieras
Korkeavuori-Heino
Puurula
Heinonen
yhteensä: 10 omaa, 12 vierasta
Ja Jokerit siis:
vieras-vieras-vieras
vieras-vieras-vieras
vieras-vieras-vieras
vieras-vieras-Bergenheim
Laine
(jos kerran Vodea ei lasketa omaksi niin ei se Tomek Valtonenkaan ole varsinaisesti meidän omia)
vieras-Niemi
vieras-vieras
vieras-Strömberg
vieras
Lehtonen
Helanen
yhteensä: 6 omaa, 16 vierasta
Ainoastaan maalivahtirintamalla voidaan olla tyytyväisiä omavaraisuudesta, puolustuksessa sentään ykkösparissa on oma kaveri mutta liikaa sielläkin noita vieraita vilisee mutta ennen kaikkea tuo hyökkäys näyttää kyllä onnettomalta, omia kavereita löytyy vasta nelosesta ja ylimääräisenä hyökkääjänä. Surkea esitys joukkueelta jolla on valtavan hyvä juniorimylly. Ei hyvältä näytä ja noille omille pelaajille on oikeasti alettava löytään kunnolla vastuuta.
Wäinö#16
28.01.2003, 12:04
Viestin lähetti Senior
Minä uskaltaisin väittää, että Summanen valmentaa juuri niin tällä hetkellä, kuin Hjallis haluaa. Yritän tuoda asiaan vähän perspektiiviä. Ajatelkaas jääkiekkoa Hjalliksen kannalta. Onko Hjallis intohimoinen urheilumies? Ei ole. Hän on intohimoinen bisnesmies. Kuinka niin? Väitän, että pitkällä tähtäimelle ajatellen, Jokerit on Hjallikselle vain väline.
Totta ainakin osittain. Jokerit ja Hartwall-areena ovat tärkeä näyteikkuna (ja nyt myös muut joukkueet ja areenat) kun samaa konseptia yritetään myydä. Mutta en allekirjoita, että Jokerit olisi Hjallikselle ainoastaan väline. Uskon, että Jokereilla on Harkimolle hieman syvempi henkilökohtainen merkitys ja tätä hän on usein myös korostanut.
Seniorin kommentit erotettu viivoilla:
-----
"Ks edelliset vastaukseni. Luulen, että Summanen on ollut sekä pätevä, että sopiva valmentaja työnantajansa arvomaailmaan. Tulos tai ulos."
-----
Tämä on ihan totta. Harkimon arvolistan kärjessä urheilun saralla on menestys. Välillä on Hjalliskin erehtynyt puhumaan asiaa, kuten "omat pojat"-projektissa, mutta käytännön teot olivat lopulta hyvin hatarat. Mielestäni eniten metsään Hjallis menee mantrassaan "menestys->yleisö->raha". Tottahan toki joukkueen tulee välillä voittaakin, mutta ei mielestäni hinnalla millä hyvänsä, mistä mielestäni tämä kuluva kausi lukuisine hankintioneen on ollut hyvä esimerkki. Mutta on Summasellakin kiistämättä osuutensa asiaan. Muistaakseni S&W tuli Jokereihin myös kehittämään omia lahjakkaita pelaajia. Mitä kävikään: piakkoin Santala ja Somervuori pakkasivat kamppeensa ja erityisesti tämän hetken Jokereissa omien nuorien peluutus on säälittävän vähäistä. Luulisi Summasella olevan osuutensa pelaajahankinnoissa: miksi ei satsattu isoa summaa yhteen kiekolliseen huippusentteriin tai tehty rosterissa selkeästi tilaa T.Ruudulle. Sellaiselle olisi todella tilaus, mutta sen sijaan ykkös-kakkosketjun tasoisia huippulaitureita hankitaan joukkue täyteen: Peltonen, Turunen, Vertala, Hentunen, Nemirovski, Vostrak....
Omassa arvoasteikossani tulee ensiksi jollain lailla leimallinen pelityyli, sekä pitkäjänteinen pelaajapolitiikka. Jokereissa tämän mielestäni tulisi tarkoittaa taitoon ja hyökkäykseen perustuvaa peliä ja ns. omien pelaajien suurempaa osuutta. Toki SM-liigassa pelaajavaihtuvuus on suurta jo sen takia, että monella pelaajalla ovat tavoitteet korkeammalla. Samoin peli tietysti kehittyy eikä mihinkään 70-luvun pelityylin voi takertua, mutta silti jossain on menty pieleen tämän hetken Jokereissa.
-----
"Tähän liittyisi juuri se riski, että Hjalliksen tulisi olla valmis tinkimään hetkellisesti urheilullisista ja taloudellisista tavoitteistaan. Minäpä luulen, että Hjallis haluaa mieluummin saada mahdolliselle Jokerien ostajakandidaatille (hullujahan tässä maassa riittää, viimeistään seuraavan nousubuumin yhteydessä) näyttöä vakaasta urheilullisesta menestyksestä ja sen jälkeen myydä lotkauttaa Jokerit ja jää nauttimaan siitä saatavasta helpoimmasta tuotosta, vuokratuotosta. Ja antaa uuden, innokkaan ja rahakkaan ostajahörhön pullikoida SM-Liigan ''kokkien'' kanssa."
-----
Ehkä olen hölmö, mutta sen verran luottoa minulta Hjallikseen löytyy ettei hän Jokereista luovu. Alunperinhän Jokereiden piti olla tällainen 5 vuoden projekti, mutta eiköhän Hjallis taustajoukkouineen vielä aika pitkän tovin taustalla pyöri.
------
''Ensi kaudesta alkaen on tehtävä selkeä linjan muutos joukkueen kokoamisessa. Vähemmän hankintoja, mutta ne vähät saavat olla laadukkaita. Loppuihin pelipaikkoihin niin pitkälle kuin mahdollista miehet omista kasvateista. Niitä nimittäin maakunnissa riittää; Hulkkonen, Somervuori, Santala, Dahlman jne.''
In Your dreams. Enkä todella tarkoita kommenttiani provoksi. Uskon ajattelevani jopa realistisesti tässä asiassa. Hjallis hankkii juuri ne miehet, joita menetyksen takuuksi tarvitaan. Siinä ei liikoja kasvattajaseurat paina, kun hemmo vetää kahvat kaakossa.
------
Tähän toivottavasti tulee muutos, mutta se vaatisi varmaankin vähintään Hjalliksen ja Autokauppiaan "uskoontuloa"... Toivottavasti kritiikki menee kyseisille kavereille jotakin reittiä perille ja he viimein tajuavat, että suuri osa vannoutuneista Jokerikannattajista ei ole nykymeiningin kannalla.
Mutta sen verran suuri Jokerisydän minullakin sykkii, että tämän kauden joukkueen takana seison ja sitä kannustan loppuun asti. Kauden jälkeen onkin sitten kattavampien strategiapalaverien aika. Sitä ei ole kiistäminen etteikö tämän kauden Jokerit ole huippujoukkue. Virheitäkin on tehty, mutta isolla rahalla on kuitenkin saatu toimiva, hyvähenkinen ja taistelevakin joukkue. Jokereiden lähihistoriassa ja tältäkin kaudelta on useita esimerkkejä kuinka vastaavilla resursseilla on epäonnistuttu, mm. naapurissa ja Turussa.
St_Patrick #16:
''Muistaakseni S&W tuli Jokereihin myös kehittämään omia lahjakkaita pelaajia.''
Ei tainnut tulla se mielessä. Kyllä se oli niin, että Hjallis huomattuaan miesten tekemisen IFKssa ja seuran menestymisen, hän _hyvissä ajoin_ varmisti lyhyen tähtäimen tavoitteilleen parhaat mahdolliset tekijät. Tämä on tieto. SW:n ottaminen oli tyylipuhdas kypsän hedelmän nappaaminen silkalla rahalla nopea menestys mielessä.
''Ehkä olen hölmö, mutta sen verran luottoa minulta Hjallikseen löytyy ettei hän Jokereista luovu. Alunperinhän Jokereiden piti olla tällainen 5 vuoden projekti, mutta eiköhän Hjallis taustajoukkouineen vielä aika pitkän tovin taustalla pyöri.''
Kinatahan tästä on turha, asia jää nähtäväksi. Minä puolestani uskon, että Hjallis myisi välittömästi riittävän hölmön ostajan ilmaantuessa. Money talks. Se, ettei projekti ollut 'viiden vuoden', saattaa johtua ostajien puutteesta tai hintalapusta.
''Toivottavasti kritiikki menee kyseisille kavereille jotakin reittiä perille ja he viimein tajuavat, että suuri osa vannoutuneista Jokerikannattajista ei ole nykymeiningin kannalla.''
Öh tota. Mitä kuvittelisit kaverusten sopivan? Fiktiivinen palaveri hemmojen välillä aiheesta:
Virmis: - Kuule Hjallis, musta vähän tuntuu, että meidän pitäis alkaa kiinnittämää huomiota tohon junnukasvatukseen ja omien poikien esiinnostamiseen ja pelaamiseen.
Hjallis: - Täh? Paljo siit saa tuottoo?
Virmis: - eiku oikeesti, meidän pitää alkaa rakentamaan pitkäjänteistä jääkiekkopohjaa, jonka varaan toiminta rakentuu pidemmällä sihdillä, niinku kivijalkaa
Hjallis: - Mitä sä oot vetänyt? Ootsä dorka. Lopeta toi houriminen, tai mä treidaan sutkin.
Virmis: - mutta ku...
Hjallis: - Kevennä nyt hyvä mies, hengitä välillä. Onks muute siit snaipperist kuulunu? Ootsä ollu yhteydes Ässii ja Ilveksee? Ja Statoksen nappaat naapurist iha kostoks, katokki. Ja Apelle lähetät Uunon-päivän kortin. Duuniin siitä selittämästä, vätys.
''Mutta sen verran suuri Jokerisydän minullakin sykkii, että tämän kauden joukkueen takana seison ja sitä kannustan loppuun asti.''
Niin pitääkin. Ja kaikki seuraavatkin kaudet. Kannustus on pysyvä olotila. Myötä- ja vastoinkäymisissä.
Viestin lähetti Senior
Hjallis: - Ja Statoksen nappaat naapurist iha kostoks, katokki. Ja Apelle lähetät Uunon-päivän kortin.
Toinen näistä on useamman eri tahon mukaan jo tehtykin. Valitettavasti, sillä itsekin voisi keksiä jotain! En uskalla laittaa tähän, kumpi on tehty.
flintstone
28.01.2003, 13:08
Viestin lähetti Senior
Kinatahan tästä on turha, asia jää nähtäväksi. Minä puolestani uskon, että Hjallis myisi välittömästi riittävän hölmön ostajan ilmaantuessa. Money talks. Se, ettei projekti ollut 'viiden vuoden', saattaa johtua ostajien puutteesta tai hintalapusta.
Työnnänpä minäkin lusikkani soppaan, eli itse olen kyllä saanut sellaisen käsityksen että jääkiekko Jokerit on Hjallikselle paljon enemmän kuin pelkkä luku tiliotteessa. Jääkiekko Jokerien mukana Hjallis on luonut imperiuminsa ja tämä joukkue on noussut alun 5 vuoden projektista varsin rakkaaksi - tämä johtopäätös siis niistä useista haastatteluista ja jutuista mitä olen Hjalliksesta menneinä vuosina lukenut. Ja vaikka jääkiekko joukkue ei maailman parhaimpia sijoituksia olisikaan niin voisin kuvitella että halutessaan Hjallis kyllä pystyisi jääkiekko Jokerit myymään.
Eli en usko että ihan lähiaikoina Hjallis luopuisi rakkaasta ottolapsestaan.
Minulla on aivan sama käsitys kuin Flintillä. Kaikki lähti nimenomaan Jokereiden jääkiekkojoukkueesta ja vaikka se ei konsernin tuottoisin osa olekaan, se on ymmätääkseni Hjallikselle rakas. Siksi vähän ihmettelenkin, että siitä ollaan tekemässä niin kasvotonta muukalaislegioonaa kuin se nyt on. Eihän tuohon kukaan samaistu, kun omat lahjakkaat pojat työnnetään penkille tuppea pureksimaan tai myydään muualle kaiken maailman vertaloiden ja vostrakkien tieltä.
Hjallis voisi nyt ihan oikeasti tehdä pienen linjan tarkistuksen. Kuten aiemmin kirjoitin, se ei välttämättä tarkoittaisi edes huonompaa menestystä, jos muutos tehtäisiin vaiheittain ja huolella. Ymmärrän, että jatkuvuutta joukkueeseen on vaikea saada, koska heti onnistuessaan pelaaja ottaa ja lähtee kokeilemaan NHL:ään. Mutta siltikin katselen Teemu Laineen energistä yritystä paljon mieluummin kuin jotain... no jätetään tällä kertaa sanomatta :) .
Wäinö#16
28.01.2003, 13:28
Viestin lähetti Senior
St_Patrick #16:
Ei tainnut tulla se mielessä. Kyllä se oli niin, että Hjallis huomattuaan miesten tekemisen IFKssa ja seuran menestymisen, hän _hyvissä ajoin_ varmisti lyhyen tähtäimen tavoitteilleen parhaat mahdolliset tekijät. Tämä on tieto. SW:n ottaminen oli tyylipuhdas kypsän hedelmän nappaaminen silkalla rahalla nopea menestys mielessä.
...
S&W:n tapausta en näkisi ihan noin lyhytnäköisenä kuin kuvaat. Toki kyseessä oli jo näyttönsä antaneiden valmentajien palkkaaminen, mutta tässä ratkaisussa oli pitkästä aikaa nähtävissä pitkäjänteisyyttä. Ennen Erkkaa ja Ramiahan valmentajat vaihtuivat useammin kuin pelaajat. Näillä valmentajilla on todella löytynyt luottoa myös omistajataholta, eikä tuijotettu parin viikon menestykseen. Se on jo jotain ettei viimeisen neljän kauden aikana valmentaja ole saanut monoa. Yhtenä periaatteena oli myös taistelevan Jokerijoukkueen luominen ja siinä myös onnistuttiin, mikä kuvastaa Erkan ja Ramin auktoriteettia pelaajiin. Totta on Hjalliksen kärsimättömyys, mutta onneksi hän onkin viime vuosina reilusti vähentänyt (ihan oikeasti!) puuttumistaan joukkueen asioihin. Valitettavasti tuntuu, että menestyksen halu on tarttunut niin pahasti myös Ramiin, että sitä haetaan täyttämällä rosteria kaikenmaailman vahvistuksilla...
En usko myöskään Hjalliksen lyhytnäköiseen "paljon rahaa ja äkkiä mulle"-arvomaailmaan. Toki hän on bisnesmies ja kapitalisti henkeen ja vereen. Mutta harvoin ihminen, jonka ainoa motivaatio on oman varallisuuden kasvattaminen pystyy menestyksellisesti johtamaan Jokereiden kokoista organisaatiota. Tuskin Hjallis enää yhtään kaipaakaan rahaa tililleen. Mutta mitkä sitten ovatkaan Hjalliksen motivaattorit? Ehkä ne lienevät jossain tuolla Euroopan NHL:ssä ja jääkiekon aseman korottamisessa Euroopan laajuisesti. Vaikea sanoa, mutta siihen en usko että Hjallis luopuisi koko touhusta kunhan joku toisi tarpeeksi ison rahatukun nenän eteen.
Sen verran viela tahan soppaan, etta Hjallikselle on latkasta tullut enemmankin sydammen asia, fudista han ajattelee rahanteko mielessa. Jokereiden myynti oli jo varsin lahella useampi vuosi sitten ja hintalappukin olisi ollut kohdallaan, tama on faktatietoa. Se, miksi tahan ei paadytty, selittyy todellakin Hjalliksen inhimillisella puolella (hanella on sellainenkin).
Tosin sita en epaile, etteiko kauppaa tehtaisi, jos hinta olisi riittava, mutta tallakaan hetkella ei loydy sellaista tarjoajaa, joka tuon lapun tayteen kirjottaisi, koska myyntisummaa ei voisi selittaa pelkalla kassavirtaperusteella.
Tuossa S&Wn ostossa olen taysin samaa mielta Seniorin kanssa, kova kaksikko, jolla oli jo nayttoja ja myos riittava mainosarvo. Erittain hyvin "brandiin" sopiva, heh.
En itse allekirjoita sita, etta tama Jokeriperinne olisi taysin kadonnut. Pelityyli on vain valitettavasti latkassa muuttunut yleisesti ottaen puolustavaan suuntaan ja Jokereiden historiasta tuttu hieno hyokkayspeli ei enaa toimi. HPK kylla pelaa pitkalti tuolla periaatteella, mutta itse en usko silla paastavan mestaruuteen tallakaan kaudella ja mitaan muuta tavoitetta mielestani paakaupunkiseudun jengeilla ei voi olla. Tahan puolustavaan pelityyliin on sitten taas juuret jo Summasta syvemmalla.
Cobol: Tuttu postinjakaja kertoi toimittaneensa Uuno-kortin Forssaan, joten turha pelata enaa.
Banhammer
28.01.2003, 14:22
Tässä hieman tilastoja:
Voitot:
3-2 (7)
3-1 (3)
4-3 (2)
2-1 (5)
2-0
5-1
6-3
4-0
8-1
7-1
5-0
1-0
4-1
Häviöt:
2-1 (3)
3-0
1-0
3-1
6-1
7-4
4-2
5-4
Tasapelit:
2-2 (2)
3-3
1-1
Siinä siis hieman jakaumaa, miten matsit on menny tällä kaudel.
Edit: Ehkä väärään aihealueeseen, mutta olkoot.
St_Patrick #16:
''En usko myöskään Hjalliksen lyhytnäköiseen "paljon rahaa ja äkkiä mulle"-arvomaailmaan.''
Hjalliksella on jo sitä sen verran, että vaihe -äkkiä- on jo takanapäin. Muutoin arvomaailma on ennallaan.
''Toki hän on bisnesmies ja kapitalisti henkeen ja vereen. Mutta harvoin ihminen, jonka ainoa motivaatio on oman varallisuuden kasvattaminen pystyy menestyksellisesti johtamaan Jokereiden kokoista organisaatiota.''
Ehdottomasti kaikki naapurileirin kannattajalta käytettävissä oleva rispekti Hjalliksen aikaansaannoksille koskien jo pelkästään Jokereita. Muistan kuin eilisen päivän sen reilun kymmenen vuotta takaisen Jokerien taaperruksen. Hjallis oli henkilö, joka loi nykyisen Jokerit ja sen menestyksen. En tunne pistosta sydämessäni nostaessani hänelle aiheesta hattua.
''Tuskin Hjallis enää yhtään kaipaakaan rahaa tililleen.''
Se, että sitä on, ei tarkoita sitä, ettei sitä haluaisi lisää. Monilla jopa mopot karkailee halutessaan lisää. Kyllä Hjallis rahan arvon ymmärtää ja osaa hinnoitella. Satavarmasti.
''Vaikea sanoa, mutta siihen en usko että Hjallis luopuisi koko touhusta kunhan joku toisi tarpeeksi ison rahatukun nenän eteen.''
Eri mieltä, mutta niinkuin sanottu, ei anna aihetta kinasteluun.
flintstonen huomio junnujen määrästä oli kuvaava. Jo omien junnujenne puolesta olisi toivottavaa, että arvostus kasvaisi vastuun saamiseksi ja jatkosoppareihin asti. Toisaalta, mitä se mulle kuuluu, Hjallis tuskin kysynee kantaani asiaan. Sinänsä mukavaa käydä ketjussanne asiallista ajatusten vaihtoa aiheesta.
cobol:
''Toinen näistä on useamman eri tahon mukaan jo tehtykin. Valitettavasti, sillä itsekin voisi keksiä jotain! ''
Näin olen antanut itsellenikin ymmärtää. Mites ne menikään ne sovitut aikarajoitukset sopimusasioissa toisten seurojen pelaajien kanssa? Noh, toimimmepahan taas skauttinanne. Lisää liksaa heti tai ainakin isommat tuopit.
Toivotaan että viestit kantavat eteenpäin.Voi olla että käsitykseni ei enään sovi tämän päivän liigaan mutta on kiva huomata että muutkin ajattelevat samansuuntaisesti.
flintstone
29.01.2003, 09:13
Siis tuo Jokereiden kokoonpano:
Kari Lehtonen
Markus Helanen
vieras - vieras - vieras
vieras - vieras - vieras
vieras - (Voutilainen) - (Valtonen)
Laine - vieras - Bergenheim
vieras
vieras - Niemi
vieras - Strömberg
vieras - vieras
vieras
Eli omien vastuuta oli saatu edes vähän nostettua
Wäinö#16
29.01.2003, 14:54
Eilisen matsin jälkitunnelmissa tuli mieleen josko sen Jokerien pelityyli sittenkään on niin passiivinen kuin vaikkapa tätäkin ketjua luettaessa tulee mieleen. Usein HPK nostetaan jalustalle kun puhutaan "mahtavasta ja luovasta" hyökkäyspelistä. Valitettavasti en ole nähnyt tänä vuonna HPK:ta kuin televisiosta, joten joku sekä Jokereita ja HPK:ta paljon nähnyt voisi ruotia pelityylien eroja.
Mutta tuskinpa HPK:ssakaan mitään hyökkäys-on-paras-puolustus peliä pelataan, ainakin jos päästetyistä maaleista jotain voi päätellä: ainoastaan 98. Tehtyjä maaleja on sitten 35 enemmän kuin Jokereilla. Mutta jos Jokerit onnistuisivat edes hieman paremmalla prosentilla maalipaikoistaan, olisiko vastaavaa keskustelua Jokerien passivisesta pelityylistä ollenkaan? Tosiasia on että Jokereiden viimeistely on käsittämättömän huonoa ja mielikuvituksetonta lähes kauttaaltaan. Eilenkin tuntui, että monessa paikassa pelaaja päätyi aina siihen väärään ratkaisuun; kun olisi pitänyt jo laukoa haetaan vielä syöttöä tai sitten lauotaan vaikka syötöllä olisi pelattu kaveri ihan vapaaksi. Hentusellekin tarjottiin aivan vapaa läpiajo, joka päättyi kiekon pieneen karkaamiseen ja ponnettomaan yritykseen.
Toinen asia on sitten miksi pelit ovat kuitenkin melko värittömiä. Maalien puute tekee tietenkin osansa ja toinen sitten tuomarilinja, missä kovista ja puhtaistakin taklauksista joutuu istumaan. Mutta syytettäessä passiivisesta pelityylistä Jokereita haukutaan mielestäni ainakin hieman väärää puuta. Sillä ainakin lähes kaikissa näkemissäni otteluissa Jokerit on ollut reilusti se aktiivisempi osapuoli (mikäli luistin on vain kulkenut), karvannut yllättävänkin rohkeasti sekä koko ajan haastanut vastustajaa. Se että toimiva puolustuspeli voidaan tähän yhdistää kertoo vain joukkueen hyvyydestä ja pelaajien taktisesta kypsyydestä.
Waverunner
30.01.2003, 11:05
I´m back :=)
Niin, ei kyllä millään mene jakeluun, että mitä järkeä on hommata liigan parhaita hyökkäyspelaajia ja sitten pelata puolustusvoitttoista kiekkoa!
Eipä tule Raatoa ikävä tämän kauden jälkeen, käy "Pojan" kanssa sitten miten tahansa :=) Ja sanotaan vielä, että toikin pelityyli olis ihan ok, jos siellä taklattaisiin ja pelattaisiin vähän agressiivisempaa karvauspeliä.
Ja yhä ihmettelen sitä, että Hjallis ei ole ymmärtänyt taklausten ja tappeluiden merkitystä katsojamääriin! Melkein voisin lyödä vetoa, että jos esim. jo ensi kaudella saisi max. 2+2 min jäähyn tappeluista ja niitä nähtäisiin 2-3 per peli, niin katsomot olisivat täynnä ja todellinen kiekkobuumi päällä! Nyt en itse ajatellut mennä katsomaan enää yhtään runkosarjan peliä, koska ei toi aneemisuus (koskee muuten joka vitun sm-liiga joukkuetta) mihinkään enää tällä kaudella häviä!
Sm-liigan on sanottu olevan fyysinen sarja verrattuna esimerkiksi Elitserieniin. Heh, voiko kiekkoa enää pehmeämmin missään muualla kuin omassa liigassamme pelata :=)
ps. ennen ajattelin, että ainoa asia jota jään Suomesta kaipaamaan on jääkiekko, kun muutan joku päivä täältä pois! Nyt parin viime kauden aikana vaan on tuntunut, että eipä sitä mitään kyllä menettäisi. Tosi valitettavaa ja toivon, että tähän saataisiin vielä muutos. Mutta tämän muutoksen pitäisi lähteä sm-liigan johdosta... ymmärrän kyllä, ettei mikään joukkue voi tuhota omaa kauttaan ottamalla "avaimet omiin käsiinsä" :=)
psssss. ja lopuksi vielä tilitystä... kyllä tää Suomi on hirveä paikka asua talvella! Kevät, kesä ja alkusyksy rules, mutta noin 6 kk on pelkkää paskaa noin ilmastollisesti...NOOOOOOOO!!!! Marbella - here I come!
Waverunner: En oikein ymmärrä miten tuo tappeleminen toisi lisää mielenkiintoa matseihin? Olisiko sitten parempi, että jengi hommataan täyteen AHL-liigan gooneja, jotka sitten hakkaavat vastustajia ilta toisensa jälkeen, Cairnsilta saataisiin varmaan lista sopivista? Tuo ei kyllä liity mitenkään Jokereiden pelityyliin, eikä edes SM-liigaan. Fyysinen peli ei ole mielestäni tappelua vaan taklauksia ja niiden lisääntymistä en laittaisi pahakseni, mutta 2-3 tappelua per matsi, huh, huh. Kyllä lätkän pitää rakentua muuhun kun pelkkiin tappeluihin, mm. hienoihin hyökkäskuvioihin.
Mitä tulee sitten taas ulkomailla asumiseen, ei sekään aina mitään ruusuilla tanssimista ole ja sääolosuhteet ovat vain pieni osa eloa. Nimimerkillä “Ulkosuomalainen”.
Waverunner
03.02.2003, 10:50
-----------------------------------------------------------------------------
En oikein ymmärrä miten tuo tappeleminen toisi lisää mielenkiintoa matseihin? Olisiko sitten parempi, että jengi hommataan täyteen AHL-liigan gooneja, jotka sitten hakkaavat vastustajia ilta toisensa jälkeen, Cairnsilta saataisiin varmaan lista sopivista? Tuo ei kyllä liity mitenkään Jokereiden pelityyliin, eikä edes SM-liigaan. Fyysinen peli ei ole mielestäni tappelua vaan taklauksia ja niiden lisääntymistä en laittaisi pahakseni, mutta 2-3 tappelua per matsi, huh, huh. Kyllä lätkän pitää rakentua muuhun kun pelkkiin tappeluihin, mm. hienoihin hyökkäskuvioihin.
----------------------------------------------------------------------------
No, en mä kyllä ole mikään väkivallan ystävä, mutta tälläkin kaudella on useaan otteeseen nähty sellaista virkamieskiekkoa, että parilla "rautavitosella" yleisö olisi saanut vastiketta rahoilleen. Mun mielestä parasta mahdollista lätkää mitä Jokerit voi esittää on iloinen hyökkäyspeli ja kovat puhtaat taklaukset. Noita mätkimisiä voi sitten käyttää joukkueen/ katsojien herättelemiseen. Eli jos Hjallis yrittää tehdä tuotteestaan sellaisen NHL konseptin, niin kyllä sinne pitää pari fyysisempää jätkää ehdottomasti hommata ensi kaudeksi. Ja edelleen väitän, että jos paikallispeleissä siellä olisi pari "puupäätä" takomassa toisiaan, niin noi matsin myytäisiin ennätysajassa loppuun. Itse kun muistelen jotain yläaste/lukio aikoja, niin kyllä eniten kohua herätti just noi vähän "fyysisemmät" pelit ja yhdessä kundien kanssa lähdettiin tollaisen matsin jälkeen hakemaan koulun jälkeen lippuja seuraavaan paikallispeliin jo hyvissä ajoin... näin se homma toimii... "väkivalta" myy, vaikka kuten sanoin en todellakaan ole väkivallan ystävä, mutta mielelläni näkisin tota suomalaisessa kiekkokaukalossa edes vähän useammin... peace!
Pikainen kapakkakierros illalla: Vanhat hymyilee ja nuoret ihmettelee. Huoli on kova ja syystäkin. Silti tämän mestaruuden jälkeen hommat muuttuu. Mihin suuntaan?
Ei mitään radikaaleja muutoksia, mutta pelin on muututtava. Kukaan ei jaksa tsiikaa otteluja jossa ei taistella. Ratkaisu ei kuitenkaan ole helppo. Valmentajan vaihdos Jortikkaan tuskin tuo mitään radikaalisti uutta. En tiedä, on tällä hetkellä vastaukseni.
No jos nyt jälleen kerran otetaan esille Jokerit-Tappara ottelu niin olisi ollut ihan kiva että olisi tullut vaikka joku "pieni" tappelu. SM-liigan tappelut on kyllä aina ihan tylsiä mutta tappelut saattavat herättää myös vähän pelailemaan joukkueita ja tietenkin pelaajat ottaisivat miestäkin varmasti kovemmin tappelun jälkeen. Edellisessä ottelussa taklauksetkin olivat välillä jotain ihan naurettavia. Tullaan ihan hitaalla vauhdilla vastustajan päälle eikä se edes horjahda, muutama hyvä/kova taklaus pelissä oli. Taklaukset ovat ainakin minun mielestä tärkeä osa lätkämatsia ja ne tuo sitä aggressiivisuutta peliin mitä lätkässä pitää olla. Tappelut on taas vähän eri asia mutta saahan niitäkin aina välillä tulla. Tosin tuomarit tuomarit tulevat alle 10sekunnissa väliin. No joka tapauksessa sellasta jääpalloa se Jok-Tap ottelu oli...Että vastustaja täytyy olla mielenkiintoinen ja hyvä niin Jokerit lähtevät tosissaan yrittämään. En kyllä ymmärrä että miksi Tappara ei olisi sitä mutta...Tasainen pari = Tylsä ottelu, paitsi viimeinen erä..
Kaivoin tämän joskus avaamani otsikon kiitokseksi Jokereille koska tuntuu siltä että kannattajien ääntä on kuultu ainakin osittain.
Lisäksi terveiset Jortsulle ja kiitokset pelityylin ja joukkueen uudistamisesta,mikä sitten osuutesi onkaan kokonaispaketissa.
Vielä kun saataisiin yleisökin heräämään määrällisesti että äänenkäytön puolesta.
Jack Daniel's
19.09.2003, 15:13
Kyllä tyyli on tämän kauden osalta muuttunut parempaan suuntaan. Nyt kaukalossa ei olla nähty enää joutavaa muniinpuhaltelua, vaan nuori joukkue jaksaa taistella loppuun asti. Kuten eilen, Kärpät oli loppupelin ajan ajoittain suorastaan hädässä kun ei omalta alueelta tahtonut pois päästä. Maalejakin on tullut mukavasti heti kauden alkuun; 9 maalia kolmessa ottelussa ja 4 pistettä. Ihan mukava saldo, vaikka kuulemma Jortsun työ joukkueen kanssa on vasta alkutekijöissään.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.