PDA

View Full Version : Inttiin lähdössä?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13

Tadu
09.07.2011, 10:12
Voi perse, ei sitten saapunut postissa rannekello ja en sitä ekoille viikoille saa mukaani. Noh, jospa ilman tuota menisi ekoihin lomiin asti.

Elikkä kannattaako tonne nyt ottaa miten paljon omia t-paitoja, shortseja ja muuta tällaista varustusta? Boksereita ja sukkia meinasin jokatapauksessa ottaa.

Ja niin, omat shampoot ja hammastahnat kannattaa olla mukana myös?

Omia T-paitoja tai shortseja on turha ottaa paitsi ne päällä olevat kun sinne menet. Et sä kesällä pysty niitä käyttämään huomaamattomasti kun siellä 90 % ajasta ollaan intin housut ja T-paita päällimmäisenä kuitenkin. Boksereita ja sukkia kannattaa kyllä ottaa muutamat parit.

Hiukset pois niin säästyy shampoot.

Nume
09.07.2011, 11:35
Elikkä kannattaako tonne nyt ottaa miten paljon omia t-paitoja, shortseja ja muuta tällaista varustusta? Boksereita ja sukkia meinasin jokatapauksessa ottaa.

Ja niin, omat shampoot ja hammastahnat kannattaa olla mukana myös?

Ota vaikka kolmet bokserit ja kolmet sukat niin kyllä se jo huomattavasti auttaa asiaa.

Omat shampoot ja hammastahnat pitää olla mukana kyllä.

Joghey
09.07.2011, 12:30
Höylä ehdottomasti mukaa... toinen lisävinkki on että ottakaa joku jatkojohto mukaan jos pistokkeet ei riitää...

Kannattaa mainita heti siitä nilkasta, kun joku kysyy, että onko ollut vaivoja. Meillä niistä kyseltiin jo ensimmäisenä päivänä.

Kyllä ehdottomasti kannattaa olla mukana ihan normaali hammasharja, leireillä se ei tule onnistumaan sähköhammashrajan kanssa, koska et saa virtaa mistään.

Se on hyvä ohje armeijaan, ettei teillä tarvitse tietää mitään ennen armeijaa, eikä tarvitse tehdä mitään mitä ei käsketä.

Kiitoksia näistä ja monista muista hyvistä neuvoista. Seuraavaksi olisi vuorossa kauppareissu ja viimeistenkin tavaroiden hankkiminen. Pitää joku lista vielä kirjoittaa tai varmasti unohdan ostaa rannekellon tai rakkolaastareita tjs.

Jännää tämä odottaminen. Kaikkialta kuulee inttitarinoita siitä lähtien, kun pääsee yläasteelle ja kaikki ovat sieltä selvinneet. Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.

Nume
09.07.2011, 12:37
Jännää tämä odottaminen. Kaikkialta kuulee inttitarinoita siitä lähtien, kun pääsee yläasteelle ja kaikki ovat sieltä selvinneet. Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.

Ensimmäisellä viikolla et välttämättä tiedä vieläkään, että mitä tulee tapahtumaan ja kyllä siellä ekalla viikolla tuli oltua aika hukassa. Lohdutukseksi voin sanoa, että hukassa on kaikki muutkin sinun kohtalontoverit ja niin on myös alikessut, kun he ensimmäistä viikkoaan sitä hommaa luonnollisesti tekevät ja aloittelevat. Vaikka kaikki hommat ei ekoilla viikoilla onnistukaan, niin kaikista tärkein on kuitenkin asenne, että yrität parhaasi. Se riittää todella pitkälle, eikä armeijassa vaadita yhtään enempää kuin sen, mihin pystyt! Kannattaa yrittää tutustua tupakavereihin heti alusta hyvin, rohkeasti vaan alkaa juttelemaan niin helpottaa jo heti alussa monessa eri jutussa. Huomattavasti helpompaa olla ekakin ilta jo tuvassa, kun ei ihan tarvitse yksin siinä punkalla maata ja miettiä, että otanko oikeat tavarat mukaan.

Corkscrew
09.07.2011, 12:45
Eiköhän 6kk mieheksi pääse aika helposti niin että ilmoittaa vaan haastatteluissa ettei ole mitään motivaatiota olla kauempaa eikä AUK kiinnosta yhtään. Ei siinä tarvi alkaa tekemään tuollaisia temppuja mitä jotkut ovat pitkät pätkät listanneet. Aina sinne AUK:hon on sen verran pyrkijöitä ja motivoituneita tyyppejä jotka sitten valitaan jos nyt eivät aivan täysiä idiootteja ole (no sellaisiakin tietysti pääsee paljon läpi kun seula taitaa olla aika sattumanvarainen). Halukkaita käskytystehtäviin löytyy aina vaikka kaikki toki alokasaikana puheissa sanovat etteivät halua aukkiin, se kun ei inttipuheissa taida olla kovin muodikasta (ainakaan silloin kun itse olin). Armeijan johtamiskoulutusta usein kehutaan mutten usko sillä olevan juurikaan käytännön merkitystä siviilielämässä, kehujat taitavat pääsääntöisesti olla vain itse RUK:n tai AUK:n käyneitä jotka tietysti ovat omalla asiallaan, se on vain luonnollista.

Ei sitä rannekelloa siellä mihinkään alussa tarvitse tai oikeastaan koko aikanakaan välttämättä. Joissain hommista toki on varmaan hyödyllinen mutta varsinkin alokasaikana mitä sillä tekee?

Pääsääntöisesti intissä on tylsää ja pitkäveteistä kuten varmaan aina kun omaa vapautta rajoitetaan. Fysiikkaa siellä ei sen kummemmin kuntoon saa jollei itse ole valmis tekemään vapaa-ajalla jotain, mutta säännölliset ruokailut ja lasketut kalorimäärät tekevät sen että painon voi saada hyvinkin hallintaan jos sellaisia ongelmia on ollut. Yhtä varmasti se lähtee hallinnasta jos viettää illat munkkien, limsan ja oluen (iltavapailla tietysti) parissa.

En ole tainnut miettiä koskaan että mitä intistä itselle jäi lopulta käteen, ehkä se että näki läpileikkauksen koko yhteiskunnasta ja tapasi porukkaa ihan laidasta laitaan. Samalla oppii vähän enemmän tuntemaan itseään, jos sen näin hienommin yrittää muotoilla.

Kipa84
09.07.2011, 12:52
Tuosta AUK:sta muutama sananen. Meillä ainakin pidettiin todella isojakin propaganpa puheita isojen herrojen toimesta siitä, miten tärkeää on hakeutua AUK:n, jos haluaa pärjätä elämässään muutoin kuin hanttihommissa. Lyötiinpä vielä karttakepillä pöytäänkin ja korotettiin ääntä että todelliset loppuelämän menestyjät ovat kaikki näitä AUK:n ja RUK:n käyneitä. Eipä siinä, itseäni moinen lähinnä huvitti mutta kyllä siellä muutamia oli jotka sitten asian uskoivatkin.

Nyt, vuosia tuon jälkeen, olen nähnyt kaksi tuolloin AUK:n lähtenyttä tekijää menestyvässä työelämässään. Kumpikin kaupan kassalla. Ei sillä, että siinä mitään huonoa ja häpeällistä olisi, mutta eikö se AUK tehnytkään vain ja ainoastaan niitä todellisia johtajia ja menestyjiä yritysmaailmaan?

Axbor Nocturne
09.07.2011, 13:14
Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.

Mitä sitä turhaan jänskättämään, aivot narikkaan ja tekee niin kuin käsketään. Maailman yksinkertaisin paikka oleskella vähintään puolivuotta. Jengi tekee tuon paikan itselleen vaikeaksi omilla ajatuksillaan.

Niitä en pystynyt ymmärtämään, jotka hajoilivat lomilta palatessaan samantien. Mitä helvettiä, vaikka siellä kotona olisikin muikkeli, niin kyllä sitä nyt viikon jaksaa odottaa (itsekin seurustelin inttiaikana). Tietysti silloin voi olla hiukan hankalampaa, jos on jäänyt jotain selvittämättömiä asioita, mutta kuitenkin. Suurimmaksi osaksi, armeija on hauska paikka hengailla. Siitä pystyy tehdä itselleen juuri niin rankan kuin itse haluaa. Ja jos et aikaisemmin osannut luistaa asioista, niin tuolla viimeistään opit senkin jalon taidon. Ei kannata ryhtyä alikessun nakkikoneeksi.

king of the jungle
09.07.2011, 13:53
Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.Kannattaa katsoa maikkarin Kasarmi-sarjaa. Kaikki tähän asti tulleet jaksot näkyy kaiketi maikkarin netissä.
Siitä saat jonkinlaisen käsityksen mitä siellä tulee olemaan, niin osaat hiukan varautua asioihin. Ei tule sitä shokkia mikä itselleni pääsi käymään.

Greffin
09.07.2011, 14:19
Kiitoksia näistä ja monista muista hyvistä neuvoista. Seuraavaksi olisi vuorossa kauppareissu ja viimeistenkin tavaroiden hankkiminen. Pitää joku lista vielä kirjoittaa tai varmasti unohdan ostaa rannekellon tai rakkolaastareita tjs.

Turha jännittää. Kaikki opetetaan kädestä pitäen ja niin monta kertaa, että Suomen urpoinkin osaa asian selkäytimestään. Inttiin mennessä ei tarvitse välttämättä tietää yhtään mitään koko paikasta, sillä niin tarkasti ja alkeista opetetaan kaikki, ettei voi olla oppimatta.

Tuo kello on joo ihan käyttökelpoinen. Itse väänsin 9kk Spol-miehistössä, enkä kelloa tarvinnut, mutta on se hyvä, että ryhmässä ainakin yhdellä on kello. Itse katselin kännykästä sen verran mitä kelloa tarvitsi katsoa, eli lähinnä kipinöissä. Kännykkä on muuten hyvä kaveri kipinöihin. Voi laittaa herätyskellon vartin välein ja ottaa aina tirsat ennen kun laittaa pökköä pesään.

Suosittelen tekemään muuten sen kepposen, että kun herätetään kipinään, niin herättää samantien seuraavan. Unissaan kaveri saattaa niellä syötin ja aamulla ihmetellään, että mikä tässä kipinälistassa kusee, kun vielä pitäisi tunti jonkun pitää kipinää. Hyvät naurut saa.

Purezone
09.07.2011, 15:01
Maanantaina olis lähtö Riihimäelle Viestirykmenttiin edessä. Kellään jatkoaikalaisella kokemuksia kyseisestä palveluspaikasta? Itsellä näin pari päivää ennen lähtöä positiivisen odottava fiilis, mutta eiköhän sekin vaihdu negatiiviseksi maanantain koittaessa..

Negatiivinen
09.07.2011, 15:24
Jakaako ne nykyään verkkopaitoja talon puolesta? Meillä ei ainakaan aikoinaan noita saanut ja ekojen kinkkujen jälkeen kotoa tuodut verkkopaidat helpotti omaa oloa huomattavasti kesähelteiden koulutuksissa.

Sinner
09.07.2011, 17:27
Ota vaikka kolmet bokserit ja kolmet sukat niin kyllä se jo huomattavasti auttaa asiaa.

Omat shampoot ja hammastahnat pitää olla mukana kyllä.

Minua vähän nyt ihmetyttää, että missä näitä omia boxereita, paitoja, sukkia ynms. aiotaaan säilyttää? Asiat ovat varmasti muuttuneet siitä, kun minä intin kävin, mutta meillä oli tasan yksi kaappi ja siellä ei todellakaan saanut olla mitään muuta kuin Inttikamaa. Kai sentään kaapit tarkastetaan tupatarkastuksen yhteydessä?

Ja tarkoitan tuolla ylläolevalla nimenomaan alokasaikaa. Toki kaikennäköisiä vapauksia sitten myöhemmin tuli. Minullakin oli itseasiassa kaksi kaappia. Toinen täynnä siviilikamaa :) Tosin meitä ei ollut kuin kaksi äijää tuvassa.

-pasi-
09.07.2011, 17:37
Minua vähän nyt ihmetyttää, että missä näitä omia boxereita, paitoja, sukkia ynms. aiotaaan säilyttää? Asiat ovat varmasti muuttuneet siitä, kun minä intin kävin, mutta meillä oli tasan yksi kaappi ja siellä ei todellakaan saanut olla mitään muuta kuin Inttikamaa. Kai sentään kaapit tarkastetaan tupatarkastuksen yhteydessä?

Ja tarkoitan tuolla ylläolevalla nimenomaan alokasaikaa. Toki kaikennäköisiä vapauksia sitten myöhemmin tuli. Minullakin oli itseasiassa kaksi kaappia. Toinen täynnä siviilikamaa :) Tosin meitä ei ollut kuin kaksi äijää tuvassa.

Kaikki mitkä sieltä ei näy kaapin ulkopuolle pystyy olemaan. Vaikka lomakassissa pitää niitä tavaroita. Toki tilaa rajallisesti ettei ihan kaikkea mukaan kannata ottaa, mutta tarpeeksi hyvin kun sumplii noita niin kyllähän ne helposti sinne kaappiin mahtuu kunhan mitään ei näy ulkopuolelle ja pitää mahtua kaappiin oikeille paikoille ne armeijan tavarat...

Edit: ja tosiaan ei parit bokserit ja sukat hirveästi tilaa vie ja suositeltaa kyllä minusta ottaa nuo mukaan.. näillä keleillä ei hirveän yli yhtä päivää pitempään yhtä vaatekappaletta haluaisi pitää.. toki viikon välein pääsee pyykkitupaan, mutta kun boksereitakin taitaa olla kolmet kappaleet vain ja saman verran sukkia niin kyllähän se haju alkaa olemaan mahtava jos ulkona 30 astetta lämpöä.. toki tilanne on kaikille sama, mutta kuitenkin.. tai sitten pyykkäilee iltaisin vessassa, mutta tiedä sitten onko sekään niin järkevä vaihtoehto.. mielummin omat bokserit mukaan niin riittää vaihdettavaa..

tutzba
09.07.2011, 18:18
Johtamisjutusteluun sellanen näkökulma, että onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat.

Mistä helvetistä siis tulee tuollainen lapanen-juttu...?

Asiahan lähti tuosta KiVin kommentista. "Onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat". Oletko Temptation käynyt inttiä? Jos et, niin et varmaankaan ymmärrä miksi tuo minun korviini kuulostaa oudolta. Armeijassa johtajan tehtävä ei ole nauttia siitä, että saa käskyttää muita. Siellä organisoidaan asioita, johdetaan omalla esimerkillä, selvitetään alaisten kysymyksiä ylemmiltä jne. Toisin sanoen johtajan tehtävään kuuluu todella paljon muuta kuin käskyttäminen. Jos alaisten pompottaminen on ykkösasia, on asiat huonosti "johtajalla".

Nume
09.07.2011, 18:21
Minua vähän nyt ihmetyttää, että missä näitä omia boxereita, paitoja, sukkia ynms. aiotaaan säilyttää?

Pasi jo selvensikin tuota asiaa. Mutta siis armeijassa ainakin meillä (I/11 Onttola RJK) oli kaapin oltava tietyssä ja samassa järjestyksessä ulospäin. Esimerkiksi alimmalla hyllyllä oli trangia, seuraavalla hyllyllä pakki, jollakin hyllyllä piti olla villapaidan etummaisena jne. Niiden takana sai olla mitä vain, koska niitä ei näkynyt siinä tarkastuksen yhteydessä. Sama koski myös ylempiä hyllyjä, jossa tilaa oli paljon. Eli lomakassiin sai laittaa mitä vaan, kunhan sopi kaapin ovi kiinni. Lomakassiin kyllä sopii heittämällä muutamat bokserit ja sukat (itse säilytin niitä siellä missä muitakin alusvaatteita, itse pidin osaa hellyjen takana). Tarkastuksessa ei kaappeihin kosketa tai tavaroita pengota, katsotaan vaan, että kaikilla on kamppeet samassa järjestyksessä.

Superböle
09.07.2011, 19:18
Nyt, vuosia tuon jälkeen, olen nähnyt kaksi tuolloin AUK:n lähtenyttä tekijää menestyvässä työelämässään. Kumpikin kaupan kassalla. Ei sillä, että siinä mitään huonoa ja häpeällistä olisi, mutta eikö se AUK tehnytkään vain ja ainoastaan niitä todellisia johtajia ja menestyjiä yritysmaailmaan?

Tämä ei ole mitään anti-AUK-propagandaa, mutta omaa kaveripiiriä katsellessa on hauska todeta että se ainut alikessun natsat saanut on taksikuski. Toimitusjohtajat, ravintolapäälliköt, tiimiesimiehet ja muut "paremmin" pärjänneet ovat olleet inttiaikoina kirjureita, spadeja, traktorikuskeja ja muita puolen vuoden väsyneitä rivimiehiä.
Itse en ole sattuneista syistä AUKkia käynyt, mutta on varmasti hieno kokemus. Jos joutuisin 12 kuukautta palvelemaan, ihan perusluonteeni puolesta haluaisin päästä opettamaan muita ja kouluttamaan uusista alokkaista hyviä ja täyspäisiä sotilaita.

Kipa84
09.07.2011, 19:22
Ei ollut itsellänikään tarkoitus dissata AUK:a tai RUK:a, lähinnä pointtina oli siis se, että älkää lähtekö mukaan siihen intin propagandaan siitä, että elämässä menestyäkseen pitää ko. laitoksen ohjeistuksia noudattaa ja mennä pakolla AUK:n. Jos muutoin halua ja intoa on, niin AUK on hyvä kokemus, mutta kyllä ne myöhemmän elämän johtajat yms. tulevat suurimmaksi osaksi niistä, joilla persoona ja luonne siihen hommaan muutoinkin on.

Superböle
09.07.2011, 19:24
Ei ollut itsellänikään tarkoitus dissata AUK:a tai RUK:a...

Enpä näin viestiäsi ymmärtänytkään, toivottavasti en tulkannut sen sisältöä muillekkaan sensuuntaiseksi!

Andrew
09.07.2011, 19:40
Suosittelen kaikille intiin lähtijöille vapautuksen hakemista. Se on nykyisin helppoa. Miksi käyttää 6 kk elämästä jossain aivottomassa laitoksessa.

Suomi on ainoa Pohjoismaa missä on pakollinen armeija. Ruotsi on jo siirtynyt palkka armeijaan. Norjassa ja Tanskassa on pitkään ollut täysin vapaaehtoisuuteen perustuva asepalvelus ja nämäkin maat siirtyvät palkka armeijaan muutaman vuoden sisällä.

Suomella eikä muillakaan Pohjoismailla voi olla uskottavaa maanpuolustusta. Me olemme shakkinappuloita, kuten muutkin pienet maat, muut Pohjoismaat ovat tämän tajunneet, Suomessa ollaan tässäkin asiassa vähän hitaita!

TosiFani
09.07.2011, 19:44
... Siellä organisoidaan asioita, johdetaan omalla esimerkillä, selvitetään alaisten kysymyksiä ylemmiltä jne. Toisin sanoen johtajan tehtävään kuuluu todella paljon muuta kuin käskyttäminen. Jos alaisten pompottaminen on ykkösasia, on asiat huonosti "johtajalla".

Näinhän asia menee jos eletään "Strömsöössä" (sijaitsee muuten tuossa mökin naapurissa), mutta kun parikymppiset mukulat joutuvat/ saavat vastuun, reaktiot ovat monenlaisia. Itse olin tuon ikäisenä epävarma ja jälkeenpäin ajateltuna olin kokelaana varsin ikävä johtaja, sellainen jolla asiat olivat huonosti. Vasta kertausharjoituksissa ymmärsin homman idean, opin johtamaan ja junailemaan asioita oikeasti, muutos Lammiosta Koskelaan. Varusmiesjohtamiseen liittyy myös se mokaaminen, josta pitäisi oppia, eikä ajatella että asiat ovat lopullisesti huonosti.

Fernando
09.07.2011, 20:54
Ihmetyttää tää jengin antiarmeija meininki inttiin lähdettäessä, mä ainakin henk koht lähen kohottaa kuntoo ja laihtumaan enkä opettelemaan sotimaan. Jos opin sotimaan siinä ohella niin mikäpäs siinä...

Axbor Nocturne
09.07.2011, 21:06
Ihmetyttää tää jengin antiarmeija meininki inttiin lähdettäessä, mä ainakin henk koht lähen kohottaa kuntoo ja laihtumaan enkä opettelemaan sotimaan.

Ihan hyvä, jos pystyt tiputtamaan painoa intissä. Alokasaikana tuo saattaa olla vielä mahdollista (jos siellä edes juostaan enää tänä päivänä?), mutta koulutusaikana on jo niin suffelia, että paino vain nousee. Tai riippuu tietysti siitä, mitä olet menossa sinne tekemään? Mikään kunnon kohotus paika armeija ei ole, ellet sitten käy myös omatoimisesti samalla treenaamassa. Perus tykärinä (tykkimies) ei pääse kunto nousemaan.

Hiker
09.07.2011, 22:15
Puolustusvoimat harrastaa kyllä tuota propagandaa, että aliupseerikurssin käyneistä niin ja niin moni kuuluu parhaaseen tuloneljännekseen yms.. Toki varmasti paikkaansa pitäviä tietoja, mutta kyllä kai sen kaikki tajuavat, ettei tuo aliupseerikurssin käyminen ihmisen tuloja paranna. Ja vaikka vuoden intissä olinkin, en ala moralisoimaan niitä, jotka kokevat intin käymisen ajanhukkana ja laistavat tavalla tai toisella. Itse olen heittänyt yhtälailla hukkaan kaikki muutkin reilut parikymmentä elinvuottani, niin ei kai se yhden vuoden päälle sitten enää ole :D

J.Petke
09.07.2011, 22:25
Puolustusvoimat harrastaa kyllä tuota propagandaa, että aliupseerikurssin käyneistä niin ja niin moni kuuluu parhaaseen tuloneljännekseen yms..

Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

Hiker
09.07.2011, 22:31
Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

Niin. Eli lyhyesti sanottuna ja karkeasti yleistäen johtajakoulutksen saaminen puolustusvoimissa ja hyvä tulotaso myöhemmin korreloivat keskenään, mutta ovat molemmat seurausta jostain muusta kuin toisistansa.

Varaan itselleni oikeuden olla RUK:n käynyt sossupummi.

Sisäliitin
09.07.2011, 22:32

No ei nyt niinkään. AUK:kkiin hakeutuu myös porukkaa jonka ainoa tavoite on päästä huutamaan ja komentamaan,toki pieni osa mutta kuitenkin.

J.Petke
09.07.2011, 22:38
Niin. Eli lyhyesti sanottuna ja karkeasti yleistäen johtajakoulutksen saaminen puolustusvoimissa ja hyvä tulotaso myöhemmin korreloivat keskenään, mutta ovat molemmat seurausta jostain muusta kuin toisistansa.

Juuri näin. Hienosti sanottu.

editoidaas hieman...:

Luultavasti AUK:ssa on kuitenkin vähemmän luusereita kuin 6kk remmissa fiksuja kavereita.

punasydän
09.07.2011, 22:39

Ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaani. Omasta saapumiserästä mitä jätkiä näkee, niin molemmat kokelaat joita olen nähnyt intin jälkeen ovat "hanttihommissa", toinen muuttomiehenä ja toinen kaupan hyllyttäjänä. Aliupseereista sitten ei kovinkaan moni ole kyllä missään hienoissa hommissa, vaan suurin osa on ihan tavallisissa töissä. Muutenkin tuo yleistys on ihan perseestä. Ennemmin heittäisin oman arvion, että 10% AUKkiin lähtijöistä on niitä, jotka tietävät/ajattelevat AUKin olevan hyödyksi tulevaisuudessa (eli nämä ovat niitä fiksuja), 20% odottelee esim. koulun alkua ja on siksi vuoden, 70% ovat liian tyhmiä, laiskoja tai saamattomia tehdäkseen sen eteen, etteivät joutuisi AUKiin ja sinne joutumisen jälkeen kertovat kaikille ympäröiville ihmisille, etenkin 6kk miehille, että "natsoilla saa pillua ja rahaa".

Jämäpakki
10.07.2011, 01:43
Olen maanantaina menossa Niinisaloon suorittamaan asevelvollisuuttani ja tuli näin viimeisillä hetkillä tyhmä kysymys liittyen Kelan maksamaan asumistukeen asepalveluksen ajalta.

Eli siis lieneekö Kelalle riittäviksi syiksi, että olen viimeiset 4 vuotta asunut pois vanhempien luota, vaikka pari viikkoa ennen palvelusta vaihdoin asuinpaikkaa Porista takaisin Tampereelle ja kalliimpaan asuntoon. Työt, jotka odottavat intin jälkeen ja muija, joka asuu saman katon alla.

Olen siinä uskossa, että tuossa olisi tarpeeksi syitä(yli 3kk pois porukoilta, tulevat työt) asumistuelle, mutta voin kaiketi olla väärässäkin.

StopTheRock
10.07.2011, 08:43
Olen maanantaina menossa Niinisaloon suorittamaan asevelvollisuuttani ja tuli näin viimeisillä hetkillä tyhmä kysymys liittyen Kelan maksamaan asumistukeen asepalveluksen ajalta.

Eli siis lieneekö Kelalle riittäviksi syiksi, että olen viimeiset 4 vuotta asunut pois vanhempien luota, vaikka pari viikkoa ennen palvelusta vaihdoin asuinpaikkaa Porista takaisin Tampereelle ja kalliimpaan asuntoon. Työt, jotka odottavat intin jälkeen ja muija, joka asuu saman katon alla.

Olen siinä uskossa, että tuossa olisi tarpeeksi syitä(yli 3kk pois porukoilta, tulevat työt) asumistuelle, mutta voin kaiketi olla väärässäkin.

Ole vaan huoletta. Kyllä sä kaiken mahdollisen rahallisen tuen sieltä tulet saamaan. Mun mielestä homma menee juuri silleen, että jos on muuttanut 3kk aikaisemmin pois vanhempien luota, on oikeutettu tukeen. Sähän oot muuttanut jo 4 vuotta sitten ja vaihtanut vaan kämppää. Itse tein silleen vuosi sitten (2/10 saapumiserää olen) että muutin tyttöystävän kanssa yhteen intin jo alettua. PV kun katsoo sinun tällöin perustavan perheen, eli tukien saanti ja muutto ei vaatinut sitä 3kk aikaa ennen intin alkua. Tämänkin sain itseasiassa tietää vasta intin ensimmäisellä viikolla varuskuntamme sosiaalikuraattorilta, että tyttöystävän kanssa yhteenmuutto tukien saannin puolesta on mahdollista missä vain vaiheessa vaikka kesken inttiä. Muutenkin kannattaa käyttää hyväksi varuskunnan sosiaalikuraattorin palveluksia, itse kävin siellä milloin mistäkin syystä. Ensimmäisen kuukauden hoidin asuntoasioita, sitten kävin huvikseen avautumassa ja hajoilemassa ja viimeisinä parina kuukautena kävin selailemassa kuraattorin kanssa mollia ja laittamassa työhakemuksia sinne sun tänne.

Casa Academica
10.07.2011, 09:05
Omasta saapumiserästä mitä jätkiä näkee, niin molemmat kokelaat joita olen nähnyt intin jälkeen ovat "hanttihommissa", toinen muuttomiehenä ja toinen kaupan hyllyttäjänä.

Omalta kohdalta vahva eri. Meidän komppanian RUKin käyneistä kolme on lakimiehiä, yksi DI, yksi inssi ja yksi kauppasurkean käynyt. Koko porukasta yksi oli selkeä vatipää ja sotahullu joka asui jossain pitkospuiden päässä ja ilmeisesti halusi lusia vuoden ettei tarvitse jatkaa sukutilalle lannanluontia. Muista ei ole mitään havaintoa, mutta fiksun oloisia kavereita olivat.

powerforward#7
10.07.2011, 10:41
Taidan itse sitten olla poikkeustapaus, mutta olen oikein mielelläni inttiin menossa ja RUK on tavoitteena.

Axbor Nocturne
10.07.2011, 13:00
Taidan itse sitten olla poikkeustapaus, mutta olen oikein mielelläni inttiin menossa ja RUK on tavoitteena.

No eihän tuossa paikassa ole oikeasti mitään kamalaa, oppii elämään erilaisten ihmisten kanssa ja myös omatoimisuutta pystyy parantamaan (pääsee sieltä mamman helmoista vähän kokeilemaan omia siipiään, kun sinne kuitenkin pääsee aina takaisin). On kuitenkin ainutlaatuinen elämänkokemus, joten turha sen kanssa on hajottaa päätään.

Jos lähdet tuollaisella asenteella liikkeelle, on kaikki oletettavasti helpompaa verrattuna siihen, jos lähtisi valmiiksi jo kauhea vitutus päällä. Alokasaikana tsemppaat täysiä ja et laiskottele, niin eiköhän tuo RUK voi olla ihan mahdollinen kohdallasi.

anatsu
10.07.2011, 13:05
Mistäs helkatista minä rokotuskortin tässä nyt vetäsen? Onko se pakollinen, kun ei oikein löydy mistään ja mitään hajua ei ole, että olis edes koskaan annettu?

Kaikki muut suht tarpeelliset on tai menen nyt ostamaan.

Kannattaako muuten ottaa omia t-paitoja mukaan? Jos näin, niin millaisia ne saa olla?

KiVi
10.07.2011, 13:11
Mistäs helkatista minä rokotuskortin tässä nyt vetäsen? Onko se pakollinen, kun ei oikein löydy mistään ja mitään hajua ei ole, että olis edes koskaan annettu?Muistaakseni sillä ei tehnyt yhtään mitään. Sitä paitsi firma keksii kyllä keinot, jos heidän on saatava tietää saamasi rokotukset. Ota löysin rantein vaan.Kannattaako muuten ottaa omia t-paitoja mukaan? Jos näin, niin millaisia ne saa olla?Minä en käyttänyt koskaan mitään omia vaatteita intissä. Jos harrastat liikuntaa vapaa-ajalla, saatat ehkä haluta käyttää omia urheiluvaatteita. Aivan sama, minkälaisia omat vaatteesi ovat; jos ne näkyvät muuten kuin urheillessa (jos on annettu lupa pitää omia kamppeita treenatessa) valitusta tulee aina. Armeijan kamoilla pärjää kuitenkin täysin.

Tulikin hauska anekdootti mieleen näistä loputtomista varustekyselyistä. Meillä ErUuKoo:ssa eräs upseerioppilas kysyi nohevana taistelijana Reserviupseerikoulun varapäälliköltä, saako lenkkeillessä käyttää omia lenkkareita, kun varapäällikkö piti meille oppituntia ja halusi tietää onko meillä jotakin kysyttävää.Tarviiko passia ottaa mukaan kun kerta ajokortti ja kela-kortti pitää jo ottaa mukaan?Ei tarvitse. Kunhan on joku henkkari.

Sic
10.07.2011, 13:12
Tarviiko passia ottaa mukaan kun kerta ajokortti ja kela-kortti pitää jo ottaa mukaan? Varusmies 2010 -oppaassa ei ainakaan ole mainittu että pitäs passi ottaa, mut joissaki listoissa seki näkyny.

Ja mikäs tää lukko kuivauskaappia varten on? Pitääkö mukamas ite ottaa tuo mukaan.

costi
10.07.2011, 13:15
Mistäs helkatista minä rokotuskortin tässä nyt vetäsen? Onko se pakollinen, kun ei oikein löydy mistään ja mitään hajua ei ole, että olis edes koskaan annettu?

Kaikki muut suht tarpeelliset on tai menen nyt ostamaan.

Kannattaako muuten ottaa omia t-paitoja mukaan? Jos näin, niin millaisia ne saa olla?Minulla ei ollut rokotuskorttia kun menin Kajaannin I/08, eikä sitä siellä edes missään vaiheessa kyselty. Yhdellä kymmenestä se ylipäätään taisi olla mukana, joten ei kannata stressata siitä. Hyvillä mielin voit mennä ilman sitä, etkä varmasti ole ainut jolta se puuttuu.

Etenkin näin kesällä omilla t-paidoilla ei tee oikeastaan mitään. Voit käyttää niitä vapaa-ajalla varuskunnan kuntosalilla, mutta et oikeastaan missään muualla. Ensimmäiseen kahteen viikkoon tuota vapaa-aikaa ei juurikaan mahdu ja se vähäinenkin vapaa-aika menee yleensä tupakavereihin tutustuessa. Suosittelen jättämään omat t-paidat kotiin ja tuomaan niitä sitten tarvittaessa lomilta mukanaan.

julle-jr
10.07.2011, 13:25
Kannattaako muuten ottaa omia t-paitoja mukaan? Jos näin, niin millaisia ne saa olla?
Kuten sanottua, päällysvaatteidena alla voit pitää mitä tahansa omia vaatteita, kunhan ne eivät näyt päälle päin. Eli jos esimerkiksi varustukseksi määrätään villapaita, voit pitää alla omaa t-paitaasi, eikä sillä ole väliä millainen se on, se ei saa näkyä kuitenkaan päälle. Kesällä varustus on yleensä sen verran kevyt, että oma t-paita voi olla vaikeaa piilottaa päällysvaatteiden alle. Jos esimerkiksi tulee tilanne, että päällystakki täytyy riisua sisälle mentäessä ja alla on vain oma t-paita, niin luultavasti lähdet juosten hakemaan valtion virallista t-paitaa kaapistasi jne. Ideana siis on, että joukolla johon kuulut, on aina palveluksen ollessa käynnissä samannäköinen varustus päällä. Jos tykkäät esimerkiksi nukkua t-paita päällä, voi oma paita ehkä siinä tarkoituksessa olla ihan ok, mutta muuten vapaa-ajallakin täytyy pitää valtion virallisia vaatteita päällimmäisenä (pl. esimerkiksi kuntosali tms.).

KiVi
10.07.2011, 13:31
Jos esimerkiksi tulee tilanne, että päällystakki täytyy riisua sisälle mentäessä ja alla on vain oma t-paita, niin luultavasti lähdet juosten hakemaan valtion virallista t-paitaa kaapistasi jne.Meillä ainakin kaikki istuivat takit päällä, jos kaikilla ei ollut samanlaisia paitoja takin alla. Kaveri poolossa sai arvostusta muilta kesähelteillä oppitunneilla.

AUK:n alussa kesän lopulla olimme oppitunnilla pooloissa, vaikka aurinko porotti ulkona. Tunnin jälkeen kouluttaja poistutti meitä kasarmin edessä olevaan ylämäkeen, koska poolo oli aivan väärä varuste siinä säässä.

Ah, niitä aikoja.

julle-jr
10.07.2011, 13:39
Meillä ainakin kaikki istuivat takit päällä, jos kaikilla ei ollut samanlaisia paitoja takin alla.
Näin se luultavasti tosiaan meneekin, eli sitä suuremmalla syyllä kannattaa välttää tilannetta, jossa siviilivaatekappale jääkin yhtäkkiä päällimmäiseksi.

anatsu
10.07.2011, 17:10
No niin. 23 tuntia palvelukseenastumiseen.

Nyt on kaikki hankittuna. Aamulla vielä optikolta näköpapereita matkaan, kun jostain luin, että olisi hyvä olla matkassa. Mites nuo kengät? Saako omia lenkkareita viedä? Jos saa, niin kannattaako se suoraa paukauttaa lenkkarit jalassa kasarmille? Sehän olisi käytännöllisempää. Itselläni siis virhe askelmassa ja penikkatauti, niin omat pohjalliset olisivat melkeinpä välttämättömyys. Toki minä firman kengilläkin jonku matkan taivallan, mutta sitten alkaakin jo kirurgin veitsi häämöttää.

Saha on Laki
10.07.2011, 17:22
No niin. 23 tuntia palvelukseenastumiseen.

Kuin myös.

Pitäisikö tässä vaiheessa olla vitutuksen multihuiputus vai innoissaan?

Voiko öisin katsella änäriä? Tietääx kukaa?

Kourujärven Ponnistus
10.07.2011, 17:25
Aamuja pojat.

Ensimmäinen herätys on aina <insert superlatiivi adjektiivi>.

Big Bad Bruins
10.07.2011, 17:25
Mites nuo kengät? Saako omia lenkkareita viedä? Jos saa, niin kannattaako se suoraa paukauttaa lenkkarit jalassa kasarmille?Kyllä ainakin Santahaminaan sai viedä omat lenkkarit. Suosittelen omia lenkkareita, sillä nuo intin lenkkarit saattaa olla aika heikossa hapessa + niitä on käyttänyt varmaan puolet suomalaisista ennen sinua.

ps. aamuja!

Purezone
10.07.2011, 17:27
Kuten sanottu, kohta mennään ja tavaratkin alkaa olemaan kasassa. Tässä alkaa jo pikkuhiljaa pieni tuskanhiki hiipiä puseroon ja pientä vitutusta havaittavissa. Käydään nyt ainakin kokeilemassa millainen paikka se Viestirykmentti on.. Huh.

Fernando
10.07.2011, 17:28
Kuin myös.

Pitäisikö tässä vaiheessa olla vitutuksen multihuiputus vai innoissaan?

Voiko öisin katsella änäriä? Tietääx kukaa?

Voi salaa peiton alla, tiedä sitten miten tupakaverit tai tuvassa nukkuva alik. siihen suhtautuu, mutta anna mennä vaan!

Mitä mukaan? Itse otan Axen shampoota, hammastahnaa, hammasharjan, ajokortin, rahaa, kännykän, laturin, PAM ja tilinumero kännykkään muistiin. Nuilla pitäisi pärjätä...

anatsu
10.07.2011, 17:39
Mitä mukaan? Itse otan Axen shampoota, hammastahnaa, hammasharjan, ajokortin, rahaa, kännykän, laturin, PAM ja tilinumero kännykkään muistiin. Nuilla pitäisi pärjätä...

No jos vielä parran kaitsemisvehkeet nappaat. Itsellä varsinkin varmaan joka päivä pitää ajaa.

Kainun prikaatin "must-lista" on tällainen:

Muista ottaa mukaasi ainakin:
Palvelukseenastumismääräys
Henkilöllisyystodistus
Rokotustodistus
Paperit silmälasien vahvuuksista
Pankkitilinumero
Henkilökohtaiset lääkkeet
Sisäliikuntajalkineet
Parranajovälineet
Muut henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvät tarvikkeet

En siis sinne ole menossa, mutta ihan kattava listaus.

Tekeekö ne muuten sitä pumpulitestiä vielä, vai merkataanko se jo simputukseksi? Entä vieläkö sielä sauvakävellään aamuisin, eikä juosta?

Petrell#32
10.07.2011, 17:43
Joo itselläkin lähtö edessä Upinniemeen. Itsekään en mitään ihmeellistä ota mukaan. Kaverit ovat kertoneet, että kyllä sen intin aikana huomaa mitä kannattaa mukaan ottaa, ja aluksi ei nyt muutenkaan pysty hyödyntämään mitään omia tavaroita, kun kiireessä vedetään. Läppärit yms. sälät vasta alkurutistuksen jälkeen. Kello(kuulemma must), vähän rahaa, sukkia+kalsonkeja ja kännykästä löytyy tilinumero. Eiköhän noilla pärjää. Perkele, että kutisee mahassa!

E. Niin ja tietysti nuo pesuvehkeet.

Fernando
10.07.2011, 17:56
No jos vielä parran kaitsemisvehkeet nappaat. Itsellä varsinkin varmaan joka päivä pitää ajaa.

Olematon parrankasvu on erittäin kätevää intissä, eli riittää että viikonloppusin ajaa! Ilmeisesti kuitenkin mulla on kiinni ekaa kolme viikkoa joten taidan nekin ottaa mukaan!

julle-jr
10.07.2011, 18:12
Joo itselläkin lähtö edessä Upinniemeen.
Tsemppiä. Suosittelen hakeutumaan laivastoon. Tai jos fyysisesti vähän kovempi koulu ja omien rajojen etsiminen kiinnostaa, niin sitten rannikkojalkaväkeen.

Sinner
10.07.2011, 19:15
Joo itselläkin lähtö edessä Upinniemeen.

Ei mitään hätiä. Öbis on ihan hyvä paikka. Tuolla laivaston puolella kuri on todella paljon tiukempi alokasaikana. Näin ainakin ammoin. Kaiketi kompensoivat sitä, että loppuaikaahan tuolla puolisotilaallisessa pursiseurassa ei voi edes armeijaksi kutsua ;)

Ja älkää nyt sillit missään tapauksessa vetäkö herneitä nenään. Eihän tässä oltu kuin puolitosissaan....

Ottaisin ehkä mukaan jonkun hyvän kirjan. Ensimmäinen gines voi olla sen kolmekin viikkoa (tuskinpa enää tosin on) ja kun olet "kotiutunut", niin iltaisin voi olla ihan mukava lueskella, jos satut lukumiehiä olemaan.

Pekka Pälvikalju
10.07.2011, 19:36
You're in the army now (http://www.youtube.com/watch?v=GXpF2xMlZyQ)

Kyseinen biisi soi mankoista apukouluttajien toimesta koko sen maanantaisen päivän joka oli oleva ensimmäinen SA-INTissä viettämäni päivä aika tarkkaan 10 vuotta sitten. Vuoden päästä sitten tuleekin 10 vuotta kotiutumisesta. Silloin ei tullut kyseltyä kusi sukassa intternetin keskustelupalstalla että mitä sinne kannattaa ottaa mukaan ja mitä ei. Ei ollut läppäriä mukana, jolla seurata änäriä yöllä, toisaalta ei olisi jaksanutkaan kun nukkuakin piti. Aliupseerikouluun menin ilolla ja 362 vuorokautta palvelin, kertauskutsua ei ole tullut eikä tarvitse tullakaan. Tsemppiä kaikille palvelukseen astuville, toivottavasti pärjäätte eikä kriisiapua ja psykolokeja tarvita!

Sic
10.07.2011, 19:46
You're in the army now (http://www.youtube.com/watch?v=GXpF2xMlZyQ)

Kyseinen biisi soi mankoista apukouluttajien toimesta koko sen maanantaisen päivän joka oli oleva ensimmäinen SA-INTissä viettämäni päivä aika tarkkaan 10 vuotta sitten. Vuoden päästä sitten tuleekin 10 vuotta kotiutumisesta. Silloin ei tullut kyseltyä kusi sukassa intternetin keskustelupalstalla että mitä sinne kannattaa ottaa mukaan ja mitä ei. Ei ollut läppäriä mukana, jolla seurata änäriä yöllä, toisaalta ei olisi jaksanutkaan kun nukkuakin piti. Aliupseerikouluun menin ilolla ja 362 vuorokautta palvelin, kertauskutsua ei ole tullut eikä tarvitse tullakaan. Tsemppiä kaikille palvelukseen astuville, toivottavasti pärjäätte eikä kriisiapua ja psykolokeja tarvita!

Tota just tuli mietittyä, että eihän siitä ole kun n. 10v kun asiat oli jo eritavoin, eikä niin hyvin miltään foorumeilta apua voinut kysellä ja läppäritkin oli mitä oli. Mutta joo, niin se maailma muuttuu :p

Jarner
10.07.2011, 19:51
Ohi on ja 8 vuotta sitten astuttiin palvelukseen Upinniemessä. Menkäähän ihmeessä Merivalvojiksi, jos haluatte lepposan loppuajan ;) 9 kk siinä menee, mutta mielummin sinne, kun esim rannikkojalkaväkeen. Tsemppiä kuleille!

cottonmouth
10.07.2011, 20:00
No jaa, riippuu aikalailla paikasta ja saapumiserästä onko tuosta mitään hyötyä. Kotkassa toitotettiin heti alusta, että parhaat pääsevät valitsemaan, ei vain koulutushaaraa vaan myös palveluksen pituuden. Kaikkien yllätykseksi tämä piti vielä paikkansa ja itse en ainakaan kuullut, että ketään olisi varsinaisesti pakotettu olemaan jokin muu aika kuin itse olisi halunnut. AUK-paikkojakin riitti vähän erikoisemmillekin kavereille, jotka niitä oikeasti halusivat vaikka tasaisella otannalla eivät ehkä sinne olisi kuuluneetkaan. Paljon fiksumpi se noin oli hoitaa, jolloin motivaatio säilyi itsekullakin. Henk.koht. sekä fyysiset että palikkatestit menivät kaikki alokasryhmän (neljä joukkuetta) top-5:en, mutta jatkohaluista keskusteltaessa ilmoitin vain että keväällä on pääsykokeet eli kiitos mutta ei kiitos vuoden palvelusajalle. Ihan hyvässä hengessä tuo ymmärrettiin ja eipä tuosta mitään ongelmaa ainakaan sillä saarella tullut. Ennemminkin hyvin menneestä alokasajasta oli se hyöty, että jatkossa säilyi tällä maineella kaikilta paskanakeilta ja mielekkäitä hommia riitti paljon useamin kuin muutamilla näillä leikiksiheittäneillä.

Tuo parin vuoden takainen kirjoitus on edelleen allekirjoitettavissa. Lähinnä ei avaudu mitä järkeä on vetää nuo testit lekkeriksi, koska ei sinne aukkiin ketään väkisin viedä. Paljon parempaan asemaan tuolla "alussa all in"-tyylillä itsensä asettaa jatkoa ajatellen.

Sinner
10.07.2011, 20:12
Lähinnä ei avaudu mitä järkeä on vetää nuo testit lekkeriksi, koska ei sinne aukkiin ketään väkisin viedä.

Asiat ovat ehkä muuttuneet, mutta kyllä meiltä lähti vasten tahtoaan aukkiin useampikin kaveri. Eivät ehkä olleet sitten painottaneet asiaa tarpeeksi.

Köyliön Ässä
10.07.2011, 20:14
Porin Prikaatiin B-miehenä mennään, kun se pirun hyvälaatuinen kasvain piti sitten estää oikean reiden sivummaisten lihasten kehityksen.

Melkein kokonaiset 20km täytyy matkata isän entiselle (jäi keväällä eläkkeelle 30 vuoden työurakan jälkeen) työpaikalle ja innolla odotan palvelusta. Tietysti hieman jännitystäkin on ilmassa, vaikka ympäristö melko tuttu onkin ellei sitten viimeisten 4 vuoden aikana ole muuttunut täysin.

anatsu
10.07.2011, 20:16
Keltäs tai mistäs sitä saa sitten tuolla firmassa hakea todistuksen, jonka saisi lähetettyä yliopistoon?

Jabbbe
10.07.2011, 20:23
Teretulemast vaan kaikille uusille morteille valtion palvelukseen! Sen verran haluan heittää teille vinkkiä että lähtekää matkaan avoimin mielin ja valmiina oppimaan uusia asioita. Haasteista kannattaa pyrkiä nauttimaan ja etenkin alkuajan suosittelen ottamaan päivä kerrallaan -mentaliteetilla, muutoin saattapi vaikka alkaa hieman vituttamaan ;) Mutta tsemiä vaan niin pirusti kaikille!

T. Spolle Kajaanista, GTJ 88 =P

Kummeli
10.07.2011, 20:27
Reppu on pakattu ja huomenna sitten starttaa auto kohti Hämeenlinnaa. Täytyy koittaa vaikka puhelimella laittaa jotain kommenttia sitä mukaa, kuin intti etenee, mutta ainakin viikonloppuisin kotona naputtelen jotain kertomusta tunteista tuolla intissä.

EDIT: Miten muuten olisi mahdollista päästä valokuvaajaksi sinne? Tosin niitä tarvitaan varmaan niin vähän, että on vaikeaa päästä, mutta onko täällä ketään kuvaajia?

Brent Sapergia
10.07.2011, 21:22
Voi salaa peiton alla, tiedä sitten miten tupakaverit tai tuvassa nukkuva alik. siihen suhtautuu, mutta anna mennä vaan!

Mitvit, onko jossain tapana että aukit nukkuu samoissa tuvissa morttien kanssa? Itsehän jo n. 15 vuotta sitten kotiuduin Keuruulta eikä siellä ollut alikit alokkejen kanssa vaan omissa tuvissaan.

e. On sitä vittu vanha, omana aikanaan ei edes kännyköitä ollut vielä kaikilla vaan niistä tehtiin soittokauppaa. Nyt on jo läppärit ja mokkulat ja varmaan nettikamerat että pääsee peiton alla etäpuuhiin, no voin lohduttaa; Jos yhtään on armeija enää armeija niin ei kiinnosta klo 22.00 muu kuin nukkuminen..

motamoro
10.07.2011, 21:27
Mitvit, onko jossain tapana että aukit nukkuu samoissa tuvissa morttien kanssa? Itsehän jo n. 15 vuotta sitten kotiuduin Keuruulta eikä siellä ollut alikit alokkejen kanssa vaan omissa tuvissaan.

1/10 meillä Säkylässä E-ja J-kaudella nukuttiin ryhmätuvissa, eli kokoonpanolla 6x 6kk rivimiehiä, 3x vuoden panssariajoneuvokuskeja/ampuja, 2x aliupseereita. Kokelaat nukkuivat palveluksen loppuun asti omissa tuvissaan.

Joghey
10.07.2011, 21:33
Alkaa aika käymään vähiin. Reilun 12 tunnin päästä ollaan jo Turun linja-autoasemalla odottelemassa bussia Säkylään. Tyttöystävää ja kavereita tuli nähtyä tänään viimeistä kertaa pieneen hetkeen. Seuraavaksi viimeiset tavarat reppuun ja miettimään, mitä mahtoi unohtua. Välttämättömien tavaroiden lista ei ole onneksi kovinkaan pitkä.

Petrell#32
10.07.2011, 22:15
Ei mitään hätiä. Öbis on ihan hyvä paikka. Tuolla laivaston puolella kuri on todella paljon tiukempi alokasaikana. Näin ainakin ammoin. Kaiketi kompensoivat sitä, että loppuaikaahan tuolla puolisotilaallisessa pursiseurassa ei voi edes armeijaksi kutsua ;)

Ja älkää nyt sillit missään tapauksessa vetäkö herneitä nenään. Eihän tässä oltu kuin puolitosissaan....

Ottaisin ehkä mukaan jonkun hyvän kirjan. Ensimmäinen gines voi olla sen kolmekin viikkoa (tuskinpa enää tosin on) ja kun olet "kotiutunut", niin iltaisin voi olla ihan mukava lueskella, jos satut lukumiehiä olemaan.

Kiitos vinkeistä. Joo itseasiassa olen heikkona rikosromaaneihini ja niitä tulee varmasti intissäkin luettua :)

Danko
10.07.2011, 22:17
Huomenna aamusta koittaa lähtö kohti Porin Prikaatia, Säkylää ja Huovinrinnettä. Ihan avoimin mielin lähdetään matkaan, eikä AUK ole poissuljettu asia, sillä kalenteri näyttää työ- ja opiskelurintamalla tyhjää myös ensi tammikuun jälkeen. Siksi johtajakoulutus saattaisi olla jopa järkiratkaisu, eikä sitten jäisi sellaista tilannetta ettei olisi tullut otettua kaikkea irti armeijasta. Se onkin sitten toinen juttu että riittääkö resurssit lähteä sille linjalle, päättäköön he joille valta tässä asiassa on suotu.

Oikeastaan ainoa huolenaihe on alaselkävamma, joka on kiusannut jo vuosia. Onneksi tuli hankittua alan lääkärin paperit tuosta vammasta, jottei luulla että puhun puuta heinää. En kuitenkaan haluaisi B-papereita (enkä varsinkaan C) kyseisen vamman varjolla, mutta se saattaa olla tiettyyn pisteeseen asti äityessään ainoa vaihtoehto. Toivottavasti selkä kuitenkin kestäisi armeijan rasitukset. Lähinnä tetsaukset hirvittää.

Unirytmi on tällä hetkellä päin persettä ja fyysisestä kunnosta sen verran että Cooper taitaa olla lähempänä 2000 kuin 3000, mutta ei anneta pikkuvikojen haitata. Asenne ratkaisee vai miten se meni? :)

Jos Huovinrinteellä olet tunnistavinasi meikäläisen eli suht pitkän, lyhythiuksisen hoikanläskin niin tuleppa repimään hihasta. :)

Mentos
10.07.2011, 22:59
EDIT: Miten muuten olisi mahdollista päästä valokuvaajaksi sinne? Tosin niitä tarvitaan varmaan niin vähän, että on vaikeaa päästä, mutta onko täällä ketään kuvaajia?

Kuvaaja en armeijassa ole, mutta olen vakavasti alkanut harkita vielä sitäkin vaihtoehtoa, että ainakin hakupaperit sinne laittasin. Mahdollisuudet luulisi olevan, sillä hommia on tehty esimerkiksi sekä Lukolle että muille jääkiekkojoukkueille, myös omat kotisivuni keräävät hyvin kävijöitä ja kokemusta löytyy kuvankäsittelyohjelmistostakin. Mutta pitää katsoa mihin ne mielipiteet vielä kääntyy, on paha ennustaa.

Vieläkin melko odottavaiset fiilikset inttiä kohden, täältä on kyllä saanut lukemalla ketjua suuren avun mitä mukaansa ottaa! Tavarat ovat pöydällä odottamassa huomista. Auton nokka kohti Niinisaloa starttaa iltapäivällä. Saa tulla morjenstamaan, jos luulee tunnistavansa!

aatelisode
10.07.2011, 23:18
Niin se aika meni, vasta marraskuussa kävin kutsunnoissa hommaamassa paikan II/11 erään ja nyt onkin sitten kohtalonpäivä jo ovella... Aika menee nopeasti. Eipä siinä toivottavasti se menee myös armeijan harmaissakin. Itse suunnistan 10.02 Lahesta lähtevällä junalla Kouvolaan ja sieltä sitten bussilla Vekaralle. YV:tä vaan jos joku on lähössä samaan matkaan, tarkistelen netin vielä huomenna ennen lähtöä.

Hejony
10.07.2011, 23:22
Perjantaina oli sellainen päivä, että nolla napsahti. Yksi elämäni parhaista fiiliksistä kävellä siitä vitun portista viimeistä kertaa ulos. Paskat 6kk, mutta nyt ei tarvitse enää koskaan mennä. Hyviä puolia jos hakee, niin pari erittäin hyvää kaveria sieltä jäi, ja itsekuri kasvoi. Hämmensin itseni täysin, kun sain koko puoli vuotta luettua yliopiston pääsykokeisiin. En olisi etukäteen uskonut kurinalaisuuden riittävän, mutta niin vain oli aina kirja mukana yöpäivystyksissä yms, ja syyskuussa alkaa opinnot. Kolmanneksi, kun on elämässä pärjännyt tähän asti useimmissa paikoissa ihan hyvin ja ollut ihan suosittu koulussa yms, niin oli mielenkiintoinen kokemus olla 4kk tuollaisen yhteisön tavallaan alinta kastia. Eipä siinä, oma valintahan tuo. Siinä vaiheessa kun puntarissa on arvostettu koulutushaara ja toisella puolella 182 aamua vähemmän, ei tarvinnut paljon miettiä.

P-kausi oli kyllä raskasta aikaa, henkisesti huomattavasti enemmän kuin fyysisesti. Eipä ole niitä fiiliksiä ikävä, jatkuvasti vitutti. Huomisen lähtijöille voi vaan toivoa, että mahdollisimman moni joko viihtyy siellä heti, tai ainakin sopeutuu mahd. pian. Niin paljon yksilöstä kiinni, oli siellä niitäkin tyyppejä jotka tulivat aina into tukassa lomilta takaisin. Huomattavasti helpommin se tietysti sujuu, jos on motivoitunut ja viihtyy, mutta tunteitaan ei nyt tässäkään asiassa voi valita.

Väreitä menee kun ajattelee, että se olisi huomenna koko paska vasta edessä. Hrr. Tsemppiä kaikille. Taidanpa mennä tuohon terassille istuskelemaan ja hengittelemään reservin raitista ilmaa.

http://www.youtube.com/watch?v=03t4NqnaPBI

Tuosta vähän kertosäettä mosille.

PS: Se unohtui sanoa, että se touhuhan muuttuu ihan todella paljon P-kauden jälkeen, tietysti tehtävästä riippuen. Mutta siis ainakin itselläni P-kausi oli sellaista pelokkaan ja ahdistuneen vitutuksen täyttämää aikaa, kun kaikki oli uutta ja mitään ei saanut tehdä ja muottiin painettiin ihan voimien takaa. P-kauden jälkeen se hyvin nopeasti muuttuu sellaiseen turhautuneeseen ja jatkuvan rutiinin aiheuttamaan vitutukseen, mitä nyt ainakin allekirjoittaneen oli paljon helpompi sietää.

regularflex
11.07.2011, 10:50
Jaahas, puolentoista tunnin päästä olisi lähtö linja-autolla kohti Niinisalon varuskuntaa edessä. Aikamoinen tunteiden skaala on tässä viimeisen vuorokauden sisään tullut käytyä aina uhmakkuudesta lievään masentumiseen ja jopa pelkoon?. Myös viime iltana ennen nukkumaanmenoa tuli monenlaista juttua mietittyä. Uni tuli kuitenkin ihmeen hyvin. Nyt ei mielessä pyöri oikeastaan muuta kuin ajatukset siitä että kyllä se hyvin menee ja monet muutkin nuoret ovat vastaavassa tilanteessa. Puolen vuoden kakulla olisi toive/tarkoitus selviytyä ja toivottavasti se onnistuu. Joka tapauksessa toivon, että koko homma sujuu hyvin ja että mahdollisesti tulisi edes jollain tavalla "nautittua" hommasta.

Jos joku Niinisaloon matkaava jatkislainen haluaa tulla tervehtimään niin yv:llä viestiä tai etsi käsiisi vajaa parimetrinen silmälasipäinen kaveri.

anatsu
11.07.2011, 12:23
Puoli tuntia, niin lähdetään. Palataan sitten, kun on lomat. Tai joskus. Jos joku on LapItr:ään menossa, niin niin olen minäkin. Heissulivei!

Tuen Vety
11.07.2011, 13:12
Uusille morteille pientä muistilistaa, mitä kannattaa ottaa mukaan.

Oma ase. Valtion pyssyjä ei jaeta ensimmäisinä päivinä. Jos vihollinen hyökkää ennen tykkien jakoa, niin huonosti käy. Jos et omista omaa tuliasetta, niin hätävarana kannattaa askarrella jouskari. Hämäykseksi voit laittaa kartion muotoisia tikkunekkuja rasiaan ja kuiskata kantahenkilökunnalle sotasalaisuuden räjähtävistä nuoliammuksistasi.

Punainen otsaliina sitomaan hiukset. Valiotaistelijan ei sovi näyttää keskitysleirivangilta millin sänkitukassa. Mikäli tästä asiasta tulee erimielisyyttä ääntäkäyttävän osaston kanssa, niin kysy ovatko he nähneet Rambo ykköstä? Siinä John-boy pisti kylmäksi enemmän porukkaa kuin Simo Häyhä ja letti oli tyylikäs.

6kpl 10 sentin kolikoita ja pikaliimaa. Liimaa kolikot leijonapuoli ylöspäin takin kaulukseen. 3 kappaletta molemmin puolin. Näin saat paljon morjestelututtuja kun kaikki haluavat aina tervehtiä sinua liikkuessa kasarmilla.

Jos olet valkoisen rodun edustaja, niin mustaa naamamaalia. Ensimmäiseen parin viikon rupeamaan pitäisi riittää 3L pönttö. Varmista maalikaupassa että maali ei varmasti ole vesiliukoista. Muuten hikoillessa jälkeesi jää musta vana, mitä seuraten vihollinen voi jäljittää sinut.

Lähitaisteluase, eli puukko. Terän pituudella todellakin on väliä. Kukaan ei ole päässyt sveitsin armeijan linkkarilla johtajakoulutukseen. Kunnon lapinleukulla voit myös veistää makkaratikut ja tehdä polttopuut.

Kylmälaukullinen makkaraa ja muuta evästä. Täydellä vatsalla tappaminen on keskimäärin mukavempaa. Intin ruuat on täysin syömäkelvotonta. Muiden lähtiessä marssimaan muonituskeskukseen, voit tehdä pienet kynsitulet kasarmin lähimaastoon ja Campingiä tuleen. Kyllä siinä kateellisilla kanssataistelijoilta kuola valuu rinnuksille.

Banjo. Mikään ei nosta yhteishenkeä ja leiritunnelmaa kuin yhteislaulu makkaran kärventämisen ohelle leirinuotion ääressä. Banjo on tähän tarkoitukseen oiva instrumentti.

Iso kasa miestenlehtiä. Naista ette tule näkemään muutamaan viikkoon, joten siinä pussit alkavat roikkua polvissa. Virikemateriaalia siis kannattaa ottaa mukaan, niin itsesaastuttaminen käy helpommin esim wc-tiloissa. Alikersantit kyllä huutelevat väliaikatietoja. Nyrkkisääntönä on, että huuto "kolme minuuttia" tarkoittaa vatkaustahdin kiristämistä ja "minuutti" kohdalla kutin pitäisi jo irrota.

Kotiin (ts. tyttöystävän luokse) puolestaan kannattaa jättää reilusti kondomeja. Ei käy mitään ikävää yllätystä kun lähialueen vanhainkodissa tai lastentarhassa "taisteleva" lutunen siviilipalvelusmies käy sillä aikaa pitämässä sotaleskelle seuraa kun itse olet puolustamassa isänmaata.

Kuullos pyhä vala, kallis Suomenmaa...

Anzta
12.07.2011, 22:02
Noniin mihis yksiköihin vekaralle tulleet aamukasat päätyivät? Tällä hetkellähän teillä on TJ 360 kaikilla ja vain harvoille ja valituille annetaan puolen vuoden palvelus. Itsehän istuskelen para-aikaa omassa tuvassa läppärin äärellä. Seuraavien viikkojen ohjelmana on ruokailuihin siirtyminen ja iltavapaat. Osaa se intti olla rankkaa.

Tadu
12.07.2011, 22:09
Noniin mihis yksiköihin vekaralle tulleet aamukasat päätyivät? Tällä hetkellähän teillä on TJ 360 kaikilla ja vain harvoille ja vlituilel annetaan puolen vuoden palvelus. Itsehän istuskelen para-aikaa omassa tuvassa läppärin äärellä. Seuraavien viikkojen ohjelmana on ruokailuihin siirtyminen ja iltavapaat. Osaa se intti olla rankkaa.
Toivottavasti joku täällä palvelee 1. Psjk:ssa. Hajotkaa luutnantti Terikseen.

II/05 kuittaa.

Nume
12.07.2011, 22:12
Toivottavasti joku täällä palvelee 1. Psjk:ssa. Hajotkaa luutnantti Terikseen.

En tunne miestä, mutta noissa skappareissa on kauheita eroja, miten kukanenkin niihin suhtautuu. Edelliset erät oli pelotelleet mua Onttolassa muutamasta skapparista ja ne oli oikein lepposia, kun teki mitä käskettiin, vaikka hetken olinkin. Osa tykkää toisenlaisista johtajista.

Tämä oli vaan yleisesti, voihan tuo Teris olla oikeasti tosi hajottava tapaus, mutta tulipahan mieleen.

Randy Marsh
12.07.2011, 22:53
TJ-lukema näyttää miinus neljää nyt. Vuosi tuolla Kontiorannassa tuli vietettyä eikä kaduta hetkeäkään.

Ainut asia jota tuolta jää kaipaamaan, on kaverit. Itsellä varsinkin kavereita tuli monessa eri osassa (P-kausi, AUK, johtajakausi). Fyysisesti ei käyty maksimirajoilla kuin sen pari kertaa, henkinen kestävyys oli tosin monesti koetuksella varsinkin johtajakaudella.

AUKin kävin kranaatinheitinlinjalla ja johtajakaudeksi jäin santsariksi eli au-oppilaiden/tulevien johtajien alijohtajaksi. Johtajakausi menikin sitten "väärän" (tulenjohto) linjan apukouluttajana, koska heitinlinjaa sinne ei talven saapumiseräksi valitettavasti tullut.

Pahinta intissä oli lähinnä se, kun asiat piti välillä tehdä vaikeimman kautta ja hyvin turhauttavaa ja turhaa tehtiin paljon. Kyllähän se tyhjään metsään tuijotteleminen parin tunnin verran keskellä yötä oli perseestä, mutta siihenkin tottuu.

Suurin vaikutus nykyään AUKiin pääsemisen kannalta on ryhmänjohtajan ja kouluttajan omat arviot ja päällimmäinen kuva kaverista. Pällikokeet toki kertovat jotain, mutta kyllä sinne mennään vähilläkin pisteillä. Eli alokkaat, ei kannata turhaan perseillä niitä kokeita, vaan tehkää parhaanne mukaan.

pari vinkkiä tuoreesta kokemuksesta:

- Vaikka opetellaan kävelemään, syömään ja tekemään kaikki muut perusasiat uudelleen, ei kannata vänkätä vastaan/turhautua.
- Ei kannata nousta silmätikuksi (ellet sitten halua nousta hyvässä mielessä, ole helevetin särmä). Helposti sieltä erottuu ne, ketkä perseilee.
- Valittaminen on turhaa, siitä ei hyödy kukaan. Pidemmillä marsseillakin hyvä yhteishenki ja kaverin tsemppaaminen auttaa jaksamaan (ja pakollinen: meillä pisin reissu 80km)
- Leireille on hyvä ottaa omaa evästä mukaan. Meillä oli käytössä ns. sodanajan ruokailu (vahvennettu aamupala klo 6 + ruoka klo 18) ja tuossa välissä kerkesi välillä nälkä yllättämään.
- Vemppaaminen ei johda mihinkään! nimim. 2xVMTL koko intin aikana.

Kun teet jotain, tee täysillä ja oikein. Toisaalta väärin/lepsusti tekeminenkään ei käytännössä haittaa mitään, mutta kyllä siitä huutia tulee ylemmiltä tahoilta, jolloin sitten tehään uudestaan.

Aamuja toivottelee 2/10 reservin alikessu! Kontiorannan tj-vptrin ja AUKin johtajille terveiset :) kysykää ihmeessä jos on jotain juttuja Kontiorannasta/intistä, nyt löytyisi tuoretta näkökulmaa..

jokerit67
12.07.2011, 23:25
Onkohan uusista JA-alokkaista kukaan Santiksen 1.JK:ssa? Meikäläinen kotiutui sieltä perjantaina, joten tänne päin voi lähettää kysymyksiä mestasta. Sieltä on erittäin hyvät mahikset päästä puolella vuodella ja lähestulkoon joka saapumiserässä on ollut riittävästi AUK-halukkaita. Meiltä vajaasta 250 jätkästä aukkiin otettiin vissiin about 25-35 ja muutama hassu kuskeiksi. Loput(n.200) pääsikin sitten kuudella kuukaudella. Yksikön varsinainen päällikkö ei taida tulla takaisin duuniin kuin vasta kuun lopulla, mutta saatte sitten hajoilla häneen elokuusta alkaen. Se on nimittäin täysin väistämätöntä.

Filatovi
13.07.2011, 01:26
Onkohan uusista JA-alokkaista kukaan Santiksen 1.JK:ssa?

Vieläkö 1.JK:ssa vaikuttaa päällikkönä kapteeni Väisänen ja varapäällikkönä Ylil. Ketola? Huhhuh, varsinkin Ketola oli varsin hirveä mies.

Itse kun suoritin aikaani 1.JK:ssa B-miehenä, niin en joutunut hirveästi tekemisiin näiden edellämainittujen kanssa. Muutenhan 1.JK:ssa on käytännössä kaikki rikolliset, ulkomaalaiset sekä idiootit. :-)

jokerit67
13.07.2011, 01:53
Vieläkö 1.JK:ssa vaikuttaa päällikkönä kapteeni Väisänen ja varapäällikkönä Ylil. Ketola? Huhhuh, varsinkin Ketola oli varsin hirveä mies.

Itse kun suoritin aikaani 1.JK:ssa B-miehenä, niin en joutunut hirveästi tekemisiin näiden edellämainittujen kanssa. Muutenhan 1.JK:ssa on käytännössä kaikki rikolliset, ulkomaalaiset sekä idiootit. :-)

Väisänen siirtyi meidän (1/11) P-kauden jälkeen vissiin johonkin ulkomaille hommiin ja oli ainakin omasta mielestäni varsin rento tyyppi. Jälkimmäinen on nykyään niin ikään kapteeni ja otti nimenomaan Väisäsen paikan oltuaan vissiin esikunnassa jonkin aikaa duunissa. Samat fiilikset herrasta on meikäläisellä; kenties hirvein tapaamani ihminen ikinä, eli aika paha.

Ja tosiaan siinä yksikössä oli äijiä kyllä laidasta laitaan, mutta hyviäkin tyyppejä löytyi varsin paljon, vaikka maine on mitä on... :)

tutzba
13.07.2011, 09:40
Muutenhan 1.JK:ssa on käytännössä kaikki rikolliset, ulkomaalaiset sekä idiootit.

Onko täällä muuten ketään PshPtrin käyneitä Parolasta? Silloin kun itse menin sinne II/09, liikkui kauheaa legendaa, että aikoinaan sinne laitettiin kaikki rikolliset, raiskaajat, huumehörhöt jne. Ajattelin vain, että onko tuo pelkkä tornari vai onko siinä joku pieni totuus mukana.

Eli jos joku haluaa myöntää olevansa raiskaaja, olisin iloinen.

Herkku
13.07.2011, 10:39
Onko täällä muuten ketään PshPtrin käyneitä Parolasta? Silloin kun itse menin sinne II/09, liikkui kauheaa legendaa, että aikoinaan sinne laitettiin kaikki rikolliset, raiskaajat, huumehörhöt jne. Ajattelin vain, että onko tuo pelkkä tornari vai onko siinä joku pieni totuus mukana.

Voi olla mahdollista että ne kaikki olisivat sinne päätyneet. Uskon kuitenkin että hörhöjen sijoituspaikka vaihtuu sykleissä. Näin ainakin uskoteltiin spol-Herkulle kun tuli selviteltyä muutamaa esitutkintaa poliiseja myöten.

Sinner
13.07.2011, 15:03
- Vaikka opetellaan kävelemään, syömään ja tekemään kaikki muut perusasiat uudelleen, ei kannata vänkätä vastaan/turhautua.

Jep, eli älä koskaan ala "selventämään" käskyä oli se mielestäsi kuinka typerä tahansa tai hoidettavissa jotenkin helpommin. Vastuu on kuitenkin aina käskijällä. Käskyn takana on myös usein sellaisia seikkoja ja tarkoituksia joita et välttämättä osaa edes ajatella. Meillä oli pari tällaista selventäjää. Olivat mielestään ylivertaisen älykkäitä. Saattoi jopa olla näin, mutta paskimmat hommat napsahti silti. Joka kerta.

EDIT: Kauan nykyään menee ennen "vauhtipiikkejä" eli rokotuksia. Aikaisemmin ei vissiin saa kunnolla edes juoksuttaa. Piikkien jälkeen liikahdetaankin sitten hetki reippaammin. Muistaakseni meillä siihen meni melkein viikko.

Jaasin
13.07.2011, 20:42
Onkohan uusista JA-alokkaista kukaan Santiksen 1.JK:ssa? Meikäläinen kotiutui sieltä perjantaina, joten tänne päin voi lähettää kysymyksiä mestasta. Sieltä on erittäin hyvät mahikset päästä puolella vuodella ja lähestulkoon joka saapumiserässä on ollut riittävästi AUK-halukkaita.

Aah, tämä hieno kokemus on itsellänikin hankittuna. On tuolla muuan kunniataulukin seinällä, jossa on meikäläisen nimi kaiverrettuna. Lopulta keskiisuuren kinaamisen jälkeen pääsin kuitenkin kuuden kuukauden ovesta ulos.

Hieno paikka. Not.

Hanhi
13.07.2011, 21:40
EDIT: Kauan nykyään menee ennen "vauhtipiikkejä" eli rokotuksia. Aikaisemmin ei vissiin saa kunnolla edes juoksuttaa. Piikkien jälkeen liikahdetaankin sitten hetki reippaammin. Muistaakseni meillä siihen meni melkein viikko.

Itellä taisi mennä peräti pari viikkoa (II/2006). Ekat kaks viikkoa oli pelkkää muodossa seisomista ja kulkemista, oppitunteja ja muuta talon tavoille opettelua. Sit olikin jo ensimmäiset viikonloppuvapaat ja sen jälkeen sitten alkoikin jo juoksut, ammuskelut ja ryynäämiset.

Haske
13.07.2011, 23:27

Mä olin Vekaranjärvellä viime heinäkuusta tammikuuhun, ja meille rokotukset annettiin jo parin päivän jälkeen. Yhtään juoksuaskelta ei (käsittääkseni koko prikaatissa) otettu, ennen kuin oli käyty lääkärintarkastuksessa, joka taisi olla meidän komppanialla ensimmäisen viikon perjantaina.

Sinner
14.07.2011, 00:15
Hanhi ja Haske: Juu, eli taitaa vaihdella paljon ihan varuskunnittain. Kovasti odottelen uusien Kulien kertomuksia. Vielä ei niin hajota varmaankaan, mutta kyllähän se sieltä, kuten kaikille :)

Ps: Joku kehtasi laittaa GTJ:n eli Gona TJ:n 88 aamulla <- LÄJÄ! GTJ:t ehkä kuukaudesta ja silloin on vähän, kun loppuajan voi olla hengittämättä ;)

Alice In Wonderland
14.07.2011, 10:55

Silloin kun itse olin 1.JK:ssa niin se oli ns. "urheilukomppania" silloin kaikki rikolliset ymym löytyivät PsTk:sta.

Itse kävin Santiksessa II/05 ja silloin "vauhtipiikkejä" sai odotella sen pari viikkoa ja kuten täällä jo mainittu niin ennen sitä ei paljon muuta kuin oppitunteja, muodossa kulkemista ja talontavoille opettelua ollut, sen jälkeen kyllä juostiin. :)

xAnZax
14.07.2011, 13:28

Muistelin että PorPr II/07 rokotukset saatiin kolmannen päivän paikkeilla, mutta lompakosta löytyi vielä tuollainen repaleinen lappu josta kävi ilmi että saatiinkin rokotukset heti ensimmäisenä aamuna. Eli joko tuossa on väärät päivämäärät tai sitten se oli todellakin elämäni pisin aamu.

Jomppa_Koo
15.07.2011, 16:40
No niin. Jaksoihan tuota hullua elämää vähän yli kolme päivää ja nyt voikin taas palata vähän järkevämpään elämään...

macnevis
15.07.2011, 16:45
No niin. Jaksoihan tuota hullua elämää vähän yli kolme päivää ja nyt voikin taas palata vähän järkevämpään elämään...

Lähteekö Jomppa sivariin vai c: kö osui kohdalle?

Jomppa_Koo
15.07.2011, 22:00
Lähteekö Jomppa sivariin vai c: kö osui kohdalle?

E osui kohdalle. Ei ollut kyllä mukava tunne, kun oli vaikea hengittää hiljaisuuden jälkeen. Kaiken järjen mukaan C olisi ollut täysin mahdollinen? Ei oikein tuo armeija sovi minulle, kun on kauhea kiire kokoajan enkä pysynyt muiden jätkien tahdissa ollenkaan. Väärät kamat mukana kuulutuksen jälkeen jne. Olipa kokemus, vaikka vain kolme päivää olin siellä! Tuntui ikuisuudelta...

Nume
15.07.2011, 22:02
Ei oikein tuo armeija sovi minulle, kun on kauhea kiire kokoajan enkä pysynyt muiden jätkien tahdissa ollenkaan. Väärät kamat mukana kuulutuksen jälkeen jne.

Joka ikisellä lienee tuo tunne alussa. Sinä olisit oppinut siellä tekemään ne asiat niin kuin ne määrätään. Toistoja,toistoja ja toistoja.

Trenchtown
15.07.2011, 22:08
Kaiken järjen mukaan C olisi ollut täysin mahdollinen?

Jos ei moraalipanta purista päätä, niin ne C:n paperit saa nykyään kuka tahansa. Jos sanot, että et millään pärjää muiden matkassa, masentaa, epätoivoa, itkua ja mitä näitä nyt on, niin vapauttavat kyllä palveluksesta.

Terveisin C -mies vastoin tahtoaan.

kalitsu
16.07.2011, 00:37
PorPr:n 1/11 mosat saivat vauhtipiikkinsä tiistaina ja loppuviikolla alkoikin alokastarkastukset (komppania päivässä). Niin ja meikäläinenhän oli se lämäri, joka naputti "alokas nönnönnöiden" nimet koneelle rokotuspäivänä, jos joku sattuu vielä muistamaan. "Tuhat toistoa voi pelastaa henkesi" tuli testattua ihan käytännössä!

Omalla kohdalla p-kauden ensimmäiset kaksi viikkoa olivat raskaimmat. Sen jälkeen hommat alkoivat sujua, kun päivärytmiin tottui. Oma selviytymisohjeeni oli alussa mennä kliseisesti päivä kerrallaan. Jaksamista vaan mosille, minullakin on vielä aika kasa aamuja jäljellä vaikkei se mitään teidän läjiin verrattuna olekaan.

anatsu
22.07.2011, 18:17
Noni. Ekoilla viikonloppuvapailla. TJ jotain 169, kun b-mies olen. Kaks-kolme ekaa päivää meni ihan, siis no, vitun hitaasti. Aika mateli aivan täysin, mutta nyt kun on päässyt rytmiin, niin tuntuu ihan mukavalta. Aseen kanssa on mukava värkätä ja muutenkin mukava rämpiä ihan hiessä tuolla kunnon sissityyliin. Nyt väsyttää ihan saatanasti. Takana päivystysvuoro. Kolme tuntia unta takana. Ja sitä ennen torstailta alla cooper, 6 km marssi, polvelta ammunta ja nyt tältä aamulta 4 tuntia tetsaamista heti. Ihan jees.

Alikessut on mukavia (pl. ehkä yksi naisnatsi). Olen päässyt jopa alikessujen piireihin, kun yks kaverini on alikessuna. Mm. olen tilannut pizzaa yhdessä alikessuporukan kanssa. Oman tuvan alikessukin on ihan helkatin mukava. Näyttää aina esimerkin, jos jotain ei osaa yms. Oppimassahan siellä ollaan, ei kukaan ole seppä syntyessään jne. Ekan viikon patterin vanhin sanoikin hyvin, kun sanoi, että muilta pattereilta tulee haukkuja, että ollaan lepsuja ja meidän patterissa autetaan meitä mortteja. Sanoi siihen, että paskat. Kaikki tekee virheitä ja ilman tekemättä virheitä ei opi ikinä.

Tupakaveritkin ovat mukavia. Esim. eilen pitivät huolta, että mulla on kaikkea ku lähdin päivystämään. Antovat energiajuomaa ja pelikortit yms. jotta pysyn hereillä. Juttu ja huumori lentää.

Skapparitkin ovat ihan jees. Meidän jaoksen kouluttaja on melko kova jätkä. Toinen jaos kiersi saman reitin kahdesti siinä ajassa kuin me, niin tämä vain sano, että sydärinhän tuolla tahdilla vain saa, mitä toinen jaos veti.

Ase on sitten se joka sai mielenkiinnon eniten syttymään. Jumankeuta jo paukkupatruunojen ampuminen oli mielenkiintoista. Sillä on mukava värkätä yms. Se on morsiammesi ja kyllä sen huomaa, että siihen joku tietty suhde tulee, kun tietää oman aseen kaikki metkut.

Näin väsyyneenä ei sen erikoisempaa tule mieleen, mutta mukavaa siellä on olla sitten kun alkujärkytyksestä selviää. No okei, ruoka on perseestä.

TosiFani
22.07.2011, 18:29
...

Tässä tulee mieleen Tuntemattoman Sotilaan kohtaus, jossa nuoret täydennysmiehet keskustelevat korsussa asemasodan aikana. Muista pitää pää alhaalla ja tsemppiä!

Hanhi
22.07.2011, 18:38
Ase on sitten se joka sai mielenkiinnon eniten syttymään. Jumankeuta jo paukkupatruunojen ampuminen oli mielenkiintoista. Sillä on mukava värkätä yms. Se on morsiammesi ja kyllä sen huomaa, että siihen joku tietty suhde tulee, kun tietää oman aseen kaikki metkut.

Ampuminen oli selkeästi se ykkösjuttu minullekin. Suhteellisen nopeasti pääsi jyvälle miten sitä pyssyä käsitellään ja käytetään. Muutamien muiden ampumahistorialla ei ollut juuri merkitystä kun läväytin ensimmäisessä RK2:ssa (150m makuulta, 10 laukausta omaan tahtiin) patteriston parhaan tuloksen 96. Yliluutnantti kiitti kahvi- ja munkkilipukkeella ja minä kiitin hyvin pelittävää pyssyä. Vm. -76, toimiva kuin mikä.

Räkäpäät oli ihan hauskoja toki alkuun kun pääsi sarjalla laskemaan keskellä metsää. Mutta mutta, voi sitä paskan määrää mitä se pyssy sisälsi näiden räkäpääsessioiden jälkeen. Loppuvaiheessa palvelusta kun noita jaettiin jossain harjoituksessa niin jätin ampumatta kokonaan, että säästyin siltä putsausoperaatiolta. Näin teki moni muukin :)

powerforward#7
22.07.2011, 19:43
Pari viikkoa takana Kirkonmaan linnakkeella ja mikäs on ollessa. Onhan meno ihan erilaista, kuin missään muualla, mutta eipä tuo kuri nyt mitään yli-inhimillistä ole, jos vaan asenne on kunnossa, toki jos on päättänyt, että kaikki on perseestä niin toki se sitä on. Yleissotilaallinen tapojen opettelu toki paikoin vähän tervanjuontia, mutta taistelu, sekä ase- ja ampumakoulutus iskee todella hyvin. Hyvillä mielin jatketaan, mutta on kyllä huomannut tuon asenteen tärkeyden korostumisen, ne ketkä ovat päättäneet intin olevan perseestä ovat kyllä vähän pulassa, kun taas ne ketkä ovat avoimin mielin ja jopa kunnianhimoisia pärjäävät oikein hyvin.

cottonmouth
22.07.2011, 19:53
Pari viikkoa takana Kirkonmaan linnakkeella ja mikäs on ollessa. .on kyllä huomannut tuon asenteen tärkeyden korostumisen, ne ketkä ovat päättäneet intin olevan perseestä ovat kyllä vähän pulassa, kun taas ne ketkä ovat avoimin mielin ja jopa kunnianhimoisia pärjäävät oikein hyvin.

Itsekin tuli Kirkonmaalla aikanaan oltua ja tuosta samasta asennepuolesta saarella olen tähänkin ketjuun kirjoitellut. Kannattaa tarkastaa, jos kiinnostaa. Ihan leppoisa paikkahan Kirkonmaa on eli onnittelut hyvästä valinnasta. Ihan eri maata kuin joku massojen lama-Vekara. Tosin kuntsareita siellä ei jaeta koskaan kenellekään mistään aiheesta.

jokeripokeri
22.07.2011, 20:03
Ekat lomat menossa ja maanantaina takaisin ruotuun. Sopivasti flunssan nappasin mukaan ja näillä näkymin seuraavat päivät meneekin kotona levähdellessä. Onneksi myös seuraava viikonloppu on auki, joten toivottavasti silloin pääsisi vähän nauttimaan vapaudesta.

Ensimmäinen viikko ja varsinkin ensimmäiset päivät olivat täysin perseestä. Ei ollut kaukana lipun lunastaminen maitojunaan. Nyt on kuitenkin hieman helpottanut ja kestovitutuskin on ruvennut talttumaan. Palvuspaikka on siis Jääkäriprikaati Sodankylässä. Pyssykylässä on ollut ajoittain aivan helvetillisen lämpöistä, esim. eilen kun taisteluvarustuksessa piti rötvätä useampi tunti taistelu- ja rastikoulutusta. Ei vittu sitä pätsiä. Kauhulla odottelen jo seuraavaa ääripäätä eli niitä 40 asteen paukkupakkasia.

Alku on ollut sitä perinteistä vemppaamista; käännöksiä, peruskuria, tervehdyksiä ja muuta paskaa. Asetta on päästy jo räpläilemään ja ihan mukavaa hommaa tuo on, vaikken siitä mitään erityisiä kiksejä saakaan. Parin viikon päästä morttileiri. Saa nähdä, mitä siitäkin tulee.

Tällä hetkellä kuus kuukautta houkuttelee varsin vahvasti. :)

Sic
22.07.2011, 20:24
Ekat kaks viikkoa täälläkin takana, yllättävän nopeasti meni ainakin tuo toinen viikko. Ekat kaks päivää tais tuntua pirun pitkästyttäviltä kun oli vaan lähinnä venailua ja muuta säätöä. Sitten kun alkoi hommiakin olla ja tottui rutiineihin niin homma rupesi rullaamaan. Meillä on pääsääntösesti ollut oppitunteja eli auditorioissa istumista ja muutamat sulkeisharjotukset + muuta perushommaa. Tänään päästiin vasta ampumaan ekaa kertaa kovilla, ihan jees reissu oli. Kaikenkaikkiaan yllätyin että homma on ollut toistaiseksi näin löysää ja suht helppoa, ehkä meidän komppaniassa on sitten pahin P-kauden rasitus vielä edessä päin :P Alikitkin ovat rentoja ja oma tupa on täynnä rentoa ja silti sopivan motivoitunutta porukkaa. Aika hyvin siis mennyt toistaiseksi.

DaleDoback
22.07.2011, 22:13
2 viikkoa takana Kainuun Prikaatissa KRHK:ssa. Yllättävän mukavaa ollut, mutta saa nähdä miten meno muuttuu, kun upseerikokeelaat saapuu ensi perjanataina. Ammunta, iltavahvarit ja ruokailu on ollut parasta antia toistaiseksi ja paskinta taas sulkeiset.

Itse olen ajatellut hakea lääkintämieheksi tai sitten suoraan AUKkiin. Olisiko jollain täällä kokemuksia lääkintämiehen hommista? Olisi kiva kuulla juttuja, sillä valintaan ei ole enää kovin kauan aikaa.

Koirapoika
22.07.2011, 22:25
Itse olen ajatellut hakea lääkintämieheksi tai sitten suoraan AUKkiin. Olisiko jollain täällä kokemuksia lääkintämiehen hommista? Olisi kiva kuulla juttuja, sillä valintaan ei ole enää kovin kauan aikaa.
Omasta lääkintämiehen urasta on jo aikaa vierähtänyt ja lienee muuttunutkin. Kuten kaikissa hommissa, hyvää ja huonoa kuuluu tähänkin. Päivystyksiä oli sairaalassa ja ambulanssikuskina jonkin verran, sairaalassa oltiin hoitamassa potilaiden vastaanottoa ja tekemässä yksinkertaisia sairaanhoitohommia, kuumeen mittailu yleisin homma. Leirejä jos kohdalle osuu, ja niitähän osuu, ei tarvitse tehdä juuri mitään, kipinää pitää ja jakaa särkylääkettä, hyvällä tuurilla joku saa haavan sormeensa ja saa laastaroida. Asettakaan ei ollut aina mukana leirillä. Harjoituksissa oli usein ambulanssi mukana, siellä katseltiin vierestä kun muut ryynäsi minkä ehti, hoidettiin sitten jos teloi itsensä. Sinänsä aika kepeää puuhaa, päivystykset oli aika hanurista mutta ei ne pitkiä pestejä ollut. Koulutus oli raskainta lääkintämiehen hommissa, paarien kantaminen tuli tutuksi niin hyvässä maastossa kuin ylä- ja alamäessä puita ja naamalle lävähtäviä oksia väistellen.

anatsu
22.07.2011, 22:40

Meille antoi kapteeni ohjeeksi lääkintämiehestä haaveileville, että jos pystyt parsimaan 100 kg ukon, jolla on suolet ulos purskahtaneet takaisin kuntoon ja viemään hänet takaisin turvaan, olet lääkintämies.

Itsehän olen tod.näk kirjuri. Puolen vuoden keissi. Tai sitten esikuntalähetti.

KKtig
23.07.2011, 14:27

Odotappa pari kuukautta, niin toivot syvästi, että olisit valinnut aseettoman palveluksen. Puolustusvoimissa aseen tarkoitus ei ole tuhota vihollinen, vaan tuhota sen käyttäjä hitaasti kiduttaen niin, että verenkierto lakkaa olkapäissä ja niskassa.

Ja aina niin mukavat talven teltanpystytysfestarit, kun lapioidessa tuo Sakon tehtaan ylpeys hakkaa päätä muussiksi.

Pordinard
23.07.2011, 16:08
Leirejä jos kohdalle osuu, ja niitähän osuu, ei tarvitse tehdä juuri mitään, kipinää pitää ja jakaa särkylääkettä, hyvällä tuurilla joku saa haavan sormeensa ja saa laastaroida.

Tätä ihmettelen. Omat leirit oli suurimmaksi osaksi ensihoitopaikan perustamista ja purkamista edes takaisin, yhtä vituttavaa puuhaa en keksi. Ampumaleirien päivystyshommat olivat sitten erikseen. Perseestä nekin, varsinkin talvella tai sateella. Ja tuo lääkintämieskurssi on nykypäivänäkin melko rankka paikka paikoin, oppitunteja on toki paljon mutta fyysisesti rasittavaa ohjelmaa löytyy, evakuointi etunenässä. Ehkä sairain kokemus intissä oli lääkintämieskurssin viimeisen viikon leiri.

Neuvoisin välttämään tuohon paskaan astumista.

teeveemies
23.07.2011, 18:24
Lääkintämiesten hommista sen verran että riippuu todella paljon missä yksikössä aikaasi vietät. Jos olet huoltokomppaniassa niin luvassa on melko leppoinen palvelus. Tehtäviin kuuluu esimerkiksi VTA:n päivystys ja aamuvastaanotolla auttaminen. Myöskin leireillä pistätte EHAS:in=ensihoitoasemaa pystyyn. Ei varmaan ole kovin paha tehtävä jos joukkueellinen lämäreitä sitä on pystyttämässä. Ensihoitoasemaan kuuluu tavaraa kyllä aika kiitettävästi.

Muissa yksiköissä olevat yleensä pistetään joukkueisiin lämäreiksi. Heidän tehtävänsä on parsia äijää kokoon niin että taistelija pääsee elävänä EHP:lle=ensihoitopaikalle. Taisteluissa loukkaantuneita tulee paljon jolloin joukkueen lääkintämies tekee ensimmäisen triagen=potilaslajittelun. Pahiten loukkaantuneet evakoidaan ensin jne. Luokat ovat 1-4. Nelonen on jo niin huonossa jamassa oleva sotilas että häntä ei evakoida vasta kuin viimeiseksi. Tehtävänä on lievittää kipua.

Joissakin yksiköissä on huoltojoukkue joihin kuuluvat: spadet, lääkintämiehet, tarvittavat kuskit ja täydennys ja kunnossapitoryhmä. Lämäreitten tehtävänä on tässä pistää EHP:tä=ensihoitopaikkaa pystyyn.Aikamääreitä en tähän hätään muista, kuitenkin siihen pääsee aika helposti jos löytyy motivaatiota. Välillä varmasti vituttaa, mutta mikäs siinä. Mukava olotila. EHP:lla tarkoitus on tehdä jälleen potilaslajittelu ja antaa "yleislääkäritasoista ensihoitoa." Pahiten loukkaantuneet evakoidaan ensihoitoasemalle. Sieltä sitten tarvittaessa EHK:lle=ensihoitokeskukseen, jne.

Ei muuta kuin lääkintämieheksi jos kiinnostusta tälläisiin tehtäviin löytyy. Jos olet miettinyt hoitoalaa niin lämärin ura intissä ei varmasti ole huonoimmasta päästä. Kurssilla oppii ensihoidon perusalkeita.

Tässä pieni pintaraapaisu lämäreitten duuneista.

Koirapoika
23.07.2011, 18:35
Tätä ihmettelen. Omat leirit oli suurimmaksi osaksi ensihoitopaikan perustamista ja purkamista edes takaisin, yhtä vituttavaa puuhaa en keksi. Ampumaleirien päivystyshommat olivat sitten erikseen. Perseestä nekin, varsinkin talvella tai sateella. Ja tuo lääkintämieskurssi on nykypäivänäkin melko rankka paikka paikoin, oppitunteja on toki paljon mutta fyysisesti rasittavaa ohjelmaa löytyy, evakuointi etunenässä. Ehkä sairain kokemus intissä oli lääkintämieskurssin viimeisen viikon leiri.

Neuvoisin välttämään tuohon paskaan astumista.

Meitä oli silloin niin vähän, että pari lääkintämiestä/leiri, ambulanssilla tai muiden mukana lähdettiin leirille, majoituttiin mihin telttaan osoitettiin. Jos tuli joku isompi vika, sitten vietiin lähimpään sairaalaan. Teltan kasailua oli vain kurssilla, sen jälkeen en siihen telttaan ja varustukseen koskenut kuin varastossa.

Kummeli
23.07.2011, 20:58

Aseen purkaminen ja kasaaminen on kyllä mielenkiintoista, mutta ei me ammuttu edes paukkupatruunoilla, vaan muutaman tyhjänä ampumiskerran jälkeen lähdettiin jo radalle ampumaan koville. Mukavaa toki sekin oli, vaikka lämpöä olikin se +30 astetta.

teeveemies
23.07.2011, 21:05
mutta ei me ammuttu edes paukkupatruunoilla.

Paukkupatruunat tulevat vielä tutuiksi. Ihan hyvä että jätitte nuo räkäpäät vielä ampumatta. Niistä tulee vain ase paskaiseksi.

Miten meni ensimmäiset ammunnat? Kai tähtäin oli säädetty päin sitä itseään? Joko kilahti 12 tauluun ?

Edit: korjattu räikeä kirjoitusvirhe.

verikuut
23.07.2011, 21:43
Räkäpäät oli ihan hauskoja toki alkuun kun pääsi sarjalla laskemaan keskellä metsää. Mutta mutta, voi sitä paskan määrää mitä se pyssy sisälsi näiden räkäpääsessioiden jälkeen. Loppuvaiheessa palvelusta kun noita jaettiin jossain harjoituksessa niin jätin ampumatta kokonaan, että säästyin siltä putsausoperaatiolta. Näin teki moni muukin :)

Loppusodassa alikit jakoivat loppuvaiheessa kaikille lisää kuteja, mutta enää ei vihollista tavattu. Niinpä käskivät ampua loput räkäpäät kaikista lippaista, ennen kuin siirryttiin ajoneuvoon. Eli siis ammuttivat omat varastonsa meillä. Oli tosiaan rynkyssä hinkkaaminen, että sen sai palautuskuntoon.

aatelisode
23.07.2011, 21:44
Ensimmäiset lomat on päällä ja on sanottava että 2 ekaa viikkoa oli kyllä huimaa menoa, jatkuvasti kiire joka paikkaan ja etenkin eka viikko oli aivan 6-21 ajan toimintaa, onneksi nyt toinen viikko oli jo hieman kiireettömämpi ja iltavapaita taisi olla joka päivä. Ehkä tämä tahti tästä nyt sitten hieman rauhoittuu. Ensimmäiset ammunnat kieltämättä jännitti, etenkin kun tämän viikon tiistaina suunnattiin ensimmäistä kertaa ampumaradalle ja eteen jaettiin kovat ammukset, mutta kyllä se jännitys siitä laukesi samalla kun ase laukesi ensimmäisen kerran kohti taulua. Sen verran on sanottava, että 10 laukauksen kilpasarjasta ammuin 95/100 (7 x 10, 1 x 9, 2 x 8) joten taisi sinne muistilokerikkoon jotain jäädä niiden tähtäimien säätämisestä. Ensi viikolla lomat alkaakin sitten jo torstaina joten ensi viikko on ns. pätkäviikko, toki esim. cooper sisältyy tuohon neljän päivän rykäykseen joten eiköhän sekin melko rankaksi ehdi venyä. Tuvan yhteishenki on ehtinyt muotoutua jo melko huikeaksi tässä parin viikon aikana, läppä lentää ja huumorilla otetaan asiat.

Kummeli
23.07.2011, 22:49
Miten meni ensimmäiset ammunnat? Kai tähtäin oli säädetty päin sitä itseään? Joko kilahti 12 tauluun ?

Meidän tauluissa oli maksimi 10 pistettä. Ammuttiin 150 metristä, ja ysiin osuin parhaimmillaan. Kolmen satsilla sain 25 pistettä ja n. äärimmilleen levitetyn kämmenen kokoisella alueella oli reiät. Tähtäin oli aluksi yllättävänkin hyvä, pienellä säädöllä selvisin. :)

EDIT: Yllättävän nopeasti meni ne ekat 2 viikkoa. Huomenna illalla sitten takaisin ja vissiin jossain vaiheessa ensi viikolla ainakin cooperin testi, jossa ei ole tarkoitus rehtiä äärimmilleen, sillä 6kk palvelus on tavoitteena.

-RVL-
23.07.2011, 22:55
Tarkoitti varmaan osumia tuolla kahdellatoista. Eli ampumataitotestissä ammutaan makuulta, kolmelta lippaalta yhteensä 6 laukausta kääntyviin tauluihin, viimeinen lipas tuplana. Sitten polvelta omaan tahtiin 3 laukausta ja lopuksi 3 kääntyviin seisaalta, ja seisaalta ammutaan 50 metristä, muuten 150.

Ja lähes aina taisi tulla 12 osumaa. Onneksi ei pidetty niitä vitun tyhmiä ampumamerkkejä lomatakeissa. Niin ja aluksihan ammutaan usein isoihin tauluihin ja myöhemmin sitten harjoitellaan att:tä pieniin.

Kummeli
23.07.2011, 22:57
Tarkoitti varmaan osumia tuolla kahdellatoista. Eli ampumataitotestissä ammutaan makuulta, kolmelta lippaalta yhteensä 6 laukausta kääntyviin tauluihin, viimeinen lipas tuplana. Sitten polvelta omaan tahtiin 3 laukausta ja lopuksi kolme kääntyviin seisaalta, ja seisaalta ammutaan 50 metristä, muuten 150.

Ja lähes aina taisi tulla 12 osumaa. Onneksi ei pidetty niitä vitun tyhmiä ampumamerkkejä lomatakeissa. Niin ja aluksihan ammutaan usein isoihin tauluihin ja myöhemmin sitten harjoitellaan att:tä pieniin.

Jaa niin joo. Ei meillä vielä testejä ollut, kunhan harjoiteltiin ja hiottiin tähtäimet kohdilleen.

teeveemies
23.07.2011, 22:59
Tarkoitti varmaan osumia tuolla kahdellatoista. Eli ampumataitotestissä ammutaan makuulta, kolmelta lippaalta yhteensä 6 laukausta kääntyviin tauluihin, viimeinen lipas tuplana. Sitten polvelta omaan tahtiin 3 laukausta ja lopuksi 3 kääntyviin seisaalta, ja seisaalta ammutaan 50 metristä, muuten 150.

Juurikin näin.

Ihmeellistä että ei ollut kunnon ampumatestiä, tai edes harjoiteltu kunnolla kääntyviä tauluja. Hyvä kuitenkin että on otettu tuntumaa kovilla. Ei siinä olisi mitään menettänyt. Ei liian hyvin voi koskaan ampua.

Egonomic
24.07.2011, 08:30
Aseen purkaminen ja kasaaminen on kyllä mielenkiintoista, mutta ei me ammuttu edes paukkupatruunoilla, vaan muutaman tyhjänä ampumiskerran jälkeen lähdettiin jo radalle ampumaan koville. Mukavaa toki sekin oli, vaikka lämpöä olikin se +30 astetta.

Nauti vaan Kummeli nytten siellä radalla olosta. Aikoinaan mekin oltiin lähelle 30 asteen helteillä radalla ampumassa ja käskivät vielä käyttää nallepaitaa. Voin sanoa, että siinä vaiheessa meinas jo hiki valua. Tosin, kun siellä radalla ollaan 20 asteen pakkasessa varpaat ja sormet jäässä, niin kyllä niitä helteitä kaipaa.

Joghey
24.07.2011, 16:11
Ensimmäiset lomat on päällä ja on sanottava että 2 ekaa viikkoa oli kyllä huimaa menoa, jatkuvasti kiire joka paikkaan ja etenkin eka viikko oli aivan 6-21 ajan toimintaa, onneksi nyt toinen viikko oli jo hieman kiireettömämpi ja iltavapaita taisi olla joka päivä. Ehkä tämä tahti tästä nyt sitten hieman rauhoittuu. Ensimmäiset ammunnat kieltämättä jännitti, etenkin kun tämän viikon tiistaina suunnattiin ensimmäistä kertaa ampumaradalle ja eteen jaettiin kovat ammukset, mutta kyllä se jännitys siitä laukesi samalla kun ase laukesi ensimmäisen kerran kohti taulua..

Tähän onkin aika hyvin kuvailtu omat ajatukseni ensimmäisestä kahdesta viikosta. Koko ajan on kiire jonnekin, mutta silti saa olla koko ajan odottamassa jotain. Ensimmäinen viikko oli varsin vittumainen, mutta toisella viikolla oli jo ihan kivaa, kun lääkärintarkastukset saatiin hoidettua ja aloitettiin kuntotestit ja muukin liikkuminen kuin marssiminen ruokailuun. Ennen ampumista jännitti kyllä jonkin verran, mutta nopeasti sekin katosi. 74 pistettä sain omalla kymmenen laukauksen sarjallani, joten petrattavaa jäi vielä ensi kerraksi.

Köyliön Ässä
24.07.2011, 16:53
Polvet eikä jalat muutenkaan kestä. VMTL:ssä ollut viime perjantaista asti (sitä ennen keskiviikko VMTL ja sitten sinä sekä seuraavana päivänä koitin pillereillä pärjätä) ja ensi tiistaina sitten kolmannen kerran lääkärin puheille.

Turhake ja taakka lähinnä. Päivä päivältä jään enemmän vain jälkeen, kun siellä istuskelen kirjaa lueskellen. Jotain myös siivonnut ja koittanut saada sitten nukuttua, vaikka kipu tietty silloinkin tuntuu, vaikken juuri muuta ole tehnytkään kuin mennyt syömään viideksi minuutiksi ja oppitunneille.

Voi vitun kasvain saatana...

Sisäliitin
25.07.2011, 03:10
Juurikin näin.

Ihmeellistä että ei ollut kunnon ampumatestiä, tai edes harjoiteltu kunnolla kääntyviä tauluja. Hyvä kuitenkin että on otettu tuntumaa kovilla. Ei siinä olisi mitään menettänyt. Ei liian hyvin voi koskaan ampua.

Ei niitä ampumataitotestejä ja kääntyviä tauluja yleensä ammuta muutamalla ekalla kerralla. Lähinnä totutetaan porukka ampuradalla toimimiseen ja turvallisuuteen. Niitä töhöjä kun aina mahtuu porukkaan. Itse olen varmaan poikkeus kun harrastan siviilissä ammuntaa/metsästystä mutta intissä vihasin ampumista. Ehkä juuri tuon kaikki huomioon ottavan liiallisen hidastempoisuuden takia. Ei ole herkkua maata loskalätäkössä tammikuussa kolmatta tuntia kolmen laukauksen takia kun joku ei osaa kiinnittää lipasta aseeseen tai tekee jonkun vaarantavan virheen.

Ameno
25.07.2011, 10:48
2 viikkoa takana Kainuun Prikaatissa KRHK:ssa. Yllättävän mukavaa ollut, mutta saa nähdä miten meno muuttuu, kun upseerikokeelaat saapuu ensi perjanataina. Ammunta, iltavahvarit ja ruokailu on ollut parasta antia toistaiseksi ja paskinta taas sulkeiset.

Suoritin oman palvelukseni Pohjois-Karjalan Prikaatissa jääkärikomppaniassa, ja kuten tässä joku sivu aiemmin kerroin niin jouduin "pakolla" lääkintämieheksi. Hyvin siellä itse kuitenkin suoriuduin ja ei se erityisen rankkaa ollut. Varmasti riippuu palveluspaikastakin, minkälanen kyseinen koulutus on. Meillä ainakin "irtaannuttiin" muusta komppaniasta siinä koulutuksen aikana ja Veksillä kaikki prikaatin tulevat lääkintämiehet kokoontuivat koulutusta varten. Ihan mukavaa puuhastelua se oli, sellaista kavereitten kantamista ja sitomista yms.

Oli koulutuksen aikana ainakin yksi leirikin, mutta ei sekään ollut mikään kovin paha. Ehkä pahin juttu omalla osallani oli loppumarssi, jossa meidät jaettiin ryhmiin ja se oli joku 40 kilometrin marssi ja välillä erilaisia ensiapurasteja. Myöhään yöllä, joskus kahden aikaan, kun pääsi viimeiselle rastille veksiin, niin siellä sai pistää vielä kanyylin kaverille suoneen. Kivasti kanyylia poistaessa, marssista väsyneenä, unohdin kaverilta ottaa kiristyksen kädestä poies, niin veret vähän lenteli :D No tästä ei mitään vakavaa seurannut ja ihan hyvin marssistakin selvisin. Ja sain sen lämärikurssin parhaimmat pisteet.

Itse palvelus sen jälkeen oli aika rentoa. Meillä ainakin lämärit pystyivät aika hyvin välttelemään muun komppanian ikäviä harjoituksia ja palveluksia halutessaan. Esimerkiksi suksia ei tarvinnut koskaan meidän komppanian lämäreiden ainakaan kuitata, eikä siten hiihtääkään, vaikka talven yli siellä oltiinkin. Loppusodan aikaan oli silloin melko vähän lunta maassa vielä, ja sitten sen jälkeen, kun uudet alokkaat tulevat, niin ei tarvinnut kyllä komppanian koulutukseen osallistua, mitä nyt aamulenkeillä saattoi käydä. Viimeisen kolmen kuukauden aikana kasarmilla ollessa ohjelma oli lähinnä seuraava: herätys siinä joskus komppanian herätyksen jälkeen, siitä aamupalalle, josta takaisin komppaniaan nukkumaan, josta lounaalle, josta sotkuun pelaamaan biljardia, siitä sitten komppaniaan ja ehkä veksiin, ja sitten alkoikin iltavapaat. Okei, tämä oli aika vätystelyä, enkä takaa, että tällaista tulisi missään olemaan, mutta meillä kyllä jokunen päivä meni tälläkin tavalla.

Itse toimin komppaniani huoltojoukkueen lääkintämiehenä, jonka ei hirveästi tarvinnut leireillä sykkiä. Leirillä pitkään nukkumista, ruokapuoli pelaa suht hyvin huoltojoukkueessa jne. Joskus sieltä tuotiin paareilla joku loukkaantunut, joka piti paikata ja pistää lepäämään. Huoltojoukkueen lääkintämiehillä oli varmasti helpompaa ainakin JK:ssa kuin joukkueisiin sijoitetuilla.

Toisaalta jos haluaa sitä sykkimistä, niin sekin varmasti on mahdollista kun nämä joukkueisiin sijoitettujen lääkintämiehet varmasti pääsevät halutessaan syöksähtelemään siinä muun joukkueen mukana. Heidän ensisijainen tehtävä on kuitenkin perustaa sinne joukkueen taakse se oma pikku laavu tai joku vastaava pystyyn, jossa annetaan loukkaantuneelle se ihan ensimmäinen apu ja pistetään pahemmin loukkaantuneet eteenpäin huoltojoukkueeseen. Eri komppanioissa voi lääkintämiehen rooli kyllä vaihdellakin. Esim. sissikomppaniassa lääkintämiehet oli ymmärtääkseni lähinnä samanlaisia sissejä, kuin muutkin sillä erotuksella, että he osasivat myös hoitaa, jos joku loukkaantuu. Mutta KRHK:ssa ainakin PKarPR:ssä tuntui lämäreiden rooli olevan aika samanlainen, kuin meillä JK:ssakin. Vaikka muiden joukkueiden lämärit tais jotain huudella että JK:ssa päästäis helpommalla :D

Leirikomennuksia tulee kyllä lääkintämiehille ehkä vähän enemmän, koska jokaisella leirillä ja marsilla tarvitaan lääkintämiestä hätätapausten varalle. Ja ammuntaleirillä jokaisella eri ammunnalla täytyy lääkintämies olla ihan pelkästään valvomassa. Itseäni vähän harmitti, kun joku viikkoa ennen kotiutumista jouduin vielä lähtemään johonkin SPOL-leirille ammunnan lääkintämieheksi. Muut lämärit saivat homman nakitettua minulle, koska olin pitänyt pitkiä (ansaitsemiani) lomia, joihin muilla komppanian lämäreillä ei ollut mahdollisuuksia :P. Tällaisilla leireillä yleensä pidetään vaan telttaa lämpimänä ja odotellaan siellä ammunnan loppuun, ja ollaan valmiina paikkaamaan, jos tulee jotain paikattavaa. Tämän jälkeen sitten onkin loppupäivä vapaata ja voi vierailla esim. sotkussa tai saunassa, jos alueelta sellaisia löytyy.

Sitten lämärin hommaan kuuluu sitä veksin päivystystä, joka ei minusta niin kamalaa ollut, kun otti siihen vaikka jonkun kirjan lueskeltavaksi. Tietty päivä menee siinä luukulla istuessa, ja saattaa se ruveta puuduttamaan pidemmän päälle. Viikko kerrallaanhan sitä aina päivystettiin. Meillä lääkintämiehet suorittivat myös uimavalvojakurssin, koska uusien alokkaiden tullessa lääkintämiehet valvoivat uimahallia sen kuukauden ajan, ennenkuin uusista alokkaista saatiin miehet siihen. Tämä on myös auttanut minua myöhemmin parina kesänä kesätyön saamisessa...

Palvelus lääkintämiehenä oli siis melko kevyttä ja erinäisiä vapauksiakin tuntui olevan muihin nähden. Välillä alkoi se toimettomuus varsinkin kasarmipäivinä kyllä vähän ärsyttääkin.

Köyliön Ässä
28.07.2011, 15:57
Ohi on, saatana.

C:n paperit annettiin ja katsellaan nyt sitten, jos tulevaisuudessa jalat alkaisivatkin jostain syystä kehittyä sen verran, että voisi koittaa uudestaan. Nyt tuli ns. vapaaehtoisesti kokeiltua omia rajoja, joten voin jotenkin olla positiivisin mielin tässä. Harmittaa vaan, että ne rajat mentiin yli ja ympäri yllättävänkin aikaisessa vaiheessa.

No... tsemppiä siellä vielä oleville alokkaille.

Fernando
28.07.2011, 17:53
Ölölöölölöö, 2,5 takana ja vasta ekan kerran lomilla.. Oon ihan puhki fyysisesti, henkisesti jaksan kyllä tota touhua, mutta kunto eikä jalat vaan kestä noin paljoa rääkkiä. Saas nähdä mitä tapahtuu...

anatsu
29.07.2011, 16:54
Noni. Näinhän siinä kävi, että kun kerran innostuu, niin sitä mennään täysillä. Tulenjohtopuolen AUK:iin kävisi matka. P-kokeen tulokset, P1: 7 ja P2: 5. Yliluutnantti sanoi, että näillä pääse mihin vain. Näön takia ei tuonne pyssyhommiin, mutta se itse on sitten kouluttajana tuolla tulenjohtopuolella, niin sai houkuteltua minutkin sinne. Vuoden keikka siitä sitten tulikin. Kutsunnoissa tarjottiin jo C:n papereita. Nyt ollaan menossa AUK:iin. Hienoa tämä elämä.

Joghey
29.07.2011, 19:32
Noni. Näinhän siinä kävi, että kun kerran innostuu, niin sitä mennään täysillä. Tulenjohtopuolen AUK:iin kävisi matka. P-kokeen tulokset, P1: 7 ja P2: 5. Yliluutnantti sanoi, että näillä pääse mihin vain. Näön takia ei tuonne pyssyhommiin, mutta se itse on sitten kouluttajana tuolla tulenjohtopuolella, niin sai houkuteltua minutkin sinne. Vuoden keikka siitä sitten tulikin. Kutsunnoissa tarjottiin jo C:n papereita. Nyt ollaan menossa AUK:iin. Hienoa tämä elämä.

Onnittelut anatsulle, jos kerta AUK:iin haluat! Varmasti hieno fiilis, jos C:n papereita on yritetty tyrkyttää. Meillä ei tuloksia ole saatu tietää, mutta molemmat testit on suoritettu. Maanantaina pitäisi ilmeisesti jo vähän tietää miten varusmiespalvelusta haluaa jatkaa. Omasta tahdostani olen yhtä pihalla kuin opiskelupaikan tai ylipäänsä ammatinvalinnassa. Kyllähän tuolla on vituttanut usein ja vaikka monia hauskoja hetkiä on koettu, parhaat hetket lienevät ne kaksi kertaa, kun olen lomille päässyt. Silti mieli vähän tekisi tuonne johtajakoulutukseen ja alunperinhän tähän saapumiserään tahdoin, jotta voisin olla intissä vuoden ilman opiskeluiden siirtymistä pidemmälle.

Köyliön Ässä
29.07.2011, 22:45
Ohi on, saatana.

C:n paperit annettiin ja katsellaan nyt sitten, jos tulevaisuudessa jalat alkaisivatkin jostain syystä kehittyä sen verran, että voisi koittaa uudestaan. Nyt tuli ns. vapaaehtoisesti kokeiltua omia rajoja, joten voin jotenkin olla positiivisin mielin tässä. Harmittaa vaan, että ne rajat mentiin yli ja ympäri yllättävänkin aikaisessa vaiheessa.

No... tsemppiä siellä vielä oleville alokkaille.
Vähän enemmän tässä jälkeenpäin pukannut jonkinlaista masennustakin. Ajattelee vain niitä kaikkia (niin hyviä kuin huonoja) kokemuksia, mitä siellä enemmän tai vähemmän hienon porukan kanssa voisi kokea. Tavallista enemmän sapuskaa poskeen pistänyt tässä pari päivää (ainakin on terveellistä nykyään) ja intoa löytyy lähinnä vain DVD:itä katsella.

No, kai tuossa ensi viikolla sitten koittaa saada jotain tolkkua tulevaisuuden suhteen ja saada jonkinlainen rutiini taas elämään.

aatelisode
30.07.2011, 20:25
Lomilla taasen oltu jo pari päivää ja aika on kulunut nopeasti, vastahan tässä pelon sekaisin tuntein lähdettiin matkaan maanantaina ja ensi viikon jälkeen onkin jo 4 viikkoa mennyt. Hieman huolen aiheitakin on kuitenkin syntynyt, viimeiset 2 viikkoa olen ollut kipeänä. En kuitenkaan niin kovin että veksiin olisi pitänyt aamulla mennä, mutta kuitenkin siten, että fyysisesti homma ei toimi kuten edellytykset olisi. En kuitenkaan haluaisi lyödä leikkiä kesken ja vaihtaa sivariin, koska en haluaisi tuottaa pettymystä itselleni taikka vanhemmille armeijan lopettamisen suhteen. Puhuin kuitenkin asiasta faijan kanssa ja hän kyllä ymmärsi tilanteen ja sanoi että itse teen päätökseni asian suhteen. Intti on kuitenkin mielestäni edelleen varsin hieno paikka ja kokemuksena ainutlaatuinen, mutta terveydelläni en haluaisi alkaa leikkimään.

Kolokettu
30.07.2011, 21:09
Hieman huolen aiheitakin on kuitenkin syntynyt, viimeiset 2 viikkoa olen ollut kipeänä. En kuitenkaan niin kovin että veksiin olisi pitänyt aamulla mennä, mutta kuitenkin siten, että fyysisesti homma ei toimi kuten edellytykset olisi. En kuitenkaan haluaisi lyödä leikkiä kesken ja vaihtaa sivariin, koska en haluaisi tuottaa pettymystä itselleni taikka vanhemmille armeijan lopettamisen suhteen.

Mitenkään tietämättä vaivojesi laatua, niin harkitse nyt ensisijaisena vaihtoehtona kuitenkin sitä veksiin menemistä ennen sen kummempia sivaripohdintoja.

On toki kunnioitettavaa että veksiin ei lähde ihan heti kun alkaa pikkusenkin ahdistaa armeijaelämä tai selkää kolottaa, mutta toisaalta sivariinvaihtopuheet kipeyden vuoksi ilman yhtään veksikäyntiä kuulostavat kovin kummallisilta.

Tosin otaksun pohdintojesi koskeneen lähinnä mahdollista sairauden jatkumista ja sen aiheuttamia jatkoseuraamuksia, joten toivotankin pikaista paranemista. Ja juuri sen vauhdittamiseksi voisi mahdollisesti tehdä ihan hyvää ottaa muutama vapautuspäivä saadaksesi itsesi taas kisakuntoon.

aatelisode
30.07.2011, 21:30
Mitenkään tietämättä vaivojesi laatua, niin harkitse nyt ensisijaisena vaihtoehtona kuitenkin sitä veksiin menemistä ennen sen kummempia sivaripohdintoja.

On toki kunnioitettavaa että veksiin ei lähde ihan heti kun alkaa pikkusenkin ahdistaa armeijaelämä tai selkää kolottaa, mutta toisaalta sivariinvaihtopuheet kipeyden vuoksi ilman yhtään veksikäyntiä kuulostavat kovin kummallisilta.

Tosin otaksun pohdintojesi koskeneen lähinnä mahdollista sairauden jatkumista ja sen aiheuttamia jatkoseuraamuksia, joten toivotankin pikaista paranemista. Ja juuri sen vauhdittamiseksi voisi mahdollisesti tehdä ihan hyvää ottaa muutama vapautuspäivä saadaksesi itsesi taas kisakuntoon.

Olotila on semmoinen perus röörit tukossa, päätä kivistää ja henkeä ei saa kunnolla. Ongelma noissa vapautuspäivissä on se, että nuo oireet tuskin pelkästään sängyssä makaamalla helpottavat, koska itse ongelmat ovat juuri siellä kasarmirakennuksissa. En ole aikaisemmin kauheammin sairastellut, mutta kun sairastan niin yleensä se ei ole mitään pientä köhää. Pitää vain toivoa, että keho alkaa turtua noihin kaikkiin mahdollisiin pöpöihin, jotta niitä parempia päiviäkin tulisi.

Raatelurakki
30.07.2011, 21:43
Olotila on semmoinen perus röörit tukossa, päätä kivistää ja henkeä ei saa kunnolla. Ongelma noissa vapautuspäivissä on se, että nuo oireet tuskin pelkästään sängyssä makaamalla helpottavat, koska itse ongelmat ovat juuri siellä kasarmirakennuksissa. En ole aikaisemmin kauheammin sairastellut, mutta kun sairastan niin yleensä se ei ole mitään pientä köhää. Pitää vain toivoa, että keho alkaa turtua noihin kaikkiin mahdollisiin pöpöihin, jotta niitä parempia päiviäkin tulisi.

Olisikohan aika kysäistä kasarmin mahdollisesta homeongelmasta? Meinaan jotkut ovat kuitenkin herkkiä homeelle ja sen aiheuttamille ongelmille. Ja mitä tuossa lainauksessa kerroit, niin nuo oireet kuulostavat aika pitkälti homeen aiheuttamalta allergiareaktiolta. Sen verran puolustusvoimien pitäisi olla hereillä että asia ainakin tutkitaan ja toivottavasti korjataan. Samalla voithan aina käydä vemppatohtorin luona ja kysyä allergiatestejä.

Sisäliitin
30.07.2011, 22:31
Koko vuoden kun olin intissä niin aina oli pientä köhää ja flunssaa. Aamuisin herätessä silmät rähmineet umpeen jne. Ja en todellakaan ollut ainut.

Kipa84
30.07.2011, 22:42
En kuitenkaan haluaisi lyödä leikkiä kesken ja vaihtaa sivariin, koska en haluaisi tuottaa pettymystä itselleni taikka vanhemmille armeijan lopettamisen suhteen.

Tuossa vaiheessa nyt on aivan turha vielä puhua sivariin vaihtamisesta. Mars mars veksiin oireista kertoilemaan, siellä arvioivat tilanteen. Oireesi voisivat viitata jopa astmaan tai sitten pelkkään homeallergiaan. Ja jos oikein pahaksi tilanne menee, niin firma kyllä kotiuttaa sinut C-miehen papereilla jolloin mitään sivaria ei tarvitse edes miettiä.

Jeepeli
31.07.2011, 02:44
Täälläkin koko vuoden intissä yskitti, nokka oli tukossa, silmät vuoti ja kurkku vähän väliä kipeänä. Pois kun pääsi niin loppu kaikki kun seinään. Kai sitä oli allerginen sille firmalle.

anatsu
12.08.2011, 19:51
Maanantaina morttileirille. Mitäs sinne kannattaa ottaa matkaan muuta kuin lapussa olevat? Suklaata? Patukoita?

Sic
12.08.2011, 19:59
Itsellä neljän päivän morttileiri takana, aika schaissea oli mutta odotetustikin näin ja mieluummin tuolla on vaikka pienessä sateessa kun n. 30 asteen pakkasessa. Eniten hommasta jäi kuitenkin vituttamaan se, kun jouduin n. 10 muun kanssa kuskihaastatteluihin kun ilmeisesti meidän komppaniaan pitäis väkisin saada tarpeeks kuskeja ja näköjään olen yksi niistä jotka voi tonne joutua. Toisaalta komppaniassa on ehkä liikaakin aukkiin halukkaita mutta ei sitten kuskeiksi... ei jööses mikä älytön vitutus nousi tästä, enkä sit loppuviikosta vielä kerennyt kapteenin puheille valittamaan asiasta. Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne. Ei saatana että voi olla huono tuuri ihmisellä..

Alunperinhän hain ykkösvaihtoehtona viestimieheksi ja kakkosena tulenjohtoon, molemmat miehistöhomma siis.

Fernando
12.08.2011, 20:45
Itsellä neljän päivän morttileiri takana, aika schaissea oli mutta odotetustikin näin ja mieluummin tuolla on vaikka pienessä sateessa kun n. 30 asteen pakkasessa. Eniten hommasta jäi kuitenkin vituttamaan se, kun jouduin n. 10 muun kanssa kuskihaastatteluihin kun ilmeisesti meidän komppaniaan pitäis väkisin saada tarpeeks kuskeja ja näköjään olen yksi niistä jotka voi tonne joutua. Toisaalta komppaniassa on ehkä liikaakin aukkiin halukkaita mutta ei sitten kuskeiksi... ei jööses mikä älytön vitutus nousi tästä, enkä sit loppuviikosta vielä kerennyt kapteenin puheille valittamaan asiasta. Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne. Ei saatana että voi olla huono tuuri ihmisellä..

Alunperinhän hain ykkösvaihtoehtona viestimieheksi ja kakkosena tulenjohtoon, molemmat miehistöhomma siis.

No vittujee... Olisin halunnut kuskiks mutta kysyin liian myöhään ja paikka meni sivu suun. Ekalla viikolla tehtiin jo kuskipatteripäätökset täällä Niinisalossa...

Mentos
12.08.2011, 20:59
Ekalla viikolla tehtiin jo kuskipatteripäätökset täällä Niinisalossa...
Jos tarkkoja ollaan, niin toisen viikon lopussa päätettiin kuskit. 3:nnella viikolla alkoikin jo itse koulutus.

Itse siis kuskipatterissa juurinkin Niinisalossa. Vaikka kuvitellaan, että kuskipatterissa pääsee melko helpolla, niin kyllä sielläkin duunia väännetään niska limassa.
Oma mosaleiri oli viime viikolla, ja loppuen lopuksi uusia kokemuksia tuli kyllä paljon. TST-aserata oli kyllä tyylikäs ja sirpalekäsikranaatin heittäminen oli melko miehistä.

Siltikin, tuleville alokaille suosittelen jo nyt ehdottomasti kuskipatteria, loistava paikka!

Fernando
12.08.2011, 21:16
No aika pitkälti ekalla viikolla oli kaikki kuski infot kaikille pattereille ja kaikki halukkaat varmaankin pääsi...

Sic
12.08.2011, 21:54
Nosiis kyllähän meilläkin tulevat kuskit muuttivat toisen komppanian tiloihin jo (olikohan) kolmannella viikolla, mutta ilmeisesti kuskeja ei tullut tarpeeksi meidän komppaniaan niin pitää väkisin haalia porukkaa lisää. Toisaalta meidän komppaniassa on ilmeisesti vähän yli tarpeenkin aukkihalukkaita.

Myyrä
12.08.2011, 22:41
Itse siis kuskipatterissa juurinkin Niinisalossa. Vaikka kuvitellaan, että kuskipatterissa pääsee melko helpolla, niin kyllä sielläkin duunia väännetään niska limassa.

Kyllä ehkä ekat viikot joutuu jotain tekemään, kuten muutkin alokkaat. Mutta kyllä se lepi pian alkaa, ihan niin kuin kuvitellaan. Ei huolta. Kyllä kuskin homma on yksi löysimmistä, ainakin Niinisalossa. Siellä olin, en tosin kuskina, mutta ihan tarpeeksi sai niiden vätystelyä seurata. Sinusta vain nyt tuntuu siltä, että se on joku kovakin paikka, kun niin vähän aikaa olet ollut.

Ja tosta morttileiristä: Huomattavasti mukavampaa oli olla morttina siellä kesällä kuin kokelaana -30 c lämpötilassa. Ihan rento leiri se kuitenkin loppupeleissä on. Vähän harjoitellaan sitä sun tätä pientä, ei todellakaan, ainakaan 5 vuotta sitten, mitään suurta sykkimistä tapahtunut. Ne oikeasti vittumaiset ja raskaat leirit ovat vasta edessäpäin.

jokerit67
12.08.2011, 23:21
Maanantaina morttileirille. Mitäs sinne kannattaa ottaa matkaan muuta kuin lapussa olevat? Suklaata? Patukoita?
Juurikin pääasiassa noita. Määrät sitten tietenkin riippuen leirin pituudesta, mutta alakanttiin ei ikinä kannata arvioida ;) Rannekello ja joku otsalamppu on hyvä olla mukana eikä omasta puukostakaan varmasti ole haittaa. Ja tietenkin pakkipusseja riittävästi, kun joltain aina kuitenkin puuttuu omat. En tiedä teidän linjauksista kertakäyttöruokailuvälineiden suhteen, mutta muutama lusikka voi olla hyvä idea, jos onnistuu jotenkin salassa niitä käyttämään eikä jaksa syödä paskasella luhalla. Ylimääräinen vesipullokaan ei varmasti ole haitaksi lämpimillä keleillä. Ja jos sataa, niin kannattaa ehdottomasti käyttää sitä kortsupukua, vaikka kuinka tyhmältä se tuntuisi. Myös vinkkinä talvelle, että kannattaa silloinkin käyttää sadeasua jos joutuu poterossa makailemaan. Nimim. 2,5 tuntia poterossa räntäsateessa ilman sadeasua, ei kiva.
Itsellä neljän päivän morttileiri takana, aika schaissea oli mutta odotetustikin näin ja mieluummin tuolla on vaikka pienessä sateessa kun n. 30 asteen pakkasessa.
Täytyy kyllä sanoa näin jälkikäteen, että olen äärimmäisen tyytyväinen mentyäni talvella inttiin(ja päästyäni miehistöön). On se vaan niin helvetin paljon mukavempaa, että kelit paranee loppua kohti kuin että vitutus vaan kasvaa pakkasessa joskus J-kaudella kun niitä viikon pituisia leirejä oli ainakin meillä se 3 kappaletta.

Yrittäkää kestää, jälkeen päin sille ei voi muuta kuin nauraa. :)

RäpyläRepe
12.08.2011, 23:39
Vaikka kuvitellaan, että kuskipatterissa pääsee melko helpolla, niin kyllä sielläkin duunia väännetään niska limassa.

Siis P-Kausihan on kaikilla sama ihan normaalisti, mutta sitten E-kaudella hommista tulee lepimpää ja varsinkin sitten, kun teille ei enää mitään hommia hurjemmin tarvitse opettaa, niin se homma menee melkein kokonaan makoiluks. Ainakin mitä noita meijän kuskeja katteli Keuruulla.

cottonmouth
13.08.2011, 00:01
Ja tietenkin pakkipusseja riittävästi, kun joltain aina kuitenkin puuttuu omat.

Tietysti riippuen toki siitä saako noita käyttää a) vielä tässä vaiheessa tai b) ylipäätään koko palvelusaikana.

Mukaan nyt kannattaa ottaa enimmäkseen pitkää pinnaa ja hyvää huumoria. Nuo mässyt tulevat sitten hyvällä pronssisijalla.

tutzba
13.08.2011, 06:38
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne.

Älä esitä sitä sitten ihan noin. Esim. me saatiin aikamoista palautetta kapteenilta, kun olisimme halunneet yhden alokkaan AUKiin mutta skapparit laittoivat vaunupuolelle. Sanoimme, että kaveri on todella fiksu, selkeää johtaja-ainesta, jonka lahjat menevät hukkaan vaunun komentaja. Ai että sitä huudon ja mussutuksen määrää, kun emme muka arvostaneet kaikkia tehtäviä ja "mitenköhän te vittupäät perustelette sen, etteikö kaikissa Suomen armeijan tehtävissä tarvittaisi viisaita ja johtamiskykyisiä miehiä?". Tiivistettynä: sinä et voi olla liian hyvä mihinkään tehtävään.

Kannattaa oikeasti miettiä aikalailla sanatarkkaan mitä meinaat sanoa.

Ja talvileirit ovat noin sata kertaa parempia kuin kesäleirit. Tetsaaminen ja kaikki muu on paljon hauskempaa kun on hiukan pehmustetta alla, eikä tarvitse kivien päälle loikkia. Niin ja ei niitä hämähäkkejäkään talvella ole.

Terveisin,

araknofobia-tutzba

Sic
13.08.2011, 13:49
Älä esitä sitä sitten ihan noin. Esim. me saatiin aikamoista palautetta kapteenilta, kun olisimme halunneet yhden alokkaan AUKiin mutta skapparit laittoivat vaunupuolelle. Sanoimme, että kaveri on todella fiksu, selkeää johtaja-ainesta, jonka lahjat menevät hukkaan vaunun komentaja. Ai että sitä huudon ja mussutuksen määrää, kun emme muka arvostaneet kaikkia tehtäviä ja "mitenköhän te vittupäät perustelette sen, etteikö kaikissa Suomen armeijan tehtävissä tarvittaisi viisaita ja johtamiskykyisiä miehiä?". Tiivistettynä: sinä et voi olla liian hyvä mihinkään tehtävään.

Kannattaa oikeasti miettiä aikalailla sanatarkkaan mitä meinaat sanoa.

Nojoo, mahdollisimman asiallisesti toki yritän asiani saada selväksi. Mahdollinen vuoden nakki vituttaa ja masentaa ihan pirusti jo nyt, enpä tiedä mitä tässä tekisi...

Anzta
13.08.2011, 15:08
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne. Ei saatana että voi olla huono tuuri ihmisellä..

Eipä tuolla koulutuksella kannata tuolla hirveästi alkaa elvistelemään, kun ei se niitä kuitenkaan kiinnosta. Varmasti joudut sellaisiin hommin mihin et halua, jos menet asian noin ilmaisemaan.

Sisäliitin
13.08.2011, 15:13
Jos et ole riemumielin olemassa sitä vuotta menee se kuitenkin kuskihommissa huomattavasti helpommin kuin AUK/RUK .

Vaunun johtaminen on muuten yllättävän haastavaa verrattuna normi nurmipora alikersantin hommiin verrattuna että ei sinnekkään mitään täysiä idiootteja voi laittaa. Vaatii ihan järkevää ajattelua, päätöksentekoa nopeasti ja paljon vastuunottoa. Ainakin meillä vaunujen johtajat huolehtivat koko joukkueen suunnistamisesta ym. hommista.

Miksi muuten esim. Niinisalossa kuskikurssit alkavat jo P-kauden aikana. Säkylässä ainakin alkavat aivan normaalisti E-kauden alussa.

Robin Big Snake
13.08.2011, 15:19
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne.

Voit toki mennä mutta en suosittele koska sillä ei ole luultavasti mitään merkitystä. Nostat turhaan vaan päätäsi tikunnokkaan. Kaveri kävi aikoinaan sanomassa mille lie päällikölle edeltävänä päivänä että jos joudun aukkiin lähen vetämään. Molemmat piti päänsä.

Itseni kohalla oli listalla ihme hyppäys aakkosissa ja päädyin aluksi vanhan luokkakaverini vastapäätä. Alikersanttina toki piti huolen ettei puolta vuotta pidempään tarvinut maailman turhimmassa paikassa lonnia.

Sic
13.08.2011, 15:21
Jos et ole riemumielin olemassa sitä vuotta menee se kuitenkin kuskihommissa huomattavasti helpommin kuin AUK/RUK .

Juu kyllähän se niin on mullakin että AUK/RUK tulee vasta kuskin hommien jälkeen, parhaimpana puolena kuskin hommissa on just tuo ettei metsässä tarvitse enää ryynäillä jne. Mutta toisaalta kuskin hommat on jo niin rentoja että itellä varmaan pää sekoaisi siihen tylsyyteen ja päivien laskemiseen. Samalla sitä varmaan miettis että miks vitussa sen piti olla juuri minä joka sai tämän nakin. Sit kun suurin osa muista kuskeista olemaan jotain bensalenkkareita niin voi jööses, vaikka onhan siellä sellastakin porukkaa ketkä eivät ole kuskiksi ikinä halunneet haastatteluissa.

teroz
13.08.2011, 15:56
Nojoo, mahdollisimman asiallisesti toki yritän asiani saada selväksi. Mahdollinen vuoden nakki vituttaa ja masentaa ihan pirusti jo nyt, enpä tiedä mitä tässä tekisi...

Onhan noita keinoja, kunhan esität asiasi järkevästi. Jos järki ei vetele, niin sano että pelkäät ajaa autoa tms. Esimerkkinä kaveri, joka aluksi suurin vaivoin perusteli itsensä pois AUK:sta opiskeluasioiden (pääsykokeiden) vuoksi ja lopulta sitten konemiehen 9kk tehtävästä sillä verukkeella, että on räjähdehobia. Tuskallista jauhaa, mutta palkinto oli mieluinen ja ensimmäinen veruke oli jopa pätevä.

Itse myös venkoilin AUK-silmukasta pois pääsykokeisiin vedoten. Sanoi, että heinäkuun erässä vielä toimii, mutta tammikuussa ei olisi hyväksynyt (suurempi määrä keskeytyksiä).

Toki nämä keskustelut sekä reaktiot niihin ovat aina tapauskohtaisia.

Tai sitten ajat siviilissä kännissä ja menetät korttisi - avot. Mutta jos turvaudut tähän, niin tee se nopeasti. Wau, mikä idea!

Egonomic
13.08.2011, 16:24
Aikoinaan itsekkin taistelin AUK komennusta vastaan ja hyvällä menestyksellä. Se päivä kun jokainen sai kuulla oman tulevan tehtävänsä niin meitä oli 3, jotka otettiin vielä keskustelemaan omasta tulevaisuudesta komppaniassa. Yhdelle sanottiin suoraan, että AUK kutsuu ja toinen käskettiin tekemään toinen pällitesti niin, että pisteet riittää AUKiin.. No, minähän kävin vähän pitemmän keskustelun komppanianpäällikön kanssa ja perustelin oman kielteisyyteni AUkia kohtaan mm. työtilanteellani sekä suunnitelmillani opiskeluiden suhteen.

Eli kyllä meillä ainakin tuntuivat ymmärtävän hyvin, kun kertoi asiallisesti, että työpaikka on tiedossa ja hakee syksyllä opiskelemaan, jolloin myös rahalle on käyttöä. Lisäksi tietenkin tuli mainittua, ettei AUK kiinnosta yhtään. Jostain ne sitten minun tilalleni sinne jonkun sankarin etsivät.

motamoro
13.08.2011, 17:09
Onhan noita keinoja, kunhan esität asiasi järkevästi. Jos järki ei vetele, niin sano että pelkäät ajaa autoa tms..

Tai sitten ajat siviilissä kännissä ja menetät korttisi - avot. Mutta jos turvaudut tähän, niin tee se nopeasti. Wau, mikä idea!

Nämä toimivat ihan oikeastikin.

Keplottelin itselleni 6kk pestin ensin vetämällä P2-kokeen päin vittua (lue 0 pistettä, 1 vai 2 piti olla ehdoton minimi AUKiin.) Sitten P-kauden lopulla jouduin jonkun tyyliseen esihaastatteluun missä oli haluttomia AUK / kuskiehdokkaita toivepapereiden mukaan. Haastatteluissa kysyttiin pääasiassa perusteita, miksei näihin vuoden hommiin haluta.
Vastasin, itse että silloin 3kk aikaisemmin sattuneen rattiin nukahtimisen takia, en uskalla ajaa autoa (en oikeasti pelännyt) ja kerroin kokevan itseni olevan kuskina turvallisuusriski armeijan unimäärillä mm. leireillä (6h). Ja lisäsin vielä, että tarinan oikeellisuuden varmaan näette poliisin rekisteristäkin.

Tämä toimi ja pääsin 180 vuorokauden kuluessa palvelukseen astumisesta kotiin.

E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Sisäliitin
13.08.2011, 18:38
Nämä toimivat ihan oikeastikin.

Keplottelin itselleni 6kk pestin ensin vetämällä P2-kokeen päin vittua (lue 0 pistettä, 1 vai 2 piti olla ehdoton minimi AUKiin.) Sitten P-kauden lopulla jouduin jonkun tyyliseen esihaastatteluun missä oli haluttomia AUK / kuskiehdokkaita toivepapereiden mukaan.
Tämä toimi ja pääsin 180 vuorokauden kuluessa palvelukseen astumisesta kotiin.

E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Nämä ovat huonoja,koettu käytännössä. Porukka teki tuota koetta uudestaan kun oli P2-koe tehty selvästi tahallaan päin vittua.

Myös meillä yksi vuoden kuskinakkiin "pakotettu" ajeli E-kauden ekoilla lomilla kännissä kun halusi päästä pois puolella vuodella. Oli kuitenkin sen verran myöhässä että palvelusajaksi oli ehditty vahvistamaan 12kk. Oli sitten vuoden diplomikirjuri ja yleinen nakkikone. Samaten oli yksi vanhempi kuski joka oli järkeillyt että jos ei pääse intin autokoulusta läpi ja siis saa rekkakorttia pääsee lyhyemmällä palveluksella(eräs toinen kuskiksi määrätty oli saanut vaihdettua hommia kun äkillisen näön huononemisen takia ei voinutkaan ajaa rekkaa) Eihän se ihan niin mennyt ja kyseinen sankari palveli 12kk henkilöautokuskina.

Opiskelut ovat myös huono peruste jos porukkaa on lopettanut liiaksi tai esim. AUK:kiin on liian vähän halukkaita. Toimivaksi sen sijaan on koettu AUK halukkuutta kysyttäessä vastata ettei kiinnosta yhtään/motivaatio=0/vetää itsensä jojoon jos joutuu. Ensisijaisesti ottavat pelkästään vapaaehtoisia.

Toki edelleen kuskinakin saaminen on todennäköistä.

anatsu
13.08.2011, 19:26
Olenko minä päästäni sekaisin, kun olen ihan mielelläni menossa vuoden palvelukseen? =D varsinkin kun lukee viimeisiä viestejä. En osaa kyllä tosin sanoa, miten sen asenteen saa sellaiseksi kun itellänikin on. Mutta minusta on mukava pistää itseni ihan "rajoille" ja kyllä se kroppa ilmoittaa, kun riittää. Väsymys ja kipuhan on mielentila, näin minulle venäläinen valmentaja on opettanut. Kuollut tuolla on tainnut harva. Kyllä sieltä selviää, kunhan pää kestää.

Ainoa asia mikä tällä hetkellä vituttaa on aamuherätykset. Ei mikään muu kuin se, että joku karjaisee sen herätyksen. Voisin ihan hyvin herätäkin 6:lta, mutta mielummin vaikka herätyskelloon kuin siihen huutoon.

Toinen ehkä on se, että oon ollu nyt kaks viikkoa enemmän tai vähemmän kipeänä. Nytkin on selvästi poskiontelotulehdus, mutta en kehtaa lähteä vemppaan, kun morttileiri on tulossa. Olin jo vempassa viime viikolla, kun muut oli tetsausleirillä vesisateessa. Käydään sitten lämärin tykönä leirillä ja sitten perjantaina veksissä, kun on vkl muutenkin kiinni (virka-apu).

TimanttiLada
13.08.2011, 19:41
Nyt heinäkuussa kotiutuneena ja vuoden palvelleena suositten kyllä anatsku ehdottomasti koko vuotta, mikäli vain yhtään on kiinnostusta. AUK oli hienoa aikaa ja jos vaan antaa elämäntilanne periksi, suosittelen käymään. Kuulostaa hirveältä kliseeltä, mutta kyllähän se kasvattaa ihan helvetisti ihmisenä, kun joutuu ottamaan vastuu 20-30 herrasta pelkän oman perseen sijasta. Oppii tuntemaan itseään ihan eri tavalla, kun vastuu kasvaa.

Itsehän kävin Meritulenjohto-AUK:n, ja voin kyllä se uusien alokkaiden kanssa puuhailtu 8 viikkoa oli melkein parasta aikaa tuolla palveluksessa.

Niin ja herätyksetkin helpottuvat, kun tulee nappulaa rintaan ja yhtäkkiä sitä huomaakin olevan itse se, joka karjuu niitä alokkaita ylös.

Steegil
13.08.2011, 23:28
Nämä ovat huonoja,koettu käytännössä. Porukka teki tuota koetta uudestaan kun oli P2-koe tehty selvästi tahallaan päin vittua.

Sen kokeen kyllä voi tehdä johdonmukaisesti huonosti. Jos olet huono vastaaman niihin väittämiin mitä sieltä tulee niin sitten voit joutua uusimaan sen testin.

Mortti-leirille suosittelen ottaa omaa safkaa jonkin verran mukaan, koska sen poteron kaivaminen käy työstä ja jotenkin oman muistikuvana mukaan tällä leirillä oli myös sitä safka-aikaa tavallista vähemmän. Joku lamppu on myös kätevä varsinkin, jos joudut hälyytystä juoksemaan niin pilkkopimeässä vesisateessa tuo ei onnistu kovin nopeasti. Yksi kaveri, eri joukkueesta tosin eksy tonne metsään ja oli onnistunut aamu neljäksi kävelemään takaisin kasarmille, joka oli noin 7km päässä leiripaikasta muistaakseni. Oli päivystäjällä ollut vähän outo tilanne, kun spollet toivat kaverin yksikön ovelle.

TosiFani
13.08.2011, 23:32
...E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Siis kaverisi vaihtoi kalliin ajokorttikoulutuksen rikosrekisterimerkintään ja ajokieltoon?? Hölmö kaveri.

cottonmouth
13.08.2011, 23:49
Siis kaverisi vaihtoi kalliin ajokorttikoulutuksen rikosrekisterimerkintään ja ajokieltoon?.

Tyhmä kysymys, joka ei edes sinällään liity aiheeseen, mutta eikö kännissä ajelusta (, vaikka kortin menettäisikin) voi selvitä ilman ehdollistakin/yhdyskuntapalvelua, jolloin mitään merkintää ei toki tule. Ei siinä, tyhmäähän tuo toiminta on.

TosiFani
13.08.2011, 23:55
Tyhmä kysymys, joka ei edes sinällään liity aiheeseen, mutta eikö kännissä ajelusta (, vaikka kortin menettäisikin) voi selvitä ilman ehdollistakin/yhdyskuntapalvelua, jolloin mitään merkintää ei toki tule. Ei siinä, tyhmäähän tuo toiminta on.

En tiedä, ehkä näin on, mutta pohdin vaan motamoron kaverin toimivaa keplottelua. Vaihtoehtoina vuosi armeijassa, käteen kuorma-autokortti tai puoli vuotta ja rattijuoppous, tosi toimivaa.

powerforward#7
14.08.2011, 00:03
Itse lähdin armeijaan ihan suht mielelläni ja tavoitteena johtajakoulutus, eikä se siitä ole mihinkään muuttunut, päinvastoin. Kyllähän sielä välillä on rankkaa ja vituttaa seistä sateella vartiossa yms. mutta ei tuo nyt mitenkään ylivoimaista ole ja välillä jopa ihan mukavaa.

edit. Ihmettelen muuten sitä, että, kun useaan otteeseen on painotettu sitä, että ampumataito on sotilaan tärkein taito, niin ainakin tähän asti ampumamäärät ovat olleet naurettavan pieniä. Itse harrastan metsästystä/ammuntaa, joten eipä tuo siirtyminen rk:hon suuri ongelma ole, mutta kuitenkin suurin osa porukasta ei ole juuri ilmakkoa kummemmalla aseella ampunut. Eihän tuolla mitään mestariampujia tarvitse kouluttaa, mutta ei sitä ampumista nyt ihan muutamilla ampumaratapäivillä vielä kummoiseksi saada(Kirkonmaalla on tainnut olla muistaakseni 3-4 päivää ampumaradalla, kulloinkin joitakin kymmeniä laukauksia).

-FNM-
14.08.2011, 00:03
En tiedä, ehkä näin on, mutta pohdin vaan motamoron kaverin toimivaa keplottelua. Vaihtoehtoina vuosi armeijassa, käteen kuorma-autokortti tai puoli vuotta ja rattijuoppous, tosi toimivaa.

Tuossa motamoron viestissä tosin sanottiin ettei tahallisuudesta rattijuopumuksen ja lyhyemmän intissä olemisen välillä ole varmaa tietoa.

Toisaalta rattijuopumus lienee aina tahallista, joten kukin tulkitsee tavallaan.

TosiFani
14.08.2011, 00:09
Tuossa motamoron viestissä tosin sanottiin ettei tahallisuudesta rattijuopumuksen ja lyhyemmän intissä olemisen välillä ole varmaa tietoa.

Toisaalta rattijuopumus lienee aina tahallista, joten kukin tulkitsee tavallaan.

Enemmänkin minua häiritsi motamoron viestin henki. Minulle tuli sellainen kuva, että hänestä rattijuoppus on parempi kuin vuoden palvelu, josta jäisi taskuun ammattiin kelpaava kuorma-autokortti. Toimii.

ScottStevens
14.08.2011, 00:12
kävin intissä aukin ja olin kuljetuskomppaniassa(yli 10 vuotta sitten). Olin vuoden ja sain natsojen lisäksi ison E -kortin siviiliin. kun ajattelen jälkeenpäin oli todella löysää, mutta mielenkiintoista aikaa ja lähtisin uudelleenkin. En ymmärrä henkilöitä, jotka yrittävät päästä vähällä, se on kuitenkin pieni aika elämästä! Jos jollain ei pää sitä kestä niin se pää hajoaa työelämässä, koska se on paljon rankempaa!!

Rommeli
14.08.2011, 00:15
Jos menee heinäkuussa inttiin ja ihmettelee miksi lukion käynyt ja pitkää matikkaa opiskellutkin saattaa "joutua" kuskiksi, niin kannattanee miettiä kuinka paljon heinäkuun erässä on yleensäkin lukion käyneitä mukana. Ei tuo lukio ja laaja matikka ainakaan vuonna 97 merkinnyt paskaakaan, mutten toki edes hakenut AUK:iin tai RUK:iin. Joka tapauksessa se "oppineempi" osa aloittaa inttinsä pääsääntöisesti nimenomaan heinäkuussa.

Edit. Tiivistettynä siis seuraavaa. Ei se lukio tai pitkä matematiikka ole mikään kummoinen meriitti heinäkuun saapumiserässä.

Edit 2. Onkos joku muu täällä saanut kertauskutsua 24.-25.9. Säkylään?

cottonmouth
14.08.2011, 00:18
Eihän tuolla mitään mestariampujia tarvitse kouluttaa, mutta ei sitä ampumista nyt ihan muutamilla ampumaratapäivillä vielä kummoiseksi saada(Kirkonmaalla on tainnut olla muistaakseni 3-4 päivää ampumaradalla, kulloinkin joitakin kymmeniä laukauksia).

Tosin Kirkonmaalla on kuitenkin loppupeleissä tuota ammuntaa huimasti enemmän kuin monessa muussa paikassa, koska ampumarata on kasarmilta vain kävely/traktorin peräkärrymatkan päässä. Lisäksi kun alokkaita on vähän, niin tungostakaan ei ole. Tai siis näin oli ainakin silloin joskus. Kyseleppän vaikka muualla palvelevilta kavereiltasi kuinka usein ovat käyneet ampumassa, niin luulen että määrät ovat melko paljon pienempiä. Pajalahteenkin pääset vielä paljon nikkeliä laskemaan. Kuitenkin onnittelut hyvästä palveluspaikan valinnasta.

Edit:

En ymmärrä henkilöitä, jotka yrittävät päästä vähällä, se on kuitenkin pieni aika elämästä!

Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

ScottStevens
14.08.2011, 00:36
Edit:

Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Uskon, että ymmärrät molemmat puolet, tässä ketjussa näyttää vaan olevan tapana kirjoittaa mahdollisimman vähällä pääsemisestä. Puoli vuotta missä tahansa elämän vaiheessa on perkeleen pieni aika ja ainakin minulla oli intissä hauskaa, vaikka en muuten ole firman hommista kiinnostunut.

TosiFani
14.08.2011, 00:39
...Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Mielestäni rattijuoppudessa ei ole kuin huonoja puolia.

cottonmouth
14.08.2011, 00:45

Puhuin toki ylipäätään tuosta "kuusi kuukautta vai vuosi"-jutusta. Tietääkseni en tuohon rattijuopumuspuoleen, jonka toki tuomitsin jo aikaisemmassa viestissä, tarttunut. Pahoittelut mahdollisesti huonosta ilmaisusta, kun näemmä väärinymmärrys kävi.

ScottStevens
14.08.2011, 00:46

Nyt mielestäni kirjoitat ketjussa aiemmasta asiasta, etkä ollenkaan tästä mitä lainaat. Lainauksessa puhutaan inttiin menosta ja siellä vietetystä ajasta. >Toivon että luet ketjun uudelleen ja korjaat kirjoitustasi

cottonmouth
14.08.2011, 00:55
ainakin minulla oli intissä hauskaa, vaikka en muuten ole firman hommista kiinnostunut.

Tällöinhän olet selkeästi ollut oikeassa paikassa tuolloin ja näinhän se pitäisi juuri kaikkien kohdalla mennä. Tykkäsin useista jutuista intissä, mutta tuossa tilanteessa kuusi kuukautta tuntui toimivammalta ratkaisulta, kuten tähänkin ketjuun olen aikaisemmin kirjoittanut. Onneksi olin Kirkonmaalla, jossa ainakin tuolloin oli järki mukana näissä palvelusaikajutuissa tai ainakin rehellisyys (parhaat valitsevat [FASlapsi; nyt ei ollut humble bragia..]). Itse ainakin vedän selkeän erotuksen sille, jos joku toivoo kuuden kuukauden palvelusta syystä tai toisesta ja sitten näille "keksi-syy-että-saat-vapautuksen"-juipeille.

ScottStevens
14.08.2011, 01:04
Itse ainakin vedän selkeän erotuksen sille, jos joku toivoo kuuden kuukauden palvelusta syystä tai toisesta ja sitten näille "keksi-syy-että-saat-vapautuksen"-juipeille.

Niinkuin aiemmin kirjoitin meillä on samanlaiset ajatukset asiasta! Nyt minä menen maate ja sotajutut jatkuu joskus myöhemmin

TosiFani
14.08.2011, 01:06
Nyt mielestäni kirjoitat ketjussa aiemmasta asiasta, etkä ollenkaan tästä mitä lainaat. Lainauksessa puhutaan inttiin menosta ja siellä vietetystä ajasta. >Toivon että luet ketjun uudelleen ja korjaat kirjoitustasi

En näe syytä korjata kirjoitustani, Cottonmouth kommentoi ak:n viestiä ja minä hänen.

cottonmouth
14.08.2011, 01:18
En näe syytä korjata kirjoitustani, Cottonmouth kommentoi ak:n viestiä ja minä hänen.

Toinen tyhmä kysymys, mutta oletatko ihan oikeasti, että kommentoin jotenkin puolustavasti tuota rattijuoppoilua, kuten nyt hieman tästä viestistäsi saa kuvan. Jos näin, niin missä kohtaa.. *hymiö* Toki varmaankin omia harhaisia la/su-yön kuvitelmia, mutta kuitenkin..

TosiFani
14.08.2011, 01:28
Toinen tyhmä kysymys, mutta oletatko ihan oikeasti, että kommentoin jotenkin puolustavasti tuota rattijuoppoilua, kuten nyt hieman tästä viestistäsi saa kuvan. Jos näin, niin missä kohtaa.. *hymiö* Toki varmaankin omia harhaisia la/su-yön kuvitelmia, mutta kuitenkin..

En tiedä, sinusta oli vaan tärkeää kertoa, että rattijuoppoudesta ei välttämättä tule rikosrekisterimerkintää vaikka se ei ollut alkuperäisen viestin idea.

Sinä kirjotat pian minun viestini jälkeen: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Oletin, että ymmärsit myös motamoron perusteluja vuoden palvelun välttämiselle. Ja motamoro toi esille tämän rattijuopumustuomion hankkimisen vaihtoehtona vuoden palvelulle.

cottonmouth
14.08.2011, 01:43
En tiedä, sinusta oli vaan tärkeää kertoa, että rattijuoppoudesta ei välttämättä tule rikosrekisterimerkintää vaikka se ei ollut alkuperäisen viestin idea.

Sinä kirjotat pian minun viestini jälkeen: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Oletin, että ymmärsit myös motamoron perusteluja vuoden palvelun välttämiselle. Ja motamoro toi esille tämän rattijuopumustuomion hankkimisen vaihtoehtona vuoden palvelulle.

Ei hyvä Luoja, pistä nyt iso mies korkki tältä illalta kiinni ja kömmi mamman viereen.. :D Ei siinä, varsinkin tuo sinusta oli vaan tärkeää kertoa-juttu on kyllä tulkinnan natsikultaa. Eihän siinä, sovitaan että minusta rattijuoppous on hyväksyttävää, jos se yhtään oloa helpottaa. Ja kiitos muuten vielä, nukkumaan menee aina mielellään pieni hymynkare suupielillä.

TosiFani
14.08.2011, 01:55
...Ei siinä, varsinkin tuo sinusta oli vaan tärkeää kertoa-juttu on kyllä tulkinnan natsikultaa. Eihän siinä, sovitaan että minusta rattijuoppous on hyväksyttävää, jos se yhtään oloa helpottaa...

En ole missään kohdassa väittänyt, että sinusta rattijuoppous olisi hyväksyttävää, tämä on täysin sinun omaa kuvitelmaasi.

Sinä kommentoit minun viestiäni, jossa puutuin niihin vaihtoehtoihin ja hetken päästä kirjoitit: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Ilmeisesti ymmärsin väärin tämän viestisi, olen pahoillani tästä.

cottonmouth
14.08.2011, 02:12
.. hetken päästä kirjoitit: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Ilmeisesti ymmärsin väärin tämän viestisi, olen pahoillani tästä.

Jep, näin kirjoitin (ja tätä ennen tein sinulle ihan yleisluontoisen [tyhmä se näemmä ainakin oli, kuten jo tuolloin kirjoitin] kysymyksen, kun en ollut varma miten nuo tuomiot menevät). Toki tuolloin kommentoin nimimerkki ScottStevensin viestiä ihan lainauksen kera ja aivan eri asiaa. Mutta sattuuhan näitä ja minua tämä lähinnä naurattaa eli eipä mitään. Lisäksi edes tiedä miksi tätä selitän..

xAnZax
14.08.2011, 08:35
...

Myös meillä yksi vuoden kuskinakkiin "pakotettu" ajeli E-kauden ekoilla lomilla kännissä kun halusi päästä pois puolella vuodella. Oli kuitenkin sen verran myöhässä että palvelusajaksi oli ehditty vahvistamaan 12kk. Oli sitten vuoden diplomikirjuri ja yleinen nakkikone. Samaten oli yksi vanhempi kuski joka oli järkeillyt että jos ei pääse intin autokoulusta läpi ja siis saa rekkakorttia pääsee lyhyemmällä palveluksella(eräs toinen kuskiksi määrätty oli saanut vaihdettua hommia kun äkillisen näön huononemisen takia ei voinutkaan ajaa rekkaa) Eihän se ihan niin mennyt ja kyseinen sankari palveli 12kk henkilöautokuskina.
...

Meidän komppaniassa oli yksi töhömpi tapaus josta piti tulla kuski, ja nimenomaan rekkakuski. No kuskikurssilla sitten ajonopettajat huomasivat että eihän tästä tule yhtään mitään, Oli kuulema vähän jännittänyt(opettajaa) siinä vaiheessa kun scania+täysperävaunu alkaa valumaan Porin keskustassa taaksepäin ku ei mäkilähtö oikeen onnistunut.

No sitten päätettiin että tehdään hänestä pelkkä 9kk kuorma-auto kuski, en muista päästiinkö siinä ajokokeeseen saakka, mutta eipä siitäkään saatu hyväksyttävää suoritusta millään tehtyä. Kyseisellä sankarilla oli kuitenkin siviilissä C-kortti, sitä ei taida tietää kukaan miksi. Mutta ei ollut ilmeisesti ihan ensiyrittämällä sitäkään saatu.

No lopulta hän palveli 9kk sotilaskodissa munkkeja vääntämässä Siinäkin meinasi käydä hauskasti, kotiutumispäivä alkoi jo kolkuttelemaan kun huomattiin että eihän hänen palvelusaikaa ole muutettu missään vaiheessa 12kk->9kk. No kyllä poika pääsi lopulta ihan ajallaan pois. En tiedä oliko helpotus suurempi hänelle itselleen vai komppanialle=)

Toinen kaveri selvitti hienosti kuskikurssin ja oli innoissaan kun pääsi vielä polttoainekuskiksi, no parin viikon jälkeen lomilla nukahti kännissä auton rattiin ja ajoi metsään. Pollisit kävi puhalluttamassa ja otti kortin pois, 12kk PVA-kopin päivystäjänä. Eli tosiaan jos aikoo kortin menettää, niin se kannattaa tehdä ajoissa.

Tästä tuli vielä yksi hauska juttu mieleen. P-kaudella meillä oli yksi maanviljelijä/Viljelijän poika, Heillä oli ilmeisesti vähän enemmänkin peltoa, joten hän otti aika reilusti "Hösseliä" (HSL) jotta sai peltotyöt tehtyä rauhassa. Tämähän tarkoittaa sitä että palvelus ikäänkuin keskeytyy ja jatkuu sitten taas loman jälkeen, joten kotiutumispäivä siirtyy lomapäivien verran eteenpäin. No hän palveli 6kk kuljetuskeskuksen varastomiehenä ja aikanaan sitten kotiutui kun 180 päivää tuli täyteen.

Lopulta koitti viimeinen viikko itse xAnZax kohdallekkin, niin eikö tämä maanviljelijä ilmesty takaisin kasarmille. Joku kirjuri/vastaava olikin laskenut väärin, hänellä olikin vielä muutama päivä jäljellä palvelusta. Hän kävi hakemassa maastopuvun ja kengät yms. pientä varustevarastolta ja kulutti vain aikaa viimeiset päivät. Kotiutumispäivänäni hänellä taisi olla vielä 2 päivää jäljellä, tosin hän sai lähteä lomille samaan aikaan kun me muut kotiuduimme ja sitten hän tuli vain maanantaina hakemaan portilta sotilaspassinsa.

Eli ikinä et voi olla varma koittaako kotiutuminen 180 vai 365 päivän päästä.

Sic
14.08.2011, 12:59

Juuri näin ajattelen itsekin, kyllä tuon "ylimääräisen" puoli vuotta voi käyttää paljon paremminkin kuin istuskellessa kasarmilla ja laskeskellessa päiviä, mitä se homma tulee luultavasti pääasiassa olemaan kuskin tehtävissä. Paljon motivoituneempana tekisin puolen vuoden hommaa ja lähtisin vuodenvaihteessa pois, very simple.

xAnZax
14.08.2011, 13:44
Juuri näin ajattelen itsekin, kyllä tuon "ylimääräisen" puoli vuotta voi käyttää paljon paremminkin kuin istuskellessa kasarmilla ja laskeskellessa päiviä, mitä se homma tulee luultavasti pääasiassa olemaan kuskin tehtävissä. Paljon motivoituneempana tekisin puolen vuoden hommaa ja lähtisin vuodenvaihteessa pois, very simple.

Tuokin riippuu todella paljon millaiseen tehtävään pääsee/joutuu. Itse pääsin Kuljetuskeskukseen asentajaksi, itse asentajan hommia oli aika vähän, pääasiassa jotain pikkuhommia ja enimmäkseen olimmekin yleismiehinä jos Kukessa tarvittiin kuskia.

Suurimmaksi osaksi vietiin autoja Sisulle huoltoon jos jotain vikaa oli, siinä kului päivä mukavasti kun ajoi pari kertaa päivässä Säkylä-Pori väliä, luonnollisesti harjavallan nesteellä piti pysähtyä kahville/heselle vähintään kerran per reissu. Tämän lisäksi kävin pari kertaa Patrialla heittämässä pasikuskeja jotka hakivat paseja yms. Kerran käytiin hakemassa vekarajärveltä 8x8 eemeleitä, siihen meni yksi päivä komeasti. Kalkussa(nokialla) kuljetusvarikolla vai mikä lie tuli käytyä useasti, milloin viemässä jotain ja milloin hakemassa. Rauman satamassa purettiin rauhanturvaajien ajoneuvot pois laivasta ja ajettiin Säkylään/Kalkkuun,joukossa oli kaikkea Defederistä nosturiautoon. Itse pääsin jopa Raisun rattiin,mielenkiintoinen kokemus sekin. Ainiin, tuolla reissulla saatiin pippuripihvit sun muut herkut valtion piikkiin, kun laivan keulaportissa oli jotain vikaa eikä sitä meinattu saada auki joten käytiin sataman yhteydessä olleessa ravintelissä syömässä sillä välin.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin, itse olin ainakin tyytyväinen vuoden kuski nakkiin, en olisi kokenut ikinä tuollaisia asioita puolenvuoden miehenä sivarista puhumattakaan.

Sic
14.08.2011, 14:02
Ainakin meidän komppanian kuskin hommista olen saanut pääosin löysän kuvan, nukkua saa rutkasti ja CS:ää voi hakata tuvassa. Toisaalta, eiköhän noillakin sit vähän tehtävän täyteisiäkin päiviä tule, mutta tällaista olen havainnut itse.

Tinke-80
14.08.2011, 14:15
Itse kävin elektroniikka-AUKin joka oli lepokodeista parhain. Ei skappareita iltaisin eikä auk:ssa ollut kouluttajia edellisen kurssin puuttumisen takia. Eli katsoimme iltaisin tv-huoneessa leffoja koneelta härövarusteissa. Toki kurssi oli erittäin vaativaa opiskelua viitenä päivänä viikossa ja välillä joutui viemään kurssimateriaalia kotiin opiskelua varten. Viimeiset 5 kuukautta palvelin tietotekniikkakorjaamolla Kyminlinnassa Kotkassa jossa olin ainut varusmies koko korjaamolla. Eli kutsuin esimiehiä (kapteeniluutnantista alaspäin) etunimellä esimiehen käskystä. Myös kahvipaussit vietin skapparien kahvituvassa samassa pöydässä skapperien ja aentajien kanssa paskaa jauhaen tietotekniikasta. Rentoa oli. Välillä käytiin linnakkeilla korjaamassa/huoltamassa tutkia (suuntauduin siis rannikkotutkien korjaajaksi). Eli voi sen armeijan hoitaa näinkin.

-Tinke-80

Sinner
14.08.2011, 14:23
Tästä tuli vielä yksi hauska juttu mieleen. P-kaudella meillä oli yksi maanviljelijä/Viljelijän poika, Heillä oli ilmeisesti vähän enemmänkin peltoa, joten hän otti aika reilusti "Hösseliä" (HSL) jotta sai peltotyöt tehtyä rauhassa. Tämähän tarkoittaa sitä että palvelus ikäänkuin keskeytyy ja jatkuu sitten taas loman jälkeen, joten kotiutumispäivä siirtyy lomapäivien verran eteenpäin.

Hmm onko todella näin? Minun aikanani Hösseleitä oli lähes mahdotonta saada, mutta niitä ei todellakaan "korvattu" jos sattui saamaan. Itsehän sain kahden viikon Henkilökohtanen syy loman läpi, kun kuorma-autoilija isäni jätti kätensä perälautanosturin väliin. Sävelsin kyllä hakemuksessani kuin Mozart ja sain asian vaikuttamaan siltä, että perheemme on perikadossa jos en pääse välittömästi hoitamaan faijan duuneja :) Kaikki lääkärintodistukset ja muut piti olla ihan viimeisen päälle. Kotiuduin täsmälleen samaan aikaan kuin muutkin.

Tinke-80
14.08.2011, 14:27
HSL Henkilökohtainen syyloma, Loma, joka voidaan myöntää pakottavista syistä enintään 6 kuukaudeksi, Pidentää palvelusaikaa yhtä monella päivällä kuin varusmies on henkilökohtainen syylomalla

lähde InttiWiki.

Inttisanasto – InttiWiki (http://www.aamukampa.net/inttiwiki/index.php/Inttisanasto#H)

Nume
14.08.2011, 14:28
Hmm onko todella näin? Minun aikanani Hösseleitä oli lähes mahdotonta saada, mutta niitä ei todellakaan "korvattu" jos sattui saamaan.

Kyllä näin on kuin xAnZax asian ilmaisi.

Sinner
14.08.2011, 14:43
Kyllä näin on kuin xAnZax asian ilmaisi.

Kumma juttu tosiaan. Ei siitä nyt kuitenkaan vuosisatoja ole, kun minä intin kävin. Ja kyse oli nimenomaan Hösseleistä. No eipä niitä HL:iä nyt olisi kahdeksi viikoksi siinä vaiheessa inttiä ollutkaan. Saatika, että niitä olisi pystynyt kaksi viikkoa putkeen pitämään, vaikka olisi ollutkin.

motamoro
14.08.2011, 15:18
Enemmänkin minua häiritsi motamoron viestin henki. Minulle tuli sellainen kuva, että hänestä rattijuoppus on parempi kuin vuoden palvelu, josta jäisi taskuun ammattiin kelpaava kuorma-autokortti. Toimii.

Ensinnäkin kerrottakoon, että tuomitsen rattijuopumuksen. Mainitsin asiasta vain vastauksena terozin kieli poskella heitetysti vinkistä: "aja kännissä", että joku on näin oikeastikin tehnyt.

Ja kyseisellä sankarilla taisi olla C-kortti jo omasta takaa siviilin puolelta, ettei ollut senkään puoleen hinkua suorittaa sitä intissä ilmaiseksi.

anatsu
14.08.2011, 17:13
Edit. Tiivistettynä siis seuraavaa. Ei se lukio tai pitkä matematiikka ole mikään kummoinen meriitti heinäkuun saapumiserässä.

Edit 2. Onkos joku muu täällä saanut kertauskutsua 24.-25.9. Säkylään?

Niin no, kyllä se aina merkkaa. Ainakin mulle sanottiin heti, että odotetaan tuloksia, kun sanoin, että tänä keväänä päässyt ylioppilaaksi ja saman tien pässyt myös yliopistoon lukemaan. No P-kokeista tulikin melkein maksimit, että siinä niille näyttöjä tuli.

Meitä ylioppilaita on häviävän pieni osa ainakin minun patterissani. Meidän jaoksessa taitaa olla jotain 5 ylioppilasta jostain vajaasta 40:stä. Ja koko patterissa varmaan se 10 tai alle sen, eli ei todellakaan "kaikki" ole ylioppilaita. Hämmästyin itsekin, että meitä oli noin vähän. Taisin olla ainut, jolla oli opiskelupaikka myös yliopistosta, vaikka meidänkin patterissa on 27-vuotiaita jannuja. Mitenkään siis itseäni kehumatta. Kun menin B-miehenä ilmoittamaan kiinnostuksen AUK:iin, niin varapäälikölle (yliluutnantti) nousi hymy kasvoille ja hyvä ettei noussut ovea avaamaan kun poistuin hänen luotaan. Huikkasi perään, että hieno homma. Mielenkiintoinen kokemus kyllä tuokin. Taitaa tarkoittaa sitä, että voin puhua luottavaisin mielin omasta AUK-paikasta.

Fernando
14.08.2011, 17:16
Aukkiin pääsee kun teet hommat kunnolla ja ilmaiset halukkuutes, ei tarvi olla mikään supersolttu! 5 viikkoo takana, monta edessä.

iGooni
14.08.2011, 17:31
Intti, blaah. 5 viikkoo takana ja toivottavasti 21 viikkoa jäljellä. Tylsää odottamista ja liian vähän tekemistä. Alokkaitakin vois edes joku ylempi arvoinen pitää ihmisenä.

Mitäs muuten kun tuossa edellisissä viesteissä on puhuttu tuosta P2-kokeesta, että jos saa 0 niin ei joudu AUKkiin, mutta että sen joutuu ehkä uusimaan? Katsotaanko siinä uusinnassa sitten, että saa samat vastaukset kuin viime kerralla vai mikäs siinä se järki on? Nimimerkillä P1 kokeesta 9 ja P2 kokeesta todennäköisesti 0.

Sambody
14.08.2011, 18:24
Mitäs muuten kun tuossa edellisissä viesteissä on puhuttu tuosta P2-kokeesta, että jos saa 0 niin ei joudu AUKkiin, mutta että sen joutuu ehkä uusimaan? Katsotaanko siinä uusinnassa sitten, että saa samat vastaukset kuin viime kerralla vai mikäs siinä se järki on? Nimimerkillä P1 kokeesta 9 ja P2 kokeesta todennäköisesti 0.

Taitaa joutua uusimaan siinä tapauksessa, jos kokeen tulokset ovat pahastikkin ristissä kouluttajien näkemyksen kanssa. Eli siis suomeksi sanottuna, jos skapparin nokkaan käryää kusetus(tahallaan tehnyt kokeen päin sitä itseään) niin siitä sitten vain tekemään uusiksi.

Jäätävää aamujen laskemista on nykyisin tämän spollen arki. Reservin arska kajastaa jo horisontissa, mutta en olisi ikinä arvannut, että 53 aamua voi tuntua näin pitkältä ajalta. Eikä homman nimi ole edes vitutus vaan lähinnä se kuinka turhalta tuntuu olla vieläkin palveluksessa.

Sisäliitin
14.08.2011, 19:24
Siis niitä uusitaan juurikin sen takia jos näyttää että koe on selvästi tehty tahallaan vituiksi. AUK:kiin tarvitaan vissiin vähintään 1 piste ja jos kaveri on muuten sopiva sinne mutta on saanut testistä nollan niin koetta tehdään uusiksi niin kauan että edes se ykkönen sieltä tulee.

Tälläiselle normiduunarille vuosi armeijassa oli loppujenlopuksi loistavaa aikaa vaikka se 12kk aluksi vituttikin. Armeijan jälkeen se työelämä vasta osasikin tuntua tylsältä ja aluksi jopa raskaalta. Töissä ei enää voinutkaan vetää parin tunnin päikkäreitä keskellä päivää eikä ollut niitä kohtalotovereita joiden kanssa jakaa ilot ja murheet. Lisäksi kun intissä alkoi iltaisin vapaa-aika se kanssa oli vapaa-aikaa,toisin kuin siviilissä.

Ymmärrän toki niitäkin joilla on joku yliopistopaikka takataskussa ja kova hinku päästä puolella vuodella. Toisaalta ei se puolen vuoden lykkäys opintojen aloittamiseen nyt luulisi olevan niin kova paikka monelle. Kai siitkäkin sitten joku tykkää. Se vaan tuli huomattua että tuo opiskelupaikan takia 6kk toivominen oli ehkä se huonoin syy. Jos ei kerran omaa firmaa pyörittävä tai eräs 27v yksinhuoltajaisäkään päässeet puolella vuodella niin en ymmärrä miten joku 19v jannu pääsisi opiskeluiden takia.

Dängleri
14.08.2011, 23:30
Tälläiselle normiduunarille vuosi armeijassa oli loppujenlopuksi loistavaa aikaa vaikka se 12kk aluksi vituttikin. Armeijan jälkeen se työelämä vasta osasikin tuntua tylsältä ja aluksi jopa raskaalta. Töissä ei enää voinutkaan vetää parin tunnin päikkäreitä keskellä päivää eikä ollut niitä kohtalotovereita joiden kanssa jakaa ilot ja murheet. Lisäksi kun intissä alkoi iltaisin vapaa-aika se kanssa oli vapaa-aikaa,toisin kuin siviilissä.

Samoilla linjoilla. Itse lähdin aikanaan sillä asenteella, että katsotaan minne virta vie. Ei siis ollut varsinaisesti halua olla 12kk, muttei myöskään pakottavaa tarvetta päästä pois 6kk jälkeen. Ja niinhän siinä sitten kävi, että 12kk siellä lopulta vierähti. Nyt vuosien jälkeen noita aikoja muistelee kaiholla, ja nekin vittumaisimmat hetket ja reissut mitä siellä jouduttiin kokemaan, tuntuvat nyt kultaisilta muistoilta.

Aikuisiällä on tullut sitten vielä koettua kahdet kertausharjoitukset ja 7kk rauhanturvaajana, joten nuo kuviot on vielä tuoreessa muistissa.

Olen tässä vuosien varrella pistänyt merkille, että valtaosa 6kk palvelleista ovat kokeneet varusmiespalveluksen negatiivisena, kun taas 9kk tai 12kk palvelleet positiivisena. Tämä lienee sinällään luonnollista, sillä ensimmäiset 6kk ollaan enemmän tai vähemmän koiran roolissa, jonka jälkeen vasta alkavat ne kissan päivät. On kuitenkin myös niitä 6kk palvelleita alaisia, jotka ovat tulleet jälkeenpäin sanomaan, että olisi pitänyt olla se 12kk. Myöhäistä mikä myöhäistä.

Teille joilla varusmiespalvelus on vielä kesken tai kokonaan edessä, antaisin sellaisen vinkin, että kannattaa miettiä asioita pidemmällekin kuin 6kk:n päähän. Jälkimmäiset 6kk menevät nopemmin kuin ensimmäiset, ja niistä jää sitten myös jotain käteenkin - esim. aliupseerin tai upseerin tutkinto, tai vaikkapa ilmainen rekkakortti. Johtajakoulutuksen opeilla ei välttämättä ole suurta käytännön sovellusarvoa siviilimaailmaan, mutta niiden suorittaminen voi edistää jotain muuta tarkoitusta, esim. jos aiot hakea vaikkapa rauhanturvaajaksi tai poliisikouluun.

tutzba
23.08.2011, 11:10
Varusmies kuoli Vekaranjärvellä - Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/varusmies-kuoli-vekaranjarvella/art-1288409142409.html)

Varusmies on kuollut Karjalan prikaatissa Vekaranjärven varuskunnassa Kouvolassa viime yönä. Mies ilmeisesti ampui itsensä. Asian IS:lle vahvistaa Kymenlaakson poliisi.

Ja jälleen herää kysymyksiä, kuten mistä varusmies on saanut ammuksia tai mistä varusmies on saanut aseen. Tai no ammukset on varmaan helpoiten ollut saatavilla, eihän siinä tarvitse kuin heittää yksi taskuun ampumaradalla ja toivoa, ettei kukaan huomaa.

Steegil
23.08.2011, 11:27
Varusmies kuoli Vekaranjärvellä - Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/varusmies-kuoli-vekaranjarvella/art-1288409142409.html)

Ja jälleen herää kysymyksiä, kuten mistä varusmies on saanut ammuksia tai mistä varusmies on saanut aseen. Tai no ammukset on varmaan helpoiten ollut saatavilla, eihän siinä tarvitse kuin heittää yksi taskuun ampumaradalla ja toivoa, ettei kukaan huomaa.

Aika helppoahan tuo loppupeleissä on. Sitä asetta, kun joutuu joka päivä jynssäämään ja putsaamaan. Kuteja nyt saa erittäin helposti napattua. Kuka pystyisi muka valvomaan, että kaikki miehet laittaisivat ne kaikki patruunat lippaaseen lipastaessa.

Mr Uffi
23.08.2011, 11:28

Kasarmilla ei öisin pääse rynnäkkökivääriin käsiksi, joten sillä itsensä tappaminen olisi ollut mahdollista leirin aikaan milloin ase on koko ajan varusmiehen lähellä.

Delter
23.08.2011, 11:30

Vekaranjärvelle kyseenalaista huomiota jälleen, sillä tämä on puolen vuoden sisään jo toinen itsemurhatapaus siellä.

Surkea juttu kaiken kaikkiaan, mutta toisaalta ei tätä ole vaikea ymmärtää. Ampumatarvikkeisiin kun on lähes kaikilla pääsy, toki valvotusti mutta kuitenkin. Radalla skode on helppo piilottaa taskuun, ja tarvittaessa vaikka alushousuihin jos tarkastus pelottaa. Kassulla sitten päivystäjän avustuksella ase raudoista pois "puhdistusta varten" ja liikkuvat taakse. Tai sitten ottaa patin metsäreissulle mukaan kun mutkakin sinne on otettava. Näinhän se taisi sen edellisen suunnistuskisatragedian osaltakin mennä.

tutzba
23.08.2011, 11:34
Kassulla sitten päivystäjän avustuksella ase raudoista pois "puhdistusta varten" ja liikkuvat taakse. Tai sitten ottaa patin metsäreissulle mukaan kun mutkakin sinne on otettava. Näinhän se taisi sen edellisen suunnistuskisatragedian osaltakin mennä.

Tuota en kyllä koskaan tule ymmärtämään, miksi päivystäjällä pitää olla avaimet aseisiin. Tai sitä, että aseita säilytettäisiin käytävillä. Meillä oli holvissa kolmen eri lukon takana, eikä avaimia meille annettu.

tomageeni
23.08.2011, 11:42
Tuota en kyllä koskaan tule ymmärtämään, miksi päivystäjällä pitää olla avaimet aseisiin. Tai sitä, että aseita säilytettäisiin käytävillä. Meillä oli holvissa kolmen eri lukon takana, eikä avaimia meille annettu.
Vekaralla ainakin asetta sai putsata iltaisin kun henkilökunta oli jo lähtenyt pois kasarmilta. Tällöinhän jollakin varusmiehellä täytyy olla pääsy aseisiin. Turvajärjestely oli silloni se että päivystäjä laski kymmenen aikaan että luvut täsmäävät ja lukitsi raudat. Jos asetta ei tarvinnut, raudat olivat toki lukossa mutta päivystäjältä pyytämällä oman aseen sai irti. Joskus iltaisin kun seuraavana päivänä oli aseen tarkastus, raudat avattiin jopa valmiiksi ettei päivystäjän tarvinnut kokoajan rampata avaamassa.

xAnZax
23.08.2011, 12:04
Säkylässä ainakin aseet oli käytävällä lukitussa telineessä ja päivystäjällä on avain niihin. Ja ainakin meillä joka yö kaksi alokasta/jääkäriä yms. toimi apupäivystäjänä. Eli ampumaradalla pistät yhden ammuksen jemmaan ja odotat koska oma päivystysvuoro osuu kohdalle. Haet kaapista lippaan ja kudin ja käyt avaimilla avaamassa telineen ja pyssy kainaloon...

Muut nukkuu, niin saa rauhassa toimia.

Nume
23.08.2011, 12:16
Voiko tästä kuitenkaan syyttää inttiä tai sitä, että aseen saa niin helposti? Kuulostaa brutaalilta, mutta todennäköisesti se henki olisi lähtenyt tavalla tai toisella, olisi varusmies saanut rynnäkkökivääriä yöllä tai ei.

Enemmänkin pitäisi miettiä sitä, että mitkä syyt ovat johtaneet itsemurhaan. Onko intissä tapahtunut jotain (esim. simputusta) vai onko parisuhteessa mennyt huonosti vai onko jo pitemmän aikaa ollut itsetuhoisia ajatuksia ja kun ase on ollut lähellä niin on sitten tullut kohtalokkaan päätöksen aika, sitä meistä kovin moni tuskin tietää. Mielestäni tärkeämpiä syitä on pohtia, että mitä voisimme tehdä nuorten mielenterveyden ongelmille verrattuna siihen, että pitääkö aseet pitää koko ajan lukkojen takana. Ase ei tapa, se on ihminen sen takana, kuten tiedämme.

tutzba
23.08.2011, 12:21
Voiko tästä kuitenkaan syyttää inttiä tai sitä, että aseen saa niin helposti? -- Mielestäni tärkeämpiä syitä on pohtia, että mitä voisimme tehdä nuorten mielenterveyden ongelmille verrattuna siihen, että pitääkö aseet pitää koko ajan lukkojen takana. Ase ei tapa, se on ihminen sen takana, kuten tiedämme.

Ei tässä mitään syytetä, mutta onhan tuo täydellistä järjettömyyttä pitää aseita käytävillä kaikkien saatavilla. Tiedetään kuitenkin, että vaikka suurin osa henkisesti tasapainottomista ihmisistä saadaan karsittua pois ennen palvelukseen astumista, on joukossa silti masentuneita tai itsetuhoisia kavereita. Tai vaikka ei olisikaan, niin kuten Nume sanoi, aina voi simputuksen tai ihmissuhteiden muuttumisen myötä päivien päättäminen kuulostaa houkuttavalta vaihtoehdolta ja silloin aseet käytävillä ovat vähän liian helppo tie ulos.

Toki jos oikeasti haluaa itsemurhan tehdä, sen tekee joko armeijan aseella tai lomilla hirttoköydellä.

Nume
23.08.2011, 12:33
Ei tässä mitään syytetä, mutta onhan tuo täydellistä järjettömyyttä pitää aseita käytävillä kaikkien saatavilla. -- aseet käytävillä ovat vähän liian helppo tie ulos.

Ymmärrän kyllä ja meillä Onttolassa homma toimi siten, että aseet olivat lukollisessa kaapissa, jonka avain oli päivystäjän takana, mutta ihan totta se on, että voi keksiä jonkun verukkeen saada sen aseen tai sitten kyseessä on ollut päivystäjä tai apupäivystäjä. Ihan aiheellinen kysymys oli, että miksi ylipäätään heilläkään on oikeus kaappiin, eihän nyt oikeasti niitä aseita yöllä tarvita. Jos OIKEASTI tulisi tilanne päälle niin kyllähän sinne skapparit aika vauhdilla kasarmille kipittäisivät ja antaisivat avaimen.

Ihan toisesta asiasta kysymys: Mitkä ovat nykyisin kuntotestien rajat intissä, itse en googlettamalla löytänyt oikeita rajoja, vaikka jollain sivuilla oli uutinen, että 2/11- erästä alkaen rajat ovat laskeneet, mutta täysiä pisteitä on vaikeampi saada.

Dängleri
23.08.2011, 12:37
Numelta täyttä asiaa.

Mikäli joku aikoo itseltään hengen riistää, tekee se sen tavalla tai toisella. Varusmiespalvelus (ase+ammus) mahdollistaa helpohkon tavan suorittaa se. Kerran nykäiset liipaisimesta ja se on lähes 100%:sti siinä. Jos hyppää järveen, voi olla että joku pelastaa tai itsesuojeluvaisto vetää pinnalle, kun taas nokkakolari rekan kanssa vaatii helvetisti munaa, ja siinäkin on vaarana jäädä henkiin.

Valitettavasti tämä maailma menee enemmän ja enemmän tuohon suuntaan, että ongelmia paetaan radikaalimpia keinoja käyttäen, sen sijaan että niitä yritettäisiin selvittää. Toisaalta henkisiin ongelmiin on nykypäivänä yllättävänkin vaikea saada apua (mitä olen kuullut); esim. oppilaitoksilla ei ole enää omia psykologeja, ja työterveyden hoidoissakaan asioihin ei suhtauduta välttämättä vakavasti. Toisaalta kynnys hoitoihin hakemiseenkin on varmasti suuri.

Kokemusteni/käsitykseni mukaan nämä "ongelmatapaukset" kyetään seulomaan aika hyvin pois jo ennen varusmiespalveluksen alkua, mutta silti näitä tragedioita tapahtuu silloin tällöin. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on vain 1/30.000 varusmiehestä, joten turha tässä on kyseenalaistaa varusmiespalveluksen turvallisuutta/tarpeellisuutta.

Jos OIKEASTI tulisi tilanne päälle niin kyllähän sinne skapparit aika vauhdilla kasarmille kipittäisivät ja antaisivat avaimen.

Mitähän tarkoitat "oikeasti tilanne päälle", sillä varusmiehet eivät missään olosuhteissa voi joutua tilanteeseen, jossa tarvitsisivat aseita ja ammuksia, ennen kuin koulutus on viety loppuun, ja porukka siirretty reserviin, pl. itse koulutus.

Nume
23.08.2011, 12:51
Mitähän tarkoitat "oikeasti tilanne päälle", sillä varusmiehet eivät missään olosuhteissa voi joutua tilanteeseen, jossa tarvitsisivat aseita ja ammuksia, ennen kuin koulutus on viety loppuun, ja porukka siirretty reserviin, pl. itse koulutus.

Muistelisin, että kutsunnoissa ja vielä armeijan oppitunnillakin käytiin asiaa läpi, että mahdollisesti voisi joutua sotaan kesken intinkin. Tietenkin se koulutus yritettäisiin viedä loppuun, mutta jos alkaa tippumaan miehiä liikaa jo intin käyneistä, niin silloin voidaan nostaa myös varusmiespalveluksesta miehiä sotimaan.

Mutta siis tuo oli nyt kärjistetty lause, koska eihän se sota yhdessä yössä tietenkään syty, mutta kun varmasti tuota aseiden saatavuutta perustellaan sillä, että entäpä, jos syntyisi kriisi. Itse en siis sitä aseiden saatavuutta puolusta.

Dängleri
23.08.2011, 12:58
Muistelisin, että kutsunnoissa ja vielä armeijan oppitunnillakin käytiin asiaa läpi, että mahdollisesti voisi joutua sotaan kesken intinkin. Tietenkin se koulutus yritettäisiin viedä loppuun, mutta jos alkaa tippumaan miehiä liikaa jo intin käyneistä, niin silloin voidaan nostaa myös varusmiespalveluksesta miehiä sotimaan.

JOS sota syttyisi, kantahenkilökunta + reserviläiset (350.000 henkilöä) muodostavat sodanajan joukon, jotka varustetaan niillä "työkaluilla" mitä varuskunnista ja yksityisiltä ihmisiltä (aseet, traktorit yms. työkoneet jne.) löytyy. Materiaalipulan vuoksi tämä tarkottaisi käytännössä sitä, että varusmiespalvelusta suorittavat henkilöt joutuisivat luopumaan todennäköisesti varusteistaan. Tämä on se ohjeellinen järjestys (pääpiirteittäin) mitä asiasta on säädetty.

Nume
23.08.2011, 13:03
JOS sota syttyisi, kantahenkilökunta + reserviläiset muodostavat sodanajan joukon, jotka varustetaan niillä "työkaluilla" mitä varuskunnista ja yksityisiltä ihmisiltä löytyy. Materiaalipulan vuoksi tämä tarkottaisi käytännössä sitä, että varusmiespalvelusta suorittavat henkilöt joutuisivat luopumaan varusteistaan. Tämä on se ohjeellinen järjestys (pääpiirteittäin) mitä asiasta on säädetty.

Okei, tämä selvä! :) Jospa kuitenkin kävi selville mun pointtini aiemmin, ettei niitä aseita tarvitse siis todellakaan olla käytävillä vasrusmiesten saatavilla (luonnollisesti koskee alikersantteja, että kokelaita), tämä vain vahvistaa käsitystäni entisestään!

Gentleman
23.08.2011, 13:17
Jospa kuitenkin kävi selville mun pointtini aiemmin, ettei niitä aseita tarvitse siis todellakaan olla käytävillä vasrusmiesten saatavilla (luonnollisesti koskee alikersantteja, että kokelaita), tämä vain vahvistaa käsitystäni entisestään!

Toisaalta, miten aseisiin opitaan suhtautumaan "luonnollisesti ja vastuullisesti" jos niitä nähdään lähinnä ammuntatilanteissa?

Iltalehden tietojen mukaan kyseessä olisi tällä kertaa ollut upseerikokelas, se pistää miettimään tapauksen taustoja hieman tarkemmin. Oli siis palveluksen loppuvaiheessa jo, ja ainakin jollain tapaa myös pärjännyt intissä. Mutta eihän se vastoinkäymisten sietokyvystä sinänsä vielä mitään kerro.

Dängleri
23.08.2011, 13:19
Jospa kuitenkin kävi selville mun pointtini aiemmin, ettei niitä aseita tarvitse siis todellakaan olla käytävillä vasrusmiesten saatavilla (luonnollisesti koskee alikersantteja, että kokelaita), tämä vain vahvistaa käsitystäni entisestään!

Riippuu mitä halutaan kouluttaa. Jos tavoitteena on ainoastaan perehdyttää varusmiestä aseen huoltoon ja sen käyttämiseen, ei varusmiehille tulisi varmaan jakaa aseita ollenkaan, vaan ne olisivat tarjolla/käytössä ainoastaan ampumaradalla. Toisaalta jos koulutuksen tavoitteena on opettaa varusmiehiä myös huoltamaan ja huolehtimaan varusteistaan itsenäisesti, tulee aseiden olla saatavilla.

En tiedä muista, mutta ainakin itselleni asetarkistukset olivat ne piinaavimmat hetket varusmiespalveluksen aikana. Tämän vuoksi sitä oppi hyvin nopeasti huolehtimaan aseestaan, ja joskus toisten mennessä sotkuun, itse jäi kiltisti kasarmille huoltamaan asettaan. Ja kyllähän se 6kk käytön jälkeen sitten oli nähtävissä, kuka minkäkin verran oli aseensa huoltamiseen panostanut.

En Nume kritisoi millään tavoin mielipidettäsi, olen osittain jopa samaa mieltä, mutta tässäkin asiassa on monta eri näkökulmaa. Palvelin itse aikanaan 365vrk, jonka päälle kahdet kertausharjoitukset ja keikka rauhanturvaajana (jossa kovat aina lippaassa, ja aseet lähes jatkuvasti mukana), joiden myötä aseen käsittely, huoltaminen yms. asiat tulivat turhankin tutuiksi. Loppupeleissä se on varuste/työkalu siinä missä kaikki muutkin, ja mikäli tavoitteena on oppia käyttäjä hallitsemaan työkalunsa, ei tuollaisella ylikontrolloidulla valvomisella sitä koskaan saavuteta. Ja kuitenkin vaikka näin toimittaisiin, silti se poloinen joka aikoo riistää itseltään hengen, tekee sen kuitenkin.

tutzba
23.08.2011, 13:19
Toisaalta, miten aseisiin opitaan suhtautumaan "luonnollisesti ja vastuullisesti" jos niitä nähdään lähinnä ammuntatilanteissa?

Kyllähän aseisiin voi tutustua luonnollisesti ja vastuullisesti vaikka ne olisivatkin yöaikaan säilössä turvallisessa paikassa.

Dängleri
23.08.2011, 13:25
Iltalehden tietojen mukaan kyseessä olisi tällä kertaa ollut upseerikokelas, se pistää miettimään tapauksen taustoja hieman tarkemmin.

Vaikea kuvitella, että teon motiivit olisivat sinällään sidoksissa palvelukseen. Vahvasti vaikuttaisi siviilielämän murheilta.

Kyllähän aseisiin voi tutustua luonnollisesti ja vastuullisesti vaikka ne olisivatkin yöaikaan säilössä turvallisessa paikassa.

No entäs sitten kaikki koulutustapahtumat, jossa varusmiehet liikkuvat aseiden kanssa? Kuten se edellinen vastaava tapaus. Miten sellaiset estettäisiin?

Gentleman
23.08.2011, 13:44

Lähinnä hain sitä, että jos armeija esittää, että aseet ovat erityisen pelottavia öiseen aikaan. Tai että armeija ei luota varusmiehiinsä, niin miten varusmiehelle voi tulla tunne vastuullisuudesta ja luottamuksesta itseensä ja tovereihinsa?

Ryhmähengen avain on luottamus, itseensä ja muihin. Jos aseet ovat käsillä vain päiväsaikaan ja tiukan valvonnan alla, niin miten homma sujuu käytännön harjoitteissa, kuten metsäleirit ja kovapanos ammunnat siellä?

Ymmärrän sinun pointtisi, eli ei aseiden lukitseminen tarkemmin olisi sinänsä este suotuisalle kehitykselle aseiden käsittelyssä.

Mutta ymmärrätkö sinä minun?

Jonisti
23.08.2011, 13:45
Kainuun prikaatilla pässillä oli avaimet myöskin näihin asekaappeihin, auki sai kun kävi pyytämässä. Nyt kun miettii, niin aika järjetöntähän tuo sinänsä on. Jos jollakin kilahtaa ja lipastanut jostain stydejä niin siellähän on myös muitten henki vaarassa. Eipä tullut intin aikaan ikinä ajatelleeksi tuollaista vaihtoehtoa, vaikka onkin käytännössä melko hankala homma. Onneksi.

tutzba
23.08.2011, 13:50
No entäs sitten kaikki koulutustapahtumat, jossa varusmiehet liikkuvat aseiden kanssa? Kuten se edellinen vastaava tapaus. Miten sellaiset estettäisiin?

Tarkoitin sitä, että kasarmilla ollessa, miksi varusmiesten aseet pitää olla käytävillä yhden munalukon päässä? Silloin kun aseita tarvitaan, ne haetaan. Leireillä jne. aseet tietysti kulkevat mukana, en sitä haluaisikaan poistaa.

Tai että armeija ei luota varusmiehiinsä, niin miten varusmiehelle voi tulla tunne vastuullisuudesta ja luottamuksesta itseensä ja tovereihinsa?

Kyllä se luottamus osoitetaan muillakin tavoilla kuin sillä, että saatte (seuraava kommentti kärjistetty) aseet milloin tahansa käyttöönne, vaikka ette niitä tarvitsekaan. Koulutustapahtumien suunnittelu itsenäisesti, niiden johtaminen ja palautteen antaminen vaikkapa esimerkkinä luottamuksesta. Itse vuoden palvelleena en kertaakaan tuntenut ettei minuun luoteta vaikka aseet olivatkin turvallisessa paikassa.

Mutta ymmärrätkö sinä minun?

Ymmärrän.

Jermu
23.08.2011, 13:53
Ei tässä mitään syytetä, mutta onhan tuo täydellistä järjettömyyttä pitää aseita käytävillä kaikkien saatavilla.

Sehän nyt on ihan sama, ovatko aseet käytävällä vai lukitussa kaapissa, kunhan ne on lukittu kummassakin tapauksessa. Vaikka aseet ovat fyysisesti käytävällä avoimissa telineissä, eivät ne todellakaan ole normaalisti kaikkien saatavilla.

Jos joku haluaa rynnäkkökiväärillä päättää päivänsä, hän kyllä onnistuu siinä. Toki, jos halutaan, että itsetuhoinen nuori päättää päivänsä jollain muulla tavoin, voidaan korvata rynkyt puukepeillä koko palveluksen ajan, mutta sillloin voi koulutuksen taso hieman kärsiä.

tutzba
23.08.2011, 13:59
Sehän nyt on ihan sama, ovatko aseet käytävällä vai lukitussa kaapissa, kunhan ne on lukittu kummassakin tapauksessa. Vaikka aseet ovat fyysisesti käytävällä avoimissa telineissä, eivät ne todellakaan ole normaalisti kaikkien saatavilla.

Aseet käytävillä telineissä, avain päivystäjällä vs. aseet teräsoven takana kolmella erillisellä lukolla suojattuna, avain ainoastaan skappareilla. Pointti tässä on nyt se, miksi päivystäjällä pitää olla avain?

Jos joku haluaa rynnäkkökiväärillä päättää päivänsä, hän kyllä onnistuu siinä. Toki, jos halutaan, että itsetuhoinen nuori päättää päivänsä jollain muulla tavoin, voidaan korvata rynkyt puukepeillä koko palveluksen ajan, mutta sillloin voi koulutuksen taso hieman kärsiä.

Sinä sanoit tuon, en minä. En missään kohtaa ole vaatinut aseiden korvaamista puukepeillä.

Dängleri
23.08.2011, 14:02

Tarkoitin sitä, että kasarmilla ollessa, miksi varusmiesten aseet pitää olla käytävillä yhden munalukon päässä? Silloin kun aseita tarvitaan, ne haetaan. Leireillä jne. aseet tietysti kulkevat mukana, en sitä haluaisikaan poistaa.

En nyt täysin ymmärrä mitä hyötyä näet siinä, että aseet viedään kasarmilla yöksi putkaan, kun kuitenkin leireillä ne saa mielestäsi olla koko ajan mukana. Edelleen jos joku aikoo itseltään hengen riistää, eikö hänelle silti tarjoudu siihen mahdollisuus, olipa ne aseet yön yli putkassa tai ei?

Pahoittelen asian jankkaamista, mutta en nyt ymmärrä pointtiasi.

tutzba
23.08.2011, 14:10
En nyt täysin ymmärrä mitä hyötyä näet siinä, että aseet viedään kasarmilla yöksi putkaan, kun kuitenkin leireillä ne saa mielestäsi olla koko ajan mukana. Edelleen jos joku aikoo itseltään hengen riistää, eikö hänelle silti tarjoudu siihen mahdollisuus, olipa ne aseet yön yli putkassa tai ei?

Tarjoutuu. Eli siinä mielessä pointtini on turha, sen myönnän. Haluaisin kuitenkin minimoida ne tilanteet, jolloin varusmies voi hakea aseen ja ampua itsensä. Aloittaisin siitä, että kasarmilla ollessa aseet eivät ole näkösällä tai yhden avaimen päässä. Päivystäjällä ei ole mielestäni mitään syytä saada asetta haltuunsa yöaikaan, saati sitten apupäivystäjillä.

Sitä en tietenkään kiistä, etteikö leiriolosuhteissa itsensä ampuminen olisi helpompaa kuin kasarmilla. Ampumaharjoituksesta yksi panos taskuun, skapparille "herra luutnantti, voinko käydä tyhjentämässä suoleni" ja pam. Se on siinä.

Edit: Ennen kuin kukaan ihmettelee, mitä merkitystä sillä on ampuuko itsensä kasarmilla vai viikon päästä maastoharjoituksessa, vastaan seuraavaa. Jos tuon viikon aikana saadaan edes yhden itsemurhaa pohtivan varusmiehen mieli muuttumaan, on saavutettu jotain.

benicio
23.08.2011, 14:12
Sitä en tietenkään kiistä, etteikö leiriolosuhteissa itsensä ampuminen olisi helpompaa kuin kasarmilla. Ampumaharjoituksesta yksi panos taskuun, skapparille "herra luutnantti, voinko käydä tyhjentämässä suoleni" ja pam. Se on siinä.

Eihän se karuimmillaan vaadi edes tätä, kunhan muiden tähdätessä tauluun tähtää itse naamatauluun.

Jermu
23.08.2011, 14:23
Aseet käytävillä telineissä, avain päivystäjällä vs. aseet teräsoven takana kolmella erillisellä lukolla suojattuna, avain ainoastaan skappareilla. Pointti tässä on nyt se, miksi päivystäjällä pitää olla avain?

Kuvittelin, että asetelineiden avaimet olisi otettu päivystäjiltä, mutta ilmeisesti näin ei ole. Joka tapauksessa, en näe tällä suurta merkitystä. Lähes kaikissa harjoituksissa se rynkky on kuitenkin mukana, ja jos joku haluaa sen avulla päättää päivänsä, kyllähän se onnistuu. Olennaisempaa on se, että kovien kanssa ollaan tarkkana, mutta kyllähän jokainen intin käynyt tietää, että sellaisia saa halutessaan helposti jätettyä taskuun. Eikä tätä pysty millään estämään kokonaan.

Vielä olennaisempaa on tietysti se, että nämä masentuneet / itsetuhoiset tapaukset saadaan kartoitettua etukäteen, jotta saadaan varusmiespalveluksen sijaan hoitoon. Toki realiteetti on tässäkin selvä, eli eihän kaikkia tapauksia saa kartoitettua.

Mutta en ymmärrä yhtään pointtiasi, että miksi rynkyt pitäisi saada käytäviltä katseilta piiloon. Kyse on kuitenkin kasarmista, ei mistään Playstation-peliluolasta.

Gentleman
23.08.2011, 14:35
Tarjoutuu. Eli siinä mielessä pointtini on turha, sen myönnän. Haluaisin kuitenkin minimoida ne tilanteet, jolloin varusmies voi hakea aseen ja ampua itsensä. Aloittaisin siitä, että kasarmilla ollessa aseet eivät ole näkösällä tai yhden avaimen päässä. Päivystäjällä ei ole mielestäni mitään syytä saada asetta haltuunsa yöaikaan, saati sitten apupäivystäjillä..

Tämä on ymmärrettävä reaktio, että rajataan mahdollisuuksia satuttaa itseään ja muita. Kuitenkin se johtaa toisinaan siihen kielteiseen lopputulokseen, että vastuu tekemisistään otetaan yksilöltä itseltään pois.

Edit: Ennen kuin kukaan ihmettelee, mitä merkitystä sillä on ampuuko itsensä kasarmilla vai viikon päästä maastoharjoituksessa, vastaan seuraavaa. Jos tuon viikon aikana saadaan edes yhden itsemurhaa pohtivan varusmiehen mieli muuttumaan, on saavutettu jotain.

Tämä on varteenotettava seikka, tilaisuuksien minimoiminen saattaa pelastaa jonkun. Toisaalta taas, asian miettiminen ja harkitseminen eli tilaisuuden näkeminen ja siitä kieltäytyminen taas pelastaa sekin jonkun.

Pahin skenaario on kuitenkin se, että itsemurhaa on "pakon edessä" lykätty sinne leirille asti ja sitten saatu vielä päähän, että otanpa hieman matkaseuraakin.

Vaikeita seikkoja.

tutzba
23.08.2011, 14:36
Mutta en ymmärrä yhtään pointtiasi, että miksi rynkyt pitäisi saada käytäviltä katseilta piiloon. Kyse on kuitenkin kasarmista, ei mistään Playstation-peliluolasta.

Kyse ei ole siitä, että ne pitäisi saada katseilta piiloon vaan puhtaasti siitä, että pidetään huolta turvallisuudesta. Varusmiehillä ei ole mitään syytä päästä käsiksi aseeseen iltayhdeksältä. Jos asetta pitää putsata, sen voi tehdä seuraavana päivänä kun skapparit ovat vahtimassa. Jos eteenvientiä pitää päästä harjoittelemaan, sitä voi tehdä seuraavana päivänä kun on taukoa tetsaamisesta.

Esimerkiksi vekoset ja aseet ovat huono yhdistelmä. Kaveriporukka tulee turpa täynnä takaisin kasarmille, ottaa päivystäjältä aseet ja lähtevät tetsaamaan suihkutiloihin. Joku muistaa, että minullahan on pari kutia kaapissa, leikitäänkö vähän ja siinähän sitä sitten tapahtuu.

Voitko antaa yhtään järkevää perustetta sille, miksi aseiden pitäisi olla 24/7 käytävillä (jälleen kärjistetty) kaikkien saatavilla?

Jermu
23.08.2011, 15:05
Voitko antaa yhtään järkevää perustetta sille, miksi aseiden pitäisi olla 24/7 käytävillä (jälleen kärjistetty) kaikkien saatavilla?

Huomattavasti helpompaa, jotta aseet saadaan helposti mukaan harjoituksiin, ilman massiivisia järjestelyjä, joissa kolme auktorisoitua henkilöä (Paavi, USA:n presidentti ja Puolustusvoimain komentaja?) avaa avainkaapin kukin omalla avaimellaan.

Case Murasen jälkeenhän käytäntöjä tarkistettiin aivan riittävän turvalliselle tasolle.

Avain voidaan kyllä ottaa päivystäjältä pois, siltä osin jos joissain varuskunnissa avain vielä päivystäjällä on. Avain skappareilla, aseet telineissä lukoissa, ei siitä sen monimutkaisempaa ole syytä tehdä. Kyse on edelleen asepalveluksesta, jossa aseiden luonteva käsittely on keskeisessä osassa koulutusta.

Kun merkittävä osa asepalveluksesta nukutaan teltassa rynkky pään takana, niin en nyt näe edelleenkään pienintäkään järjellistä pointtia aseiden demonisoimiseksi kasarmiolosuhteissa ja piilottamiseksi asekaappeihin, joka ei yksinkertaisesti ole kauhean käytännöllistä.

tutzba
23.08.2011, 15:11
Huomattavasti helpompaa, jotta aseet saadaan helposti mukaan harjoituksiin, ilman massiivisia järjestelyjä, joissa kolme auktorisoitua henkilöä (Paavi, USA:n presidentti ja Puolustusvoimain komentaja?) avaa avainkaapin kukin omalla avaimellaan.

Viisi-kymmenen minuuttia ennen harjoituksia mennään holvin eteen, jokainen ottaa omansa ja siirtyy ulos. Ei tarvita Paavia tai Obamaa.

Avain voidaan kyllä ottaa päivystäjältä pois, siltä osin jos joissain varuskunnissa avain vielä päivystäjällä on. Avain skappareilla, aseet telineissä lukoissa, ei siitä sen monimutkaisempaa ole syytä tehdä.

Kelpaa minulle tuo järjestely.

Kun merkittävä osa asepalveluksesta nukutaan teltassa rynkky pään takana, niin en nyt näe edelleenkään pienintäkään järjellistä pointtia aseiden demonisoimiseksi kasarmiolosuhteissa ja piilottamiseksi asekaappeihin, joka ei yksinkertaisesti ole kauhean käytännöllistä.

Mitä ihmeen demonisointia tuo on? Tässä (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/luutnantti-uhkasi-ampua-tyokaverinsa/art-1288409212358.html) yksi syy, minkä takia pääsyä aseiden luo ei pitäisi varusmiehille suoda ilman skappareita. Ok, tuo tilanne kävi juuri skappareille, mutta helpostihan tuo on nähtävissä kahden varusmiehenkin välille.

kamrat
23.08.2011, 16:23
Minä lopettaisin hyysäilyn tässä asiassa. Kun on tehty valinta kouluttaa suuri osa ikäluokan miehistä toimintaan, jossa käytetään aseita, niin silloin hyväksytään myös se riski, että ikäluokan epävakaat persoonallisuudet saavat mahdollisuuksia käyttää aseita väärin. Toki porukkaa pyritään jollain tasolla seulomaan, mutta ei sellainen voi koskaan aukotonta olla.

Nythän näitä tapauksia ei käsittääkseni tapahdu kovin paljoa kuitenkaan. Luulen, ettei millään turvallisuusjärjestelyllä olisi mahdollista päästä ongelmasta kokonaan irti.

jokerit67
23.08.2011, 17:12
Onko jossain kerrottu, että tapauksessa käytettiin intin asetta? Voi olla että on, mutta itse en ole tällaista tietoa vielä mistään bongannut. Kyllähän sinne kassulle on aika helppo tuoda vaikka mitä muiden tietämättä, puhumattakaan jostain pienestä pistoolista.

Haske
23.08.2011, 17:18
Ko. varusmieshän oli kokelas, joten aika helposti hän sai varmasti (apu)päivystäjältä jollain tekosyyllä pyydettyä asekaapin avaimen. Eristyisesti jos päivystäjänä/apupäivystäjänä oli vasta reilun kuukauden palvellut varusmies, joka ei olisi varmasti uskaltanut kyseenalaista kokelaan pyyntöä.

Simba
23.08.2011, 18:34
.

Meillä ainakin saatettiin mennä aamulla valmiiksi ampumaradalle, niin että paikat oli sitten valmiina kun skapparit tuli töihin. Tuolla kuitenkin nopeutettiin hommaa rutkasti, kun ei tarvinnut ensin odottaa, että skapparit tulee töihin.

Esimerkiksi vekoset ja aseet ovat huono yhdistelmä. Kaveriporukka tulee turpa täynnä takaisin kasarmille, ottaa päivystäjältä aseet ja lähtevät tetsaamaan suihkutiloihin. Joku muistaa, että minullahan on pari kutia kaapissa, leikitäänkö vähän ja siinähän sitä sitten tapahtuu.

Tälläisessä tapauksessa voidaankin sitten kysyä, että mitähän se päivystäjä on ajatellut, kun on asetelineet kavereille avannut. Ja jos niitä aseita aletaan väkisin ottamaan, niin siinä kohtaa pyydetään sitten vartiopäällikkö paikalle.

Ja kuten jo todettua, niin kyllä siellä leirillä saa sitten viimeistään itsensä halutessaan hengiltä. Opitaanpahan elämään niiden aseiden kanssa, kun ovat koko ajan näkyvillä, eikä aina viedä piiloon.

cottonmouth
23.08.2011, 19:52
Riippuu toki paikasta, mutta eihän tuollainen mitään kovin erikoista järjestelyä vaadi. Patruuna taskuun ammunnoissa, yöllä käytävään, ammus sisään ja pam. Esimerkiksi Kirkonmaalla aseet säilytettiin käytävällä ja siten, että lukituksena toimi rautatanko (http://ldsfiles.com/clipart/data/media/45/theironrod.jpg), joka työnnettiin RK:n (http://world.guns.ru/userfiles/images/assault/as43/valmet_62.jpg) perän läpi. Itse rynkkyä pystyi kääntelemään telineessä mihin päin tahansa ja ei kai tuo suuri vaiva olisi ollut kiivetä telineelle ja laittaa suu piippuu, vaikka kiinteästi tuossa olisivat olleetkin. Ei tällaisia tapauksia kai oikein koskaan voida 100% estää, jos samassa tilassa on nuoria ja ampuma-aseita. Se että ampuja olisi koksu, on nyt sinällään ihan triviaalia. Samanlaisia jamppoja samoilla ongelmilla tuossa vaiheessa kaikki ovat.

Sitä taasen en suoranaisesti ymmärrä, että tämä on nostettu valtakunnan uutiseksi. Nuorten itsemurhia tapahtuu paljon ja kokonaisuudessaan varmaankin 99% muualla kuin intissä.

(linkki: rautatanko ja RK-62)

tutzba
23.08.2011, 20:05
Opitaanpahan elämään niiden aseiden kanssa, kun ovat koko ajan näkyvillä, eikä aina viedä piiloon.

Kyllä mekin opittiin niiden kanssa elämään, vaikka aseita säilytettiin holvissa. Kukaan meistä ei kuvitellut sitä minkäänlaisena piilona, ainoastaan turvallisena ja järkevänä paikkana aseelle. Monesti mietittiinkin kun yksikön seinillä oli asetelineet, että on se hyvä kun niitä ei käytetä.

Ase on ase eikä mikään leikkikalu. Kaikkina aikoina kun sitä ei käytetä, sitä tulee säilyttää turvallisessa paikassa, jonne ihan kenellä tahansa ei ole pääsyoikeutta. Tämä näin yleismaailmallisena mielipiteenäni, ei koske pelkästään armeijaa.

kamrat
23.08.2011, 20:30
Monesti mietittiinkin kun yksikön seinillä oli asetelineet, että on se hyvä kun niitä ei käytetä.

Minulle tämä kuulostaa, että nimenomaan ette oppineet elämään niiden kanssa.

Steegil
23.08.2011, 20:52
Kyllä mekin opittiin niiden kanssa elämään, vaikka aseita säilytettiin holvissa. Kukaan meistä ei kuvitellut sitä minkäänlaisena piilona, ainoastaan turvallisena ja järkevänä paikkana aseelle. Monesti mietittiinkin kun yksikön seinillä oli asetelineet, että on se hyvä kun niitä ei käytetä.

Ase on ase eikä mikään leikkikalu. Kaikkina aikoina kun sitä ei käytetä, sitä tulee säilyttää turvallisessa paikassa, jonne ihan kenellä tahansa ei ole pääsyoikeutta. Tämä näin yleismaailmallisena mielipiteenäni, ei koske pelkästään armeijaa.

Tätä tragediaa ei olisi estänyt se, että pyssyt olisivat olleet, vaikka itse Tarja Halosen säilytyksessä. Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä.

Miten toteuttaisit tuon aseiden hallussapidon leireillä? Skappareidenko pitäisi aina, joka tilanteessa kun asetta ei käytetä lastata ne autoon ja lukita ovet ja jakaa ne sitten aamulla?

Jos ihminen haluaa vahingoittaa itseään hän kyllä siihen keinot keksii. Vaikka kaikki maailman aseet ja kirveet sun muut olisivat holveissa lukkojen takana.

tutzba
23.08.2011, 21:11
Minulle tämä kuulostaa, että nimenomaan ette oppineet elämään niiden kanssa.

Ok. Minulle se kuulostaa siltä, että opimme ns. arvostamaan aseita ja tiedostimme sen, että ne on parempi pitää holvissa, jonne emme pääse. En nyt siis puhu itsestäni tai muista varusmiesjohtajista, sen verran hyvin tunnen heidät että meistä kukaan ei olisi itseään ampunut. Ennemmin tuo henkilö olisi jutellut tuntemuksistaan meille muille. Alokkaissa ja myöhemmin tykkimiehissä olikin jos jonkinlaista vipeltäjää, joille ei mielellään olisi antanut mahdollisuutta leikkiä aseella ilman valvovaa silmää.

Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä. -- Miten toteuttaisit tuon aseiden hallussapidon leireillä? Skappareidenko pitäisi aina, joka tilanteessa kun asetta ei käytetä lastata ne autoon ja lukita ovet ja jakaa ne sitten aamulla?

En ymmärrä miksi mielipiteeni pitää väkisin ymmärtää väärin. Kuten olen jo tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, haluaisin minimoida tilanteet, jolloin varusmiehillä on vapaa pääsy aseeseen. Tämä tarkoittaa kasarmiolosuhteita. Maastossa ase on tietysti aina mukana. Kuten myös olen sanonut, jos aseet ovat holvissa ja itsemurhaa hautova henkilö joutuu odottamaan vaikka päivänkin ennen kuin pääsee käsiksi pyssyyn, on pieni mahdollisuus että hänen mielipiteensä päivien päättämisestä muuttuu ja hän tajuaakin hakea apua eikä ammu aivojaan pihalle saatuaan avaimen päivystäjältä.

Juteeni
23.08.2011, 21:19
Sitä taasen en suoranaisesti ymmärrä, että tämä on nostettu valtakunnan uutiseksi. Nuorten itsemurhia tapahtuu paljon ja kokonaisuudessaan varmaankin 99% muualla kuin intissä.

(linkki: rautatanko ja RK-62)

Kun syyksi on varmistunut itsemurha niin uutinen vajoaa muiden alle. Meillä Niinisalossa ensimmäisenä viikonloppuna yksi päätti päivänsä muiden ollessa kirkossa. Aluksi uutinen oli ensimmäisenä kaikissa medioissa, mutta muistaakseni vielä saman päivän aikana itsemurhan varmistuttua se hävisi totaalisesti tai hautautui muiden uutisten alle.

Dängleri
23.08.2011, 23:35
Onko jossain kerrottu, että tapauksessa käytettiin intin asetta? Voi olla että on, mutta itse en ole tällaista tietoa vielä mistään bongannut. Kyllähän sinne kassulle on aika helppo tuoda vaikka mitä muiden tietämättä, puhumattakaan jostain pienestä pistoolista.

Ainakin tässä (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011082314247558_uu.shtml) Iltalehden uutisessa mainitaan poliisin vahvistaneen kyseessä olleen rynnäkkökivääri. Muita yksityiskohtia asiasta ei ole julkaistu, eikä varmaan tulla julkaisemaankaan.

Vesuri
24.08.2011, 01:32
Kyse ei ole siitä, että ne pitäisi saada katseilta piiloon vaan puhtaasti siitä, että pidetään huolta turvallisuudesta. Varusmiehillä ei ole mitään syytä päästä käsiksi aseeseen iltayhdeksältä. Jos asetta pitää putsata, sen voi tehdä seuraavana päivänä kun skapparit ovat vahtimassa. Jos eteenvientiä pitää päästä harjoittelemaan, sitä voi tehdä seuraavana päivänä kun on taukoa tetsaamisesta. Ei kai niitä aseita iltamyöhällä kenellekään annetakaan. Oli avaimet sitten kappareilla tai päivystäjällä.

Esimerkiksi vekoset ja aseet ovat huono yhdistelmä. Kaveriporukka tulee turpa täynnä takaisin kasarmille, ottaa päivystäjältä aseet ja lähtevät tetsaamaan suihkutiloihin. Joku muistaa, että minullahan on pari kutia kaapissa, leikitäänkö vähän ja siinähän sitä sitten tapahtuu.Osaatko kertoa tapauksen, jossa näin on tapahtunut? Mulla ei ole ainakaan tiedossa tapausta, jossa kännisille varusmiehille olisi annettu ase leikkikaluksi. Pahasti menee mutkat suoraksi tuossa jankkauksessa.

Voitko antaa yhtään järkevää perustetta sille, miksi aseiden pitäisi olla 24/7 käytävillä (jälleen kärjistetty) kaikkien saatavilla?Kärjistetty hyvinkin, ja reilusti jälleen kerran. Eihän se tarkoita, että aseet ovat yötäpäivää vapaassa käytössä, jos ne ovat lukitussa telineessä. Vai osaatko kertoa esimerkin palveluspaikasta, jossa telineessä olevat rynnäkkökiväärit ovat 24/7 varusmiesten käytössä.

Tätä tragediaa ei olisi estänyt se, että pyssyt olisivat olleet, vaikka itse Tarja Halosen säilytyksessä. Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä.Hommassa ihmetyttää lähinnä se, että ainakaan meidän aikaan ei kokelailla ollut aseita lainkaan. Aukkiin lähtiessä luovuttivat aseet pois, eikä Haminan jälkeen uusia kuitattu. Myöskään koviin patruunoihin kokelaat eivät pahemmin päässeet käsiksi, koska eivät niitä mihinkään tarvinneet. Patruunoita saattoivat joskus ampumaradalla jakaa, mutta meillä ne oli ainakin niin tarkassa laskussa, ettei kuormasta olisi ollut mahdollista panoksia nyysiä.

Ilmari
24.08.2011, 09:47
Muita yksityiskohtia asiasta ei ole julkaistu, eikä varmaan tulla julkaisemaankaan.

Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.

tutzba
24.08.2011, 09:57
Ei kai niitä aseita iltamyöhällä kenellekään annetakaan. Oli avaimet sitten kappareilla tai päivystäjällä.

IS (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011082314247558_uu.shtml): Parikymppinen varusmies menehtyi ampumavammaan Karjalan Prikaatin varuskunnassa Vekaranjärvellä myöhään maanantai-iltana.

Tarvitseeko sanoa enempää?

Osaatko kertoa tapauksen, jossa näin on tapahtunut? Mulla ei ole ainakaan tiedossa tapausta, jossa kännisille varusmiehille olisi annettu ase leikkikaluksi. Pahasti menee mutkat suoraksi tuossa jankkauksessa.

En osaa, tuo oli kärjistetty esimerkki. Tuskin tulee koskaan tapahtumaan, mutta eihän sitä tiedä. Kukapa näitä ampumatapauksia muutenkaan osaa ennustaa. Sehän onkin jännä puoli tässä elämässä, että kukaan ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan.

Kärjistetty hyvinkin, ja reilusti jälleen kerran. Eihän se tarkoita, että aseet ovat yötäpäivää vapaassa käytössä, jos ne ovat lukitussa telineessä. Vai osaatko kertoa esimerkin palveluspaikasta, jossa telineessä olevat rynnäkkökiväärit ovat 24/7 varusmiesten käytössä.

Jos avain on päivystäjällä tai apupäivystäjällä, aseet ovat käytännössä 24/7 vapaassa käytössä. Apupäivystäjänä joku kuukauden verran palvellut alokas, kokelas tulee sanomaan, että avaapa aseteline niin mitä tekee alokas? No avaa tietenkin.

Mogly
28.08.2011, 16:27
Täällä näköjään keskustelu käy kuumana tuosta Vekaranjärvellä palvelleesta kokelaasta joka päätti päivänsä firman aseella.

Monissa paikoissa on käytäntönä että asekaappien avain on virka-aikaan päivystäjällä ja virka-ajan päätyttyä avaimen vie skapparit mennessään, jolloin samalla lasketaan aseiden vahvuus ja tarkistetaan että kaapit on myös varmasti kiinni.

Makkeli
28.08.2011, 21:15
Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.

Itse kuulin että ampui itsensä vessassa, koska hänen isänsä olisi kuollut. En sitten tiedä että kumpi on oikein, mutta siis kuitenkin joku kotopuolen onglema johti sitten tuohon ratkaisuun.

jokerit67
28.08.2011, 21:25
Itse kuulin että ampui itsensä vessassa, koska hänen isänsä olisi kuollut. En sitten tiedä että kumpi on oikein, mutta siis kuitenkin joku kotopuolen onglema johti sitten tuohon ratkaisuun.
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.

Steegil
28.08.2011, 22:33
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.

Meillä ei ainakaan koksut joutuneet ikinä päivystämään vaan, jokainen koksu oli vuorollaan koko roskan "pääjehuna". Kaipa tuossa on sitten komppania kohtaisia eroja.

Komppanioiden kykyä huonoa kykyä informoida asiasta en taas pidä järin yllättävänä.

Myyrä
29.08.2011, 00:44

Priceless: On koksu, joten on automaattisesti ainut totuus. Hienoa, ehkä joku uskoo minuakin tästä lähtien. Olen sentään ollut joskus koksu.

Miksi ihmeessä koksut ovat päivystäjinä?

jokerit67
29.08.2011, 09:12
Priceless: On koksu, joten on automaattisesti ainut totuus. Hienoa, ehkä joku uskoo minuakin tästä lähtien. Olen sentään ollut joskus koksu.

Miksi ihmeessä koksut ovat päivystäjinä?
Lähinnä tarkoitin sitä, että oli erittäin lähellä tuota kyseistä henkilöä, kenties jopa samassa tuvassa. Ainakin meillä kokelaat oli omassa tuvassaan keskenään.

aatelisode
02.09.2011, 00:24
Tuo varusmiehen kuolema kyllä hieman pysäytti, kyseinen tapaus tapahtui aivan seinän takana omasta yksiköstäni 2. kenttätykistöpatterin puolella ja itse kuulun 3. patteriin, joten kauheasti ei väliä ollut. Tupakaverini kertoi yöllä kuulleensa jotain ääniä, mutta mitään varmoja muistikuvia hänelläkään ei ollut. P-kausi loppui juuri ja itsestäni tehtiin kuin tehtiinkin mp-lähetti loppupalveluksen ajaksi. Hieman kyllä kuumotti tiistaina kun valintapäivä oli, että miten ne valinnat nyt sitten menevät, olin kuitenkin vetänyt jokaisen homman parhaan kyvyn mukaan, onneksi se ei tällä kertaa maksanut liikaa, erikoistehtävät rulettaa vai miten se meni? Tj 127.

Sic
02.09.2011, 19:47
Jees, kyllä siinä vaan niin kävi että viestimieheksi 6kk hommiin päästiin, elikkä kuskin nakki vältettiin ja tammikuussa koittaa kotiutuminen. Hieman tänään otti toki päähän kun meidän hyvä P-kauden tupa hajosi muuttojen takia, vaikka yksi p-kauden tupalainen sentään jäi vielä E-kaudeksikin samaan tupaan mikä oli ihan hyvä juttu. Silti oli melko haikea fiilis kun monet hienot jantterit vaihtoivat rakennusta, oli onnea että sattui noin hyvä tupa p-kauden ajaksi, enpä usko että tuleva tupa on niin hyvä. Mutta jöö, suht hyvillä fiilareilla siis etiäppäin.

Fernando
02.09.2011, 19:48
Niinisalon kohtalontoverit minne päin eksyitte. Itse eksyin TAS AUK:iin joten en pidä juurikaan ketään juuri minään.

Samurai
03.09.2011, 08:18
Niinisalon kohtalontoverit minne päin eksyitte. Itse eksyin TAS AUK:iin joten en pidä juurikaan ketään juuri minään.
Vai että Niksulan ainoaan tosimiesAUKiin eksyit. Toivottavasti jaksat raportoida tännekin ko. linjan nykyisistä kuvioista, ainakin omana aikanani linjan kouluttajista löytyi parikin erittäin intohimoista Ässien fania, tulet kyllä itsekin huomaamaan kenestä on kyse jos herrat vielä TASsilla vaikuttavat.

T: Niksulan TAS AUKin II/07 käynyt

Anzta
04.09.2011, 15:23

1/2 totta. En asiasta viitsi sen enempää puhua, kun ei se minulle kuulu, mutta aika traaginen tapaus kaiken kaikkiaan. Ei siitä kyllä vekaralla hirveitä tiedotuksia ole pidetty tai ainakaan itse en tuollaisessa ole mukana ollut. Ilmeisesti ei ole vekaralta medioita tiedotettu asiasta yhtään enempää kuin tuon yhden uutisen verran?

Sisäliitin
04.09.2011, 16:57
Myös silloin kun itse olin intissä (1/07 Säkylä) niin eräs naapurikomppanian ulkomaalaistaustainen spade teki itsemurhan kuivaushuoneessa rynkyllä. Ainakin meillä oli tapana puhdistella aseita iltaisin ja aseen sai lukitusta telineestä kun pyysi päivystäjän avaamaan sen. Iltavahvarin jälkeen telineet lukittiin ja päivystäjä laski valvojan(skappari) kanssa aseet.

Tämän tapauksen jälkeen tuli hetkeksi aikaa uudet ohjeet että iltavahvarin jälkeen aseisiin ei enää kosketa,niitä ei saanut viedä pois käytävältä ja päivystäjän piti aina olla näkemässä jos aseita puhdistettiin.

Naapurikomppanian taistelijat oli heti tapauksen jälkeen lukittu tupiinsa eikä tuosta mitään ihmeempää infoa järjestetty. Lehdestä sitten luettiin.

anatsu
05.09.2011, 13:59
Ei ollut lääkäri ilmeisesti päästänyt AUK:iin. Aika jännä tilanne nyt sitten, kun b-miehenä pistettiin tykkimieheksi miehistöhommiin. Vähän vituttaa, ku olis voinnu olla joku kirjurin töhö mielummin... Mutta ei siinä. Elämä hymyilee. Naisasiatkin kulkee melko paljon paremmin intissä. =D että ei haittaa vaikka tammikuussa tulee jo pois.