PDA

View Full Version : KaZaa ja muut vastaavat

pantteri
19.11.2002, 16:13
Tuli nyt tossa päivänä muutamana hankittua laajakaistayhteys kotiin, (kun halavalla sai). Nyt tietenkin meillä asuva nuorempi polvi haluaisi asentaa koneeseen KaZaa:n ja mitä niitä nyt kaikkia on, kun sieltä saa vaikka mitä. Ja kaikilla kavereillakin on eikä siitä ole mitään haittaa jne, jne. Kaikki ne normaalit selitykset...

Itse olen kuitenkin ymmärtänyt (jostain lukenut), että kyseinen ohjelma on periaatteessa virus. Toimii siis madon lailla? Ilmeisesti jakaa koneen sisällön/sisältöä verkkoon? Osaisiko joku valaista minua tästä asiasta tarkemmin? Millaisen tietosuojariskin otan jos annan luvan asentaa moisen ohjelman tai sen kavereita?

Niin ja moraalisaarnojakin voi pistää samaan, jos siltä tuntuu. Tiedän kyllä, että sitä kautta hankittu materiaali on varastettua. Itse kuitenkin edelleen maksan levyni, koska haluan ne laadukkaina CD -levyinä. (Vaikka se laatukin alkaa ollan kyseenalaista juuri kopiointisuojausten takia!)

JanJ
19.11.2002, 16:23
Jos ihan pakko on tiedostonjako-ohjelmia käyttää,
suosittelen Kazaan tilalle KazaaLitea. Tai WinMX:ää.
KazaaLite löytynee osoitteesta www.kazaalite.com

Totta on, että tiedostonjako-ohjelma nimensä mukaisesti jakaa koneesi tiedostot nettiin. Ei tietenkään kaikkia, vaan nimetyt kansiot. Tai niin ne lupaa. Kazaa voi tehdä muutakin.

Muistathan ladata kappaleet vain koekuunteluun, ja ostat sitten sen aidon levyn jos pidät kappaleista...

Pinturicchio
19.11.2002, 16:36
Ei Kazaa minun mielestäni mikään virus ole...ohjelmahan perustuu tiedostojen jakoon muiden käyttäjien kesken...toimintaperiaate on seuraava:

Kazaa etsii haluamiasi tiedostoja muiden Kazaan käyttäjien koneilta, josta voit niitä sitten halutessasi imuroida...

Kun asennat Kazaan, joudut määrittelemään kansion jonka jaat muiden Kazaan käyttäjien kanssa eli he voivat "uploadata" kyseisestä kansiosta tavaraa jos siellä jotain on...itse olen pitänyt tämän jaetun kansion yleensä tyhjänä, joten eipä sieltä kukaan voi mitään ottaa...tämä tietysti sotii Kazaan perusajatusta vastaan, mutta ei minulla ole mitään tarvetta jakaa koneellani olevaa tavaraa muille...

Sitten pieni varoituksen sana: suosittelen Kazaalitea, jonka on kevyempi versio Kazaasta, mutta aivan yhtä toimiva, sillä ainakin minulle tuli Kazaan mukana useita "spyware" - tiedostoja..eli suomeksi sanottuna pieniä paska ohjelmia, jotka tarkkailevat koneen käyttöäsi, en tiedä onko niistä mitään varsinaista haittaa mutta ainakin omasta mielestäni ne hidastivat konettani (tällaisia spyware tiedostoja saa poistettu koneelta ad-aware ohjelmalla)...Kazaalite on sitten Kazaa josta on nuo spyware-jutut poistettu...ainakaan itse en ole spywarea koneeltani löytänyt kun vaihdoin Kazaasta Kazaaliteen

...huh...olipas monimutkaisesti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit...ai niin myös ohjelma nimeltänsä Winmx on toimii samalla periaatteella kuin Kazaa/Kazaalite ja on Kazaaliten tapaan "spywareton...

HUPS: väsäsin teksitä niin pitkään että JanJ kerkisi kertoa saman pähkinän kuoressa...

Sundance
19.11.2002, 18:01
Kazaa, Morpheus (joka on nykyään = Kazaa), Limeware, ja jotkut muutkin ohjelmat ilmeisesti sisältävät stealware softan. En nyt sen kummemmin jaksa selittää mitä kyseinen termi tarkoittaa, eiköhän googlella löydy tarkempaa infoa. New York Times mm. kirjoitti aiheesta jossain vaiheessa.

Mitä sitten Kazaahan tulee, niin ainakin jossain vaiheessa heidän EULA:ssaan oli maininta, että jos kyseisen EULA:n hyväksyy (siis sehän on hyväksyttävä asennuksen alussa), niin samalla antaa oikeudet käyttää omia vapaana olevia resurssejaan Kazaan porukoiden omiin prosesseihin tms. En tiedä mikä tilanne nykyään on.

Snakster
19.11.2002, 18:03
Itselläni Kazaan mukana tulleet Spywaret jumittivat käyttiksen niin pahasti, että piti asentaa kaikki uudestaan. Kazaa-liteä en ole kokeillut, mutta kuulemma on parempi ja turvallisempi. Itse olen käyttänyt WinMX:ää ja hyvin on toiminut eikä mitään ikäviä ongelmiakaan ole seurannut.

Spyware-ohjelmien poistamiseen ja löytämiseen on olemassa AD-Aware niminen ohjelma, jonka saa ilmaiseksi jostain. Sen kun ajaa kerran pari viikossa, niin pysyy kone puhtaana.

Moto
19.11.2002, 18:48
KaZaan mukana tulee todellakin JÄRKYTTÄVÄ määrä spywarea ja muuta roskaa. Olen sen pari kertaa koneelleni asentanut, kun olen jotain tarvinnut ja samantien vetäissyt sen järjestelmänpalautuksella pois.

Jos spywarea normaalisti tarttuu mukaan maksimissaan 10 tiedostoa viikossa, KaZaa-asennuksen jälkeen AdAware löysi jotain päälle 90 tiedostoa.

Poison
19.11.2002, 19:24
Järkytyin. Itselläni on Kazaa asennettuna, enkä todellakaan ollut edes tietoinen noista kaikista Spy-wareista ym. En muutenkaan ole mikään asiantuntija koneiden kanssa, ja tässä se taas sitten nähtiin. Huomioin kyllä, että kone on muuttunut hitaammaksi, mutta en osannut mitään tällaista arvella. Nyt taitaa tuo ohjelma lähteä koneeltani pois ja äkkiä...

Tuo toinen Kazaa toimii siis kuitenkin muuten aivan yhtä hyvin, kuin tämä tavallinenkin?

Meni hieman ohi aiheesta...

Moto
19.11.2002, 19:31
Todennäköisesti ne spywaret jäävät koneelle KaZaan poistamisen jälkeenkin, joten kannattaa hankkia esimerkiksi juuri tuo ad-aware. Sen saa ilmaiseksi esim. osoitteesta http://www.download.com. Muutenkin kannattaa skannata kone sillä vähintään kerran viikossa, sillä netistä tosiaankin tarttuu mukaan kaikenlaista roskaa.

varjo
19.11.2002, 19:40
"Itselläni on Kazaa asennettuna, enkä todellakaan ollut edes tietoinen noista kaikista Spy-wareista ym"

Mielenkiintoista, olen aina ihmetellyt mistä sitä porukkaa löytyy jotka klikkailevat liitetiedostoja, eivät huolehdi virusturvastaan ja käyttävät ohjelmia joiden toimintatapoja he eivät tunne.

Nyt tiedän ainakin yhden :)

Ei millään pahalla mutta luultavasti et lähde liikenteeseen autolla jonka renkaat ovat slicksit, lasit säröillä, ratti vääntynyt jne.
Samoista asioistahan tavallaan on kyse, turvallisuudesta ja onnettomuuksien ennaltaehkäisystä.

Okei ei netissä ole kuolemanvaaraa mutta kuitenkin..

Sumu
19.11.2002, 19:48
Direct Connect(DC++ ja DC) on mielestäni tähän imurointitarkoitukseen ihan soiva peli.

Snakster
19.11.2002, 20:00
Viestin lähetti Sumu
Direct Connect(DC++ ja DC) on mielestäni tähän imurointitarkoitukseen ihan soiva peli.

Onhan se muuten, mutta jos itsellä ei ole kovasti jaettavaa, on kaiketi vähän vaikea päästä osingoille muidenkaan matskusta.

Poison
19.11.2002, 20:19
Viestin lähetti varjo
Mielenkiintoista, olen aina ihmetellyt mistä sitä porukkaa löytyy jotka klikkailevat liitetiedostoja, eivät huolehdi virusturvastaan ja käyttävät ohjelmia joiden toimintatapoja he eivät tunne.

Nii-in. Nyt tiedät yhden. :) Fakta on vain se, että en siis yleensäkään ymmärrä yhtikäs mitään näistä kapistuksista... (seli seli) Mutta olen kuitenkin se, joka meidän perheestä ymmärtää eniten. Ja jos sen verran vielä sanon, että virusturvana minulla on Norton antivirus, joka ainakin minun tietojeni/kokemukseni mukaan on aika hyvä turva. Oikeassahan kuitenkin olet siinä, että pitäisi olla asioista tietoa, ennen kuin latailee niitä. Haluaisin itsekin hallita nämä koneet paremmin...

Ja nyt voin muuten ilmoittaa, että tuo Kazaa lähti jo pois koneeltani.

Loppukevennykseksi varjolle vielä se, että minulla ei ole autoa. Onneksi.

JHag
20.11.2002, 00:28
Tua noin...kävin imuroimassa sen ad-awaren, kuis se lähtee pelittämään? Pyytää ennen scannausta valitsemaan alueet, mutta kun ei kelpaa, vaikka sieltä vasemmalta jotain alueita aktivoikin. Silti tulee herja, että tarttis valita...

Gellner
20.11.2002, 01:03
Viestin lähetti JHag
Tua noin...kävin imuroimassa sen ad-awaren, kuis se lähtee pelittämään? Pyytää ennen scannausta valitsemaan alueet, mutta kun ei kelpaa, vaikka sieltä vasemmalta jotain alueita aktivoikin. Silti tulee herja, että tarttis valita...

Itse pohdiskelin samaa, mutta sitten välähti. Eli ei riitä että klikkaat vaikkapa c-aseman kuvaketta, vaan siihen pitää laittaa raksi. Siis kaikkiin niihin kohtiin jotka haluat scannata. Kuvakkeiden edessähän on sellaiset neliöt, siitä vaan rastia ruutuun.
Tajusikohan tästä joku jotain...

Hazlewood
20.11.2002, 05:10
Tuota normaalin Kazaan asentamista ei kyllä tosiaan voi suositella kenellekään. Melkein sama kuin asentais koneeseensa viruksen, jos vähän kärjistetään. Itsekin tuli tuo virhe joskus tehtyä, kun sain hyvän nettiyhteyden. Järkytys oli aika suuri kun sitten havahtui siihen että mitä kaikkea koneelle oli samalla asentunut. Ja kannattaa todellakin ajaa se ad-aware. Pelkkä sen Kazaan poistaminen ei poista niitä spywareja. Esmes tällainen kiva BDE (http://news.com.com/2100-1023-873181.html) taitaa tulla tossa Kazaan mukana.

Tota Kazaalitea olen joskus myöhemmin käyttänyt ja se ei ole aiheuttanut ongelmia. Siinä ei pitäs olla tota spywarea, mutta mistä näistä varmasti tietää.

Taito-Ojanen
20.11.2002, 10:46
Viestin lähetti Hazlewood
Tota Kazaalitea olen joskus myöhemmin käyttänyt ja se ei ole aiheuttanut ongelmia. Siinä ei pitäs olla tota spywarea, mutta mistä näistä varmasti tietää.

Varmasti ei tietenkään tiedä, mutta ainakaan Ad-Aware ei tuon KaZaaliten asentamisen jälkeen ole löytänyt juurikaan spywarea. Veikkaan, että ne harvat, jotka Ad-Aware on löytänyt, eivät ole peräsin KaZaalitestä. Silloin kun varsinaista KaZaata kokeilin, niin Ad-Aware löysi tavaraa vaikka millä mitalla. Siihen loppui sen ohjelman käyttö.

Tilatiili
20.11.2002, 13:09
Kiitoksia vaan tuhannesti JanJ:lle, kun paljastit parhaimman työkaverini huoraavan keskellä kirkasta päivää muilla mailla vierahilla. Kaiken huippuna Hazlewoodin mainitsema BDE-implantti, jonka houkuttelemana monikansallisten yritysten porukat pääsivät halutessaan ronkkimaan rakkaani kitusia. Se on loppu nyt, poistin ylimääräiset osaset (kuka nähnyt elokuvan Boxing Helena?) ja tästä eteenpäin siellä on enää "Intel inside" ja joskus meikäläisen korppu.

Puoli vuotta koneeni vaikutti jotenkin poissaolevalta, eikä töistäkään tullut oikein mitään. Mutta kyä jatkislaiset tiätää, tänks!

pantteri
20.11.2002, 13:12
Kiitoksia vaan kaikille vastanneille!
Näistä tiedoista oli jo senverran apua, että tiedän kieltää ainakin ton KaZaan asennuksen. Sen lite-version voi sitten kai antaa periksi...

Aiheeseen liittyen tai ainakin sitä sivuten:
Ilmeisesti palomuuriohjelma (tai rauta sellainen) on lähes pakollinen kiinteän yhteyden tapauksessa. Netistähän näitä saa ilmaiseksikin. Onko kokemuksia / suosituksia.

Sellainen asia tuli myös mieleen, että ton palomuurin kun pistää startuppiin, niin se on aina heti päällä ja suojaa konetta. Mutta entäs kun kone on logon screenissä eikä siis ole ajanut startuppia vielä. Lähinnä ajattelin tilannetta, kun loggautuu ulos koneelta ja seuraava käyttäjä ei ole vielä logannut itseään sisään. Onkos turvaa silloin? Vai eikö kone ole silloin yhteydessä verkkoon? Käyttiksenä mulla on XP Professional.

Daespoo
20.11.2002, 13:17
Jos haluaa musiikkia niin Kazaalite on ehdoton ykkönen. Jos haluaa leffoja, ohjelmia ja pelejä niin Edonkey/Emule lienevät parhaat vaihtoehdot. DC++ on hyvä niille jotka ovat ns. ammattilaisia eli joilla on jo valmiiksi paljon jaettavaa.

Matwee
20.11.2002, 13:31
Pantteri: Zonealarm.

Fläppis
20.11.2002, 13:35
Viestin lähetti pantteri
Ilmeisesti palomuuriohjelma (tai rauta sellainen) on lähes pakollinen kiinteän yhteyden tapauksessa. Netistähän näitä saa ilmaiseksikin. Onko kokemuksia / suosituksia.

Itselläni on käytössä Sygaten personal firewall. Se on ilmainen ja sillä saa "eristettyä" koneen hyvin muusta verkosta. Tuolta tämän saa: http://soho.sygate.com/free/default.php#spf (sieltä Sygate personal firewall ja mikä vaan sen download siteista).

Viestin lähetti pantteri
Sellainen asia tuli myös mieleen, että ton palomuurin kun pistää startuppiin, niin se on aina heti päällä ja suojaa konetta. Mutta entäs kun kone on logon screenissä eikä siis ole ajanut startuppia vielä. Lähinnä ajattelin tilannetta, kun loggautuu ulos koneelta ja seuraava käyttäjä ei ole vielä logannut itseään sisään. Onkos turvaa silloin? Vai eikö kone ole silloin yhteydessä verkkoon? Käyttiksenä mulla on XP Professional.

Luulisin, että koneelle on melkeinpä mahdotonta murtautua, kun se on logon-screenissä, koska verkon kannalta tärkeitä palveluita ei ole ladattu ennen logonia.

MarkusM
20.11.2002, 13:35

ZoneAlarm ajaa asian hyvin. Ohjelman käyttö pitäsi olla helppoa myös "normaali käyttäjälle". Kun ZoneAlarm huomaa että joku uusi ohjelma ottaa yhdeyden nettiin niin ZoneAlarm kysyy tähän lupaa. Jos koneellasi ei ole mitään viruksia tai spywarea niin voit sallia kaikkien ohjelmien käyttää nettiä. ZoneAlarmin perusversio on kotikäytössä ilmainen.

http://www.zonealarm.com/store/content/company/zap_za_grid.jsp

Asennuksessa ZoneAlarm asentaa omat kernel tasolla pyörivät "socket välittäjä ajurit" joiden läpi kaikki tcp/ip ja udp porttien liikenne kulkee joten suoja toimii kaikissa tilanteissa.

Fläppis
20.11.2002, 13:40
Viestin lähetti MarkusM
Asennuksessa ZoneAlarm asentaa omat kernel tasolla pyörivät "socket välittäjä ajurit" joiden läpi kaikki tcp/ip ja udp porttien liikenne kulkee joten suoja toimii kaikissa tilanteissa.

Periaatteessa kernelin tietoturva-aukko voisi mahdollistaa murtautumisen, mutta aika epätodennäköistä. Tosin Micro$oft, hmmm...

TheBlade
20.11.2002, 13:52
Kiitos kaikille tiedoista! nyt lähtee omastakin koneesta kyllä KaZaa ja vauhdilla..siirryn tuohon lite versioon.. virustysdeemien pitäisi olla kyllä omalla koneella kunnossa.....?

MarkusM
20.11.2002, 14:03
Periaatteessa kernelin tietoturva-aukko voisi mahdollistaa murtautumisen, mutta aika epätodennäköistä. Tosin Micro$oft, hmmm...
Nyt en täysin ymmärtänyt mitä hait tällä kommentilla.

Siis ZA:n ajurin on kernel tasossa jonka läpi menee kaikki tcp paketit, jos ZA havitsee että paketti on menossa suljettuun porttiin, tai kielletty ohjelma yrittää lähettää pakettia netiin tai paketissa on jotain muuta kiellettyä niin ZA ei toimita pakettia perille.

Windowsin kerneli ei varsinaisesti itse käsittele noita paketteja itse ollenkaan vaan se ainoastaan välittää ne verkkokortin ajureilta kohteeseen mahdollisten intermediate ajureiden läpi jotka saattavat tutkia tai käsitellä pakettia.

Vaikka joku paketti sisältäisikin jotain windowsille vahingollista tavaraa, vaikka tiedustelua jostain windowsin bugin vuoksi avoimesta portista niin se todennäköisesti pysähtyisi jo palomuurin intermediate ajuriin.

Toki itse palomuuriohjelma on ihan normaalia softaa ja softassa on bugeja joten joskus saattaa mennä tavaraa läpi jota ei pitäsi tai palomuurissa saattaa olla bugi joka mahdollistaa sen ohjaamisen/halvaannutamisen ulkoapäin mutta tämä on epätodennäköistä kunhan päivittää aina uusimman version palomuurista.

Palomuurinkin kanssa suurin riski on käyttäjä joka muuttaa sen asetuksia tietämättä mitä tekee tai antaa joillekin spyware tai muille vastaaville ohjelmille oikeuden käyttää vapaasti nettiä.

Moto
20.11.2002, 16:47
Viestin lähetti JHag

Tosiaankin tarvitsee laittaa myös rasti ruutuun, ei pelkästään klikata. Rasti kannattaa laittaa suoraan kohtaan "My Computer", jolloin skannataan paitsi kaikki levyt, myös muisti ja rekisterit.

jiimo
20.11.2002, 19:04
Viestin lähetti varjo

Ja nyt toisen. :) En toki klikkaile outoja liitetiedostoja, mutta täytyy myöntää, etten ole juurikaan huolehtinut koneeni virusturvasta, enkä ollut myöskään täysin tietoinen noin suuresta määrästä "kaupanpäällisiä" Kazaan mukana. Mitään erityisiä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut. Huvikseni otin tuon Ad-awaren ja löytyihän noita poistettavia yhteensä noin 260 kipaletta. Ei liene ihan vähän??!

Shane
20.11.2002, 19:13
Kuten jo aiemmin siinä yhdessä tietokoneongelmaketjussa kertoilin, niin ainakin minulla oli suuria ongelmia tuon ZoneAlarmin kanssa. Itse käytän Tiny Personal Firewallia, joka toimii kuin unelma. Myöskin McAfeen palomuuri, jonka trial-versiota käytin hetken aikaa, toimi täysin ongelmitta.

varjo
20.11.2002, 19:48
Itselläni on Nortonin internet security 2003 ja ihan pätevä systeemi onkin. Aluksi totuttelu ZA:sta kesti hetken mutta kätevä puoli tässä ohjelmassa on se että se osaa skannata imutuksessa olevat tiedostot vielä imutusvaiheessa jne.

imutusohjelmana toimii lähinnä dc++...joskin nousevat sharerajat ovat alkaneet ottaa päähän kun ei oma kovalevy kuitenkaan ole _kuin_ 60 gigainen. Parasta ohjelmassa on se että se on paljon öööh ei-anonyymi...eli hubeilta potkitaan pois "feikkaajat" ja toisaalta kyseenalaisen materiaalin levittelijät.

Pinturicchio
20.11.2002, 22:31
Nyt kun keskustelu on siirtynyt palomuurienkin puolelle, niin haluaisin tiedustella seuraavanlaista asiaa...

Silloin tällöin, kun olen pelannut verkossa ilmoittaa palomuurini (Sygates Personal Firewall), että joku on skannannut konettani...mitä helvettiä tuo meinaa?? skannaajalta jää IP-osoite, jota pystyy jäljittämään, mutta jäljet loppuvat aina palveluntarjoajan tietoihin...

Elikkä onko tuosta skannauksesta nyt mitään haittaa minulle taikka syötyä skannaajalle?? Palomuurilla voi tehdä jonkun testin, jossa Sygaten jätkät skannaa minun konetta ja testaavat palomuuria, mutta sen testin mukaan Sygate ei saa selville muuta kuin sen mikä käyttöjärjestelmä ja www-selain koneellani on...

suuris
20.11.2002, 23:12
http://home.hccnet.nl/h.edskes/mirror.htm#kazaa202e

Tuolta osoitteesta löytyy ainakin uusimmat Kazaa litet... Siitä english osiosta kun lataa minkä tahansa, niin pitäisi pelittää.. On "vanhaa" Kazaa v2:sta paljon pelkistetympi ja vähemmän spy-ware ohjelmia sisältävä ohjelma.. Tuntuu toimivan kuitenkin kuin odottaa sopii.. Ei ole ainakaan ongelmia löytyny. Biisitkin, ovat hyvälaatuisia jne. jne.

Skannasin juuri oman koneeni, ja löysin sieltä 150 eri gator- ja spy-ware ohjelmia. Onneksi palomuuri estää edes joidenkin toiminnan.. Tämän AD-Awaren voi hakea osoitteesta www.download.com Ohjelma taisi olla AD-Aware 5.83 tms.. Tällä ohjelmalla voi siis poistaa kaikki gator ja spy-ware ohjelmat koneelta. Eipä jengi enää skannaile koneitanne!

Voi olla, että tämä oli vanhan kertausta, mutta toivottavasti tästä oli joillekin apua.

Hank
21.11.2002, 00:45
Kannattaa hakea koneelle myös ilmainen Toni Arts:in Easy Cleaner. Löytää ainakin kun laittaa hakusanaksi Googleen Easy Cleaner. Sieltä sit valita download ja easy cleaner. Tähän ohjelmaan on myös mukana kielipaketti joka sisältää suomen. Itse käytän tätä,Ad-Awarea sekä Zonea ja kone tuntuu pysyvän nykyään melko hyvin järjissään.

jiimo
21.11.2002, 23:23
Esimerkiksi alex#10 mainitsi ip-osoitteiden jäljittämisestä. Miten se käytännössä tapahtuu? Alkaa vituttaa, kun yksi ja sama tyyppi yrittää koko ajan meitsin koneelle. ZoneAlarmin ikkuna välkkyy jatkuvasti. En uskokaan, että voisin koskaan selvittää käyttäjän henkilöllisyyttä, mutta huvittaisi saada tietää, onko se tyyppi ulkomailta ja näin ollen minulla vain huono tuuri, vai tekeekö joku kaveri pilaa...

Eli onko olemassa mitään järkevää keinoa jäljittää ip-osoitetta?

holvius
22.11.2002, 00:09
Viestin lähetti jiimo

Visual route ajaa ainakin homman, mutta epäilisin silti että ei kukaan ole koko ajan pyrkimässä koneellesi. Zonealarmin säädöt voivat olla pielessä.

Pinturicchio
22.11.2002, 02:11
Omassa palomuurissani (Sygates Personal Firewall) on toiminto, jolla voit jäljittää Ip-osoitetta josta on pyritty koneellesi...ei siitä kuitenkaan paljoa hyötyä ole ollut koska jäljet loppuvat esim. Elisa Communicationsin tietoihin tai sitten jonkun ulkomaisen teleoperaattorin tietoihin...tosin voisihan operaattoreille lähettää sähköpostia että tästä ja tästä ip-osoitteesta on yritetty tunkeutua koneelleni...

MadMan
22.11.2002, 03:26
Viestin lähetti jiimo

Tämä ainakin toimii windows 2000:ssa ja nt:ssä. Eli otat start menusta run (suorita). Kirjoita cmd ja paina enter. Tämän jälkeen pitäisi avautua dos-ikkuna. Kirjoita siihen tracert ipNumeroTähän

Toinen vaihtoehto on dosissa käsky nslookup -query=MX ipNumeroTähän

Tämän jälkeen kun olet saanut selville tunkeutujan isp:n (internetliittymän tarjoaja) niin lähetä mailia osoitteeseen abuse@isp.com (missä isp = hakkerin internerliittymän tajoaja). Esim. jos hakkeri tulee aol:n verkosta niin mailia vaan osoitteeseen abuse@aol.com

Ja tässä mailissa kannattaa olla kohtelias, koska silloin saat parempaa palvelua. Monesti operaattori on täysin tietämätön hakkeroinnista. Laita mailiin liitteenä palomuurin logit. Ne löytyy muistaakseni Zone Alarmista txt-muodossa, joka onkin ihan hyvä formaatti laittaa mailiin, koska se saadaan auki kaikissa ympäristöissä.

Jos satut omistamaan win 95/98/me:n niin laita tuohon cmd:n tilalle command. XP:ssä pitäisi olla samat toiminnot kuin NT:ssä ja 2k:ssa

jiimo
22.11.2002, 10:18
Kiitoksia erinomaisista neuvoista. Isp:ksi paljastui tele. Nyt pitää vain kirjoitella viesti.

Spencer
27.11.2002, 19:46
Tanskalaiset viranomaiset ovat jäljittäneet Kazaan käyttäjiä sekä lähettäneet heille laskun jakamastaan materiaalista. Kohta on sitten ovella krp, karhuryhmä ja sata ataria! Voi ei.

http://www.theregister.co.uk/content/6/28286.html

iibor
03.12.2002, 18:18
Itselläni oli Kazaa tuossa vähän aikaa sitten. Mutta mutta, kuten muutamat ovat jo maininneet, minullakin kone jumitti niin pahoin että formatoidahan se piti. Kun kone saatiin kuntoon, kävin hakemassa kazaa-liten, ja sen kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Samanlaista spyware krääsää kantaa mukanaan ainakin audiogalaxy ja suurinosa muista samantyyppisistä ohjelmista. WinMX:stä en osaa sanoa, mutta kai siinäkin on sama juttu(ko?)

Pinturicchio
03.12.2002, 19:12
Käytän sekä Kazaalitea että winmx:ää ja aina silloin tällöin ad-aware löytää muutaman spyware-tiedoston...en sitten tiedä kumman mukana tulee vai tuleeko kummankaan...

Shane
03.12.2002, 23:21
WinMX:n mukana ei ainakaan omalle koneelleni ole ikinä tullut mitään ylimääräistä.

alex#10: Ettet vain olisi sortunut pornosivuilla surffailuun? Pikaisellakin vierailulla saat koneeseesi muutaman spyware-tiedoston vuorenvarmasti.

Pinturicchio
03.12.2002, 23:30
pornosivuilla??!! minäkö?? en ikinä!! hyi saatana!! heh...*virnistelee tuskissaan*

Jaakko
09.12.2002, 15:42
Olen kuulut, että Kazaaliteen saa sellaisia huijasjuttuja, joilla saa nopeammaksi ohjelman, sillä nythän nopeus riippuu siitä kuinka paljon jakaa. Mistähän tällaisia saisi?

Pinturicchio
09.12.2002, 16:12
Tietääkseni KazaaLiten nopeus ei suoranaisesti liity siihen kuinka paljon sinulla on tavaraa jaossa...

KazaaLitessä on käytössä "participation level", joka nousee sitä mukaa kun sinulta tavaraa imutetaan, ja mitä korkeampi tämä participation level on niin sitä paremmin pääset "jonossa" muiden ohi, eli kun monta henkilöä imuttaa samaa tiedostoa on siirtonopeus suurempi sillä, jolla on suurempi participation level...ainakin näin homma toimii minun versiossani...

Ja yleensä tavaraa saa ihan täysillä nopeuksilla olipa participatoin level mikä tahansa...noista huijausjutuista en sitten tiedä yhtään mitään...

Shane
11.12.2002, 23:20
Mitä tarkoittaa, kun jonottaessani jotain imutettavaa tiedostoa, käyttäjänimen kohdalla oleva sininen teksti 'Remotely Queued [joku numero]' muuttuu yhtäkkiä punaiseksi 'Timed Out (Waiting for network reply...)' -herjaukseksi? Samalla tämä käyttäjä häipyy jonosta kokonaan, ja jos painaa retryä, niin se tulee takaisin, mutta paljon suuremmalla jonotusnumerolla! On aivan helvetin rasittavaa odottaa ensin tuntitolkulla, kun oma "vuoronumero" lähestyy, ja sitten tietenkin numeron yksi tai kaksi kohdalla käy näin. Tällä menolla on aivan turha jättää esim. yöksi konetta imuttamaan.

Miten tuon saa estettyä ja mitä se ylipäänsä tarkoittaa? Olen aivan äimänä koska tuota vaivaa ei ole ennen ollut, mutta nyt se on tullut kuin itsestään, vaikka en ole asetuksiin koskenutkaan.

Auttakaahan joku, ennen kuin hermot räjähtää totaalisesti.

Mike
12.12.2002, 00:30
Kazaa kysymys. Tulipahan sekin haettua..mut..
Mikä mättää kun en meinaa himakoneellani löytää sieltä yhtään mitään? Frendeillä näyttää toimivan ihan yhtä hienosti kuin edesmennyt Napster ja jokaisella haulla on ruutu täynnä tavaraa. Sitten kun haen itse, niin muutama hikinen löytyy jos löytyy ja siinä se. Joitakin tuntemattomampia juttuja ei meinaa löytyä ollenkaan ja niidenkään kanssa ei muiden koneilla ole ollut mitään ongelmaa.

Voisiko F-Securen antivirus jotenkin olla syynä tuohon - en kyllä oikein ymmärrä miten, sillä minulla ei ole siinä palomuuriakaan?
Kertokaapa jos jollain on ollut samoja probleemia ja kuinka nuo saa ratkaistua.
Ei kai sekään ainakaan tuohon etsimiseen vaikuta, että minulla ei mp3:sia tällä koneella itselläni juuri ole, vaikka joku väittääkin että se itse imuttamisen nopeuteen vaikuttaa.

kookoo
12.12.2002, 09:29
Viestin lähetti jiimo
Esimerkiksi alex#10 mainitsi ip-osoitteiden jäljittämisestä. Miten se käytännössä tapahtuu? Alkaa vituttaa, kun yksi ja sama tyyppi yrittää koko ajan meitsin koneelle. ZoneAlarmin ikkuna välkkyy jatkuvasti. En uskokaan, että voisin koskaan selvittää käyttäjän henkilöllisyyttä, mutta huvittaisi saada tietää, onko se tyyppi ulkomailta ja näin ollen minulla vain huono tuuri, vai tekeekö joku kaveri pilaa...

Osoitteesta http://www.visualizesoftware.com löytyy kaveri Zoenalarmille.
Ohjelma lukee Zonealarmin logi- tiedostosta ip-osoitteet. Ohjelmalla pystyy helposti tarkastamaan mistä päin tunkeutuja on ja jotain muutakin.
Ihan kätevä ohjelma!

Shane
12.12.2002, 16:10
Auttakaas nyt ihan tosissaan miestä mäessä, kyllä teistä joku WinMX-käyttäjä tietää ratkaisun tuohon ongelmaan aivan varmasti.

jussi_j
12.12.2002, 16:50
WhoIs database antaa vastauksen siihen, että kenen on mikäkin IP-osoite. Niitä löytyy netistä useita, mutta tää on hyvä:

http://www.ripe.net/ripencc/pub-services/db/whois/whois.html

Esim. 194.100.129.10 (Jatkoaika) kertoo seuraavaa:

inetnum: 194.100.129.0 - 194.100.129.127
netname: MEDIAM-1
descr: Mediam Oy, Espoo
country: FI
admin-c: MS17949-RIPE
tech-c: VV663-RIPE
status: ASSIGNED PA
notify: hostmaster@clinet.fi
mnt-by: RIPE-NCC-NONE-MNT
changed: hostmaster@clinet.fi 20000112
source: RIPE

route: 194.100.0.0/16
descr: Song Networks Oy
origin: AS3246
notify: hostmaster@songnet.fi
mnt-by: CLINET-NOC
changed: phe@clinet.fi 20000831
changed: tm2427@songnet.fi 20020802

person: Miikka Soini
address: Mediam Oy
address: Olarinluoma 15
address: 02200 Espoo
address: FINLAND
phone: +358 9 4559 6490
fax-no: +358 9 4559 6491
nic-hdl: MS17949-RIPE
changed: hostmaster@clinet.fi 20000111

person: Vesa Varimo
address: Mediam Oy
address: Olarinluoma 15
address: 02200 Espoo
address: FINLAND
phone: +358 9 4559 6490
fax-no: +358 9 4559 6491
nic-hdl: VV663-RIPE
changed: hostmaster@clinet.fi 20000111

Veivi
12.12.2002, 17:15
Viestin lähetti Mike
Kazaa kysymys. Tulipahan sekin haettua..mut..
Mikä mättää kun en meinaa himakoneellani löytää sieltä yhtään mitään? .

Kannattaa ensin tarkastaa kuinka monta etsinnän tulosta Kazaa sinulle näyttää, tämän tiedon näet option-valikkoon sisälle menemällä, kuten myös sen onko sinulla family filter päällä, joka plokkaa myös aika tehokkaasti etsinnän tuloksia, ainakin jos leffoja meinaat sieltä etsiä.

jerry
12.12.2002, 17:32
Viestin lähetti Shane
Mitä tarkoittaa, kun jonottaessani jotain imutettavaa tiedostoa, käyttäjänimen kohdalla oleva sininen teksti 'Remotely Queued [joku numero]' muuttuu yhtäkkiä punaiseksi 'Timed Out (Waiting for network reply...)' -herjaukseksi? Samalla tämä käyttäjä häipyy jonosta kokonaan, ja jos painaa retryä, niin se tulee takaisin, mutta paljon suuremmalla jonotusnumerolla! On aivan helvetin rasittavaa odottaa ensin tuntitolkulla, kun oma "vuoronumero" lähestyy, ja sitten tietenkin numeron yksi tai kaksi kohdalla käy näin. Tällä menolla on aivan turha jättää esim. yöksi konetta imuttamaan.

Miten tuon saa estettyä ja mitä se ylipäänsä tarkoittaa? Olen aivan äimänä koska tuota vaivaa ei ole ennen ollut, mutta nyt se on tullut kuin itsestään, vaikka en ole asetuksiin koskenutkaan.

Auttakaahan joku, ennen kuin hermot räjähtää totaalisesti.

Tuo johtuu niin yksinkertaisesta asiasta, että verkko tökkii. Ainoa millä voit koittaa korjata tuota, jos se edes johtuu sinun asetuksistasi, on kokeilla vaihtaa Primary/Secondary connection.

Parhaiten tuohon tietenkin auttaa se, että päästyäsi jonoon laitat viestin tälle henkilölle jonka jonossa olet ja pyydät starttaamaan heti. Voi se verkko tietysti tökkiä latauksen aikanakin ja katkaista yhteyden, mutta omalla kohdallani useimmat keskenjääneet lataukset ovat johtuneet jomman kumman koneen kaatumisesta.

Sitten vielä WinMX:stä yleisesti. Siinähän saa parhaiten tavaraa vaihtokaupoilla. Itse selailen usein minulla jonossa olevien käyttäjien jakoja. Jos sieltä jotain löytyy, on se aika helppo saada myös itselle. Yleensä riittää kun päästää kyseisen hemmon jonon ohi. Sitten jos siellä jonossa joku 0-share yrittää saada montaa tiedostoa, pääsee ko. tyyppi Ignoreen.

Shane
12.12.2002, 18:35
Kiitos jerry, mutta eipä tuo secondaryn vaihtaminen primaryyn tunnu ainakaan heti auttavan. Saapa nähdä miten jatkossa käy. Viestejä olen kyllä lähetellytkin, mutta niihin ei juuri kukaan koskaan vastaa.

Mutta miten se verkko nyt yhtäkkiä voi tökkiä niin hirveästi, kun elo-marraskuussa (sen ajan mitä minulla on netti kotona ollut) minulla ei ole näitä ongelmia ollut yhtään. Kaikki alkoi aivan yhtäkkiä muutama päivä sitten.

Antib
13.12.2002, 02:31
Viestin lähetti Shane
Mutta miten se verkko nyt yhtäkkiä voi tökkiä niin hirveästi, kun elo-marraskuussa (sen ajan mitä minulla on netti kotona ollut) minulla ei ole näitä ongelmia ollut yhtään. Kaikki alkoi aivan yhtäkkiä muutama päivä sitten.
Ihan mutua, mutta voisiko olla että ISP:si on sulkenut ainakin osan niistä porteista, joita Kazaa käyttää tai sitten muilla tavoin estänyt ohjelman onnistuneen käyttämisen? Käy katsomassa lisää informaatiota osoitteesta http://doa2.host.sk/ ja sieltä F.A.Q.

HABS #11
13.12.2002, 05:42
Viestin lähetti Mike

Voisiko F-Securen antivirus jotenkin olla syynä tuohon - en kyllä oikein ymmärrä miten, sillä minulla ei ole siinä palomuuriakaan?

Onko sinulla palomuuria koneella ensinkään???

Jos ei niin äkkiä hommaamaan. Kuten ketjussa joku aikaisemmin mainitsi niin ihmiset availevat liitetiedostoja sen kummemmin ajattelematta ja kiinteällä yhteydellä olevissa koneissa ei ole palomuuria. Tuskn täällä kukaan haluaa että poliisit tulee omaan kotiin ja alkaa kyselemään lapsipornosta mitä olet jakanut netin välityksellä muille! Lisää infoa löytyy:
http://www.markusjansson.net

Nyt palomuurit joka koneeseen!

TheBlade
13.12.2002, 21:48
Tyhmä kysymys tyhmältä ihmiseltä..

Latasin ad-awaren ja koneesta löytyi 51 tiedostoa..mistä tiedän mitä voi poistaa, vai onko kaikki poistettavia?

Fläppis
13.12.2002, 22:03
Viestin lähetti TheBlade
Latasin ad-awaren ja koneesta löytyi 51 tiedostoa..mistä tiedän mitä voi poistaa, vai onko kaikki poistettavia?

Heh, vainko 51 tiedostoa koneella. No ei taida olla tilanpuutetta ;)

Asiaan...kyllä voit aika huoletta poistaa nuo ad-awaren löytämät sextrackerit ynnä muut komponentit. Jos haluat pelata varman päälle niin voit ottaa varmuuskopiot ks. tiedostoista ennen poistoa, mutta itse en ole koskaan vaivautunut, eikä ole tullut ongelmia.

jone
14.12.2002, 13:29
Viestin lähetti Fläppis
Heh, vainko 51 tiedostoa koneella. No ei taida olla tilanpuutetta ;)

Asiaan...kyllä voit aika huoletta poistaa nuo ad-awaren löytämät sextrackerit ynnä muut komponentit. Jos haluat pelata varman päälle niin voit ottaa varmuuskopiot ks. tiedostoista ennen poistoa, mutta itse en ole koskaan vaivautunut, eikä ole tullut ongelmia.

No ei tuo 51 nyt niin hirveästi ole. Itse löysin ensimmäisellä kerran ad-awarea ajettaessa lähemmäksi kahta sataa tiedostoa.

TheBlade
14.12.2002, 19:58
Joo, mun kone tulle vähillä tiedostoilla toimeen.. ;P ja kiitos ohjeesta..ehkä mä nyt uskallan heittää ne kaikki pois koneelta..?

jerry
11.01.2003, 12:59
Se alkaa olla aikansa elänyt ohjelma, on siis aika kokeilla jotain muuta.

Täältä (http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download) löytyy SpyBot-niminen ilmainen ohjelma, joka löysi ainakin minun koneelta sellaisia spywareja jotka jäi Ad-awarella löytämättä. kaiken lisäksi tämän saa suomenkielisenä.

Suosittelen.

finnishninja
11.01.2003, 13:42
Viestin lähetti jerry

Täältä (http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download) löytyy SpyBot-niminen ilmainen ohjelma, joka löysi ainakin minun koneelta sellaisia spywareja jotka jäi Ad-awarella löytämättä. kaiken lisäksi tämän saa suomenkielisenä.

Suosittelen.
Jep, ihan kätsän tuntuinen ohjelma! En tosin saanut ihan selvää käsitystä siitä, riittääkö skannauksen jälkeen vain "Korjaa" napin painallus. Tulos oli tosin koneen uudelleenkäynistyksen ja uudelleen scannauksen jälkeen "Viat korjattu".

jerry
11.01.2003, 14:38
Viestin lähetti finnishninja
Jep, ihan kätsän tuntuinen ohjelma! En tosin saanut ihan selvää käsitystä siitä, riittääkö skannauksen jälkeen vain "Korjaa" napin painallus. Tulos oli tosin koneen uudelleenkäynistyksen ja uudelleen scannauksen jälkeen "Viat korjattu".

Ohjelmahan ruksaa valmiiksi ne spywaret, eli riittää kun valitsee "korjaa viat". Jos jostain syystä poistaa jotain sellaista jota ei pitäisi, saa ne palautettua sieltä "Toipuminen" (hienosti suomennettu) napin alta.

finnishninja
11.01.2003, 14:52
Ahaa.. joo, myös minä ihailin käännöstä toipuminen! Kiitos vinkistä!

Xantier
11.01.2003, 15:30
DC++ kukaan?

jerry
11.01.2003, 16:04
Viestin lähetti Xantier
DC++ kukaan?

Ainakin minä käytän.

Jet-Ace
11.01.2003, 18:17
BCDC++ 0.22 käytössä. Se on hyvä ohjelma. Kazaata en halua käyttää osittain ketjussa mainituista syistä.

Ted Raikas
30.01.2003, 01:18
Tuosta Spybotista... Se ei tuntunut osaavan poistaa kaikkea vahingollista ekalla kertaa, vaan sanoi että saattaa pystyä poistamaan loput spywaret jos ohjelma suoritetaan uudelleen käynnistämisen jälkeen, onko se tulos kuinka varmaa?
Sitten toinen juttu on se että osa löydetyistä ei oltu ruksattu valmiiksi ja en siksi niihin mennyt itse koskemaan, vaan annoin olla. Mitähän se mahtaa tarkoittaa?

Vteich
30.01.2003, 19:50
.

vision
22.02.2003, 23:46
Kokeillaan kepillä jäätä, eli dc++ käyttäjät : esim. winmx:ssä voi rajoittaa haun koskemaan minimissään tiettyä äänen laatua. Voiko saman tehdä dc++:ssa, miten? Ei kauheasti innosta ladata kappaletta ja huomata sen olevan todella huonolaatuinen.

Fläppis
23.02.2003, 00:04
Viestin lähetti vision
Kokeillaan kepillä jäätä, eli dc++ käyttäjät : esim. winmx:ssä voi rajoittaa haun koskemaan minimissään tiettyä äänen laatua. Voiko saman tehdä dc++:ssa, miten? Ei kauheasti innosta ladata kappaletta ja huomata sen olevan todella huonolaatuinen.

Kun haet jotain biisiä ja lista napsahtaa ruudulle niin katsot vaan filujen kokoa. Eli aika helppo koosta on päätellä bitrate. Jos lajittelet filut kokojärjestykseen niin yleensä alimmaisena ensin tuleva samankokoisten biisien rypäs on 128. Sitten siitä koko * 1,5 on 192 ja *2 on 256 jne. Jos haluut sitten koko levyn samalla bitratella niin otat vaan sopivan bitraten löydyttyä kyseiseltä tyypiltä filelistin (oikealla napilla) ja sitten haet sen kansiosta koko levyn.

DC on muihin verrattuna loppupeleissä paljon nopeampi käyttää, kunhan ensin oppii alkeet.

Gags
23.02.2003, 01:25
Viestin lähetti jerry

Uutta AdAware 6.0 on aika hyvin paranneltu, joten muistakaa päivittää uuteen versioon.

Satellite
23.02.2003, 01:53
Viestin lähetti Gags
Uutta AdAware 6.0 on aika hyvin paranneltu, joten muistakaa päivittää uuteen versioon.
Aivan. Tuo läysi minun koneesta 22 spywarea joita edellinen versio ei löytänyt. Suosittelen päivittämistä!

KaZaA on ainakin oma suosikkini noista...WinMX:llä ei löydä laheskään yhtä paljon kaikkea kuin KaZaAlla.

MadMan
25.02.2003, 02:14
Kysytääs sitten täältä.. Eli itselläni on tällä hetkellä kazaalite 2.0.2 ja win 2k. Tuo kazaa tuntuu kaatuvan lähes jatkuvasti. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia ja tietääkö kukaan ratkaisua tähän ongelmaan. Ja sanottakoon, että ratkaisuksi ei kelpaa että asenna win xp tjms.

operational error
14.01.2004, 01:05
No mitäs jurkeletta? Onko Kazaa Lite kuollut?

http://www.zeropaid.com/news/articles/auto/12052003h.php
http://www.theregister.co.uk/content/6/34393.html

Mitä se käytännössä merkitsee? Uutisen pitäisi olla jo kuukauden vanha, mutta ainakin meikäläiseltä on imuroitu musiikkia kohisten. Toisaalta olen huomannut, etten ole saanut enää kovin hyvin hakutuloksia. Ajattelin että pitäisköhän hankkia uusin versio, ja törmäsin tuohon uutiseen.

Mikä softa sitten on p2p:n viimeisintä huutoa?

heinähattu
14.01.2004, 03:31
Viestin lähetti operational error
No mitäs jurkeletta? Onko Kazaa Lite kuollut?

Mitä se käytännössä merkitsee? Uutisen pitäisi olla jo kuukauden vanha, mutta ainakin meikäläiseltä on imuroitu musiikkia kohisten.

Ei kai KazaaLite kuole ennenkuin käyttäjät loppuu, sen kehittäminen vain loppui nyt. Ja ohjelman jakeleminen ainakin virallisia reittejä pitkin. Muualta sitä kait saa vielä? KL ei ole millään lailla riippuvainen mistään serveristä tms. yksittäisestä koneesta vaan niin kauan kuin on kaksi KL käyttäjää, niin niin kauan homma pelaa (näin olen antanut itselleni kertoa, tietysti hakutulokset voivat olla pitkästyttävää luettavaa jos käyttäjiä on vain kaksi :)).

Tietysti tuo tarkoittanee sitä, että ne jotka tahtoo lisää ominaisuuksia tms. uutuuksia softaltaan, eivät sitä enää KL:ltä saa koska uusia versioita ei enää tule, samoin kuin täysin uudet p2p-käyttäjät etsivät jonkun muun softan, joten KazaaLite kuollee pikkuhiljaa pois.

Edit: Niin ja piti tietysti kysyä vinkkiä samoin kuin edellinenkin kirjoittaja seuraavasta hyvästä p2p-softasta, ja nimenomaan vielä musan hakemiseen. KazaaLiteen olen ollut erittäin tyytyväinen, ja toivottavasti tulen olemaan vielä jonkun aikaa. En myöskään ole mikään "ammattilainen" tässä hommassa, vaan haeskelen lähinnä harvinaisempaa kamaa ja joitain näytteitä, joten minulla ei ole jaossa kovinkaan paljoa musaa. Näin ollen DC pudonnee pois listalta, vai? 'WinMX ei oikein sopinut meikäläisen käteen, se minulla oli mutta otinpa pois.

Earthstation5 olis kiva kokeilla, mutta sitä tuntuu harvalla olevan, enkä haluaisi olla ensimmäinen joka siihen sortuu..jos se vaikka osoittautuukin joksikin raadonsyöjäohjelmaksi niin saisi mieluummin joku toinen kärsiä vaan en minä :) Jos on ES5 käyttäjiä niin pliis kertokaa mikä se oikein on miehiään/naisiaan.
"Julkisessa" sanassa se kun on niin kovan mediasodan keskellä etten pidä mitään netistä löytämää hämärää amerikkalaiselle kotisivulle vievää linkkiä todisteena puolesta enkä vastaan..

Taito-Ojanen
14.01.2004, 11:22
Mikä softa sitten on p2p:n viimeisintä huutoa?

BitTorrent ja Sharaza ovat tällä hetkellä in. BitTorrent on siitä nerokas systeemi, että mitä useampi ihminen imuroi samaa tiedostoa, sitä nopeammin se tulee kaikille. Homma perustuu siihen ideaan, että samalla kun itse imuroi, joku toinen voi ladata sitä samaa tiedostonpätkää, joka itsellä jo on. Kenelläkään ei siis tarvitse ilmeisesti olla yhtä kokonaista tiedostoa, kunhan verkosta löytyy yhteensä se koko tiedosto. Tosin parhaiten tulevat sellaiset tiedostot, joilla on vähintään yksi seed, eli koko tiedoston omistava henkilö.

BitTorrentissa ei voi estää toisia imuroimasta sitä samaa tiedostoa, jota itsekin imuroi, joten jakosysteemi todellakin toimii. Käyttöliittymältään se ei kuitenkaan ole ollenkaan Kazaan kaltainen, vaan paljon yksinkertaisempi. En jaksa enempää turista tähän hätään, lisätietoja vaikkapa täältä:

http://www.dessent.net/btfaq/

Shareaza sitten yhdistää ainakin Kazaan, eMulen ja BitTorrentin yhteen verkkoon, joten sieltä pitäisi sitten kaman tulla nopeimmin. Sitä en ole vielä ehtinyt kokeilla.

vision
14.01.2004, 11:41
Viestin lähetti Taito-Ojanen
BitTorrent ja Sharaza ovat tällä hetkellä in.

BitTorrentia suosittelen minäkin lämpimästi, mutta shareazasta suosittelen pysymään kaukana. Kyseinen ohjelma ei saa mitään muuta aikaan kuin koneen kaatumisen sekä avautumisen vitutus-ketjuun.

Täältä (http://www.finreactor.com/forum/index.php?showforum=44) apua torrentin käytössä.

Shareaza (http://www.finreactor.com/forum/index.php?showtopic=4260&hl=shareaza) kokemuksia.

Itse käytän myöskin perus emulea, hieman hitaampi kuin esim. bt, mutta tavaraa löytyy paljon sekä erittäin luotettava.

Täällä (http://www.finreactor.com/forum/index.php?act=idx) suosittelen vierailemaan muutenkin, mikäli tulee ongelmia p2p-softien kanssa.

RaLu
14.01.2004, 13:57
- Bittorrent on hyvä ja nopea, mutta tarjontaa saisi olla enemmän
- Emulella löytyy paljon tavaraa, mutta miinuksena hitaus
- DC++:lla tavaraa löytyy paljon, mutta paljon pitää myös jakaa jos haluaa kunnon hubeille päästä.

Itse käytän noita kaikkia riippuen siitä mitä etsin. Kazaata kokeilin joskus, mutta se oli nopea kokeilu se.

Maxwell
14.01.2004, 14:41
Storm torrent on paras torrent ohjelma, tiedostot voi paussata ja aloittaa uudestaan koska vain, eikä tarvitse niitä linkkejä etsiä uudestaan niinkuin bt:ssä.

tiikeri
14.01.2004, 15:15
Viestin lähetti RaLu

- DC++:lla tavaraa löytyy paljon, mutta paljon pitää myös jakaa jos haluaa kunnon hubeille päästä.

No en nyt tiedä onko 10-20 gigaa paljon, mutta tuolla määrällä pääsee jo kyllä todella monille hyville hubeille. Itse olen kyseistä ohjelmaa käyttänyt jo aika kauan ja en sitä vaihtaisi enää mihinkään. Suosittelen lämpimästi jos vaan on levytilaa edes jonkun verran koneella.

Master Chief
14.01.2004, 15:43
No mikäs näistä ohjelmista sopii parhaiten modeemiyhteyden kanssa tuskaileville? DC ++:aan mulla ei ole tarpeeksi jaettavaa.

Entä onkos kukaan kokeillut Diet Kazaa:ta? Onko sillä mitään etua Kazaa Liteen?

Mike
14.01.2004, 15:47
Viestin lähetti tiikeri
Itse olen kyseistä ohjelmaa käyttänyt jo aika kauan ja en sitä vaihtaisi enää mihinkään. Suosittelen lämpimästi jos vaan on levytilaa edes jonkun verran koneella.

Ihan samaa mieltä, joskaan itse en ole käyttänyt kovin pitkään.
Kaikki löytyy maan ja taivaan välillä ja feikit ovat niin nollassa kun ne vain voivat tämmöisissä systeemeissä olla. Käyttöliittymäkin on ylivoimainen verrattuna muihin. Aika lähelle samaa kuin joku IRC. Kaikin tavoin ylivoimainen. Tavaraa löytyy parhaiten ja nopeiden yhteksien päästä, ohjelman keveys, jne. Itseltäni lähti koneelta kaikki muut samantien kun aloin DC:tä käyttämään, eivätkä takaisin tule.

Eikä aloittaakseen tarvitse olla ihmeempiä jaossakaan. Nollastakin voi lähteä ja jo 5:llä gigalla pääsee ihan hyville hubeille, joissa on jaossa tuommoista 30-80 teraa.

RaLu
14.01.2004, 15:50
Viestin lähetti Maxwell
Storm torrent on paras torrent ohjelma, tiedostot voi paussata ja aloittaa uudestaan koska vain, eikä tarvitse niitä linkkejä etsiä uudestaan niinkuin bt:ssä.

Olen käyttänyt clientinä ABC:a ja siinä on samat ominaisuudet ja toimii kuin junan vessa.

H-katsomo
14.01.2004, 21:48
DC plusplussasta pelkkää hyvää sanottavaa.

operational error
14.01.2004, 22:20
Viestin lähetti Taito-Ojanen
BitTorrent on siitä nerokas systeemi, että mitä useampi ihminen imuroi samaa tiedostoa, sitä nopeammin se tulee kaikille..

Imuroin ja asensin perus-BitTorrentin, mutta sitten tuli yllätys. Onko minun tarkoitus etsiä netistä linkkejä että saan imuroitua jotain? Tsekkailin jotain listoja netistä, eikä siellä ollut muuta musiikkia kuin tyyliin Eminemiä tai Blink 182:ta, eli Top 40 -kamaa. Miten löydän haluamaani? Vai onko tosiaan tarkoitus ottaa sitä mitä on kulloinkin saatavilla?

Tinke-80
14.01.2004, 22:55
Imuroin ja asensin perus-BitTorrentin, mutta sitten tuli yllätys. Onko minun tarkoitus etsiä netistä linkkejä että saan imuroitua jotain?

Kyllä.

Esim täältä löytyy joitakin linkkejä.http://www.finreactor.com/forum/index.php?c=9

Torrent linkki-sivustoja löytyy aika hyvin esim kun laittaan Googleen hakusanaksi "torrent links".

Edit. Esim tässä. http://isohunt.com/

- Tinke-80

Lättfil
15.01.2004, 00:04
Kävin vinkistä viisastuneena lataamassa tuon ad-awaren ja skannasin C aseman. Ohjelma löysi sieltä 149 "pahis"-filettä! Liekkö tuo paljon vai ei??...

Kazaa oli ensimmäinen ilmainen tiedostonjako-ohjelma josta olin kuullut sitten t-h-e Napsterin ja pitihän se hakea itellekkin mutta sitten kun kuulin kaikista näistä virusjutuista nii heitin sen helevettihin tuhannen tulen syövereihin ja imutin tilalle Kazaaliten joka, kuulemma, on turvallisempi... Ja ihan hyvinhän tuo on pelannu, ainakin meikäläisellä, ei mitään pahaa sanottavaa. Vieläkun sais ne yli sadan mt:n tiedostot tulemaan yhessä viikossa...

Kummeli1
15.01.2004, 13:30
Joo kiitos kaikille tiedoista!!
On ollut paljon apua. Hyvä että suomalaiset ovat niin fiksuja että auttavat toinen toistaan isoissa ongelmissa, siitä iso kiitos!
Tuo Kazaa on ollut minullekkin ongelma muuta kuulin kaverilta juuri että tuo Kazaalite on paljon turvallisempi.
Itse käytän Ad-aware 6 noiden virusten poistamisessa ja Norman antivirus torjuntajärjestelmä suojelee minun lelua...:)

lintu
15.01.2004, 14:03
Viestin lähetti Lättfil
Kävin vinkistä viisastuneena lataamassa tuon ad-awaren ja skannasin C aseman. Ohjelma löysi sieltä 149 "pahis"-filettä! Liekkö tuo paljon vai ei??...

Kazaa oli ensimmäinen ilmainen tiedostonjako-ohjelma josta olin kuullut sitten t-h-e Napsterin ja pitihän se hakea itellekkin mutta sitten kun kuulin kaikista näistä virusjutuista nii heitin sen helevettihin tuhannen tulen syövereihin ja imutin tilalle Kazaaliten joka, kuulemma, on turvallisempi... Ja ihan hyvinhän tuo on pelannu, ainakin meikäläisellä, ei mitään pahaa sanottavaa. Vieläkun sais ne yli sadan mt:n tiedostot tulemaan yhessä viikossa...

149 ei liene hirveän paljoa, itselläni oli suunilleen saman verran ja ne sitten poistettuani niin kone nopeutui huomattavasti. Ohjelma kannattaa aina ajaa säänöllisin väliajoin.

Kazaa Lite on todellakin huomattavasti edeltäjäänsä parempi; tiedostoja löytyy suurempi määrä, automaattinen latausten boostaus sekä spywaren poistaminen on hienoja toimintoja. Tähän ohjelmaan olen luottanut ja luotan kunnes jonkin puutteen löydän.

Noutaja#9
15.01.2004, 20:02
Kazaaliten saa yhä edelleen, tosin se on hieman hankalampaa kuin aikaisemmin. Esim. jos Googlaa sen, ei tule "osumia" ollenkaan, koska joku on valittanut siitä. Itse löysin aivan vahingossa linkin, mistä pääsin sitten monen mutkan kautta imuroimaan uusimman version Kazaalitestä.
Kazaata en ole enää pahemmin käyttänyt, sillä sieltä ei saa kuin pahan mielen. Leffat on mitä on, samoin musiikki. Mahtaa porukalla olla hauskaa, kun muuttelee tiedostojen nimiä.
Suurinpiirtein kuukausi sitten asensin DC++ ja pienen alku haparoinnin jälkeen pääsin aika kivuttomasti perille sen toiminnasta. Suosittelen ehdottomasti tätä ohjelmaa. Kun menee Suomalaiselle hubille, voi olla varma että yhteys pelaa ja tiedostot on juuri sitä mitä siinä lukee.

Kobe
16.01.2004, 12:49
Viestin lähetti Noutaja#9
Kun menee Suomalaiselle hubille, voi olla varma että yhteys pelaa ja tiedostot on juuri sitä mitä siinä lukee.

Voisiko joku ystävällisesti listata muutaman hyvän suomalaisen hubin, kun en ole niihin pahemmin törmännyt. Itselläni on jaossa semmoiset 25 gigaa, joten pitäis sen johonkin riittää.

Iceman
16.01.2004, 13:08
Viestin lähetti Kobe
Voisiko joku ystävällisesti listata muutaman hyvän suomalaisen hubin, kun en ole niihin pahemmin törmännyt. Itselläni on jaossa semmoiset 25 gigaa, joten pitäis sen johonkin riittää.

En ole moderaattori mutta julkinen listaus alkaisi mielestäni vahvasti haista jo warettamiselta joka on kielletty täällä.

pm :t käyttöön .....

Cosmo
16.01.2004, 13:14
Jeah, kyllä DC++ on paatuneet warettajan walinta. Ylivoimaisesti paras ominaisuus on sen "paikallisuus", eli löytyy paljon suomalaisia hubeja, ja näin ollen myös paljon suomalaista tavaraa. Jakoon kannattaa laittaa jotain musaa ja vanhoja leffoja, niin ei mene upstream aina ihan tukkoon. Jotain pornoa kun jaat, niin sekunnissa on putki ylös täynnä. Ja sehän hidastaa myös downstreamia.

Torrenttia on tullut kokeiltua ja kokeiluksi jäi. Testissä oli joku Shadow'n client, ja se meni ihan talkoohommiksi. Viikon verran imin jotain leffaa ja sillä aikaa oli multa imetty joku 3x saman verran tavaraa. Tuli about 1kB sekunnissa kun upstream huiteli jossain 30kB:ssa. Tuskaa on tällaisilla jotain DVD-imageita imutella. Toki ihan wanha kunnon IRC (bottler) on mainio source.

Joku Kazaa on niin nähty että voi sentään. Joko sieltä saa yli 128k-biisejä imuroitua? C-kasetti rules.

Aikamoista, että 70-80% kaikesta Internet-liikenteestä on nykyisin P2P-liikennettä, ja sitä generoi joku alle 5% Internet-käyttäjistä. Eli ihan normaalin "tasajako"-kaavan mukaan tässäkin mennään.

Wolves
16.01.2004, 13:51
Viestin lähetti Noutaja#9
Kazaata en ole enää pahemmin käyttänyt, sillä sieltä ei saa kuin pahan mielen.

Niin ja tämän on todistanut myös TrueSecure niminen turvallissuuspalvelu (Vai miksi helvetiksi kutsuisi), no joka tapauksessa...

KAZAA DELIVERS MORE THAN TUNES

Forty-five percent of the executable files downloaded through Kazaa, the most popular file-sharing program, contain malicious code like viruses and Trojan horses, according to a new study.

Some code was designed to infect every file in a computer user's Kazaa download directory with a virus. Other code would steal users' AOL Instant Messenger password or install a program on their computer to allow the attacker to surreptitiously send spam through it or otherwise take over the machine remotely to steal personal data and files on the computer. Hughes said the code he found in shared files got there in one of three ways: The person hosting the shared file embedded the malicious code in a file on purpose; the code was a peer-to-peer worm designed to scour the network and drop itself into download directories; or, in the case of some viruses, once the user downloaded an infected file, the malicious code automatically infected other files in the user's file-share directory so that the user inadvertently infected the computers of other users who downloaded those files.

About 3 million users are logged onto Kazaa at any one time. Hughes said this has made the file-sharing network increasingly attractive as a channel for distributing malware.

According to the Wild List, a list that tracks viruses and worms that are currently in circulation, the number of types of viruses circulating through Kazaa increased 133 percent in 2003. In January, the list recorded nine different viruses passing through Kazaa; at the end of the year the number was up to 21.

Hughes used such keywords as "Britney Spears," "Microsoft XP," "nude" and "porn" to choose the files he downloaded on Kazaa, focusing on some of the common files that users might share and the most popular keywords placed in search engines. He looked only at executable files -- program files that launch when a user double-clicks them, and that usually end with .exe extensions in the file name. These are the types of files that most often contain malicious code.

He said a lot of the malicious code he found was embedded in program files that are designed to bypass or break copyright protections placed on software files like Microsoft Office to allow users to share pirated copies of the software.

So far, however, music, picture and movie files have not been infected with malicious code, because they aren't executables, Hughes said. Users can't run them simply by clicking on them. People need to open them through another program, such as a multimedia program like Real Player.

Hughes said an attacker could trick a user into thinking a malicious file is a music or movie file by giving the file name a double extension such as .wav.exe (for music) or .jpg.exe (for images). If users don't know .exe indicates an executable file, they would click on it and launch the malicious program.

Hughes said it is also possible that someone will eventually find a way to infect movie and music files with malicious executable code, although it hasn't been done yet.

"It's one of the things that we worry about," said Hughes.

Two vulnerabilities were discovered two years ago, however, in Microsoft Windows XP and in Nullsoft's Winamp, a popular Windows media jukebox player, that a hacker could exploit with an MP3 file to take control of a user's computer. Both Microsoft and Nullsoft offered patches for the vulnerabilities when they were discovered. The music file doesn't launch a payload itself; it takes advantage of a vulnerability in the other programs.

Hughes said that this year there will likely be a significant surge in the amount of malware that is intentionally posted and unknowingly shared on peer-to-peer file-sharing networks.

Hughes said that 80 to 95 percent of the malicious code on Kazaa can be detected with antivirus software, depending on the detection program. But he said that people often don't update their software with current virus definitions.

They can also be infected if the malicious code is new and not yet detected. And some malicious code is designed to shut down antivirus programs and firewalls if it does get past the detection programs.

"Organizations need to warn their employees about file-sharing applications and the danger they pose to them at work and at home," Hughes advised. "Antivirus is one way to stop the stuff from happening, but you also need policies in place to make sure employees aren't using dangerous software like Kazaa."

He also said that parents should watch what their kids are downloading and make sure they have updated antivirus programs on their computer.

"You'll really need to be careful what you're doing," he said.

Jääkoneenkuljettaja
16.01.2004, 17:06
Viestin lähetti Cosmo
Jeah, kyllä DC++ on paatuneet warettajan walinta.
Ei todellakaan näin. Paatuneen "iilimadon" valinta ehkä.
Kyllä se on old skool, mikä jyllää. FTP, Telnet-purkit edelleen, joissa se kunnollinen sisältö majailee. Siitä lähdetään, ettei sitä tuoreempaa ja parempaa pidetä näyteikkunassa, vaan se on harvoille ja valituille saatavilla, tiskin alta.
Peelo-to-peelo tai IRC abuserit saa sitten rippeet, jos joku vain heille viitsii heruttaa. Heh...

Ja palomuureista? ZoneAlarm tuntui tukehtuvan itseensä aikoinaan, ei kiitos enää. Sygate Personal Firewall Pro 5.5 on itsellä, tosin vain softakontrollinsa vuoksi, hyväksi havaittu. Varsinaisen tuliseinän virkaa hoitaa tuollainen Cisco:n PIX, jos joku tietää... Ihan kelpo muuri.

Pressiboxi
16.01.2004, 22:33
Kuinka vakavasti noihin Kazaan mukana tuleviin ötököihin pitää suhtautua? Softa löytyy masiinasta mutta ainakaan Norton ei löydä koneelta vapaamatkustajia?

Cosmo
17.01.2004, 00:16
Viestin lähetti Jääkoneenkuljettaja
Ei todellakaan näin. Paatuneen "iilimadon" valinta ehkä.
...
Siitä lähdetään, ettei sitä tuoreempaa ja parempaa pidetä näyteikkunassa, vaan se on harvoille ja valituille saatavilla, tiskin alta.
...
Ja palomuureista? ... Varsinaisen tuliseinän virkaa hoitaa tuollainen Cisco:n PIX, jos joku tietää... Ihan kelpo muuri.

Näino. Mutta ei kai niitä warettajiksi kutsu enää kuin esikoululaiset. Waretus on yhtä lailla muuttanut massan keskuudessa nimeään kuin sana "kovo". Waretus on koko kansan hommaa nykyään, l33tit on l33ttejä.

Niin, ja näiden jamppojen tapoihin kuuluu tosin olla yhtä esillä kuin tavaransa (josta mainitsit), joten kerro niille terkut jos jossain satut törmäämään ja bragailyltäsi ehdit.

Toisaalta toi "old skool" -scene on silkkaa "chase is better than the catch" -hommaa. 0day+1, ja kaikki on P2P-urpojen saatavilla, ei voi mitään. Old skool elitet on parhaat päivänsä nähnyt kun warettelu on jokamiehen oikeus nykypäivänä. Mutta onneksi joku senkin homman tekee, muutenhan kaikki Internet-liikenne olisi vain 20% nykyisestä. Greetsit niille.

PIX rules kyllä. Alussa oli vähän haasteellista konffaus, kun NATin (tai PATin) tein tuossa ADSL-purkissa, mutta meni se PIXin NAT vielä tuohon PAT:n perään ihan putkeen. Hyvähyvä.

varjo
17.01.2004, 00:30
"Ei todellakaan näin. Paatuneen "iilimadon" valinta ehkä.
Kyllä se on old skool, mikä jyllää. FTP, Telnet-purkit edelleen, joissa se kunnollinen sisältö majailee. Siitä lähdetään, ettei sitä tuoreempaa ja parempaa pidetä näyteikkunassa, vaan se on harvoille ja valituille saatavilla, tiskin alta.
Peelo-to-peelo tai IRC abuserit saa sitten rippeet, jos joku vain heille viitsii heruttaa. Heh..."

Kuten Cosmo jo sanoikin niin kyllä 0day-kamatkin nykyään löytävät tiensä p2p-verkkoihin oikeastaan yhtä nopeasti kuin ftp:lle, ainakin itse olen hyvinkin usein saanut tavaraa jo tunneissa julkaisusta. Toki raja on yhä jakomäärissä mutta kovojen halventuessa nekin muuttuvat entistä merkityksettömimmiksi.
Suurin osa noista ftp-porukoista kun tulevat heti imutuksen jälkeen jakamaan tavaraa dc:n hubeille.
Tiedä sitten mitä itsekin tekisi ilman OPOY:ta ja Ruotsin poikia.

Kun nyt tuota dc++:aa on voinut parin vuoden ajan seurata niin tosiaan valtava muutos on tapahtunut vasta ihan viime kuukausina, ehkä juuri tällaisten ketjujen ansiosta/takia.

NK
17.01.2004, 04:50
Saman asian on moni muukin todennut mutta kirjoitanpa tämän nyt kuitenkin.
Kazaa oli itsellänikin hetken aikaa, mutta heti asennuksen jälkeen Nortonin Personal Firewall alkoi ilmoitella uusista tuntemattomista ohjelmista jotka yrittivät omin päin käyttää internettiä. Nämä ohjelmat poistin koneelta, kunhan olin tarkistanut että kyseessä on tosiaan ylimääräinen, ei-tarpeellinen ohjelma. Kazaan poiston jälkeen ylimääräisiä mömmöjä ei koneelle ole pahemmin ilmaantunut.

Ad-aware 6:sta kokeilin juuri ja se löysi n. 50 "pahisfilettä", suurin osa sen laatuisia cookie -tiedostoja että ad-aware ei niistä tykännyt (eli ei varsinaista spywarea, mutta ilmeisesti joltain pornosivuilta tarttunutta kamaa ;)). Varsinaista spywarea löytyi vain parin tiedoston verran. Eli ei niin kauheasti, ottaen huomioon että nettiä käytetään meillä todella paljon, ja Kazaakin oli ollut koneella ihan hyvän aikaa. Todennäköisesti palomuuri ja sen huolellinen käyttö on pitänyt nuo aika hyvin hallinnassa: sen kanssa on meillä oltu todella tarkkoja, mitkä ohjelmat nettiä saavat käyttää. Yhdellekään tuntemattomalle ohjelmalle lupaa ei ole annettu, poislukien palomuuriohjelmiston itse koneelta löytämät, sen turvalliseksi tuntemat ohjelmat.

WinMX:ään olen siirtynyt Kazaan jälkeen, ja sen kanssa ei ole ollut ongelmia spywaren suhteen. Tosin hyvin vähän sitäkin tulee käytettyä, joten muuta järkevää suositusta en osaa antaa kuin välttäkää Kazaata!!!

Kummeli1
17.01.2004, 22:18
Viestin lähetti Daespoo
Jos haluaa musiikkia niin Kazaalite on ehdoton ykkönen. Jos haluaa leffoja, ohjelmia ja pelejä niin Edonkey/Emule lienevät parhaat vaihtoehdot. DC++ on hyvä niille jotka ovat ns. ammattilaisia eli joilla on jo valmiiksi paljon jaettavaa. Toi Edonkey on ihan hirveen monimutkanen.... Osaan kyllä hakee leffoja mut en osaa siitä sit enempää...

Pressiboxi
18.01.2004, 00:28
Ad-Aware 6 tuli imutettua ja laite löysi heti naurettavan vähäiset 231 pahistiedostoa koneeltani. Minäkö kävisin pornosaiteilla? Samalla koneen käyttönopeus parani noin 10000%. Ei paha saldo näin alkuun!

vision
18.01.2004, 11:43
Viestin lähetti Kummeli1
Toi Edonkey on ihan hirveen monimutkanen.... Osaan kyllä hakee leffoja mut en osaa siitä sit enempää...

Käypä täältä (http://www.finreactor.com/forum/index.php?showtopic=3145) lukemassa mainio opas emulen ihmeellisen maailmaan.

KanaDa
19.01.2004, 20:53
Voisikos joku selvittää vähän tota miten toi BitTorrent oikeen niinku käytännössä toimii. Itse olen käyttäny lähinnä dc++, emulea ja IRC:tä latailuun. Nopeimmin on tullut IRC:stä tai dc:stä. Olen vain kuullut niin paljon hyvää BitTorrentista ja tosta torrentti jutusta että sitäkin vois kokeilla. (320 gigaa kovoa ei riitä mihinkään!)

Ipa9
12.02.2004, 13:29
En lukenut näitä kaikkia sivuja läpi (shame on me), joten jos asiasta on jo tietoa, pahoittelen...

Mutta osaako joku kertoa eMulesta, lähinä ongelma on se, ettei tunnu saavan yhteyttä yhteenkään serveriin.
Eli aika hiljaista on silloin tuon lataamisen kanssa...

vision
12.02.2004, 14:22
Bittorrent (http://www.finreactor.com/forum/index.php?showforum=44)
Emule (http://www.finreactor.com/forum/index.php?showtopic=3145)

Tuossa molempiin ohjelmiin aika kattavat oppaat. Samaisilta sivuilta löytyy muutakin hyödyllistä tietoa p2p-softista.

Bittorrent toimii periaatteessa samalla tavalla kuin emule, mutta on serveritön. Eli asennat koneellesi jonkin torrent-ohjelman (esim. abc) ja etsit torrent-linkkejä samankaltaisilta sivuilta, kuin emulessa.

SnT
12.02.2004, 15:31
Oli alussa ohjelman kanssa hirveät ongelmat ettei älynny yhtään miten tätäkin piti käyttää, sit onnistuin asetuksista laitettua Suomen kielen.
Se on niinkuin sillain et palvelimeen kun yhdistää niin kaikki pelaa sitten, olen kuullut että jos lataa jonkun kappaleen ja sitten poistaa sen heti, niin siittä tulee jotain probleema koneelle ja sitten se ei kuulemma suostu lataamaan joitakin biisejä vähään aikaan. Ainakin eräs oli sanonu että teki näin, niin 4 päivään ei kone ladannu eli jos lataat turhan kappaleen niin sitä ei sais n. 4-5 päivään poistaa.
Olisko jollakin parempi tietäväisellä antaa varmistus asiasta?

Twite
12.02.2004, 16:44
Viestin lähetti Vauhtipukki
olen kuullut että jos lataa jonkun kappaleen ja sitten poistaa sen heti, niin siittä tulee jotain probleema koneelle En ole kohdannut vastaavaa ongelmaa vaikka huonoiksi osoittautuneet lataukset olenkin poistanut aina saman tien.

Ja itseasiassa kaikkien käyttäjien kannaltahan on parempi että paskaksi osoittautunutta fileä ei pidetä jaossa muille.

Cucamonga
12.02.2004, 22:58
Kyllä siinä WinMX tulee Spywarea, eli jos on WinMX silti kannattaa tehdä spyware scanneja säännollisesti. Ja kyllä niistä spywaresta voi olla haittaa, koska jotkut spywaret saattavat katsoa mitä koneella on ja voi alkaa saada "miellyttävässä" määrin pop-uppeja. Vaikkakin saahan koneelle pop-up killereitä, mutta jos on pop-up killerri jotkut ikkunat eivät aukea.

Romppanen
29.02.2004, 12:20
Olen käyttänyt Kazaa Litea tähän saakka, mutta kun tuntuu että sieltä löytyy toisinaan aika heikosti, niin ajattelinpa kokeilla DC++:a. Nyt tuli kuitenkin tenkkapoo, nimittäin en oikein ymmärrä noista hakumetodeista. Olen päässyt nyt jollekin hubille sisään, mutta miten sieltä voi hakea tiedostoja? Jos haluaisin vaikka Janos Valmusen Bussipysäkillä-biisin, niin pitääkö minun lähteä tonkimaan sitä satunnaisesti kaikkien ihmisten kansioista vai voinko etsiä hakusanalla, kuten Kazaassa. Jos voin, niin miten?

Spede#17
29.02.2004, 12:26
Viestin lähetti Romppanen
Olen käyttänyt Kazaa Litea tähän saakka, mutta kun tuntuu että sieltä löytyy toisinaan aika heikosti, niin ajattelinpa kokeilla DC++:a. Nyt tuli kuitenkin tenkkapoo, nimittäin en oikein ymmärrä noista hakumetodeista. Olen päässyt nyt jollekin hubille sisään, mutta miten sieltä voi hakea tiedostoja? Jos haluaisin vaikka Janos Valmusen Bussipysäkillä-biisin, niin pitääkö minun lähteä tonkimaan sitä satunnaisesti kaikkien ihmisten kansioista vai voinko etsiä hakusanalla, kuten Kazaassa. Jos voin, niin miten? Siellä yläpalkissa on semmonen suurennuslasin kuva(search) sillähän niitä löytää. Paremmin löytää tavaraa jos oot active käyttäjänä eli oot sinne asetuksiin lyöny active ja sen oman ip osoittees. Passivenakin toki löytyy jotakin. Hyvien hubien löytämiseen saattaa mennä jonkun verran aikaa tai no riippuu tietenkin omasta yhteydestäsi. Nuo jossa kaikilla on 10/10 yhteys on ihan kivoja paikkoja kun tulee semmonen 900kB/s tavaraa.

Romppanen
29.02.2004, 12:36
Viestin lähetti Spede#17
Siellä yläpalkissa on semmonen suurennuslasin kuva(search) sillähän niitä löytää.

Etsiikö se koko hubista vai pitääkö ensin mennä jonkun tyypin kansioihin ja etsintä tapahtuu vain hänen kansioistaan?

Viestin lähetti Spede#17
Paremmin löytää tavaraa jos oot active käyttäjänä eli oot sinne asetuksiin lyöny active ja sen oman ip osoittees.

Ööööh, siis mitähän eroa noilla on? Mitähän muuta haittaa/hyötyä tuosta activena olemisesta on?

Monilla näyttää olevan paljon pelejä tarjolla .bin-tiedostoina. Onko niiden lataaminen ajan hukkaa vai voiko niitä saada jopa toimimaan? Jos voi, niin kuinka?

Kysymykset lienevät aika tyhmiä, mutta mukavaa että joku viitsii vastata!

merzyk
29.02.2004, 12:44
Monilla näyttää olevan paljon pelejä tarjolla .bin-tiedostoina. Onko niiden lataaminen ajan hukkaa vai voiko niitä saada jopa toimimaan? Jos voi, niin kuinka?

.bin-tiedostot ovat ns. cd-image-tiedostoja, se yksi tiedosto siis sisältää koko cd-levyn sisällön. Niitä voi siis ihan huoletta sieltä imuroida. Toimimaan saat ne joko polttamalla esim Nerolla "polta imagesta cd:ksi" tai sitten kokeilet .bin-tiedostojen toimivuutta Daemon Tools-ohjelmalla, joka tekee ns. virtuaalisen romppuaseman jolla kokeilla toimiiko se image. Itsellä näitä imagetiedostoja rupeaa olemaan vähän liiankin kanssa, en jaksa niitä laiskuuttani poltella cd-levyille, koska kovalevyltä lukeminen menee huomattavasti jouhevammin kuin rompulta.

Toivottavasti tästä sekamelskasta oli apua. Kiitos.

HABS #11
29.02.2004, 13:33

Toinen vaihtoehto bin. ja cue. tiedostojen polttamiseen on alchol 120 ohjelma. Se tekee koneelle automaattisesti virtuaaliaseman. Muutoinkin ohjelma on hyvä jos harrastaa imurointia. Alcholilla saa poltettua kaikki (?) kopiosuojatut ohjelmat. Jos imuroit pelin joka on pakattu imageksi niin tarvitset aina pelistä bin. ja cue. tiedoston.

vieri
29.02.2004, 14:04
Etsiikö se koko hubista vai pitääkö ensin mennä jonkun tyypin kansioihin ja etsintä tapahtuu vain hänen kansioistaan?Tottahan Inter fanien pitää toisiaan yrittää auttaa. :)

Kyllä se etsii koko hubista tuolla toiminnolla. Valitse File -> Settings -> Sharing -> valitse upload slots 6. Näin voit olla vaikka kolmessa hubissa samaan aikaan ja löydät enemmän vaihtoehtoja.

Romppanen
29.02.2004, 15:00
Kiitoksia itse kullekin avusta! Sen verran vielä häiriköin, että voiko latausta jollain konstilla nopeuttaa vai onko "tyydyttävä" siihen vauhtiin millä sattuu tulemaan vrt. Kazaassa pystyi laittamaan "Search more sources to download". Onko tässä mitään semmosta?

raipe#41
29.02.2004, 18:32
Kiitoksia itse kullekin avusta! Sen verran vielä häiriköin, että voiko latausta jollain konstilla nopeuttaa vai onko "tyydyttävä" siihen vauhtiin millä sattuu tulemaan vrt. Kazaassa pystyi laittamaan "Search more sources to download". Onko tässä mitään semmosta?

No kyllä sinun on minun käsitykseni mukaan tyydyttävä siihen vauhtiin, toki voit itse vaikuttaa nopeuteen sillä käytätkö samanaikaisesti muita ohjelmia tai surffaatko netissä tms. Itse ohjelmasta , dc++:ssa voit laittaa settings/advanced niin sieltä use small send buffer, se tarkoittaa lähinnä sitä että jos joku lataa sinulta niin se ei hidasta sinun latailuitasi...

Mike
29.02.2004, 20:51

Latausjono -> Valitset tiedoston -> oikea nappi -> etsi vaihtoehtoja.
Huomaa, että tiedoston nimi ja koko pitää olla identtinen sen kanssa, jonka olet jo valinnut. Sitten vain katkot yhteyden vanhaan lähteeseen ja testailet tuleeko uusilta nopeammin.

vieri
29.02.2004, 21:10
Viestin lähetti Mike
Huomaa, että tiedoston nimi ja koko pitää olla identtinen sen kanssa, jonka olet jo valinnut.
Tavallinen DC toimii näin kuten kerroit, mutta DC++ versiossa voi valita minkä nimisen filukan vaan tahtoo, kunhan se tiedosto ja sen koko on vaan sama.

raipe#41
02.03.2004, 10:24
Viestin lähetti vieri
DC++ versiossa voi valita minkä nimisen filukan vaan tahtoo, kunhan se tiedosto ja sen koko on vaan sama.
Mulla on tuo kyseinen dc++ ja sattumoisin olen huomannut, että tiedoston pitää olla täsmälleen samanniminen ja kokoinen, muuten latausta ei pysty jatkamaan vaan se aloittaa aina alusta jos on esim. vaikka yhden kirjaimen ero nimissä. Osaisko joku sanoo tähän apuja...

vieri
02.03.2004, 10:42
Viestin lähetti raipe#41
Mulla on tuo kyseinen dc++ ja sattumoisin olen huomannut, että tiedoston pitää olla täsmälleen samanniminen ja kokoinen, muuten latausta ei pysty jatkamaan vaan se aloittaa aina alusta jos on esim. vaikka yhden kirjaimen ero nimissä. Osaisko joku sanoo tähän apuja...
En tiedä osaanko auttaa, mutta kokeillaan.

Sulla on siis varmasti dc++ versio? Kun löydät tiedoston joka on sama, mutta eriniminen kun jo aloittamasi tiedosto niin olet toiminut näin: Klikkaat hiiren oikeanpuoleisella napilla ollessasi tiedoston päällä -> valitset download to -> tähän valitset sen alemman vaihtoehdon (heti browsen alla) johon olet jo kopiointisi aloittanut.

Noinko olet aina tehnytkin? Jos näin on, niin sitten en taida osata auttaa. Käyppäs vaikka katselemassa/kyselemässä Dc++ (http://dcplusplus.sourceforge.net/forum/) foorumilta lisää.

raipe#41
02.03.2004, 12:24
Kiitti vaan avusta. Tuota en ole tajunnutkaan aikaisemmin ...

muaddib
02.03.2004, 12:48
Viestin lähetti HABS #11
Jos imuroit pelin joka on pakattu imageksi niin tarvitset aina pelistä bin. ja cue. tiedoston.

Tarkennetaan vielä sen verran, että .cue-file tarvitaan vain jos aiot polttaa ao. imagen CD-levyksi esim. Nerolla. Esim. Daemon toolille riittää pelkkä .bin-file virtuaali-CDn luomiseksi.

muaddib

stiflat
02.03.2004, 15:42
Viestin lähetti muaddib
Tarkennetaan vielä sen verran, että .cue-file tarvitaan vain jos aiot polttaa ao. imagen CD-levyksi
esim. Nerolla. Esim. Daemon toolille riittää pelkkä .bin-file virtuaali-CDn luomiseksi. Tarkentakaapas vielä sen verran että
poltetaanko nämä eri levyille ja onko toinen ns. install-levy ja toinen peli-levy?
Pitäisikö pelin toimia Nerolla polttamisen jälkeen heti?

Tuota en tiennytkään että DC++:lla voi jatkaa latausta vaikka
olisi eriniminen, mutta sama tiedosto. Kyllä täältä kaikkea oppii.

Lättfil
03.03.2004, 00:07
Yks pikkujuttu tähän väliin, miten mä saan AVI-videoclipit toimimaan ku Kazaaliten oma AVI-homma ei pyöritä eikä winamp 5.0 pyöritä. Äänet tulee mutta kuvaa ei. Olisin riemuissani jos joku voisi auttaa!

tiikeri
03.03.2004, 00:20
Viestin lähetti Lättfil
Yks pikkujuttu tähän väliin, miten mä saan AVI-videoclipit toimimaan ku Kazaaliten oma AVI-homma ei pyöritä eikä winamp 5.0 pyöritä. Äänet tulee mutta kuvaa ei. Olisin riemuissani jos joku voisi auttaa!

Gspot-niminen ohjelma näyttää, että mitkä kodekit koneelta puuttuu. Ainakin ffdshown avulla pitäisi suurimman osan videoista alkaa näkyä, mutta kannattaa siitä huolimatta kuitenkin hakea tuo Gspot. Helpottaa kummasti urakkaa, kun ei tarvitse alkaa noita puuttuvia kodekkeja arvailemaan.

Master Chief
03.03.2004, 02:25
Viestin lähetti Lättfil

Uusin DivX-codec kannatta olla koneella. Joitakin video pätkiä pystyy katsomaan ainoastaan sen kautta, eli käynnistät DivX Playerin ja sieltä Open file ja etsit KazaaLiten My Shared Folderista oikean filen.

Jake78
04.03.2004, 04:28
Viestin lähetti stiflat
Tarkentakaapas vielä sen verran että
poltetaanko nämä eri levyille ja onko toinen ns. install-levy ja toinen peli-levy?
Pitäisikö pelin toimia Nerolla polttamisen jälkeen heti?

Jos nyt tarkoitit jonkun yhden pelin .bin ja .cue tiedostoja niin tuo .cue-tiedosto on vain ns. ohjaustiedosto, joka kertoo poltto-ohjelmalle mikä .bin-tiedosto poltetaan sekä muutamia ekstraparametreja. Se .bin-tiedosto sisältää sitten varsinaisen poltettavan materiaalin.

Ja kyllä, kun olet esim. Nerolla polttanut bin-imagen sisällön levylle niin se on heti käyttökunnossa.

Supervision
11.03.2004, 21:35
Missä mättää?

Oon käyttänyt win mx:ää nyt jo jonkin aikaa - ihan hyvin löytyy kamaa
mutta kun downloadaan jotain niin tulee armottoman hitaasti mutta kun joku
downloadaa multa leffaa niin se taas viuhuu kymmeniä kertoja nopeammin.
Onko vika siis soneran palomuurissa jonka takana oon "turvassa" vai missä
ihmeessä?

Imesh toimi paljon paremmin.

T.

stiflat
25.05.2004, 18:38
Onko muilla ongelmia ilmeentynyt?
Itselläni ei suostu hubilista aukeamaan...
Tulee vain tällainen ilmoitus:
Download failed: Connection refused by target machine (h ttp://hublist.org/PublicHubList.config.bz2)
Mistäköhän kiikastaa?
Viime kerralla kuitenkin toimi ihan ok.

Fläppis
25.05.2004, 18:42
Viestin lähetti stiflat
Download failed: Connection refused by target machine (h ttp://hublist.org/PublicHubList.config.bz2)
Mistäköhän kiikastaa?

Välillä tuntuu olevan olevan tuo hubilistan palvelin alhaalla, korjautuu yleensä aika pian. Voihan siihen etsiä toisen korvaavan hubilistan, mutten itse ainakaan jaksa nähdä vaivaa, koska kaikki käyttämäni hubit on melkeinpä favoriteissa.

hansonbrother
25.05.2004, 20:01
Viestin lähetti stiflat
Mistäköhän kiikastaa?

Ei aukee täälläkään, vittu!

tigger
26.05.2004, 07:09
Viestin lähetti Snakster
Onhan se muuten, mutta jos itsellä ei ole kovasti jaettavaa, on kaiketi vähän vaikea päästä osingoille muidenkaan matskusta.

Se on vaikeaa, muttei mahdotonta.
Osa hubeista ei vaadi mitään (suurta) jaettavaa,
kannattaa vaan kokeilla että mihin "pääsee sisään"
ja sit laittaa ne favouritteihin.
DC:stä löytyy myös stealh-versio jossa voi
kusettaa sun jaettavan tavaran määrän.

Fläppis
26.05.2004, 11:18
Viestin lähetti tigger
DC:stä löytyy myös stealh-versio jossa voi
kusettaa sun jaettavan tavaran määrän.

Ja lähtee aika nopeesti hiuksista vittuun...

Tietysti, jos haluaa vähän aikaa leikkiä ennenkuin tulee kickbännit, niin silloin toi voi olla vaihtoehto.

Jokatapauksessa iso LUHUUUUSERRRRR tollaselle!

tigger
08.06.2004, 12:30
Viestin lähetti Fläppis
Ja lähtee aika nopeesti hiuksista vittuun...

Tietysti, jos haluaa vähän aikaa leikkiä ennenkuin tulee kickbännit, niin silloin toi voi olla vaihtoehto.

Jokatapauksessa iso LUHUUUUSERRRRR tollaselle!

Muutamia priisippejä:

Itse en kyseisiä cheatteja harrasta, mutta toisin kuin sinä en menetä yöuniani jos joku datiainen
näin tekeekin

DC lataa (ilmeisesti) nopeammin kun asetuksiin laittaa /
syöttää ip-osoitteensa

Kenelläkään tietoa / vinkkejä koskien
abc- bit torrent- suprnova.org- kombinaatiota....

Fläppis
08.06.2004, 14:22
Viestin lähetti tigger

Itse en kyseisiä cheatteja harrasta, mutta toisin kuin sinä en menetä yöuniani jos joku datiainen
näin tekeekin

Hyviä "priisippejä".

En menetä tuollaisista yöuntani, mutta kieltämättä alkaa pikkusen vituttamaan, jos rupeaa tulemaan useampia samalla searchilla.

Mutta ei siitä sen enempää. Toki jokainen voi halutessaan tuotakin harrastaa. Tarkoitin vain, että lähtö tulee yleensä aika nopeasti.

stiflat
23.08.2004, 22:31
Viestin lähetti tigger
Kenelläkään tietoa / vinkkejä koskien
abc- bit torrent- suprnova.org- kombinaatiota....

Itse myös koitin testailla tätä (ABC) bittorrenttia kun sen
käyttäjät sitä niin ylistävät. Nyt vaan kun haen torrentin netistä
ja avaan sen tuohon ruutuun, niin siinä lukee Web Service
Inactive (mitä tarkoittaakin) ja lataa jotain 3.0 kB/s vauhtia.
Ei niin hyvä mielestäni tuolla menolla.

Patera#14
23.08.2004, 22:38
Tiedoksi vaan että torrentilla tulee aluks joku 5-15min jotain 5-10kb/s mutta vauhti kyllä kiihtyy maximiin tai ainakin lähelle maximia..

Markus91
31.08.2004, 07:48
Täälläkin ollaan parin kuukauden käytön jälkeen poistettu Kazaa. Koneelta löytyi joka Kazaa-käynnin jälkeen aina jotain 10 spywarea lisää. Sitten vielä alkoi biisit olla sellaisia kahden sekunnin roskatiedostoja joissa ei ollut kuin siis 2 sekkaa sitä musiikkia. Tämä vitutti jonkun puolen tunnin ränkkäämisen jälkeen. Sitten koneen nopeus huononi merkittävästi ja se meni ihan tukkoon. Tämän jälkeen poistin Kazaan ja palautin järjestelmän kuun alkuun, ja ongelmat lähti. Siitä lähtien en ole tälläisiä ohjelmia käyttänyt.

stiflat
21.09.2004, 01:06
Eipä näytä minusta tulevan torrentin kannattajaa.
ABC bitttorrent ja Torrentstorm on kokeiltu ja jälkimmäisestä
tulee jotain 5 kB/s, ekasta ei sitäkään. Ja odoteltu on tovi jos
toinenkin, mutta nopeus vaan pysyy yhtä hitaana (laajakaistalle).

Mitään muita "asetuksia" en ole tehnyt kuin hakenut torrentin,
onko siinä jotain alku- nopeutuskikkoja jotka on jäänyt huomaamatta?

Saa kyllä torrentit jäädä kohta omalta osaltani!

Tinke-80
21.09.2004, 01:59
Viestin lähetti stiflat
Eipä näytä minusta tulevan torrentin kannattajaa.
ABC bitttorrent ja Torrentstorm on kokeiltu ja jälkimmäisestä
tulee jotain 5 kB/s, ekasta ei sitäkään. Ja odoteltu on tovi jos
toinenkin, mutta nopeus vaan pysyy yhtä hitaana (laajakaistalle).

Mitään muita "asetuksia" en ole tehnyt kuin hakenut torrentin,
onko siinä jotain alku- nopeutuskikkoja jotka on jäänyt huomaamatta?

Torrent on nopein p2p-ohjelma tällä hetkellä tavalliselle taatelintallaajalle. Nopeus riippuu lähinnä siitä kuinka hyvä lähettäjä/lataaja-suhde on tiedostolla. Sitä nopeammin tulee mitä enemmän kokonaisia lähettäjiä on. Torrent rupeaa lataamaan täydellä teholla vasta n. 5-10 kuluttua aloituksesta johtuen torrent-"verkon" rakenkeesta.

Käy etsimässä www.suprnova.org'sta jokin suosittu torrent'ti (kuten joku linux-image) ja laita torrent päälle. Noin viiden minuutin kuluttua pitäisi torrentin ladata ns. täydellä höyryllä. Jos ei toimi, niin luultavasti vika on ettei torrent-clienttisi saa yhteyttä trackeriin. Tämä johtuu yleensä ulkoisesta NAT/firewall'sta joka "blokkaa" yhteyden trackeriin. Voi myös johtua siitä että palveluntarjoasi "blokkaa" torrentin käyttämän portin. Kannattaa kokeilla myös jollain toisella clientilla. Esim ABC tai Azureus ovat suosittuja.

edit http://userpages.umbc.edu/~hamilton/btclientconfig.html
kokeile löytyisikö tuolta apua.
- Tinke-80

ozo
31.10.2004, 23:45
Onko jatkoaikalaisilla minkäläisiä kokemuksia tästä ohjelmasta tai esim. eMule'sta?

Tinke-80
31.10.2004, 23:54
Suosittelen eMule'a vain jos pystyt pitämään konetta päällä 24h/päivässä koska eMule toimii jonotus-periaatteella. Itse käytän bittorrent'ia joka suosittelen koska se on yksinkertaisesti nopein tapa ladata tiedostoja netistä. Www.suprnova.org on paras paikka aloittaa torrent-harrastus.

- Tinke-80

Ted Raikas
31.10.2004, 23:58
Viestin lähetti ozo
Onko jatkoaikalaisilla minkäläisiä kokemuksia tästä ohjelmasta tai esim. eMule'sta?
Soulseekista on kokemuksia. Sanotaanko nyt näin että sieltä löytää paljon tavaraa, mutta ainakin itse harvoin olen saanut ladattua mitään. Jonottaa saa kyllästymiseen saakka.Sanoisin siis että se on ehkäpä kohtuullinen ohjelma, jos on aikaa ja kärsivällisyyttä. Jaossa oleva matskukin on ihme sillisalaattia ja nimi ei välttämättä kerro mitään tiedostosta.

DC++ on minulle kyllä se ohjelma jolla pääsääntöisesti käytän. Azureus on minulla toiminut hyvin noista torrent-ohjelmista.

ozo
01.11.2004, 00:19
Viestin lähetti Tinke-80
Itse käytän bittorrent'ia joka suosittelen koska se on yksinkertaisesti nopein tapa ladata tiedostoja netistä. Www.suprnova.org on paras paikka aloittaa torrent-harrastus.

Haluaisitko lyhyesti kertoa miten tuo torrent toimii.. Voiko sieltä supernova-sivulta ladata noin vaan?

Tinke-80
01.11.2004, 01:00
Viestin lähetti ozo
Haluaisitko lyhyesti kertoa miten tuo torrent toimii.. Voiko sieltä supernova-sivulta ladata noin vaan?

Toki. Tuolta löytyy hyvin selityttynä torrentin toiminta. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/40377

Suprnova'sta voi ladata torrent-tiedostoja joiden avulla voi ladata tiedostoja muilta käyttäjiltä. Hyviä Bittorrent-ohjelmia ovat ABC (http://pingpong-abc.sourceforge.net/) ja Azureus (http://azureus.sourceforge.net/) .

BitTorrentin perusidea lyhyesti

Koko BitTorrenthan on alunalkaen suunniteltu suurien tiedostojen jakamiseen internetissä, ei p2p-käyttöön*. Tästä johtuu se, että torrentilla, kuten BitTorrenttia kutsutaan, julkaiseminen ei ole kaikkein yksinkertaisinta. Torrentin idea on se, että suuria tiedostoja lähetettäessä kaikki kuorma ei ole tiedostoa säilövällä palvelimella vaan myös tiedostoa lataavat käyttäjät siirtävät ladattuja osia keskenään. Näin palvelin ei saa osakseen niin suurta rasitusta ja korkeat nopeudet ladatessa säilyvät.

Koko järjestelmän ydin on .torrent-muotoiset metatiedostot eli torrentit. Nämä tiedostot pitävät sisällään kaikki tiedot julkaisusta, mutta ei itse julkaisua joten niiden koko ei ole suuri. Torrenttien avulla BitTorrent-clientti yhdistää metatiedostossa määritettyyn trackeriin joka sen sijaan yhdistää keskenään samaa tiedostoa lataavat, eli leechaavat, tai julkaisevat, seedaavat, käyttäjät. Kun käyttäjät on yhdistetty keskenään jakavat he toisilleen latauksessa olevia tiedostojaan.

http://forum.finreactor.com/index.php?showtopic=964

Hyvä BitTorrent faq jos vielä tarvitset infoa. http://www.dessent.net/btfaq/

- Tinke-80

ozo
09.11.2004, 03:00
7.11.2004: BitTorrent aiheuttaa kolmasosan nettiliikenteestä

Eriskummallisesta tiedostonjako-ohjelmasta on tullut yhä suositumpi.

Brittiläisen internetiä analysoivan CacheLogicin mukaan tiedostonjako-ohjelma BitTorrent muodostaa jo yli kolmasosan internetin kaikesta liikenteestä.

Peräti 35 prosenttia internetin liikenteestä on BitTorrent-ohjelman aiheuttamaa. Se on enemmän kuin muiden tiedostonjako-ohjelmien aikaansaama liikenne yhteensä ja paljon enemmän kuin esimerkiksi webbisivujen hakemisesta aiheutuva liikenne.

Tavallisten vertaisverkko-ohjelmien käyttäjiä vastaan nostetut syytteet ovat harventaneet esimerkiksi KaZaan käyttäjäkuntaa. Toistaiseksi normaaleista p2p-ohjelmista poikkeava BitTorrent on kuitenkin säästynyt musiikki- ja elokuvateollisuuden vihalta, mikä on saattanut lisätä sen suosiota.

Ohjelman käyttäjä lataa ensin internetistä niin sanotun torrent-tiedoston. Kun se avataan, BitTorrent etsii muita käyttäjiä, joilla on sama torrent-tiedosto koneellaan. Varsinainen haettava tiedosto - kuten esimerkiksi elokuva - on jaettu moneen osaan, jotka torrent-tiedostojen omistajat sitten vaihtavat keskenään. Saatuaan kaikki palat BitTorrent kasaa haetun tiedoston kokonaiseksi käyttäjän koneella.

Vimes
09.11.2004, 20:19
Itse kommentoisin asiaa näin, kannattaa opetella käyttämään dc++:aa ja torrentteja. Kazaata en ole käyttänyt enää pitkään aikaan siitä syystä että siellä ei ole enää kuin paskaa. Enkä tarkoita vain viruksia yms. vaan tiedostoja jotka ovat nykyään pääosin vääriä/viruksia/paskaa. Ainakin musatiedostot (epäilen levy-yhtiöitä).

Käytän nykyään lähinnä torrentteja koska useimmiten yksi torrent-file on kokonainen levy tai useampia. Myös leffat ovat tulleet kivuttomasti ja hyvälaatuisina.

pernaveikko
09.11.2004, 20:44
Mikäs tämän ketjun tarina on? Modet ymmärtäneet, että ainoastaan kavereitten häävideoita tai Linux distroja lataillaan?

Tai sitten alkaneet itse imuroimaan kaikkea? Ja miksikäs ei olisi, kun ei se laitontakaan ole...

Torrentit toimii oikein hyvin, eipä ole ropleemia ollut. Elokuva- ja musiikkikokoelma kasvaa paljon nopeammin kuin jaksaa katsoa tai kuunnella.

Master Chief
09.11.2004, 20:57
Niin, Kazaa Litesta...Eipä suostu avautumaan yhtäkkiä, vaan kone ilmoittaa että "Could not load library Topsearch.dll". Sain aikaisemmin päivällä kiitettävästi viruksia ja muuta paskaa jotka sain poistettua GIANT AntiSpyware-ohjelmalla. Ko. ohjelma taisi kyllä poistaa samalla jonkun Kazaan liittyvän jutunkin.

Cosmo
09.11.2004, 21:22
Viestin lähetti ozo
7.11.2004: BitTorrent aiheuttaa kolmasosan nettiliikenteestä

Jeppis. Liikenteen määrän kasvu viime kuukausina on ollut huikeaa. Tässä (http://stats.lanwan.fi/ficix/sum.cgi) Ficixin liikennemääristä faktaa (ks. alimmat kuvat). Syksyn aikana parissa kuukaudessa kokonaisliikenne kasvanut sellaiset 50% ja vuoden alusta kaksinkertaistunut. Trendit ovat samanlaisia muissa vastaavissa yhdysliikennepisteissä ympäri palloamme.

Operaattorit ovat pulassa, kun P2P-liikennettä ei omaan verkkoon haluttaisi (tai siihen "ulkomaan putkeen"), mutta kalliimpien liittymien hankkijat taasen eivät jotain 8M full ratea (tai ADSL2 yms.) pelkästään sähköpostin lukemisiin kuitenkaan osta. Kyynel.

Rygge
09.11.2004, 21:52
Viestin lähetti Master Chief
Sain aikaisemmin päivällä kiitettävästi viruksia ja muuta paskaa jotka sain poistettua GIANT AntiSpyware-ohjelmalla. Ko. ohjelma taisi kyllä poistaa samalla jonkun Kazaan liittyvän jutunkin.

Niinpä, Kazaahan on tunnetusti täynnä spywarea...

Master Chief
09.11.2004, 22:06
Viestin lähetti Rygge

Kazaa Lite (jota kautta ei spywarea ja adwarea pitäis tulla) ei ollut edes päällä. Nää tuli kyllä ihan tavallista kautta. Osoitteen takana oli jotain ihan muuta, eli pornosivu ja heti tuli kaikenlaista shittiä koneelle.

Sid
09.11.2004, 22:10
Viestin lähetti pernaveikko
Mikäs tämän ketjun tarina on? Modet ymmärtäneet, että ainoastaan kavereitten häävideoita tai Linux distroja lataillaan?
Hiukan linjasta poikkeava ketju minunkin mielestä. Itse käytin eilen torrent-systeemiä tallentaakseni World Cupin välierä- ja finaali-ottelun.

Viestin lähetti Rygge
Kazaa ≠ Kazaa Lite

Master Chief
09.11.2004, 23:07
Viestin lähetti Sid

Kazaa ≠ Kazaa Lite

Mitäs toi merkki tarkoittaa?

Koska olin poistanut Liten asennusfilen niin asensin koneeseen K-Lite Resurrectionin, koska se piti kaikki downloadit tallella. Problem solved.

ihmelaama
10.11.2004, 07:51
Viestin lähetti Master Chief
Mitäs toi merkki tarkoittaa?
Eli lyhyesti suomennettuna: Kazaa "ei ole yhtä kuin" Kazaa Lite...

Huomattava ero siis, kuin "on yhtä kuin" -merkillä, joka merkataan pelkästään: =

Tinke-80
14.11.2004, 19:45
Uusi suomalainen ed2k-sivusto on avattu osoitteessa www.antireactor.com Eli jos olette Edonkey/Emule-käyttäjä, suosittelen sivun tarkastamista.

- Tinke-80

vision
14.11.2004, 20:03
Viestin lähetti Tinke-80
Uusi suomalainen ed2k-sivusto on avattu osoitteessa www.antireactor.com. Eli jos olette Edonkey/Emule-käyttäjä, suosittelen sivun tarkastamista.

- Tinke-80

Eikös tämä ole saitti joka sai alkunsa finreactorin 'kapinallisista'? Hyvähän tämä on, että tulee tarjontaa enemmän.

Tinke-80
14.11.2004, 20:24
Viestin lähetti vision
Eikös tämä ole saitti joka sai alkunsa finreactorin 'kapinallisista'? Hyvähän tämä on, että tulee tarjontaa enemmän.

Sama saitti. Founding membereinä entisiä finreactorin suurimpia rellaajia ja Finreactorin ex-modeja. Kannattaa tutustua.

- Tinke-80

Grome
27.09.2005, 16:51
Tässä on pari päivää tullut ihmeteltyä, että miksi WinMX ei tarjoo piisejä, mutta syy tuli vastaan kun olin hakemassa päivitystä tms. ongelmaan.

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/1101981039046

hätrikki ||
28.09.2005, 09:44
Taitavat vain WinMX:n miehet olevan palvelimien kanssa laivalla matkalla Vanuatuun, siitä tämä pieni katkos. Syynä maanvaihdokseen ovat todennäköisesti vero-asiat.

http://www.slyck.com/news.php?story=921

jjoni
04.02.2006, 11:01
Tällainen amatööri kysymys Torrenteihin ja Emuleen/muihin p2p ohjelmiin liittyen.
Mikä torrentti niin kun on? Mä oon ymmärtäny et se ois niin kun tavallaan semmonen "linkki" joka avataan esim. DC++ lla ja sit se alkaa lataas sitä tiedostoa, oonko oikeassa?

RedRave
04.02.2006, 11:45
Tällainen amatööri kysymys Torrenteihin ja Emuleen/muihin p2p ohjelmiin liittyen.
Mikä torrentti niin kun on? Mä oon ymmärtäny et se ois niin kun tavallaan semmonen "linkki" joka avataan esim. DC++ lla ja sit se alkaa lataas sitä tiedostoa, oonko oikeassa?

.torrent tiedosto on eräänlainen opaste, jolla käyttäjä A voi ladata käyttäjä B: koneelta tiedostoja, Torrentit avataan normaalisti BitTornado, BitComet taikka ABC ohjelmall. Nämä kaikki ohjelmat löytyvät netistä. Torrentien kantava idea on, että jos lataat gigan kokoisen tiedoston, niin jaat myös sen gigan verran samaa tiedostoa. Näin ainakin useimmilla torrent sivuilla on käytäntö. Ensin siis käyttäjä A lataa muutaman kilon kokoisen .torrent tiedoston ja sen avulla voi alkaa lataamaan itse tiedostoa.

-Mercury-
04.02.2006, 11:59
µTorrent on paras ohjelma.
http://www.utorrent.com/
kevyt ku mikä ja muistia ei vie juuri ollenkaan.

Torrentissa parasta on, että jos on paljon lähteitä, niin tavaraa saa kaikella todennäköisyydellä nopeammin.

Torrentteja saa joko privaattitrackereiltä tai sitten kaikille avoimista jotka ei vaadi rekkaamista.

Donald_22
04.02.2006, 12:52
Bittornadolla voi säätää omaa jakosuhdettaan ja muutenkin erittäin helppokäyttöinen. Muuten hyvä, mutta ei toimi proxyjen kanssa, jos et käytä proxyja niin suosittelen.

Deke
04.02.2006, 13:21
Oon tässä miettinyt, että kuinka paljon ja mitä te uskallatte enään netistä imuttaa noiden krp-juttujen jälkeen?

Master Chief
04.02.2006, 15:14
Oon tässä miettinyt, että kuinka paljon ja mitä te uskallatte enään netistä imuttaa noiden krp-juttujen jälkeen?

Paljon pornoa.

jjoni
04.02.2006, 15:45
.torrent tiedosto on eräänlainen opaste, jolla käyttäjä A voi ladata käyttäjä B: koneelta tiedostoja, Torrentit avataan normaalisti BitTornado, BitComet taikka ABC ohjelmall. Nämä kaikki ohjelmat löytyvät netistä. Torrentien kantava idea on, että jos lataat gigan kokoisen tiedoston, niin jaat myös sen gigan verran samaa tiedostoa. Näin ainakin useimmilla torrent sivuilla on käytäntö. Ensin siis käyttäjä A lataa muutaman kilon kokoisen .torrent tiedoston ja sen avulla voi alkaa lataamaan itse tiedostoa.
Siis itselläkin pitää olla jotain jaettavaa?

1936
04.02.2006, 15:49
Siis itselläkin pitää olla jotain jaettavaa?

Ei. Jaat samaan aikaan sitä tiedostoa mitä olet imuttamassa. Valmiin filen torrentti voi sitten poistaa, jollei sitä halua jakaa.

jjoni
04.02.2006, 16:06
Ei. Jaat samaan aikaan sitä tiedostoa mitä olet imuttamassa. Valmiin filen torrentti voi sitten poistaa, jollei sitä halua jakaa.
Tuleeks näistä pelien ym. latauksista paljon viruksia ja spywareja? Mikä ohjelma on noista turvallisin?

Kapo 00
04.02.2006, 16:24
Tuleeks näistä pelien ym. latauksista paljon viruksia ja spywareja? Mikä ohjelma on noista turvallisin?Saattaahan noita tulla...
Vaikka itselläni on kaupasta ostettu virus/palomuuri -ohjelma. Niin yhden kerran sekin "petti" ja jouduin viemään tietokoneeni huoltoon, koska tietokoneeni sekosi. Olipahan aika kallis opetus sen suhteen että nykyisin en avaa yhtään netistä imutettua tiedosta ennen virustarkistusta.

1936
04.02.2006, 16:25
Tuleeks näistä pelien ym. latauksista paljon viruksia ja spywareja? Mikä ohjelma on noista turvallisin?

Ei mulle ole tullut ainakaan mitään. Käytän ihan päivittäin. Itse käytän Azureusta, jonka olen hyväksi ja kevyeksi havainnut.

Saiko tänne muuten postata noita torrent-sivustoja?

jayton
04.02.2006, 22:25

Ihan kuten ennenkin.
Ennenkuin KRP kolkuttaa minun ovelleni, niin saavat syyttää ensin tuhansia muita, jotka jakavat kymmenen kertaa enemmän materiaalia kuin minä.

(KRP:n sedille(ja moderaattoreille?), jaan ainoastaan tekijänoikeuslain ulkopuolisia tiedostoja, jotka olen itse kuvannut/nauhoittanut.)

Sid
05.02.2006, 02:53
Torrentissa parasta on, että jos on paljon lähteitä, niin tavaraa saa kaikella todennäköisyydellä nopeammin.

Torrentteja saa joko privaattitrackereiltä tai sitten kaikille avoimista jotka ei vaadi rekkaamista.
Jos ajatellaan ns. laillista latailua, niin esimerkkinä haen uusia Linux-distroja nimenomaan torrent-jakeluina. Tavaraa tulee lähes samaan tahtiin kuin suoralla ftp-yhteydellä, julkaisupäivänä jopa nopeammin/helpommin, kun ei tarvitse tukkoiselle ftp-serverille jonottaa.

Grome
07.03.2006, 12:53
WinMX ei ole enää käytössä
Kazaa on matopesä?
DC++ ei jostain syystä suostu toimimaan.

Onko kenelläkään tarjota jotain muuta ohjelmaa? DC++ on kyllä niin helmi, että sitä täytyy tässä lähiaikoina taas yrittää saada toimimaan.

Karzan
07.03.2006, 13:02
Onko kenelläkään tarjota jotain muuta ohjelmaa?

azureus + piratebay

blazee
07.03.2006, 13:16
WinMX ei ole enää käytössä
Kazaa on matopesä?
DC++ ei jostain syystä suostu toimimaan.

Onko kenelläkään tarjota jotain muuta ohjelmaa? DC++ on kyllä niin helmi, että sitä täytyy tässä lähiaikoina taas yrittää saada toimimaan.

Sanoisin että tarkistappa asetuksista oletko Passive vai Active? Uskoisin että sinun dc++ ei toimi (Ei löydy/hae mitään?). Niin vaihdappa activesta -> passiveen tai toisin päin.

pest
07.03.2006, 13:23
Miksi minulla ei toimi p2p ohjelmat kuin 10-120 minuuttia ja sitten verkkoyhteys menee täysin jumiin. Ainoastaan modeemin alhaalla käyttö auttaa. Event Vieveristä löytyy herjoja TCP rajoituksista. Suomenkielisen windowsin virheilmoituksilla ei vaan netistä saa hirveästi irti. Jostain löysin patchin jonka pitäisi nostaa tcp yhteyksien määrää, mutta ei auttanut.

Käyttis WINXPFIXP2, Motorolan kaapelimodeemi, Sonera kaapelinetti.

blazee
07.03.2006, 13:49
En usko että tästä johtuu mutta koitappa pistää modeemisi alle vaikka pari kynää, jotta modeemi ei lämpenisi liikaa. Itsellä johtui juuri tästä. Muuta neuvoa en osaa sanoa? Kaatuuko missään muussa tilanteessa?

Footless
07.03.2006, 16:45
azureus + piratebay
Suosittelen. Ainakin mun kokemuksella hakkaa noi Kazaat ja DC:t mennen tullen.