PDA

View Full Version : Hyönteiset

Sivut : [1] 2

Paitselo
11.09.2002, 18:59
Eilen illalla yritin epätoivoisesti sängyssä maatessani saada unen päästä kiinni. Unen samettisen verhon ylleni langettamisen esti hyttynen. Siis yksi perkeleen HYTTYNEN! Kämpän asunnon ikkunat olivat olleet auki koko illan, koska tuo harvianaisen kuuma aurinko lämmittää näköjään edelleen syyskuussakin asunnon saunaksi päivän aikana. Kivaa kun on on ikkunat etelän puolelle... ruukkukasvit kukoistaa ja mustaturkkinen sisäkissa on todella vittuuntuneen oloinen.

SE HYTTYNEN inisi ensin korvissani heti kun menin nukkumaan. Sitten se ininä häipyi jonnekin. Ajattelin etä se löysi vaimoni mehukkaat pohkeet tai kissamme perseen.
No ei todellakaan. En kuullut enää ininää, mutta yhtäkkiä vasemman käteni peukalossa alkoi tuntua hillitön kutina. Se oli merkki siitä että hyttynen kävi siinä imaisemassa. Tietenkin ajattelin että ötökkä oli nyt saanut kroppansa täyteen verta, ja se menisi perse verestä pullottaen istumaan seinälle... josta voisin sen sitten nautinollisesti läväyttää kuoliaaksi aamulla.

Sitten kulahti viitisen minuuttia. En ollut ehtinyt vieläkään nukahtaa kun vasemman käteni etusormessa tuntui karmea kutina. Ja heti sen jälkeen keskisormi rupesi kutisemaan.
Nousin punkasta ylös kuunnellen vaimon kommennttia: - Miten sinä aina jaksat noiden ötököittesi kanssa pelleillä?

SIIS: Syksyllä verta imevä naarashyttynen on kamala tapaus. Se ei ime kroppaansa täyteen kertaimaisulla, vaan se ikäänkuin piruuttaan saattaa esim. minun tapauksessani hypähdellä ihmisen jokaiselle käden sormelle imupiikillään vittuilemaan. Ja jokaiseta piikin tökkäisystä jää jäljelle kamala kutina!

Tämä nyt oli vaan hyönteisketjun aloitus.

JATKAKAA.

varjo
11.09.2002, 19:42
Hirvikärpänen:

"Vekkuli pikku paskiainen jonka sitkeähenkisyys on ihailtavaa luokkaa"- Näin luonnehti kyseistä otusta Auk: in linjanjohtajamme ,eikä syyttä.

Itse tutustuin kyseiseen otukseen ensimmäistä kertaa Pohjois-Valkealan luonnonpuistossa, armeijan aikana siis. Pk-seudullahan kyseinen otus on varsin harvinainen.

Ensi kohtaaminen oli varsin epämukava, tunsin jotain outoa niskassani ja yritin hätistää ötökän pois kädelläni...no eihän se sellaisesta hätkähtänyt. Piti oikein kynnellä nostaa ennenkuin se suostui päästämään ihostani irti. Pitihän sitä sitten tutkiskella hieman tarkemminkin ja tappaminen onnistui vasta kun painoin etusormeni kynttä peukaloa vasten, ötökän joutuessa siihen väliin, tavallinen puristaminen ei näet siihen pirulaiseen vaikuta kuin positiivisesti.

Noh tuli sitten vietettyä koko syksy hirvikärpästen alueella ja siten niihin tuli tutustuttua myös lähemminkin, onneksi hiusmuoti teki ötököiden poistamisen päänahasta erittäin helpoksi.
Talven myötä ötökät sitten kuolivat ja keväällä ne keräsivät voimia heinäkuun saapumiserää varten...

Traumaattiset kokemukset sitten saivat jatkoa pari viikkoa sitten olleissa suunnistuseuran mestaruuskisoissa Vihdissä. Metsä oli täynnä niitä pirulaisia ja laskin raapineeni vähintään 20 pois päästäni n. tunnin mittaisen juoksun aikana. Tullessani maaliin tunnustelin sitten päätäni tarkemmin ja vielä niitä löytyi, 4 kappaletta. Pirulaiset olivat menneet korvieni juuriin joten en löytänyt niitä pelkällä hiusten taputtelulla...onneksi minulla on vieläkin varsin olematon kampaus.

Näissä pirulaisissa on se veikeä piirre että hyökätessään kimppuun ne tiputtavat siipensä pois jotta ne voivat ryömiä päänahassa entistä matalampina ja siten vaikeammin hätistettävinä...tai siis tätä ötökkää ei saa hätistettyä, kun se päättää tulla sinun päähäsi se myös tulee. Jälkeenpäin se pitää sitten vain repiä pois hiusten seasta.

Oikeastihan ko. ötökät tykkäävät vain hirven verestä eivätkä siten "syö" ihmistä, se ei kuitenkaan estä niitä olemasta vittumaisimpia ötököitä joita tiedän.

Janos
11.09.2002, 20:09
No tämähän tuli hyvään aikaan. Haluaisin nimittäin kysyä eksperteiltä mahdollista vastausta kysymykseeni. Eli kolme yötä sitten menin nukkumaan ja päätin pitää ikkunan auki läpi yön (pirun kuuma muuten). Seuraavana päivän sitten huomasin vasemmassa kädessäni neljä kookasta pinkkiä jälkeä. Kuvittelin tietysti ne ensin hyttysen pistoiksi, mutta kun ne pistot ovat vaan pysyneet sitkeästi siinä nyt tähänkin viestiin saakka. Eikä näytä poiskaan menevän. Eli: Mikä minua pisti? Ei kai sentään ampiainen?

Niin, ja inhoan ja pelkään hyönteisiä. Mitä värikkäämpi ja kookkaampi, sitä pahempi.

dana77
12.09.2002, 10:40
Omat listani ***tumaisuus järjestyksessä on:

1) Hyttyset
2) Paarmat
3) Mäkäräiset (Nämä paskiaiset olivat päässeet unohtumaan).
....
x) Hirvikärpäset
x+5) Ampiaiset

Olen joskus kun turhautuminen hyttysiin on ollut pahimmillaan vakavasti miettinyt biologista myrkkyä, joka tuhoaisi kaikki hyttyset, muttei vaikuttaisi muuhun ekosysteemiin. (kiinnostuneille tiedoksi: en ole vielä löytänyt täydellistä ratkaisua eli ns 'lopullista ratkaisua'). Ei pelkästään ne pistokset, mutta se ininä nukkumaan mennessä.

kangaroo
12.09.2002, 10:54
Viestin lähetti varjo
Hirvikärpänen:

Pk-seudullahan kyseinen otus on varsin harvinainen.

Voi kun olisikin. Riippuu tietysti siitä mitä luet pääkaupunkiseutuun kuuluvaksi. Löytyy niitä Helsingin ja naapurikuntien ulkoilualueiden metsistäkin riittävästi. Tosiaan paskamainen otus. Sienestäjän vihollinen #1.

Janos: samoin on käynyt itselleni. Kun nukkuu ikkuna auki, saattaa ihosta löytyä pieniä kutisevia punaisia paukamia monta vierekkäin pieneltä alueelta. Nilkkoja tuntuvat suosivan erityisesti. Olisi mukava tietää mikä ötökkä on kyseessä, tavallinen hyttynen ei ainakaan. Onkohan täällä etelässäkin jotain Lapin mäkäräisten sukulaisia. Kertokoon joka tietää.

Paitselo
12.09.2002, 11:02
Viestin lähetti Janos
Seuraavana päivän sitten huomasin vasemmassa kädessäni neljä kookasta pinkkiä jälkeä.

No ei ainakaan ampiainen ole kyseessä. Ne eivät lennä yöllä ja aivan VARMASTI ampiaisen pistoon olisit herännyt! On nimittäin tuosta asiasta runsaasti kokemusta.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen mysteeri? Ovatko ne jäljet tasaisin välein ja suorassa rivissä? Kutiavatko ne jos niitä raapii? Olisko kyseessä sittenkin jokin sotilaallinen hytttyskvartetti joka liikkuu iholla jämptissä sulkeismuodossa pistelemässä? Tai onko ikkunasta lehahtanut sisälle nelihampainen vampyyri? Tunnetko heikotusta ja ärsyttääkö auringonvalo? Onko ihosi muuttunut vähäverisen kelmeäksi?

Täytynee soittaa luonnontieteen laitokselle prof. Kauri Mikkolalle, jos hän osaisi auttaa tässä mysteerissä?

vlad
12.09.2002, 11:04
Suhtaudun varsin neutraalilla tavalla kaiken maailman hyönteisiin, kesäisin niiden toimintaa on välillä suorastaan mielenkiintoista seurata, varsinkin muurahaiset ovat jollain muotoa lähellä sydäntäni. Toki negatiivisiakin kokemuksia hyönteisistä on sattunut kohdalle mutta en ole antanut niiden vaikuttaa minuun kielteisesti, ne eivät ole muuttaneet suhtautumistani hyönteisiin.

Muistan lapsuudestani kuinka eräänä syksynä menimme poimimaan jotain marjoja, olisiko ollut puolukoita, koko perheen voimin. Siinä sitten minäkin olin poimivinani puolukoita vaikka tosiasiassa haahuilin pitkin ja poikin metsää. Vauhtia minuun tuli vasta siinä vaiheessa kun astuin maassa sijaitsevan ampiaispesän päälle, seuraukset voinette arvata.

Lähdin juoksemaan kuin hullu perässäni kiukkuinen parvi ampiaisia, loikin kaatuneiden puiden yli hätistellen samalla niitä pirulaisia kimpustani. Taisimpa jopa karjua kuin syötävä! Lopulta ne jättivät minut rauhaan, niin että saatoin istahtaa kannolle lepäämään ja huhuilemaan vanhempiani ynnä veljeäni - joka myös sai osansa näiden ampiaisten raivosta. Kohtalokkaan kohtaamisen positiivista antia oli se, että siihen päättyi sen kertainen marjastuksemme.

Minua ampiaisen pistot eivät juuri häirinneet mutta veljeni laita oli toisin, hänelle kohosi heti suuria paukamia ja jopa koko kämmenselkä turposi tunnottomaksi. Kotona minusta löytyi kymmenen ampiaisen pistoa joista saatoin olla ylpeä. Sikäli olen syntynyt onnellisten tähtien alla ettei ampiaisen pistot tai muut hyönteisten puremat nostata minulle juuri minkäänlaisia paukamia, eivätkä ne kutita minua juuri lainkaan.

Hirvikärpäsistäkin olisi vaikka kuinka kerrottavaa mutta tyydyn vain toteamaan, että ne ovat todella ihailtavan sitkeähenkisiä pirulaisia.

vlad#16.

Annuli
12.09.2002, 11:12
Noi pinkit paukamat on todennäköisesti mäkäräisen pistoja tai sitten jos oikein huonosti on, niin noiden sänkyjen näkymättömisen ötököiden eli punkkien töitä. Meillä Porissa noita salaperäisiä vaaleanpunaisia pisteitä ilmaantuu yleensä keväisin ja olen yrittänyt tehdä laaja-alaista tutkimusta niiden alkuperästä ja noihin kahteen vaihtoehtoon olen jäänyt.

Itselleni suurinta harmia aiheuttava muurahaiset, nuo pihamme vilkasjalkaiset ystävät. Näitä ystäviä omalla pihallamme on enemmän kuin tarpeeksi. Asumme hiekalla, ei ihan rannalla, mutta melkein. Pihaltamme löytyy yksi iso keko, jossa on niitä tavallisia muurahaisia. Maanalaisia pesiä, joissa on keltaisia muurahaisia ja sitten niitä ihan pieniä mustia ja lisäksi ystäviä, jotka ilostukseksemme kasvattavat siivet syksyisin.

Yleensä pystymme elämään rauhanomaista rinnakkaiseloa, mutta silloin tällöin astumme toistemme alueelle ja kohtaus on aina yhtä kipeä. Varpaanväli ja muurahainen ei ole kovinkaan mukava yhdistelmä. Siitä kostoksi nostelen muutamaa kiveä kukkapenkistä ja katselen, kun toisille tulee kiire. Mutta, koska en halua vahingoittaa edes muurahaista, olen tyytynyt kohtalooni ja annan muurahaisten temmeltää niin kauan, kunnes ne eivät anna minun olla rauhassa ja tunkeutuvat meille sisään. Se olisi sodanjulistus.

Mr Pilli
12.09.2002, 11:17
Srrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, tuossa viimepäivien yleisin ääni meidän makuuhuoneessa. Tähän aikaan vuodesta ilmat viilenee ja kärpäsetkin sen huomaa ja haluavat sisätiloihin. Aamulla jo ennenkukon laulua nuo pienet surisevat paskiaiset päättävät aloittaa, tiedustelulennot sänkymme yläpuolella, tehden vi..umaisia syöksyjä korvalehdella, nenälle ja kaikille peitosta vapaille raajoille. Viime aikoina olen nukkunut oikea kärpäslätkä sängyn vieressä (vaimon rintojen lisäksi), mutta kun makuuhuoneessamme on vino katto ja korkeimmillaan 4,5 metriä korkeutta ei pituus aivan riitä edes kärpäslätkän kanssa. Joten olen alkanut harrastamaan tarkkusheittoa sohvatyynyjen kanssa, jotta saisin edes muutaman alas.
Helposti voisi sanoa että kärpäset ovat minullekkin velkaa viimeisen kuukauden ajalta n.4:n yön unet yhteensä.

Tj
12.09.2002, 11:31
Kah, hyönteiset, nuo entomologien pienet ystävät!

Kun olin pieni ja kävimme perheen kanssa mökillä Ranualla, löytyi mökin seinästä usein hemmetin isoja Sarvijaakkoja (liekö se oikea nimi em. otuksille?) sellaisia vihreitä tai mustia n. 3 sentin pituisia surisijoita. Ja mökin takaa hemmetin iso muurahaispesä. No, minä nuorena ötökkäbiologina suosin jo tuolloin Darwinismia eli vain vahvin voi selvitä luonnossa - ajattelutapaa, joten päätin kokeilla tuota ja nakkasin pari sarvijaakkoa muurahaispesään. Taistelu oli kuin olikin hurjaakin hurjempi ja vaikka muurahaisia oli tuhansia, selvisivät sarvijaakot silti turvaan pois muurahaispesästä.

Tuon jälkeen en ole kyseisiä ötököitä kiusannut vaan tuntenut aina niitä kohtaan suurta kunnioitusta. Erästä suursukeltajaakin kohtaan niin suurta että söin sen epätietoisena nassikkaana sen suurempia ihmettelemättä.

dana77
12.09.2002, 11:40
Pitää ampiaisista kertoa tapahtuma viime viikonlopulta, kun se tyttöystävän mielestä oli jotenkin hassu, vaikka itse en tähän hassuuteen yhdy. Olin metsähommissa ja kannoin karsittuja puunrunkoja pinoihin. Minulla oli juuri käsissä täysi lasti, kuin vasempaan sieraimeeni lensi ampiainen! Kun kädet olivat täynnä, niin ei siinä auttanut muu kuin tehdä napakka puhallusliike ja sillä kyseisestä kiusankappaleesta päästiin. Ei se edes lähtenyt kostoretkelle. Muutenkin olen huomannut ettei ampiaisita ole juuri haittaa, kun ei niitä ala huitomaan tai muuten häiritse.

JypFabu
12.09.2002, 12:29
Täytynee teille paljastaa tuo mieltänne riivannut hyönteisongelma: Kyseessä on mitä luultavammin pääasiassa lintupoloisten elämää sulostuttava vintiö nimeltä lintupunkki, kertakaikkisen pikkuruinen otus, jolla on hirmuiset leuat. Suurennuslasilla jos jaksatte vuodevaatteitanne tutkiskella saattaa eteenne tulla tämä ei niin kaunis olio. Huoli kuitenkin pois, puremat eivät ole vaarallisia, joskin viheliäisiä ja riesa on pääasiassa vuodenaikariesa (kevät, syksy). Pahimmillaan nuo lukuisat puremat saattavat aiheuttaa kutisevan ja kirvelevän reaktion, joka pahenee entistä tuskallisemmaksi jatkuvasta raapimisesta, mutta ajan kanssa sekin paranee, nim. been there, seen that.

Paitselo
12.09.2002, 14:39
Puutiainen ei ole mitään sukua talitiaiselle eikä kirjosiepolle, vaan kyseessä on yksi inhottavimmista Suomen luonnossa lymyävistä hyönteisistä. Jokainen ihmispolo, joka on edes kerran elämässään joutunut nyhtämään punkkia irti iholta, laittaa varmasti tuon ällön olion Iljetys Top Fiveen ikuisille kärkisijoille. Kun kaikenlisäksi on kyseessä ötökkä joka pahimmassa tapauksessa voi tartuttaa ihmiseen vakavan taudin (Kumlingen kuume), niin ei ole todellakaan hauskaa kohdata tuota verenimijää livenä.

Minä kohtasin punkin livenä ensimmäisen kerran elämässäni vasta toissa kesänä. Tämä on kyllä ihme, sillä olen koko ikäni kaiket kesät perhosharrastukseni takia pyörinyt niityillä ja pöheiköissä - kuitenkaan punkkiin en ole ennen törmännyt.
Huomasin sen pikku pirulaisen eräänä iltana kesämökilläni kun olin tullut saunasta. Istuin reteesti munasillani kuistilla vilvottelemassa ja tuli siinä ohimennen suomalaiskansaliseen tapaan kaiveltua munaskuita hieman... tuntui vielä nääs saunan jälkeen vähän kosteelta. Silloin huomasin kauhukseni kivesten välissä jonkin ylimääräisen patin. Punkkihan se oli, ja aika suureksi se oli jo ehtinyt itsensä imeä.
Olin sillä hetkellä yksin mökillä, joten alkoi hikinen ja vaivalloinen urakka kun yritin peiliä avuksi käyttäen punkkipihdeillä nyhtää sitä verenimijää munistani irti. Istuin alasti kuistin pöydällä ja tiirailin nolona jalkoväliäni peilin kautta - pihdit lipsahtelivat sinne sun tänne ja ainakin isot tukut karvoja sain nyittyä kivespusseista irti ennenkuin vihdoinkin sain otteen siitä punkista. Hiki valui pitkin naamaani kun varovasti kiertoliikkeellä sain sen vedettyä pois. Onneksi. Muuten olisin kai joutunut lähtemään naapurimökille hakemaan punkinnyppimisapua... ja olisihan se ollut noloa revitellä omaa hanuriaan mökkinaapurin naaman edessä.

Kamala otus kaiken kaikkiaan. Siis se punkki, ei se minun naapuri.

JypFabu
12.09.2002, 15:38
Sen verran täytyy huojentaa pahaa-aavistamattoman jatkoaikalaisen mieltä, että tuo predatorin hyytävä punkki elämys ei ole ihan niin vakava tämän lintupunkin kohdalla. Ihmiselle kun tämä ötökkä ei tiettävästi aiheuta näitä pahoja tauteja, ei ime verta, vaan puree kun pentele ja saa aikaan nämä kutisevat ja kirvelevät paukamat.

Kun kys. luonnon iljetys oli kalvanut nilkkani vereslihaiseksi kutisevaksi mössöksi, tartuin härkää sarvista ja rupesin tutkiskelemaaan sänkyämme ihan suurennuslasilla ja kas, kohta minua tuijotteli ilmestyskirjan petoa muistuttava vihertävänkeltainen hirmuiset leuat omaava eliö.

Enempi vähempi monivaiheisen metsästyksen jälkeen sain pyydettyä yhden sankarin elävänä ja kiikutin sen ympäristökeskuksen biologien tutkittavaksi. Tulos oli tuo edelläkertomani ja johtuen kausiluonteisuudestaan myrkyttämälläkään kuulemma ei saa muuta aikaan kuin epämiellyttävän sängyn ja edelleen purevat lintupunkit. Linnuille nama ötökät kuulemma ovat jopa hengenvaarallinen riesa, mutta ihmistä eivät jaksa syödä kuin osin.

Paitselo
12.09.2002, 15:54
Mökilläni Etelä-Savossa elelee sellainenkin ällö ötiäislaji, kuin tuhatjalkainen. Löytyyhän noita ihan Helsingistäkin rannikoilta (kivien alta) mutta nämä savolaiset tuhatjalkaiset ovat isoja vonkaleita stadilaisiin serkkuihinsa verrattuna. Ne ovat sellaisia kiiltävän mustia väriltään ja pisimmät yksilöt ovat olleet 7cm - 8cm pitkiä ja se ruumiin paksuus on n. 2 mm - 4 mm. (olen mitannut!).
Se ei ole mitenkään mielyttävän tuntuinen olio, jos se sattuu vaikka mökin katosta putoamaan yöllä pimeässä sängyssä loikoilevan ihmisen naamalle - tai suuhun. Niitä jalkoja vilistää sen mustan mahan alla kamala määrä ja sen ruumis on omituisen "tiukan" tuntuinen... jos sitä yrittää litistää vaikka sanomalehdellä lattiaa vasten, niin ei se onnistu... tuntuu niinkuin yrittäisi litistää muovista sähköjohdon kappaletta.
Olen huomannut että tuo inhotus änkeää mökin sisätiloihin varsinkin sateella ja ilmojen ollessa päivisin viileitä alkukesästä. Tänä kesänä en bongannut ainuttakaan mustaa luikeroa, mutta edellisenä kesänä ne olivat koko hemmetin kesäkuun riesana. Ja niitä oli paljon. En ole koskaan tosin huomannut että tuo musta tuhatjalkainen pyrkisi puremaan ihmistä - kenties sillä ei ole touhuun sopivaa suuta? En ole viitsinyt ruveta sen naamavärkkiä mikroskoopin alla tutkimaan... vielä. Jos niitä taas ensi kesänä näkyy, niin täytynee tutkia lähemmin sen naaman hymykuopat ja finnit...

JMK81
12.09.2002, 16:15
Mikä ihmeen hyönteinen tämä on?

Ampiasen (kelta-musta) näköinen, mutta noin 5-6cm pitkä. 3 isoa piikkiä joista ylin n.2,5cm ja alin 1cm. Keskimmäinen tietysti jotain siltä väliltä. Lentämässä en nähnyt näitä (2kpl) mutta, halkopinon päältä kuului outoa voimakasta "kuminaa", joka aluperin herätti mielenkiintoni.

Aluksi tuli mieleen, että onko kyseessä itänaapurimme uusi testauvaiheessa oleva pitkänmatkan vaikoiluvehje, mutta en usko. Tai sitten kunigatar herhiläinen, mutta miksi juuri meidän mökkipihalle ja vielä kaksin kappalein. Eikös herhiläiset ole todella harvinaisa?

Tästä on suunnilleen 3 vuotta, mutta sen jälkeen ei ole näkyny eikä kuulunu.

PS. Mäkäräiset ei syö tietääkseni sisällä..

Paitselo
12.09.2002, 16:29
Kerrotaan nyt tämäkin erikoisuus:

Heinäkuun puolivälissä olin mökilläni jälleen kerran virittänyt tehokkaan elohopealampun houkuttelemaan yöperhosia.
Oli pimeää, kello oli jo öbaut 02.00 kun istuin siinä lampun valopiirin ulkopuolella kytiksellä. Olin väijynyt siinä jo pari tuntia ja saalis oli ollut hyvää tasoa: silmäkiitäjiä, mäntykiitäjiä, sireenikiitäjiä, isosiilikkäitä ja jopa yksi suuri valkovillakas! Ja paljon yökkösiä ja yksi kirjokehrääjäkin, vaikka sen ei pitäisi enää heinäkuussa lentää!
Sitten koin yllärin kun pääni vierestä lensi kumeasti pöristen jokin iso tumma hahmo pörräämän siihen lampun ympärille. Se pyöri siinä villisti kymmenkunta kertaa lampun ympäri, välillä se kopautti lamppua lentäessään... sitten se putosi huumaantuneena lampun alle maahan virittämäni valkoisen lakanan pinnalle. Olin varma että se oli jokin hemmetin iso kehrääjä tai kiitäjä... mutta ihmetykseni oli suuri kun menin lähemmäksi katsomaan että mikä ihme siinä lakanalla köllöttää.
Se nimittäin oli suomalaisittain aivan JÄRKYTTÄVÄN ISOKOKOINEN KIILTÄVÄNRUSKEA KOPPAKUORIAINEN! Semmoinen ison miehen peukalon paksuinen köriläs, pituutakin oli 6 cm ja kamalan näköiset leuat naamassa! Ajattelin ensin, että se oli jokin harvinaisen isoksi kasvanut tamminkainen, mutta ne leuat eivät olleet sille lajille ominaiset.
Otin tietenkin otuksen myrkkypurkkiini ja seuraavana päivänä yritin laittaa vahvimman mahdollisen perhosneulan sen panssarin läpi - eipä onnistunut. Niinpä säilöin sen pumpulilla pohjustettuun lasipurkkiin.
Nyt tuo koppis on ollut luonnontieteen laitoksella Helsingissä tutkittavana jo seitsemän viikkoa mutta vieläkään sille ei ole pystytty määrittämään nimeä. Laitokselta prof. Mikkola totesi minulle, että saattaa hyvinkin olla uusi laji Suomessa... niitä välillä vaeltaa lentäen pitkiäkin matkoja esim. Suomen itäpuolelta helleaaltojen aikana.

Muuten, mitäs jos tuollainen iso koppis osuu AVONAISTA kypärää käyttävän moottoripyöräilijän naamaan yli satasen vauhdissa! SE on muuten melko kova tälli! Reilun stidiaskin kokoinen panssarikuorinen mollukka...

Paitselo
12.09.2002, 16:42
Viestin lähetti JMK81

Ampiasen (kelta-musta) näköinen, mutta noin 5-6cm pitkä. 3 isoa piikkiä joista ylin n.2,5cm ja alin 1cm. Keskimmäinen tietysti jotain siltä väliltä. Lentämässä en nähnyt näitä (2kpl) mutta, halkopinon päältä kuului outoa voimakasta "kuminaa", joka aluperin herätti mielenkiintoni.

Siis hetkinen. 5 - 6 cm pitkä? Oletko nyt ihan varma? Katsopas vaikka viivottimelta, miten ISO on 6 senttiä pitkä hyönteinen! Ja missäs päin ruumista ne kolme piikkiä sijaitsivat? Oliko ne varmasti piikkejä?
Noin iso keltamusta ja ampiaisen näköinen otus Suomessa voi olla vain ja ainoastaan Iso lasisiipi tai Haavan lasisiipi. Ne muuten ovat perhosia, vaikka ne todella muistuttavat turboahdettua ampparia keltamustine ruumiineen ja läpinäkyvine siipineen. Jospa siinä halkopinon päällä oli menossa lasisiipisten köyrintätuokio? Nuo mainitsemasi piikit kyllä häiritsevät nyt pahasti.
Minä olen pari kertaa päässyt seuraamaan isojen lasisiipisten lemmenleikkejä rantakaislikossa. Se on melkoista pörinää ja siinä korkeat kaislat huojuvat ja rapisevat nuorenparin tempoillessa...

Jos niillä todella oli kummallakin KOLME piikkiä (ruumiin takaosassa kai?) niin en kyllä yhtään tiedä, mikä laji on kyseessä. Olisko Tsernobylistä pörähtänyt jokin mutantti kylään?

Spencer
12.09.2002, 16:57
Kuljin tuossa kesän töihin kypärä päässä. No juu, siis moottoripyörän kyydissä. Eräänä aamuna ilma oli senverran lämmin että pidin visiiriä raollaan. Muuten meni mukavasti, mutta noin neljänkympin nopeudessa lensi jonkinmoinen ötökkä suoraan suuhuni.
Rempseänä poikasena vittuillakseni nielaisin koko ötökän, joten hiukan jäi harmittamaan ötökän rotu, pukeutuminen sekä sukupuoli.
Ihan kiva ettei vauhtia ollut enempää, eikä se saatanan surisija uinut silmääni.

Paitselo
12.09.2002, 17:11
Viestin lähetti Spencer

Rempseänä poikasena vittuillakseni nielaisin koko ötökän, joten hiukan jäi harmittamaan ötökän rotu, pukeutuminen sekä sukupuoli.

Spencer, ettäs kehtasit! Jokaisella moottoripyörilijällä pitäisi olla sivulaukuissa AINA mukana teleskooppivarrella varustettu perhoshaavi ja muutama myrkkyputeli (jossa putelin pohajalla on etikkaeetteriin kostutettua pumpulia).
Oliko se edes rapea? Tuliko sellainen "hapankorppu- tai näkkärifiilis" kun sitä mutustit? Millainen oli maku? Tuskin se oli ainakaan metsälude, koska siinä tapauksessa olisit vetänyt pitkän mustan jarrutusvanan asfalttiin, ennenkuin hyökkäät oksentamaan...

Spencer
12.09.2002, 17:22
Viestin lähetti Predator

Oliko se edes rapea? Tuliko sellainen "hapankorppu- tai näkkärifiilis" kun sitä mutustit? Millainen oli maku? Tuskin se oli ainakaan metsälude, koska siinä tapauksessa olisit vetänyt pitkän mustan jarrutusvanan asfalttiin, ennenkuin hyökkäät oksentamaan...

Et muuten usko, mutta paikassa jossa olin töissä, työskenteli myös tällainen ötökkäfiili. Sillä oli firman autossa varmaan litra sitä kloroformia ja ja purkkeja joka lähtöön. Perhosia se virallisesti keräili, mutta näkyipä muutkin ötökät kelpaavan. Epäilen kyllä että se kippas itse sitä klro..korl..no sitä.
Syömäni ötökkä muistutti nieltynä etäisesti ehkä heikosti muussattua lanttulooraa.
Pääsi vaan pirulainen niin nopeasti livahtamaan suoraan nieluun, etten ehtinyt puraisemaan. Ja pyörän selässä olin nimenomaan kyytiläisenä, joten byytta olisi tullut kenties kuljettajan niskaan. So not.

JMK81
12.09.2002, 18:13
Viestin lähetti Predator

Siis hetkinen. 5 - 6 cm pitkä? Oletko nyt ihan varma? Katsopas vaikka viivottimelta, miten ISO on 6 senttiä pitkä hyönteinen! Ja missäs päin ruumista ne kolme piikkiä sijaitsivat? Oliko ne varmasti piikkejä?
Noin iso keltamusta ja ampiaisen näköinen otus Suomessa voi olla vain ja ainoastaan Iso lasisiipi tai Haavan lasisiipi. Ne muuten ovat perhosia, vaikka ne todella muistuttavat turboahdettua ampparia keltamustine ruumiineen ja läpinäkyvine siipineen. Jospa siinä halkopinon päällä oli menossa lasisiipisten köyrintätuokio? Nuo mainitsemasi piikit kyllä häiritsevät nyt pahasti.
Minä olen pari kertaa päässyt seuraamaan isojen lasisiipisten lemmenleikkejä rantakaislikossa. Se on melkoista pörinää ja siinä korkeat kaislat huojuvat ja rapisevat nuorenparin tempoillessa...

Jos niillä todella oli kummallakin KOLME piikkiä (ruumiin takaosassa kai?) niin en kyllä yhtään tiedä, mikä laji on kyseessä. Olisko Tsernobylistä pörähtänyt jokin mutantti kylään?

En nyt tasan tarkkaan muista pituutta, mutta toi oli karkea arvionti, ja saattoi hyvinkin olla sen pitunen päästä piikin päähän. Ja kyllä perästä lähti 3 KOLME isoa "piikkiä" tai mitä lie seivästä.

Kyllähän se tota Haavan Lasisiipeä (http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/sesioidea/sesiidae/sesiinae/sesia/index.html#apiformis) muistuttaa, mutta ne kolme jotain siitä puuttuu

harva
12.09.2002, 18:21
Viestin lähetti Predator
Olin varma että se oli jokin hemmetin iso kehrääjä tai kiitäjä... mutta ihmetykseni oli suuri kun menin lähemmäksi katsomaan että mikä ihme siinä lakanalla köllöttää.
Se nimittäin oli suomalaisittain aivan JÄRKYTTÄVÄN ISOKOKOINEN KIILTÄVÄNRUSKEA KOPPAKUORIAINEN!

Kuvaus itse öttiäisestä sopisi suursukeltajaan. Käytöksestä en tiedä. Toisaalta sen olisi varmasti tuo proffa tunnistanut. Aika petoja ovat joka tapauksessa nekin. Elävät siis suurimman osan aikaa vedessä ja popsivat mm. pikkukaloja.

Voittaja
12.09.2002, 18:23
Nyt päästiin asiaan! Täällä kirjoittelee kaikkien itikoiden/hyttysten/mäkäräisten/ym..lempiateria. Paras/vittumaisin esimerkki oli pari kesää sitten, kun kaveriporukalla oltiin grillailemassa erään kaverin pihalla. Kaunis kesäpäivä, aurinko paistoi, ei pilviä, vieno tuuli, hyvää safkaa ja loistavat nesteytykset. Hyttysiä ei näkynyt missään, ja itsekkin siitä riemastuneena päätin olla pihalla vain pyyhe peittonani. No, vartti ehti kulua, ja ensimmäiset havainnot noista paskiaisista voitiin kirjata. 1, 2, 3,...vähitellen niitä kerääntyi pihalle, ja kaikki tietenkin meikäläisen ympärille kaveraamaan. Kaikki muut 5 tyyppiä istuivat samanlaisessa vaatetuksessa vierellä, ja nauroivat kun meikäläinen tappoi niitä nopeampaa kuin lajin MM-kisoissa konsanaan. Yritinpäs mennä jopa savun suojaan "piiloon", mutta si se mitään auttanut, sitkeimmät sissit niistä tunkivat itsensä sinnekin sen sijaan että olisivat alkaneet hätistelemään niitä muita äijiä siinä pihalla. Loppujen lopuksi oli luovutettava, ja piti hakea hieman vaatetta päälle, ja samalla päästiin hyttysistäkin eroon, muut eivät vissiin niille kelvanneet.

Paitselo
12.09.2002, 18:32
Viestin lähetti harva

Kuvaus itse öttiäisestä sopisi suursukeltajaan. Käytöksestä en tiedä. Toisaalta sen olisi varmasti tuo proffa tunnistanut. Aika petoja ovat joka tapauksessa nekin. Elävät siis suurimman osan aikaa vedessä ja popsivat mm. pikkukaloja.

Nimim. harva - kiitos kommentistasi. Kyseessä ei kuitenkaan ole suursukeltaja. Tällä minun valolle tulleella koppiksella oli todella ISOT LEUAT! Ja minulla on kokoelmissani 32 suursukeltajaa... ne eivät todellakaan tule tässä nyt kyseeseen.

Olishan se hurjaa jos tämä olisi jokin ihan ennentuntematon laji? Saisin silloin ehkä antaa sille suomenkielisen nimen? Sinä olisikin miettimistä... saisi oman nimensä kaikkien jälkipolvien hyöntieisiä tutkivien ihmisten luettavaksi.. oooh...

Paitselo
12.09.2002, 18:45
Viestin lähetti Voittaja
Yritinpäs mennä jopa savun suojaan "piiloon",

Dear Voittaja. Sinun aineenvaihduntasi on ilmeisesti melko vilkasta ja ennustaisin että olet melko "paksussa kunnossa" kavereihisi verrattaessa. Nimittäin hyttynen (siis naaras) reagoi ihmisen ihon lämpöön ja hien hajuun kaikkein parhaiten. Mitä enemmän erität hikeä, sitä varmemmin saat hyttyset kimppuusi.
Tähän ei edes vaikuta illan mittaan kaveriporukassa juotu viinan määrä... hyttynen löytää sen parhaan ateriakohteensa kuitenkin, ja siinä ei vaikuta vaatetuksen väri mitään - vaikka jotkut väittävät muuta.
Gini on ainoa viina jolla voi hyttysiä torjua. Kun juot tarpeeksi vahvaa giniä, niin hikoilet ilmoille niin paljon kiniinihöyryjä, että mikään lentävä hyttyslaji ei pysty ihollesi laskeutumaan. Tosin tuossa vaiheessa giniä pitää olla kitusissa niin paljon, että kyseessä on krapula tyyliin "Kalliovuorten Karmea Kostaja Kellojen Kanssa"... joten siitä vaan pohdintaan, että mikä on paras tapa torjua noita verta imeviä otuksia...

Voittaja
12.09.2002, 18:54
En todellakaan ole mikään sintti, mutta en myöskään nyt niin kovinkaan paksussa kunnossa. Hikoilukaan ei ollut sen kummempaa kuin muilla(luulisin:)). Aineenvaihdunta kylläkin toimii ihan kiitettävästi...

Tuo edellinen tarina ei todellakaan ollut mikään ainutkertainen tapahtuma, valitettavasti...

JMK81
12.09.2002, 19:06
Lähetin jollekin asiantuntijalle sähköpostia, ja kysyin tästä kummajaisesta. Puolituntia kesti kun kolahti luukusta alas vastaus:

Olisiko Jättipuupistiäinen? Katso "Urocerus gigas". "Piikki" on munanasetin, normaalisti on
vain yksi, mutta ehkä "suojukset" on jotenkin levinnyt, ja näyttää
kolmelta piikiltä...?

Ja tuossa
kuva (http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/hymenoptera/symphyta/siricoidea/siricidae/siricinae/urocerus/flavicornis-1.jpg)

Paitselo
13.09.2002, 08:09
Viestin lähetti JMK81

Olisiko Jättipuupistiäinen? Katso "Urocerus gigas". "Piikki" on munanasetin, normaalisti on
vain yksi, mutta ehkä "suojukset" on jotenkin levinnyt, ja näyttää
kolmelta piikiltä...?

Ja tuossa
kuva (http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/hymenoptera/symphyta/siricoidea/siricidae/siricinae/urocerus/flavicornis-1.jpg)

Tuohan oli hyvä havainto! Olishan minun pitänyt myös muistaa että pitkällä munanasettimella varustetut pistiäiset leväyttävät sen "piikkinsä" ikäänkuin auki kolmeen osaan ainakin siinä vaiheessa kun ne ovat kuolleet ja kuivahtaneet. Näin on käynyt ainakin niille pistiäisille joita minun kokoelmissani on neulattuina. Mutta tuo oli uutta että se munanasetin voi olla levinneenä ötökän eläessä? Aina oppii näköjään uutta...

Paitselo
25.02.2003, 16:21
Tämän helmikuisen lämpöaallon myötä täällä etelässä Helsingissä alkaa jo hyönteismaailma heräillä!

Meikäläisen duunipaikalla autohallissa lentelee jo pieniä kärpäsiä - vaksi niitä leikkisästi nimittää ruumiskärpäsiksi (en ole koskaan äijän "huumoria" ymmärtänyt).

Viime viikon auringonpaisteessa bongasin Helsingin Arabianrannassa lumella hyppeleviä pihtihäntäisiä! Enpä muista noita pikkuruisia ötiksiä nähneeni hereillä koskaan aikaisemmin helmikuuun puolella, maaliskuussa niitä kyllä jo usein näkyy.

Jos lämpötila jatkuu täällä etelässä näin korkeana, niin aivan lähiviikkoina ilmestyvät ensimmäiset perhoset maisemiin. Se kaikista ensimmäisin tulee todennnäköisesti taas kerran olemaan tyttöperhonen. Tämä ei ole mikään perverssi vitsi, vaan tuon niminen pikkuruinen perhoslaji on se kevään alkamisen ensimmäinen varma merkki joka vuosi.

Koska tämä on hyöteisketju, niin en puhu tässä mitään linnuista... vaikka esim. kiuru on bongattu Hangossa jo kaksi viikkoa sitten ("kuu kiurusta kesään")...

Sistis
25.02.2003, 16:49
Viestin lähetti Predator
Tämän helmikuisen lämpöaallon myötä täällä etelässä Helsingissä alkaa jo hyönteismaailma heräillä!

Meikäläisen duunipaikalla autohallissa lentelee jo pieniä kärpäsiä - vaksi niitä leikkisästi nimittää ruumiskärpäsiksi (en ole koskaan äijän "huumoria" ymmärtänyt).

Onneksi olkoon, mutta pistän vielä paremmaksi. Nimittäin, viime viikon torstaina opintoihin lähtiessäni kiinnitin huomiota siihen, että opiskelijasolussani, pohjoisessa Tampereen kaupungin Hervannan kaupunginosassa lensi joku isohko ötökkä. No kiireessä en ehtinyt katsoa sen tarkemmin, mikä se on ja hetken jo epäilin, että kyseessä oli GOOM-risteilyn turruttamien aivojeni joku kummallinen harha-aistimus.

Mutta, kun palasin kämpille samana iltapäivänä koko totuus paljastui. Kyseessä oli ampiainen! Tai mistäs minä tiedän, olisiko se ollut mehiläinen. Joka tapauksessa sellainen musta-keltaraitainen lentävä vekotin, mikä pistää.

No ei se mitään. Viinilasi käteen, ampiainen sinne ja sen jälkeen parvekkeelle. Paleltukoon pakkasessa. Mitäs tuli liian aikaisin ja väärään paikkaan.

Kerrohan Preda, tai joku muu meikäläistä fiksumpi hyönteisasioissa, että oliko kyseessä vain joku sitkeä naparetkeilijä-ampiainen, vaiko selkeä huonekasvi-ilmiön merkki, vai maailmanlopun merkki vai muuten erikoinen tapaus vai ihan normaali luonnonilmiö....

Paitselo
25.02.2003, 17:06
Viestin lähetti Sistis

Kerrohan Preda, tai joku muu meikäläistä fiksumpi hyönteisasioissa, että oliko kyseessä vain joku sitkeä naparetkeilijä-ampiainen, vaiko selkeä huonekasvi-ilmiön merkki, vai maailmanlopun merkki vai muuten erikoinen tapaus vai ihan normaali luonnonilmiö....

Ei mitään hätää, kyseessä on aivan normaali ilmiö.
Viime viikon auringonpaiste lämpöaaltoineen sai monet aikuisena talvehtineet hyönteiset luulemaan, että nyt on öbaut maaliskuun loppuvaihe menossa.
Senpä takia tänne Suomeen saapui jo hyöteisiä syöviä muuttolintujakin, mutta minä pahaa pelkään että noille ensimuutajille tulee vielä kova nälkä ja vilu, ennenkuin huhtikuun alussa vakiosti ilmestyvät lentävät hyönteiset tarjoavat vasta itsensä lintujen ruuaksi.

Kevättä rinnassa siellä Hämeessäkin, Mahtavaa!

Kosketus
25.02.2003, 17:52
Viestin lähetti JMK81

JMK81:lle tiedoksi, että täältä löytyy toinenkin saman tapaisen UFOn nähnyt. Tapahtui viime kesänä pohjois-suomessa: Olin selvinpäin ottamassa aurinkoa, kun huomasin talon räystään juuressa jonkun omituisen näköisen otuksen mönkivän eteenpäin. Terästin näköäni ja niiden seuraavien lyhyeltä tuntuvien sekuntien aikana ehti otuksesta piirtyä mieleeni seuraavanlaiset tuntomerkit: Ulkomuoto kuin hapsenkattijaisella (virallisen tuntuinen nime, he he), pituus 6cm, muuten musta, mutta jalat, tuntosarvet ja silmät täysin kirkkaan keltaiset !
Ikänäni en ole tämmöistä elukkaa eteeni saanut, joten siinä vaiheessa kun se nosti kytkintä ja irtosi seinästä lähtien tulemaan suoraan kohti, minun oli varmuuden vuoksi pakko heittäytyä lepolassiltani maahan ja ampaistava konttaamalla kohti avoinna olevaa parvekkeen ovea.
Ajattelin ensiksi, että kyseinen hyönteinen on varmasti ulkomaista alkuperää ja on tullut maahamme jonkun rahtialuksen ruumassa, mutta nyt alkaa vaikuttaa siltä että kyseessä oli jättipuupistiäinen. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää !

mikkojii
26.02.2003, 13:00
Lentävät hyönteiset jaetaan kolmeen ryhmään
1. Hyttyset
2. Ötökät
3. Perhoset

Ei-lentävät hyönteiset jaetaan kolmeen ryhmään
1. Madot
2. Mönkiäiset
3. Muurahaiset

Näiden kahden edellisen ryhmän ulkopuolelle hyönteisistä asettuu leppäkerttu

Paitselo
26.02.2003, 15:32
Viestin lähetti mikkojii

Näiden kahden edellisen ryhmän ulkopuolelle hyönteisistä asettuu leppäkerttu

Nyt tuli biologian maisterilta suht jäätävä lista. Jos leppis ei sijoitu mihinkään noista mikkojiin ansiokkaasti listaamista hyönteisryhmistä, niin entäs sitten satiaiset? Mihin ryhmään ne kuuluvat? Ovatko ne kenties ns. seurusteluvammahyönteisiä?

mikkojii
27.02.2003, 09:27
Viestin lähetti Predator
Nyt tuli biologian maisterilta suht jäätävä lista. Jos leppis ei sijoitu mihinkään noista mikkojiin ansiokkaasti listaamista hyönteisryhmistä, niin entäs sitten satiaiset? Mihin ryhmään ne kuuluvat? Ovatko ne kenties ns. seurusteluvammahyönteisiä?

Tämä on sitä kuuluisaa universumin hallintaa. Maailmankaikkeus pitää pystyä luokittelemaan ja kaikki asiat pitää saada kategorioihin, ettei mene pieni ihminen sekaisin. Biologian maisteri mikkojii ottaa vakavaan harkintaan satiaiset. Mihin hittoon ne kuuluu... hmm... Perkeleen Preda! Pilasit huomiollasi mun selitysmallin, jonka piti olla yhtä aukoton kuin suhteellisuusteorian.

Paitselo
03.07.2003, 19:48
Niin, tuossa koko kesäkuun ötököitä mökkimaisemissa tutkailleena huomasin tällaisenkin jutskan:

Ruostesiivet nussivat yli 24 tuntia putkeen.

Ruostesiipi on sellainen pienehkö yöperhonen. Lajin uroksen etusiivet ovat voimakkaasti ruosteenpunaiset, kun taas naaras on väriltään tylsän harmaa.
Mökkini seinustalla huomasin komean ruostesiipiuroksen pokanneen neidon itselleen ja niinpä tämä nuoripari oli täydessä "panemisen touhussa" öbaut kello 11.00 aamupäivällä. Noh, ei siinä mithän mutta kun se seksiakti jatkui samassa paikassa, samassa asennossa vielä seuraavana päivänäkin klo 14.00... kundi oli pidellyt daamiaan "sillai" yli 24-tuntia!

Tämä perhoslaji muuten "kutee" olemalla perseet vastakkain pystysuoralla pinnalla. Revi siitä Kama Sutra... yli 24-tuntia siis...

Pikku Myy
03.07.2003, 20:44
Viestin lähetti Janos
Kuvittelin tietysti ne ensin hyttysen pistoiksi, mutta kun ne pistot ovat vaan pysyneet sitkeästi siinä nyt tähänkin viestiin saakka. Eikä näytä poiskaan menevän. Eli: Mikä minua pisti? Ei kai sentään ampiainen?
.

Olen ymmärtänyt että noita aiheuttaisi sellainen ötökkä kuin polttiainen. Se/ne on paljon hyttystä pienempiä ja pääsee siten mm. hyttysverkon läpi. Niiden piikki/leuat/millä ikinä ne sitä verta imevätkin, on senverta heikko, että ne joutuvat monta kertaa puremaan ennekuin löytävät hyvän paikan. Siksi siis niitä paukamia nilkoista ym löytyy niin pirusti.

Paitselo
07.07.2003, 18:56
Viestin lähetti Pikku Myy
polttiainen.

Kiitos nimim. Myylle osallistumisesta tähän ötökkäkeskusteluun.
Kyseessä saattaa hyvinkin oll polttiainen... mutta panes tämä asia mietintään:

- Suomessa on yli 20 erilaista mäkärälajia... ne kaikki syövät verta rikkomalla leuoillaan uhrin ihon ja sitten ne imevät... mäkäräkään siis polttiaisen taapaan ei suinkaan PISTÄ, vaan puree!
Hyttyset pistävät, paarmat purevat.

teemu73
08.07.2003, 08:38
Paras kokemani hyönteiskokoelma on kesämökkimme puusee-käymälässä. Sieltä ei koskaan osaa aavistaa mikä seuraavaksi kävelee persettä pitkin isompaa asiaa toimittaessaan. Kattoon ilmestyy joka kesä suurin piirtein samaan kohtaan ampiaispesä muutaman kymmenen asukkaan kera. Verenimijähyttysiä on tasaisesti joka puolella, kärpäsiä pääasiassa luukun alapuolella, hämähäkkejä pitkin seiniä, muurahaisia kulkee siellä täällä sekä heinäkuussa myös paarmat tulevat mukaan kuvioihin. Sitten on vielä epämääräinen joukkio "tuntemattomia suuruuksia" tai oikeastaan pieniä erinäköisiä ja rotuisia taapertajia ja isommista voidaan mainita että hiiriäkin siellä on käynyt. Hiiri ei tosin taida olla hyönteinen..

Rogue
08.07.2003, 11:04
Viestin lähetti Predator
Olishan se hurjaa jos tämä olisi jokin ihan ennentuntematon laji? Saisin silloin ehkä antaa sille suomenkielisen nimen? Sinä olisikin miettimistä... saisi oman nimensä kaikkien jälkipolvien hyöntieisiä tutkivien ihmisten luettavaksi.. oooh...

Varma en leuoista ole, sillä kaikenlaiset hyönteiset aiheuttavat minussa kauhuntunteita, enkä täten ole asiaa lähemmälti tutkinut, mutta asuessani Kanadassa siellä kesän vitsaus (ainakin minulle!) olivat junebug nimiset valtavat koppiaiset, jotka nimenomaan härväsivät öisin/iltaisin terassien lamppujen alla.

En omista niin hyvää sanakirjaa, että olisin löytänyt hyönteiselle suomenkielistä nimeä, enkä siis tiedä, elääkö niitä myös Suomessa. Onnekseni en ole niihin täällä törmännyt!

Olen siitä onnekas ihminen, etten juurikaan kärsi hyttysten puremista, mutta mäkäräiset kyllä jättävät jälkeensä viikkokausia kutisevan paukaman.

Oma kammotuksen lajinsa ovat punkit, joita jokainen Ahvenanmaan vierailija saa kaivella iholtaan ahkerasti, ja jotka ovat lemmikkinomistajien jokailtainen riesa. Sienestäjänä tietenkin kammoan noita monien ihailemia hirvikärpäsiä, ja niinpä suuntaankin suosiolla usein sienestysreissut hieman pohjoisemmaksi.

OldTimeHockey
08.07.2003, 11:46
Viestin lähetti Predator
- Suomessa on yli 20 erilaista mäkärälajia... ne kaikki syövät verta rikkomalla leuoillaan uhrin ihon ja sitten ne imevät... mäkäräkään siis polttiaisen taapaan ei suinkaan PISTÄ, vaan puree! Hyttyset pistävät, paarmat purevat. Sattuisikohan joku tietämään, minkä ötökän pistosta/puremasta jää mustelman näköinen jälki? Tyttöystävälle nimittäin kävi näin. Ihan täällä Stadissa päivää paistatellessamme jokin nappasi nilkkaan kiinni ja osumakohtaan tuli n. vuorokauden viiveellä ilmiselvä mustelma, n. 2 cm kanttiinsa. Otuksen ulkomuotoa emme ehtineet näkemään.

Tarkki
08.07.2003, 13:36
Tässä tietoa punkeista ja niiden aiheuttamista taudeista. Kannattaa tutustua.

http://www.punkki.net/tiivistelma/

Ne punaiset puremajäljet useimmiten nilkoissa, säärissä ja käsivarsissa ovat lintukirpun tai oravakirpun aiheuttamia. Kutiavat pirusti, mutta ovat muutoin vaarattomia. Pantyson tai vastaava voide auttaa.

serbi
08.07.2003, 15:15
Arvon veljet, lyhyt kysymys teille.

Olen lähdössä kalaan Lappiin syyskuun toiseksi viikoksi.
Millä todennäköisyydellä törmään näihin pikku veijareihin, joita ketjussa on ansiokkaasti kuvailtu. Ajankohta oli valittu JUURI sen takia, että mäkärät yms. paskiaiset eivät enää pörrää joka puolella. Teinkö elämäni virheen ???

Paitselo
08.07.2003, 15:23
Viestin lähetti serbi
Arvon veljet, lyhyt kysymys teille.

Olen lähdössä kalaan Lappiin syyskuun toiseksi viikoksi.
Millä todennäköisyydellä törmään näihin pikku veijareihin, joita ketjussa on ansiokkaasti kuvailtu.

Eiköhän se pahin "räkkäaika" ole tuossa reissusi ajankohtana jo ohi. Paitsi että... JOS tästä muodostuu vielä helvetilisen kuuma ja kostea heinä- ja elokuu, niin uusia hyttyssukupolvia putkahtaa maisemiin. Nääs kun se hyttynen kehittyy aikuiseksi vedessä. Mäkäriä ei käsittääkseni enää syyskuussa Lapissa liiemmin näy.

Olen itse kerran elämässäni ajanut prätkällä Suomen käsivarren kautta Norjaan helteisellä juhannusviikolla. En tee tuota virhettä toiste. Oli ilma sen verran sakeana verenimijää, ettei tehnyt liikoja mieli availla kypärän visiiriä, niin ja musta nahkapuku oli ilkeän kuuma siinä helteessä - vaan pakko sitä oli päällänsä pitää.

Paitselo
08.07.2003, 15:28
Viestin lähetti OldTimeHockey
osumakohtaan tuli n. vuorokauden viiveellä ilmiselvä mustelma, n. 2 cm kanttiinsa. Otuksen ulkomuotoa emme ehtineet näkemään.

Onko tyttösi kenties allerginen vaikkapa tavalliselle hyttyselle? Jotenkin tuollainen verenpurkauma vaikuttaa allergiareaktiolta. Vai onko tytölläsi tapana tintata koivella käyskentelevää inhaa ötökkää niin lujaa että iho menee mustelmille? Meikäläisen muijalla ainakin on tuollainen ronskimpi tyyli - männä kesälomalla vaimo läsäytti minulta paljaasta selkänahasta paarman sellaisella iskulla, että hetken aikaa luulin P.Levokarin tulleen puun takaa poikittaisella selkään. Se paarma kyllä kuoli.

OldTimeHockey
08.07.2003, 15:41
Viestin lähetti Predator
Onko tyttösi kenties allerginen vaikkapa tavalliselle hyttyselle? Jotenkin tuollainen verenpurkauma vaikuttaa allergiareaktiolta. Vai onko tytölläsi tapana tintata koivella käyskentelevää inhaa ötökkää niin lujaa että iho menee mustelmille? Meikäläisen muijalla ainakin on tuollainen ronskimpi tyyli - männä kesälomalla vaimo läsäytti minulta paljaasta selkänahasta paarman sellaisella iskulla, että hetken aikaa luulin P.Levokarin tulleen puun takaa poikittaisella selkään. Se paarma kyllä kuoli. Mitään allergiaa ei tietääkseni ole, joskin tavallista hyttysenpuremaa seuraava jälki on usein pysynyt kauemmin kuin meikäläisellä. Väkivaltaa ei kyseisessä tilanteessa käytetty ollenkaan, kun ötökkä oli heti osuman jälkeen hävinnyt teille tietymättömille. Eipä tuo emäntä muutenkaan juuri ötököitä läpsi, yleensä huitoo kuin kapelimestari ja hyppää etäämmälle.

Paitselo
08.07.2003, 15:58
Viestin lähetti Predator
En ole koskaan tosin huomannut että tuo musta tuhatjalkainen pyrkisi puremaan ihmistä - kenties sillä ei ole touhuun sopivaa suuta? En ole viitsinyt ruveta sen naamavärkkiä mikroskoopin alla tutkimaan... vielä. Jos niitä taas ensi kesänä näkyy, niin täytynee tutkia lähemmin sen naaman hymykuopat ja finnit...

No niin, taas noita mustia, isoja tuhatjalkaisia luikerteli mökin lattioilla, seinissä ja katossa useita yksilöitä. Kesäkuu oli jälleen kylmä ja sateinen, samoin kuin toissavuonna näiden omituisten luikertelijoiden ilmestyessä edellisen kerran mökkiini sisälle.
Nyt sitten laitoin yhden otuksen mikroskoopin alle ja kuulkaa se on sillä lailla että Stephen King tai kukaan muukaan "kauhunero" ei pystyisi mielikuvituksessaan luomaan näkemääni hirviötä! Mikroskoopin läpi nähtynä tuijotin silmiin kiiltävän mustaa, valtavaa hirviötä, jonka naamataulu näytti olevan yhtä isoa (hampaatonta kuitenkin) suuta. Sen mustana kimaltelevissa kyljissä oli ohut punainen raita naamasta perseeseen siinä kyljen alaosassa - siinä, mistä ne kymmenet jalkaparit sitten alkoivat.
Heräsi vaan mielessäni kysymys, että mitenkähän tuo otus hankkii ravintonsa? Tökkääköhän se tuon valtavan, imukuppimaisen suunsa johonkin uhriin rikottuuaan ensin uhrin ihon jollakin konstilla. Huh! Ehkä olen kuitenkin vain sen ulkonäön takia ennakkoluuloinen... ei moinen otus ole minua koskaan purrut/pistänyt/imaissut vaan olen niiden kanssa elänyt jonkinlaista "kauhun tasapainon" rinnakkaisoloa, siis minä pelkään koko ajan että tuollainen musta luikero putoaa mökin katosta suuhuni yöllä nukkuessani ja vastaavasti nuo mustat vipeltäjät eivät koskaan tiedä, koska minuun iskee hillitön liiskaushimo.

Paitselo
18.08.2003, 18:00
Mihin ovat hyttyset, mäkärät, polttiaiset ja paarmat hävinneet Suomen Lapista?

En minä sitä valita, että heinäkuussa Suomen Käsivarressa Kilpisjärvellä käydessä sai olla TÄYSIN rauhassa noilta kaikilta verenimijöiltä, minä vaan ihmettelen että mihin ne ovat kadonneet?
Saanatunturin juurella pystyi istumaan iltaa laavulla monena ehtoona niin, ettei korvissa inissyt yksikään ötiäinen! Jo on maailmankirjat sekaisin.
Moni tietysti pyrkii selittämään tämän ilmiön sillä, että nyt sattui jo toinen peräkkäinen hellekesä - sääsket kun tarvitsevat vettä toukkiensa aikuiseksi kehittymiseen. Lapissa ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kuivaa ja kuumaa, siellä jopa satoi monin paikoin tavallista enemmän kesä- ja heinäkuussa.
Mistä tällainen ilmiö voi johtua? Miten vuosisadat joka kesä Lapin ihmisiä ja ulkona laiduntavia poroja piinannut "räkkä" katoaa yhtäkkiä ja nopeasti yllättäen?

Hyönteisten katoaminen Lapin kesästä on mielestäni epäterve ilmiö. Turistit tietysti ovat haltiossaan, mutta mielestäni asiasta pitäisi olla huolissaan.
Tavallisesti runsaslukuisina esiintyvät ötökät ovat tärkeä ravinnonlähde esim. muuttolinnuille.
Nyt yksi tärkeä osa luonnollisesta ravintoketjusta näyttää tänä vuonna puuttuvan ainakin Lapin osalta. Mitä tästä mahtaa seurata?

Onko tähän syynä pohjoisen pallonpuoliskon taivaan otsonikato?
Esim. juuri sääskien toukat lammikkojen pintavesissä sinnitellessään saavat osakseen aivan kamalat määrät UV-säteilyä tuon ostoniaukon takia. Siinähän paistuisi hengiltä jo Erkkikin.

Elämme mielenkiintoisia aikoja...

JMK81
19.08.2003, 03:36
Viimme viikolla yöllä töissä huomioni kiinnityi isoon, edes takasin holtittomasti räpyttävään perhoseen. No niin hän ne tekee aina... Isohan se oli kuin pikkulintu, ja viikonloppuna mökillä samaisia perhosia oli oikein kaksin kappalein. Sain näpsästyä kameralla kuvanki siitä ja totesin sen olevan Suruvaippa.

Hamilton
19.08.2003, 15:29
Samaa olen ihmetellyt itsekkin mitä Predator. Kävin 8.8. Kilpisjärvellä ja kyllä yleensä noihin aikoihin on ollut sääskiä, paljonkin. Nyt ei ollut yhtään, vain muutamia mäkäräisiä ja polttaraisia. Liekkö sääskien vähyydellä sitten jotain tekemistä kalojen syönnin kanssa, mutta tämä ja viime kesä ovat olleet erityisen kehnoja kalasaaliilta Lapissa. Jotenkin sitä jopa toivoo sääskien palaavan vielä (vaikka sitä ininää vihaakin) ainakin Lappiin, ekosysteemin kannalta sillä on kuitenkin varmasti oma merkityksensä.

Paitselo
19.08.2003, 16:38
Viestin lähetti JMK81
Sain näpsästyä kameralla kuvanki siitä ja totesin sen olevan Suruvaippa.

Ou jees, suruvaippa on kyllä yksi Suomen upeimmista päiväperhosista. Komeudessa edelle mielestäni menevät vain ritariperhonen ja haapaperhonen.

Paitselo
19.08.2003, 16:45
Viestin lähetti Hamilton
Jotenkin sitä jopa toivoo sääskien palaavan vielä (vaikka sitä ininää vihaakin) ainakin Lappiin, ekosysteemin kannalta sillä on kuitenkin varmasti oma merkityksensä.

Juu, tämä sääskien häviäminen maisemasta on epäterve ilmiö.
Toistan pohdintani... johtuisko tämä todellakin pohjoisen pallonpuoliskon otsonikadosta? Ei kai minkään ötökän vedessä lilluva toukka tunne oloaan hyväksi taivaalta puskevan karmean UV-säteilyn alla? Lapissa kun sattumoisin kesäisin päivällä on vielä erittäin runsaasti pituutta... aurinko kun ei laske ollenkaan.

Paitselo
11.03.2004, 16:39
Nostanpas tämän ketjun ylös kevään ja ötököiden kunniaksi.
Tuolla visailu- ja äänestysosiossa olikin jo menossa äänestely viddumaisimmasta ötökästä, mutta tässä ketjussa voisitte avautua asian tiimoilta noin yleisesti enemmänkin.

Perhosharrastajana mieltäni lämmitti tämän viikon maanantaina 8.3. Helsingin Herttoniemen Kivinokassa tekemäni vuoden 2004 ensimmäinen perhoshavainto!
Tämä vakituinen "kevään airut", perhoslaji joka säännöllisesti ilmestyy lentelemään ensimmäisenä aurinkoisten hankien yläpuolelle, on nimeltään tyttöperhonen. Eihän se mikään kovin hääppöinen ilmestys ole, siipien kärkiväli on n. 1 cm, mutta aina kun sen ekan kerran keväällä bongaa, niin ainakin minulla kesän odotus alkaa siitä. Hassu homma, myös urospuolisen tyttöperhosen nimi on tyttöperhonen - mahtaa tuon lajin uroksilla muhia identiteettikriisi sukupolvesta toiseen...

BitterX
11.03.2004, 17:34
Mielestäni valitettavan vähälle huomiolle tässä ketjussa on jääneet tavalliset kärpäset, nämä kesämökkien vitsaukset. Ainakin minut nuo perkeleet saavat hermoraunioksi, kun ne aamuyöllä Suomen kesäauringon lämmittäessä alkavat pörräämään pään ympärillä tunkien itseänsä milloin korviin, milloin sieraimiin. Sitten kun nouset sängystä ja haet kärpäslätkän tai Hesarin, nuo ötökät ovat kuin piruuttansa kaikonneet huoneesta, vain tehdäkseen näyttävän comebackin sillä hetkellä, kun painat pääsi tyynyyn uudestaan.

Predator, onko noi paskakärpäset oikeasti noin fiksuja ja pirullisia?

Muita kokemuksia:

- Olin lukioaikana duunissa suuren elintarvikekaupan hedelmä- ja vihannesosastolla. Etenkin banaanilaatikosta löytyi usein hyvinkin mielenkiintoisen näköisiä vierailijoita - usein eläviä.

- Viime kesänä -kovien helteiden aikaan- löysin varmasti Suomen luontoon kuulumattoman (?) hämiksen kiipeilemässä sukulaisten kesämökin seinällä. Tuolla tapauksella oli 3-4 senttiä pitkä ja hyvin paksu ruumis sekä paksut, mustat, karvaiset raajat. Hui saatana. Hämis näytti minun silmiini viidakkojen myrkkyhämähäkiltä. Tein havainnon kahtena peräkkäisenä päivänä. Eihän näitä oikeasti ole Suomessa? Oliko tämä joku banaanilaatikossa Suomeen matkustanut turisti, joka selvisi Suomen luonnossa helteiden ansiosta?

Europoli
11.03.2004, 17:58
Vaaksiainen, tuo kammottava, pitkäkoipinen elukka, joka tanssii kesäiltaisin akkunaa vasten ja tunkee parvekkeen avoimesta ovesta sisään. Järjettömät kauhunväristykset käyvät pitkin selkäpiitä kyseisen otuksen nähdessäni, vaikka tiedän sen olevan harmiton. Inhottavinta on sen aikaansaama rapina sen lennellessä pimeässä huoneessa pitkin seinää... unta ei saa, ennen kuin kyseinen kutsumaton vieras on poistettu päiviltä. Hyi.

edit: typo x 2

Paitselo
11.03.2004, 18:49
Viestin lähetti BitterX

Predator, onko noi paskakärpäset oikeasti noin fiksuja ja pirullisia?

Ns. paskakärpästä ei ole olemassakaan. On vain olemassa monimijljardipäinen lauma kärpäsiä jotka toimivat "niille luotujen ominaisuuksien mukaan". Ne siis eivät ole fiksuja, vaan niiden on pakko tehdä sitä mitä ne tekevät.

Ihminen on kärpäsen kannalta ihan kätevä otus. Vaikka kuinka olisit peseytynyt ja puhdistautunut, niin sellaista kärpästä ei ole syntynytkään, jota ei kiinnostaisi tulla imaisemaan sinun mahtavia aromeja erittäviä bodisi reikiä... kuolaat nukkuessasi tyynylle, piereskelet toimintaa tiedostamatta, kääntyilet sängyssä ja välillä makaat selälläsi "haavi auki"... sinä kuules et herättyäsi osaa aavistaakaan kuinka moni "paskakärpänen" on yön aikana käynyt kävelemässä ikenissäsi tai kielelläsi... kärpänen on sitä ennen mahdollisesti just äsken vieraillut naapurin sikalan sikojen perseissä pyöriskelemässä... tässä vaiheessa Mika Saukkonen saattaisi sanoa, notta "miettikääpä sitä"... näin kivaa on varsinkin maaseudulla kesäisin.

BitterX
11.03.2004, 18:56
Olisi toki ehkä pitänyt jättää kysymättä...

Nimimerkki Europolin kanssa samaa mieltä noista vaaksiaisista. Varsin kammottavia tapauksia.

Claudius
12.03.2004, 01:37
Ou jees, suruvaippa on kyllä yksi Suomen upeimmista päiväperhosista. Komeudessa edelle mielestäni menevät vain ritariperhonen ja haapaperhonen.

Kerran eläissäni olen ritariperhosen nähnyt ja täytyy sanoa, että siinä on yksi kauneimmista asioista, mitä on eteeni sattunut.

Tämä tapahtui vajaa kymmenen vuotta sitten kesämökillämme. Paistateltiin siinä velipojan kanssa kaunista kesäpäivää, kun yhtäkkiä suoraan minua kohti lensi jokin otus. Aivan aluksi luulimme sitä pieneksi linnuksi, mutta väistettyäni ja tarkemmin katsoessamme huomasimme sen olevankin valtavan iso perhonen. Loppujen lopuksi ritariperhonen viipyi siinä mökkimme pihapiirissä sellaisen vartin ajan. Velipojan kanssa seurattiin tiiviisti sen kaikkia liikkeitä. Yllättävän lähelle se päästi meidät silloin itseään katsomaan. Harmi vaan, kun ei ollut kameraa käytössä.
Lopulta tuo perhonen lähti matkoihinsa eikä sen koommin ole ritariperhosta meidän mökillä näkynyt, mikä on todella sääli.

Paitselo
13.03.2004, 14:09
Tässä ketjussa aikaisemmin kerroin kohdalleni KERRAN elämässäni osuneesta onnenpotkusta - sellaisesta onnenpotkusta, joka on jokaisen perhosharrastajan unelma. Elohopealamppuansani houkutteli yöllä vastustamattomaan valokehäänsä PÄÄKALLOKIITÄJÄN ja onnistuin sen myös kiinni nappaamaan. Tosin se oli melko kulahtaneessa ja repaleisessa kondiksessa - ihmekö tuo kun on Suomeen Pohjois-Afrikasta tai ainakin Keski-Euroopasta asti lentänyt, reissussa rähjääntyy.

Tässä linnki, josta löytyy muutama hyvä kuva hyväkuntoisesta pääkallokiitäjästä (klikatkaa ne pikkukuvat isommiksi):

http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/sphingoidea/sphingidae/sphinginae/acherontia/

Realcowboy
05.04.2004, 20:46
Viestin lähetti Predator
Kerrotaan nyt tämäkin erikoisuus:

Sitten koin yllärin kun pääni vierestä lensi kumeasti pöristen jokin iso tumma hahmo pörräämän siihen lampun ympärille. Se pyöri siinä villisti kymmenkunta kertaa lampun ympäri, välillä se kopautti lamppua lentäessään... sitten se putosi huumaantuneena lampun alle maahan virittämäni valkoisen lakanan pinnalle. Olin varma että se oli jokin hemmetin iso kehrääjä tai kiitäjä... mutta ihmetykseni oli suuri kun menin lähemmäksi katsomaan että mikä ihme siinä lakanalla köllöttää.
Se nimittäin oli suomalaisittain aivan JÄRKYTTÄVÄN ISOKOKOINEN KIILTÄVÄNRUSKEA KOPPAKUORIAINEN! Semmoinen ison miehen peukalon paksuinen köriläs, pituutakin oli 6 cm ja kamalan näköiset leuat naamassa! Ajattelin ensin, että se oli jokin harvinaisen isoksi kasvanut tamminkainen, mutta ne leuat eivät olleet sille lajille ominaiset.
Otin tietenkin otuksen myrkkypurkkiini ja seuraavana päivänä yritin laittaa vahvimman mahdollisen perhosneulan sen panssarin läpi - eipä onnistunut. Niinpä säilöin sen pumpulilla pohjustettuun lasipurkkiin.
Nyt tuo koppis on ollut luonnontieteen laitoksella Helsingissä tutkittavana jo seitsemän viikkoa mutta vieläkään sille ei ole pystytty määrittämään nimeä. Laitokselta prof. Mikkola totesi minulle, että saattaa hyvinkin olla uusi laji Suomessa... niitä välillä vaeltaa lentäen pitkiäkin matkoja esim. Suomen itäpuolelta helleaaltojen aikana.

Onko tämän kovakuoriaisen lajista tullut selvyyttä ? Jonkin verran kovakuoriaisia harrastaneena asia kiinnostaa.

Paitselo
05.04.2004, 22:02
Viestin lähetti Realcowboy
Onko tämän kovakuoriaisen lajista tullut selvyyttä ? Jonkin verran kovakuoriaisia harrastaneena asia kiinnostaa.

Hyvä kun huomautit, olin unohtanut kertoa selvitystä asiasta.

Kyllä tuo majesteetillinen koppis luokiteltiin tamminkaiseksi kuitenkin. Enpä vaan ollut koskaan ennen noin valtavan kokoista yksilöä nähnyt.

Kaivas huvikses viivotin esiin - saat vähän otuksen mitoista havaintoa tässä:

- kuoriaisen pituus silmistä kilven takaosaan on tasan 6 cm
- kilven leveys leveimmältä kohdalta on 2,5 cm
(puhun koko ajan kilvestä, vaikka kyseessähän on lentosiipien etummainen pari)
- ja ne leuat ... "kärkiväli" 3,3 cm!

... siis todella hurja otus. Ei tunnu kivalta jos kesällä ajaa prätkää avonainen kypärä päässään ja tuollainen mäiskähtää naamaan kun vauhtia on yli 100 km/t.

Realcowboy
06.04.2004, 07:29
Viestin lähetti Predator
Hyvä kun huomautit, olin unohtanut kertoa selvitystä asiasta.

Kyllä tuo majesteetillinen koppis luokiteltiin tamminkaiseksi kuitenkin. Enpä vaan ollut koskaan ennen noin valtavan kokoista yksilöä nähnyt.

Kaivas huvikses viivotin esiin - saat vähän otuksen mitoista havaintoa tässä:

- kuoriaisen pituus silmistä kilven takaosaan on tasan 6 cm
- kilven leveys leveimmältä kohdalta on 2,5 cm
(puhun koko ajan kilvestä, vaikka kyseessähän on lentosiipien etummainen pari)
- ja ne leuat ... "kärkiväli" 3,3 cm!

... siis todella hurja otus. Ei tunnu kivalta jos kesällä ajaa prätkää avonainen kypärä päässään ja tuollainen mäiskähtää naamaan kun vauhtia on yli 100 km/t.

Eli se oli ihan aito Lucanus cervus ? En ole sitä kertaakaan elävänä nähnyt. Olisi kyllä elämän kohokohtia.nafoku.de/fauna/htm/lucanus.htm (http://nafoku.de/fauna/htm/lucanus.htm)

Mistäpäin se löytyi ? Baltian maissa ja Etelä-Ruotsissa taitavat olla lähimmät esiintymispaikat, levinneisyyttä Venäjällä en tiedä.

Ihan kivasti jo tavallinen sarvikuonokas neljän sentin pituudellaan naamassa tuntuisi.

Innokkaat kasvattavat tämän tamminkaisen trooppisia sukulaisia. Suomessa en ole nähnyt kuin Pachnoda- suvun kultakuoriaisia.

tahtookirjoittaa
06.04.2004, 14:00
"[QUOTE]Viestin lähetti Predator
[B]Puutiainen ei ole mitään sukua talitiaiselle eikä kirjosiepolle, vaan kyseessä on yksi inhottavimmista Suomen luonnossa lymyävistä hyönteisistä."

Sorry, aivan pakko päteä tässä kohtaa, en voi mitään. Nimittäin puutiainen ei ole hyönteinen, vaan kuuluu hämähäkkieläimiin. No, tulipahan sanottua.

Paitselo
06.04.2004, 15:06
Eli se oli ihan aito Lucanus cervus ? En ole sitä kertaakaan elävänä nähnyt. Olisi kyllä elämän kohokohtia.nafoku.de/fauna/htm/lucanus.htm (http://nafoku.de/fauna/htm/lucanus.htm)

Mistäpäin se löytyi ? Baltian maissa ja Etelä-Ruotsissa taitavat olla lähimmät esiintymispaikat, levinneisyyttä Venäjällä en tiedä.

Tämä yksilö siis tuli elohopealampulle helteisenä heinäkuun yönä 2002 ja paikka oli Etelä-Savossa Anttolassa. Mistä kaukaa lie lentänyt, tämä yksilö oli ainakin hyvässä kunnossa.

Noiden laittamiesi kuvien jälkeen moni saattaa odottaa kauhunsekaisin tuntein tulevaa kesää - nääs kun aina on mahdollista että törmää Suomessakin tuollaiseen scifileffojen hirviöltä näyttävään otukseen.

Paitselo
06.04.2004, 15:07
Viestin lähetti tahtookirjoittaa
"[QUOTE]Viestin lähetti Predator
[B]

Sorry, aivan pakko päteä tässä kohtaa, en voi mitään. Nimittäin puutiainen ei ole hyönteinen, vaan kuuluu hämähäkkieläimiin. No, tulipahan sanottua.

No hyvä on. Pääasia kuitenkin ettei se ole talitiaisen pikkuserkku.
Ötiäinen kuiteski. Minä kun olen enempi perhosihmisiä, niin on jäänyt punkkien(kin) sukututkimus hyvin vähiin...

BitterX
22.05.2004, 15:05
Löydettiin tossa parin muun hemmon kanssa TORAKKA meidän opiskelija-asuntolan kerroskeittiöstä. Kyseessä oli ensimmäinen kerta elämässäni, kun toriksen näen - toivottavasti viimeinen. Ei jumaleissön - sehän on jättiläismäinen otus, ja hyvin hyvin vastenmielisen näköinen.

Sen mitä olen kuullut, ei taida olla viimeinen kerta kuin torakan näen. Nimittäin, missä yksi, siellä muutkin...

Ajateltiin ensin likvidoida tuo otus, mutta siinä vaiheessa mieleeni tuli jostain kuulemani juttu, että torakkaa ei kannata tappaa kuin myrkyllä. Muuten sen munat (siis ne mistä kuoriutuu pikkutorakoita) leviää ympäri lääniä ja torakkaongelma vain pahenee. Joten saalistimme sen, ja heitimme helvettiin parvekkeelta.

Suomessahan niitä ei käsittääkseni paljoa ole, mutta ei pitäisi olla täällä Keski-Euroopassakaan. No niin vaan perhana näyttää olevan.

Torakkahan kuuluu kuulemma niihin eläimiin, jotka voisivat selvitä jopa mahdollisesta ydinsodasta. Ilmeisen sitkeitä paskiaisia.

Muilla torakkakokemuksia??

Ck
08.06.2004, 17:17
Olisikos jollain antaa vähän tietoja hämähäkeistä? Huomasin tänään kun menin keittöön, että siellä taapertaa 7-10 hämähäkkiä ja se ei ollut mikään kovin mukava yllätys. Vaikka ne on vaan sellaisia pieniä taapertajia, niin jos niitä alkaa täällä pyörimään jaloissa vaivaksi asti, niin sitten on jotain tehtävä. Eli, kaikista eniten kiinnostaisi nyt kuinka paljon noita seitin tuuppajia voi taloudesta löytyä jos tänne esimerkiksi on pesiytynyt joku yhdyskunta. Yritin tuolta googlella hakea, mutta en millään löytänyt juttua jossa kerrottaisiin hämähäkkien syntyvyydestä.

Nämä hämähäkit ovat varmaankin jotain hyppyhämähäkkejä en kyllä ole ihan varma. Ne ovat mustia muuten, mutta selässä niillä on joku ristin tapainen valkoinen läiskä. Nämä otukset ovat aika pieniä, mutta sitäkin ärsyttävämpiä ja yksi niistä oli eksynyt jopa jääkaappiini.

Olisin todella iloinen jos joku voisi neuvoa minua tässä, että tietäisi pitääkö tilata joku tuholaistorjunta tai vastaava.

Paitselo
08.06.2004, 18:02
Viestin lähetti Ck
Olisikos jollain antaa vähän tietoja hämähäkeistä? Huomasin tänään kun menin keittöön, että siellä taapertaa 7-10 hämähäkkiä ja se ei ollut mikään kovin mukava yllätys.

Olisin todella iloinen jos joku voisi neuvoa minua tässä, että tietäisi pitääkö tilata joku tuholaistorjunta tai vastaava.

Ja höpön höpön. Suomen luonossa normaalisti esiintyvistä hämiksistä ei ole ihmiselle mitään haittaa. Hämähäkki ei levitä mitään tauteja (siis ihmiselle vaarallisia) ja päinvastoin se on hyödyllinen "kumppani" kämpässä - jos se siis on seittiä kutovaa lajia. Siihen seittiin sitten jämähtää hämiksen syötäväksi kesän aikana useampikin kärpänen - kärpänen taas hyönteisenä ihmisen kannalta on suorastaan "täysin perseestä". Kuvitteles että kesämökillä kaatelet ulkona aurinkovarjon alla kahvia kuppeihin sillä välin kun joku kärpänen steppailee imeskelemässä voitelemasi leivän pinnalla herkkunesteitä kitusiinsa. Entäpäs jos tuo kärpänen on ennen sinun leivällesi laskeutumista käynyt vetämässä pienet hörpyt vaikkapa vesikauhua sairastavan ketun verisessä ulosteläjässä? Mietipä sitä.
Ehkä siis kandeis olla tappamatta niitä suomalaisia hämiksiä - ne saalistusverkoillaan saattavat hyvinkin suojella ihmistä, vaikka ihmisen suojelu ei todellakaan ole minkään hyönteisen tai hämähäkkilajin tarkoitus.

Kuvailusi perusteella tulee mieleen, että puhut nyt ihan kotimaisesta ristilukista. Älä ihmeessä tapa niitä. Eivät ainakaan nuo ötököt sinulle mitään pahaa tee - ne eivät myöskään pesiydy mihinkään elintarvikkeisiin, päinvastoin kuin monien kuoriaisten toukat ja aikuiset "koppikset". Ristilukki on ystävä - se pitää paskassa tarpovat kärpäset, haitalliset hyttyset ja jopa isot paarmat kurissa tekemällään saalistusverkolla.

Suomen luonnossa oikeastaan ainoa ihmiselle haitallinen hämis on nimeltään VESIHÄMÄHÄKKI. Se nimittäin häirittynä puree ihmistäkin niin maan perkeleen kipeesti. Tähän hämislajiin ihminen voi törmätä ainoastaan uidessaan tai sekoillesaan jostakin syystä järvien rantakaislikoissa. Vesihämähäkin puremasta ihmisen elimistöön verisuonten kautta erittyvä myrkky on öbaut samaa luokkaa kuin jos saisi kolmen-neljän ampiaisen piston yhtäaikaa nahkaansa. Siis vahvaa kamaa suomalaisen mittapuun mukaan. Tämä veden pinnalla vesikirppujen tapaan taiteileva saalistaja on Suomen suurin hämähäkki.

Ck
08.06.2004, 18:25
Viestin lähetti Predator
Ja höpön höpön. Suomen luonossa normaalisti esiintyvistä hämiksistä ei ole ihmiselle mitään haittaa. Hämähäkki ei levitä mitään tauteja (siis ihmiselle vaarallisia) ja päinvastoin se on hyödyllinen "kumppani" kämpässä - jos se siis on seittiä kutovaa lajia. Siihen seittiin sitten jämähtää hämiksen syötäväksi kesän aikana useampikin kärpänen - kärpänen taas hyönteisenä ihmisen kannalta on suorastaan "täysin perseestä". Kuvitteles että kesämökillä kaatelet ulkona aurinkovarjon alla kahvia kuppeihin sillä välin kun joku kärpänen steppailee imeskelemässä voitelemasi leivän pinnalla herkkunesteitä kitusiinsa. Entäpäs jos tuo kärpänen on ennen sinun leivällesi laskeutumista käynyt vetämässä pienet hörpyt vaikkapa vesikauhua sairastavan ketun verisessä ulosteläjässä? Mietipä sitä.
Ehkä siis kandeis olla tappamatta niitä suomalaisia hämiksiä - ne saalistusverkoillaan saattavat hyvinkin suojella ihmistä, vaikka ihmisen suojelu ei todellakaan ole minkään hyönteisen tai hämähäkkilajin tarkoitus.

Joo, en siis todellakaan tarkoittanut, että haluan kaikkia maailman hämähäkkejä tuhota. En edes halua tuhota niitä jos niitä silloin tällöin pyörii kämpän nurkissa ja juuri noista mainitsemistasi syistä hämähäkit ovat erittäin hyödyllisiä. Myönnän etten ole ikinä ollut missään suhteessa mikään ötökkä ystävä mikä ei varmaan ole kovin harvinaista. On kuitenkin todella hyvä, että hämähäkkejä on olemassa ja niin kuin sanoit ne pyydystää kärpäsiä ja muita ärsyttäviä yksilöitä varsin tehokkaasti kutomalla luonnon omaa hyttyspaperia talojen nurkkauksiin.

Kuitenkin jossain menee raja näidenkin taapertajien kestämisellä. Jos niillä tosiaan on joku pesäke minun taloudessani, niin se ei kuulosta kauhean houkuttelevalta. Minun kotini sisältä ei kuitenkaan niin hirveästi ötököitä kesäisin löydy, että hämähäkkejä tarvitsisi täällä miljoonaa olla. Siksi minua kiinnostaa minkä kokoisia tuommoiset hämähäkki pesueet voivat olla? puhutaanko nyt siis kymmenistä vai sadoista yksilöistä?

En myöskään kysy tätä siksi, että olen katsonut aracnofobia elokuvan vaan siksi, että haluan tietää voiko minun taloudessani olla paljonkin näitä hämähäkkejä. Kyllä se minusta kuitenkin alkaa olla aika häiritsevää jos näitä hämähäkkejä löytyy jääkaapistakin. Ja tiedän ettei Suomalaiset hämähäkit tee ihmisille mitään enkä minä niitä pelkää, mutta se on ikävää jos niitä alkaa ravaamaan ympäri kämppää alvariinsa.

Viestin lähetti Predator
Kuvailusi perusteella tulee mieleen, että puhut nyt ihan kotimaisesta ristilukista. Älä ihmeessä tapa niitä.

Tietääkseni ei ole kyse ristilukista, koska mielestäni ne ovat hiukan isompia otuksia voin toki olla väärässäkin. Ainakin muistan joskus pellolla nähneeni ristilukkeja ja ne ovat hiukan kookkaampia. Nämä hämähkit ovat enemmän pyöreän muotoisia ja jalat menevät molemmilla sivuilla kaaressa ja ne ovat aika pienet. Ne myös näyttävät hyppivän eteenpäin aina välillä joten olisikohan se silti tuo hyppyhämähäkki josta aikaisemmin mainitsin.

Paitselo
08.06.2004, 18:54
Viestin lähetti Ck

Tietääkseni ei ole kyse ristilukista, koska mielestäni ne ovat hiukan isompia otuksia voin toki olla väärässäkin. Ainakin muistan joskus pellolla nähneeni ristilukkeja ja ne ovat hiukan kookkaampia. Nämä hämähkit ovat enemmän pyöreän muotoisia ja jalat menevät molemmilla sivuilla kaaressa ja ne ovat aika pienet. Ne myös näyttävät hyppivän eteenpäin aina välillä joten olisikohan se silti tuo hyppyhämähäkki josta aikaisemmin mainitsin.

Edelleenkin, siis ne eivät pistä eikä pure - olivat mitä olivat.
Hämähäkkinaaras munii aina SATOJA munia, joten poikasten kuoritumishetkellä maisemassa vilistää HYVIN PALJON pieniä hämppäreitä. Suurin osa noista sadoista poikasista kuolee- jos munista kuoriutuu vaikkapa 1742 poikasta, niin niistä jää henkiin öbaut 15.

Ja siis niistä ei ole mitään vaaraa. Ne eivät pesiydy elintarvikkeisiin kuten jauhoihin tai huonosti suljettuun kahvipakettiin.

Ck
08.06.2004, 19:43
Viestin lähetti Predator
Edelleenkin, siis ne eivät pistä eikä pure - olivat mitä olivat.
Hämähäkkinaaras munii aina SATOJA munia, joten poikasten kuoritumishetkellä maisemassa vilistää HYVIN PALJON pieniä hämppäreitä. Suurin osa noista sadoista poikasista kuolee- jos munista kuoriutuu vaikkapa 1742 poikasta, niin niistä jää henkiin öbaut 15.

Ja siis niistä ei ole mitään vaaraa. Ne eivät pesiydy elintarvikkeisiin kuten jauhoihin tai huonosti suljettuun kahvipakettiin.

Ok, ei kuitenkaan tarvitse suuttua. Tämä olikin se tieto jonka halusin, eli saattaako minun kämpästäni löytyä 1742 hämähäkkiä kun jonain aamuna herään. Hyvä ettei näin varmaankaan ole ja huoleni on ollut turhaa ja voin nukkua yöni rauhassa. Itselläni jäi jokunen biologian tunti käymättä joten ei ollut tietoa hämähäkkien elintavoista tai syntyvyydestä. Kiitos sinulle näistä vastauksista.

Squit
09.06.2004, 01:45
Tässä muutama mieleenpainunut muisto ötököistä:

Kerran sukulaisten mökillä (seitsemisestä 10km, hirveesti elämää) yöllä nuotiolla istuskellessani, kuulin läheisestä kitukasvuisesta koivusta kamalaa rapinaa. Ihmettelin hetken, että mikäs siellä rapioo, joten päättinpä viikatoida koivua makkaratikulla. Sieltä tuli siivet levällään n. pesäpallon kokoinen kuoriainen! Lensi todella hitaasti ja kömpelösti ja ääni oli kuin helikopterissa, todella matala ja kova ääni. No päätinpä tutustua tarkemmin kyseiseen rahtikopteriin ja vanhana pesäpalloilijani löin makkaratikulla sitä helpohkosti, mutta sehän pentele lensi suoraan hiillokseen. Sen verran ehdin nähdä, että kyseessä oli ainakin 5cm ötökkä. Muita tuntomerkkejä en muista huomanneeni, kun tuli ehti nielaista poloisen. Jättimäinen oli jokatapauksessa.

Sitten n. 8 vuotta sitten näin kouluni kiekkokaukalon reunalla hämiksen. No eturuumis oli suhtkoht normaali, punaisen ruskea kroppa, mutta perse se oli iso! n. 2cm taisi olla perän poikkileikkaus! Perä oli väriltään valkoharmaa. Yhteensä hämis oli vaan n.3cm pitkä, joten perä oli suht massiivinen!

Ja yksi toinenkin hämähäkki sai minut ihmettelemään. Kyseessä oli n. 4cm ruumiin omaava hämis joka oli karvainen. Suht' koht pitkät sääret, mutta ei todellakaan mikään ripakinttu. Pikimusta muuten, mutta keskellä perää meni keltainen viiva. Vartalon muoto sulava, etu- ja takarumiis yhtäpitkät. Iso ja karvainen olemus jäi mieleen. Tapahtumapaikkana oli järven lähellä kivikossa.

Niin ja sitten vielä yksi tapaus. Viime kesänä ajellessani firman autolla landella, huomasin yht' äkkiä auton tuuletuslaitteista tulevan n. 3-4 cm siivekkäitä veijareita 3 kipalesta. Siro vartalonmuoto, ehkä jopa "muurahaismainen". Asia minkä takia jäi pörriäiset mieleen oli pitkä n.1-1,5cm piikki perässä ja oranssit jalat. Muu ruumis oli musta. Sai muuten hutkia toden teolla, jotta sai ötökät pois päiviltä.

Ja kaiken kruununa on pääkallokiitäjä, joka saapui kaverini ikkunanväliin. Mahtava olento.

Toivottavasti preda tai joku muu voi auttaa minua näiden tuntemattomiksi jääneiden ötökköjen havainnollistamisessa, vaikka huterat ovat muistikuvani. Kiitos jo etukäteen jos joku joutuu näkemään vaivaa.

Prookie
09.06.2004, 09:46
Viestin lähetti Predator
Suomen luonnossa oikeastaan ainoa ihmiselle haitallinen hämis on nimeltään VESIHÄMÄHÄKKI. Se nimittäin häirittynä puree ihmistäkin niin maan perkeleen kipeesti. Tähän hämislajiin ihminen voi törmätä ainoastaan uidessaan tai sekoillesaan jostakin syystä järvien rantakaislikoissa. Vesihämähäkin puremasta ihmisen elimistöön verisuonten kautta erittyvä myrkky on öbaut samaa luokkaa kuin jos saisi kolmen-neljän ampiaisen piston yhtäaikaa nahkaansa. Siis vahvaa kamaa suomalaisen mittapuun mukaan. Tämä veden pinnalla vesikirppujen tapaan taiteileva saalistaja on Suomen suurin hämähäkki.

Ei pidä paikkaansa.

Suomen suurin hämähäkki on rantahämähäkki, joka on tämä vedenpinnalla kulkeva otus. Vesihämähäkki taasen liikuskelee veden alla. Sillä on ruumiinsa ympärillä ilmakupla, jonka avulla se pystyy pitkiä aikoja vedessä olemaan. Välillä se käy veden pinnalla täyttämässä kuplansa. Ja tämä vesihämähäkki on tosiaan myrkyllinen.

Anton
09.06.2004, 10:12
Squit!

Käyppä moikkaamassa oheista hämähäkkiä:
http://koti.mbnet.fi/~juhaj/Kuvat/Lukki_18_08_2002.jpg

Minuakin hämmästytti ristilukin persauksen suuri koko.
(Onkohan Laura Ruohola ristilukki?) Viime ja toissa kesänä näkemäni hämppiksen takaruumis oli raavaan miehen peukalon viimeisen nivelen kokoinen.

Mykistävä ilmestys!

Squit
09.06.2004, 17:15
Viestin lähetti Anton
Squit!

(Onkohan Laura Ruohola ristilukki?) Viime ja toissa kesänä näkemäni hämppiksen takaruumis oli raavaan miehen peukalon viimeisen nivelen kokoinen.

Mykistävä ilmestys!

Kattos on kaverilla perää. Muistaakseni vain sen mun hämiksen perä oli paljon vaaleampi, kuvioton ja hiukan pyöreemmän mallinen. Vai onko jälleen aika kullannut muistot? Jos ei muita vaihtoehtoja näy niin pitäydyn ristiludeen.

Ja Prookielle. Minkäs näköinen tää rantahämis on? Ettei vaan olisi tuo yksi havaintoni semmoinen, kun kerran rannalla sen hokasin?
Oli ainakin isoin hämähäkki suomen luonnos mitä oon huomannut.

Paitselo
09.06.2004, 18:16
Viestin lähetti Prookie
Ei pidä paikkaansa.

Suomen suurin hämähäkki on rantahämähäkki, joka on tämä vedenpinnalla kulkeva otus. Vesihämähäkki taasen liikuskelee veden alla. Sillä on ruumiinsa ympärillä ilmakupla, jonka avulla se pystyy pitkiä aikoja vedessä olemaan. Välillä se käy veden pinnalla täyttämässä kuplansa. Ja tämä vesihämähäkki on tosiaan myrkyllinen.

Kiitos antamani väärän tiedon asiallisesta oikaisemisesta. Minulla meni rannat ja vedet hämisten suhteen sekaisin.

Siis tämän veden pinnalla kulkevan, suomalaisittain aivan tautisen v a l t a v a n k o k o i s e n rantahämähäkin olen elämäni aikana kohdannut vain YHDEN kerran - ja se oli villi tunne se. Nimittäin olin snorklaamassa ja sitten eräässä vaiheessa nostin rantakaislikon läheisyydessä koko pääni vedestä ylös ja puhalsin samalla putken tyhjäksi - ihan vaan ajattelin hieman katsastaa, että mihinkäs poukamaan olen pinnassa uiskennellut. Silloin näin hieman huuruisen sukelluslasin läpi suoraan naamaani kohti veden pinnalla vauhdikkaasti vipeltävän ison hämähäkin - silloin iski jonkinasteinen paniikki. Vaistonvarainen reaktio oli survaista omat jalkani räpylöineen äkkiä alaspäin ja samalla vaivuin pinnan alle. Ei siinä tilanteessa nopeasti muuta tullut mieleen. Tuli kyllä sellainenkin epämiellyttävä ajatus, että se perhanan otus minun tuurillani tulee snorkkelin putkesta suoraan suuhun! Noh, eipä tullut.
Joten se ei kai voinut olla mikään muukaan kuin juuri tuo rantahämis. Tai sitten jokin vesikirppu oli kovasti paljon nauttinut steroideja ja käynyt salilla pumppaamassa roimasti lihaskokoa.

Sen takia otin esiin tuon otuksen snorkkeliputkeeen menemisen, kun kerran olen moisen putken kautta suuhuni saanut ison ja "herkullisen" lehmäpaarman. Yök. Ja auts.

Paitselo
09.06.2004, 18:34
Viestin lähetti Squit
[

Asia minkä takia jäi pörriäiset mieleen oli pitkä n.1-1,5cm piikki perässä ja oranssit jalat. Muu ruumis oli musta. Sai muuten hutkia toden teolla, jotta sai ötökät pois päiviltä.

Ja kaiken kruununa on pääkallokiitäjä, joka saapui kaverini ikkunanväliin. Mahtava olento.

[/B]

Ensinnäkin tuo mainitsemasi musta piikkiperseinen, oranseilla koivilla varustettu olio on yksi hyvin yleisistä loispistiäisistä.

MUTTA SITTEN! Olisitko niin ystävällinen, ja kertoisit MAHDOLLISIMMAN tarkat tiedot tuosta kaverisi "ikkunanväliin" osuneesta pääkallokiitäjästä - siis oliko se todella VARMASTI nimenomaan pääkallokiitäjä? Mitä sille sitten tapahtui? Lensikö pois/tapoitteko? Tämän perhosen havaitseminen on niin harvinainen tapaus Suomessa, että sen takia kyselen tarkempia tietoja. Suomen luonnontieteellinen museo olisi näistä tiedoista hyvin kiitollinen. Voit laittaa noita tietoja halutessasi minulle vaikkapa privana - "huuleni ovat sinetöidyt" - tässä nyt lähinnä kiinnostaa tuon kiitäjän havaintoajankohta ja mitä sille sen jälkeen tapahtui?

Afrikasta Suomeen satunnaisesti vaeltava komea pääkallokiitäjä oli vielä 1960-luvulla jokakesäinen, tosin harvinainen tuttavuus Etelä-Suomessa. Sittemmin perhosen vaellushalut Suomen suhteen tuntuivat laiskistuneen, kunnes jostakin syystä nyt vuosien 1999-2003 välillä pääkallokiitäjää on havaittu taas Suomessakin.

Skeletor
09.06.2004, 18:37
Viestin lähetti Anton
Squit!

Mykistävä ilmestys!

Tämä on juuri se ilmestys, joka lapsena tuotti paljon iloa. Yleensä elokuun aamuina takapäästään paisunut ristihämähäkki kutoo kunnon tahmaset seitit ja näihin me "kiduttajakakarat" heitimme muurahaisia tai kiinni saamiamme perhosia ja kärpäsiä. Kun kohde iskeytyi verkoon, ei mennyt kauan, kun isoperseinen hämähäkki tuli ketterästi kolostaan ja pyöritteli viattoman kohteen pussiin ja meni koteloonsa imemään mehut talteen.

Nykyisellä iällä tälläiset huvit jo arveluttaisivat. En kuitenkaan äänestä Vihreitä...

Paitselo
09.06.2004, 19:15
Viestin lähetti Skeletor
Tämä on juuri se ilmestys, joka lapsena tuotti paljon iloa.

Alkaa muistuttaa jenkkien ammatilaispainia kun panet ristilukin verkkoon killumaan ISON loispistiäisen - se ison persepiikinsä kanssa ilmeisesti kovasti arveluttaa hämiksen hyökkäyssuunnitelmia. Noh, ennenpitkää hämähäkki iskee, mutta olen MONTA kertaa nähnyt käyvän niinkin päin, että pistiäisen "keihäs" iskee varomattoman hämiksen takaruumiiseen. Siinä nimittäin sen piston jälkeen alkaa HETI JA OITIS loisiminen. Hämis saattaa sen piston jälkeen hyvinkin pystyä puremaan sen loisia laskevan paskiaisen kuoliaaksi, mutta tuo puolustautuminen on siinä vaiheessa jo myöhäistä.
Loispistíäisen persepiikillään hämähäkkiin asettama jälkikasvu alkaa syödä isäntäeläintään sisältäpäin ulos. Mahtaa tehdä gutaa...

pale
09.06.2004, 22:08
Joskus nuorempana junnuna landella ollessani tulin tunkeneeni perseeni ulostusaikeissa ja epähuomiossa ulkohuussin reikään, jonka alla majaili muheva ampiaisyhdyskunta. Diblomaattinen selkkaus oli väistämätön ja mun kohdalta lohduton. Turpaan tuli ja pahasti.

En nyt herkuttele paukaroiden määrällä pusseissa, saati niiden kivuliaisuudesta tai siitä, että jouduin hiippailemaan seuraavat kaksi viikkoa ilman kalsareita tai yleensä housuja ja kävelemään kuin cowboy. Hyönteiset on erittäin hyvä laji ja niiden paikkahan tää on. Mehän ollaan turisteja.

Squit
10.06.2004, 00:15
Viestin lähetti Predator
Ensinnäkin tuo mainitsemasi musta piikkiperseinen, oranseilla koivilla varustettu olio on yksi hyvin yleisistä loispistiäisistä.

MUTTA SITTEN! Olisitko niin ystävällinen, ja kertoisit MAHDOLLISIMMAN tarkat tiedot tuosta kaverisi "ikkunanväliin" osuneesta pääkallokiitäjästä - siis oliko se todella VARMASTI nimenomaan pääkallokiitäjä? Mitä sille sitten tapahtui? Lensikö pois/tapoitteko? Tämän perhosen havaitseminen on niin harvinainen tapaus Suomessa, että sen takia kyselen tarkempia tietoja. Suomen luonnontieteellinen museo olisi näistä tiedoista hyvin kiitollinen. Voit laittaa noita tietoja halutessasi minulle vaikkapa privana - "huuleni ovat sinetöidyt" - tässä nyt lähinnä kiinnostaa tuon kiitäjän havaintoajankohta ja mitä sille sen jälkeen tapahtui?

Ensinnäkin kiitos loispistiäisen tiedosta. Minun silmiini ei tämmöisiä ollut aiemmin ilmestynyt.

Niin se oli todellakin pääkallokiitäjä. Tämä tapahtui muistaakseni n. 6 vuotta sitten. Pääsi kiitäjä jopa paikallislehteen, Kankaanpään Seutuun. Kysyin kaverilta, että missä nykyään sijaitsee, niin luultavasti jäi Seudun väelle. Ja kun lehteenkin on päässy niin voi hyvinkin luonnontieteellisellä museolla olla tietoa kyseisestä kiitäjästä.

Paitselo
10.06.2004, 17:37
Viestin lähetti Squit

Niin se oli todellakin pääkallokiitäjä. Tämä tapahtui muistaakseni n. 6 vuotta sitten. Pääsi kiitäjä jopa paikallislehteen, Kankaanpään Seutuun. Kysyin kaverilta, että missä nykyään sijaitsee, niin luultavasti jäi Seudun väelle. Ja kun lehteenkin on päässy niin voi hyvinkin luonnontieteellisellä museolla olla tietoa kyseisestä kiitäjästä.

Ei ole luonnontieteellisellä museolla tuosta tapauksesta merkintää. Sitä yksilöä ei siis ainakaan lähetetty Helsinkiin museon tutkittavaksi ja kaikkia Suomessa ilmestyvien paikallislehtien pikku uutisia eivät tarkkasilmäiset perhosharrastajatkaan aina huomaa bongata ja ilmoitella niistä eteenpäin.
Edelleen kyllä kiinnostaa että MITEN te sen sitten vangitsitte? Onko se kaverisi (tai sinä itse) perhosharrastaja ja teillä sattui olemaan sopivan kokoinen lasipurkki ja tapaukseen sopivaa myrkkyä (etikkaeetteri, kloroformi)?? Ilman myrkkyä tuollaisen erittäin voimakkaan ja ison perhosen tappaminen on sotkuista puuhaa - siltä kyllä siinä rytäkässä yleensä hajoavat siivet ja siipien värit pölisevät ihan muaalle kuin pitäisi.
Ääntelikö se? Pääkallokiitäjä on ainoa tunnettu perhonen joka pystyy ääntelemään - ja nimenomaan se usein ahdingossa häirittynä päästää sellaista kylmiä väreitä aikaan saavaa "kirskuntaa"??

Squit
11.06.2004, 16:14
Viestin lähetti Predator
Ei ole luonnontieteellisellä museolla tuosta tapauksesta merkintää. Sitä yksilöä ei siis ainakaan lähetetty Helsinkiin museon tutkittavaksi ja kaikkia Suomessa ilmestyvien paikallislehtien pikku uutisia eivät tarkkasilmäiset perhosharrastajatkaan aina huomaa bongata ja ilmoitella niistä eteenpäin.
Edelleen kyllä kiinnostaa että MITEN te sen sitten vangitsitte? Onko se kaverisi (tai sinä itse) perhosharrastaja ja teillä sattui olemaan sopivan kokoinen lasipurkki ja tapaukseen sopivaa myrkkyä (etikkaeetteri, kloroformi)?? Ilman myrkkyä tuollaisen erittäin voimakkaan ja ison perhosen tappaminen on sotkuista puuhaa - siltä kyllä siinä rytäkässä yleensä hajoavat siivet ja siipien värit pölisevät ihan muaalle kuin pitäisi.
Ääntelikö se? Pääkallokiitäjä on ainoa tunnettu perhonen joka pystyy ääntelemään - ja nimenomaan se usein ahdingossa häirittynä päästää sellaista kylmiä väreitä aikaan saavaa "kirskuntaa"??

Tuota pitääkin kysyä kaverilta, kun itse saavuin paikalle vasta sitten, kun kyseinen kaiffari oli saatu taltutettua. Naapurinmiäs sen oli kumminkin napannu ja hän mun muistaakseni on jonkinmoinen harrastaja. Ainakin oli haavit sun muut remppeet mukana. Ja hänen havaintonsa oli kyseisen perhosen rotu. Niin ja lehdessä juttu oli oikein etusivulla, että kyllä sen helposti siitä olis lukassu joku perhosharrastaja. Pitäisikin mennä kirjastoon katsomaan kyseinen artikkeli. Informoin lisää kun saan uutta tietoa.

Paitselo
11.06.2004, 16:58
Viestin lähetti Squit
Naapurinmiäs sen oli kumminkin napannu ja hän mun muistaakseni on jonkinmoinen harrastaja. Ainakin oli haavit sun muut remppeet mukana.

No tämä selittääkin tuon nopean otuksen kiinnisaamisen - kun kerran "nappaajalla" oli perhoshaavi, niin varsin todennäköisesti lähempänä kuin lähin puhelin, oli myös asiallisesti varustettu myrkkypurkki. Näin se homma meillä perhosiin hurahtaneilla menee - minäkin olen aina "valmiustilassa" haaveineni ja myrkkyineni, nimittäin koskaan ei voi etukäteen tietää "kuka tulee käymään", ja sitten kun yllättäen alkaa tapahtua, niin on kyllä paree olla vikkelä ja vermeet valmiina toimintaan.
Tästä toiminnasta voisin antaa erään hupaisan esimerkin.
Tapauksesta on kulunut jo yli kymmenen vuotta, mutta kyllä sen ikuisesti muistaa. Olin vaimoni ja lasteni kanssa tyypillisissä kesähäissä tuolla Etelä-Hämeessä päin. Morsian oli kaunis ja niin oli kelikin - helteinen päivä, vielä illallakin lämpömittari näytti hellelukemia. Olimme siis erään häätilaisuuksia järjestävän kauniin "majatalon" vehreässä pihapiirissä ulkosalla nauttimassa sahtia ja moikkaamassa sukulaisia. Minulla oli luonnollisesti autoni perähutlarissa haavi ja myrkkyputeli mukana - varmuuden vuoksi.
Siinä pihapiirissä nurtsilla oli sitten joku prätkällä häihin saapunut vieras jättänyt ajohaalarinsa ja hikiset nahkasaappansa sukkineen aurinkoon kuivumaan. Olin just menossa tuon saapas-/sukkayhdistelmän ohi vessaan päin, kun huomasin siinä toisessa sukassa nautinnollisesti sukkamehua imeskelevän haapaperhosen! Silloin tuli isoon sahtia täynnä olevaan mieheen liikettä! Juoksin autolleni hakemaan haavin ja myrkkypurkin - tungin purnukan taskuuni ja porhalsin takaisin motoristin ilmeisen aromikkaille sukille.
Ja katso, ihme oli tapahtunut! Se haapaperhonen koko majesteetillisessa komeudessaan imeskeli edelleen sukkaa, upeat suuret siivet auringossa hohtaen.
Silloin tein perustavaalaatua olevan virheen - menin innoissani pieneksi hetkeksi perhosen ja auringonvalon väliin, perhonen pelästyi äkillistä varjoa ja pelmahti äkkiä lentoon.
Mitä mies tuossa tilanteessa tekee? No mies menee perhosen perässä LUJAA MUTKITELLEN, haavi väpättäen, kravatti kaulassa heiluen niin että horsmat ja pujot tieltä lakoavat.
Painalsin pitkin pöheikköjä ja lopuksi jäin keskelle korkeita nokkosia hölmistyneenä huohottaen seisomaan - sen takia pysähdyin, kun se haapaperhonen oli ottanut käyttöön turbovaihteen ja lentänyt korkeitten koivujen latvusten yli jonnekin...

Siinä perhostuskiimassani en ollut ollenkaan huomannut, että olin ryöstänyt koko shown hääpäria juhlivalta yleisöltä - jengi nauroi maha kippurassa pitkin pihaa.

Ja kaikenlisäksi muuan neropatti kuvasi videolle koko häslingin. Noh, aina välillä sitä tulee huvittuneena nykyäänkin katseltua - ei pääse kukaan ainakaan väittämään, etten osaisi nauraa itselleni (hammasta purren).

Ja jos joku ihmettelee, että mikä siinä haapaperhosessa sai minun päässäni noin pahasti jotakin niksahtamaan, niin yritän jostakin löytää tähän ketjuun tuon Suomen majesteellisimman ja upeimman päiväperhosen kuvan...

Paitselo
04.08.2004, 15:47
Nimittäin ainakin täällä Helsingissä ilmatilan ovat vallanneet lentomuurahaiset. Noita äklöjä siivekkäitä kusiaisia tunkee asuntoon sisälle heti kun ikkuna on hetkenkin aikaa raollaan.
Taas yksi hyvä syy lisää inhota hellettä.

Toisaalta minun vaimoni ihmettelee meikäläisen lentomulkkukammoa, koska tuli just toissapäivänä hankittua edesmenneen tarantulan terraarioon uusia asukkaita - ja nämä asukit ovat kyllä huomattavasti lentävää muurahaista roisimman näköisiä ilmestyksiä.
Terraariossa asustaa nyt kaksi kummitussirkkaa. Ovat kumpikin väriltään oranssinpunaisia ja pituudeltaan n. 10 cm. Eläinkaupan myyjän mukaan otukset saattavat kasvaa jopa n. 20 cm pituisiksi.
Vänkän näköinen otus muuten - pitkät karvaiset koivet ja mahtavat antennimaiset tuntosarvet, ja ruumis täynnä erimallisia piikkejä ja nyppylöitä. Nimensä veroinen siis.
Otus on suht helppohoitoinen. Se on kasvissyöjä ja saalatinlehdet, tuore kurkku ja eräiden muidenkin puiden lehdet maistuvat noille rouskuttajille - ihmisen sormi niille ei maistu, tuli meinaan kokeiltua.

Muija muuten sanoi, että nyt "on huushollissa lemmikki miestä myöten". En tiedä pitäisikö tuo ottaa vittuiluna?

Tässä erilaisista kummitussirkoista kuvia:

www.ryggepetersen.dk/extatosoma_tiaratum

Realcowboy
04.08.2004, 19:45
Itselläni on ollut aikoinaan useampia lajeja näitä kummitus- tai sauvasirkkoja. Ovatko nämä sinulla olevat lajia Extatosoma tiaratum ?

Itse tekisi mieli vielä hankkia lajia Eurycantha calcarata. On huomattavasti vähemmän nirso hoidokki kuin Extatosoma tiaratum ja yhtä näyttävä.

Kurkkaa www.herppi.net. Galleriassa on kuvia erilaisista kummitus- ja sauvasirkoista ja Selkärangattomat- osiossa löytyy tietoa. Nimimerkki Lea tuntee hyvin näiden elikoiden kasvatuksen, omat tietoni ovat 10 vuoden takaa

Paitselo
05.08.2004, 10:49
Itselläni on ollut aikoinaan useampia lajeja näitä kummitus- tai sauvasirkkoja. Ovatko nämä sinulla olevat lajia Extatosoma tiaratum ?

Jepulis, just tuosta lajista on kyse. Tuossa aikaisemmin ilmoittamassani linkissä oli hyviä kuvia noista oudoista otuksista, mutta eihän tuo linkkikerpele suostu toimimaan!

Täytyykin tästä mennä sumuttelemaan vedellä terraarion lasien sisäpinnat, että kummitukset saavat juotavaa - ne kun juovat vesipisaroista. Saas nähdä miten paljon sontaa tuonne "häkin" pohjalle ehtii kahdesta otuksesta viikon aikana kertyä, nimittäin ainakaan nämä kaksi yksilöä eivät näytä nirsoilevan - sapuskaa kuluu, joten ulostettakin on odotettavissa.

Pitäisköhän näille kummituksille antaa oikein nimetkin?

Realcowboy
11.08.2004, 20:14
Ovatko molemmat naaraita ? Suomessa on tästä Extatosoma tiaratumista ollut kasvatuksessa tähän asti vain partenogeneettinen kanta, joka on degeneroitunut. Useita hyväkuntoisilta näyttävien elikoiden selittämättömiä kuolintapauksia on ilmennyt. Äskettäin innokkaat ovat hankkineet koiraitakin, ja seksuaalinen kanta on syntymässä.
Viljellyssä kannassa 20-senttiset ovat harvinaisia, 15 cm on hyvänkokoinen.

teemu73
08.09.2004, 09:59
Perkele että alkaa tulla mitta täyteen ampiaisten kanssa!

Yritin viikonloppuna juoda siideriä ulkoterassilla kun samaan aikaan kaksi pimpparia tallusteli pitkin tuopin reunaa, onneksi en laittanut suuhuni moista elukkaa. Sisätiloihin piti mennä juomaan.

Seuraavaksi yritin kotipihassa samaa toimenpidettä, nyt siivekäs ystävä päätti jäädä oikein uimaan sinne tuopin nesteisiin.

Viime päivinä on lisäksi ampiaisia tullut bongattua mm. auton ikkunoista, tietokoneen näytöltä, roskiksista ym.

Joko ensi yö olisi tarpeeksi kylmä tappamaan suurimman osan niistä?

Realcowboy
08.09.2004, 10:18
Viestin lähetti teemu73
Perkele että alkaa tulla mitta täyteen ampiaisten kanssa!

Yritin viikonloppuna juoda siideriä ulkoterassilla kun samaan aikaan kaksi pimpparia tallusteli pitkin tuopin reunaa, onneksi en laittanut suuhuni moista elukkaa. Sisätiloihin piti mennä juomaan.

Seuraavaksi yritin kotipihassa samaa toimenpidettä, nyt siivekäs ystävä päätti jäädä oikein uimaan sinne tuopin nesteisiin.

Viime päivinä on lisäksi ampiaisia tullut bongattua mm. auton ikkunoista, tietokoneen näytöltä, roskiksista ym.

Joko ensi yö olisi tarpeeksi kylmä tappamaan suurimman osan niistä?

Ampiaistyöläiset ovat tähän aikaan vuodesta aikamoinen riesa. Niillä ei ole enää toukkia huollettavaan, joten ne kuluttavat aikaansa etsimällä kaikenlaista makeaa syötävää. Itselleni ampiaisen pisto aiheuttaa kunnon turvotuksen, joten en ole lainkaan ampiaisten ystävä, vaikka olen muuten hyönteisistä kiinnostunut. Kirjallisuudesta ei löytynyt tietoa siitä, miten matala lämpötila tappaa ampiaiset. Ne jos osaavat suojautua yöllä, niin varmaan pakkasen puolelle täytyy mennä.

Vesuri
08.09.2004, 13:46
Ampiaiset ovat varsin kiusallisia, mutta eivät inhottavuudessaan vedä vertoja jokasyksyiselle yli-inhokille, hirvikärpäselle. Parin päivän sienestysreissut ovat vesittyneet aikalailla hirvittävään hirvikärpäsarmeijaan, joka iskee kiinni välittömästi metsään mennessä. Eilinen reissu Teiskon suuntaan tuotti mukavan määrän kanttarelleja, mutta pois oli lähdettävä pään ollessa täynnä näitä inhokkeja. Yritin kopistella vaatteet puhtaaksi, mutta saumoihin ja muihin ahtaisiin koloihin niitä tarttui siihen malliin, että niistä riitti iloa vielä illaksikin. Riisuuduin parvekkeella ja jätin rytkyt sinne yöksi sillä seurauksella, että aamusavuilla pari ystävää pörhelsi partaan ja hiuksiin.

stiflat
08.09.2004, 15:43
Viestin lähetti teemu73
Yritin viikonloppuna juoda siideriä ulkoterassilla kun samaan aikaan kaksi pimpparia tallusteli pitkin tuopin reunaa,
onneksi en laittanut suuhuni moista elukkaa.Ampiaiset ovat erittäin persoja näköjään nimenomaan siiderille.
Viime vuoden kesällä jätimme muovisen tyhjän siideripullon
uimarannalle uimaan mennessämme. Vähän ajan päästä kun
olimme tulleet rannalle huomasimme että pullon pohja
oli täynnä ampiaisia ja lisää kiipesi pitkin pullon kaulaa.

Hirvikärpäset, yack. Ne jos mitkään voisivat kuolla sukupuuttoon.
Sienestys eritoten on todella "hauskaa" näiden kanssa. Ainakin
silloin ala-asteella kun sinne koulun kanssa mentiin (ja pari
kertaa ominkin päin).
Myös mökillä nämä tulee tähän aikaan tutuiksi, valitettavasti.

kangaroo
20.09.2004, 10:33
Viestin lähetti stiflat
Hirvikärpäset, yack. Ne jos mitkään voisivat kuolla sukupuuttoon.

Kyllä. Yksi vittumaisimmista otuksista tuo on. Tänä syksynä niitä on paikoitellen niin paljon, ettei sienimetsällä olosta tahdo tulla mitään. Löytävät tiensä vaatteiden alle pienimmästäkin rakosesta.

Paitselo
20.09.2004, 18:36
Ovatko molemmat naaraita ? Suomessa on tästä Extatosoma tiaratumista ollut kasvatuksessa tähän asti vain partenogeneettinen kanta, joka on degeneroitunut.

Kappas, en ollut huomannutkaan jäsen numero Tosikarjapaimenen kysymystä meikäläisen kummituksista.

Vastaus on se, että kummatkin ovat naaraita. Lepsopari siis mitä ilmeisimmin.

Ovat nämä otukset muuten hupaisaa seurattavaa - voittaa Hockey Nightin öbaut 300 - 0. Paitsi silloin kun IFK pelaa.

Olen pitänyt kumppanuksia kököttämässä olkapäilläni, naamallani ja reidelläni sillä välin kun putsaan niiden paskoja terraarion pohjalta.
Meikäläisen kissa ei jostakin syystä kiinnitä näihin otuksiin ollenkaan huomiota! Omituista? Luulisi kissan rouskuttavan mieluusti moisen ötökän siinä missä rouskuttaa kotimaisiakin sirkkoja - tosin ne kotimaiset kääpiöt eivät ole niin pelottavan näköisiä kuin nämä a.o. sademetsistä saapuneet kummitukset...

uljas
21.09.2004, 13:34
Sen selaamatta ketjua taaksepäin, kysyn jatkoajan tietoniekoilta kysymyksiä jo pitkään askarruttaneisiin kysymyksiin.

1. Onko herhiläinen n~2cm pitkä, väritys kuin ampiaisella ja sillä on n. puolen sentin piikki takalistossa?

2. Tiedättehän lukin? Siis sen pienen napin mikä roikkuu pitkien koipien varassa. Mahdoinko nähdä oikein erästä tapausta.. Seurailin näet erästä pitkäsäärtä ja huomasin öttiäisellä olevan sorkat solmussa. Eteneminen näytti olevana vaivalloista, niinpä mönkijä pisteli vinossa kojottaneen koiven poskeensa ja puri sen poikki! Mitähän nämä kyseiset hirvitykset niin ylipäätään syövät?

Sistis
21.09.2004, 14:44
Viestin lähetti uljas
Sen selaamatta ketjua taaksepäin, kysyn jatkoajan tietoniekoilta kysymyksiä jo pitkään askarruttaneisiin kysymyksiin.

1. Onko herhiläinen n~2cm pitkä, väritys kuin ampiaisella ja sillä on n. puolen sentin piikki takalistossa?

Hyönteisistä en kyllä mitään tiedä, mutta veikkaisin tuon olevan jonkin sortin pistiäinen, eikä herhiläinen, mikä ilmeisestikin on vaan ison ampiaisen näköinen.

Pistävätkö muuten pistiäiset tarvittaessa ihmistäkin, ja sattuuko se?

secord
21.09.2004, 14:51
Kyllä tuo herhiläinen voisi olla, ainoastaan tuo 2 cm on aika vähän tälle lajille. Sen mitä itse on jostain vitriineistä käynyt moisia kurkkimassa, niin piikki niillä sojottaa tosiaan jo valmiiksi ulkopuolella ja tuota on pituusluokkaa.

En ole kuullut, että pistiäisillä olisi tullut tarvetta ihmisiä pistää. Niiden pistin vaikuttaa hiukan "lötköltä", että mahtaako moinen edes ihon läpi tunkeutua?

Anton
21.09.2004, 15:45
Olen itse sekoittanut herhiläiset ties mihin, mutta oheisella sivulla on suht hyvä kuva herhiläisistä ja niiden levinneisyydestä:
http://www.tam.pp.fi/ths/herhilainen.html

Jollei tuosta näy kyseistä ötökkää, niin olikohan se sinun herhiläinen tämän näköinen?
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/hymenoptera/apocrita/sphecidae/bembix/sp-1b.jpg
Kuvan ötökkä on petopistiäinen ja menee helpolla sekaisin ampiaisen kanssa. En ole kylläkään kuullut, että olisi tullut petopistiäisen ahdistelemaksi. Jos onkin, niin ko. ötököiden aggressiot ovatkin sitten menneet ampiaisten tiliin?

bozik
21.09.2004, 16:08
No peijakas, olin aivan unohtantut tämän ketjun olemassaolon. Nyt on visainen kysymys kaikille ötökkäexperteille.

Täällä Ranskassa tarkemmin sanoen Pariisissa on minulle aivan outoja otuksia, joiden pistoksen jälkeen kutiaminen on jotakin aivan järjetöntä. En tiedä mitä nämä ötökät voisivat olla, ne muistuttavat lähinnä banaanikärpästä eivätkä ole juurikaan banaanikärpäsiä isompia, mutta silti todella innokkaita pistelemään. Kaikkein pahinta näissä penteleen örkeissä on se, että kiinni niitä ei saa millään. Ovat ilmeisesti omaksuneet suurkaupungin tavat ja päästelevät menemään ultanopeilla skoottereilla. Sotisivat perkeleet edes kuten rehelliset suomalaiset hyttyset, jotka sentään pitävät ääntä ja aika usein tottelevat nyrkkiä. Arrghh...

Paitselo
21.09.2004, 16:15
bozik, kuvailusi jälkeen melkein väittäisin kyseessä olevan jonkin monista mäkärälajeista. Nehän näyttävät pieneltä kärpäseltä, mutta itse asiassa ne ovat lähempänä paarmaa, koska niillä on leuat joilla purra - siis niillä ei ole piikkiä millä pistää.

bozik
21.09.2004, 16:21
Viestin lähetti Predator
bozik, kuvailusi jälkeen melkein väittäisin kyseessä olevan jonkin monista mäkärälajeista. Nehän näyttävät pieneltä kärpäseltä, mutta itse asiassa ne ovat lähempänä paarmaa, koska niillä on leuat joilla purra - siis niillä ei ole piikkiä millä pistää. Paljon mahdollista, itse asiassa itsekin olettaisin niiden olevan suomalaisten mäkäräisten ranskanserkkuja. Tätähän puoltaa sekin, että suomalaiset mäkäräiset reilusti purevat, kun taas täällä ötökät ovat omaksuneet paikalliset tavat ja vain "kurluttavat" lihaani ikeniensä välissä. Sivistyneitä paskiaisia ovat ranskalaiset mäkäräiset.

Kyllä ranskalaisistakin hyviä saa, uuni 250 asteeseen ja ranskalaiset sisään.

Paitselo
21.09.2004, 16:27
Viestin lähetti bozik
Sivistyneitä paskiaisia ovat ranskalaiset mäkäräiset.

Jos ne häiritsevät yöllä nukkumistasi niin kokeiles tätä temppua:
- aseta yöpöydällesi puolikas patonkia, lasillinen hyvää ranskalaista punaviiniä ja lautaselle verilätty.
Voipi olla että saat nukkua tuon jälkeen yösi ilman ötökän puremia. Elleivät ne sitten innostu verilätyn ja patongin syötyään punaviinipäissään laulamaan ja soittamaan hanuria...

bozik
21.09.2004, 16:37
Viestin lähetti Predator
Jos ne häiritsevät yöllä nukkumistasi niin kokeiles tätä temppua:
- aseta yöpöydällesi puolikas patonkia, lasillinen hyvää ranskalaista punaviiniä ja lautaselle verilätty.
Voipi olla että saat nukkua tuon jälkeen yösi ilman ötökän puremia.Taidan jättää tuon riskin ottamatta. Tuntien täkäläisen ruoka- ja juomakulttuuriin, nuo luonani asuvat "le mäkäcräises" saattavat kutsua sukulaisensakin kylään ja sitten loppuu leikki. Mä luulen että koetan vanhaa kunnon myrkytyssysteemiä, helvetisti vaan Raidia joka paikkaan ja sitten laskemaan ruumiit. Raidinhan pitäisi tappaa pihalla ja puutarhassa ja nyt selvitetään tappaako fraansissa.

secord
21.09.2004, 16:51
Viestin lähetti Anton
Olen itse sekoittanut herhiläiset ties mihin, mutta oheisella sivulla on suht hyvä kuva herhiläisistä ja niiden levinneisyydestä:
http://www.tam.pp.fi/ths/herhilainen.html

Jollei tuosta näy kyseistä ötökkää, niin olikohan se sinun herhiläinen tämän näköinen?
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/hymenoptera/apocrita/sphecidae/bembix/sp-1b.jpg
Kuvan ötökkä on petopistiäinen ja menee helpolla sekaisin ampiaisen kanssa. En ole kylläkään kuullut, että olisi tullut petopistiäisen ahdistelemaksi. Jos onkin, niin ko. ötököiden aggressiot ovatkin sitten menneet ampiaisten tiliin?

No viddu ! Ja kuka sanoo, että Jatkoajassa surffailu on ajanhukkaa. Ne vitriinin kokoajat ovat suuressa tietämättömyydessään antaneet hyönteisille erheellisiä nimityksiä. No, jälleen opin JA:ssa jotain uutta.

uljas
21.09.2004, 23:02
Kyllähän kuvista päätellen se ei ollut herhiläinen, koska sillä ei roikkunut mikään peitsi persuuksissa ja lihavakin oli. Lähimpänä oli jättipuupistäjä mutta ei sekään oikein vastannut näkemääni. Ehkä se 2 senttiä oli vähättelyä, kun yleensä tulee liioiteltua niin laitoin varmuuden vuoksi "vain" 2 senttiä. Mutta niin näytti ampiaiselta joka oli isonnettu ja pituus on jotain 2-5 sentin väliltä. Niin ja se pistin peräsimessä.

Mutta mistäs löytyy tietoa lukista?

Paitselo
26.10.2004, 16:49
Löysinkö minä nyt vihdoinkin tämän Eppu Normaalinkin biisissä mainitun ötökän - siis baarikärpäsen?

Viime viikonloppuna oli taas kerran ns. "saunailta". Sen seurauksena auotallissa oli kaljakori täynnä tyhjiä ruskeita pulloja.
Kun tänään lähdin koria puteleineen roudaamaan kauppaan, niin ihmettelin kun huomasin pullojen suista pörähtävän ilmoille pikkuruisia, punertavia kärpäsentapaisia Niiden "kroppa" on vain n. 2 mm pitkä, ja siis väriltään punaruskea. Kun katsoin tarkemmin pulloja, niin huomasin monen putelin pohjalla kaljan jämän seassa kelluvan monta samanlaista kärpäsyksilöä - en tiedä olivatko ne kuolleet, vai olivatko vaan tolkuttomassa kännissä.
Sen verran asiasta kiinnostuin, että laitoin muutaman yksilön uteloitavakseni mikroskoopin kaiken paljastavan suurennussilmän alle. Ja hyi saatana, mikä näky silmilleni roiskahti, kun tuo pikkuruinen ötökkä näkyi tuhansia kertoja suurennettuna! Aivan karmean näköinen tapaus - naama on kuin ristisiitos Matin hakkaamaa Merviä ja norsun persettä, koristeltuna suurten mustien silmien yläpuolella törröttävillä rautakangilla ( lue = tuntosarvet, kai?) ja otuksen imukärsä näytti faarao Inhotephin lötköltä, kemaa valuvalta kullilta. Selässä siten vielä siivet, joiden avulla pääsee kätevästi vaikkapa krapulaa pois nukkuvan ihmisparan ikeniä imeskelemään.
Ou jea. Luottamus villiin luontoon karisi taas hieman...

bozik
26.10.2004, 16:59
Viestin lähetti Predator
Sen seurauksena auotallissa oli kaljakori täynnä tyhjiä ruskeita pulloja.
Kun tänään lähdin koria puteleineen roudaamaan kauppaan, niin ihmettelin kun huomasin pullojen suista pörähtävän ilmoille pikkuruisia, punertavia kärpäsentapaisia Niiden "kroppa" on vain n. 2 mm pitkä, ja siis väriltään punaruskea. Kun katsoin tarkemmin pulloja, niin huomasin monen putelin pohjalla kaljan jämän seassa kelluvan monta samanlaista kärpäsyksilöä - en tiedä olivatko ne kuolleet, vai olivatko vaan tolkuttomassa kännissä.Eivät nuo taida baarikärpäsiä olla. En ainakaan itse ole koskaan heitä baarissa tavannut, tyhjien kalja- tai viinapullojen liepeiltä kylläkin. Kait he sitten ovat brenkkupistiäisiä, jotka syntyvät puollojen pohjille jääneistä jämistä. Jokseenkin samaan tapaan siis kuin banskukärpäset, nämä vaan ovat banaanin sijasta mieltyneet brenkkuun.

Jos niitä kovassa krapulassa katsoo suurennuslasilla, brenkkupistiäsistä voi helposti muotoutua viinapihulaisia. En suosittele tarkempaa tutkimusta, parempi antaa pistiäisten rauhassa nauttia jämistä ja sitten vaan kiikuttaa ne kiukkusen lähikaupan tädin riesaksi.

Paitselo
26.10.2004, 17:16
Viestin lähetti bozik
Kait he sitten ovat brenkkupistiäisiä, jotka syntyvät puollojen pohjille jääneistä jämistä, nämä vaan ovat banaanin sijasta mieltyneet brenkkuun.

Ensinnäin, on täysin mahdoton ajatus, että jo viime lauantain jälkeen jostakin oluen jämästä olisi pystynyt muhimaan ilmoille elävä, lentävä hyönteinen. Siis ei se kalja niitä synnytä, vaan ne ovat olemassa jo ennen ekan bissen avaamista. Lymyävät jossakin, ties missä, ja syöksyvät tuntosarvet lepattaen paikalle heti kun bongaavat ilmassa ohrapirtelön aromeja.

Toisaalta, tämä on vielä pientä. Etelä-Amerikassa Perun sademetsissä eleskelee oluelle perso pistiäisen toukka.
Se on sellainen HK:n nakin pituinen ja paksuinen (n. 10 cm) monilla jaloilla varustettu lihaklimppi.
Tuollainen jos pääsee keplottelemaan itsensä ilman kantta jätettyyn kaljatuoppiin (sillä välin kun vaikkapa ihminen käy vessassa), niin ei varmasti tunnu ihmispolosta kivalta sitten epähuomiossa kusikeikan jälkeen horia suuhunsa kaljan seassa tuollainen kymmenillä jaloilla potkiskeleva lihaklimppi! Noh, on tämä toukka kyllä ihan kivan värinen (selvinpäin), mutta se ei paljon lohduta, varsinkin jos onnistuu sen nielaisemaan. Tuossa tapauksessa reagointi on kuitenkin varmaan sitä luokkaa, että toukka tule myös vikkelästi takaisin ylös. Lieneekö tämä jo sitten eläinrääkkäystä? Tuossa tilanteessa minä tilaisin stressaantuneelle toukalle ihan oman tuopin - ei meinaan ole hyvä päästää tuota otusta laskuhumalaan, se voi pistää ranttaliksi.

bozik
26.10.2004, 17:27
Viestin lähetti Predator
Ensinnäin, on täysin mahdoton ajatus, että jo viime lauantain jälkeen jostakin oluen jämästä olisi pystynyt muhimaan ilmoille elävä, lentävä hyönteinen. Siis ei se kalja niitä synnytä, vaan ne ovat olemassa jo ennen ekan bissen avaamista. Lymyävät jossakin, ties missä, ja syöksyvät tuntosarvet lepattaen paikalle heti kun bongaavat ilmassa ohrapirtelön aromeja.Voi hyvin olla näinkin. Mä olen vaan pienestä pitäen herkutellut ajatuksella, että banskukärpäset syntyvät banskusta ja brenkkupistiäiset brenkusta. Tämä on jonkilaista sovellettua biologiaa, joka on helpompi oppia ja ymmärtää kuin se, jota meille opinahjoissa selvitetään.

Kun ne pohjat jäävät sinne puteliin muhimaan, niin yöllä kun kukaan ei näe, tämä brenkun jämä alkaa kuplimaan ja sieltä niitä pistiäisiä sitten nousee kuin penis-lintuja. Lisääntymisen suhteen ei sitten olekaan mitään epäselvää, tsekkaa vähän miten ne siellä pullon pohjalla makoilevat ! Ihmekään että niitä sikiää.

Paitselo
26.10.2004, 17:43
Viestin lähetti bozik

Kun ne pohjat jäävät sinne puteliin muhimaan, niin yöllä kun kukaan ei näe, tämä brenkun jämä alkaa kuplimaan ja sieltä niitä pistiäisiä sitten nousee kuin penis-lintuja.

Ei ei ei ei, ei! Sä nyt saman kaavan mukaan kai oletat, että perskärpänenkin syntyy ihmisen perseestä? Ei tämä evoluutio näin etene.

Esim. ihmisen mädäntyvää ruumista syövät veikeän valkoiset toukat eivät suinkaan synny ihmisen lihasta, vaan lentävä RUUMISKÄRPÄNEN - kun koiran paskaläjässä muhimiseltaan & nautiskelultaan ehtii, munii ihmiseen munia (vaikkapa avoimiin haavoihin tai ruumiin luonnlisiin herkkuaukkoihin), ja sitten ne munat kehittyvät mätänevää, herkullista ihmislihaa syöviksi toukiksi. Aikanaan nämä toukat kokevat metamorfoosin (se sellainen olotila, niinkuin John Travoltalla Saturday Night Feverissä, kun äijä saa orgasmin spagaatin aikana ja revenneestä sepaluksesta pukkaa ilmoille Disco Feenix), ja sitten niistä toukista tulee lentäviä kärpäsiä, jotka taas munivat seuraavan vastaantulleen raadon bodiin... ja homma jatkaa kiertokulkuaan.

edit: huomaa pilkkuvirheet. Ja nauti - en korjaa...

bozik
26.10.2004, 17:51
Ihan turhaan mä niitä kouluja kävin. Täältä asiat oppii paljon paremmin ja selkokielellä. Seuraavaksi vaan ketjuun "Asia joka avautui minulle".

Perskärpästen en tosin olettanutkaan syntyvän ahtereissamme. Perskärpänenhän on ihmisen näköinen siivetön otus, joka syntyy ihan niin kuin me kaikki muutkin. Jossakin vaiheessa näillä vaan menee kehitys väärille raiteille ja niistä sitten tulee perskärpäsiä. Syitä miksi näin käy ei kai vieläkään tiedetä, niin kuin ei tiedetä sitäkään, miten naiseen laitetusta vaalesta tahnasta voi muodostua vaikkapa käkkäräpäinen yönmusta Ben Johnsson. Hullu laatikko tuo nainen, vähän kuin hedelmäpeli.

Paitselo
26.10.2004, 18:09
Viestin lähetti bozik

Perskärpänenhän on ihmisen näköinen siivetön otus, joka syntyy ihan niin kuin me kaikki muutkin. Jossakin vaiheessa näillä vaan menee kehitys väärille raiteille ja niistä sitten tulee perskärpäsiä.

Onx tää perskärpänen jotakin sukua ötökälle nimeltä Gloryhunter?
Suomessa tämä vastenmielinen ötiäinen tunnetaan myös nimellä Kloorihuntteri.

bozik
26.10.2004, 18:17
Viestin lähetti Predator
Onx tää perskärpänen jotakin sukua ötökälle nimeltä Gloryhunter?
Suomessa tämä vastenmielinen ötiäinen tunnetaan myös nimellä Kloorihuntteri. Täysin tuntematon otus mulle, mutta perustiedot löytyivät maanmiehen tietolaarista. Eli voi hyvinkin olla sukua, kloorihuntterikin on siivetön ja ihan pienenä siitäkin on mahdoton erottaa tuleeko siitä perskärpänen, kloorihuntteri ja tällainen ihan tavallinen ihminen. Paljon muuta ei tietolaarista sitten irtoakaan, mielenkiintoinen on toki lajin levinneisyys. Kartalla se näkyy pisteinä ja Etelä-Suomesta ainakin Espoo ja Lahti vaikuttaisivat olevan täysin puhtaita alueita. Levinneisyyskartta on tosin jo viikon vanha.

Paitselo
18.04.2005, 18:46
Jumaliste! Hyttynen inisi korvissani eilen sunnuntaiehtoona, välittömästi sen jälkeen kun olin yrittämässä levolle käymistä Robert de Niron tähdittämän murtovarasleffan jälkeen.
SIIS, parvekkeen dörtsi oli ollut koko illan auki, joten en tarkkaan tiedä ajankohtaa, milloin tuo verenhimoinen ötökkä saapui kämppäni sisätiloihin venttaamaan veriateriaansa.

Sitten yöllä puoli kolmen maissa heräsin. Tällainen vanha korppu yleensä herää noihin aikoihin treffailemaan eturauhastaan kusemisen merkeissä, mutta nyt heräsin aivan tautisen POLTTAVAAN KUTINAAN! Vasemmassa reidessä oli kamalasti kutiseva paukama, jota sitten olin ilmeisestikin ennen varsinaista heräämistäni unenhorroksisin kynsineni raapinut.
Just joo.

Siis patti oli kamala. On edelleen. Ja kutiaa aivan kärppänä edelleen. Olen napsinut asiaan kuuluvaa antihistamiinia (kun olen pahasti allerginen tietyille heinille - mutta vasta keskikesän jälkeen, yleensä)...

Mikä vidun Stadin viemäreissä muhinut Talvikuningatar on minua nyt "rokottanut"?

Realcowboy
18.04.2005, 19:12
Viestin lähetti Predator
Mikä vidun Stadin viemäreissä muhinut Talvikuningatar on minua nyt "rokottanut"?

Oletkohan päässyt tutustumaan viemärihyttyseen ? Se on lintuhyttysen, Culex pipiens, urbaanimuoto (f. molestus), joka tunnetaan myös kaupunkihyttysenä.

Täällä (http://www.hel.fi/ymk/ymk/yvy/Asunto/Tuholaiset/syopalaiset.htm) jonkin verran lisätietoa.

Paitselo
18.04.2005, 19:24
Oletkohan päässyt tutustumaan viemärihyttyseen ? Se on lintuhyttysen, Culex pipiens, urbaanimuoto (f. molestus), joka tunnetaan myös kaupunkihyttysenä.

Täällä (http://www.hel.fi/ymk/ymk/yvy/Asunto/Tuholaiset/syopalaiset.htm) jonkin verran lisätietoa.

Juu juu, viemärihyttysestä on puhuttu tässä ketjussa jo paljonkin, mutta yleensä tämä "vaiva" iskee syksyisin. Tämä on huhtikuussa outo tilanne.

Tänään muuten aamulla kylppäristäni katon rajasta bongasin tyytyväisen oloisen hyttysen. Sen takaruumis pullotti verestä punaisena. Teinpäs sitten tempun. Nappasin sen kiinni elävänä lasipurkkiin ja nyt se räpistelee surkean elämänsä lopun niin kauan, kunnes PIRUTTANI vien sen huomenna aaamutuimaan laitokselle tutkittavaksi - haluan siis tietää, että onko tuo a.o. hyttynen täynnä nimenomaan MINUN vertani. Minulla on myös veritiedot vaimostani ja lapsistani, joten nyt on mielenkiintoista nähdä, että millaista "cocktailia" a.o. ötis kantaa perseessään.

Realcowboy
18.04.2005, 20:02
Viestin lähetti Predator
Juu juu, viemärihyttysestä on puhuttu tässä ketjussa jo paljonkin, mutta yleensä tämä "vaiva" iskee syksyisin. Tämä on huhtikuussa outo tilanne.

En löytänyt mistään tietoa, voiko viemarihyttystä esiintyä sisätiloissa ympäri vuoden.

Aikaisin keväällä esiintyviä lajeja ovat Culiseta- suvun hyttyset, jotka talvehtivat aikuisena.

Sv veinikretski
19.04.2005, 19:28
Minua kiinnostaisi tietää elävätkö satiaset metsässä vai mistä ne ovat ihmisiin siirtyneet, elikkä onko satiaisia muuten mahdollinen saada kuin yhdellä tavalla. Ja voiko esimerkiksi satiainen lymyillä vessa pytyn kannessa ja iskeä sieltä kiinni sopivan näköiseen perskarvaan.

Niin että onko mahdollinen hyppy mahdollinen muuten kuin sillä vanhimmalla tavalla, kesä tulee ja satiaiset heräilevät, nyt olisi monelle tiedon paikka .

Realcowboy
19.04.2005, 19:48
Viestin lähetti veinikretski
Minua kiinnostaisi tietää elävätkö satiaset metsässä vai mistä ne ovat ihmisiin siirtyneet, elikkä onko satiaisia muuten mahdollinen saada kuin yhdellä tavalla. Ja voiko esimerkiksi satiainen lymyillä vessa pytyn kannessa ja iskeä sieltä kiinni sopivan näköiseen perskarvaan.

Niin että onko mahdollinen hyppy mahdollinen muuten kuin sillä vanhimmalla tavalla, kesä tulee ja satiaiset heräilevät, nyt olisi monelle tiedon paikka .

Arvelen, että niitä oli meillä jo silloin, kun hyppelimme Afrikassa puissa, gorilloilla näyttää ainakin olevan oma satiaislaji, Phthirus gorillae. Lähisukuisia lajeja ei Suomessa ole.

Tämän lähteen (http://www.tohtori.fi/ihotautilaakari/93.html) mukaan satiaisia voi saada mahdollisesti myös vuodevaatteista, pyyhkeistä ja vaatteista tämän tehokkaamman menetelmän lisäksi.

Paitselo
02.05.2005, 17:57
Viestin lähetti veinikretski

Jaahas, Wayne olikin tässä jo huhtikuun puolivälin hujakoilla pohtinut satiaisen ilmiömäistä ponnistuskykyä. Kyllä se kuulkaas ihan oikeasti hyppää munan varteen kiinni vaikka vessan pöntön reunalta... n. puolesta metristä... niin ja äkkiä se varsinkin miehen munakarvoista etenee mahakarvojen kautta rintakarvoihin - tuossa vaiheessa muutama "sissiryhmä" perustaa automaattisesti ns. loittoryhmän, joka painelee välittömästi, kainalokarvojen hikiklimpeistä muutaman herkkupalan evääksi popsittuaan, suoraan kaulaa ylöspäin ja suoraan korvakanavaa pitkin aivoihin. MOT:

Satiaisen liikuskelu ihmisestä toiseen on jostakin kumman syystä aina ajankohtainen varsinkin vapun ja juhannuksen tienoilla. Kuis nyt näin? Tykkääkö satiainen kovaäänisestä tanssimusiikista, vai mistä tässä lienee kyse?

NOH NON NOH... sitten ihan oikeasti asiaan.

Nimittäin kalseeta on keli ollut täällä merenrantakirkonkylässä Helsingissä. Ei oikein ole kevät ottanut "potkua".
Tänään kuitenkin näin ihan omalla silmällä melko surkeahkossa kunnossa lentelevän SURUVAIPAN. Noh, se kuitenkin LENSI! Ja istui sitten erään polkupyörätelineen mustaksi maalatulle metallipinnalle auringossa lämmittelemään.
Tämä suruvaippa on yksi Suomen upeimmista päiväperhosista. Se on sellainen laji joka talvehtii Suomessa viime kesän lopulla synnyttyään, aikuisena täysikasvuisena perhosena - vaikkapa jonkin rakennuksen kellaritiloissa.
Suruvaippa herää sitten lentämään kevään lämpöön... ja se on kyllä heino näky... todellinen Kevään Airue...

EDIT: tässä hieno kuva viime kesän lopulla Suomessa syntyneestä suruvaipasta - se vasta valmistautuu rankkaan talvehtimiseen ELÄVÄNÄ, että saisi sitten keväällä 2005 jatkaa sukuaan - ei käy kateeksi Suomen talven lämpötiloissa...

http://www.kolumbus.fi/matlai/kokeilu/makrokuv/sivutma/mks14la.htm

bozik
02.05.2005, 19:06
Viestin lähetti Predator
Nimittäin kalseeta on keli ollut täällä merenrantakirkonkylässä Helsingissä. Ei oikein ole kevät ottanut "potkua".
Tänään kuitenkin näin ihan omalla silmällä melko surkeahkossa kunnossa lentelevän SURUVAIPAN. Kukahan helvetti on tuon nimen keksinyt/antanut ? Ihan komean näköinen kärpänen ja sitten tuollainen nimi. Ritariperhoset, sitruunaperhoset jne. sentään ovat saaneet kunnon nimen. Suruvaippa on vissiin ihan viimeisenä ristitty.

Mutta niistä hyönteisistä. Eilisen aikana saapui kaikkien hyönteisten isobroidit eli pääskyset tänne Pariisiin. Tulivat ilmeisesti tänne helleaallon mukana. Muutamina viime päivinä lämpötila on keikkunut +25 asteen paremmalla puolella. Seuraava lämmin henkäys täältä sinne pohjoiseen, niin saatte tekin nauttia noista otuksista. Paitsi tietenkin Oulu, joka lämpenee viikko juhannuksen jälkeen.

Paitsi nuo isobroidit, myös kaikenlaiset hyönteiset ovat heräilleet tai matkustaneet tuulen mukana tänne. Eilen päivällä koetin pyydystää pientä hämähäkin näköistä otusta, mutta enhän minä sitä kiinni saanut. Oli erittäin pienikokoinen, ehkä 1 cm pitkä ja muutoin ihan perushämäysheikin näköinen vailla mitään lisävarusteita. Syy miksi en saanut otusta kiinni on siinä, että tuo veijari oli varsin pätevä hyppäämään. Yhden senttimetrin mittainen otus ja otti helposti parinkymmenen sentin loikkia. Kunhan saan kaverin pyydystettyä niin tutkin sen tarkemmin ja palaan asiaan.

Kärpäset ja muut lentävät yöhäiriköt lähetän teille sinne Suomeen heti sopivan tuulen havaittuani.

Paitselo
03.05.2005, 16:21
Viestin lähetti bozik
Suruvaippa on vissiin ihan viimeisenä ristitty.

Kärpäset ja muut lentävät yöhäiriköt lähetän teille sinne Suomeen heti sopivan tuulen havaittuani.

Ihmettelit suruvaipan nimeä? Perhonenhan on todella komea kun sen siipiä katsoo päältä päin, mutta kun näkee siipien alapinnan, niin nimeen alkaa tulla jotakin järkeä.
Se siipien alapinta on väriltään täysin musta - siinä mustassa on tosin vielä mustaakin mustempaa omituista pitsikuviota mukana. Mieleen saattaa hyvinkin tulla "jonkun lesken" musta pitsihuntu hautajaisissa.
Ruotsissa muuten suruvaipan nimi on sorgmantel, joten samansuuntaisia ajatuksia tähän perhoseen länsinaapurissakin on kohdisteltu. Latinankielinen nimi on sitten Nymphalis Antiopa.

Äläkä nyt hyvä ihminen rupea kärpäsiä ja muitakaan yöhäiriköitä tänne Suomeen lähettämään! Niitä on täälläkin kohta taas ihan tarpeeksi muutenkin.

vlad
03.05.2005, 16:26
Suruvaippa (http://koti.mbnet.fi/perhoset/Lh1/56-92/61/61_K02.htm) sivusta kuvattuna siivet supussa.

vlad.

bozik
03.05.2005, 16:34
No niin, kyllähän tuon suruvaippa nimen nyt hyväksyy, kun näin konepellin alle. Mahtaa muuten tuo musta väritys olla vähintäänkin paikallaan Suomessa, jossa lämpöä joutuu tosissaan keräilemään. Tuolla lailla kun aurinkossa makoilee niin luulisi lämpöä piisaavan. Hieno perhonenhan tuo on kaikin puolin.

Perhosista tulikin mieleeni, että mistäköhän se johtuu, että täällä Pariisissa ei juuri taida perhosia olla. Ainakaan en niitä vielä ole lämpimistä ilmoista huolimatta nähnyt ja olen sentään kuljeskellut tuntitolkulla pitkin puistoja ja bulevardeja. Ei kait nyt kokoluokaltaan noin pieni otus mitään suurta reviiriä tarvitse ? Kaikenlaisia muunlaisia hyönteisiä täällä kyllä pörrää, joskaan ei kyllä haitaksi asti.

Paitselo
03.05.2005, 16:37
Viestin lähetti vlad
Suruvaippa (http://koti.mbnet.fi/perhoset/Lh1/56-92/61/61_K02.htm) sivusta kuvattuna siivet supussa.

vlad.

Kiitos, muuten hyvä kuva, mutta valo ei nyt oikein sopivasti lankea niihin kuvailemiini mustaakin mustempiin pitsikuvioihin. Se kuviointi on todella kaunis. Taidan minäkin lähteä googlesta etsimään vieläkin parempaa kuvaa siipien alapinnoista....

vlad
03.05.2005, 16:46
Viestin lähetti Predator
Kiitos, muuten hyvä kuva, mutta valo ei nyt oikein sopivasti lankea niihin kuvailemiini mustaakin mustempiin pitsikuvioihin. Se kuviointi on todella kaunis.

Tässä kuvassa olen jo erottavinani näitä "pitsikuvioita":

http://www.co.jyu.fi/~marhieta/suruvaippa1.html

vlad.

Paitselo
03.05.2005, 17:00
Viestin lähetti bozik

Perhosista tulikin mieleeni, että mistäköhän se johtuu, että täällä Pariisissa ei juuri taida perhosia olla. Ainakaan en niitä vielä ole lämpimistä ilmoista huolimatta nähnyt ja olen sentään kuljeskellut tuntitolkulla pitkin puistoja ja bulevardeja.

Kärsivällisyyttä tarkastaja Clouseau, kärsivällisyyttä!
Siellä Ranskassakin on kuitenkin vasta kevät. Ja kevään alussa on aina sellainen vaihe, että elävänä talvehtineet päiväperhoset alkavat näkyä maisemissa isommalla joukolla vasta siinä vaiheessa kun pääskyset saapuvat tienoolle. Katsos kun hyönteiset ovat hyönteissyöjien pääravintoa. Moni kalsean talven jossakin pimeässä bretagnelaisessa perunakellarissa viettänyt päiväperhonen joutuu melko pian lentoon lähdettyään jonkun Afrikasta saapuneen muuttolinnun ruokalistalle.

Kyllä siellä puistoissa kuitenkin kova perhosten lisääntymiskuhina käy koko ajan - vaikkei sitä ihminen välttämättä näe. Talvehtineet naaraat munivat nopeasti talvehtineen uroksen kanssa "kiksautettuaan" - sitten kesemmällä munista syntyy toukkia - toukat lihottavat itsensä keskikesän "herkuilla" ja metamorfoosin kautta koteloitumisvaiheeseen... loppukesällä on taas koteloista kuoriutunut uusi upea, lentävä sukupolvi... joka valmistautuu talvehtimiseen, että saisi sitten seuraavana kesänä taas jatkaa sukua... jne...

Ja tämä kuvaus tietenkin koskee vain Keski- ja Pohjois-Euroopassa elävänä talvehtivia päiväperhosia, kuten edellä ketjussa mainitut lajit suruvaippa, amiraali ja nokkosperhonen...

Paitselo
03.05.2005, 17:06
Viestin lähetti vlad
Tässä kuvassa olen jo erottavinani näitä "pitsikuvioita":

http://www.co.jyu.fi/~marhieta/suruvaippa1.html

vlad.

Juu ja jees, tuo oli jo aika hyvä kuva!
Olet muuten kotoisin Suomen parhaimmista perhosmaisemista - Lappeenrannan, Imatran, Puumalan ja Savonlinnan seudut ovat edelleen nykyäänkin todellista perhosharrastajan aarreaittaa. Siksi minäkin taas kesällä Anttolaan lähden haavien, myrkkypullojen, elohopealamppujen ja pyydysrysien kanssa. Ei meinaa muija enää autoon mukaan mahtua...

bozik
03.05.2005, 17:21
Viestin lähetti Predator
Olet muuten kotoisin Suomen parhaimmista perhosmaisemista - Lappeenrannan, Imatran, Puumalan ja Savonlinnan seudut ovat edelleen nykyäänkin todellista perhosharrastajan aarreaittaa. Siksi minäkin taas kesällä Anttolaan lähden haavien, myrkkypullojen, elohopealamppujen ja pyydysrysien kanssa. Ei meinaa muija enää autoon mukaan mahtua... Onko miessukupuolen kekseliäisyydellä mitään rajaa ? Noin minäkin ohjeistan naimisissa olevat kaverini sitten, kun seuraavaa kalareissua varten tarvitsevat omaa "lomaa".

Voi muuten olla että perhoset tosiaan ovat vielä kiksauttelemassa, eivätkä ne toki sitä keskellä Champs Elyseetä tee. Ehkäpä niitä siis vielä myöhemmässä vaiheessa näkyy, jos eivät sitten innostu tosissaan tuosta lisääntymishommasta ja pysyvät raukeina koloissaan.

Paitselo
07.05.2005, 19:32
Viikonlopun kunniaksi ihan pakko kertoa:

- saksanturilaitten parittelu kestää vähintään NELJÄ TUNTIA.
Tuona aikana turilasnaaras touhuilee kaikenlaista - samalla kun jonkinlaisessa transsitilassa naaraassa himokaasti kiinni oleva uros ei tajua mistään mitään. Naaras saattaa tuon aktin aikana esim. lenneskellä tsiigailemassa uusia uroita petiin kaadettaviksi - ja siis koko ajan se tajuton uros roikkuu naaraaseen "kullistaan" kiinnittyneenä.
Minusta ainakin olisi noloa joutua vaikkapa Stockmannille shoppailemaan siitä hyvästä että raahaudun alasti mulkustani muijassani kiinni pitkin Aleksanterinkatua, enkä siinä olotilassa sitten just sillä hetkellä tajua mitään. Se nolous iskee varmaan sitten seuraavana päivänä, kun näkee iltapäivälehtien lööpit ja valokuvat.

Noh, saksanturilas tuskin miettii asiaa näin pitkälle.

Saksanturilas on muuten iso ja värikäs "koppakuoriainen" - ei kuitenkaan Volkswagen.

kissankarva
08.05.2005, 08:05
Täällä kun tuntuu näitä ötökkämiehiä olevan enemmänkin, niin joskohan saisin vastauksen siihen, että mikä perkele minua oikein puri? En nimittäin usko että se haukikaan oli vaan joku iljettävä ötökkä tässä on asialla ollut:

Kakarana uiskentelin eräässä itäsuomalaisessa järvessä, ja yhtäkkiä joku rouskaisi varpaasta niin että teki oikein kunnolla kipeää. Tietenkin kauhea paskahalvaus päälle, rantaan ja vahinkoja tarkastamaan. Aika lähekkäin kaksi puremajälkeä ja verta tuli. Mikä järvessä elävä illiäinen voi saada moista aikaan?

Niin ja perhosista vielä, en ollut aiemmin ajatellutkaan asiaa mutta kuten Predator mainitsi, Itä-Suomessa tosiaankin näkee enemmän perhosia kuin täällä Näsinneulan varjossa. Kotiseudulla olen onnistunut bongaamaan mm. ritariperhosen, suruvaipan, neitoperhosen ja amiraaliperhosen. Enkä mä todellakaan ole mikään pusikossa väijyjä vaan nämä on lehahtaneet kotipihan kukkapenkkiin.

bozik
09.05.2005, 14:28
Viestin lähetti kissankarva
Kakarana uiskentelin eräässä itäsuomalaisessa järvessä, ja yhtäkkiä joku rouskaisi varpaasta niin että teki oikein kunnolla kipeää. Tietenkin kauhea paskahalvaus päälle, rantaan ja vahinkoja tarkastamaan. Aika lähekkäin kaksi puremajälkeä ja verta tuli. Mikä järvessä elävä illiäinen voi saada moista aikaan? Eipä Suomen järvissä pitäisi kovin paljon pureskelijoita elellä. Onko varma ettet vaan osunut/astunut johonkin terävään ja siitä sitten tuli nuo puremajäljet ?

Toisaalta eihän se mahdotonta ole vaikka kyse olisi ollut käärmeestä. Kyllähän nekin uiskentelevat eli sinänsä voi niitä vedessä oleskella. Sitä en sitten tiedä, osaavatko ne sukellella vai ovatko aina nuppi pinnan yläpuolella.

Tuli noista puremisista mieleen sellainen, että sudenkorentojenhan sanotaan olevan sellaisia, että ne eivät pure. Tämä ei kyllä pidä paikkaana, meikästä yksi tuollainen minihelikopteri puraista vuosia sitten. Tämä on ihan fakta.

Paitselo
09.05.2005, 14:49
Viestin lähetti bozik

Toisaalta eihän se mahdotonta ole vaikka kyse olisi ollut käärmeestä. Kyllähän nekin uiskentelevat eli sinänsä voi niitä vedessä oleskella. Sitä en sitten tiedä, osaavatko ne sukellella vai ovatko aina nuppi pinnan yläpuolella.

Käärme tuli minullakin ekana mieleen, en tosin ole perehtynyt esim. kyyn sukelteluhimoon - pinnalla niitä kyllä näkee uimassa. Ja jos kyseessä olisi ollut kyyn purema, niin kyllä sen olisi ihan varmasti kropassaan tunteneut muutenkin.

Puremisesta ja uimisesta tuli mieleeni, että se on myös varsin kliffa fiilis kun järven pinnassa snorklatessaan onnistuu imaisemaan valtavan kokoisen paarman snorkkeliputken kautta suuhunsa. On kokeiltu. En suosittele.

bozik
09.05.2005, 15:14
Täytyy myöntää, että itsekin olen Paarmaa snorkkelin läpi maistellut ja eihän se hyvää ollut. Paarmat ovat muutoinkin pirun keksintö, onko pikkulintujen muona ollut pakko luoda niin, että se puree.

Paarmoihin liittyy erittäin paljon kielteisiä muistoja. Yksi jokakesäinen ongelma on ns. paarman eksyttäminen. Jos kesässä sattuu olemaan yksi hellepäivä, niin mikä olisi parempi tapa viettää tuo päivä kuin rannalla ja järvessä pulikoiden. Kun veteen pääsee, alkaa ihan muutaman sekunnin kuluttua paarman hyökkäys. Tuo flygaava kusipää tulee siihen pään ylle sirklaamaan ympyrää ja väijymään paikkaa purasta. Siinä sitten koettaa paarmaa eksyttää esim. menemällä hetkeksi veden alle, mutta eihän se mitään auta. Heti kun pääsee takaisin pinnalle, tuo sama idiootti on pään päällä pörräämässä. Taas sukelluksiin, pintaan ja sama juttu. Kun lopulta poistuu järvestä ja siirtyy kuivattelemaan terassille, niin silloin tuo otus viimeistään iskee ja puraisee johonkin sellaiseen paikkaan, mihin sitä ei voi listiä. Mukavia veijareita siis.

Knightrider
09.05.2005, 16:46
Vaikka joka päivä lemmikkini takia ötököitä käsittelen, lähinnä jättikokoisia jauhomatoja ja järkyn hajuisia säilykesirkkoja, tekevät ötökät silti pahaa. Eilen löysin siivotessani karanneen jättimadon, joka oli alkanut kehittyä alieniksi (josta seuraava vaihe on jonkin sortin kuoriainen) ja voi jessus sain slaagin.. Sama juttu kesällä, noita kaksi senttiä läpimiltaltaan olevia pörriäisiä kun tossa terassilla istuessa riittää.. Huh, mitä olisikaan elämä ilman hyttysiä, jättiampiaisia ja pistäviä muurahaisia.

Realcowboy
10.05.2005, 09:12
Viestin lähetti Knightrider
Vaikka joka päivä lemmikkini takia ötököitä käsittelen, lähinnä jättikokoisia jauhomatoja ja järkyn hajuisia säilykesirkkoja, tekevät ötökät silti pahaa. Eilen löysin siivotessani karanneen jättimadon, joka oli alkanut kehittyä alieniksi (josta seuraava vaihe on jonkin sortin kuoriainen) ja voi jessus sain slaagin..

Jättijauhomadon, jonka varsinainen nimi on isomustakuoriainen (Zoophobas morio), toukan ja aikuisen kuvat löytyvät täältä. (http://www.aaeweb.net/galleria/galleriainsettip.htm) Myös varsinaisen jauhomadon, joka on jauhopukin (Tenebrio molitor) toukka, aikuisen ja toukan kuvat löytyvät samasta paikasta.

Hartiapankki
10.05.2005, 09:29
Mikähän mahtaa olla suurin Suomessa tavattava kovakuoriainen?
Taisin nähdä viime viikonloppuna ainakin vahvan ehdokkaan.

Grillausaskareiden yhteydessä havaitsin silmäkulmallani liikettä nurmikolla, jotain tummanharmaata siellä möngersi sisukkaasti eteenpäin korsien seassa. Ensimmäiseksi tuli mieleen hiiri tai päästäinen, mutta silmät levisivät ammolleen kun tajusin että sehän on valtava kovakuoriainen! Pituutta n. 5-6cm, leveyttä n.4cm, väri siis tummanharmaa. Ruumis käsitti ison pään ja parin peitinsiipiä.

Otus meni oudosti nojaamaan isompaa heinänkortta vasten "katse" yläviistoon, ja tässä asennossa se oli n. 5min. Yhtäkkiä se levitti peitinsiipensä, ja lähti kuin helikopteri lentoon. Kokonsa puolesta muistutti enemmän pientä lintua kuin hyönteistä.

edit. kirjvirh

kakkonen
10.05.2005, 11:41
Viestin lähetti Knightrider
Vaikka joka päivä lemmikkini takia ötököitä käsittelen, lähinnä jättikokoisia jauhomatoja ja järkyn hajuisia säilykesirkkoja, tekevät ötökät silti pahaa. Eilen löysin siivotessani karanneen jättimadon, joka oli alkanut kehittyä alieniksi (josta seuraava vaihe on jonkin sortin kuoriainen) ja voi jessus sain slaagin..

Onneksi kuitenkin syötät noita ilettäviä oletoja lemmikillesi! Aina yksi pelistä pois..

Joo,ite oon vihannut kaikkia lentäviä "ötököitä" juniorista lähtien. Varsinkin hyttyset, paarmat ja muut ihmisiä syövät ällötykset...mutta pienin varauksin kaikki muutkin lentävät on mun inhokkilistalla.

Hartiapankki:
on kyllä iso. Käsittämätöntä miten tuommonen voi lentää...tuo on kyllä melkeen lintu jo....oikeen pieni harakka?

Hartiapankki
10.05.2005, 12:12
Viestin lähetti kakkonen
on kyllä iso. Käsittämätöntä miten tuommonen voi lentää...tuo on kyllä melkeen lintu jo....oikeen pieni harakka?

Oli se senkokoinen että kunnioittavasti piti seurata varoetäisyyden päästä..

Pari kuvaakin otin mutta pitäisi perehtyä paremmin tuohon lähikuvaukseen, sumeita otoksia. Netistä koitin haravoida mutta ei löytynyt tätä ötökkää.

teemu73
16.06.2005, 08:13
Nyt pitäisi sitten valita seuraavista vaihtoehdoista:

1. Pitää työpaikalla ikkuna kiinni ja työskennellä ummehtuneessa ilmassa

2. Avata ikkuna, saada raitista ilmaa ja kylkiäisenä ampiaisia sisään.

Vaihtoehto 1 on parempi. Mieluumminhan sitä vaikka pyörtyy kuin saa ampiaisen piikistä.

Tuttava kertoi eilen, että heidän työpaikallaan avoimesta ikkunasta tulee lintuja sisään. Sekään vaihtoehto ei houkuttele, mutta ehkä kuitenkin linnunpaskakin ampiaiset voittaa jos pitäisi valita.

kakkonen
16.06.2005, 12:03
teemu73:
hommaa hyttysverkko ikkunaan? Pitänee ampparit yms lentävät veijarit (myös linnut) ulkopuolella.

hanu
16.06.2005, 16:02
Naapurin teinille amppari sai nilkkaan mukavan kesäkipsin. Poitsu sai n. kuukausi sitten semmosen ältsin makeen keltaisen moposkootterin. Maanantainakos se nyt oli, kun sai ajellessaan ampparin kypärän sisälle. Pisto korvaan ja mopolla metsään ja nilkka tohjoksi.

Skootteri ei pahemmin kärsinyt.

t. hanu

RtSn
16.06.2005, 16:07
Kyllähän on taas Oulun leveyspiireillä noita öttiäisiä (itikat) enemmän kuin tarpeeksi. Paljon viime kesää enemmän.

teemu73
17.06.2005, 09:12
Viestin lähetti kakkonen
teemu73:
hommaa hyttysverkko ikkunaan? Pitänee ampparit yms lentävät veijarit (myös linnut) ulkopuolella.

Tämä ikkuna on siitä hankala, että siihen ei oikein saa kunnon hyttysverkkoa laitettua. Se on ns taitettava malli, eli elukoiden kokoiset tuuletusaukot jäävät ikkunan ylä- ja alapuolelle. Kärpäspaperia voisi kokeilla. Se on ainakin mökillä toiminut hyvin, mutta kaikki sisälle tulevat elukat eivät välttämättä osu siihen.

tahtookirjoittaa
17.06.2005, 12:41
Viestin lähetti Hartiapankki

Grillausaskareiden yhteydessä havaitsin silmäkulmallani liikettä nurmikolla, jotain tummanharmaata siellä möngersi sisukkaasti eteenpäin korsien seassa. Ensimmäiseksi tuli mieleen hiiri tai päästäinen, mutta silmät levisivät ammolleen kun tajusin että sehän on valtava kovakuoriainen! Pituutta n. 5-6cm, leveyttä n.4cm, väri siis tummanharmaa. Ruumis käsitti ison pään ja parin peitinsiipiä.

Otus meni oudosti nojaamaan isompaa heinänkortta vasten "katse" yläviistoon, ja tässä asennossa se oli n. 5min. Yhtäkkiä se levitti peitinsiipensä, ja lähti kuin helikopteri lentoon. Kokonsa puolesta muistutti enemmän pientä lintua kuin hyönteistä.

edit. kirjvirh

Suomen suurin kuoriainen taitaa olla sarvikuonokas. Se on sellainen kastanjanruskea otus, jonka koiraalla on sarvikuonomainen sarvi "nokallaan". Aika hurjan näköinen ja kokoinen otus.

fedorov
17.06.2005, 14:18
Viestin lähetti Hartiapankki

edit. kirjvirh

Myös Suursukeltaja on uitun iso.
Nimensä mukaisesti elävät vedessä, mutta kyllä ne maallekin nousevat - itsekin joskus tieltä moisen tavannut.

Hartiapankki
17.06.2005, 14:29
Viestin lähetti fedorov
Nimensä mukaisesti elävät vedessä, mutta kyllä ne maallekin nousevat - itsekin joskus tieltä moisen tavannut.

We have a winner! Kiitos mielenrauhan palauttamisesta, meinasin jo alkaa epäilemään olenko nähnyt unta.

Selasin nettiä kyllä kaikenlaisilla öttiäis-hakusanoilla, mutta lopulta suursukeltaja tuotti mm. seuraavat tulokset, ja täsmäävät havaintoyksilöön 100%:

http://www.cs.helsinki.fi/u/tpbergma/elaimia/P1000818.jpg
http://www.cs.uta.fi/~jh/luonto/sukeltajaM.jpg
http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/hyokuvat/suursu.jpg

edit. otus pärjää maalla, vedessä ja ilmassa joten todellinen monilahjakkuus öhkömönkijäksi..

L4E
17.06.2005, 15:28
Pahalta näyttää hyttysten osalta. Toivottavasti kuiva kausi nyten karsii kantaa.

tahtookirjoittaa
18.06.2005, 16:59
Viestin lähetti fedorov

Muistelisin, että tässä ketjussa joku mainitsi löytäneensä Suomesta tamminkaisen, en jaksa laiskuuttani ja kohmeloni vuoksi selata taaksepäin. Mikäli tuo löytö tosiaankin pitää paikkansa, on se sittenkin Suomen ylivoimaisesti suurin kovakuoriainen, noin 6-8 senttimetriä pitkänä , valtavilla leuoilla varustettuna elukkana. Onko jollakin asiaan vihkiintyneellä tietoa kyseisen kovakuoriaisen esiintymisestä Suomessa tällä hetkellä. Onko esim. vain satunnaisharhailija, jonka lämmennyt ilmasto on tuonut lähemmäksi Suomea? Vai onko jo onnistunut jonnekin eteläkulmalle muodostamaan vakituista kantaa samoin, kuin muutama uusi päiväperhoslaji viime vuosina?

Paitselo
18.07.2005, 15:48
Muistelisin, että tässä ketjussa joku mainitsi löytäneensä Suomesta tamminkaisen, en jaksa laiskuuttani ja kohmeloni vuoksi selata taaksepäin. Onko esim. vain satunnaisharhailija, jonka lämmennyt ilmasto on tuonut lähemmäksi Suomea?

Otan kunnian tästä löydöstä. Kyseinen koppis siis lentää pöristeli elohopealampulle kuumana kesäyönä Mikkelin Anttolassa.

Ja oli varmasti vaeltanut kaukaa, ilmeisimmin itäisen rajan takaa (miks venäläisillä on kaikkee hauskaa?) - lienee Suomesta vakituinen kanta täysin kadonnut.

Paitselo
18.07.2005, 16:05
... oli ainakin viime viikonloppuna kun kävin saaristossa Kustavissa erään frendin kesämökillä. Siis jumaliste, minä en elämäni aikana ole nähnyt vastaavaa kärpäsmäärää! Niitä oli kalliot, puut ja muut kasvit pullollaan. Pyrkivät väkisin änkeämään ihmisten avonaisiin reikiin, kuten suuhun, nenänsieraimiin ja korviin. Ulkohyyskässä käydessä joutui paskantaessa pitämään sitten vielä yhtä persposkienkin välissä olevaa reikää auki, tai edes hiemaan raollaan - niin sittenhän ne hyökkäsivät sinne.

Taas kerran maailman kirjat sekaisin? Mistä ihmeestä moinen kärpäsinvaasio voi aiheutua suht kaukana merellä olevalle saarelle?

BitterX
18.07.2005, 16:10
Viime kesänä muistan lukeneeni, että ilmaston lämpenemisen vuoksi myös herhiläinen on levittänyt reviiriään tänne pohjoiseen. Onko tänä vuonna kellään herhiläishavaintoja?

Asuinseudullani K-Euroopassa herhiläisiä on. On muuten pelottava pörriäinen: paljon normaalia ampiaista isompi ja myrkyllisempi ja pystyy pistämään monta kertaa putkeen. Onneksi ei ole luonteeltaan niin aggressiivinen kuin jotkut muut ampiaislajit - ei siis pyöri ihmisten ympärillä normaalin pimpparin tavoin.

Paitselo
18.07.2005, 16:16
Viime kesänä muistan lukeneeni, että ilmaston lämpenemisen vuoksi myös herhiläinen on levittänyt reviiriään tänne pohjoiseen. Onko tänä vuonna kellään herhiläishavaintoja?

Ei ole tältä vuodelta henkilökohtaisia havaintoja herhiläisistä, mutta parin vuoden takaa, kesältä 2003 on havaintoja! Niitä havaittiin jo silloin Imatran ja Lappenrannan tienoilla yllättävän monta yksilöä.

Se muuten on todella ikävä otus - jos se päättää kavereineen "hermostua" ihmiseen, niin yksi kyyn puremassa verenkiertoon rykäisty myrkkyannos on vain Pientä Jäynää verrattuna herhiläisparven yhteishyökkäyksen myrkytysvaikutukseen ihmisen kehossa...

hanu
18.07.2005, 16:20
Taas kerran maailman kirjat sekaisin? Mistä ihmeestä moinen kärpäsinvaasio voi aiheutua suht kaukana merellä olevalle saarelle?

Aamulehti tuosta kirjoitti joskus loppuviikosta. Syyksi ovat arvelleet tammikuiset tulvat Suomenlahdella. Elikkä niiden jäljiltä jäi rannoille leväkasautumia, jotka nyt sitten kelien lämmettyä ovat olleet otollisia kasvuympäristöjä kärpäsentoukille. Luontaiset vihulaiset eivät vielä ole osanneet käyttää tilannetta hyväkseen.

ps. Ilmiö on erityisen paha Tallinnan Davy Krokett Klupilla.

t. hanu

Paitselo
18.07.2005, 16:27
ps. Ilmiö on erityisen paha Tallinnan Davy Krokett Klupilla.

Toivottavasti Waynen kaitsemasta krokettiporukasta ei kukaan unohdu sammuilemaan sitten ULOS yön ajaksi. Ei ainakaan kandeis sammua selälleen ja suu auki - kärpäset kun mielellään menevät munimaan pimeisiin, lämpimiin ja pahalta lemuaviin paikkoihin...

Lexa
18.07.2005, 18:13
...jos et saa yöllä nukutuksi hyttysten kärpästen tms. takia, niin kannattaa hankkia esim. tämän tyylinen vempain: http://www.transmeri.fi/torjunta/index.cfm?cd=21347&language=Finnish

Ja tiedoksi lappiin matkaaville, että ainakin napapiirin pohjoispuolella on ötököitä lähes vanhaan malliin, muutaman hyvin niukan ötökkä-kesän jälkeen. Eli jos ulkoilmaseksiä siellä joku suunnittelee, niin kannattaa varata mukaan vihta tms, jolla saa hätistettyä enimmät hyönteiset partnerin selästä.

Pahin rangaistus olisi tähän aikaan vuodesta joutua sidotuksi munasillaan sopivan pusikon/jängän reunaan. Hellepäivän aamuna tulisivat ensin kärpäset tutkimaan kärsillään kaikkia mahdollisia paikkoja, päivän lämmetessä paarmat ja mäkäräiset veisivät omat annoksensa. Illan viiletessä saapuisivat 100desibelin voimakkuudella ujeltajat moskiitot. Tuhatmääräisinä laumoina nuo pienet pirulaiset veisivät verta kuin SPR konsanaan. Ettei elämä kävisi tylsäksi voisi soppaan vielä sotkeutua aimo "pilvi" iltapalaa halajavia polttiaisia. Jos tuosta selviäisi hengissä, niin ainakin mielenterveys voisi olla koetuksella. Kyseessä onkin kidutuskeino vailla vertaa.

Paitselo
18.07.2005, 18:49
Pahin rangaistus olisi tähän aikaan vuodesta joutua sidotuksi munasillaan sopivan pusikon/jängän reunaan. Hellepäivän aamuna tulisivat ensin kärpäset tutkimaan kärsillään kaikkia mahdollisia paikkoja, päivän lämmetessä paarmat ja mäkäräiset veisivät omat annoksensa. Illan viiletessä saapuisivat 100desibelin voimakkuudella ujeltajat moskiitot.

... ja sitten saapuisi Saanatunturin Noita.
Tämä on sellainen kansantaruissa elävä noita, joka jänkhälle eksyneeltä mieheltä imaisee elämän kitusiinsa... olen tästä jopa novellin tälle pasltalle rustannut... taidanpa hakea sen teidän luettavaksenne pitkästä aikaa... stoorin nimi on LUUT...

Paitselo
18.07.2005, 19:09
Ihan vaan tiedoksi kaikille niille joilla on kesämökillä ulkohyyskä:

- maalatkaa sen huussin kaikki sisäpinnat VAALEAN SINISEKSI, niin eipähän enää ole kiusaa kärpäsistä. On kokeiltu kikka - ja se myös toimii. En tiedä minkä takia - jos palstalle kirjoittaa joku kärpänen, niin se voisi kaiken paskassa sukeltelunsa ohessa valistaa enemmän meitä tästä asiasta...

Dynamo
18.07.2005, 19:39
Ihan vaan tiedoksi kaikille niille joilla on kesämökillä ulkohyyskä:

- maalatkaa sen huussin kaikki sisäpinnat VAALEAN SINISEKSI, niin eipähän enää ole kiusaa kärpäsistä. On kokeiltu kikka - ja se myös toimii. En tiedä minkä takia - jos palstalle kirjoittaa joku kärpänen, niin se voisi kaiken paskassa sukeltelunsa ohessa valistaa enemmän meitä tästä asiasta... Jep. Kokeiltu on ja toimii. En ole kärpänen, mutta samainen kikka on kuulemma syynä eteläisen Euroopan vaaleansinisiin ikkunan- ja ovenpuitteisiin.

Lexa
18.07.2005, 20:11
...että lapissa noitia kutsutaan yleensä staaloiksi. Tuostapa vaikka inarismia: http://www.siida.fi/maahisweb/suomi/staalo.html

Nahkaparturi
18.07.2005, 21:10
Mökillä olen todennut tänä kesänä hyttysiä olevan enemmän kuin koskaan. Heti alkukesästä ne mieltyivät minuun ja parhaimmillaan löysin itsestäni kolmisenkymmentä puremaa, voisiko niitä sanoa kunnon punaisiksi pommeiksi. Tosimieshän ei mitään bebantheneja käytä, vaan raapii puremat ruville.

Tuli kyllä ajoittain laitettua Offia, mutta eihän sitä aina muistanut. Iltaisin kun olimme välillä saunasta jäähyllä alkoi armoton ininä. Nämä Offin palavat hyttyskiehkurat ovat aivan onnettomia. Pari kiehkuraa savutteli pitkin iltaa, mutta tehoalue niissä on kovin pieni.

Nyttemmin hyttyset tuntuvat vähentyneen, mutta paarmat ovat tulleet helteiden myötä tilalle. Paarmojen kanssa päräjäilee, ainakin sellaisten pienempien, koska pitävät sen verran metakkaa ja istuutuvat käsivarrelle imeksimään. Ovat hitaita, joten 'spläts', niin se on parmaksen taru ohi. Sitten odotetaan vaan seuraavaa, joka tulee vuorenvarmasti tilalle.

Joku biologi tjsp kertoi runsaan hyttysmäärän syyksi sateisen viime syksyn.

18.07.2005, 21:32
Huhhuh..Täällä pohjosessa kyllä sääskiä ainakin piisaa! Mökille kun menee, niin ei tarvi muuta liharuokaa syödäkkään, kun kävelee vahingossa suu auki, ni jo on järsittävää!

JsL
19.07.2005, 12:58

Pohjois-Karjalassa yksi yksilö havaittu. Pörräili aikansa ja laskeutui kaverin housuille. Harvinaisen pelottavan näköinen otus.

altissima
19.07.2005, 14:22
Jos ihan kaikki eivät tiedä minkä näköinen herhiläinen on, niin tässä kuvia: http://images.google.com/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=Vespa+crabro
Se on siis suurikokoinen ampiaislaji. Itse en kyseistä ötökkää ole ikinä bongannut.

Paitselo
19.07.2005, 16:01
Pohjois-Karjalassa yksi yksilö havaittu. Pörräili aikansa ja laskeutui kaverin housuille. Harvinaisen pelottavan näköinen otus.

Herhiläinen ei muuten mitenkään "ihan piruuttaan" rupea ihmistä pistämään. Tosin sillä on "lyhyempi pinna" kuin keskivertoampparilla, joten herhiläisen keltamustine kavereineen pörrätessä ympärillä ei kande liiemmin ruveta huitomaan - se helposti tulkitsee huitomisen hyökkäykseksi. Ja sitten ei ole enää kivaa.

puuha-pete
19.07.2005, 16:07
En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta olen nähnyt useana aamuna kesän aikana noin lähemmäs 15cm pitkiä etanoita pihapiirissämme. Väritys on musta-valkea ja ikäänkuin sahalaitainen, eikä ne ole kyykäärmeitä.

Paitselo
19.07.2005, 16:12
En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta olen nähnyt useana aamuna kesän aikana noin lähemmäs 15cm pitkiä etanoita pihapiirissämme. Väritys on musta-valkea ja ikäänkuin sahalaitainen, eikä ne ole kyykäärmeitä.

Älä ota enää. Tai yritä ainakin vähentää. Tuon värisiä ja tuon kokoisia etanoita ei ole olemassakaan. Ettei nyt vaan joku mukahauska naapuri olisi temppuillut kasteluletkun värityksen kaa?

puuha-pete
19.07.2005, 16:12
Aaa, löysinkin heti sen kun viitsin etsiä. Kyseessä on Ukkoetana, joka on ihan yleinen. Voi venyä matkatessaan jopa 20cm pitkäksi.

puuha-pete
19.07.2005, 16:14
Älä ota enää. Tai yritä ainakin vähentää. Tuon värisiä ja tuon kokoisia etanoita ei ole olemassakaan. Ettei nyt vaan joku mukahauska naapuri olisi temppuillut kasteluletkun värityksen kaa?

Katso ja ihastu, lisää informaatiota tuolta: http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/etanat/etana1.jpg&imgrefurl=http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/ukkoeta1.htm&h=240&w=300&sz=11&tbnid=ZaBT1WDRwtwJ:&tbnh=88&tbnw=111&hl=fi&start=79&prev=/images%3Fq%3Detana%26start%3D60%26svnum%3D10%26hl% 3Dfi%26lr%3Dlang_fi%26sa%3DN

Paitselo
19.07.2005, 16:19
Katso ja ihastu, lisää informaatiota tuolta: http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/etanat/etana1.jpg&imgrefurl=http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/ukkoeta1.htm&h=240&w=300&sz=11&tbnid=ZaBT1WDRwtwJ:&tbnh=88&tbnw=111&hl=fi&start=79&prev=/images%3Fq%3Detana%26start%3D60%26svnum%3D10%26hl% 3Dfi%26lr%3Dlang_fi%26sa%3DN

Ai niin minä unohdin sen V E N Y M I S E N ... olishan tuo pitänyt tajuta, kun olen kumminkin tässä helteen aikana seuraillut oman kollikissani käyttäytymistä - se on normaalisti noin 40 cm pitkä, mutta nyt helteellä se näyttää venyvän melkein metriseksi.

On muuten vähemmän mieltäylentävää astua vahingossa moisen ukkoetanan päälle paljain jaloin...

JsL
20.07.2005, 11:25
Tosin sillä on "lyhyempi pinna" kuin keskivertoampparilla, joten herhiläisen keltamustine kavereineen pörrätessä ympärillä ei kande liiemmin ruveta huitomaan - se helposti tulkitsee huitomisen hyökkäykseksi. Ja sitten ei ole enää kivaa.

Minä juoksen, en huido. Jonkunnäköinen fobia kehittynyt. Tosiaan pistävät kuulemma aika kivuliaasti.

Evenuel
20.07.2005, 11:48
Toivottavasti tätä nyt ei ole jo joku kysynyt, mutta miksi tänä kesänä on ampiaisia hirveän vähän? Ainakaan täällä Pirkanmaalla ei ole minun näkökenttääni osunut kuin muutama, kun taas viime kesänä niitä tuntui pörräävän joka puolella ja jatkuvasti.

Mitchner
20.07.2005, 14:39
Ei meilläkään päin ampiaisia ole kauheasti tänä kesänä, mutta ovatpahan tehneet kesämökillä pesän pahaan paikkaan: kuistin kattolaudoitukseen. Eilen kun otin takkia naulasta, en huomannut että siinä lymyili amppari ja siinä samassa oikeassa kyynärvarressa napsahti. Iho vähän turposi pistokohdan ympäriltä, mutta se palautui normaaliksi jo tunnissa. Mulle tulee aina vähän hermostunut olo kun ampiainen tulee lähelle. Sen lentoäänikin on yksi kolkoimmista, mitä luonnossa on.

Paarmoja kyllä riittää. Piru kun ne aina pörisevät jossain pään takana missä niitä ei näe, ja siinähän sitten huidot ettei pääse iskemään ihoa.

puuha-pete
22.07.2005, 13:54
Pisti ampiainen tänään, revin kuusentainten juurilta ruohoja ja sitten sieltä lehahti parvi ylös ja pirusti karkuun, luulin jo päässeeni karkuun ja hieman naurahdinkin kai ja sitten sattui! Pohkeeseen mokoma paska sitten pisti! Kai se pitäisi olla onnellinen kun ei useampi pistänyt, tilanne oli aikalailla kuitenkin uhkaavan sorttinen.

Tuamas
16.08.2005, 22:11
Kertokaas perhostelijat, että mikä on se perhoslaji, joka muistuttaa amiraaliperhosta, mutta sillä on siniset silmät siivenpäissä?

Noita kun tuppaa tossa lähipellolla olemaan kauheita parvia, niin kiinnostaisi tietää mikä laji on kyseessä.

Sistis
16.08.2005, 22:16
Kertokaas perhostelijat, että mikä on se perhoslaji, joka muistuttaa amiraaliperhosta, mutta sillä on siniset silmät siivenpäissä?

En ole perhostelija, mutta vastaan: Neitoperho.

Tuamas
16.08.2005, 22:29
En ole perhostelija, mutta vastaan: Neitoperho.

- Dodih, sieltä se tuli ja vielä nopeammin kuin osasin odottaakaan. Kiitoksia teille arvoisa Ry-mies.

Knightrider
17.08.2005, 01:41
Huomaa, että viime viikkoina on tullut mukavasti vettä alas taivaasta, sillä hyttysiä on aivan älyttömästi. Alkukesän kuivuuden takia nämä inhottavat otukset vissiinkin olivat aika vähissä, sillä ainakin silloin sai ulkona oleskella ihan rauhassa ilman alituista pelkoa että hyttyset käyvät kiinni. Nyt taas niitä inisee ihan parvissa (niin oudolta kuin se kuulostaakin) ja itsekin olen täynnä puremia. Vielä kun on vähän kaikelle allerginen, nämä puremat kutiavat aivan pirusti. Kiva rapsuttaa iho rikki heti kun allergialääkkeen vaikutus loppuu. Pentele. Lehdestä luin että Suomessa on n.40 hyttyslajia ja itse tein havainnon, että osa viime viikonloppuna näkemistäni hyttysistä ei edes inise, joten niitä on vielä vaikeampi havaita.

Tuskastuneena ihmisenä ajattelin avautua tänne. Vinkkejä otetaan vastaan, mikä pitäisi nämä verenhimoiset pedot kaukana minusta?

Riistoporvari
17.08.2005, 09:56
Täytyypä kysyä, jos täällä joku tietäisi. Törmäsin tuossa päivänä muutamana pöyristyttävän kokoiseen lentävään koppakuoriaiseen. Kun en ollut edes paljoa kännissä niin väittäisin sen olleen ison miehon ison peukalon pään kokoinen ja kun se tosiaan lensi kuoret ja siivet levällään niin taisi se pyydystää varpusia eikä päinvastoin. Kuoren väritys oli kiiltävän vihertävä(turkoosi?), ja se näytti olevan sellaista lajia, joka vaihtaa sävyä eri valoissa. Enpä haluaisi törmätä moottoripyörällä moiseen pesäpalloon.

Paitselo
20.08.2005, 12:49
Kuoren väritys oli kiiltävän vihertävä(turkoosi?), ja se näytti olevan sellaista lajia, joka vaihtaa sävyä eri valoissa.

Jo se vaihtaa sävyä liikennevaloissa, niin se on joku Jokerifani menossa Ilmalaan - eikä osaa päättää pitäiskö yllään Säilynojan vanhan paidan vai Thomasin uuden.
Muuten olen sitä mieltä, että nuo vihertävän kukertavat kuoriaiset ovat sittisontiaisia.

Nyt muuten kandee pyöräilyn harrastajien liikkua ulkosalla suojalasit silmillään ja leipäläpi visusti kiinni, nimittäin tämä elokuun lopun helle on tuonut maisemiin pörräämään täysin sekopäisiä ampiaisia ja valtavat laumat lentomuurahaisia. Tämä loppukesä on myös sitä aikaa kun asfaltin pinnalla saattaa bongata paksun nakin kokoisia toukkia. Näillä toukilla on terhakka piikki pystyssä peräpäässään ja näitä toukkia on hyvin erivärisiä - mustia, vihertäviä, harmaita ja kellertäviä. Kyseessä ovat eri kiitäjälajien perhostoukat, jotka etsivät koteloitumispaikkaa talven ajaksi. Näytti meinaan huvittavalta kun bongasin tuollaisen ison vihreän pötkäleen Stadin keskustassa ylittämässä Pohjois-Rannan vilkasta ajoväylää suojatietä pitkin. Eihän se olisi vihreän valon aikana yli ehtinyt, joten jelppasin toukkaa ja kiikutin sen kädessäni kadun yli. Reppana ei edes tajunnut olla kiitollinen, vaan rupesi siinä kädessäni pyllypiikillänsä uhittelemaan. Kiittämättömyys on maailman palkka.

Realcowboy
20.08.2005, 17:26
Täytyypä kysyä, jos täällä joku tietäisi. Törmäsin tuossa päivänä muutamana pöyristyttävän kokoiseen lentävään koppakuoriaiseen. Kun en ollut edes paljoa kännissä niin väittäisin sen olleen ison miehon ison peukalon pään kokoinen ja kun se tosiaan lensi kuoret ja siivet levällään niin taisi se pyydystää varpusia eikä päinvastoin. Kuoren väritys oli kiiltävän vihertävä(turkoosi?), ja se näytti olevan sellaista lajia, joka vaihtaa sävyä eri valoissa. Enpä haluaisi törmätä moottoripyörällä moiseen pesäpalloon.

Veikkaisin tätä kultakuoriaiseksi, Cetonia aurata
( http://www.kolumbus.fi/matti.valve/f_kultakuoriainen1.htm )

tai sitten kuparikuoriaiseksi, Potosia cuprea.
(http://beetles.source.at/english/big/potocup.htm)

Trooppisissa maissa on viisi kertaa suurempia otuksia, Goliathus- suku (www.naturalworlds.org/goliathus/ ).

Habs16
20.08.2005, 17:38
En jaksa lukea ketjua läpi että onko näistä ollu jo puhetta, mut mitä ne on ne pienet luikertelevat mörriäiset vessan lattialla? Tulevat yleensä näkyviin illalla/yöllä kun laittaa valot päälle, ni luikertelevat taas johonki pikki rakoseen takas. Kai niitä on vanhoissa taloissa sellaisia..? Kellään tietoa?

ps. sori jos eivät oo hyönteisiä, mut kuitenki

Realcowboy
20.08.2005, 17:44
Habs16n vessassa lienee sokeritoukkia (Lepisma saccharina, http://www.keuruu.fi/terve/sokerit.htm ). Se syö kaikenlaista lahoavaa orgaanista jätettä. On aito elävä fossiili, samanlaisia otuksia oli jo reilu 200 miljoonaa vuotta sitten.

Paitselo
20.08.2005, 20:25
Habs16n vessassa lienee sokeritoukkia (Lepisma saccharina, http://www.keuruu.fi/terve/sokerit.htm ). Se syö kaikenlaista lahoavaa orgaanista jätettä. On aito elävä fossiili, samanlaisia otuksia oli jo reilu 200 miljoonaa vuotta sitten.

Näin on. 200 miljoonaa vuotta sitten samaiset toukat tosin olivat hevosen kokoisia. Onneksi silloin ei ollut kylppäreitä.

Habs16
20.08.2005, 20:42
Näin on. 200 miljoonaa vuotta sitten samaiset toukat tosin olivat hevosen kokoisia. Onneksi silloin ei ollut kylppäreitä.

Ois saattanu säikähtää ku yöllä lähtis unenpöpperössä vessaan ja laittas valot päälle...
Anyway, kiitti Realcowboylle vastauksesta. Eipähän noi näköjään vaarallisia ole. Ainoastaan v**tumaisia. Koitetaan elellä niitten kanssa kerrostalossa.

Rapukäsi
24.09.2005, 00:17
Mitä helvettiä? Noin viisi minuuttia ja seitsemäntoista sekuntia sitten mua pisti hyttynen. Vieläkö niitä voi olla, vai näinkö tässä liikuttuneessa tilassa näkyjä? Saatananmoinen kutina ranteen tienoilla kyllä viittaisi ihka elävään hyttyseen. Onko tämä nyt sitä kahvihuoneilmiötä?

redpecka
24.09.2005, 00:46
En jaksa lukea ketjua läpi että onko näistä ollu jo puhetta, mut mitä ne on ne pienet luikertelevat mörriäiset vessan lattialla? Tulevat yleensä näkyviin illalla/yöllä kun laittaa valot päälle, ni luikertelevat taas johonki pikki rakoseen takas. Kai niitä on vanhoissa taloissa sellaisia..? Kellään tietoa?

ps. sori jos eivät oo hyönteisiä, mut kuitenkiWC-mörriäiset, hyvä nimi. Meikäläisellä ne on myös keittokomeromörriäisiä. Vittumaisia ja vikkeliä. Aina kun vedän leikkuulaudan ulos alkaapi ankara kuhina, viimeiset muruset poskeen ja karkuun.

Kerrostalossa on hankalaa tuo niiden hävittäminen kun pitäisi koko talo myrkyttää samalla kerralla. Itse en ainakaan viitsi ruveta asiaa ajamaan, kun muutenkin tässä vain vuokralla asun toistaiseksi. Yllättävää on myös tuo niiden elinikä, jopa 3.5 vuotta.

Käsittääkseni nämä tyypit ovat samoja kuin ne kuuluisat kirjatoukat, jotka mussuttivat tärkkelysliimalla nidotut kirjat hyllyistä. Ja nämä eivät välittäisi enää nykykirjallisuudesta, johtuen ilmeisesti nykyisin käytetystä liimalajikkeesta.

koo
24.09.2005, 14:23
Kerrostalossa on hankalaa tuo niiden hävittäminen kun pitäisi koko talo myrkyttää samalla kerralla. Itse en ainakaan viitsi ruveta asiaa ajamaan, kun muutenkin tässä vain vuokralla asun toistaiseksi. Yllättävää on myös tuo niiden elinikä, jopa 3.5 vuotta.

Kyllä sinä ne sokeritoukat saat omasta kylppäristä ja keittokomerostasi pois pysymään ilman koko talon samanaikaista myrkytystäkin. Hankit pesuainetta nimeltä Tolu. Käytät tuota pahanhajuista pesuainetta niihin paikkoihin missä olet toukkia havainnut ja jos materiaalit antaa myöten teet homman laimentamatta ainetta. Sitten vaan käytät noin pari kuukautta just tuota pesuainetta normaalisti siivouksen yhteydessä niin eipä näy toukkia aikoihin.
Pahitteeksi ei tietenkään ole jos koko talo tekisi noin samanaikaisesti, luulisi että ei ole iso vaiva vaihtaa hetkeksi pesuainemerkkiä.

Paitselo
24.09.2005, 19:50
niin eipä näy toukkia aikoihin.

Kiinnittäkää huomiota sanaan "aikoihin". Siis ei ne toukat Tolullakaan mihinkään ikuisesti häviä - kunhan ovat muutamia viikkoja hissukseen suunnittelemassa uutta valtaus-strategiaa.

Ihme hävityshimo ihmisellä tuntuu olevan näiden harmittomien sokeritoukkien suhteen. Nehän ovat suorastaan hyödyllisiä otuksia, kun niiden ruokana on ihmisen hilse ja muu ihmisestä irtoava "eloperäinen" jämä.

Jos sokeritoukka olisi öbaut kissan kokoinen, niin minäkin jo älähtäisin - niihinhän voisi kompastua kun yöllä pimeässä on menossa vessaan.

redpecka
24.09.2005, 20:00
Ihme hävityshimo ihmisellä tuntuu olevan näiden harmittomien sokeritoukkien suhteen. Nehän ovat suorastaan hyödyllisiä otuksia, kun niiden ruokana on ihmisen hilse ja muu ihmisestä irtoava "eloperäinen" jämä.Joo eipä niistä kummempaa harmia ole, joskus alussa jaksoin niitä listiä, mutta nykyisin olen antanut toukkien villinä vipeltää. Kunhan eivät tule nukkuessa sitä hilsettä suoraan päästä näykkimään, taino, mitäs siitäkään. Hyvä jos kelpaa.

Paitselo
21.04.2006, 12:44
Turpa huurteessa ulkona tallustaessa ei uskoisi että on reilun viikon päästä on vappu. Sen verran kuitenkin luonto on kohmeestaan sulanut, että ainakin Helsingissä on tehty kuluneella viikolla ensimmäiset nokkos- ja sitruunaperhoshavainnot.
Itse seurasin just ruokiksen aikana miten pihan asfaltilla eteni pullea mehiläinen. Se siis eteni kävellen, "kone" pahasti yskien, mutta yritys oli kyllä ilmeisen periksiantamatonta. Ehkäpä se tämän päivän aikana lämpenee sen verran että pääsee ihan yläilmoihinkin etenemään.

Ötökkäaika on siis jälleen täällä.

Nickerson#50
21.04.2006, 14:21
Ötökät on yksi asia maailmassa jota vihaan eniten.

Alamummo
21.04.2006, 14:33
Turpa huurteessa ulkona tallustaessa ei uskoisi että on reilun viikon päästä on vappu. Sen verran kuitenkin luonto on kohmeestaan sulanut, että ainakin Helsingissä on tehty kuluneella viikolla ensimmäiset nokkos- ja sitruunaperhoshavainnot.
Itse seurasin just ruokiksen aikana miten pihan asfaltilla eteni pullea mehiläinen. Se siis eteni kävellen, "kone" pahasti yskien, mutta yritys oli kyllä ilmeisen periksiantamatonta. Ehkäpä se tämän päivän aikana lämpenee sen verran että pääsee ihan yläilmoihinkin etenemään.

Mukava kirjoitus, tuli ihan kesäinen fiilis. Itse näin aamulla ensimmäisen kastemadon tiellä ja siirsin sen tien sivuun, ettei kukaan tallo tai aja fillarilla päälle. Mato nyt ei ole hyönteinen, mutta jokin ötökkä kuitenkin.

Paitselo
21.04.2006, 14:50
Mukava kirjoitus, tuli ihan kesäinen fiilis.

Kesäiset fiilarit häipyivät ainakin minulta just edeltävän puolituntisen aikana. Tulin nimittäin autollani Roihuvuoresta Stadin keskustaan Itäväylää pitkin ja koko matkan satoi myrskyisän tuulen avittamana pikkurillin pään kokoisia RAKEITA valtavalla ropinalla.

Tai tarkemmin ajatellen ei se kesäfiilis häipynytkään, sillä tuon ihme rykäyksen jälkeen ilman lämpötila tuntuu nousseen nopealla hyppäyksellä + 10 asteen tienoille - ennen tuota myräkkää oli läminta vain muutama aste. Tällä menolla kohta pukkaa leskenlehteä maisemaan ja sitten se pörinä ulkona vasta alkaakin. Enkä nyt tarkoita Harley Davidsoneja.

Paitselo
21.04.2006, 14:52
Ötökät on yksi asia maailmassa jota vihaan eniten.

Ja kuitenkin olet ottanut nimimerkiksesi torakan nimen.

Ai per... nyt taitaa tulla durbaan ja lujaa.

No ei se mitn. Käännän toisen posken. Ja kankun.

Nickerson#50
21.04.2006, 16:05
Ja kuitenkin olet ottanut nimimerkiksesi torakan nimen.

Ai per... nyt taitaa tulla durbaan ja lujaa.

No ei se mitn. Käännän toisen posken. Ja kankun.
En mä sulta persettä haluu. Älä pelkää...

Mulli
21.04.2006, 16:07
Ei helvetti kesä tulee ja samall myös nää ihanat ötökäiset.

Hyty hyttyset on pahimmat, mäkäräiset myös koska kun kalassa tulee käytyä paljon mökillä ollessa niin nämä pirulaiset ovat aina änkeemässä puremaan ja imemään.

Argh ohvia kuluu paljon kesällä.

Paitselo
10.06.2006, 14:04
Metsän vaarallisin eläin on tätänykyä PUNKKI. Siis aivan ällistyttävää millaisiin mittoihin tämä riesa on kasvanut. Sukulaispoika on intissä ja palvelee Isosaaressa Helsingin edustalla - saari suorastaan vilisee punkkeja. Sama ilmiö on huomattavissa myös Suomenlinnassa.
Viime aikoina on kovasti puhuttu että yksi tämän punkki-invaasion aiheuttajista on räjähdysmäisesti kasvanut lemmikkikoirien määrä. Koira kun on punkin ruokailuastiana paljon ihmistä mehukkaampi tapaus.
Joten olkaapas tarkkana kun syynäätte sitä rakasta karvaturrianne lenkin jälkeen - siis koiraa, ei vaimoa. Toki on asiallista tsekata se vaimokin siinä samalla.

Ted Raikas
10.06.2006, 14:43
Viime aikoina on kovasti puhuttu että yksi tämän punkki-invaasion aiheuttajista on räjähdysmäisesti kasvanut lemmikkikoirien määrä.
Kyllä ne aika hanakasti tarttuu kissoihinkin. Porukoitten nykyinen kissa on oikea punkkimagneetti. Vähän väliä saa olla irroittamassa niitä kissasta. Onneksi tuo ei tunnu olevan niistä moksiskaan, tai saavansa mitään komplikaatioita. Ihmisille nuo voivat olla aikamoinen terveysriskikin. Pirulaiset. En kyllä voi sietää tippaakaan punkkeja, niin luonnonluomia kuin ovatkin.

Paitselo
10.06.2006, 15:28
Kyllä ne aika hanakasti tarttuu kissoihinkin. Porukoitten nykyinen kissa on oikea punkkimagneetti. Vähän väliä saa olla irroittamassa niitä kissasta.

Millä keinolla punkki irrotetaan kissasta? Viimeksi kun tätä yritin niin kädet olkapäitä myöten oli verinaarmuilla ja kissa katonrajassa verhotangossa sähisemässä...

Ted Raikas
10.06.2006, 16:26
Millä keinolla punkki irrotetaan kissasta? Viimeksi kun tätä yritin niin kädet olkapäitä myöten oli verinaarmuilla ja kissa katonrajassa verhotangossa sähisemässä...
Riippuu kissasta kyllä, totta. Meillä on ehkä ja kenties ollut onnea kissojen kanssa siten, että ne ovat sen verran luottavaisia omistajansa otteisiin, että antavat poistaa sen punkin. Pientä vikurointia ja vastustelua voi esiintyä, mutta aika hyvällä prosentillahan nuo ilkiöt on saatu poistettua.

Niin ja punkkihan pitää irroittaa kiertävällä liikkeellä, suoraan sitä ei saa koskaan nyhtää, koska leuat saattavat jäädä ihoon ja lihaan kiinni. Siitä voi sitten seurata jotain tulehduksia tai muuta ikävää.

10.06.2006, 16:40
Riippuu kissasta kyllä, totta. Meillä on ehkä ja kenties ollut onnea kissojen kanssa siten, että ne ovat sen verran luottavaisia omistajansa otteisiin, että antavat poistaa sen punkin. Pientä vikurointia ja vastustelua voi esiintyä, mutta aika hyvällä prosentillahan nuo ilkiöt on saatu poistettua.

Niin ja punkkihan pitää irroittaa kiertävällä liikkeellä, suoraan sitä ei saa koskaan nyhtää, koska leuat saattavat jäädä ihoon ja lihaan kiinni. Siitä voi sitten seurata jotain tulehduksia tai muuta ikävää.

Itsellä on sellaiset muoviset jousella varustetut punkkipihdit millä koirasta niitä nypin. Toimivat yllättävän hyvin. Kissasta sitten ei olekaan kokemusta, että miten se antaa ottaa.

Paitselo
12.06.2006, 18:30
Nonni. Nyt tuli helle Helsinkiinkin ja heti sai bongata eräitä hyönteismaailman omituisuuksia. En nimittäin koskaan ennen, NEVÖ, kohta 50 vuotta kestäneen elämäni aikana ole Stadissa nähnyt PAARMAA tässä vaiheessa kesäkuuta. Jotenka tiedossa saattaa olla melkoinen paarma- ja hyttyskesä Stadissakin tuon sateisen toukokuun vaiheen jälkeen.

Niin ja tiedoksi, että jos se PUNKKI iskee ihoon kiinni, niin nyt apteekeissa on myytävänä jopa eräänlaista "punkin jäädyttävää" suihketta". Tätä ei vielä viime kesänä myyty, mutta nyt näköjään myydään.
Olen itse kerran yksin mökillä ollessani yrittänyt ruuvvata kivekseeni ihastunutta punkkia irti peilin avulla - mökin kuistilla, kun siinä oli nii hyvä valaistus. Tietenkin just sitten yleensä hiljaisella metsätiellä (josta satunnainen ohikulkija kyllä näkee varsin hyvin mökkini kuistille) kulki jokin turistiporukka ja he pysähtyivät siihen nauramaan ja ottamaan valokuvia.
Which was not so nice.

Beagle Boy
12.06.2006, 18:52
Olen itse kerran yksin mökillä ollessani yrittänyt ruuvvata kivekseeni ihastunutta punkkia irti peilin avulla - mökin kuistilla, kun siinä oli nii hyvä valaistus. Tietenkin just sitten yleensä hiljaisella metsätiellä (josta satunnainen ohikulkija kyllä näkee varsin hyvin mökkini kuistille) kulki jokin turistiporukka ja he pysähtyivät siihen nauramaan ja ottamaan valokuvia.
Which was not so nice.

Ei helvetti. Putosin.

Pakko kysyä, kuinka sait punkin nyytteihein?
Hankippa sitä suihketta niin voit sitten spreijailla turistien iloksi kuuliasi.

Alamummo
13.06.2006, 20:26
Itsellä on sellaiset muoviset jousella varustetut punkkipihdit millä koirasta niitä nypin. Toimivat yllättävän hyvin. Kissasta sitten ei olekaan kokemusta, että miten se antaa ottaa.

Mulla on sellainen kuulakärkikynän näköinen punkkivelje. Kun siitä päästä, mistä kynän terä napsautetaan esille painaa, niin toisesta päästä tulee esille lasso, joka kierretään punkin kaulan (kai se on kaula) ympärille. Toinen pää vapautetaan ja lasso kiristyy sen ns. punkinkaulan ympärille. Sitten vain kierretään punkki irti ja teilataan se. Hyvin toimii, eikä tarvitse koskea niihin ällötyksiin paljain sormin.

Koirille on olemassa myös sellaista niskanahkaan pipetoitavaa mömmöä (saa apteekista parilla eri tuotemerkillä). Aineet ovat tehokkaita, sillä olen käyttänyt koirillani niitä nyt viitisen vuotta, eikä ole ollut dogeissa punkin punkkia. Yhden pipetoinnin vaikutus kestää kuukauden, mutta päivään pariin pipetoinnin jälkeen ei koiraa saa pestä tai se ei saa uida.

Ja huom! Näitä mömmöjä ei saa käyttää kissoille.

Lexa
13.06.2006, 21:29
Nonni. Nyt tuli helle Helsinkiinkin ja heti sai bongata eräitä hyönteismaailman omituisuuksia. En nimittäin koskaan ennen, NEVÖ, kohta 50 vuotta kestäneen elämäni aikana ole Stadissa nähnyt PAARMAA tässä vaiheessa kesäkuuta. Jotenka tiedossa saattaa olla melkoinen paarma- ja hyttyskesä Stadissakin tuon sateisen toukokuun vaiheen jälkeen.
.

Kaikki ennusmerkit "kaveririkkaalle" kesälle ovat olemassa. Viikonlopun mökkiretki todisti tämän käytännössä.

Olen jo muutaman viime vuoden ihmetellyt, että kuka perkele on vastuussa näistä nykyisistä geenimanipuloiduista hyttysistä, jotka pistävät helteellä suorassa auringonpaisteessa. Ei se mennyt niin "vanhoina hyvinä aikoina", vai olenko dementoitunut?

Tähän kun lisätään paarmat, punkit, mäkäräiset, polttiaiset, kusiaiset, hirvi ja paskakärpäset, kyllä se siitä. Tänä kesänä täytyy ilmeisesti marssia "lisko-kauppaan" hakemaan autollinen hyönteistuhoajia. Osaako kukaan asiaan perehtynyt kertoa, kuinka kovaa meteliä kameleontin kieli pitää 'toiminnassa'?

Sniper
13.06.2006, 23:18
Aivan hervottomia paarmoja oli kesämökillä ihmislihaa metsästämässä - ja niitä oli PALJON. Kaiholla joutui muistelemaan vanhoja hyviä aikoja kun paarmat olivat hieman kärpästä suurempia ja niitä sai poimia ikkunalta muurahaisille.
On noita (hevospaarmoja?) ennenkin toki näkynyt vähäisissä määrin, mutta muistelisin niiden kiinnostuksen ihmistä kohtaan olleen melko pientä.

Hyttysetkin tuntuvat ihmeen aggressiivisilta, kultaako aika muistot jo vuodessa?

uljas
04.07.2006, 05:38
Tulipa toissa päivänä suorastaan ilahduttua nähdessäni itselle ennennäkemättömän kirjavan perhosen leijailevan ympärilläni. Perhonen vieläpä laskeutui toviksi jalalleni päivää lekottelemaan. Innostuin asiasta jopa niin paljon, että päätin tarkastaa kyseisen siipiniekan rodun oikein ötökkäkirjasta. Perhonen paljastui Haapaperhoseksi, mutta sitten paljastui kirjasta vähemmän miellyttävä uutinen kyseisestä otuksesta.
"lentelee korkealla haapa-puiden latvuksissa. Tulee alas yleensä vain ulosteen ja mädän lihan hajun houkuttelemana. Perhonen imee lannasta ja lihasta kosteutta ravinnokseen."

Eipä siis passaa paljoa tällä asialla kerskua, ainakaan naisväestön lähettyvillä...

mice
04.07.2006, 10:31
Nyt on kyllä takana semmoinen paarmaviikonloppu että oksat pois. Pari viikkoa sitten samaisella mökillä käydessä en törmännyt ensimmäiseenkään paarmaan, mutta nyt sitten viime viikonloppuna niitä oli senkin edestä. Jatkuvasti pörräsivät pään ympärillä. Niitä näytti olevan kahta eri laatua. Niitä pienempiä "pilkullisia, mustavalkoisia" ja sitten isompia ja pilkuttomia.

Ja kun vieläpä vanhan paikallisen miehen kanssa asiasta juttelin, niin hän kertoi, että jossain metsähommissa pari päivää aiemmin oli törmännyt semmoiseen "paarmapilveen", ettei ikinä ollut vastaavaa nähnyt.

En tiedä paarmojen sielunelämästä sen kummemmin, mutta ilmeisesti ovat kuoriutuneet? äskettäin. Ja kaipa tuo kevät/alkukesä sitten jotenkin säiden osalta vaikuttaa, mene ja tiedä. Mutta paljon niitä oli. Ja siis Itä-Suomessa ainakin.

Realcowboy
19.08.2006, 14:46
Viime viikonloppuna pääsi kaivelemaan ensimmäisiä hirvikärpäsiä hiuksista ja vaatteista. Vaikka olen kiinnostunut hyönteisistä, ei tämä puuha koskaan oikein viehätä.

Aamupäivällä pyöräillessä joko ampianen tai mehiläinen törmäsi kaulaani ja ehti pistää. Pikavauhtia kotiin, jossa onneksi oli kyypakkaus varattuna. En ole varsinaisesti allerginen pistoille, sillä hengitysoireita tai huimausta ei tule, mutta sitäkin komeammat turvotukset. Lääke tehosi, sillä turvotustakaan ei tullut tällä kertaa.

kolome
19.08.2006, 16:36
Tässä pari viikkoa sitten olin pyöräilemässä pientä lenkkiä. Juuri kun olin liukumassa melko kovalla vauhdilla yhtä alamäkeä alas, mehiläinen lensi suoraan hihaani. Jumalauta sain kunnon sätkyn siinä ja ihan näyttävät ryssät heitin. Kyynärpää aukesi ja verkkarit repesivät hieman polven kohdalta. Mehiläinen ehti pistää ennenkuin olin ehtinyt hakata sen kuoliaaksi. Eräs vanha nainen näki tämän ja noustuani maasta tokaisin hänelle vain että "saatanan itikat".

floikkari
19.08.2006, 18:21
Seuraavasta tapahtumasta on aikaa vuosikausia, mutta jotenkin se tuli mieleeni tätä ketjua lukiessani. Nimittäin eräänä kauniina päivänä takavuosina omakotitalomme yläkerran makuuhuoneen katossa väijyi aivan törkeän iso heinäsirkka. Muistan vieläkin sen hämmennyksen kun siskoni sen meille muille osoitti. Ensimmäisenä ajatuksena tuli mieleen, että onko se oikea vai muovinen, niin hirveän iso ja ihmeellisen näköinen se oli. Isäukkoni sen pitkistä tuntosarvista jonkinlaiseksi hepokatiksi tunnisti. Uskaltaisin väittää, että tällä vihreällä jöllikällä oli pituutta ainakin 10 senttiä, ilman että tuntosarvia lasketaan mukaan. Paksukin kuin mikä. Jossain kopassa se saatiin sitten ulos heitettyä. Käsittääkseni tuollainen hepokatti saattaa jopa purra ihmistä oikein kunnolla?

Kysynkin siis, onko tuollaiset sikarin kokoiset jöllikät miten yleisiä? Vai onko tässä nyt niin että muisti tekee tepposet ja tuollaisia 10 sentin pötköjä ei edes ole olemassa?

Realcowboy
19.08.2006, 20:38
Ei nyt ihan sikarin kokoisia ole, mutta TPSn kannatusalueella esiintyvä lehtohepokatti (Tettigonia viridissima) voi olla liki 5 cm pitkä, pitkät siivet saavat sen näyttämään isommalta.

http://www.natur-lexikon.com/Texte/MZ/001/00076-Heupferd/MZ00076-heupferd.html

SaiPan kannatusalueella esiintyy Idän hepokattia (Tettigonia cantans), joka on lyhytsiipisempi, mutta sirittää äänekkäämmin.
http://www.hlasek.com/tettigonia_cantans_11016.html

Niittyhepokatti (Decticus verrucivorus) on liki 4 cm pitkä.
http://www.faunistik.net/DETINVERT/ENSIFERA/DECTICUS/decticus_verrucivorus.html

Eteläisemmässä Euroopassa esiintyy suurempia hepokatteja, kuten Decticus albifrons ( http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCdlicher_Warzenbei%C3%9Fer ) ja Saga pedo ( http://www.treknature.com/gallery/Europe/France/photo60655.htm ).

floikkari
19.08.2006, 21:03
Ei nyt ihan sikarin kokoisia ole, mutta TPSn kannatusalueella esiintyvä lehtohepokatti (Tettigonia viridissima) voi olla liki 5 cm pitkä, pitkät siivet saavat sen näyttämään isommalta.

Eiköhän se tuollainen lehtohepokatti ollut. Sijaintina aivan turun lähisaaristo. Sen kummempia yksityiskohtia en veijarista muista, mutta se oli nimenomaan kauttaaltaan aivan vihreä. Ensimmäisenä siitä tosiaan mieleen tuli jonkinlainen muovilelu. Noiden kuvien perusteella kyseinen lehtopomppaaja voisi olla siis ainakin melkein sen 10cm siipineen kaikkineen. Koitin vähän kaivaa otuksesta googlella tietoja, mutta aika heikosti löytyi. Saksaakaan en osaa. Utus kuitenkin ilmeisesti viihtyy puissa, joka selittäisi tuon makuuhuoneen katossa oleilun. Suoraan avoimen ikkunan takana kun sattui jöllöttämään vanha kuusi.

Kiitos kuitenkin vastauksesta.

Paitselo
24.04.2007, 13:41
Yksi Suomen luonnon paskimmista otuksista, eli puutiainen (punkki) alkaa taas pikapuoliin heräillä ja lähteä liikkeelle verenhakuun. Punkit heräävät talven jäljiltä, kun ilman keskilämpötila ylittää viisi astetta. Näin tapahtuu Suomessa yleensä keskimäärin 15. toukokuuta mennessä. Joka kesä 2000 - 3000 suomalaista saa borrelioositartunnan punkin puraisusta ja tuo tartunnan saaneiden määrä on hälyttävästi ollut nousussa. Joten jospa nyt lopetettaisiin ainakin kesän ajaksi panikoiminen ja hysteria lintuinfluenssasta, tappajasusista ja tappajakarhuista, ja ruvettaisiin pelkäämään punkkeja, nimittäin niitä voisi kyllä ihan aiheesta kauhistellakin.

Borrelioosi on punkin puremasta ihmiseen tarttuva bakteeritauti ja noin joka neljäs punkki kantaa Borrelia-bakteeria. Tämä ällöttävä otus on täysin sokea, mutta se hakeutuu ihmisen lämmön houkuttelemana iholle saadakseen itselleen veriaterian. Punkkien ravinnonhaku on aktiivisimmillaan keväällä ja loppukesällä.
Ihmisellä todettu borrelioosi voidaan tosin hoitaa antibiooteilla mutta potilaalle voi jäädä haittaavia pitkäaikaisoireita lääkekuurista huolimatta - varsinkin jos tauti on jatkunut jo pitkään ennen kuurin aloittamista.

Borreliabakteerin lisäksi punkit levittävät Suomessa myös aivotulehdusta eli ns. Kumlingen tautia. Tautiin ei ole olemassa parantavaa hoitoa, mutta sitä vastaan on olemassa tehokas rokote. Rokotesarja suositellaan otettavaksi aina, kun oleskellaan säännöllisesti tai pidempään alueilla, joissa punkkeja esiintyy.

Siitä sitten vaan rohkeasti nurtsille uikkareissa makailemaan ja pusikoissa pyöriskelemään...

Alamummo
24.04.2007, 14:49
Hesarin tämän päiväinen artikkeli punkeista. (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Puutiaisaivokuumerokotetta+suositellaan+rajatuille +alueille/1135226767861)

Suosittelen myös lemmikkien suojaamista apteekista saatavilla, pipetoitavilla aineilla. Borrelioosi tarttuu myös niihin ja eläimet voivat lisäksi saada ehrlichioosi -nimisen vakavan taudin punkinpuremasta. Voipi tuo näköjään tarttua ihmisiinkin. (http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996/6_1996/ehrlichioosi_-__uusi__punkkien_levittama_tauti/)

Solomon
24.04.2007, 15:24
Jokos nuo pirulaiset ovat Oulussa saakka vai pitääkö muuttaa kesäksi Tornioon?

Alamummo
24.04.2007, 15:34
Jokos nuo pirulaiset ovat Oulussa saakka vai pitääkö muuttaa kesäksi Tornioon?

Jos klikkaat linkkiä, niin voit löytää lainaamastani jutusta maininnan: "Puutiaisaivotulehdusrokote ei suojaa borrelioosilta, jota esiintyy punkeissa aina Oulun korkeudelle asti."

julle-jr
24.04.2007, 16:07
Punkeistahan voi keskustella omassakin ketjussa:

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=18862&page=1&pp=25

GEG76
04.06.2007, 15:00
Tästä taitaa tulla aikamoinen ötökkäkesä. Koirasta saanut napsia punkkeja toukokuun alusta lähtien lähes päivittäin. Aikaisempina vuosina ensimmäiset havainnot tulleet vasta kesä-heinäkuussa. Nyt ollaan hommattu punkkipanta, toivottavasti ei tarvii noita ällötyksiä enää katella.

Sitten päivän kevennys kaikille ötököistä tykkääville:

Verta imevä perhonen yleistyy Suomessa.

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id61679.html

MadMike
04.06.2007, 15:28
Nyt ymmärrän, että avopuolisoni silmitön pelko perhosia kohtaan onkin täysin oikeutettua. Ei perhoset olekaan söpöjä ja harmittomia. Mutta mitä seuraavaksi?

Alamummo
04.06.2007, 22:46
Tästä taitaa tulla aikamoinen ötökkäkesä. Koirasta saanut napsia punkkeja toukokuun alusta lähtien lähes päivittäin. Aikaisempina vuosina ensimmäiset havainnot tulleet vasta kesä-heinäkuussa. Nyt ollaan hommattu punkkipanta, toivottavasti ei tarvii noita ällötyksiä enää katella.
Kuten tuossa ylempänä jo kirjoittelinkin, on näitä kemikaalisia torjuntakeinoja muitakin. Olen itse käyttänyt jo kuutisen vuotta koirilla niskan ihoon kerran kuukaudessa pipetoitavaa nestettä. Niitä taitaa olla markkinoilla pariakin eri sorttia: Exspot ja Frontline ja molempia saa apteekista. Ei ole ollut punkin punkkia hauveleissa sen jälkeen, kun nämä mömmöt keksin. Ovat mielestäni paljon miellyttävämpi vaihtoehto punkkien torjuntaan kuin punkkipannat.

GEG76
04.06.2007, 23:12
Kuten tuossa ylempänä jo kirjoittelinkin, on näitä kemikaalisia torjuntakeinoja muitakin. Olen itse käyttänyt jo kuutisen vuotta koirilla niskan ihoon kerran kuukaudessa pipetoitavaa nestettä. Niitä taitaa olla markkinoilla pariakin eri sorttia: Exspot ja Frontline ja molempia saa apteekista. Ei ole ollut punkin punkkia hauveleissa sen jälkeen, kun nämä mömmöt keksin. Ovat mielestäni paljon miellyttävämpi vaihtoehto punkkien torjuntaan kuin punkkipannat.

Kaverin koiralla ei ole kuulemma ollut punkkeja sen jälkeen kun alkoi syöttämään tälle valkosipulia. Toimisikohan tuo ihmisilläkin :)

On meilläkin aiemmilla koirilla käytetty Expottia, mutta aateltiin nyt kokeilla vaihteeksi pantaa. Sen verta liikkuvaista sorttia nämä meidän elukat että litkun laittaminen oli aina yhtä tuskaa. Ainakin toistaiseksi pannan käyttäminen ollut vaivatonta, kunhan muistaa poistaa uimareissujen ajaksi.

Ötököistä puheenollen... Äsken vessasta löytyi muurahainen, pari sokeritoukkaa ja hämähäkki. Siivooja tainnut ottaa loparit ;)

Ted Raikas
04.06.2007, 23:45
Tästä taitaa tulla aikamoinen ötökkäkesä. Koirasta saanut napsia punkkeja toukokuun alusta lähtien lähes päivittäin.
Kyllä vaan. Taisi tuo aikainen kevät ja sateisuus tehdä, että hyvät kasvualustat kaikenmaailman pikkuriesoille. Hyttysiä on jo nyt aika paljon, paljon enemmän mitä viimekesänä tässävaiheessa. Tuntuisi ainakin.

Noita punkkeja on porukoitten kissallakin ollut varsin paljon, saanut useita nyppiä irti päivittäin. Tosin tainnut taittua sekin riesa hieman, että ihan niin paljoa ei ole tarttunut.

Itsellänikin oli nilkassa punkki muutama viikko sitten (tiedä sitten tuliko luonnossa käyskentelystä, vai kissan mukanaan tuomia ja siirtynyt minuun). Saatiin irti hyvin, eikä kasvanut mitään läiskää, joten infektiota ei tullut.

teemu73
06.06.2007, 10:51
Kaksi ampiaista hyökkäsi äsken työhuoneeseeni. Toisen sain hengiltä ja toinen ymmärsi itse perääntyä sieltä mistä tulikin.

Jotain pesätouhua tässä lähistöllä on joka kesä meneillään, kun ei ikkunaa voi pitää hetkeäkään auki ilman että sieltä joku eksyy sisätiloihin.

Pisin Kääpiö 186cm
06.06.2007, 11:07
Meillä on leegio sokeritoukkia lemmikkeinä. Ne viihtyvät isoimmassa kylppärissämme hyvin ja ilmeisesti lisääntyvätkin siellä, muualla asunnossa niitä ei ole juuri näkynyt. Kun kylppäriin menee ja nakkaa valot päälle niin yleensä lattialla vilahtaa ainakin 2-3 otusta jotka pyrkivät piiloon maton tai porealtaan reunuksen alle.

Huolellinen siivoaminen ja puhtaanapito auttavat sokeritoukkiin ja näin olemme myös toimineet. Tuo porealtaan alus on kuitenkin sen verran tilava kätkö ja mahdoton siivota että siellä niitä varmaan majailee. Kuten myös itse ammeen sisuksissa, kuten seuraava tapaus vahvistaa. Poreallas oli ollut käyttämättä monta kuukautta kunnes hiljattain laitoin taas vedet sisään. Sitten poreet päälle ja kas kummaa, vesi näytti hieman erikoiselta. Seisautin poreilun jolloin syykin selvisi. Vedessä nimittäin kellui satamäärin sokeritoukkia tai niiden raatoja. Varmaan laitteen uumenissa oli ollut kiva asustaa.

Sokeritoukat eivät ole vaarallisia ihmisille eivätkä ne kaiketi levitä tautejakaan. Joka tapauksessa esikouluikäinen tyttäremme - muutenkin lutikkakammoa poteva - muistaa varmasti poreammetapauksen pitkään :D

Jomppa_Koo
25.07.2007, 17:41
Kaksi ampiaista hyökkäsi äsken työhuoneeseeni. Toisen sain hengiltä ja toinen ymmärsi itse perääntyä sieltä mistä tulikin.

Nuo kaksi ampiaista taitaa olla aika vähän verrattuna siihen, että arviolta n. 5000 vihaista ampiaista hyökkää savupiippuun? Näin pääsi käymään tuossa pari päivää sitten ja pakko sanoa, että kyllä siinä kylmät väreet tuli itse kullakin. Onneksi niistä tosin vain muutama pääsi sisälle asti, loput onnistuttiin tappamaan Raidin ja savun avulla. Huonostihan siinä olisi voinut käydä jos niitä olisi päässyt enemmän ja vielä että ne pääsisivät pistämään. Myöhemmin selvisi, että joltain ampiaisten kesyttäjältä ne olivat karanneet, eikä tuossa olleet läheskään kaikki ampiaiset.

Eivät ole lainkaan mukavia nuo ampiaiset.

Alamummo
26.07.2007, 08:44
Nuo kaksi ampiaista taitaa olla aika vähän verrattuna siihen, että arviolta n. 5000 vihaista ampiaista hyökkää savupiippuun? Näin pääsi käymään tuossa pari päivää sitten ja pakko sanoa, että kyllä siinä kylmät väreet tuli itse kullakin. Onneksi niistä tosin vain muutama pääsi sisälle asti, loput onnistuttiin tappamaan Raidin ja savun avulla. Huonostihan siinä olisi voinut käydä jos niitä olisi päässyt enemmän ja vielä että ne pääsisivät pistämään. Myöhemmin selvisi, että joltain ampiaisten kesyttäjältä ne olivat karanneet, eikä tuossa olleet läheskään kaikki ampiaiset.

Oletko varma lajinmäärityksestä? Taisivat olla pikemminkin mehiläisiä, jotka olivat lähteneet kuningattaren kanssa parveilemaan ja etsimään uutta pesäpaikkaa.

Realcowboy
26.07.2007, 08:55
Tai sitten on kyse murre-eroista:
Pieni pistiäisaiheinen sanakirja:

Kirjakielen sana = kaakkoismurteen sana
Kimalainen = mehiläinen
Mehiläinen = ampiainen
Ampiainen = neuliainen.

Alamummo
26.07.2007, 09:08

Kimalainen = mehiläinen
Mehiläinen = ampiainen
Ampiainen = neuliainen.
Kiitos tiedosta. Olisi kuitenkin kiva, että täällä käytettäisi jotain muuta kuin murresanoja niin ei tulisi väärintulkintoja.

Rafael
29.08.2007, 20:43
Tänään vajaat pari tuntia suunnistusmettässä tuli oltua ja voin sanoa, että hirvikärpäsiä riittää. Ilmeisen hyvä vuosi ollut niille lisääntyä. Selkä ja niska oli aivan mustanaan niitä. Vielä kun ne perhanat puree syystä tai toisesta minua. Jää pitkäikäiset paukamat kutisemaan.

Knower
29.08.2007, 23:15
Tänään vajaat pari tuntia suunnistusmettässä tuli oltua ja voin sanoa, että hirvikärpäsiä riittää. Ilmeisen hyvä vuosi ollut niille lisääntyä. Selkä ja niska oli aivan mustanaan niitä. Vielä kun ne perhanat puree syystä tai toisesta minua. Jää pitkäikäiset paukamat kutisemaan.

Viddu että mä vihaan hirvikärpäsiä. Tana. Täytyy tuon koiran kanssa metsässä pyöriä ja ovat tulleet tutuiksi. Tarvitaanko niitä maapallolla johonkin?

Germanicus
30.08.2007, 12:36

Tänä kesänä on ollut todella vähän ampiaisia liikenteessä, ainakin tuolla Sysmän suunnalla. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Myöskin paarmat ovat loistaneet poissaolollaan.

bozik
30.08.2007, 12:40
Tänä kesänä on ollut todella vähän ampiaisia liikenteessä, ainakin tuolla Sysmän suunnalla. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Myöskin paarmat ovat loistaneet poissaolollaan.Satuin kyselemään samasta aiheesta noin tunti sitten eräältä alan ammattilaiselta. Amppareita ja mehiläisiä on kuulemma paikotellen ollut vähemmän kuin yleensä, mutta mistään katastrofista ei ole kyse. Joillakin paikoilla on kuulemma käynyt niin, että jokin tuntematon pöpö on iskenyt ja vähentänyt populaatiota. Mitenkään vaarallisena tätä ei kuulemma pidetä ja toisaalta tuuriakin on ollut matkassa, kun suurin harvennus on kuulemma tapahtunut siitepölyjen levittämisen jälkeen.

TKH
30.08.2007, 12:48

Kimalainen = mehiläinen
Mehiläinen = ampiainen
Ampiainen = neuliainen.

Pitääkö tuo todellakin "murrekielisesti" paikkansa, käytännössä tuossa ei mikään muu pidä paikkaansa kuin tuo viimeinen, mikä sekään ei tietääkseni ole oikeastaan edes murteeseen liittyvä seikka.

Onko kukaan muuten nähnyt suurikokoisia pensasampiaisia, joita Venäjältä tuli Suomeen alkukesästä? Kimalaisten, tai pölyttäjien yleensäkään, vähyyttä ei ole voinut olla huomaamatta. Jotain sairautta/tautiahan niiden vähyyden syyksi on ehdotettu. Jossakin se on yhdistetty myös juuri noiden pensasampiaisien tuloon ja niiden mahdolliseen taudin levittämiseen.

Germanicus
30.08.2007, 12:48
bozik: kiitoksia tiedosta. Muistaakseni Pohjois-Amerikassa noita amppareita meni myöskin melkoinen määrä vähän aikaa takaperin ja sielläkin taisi olla joku pöpö kyseessä.

Black Adder
30.08.2007, 12:59
Mitä nämä täällä rannikolla isoissa parvissä pörräävät pienet hyönteiset (mäkäräisen kokoiset) ovat? Todella rasittavaa käydä juoksemassa tai pyöräilemässä meren rannalla näiden otusten takia. Viihtyvät suhteellisen isoissa, paikallaan olevissa parvissa ja niihin kun juoksee tai ajaa pyörällä on silmät ja henkiröörit täynnä raatoja alta aikayksikön. En ainakaan ole huomannut, että purisivat, parveilevat vain ja joinain iltoina näitä parvia on n. 5 m:n välein.

hilapiste
30.08.2007, 13:13

Joo, nämä hirpparit on ollu jo useampivuotinen kiusa mökillä savon suunnalla. Kiusa alkaa siinä elokuun alussa ja jatkuu aina ensimmäisiin kunnon pakkasiin asti. Syksyllä ei enää viitsi paljon metsässä käydä kuin ihan pakosta.Ja kun ei niille oikein mitään voi tehdäkään kun pukeutua johonkin erittäin miellyttävään suojapukuun...Koko ajan isommalle alueelle ne taitaa levitä, onko jo Oulun korkeudelle tai pohjoisempanakin.

Tsorro
09.06.2008, 16:48
Perkele!

Mua puri joku ötökkä tuossa viime viikolla ja nyt purtu alue on alkanut suurenemaan ja punoittamaan lisää. Punainen läikkä on nyt öbaut 2,5cm leveä. Perkele jos se on punkki ollut niin alkaa jänskäämään.

Ted Raikas
09.06.2008, 16:57
Punainen läikkä on nyt öbaut 2,5cm leveä. Perkele jos se on punkki ollut niin alkaa jänskäämään.
En kyllä oikein usko. Punkki ei puraise, vaan iskeytyy ihoon kiinni ja rupeaa imemään verta. Tai no kai se leuoillaan iskeytyy kiinni, mutta tosiaan se olisi siinä yhä paikoillaan ja kasvaisi kasvamistaan.

Tsorro
09.06.2008, 17:16
En kyllä oikein usko. Punkki ei puraise, vaan iskeytyy ihoon kiinni ja rupeaa imemään verta. Tai no kai se leuoillaan iskeytyy kiinni, mutta tosiaan se olisi siinä yhä paikoillaan ja kasvaisi kasvamistaan.

Punkki ei siis voi itsestään irrota? En tiedä onko siihen purtu vai mitä mutta alue on levinnyt selvästi viime viikosta jolloin huomasin pistoksen/pureman.
Kaippa tuo on joku astetta järeempi otus on ollut asialla koska esim hyttysen pistoksista ei juuri jälkeä minulle jää, ja jos jää niin se häipyy melko pian.

Tsorro
09.06.2008, 17:19
Olisko muuten ollut mäkäräinen?! http://www.hs.fi/kuvat/pieni_webkuva/1135225005454.jpeg

Noh, ei ehkä tuo Mäkäräinen.

Yläpesä
09.06.2008, 19:02
Pölyttäjiä (niitä neuliaisia) on uutisten mukaan tänä kesänä noin 10% normaalista. Tietää kehnoa satoa vähän yhdelle sun toiselle kasville, joka on riippuvainen kukkiinsa tunkevista pörriäisistä. Mehiläistarhaajille tämä tietää hyvää aikaa.

Ted Raikas
09.06.2008, 19:48
Punkki ei siis voi itsestään irrota?
No, kai se voi irrota, mutta en usko, että siihen silloin pääsisi syntymään sellaista länttiä. Tai en tiedä miten nopeassa ajassa punkki siirtää sen taudin kohteeseen kun kerran tarrautuu kiinni. Nimenomaan taudista on silloin kyse, jos se punainen laikku lähtee leviämään, muussa tapauksessa se on sellainen pieni ja katoaa päivässä parissa. Läheskään aina sitä taudinsaantia ei tapahdu, mutta riskiä ei kannata ottaa ja punkki on syytä irroittaa niin pikaisesti kun sen havaitsee.

Punkkien levittämät taudit kun todella on sitten usein ikävempää sorttia jos sellaisen kerran saa.

Tsorro
09.06.2008, 21:47
Tiedän. Sen takia kävinkin työterveydessä. Eihän ne mitään punkin puremia ollut vaan ihan perus mäkäräisen tekosia. Olivat vaan ilmeisesti ärtyneet jostain erittäin voimakkaasti.
Kylläpä tuntui typerältä käydä työterveydessä hyttysen pureman takia..

moby
09.06.2008, 22:32
No, kai se voi irrota, mutta en usko, että siihen silloin pääsisi syntymään sellaista länttiä.

Kyllähän punkit ovat niin fiksua porukkaa, että tarrautuvat yleensä paikkoihin, mistä niitä on vaikea havaita esim. polvitaipeisiin, kainaloihin yms. Mielestäni jos punkki pääsee kunnolla kuppaamaan, se ei irtoa ennenkuin tehtävä on täytetty.

nufc
09.06.2008, 23:59
Tiedän. Sen takia kävinkin työterveydessä. Eihän ne mitään punkin puremia ollut vaan ihan perus mäkäräisen tekosia. Olivat vaan ilmeisesti ärtyneet jostain erittäin voimakkaasti.
Kylläpä tuntui typerältä käydä työterveydessä hyttysen pureman takia..

Minulle aiheuttaa ainakin kevään/kesän ENSIMMÄISET itikan tai mäkäräisen pistot melkoisia punaisia paukamia, loppukesästä ei jää paljonkaan jälkiä.

Vanha Len
10.06.2008, 00:02
Minulle aiheuttaa ainakin kevään/kesän ENSIMMÄISET itikan tai mäkäräisen pistot melkoisia punaisia paukamia, loppukesästä ei jää paljonkaan jälkiä.

Ettei nuo itikat olisi kaksijalkaisia, 65 kiloisia ja meikattuja verenimijöitä. Saavat todellakin punaisia paukamia aikaan eikä niistä loppukesästä jää enää jälkeäkään...

Wesku
01.09.2008, 10:39
Ryökäleet tunkevat sisään!

Nyt on vajaan viikon ajan sisältä löytynyt kuolleita/ kuolevia ampiaisia ja eilen yläkerran lattioilta lähes 40kpl henkitoreissaan pörrääviä ötiäisiä.

Nämähän kai hylkäävät syksyn tullen pesänsä ja lähtevät tekemään hurmaavan joukkoitsemurhan, näin muistelisin lukeneeni. Elävät vissiin sen päivän tai 2 pesästä lähdettyään ja kaputt.

Ennen on sentään vintiltä lähdetty pääosin metsän siimekseen, mutta nyt ne pirulaiset keksivät tunkea jostain rakosesta sisään lämpimään, en edes tiedä mistä ne tulevat. Toistaiseksi olen niskan päällä raidin ja kärpäslätkän voimalla, mutta jos tämä tästä vielä kovasti pahenee, niin alkaa olla kohta evakkoreen kunnostus edessä.

Onko muilla ollut samoja havaintoja nyt säiden kylmetessä ?