PDA

View Full Version : Ei ole todellista, varusmiesten fyysinen kunto pohjamudissa

varjo
21.08.2002, 10:33
Mil.fi (http://www.mil.fi/tiedotus/tiedotteet/20020821_1000_1.html)

Tuossa toisessa ketjussa jo keskustelimme asiasta ja siellä tuli esille <18-vuotiaitten laiskuus ja velttous mutta tämä uutinen jäi jotenkin vielä hämäämään.

Siis ~2500 metriä cooperissa! hyvä että konttaamalla joku voi mennä noin hiljaa...

Mikä tämän kehityksen on aiheuttanut?

Voidaanko tästäkin mennä vielä alaspäin?

Toisaalta tarvitaanko edes hyvää juoksukuntoa/kestävyyttä oikeasti? Mitä hyötyä siitä on?
...itse nyt en kysymykseen jaksa edes vastata kun olen 3000m >50-vuotiaana juoksevan lääkärin poika, minut on jo aivopesty...

Toisaalta lihaskunnossakin vain 40% saavuttaa hyvän/kiitettävän kunnon.

NIN
21.08.2002, 11:15
Kauko Röyhkä on kiteyttänyt biisiinsä täydellisesti sen, mitä mieltä olen cooperin testistä.

C O O P E R I N T E S T I

Nikke
21.08.2002, 11:21
Siinähän se kun porukka istuu JA:ssa/chattaamassa ja jos jotain sattuisi harrastamaan niin isi/äiti vie ja hakee treeneistä ettei vaan tulisi omalle kullalle liikaa kuntoa.

Pienistä asioistahan tuo lähtee. Meikä polki pyörällä kouluun joka päivä lukuunottamatta ihan kylmimpiä talvikuukausia. Ei siinä tullut kuin n 6 km päivässä mutta olihan sekin jotain. Päälle omat treenit 3-4 viikossa jonne mentiin pyörällä n 10 km edestakaisin.

Onhan hyvästä yleiskunnosta hyötyä ainakin armeijasssa ja eiköhän nyt muutenkin. Olihan se hauskaa nähdä intissä aikoinaan kun ensimmäisen kerran oli täyspakkaus selässä. Ehdittiin kävellä n 500 metriä kun ensimmäiset jo hoippuivat koska eivät jaksaneet...Sitten he huilasivat 5 min ja sitten piti saada röökiä tämän urheilusuorituksen jälkeen...

Mikä sitten neuvoksi? Kannattaisikohan Puolustusvoimien tehdä niin että vaikka 6kk ennen palvelukseenastumista kävisi jossain kuntotesteissä jossa saisi tietää oman tasionsa. Sitten joku, esim lääkäri voisi antaa hieman neuvoja siitä mitä kannattaisi harjoitella/tehdä ennen varsinaista palvelukseen astumista.

finnjewel
21.08.2002, 11:55
Taitaa olla aika yksilöllistä tuo kunnon määrittelykin: En ole itse ikinä päässyt Cooperin testissä yli 2200 metrin, mutta esim. armeijassa ei ollut silti vaikeuksia vaikkapa 90 kilometrin polkupyörämarssilla konekivääri selässä - monilla juoksukuntoisilla sensijaan oli. Samoin ei ole vaikeuksia uida vaikka 3 km yhteen menoon - juokseminen vain ei ainakaan minulle sovi.

Czescku
21.08.2002, 11:56
Minä juoksin intissä parhaimmillaan tuon 2500m mutta ei minulla ollut silti mitään ongelmia marsseilla vaikka kannoin konekivääriä. Kaiketi golfin pelaamisesta on se hyöty, että jaksan kävellä raskaankin kantamuksen kanssa vaikka kuinka pitkään, mutta juosta en jaksa.

Partiosuunnistuskisassa joukkueessamme oli yksi himojuoksija, joka ei osannut suunnistaa, ja toisaalta minä joka osaan suunnistaa, mutten jaksa juosta (pari muuta tyyppiä oli siltä väliltä). Taktiikkamme oli, että minä hain eniten rasteja, mutta ne kaikki olivat varsin lähellä, jotta huono juoksukuntoni ei haittaisi, mutta suunnistustaidostani olisi hyötyä. Himojuoksija haki vain pari rastia, mutta ne olivatkin sitten todella kaukana. Taktiikkamme osui nappiin, ja olimme reilusti nopein varusmiesjoukkue (ammunta ja kranaatinheitto vain meni heikosti, joten jäimme kokonaiskisassa toiseksi, mutta kuntsarit saimme silti). Tämä on vain esimerkki siitä, että armeijassa tarvitaan muitakin kuin himojuoksijoita. Mielellään minäkin kyllä juoksisin kolme tonnia cooperissa, mutta kun en ole ikinä ollut hyvä urheilussa enkä tule ikinä olemaankaan.

teemu_s
21.08.2002, 12:01
Niin, eihän se pelkkä Cooperin testikunto kerro kaikkea. Vaikkei todellakaan jaksaisi juosta kuin sen 2500 m Cooperissa niin silti jaksaa kaikki maastoharjoitukset, joissa ei varmasti tiedustelijoita ja sissejä lukuunottamatta kuitenkaan vauhti ole kova mutta rasitus on pitkäkestoinen vähine unineen ja epäsäännöllisine ruokailuineen. Luin lähiaikoina lehdestä samasta aiheesta ja jutussa todettiin että juoksukunto on heikentynyt mutta maastossa miehet jaksaa entiseen tapaan.

mission16W
21.08.2002, 12:08
Siis ~2500 metriä cooperissa! hyvä että konttaamalla joku voi mennä noin hiljaa...

Mikä tämän kehityksen on aiheuttanut?

Voidaanko tästäkin mennä vielä alaspäin?

No, todetaan rehellisyyden nimissä että kyllä 2500 metriä päästäkseen on sentään pakko hölkätä reipasta vauhtia, mutta kumminkin. Surkeaahan tämä tosiaan on ja alamäki on vasta aluillaan. Eihän kakaroita urheilu kiinnosta kun voi kotona olla sankari pelaamalla Quakea ja Counter Strikeä. Ei haittaa jos on karmea läski tai langanlaiha keppi, joka ei jaksa nostaa edes limsapulloa.

Toisaalta tarvitaanko edes hyvää juoksukuntoa/kestävyyttä oikeasti? Mitä hyötyä siitä on?

Tottakai tarvitaan. Kriisitilanteissa vaaditaan joka mieheltä hyvää kuntoa. Pitää pystyä liikkumaan nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen sekä pystyä tekemään annetut tehtävät tehokkaasti. Jos 3/4 paikalle komennetuista laahustaa hitaasti maksaansa pidellen tai reväyttää pikku kätösensä hiekkasäkkiä nostaessaan, koko kaupunki tulvii pian. Vielä pahempi tilanne on sodassa. Siellä ei ole aikaa rauhallisesti kävellä paikasta toiseen. Jos ei halua nappia otsaan, juoksee matalalla ja nopeasti.

Toisaalta lihaskunnossakin vain 40% saavuttaa hyvän/kiitettävän kunnon.

Tämäkään ei yllätä minua lainkaan. Missäs nykykakarat lihaskuntoa saa? Bussilla kouluun, bussilla kotiin. Safkaa naamaan ja pelikoneet käyntiin. Koulussa on 2 tuntia liikuntaa viikossa, joiden aikana mitään oikeasti rasittavaa ei saa tehdä kun pikkunassikat ahdistuu. Lihaskunto, mitä sillä tekee?

mission16W
21.08.2002, 12:09
Viestin lähetti finnjewel
Taitaa olla aika yksilöllistä tuo kunnon määrittelykin: En ole itse ikinä päässyt Cooperin testissä yli 2200 metrin, mutta esim. armeijassa ei ollut silti vaikeuksia vaikkapa 90 kilometrin polkupyörämarssilla konekivääri selässä - monilla juoksukuntoisilla sensijaan oli.

Juoksu ja pyöräily kehittävät aivan eri lihaksia. Itse olen myös pyöräillyt joka paikkaan viimeiset X vuotta, mutta juoksemisen aloitin vasta keväällä. Olin yllättynyt siitä, miten nopeasti juokseminen vei voimat kun taas pystyin sukkuloimaan fillarillani kamalaa vauhtia ympäri Turkua ilman hengästymistä.

dana77
21.08.2002, 12:43
Suomalaisten ja niinollen myös varusmiesten fyysinen kunto on mielestäni turhan huono. Muutenhan sillä ei ole minulle väliä, mutta huono kunto heikentää esim. työssä jaksamista ja keskittymiskykyä, sekä näinollen heijastuu kansantalouteen. Jos minä saisin päättää, niin vakuutusyhtiöt palkitsisivat ne jotka pitävät kunnostaan/painostaan/terveydestään huolto kevyemmillä vakuutusmaksuista. Cooperin testi ei kylläkään ole mikään paras mahdollinen mittari, mutta eiköhän sellaisiakin löytyisi.

Kun tätini mies oli aikoinaan armeijassa, heillä oli skappari joka oli lukenut jostain sooperin testistä. Tästä sooperin testistä hän sitten ylpeänä esitelöi varusmiehille. Tarvinneeko sanoakaan että tässä sooperin testissä juostaan 12 minuuttia ja tarkoitus on päästä mahdollisimman pitkä matka :D

finnishninja
21.08.2002, 13:00
Viestin lähetti Nikke

Pienistä asioistahan tuo lähtee. Meikä polki pyörällä kouluun joka päivä lukuunottamatta ihan kylmimpiä talvikuukausia. Ei siinä tullut kuin n 6 km päivässä mutta olihan sekin jotain. Päälle omat treenit 3-4 viikossa jonne mentiin pyörällä n 10 km edestakaisin.

Mitä helevettiä.. maitoilit kylmällä ilmalla?? On siinä meillä sissi:D
Meikäjäppinen painoi ensin fillarilla - oli sää sitten mikä tahansa. Koulumatkoihin meni n. 10 km päivässä. Myöhemmin mopolla - oli sää sitten mikä tahansa.

Intissä painoimme tukka suorina mopoajan, sitten ei mitään... Olisiko tämä syynä varusmiesten huonoon kuntoon? Vaikka juoksinkin 3500 Cooperin testissä, niin minusta tuntui että veltostuin kovasti alokasajan jälkeen ja minulla ei ollut varmasti parempi kunto kun pääsin siviiliin, verrattuna ennen inttiin lähtöä.

Mutta taas toisaalta... Intissähän pitää liikkua ja kunnon tulee nousta jokaisella hieman, mutta ei kai se ole tarkoitus että intistä pitäisi tulla ulos huippukuntoisia eliittiurheilijoita? Kyllä kai se riittää jos on vähintään samassa kunnossa kuin inttiin lähtiessäänkin.

laiska laita
21.08.2002, 13:38
Juu kyllähän se niin että kun nämä äidin pikku kullanmussukat viedään autolla kouluun ja jääkiekkoharjoituksiin ja haetaan sieltä pois jos äiti ei pääse hakemaan niin sitten bussilla.

Tiedän eräänkin tyttölapsen joka oli tämän tapahtuessa 17-vuotias. Hän ei mennyt kouluun kun olisi joutunut kävelemään sieltä pois. kävely matkaa olisi tullut pois päin 1,5 km. Tiedän yhden nuoren miehen joka on jo 22 vuotias. Hän ei ole kävellyt tai pyöräillyt 2 vuoteen yli 300m yhtäjaksoisesti. kaikki tuota pidemmät matkat autolla tai taksilla. Eilen satuin katselemaan lasten Hippokisoja paikalisella urheilukentällä. 7 - vuotiatten poiken sarjassa oli kiitettävä osanotto huomioiden kuntamme väkimäärän. mutta enemmän kuin 2/3 kisaan osallistuneesta poikalapsesta oli joko lihava tai merkittävästi lihava. (Siis kyllä minä erotan lapsenpyöreyden ja lihavuuden. ) 3/5 osa kilpailioista oli todella hengästyneitä ja rasittuneita maalin saapuessa ja juoksumatka oli jopa 60 metriä. Eräskin poika oli juossut ehkä noin 30 metriä kun ensimmäinen hoikempi poika oli jo maalissa.

Muistateko arvoista JA:set omasta lapsuudestanne (70 luvun puolivälin jälkeen syntyneet) kuinka pelattiin lähiöiden ja asuinalueiden kentillä talvella ja kesällä aamusta iltaan, jalkapalloa, pesäpalloa ja talvella lätkää. tai jos ei pelattu niin me ainakin poljettiin pyörilla tukka putkella ja pää hiessä tai sitten jotain sellaista jossa juostiin. Mulla ainakin oli silleen että jos alkoin viihtymään liikaa sisällä niin isäukko suorastaan heitti minut pihalle ja lähti usein jopa mukaan pelaamaan jos muuten pelejä saatu aikaan. Nykyään kun kaikki pikku heebot pelailee pleikkareita ja kattelee videoita illat pitkä. ulos ei mennä tai jos mennään niin se on sitten sitä että kävellään autolle ja isä/tai äiti vie kaverille pelamaan hakee pois.

Eli siis nykynuoret ovat rappeutuneita ja yhä rappeutuvat.

5 vuoden kuluttua eläkepommi räjähtää. Toivottavasti ihmisten huonon kunnon takia ei räjähdä terveyspommi. eli työikäsisitä liian suuri osa sairastaa

DAF
21.08.2002, 13:40
Viestin lähetti dana77
Cooperin testi ei kylläkään ole mikään paras mahdollinen mittari, mutta eiköhän sellaisiakin löytyisi.

Juu, eipä todellakaan. Kuntotestaajathan sanovat, että normaalisti liikkuvalla kansalaisella käden puristusvoima, niin kummalliselta kuin se tuntuukin, on yksi parhaista ylesikunnon mittareista. Cooperin testi mittaa tietyntyyppistä kestävyyttä, muttei edes kestävyyskunnon mittarina ole erityisen hyvä ja onkin hylätty monissa maissa peruskuntotestinä. Ei vaan Suomen armeijassa ainakaan vielä.

Kuvernööri
21.08.2002, 13:41
Intissä luukutin 3100 ja lopetin kesken kun kierroksella jäänyt tupakaveri sanoi, että mitä sä enää juokset, kolmella tonnilla saa jo pari kölliä eikä enempää voi saada. Ei kyllä pysty käsittään, miten parikymppiset voi olla noin surkeassa kunnossa?

Milhouse Nixon
21.08.2002, 14:04
Vähintään kymppi päivässä pitää miehen poissa ojasta. Pituus 184 cm, paino 84 kg. Cooperissa menee 3300 ja se riittää. Maraton menee kokonaan intin cooperin ka. vauhtia. Olen ylpeä itsestäni.

Cooper on oksennustesti eikä mikään kestävyysjuoksutesti.

George W. Bush juoksee cooperissa yhä 56-vuotiaana yli 3000 m.

JMK81
21.08.2002, 14:05
Intin alussa minulla meni coopperin testi hikiset 2400m, ja taas viimmeisinä päivinä meni melkein 3000m(johon olin todella tyytyväinen) . 160km kilsan täpö pyörälenkki ei tuntunut kuin perseessä. Eikä 30 kilsan täyspakkaus marssi, josta viimmeiset 5 kilsaa juoksin. Ja uimisessa väsyn jo ekalla altaan mitalla, ja valun pohjaan.

Löytyihän joukosta niitä ketkä ei jaksanu tosiaan edes sitä 2 juoksuaskelta ottaa, tai nostaa täpöä selkään.

Ja kyllähän sitä futista pelattiin kotien ja koulujen pihalla 80 luvullakin.

Tuamas
21.08.2002, 16:04
Tähän sopii hyvin juttu, jonka kuulin muuan porin kiekkovaikuttajalta.

Olipa taas tuossa joku kesä Turussa Vladimir Jursinov seniorin kiekkokoulu pikkujunnuille. Siinä sitten pojat pelailivat ja reenailivat. Ja lopuksi tuli kaikille tärkeä leirin/koulun lopetuspeli. Jursi sitten jakoi joukkueet ihmeempiä puhelematta.

Peli sitten pelattiin ja toinen joukkue voitti 15-1. Leirin jälkeen eräs hävinneessä joukkueessa pelanneen pojan äiti tuli kysymään, että miksi jaoit joukkueet näin epätasaisesti.
Tähän Jursi oli kylmästi vastannut: "Mjinä pista nje pjojat hjotka kanta itse kassjinsa tjoiselle pjuolelle ja tjoiselle pjuolelle nje hjoiden vjanhemmat kjantoivat pjoikiensa kjassit."

Kyllä vielä nykyaikanakin osa junnuista ja nuorista käy pelailemassa, skeittaamassa, uimassa ja muutenkin ulkoilemassa ja liikkumassa. Mutta täysin liikkumattomien tapausten osuus kasvaa jatkuvasti, sen verran karua juttua olen jo nyt kuullut nykyisistä intin kävijöistä, että ei hyvin käy jos tilanne vielä siitä pahenee.

finnishninja
21.08.2002, 16:16
Viestin lähetti Tuamas
Tähän sopii hyvin juttu, jonka kuulin muuan porin kiekkovaikuttajalta.

Olipa taas tuossa joku kesä Turussa Vladimir Jursinov seniorin kiekkokoulu pikkujunnuille. Siinä sitten pojat pelailivat ja reenailivat. Ja lopuksi tuli kaikille tärkeä leirin/koulun lopetuspeli. Jursi sitten jakoi joukkueet ihmeempiä puhelematta.

Peli sitten pelattiin ja toinen joukkue voitti 15-1. Leirin jälkeen eräs hävinneessä joukkueessa pelanneen pojan äiti tuli kysymään, että miksi jaoit joukkueet näin epätasaisesti.
Tähän Jursi oli kylmästi vastannut: "Mjinä pista nje pjojat hjotka kanta itse kassjinsa tjoiselle pjuolelle ja tjoiselle pjuolelle nje hjoiden vjanhemmat kjantoivat pjoikiensa kjassit."

Hyvä juttu! Mieleeni tulee toinen samantapainen erään Tsekkiläisen valmentajan vierailtua Ruotsissa. Hän ihmetteli sitä, että kaikki lapset saivat leikkikoulussa omat leikkikalunsa. Hän kertoi että hänen kotimaassa annetaan pienelle joukolle poikia vain yksi auto. Siitä pikkupojasta, jolla auto on lopulta - tulee jääkiekkoilija.

Paitselo
21.08.2002, 16:18
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Vähintään kymppi päivässä pitää miehen poissa ojasta. Pituus 184 cm, paino 84 kg. Cooperissa menee 3300 ja se riittää. Maraton menee kokonaan intin cooperin ka. vauhtia. Olen ylpeä itsestäni.

Cooper on oksennustesti eikä mikään kestävyysjuoksutesti.

Dear Mr. Nixon... puhut asiaa vaikka Watergatessa sekosivat nauhat, nauhoittajat ja nauhoittajien nauhoittajat.
Erittäin hyvin sanottu tuo "Cooper on oksennustesti..."
Minäkin olin aikoinaan armeijassa ylpeä suorituksestani (26 vuotta sitten), silloin meni Cooperissa parhaimmillaan 3200 ja se on käsittääkseni jonkinlainen ylpeyden aihe (vaikka tuntui siltä, että oksennan keuhkoni (kummatkin yhtäaikaa, rinnakkain) hiilimurskalle.
Nykykunnossa taitaisi tulla hiki jos joutuisi seisten kirjoittamaan fläppitaululle tussilla 30 kertaa sanan COOPER... no ei nyt sentään, kyllähän minä liikuntaa harrastan. Olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan kun jaksan 20-vuotta nuorempien kanssa juoksennella salibandykentällä, niin kuntotasoni saa riittää minulle itselleni. Näin sanoo 46-vuotias äijä...

jpet
21.08.2002, 16:46
Voi olla, että nykypäivän alokkailla ei ole samaa yrittämisen halua cooperin testissä kuin 10 - 20 vuotta sitten armeijassa olleilla. Tuolloinhan simputtaminenkin oli jokapäiväinen tosiasia intissä (ainakin Sodankylässä). On se kuitenkin hauskaa, kun ei tarvitse enää ikinä juosta tuota testiä. Kyllä 60 km:n pyörämarssi mittaa todellista kuntoa paremmin kuin 12 min juoksu.

mission16W
21.08.2002, 17:00
Viestin lähetti laiska laita
Tiedän eräänkin tyttölapsen joka oli tämän tapahtuessa 17-vuotias. Hän ei mennyt kouluun kun olisi joutunut kävelemään sieltä pois. kävely matkaa olisi tullut pois päin 1,5 km.

Niin tuttua. Siskoni (18v) nosti kamalan metelin siitä, kun hän ei päässyt autolla kauppaan. Vanhempieni olisi pitänyt työauto tulla tuomaan, jotta tämä kullannuppu olisi voinut autoilla vajaat 1.5 kilometriä kauppaan. Polkupyöriä oli piha täynnä, eikä kävelykään ole edes rankan lähettyvillä. Toki muutenkin nykynuorisolla on tapana huutaa ja valittaa kuin impotentit homot kaikesta siitä, mitä he EIVÄT saa.

qwertzzz
21.08.2002, 17:42
Liekö kuntotestit tehty alokasajalla?
Tuntuu hieman, että alokkaiden kuntokäyrä laskee samaan tahtiin kun AU-kouluun haluavien määrä.
Lorvi,Intä,vedä 2 leukaa ja juokse 2100m cooperissa, niin uskoisin että aukkiin nakituksen pelko pienenee.
Suurimmalle osalle taitaa 6kk:den palvelus merkitä enemmän, kun cooperin tulos.

hannes_ko
21.08.2002, 17:56
Juoksin armeijassa kotiutus-Cooperissa sairaana, yritin kaikkeni. Luutnantti sanoi: juoksit noin 2850 metriä. Jälkeenpäin kuulin että oikea tulos olisi ollut 3150 metriä. Mutta hällä väliä: 12 minuuttia on niin lyhyt aika että en ehdi edes lämmetä. Toisaalta metsässä olin joskus vaikeuksissa vaikka 15 kilometrin juoksulenkki ripirapi-vauhtia ei ole minulle mikään harvinaisuus.

Siirappi
21.08.2002, 18:01
ei se ole itsestään selvyys että lihavalla on huono kunto, itse pääsen kuupperissa 3100 ja kiloja on reilusti liikaa, pyöräilen myös ahkerasti ja käyn usein uimassa/pelaamassa futista/salibandyä/koripalloa... mutta silti yläasteella joku omastamielestä helvetin kova ja kovassa kunnossa oleva jätkä uskalsi potkasta läskiä perseelle ja helvetin kovaa karkuu, oli siinä muilla naurussa pitelemistä kun otin jätkän noin 15 metrin matkalla kii ja heitin käsivarsiheitolla vauhdista ukon ketoon.

Tatzka
21.08.2002, 18:12
Intti, Cooper ja muut jännät asiat.

Itselläni kunto laski armeijassa lorvaillessa, mutta keskiverto pulliaisella kunto noussee armeijan aikana. Hienoa, vai eikö sittenkään? Kunnon nousemisen todellisena syynä ei ole intin kova kuntoilu vaan se, että inttiä ennen ei ole kävelty edes puoltakilometriä lähikauppaan sipsejä ja sokericolaa ostamaan.
Hyvän kunnon omaavilla kunto laskee todennäköisesti aremijan leivissä, soden munkit kun ovat liian edullisia ja motivaatio treenaamiseen nollissa.

Cooper, on kohtalainen mittari kunnolle, koska kunnollista mittaria ei ole. Maratonillakin menestyvät pienet ja kevyet kaverit, jotka eivät kestäisi montaakaan sekunttia jääkiekon kulmaväännössä. Toki Maraton ja pidemmät matkat kertovat mielestäni huomattavasti enemmän kunnosta kuin hätäinen Cooper, jossa testataan pikemminkin tuskansietoa, todellisen kunnon sijasta. Cooperin paikkaa testinä puolustaa sen helppo ja nopea järjestettävyys.

Siirappi totesikin oikein, ettei paino kerro mitään kunnosta. Tunne useita hoikkia ja sopusuhtaisia ihmisiä, jotka häviäisivät monelle ylipainoiselle missä tahansa testissä, toki liika on aina liikaa.

Itse olen omaan kuntooni tyytyväinen Cooper varmasti yli 3000m, Maraton menee(tosin rakoista antibiootit ;) ), pnekistä nousee lähemmäs 100, yms.

Itse aiheeseen vielä sen verran, että alokkaiden kunto on todella surkea.

Cooley
21.08.2002, 18:29
Tekisivät armeijassa tutkimuksen varusmiesten motivaatiosta. Voisi selittää monta asiaa.

Ja minä en todellakaan allekirjoita tuota, että Cooperin testi olisi joku kunnon mittari. Itse pelaan salibandya maalivahtina 3-5 kertaa viikossa tunnin tai enemmän. Juoksukunto on sitä, että jossain pururadalla jaksaa juuri sen 2,5 km hölkätä, mutta en usko, että se tarkoittaa kohdallani huonoa yleiskuntoa. En vaan ole koskaan ollut kovin motivoitunut testailemaan kuntoani, sillä en näe siinä mitään järkeä. Sen verran pitää olla kuntoa, että itsellä on hyvä olla. Siinä se!

varjo
21.08.2002, 19:41
Niin ei tosiaankaan juoksukunto mittaa kaikkea, eikä cooper ole paras mittari testaamaan juoksukuntoa mutta riittävä sellainen.
5000 olisi jo liian pitkä suurimmalle osalla ihmisiä.
Cooper tosin ei siis testaa pelkästään juoksukuntoa vaan kivun sietoa ja hermojen kestämistä.

Mitä salibandyn pelaajiin tulee niin he kyllä erottuivat joukosta...negatiivisesti..huono juoksukunto ja kestävyyskin todella säälittävää.Kestävyydellä tarkoitan siis sitä että jaksaa painaa vaikka väsyttää ja painoa on selässä yli 50% omasta painosta. Tai siis tarkoitan lähinnä näitä ihmisiä jotka pelaavat sählyä viikossa >3 kertaa ja jättävät muun liikunnan sikseen, jos nyt salilla käyvät.

Tiedän(tai luulen) ettei Janne Holmen pysyisi minun perässäni metsässä rinkka selässä ja tiedän ettei pysyisi Riku Kirikään.
Eli optimitaistelija ei edusta kumpaakaan ääripäätä vaan omaa hyvän juoksukunnon ja hyvän lihaskunnon.
Minä en nosta penkiltä kuin hädin tuskin oman painoni, jos sitäkään mutta silti rinkka kulkee selässä huomaamatta koska eihän sitä rinkkaa käsillä kanneta vaan lantiolla...tämän asian oppiminen kestää vaellusta kokeilemattomilta aika kauan.

Alle 3000 tuloskin on riittävä useimmissa hommissa jos vain pää ja ruumis kestää rasituksen mutta mitä kovempi kunto niin sitä helpompaa kaikki on, ei tartte jokakerralla vetää itseään maksimeilla. Tupakointikaan ei haittaa menoa jos vain on tarpeeksi kova kunto.

Totta on kyllä sekin että suurimman osan motivaatio ei ole juoksemisessa tms. mutta ~2500 on kyllä niin huono tulos että yksittäiset movettajat eivät sitä noin alas voi painaa.

Timi
21.08.2002, 20:26
Joskus olen miettinyt, että miksi nuorten miesten kuntoa mitataan sillä kuinka paljon he pystyvät juoksemaan 12 minuutissa. Kuten tässä testissä on mainittu niin Cooper on ennenkaikkea oksennustesti. Armeijassa huomasin sen, että kun meitä oli 12 varusmiestä juoksemassa cooperia olin ainoa ketä se nappasi, yksi toinen jaksoi edes vähän yrittää. Loput hölkkäilivät alussa ja keskittyivät sitten kävelemään rataa ympäri ja juttelemaan kavereiden kanssa. Eli kun motivaatioita ei ole, niin ei tule tuloksiakaan.

Eli jos osaselittäjänä on vaikka sekin, että alokkaita nappaa nykyään vähemmän?

nedomansky
21.08.2002, 20:31
jos alokasta "nappaa nyt vähemmän", lienee
kyseessä johtamisongelma

ehki harjoituksen syvin olemus ei tällä(kään) kertaa
päässyt esille

vlad
21.08.2002, 20:35
Aihetta sivuten.

Jokin aika sitten uutisoitiin Iso-Briatannian asevoimien uudesta ohjeistuksesta, jonka mukaan naisia ei pidä lähettää taistelutehtävissä rintamalle koska nainen ei kestävyyden eikä fyysisen voiman tähden pärjää miehelle, ei varsinkaan tilanteessa jossa kestävyys ja fyysinen lihaskestävyys/-voima joudutaan yhdistämään. Kyllähän naisilta kestävyyttä löytyy, sitkeyttä jopa eräissä tilanteissa enemmän kuin miehistä, mutta fysiinen kestävyys jossa vaaditaan myös voimaa onkin sitten toinen juttu.

Mitä yhteistä tällä uutisellä on Suomen armeijan tilanteen kanssa? Äkkiseltään ajatellen sillä ei tuntuisi olevan mitään yhteistä, mutta kun hivenen kiertoteitse lähdetään asiaa tutkimaan löytyy kuitenkin jotain huomioitavaa. Nimittäin, muistan lukeneeni jostain artikkelin jossa vertailtiin suomalaisten miesten ja naisten kuntopohjaa ja sen mukaan Suomessa, naisten ja miesten välinen fyysisenkunnon keskiarvo on lähentynyt toisiaan. Ei kuitenkaan sen tähden, että naiset olisivat kirineet kiinni, toki vaikutusta naisten kasvaneella liikuntaharrastuksella asiaan on, vaan sen tähden koska miesten yleiskunto on heikentynyt huomattavasti viimeisen reilun kymmenen vuoden kuluessa. Toisin sanoen, naisten kuntopohja on hivenen kohentunut kun taasen miesten huomattavasti heikentynyt. Mikäli ryhdytään vertaamaan ikäryhmiä 17-25 vuotta, epäilen eron keskiarvossa olevan huomioitavan pienen.

Mikä mahtaa olla tilanne kymmenen vuoden kuluttua mikäli trendi jatkuu samana? Kenties tuolloin asevelvollisten heikon fyysisenkunnon tähden on tehtävä jotain radikaalejakin muutoksia asepalveluksen suorittamiseen. Omat kunto-ohjelmat varusmiesikäisille joilla on huonohko kunto tms., joita on noudatettava ennen varusmiespalveluksen aloittamista tietyn ajan verran, tähän yhdistettynä kuntotestit joilla seurataan kunnon kohentumista. En nyt viitsi tämän enempää spekuloida asialla, tarpeen mukaan sitten lisää.

Tällaista,

vlad#16.

Kippari
21.08.2002, 23:31
Kaverini kertoi kutsunnoissa ja palvelukseentulotarkastuksessa sairastavansa astmaa, josta hänellä oli keuhkötautien erik. lääkärin lausunto mukana. Palvelukseen tullessaan hän ei kuitenkaan kärsinyt juuri astmaoireista.

Niinpä hän juoksi Cooperin testin 2300 m, vaikka joutui jarruttelemaan. Vastaavasti erinomaisena uimarina hän joutui keskeyttämään uimataitotestin 50 m:n jälkeen, kun astma otti niin henkeen, että meinasi upota veden alle.

Sairaudet ovat tosiasioita, mutta tv:n julkaisemat tulokset varusmiesten huonosta kunnosta eivät välttämättä täysin pidä paikkaansa.

Totta on silti, että ylipainoisten tietokonenörttien on vaikeaa selviytyä armeijan kohtuullisesta liikunnasta, jos eivät ole itse liikkuneet ollenkaan.

Alex
22.08.2002, 00:32
Meillä ei ainakaan armeijassa ollut mitään merkitystä paljonko juoksi cooperissa jos aukkiin halusi/pelkäsi joutuvansa. Eikä kukaan tainnut löysäillä sen takia että pelkäsi joutuvansa aukkiin.

Se on kyllä totta että huonokuntoisilla armeija kasvattaa kuntoa ja hyväkuntoisilla madaltaa. Jos sattuu vielä tehvävään jossa ei tule liikuttua paljoakaan niin kunnon ylläpitäminen onnistuu P-kauden jälkeen ainoastaan iltaisin omalla ajalla jos jaksaa jotain tehdä, joten siinäkin mielessä armeija on äärimmäisen turhauttava paikka (näin kävi juuri minulle:mad: )

Timi
22.08.2002, 07:51
Viestin lähetti Alex
Se on kyllä totta että huonokuntoisilla armeija kasvattaa kuntoa ja hyväkuntoisilla madaltaa. Jos sattuu vielä tehvävään jossa ei tule liikuttua paljoakaan niin kunnon ylläpitäminen onnistuu P-kauden jälkeen ainoastaan iltaisin omalla ajalla jos jaksaa jotain tehdä, joten siinäkin mielessä armeija on äärimmäisen turhauttava paikka (näin kävi juuri minulle:mad: )

Itse lenkkeilin joka ilta P-kauden jälkeen ja täytyy sanoa, että jos olet sellaisessa hommassa, että saat illat tehdä mitä haluat niin eihän silloin toi homma hirveästi oikeasta työelämästä poikkea. Eli ei sitä työaikanakaan hirveästi lenkkeillä. Omasta kunnosta huoltapitäminen on loppujen lopuksi aina itsestään kiinni.

dana77
22.08.2002, 10:26
Viestin lähetti Tuamas
Tähän Jursi oli kylmästi vastannut: "Mjinä pista nje pjojat hjotka kanta itse kassjinsa tjoiselle pjuolelle ja tjoiselle pjuolelle nje hjoiden vjanhemmat kjantoivat pjoikiensa kjassit."Mitä tästä opimme: ei pitäisi mennä hölmöilemään ja väsyttämään itsensä ennen peliä kantamalla painavaa kassia. Ei ne NHL:ssäkään itse niitä kanna. hymiö.

dana77
22.08.2002, 10:38
Viestin lähetti Timi
Itse lenkkeilin joka ilta P-kauden jälkeen ja täytyy sanoa, että jos olet sellaisessa hommassa, että saat illat tehdä mitä haluat niin eihän silloin toi homma hirveästi oikeasta työelämästä poikkea. Eli ei sitä työaikanakaan hirveästi lenkkeillä. Omasta kunnosta huoltapitäminen on loppujen lopuksi aina itsestään kiinni. Itselläni kunto armeijassa laski jokin verran. Päivän jälkeen oli aina väsynyt, sillä yöunet jäivät aina lyhyiksi eikä pienessä varuskunnossa ollut oikein muita mahdollisuuksia, kuin lenkkeily ja kuntosali, eikä kumpikaan oikein ollut pallopelejen ystävälle mieleen (kuulostaa varmasti tosi uskottavalta kaverilta, joka on juossut pari marathonia :P). Mulla oli tupakaverina maajoukkuevalmennettava hiihtosuunnistaja (tai joku sellainen, kaveri kun oli ruotsinkielinen...). Hän kävi päivittäin treenamassa ja juoksi vielä ihan kunnon lenkkejä. Olihan hänellä harjoitusvapaita normaalipalveluksesta, mutta kaveri kävi lenkeillä myös leireillä kun muut olivat puolikuolleita. Siitä erotti huippu-urheilijan.

JanJ
22.08.2002, 10:42
Nostetaan taas armeijafriikkien niskakarvoja pystyyn.

Kun menin inttiin, käväisin Salonkulmassa ns. kuolemankaljalla.
Otin siinä sitten ihan reippaamminkin, ja taisin olla pikku hiprakassa kun astuin palvelukseen.
Heti ekana aamuna käytiin sitten Cooperin testin kimppuun.
No kyllähän minä pääsin 400 metriä.

mission16W
22.08.2002, 10:44
Viestin lähetti Siirappi
ei se ole itsestään selvyys että lihavalla on huono kunto, itse pääsen kuupperissa 3100 ja kiloja on reilusti liikaa, pyöräilen myös ahkerasti ja käyn usein uimassa/pelaamassa futista/salibandyä/koripalloa...

Ei tietenkään. Itsellänikin on maha ja silti olen paremmassa kunnossa kuin moni "hyväkuntoinen". Silti oletusarvoltaan keskiverto 120-kiloinen ei pahemmin urheile.

The Hawks
22.08.2002, 11:33
Viestin lähetti Cooley
Tekisivät armeijassa tutkimuksen varusmiesten motivaatiosta. Voisi selittää monta asiaa.

Näinhän se menee. Varusmiesten motivaatio on varmasti laskenut samassa käyrässä kun testituloksetkin. Niin moni haluaa intistä nykyisin pois kuudella kuukaudella että ei ole mitään järkeä vetää itseään piippuun esim. cooperin testissä ja samalla nostaa mahdollisuutta joutua AUK`iin. Tietystikään kaikkien kohdalla ei jotain 500 metrin tulosta coopperissa voi selittää motivaatiolla vaan on niitä oikeasti sellaisiakin joilla on helvetin huono kunto.

Itse olin sellaisissa hommissa Huovinrinteellä kun saapumiserä 1/02 tuli että pääsin melko paljon kuulemaan juttuja mihin porukat haluavat armeijassa suuntautua. En varmasti paljoa muista väärin jos sanon että noin 2% halusi johtajakoulutukseen.... Että sikäli.

Shadowplay
22.08.2002, 13:04
Varjo: "Tiedän(tai luulen) ettei Janne Holmen pysyisi minun perässäni metsässä rinkka selässä ja tiedän ettei pysyisi Riku Kirikään. Eli optimitaistelija ei edusta kumpaakaan ääripäätä vaan omaa hyvän juoksukunnon ja hyvän lihaskunnon."

Nyt siis selvisi, että Varjo on "optimitaistelija"!! Ei vähä mitään.

Kiitos aamun parhaista nauruista.

* * *
shadowplay

varjo
22.08.2002, 15:16
Shadowplay:

Kyllä sinulla tuota mielikuvitusta riittää.
Missä sanoin että minä olen optimitaistelija?

Totesin vain siihen vaadittavat ominaisuudet.

Miksi minä en ole optimitaistelija:
- huono näkö
- allergioita
jne.

Onko se minun vikani että fyysisesti täytän tietyt vaatimukset oman aselajini "optimista". En minä sopisi pinohiireksi tai pst-mieheksi koska en minä varmaankaan käsivoimillani jaksaisi kantaa määrättömästi miinoja

Tatzka
22.08.2002, 17:18
Viestin lähetti The Hawks

Näinhän se menee. Varusmiesten motivaatio on varmasti laskenut samassa käyrässä kun testituloksetkin. Niin moni haluaa intistä nykyisin pois kuudella kuukaudella että ei ole mitään järkeä vetää itseään piippuun esim. cooperin testissä ja samalla nostaa mahdollisuutta joutua AUK`iin. Tietystikään kaikkien kohdalla ei jotain 500 metrin tulosta coopperissa voi selittää motivaatiolla vaan on niitä oikeasti sellaisiakin joilla on helvetin huono kunto.

Itse olin sellaisissa hommissa Huovinrinteellä kun saapumiserä 1/02 tuli että pääsin melko paljon kuulemaan juttuja mihin porukat haluavat armeijassa suuntautua. En varmasti paljoa muista väärin jos sanon että noin 2% halusi johtajakoulutukseen.... Että sikäli.

Sen verran täytyy korjata, ettei aukkiin pakoteta, jos omaa kyllin vahvan tahdon. Itse jouduin käymään monet puhuttelut/haastattelut, etten joutuisi aukkiin, mutta eivät pakottaneet.

Timi :

Intissä monella on kaikki motivaatio maassa, vaikka olisi aikaakin niin ei saa itsestään mitään irti. Monesti tosin ei ole edes sitä aikaa, jotta ehtisi liikkumaan tarpeeksi.

Alex
23.08.2002, 00:20
Viestin lähetti Timi

Itse lenkkeilin joka ilta P-kauden jälkeen ja täytyy sanoa, että jos olet sellaisessa hommassa, että saat illat tehdä mitä haluat niin eihän silloin toi homma hirveästi oikeasta työelämästä poikkea. Eli ei sitä työaikanakaan hirveästi lenkkeillä. Omasta kunnosta huoltapitäminen on loppujen lopuksi aina itsestään kiinni.

P-kauden jälkeen oli mulla 18 viikkoa jäljellä, joista metsässä oli 8 viikkoa, joten sinä aikana ei kunto voi muuta kun tippua, sillä metsässä ei tietänkään voinut lenkkeillä ja koulutus oli paikallaoloa. Sen mitä oli kasarmilla, niin ei talvella paljoa kiinnosta juosta ulkona, joten ainoa vaihtoehto oli kuntosali, eikä sieläkään kestävyys paljoa kohoa. Kaikenlisäksi usein oli niin väsynyt ettei jaksanut tehdä mitään. Eli armeija-aikana kunnon ylläpitäminen ei ole aina itsestä kiinni ja työelämään sitä ei voi verrata.

Timi
23.08.2002, 08:01
Viestin lähetti Alex
P-kauden jälkeen oli mulla 18 viikkoa jäljellä, joista metsässä oli 8 viikkoa, joten sinä aikana ei kunto voi muuta kun tippua, sillä metsässä ei tietänkään voinut lenkkeillä ja koulutus oli paikallaoloa. Sen mitä oli kasarmilla, niin ei talvella paljoa kiinnosta juosta ulkona, joten ainoa vaihtoehto oli kuntosali, eikä sieläkään kestävyys paljoa kohoa. Kaikenlisäksi usein oli niin väsynyt ettei jaksanut tehdä mitään. Eli armeija-aikana kunnon ylläpitäminen ei ole aina itsestä kiinni ja työelämään sitä ei voi verrata.

Tiedän, että se ei ole aina itsestään kiinni. Sen vuoksi kirjoitinkin, että jos on sellaisessa hommassa tuolla, että on illat pääasiallisesti vapaana kassulla, niin silloin ei voi mielestäni hirveästi syyttää sitä, että armeija vei kunnon. Jos joutuu jossain kannonpäässä istuskelemaan niin se on hieman eriasia.

Kyllä tietysti ymmärrän sen, että kun tarpeeksi v-käyrä nousee niin ei sitä kiinnosta lähteä metsään juoksemaan. Itselläni se oli vain mahdollisuus lähteä pois kassulta, metsään lenkkeilemään. Pois siitä kopista missä muuten joutui viettämään ihan tarpeeksi aikaa. Intin yksi surkeimmista puolista on juuri se, että ei ole mahdollisuutta olla kovin paljoa omassa rauhassa ja lenkkeily oli minulle juuri tätä. Sait olla omassa rauhassa metsässä.

Taito-Ojanen
23.08.2002, 09:11
Viestin lähetti Tatzka
Sen verran täytyy korjata, ettei aukkiin pakoteta, jos omaa kyllin vahvan tahdon. Itse jouduin käymään monet puhuttelut/haastattelut, etten joutuisi aukkiin, mutta eivät pakottaneet.

Tuo on totta. Jouduin kieltäytymään sen tuhanteen kertaan kunniasta, vaikka kuinka maanittelivat ja asiaa pyörittivät. Ja miksi? Koska minulla oli seuraavana keväänä pääsykokeet yliopistoon, ja olin päättänyt päästä sisään. Pääsinhän minä. AuK olisi kuitenkin mennyt sopivasti kaksi kuukautta yliopiston alkamisen kanssa päälle, enkä halunnut menettää kokonaista opiskeluvuotta parin inttikuukauden takia. Kyllä sitä alusta asti haluaa kuitenkin yliopistoelämään mukaan. Tuota välimatkaakin Sodankylästä Itä-Suomeen olisi ollut aika mukavasti...

Sitten itse asiaan, eli kunnon rapistumiseen. Tässä minun "statit" inttiin mennessä: vedin leukoja koko komppanian pohjat, vatsalihaksissa kovinta kärkeä, selkälihaksissa hyvää keskitasoa, Cooper piirun verran alle 3000m. Painoa oli jotain 68 kg.

Intistä lähdettäessä painoa oli 75 kg, juoksukunto suunnilleen sama, leukoja, vatsalihas- eikä selkälihasliikkeitä mennyt yhtä paljon. Silti kestin varmaan pitkiä täyspakkausmarsseja paremmin kuin sinne mennessä. Samoin yleistä armeijan rasitusta metsäleireillä. Syynä oli varmaan se, että lihasmassaa oli tullut lisää, ja se oli vain hyvä juttu se. Tosin ehkä se aivan loppuaika pitäisi jättää pois laskuista, koska se oli pelkkä lorvailua. Kunto varmasti rapistui silloin.

Mielenkiintoista oli se, että meidän pst-alokastuvassa oli kaksi bodaria. Nämä olivatkin sitten tuvan kovimmat valittajat, kun "mustia" joutuivat vetämään. Ilmeisesti on aivan eri tilanne mennä metsään huhkimaan, varsinkin kun tilanne ei ole niin mukavasti hallinnassa kuin lämpimässä punttisalissa. Tosin mikä minä olen sanomaan, kun itse olin panssarintorjuntaohjuspuolella, joten mustia en koskaan vetänyt.

Jos tuollaiseen rääkkiin hyppää suoraan toimistotyöstä tai tietokoneen ääreltä, voin kuvitella, että koville ottaa. Mutta ei hätää: tiede varmaan kehittää jonkun ihmepillerin -tai laitteen, joka tekee meistä kaikista huippukuntoisia aivan paikalla istuen. Ja Suomen uljas nuoriso tetsaa taas...

eagle
23.08.2002, 10:24
Ongelma tulee mielestäni siinä, että Suomessa on niitä jotka liikkuvat edelleen hyvin ja sitten on niitä jotka eivät liiku ollenkaan. Hyvät esimerkit juuri nämä jotka menevät kauppaan ne ~1km matkatkin, kun ei pyörällä osata edes enään lähteä tai kävellenkään. Meillä oli ainakin huomattavissa että oli tosi hyviä tuloksia(3000m ja relusti yli) tai sitten reilusti tuon ns. keskiarvon ali. Eikä läheskään niin paljon keskiarvo tuloksia kun voisi arvioida.

Toisaalta esim. 2500-2600m on ihan ok, sillä kunnolla mitä siihenkin vaaditaan pärjää normaali elämässä ihan hyvin. Ongelma muodostuu kun aletaan puhua keskiarvon alittavista tuloksista ja niissä on useimmissa sitten kyseessä todellakin heikkoja tuloksia.

Suomessa on vähennetty koululiikuntaa ja yleisesti liikutaan vähemmän. Tämän takia tosiaan on muodostunut suurikin ryhmä jonka kunto on naurettavan huono. Vaikka edelleen on kunnostaan huolehtivia ja huippukuntoisiakin ihmisiä jonkun verran.

Huomion arvoisaa on syömishäiriöiden ohella lihavuus. Suomessa alkaa kasvamaan samanlainen ryhmä lihavia, kuin jenkeissä. Tähän ei auta mitkään laihdutuslaastarit, tms. Vaan hommaan tarvitaan kunnon nostamista. Painon pudotusta liikunnalla, jne. Ei keholle riitä että vain rasvat poistetaan, jos sydän ei saa mitään liikuntaa. Uskonkin että jatkossa lisääntyy huomattavasti eri sairaudet ja jopa kuolemat, mitkä olisi voitu liikunnalla estää.

Varjon on turha syyllistää kuitenkaan henkilöitä jotka juoksevat sinne ~2600 paikkeille, koska se on normaali-ihmiselle ihan riittävä tulos(itse sitten juoksin ~3000m tuntumaan ns. rapakunnossakin ettei luulla vain puolustelevani itseäni).

varjo
23.08.2002, 14:26
eagle:
Ei minun tarvitse syyllistää heitä, heidän lääkärinsä kyllä tekevät sen sitten 40-50-iässä :)

Tietenkään se että juoksee 3000 nyt ei takaa hyvää kuntoa 30 vuodeksi eteenpäin mutta se antaa kuitenkin viitteitä peruskunnosta.

vlad
23.08.2002, 18:17
eagle osuu tuossa yllä varsin oikeaan. Yhä edelleen löytyy niitä jotka juoksevat cooper-testissä juuri niitä huipputuloksia, reilusti yli 3000 metriä, mutta aivan kuten eagle totesi, niistä tuloksista jotka alittavat keskiarvon löyty jo huolestuttavan heikkoja tuloksia. Samalla keskiarvo hilautuu vähä vähältä alemmas ja alemmas.

Johtaako tämä kehitys ennen pitkää siihen, että on niitä huipputuloksia juoksevia ja sitten niitä heikkoja mutta ne tulokset joita me pidämme normaaleina jäävät selkeäksi vähemmistöksi. Oikeastaan tulevaisuudessa tilastot näiltä osin alkanevat muistuttaa laskevaa käyrää jolloin ylikorostettuja ovat ne jotka juoksevat heikkoja tuloksia. Ei mikään hyvä asia...

Oikeastaan minä olen väärä henkilö arvostelemaan toisten coopertuloksia kun nykyään ei paljoa tuo juokseminen kiinnosta terveydellisten syiden tähden, pyöräiltyä ja muuta liikuntaa tulee kyllä harrastettua ihan kohtuudella.

Toinen mikä minua huolestuttaa on uimataidottomuus, tai hyvin kehno uimataito. Tuntuu kummalliselta, että nyky-Suomessa löytyy lapsia joiden uimataito peruskoulun jälkeen on olematon, löytyypä niitä armeijankäyneiden joukostakin ihan kohtalaisesti. (Tiedän tiedän, ei ole määrärahoja vielä lapsia uimahalleihin koulussa ja muuten uinti ei välttämättä enää kaikkia kiinnosta). En nyt muista tarkalleen, mikä on hyvän uimataidon vaatimus (200 metriä?), mutta itse pitäisin jonkinlaisena vaatimuksena sitä, että jaksaa uida vaatteet päällä 50 metriä.

vlad#16.

Timi
23.08.2002, 19:49
Viestin lähetti laiska laita
5 vuoden kuluttua eläkepommi räjähtää. Toivottavasti ihmisten huonon kunnon takia ei räjähdä terveyspommi. eli työikäsisitä liian suuri osa sairastaa

Tässä ketjussa käsiteltiin jo jonkun verran sitä, mitä ihmisten heikko kunto merkitsee Suomen maanpuolustukselle, mutta vielä ei ole liiemmn käsitelty sitä, mitä se merkitsee Suomen kansantaloudelle.

Ok, armeijan tarkoitus on turvata Suomessa rauha, mutta sodan uhka Suomessa on tällä hetkellä aika minimaalinen. Enemmän olen huolissani nimenomaan siitä, mitä ihmisten huono peruskunto merkitsee kun ajatellaan ikääntyviä ihmisiä. Suomessa uskoisin tulevaisuudessa terveydenhoitokustannusten räjähtävän tätä menoa käsiin parinkymmenen vuoden aikana. Toisaalta miten sitten pitäisi saada ihmiset innostumaan liikunnasta? Tehdäänkö esim. työpaikoilla tarpeeksi, jotta ihmiset innoistautuisivat liikkumaan vapaa-ajallaan? On nimittäin työnantajankin etu, että työntekijällä on hyvä peruskunto. Sairastelut vähenevät ja tuskin sanonta terve sielu terveessä ruumissa (vai mitenköhän se meni:)) niin hirveän väärä on.

Eino_Mies
23.08.2002, 22:22
Vaikka Cooperin-testi ei kerrokaan koko totuutta henkilön fyysisestä kunnosta, en hämmästynyt tuota uutista, jossa varusmiesten juoksutuloksien kerrotiin alentuneen viime vuosina. Lisäksi ilmeisesti lihaskunto on ollut laskemaan päin.

Muistan vielä hyvin elävästi omalta inttiajaltani joskus 90-luvun alulta, kun vääpeli totesi ensimmäisellä juoksulenkillä maaliskuisessa räntäsateessa että kannattaa käydä sitten vapaa-aikoinakin kuntoilemassa, ettei Tst-harjoituksissa ala vituttamaan liikaa. Hyvä fysiikkahan lisää tunnetusti henkistäkin kanttia.

Armeijan yhtenä päätehtävänä on sytyttää liikuntainnostus myös reserviin siirtyvälle sotilaalle. Mutta nykyään kun passiivinen ja istuva elämäntapa valtaa alaa ja liikunnan ilo onnistutaan valitettavasti kitkemään monilta nuorilta jo pakonomaisella koululiikunnalla, niin onko ihme jos liikunta ei kiinnosta aikuisiälläkään.

Olisi kiva tietää, mitkä mahtoivat olla nuorten miesten kuntotestien tulokset esim 40-luvun Suomessa. Ehkä nykyisessä yhteiskunnassa tehdään enemmän töitä korvien välillä kuin mitä koko kropalla ja siksi väki "ryytyy" helpommin ja tulee veren maku suuhun vähemmästäkin tetsaamisesta.

No tässä sitä itsekin istun flegmaattisena selkä köyryssä tietokoneen äärellä ties monettako tuntia peräkkäin. Joten itse itseäni komentaen "taakse poistu!", singahdan perjantai-illan kunniaksi jääkaapille hakemaan toisen bissen. Eli Karjala takaisin, vaikka pullo kerrallaan.. totesi reservin tykkimies Eino-Mies, täältä tähän..Lepo!

TBK
24.08.2002, 13:13
Viestin lähetti Alex

Sen mitä oli kasarmilla, niin ei talvella paljoa kiinnosta juosta ulkona, joten ainoa vaihtoehto oli kuntosali, eikä sieläkään kestävyys paljoa kohoa. Kaikenlisäksi usein oli niin väsynyt ettei jaksanut tehdä mitään. Eli armeija-aikana kunnon ylläpitäminen ei ole aina itsestä kiinni ja työelämään sitä ei voi verrata.

Itse olen ainakin sitä mietä, että jos on illalla niin väsynyt, että ei jaksa urheilla, niin on jo koulutus ollut fyysisesti raskasta. Pois lukien mahdollisuus, että ollaan oltu edellisesnä iltana/yönä katsomassa telkkaria yömyöhään.

Kunnon pitäminen intissä on täysin itsestä kiinni, jos ei jaksa on koulutuksen ohessa jo ollut kuntoa kohottavaa toimintaa.

The Hwaks tjsp.:

En tiedä missä näin alhainen lukema on, mutta puolustusvoimien omat tilastot kertovat ainakin jotain muuta.

heki
27.08.2002, 19:20
[QUOTE]Viestin lähetti TBK
[B]

Itse olen ainakin sitä mietä, että jos on illalla niin väsynyt, että ei jaksa urheilla, niin on jo koulutus ollut fyysisesti raskasta. Pois lukien mahdollisuus, että ollaan oltu edellisesnä iltana/yönä katsomassa telkkaria yömyöhään.

Kunnon pitäminen intissä on täysin itsestä kiinni, jos ei jaksa on koulutuksen ohessa jo ollut kuntoa kohottavaa toimintaa.

Enpä ihan täysin yhdy tähän, sillä jos on esimerkiksi 8 tuntia istunut luennoilla uusista asioista (etenkin, jos asiat ovat oikeasti tärkeitä, ja ne pitää oppia), niin se voi olla niin väsyttävää puuhaa ettei illalla jaksa lähteä lenkille. Väsyttää, vaikka fyysinen kunto ei taatusti ole päivän aikana joutunut rasitukselle. Näin oli ainakin itselläni intissä. Toimenkuvani oli tosin aika spesiaali, joten en tiedä kuinka yleistä moinen koulutus intissä on yleensä.

Kansantaloudelliselta kannalta peruskunnon aleneminen huolestuttaa enemmän. Kenties poliitikkojen tulisi harkita, pitäisikö terveydenhuoltokustannuksien omavastuuosuutta nostaa. Tällöin ihmisillä olisi ainakin parempi motiivi huolehtia omalta osaltaan peruskunnostaan. Nyt, kun terveydenhuolto on sinänsä lähes ilmaista, ei kovin suurta taloudellista hyötyä pitää kunnostansa huolta. Faktahan on, että vastustuskyky lisääntyy, kun peruskunto nousee (tosin huippu-urheilijat taas ovat aika herkkiä sairastumaan, sillä kroppa on äärirajoilla). Huono peruskunto kasvattaa terveydenhuoltokustannuksia. Siten olisi ainakin jossain määrin oikein, että ne, ketkä käyttävät palveluita terveyden parantamiseen, maksaisivat myös suuremman osan.
Tähän joku nyt vastaa, ettei Suomi ole mikään USA, mutta en minä sitä tarkoitakaan. Mutta nyt suomi on aivan toisen ääripään edustaja, ja itse kannattaisin tässäkin asiassa jonkin näköistä keskitietä, jossa kansalaisten omakustanneosuus terveydenhuoltokustannuksista olisi nykyistä suurempi. Valtion rooli olisi taata, ettei omavastuuosuus olisi liian suuri.

Alex
27.08.2002, 22:54
Viestin lähetti TBK

Jälleen väärä luulo. Esim. jalat voivat olla todella puutuneet koulutuksen jälkeen, jos on ollut vaikkapa sulkeisia, paljon seisomista joillakin rasteilla yms. Lisäksi kuuden herätykset aiheuttavat tuota väsymystä ja lisäävät yleistä vitutusta.

TBK on varmastikkin ollut hyvin erilaisessa koulutuksessa armeijassa kuin minä, sillä minulla koulutus ei ollut missään vaiheessa fyysisesti raskasta (pisin marssi 20km, liikunta lähes nollassa P-kauden jälkeen). Siitä huolimatta usein iltaisin kasarmilla ei jaksanut tehdä oikein mitään. Äläkä unohda niitä leirejä, jota oli käytännössä joka toinen viikko. Lomilla minä sitä kuntoa yllä pidin sen verran mitä kerkesi.

varjo
27.08.2002, 23:08
"Lisäksi kuuden herätykset aiheuttavat tuota väsymystä ja lisäävät yleistä vitutusta."

Ota huomioon että nukkumaan mennään klo 22.
Eli jos 8 h unta ei riitä niin vika on miehessä.

Kuinka moni meistä(nuorista) nukkuu 8 tuntia jokaisena yönä koulupäivinä tms.

Juhaht
28.08.2002, 08:27
Viestin lähetti varjo
"Lisäksi kuuden herätykset aiheuttavat tuota väsymystä ja lisäävät yleistä vitutusta."

Kuinka moni meistä(nuorista) nukkuu 8 tuntia jokaisena yönä koulupäivinä tms.

Joskus mentiin joskus ei. Itse luin usein esimerkiksi kirjoja taskulampun valossa vielä hiljaisuuden jälkeen, usein yli puoleen yöhön. Typerää mahdollisesti, tiedän, muttei tavoilleen mitään voinut. Ja kyllä tuo klo 6:n herätys jo ihan ajatuksena puistatti päätä. Ja vielä tapa jolla se tulee. Ihan omiaan lisäämään kapinamielialaa tuollainen.

Jukka
28.08.2002, 10:05
Viestin lähetti varjo

Taas sitä tuntee olevansa niitä Varjon määrittelemiä huonompia ihmisiä. Itse olen aivan maksimikunnossa armeijaan mennessä päässyt 2700 metriä Cooperissa. Armeijan lopussa juostussa Cooperissa pääsin 2500 metriä ja heitin laatat. Liikuntaa olen harrastanut aina ja aina olen ollut huono kestävyyslajeissa. Vastaavasti vauhditonta pituutta meni yli 3 metriä armeijaan mennessä, 2,5 sieltä lähdettäessä. Pärjäsin aina hyvin räjähtävää voimaa vaativissa lajeissa. Penkiltä on mennyt parhaimmillaan 2x oma paino, jalkakyykyssä 2,5x. Sinun mielestäsi 2500 metriä Cooperissa on surkea tulos, minulle se on hyvä tulos. Katso kun ihmiset ovat erilaisia ja erilaisilla fyysisillä ominaisuuksilla varustettuja. Meillä oli armeijassa nuorten SM-tason hiihtäjä ja kyllä minäkin mielessäni ihmettelin, kun hän pääsi vauhdittomassa pituudessa 0,5 metriä vähemmän kuin minä. Cooperissa mitä lie 3500. Metsässä 40-50 kiloa selässä jaksamisessa en juuri eroja huomannut.

Jukka
28.08.2002, 10:09
Viestin lähetti varjo

No vittu joo, jokainen varmaan pystyy nukahtamaan juuri klo 22? Ja on tietysti huonompi ihminen jos ei pysty?

Hamraan
28.08.2002, 12:35
Viestin lähetti Jukka

No vittu joo, jokainen varmaan pystyy nukahtamaan juuri klo 22? Ja on tietysti huonompi ihminen jos ei pysty?

Mä olen sitä mieltä että tuohon rytmiin tottaa kyllä parissa viikossa ja en usko että siihen kuukautta enempää menee. Tietty jos sitä joka ilta koittaa lukea taskulampun kanssa tai härvää tv-tuvassa niin ei pidä valittaa unen vähyydestä, 8h on aivan riittävä.

Tatzka
28.08.2002, 12:50
Viestin lähetti Hamraan

Mä olen sitä mieltä että tuohon rytmiin tottaa kyllä parissa viikossa ja en usko että siihen kuukautta enempää menee. Tietty jos sitä joka ilta koittaa lukea taskulampun kanssa tai härvää tv-tuvassa niin ei pidä valittaa unen vähyydestä, 8h on aivan riittävä.

Toisaalta kokemuksesta voin sanoa, ettei rytmiä helposti muuteta. Toinen seikka mikä vaikuttaa unen vähyyteen ovat tuvassa hääräävät häiritsevät taistelija toverit.

dana77
28.08.2002, 14:34
Henkilökohtaisesti voin sanoa, että niissä tuvissa missä minä asuin ei kukaan nukkunut ennen puolta yötä. Niissä tuvissa puhuttin pillusta ja muista tärkeistä asioista kauan ja hartaasti. Itse en koskaan tottunut siihen intin rytmiin. Silloin ei iltaisin uni tullut, mutta aamuisin väsytti. Nykyään kotona taas herään aamuisin kahdeksalta onnellisena ilman herätyskelloa.

The Hawks
28.08.2002, 19:02
Viestin lähetti TBK
The Hwaks tjsp.:

En tiedä missä näin alhainen lukema on, mutta puolustusvoimien omat tilastot kertovat ainakin jotain muuta.

Tuo 2% heitto ei ollut aivan tosissaan kirjoitettu. Kun ei hymiöitä tule käytettyä niin väärinymmärryksiä tulee. Tarkoitin vaan että ainakin ne tyypit jotka jotakin puhuivat AUK`sta jne. eivät sinne halunneet. Enpä usko että se prosentti mikään suuri on jos sinne haluajia lasketaan. Ainakaan tavoitteiden mukainen.

Alex
28.08.2002, 22:54
Viestin lähetti varjo
[B

[/B]

Alokasaikana nukahti aikaisintaan 22.30. Lopussa kukaan ei nukkunut ennen klo 23:a, sillä juttua tuntui riittävän tuvassa. Joskus joutui valvomaan toisten kuorsauksen takia, joskus harjotusvapailta tulevien takia. Ja kun lomilta palattiin niin valot sammuivat tuvasta joskus 00.15. Lisäksi päivystyshommia oli tasaisesti ja silloin uni jää vähiin. Eli keskimäärin tuli nukuttua kasarmilla alle 7 tuntia yössä koko aikana. Miehessä ei ole vikaa sillä kaikki olivat aina yhtä hajalla, kun kuului herätys huuto. Se on varmasti epämiellyttävin huuto mitä olen kuullut elämäni aikana.

varjo
29.08.2002, 19:22
juuri oli esillä tutkimus jonka mukaan 6 h on jonkinsortin minimiunimäärä pitkällä aikavälillä. Joten kyse on vain miehestä, "meidän" tuvissamme alettiin nukkua klo 22. Jos halusi tehdä jotain piti mennä muualle. Jos et saa unta niin onko se intin vika?
Jos et totu 22-6 unirytmiin 6kk:ssa niin ei kannata muuttaa ulkomaille...

Jukka:
Hapenottokykysi on tod.näk. heikko, kysy lääkäriltäsi mitä merkitystä sillä on.
Cooper-tulos ~hapenottokyky, summittaisesti.

werther
29.08.2002, 21:08
Tuohon kokonaisunimäärään voisi lisätä torkkumista iltasella päivällisen jälkeen (klo 17- ). Määrällisesti aika vähäistä, mutta tasoitti kummasti univelkoja. Itselläni unentarve on talvella suurempi kuin kesällä. Onko kyseessä psykologinen vai fysiologinen seikka, en tiedä. Nytkin on kesä pärjätty ihan yhtä vähäisillä unilla kuin intissä, eikä tunnu missään. Ainakaan kovin paljoa.

Alex
29.08.2002, 22:45
Kyllähän se osittain intin vika on, sillä tuvissa ei ole verhoja ja yritä siinä nyt sitten nukkua kesällä kun on yhtä valoisaa kun päivällä vielä klo 22. Ja sielä tuvassa ei todellakaan kukaan nuku ennen kuin keskustelu on loppunut ja lopussa se venyi ainakin tunnin mittaiseksi.

Aurinko ja pitempi valoisa aika kesällä on luonnollinen selitys sille, että unta tarvitaan hieman vähemmän kesäisin. Auringon valo virkistää kummasti.

The Hawks
29.08.2002, 22:57
Itse nukuin intissä yleensä noin viisi tuntia yössä. Vaikka hiljaisuus alkoi 22 niin unta ei tullut useinkaan ennen 23`a ja heräsin aika usein automaattisesti jotain puoli tuntia ennen huutoa. Toisinaan kun olisi saanut aikaisemmin unta niin kavereiden porno-jutut häiritsivät noin 24 asti ja joskus niihin aikoihin sain sitten nukahdettua.

Lopussa kun oltiin wanhoja ne unet olivat öisin todella pienet. 9kk miesten tuvat olivat vierekkäin ja molemmissa oli järkyttävä meteli yömyöhään. En silti väitä ettenkö itsekin olisi ollut osallisena siihen välillä. Eli en syyllistä ketään. Telkkaria kateltiin ja puhuttiin tuvissa paskaa. Tosin nukuttiin sitten päivät kun ei ollut tekemistä tai kun oltiin vempassa. Jälkimmäisellä kolmella kuukaudella meidän komppanian wanhat vemppasivat kuulemma todennäköisesti eniten. Aina kun joutui johonkin ankeampaan nakkihommaan.

varjo: Alettiinko teidän tuvissanne tosiaan aina 22 nukkumaan? Minä olin intin aikana neljässä eri tuvassa ja niissä kaikissa oli järjetön mekkala vielä kymmenen jälkeenkin. Harvinaisen särmiä tupakavereita sinulla on siis ollut.

varjo
29.08.2002, 23:19
The Hawks:
En voi sanoa että alettiin nukkumaan mutta voin sanoa ettei meluakaan ollut lähes ollenkaan. Tosiaan perusyksikössä oli sellainen käytäntö että jos halusi olla valveilla niin piti mennä alakerran tv-tupaan jne. Sama juttu kaikissa niissä yksiköissä joissa minä palvelin.
Tietenkin tiukka kuri&valvontakin vaikutti asiaan...

Siis syyt:
- väsymys
- kuri ja valvonta.

Jopa J-kauden viimeisinäkin iltoina homma toimi koska kaikkiin oli iskoistunut se perusajatus että lepäävien on annettava levätä rauhassa...siperia opettaa.

sampio
30.08.2002, 12:11
Alokaskauden oppitunneilla liikuntakoulutuksesta vastannut luutnantti höpötteli, että keskiverto taistelutilanne vastaa rasittavuudeltaan noin 3200 metrin pinkomista cooperissa. En muista tarkkaa matkaa, mutta reilusti yli kolmen tonnin se oli kuitenkin.

En muista, onko tästä jo mainittu tässä ketjussa, mutta eikös kuupperissa ole kyse lähinnä hapenottokyvystä, ei niinkään pelkästä fyysisestä kunnosta? Toki kertoohan se jotain kunnostakin, mutta kuten täällä on jo useasti mainittu, vaativat eri liikuntamuodot erilaista kestävyyttä, eikä pelkän sooperin perustella voi tehdä johtopäätöstä taistelijan hyvyydestä.

The Hawks
30.08.2002, 12:56
Samaa jutteli muistaakseni myös tykistöprikaatin komentaja (tai joku liikuntaupseeri) Satakunnan Kansassa viikko sitten. Kuulemma kentällä pärjäämiseen vaaditaan +3000 coopperissa menevän fyysinen kunto. Tiedä sitten..

sampio
30.08.2002, 15:13
Minä käsitin ainakin sen meidän prikaatin liikuntaupseerin puheista, että rasitus on vastaava, ei välttämättä se, että pitäisi pystyä juoksemaan tuo vaaditut kolme tonnia ja risat. Kai se liittyy tuohon hapenotto kykyyn ja niin edelleen. Tietääkö kukaan tarkemmin? Varjo?

Eino_Mies
24.08.2004, 20:46
Tuore tilasto kertoo, että Cooperin testin keskitulos tämän vuoden alokkailla on 2430 m. Hyvien ja kiitettävien tulosten määrä on myös romahtanut. Alokkaan elopaino on nykyään keskimäärin 75,18 kg. Alokkaiden keskipaino on noussut kymmenessä vuodessa 4,5 kg.

Hyvässä mallissa on maanpuolustuksen tulevaisuus jos nämä rötväilijät joutuvat tositoimiin. Aiemmin kesällä vielä uutisoitiin nettiaddiktoituneitten alokkaitten kotiutuksista kesken palveluksen. Onko liikunta nykynuorille myrkkyä? Onhan se vähän hölmön näköistä jos tietokoneen taitava käyttäjä joutuu juoksemaa.. Perkele, lenkkipolulle sieltä möhömahat!

linkki aiheeseen (http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/660.dsp)

vetti
24.08.2004, 20:53
[i] Onko liikunta nykynuorille myrkkyä? Onhan se vähän hölmön näköistä jos tietokoneen taitava käyttäjä joutuu juoksemaa.. Perkele, lenkkipolulle sieltä möhömahat!

linkki aiheeseen (http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/660.dsp) [/B]

Voiko sitä enää paremmin sanoa. Pururadalle, punttikselle, ihan mihin tahansa, mutta kuntoilemaan! Vittu.

Stonecold
24.08.2004, 20:55
Ei kait se onnistu, jos ei sitten omista langatonta hiirtä?

vetti
24.08.2004, 20:57
.

Jindebyne
24.08.2004, 21:17
No kyllä tähän keskusteluun voisi osallistua kun itsellänikin on kutsunnat marraskuussa.

Itsestäni voisin sanoa, että jokapäivä harrastan hyötyliikuntaa ja pari päivää viikossa vedän itseni piippuun (käyn salilla , lenkillä tai vaan pelaan jotain joukkuepeliä frendien kanssa. Kouluun kuitenkin kuljen omalla autolla, koska se on todella paljon nopeampaa ja koulureitilläni ei ole aamuruuhkia. Kyllähän noita ikäisiäni kadulla vastaan aina välillä vastaan tulee jotka ovat ylipainoisia tai todella lihavia, mutta on niitä normaalipainoisiakin paljon joilla on ihan yhtä huono kunto kun niillä lihavilla, koska he eivät tee mitään. En tiedä onko lihavuus meidän suomalaisten nuorten tuleva sairaus, mutta veikkaan, että laiskuus tulee olemaan ja se vaikuttaa kuntoon kaikkein eniten kun ei jaksa edes kerran viikossa urheilla ja sitten toisille tulee sitä rasvaa kehoon ja toisille ei. Jokaisen oma asia tietysti, mutta on se varmasti mukavampaa, että jaksaa edes jotain liikuntaa harrastaa sen coca colan juonnin ja tietokonepelien sijasta.

pernaveikko
24.08.2004, 21:23
Kuinkahan moni alokas edes juoksee tosissaan Cooperin-testissä?

Itselleni kävi niin, että yliluutnantti karjui puolivälissa: "PERNAVEIKKO! TE JUOKSETTE TOSISSAAN TAI TE JUOKSETTE UUDESTAAN!"

Sen verran sitten kiristin tahtia, että lopputulos oli 2200m, olin semmoisessa 2600m kunnossa.

Siihen en lähde ottamaan kantaa miksi näin asia on. Siellä laitoksessa nyt ei kaikki muutkaan asiat aina kiinnostanut. Joskus oli toki hauskaakin.

BigRedBob
24.08.2004, 21:26
Paskaa käteen koko varusmiestouhu. Palkka-armeija pystyyn, niin siinä on sitten hyväkuntoisia sotilaita. Miksi kenenkään tarvitsisi pitää itsensä iskukunnossa sellaista paskaa varten, kuin varusmiespalvelus? Siellähän saattaa vaikka joutua viettämään pitemmän ajan, jos on oikein himokunnossa. Tottakai se on itsellekin terveellisempää olla hyvässä kunnossa, mutta harvaa varmaan kiinnostaa olla varusmiespalveluksen takia.

Cairns
24.08.2004, 21:31
Uutisen kuullessani muistin välittömästi nuoruusvuosieni punkbändin kappaleen sanat jotka sopivat tilanteeseen.

"Suomen sotilaat marssii, sillä turvataan itsenäisyys.
Suomi oli ennen rikas maa, mutta nyt se kumartelee joka ilmansuuntaan.

(samanlaista avautumista kolme säettä ja sitten)...
SUOMI ELÄÄ KOSSULLA, SUOMI ELÄÄ KOSSULLAA-AAA-AAAAA!"

Tästä olikin hyötyä...

Corkscrew
25.08.2004, 00:36
Kuten perna jo aiemmin kirjoitti, armeijan coopperin testissä läheskään kaikki eivät ota hommaa tosissaan. Joukkoon mahtuu näitä 2000 metrin kävelijöitä, jotka eivät edes yritä --> koko komppanian/prikaatin keskiarvotulos laskee. Tosin, kun itse olin intissä, eräskin jätkä yritti aivan tosissaan ja pariinkin kertaan suorittaa testin hyväksytysti läpi, mutta lopulta jäi 5 metriä (2200 metristä) "haamurajasta".

Toinen syy huonoihin tuloksiin on se, että ainakin tammikuun saapumiserillä on tapana joutua heti alokasaikana rajujen flunssa-aaltojen kouriin. Taas omaa kokemusta peilaten, olin alokasaikani cooperin testissä kovassa flunssassa, mutta kun kuumetta ei ollut, oli radalle lähdettävä. Tulos oli sitten joitakin metrejä päälle tuon 2400 metrin. No, seurasi leppoisa armeija-aika, jolloin kävimme ehkä kerran lenkillä ja toisen kerran suunnistamassa, muuten liikunta rajoittui satunnaiseen jalkapalloiluun. Kun koitti kotiutuscooper, oli ihmetys suuri kun tulos parani n. 2700 metriin, vaikka kunnon olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla laskenut alokasajasta. Ainoaksi syyksi keksin, että olin alokasaikana joutunut juoksemaan cooperin flunssaisena. Erittäin monella muulla samaan komppaniaan kuuluneella kävi samoin... kysyisinkin nyt, mitä järkeä alokkaita on edes testata pari viikkoa palvelukseenastumisen jälkeen keskellä talvea, jolloin ei voida olettaakaan läheskään kaikkien pystyvän tasoiseensa juoksusuoritukseen.

Infamous
25.08.2004, 01:43
Viestin lähetti Mazza
Toinen syy huonoihin tuloksiin on se, että ainakin tammikuun saapumiserillä on tapana joutua heti alokasaikana rajujen flunssa-aaltojen kouriin. Taas omaa kokemusta peilaten, olin alokasaikani cooperin testissä kovassa flunssassa, mutta kun kuumetta ei ollut, oli radalle lähdettävä. Tulos oli sitten joitakin metrejä päälle tuon 2400 metrin...

Jep itsellä oli sama ongelma. Flunssaisena jouduin liukkaalla ulkoradalla nollakelissä kirimään alokascoopperini. Niukasti sain 3000 täyteen, vaikka olin varmasti noin 3200-3300 kunnossa. Sitten meille ilmoitettiin ettei 3000:sta enää saakaan kölliä, ja flunssani äityi keuhkoputkentulehdukseksi. Silloin vitutti "pikkuisen".

AUK:n ajauduin hyvän kuntoni ja palikkatestien perusteella tahtomattani (joskaan en laittanut "tarpeeksi" vastaankaan), ja loppuaikana ei kiinnostanut juuri mikään.

Kotiutuscoopperissa tarkastin kuntoni; taas meni juuri ja juuri 3000, mutta tällä kertaa ihanteellisissa olosuhteissa. Kuntoni siis laski huomattavasti intin aikana. Nykyään uskoisin kykeneväni taas noin 3200 metriin.

L4E
25.08.2004, 02:23
No, kait sen kaikki "jonkun moisen" kunnon hankineet tietävät ettei peruskolutuskauden jälkeen oikein mitään kunnon fyysistä tehdä. Se siitä!

Eipä taitaisi olla pahitteeksi jos noilta nyky nuorilta kiellettäisiin sotkun munkit kokonaan.

Blackie
25.08.2004, 07:57
Armeija vapaaehtoiseksi, niin silloin todennäköisesti karsiutuu joukosta ne kaikkein huonokuntoisimmat. So simple! Me juostiin Cooper verkkarit päällä pakkasella, mikä varmasti laski tulostasoa, kuten myös juokseminen lähtöpaikalle. Ehkä sinne lähtöpaikalle olisi hyvä kävellä, niin tuloksetkin paranisivat?

jepujee
25.08.2004, 08:43
Viestin lähetti BigRedBob
Miksi kenenkään tarvitsisi pitää itsensä iskukunnossa sellaista paskaa varten, kuin varusmiespalvelus?

Ei tuossa minua ainakaan huoleta se, että juuri varusmiehet ovat huonokuntoisia vaan se, että todennäköisesti ikäluokka toisensa perään on kokonaisuudessan edellistä rapakuntoisempi. Tuo intti nyt vain sattuu tarjoamaan sopivan läpileikkauksen kokonaisen ikäluokan kunnon tutkailuun.
Jos totta puhutaan, niin ei muiden huonokuntoisuus nappaa minua henkilökohtaisesti lainkaan, mutta kun ollaan vaiheessa, jossa nämä persjalkaiset raahustajat sairaseläköityvät viiskymppisinä eläkeiän samanaikaisesti noustessa, niin tulevia veronmaksajia saattaa jo pikkasen riipasta.

BitterX
25.08.2004, 09:03
Viestin lähetti jpet
Kyllä 60 km:n pyörämarssi mittaa todellista kuntoa paremmin kuin 12 min juoksu.

Min en ymmärrä miten armeijan pyörämarssit mittaavat kuntoa. Niissä mennään kuitenkin niin hiljaa, että kaikki jaksavat - jos vain vähän viitsivät.

Toisaalta, armeijassa Cooperintesti on saanut jonkun jumalastatuksen. Armeijan mielestä ko. testi on ainoa oikea kunnon mittaamisen väline. Joku kappari, fiksummasta päästä, sanoi, että nykyään nuoret pelaavat paljon pallopelejä, jotka eivät puhdasta juoksukuntoa paljoa nosta. Seurauksena Cooper-keskiarvo alenee.

On kuitenkin kiistämätön fakta, että tietskan ääressä vaikka 24/7 viihtyvien läsäpassojen määrä on huikeassa nousussa. Armeijassa ehkä näitäkin kavereita tarvitaan vaikkapa tietoliikennehommissa, mutta kansanterveydellisesti tilanne on katastrofi.

Tietokonehiirulaiset eivät kuitenkaan ole ainoa terveyskatastrofiryhmä: toinen on nimittäin nämä McDonald's -ajan tuotteet. Mennään vähän kavereiden kanssa Mäkkiin istumaan...

Shayne
25.08.2004, 09:53
Viestin lähetti Blackie
Armeija vapaaehtoiseksi, niin silloin todennäköisesti karsiutuu joukosta ne kaikkein huonokuntoisimmat. So simple!
Jos huolenaiheena on pelkästään tulostaso, niin eikö olisi tehokkaampaa rajata varusmiespalvelus koskemaan vain niitä, jotka juoksevat Cooperissa kiitettävän tuloksen?

Niin ja ei kai tämänlaatuiseen aiheeseen kukaan voi vastata keulimatta sillä, kuinka paljon kovempaa itsellä kaikki oli siloin armeijassa, joten...silloin kun minä juoksin Cooperin armeijassa, niin oli ainakin nelkyt astetta pakkasta ja vettä satoi vaakasuoraan, kumisaappaat oli täynnä kiviä ja täyspakkauksesta roikkui ainakin seittemän telamiinaa ja...

Juhaht
25.08.2004, 09:55
Hah, itsehän juoksin cooperin sisähallissa keväällä, lämmintä oli ja osa matkasta käveltiin!

Tulos oli mitä oli, mutta kyllä sillä kai nykyisinkin vähintään hyvän arvosanan saisi.

Keuliminen kunniaan.

Davey
25.08.2004, 10:22
Mentyäni inttiin juoksin Cooperin 3100m ja kun sitten alokas ajan jälkeen meikäläinen nakitettiin aukkiin, niin sen puolivälissä olleen Cooperin testin juoksin 3400m.

No loppuen lopuksi viimeiset kuukaudet kun tuli alikessuna syötyä munkkia niin sain pudotettua kunnon taas samalle mallille kun se oli alunperin ollutkin eli 3100m.

Paino muuten putosi Auk.n aikana yli 10 kiloa, kun pituutta on/oli 190 ja painoa oli pikkasen yli 70 niin oltiin silloin kyllä pelkkää luuta ja nahkaa.

punaiset_lasit
25.08.2004, 10:31
Viestin lähetti L4E
No, kait sen kaikki "jonkun moisen" kunnon hankineet tietävät ettei peruskolutuskauden jälkeen oikein mitään kunnon fyysistä tehdä. Se siitä!

Ai ei vai? Riippuu kyllä missä koulutushaarassa olet. Kun siirryin peruskoulutuskauden jälkeen AUK:hon, niin meillä oli joka aamu herätys 5.15. ja tämän jälkeen noin 3-4 km maastolenkki ennen kuin muu AUK heräsi normaalisti klo 6.00. Tähän päälle sitten normaali koulutushaaraan kuuluva koulutus, jossa ei todellakaan kunto päässyt tippumaan vaikka kuinka sitä yritin joka viikonloppuvapaalla. Ja kun siirryin sitten takaisin komppaniaan leikkimään "johtajaa", niin lenkit tosin loppuivat, mutta kyllä aika haipakkaa edelleen mentiin eli ei päässyt kunto loppumaan. Koulutushaarojakin on erilaisia, valitsee vain jo ennen armeijaa sellaisen missä ei kunto pääse rapistumaan...

Edit: No laitetaan tänne nyt noita coopertuloksia intistä, kun muutkin ovat laittaneet. Juoksin kolme cooperia armeija-aikana. Tulokset vaihtelivat välillä 2900-3210 (tämä juoksiin maastossa). Paras tulos tapahtui luonnollisesti AUK:ssa. Olin hieman keskiarvoa parempi meidän linjallamme. Nykykunnossa en noita tuloksia enää juokse.

hannes_ko
25.08.2004, 10:41
Nyt saattaa muisti vähän pettää, mutta juoksin kotiuttamiscooperissa 9 ja puoli kierrosta. Luutnantti ilmoitti, että rata on noin 300 metriä. Sain siis tulokseksi 2850m.

Seuraava komppania juoksi samalla radalla, heille pituus kuitenkin oli muistaakseni 330m.

En kovin usein ole Cooperia juossut, mutta en aiemmin alle 3000m. Lisäksi olin tuolloin juosseista paras, ja mukana kuitenkin oli urheilullisia kokelaitakin. Ehkä menetin 300m, ehkä en. Joka tapauksessa 3150 metriäkään ei olisi ollut kovin paljon.

ipa rules
25.08.2004, 11:10
Joopa joo.

Itsekkin astmaatikkona (ja vielä ylipainoisena) saan kyllä piippua usein imeä ennen urheilusuoritusta.
Coopper on lähinnä rääkkiä eikä mitään muuta joten aikanaan intin ekassa coopperissa kävelin täysin tahallani (protestinomaisesti) 1700 metriä. Kotiutuscoopperissa sitten juoksin 2400 metriä mitä pidin itselleni varsin hyvä tuloksena.

Uimisesta kun tuolla aikanaan puhuttiin niin se kyllä sujuu. Kilometri menee ainakin heittämällä - vähään aikaan en ole pidempää matkaan edes uinut. Uimamaisterin tutkinto on myös suoritettu. Altaassa pituutta sukelsin ilman räpylöitä parhaimmillaan 45 metriä.

Polkupyörällä ja rullaluistimilla jaksan vetää pitkääkin lenkkiä, mutta juokseminen on kyllä totaalista tuskaa joka loppuu aika lyhyen matkan jälkeen.

-ipa rules

dana77
25.08.2004, 13:08
Viestin lähetti BitterX
Joku kappari, fiksummasta päästä, sanoi, että nykyään nuoret pelaavat paljon pallopelejä, jotka eivät puhdasta juoksukuntoa paljoa nosta. Seurauksena Cooper-keskiarvo alenee.Vaikka tämä "kappari" olisikin ollut fiksummasta päästä, mutta kuten kantahenkilökunta yleensäkään, paljoa hänkään ei ymmärtänyt. Pallopelejä pelaamalla olen itse juossut 3200m eikä se ole kovin kova tulos. On tietenkin totta, että esim laitalinkkinä futiksessa tai sentterinä salibandyssä tulee ihan eri tavalla pitkäkestoista juoksemista kuin sulkapallossa, mutta kyllä hyväkuntoinen terve ihminen juoksee 3000m on harjoiteltu urheilulaji mikä tahansa (jostain JA-ketjusta löytyy mielipiteeni siitä mikä lasketaan urheiluksi).

Konalan Kettu
25.08.2004, 13:53
Viestin lähetti dana77
kyllä hyväkuntoinen terve ihminen juoksee 3000m on harjoiteltu urheilulaji mikä tahansa (jostain JA-ketjusta löytyy mielipiteeni siitä mikä lasketaan urheiluksi).

Tämä on kyllä täyttä huttua. Aktiivisesti urheillut veljeni ei koskaan pystynyt juksemaan 3000m Cooperin testissä ihan vaan ruumiin rakenteestaan johtuen. Lihaksikkaan 177cm/100+kg kaverin ruhon liikutteleminen on sen verran raskasta, että hommasta ei tule mitään. Fyysisestä kunnosta homma ei ollut kiinni, sillä veljeni treenasi kuusi kertaa viikossa ja vauhti oli todella kovaa.

Cooperin testi EI ole kuntotesti. Se mittaa miten pitkälle ihminen HALUAA tai PYSTYY juoksemaan 12min aikana. Toki testin perusteella voidaan päätellä jotain ihmisen fyysisestä kunnostakin, kun homioidaan ruumiinrakenne asenne yms. Cooperin testissä ratkaisee milestäni liikaa se, kuinka loppuun itsensä testissä vetää. Tulokseen vaikuttaa lisäksi huomattavasti oikea vauhdin jako, joka on vaikeaa niille, joka eivät ole testiä vähään aikaan juosseet.

Tilatiili
25.08.2004, 14:15
Viestin lähetti Blackie
Cooper verkkarit päällä pakkasella, mikä varmasti laski tulostasoa, kuten myös juokseminen lähtöpaikalle. Ehkä sinne lähtöpaikalle olisi hyvä kävellä, niin tuloksetkin paranisivat?
Näinhän se yleensä menee, jos armeijansa talvella aloittaa. Yleensä kuitenkin unohdetaan mainita, että pakkasella tuloksen päälle saadaan ohjesäännön mukaista pakkaslisää. Joku kerroin siis oli kyseessä. Oma 2600 metrin tulokseni noin 10 asteen pakkasessa muunnettiin kertoimella päälle 2800 metrin. Näin ainakin Parolannummella talvella 1993.

Ehkä lihasten lämmittely on paikallaan ennen pakkasessa tapahtuvaa urheilusuoritusta. Toki alikessuosastolla tuppaa olemaan ikävä tapa pistää joukkueen kovakuntoisin lämmittelylenkin letkan kärkeen ja kuiskuttaa korvaan, että paina niin perkeleesti.

Kyllä sitä keskenkuntoisempikin jannu armeijassa herrastehtäviin pääsee, jos on vaikkapa astetta terävämpi pyssymies. Myös suunnistustaidot ja niiden käyttö auttavat välttämään turhanpäiväisen ryteikössä punottamisen. Saattaa jopa jäädä aikaa makkaranpaistoon, mutta kuten tunnettua, siitä ei kannata jäädä kiinni, tai toiminta tulkitaan "hölmöilyksi ruotuväessä".

Kuten moni onkin jo pohtinut, saattaa tulosten putoaminen johtua pitkälti siitä, että nykyään yhä useampaa "ei vaan kiinnosta". Kuuden kuukauden eteen voi jo vähän vittuilua ja paskahousuilusyytöstä sietääkin.

Blackie
25.08.2004, 14:22
Viestin lähetti Tilatiili
Näinhän se yleensä menee, jos armeijansa talvella aloittaa. Yleensä kuitenkin unohdetaan mainita, että pakkasella tuloksen päälle saadaan ohjesäännön mukaista pakkaslisää. Joku kerroin siis oli kyseessä. Oma 2600 metrin tulokseni noin 10 asteen pakkasessa muunnettiin kertoimella päälle 2800 metrin. Näin ainakin Parolannummella talvella 1993.

Meillä oli sama sääntö, mutta se lisä ei todellakaan ole niin paljon kuin pitäisi. Joka viiden sekunnin välein meinasi lentää naamalleen, sillä sen verran liukkaita tiet oli. Ei siinä uskaltanut kunnon loppukiriä edes ottaa.

E
25.08.2004, 14:41
Viestin lähetti dana77
kyllä hyväkuntoinen terve ihminen juoksee 3000m on harjoiteltu urheilulaji mikä tahansa

Myös minä haluan kumota tuon väitteen saman tien.

Jääkiekkoa ja jalkapalloa erittäin aktiivisesti intiaikaan asti pelanneena voin rehellisesti sanoa, etten ole koskaan juossut 3000 metriä Cooperissa. 2950 on ennätys ja sekin oli tuskan takana. Ei sen takia, että hengästyminen olisi ollut ongelma, jalat vaan eivät enää vetäneet.

Itse olin tuolloin suunnilleen 182cm/72kg näin fyysisiltä mitoiltani. Ongelmana pidän itselläni nimenomaan Cooperin testissä sitä, että olin lyhyillä juoksumatkoilla todella nopea, mutta pitkillä taas ei juoksusta tule mitään. Ilmeisesti jaloissani on ns. nopeita lihassoluja suhteessa huomattavasti enemmän kuin keskitaso on, hitaita (siis kestävyyssoluja) taas on huomattavasti vähemmän.

Toinen ääripää on taas eräs hyvä pelikaverini junnuajoilta, joka hävisi suunnilleen saman verran treenanneena minulle satasella 1,5 sekuntia, mutta pieksi Cooperissa 350 metrillä. Enkä väittäisi, että hän olisi ollut minua paremmassa kunnossa tai päinvastoin. Ruumiillemme vaan sopi erilaiset kunnontestausmuodot.

varjo
25.08.2004, 14:48
Viestin lähetti Tilatiili
Ehkä lihasten lämmittely on paikallaan ennen pakkasessa tapahtuvaa urheilusuoritusta. Toki alikessuosastolla tuppaa olemaan ikävä tapa pistää joukkueen kovakuntoisin lämmittelylenkin letkan kärkeen ja kuiskuttaa korvaan, että paina niin perkeleesti.

Ei ehkä vaan varmasti. Jos menee vetämään kylmänä cooperin niin tuloksen pitäisi olla varmasti heikompi kuin pienen lämmittelyn ja venyttelyn jälkeen.
Lämmittely ja venyttely ovat juuri niitä asioita, joissa huomaa urheilua harrastaneitten ja harrastamattomien eron.

Kuten moni onkin jo pohtinut, saattaa tulosten putoaminen johtua pitkälti siitä, että nykyään yhä useampaa "ei vaan kiinnosta". Kuuden kuukauden eteen voi jo vähän vittuilua ja paskahousuilusyytöstä sietääkin.

Sama ilmiö on kuulemma kyllä esiintynyt myös kouluissa (parin lukion liikunnanopettajilta kuultuna), mutta niitten tuloksia ei ole tuotu esille, koska mitään yhteistä mittaria ja järjestelmää ei ole. Toki taas voi spekuloida sitä, että ihmisiä ei huvita juosta koulussakaan, mutta toisaalta huvittaako näitä ihmisiä sitten juosta vapaa-ajallakaan. Helposti alun "kapinamieliala" siirtyy liikunnan välttelyyn ja lopulta sitten siihen 2400m tulokseen.

Cooper ei ole paras pitkäkestoisen kestävyyden mittari, mutta armeijan tarkoituksiin se on sopivin.
Cooper testaa niin henkistä kuin fyysistä kestävyyttä, koska pääasiassa Cooper on vitutustesti, pienellä kestävyysosuudella vahvistettuna.
Armeijan mekanisoituessa pitkäkestoinen rasitus jää vain muutamien koulutushaarojen ongelmaksi ja tuollainen "lyhytkestoisempi" suoritus nousee tärkeämmäksi.

dana77
25.08.2004, 16:02
No joo, vaikka voisinkin käynnistää keskustelun että mitä on fyysinen kunto; lihasvoimaa, hyvää hapenottokykyä/verenkiertoa vai lisäenergian tuottamista suorituksen aikana, niin ehkä vähän yläkanttiin tuon rajan vedin. Mietin kyllä 2600 metriä ja 2800 metriä, mutta ne tuntuivat minun - pari kertaa vuodessa lenkillä käyvän pallopelien innokkaan harrastajan mielestä lähinnä säälittäviltä... :D Herranjestas jopa intissä, tuossa pullan ja munkkien syönnistä tunnetussa pakkolaitoksessa kuntoni ei sen enempää tippunut, että etten olisi loppupuolella 2900 metriä juossut ja silloin minä olin lähes rapakunnossa... Mennessä meni yli 3000 metriä, vaikka kävin kusella ja lähdin tuon kiitettävän rajan ylittämisen matkan jälkeen kävelemään, enkä minä silloinkaan missään erityisessä kunnossa ollut.

Pitää silti kysyä, millä mittarilla mitattuna 177cm/100+kg kaveri on fyysisesti hyvässä kunnossa? Kyllähän Seppo Rätykin huippu-urheilija oli, ei kysymystäkään, mutta hänen fyysisestä kunnostaan en tupakan polttoineen ja alkoholin juomisineen olisi varma (vaikkeivat kaksi viimeksi mainittua suoranaisia esteitä hyvälle fyysiselle kunnolle ole).

redlate
25.08.2004, 20:42
Viestin lähetti E
Myös minä haluan kumota tuon väitteen saman tien.

Ongelmana pidän itselläni nimenomaan Cooperin testissä sitä, että olin lyhyillä juoksumatkoilla todella nopea, mutta pitkillä taas ei juoksusta tule mitään. Ilmeisesti jaloissani on ns. nopeita lihassoluja suhteessa huomattavasti enemmän kuin keskitaso on, hitaita (siis kestävyyssoluja) taas on huomattavasti vähemmän.

Samoin itselläni. Sopupeliä noin kuusivuotiaasta pelanneena hakkasin kaikki kaverit noin 30-40 m:n matkalla. Koko ikä treenattu, että pääsee mahd. nopeasti liikkeelle ja em. matkan nopeasti. Sata metriä on mulle kestävyysmatka. Tosin kyllä Cooperissa 3000 meni myös rikki.

Pavlikovsky
21.11.2008, 19:31
Nyt kun täällä nämä puolustusvoimiin liittyvät keskustelut ovat velloneet, niin kiinnitin itse tällaiseen asiaan huomiota ja kun kotiuduin heinäkuussa, niin melko tuoreita näkökulmia.

-Yleisesti varusmiesten kunto on nykyään todella paska. Osa ei jaksa tehdä 10 istumaannousua tai puhumattakaan 8 miesten punnerrusta. Cooperissakin alkaa käveleminen minuutin jälkeen ja sekin minuutti on juostu tajunnan rajamailla. Laitappa tuollainen "sotilas" sitten metsään.

-Itse liikuntaa harrastaneena sain kaikista liikuntatesteistä kiitettävät paitsi Cooperissa meni vähän päälle 2700. Cooper ei ole ollut minun vahva puoleni, mutta yllätyin, että sekin tulos oli kärkipäätä komppaniassani. Kotiutumiscooperissa piti juosta vähintään 2600 ettei joudu uusimaan ja huolestuttavaa oli, että todella monihan sen joutui uusimaan. Itsellä meni siinä se tasan 2700 eli pakkia oli vähän tullut.

-Itse laitoin merkille myös, että ulkoisiin tekijöihin voisi hieman kiinnittää huomiota. Jos halutaan, että kunto nousee ja läski lähtee (kuten A-talkin ohjelmassa viitattiin), niin sotilaskotireissuja voisi hieman rajoittaa. Jonoja oli vapaa-ajan alettua melkoisesti ja eipä se kunto nouse siinä berliinin munkin ääressä.

-Myös näiden karvanoppa-alikersanttien huikeisiin peruskunto lenkkeihin voisi hieman kiinnittää huomiota. Siellä joko käveltiin (joka on sekin jo joillekkin itseasiassa hyvä) tai sitten vedettiin mäkeä ylös tuhatta ja sataa ja oltiin anaerobisella tasolla, mikä ei ketään hyödyttänyt. Itse kerran asiasta hyvään henkeen huomautin, mutta eipä mitään tapahtunut vaan koohotus jatkui. Yksittäinen tilanne tietenkin, mutta luulen ettei ainoa sarjassaan.

Tuollaisia asioita nousi mieleen lähinnä ja luulen, että tästäkin keskustelua riittää.

Eino_Mies
21.11.2008, 19:44
Kyllähän se on ollut jo muutaman vuoden tiedossa, että armeijaikäisten "Cooperin testi" on olla 12 minuuttia ilman kännykkää. On siinäkin kestämistä.

Snaipperi #16
21.11.2008, 20:45
Kyllähän se on ollut jo muutaman vuoden tiedossa, että armeijaikäisten "Cooperin testi" on olla 12 minuuttia ilman kännykkää. On siinäkin kestämistä.

Totta, mutta vanhemmalla porukallakin kyllä keskivartalossa on paljon läskiä. Vedetään rasvassa tehtyjä ruokia ja muistellaan "miten kaikki oli paremmin silloin ennen". Itse olen 80-luvun alun tuotoksia.

Ja Pavlikosky, ne lenkit mitä juostiin oli ainakin minun ajan komppaniassa päätetty skapparien johdolla. Vm-johtajien kesken tuli skappareilta aika selvät sävelet milloin sai tulla takaisin kasarmeille ja oliko loppuvenyttelyt missä jne.

Itse en ole tuota "karvanoppa"-alik juttua koskaan hiffannut, vaikka itse kävin RUK:n niin AUK1:lla oli kyllä vielä enemmän lukio-pohjan porukkaa sitten myöhemmin kulmaraudat kaulassakin.

tahtookirjoittaa
21.11.2008, 20:51
Nuorten miesten fyysinen kunto huononee, ja se on kehitys, johon ei voi vaikuttaa ihmisoikeuksia kunnioittavin keinoin. On naiivia kuvitella, että esim. jotkut valistuskampanjat saisivat nuoret harrastamaan liikuntaa. Ja rasvaisten ruokien verotuksesta taas kärsisivät jälleen kerran ne, joilla homma on hallussa.

Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin hylätä itsenäinen puolustus ja kouluttaa ne, joilla on motivaatio ja fyysiset edellytykset siihen. Kun itse lusin armeijassa, mielessä kävi harva se päivä, että "voi hyvänen aika, jos tuon jengin kanssa joutuisin rintamalle, ja oma henkikultani olisi mahdollisesti jossain taistelutilanteessa jonkun noista käsissä..."

Jack in the Box
21.11.2008, 21:15
-Myös näiden karvanoppa-alikersanttien huikeisiin peruskunto lenkkeihin voisi hieman kiinnittää huomiota. Siellä joko käveltiin (joka on sekin jo joillekkin itseasiassa hyvä) tai sitten vedettiin mäkeä ylös tuhatta ja sataa ja oltiin anaerobisella tasolla, mikä ei ketään hyödyttänyt.

Ihan varmasti on hyötyä anaerobisella tasolla tehdystä liikuntasuorituksesta. Toki enemmän niille kellä sitä kuntopohjaa on tehdä moiset tosissaan.

thego
22.11.2008, 15:16
-Yleisesti varusmiesten kunto on nykyään todella paska. Osa ei jaksa tehdä 10 istumaannousua tai puhumattakaan 8 miesten punnerrusta. Cooperissakin alkaa käveleminen minuutin jälkeen ja sekin minuutti on juostu tajunnan rajamailla. Laitappa tuollainen "sotilas" sitten metsään.

Itelläki oli armeijaan mentäessa ihan paska kunto. Testien tuloksia en muista, mutta ei niitä kyllä tosissaan edes viittinyt vetää. Silti marsseilla sun muilla oli yleensä nää "huippukuntoiset" yksilöt jotka joko vemppasi koko homman tai tuli porukan viimeisenä suurinpiirtein kyyneleet silmissä. Hyvänä esimerkkinä eräs marssi jossa joukkueena piti raahata mukana muutamaa tellua: esim. eräs jenkkifutis pelaaja ei kovin montaa metriä kantanu sitä tellua kun taas joukon pienin(heikoin) kaveri kantoi sitä ehkä puoli matkaa.

Että kyllä siellä "metsässä" se pää ratkaisee enemmän kuin joidenkin coopereiden sun muiden tulokset. Ihminen kuitenkin pystyy aika ihmeellisin suoritukseen pakon edessä.

Pakko silti mainita että kunto nousi aika reippaasti armeijan aikana. Alussa ei jaksanut jotain 7kilsaa hölkätä alusta loppuun, mutta loppuvaiheessa sitä hölkkäsi/juoksi 2-3 kertaa viikossa.

Nuorempana tuli kyllä itelläkin pyöräiltyä kouluun jostain ensimmäiseltä/toiselta luokalta lähtien sellaset 3,5 kilsaa suuntaansa. Sen lisäksi harrastin hiihtoa, maastojuoksua, yleisurheilua ja jääkiekkoa aktiivisesti. Sen jälkeen tulikin varmaan murrosikä ja alkoi rööki, kalja, nuuska sun muut maistumaan. En kyllä kadu mitään, mutta olisin helvetin hyvässä kunnossa tällä hetkellä jos olisin jatkanut samaa rataa. Tai sitten rikkonut itseni niin kuin urheilijoille yleensä käy.

varjo
22.11.2008, 16:03
-Itse liikuntaa harrastaneena sain kaikista liikuntatesteistä kiitettävät paitsi Cooperissa meni vähän päälle 2700. Cooper ei ole ollut minun vahva puoleni, mutta yllätyin, että sekin tulos oli kärkipäätä komppaniassani. Kotiutumiscooperissa piti juosta vähintään 2600 ettei joudu uusimaan ja huolestuttavaa oli, että todella monihan sen joutui uusimaan. Itsellä meni siinä se tasan 2700 eli pakkia oli vähän tullut.

Sanoisin, että tuo on lähinnä itsestäsi kiinni. Kuka tahansa ei-200-kiloinen läski juoksee 100 metriä Cooperiin lisää ihan vain tahdonvoimalla ja vuoden tai puolen vuoden aikana tuollainen 2700m cooper-kunto ei kyllä katoa minnekään, jos ei makaa koko aikaa sairaalan sängyllä.

Sikäli ongelma kai on tietynlainen spiraali, kun alokkaat ovat huonokuntoisia, ei oikein voi kunnolla edes tehdä mitään missä kunto kehittyisi ja sitten kun nämä liikuntakyvyttömät pallerot tekevät jotain, menee asioita nopeasti "hajalle" aka. tulee pipi ja liikuntakyvyttömälle pallerolle se on vähintään syöpää vastaava este urheilulle ja kunnon kehitys katkeaa VMTL-kierteeseen "kun polveen sattuu"...Toki ihan oikeitakin vammoja tulee, mutta suurin osa on enemmän asennekysymyksiä. Mitä asialle sitten oikein voisi tehdä, kun huonokuntoiset yleensä vain ottavat entistä negatiivisemman asenteen liikuntaa kohtaan, jos sitä on pakko tehdä.

Kai yksi asia olisi pistää sotilasterveydenhuolto kondikseen ja ottaa tiukempi, mutta tarkempi (ts. ettei tule vaarallisia virhediagnooseja niitten osalta joilla ihan oikeasti on jotain vialla), kanta vapautuksiin niiltä osin, kun syyt ovat enemmän pään sisäiset, eivätkä fyysiset. Tällöin movetus vaikeutuisi ja sitä mukaa kun ihmiset joutuisivat tekemään raskaita asioita, myös valituskynnys nousisi kun kunto ja sitä kautta psyykkisfyysinen sietokyky kasvaisi siinä samalla.

Itsellä kunto nousi jossain määrin intin aikana, tosin lähtötasokin oli jo "riittävä", mutta eniten kasvoi juuri sietokyky, joka toki on sitten hiljalleen alkanut rapautua siitä "4vrk yhtäjaksoista äärimmäisen raskasta toimintaa ilman ongelmia"-tasosta nykyiseen "NHL-matsin valvominen loppuun asti on jo saavutus" :)
Mutta enpä enää toisaalta olekaan operatiivisissä joukoissa, eli sillä ei enää ole väliä.