View Full Version : Kirjoittamisen sietämätön vaikeus
Tuntuuko sinusta välillä siltä, ettet osaa ilmaista itseäsi ja tarinanantuottokeskuksesi on aivan jumissa, mutta et kuitenkaan ole krapulassa tai rakastunut. Päässäsi saattaa olla mitä mehevimmät mielipiteet, terävimmät kommentit tai hersyvimmät herjat, mutta et saa tulostettua ideoitasi foorumille, et sitten ainakaan kovin järkevässä muodossa. Varsinkin asiapitoisen tekstin tuottaminen on tällaisessa tilassa yhtä helppoa, kuin maalinteko kiekkoleijonille. Tai, no juu, ehkei kuitenkaan aivan niin vaikeaa. Mutta ehkä ymmärsitte mitä tarkoitin, ja hyvässä lykyssä joku jopa tunnisti edellä luetellut oireet itsestään.
Olen huomannut, että erityisesti kuumina kesäpäivinä omien ajatuksien julkituonti on erityisen vaikeaa minulle, viileiden ilmojen Kari Grandille. Teksti takkuaa, näppäimistö kuumottaa, aivot sulavat ja Selännekin jäi Sharkseihin. Asian vierestä on helppo kirjoittaa myös aivot sulaa-kohtauksen ollessa käynnissä, mutta itse asiaan pureuduttaessa kommenteistani tulle sekavia sivulausejonoja, eikä sanottavani välttämättä edes selviä kenellekään. "Mielestäni asian näin, koska muuten se olisi noin, että asiat tulisivat selviksi hänelle, jotta olisin parempi rakastaja, koska haluan, että olisimme..."
On se rankkaa.
Arvostan suuresti kirjoittajia, jotka saavat sanottavansa kieliopillisesti selkeään, ei välttämättä virheettömään muotoon ja samalla ovat saanet asiansa kansantajuisesti perille. On tietenkin suunnattoman ärsyttävää, jos tällainen kirjoittaja hyökkää täysissä voimissaan juuri omaa mielipidettäni vastaan silloin, kun kärsin aivot sulaa-kohtauksesta, ja oma puolustautuminen on luokkaa " en tiijjä, vitsi ku väsyttää, olenpa älykäs". Kun itse sattuu olemaan runosuonensa runsaslukuisimman punasoluesiintyman aallonharjalla eli niin sanotusti voimansa tunnossa, on toki hauskaa raadella jotain onnetonta vässykkää terävillä mielipiteillään ja seurata, miten uhri rimpuilee runosuolut räiskyen sanansäilän tunkeutuessa luihin ja ytimiin lopettaen lopulta onnettomat pyristelyt. On sitten asia erikseen, onko kyseinen tyyli erikoisen rakentavaa, mutta joskus on päästävä pätemään aivan armottomasti!
Jos tämä kirjoitus innoitti jotakuta vastauksen arvoisesti, niin hyvä. Jos taas ei, niin tulipahan kirjoitettua.
Totta, välillä on sietämättömän vaikeaa ilmaista itseään sanallisesti. Yksi hyvä sanonta onkin:
"Netissä joku osaa aina ilmaista paremmin sen, mitä ajattelit."
Ja se on totta. Monasti on saanut lukea tältäkin forumilta omat ajatuksensa jostain asiasta, mutta useimmiten vaan ihan selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa.
Yleensä minulle on huomattavasti ilmaista itseäni kirjallisesti kuin sanallisesti. Yleensä puhuessani vastapuoli näyttää kärsivältä, kun selitän asioita usein hyvin epäloogisessa järjestyksessä.
Kirjoittaminen on kyllä joskus todella vaikeaa, etenkin silloin, kun tietää, että nyt pitäisi kirjoittaa. Sanat eivät yksinkertaisesti tule ulos. Tällöin aloitan kirjoitella jotain puutaheinää eli lähinnä ajatuksia, joita pulahtaa päähän...kato, taas sataa, kunpa sataisi lunta, onpa toi seinä valkoinen, ja teekin vielä juomatta. Toi yleensä avaa blokin ja pian tulee tekstiä enemmänkin ja huomattavasti järkevämpää...tai sitten. Joskus ei sana tule, vaikka kuinka yrittäisi. Silloin kannattaa lähteä kävelylle jonnekin rauhoittavaan paikkaan esim. meren rantaan ja antaa pään tyhjentyä liioista sanoista.
Tj sen sanoi. Eli kun tänne kirjoittaa niin sitten hetken päästä joku kirjoittaa asian kuten itse oli alunperin tarkoittanut. Menikö sekavaksi? No, ehkä joku korjaa.
Vapaan keskustelun huono puoli on mielestäni siinä että täällä ketjuja avataan siihen tahtiin että kaikkeen ei ehdi paneutua, vaikka ehkä haluaisikin. Myös varsinkin ns vakavista asioista keskusteleminen on vaikeaa koska väliin ehtii aina niin monta mielipidettä. Ja sitten pitää ikäänkuin yhdellä viestillä vastata moneen viestiin ja hetken päästä huomaakin jo että oma pointti on jo kateissa ja kädet eivät enää käy kuten poikamiehellä näppäimistöllä. Ihan kuten tässä viestissä nyt on käymässä.
Kiitos ja anteeksi.
Viestin lähetti sampio
Tuntuuko sinusta välillä siltä, ettet osaa ilmaista itseäsi ja tarinanantuottokeskuksesi on aivan jumissa, mutta et kuitenkaan ole krapulassa tai rakastunut. Päässäsi saattaa olla mitä mehevimmät mielipiteet, terävimmät kommentit tai hersyvimmät herjat, mutta et saa tulostettua ideoitasi foorumille, et sitten ainakaan kovin järkevässä muodossa.
Usein tuntuu juuri tältä. Erityisesti harmittaa ne omat tuotokset, joissa osa itse asiasta on jäänyt omaan päähän. Seurauksena on lukijan väärinymmärrys siitä, mitä olen kirjoituksellani tarkoittanut.
Mainitaan nyt esimerkkinä tuo doping-keskustelu, jossa nopeassa heitossani tarkoitin, että dopingista on vaikea tai lähes mahdotonta keskustella tyhjentävästi tilanteessa, jossa nimiä tai suoria viittauksia ei JA:n luonteen vuoksi voida kirjoittaa.
Kieltämättä 1. sepustukseni antaa sen kuvan, että minä henkilökohtaisesti en halua koko keskustelua/nimiä. Näin ei ole, mutta kieltämättä kirjoituksestani saa sen kuvan.
Eri asia ovat ne pari reaktiota k.o. kirjoitukseen, jossa kirjoittajat selvästi HALUAVAT ymmärtää tekstin juuri niin väärin, kuin se voi ymmärtää. Ei saisi provosoitua, mutta niin valitettavasti tein. Joten piis. Jos jonkun tarkoitus jää epäselväksi, niin voisi joskus hyökkäyksen sijasta kysyä, mitä toinen kirjoituksellaan tarkoitti.
Kyllä se on vaikeaa ilmaista asiansa lyhyesti. JanJ osaa sen homman, mutta itse alan kirjoittelemaan aasinsiltojen kautta jostain muusta aiheesta mielipidettä perustellessani.
Tuliko nyt lyhyesti?
Johannes
01.08.2002, 12:00
Viestin lähetti Annuli
Yleensä minulle on huomattavasti ilmaista itseäni kirjallisesti kuin sanallisesti. Yleensä puhuessani vastapuoli näyttää kärsivältä, kun selitän asioita usein hyvin epäloogisessa järjestyksessä.
Annuli, nöyrästi kysyisin.... huomattavasti... mitä?
Viestin lähetti Johannes
Kirjoittamisen sietämätön vaikeus!:D
Tää on ihan tuttua. Joko käy juuri niin että seuraava kirjoittaa just sen mitä olisi halunut sanoa, tai sit muuten vaan jää jälkeenpäin omaa kirjoitusta lukiessa tunne ettei sitä ihan noin halunut sanoa. Tai sit osa asiasta jää vaan päähän. Sekin varmaan vaikuttaa, et kirjoittelen yleensä töissä, jolloin ei kauheesti ole aikaa jäädä mietiskelemään kirjoituksen sisältöä, koska saattaa hommat painaa päälle.
Viestin lähetti Johannes
Kröhöm...tästä tultiin jälleen yhteen ongelmaani...eli aivot menevät käsien edelle tai suun edelle. Erittäin paha juttu ja aiheuttaa hyvin epäloogisia lauseita ja tekstistä tulee lähes lukukelvotonta...
Huomattavasti....helpompaa....
:)
Kieltämättä hieman harmittaa ettei kirjallisessa muodossa osaa tuoda mielipiteitään esiin niin hyvin/vakuuttavasti kun suullisessa keskustelussa. Viimeksi hävisin suullisen väittelyn vuonna 1987, vaikka monesti olen senkin jälkeen väärässä ollut - hymiö.
Pitää vain tiedostaa että tämäkin on taito jota voi kehittää. Eniten silti harmittaa nimenomaan se että faija osaa kirjoittaa niin hyvin. Sen taidonhan pitäisi hemmetti soikoon olla periytynyt mulle!
Viestin lähetti sampio
Tuntuuko sinusta välillä siltä, ettet osaa ilmaista itseäsi ja tarinanantuottokeskuksesi on aivan jumissa, mutta et kuitenkaan ole krapulassa tai rakastunut. Päässäsi saattaa olla mitä mehevimmät mielipiteet, terävimmät kommentit tai hersyvimmät herjat, mutta et saa tulostettua ideoitasi foorumille, et sitten ainakaan kovin järkevässä muodossa. Varsinkin asiapitoisen tekstin tuottaminen on tällaisessa tilassa yhtä helppoa, kuin maalinteko kiekkoleijonille.
Tuntuu, ja oikeastaan melkein aina. Itse huomaan usein ajatuksieni olevan jo valmiiksi kirjoitettuna jonkun muun toimesta, ja sitten minulta tulee usein tällaisia kommentteja: "Juuri näin, olen täysin samaa mieltä.", joka kuulostaa nuoleskelulta.
Huoh, kirjoittaminen on niin vaikeaa.:(
Meikäläinen on kyllä avannut niin monta loistavaa ketjua, että nostan niistä kaikkivoipaisuudessani vielä toisenkin ylös. Nimittäin. Ketjun aiheena oleva ongelma ei ole omalla kohdallani hävinnyt yhtikäs mihinkään parissa vuodessa, vaikka monessa muussa asiassa olenkin kehittynyt suurin harppauksin. Erityisen harmittavaa kirjoittamisen vaikeudesta tekee se, että jätettyään kirjoittamatta jonkun loisteliaan argumentin ilmaisun sekavuuden vuoksi kirjoittaa joku nelisilmä saman asian kutakuinkin yhtä sekavasti, mutta kuitenkin pointsit kotiin vieden. Rasittavaa.
Meikäläinen on kyllä avannut niin monta loistavaa ketjua, että nostan niistä kaikkivoipaisuudessani vielä toisenkin ylös. Nimittäin. Ketjun aiheena oleva ongelma ei ole omalla kohdallani hävinnyt yhtikäs mihinkään parissa vuodessa, vaikka monessa muussa asiassa olenkin kehittynyt suurin harppauksin.
No jatketaanpa tästä. Jatkoaika kirjoittelussa on paitsi kirjoitusasun ja selkeän ilmaisun lisäksi muitakin ongelmallisia seikkoja. Näistä hankalin on se mitä kulloinkin on tarkoituksenmukaista painottaa, tuleeko jankattua samaa viestistä toiseen. Vähän niinkuin työhaastatteluissa, kun sinne menee on syytä miettiä etukäteen mitä haluaa haastettelijoiden sinusta muistavan, mitkä ovat pääpointtisi.
Perustelupuoli on helppoa silloin kun kirjoittaa niinkuin ajattelee. Hankalaa on välillä seuloa informaatiosta se mikä palstalle kannattaa, on millään muotoa järkevää suoltaa. So mitä viestillä hakee jos mitään. Vapaan puolelle nyt on lähes sama vaikka kirjoittaisikin naineensa Kiikoisten kultapillua mutta kiekkopuolella asia on hiukan eri, jos yhtään ajattelee palstauskottavuuttaan. Välillä tulee ajateltua, useimmiten ei.
Ruutuässä
20.07.2005, 17:15
Aika usein on tullut eteen tilanne, että ei osaa sanoa asiaansa niin kuin ajattelee. Suurin ongelma tulee yleensä silloin, kun yrittää sanoa jotain juttua huumorilla, mutta saa sen kuulostamaan siltä, että joku voi tulkita sen vakavasti.
Esimerkiksi vitsillä heitetty sivulause vaikuttaa jonkun mielestä provolta. Sitten tietysti keskustelupalstojen tyyliin joku vetää herneet nokkaan. Silti aion pitää periaatteestani kiinni, enkä käytä hymiöitä. Ymmärtämistä helpottaisi, jos kaikki tietäisivät, että lähes kaikki juttuni on kirjoitettu pilke silmäkulmassa ja vakavalla huumorilla. Lopputulema näyttää siis olevan se, että vika on muissa eikä minussa. Enkä laita nyt niitä hymiöitä.
Paitselo
20.07.2005, 17:40
Höh, ihmeellisistä, täysin toisarvoisista asioista te itsellenne ongelmia kehitätte! Jos te valittajat kirjoitatte työksenne, niin sitten minä pulmanne ymmärrän.
Minä ainakin pidän tätä saittia Suurena Hupina ja rentoutuksen tuojana. Minä vaan lataan tulemaan ja katson aivan helvetin huvittuneena miten se lataus otetaan vastaan.
Ei ongelmia ainakaan minulla.
Sitten ihan todellisessa elämässä ongelmia kyllä riittää. Ja niistä elämän todellisista ongelmista ei selviydytä hallitsemalla pilkkusäännöt, tai allatiivin käyttö...
Sv veinikretski
20.07.2005, 17:54
Minä vain harjoittelen, on mukavaa että on löytänyt paikan missä voi kirjoitella.
Tuntuu mukavalta kuulua johonkin, ainakin niin kauan kun sitä kestääkin. Se on minulle paljon tärkeämpi asia kuin itse kirjoittaminen. Toki aina yhtä ihmeelliseltä näyttää kun on naputellut tekstin ja sitten katsoo sitä, minäkö sen kirjoitin ? Pilke silmäkulmassa, ilman muuta. Onhan se välillä vaikeaa, mutta olkoon.
Ps." Kuka hallitsee suomenkielen hallitsee ihmismielen," kukas se niin kirjoitti ?
Höh, ihmeellisistä, täysin toisarvoisista asioista te itsellenne ongelmia kehitätte! Jos te valittajat kirjoitatte työksenne, niin sitten minä pulmanne ymmärrän.
Minä ainakin pidän tätä saittia Suurena Hupina ja rentoutuksen tuojana. Minä vaan lataan tulemaan ja katson aivan helvetin huvittuneena miten se lataus otetaan vastaan.
Sitten ihan todellisessa elämässä ongelmia kyllä riittää. Ja niistä elämän todellisista ongelmista ei selviydytä hallitsemalla pilkkusäännöt, tai allatiivin käyttö...
Itselläni ainakaan kirjoittamisen vaikeus ei tarkoita sitä, että tuskaantuisin pilkkusääntöjen rikkomisiini yms, vaan sitä, etten aina osaa tulostaa ajatuksiani näytölle kuten haluaisin. Suomen kielen koukeroita hallitsee täydellisesti niin harva, etten kieliopista ota yleensä paineita.
Jääkoneenkuljettaja
20.07.2005, 20:11
Niin, jos tuossa arvon palstaveli veinikretski (siinä hieman lisää löylyä yhteekuulumisesi kiukaalle) jo toi esille, että pilke silmäkulmassahan täällä tulee esiinnyttyä. Miten muutenkaan? Ehkä joku palstalla pidempään viipynyt on tuon jo saattanut viesteistäni huomata, mutta tuskin kuitenkaan.
Sitten, kun pitää hetkeksi vakavoitua, mitä tapahtuukaan? Lukko. Totaalinen lukko. Ei Rauman Lukko, vaan ihan täydellinen jäätyminen. Ei tule mitään. Ei yhtikäs mitään. Ajatukset ovat päässäni kyllä hyvinkin selvät, mutta milläs helvetin keinolla saan sormeni käskytettyä, toimimaan oikeassa järjestyksessä tässä näppäimistön päällä? No en sitten yhtikäs millään. Jos joku tuolla tuumasi olevansa ajatusten Tonava, minä taidan olla sitten jokin ihan helvetillisen iso joki, jossa on sitten astetta jämerämpi pato tukkeena.
Sen pari kertaa kun tässä on koetettu asiallisesti viestejä kirjoittaa, ovat opettaneet minulle sen, että suutari todellakin pysykööt lestissään. Eihän siitä nyt tule helvettiäkään, jos koetan olla hauska ja oivaltava kirjoittaja. Ei siitä tule sitäkään, jos koetan artikuloida selkeästi, sekä tuoda kirjoituksessani ajatukseni selkeiksi lukijalle... Niin... Reisille, reisille.
Annan toki arvostukseni näille joillekin, jotka kirjoittamisen salat hallitsevat. Etenkin niille muutamille, jotka eivät tuo itseään esille sitä kautta, vaan mielipiteensä. Siinä on ihan saatanan iso ero, vaikka ei sitä heti uskoisikaan.
Mitäpäs tässä, ihailkaa ylle suoltunutta. Täyttä paskaa! Niin jäsentelemätöntä, epäselkeää ja äidinkielen opettajieni muiston raiskaavaa ulostusta, ettei paremmasta väliä.
Ai niin, provot tulevat kyllä ihan luonnostaan. Se sentään onnistuu, vaikka puusilmäiseltä se vaikuttaakin.
Kyllä, kyllä on vaikeuksia ilmaista itseäni. Tällä ( ja muillakin) keskustelupalstalla olen selaillut mielenkiinnolla monia ketjuja, ja mieleen on aina tullut että "Tähän pitää kommentoida". Mutta kun alan kirjoittaa, mitään järkevää ei synny. Korkeintaan pari hassua lausetta jotka eivät paljoa auta keskustelua etenemään. Koulussa tarinoiden / vastaavien kirjoituksien kirjoittamisessa on vähän sama juttu, tosin opettajat ovat pitäneet yleensä kirjoituksistani. Saattaa johtua 'ujoudesta' tms. että en saa suollettua mitään kunnollista tänne keskustelupalstoille, tiedä häntä.
Myöskään sanallisesti en osaa itseäni kovinkaan hyvin ilmaista. Keskustelukumppanit joutuvat liian usein kysymään 'Mitä tarkoitit' jne. Selitän asiat liian epäloogisesti/epäloogisessa järjestyksessä ja sanon aina jotain minkä oletan toisen ymmärtävän, en siis vaivaudu paljoa selittämään, joka johtaa joskus sanaharkkaan/riitaan isän kanssa. Tämä on paha juttu, jota kuitenkin nyt yritän korjailla. Eli yritän ajatella ensin mitä sanon.
Edit. Typoja, yllätys yllätys...
Niin, jos tuossa arvon palstaveli veinikretski (siinä hieman lisää löylyä yhteekuulumisesi kiukaalle) jo toi esille, että pilke silmäkulmassahan täällä tulee esiinnyttyä.
Vitut vaan haudanvakavasti. Tämä palsta ei ole mikään ujonpiimän jatke vaan maailman vakavin kiekkokannattajan korkeakoulu. Pienikin perustelematon sivulause ja uskottavuus on loppu. Tänne ei pidä siis mitä tahansa paskaa suoltaman.
Jääkoneenkuljettaja
22.07.2005, 20:54
Vitut vaan haudanvakavasti. Tämä palsta ei ole mikään ujonpiimän jatke vaan maailman vakavin kiekkokannattajan korkeakoulu. Pienikin perustelematon sivulause ja uskottavuus on loppu. Tänne ei pidä siis mitä tahansa paskaa suoltaman.
Mutta kun, kuulun tuohon Olli Jokinen -Fään clubiin, OuZei peräänkuulutti erilaista asennetta katsomoon sekä kiekkoa seuraavien kommentointiin... Joten sillä linjalla sitten.
Ei täällä taida kukaan alkaa verta piereksimään, jonkun helvetin uskottavuuden vuoksi.
Mutta kun, kuulun tuohon Olli Jokinen -Fään clubiin, OuZei peräänkuulutti erilaista asennetta katsomoon sekä kiekkoa seuraavien kommentointiin... Joten sillä linjalla sitten.
Täällä näyttää meno olevan vakavaa ja niin pitääkin, vitsipalstat erikseen. Joku Ollijokinen ei määrää, mitä meidän modet linjaa. Meillä on hyvä, vakava ja huumorintappava linja, niinkun pitääkin. Kunnes kaikki kirjoittajat on potkittu-ulos tai pistetty pelikieltoon, tosin täysin asiaperustein.
Jääkoneenkuljettaja
22.07.2005, 21:28
Täällä näyttää meno olevan vakavaa ja niin pitääkin, vitsipalstat erikseen. Joku Ollijokinen ei määrää, mitä meidän modet linjaa. Meillä on hyvä, vakava ja huumorintappava linja, niinkun pitääkin. Kunnes kaikki kirjoittajat on potkittu-ulos tai pistetty pelikieltoon, tosin täysin asiaperustein.
Sekös se linja onkin? Minä olen vasta kerran ollut pelikiellossa, postattuani kuvan 2003-2004 kauden plejaireiden aikaan... No mutta sehän ei ole asialinjalla liikkumista se.
Jatkoaikalaiset, vakavamielisten ja tylsien kirjoittajien sorrosta nouskaa!
Ja katso, tällaisten viestien ulostamiseen ei paljoa vaadita. Ei iske "writer's block", ei.
Ramchester
22.07.2005, 23:28
No katsos kun meillä onnellisilla pitää näitä ongelmia keksimällä keksiä ettei käy niin kuin entiselle miehelle, joka nauroi nauramasta päästyään kunnes halkesi.
Mitä tulee itse aiheeseen, niin itseäni on alkanut suuresti harmittamaan itsesensuuri ammoisilta ajoilta jolloin kirjoitin pitkät liirulaarumit moneen ketjuun ja uusia ketjuja, kunnes ne tuhosin hetken niitä luettuani. Jatkoajan lukijoille tämä on varmasti helpottava tieto, mutta itseäni suuresti riepoo, etten ole vain painanut "lähetä vastaus"-nappia kirjoitusteni päätteksi. Eikös joku neropattikin ole joskus sanonot, että sanomattomat asiat ovat pahempia kuin sanotut, tai jotain sinne päin ainakin - vai olisiko se ollut toisin päin... kuka antaa panon..
palle fontän
22.07.2005, 23:48
Ennen vielä yritin, nykyään vetelen onelinereitä.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.