PDA

View Full Version : Viime hetken vinkit Jukolaan

Kossu
15.06.2002, 12:55
Jos joku lähtee pelaamaan, niin pari vinkkiä.

Miesten viestissä HALDENILLA suomalainen Mats Haldin ankkurina. Juoksutykki, joka ei ole niinkään taitosuunnistaja. Asikkalan suppamaastossa ei menesty. Tämä avaa hyviä kertoimia muille.

Voittajaksi DELTA, Pohjantähti ja kakkoseksi Muu Voittaja, Turun Metsänkävijät, DELTA, Pohjantähti ja Turun Suunnistajat.

Tällä rytisee!

Jaa miksi suomalaisia? Maastotyyppi suosii kotimaista!

varjo
15.06.2002, 14:30
Hitto, minä kun luulin että kyse oli suunnistusvinkeistä...itselläni on 4. osuus kun erehdyin kaverilleni sanomaan että eihän minulla oikeastaan ole tällä vkl:llä mitään tekemistä. Tietenkin 8 päivää putkeen 10-11 tuntisia työpäiviä vähän syövät miestä ja valmistautumista mutta....

No joo kyllähän tuota suunnistusta on tullut tehtyä mutta yö on aina yö(vai onko se edes yö enää 4. osuudella) joten jos ei varjoa ala kuulumaan muutamaan päivään niin kannattaa varoa liikkumista Asikkalan maastoissa koska siellä liikkuu todella vittuuntunut suunnistaja.

Hauskaksihan homman tekee se että hoidan homman siten että ajan paikalle juuri ennen lähtöä ja tulen takaisin heti samantien joten myöskin autoilijat varokaa mahdollisesti vittuuntunutta suunnistajaa tulossa Asikkalasta Espooseen.

Muita JA:laisia menossa?

M@rko77
15.06.2002, 17:02
Taajuudella 97.9Mhz kuuluu suunnistusradio (tosin vain Lahden seudulla). Itselleni on muodostunut jo perinteeksi kuunnella radiosta tuonne yhteen saakka kovaa taistoa ja sen jälkeen pienten tirsojen jälkeen herätä kuuntelemaan loppuratkaisu. Minulla oli vakaa aikomus lähteä aistimaan kisatunnelmaa paikan päälle, mutta suunnitelmat muuttuivat. No, tsemppiä kaikille, jotka ko. rääkkiin osallistuvat (eli varjo, koeta löytää itsesi maaliin:D)

PS. Norjalainen vie Jukolan, ei voi mitään..:(

EDIT:typo

Kalkun rusakko
15.06.2002, 17:04
Älä eksy!! Muista ottaa kartta mukaan:D

varjo
15.06.2002, 17:18
Voi teitä tietämättömiä, emmehän me suunnistajat koskaan eksy. Me teemme vaihtoehtoisia reitinvalintoja jotka joskus vain osoittautuvat hieman hitaammiksi kuin toiset reitit.
On täysin perätöntä väittää että suunnistaja olisi eksyksissä vaikka olisikin 50 kilometrin päässä kilpailumaastosta, hän vain tekee maastokartoitusta mahdollisia tulevia kilpailuja varten.

Eksyä-verbi ei kuulu minun sanavarastooni. Voisiko joku teistä sen tuntevista selittää mitä se tarkoittaa...

DAF
13.06.2003, 16:00
Napataas ylös tämä. Onko JA:n kirjoittajapiiristä menossa Sulkavalle muita? Itselläni taitaa lähteä kuudes perättäinen juostu Jukola, tänä vuonna säälin joukkueenjohtajana itseäni ja päätin ottaa lyhyen osuuden :)

Ne onnelliset, joilla Urheilukanava näkyy, voivat tänä vuonna seurata viestiä läpi yön myös tuota kautta. Hienoa, että moinen mahdollisuus järjestyy, vaikka radion kautta seuranta onkin ainakin meikäläiselle huomattavasti suurempi perinne. Pekka Oksalan ja Hilla Blombergin kuiskailut ovat legendaarisia..

varjo
13.06.2003, 16:13
Siinä ja siinä, maanantaina onnistuin telomaan nilkkani aika tehokkaasti ja sen on vieläkin pirun kipeä...etenkin kun itsepäisenä en pitänyt kipua esteenä koriksen pelaamiselle...lopputuloksena nilkan lievä paisuminen.

Tämän illan aikana pitäisi päättää lähteäkö vaiko ei, höntsäjoukkueeseen tosin, ei tosin oikein nappaa Jukola muutenkaan että enpä usko että DAF saat minusta sinne kanssakilpailijaa.

Kullervo
16.06.2003, 09:59
Ei taida paljon olla suunnistajia tällä palstalla. Tosin itsekään en tätä ketjua huomannut kuin vasta nyt.

Jukolassa olen ollut noin 10 kertaa. Pari vuotta on jäänyt väliin, yllätys yllätys, nilkkavammojen takia. Nyt tuli juostua 6 osuus ja hyvin meni. Rastit löytyi etsimättä. Juoksuvauhtia olisi voinut olla enemmän. Pitää varmaankin koittaa lenkkeillä enemmän.

Jos varjo juoksit, niin oli varmasti kipeä nilkka kovilla Sulkavan melko kivikkoisessa maastossa.

Seurasiko kukaan urheilukanavan lähetystä? Mitä mieltä olitte? Itse paikanpäällä olleena en sitä nähnyt. Siinä mielessä huono homma toi suora lähetys, että kukaan potentiaalinen katsoja ei ole TV:n ääressä silloin, koska kaikki ovat itse kisoissa.

DAF
16.06.2003, 12:25
Itselleni tuli yksi ns. mörköpummi jollaisia ei ole pariin vuoteen nähty, harhailu oli luokkaa 15 minuuttia, minkä varmistamiseksi odottelen innolla rastiväliaikoja.. :)

Kivaa oli, tavoite täyttyi, eli läpi tultiin eikä sijoitus alkanut ykkösellä.. Maasto oli kyllä pääosin mukavakulkuista, mutta aika rajua; en olisi uskonut tulevani vajaan kolmen metrin kalliojyrkänteitä alas vaivaisesta risusta kiinni pitäen. Uria myöten kuitenkin tultiin, eikä jyrkänteistä muistoksi jäänyt kuin muutama naarmu käsiin ja totaalisen likaantuneet suunnistuskuteet.

Laittakaahan JA-väki jo kalenteriinne 19.-20.6.2004 ja Jämi-Jukola..

Kullervo
16.06.2003, 12:33
Viestin lähetti DAF
Itselleni tuli yksi ns. mörköpummi jollaisia ei ole pariin vuoteen nähty, harhailu oli luokkaa 15 minuuttia, minkä varmistamiseksi odottelen innolla rastiväliaikoja.. :)

Löytyvät jo SulkavaJukolan kotisivulta.
Viestin lähetti DAF
Laittakaahan JA-väki jo kalenteriinne 19.-20.6.2004 ja Jämi-Jukola..
Ei muuta kuin joukkuetta kokoamaan. Nykyisinhän Jukolassa on kaikenlaisia työpaikka, harrastus ym. joukkueita. Sinne sekaan sopisi hyvin SK Jatkoaika. Voipi olla, että itse joudun vielä kilpailemaan muutaman vuoden ihan tosissaan, mutta manageriksi lähden vaikka heti.

calvin
16.06.2003, 13:37
Kolmas osuus tuli juostua ja sijalukukin nousi noin 220 sijaa, tosin niiltä sijoilta lähdettäessä pitikin nousta vähintään tuon verran. Parempaankin olisi pystynyt mutta alussa energiaa kului vähän turhan paljon ohituskaistalla ja putkipätkän alussa tuli luotettua kaveriin joka ei sitten osunut lähellekään rastia. Muutama kilometriä ennen maalia epäonnistuin loikassani yhden leveän suo-ojan ylityksessä, ja mätkähdin keskelle ojaa. Jääkylmää vettä ei ollut onneksi kuin napaan asti mutta ylös yrittäessäni alkoivat pohkeet kramppaamaan ja reidet olivat ihan tukossa sen uimisen jälkeen. Virheitä tuli yhteensä reilut viisi minuuttia mikä tuntuu olevan vuodesta toiseen Jukolassa vakio minun kohdallani.

Maasto oli aika mukavaa, eikä läheskään niin kivikkoista mihin täällä Jyväskylän seudulla on saanut tottua. Yö ei ollut kylmä ja vettäkään ei pahemmin sadellut. Hauskaa oli ja erityisesti oli mukava nähdä niitäkin vanhoja tuttuja jotka eivät enää aktiivisesti kierrä muita suunnistuskisoja.

Ja tervetuloa ensi vuonna Jämille näin toisen järjestävän seuran puolesta!

DAF
16.06.2003, 17:52
Viestin lähetti Kullervo
Löytyvät jo SulkavaJukolan kotisivulta.

Löytyivät joo, mutteivät kaikki.. Pienellä huomautuksella tulospalvelu teki uuden ajon, ja nyt tuo oma pummauskin sieltä käy selkeästi ilmi :)

Muutoin kiitokset tälläkin foorumilla hyväin järjestetystä Jukolasta ja tuota vaille hyvin toimineesta tulospalvelusta. Ainoa miinus kylmähköstä saunasta.

timosusi
05.06.2004, 02:44
Onkos paljon Jatkoajan nimimerkkejä lähdössä kahden viikon kuluttua mäyränä Jämin nummia tonkimaan? Itse olen menossa kisailemaan, 5. osuutta pukkaisi.
Koska ketjun avaus taisi liittyä vinkkeihin, niin tulkoon niitä sitten tässä "vankkumattomalla asiantuntemuksella".

Suunnistus: Maasto on ennätysmäisen nopeaa, joten suunnistus tulee olemaan suoraviivaista ja suurpiirteistä. Rastilta lähdettäessä katsotaan pysäyttäjä ennen seuraavaa rastia, ja sitten painellaan sinne niin että kangas pöllyää, väleillä ei kannata ruveta paneutumaan joutaviin pikkuseikkoihin.

Vedonlyönti: En tiedä mikä tulee olemaan Jukolan pelimuoto, mutta kannattaa huomioida seuraavaa:
1) Deltan voittoa on varmasti joukkueen mahdollisuuksiin nähden pelattu liikaa.
2) OK Orionilla on yksi harvoista voittoon kykenevistä joukkueista, mutta sen peliprosentti tulee varmasti olemaan alhaisempi kuin monilla joiden materiaali loppuu kahdella viimeisellä osuudella kesken kun voitosta ruvetaan tosissaan taistelemaan isoa kovaa.
Todennäköisin voittaja on tietysti Halden, kovimpana haastajanaan Kalevan Rasti.

DAF
08.06.2004, 23:52
Seitsemäs Jukola peräjälkeen, eihän taikayöstä malta olla poissa kun on sen pauloihin joutunut.. Toki tiimimme taistelee paikasta 800-900 joukossa, joten tosissaan muttei vakavasti :)

Mitä voittajaan tulee, toivon todella, että KR vihdoin voiton veisi. Juoksuvoimaahan tiimissä tunnetusti on.

Katsoja
09.06.2004, 07:49
Eiköhän minutkin voi Jukosta bongata. Tarkoitus olisi avata seuramme 3. joukkue lähes kahdenkymmenen Jukolan kokemuksella. Tavoitteenani on, ettei ensimmäisessä vaihdossa joukkueeni sija alkaisi 1:llä.

Cimbe
09.06.2004, 11:06
Meikäläisellä on edessä 11. Jukola, tosin edellisestä kerrasta on aikaa 5 vuotta. Junnuna tuli juostua niitä lyhyempiä pätkiä, aikuisena niille ei enää pikkuseurassa pääse. Toisaalta olen ihan tyytyväinen 2. osuuteen, yöllä on hommassa tarpeeksi haastetta.

Hyvä, että maasto on melko tasainen, kuntopohja vois näet olla parempikin. Onneksi maalissa odottaa virvoittavat vedet...

varjo
09.06.2004, 11:27
Vinkkejä voisin antaa, että tämän vuoden maasto on kyllä toisaalta täyttä ravimaastoa, mutta toisaalta vaikeakulkuista/yksitoikkoista suota ja soitten keskellä olevia avokallioita.
Tämä lähinnä vaikuttaa siihen, että kannattaa ottaa todella rauhallisesti heti kun maastotyyppi vaihtuu ettei mene täydellä vauhdilla täysin piirteettömälle suoalueelle, jossa sitten onkin hetken painamisen jälkeen täysin hukassa.

Letkojen syntyminen tosin on aika varmaa ja kisan voitto luultavasti tullaankin ratkaisemaan vasta ankkuriosuuksien juoksukisoissa.

Itse en tänä vuonna jaksa paikalle vaivautua, ehkä seuraavaksi voisi mennä jos tuovat kisan 50 km säteelle Helsingistä.

calvin
09.06.2004, 12:03
Itse tuossa maastossa muutamia kymmeniä kertoja juosseena voin sanoa että kyllä siellä hyvin pystyy virheitäkin tekemään. Kangasalue on varmasti Suomen nopeinta kangasta ja näkyvyys on satoja metriä joten siellä pystyy pitämään lähes tiejuoksuvauhtia yllä. Pienet virheet voivat aiheuttaa melkoisia eroja sijoituksissa. Lisäksi olettaisin että kaikilla Jukolan osuuksilla käydään kuitenkin myös suo-avokallioalueella, jossa homma muuttuu sitten ihan päinvastaiseksi. Ja jos tulee pilvistä ja pimeää niin samankaltaiselta näyttäviä kalliokumpareita riittää sitten loputtomiin.

Edit: Itse veikkaan että Turun Metsänkävijät on tänä vuonna aika kova luu.

Ruutuässä
09.06.2004, 19:24
Ensimmäistä kertaa Jukolaan ollaan lähdössä, saa nähdä jääkö viimeiseksi kerraksi. Metsäbingon pelaamisen aloitin oikeastaan vasta keväällä juoksuharjoittelun tueksi, joten pummeja tulee vielä ja reilusti. Siinä mielessä kunnon juoksumaasto sopisi hyvin, koska kuntoa löytyy varmasti enemmän kuin suunnistustaitoa.

Harmittaa, että tuli ilmottauduttua Jukolaan ennen kuin tajusi, että Forssan maraton on samana päivänä. Paljon mielummin olisi juossut valmiiksi merkattua reittiä. Mutta Jämillä nähdään.

Snakster
11.06.2004, 17:15
Viimeksi olen Jukolassa ollut vuonna -94 eli kymmenen vuotta sitten. Tuon jälkeen olen ollut rockin, viinan ja naisten pauloissa niin tiiviisti, etten ole Jukolaan ehtinyt, mutta nyt olisi tarkoitus taas pitkästä käydä hämmästelemässä suunnistuksen saloja. Vedän kolmannen osuuden, jonka kovakuntoisena kaverina varmaankin saan hoidettua ihan kunnialla. Kovin korkeilla sijoilla ei tosin varmaan roikuta.

timmi
18.06.2004, 14:56
Työkaverini yrittää kovasti puhua minua huomiseksi Jukolaan. Kuulemma yksi viestinviejä ei heidän porukastaan pääsekkään lähtemään. Erehdyin ruokailun yhteydessä kertomaan, että joskus penskana tuli kilpaa suunnistettua, ja mainitsinpa vielä, että mm. Pasi Ikosen päänahka roikkuu seinällä (siis niinkuin vertauskuvallisesti).

Halu olisi kyllä kova, mutta realiteetit pitää ottaa huomioon. Ei ole tullut rasteille eksyttyä muutamaan vuoteen, ja kuntokin on mitä on. Olisi tullut kysymään vaikka vain pari viikkoa sitten, niin olisi edes vähän tuntumaa ehtinyt iltarasteilla saamaan...

Cimbe
18.06.2004, 19:23
Kyllä sitä Jukolaan voi lähteä kylmiltäänkin, jos joskus on ko lajia harrastanut. Ottaa vain vähän rauhallisemmin alussa, niin hyvä tulee. Varsinkin jos pääsee metsään valoisalla, yöllä homma onkin astetta haastavampaa.

Rohkeasti vaan messiin. Se on tosimiesten laji.

Vesuri
20.06.2004, 07:00
Yö tuli valvottua Jukolaa seuratessa, eikä turhaan. Kalevan Rasti otti sen, mikä monesti on ollut lähellä. Onnittelut koko KR:n joukkueelle ja taustajoukoille.

DAF
20.06.2004, 17:56
KR:n voitto oli toden totta hieno juttu. Martomaan Simppakin herkistyi lukiessaan Jukolan viestiä..

Cimbe
22.06.2004, 15:39
Yhdyn edellisiin, hienoa että Kalevan Rasti vihdoin onnistui. Martomaan kyyneleet olivat hieno osoitus urheilun merkityksestä.

Itse Jukola oli mielestäni kuitenkin yksi tylsimmistä, johtuen maastosta ja ratasuunnittelusta. Laukkarata ei pahemmin innostanut huonokuntoista.

DAF
10.04.2005, 17:08
Jokos Jatkoajan menijät ovat kautensa avanneet? Itse kävin puistolenkin vetäisemässä, ja mukavan raskastahan se taas oli. Jukolaan enää pari kuukautta - tänä vuonna mennään Anjalankosken kinkkisissä maastoissa. Kahdeksas viesti peräjälkeen tulossa, tuskin maltan odottaa.

Snakster
10.04.2005, 22:42
Viestin lähetti DAF
Jokos Jatkoajan menijät ovat kautensa avanneet?

Jukola jää tänä vuonna väliin, mutta sitävastoin kahden viikon kuluttua pitäisi lähteä Tiomilaan. Toinen osuus olisi tyrkyllä. Mielenkiintoisen hommasta tekee se, että noin kymmeneen vuoteen en ole yösuunnistusta harrastanut, mutta eiköhän se siitä.

calvin
10.04.2005, 23:04
Tänä viikonloppuna tuli käytyä tekemässä ensimmäiset suunnistustreenit, lunta ei juurikaan enää ollut mutta maa oli vielä jäässä. Ja kyllä oli nautinnollista... Tänä talvena on tullut sen verran ulkoilutettua lenkkareita että ensi kesänä Jukolassa kannattaa hypätä junaan kun meikäläinen pyyhältää kolmannella osuudella ohitse ;)

varjo
11.04.2005, 00:53
Viime maanantaina tuli käytyä iltarasteilla ja kun sitä tempoi lähes kuoleman rajamailla 6min/km puistossa niin sitä tiesi tehneensä jotain väärin talviharjoittelussa...tai oikeastaan sen puutteessa.

Eli tämä poika taitaa keskittyä tulevalla(kin) kaudella ratametsurointiin suunnistamisen sijasta, jos ei ala lenkkeily maittamaan.

Snaksterille sanoisin että lykkyä tykö ja yritä löytää perille tämän vuoden puolella, Tiomilan kakkososuus lienee se pahimmista pahin :)

Cimbe
14.06.2005, 13:05
Niinpä niin, taas olisi viikonloppuna edessä Jukolaa. Oma harjoittelu on ollut todella vähäistä, mutta vedetään sit vanhoilla pohjilla...

Mites muilla palstan hulluilla on valmistautuminen sujunut? Maastosta sen verran tiedän, että taitoa tarvitaan enemmän kuin viime vuosina yhteeensä.

T. kakkososuus

kausi
14.06.2005, 13:34
Viime hetken vinkkinä annan että älkää helvetissä lähtekö metsään juoksemaan trikoot jalassa ja paperilappu kädessä vapaaehtoisesti. Suunnistamisesta hullumpaa lajia ei olekkaan paitsi hiihtosuunnistus.

Fanduli
14.06.2005, 13:36
Jösses!

Eilen tuli vanhasta kotipitäjästä soitto: Tarvittas sua Jukolaan, yks juoksijoista loukkaantui.

Yhdesti olen tänä kesänä käynyt iltarastit kiertämässä, torstaina toinen kerta edessä. Jukolaan nyt sitten varmaankin 6. tai 7. kertaa, yritetään pysyä tietoisuuden tällä puolen.

T: kuudes osuus

DAF
14.06.2005, 13:44
Itsehän en juokse trikoissa vaan suunnistushousuissa.

Treeni on jäänyt kyllä todella vähiin, joten täytynee turvautua lyhyeen osuuteen. Jengi on kuitenkin kasassa ja viikonloppua odotellaan jo kieli pitkällä. Suunnistus ja etenkin Jukola on kyllä sellainen asia, joka on koettava aina uudelleen ja uudelleen. Taikayötä odotellessa..

M@rko77
14.06.2005, 14:04
Viestin lähetti DAF
Itsehän en juokse trikoissa vaan suunnistushousuissa.

Treeni on jäänyt kyllä todella vähiin, joten täytynee turvautua lyhyeen osuuteen. Jengi on kuitenkin kasassa ja viikonloppua odotellaan jo kieli pitkällä. Suunnistus ja etenkin Jukola on kyllä sellainen asia, joka on koettava aina uudelleen ja uudelleen. Taikayötä odotellessa.. Itselleni on jäänyt tuo penkkiurheilijan rooli suunnistuksessa. Aina on oltava radion ääressä yön läpeensä ja katsottava lähtö televisiosta.. Joskus täytyisi raahautua paikan päälle kokemaan tuo eittämättä hieno Jukola-fiilis. :) Tsemppiä kaikille kilpailijoille tasapuolisesti..

aceman81
19.06.2005, 03:43
Voi perkkele! Veikkaa norjalaista...ei tosin kerroin oo kummonen. Ja luukutkin on tainnu olla jo useemman tunnin kiinni. Noh, jääköhän suomalaisten voittoputki yhteen vai niinköhän neljännen osuuden 5,9 kilometrin ratsilla Halden taas ratkaisi. Vaihteluja on tapahtunut aiemmin mutta aika kovia nimiä tällä ikimenestyjällä luonnollisesti on, suomalaista parhaimmistoa myöten.

Vaajakoski Jani Lakasen voimin repäisi mutta ei taida ihan laajuus riittää. Viime vuoden voittaja, Kalevan Rasti, omaa kyllä mahdollisuudet, kuhan pysyy messissä mukana.

Ihan penkkiurheilijana seurailen. Isä tosin ollut useampana vuotena mukana. Onhan kisassa taikaa; juhannuksen tienoilla liki yötön yö ja huippu-urheilijat ravaavat Suomen metsissä. Hulluja! J-M Holopaisen henkäilyt ovat jääneet radiosta vuosien saatosta mieleen.

Jukola.com - in sivuilta löytyy linkit reaaliaikaiseen seurantaan sekä kuulutuksen kuuntelemiseen. Aika pätevää nykytekniikkaa tulospalveluineen.

Vesuri
19.06.2005, 04:20
Juuri nyt näyttäisi Kalevan Rasti olevan ehkä vahvimmilla. Erik Axelson ei pysty vastaamaan Antti Harjun vahvaan juoksuun. Ankkureista Thierry on todella kovassa kunnossa, kun taas Emil Wingstedt on sairastellut. Vaajakoski on jäänyt viidennen osuuden hajonnoilla minuutin ja tippunee pois voittotaisteluista. Kaikki muut ovat jo liian kaukana taistelemaan voitosta.

Fanduli
05.06.2006, 11:05
No niin, taas on tullut SE aika vuodesta ja Jukola kolkuttelee jo ovella. Ketä muita lähdössä Saloon 17.-18.6.? Maasto vaatinee tällä kertaa tavallista enemmän ruista pohkeisiin, ikävä tieto tällaisen tasaisen tallaajan kannalta, joka yleensä vetää itsensä täysin hapoille jo ennen ykköstä..

Tarkoitus olisi taivaltaa kuudes osuus, elikkä 9.5 km aamun jo valjettua. Tavoitteena lienee joukkueen osalta, että kaikki pääsisivät maastoon ennen yhteislähtöä, omalta osaltani se legendaarinen 10 min/km alitus..

Snakster
05.06.2006, 13:08
No niin, taas on tullut SE aika vuodesta ja Jukola kolkuttelee jo ovella. Ketä muita lähdössä Saloon 17.-18.6.? Maasto vaatinee tällä kertaa tavallista enemmän ruista pohkeisiin, ikävä tieto tällaisen tasaisen tallaajan kannalta, joka yleensä vetää itsensä täysin hapoille jo ennen ykköstä..

Täällä ollaan vankasti lähdössä mukaan. Alunperin minulle oli kai kaavailtu kolmatta osuutta, mutta koska työ/opiskelu/muutto/remontti-hässäköiden takia ole rapakunnossa, olen itsekin toivonut kuudetta osuutta. Katsotaan miten käy. Sijoitustavoitteet meillä on siellä jossain 300 pinnassa.

DAF
05.06.2006, 18:59
Mukana yhdeksättä kertaa putkeen. Osuus 4, 5 tai 6 - treenaaminen on kyllä ollut olematonta, vain kolmesti olen päässyt metsään pohjiksi.

Snakster
12.06.2006, 21:43
Nyt sitten selvisi, että meikäläisen osuudeksi tuli aloitus. Siinähän on hyvänä puolena mm. se, että tietää lähtöajan etukäteen ja oman suorituksen jälkeen voi rauhassa seurata kisan edistymistä taskumatin kanssa. Tänään kävin Iltarasteilla hakemassa vähän tuntumaa ja kantapäässä olevaa rakkoa lukuunottamatta tuntui oikein hyvältä. Eli tykkijuoksu tiedossa. Pankaahan vedonlyöntikuponkeihinne numero 774.

Fanduli
13.06.2006, 08:47
Pankaahan vedonlyöntikuponkeihinne numero 774.

Täh? Onko Veikkaus ottanut myös Jukolassa käyttöön tämän formuloihin jo pitkään Kimin vuoksi toivotun "kuka keskeyttää ensimmäisenä?" -veikkauksen?

DAF
13.06.2006, 16:16
Shaatana, itse joudun kuin joudunkin kakkososuudelle. Nelisen vuotta sitten viimeksi lampputreenissä, voi olla melkoista samoamista..

Fanduli
14.06.2006, 08:58
Aika pahaan suuntaan kääntyi eilen illalla itsellänikin.. Kuutososuuden "kevyt" 10 km vaihtui nyt sitten "Långa Natteniksi", eli 3. osuus ja 12.6 km lamppu päässä, ei paljon naurata, ei! Kerran olen aiemmin juossut yöllä..

Snakster
14.06.2006, 09:19
Aika pahaan suuntaan kääntyi eilen illalla itsellänikin.. Kuutososuuden "kevyt" 10 km vaihtui nyt sitten "Långa Natteniksi", eli 3. osuus ja 12.6 km lamppu päässä, ei paljon naurata, ei! Kerran olen aiemmin juossut yöllä..

Meinaatko, että olette sellaisissa kahinoissa mukana, että tuolloin on vielä pimeää?

Fanduli
14.06.2006, 13:15
Meinaatko, että olette sellaisissa kahinoissa mukana, että tuolloin on vielä pimeää?

No takuuvarmasti ainakin meikäläisen päässä on aika pimeää tuohon vuorokauden aikaan. Tottahan se on, että kyllä kolmen jälkeen alkaa jo kummasti valo kajastamaan. Itse laskeskelin, että ehkä kaiken mennessä putkeen, voisin jopa jo kolmelta olla metsässä.

timosusi
16.06.2006, 10:04
Jos olisin suunnistuksen korkeintaan satunnainen harrastaja niin olisin kovin tyytyväinen alkupään osuudesta: metsässä ei ole kovin pimeää (mutta kuitenkin elämyksellisen hämärää), ja vastavuoroisesti ilma on mukavan viileä. Sitä vastoin jos on jonkun turistijoukkueen ankkuri niin joutuu tarpomaan pitkän keikan paahtavassa helteessä huonosti nukutun yön jälkeen.

Toivottaisin kaikille malttia mukaan, kävin keväällä suunnistamassa viereisessä maastossa, ja sen ja vanhojen kisa-alueen karttojen perusteella sanoisin että kisasta tulee haastavin sitten Siuntion -98. Mäet on todella jyrkkiä ja yleensä Angelniemen Ankkurien kisoissa ei jätetä alueelle tyypillisiä vaikeita pienipiirteisiä alueita käyttämättä ratasuunnittelussa. On luvattu tosi kuumaa keliä joten kannattaa juoda (ei välttämättä olutta) paljon enemmän kuin janottaa.

Ja jos uralla tiellänne köntystää joku kakkososuuden punkero niin huutakaan vaan reilusti latua, väistän kyllä.

Lawless
16.06.2006, 10:25
Mäet on todella jyrkkiä ja yleensä Angelniemen Ankkurien kisoissa ei jätetä alueelle tyypillisiä vaikeita pienipiirteisiä alueita käyttämättä ratasuunnittelussa.Anteeksi pikkutarkasta toiminnasta, mutta kyseessähän on Angelniemen Ankkuri. Esim. Alajärvellä on puolestaan Ankkurit.

Fanduli
16.06.2006, 10:39
Toivottaisin kaikille malttia mukaan, kävin keväällä suunnistamassa viereisessä maastossa, ja sen ja vanhojen kisa-alueen karttojen perusteella sanoisin että kisasta tulee haastavin sitten Siuntion -98. Mäet on todella jyrkkiä ja yleensä Angelniemen Ankkurien kisoissa ei jätetä alueelle tyypillisiä vaikeita pienipiirteisiä alueita käyttämättä ratasuunnittelussa.

Niinpä niin, itse kauhuissani lueskelin tuolta kisasivustolta (www.jukola2006.net) maastokuvausta: Erittäin pienipiirteistä korpimaastoa, jota halkoo vain muutama tie ja yksi suurempi peltoaukea. Polkuja avokalliomaastossa on todella vähän. Eli tarkoittanee sitä, että jos hetkeen ei tiedä, missä tarkalleen ottaen on, niin siitä hetkestä taitaa tulla sitten todella pitkä..

Mutta toisaalta, tosimieshän pistää kartan rullalle ja ottaa sopivan selän maalitaulukseen. Siitä sitten toivomaan, että rastikoodit täsmää! Ja siinä vaiheessa kun kyseinen veturi alkaa viemään viimeisetkin mehut tankista, niin vaihdetaan selkää ja toivotaan uudelleen..

kamrat
19.06.2006, 08:36
Kommentti kotikatsomosta...kun tuli lasten takia herättyä sunnuntaina pahuksen aikaisin ja katsottua telkkarista Jukolan viimeinen osuus suorana.

Olipa pahuksen mielenkiintoiseksi saatu lähetys sen reaaliaikaisen seurannan avulla. Kuvassa siis näytettiin suunnistuskarttaa, jossa etenevät suunnistajat näkyivät reaaliaikaisesti. Vielä kun selostajana oli ratamestari tai ties mikä, joka tuntui tuntevan maaston kiven tarkkuudella ja osasi kertoa optimaaliset reitit ja ratkaisupaikat, niin tuossahan oli jännitystä ilmassa.

Tietysti myös lopun takaa-ajotilanne teki asetelmat jännittäviksi, joissa tuo karttaseuranta pääsi oikeuksiinsa.

Ainut miinus: tekniikka on nyt korvannut pusikossa kuiskivan Pekka Oksalan.

Snakster
19.06.2006, 12:36
Olipahan perkeleen raskas maasto ja meinasi jossain välissä jo alkaa ne mäet tympiä. Suurin piirtein Kunnialla päästiin kuitenkin aloitusosuus läpi ja sijoitus oli siinä puolivälin paikkeilla, kuten etukäteen arvelinkin. Ikävä kyllä jouudin muutaman keskisuuren pummin sekä lopun hyytymisen takia maksumieheksi vedossa, jossa panoksena oli Veterano-pullo.

Ja tosiaa, kuten yllä todettiin, niin tuo satelliittipaikannussysteemi teki homman seuraamisesta erittäin mielenkiintoista samoin kuin kaikkien joukkueiden väliaikojen näkyminen netissä ja puhelimista. Jälleen kerran huikea tapahtuma.

Fanduli
19.06.2006, 12:46
Kyllähän tuo gps-tekniikka on suorastaan mullistanut näiden viestisuunnistusten seuraamisen. Hommahan meni niin, että joidenkin osuuksien ennakolta kahdellekymmenelle kärkiporukalle annettiin kevyet tunnistimet matkalle mukaan ja heidän menoaan pystyttiin sitten seuraamaan livenä sekä kisakeskuksessa että tv:n kautta. Ja koko seurannasta teki niin loistavan juuri tämä asiantunteva kommentointi.. Kieltämättä se voittajajoukkueen toiseksi viimeisen rastin hapuilu oli todella herkullista seurattavaa! Mitähän mahtoi VeVe:n Tero Föhrin päässä liikkua, kun kuuli siinä pummatessaan niin selkeästi kisakuulutuksen ja varmasti siitäkin tiesi, että Kalevan Rasti lähestyy uhkaavasti!

Itselläni kolmas osuus meni yllättävänkin pirteästi, toki on myönnettävä, että maasto oli fyysisesti todella rankka. Pahimpia paikkoja oikeastaan olivat ne lukuisat louhikkoiset mäet, joissa sai olla tosi tarkkana jalkojensa kanssa.

Snakster
19.06.2006, 13:01
Pahimpia paikkoja oikeastaan olivat ne lukuisat louhikkoiset mäet, joissa sai olla tosi tarkkana jalkojensa kanssa.

Nämähän olivat avausosuudella paikkoja, joissa letka meni jopa hiljempaa kuin ylämäissä, ja jos uskallusta itsellä riitti, niin hakemalla omat ajolinjat ja päästelemällä surutta, sai kuitattua aika kivasti sijoja omaksi eduksi.

Ensi kertaa kun olin aloittamassa, niin yllätyin kyllä siitä miten hiljaa siellä muutankin paikoitellen mentiin eikä ohi päässyt millään. Näinpä arvoon arvaamattomaan nousee se ekan kilsan tykitys, että pääsee mahdollisimman hyville sijoille letkoissa heti alkuunsa.

calvin
19.06.2006, 14:44
Kieltämättä se voittajajoukkueen toiseksi viimeisen rastin hapuilu oli todella herkullista seurattavaa! Mitähän mahtoi VeVe:n Tero Föhrin päässä liikkua, kun kuuli siinä pummatessaan niin selkeästi kisakuulutuksen ja varmasti siitäkin tiesi, että Kalevan Rasti lähestyy uhkaavasti!.

En voi kuin yhtyä edellisiin kirjoittajiin. Kyllä tuo gps-seuranta toi aivan loistavan lisän kisan seurantaan ja kilpailukeskuksessakin katsojat hiljenivät lähes täysin seuraamaan että mokaako Föhr todellakin voiton vielä toiseksi viimeisellä rastilla. Myös kolmannen osuuden KR:n ja Deltan pummi putkipätkän jälkeisellä ensimmäisellä hajontarastilla oli melkoista herkkua kisojen seuraajille, viimeinkin lähes reaaliaikaisesti katsojat pääsivät seuraamaan miten ratkaisuja metsässä syntyy. Ja kun itse tein samalla osuudella ja samalla rastilla lähes identtisen virheen niin jonkin verran tunsin myötätuntoa Tölkköä kohtaan katsellessani eilen kisan parhaita paloja nauhalta.

Itselläni kolmas osuus meni yllättävänkin pirteästi, toki on myönnettävä, että maasto oli fyysisesti todella rankka. Pahimpia paikkoja oikeastaan olivat ne lukuisat louhikkoiset mäet, joissa sai olla tosi tarkkana jalkojensa kanssa.

Joo, nilkat oli kipeät kisan jälkeen, sen verran alamäet otti jalkojen päälle. Juomapisteitä olisi saanut olla kolmannella osuudella pari lisää, ensimmäisen ja toisen juomapaikan välissä alkoi nesteet loppumaan. Saattoi tosin olla että joku juomarasti jäi minulta huomaamatta...

Rafael
28.10.2006, 15:43
Tämän vuoden Jukolan pettymykset on nielty. Salon pettymys oli ilmeisesti se, joka jokaiselle joskus kohdalle osuu, eli huonoin Jukola koskaan.
Pitkään se toipuminen kesti.

Nämä syksyn ja kohta saapuvan talven pimeät illat ovat niitä, joilla ne erot ensi kesänä kilpaveljiin taas tehdään. Mikä sen mukavampaa, kun miettiä ensi kesäkuussa usvaisessa suviyössä, että oliko se viime talven pitkien lenkkien perua, kun kaveri jäi Simpsiön vuoren rinteeseen haukkomaan henkeään.

Valmistautuminen yhteen urheilun hienoimmista tapahtumista on jo käynnissä täällä päin. Tosin päätähtäin on jo kotiseudulla kirmattavassa Tampere-Jukolassa, joka juostaan 2008.

Lapualla on ensi vuonna haastetta taas kerrakseen. Simpsiön vuoren rinteisiin kätkeytyy monta rastia ja niissä rinteissä ei tee mieli ruveta pummimaan ja kartoittamaan ylimääräistä.
Vanha kartta 1979 juoksusta Lapuan Jukolasta:
http://www.jukola.com/jukola/kartat/j1979_ju_5.jpg

Maasto ei luonnollisesti ole hirveästi muuttunut. Joitakin polkuja on tietty tullut lisää, hakkuita ja länsirinteeseen tullut laskettelurinne/-keskus.
Virkiä-Jukolan nettisivu:
http://www.jukola2007.net/virkia/jukola.nsf/sp?Open&cid=ContentA3829

Muita suunnistajia, jotka tähtäävät kovasti taas ensi kesän Jukolaan?

DAF
17.05.2007, 22:31
Kohta meikäläisen kymmenes Jukola putkeen, treenaus on ollut lajitreeniä ja lippu kyllä kohtuullisesti löytyykin, mutta kunto on mitä on... onneksi tavoitteena vain läpitulo ja ehkä sijoitus tonnin sakkiin. Onko Jukolaan lähtijöitä? Polttelisi jo päästä taikayön tunnelmaan.

Rafael
17.05.2007, 22:45
Onko Jukolaan lähtijöitä? Polttelisi jo päästä taikayön tunnelmaan.

Kovasti jo täälläkin päin Jukolaa odotetaan. Suunnistuksellisesti on ollut yksi parhaista keväistä, mutta vauhtikestävyys ei ole vielä parhaalla tasolla. Tosin hyvä suunnistus johtuu varmaankin alhaisemmasta vauhdista. Esim. viime kesänä tuli oltua sen verran kovassa kunnossa, että taito ja vauhti ei kulkenut käsi kädessä. Vieläkin on hampaankolossa Salo-Jukolasta. Kolmososuuden haluan Lapualla ottaa uudestaan. Huomion arvoista on se, että jos nyt ei aivan kamalaa pilvimassaa taivaalle keräänny, niin koko yön voinee Lapualla vetää ilman lamppua. Tai ainakin ledilamppu riittää, sekin vain kartanlukuun.

Rafael
28.05.2007, 19:49
Tänään lupauduin haastavalle pitkän yön osuudelle. Eli siis kolmososuudelle. Tänä vuonna kolmososuus on hajonnasta riippuen 13.7-13.9 kilometriä. Toivoa sopii, että ratamestari ei ole yhtä sadistinen kun viime vuonna. Simpsiönvuoren rinteitä en viitsisi ruveta ylös-alas kapuamaan. Rupesi heti fiilis kasvamaan, kun sai tietää lähtevänsä metsään juuri parhaimman yön aikaan.

Katsoja
04.06.2007, 08:24
Oma kohtaloni näyttää olevan tänäkin vuonna avaus. Viime vuoden avaus oli ehkä elämäni toiseksi surkein Jukola suoritus (empä jaksa laskea monesko, mutta reippaat 20 Jukolaa on kontattu), jota lähdetään parantamaan. Tämän ei pitäisi olla kovin vaikeaa, vaikka starttaankin lähes + 10 kg tasoituspainoilla viimevuoteen verrattuna. Kaiken kukkuraksi en ollut viime vuonnakaan mikään kukkakeppi.

Oma sadistinen toiveen Jukolasäästä on, että olisi aivan käsittämättömän mustat pilvet Jukolan lähtöhetkellä. Ravakka ukkonenkaan ei tällaista raavasta miestä pahemmin haittaisi. Kunnon pimeys tekisi reipasta hajontaa myös häntäpään veljessarjoihin.

Snakster
10.06.2007, 23:26
Noniin, nyt selvisi sitten osuuskin mitä pitää lähteä tahkoamaan. Edellisvuosien pidempien osuuksien jälkeen tuntuu piristävältä lähteä kiskomaan neljättä osuutta, joka on pituudeltaan se 7,5-7,7. Toisaalta kyseessä on äärimmäisen tärkeä ratkaisusosuus, jolla minkäänlaisiin virheisiin ei ole varaa.

Muuten erittäin hyvällä fiiliksellä lähden matkaan ja kuntokin pitäisi olla kokolailla kohdallaan. Hienoa meininkiä tiedossa.

Cimbe
12.06.2007, 22:59
Tottahan toki Jukolaan, 14 kerta starttaan metsään. Snaksterin kanssa samassa joukkueessa taas taivalletaan ja uho ainakin on kohillaan... Osuus on vielä auki, kun mä meen minkä vaan.

Se tässä nyt vähän kismittää, että ei pysty tuolta Snaksterilta viemään mitään veto-pulloa, kun ollaan samassa joukkueessa. No ehkä km-ajasta jonkun saisi...

Itse kisasta totean, että pimeellä ne rinteet saattaa olla aika vaikeita. Se tietänee sitä, että tämmöiset kolmikymppiset läskitkin saattaa taidolla kuittaa satoja sijoja. Hyvä.

DAF
12.06.2007, 23:36
Näemmä se kuutososuus näyttäisi nasahtavan perinteiseen malliin. Jospa tänä vuonna sitten hieman viime vuotta paremmin, yhteislähtö lienee kuitenkin edessä.

Katsoja
14.06.2007, 11:35
Eilen iski kova kuume päälle. Mittari kävi lähellä 40:tä. Lääkäri täti ei ollut kovastikaan innostunut ajatuksesta, että starttaisin Jukolaan. Varmaksi olen omassa päässäni saanut, että avaus vaihtuu lyhyeen. Jo sekin ajatus syö rotan lailla. Kai tässä pitää henkisesti ryhtyä valmistautumaan siihen että koko kisa jää väliin.

Fiilis on kun Joulu olisi peruutettu.

Ruutuässä
14.06.2007, 18:59
Pari viikkoa sitten kaveri soitti, että kiinnostaisiko lähteä juoksemaan kun joku niiden joukkueesta oli perunut. Kerran aikaisemmin olen käynyt, kolme vuotta sitten Jämillä, jossa maasto oli vähän erilaista. Suunnistusta on tullut harrastettua käytännössä vasta tämä kevät noin kerran viikossa, ja kesä silloin kolme vuotta sitten, joten taidot on vielä vähän mitä on.

Onko porukalla tietoa millaista maastoa on tarjolla? Ilmeisesti kohtalaisen pienipiirteistä mutta kuitenkin ihan ok-vauhtista. Itselle pamahti ankkuriosuus, joten pituutta riittää ihan tarpeeksi ilman eksymisiäkin. Kunhan ei missään vaiheessa tipu totaalisesti kartalta niin hyvä tulee.

Rafael
14.06.2007, 20:03
Onko porukalla tietoa millaista maastoa on tarjolla? Ilmeisesti kohtalaisen pienipiirteistä mutta kuitenkin ihan ok-vauhtista. Itselle pamahti ankkuriosuus, joten pituutta riittää ihan tarpeeksi ilman eksymisiäkin. Kunhan ei missään vaiheessa tipu totaalisesti kartalta niin hyvä tulee.

Ok-vauhtista, jos ei ylämäkiä hirveästi ole. Turha toivo tosin, etteikö rinnettä olisi kiivettävänä. Ratamestari kommentoi, että Jukolan ratojen vaikeustasossa ei olla säästelty. Pääasiassa radat keskittyvät Simpsiön vuoren rinteisiin, jotka ovat pääsääntöisesti kangas-/kalliomaastoa.

Tässä kartta vuodelta 1979:

http://www.jukola.com/jukola/kartat/j1979_ju_huhtanen.jpg

Laskettelurinne on vuoren pohjoispuolella nykyään. Lisäksi jokunen tie on tullut lisää ja polkuja tietty. Lähtöalue on oikeassa alakulmassa pellolla.

Ruutuässä
17.06.2007, 21:07
Jukola onnellisesti takana ja oma osuuskin sujui mainiosti. Yhteislähdöstä lähtö ankkuriosuudelle ja letkoja sekä uria riitti. Reiluun puoleen matkaan asti piti ottaa aika varman päälle, mutta laskettelurinteen nousussa nostin vauhtia ja lopun rastit olivat selkeitä ja välit nopeita, joten pystyi käyttämään enemmän juoksuvoimaa. Rastipisteet olivat muilta osin välillä aika tarkkoja ja ilman uria ja suuria ihmismassoja aikaa olisi mennyt varmaan yli puoli tuntia kauemmin. Oman osuuden aika jäi nippa nappa alle kahden tunnin, mutta tuskin paremmin olisi voinut mennä. Joukkueen sijoittui 700 paremmalle puolelle.

Onneksi ei tullut superkaksaria veikattua, olisi mennyt joukkueet väärin päin. Ei olisi kyllä uskonut, että Kalevan Rasti nousee niin ylivoimaiseksi voittajaksi, mutta se vain osoittaa sen, ettei ensimmäisen osuuden sijoituksella ole paljonkaan merkitystä.

DAF
17.06.2007, 21:52
Ihan kivasti löytyi lippu meikäläiselläkin, nyt on sitten se jo vuosia sitten asetettu tavoite täynnä, eli kymmenen Jukolaa putkeen. Eiköhän putki jatku ensi vuonnakin. Oli kyllä suunnistuksellisesti vaikein Jukola meikäläisen aikaan, mutta ehkä juuri siksi otti tarkasti ja rastit löytyivät. Maaston pienipiirteisyyttä kuvaa hyvin se, että kolme hajontarastia mahtui ihan sujuvasti samaan rastiympyrään muutamassakin kohtaa.

Onnittelut myös kasvattajaseuralle kolmannesta voitosta neljään vuoteen, melkoista hegemoniaa alkaa KR kehittää.

Snakster
18.06.2007, 12:45
Ihan hyvin tuo tosiaan sujui ja oman joukkueen suorituskin oli heikosta alusta huolimatta melkein tavoitteiden mukainen. Itse onnistuin tarkalla suorituksella nostamaan neljännellä osuudella sijoitusta 122 pykälää ylöspäin, mikä oli ihan kelpo veto, vaikka vauhdin ja yhden virheen verran jossiteltavaa jäikin. Mukavasti tuo taas motivoi treenaamaan.

Lisäbonuksena mainittakoon se, että kun koko viikonlopun ajan palloili kilpailukeskuksessa, niin on taas sanottava, että on ne naiset vaan perkele nättejä tuossa tapahtumassa.

Katsoja
18.06.2007, 17:14
Kamalin Jukola on sitten takana ;-) Pitää sanoa, että oli hienoa seurata Jukolaa TV:stä ja netistä yhtäaikaa. Väliilä tuntui, että olen paremmin tilanteesta selvillä kuin ammattitaitoinen selostaja kaksikko.

TV lähetys oli hieno. Kamera olisi voinut maata pidempään tuloslistan kanssa ainakin ensimmäisten osuuksien maastorasteilla. Varsinkaan Viherkentän kuiskausosuuksien aikaista taidekuvan näyttämistä en ymmärtänyt. Pikkasen enemmän olisi voinut näyttää gps -seuranta kuvia. Hieno idea oli se, että nyt näytettiin seurantaa ensimmäisilä osuuksila valkoisen päällä.

Nettissä oli mahdollisuus seurata kolmea kameraa. Kuvittelin, että ne olisivat olleet metsä rasteja, mutta ainakin venloissa ne olivat kilpailukeskusta kuvanneita kameroita.

Kyllä Jukolasta saa hienon TV spektaakkelin, jos halutaan. Tiivistetty jälkilähtetys voisi olla todella hieno.

Lawless
18.06.2007, 17:35
Kyllä Jukolasta saa hienon TV spektaakkelin, jos halutaan. Tiivistetty jälkilähtetys voisi olla todella hieno.No kyllä joo, mutta radiosta kuultuna jännitystä on mielestäni enemmän. Kaikenlaiset oksan rasahdukset ja Pekka Oksalan kuiskaamiset muistuvat mieleen vuosien takaa. Olihan siinä omanlaista tunnelmaa seurata radiolähetystä yöllä. :) Saisikohan muuten TV-kameran jokaiselle rastille, kun niistä saa nykyään tehtyä niin pieniä ja huomaamattomia?

Kolokettu
18.06.2007, 18:22
Jukola tuli itsekin juostua ja aivan mukava tapahtumahan tuo... Hienosti myös suunnistuksesta on gps-paikantimien ja tv-rastien avulla saatu viihdyttävä tv-lajikin...

Mieleen jäi vain kisapaikalla viestin loppuratkaisujen ollessa käsillä paikan päällä olevan kuuluttajan selostus: "Ja nyt Mats Haldin vetää oikealta ohi toiseksi viimeisestä rastista! Mutta nyt korjaa kurssiaan ja löytää rastin. Kakkostilaa ei enää uhkaa mikään! "

Suunnilleen noin se meni. Ihmettelenpä vain, että miksi kuulutus kertoi Haldinin virheen ohimenoineen kaikkineen. Kuulutushan kuului metsässäkin useampaan kilometriin, ja Haldinhan oli ihan kisapaikan juurella... Voihan olla ettei Haldin edes kuullut sanaakaan, mutta mietinpä vain että jos itse menisin metsässä ja maalissa huudeltaisiin että nyt menin oikealta ohi rastista, niin kaippa virhe olisi helppo korjata...

Tämä tuskin ratkaisi mitään, mutta pahimmassa/parhaimmassa tapauksessa olisi voinut ratkaista paljonkin...

Tärkeintä on kuitenkin saada parhaat ensin metsästä pois, ei kertoa yleisölle ja samalla suunnistajalle itselleen niin monisanaisesti mistä rastin löytää...

Kolokettu
18.06.2007, 18:32
Saisikohan muuten TV-kameran jokaiselle rastille, kun niistä saa nykyään tehtyä niin pieniä ja huomaamattomia?

Kyllä ne tuolla olivat vaan vielä aika julmettuja, mutta tietysti tekniikka pienentyy kooltaan jatkuvasti...

En kuitenkaan usko että näin käy lähitulevaisuudessa.

DAF
18.06.2007, 18:39
Suunnilleen noin se meni. Ihmettelenpä vain, että miksi kuulutus kertoi Haldinin virheen ohimenoineen kaikkineen. Kuulutushan kuului metsässäkin useampaan kilometriin, ja Haldinhan oli ihan kisapaikan juurella... Voihan olla ettei Haldin edes kuullut sanaakaan, mutta mietinpä vain että jos itse menisin metsässä ja maalissa huudeltaisiin että nyt menin oikealta ohi rastista, niin kaippa virhe olisi helppo korjata...

Tämä tuskin ratkaisi mitään, mutta pahimmassa/parhaimmassa tapauksessa olisi voinut ratkaista paljonkin...

Tärkeintä on kuitenkin saada parhaat ensin metsästä pois, ei kertoa yleisölle ja samalla suunnistajalle itselleen niin monisanaisesti mistä rastin löytää...

Viime vuonnahan Föhrin Terolle meinasi käydä samat voittotaistelussa, ja Kettus-Tero lähestyi salamana. Tuolloin kuuluttaja sanoi "ollaanpa nyt ihan hiljaa ja katsotaan tämä tilanne" tms., eli ei kertonut kuka koukkaa ja mihin. Aika erikoista, jos ei tätä tänä vuonna tajunnut. Itsellä jäi kuulutukset kuuntelematta, kun valmistauduin jo omaan suoritukseen.

Kolokettu
18.06.2007, 23:06
Viime vuonnahan Föhrin Terolle meinasi käydä samat voittotaistelussa, ja Kettus-Tero lähestyi salamana. Tuolloin kuuluttaja sanoi "ollaanpa nyt ihan hiljaa ja katsotaan tämä tilanne" tms., eli ei kertonut kuka koukkaa ja mihin. Aika erikoista, jos ei tätä tänä vuonna tajunnut. Itsellä jäi kuulutukset kuuntelematta, kun valmistauduin jo omaan suoritukseen.

Joo ja itsekin olin juuri herännyt ja melkoisen unenpöpperössä olin, mutta tuskinpa silti harhoja kuulin...

Viime vuonna en ollut "livenä" kuulutusta kuuntelemassa, mutta jälkeenpäin kuulin kuinka jännäksi tilanne meinasi mennä... Silloin juuri Föhr oli kuullut kuulutuksesta että pummia tulee, mutta itseäni se tilanne tuskin olisi ainakaan helpottanut, vain saanut säntäilemään minne sattuu... No minua ja Föhriä ei ehkä kannata suunnistuksessa verrata yhtään mihinkään, mutta joka tapauksessa tämä tämän vuoden Halden-Haldin kuulutus jäi vähän kaivelemaan...

Rafael
19.06.2007, 20:34
Aijjai. Viime vuoden karmiva Jukola on taakse jäänyttä elämää. Tänä vuonna meni loistavasti. Kolmososuudella pummia kertyi yhteensä noin kaksi minuuttia. Ei paha. Hymyssä suin sai metsästä vaihtoon päästellä, koska juoksukin kulki todella hyvin ja energiaa oli vielä varastossakin. Ainoa mikä metsässä vitutti oli kyselijä-heikit. Muutamakin kaveri oli heti hihassa kiinni, kun olivat tulleet ensin väärälle hajonnalle perässä. Ei todellakaan kiinnostanut ruveta neuvomaan. Sen ymmärrän, jos on etsinyt kymmeniä minuutteja rastia, mutta se vituttaa, että ensin peesataan ja sitten ruvetaan kyselemään heti kun tullaankin väärälle rastille.

Tästä on hyvä jatkaa "koti-Jukolaan" ja ensi vuoteen. Ensi vuonnahan Jukola käydään Tampereella, Teiskon Kaanaassa. Luvassa on silloin todella vaihteleva ja varmasti vaativa maasto. Sitä odotellessa.

Katsoja
22.04.2008, 19:48
Nyt sitten on kaivettu tossut naftaliinista ja käyty niitä muutaman kerran jo ulkoiluttamassakin. Viime vuoden Jukola jäi sairasteluiden vuoksi väliin, niin polte taikayöhön on jo aivan valtava. Harjoiteltukin on enemmän kuin vuosiin (ei tarkoita määrissä vielä paljoa ;-)).

Mitenkäs muut palstalaiset; jokos kausi on avattu?

Rafael
27.04.2008, 10:37
Mitenkäs muut palstalaiset; jokos kausi on avattu?

Pienten sairastelujen jälkeen ollaan pikku hiljaa pääsemässä vauhtiin. Aika pitkiä ja kovatehoisia reenejä on tullut vedettyä. Ihan sen vuoksi, koska tiedän aika tarkkaan maaston vaativuuden. Teiskon maasto on hienoa. Todella vaihtelevaa metsää ja maastopohjaa ja saattaa rata osua paikoitellen jopa aivan aarnimetsäalueelle. Tosin en aivan varma tuosta ole. Myös korkeuseroja löytyy kiitettävästi.

Tampereen korkeuksilla ja Kaanaan aika synkissä metsissä on yöllä kaiken lisäksi kyllä miltei pimeää. Mahdollinen pilvisyys ja vesisade tekisi yön osuuksista vielä enemmän oikeaa yösuunnistusta. Toisin kun esim. viime vuonna Lapualla. Huippujoukkueiden osalta nähdään kärjessä myös varmaan normaalia enemmän vaihteluja, sillä selkä ja edes valo ei Teiskossa kovin pitkälle loista ja moni joutuu tekemään paljon omia ratkaisuja.

On ihan mukava kun kerrankin voi lähteä oman osuuden jälkeen suoraan kotiin. Kotona voi syödä ja juoda hyvin sekä laittaa telkkarin päälle ja seurata kisa loppuun kotisohvalta. Myöskään kisapaikalle ei tarvitse tulla vielä puolilta päivin. Varsinkin Salon helteessä pari vuotta sitten osuutta edeltävä sekä jälkeinen aika olivat todella nihkeitä. Puolet energiasta tuntui katoavan jo silloiseen helteeseen.

Ruutuässä
03.06.2008, 22:12
Puolitoista viikkoa aikaa, joten herätellään ketjua vähän. Meikäläisellä on edessä tänä vuonna kolmas Jukola, edelliset olivat viime vuoden Virkiä-Jukola ja vuoden 2004 Jämi-Jukola. Jämillä juoksin viitososuuden ja Lapualla ankkurin, tänä vuonna pääsen kokemaan avausosuuden tunnelman. Suunnistuskertoja on takana tänä kesänä ehkä 15-20 ja rytmi alkaa pikku hiljaa löytyä, vaikka viime aikoina olen ehtinyt käydä vain kerran viikossa.

Joukkueena meillä on tänä vuonna firman jengi, koska työnantajamme sponssaa ankkuriosuutta. Joukkueessa on paljon eritasoisia menijöitä ja sijoituksella ei ole väliä, mutta tietenkin oma tavoite on onnistua samalla tavalla kuin viime vuonnakin. Yhteislähtö olisi tietysti kiva välttää ja periaatteessa se on hyvin mahdollistakin. Onneksi oman osuuden jälkeen voi seurata kilpailua screeniltä, eikä tarvitse huolehtia nukkumisesta tai muustakaan.

Vähän jännittää se, että miten malttaa mennä heti alussa. Yleensä vauhti on kova ja helposti tulee juostua epämääräisemmällä suunnistuksella. Viime vuonna ankkuriosuudella oli jo niin selkeitä uria, että riitti kun juoksi sinne päin. Harvoin tulee suunnistaessa juostua alle 7,5 minuutin kilometrivauhtia. Ensimmäisellä osuudella metsä on kuitenkin koskematon ja pitää mennä tarkasti.

Miten muiden valmistelut sujuu? Mille osuuksille porukkaa on menossa?

mantsuboy
03.06.2008, 23:16
Hyvältä näyttää Jukolan tiimoilta! Reippaasti yli kolmenkymmenen startin puolella ollaan, Kaanaassakin jo toista kertaa, kuten viime vuonna Lapualla. Kaikki mahdolliset osuudet on takana ja moni niistä useita kertoja juostuna.

Kävi Jukolassa sitten miten tahansa, Stanley Cupin malja tuodaan joka tapauksessa Viherpuistoon!

Rafael
04.06.2008, 09:31
Miten muiden valmistelut sujuu? Mille osuuksille porukkaa on menossa?

Valmistelut sujuu ihan hyvin. Suunnistus on tosin ollut aavistuksen hapuilevaa viime aikoina. Kolmososuutta pukkaa jo lähes perinteiseen malliin. Mielenkiinnolla odota perinteistä teiskolaista vaihtelevaa maastoa. Fyysiseltä rankkuudelta tänä vuonna lähennellään varmasti Salo-Jukolaa.

Jos aikaa ja mahdollisuus on, niin Tampereella on ensi viikolla todella hyvät mahdollisuudet hyviin Jukola-harjoituksiin Tampereen Iltarasteilla. Sekä maanantain että keskiviikon tapahtumat ovat todella haastavissa maastoissa!

Katsoja
04.06.2008, 11:30
Vähän jännittää se, että miten malttaa mennä heti alussa. Yleensä vauhti on kova ja helposti tulee juostua epämääräisemmällä suunnistuksella. Viime vuonna ankkuriosuudella oli jo niin selkeitä uria, että riitti kun juoksi sinne päin. Harvoin tulee suunnistaessa juostua alle 7,5 minuutin kilometrivauhtia. Ensimmäisellä osuudella metsä on kuitenkin koskematon ja pitää mennä tarkasti.

Hyvin sun pitää vetää, jotta avausosuudella metsä on koskematon. Siltikin sielä on daamien tekimiä uria jo valmiina. Itse olen useita avauksia juossut sijolla 800 ja huonommin. Joka kerta on ollut kiitettävää valtatietä tarjolla.

Oma osuuteni on avaus (ainakin vielä), jota odottelen suunnattomalla innolla. Viime vuosi jäi sairastelun takia väliin ja kohtuu pitkä Jukolaputkikin meni poikki. Onneksi 84 alkanut Jukolaputki oli jo aiemmin katkottu. En ole kyllä koskaan muulloin seurannut Jukolaa yhtä tarkkaan. Käytössäni oli 3 tietokonetta ja TV. Välillä tuntui, että tiesin viestin tilanteen paremmin kuin selostamo. Silti olen mieluummin juoksemassa kuin huippuvarustellussa katsomossa.

Kyllä se Jukola taitaa olla suunnistajan joulu ja Smolkku pikkujoulu

Snakster
04.06.2008, 15:48
Kolmososuutta lähdetään vetämään. Kunnon pitäisi olla kohtalaisella tolalla ja suunnistuskin on sujunut ihan hyvin, joten jonnekin sinne 1.45 kieppeillä yritän tuon pätkän hilpaista. Sillä ollaan varmaan osuusajoissa jossain 300 paremmalla puolella ja toivottavasti joukkuekin on siinä vaiheessa noilla tietämillä. Katsellaan.

Ruutuässä
12.06.2008, 11:16
Näyttäisi tulevan ainakin kunnon keli Jukolaan. Tampereen alueelle luvataan aika reippaan näköisiä vesisateita illaksi ja yöksi. Metsässä voi olla yöllä aika synkän oloista. Meidän joukkueen numero näyttää olevan 1406, joten aika paljon saa taistella, että pääsee hitaista letkoista ohi. Osuuteen tulee menemään aikaa todennäköisesti muutama minuutti enemmän kuin pitäisi.

Katsoja
12.06.2008, 16:53
Näyttäisi tulevan ainakin kunnon keli Jukolaan. Tampereen alueelle luvataan aika reippaan näköisiä vesisateita illaksi ja yöksi. Metsässä voi olla yöllä aika synkän oloista. Meidän joukkueen numero näyttää olevan 1406, joten aika paljon saa taistella, että pääsee hitaista letkoista ohi. Osuuteen tulee menemään aikaa todennäköisesti muutama minuutti enemmän kuin pitäisi.

Olen myös avaaja ja jonkin verran pienemmällä rintanumerolla varustettu, joten tullen olemaan yksi ohitttavistasi ;-)

Tuota synkkää ja sateista keliä olenkin jo moneen Jukolaan manaillut (toivonut). Toivottavsti yön ajan taivas on pilvessä. Tällöin seikkailijat harrasteporukoissaan saavat merkittävästi lisää haastetta. Tämähän meille vatsakkaille yöntaitajille vaan passaa. Myös kärjen järjestykseenkin pidempi pimeys ja liukkaus tuo mukavaa lisämaustetta. Kovalla sateella ja/tai sumulla huippuvalojen ja perusvalojen tasoerokin pienenee.

Järjestäjiä tietysti käy vähän sääliksi, kun merkittävä osa kisamakkaran purijoista jää teltoilleen tai peräti kotiin. Itselläni on sen verran iso reppu, että siihen mahtuu vaatetta myös huonommallekin kelille.

Rafael
14.06.2008, 13:17
Kohta starttaa maailman suurin viestisuunnistustapahtuma kunnolla, kun Venlojen viesti lähtee miltei tuhannen joukkueen voimin Tampereen Teiskon maastoon. Niille jotka ovat suunnistusta seuranneet viimeksi koulun liikuntatunnilla, voisi olla ihan piristävää seurata Venlojen ja Jukolan viestiä tänään Urheilukanavalta. Nykytekniikalla on hyvä seurata sitä, kuinka huippuunsa viritetystä lajista oikeasti on kyse. Tänään saattaa eroja tulla yllättävänkin paljon ja hämäläinen maasto saattaa olla varsinkin ulkomaalaisille joukkueille aika hankalaa. Taito ja huolellisuus korostuu tämän vuotisessa maastossa, vaikkakin maasto on myös fyysisesti raskas.

Katsoja
24.06.2008, 13:15
Mitenkäs arvoisilla palstalaisilla Jukola sujui?

Vedonlyönnin näkökulmasta olin aivan metsässä niin Venloissa kuin Jusseissakin. Eivät voittajat kuuluneet kakkos- tai kolmossuosikkeihini.

Oma juoksu meni melkolailla odotetusti. Rintanumeroon nähden meni reilut 200 äijää ohi ja tavoite vaihtaa tuhannen joukossa meni siinä. Aikaa meni jonkin verran enemmän kuin ennakkoon odottelin, mutta ero maagiseen tonniin oli kuitenkin säällinen. Onneksi seurakaverit korjasivat aloittajan kesken jääneen työn.

Muutoinhan oli jälleen maino Jukola. Itseäni riepoi eniten kilpailukeskuksessa pitkät kävelymatkat. Jos näin vähällä valittamisella pääsee, niin hienosti on järjestelyt ovat menneet.

Telkkarilähetyksen ohjauksessa ja kuvavainnoissa olisi vielä kehitettävää. Ainakin Viherkentän radio-osuudet voisi jättää ensivuonna pois.

Cimbe
12.06.2009, 19:57
Jahas, on taas keskikesä kun huomenna juostaan Jukolan (ja Venlojen) viesti. Vesisateessa taitaa tänä vuonna miesten viesti mennä ja mikäs sen mukavampaa. Vielä kun "annettiin" kolmososuus eli ns. pitkä yö, niin johan tässä alkaa pikkasen hirvittää. Nooh, onneksi en ole seuran ykkösjengissä eli ei tarvi ehkä ihan niin veren maku suussa tempoa Mikkelin metsissä.

Mitenkäs palstan muut metsämiehet ja -naiset, onko Jukola ohjelmassa?

Ruutuässä
19.06.2010, 09:33
Hiljaista on tässä ketjussa ja niin näyttää olleen viime vuonnakin. Kai joku sentään on lähdössä? Itsellä edessä pitkä yö, josta voi tulla todella pitkä. Kärjen vauhdiksi ennustetaan kai jotain 7,5 min/km. Maasto on ilmeisesti sekä äärimmäisen tarkkaa että fyysisesti raskasta. Noususumma esimerkiksi avausosuudella on suurempi kuin hiihdon sm-kympillä.

Voittajasuosikkina kisaan lähtee nähdäkseni Kalevan Rasti, vaikka viime vuotinen Kristinsand OK on varmasti myös kova. Jotain Veikkauksen päivän trioon pitää laittaa, vaikka usein nämä ovat menneet miten sattuu. Ruotsalaisista ja norjalaisista joukkueista kun ei osaa sanoa sitäkään vähää, mitä suomalaisista.

DAF
21.06.2010, 11:39
Tulihan tuolla oltua. 13. Jukola mulla putkeen, aivan ylivoimaisesti vaikein ja raskain, vaikka oman suorituksen suhteen ok menikin. Avauksessa oli kerrankin kivaa olla, kun sai suunnistaa loppuun asti. Jos kärki meni avauksessa 8 min/km, se kertoo paljon vaikeudesta. Huikeita pummeja ihan kärkijoukkueillakin, gps-käppyröitä tuolla:

http://www.tulospalvelu.fi/gps/201006jussi3/ Tuosta linkistä Stora Tuna IK:n käppyrä ja rastiväli 14-15, ainakin 25 minuutin kierros. Alkaa noin kellonajassa 3.00.

Toinen vastaava http://www.tulospalvelu.fi/gps/201006jussi6/ IFK Lidingö ja alkaen noin kello 5.57, rastiväli 14-15.

Kolmas hyvä http://www.tulospalvelu.fi/gps/201006jussi3/ Leksands OK rastivälin 6-7 lopussa vartin pummi.

Lohdullista nähdä, että kärkipään ryhmätkin ovat joskus täysin hukassa.

Snakster
22.06.2010, 02:48
Olipahan kylla hieno tapahtuma jalleen kerran ja hienoa, ettei olla lahdetty menemaan harrastelijoitten ehdoilla, vaan jaksetaan panostaa kunnon suunnistusratoihin.

Oma suoritus naytti karahtavan jo siihen, etta ekalla osuudella tuli heti ekaa rastia pyorahdettya ehka noin 7 minuutin verran. Sen jalkeen oltiinkin sitten sellaisilla sijoilla, joissa letkat menivat todella hiljaa ja ohittaminen on tunnetusti kohtalaisen haastavaa. Onneksi reilut pari sataa sijaa sai sentaan kelattua kiinni loppuosuudella. Seuralla tulikin sitten paras sijoitus sitten vuoden -94, jolloin itse toin jengin ankkurina maalin vahan yli 200. Nyt mentiin sitten suurin piirtein 300 kieppeille, mita voidaan tallaisen keski-ikaisten aijien harrasteluporukan suoritukseksi pitaa ihan hyvana.

Olikin sitten kiva lahtea melkein suoraan Jukolasta toisella puolelle maapalloa, mutta taalla on onneksi ihan kiva palautella.

Travel Boss
15.06.2011, 14:27
Jukolan kutsu voimistuu päivä päivältä ja tulevana lauantaina Jukolan viestin lähtölaukauksen on tarkoitus kajahtaa.

Harrasteporukalla ollaan menossa nyt toiseen Jukolaan ja vakaa tarkoitus on parantaa sijoitusta viime vuotisesta. Tosin tuhannen huonommalle puolelle tulemme sijoittumaan joka tapauksessa, joten suoranaista menestymisen vaaraa ei ole. Itselle osui jo viime vuoden tapaan ja osaltaan sen vuoksi avausosuus eli lampun valossa saa taas painella.

Kevät on lenkkeilty ja paineltu kuntorasteilla yrittäen parantaa kartanlukutaitoja. Ehkä lisää järkevyyttä on löytynyt nimenomaan reitinvalintoihin ja maastonpiirteiden seurantaan, joten luottaivaisin mielin lähden parantamaan suoritusta.

Onko muita JA:laisia viikonloppuna viivalla??

Snakster
15.06.2011, 17:55
Kyllä on. Itse olen puolustamassa sijoitusta, joka niukasti oli päälle kolmensadan. Tosin voi olla, että pientä pudotusta tuosta tänä vuonna tulee, mutta saumat on varmaankin juuri sinne kolmensadan joukkoon, jos nappiin menee.

Itse vedän kolmososuuden, vaikka mieluiten olisin kyllä aloittanut, koska avauksen jälkeen on vielä yötä jäljellä kisan seuraamista ja virvokkeiden nauttimista silmällä pitäen.

Kuriositeettina mainittakoon, että olin mukana myös tuossa samassa maastossa vuonna -92 järkätyssä Jukolassa joukkueella, jonka keski-ikä oli 19. Nyt taitaa olla keski-ikä hyvinkin yli 40:n.

Kourujärven Ponnistus
15.06.2011, 21:17
Toivottavasti näyttävät Jukolaa myös töllössä. Viime vuoden yle-areena lähetys oli loistava lisä omaan humalahakuiseen kalsareissa keikarointiin. :)

anatsu
15.06.2011, 22:31
Toivottavasti näyttävät Jukolaa myös töllössä. Viime vuoden yle-areena lähetys oli loistava lisä omaan humalahakuiseen kalsareissa keikarointiin. :)

Kakkoselta tulee suorana. Lähetys alkoi joskus puoli yhdentoista korvilla. Kyllä nimenomaan loistavalisä tuohon mainitsemaasi hommaan.

DAF
15.06.2011, 22:58
Ainahan minä olen mukana. Tänäkin vuonna näillä näkymin avaamassa viime vuoden tapaan, nyt taitaa olla meikäläisen vauhdille ja kiloille vaan vähän liian pikajuoksijan maasto. Lamppu päässä metsässä viimeksi marraskuun alussa, mutta kaipa siihen tottuu yömenoonkin aika nopsaan... 14. peräkkäinen Jukola-juoksu lähtee meikäläisellä la-iltana.

mice
16.06.2011, 13:49
Mukana menossa. 11 vuoteen en ollutkaan suunnistanut (silloinkin intissä kertaalleen). Ikinä en ole Jukolassa ollut enkä pimeässä suunnistanut. Nyt olen ehtinyt käymään pari kertaa iltarasteilla kevään aikana ja ei muuta kuin Jukolaan pimeälle kakkososuudelle. Vai voisiko tässä luottaa siihen, että avaaja hidastelisi sen verran, että päivä alkaa jo sarastaa. No, kai sieltä hengissä selviää.

penkinlämmittäjä
16.06.2011, 14:17
Toivottavasti löydän ensi vuodeksi innostunutta porukkaa lähtemään. Olen aina pitänyt suunnistuksesta, mutta varsinkin omanikäisteni porukassa se on kovin harvinaista. Yhden kaverin tunnen, mutta hän tekeekin sitä vakavissaan ja jätti salibandynkin suunnistuksen vuoksi. Eipä taitaisi meikäläisen porukassa Jukolaan lähteä. Toisaalta veljeksiä riittää seitsemän verran, joten ehkä vielä joskus veljesten kesken.

Alvajärven Urho
17.06.2011, 12:44
Mukana ollaan. Taitaa olla viides Jukola; kolme ensimmäistä -90-luvun alussa ripeällä jalalla ja nyt sitten mennään toista kertaa diesel-askeleella. Lapualla olin viimeksi mukana.

Edustan syntymäpaikkakunnan pikkuseuraa. Silloin lähes parikymmentä vuotta sitten mahduin ykkösjoukkueeseen, nyt kolmosjoukkueen kuutososuusi. Näin ollen yhteislähtöön 9.15 sunnuntaiaamuna kampeuduttava. Tämä on ensimmäinen kerta, kun yhteislähdöstä starttaan. Jokaisella aiemmalla osallistumiskerralla olen omalla osuudellani nostanut joukkuetta ylöspäin ja vain kerran alle 100 sijaa.

Tuo yhteislähtö voisi nytkin siivittää minua kovaankin menoon, mutta tämän kevään suunnistuskokemuksilla siinä voi käydä kylmät. Kahdesti olen kuntorasteilla käynyt, eikä hommasta ole suoraan sanottuna tullut mitään. Ei uskalla juosta kovaa metsässä, ei osaa juosta kovaa metsässä, ei osaa lukea karttaa vauhdissa eikä luota itseensä sen vertaa, että uskaltaisi juosta kymmentä metriä vilkaisematta taas karttaan. Muuten on mennyt ihan hyvin. Juoksukunto on kyllä riittävä, jos uskaltaa lähteä jonkun letkan mukaan.

Suoraan sanottuna en ole tästä ideasta enää yhtään niin innoissani kuin silloin, kun joukkueeseen pari kuukautta sitten lupauduin... Kaipa se puolijoukkueteltta kuitenkin kotiolot voittaa.