PDA

View Full Version : Löytyykö tietokone-experttejä ?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 [59] 60 61 62

Gleb
08.01.2013, 15:07
Minulla olisi Fujitsu-Siemens Esprimo Q5020 minikone mutta ei siihen virtalähdettä, Ebay tarjoaa niitä kyllä halvalla mutta suoraan tuolla mallinumerolla hakemalla ei löydy joten pitäisi speksien perusteella ostaa. Googlettamalla päätyy Fujitsun sivuille (http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/professionalpc/ESPRIMO/Q/EsprimoQ5020.htm) jossa virtalähteen tiedoiksi sanotaan 19V/90W (DC Output 19V, 4.74A), laitteen pohjassa lukee kuitenkin Rating-kohdassa DC 19V;- -;3,42A. Sekä 4,74 että 3,42 A virtalähteitä näyttää löytyvän, kumpi tähän nyt oikein sopii?

Tinke-80
08.01.2013, 15:16
Minulla olisi Fujitsu-Siemens Esprimo Q5020 minikone mutta ei siihen virtalähdettä, Ebay tarjoaa niitä kyllä halvalla mutta suoraan tuolla mallinumerolla hakemalla ei löydy joten pitäisi speksien perusteella ostaa. Googlettamalla päätyy Fujitsun sivuille (http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/professionalpc/ESPRIMO/Q/EsprimoQ5020.htm) jossa virtalähteen tiedoiksi sanotaan 19V/90W (DC Output 19V, 4.74A), laitteen pohjassa lukee kuitenkin Rating-kohdassa DC 19V;- -;3,42A. Sekä 4,74 että 3,42 A virtalähteitä näyttää löytyvän, kumpi tähän nyt oikein sopii?

eBaystä en ainakaan itse löytänyt tuohon vekottimeen virtalähdettä. Toki jos haluat säästää ni osta ulkomailta tuo virtalähde mutta tässä kuitenkin linkkiä suomalaiseen verkkokauppaan: Fujitsu Siemens ESPRIMO MOBILE Q5020 Virtalähde (http://www.duracelldirect.fi/kannettava-tietokone-lappari/fujitsu-siemens/esprimo-mobile-q5020-adapteri-moniliitiin--67mmhp.html?_url=/kannettava-tietokone-lappari/fujitsu-siemens/esprimo-mobile-q5020-adpteri--67mmhp.html)

Gleb
08.01.2013, 18:39
eBaystä en ainakaan itse löytänyt tuohon vekottimeen virtalähdettä. Toki jos haluat säästää ni osta ulkomailta tuo virtalähde mutta tässä kuitenkin linkkiä suomalaiseen verkkokauppaan: Fujitsu Siemens ESPRIMO MOBILE Q5020 Virtalähde (http://www.duracelldirect.fi/kannettava-tietokone-lappari/fujitsu-siemens/esprimo-mobile-q5020-adapteri-moniliitiin--67mmhp.html?_url=/kannettava-tietokone-lappari/fujitsu-siemens/esprimo-mobile-q5020-adpteri--67mmhp.html)

En viitsi noin paljoa käydä sijoittamaan varsinkaan kun en edes tiedä toimiiko tuo kone ja ulkomailta saa alle kympillä vastaavilla spekseillä olevia. Ajattelin että virtalähteet nyt sen verran stardardeja ovat että jos watit, voltit ja amperit ovat kohdallaan ja liitin oikean kokoinen niin sen pitäisi toimia vaikka kyseistä konemallia ei tiedoissa olisi mainittukaan, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. 4,7A näyttäisi tuossa Tinken linkittämässä olla joten se on varmaankin oikea, mutta mikä luku tuo koneen pohjassa oleva sitten on? Mitä pari muuta laitetta katsastin niin pohjassa oleva luku vastaa virtalähteessä olevaa

Keltainen Jaffa
08.01.2013, 22:47
Keltainen Jaffa, kyllä minä boottaisin tuossa tilanteessa TL-laitteet eli 3G-mokkulan ja Wlan-reitittimen. Mulla oli tänä aamuna just sama herja langattomassa verkossa ja korjaantui heti kun boottasin motun.

Kiitti neuvosta ja tuosta linkistä. Minä olen nyt taas kokeillut vähän kaikkea, ja huomenna olisi tarkoitus testata, toimiiko kannettava eräässä toisessa wlan-verkossa, joka on varmasti kunnossa. Jos toimii, niin tarkoitus olisi vielä yrittää reitittimen uusien päivityksien asentamista, mutta se on aika vittumainen urakka ja sen jälkeen pitää vielä palauttaa jostain syystä reititin tehdasasetuksiin (en tajua, ilmeisesti päivitykset silti säilyy, vaikka palauttelenkin laitteen), jonka jälkeen joudun taas kerran metsästämään ne saakelin portugalilaiset erikois-4G-mokkulan ajurit netistä ja asentamaan uudestaan reitittimeen.

Edit. Päivitin wlan-reitittimen ja jouduin vielä manuaalisesti kirjoittamaan mokkulan puhelinnumerot ja ACI:n (mikäsenytoli) ja nyt toimii. HALLELUJA!

Lawless
09.01.2013, 07:22
4,7A näyttäisi tuossa Tinken linkittämässä olla joten se on varmaankin oikea, mutta mikä luku tuo koneen pohjassa oleva sitten on? Mitä pari muuta laitetta katsastin niin pohjassa oleva luku vastaa virtalähteessä olevaaNo mikä lukema siellä koneen pohjassa sitten on? Jos on suurempi kuin 4,7 A, niin ihmettelen. Nyt en ota vastuuta koneesi rikkomisesta, mutta mielestäni ensiarvoisen tärkeää on, että uuden virtalähteen voltit ovat kohdillaan. Ampeereilla ei niin väliä ole, kunhan on ainakin tuo pohjassa ilmoitettu lukema. Laite sitten ottaa sen virran, minkä tarvitsee. Polariteetti (napaisuus) on myös toki tärkeää olla kohdillaan. Uuden virtalähteen on myös mielellään oltava tarpeeksi laadukas.

Gleb
09.01.2013, 07:42
No mikä lukema siellä koneen pohjassa sitten on? Jos on suurempi kuin 4,7 A, niin ihmettelen. Nyt en ota vastuuta koneesi rikkomisesta, mutta mielestäni ensiarvoisen tärkeää on, että uuden virtalähteen voltit ovat kohdillaan. Ampeereilla ei niin väliä ole, kunhan on ainakin tuo pohjassa ilmoitettu lukema. Laite sitten ottaa sen virran, minkä tarvitsee. Polariteetti (napaisuus) on myös toki tärkeää olla kohdillaan. Uuden virtalähteen on myös mielellään oltava tarpeeksi laadukas.

Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin niin pohjassa lukee Rating DC 19V;- -;3,42A

Lawless
09.01.2013, 07:57
Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin niin pohjassa lukee Rating DC 19V;- -;3,42ALuetaan niitä aiempia viestejä! Tämä siis muistutuksena itselleni. No tuossa tapauksessa väittäisin, että koneellesi kelpaa mikä vain 19 V, >3,42 A virtalähde. Olettaen, että laite on niin fiksu, ettei revi enempää virtaa kuin mikä sille on hyväksi.

EDIT: Nyt kun eBayta katselin, niin siellähän on juuri 3,42 A virtalähde. Eiköhän tuo riitä mainiosti, tosin 4,74 A malli on vain pari dollaria tyyriimpi.

Vili#16
09.01.2013, 08:16
Onko kenelläkään kokemuksia Asuksen koneiden huoltojen pituudesta? Eilen lähti kone Ruotsiin huoltoon, eikä mitään käsitystä kuinka kauan se matkalla viipyy. Onko muuten Asusten huolto aina Ruotissa?

Pallonivel
09.01.2013, 10:23
Terve,

Pöytäkoneessani on mielenkiintoinen ongelma ollut jo pari vuotta (ts. alusta asti): Tietokone pitää käynnistää aina kahteen kertaan, jotta se toimii. Ekalla käynnistyskerralla yleensä kyllä Windows avautuu, mutta nettiselaimet alkaa välittömästi kaatuilemaan sekä lopuksi kaatuu koko kone.

Kone pitääkin käyttää seuraavasti: Käynnistän koneen ensimmäisen kerran ja kun windows avautuu, sammutan koneen. Hetken odotus, uusi käynnistys ja sen jälkeen kone pysyy pystyssä vaikka koko päivän. Onko jollakin asiasta kokemusta?

mikse
09.01.2013, 20:36
Onko jollakin asiasta kokemusta?

Ei oo moisesta kokemusta mutta käyttiksen uudelleenasennus vois olla ensimmäinen askel, jos sitä ei oo jo tehty. Onko joku kaverilta ostettu tai itse kasattu kone, vai miksi et ole reklamoinut tuosta ajoissa?

Tinke-80
09.01.2013, 21:30
Terve,

Pöytäkoneessani on mielenkiintoinen ongelma ollut jo pari vuotta (ts. alusta asti): Tietokone pitää käynnistää aina kahteen kertaan, jotta se toimii. Ekalla käynnistyskerralla yleensä kyllä Windows avautuu, mutta nettiselaimet alkaa välittömästi kaatuilemaan sekä lopuksi kaatuu koko kone.

Kone pitääkin käyttää seuraavasti: Käynnistän koneen ensimmäisen kerran ja kun windows avautuu, sammutan koneen. Hetken odotus, uusi käynnistys ja sen jälkeen kone pysyy pystyssä vaikka koko päivän. Onko jollakin asiasta kokemusta?

Blue screen of death (STOP error) information in dump files. (http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html)

Eipä ole ennen tuollaista tullut vastaan mutta katso tuolla ohjelmalla minkä virheilmoituksen blue screenit antaa.

-Tinke

Timppa73
10.01.2013, 00:53
Terve,

Itsellä oli tuo vastaava aikoinaan vanhassa pöytäkoneessa, vika löytyy powerin ja emolevyn yhteistyöstä. Päivitin biosin ja auttoi osittain, vasta uuden powerin myötä korjaantui lopullisesti.

Pallonivel
10.01.2013, 09:40
Itsellä oli tuo vastaava aikoinaan vanhassa pöytäkoneessa, vika löytyy powerin ja emolevyn yhteistyöstä. Päivitin biosin ja auttoi osittain, vasta uuden powerin myötä korjaantui lopullisesti.

Lainasin nyt tämän viimeisimmän... Joo, googlettelin tuota tietysti muutenkin, ja yksi vaihtoehto olisi todennäköisesti poweri. Todennäköisesti joku aiheuttaa sen, ettei muistit sillä ekalla käynnistyskerralla toimi, koska muistin chekkausohjelmat eivät mene silloin läpi. Biosia on päivitetty, mutta sillä se ei kuitenkaan ratkennut.

Harvoin se kuitenkaan heittää blue screeniä, joten pitäis olla tarkkana että sais koodit ylös. Yleensä se vaan buuttaa koneen itsestään uudestaan alusta. Tämä jatkuva kaatuilu kesken ensimmäisen käynnistyksen ei tee hirmu hyvää windowsille.

Kone on osista koottu, joten siksi hankaloittaa reklamointia (ja kone on emännän käytössä. Kyllä hän joutaa sen aina kahteen kertaan käynnistämään). Tämä on muutenkin minulla listalla "tehdään kun joudetaan", joten ei tässä nyt hätäpäivää ole. Pitänee käydä ihan Cruzilta kysymässä heidän ammattitaitoinen arvauksensa.

HeroForSale
10.01.2013, 19:08
Moi gurut. Eli mulla on muutaman vuoden vanha pöytäkone, täynnä tavaraa, tärkeämpää ja vähemmän tärkeää. Sitten on "uusi" läppäri, johon nyt ei paljoa mitään mahdu. Onko mahdollista laittaa tuo kotelokone johonkin nurkkaan pölyttymään ja toimimaan kuin ulkoinen kovalevy? Eli voisin läppärillä availla sieltä kuvia, toistaa musiikkia, elokuvia. Läppäri kun on langattoman netin päässä, niin sen kautta? Onko mahdollinen toteuttaa ja ennen kaikkea onko mahdollista rajallisilla taidoilla?

Ennen sitä osasi tehdä koneilla mitä vaan, mutta niin se vaan aika ajaa ohi ja kaikki unohtuu.

Tinke-80
10.01.2013, 19:16
Moi gurut. Eli mulla on muutaman vuoden vanha pöytäkone, täynnä tavaraa, tärkeämpää ja vähemmän tärkeää. Sitten on "uusi" läppäri, johon nyt ei paljoa mitään mahdu. Onko mahdollista laittaa tuo kotelokone johonkin nurkkaan pölyttymään ja toimimaan kuin ulkoinen kovalevy? Eli voisin läppärillä availla sieltä kuvia, toistaa musiikkia, elokuvia. Läppäri kun on langattoman netin päässä, niin sen kautta? Onko mahdollinen toteuttaa ja ennen kaikkea onko mahdollista rajallisilla taidoilla?

Ennen sitä osasi tehdä koneilla mitä vaan, mutta niin se vaan aika ajaa ohi ja kaikki unohtuu.

Jos rukari pysyy kädessä niin avaa pöytäkone ja irroita kovalevy. Osta esim verkkokauppa.comista USB-kotelo tälle kovalevylle ja tee siitä USB-kovalevy. Myös telakointiasemia löytyy tähän tarkoitukseen.

-Tinke

Wolves
10.01.2013, 19:18
Moi gurut. Eli mulla on muutaman vuoden vanha pöytäkone, täynnä tavaraa, tärkeämpää ja vähemmän tärkeää. Sitten on "uusi" läppäri, johon nyt ei paljoa mitään mahdu. Onko mahdollista laittaa tuo kotelokone johonkin nurkkaan pölyttymään ja toimimaan kuin ulkoinen kovalevy?

Lisätään vielä tähän oma kysymys, täysin samaan aiheeseen.

Onko em. mahdollista ilman että ruuviakaan tarvitsee avata kotelosta? Tai niin, ettei kovalevyä tarvitse lähteä repimään kotelosta irti. Siis tyyliin lähiverkon kautta.

Tinke-80
10.01.2013, 19:21
Lisätään vielä tähän oma kysymys, täysin samaan aiheeseen.

Onko em. mahdollista ilman että ruuviakaan tarvitsee avata kotelosta? Tai niin, ettei kovalevyä tarvitse lähteä repimään kotelosta irti. Siis tyyliin lähiverkon kautta.

Googleen hakusanaksi vaan "turn your old computer into a NAS server" tai "turn an old PC into a File Server" ja katsoo ohjeista osaako tuollaisen tehdä ja ylläpitää itse vai ottaako sen kovon irti ja tekee siitä usb-kovon.

-Tinke

EDIT! Hemmetti, tuli kauhea hinku kokeilla tiedostopalvelimen pystyttämistä kun luki noita nettiohjeita.

HeroForSale
10.01.2013, 21:30
Nuo ohjeet oli hieman liian hepreaa. En edes ollut tietoinen tuollaisia NAS-palvelimia olevan olemassakaan. Lueskelin niistä ja se näytti olevan juuri sitä mitä haluan. Näytti saavan "valmiina", joten päädyin tilaamaan sellaisen, toivottavasti saan sen toimimaan. Kiitos Tinke opastuksesta oikeaan suuntaan!

SeitsemäsPakki
11.01.2013, 09:38
Mistä johtuu, että koneeni alkaa aina jumittamaan jos kuuntelen musiikkia? Ihan sama tuleeko musiikki spotify:stä, winampista tai youtubesta? Esim jos kuuntelen spotifyä, niin selain menee (ei vastaa) tilaan 10-20sek välein. Heti kun sammutan musiikin, niin selain toimii normaalisti.

Timppa73
11.01.2013, 09:46
Mistä johtuu, että koneeni alkaa aina jumittamaan jos kuuntelen musiikkia? Ihan sama tuleeko musiikki spotify:stä, winampista tai youtubesta? Esim jos kuuntelen spotifyä, niin selain menee (ei vastaa) tilaan 10-20sek välein. Heti kun sammutan musiikin, niin selain toimii normaalisti.
Win7, Firefox-selain ja flash player yhdistelmä tekivät tämän itselle, korjaantui poistamalla firefoxista lisäosat, päivittämällä nämä edellä mainitut versiot kaikki ja asentamalla "pakolliset" lisäosat uudelleen (uusin versio). Lisäksi koneelta löytyi jokin tracking cookie online scannerilla (Free Tools - Online Scanner - Health Check - Online Scan - Anti-Theft for Mobile - Free Antivirus | F-Secure (http://www.f-secure.com/en/web/home_global/free-tools)), jonka joutui pyöräyttämään InternetExplouderissa, scanneri poisti tuon automaagisesti.

Linkki F-securen ilmaiseen online työkaluvalikkkoon, siellä online scan käyttöön - vaatii javan ja scannauksen sallimisen.

Zerotta
11.01.2013, 15:07
Oon uutta läppäriä ostamassa, mutta olen aivan tunari näiden laitteiden kanssa. Teknisten tietojen koodikieli ei meinaa auetta yhtään. Koulun takia joudun käyttämään jonkin verran 3D-piirto-ohjelmia, joten näytönohjain pitää olla suhteellisen hyvä?
Muuten käyttö on lähinnä tyttöystävän kuvanmuokkaus juttuja, surffailua ja satunnaista CODin pelaamista.

Tietysti haluan mahdollisimman hyvän suorituskyvyn ja ison näytön omaavan koneen, jolla on hintaa max. 500€

Nyt olen iskenyt silmäni näihin kahteen koneeseen:

Vaihtoehto 1 (https://www.mustaporssi.fi/acer-aspire-5560g-kannettava-tietokone-15-6-naytto-a6-3420-4gt-500gt-hd7670m-hdmi-whp7-musta/122325/dp) ja Vaihtoehto 2 (https://www.mustaporssi.fi/x54hr-sx193v-kannettava-tietokone-15-6-naytto-i3-2350-4gt-500gt-hd7470-usb3.0-whp7/122736/dp)

Kumpi näistä on suorituskyvyltää parempi laite? Ja löytyykö alle 500€ vieläkin parempaa vaihtoehtoa?

varjo
11.01.2013, 16:08
Kirottu excel ja sen virheet.

Yritän käyttää forecast-funktiota yksinkertaisen lukujoukon lopputuloksen ennustamiseen, tyyliin siis summa kasvaa nykäyksittäin alkaen nollasta vaikkapa 50 erissä. Jos teen ennusteen siten että välejä on 24 (ts. kaksi kertaa kuukaudessa) niin homma skulaa ihan ongelmitta.

Mutta jostain syystä jos yritän tehdä 12 solun arrayn niin laskenta ei onnistu kaikissa paikoissa. Mä en oikein osaa edes selittää tätä, koska jos teen kirjoitan vaikka random-riville 100, 200, 300 eri sarakkeisiin, maalaan sitten forecastissa seuraavat 9 solua myös mukaan ja tahdon arvon X:n arvolla 12 niin arvoksi tulee nätisti 1200.
Mutta jos sitten teen saman laskelman toisella rivillä niin tulokseksi tulee kolmen arvon pohjalta -51 ja risat.

Mä en vain ymmärrä mikä tuossa voi olla niin vaikeaa että rivillä 55 kaikki onnistuu mutta jos data onkin rivillä 64 se ei olekaan samaa dataa...
toisinsanoen kaava
=FORECAST(12;B52:M52;$P$65:$P$76)
Ei tuota samaa tulosta kuin kaava
=FORECAST(12;B58:M58;$P$65:$P$76)

Jos siis datajoukko tuolla B52:M52 on ihan identtinen, mutta ilmeisesti ei sittenkään ole vaikka olen yrittänyt poistaa kaiken formatoinnin jne.

Niilo
11.01.2013, 19:59
Mitenhän tämän (http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288531257658.html) kanssa pitäisi nyt toimia. Ko. ohjelmaahan tarvii aika monella nettisívulla että ne toimisi ? Kyllä mulla danskepankin verkkopankki huutelee sitä vaikka menisi explorerilla pankkiin.
Niin ja kertokaahan nyt bittinikkarit et miten näitä tietoturva-aukkoja aina selittämättömästi löytyy silloin tällöin.

Linkki koskee Java ongelmaa

Jeesus
11.01.2013, 23:45
Jos siis datajoukko tuolla B52:M52 on ihan identtinen, mutta ilmeisesti ei sittenkään ole vaikka olen yrittänyt poistaa kaiken formatoinnin jne.

Joskus nuo formatoinnit jäävät sinne kummittelemaan, vaikka ne muka onkin poistanut. Uudemmat Excelit tästä yleensä älyävät varoittaa, mutta ainakin 2003-versio on usein autuaan tietämätön siitä, että jonkin tekstikentän pitäisikin olla luku.

Microsoftin tuki (http://support.microsoft.com/kb/291047) tarjoaa tällaista ohjetta. Suosittelisin kokeilemaan metodia 4, niin ainakin saadaan selvyys siihen, onko tuo luku tekstinä -formatointi syynä ongelmaasi. Mikä versio Excelistä sinulla on käytössä?

Tuusa
12.01.2013, 10:27
Firefoxin liitännäisissä Adobe acrobat versio 10.1.0.534 herjaa, että lisäosa on haavoittuvainen ja se pitäisi päivittää. Kun laittaa siitä, että Päivitä, niin se lataa tuon saman version ja tulee teksti, että liitännäinen on jo asennettu. Mikä versio ja mistä tähän pitää ladata?

Jyty
12.01.2013, 10:36
Firefoxin liitännäisissä Adobe acrobat versio 10.1.0.534 herjaa, että lisäosa on haavoittuvainen ja se pitäisi päivittää. Kun laittaa siitä, että Päivitä, niin se lataa tuon saman version ja tulee teksti, että liitännäinen on jo asennettu. Mikä versio ja mistä tähän pitää ladata?
Mulla on versiona 10.1.5.33. En tiedä onko edes uusin, mutta tällä viikolla sen päivitin.

Itse en hakenut sitä mistään, vaan se ohjelma haki sen itse, kun päivitin käyttöjärjestelmään tulleita päivityksiä koneelleni. Eli koneen käynnistyksen jälkeen tuo yllä oleva päivitys oli valmiina asennettavaksi.

varjo
12.01.2013, 11:55
Joskus nuo formatoinnit jäävät sinne kummittelemaan, vaikka ne muka onkin poistanut. Uudemmat Excelit tästä yleensä älyävät varoittaa, mutta ainakin 2003-versio on usein autuaan tietämätön siitä, että jonkin tekstikentän pitäisikin olla luku.

Microsoftin tuki (http://support.microsoft.com/kb/291047) tarjoaa tällaista ohjetta. Suosittelisin kokeilemaan metodia 4, niin ainakin saadaan selvyys siihen, onko tuo luku tekstinä -formatointi syynä ongelmaasi. Mikä versio Excelistä sinulla on käytössä?

2010 käytössä mutta yritin tosiaan poistella kaikkia formatointeja, ongelma on vain siinä etteivät nuo avut oikein toimi sen takia että siis alkuperäisesti tarkoitus oli tuottaa soluihin tieto toisista soluista ihan =Solunnumero-pätkällä.
Mutta kenties sitten siinä tapahtui jotain formatointia koska sen jälkeenkään ko. soluissa homma ei toimi, vaikka siis =solunnumero korvaa sillä arvolla mikä ko. solusta löytyy.

Girardi #5
12.01.2013, 17:09
Kyllä meni taas monta tuntia Windows-softien asennuksiin tuohon uuteen intel ssd 520 180gb -kovoon. Onneksi tällä pärjää taas pari vuotta eteenpäin kun päivitin samalla koneeseen msi geforce gtx 660 ti -näytönohjaimen. :)

Kopan metelinkin sain pienemmäksi arctic freezer 13 pro:n ansiosta.

Ötökkä
12.01.2013, 21:46
Miksi iTunes ei enää hae raitojen nimiä? iTunes sanoo, ettei saa yhteyttä CDDB-palvelimeen. Ongelmia ollut lähinnä iTunesin päivityksen jälkeen, joskus aiemminkin. Olen kirjautuneena iTunes Storeen ja nettiyhteys toimii.

Helvetin ärsyttävää!

Beneway
13.01.2013, 14:42
Mikähän tässä meikäläisen nettiyhteydessä on vialla, kun vähän väliä tuonne oikealle alakulmaan tulee yhteysikonin päälle se hemmetin keltainen lukko ja se ilmoittaa, että yhteyttä tunnistetaan tjms.

Eli näyttää tältä:
Yhteys muodostettu kohteeseen:
Elisa-4341
Tunnistetaan...

Sitten välillä laite löytää taas yhteyden, ja hetken päästä taas sama rumba käyntiin. Joskus käy taas niin, ettei yhteyttä löydykkään vaan tuo tunnistus-vaihe jää vaan jylläämään. Tällöin kun ajaa tuon ongelmien vianmäärityksen pyytää winukka boottaamaan reitittimen. Johdon irroittaminen saakin taas yhteyden toimimaan, mutta pistää vähän ärsyttämään, kun tänäänkin tuo on tuota välkyttänyt melkein jatkuvasti.

Joskus taas tuo ongelmien vianmääritys korjaakin probleeman, ja kertoo jotain jostain ip-osoitteen vaihtamisesta.

Kyseessä on tosiaan Elisa Viihde kaapelista, joten onko tuo nyt sitten vain jotain Elisan temppuilua vai onko probleemaa täällä meikäläisen suunnalla koneessa/tuossa reitittimessä? Käytän WLAN-yhteyttä eli auttaisiko jos kaivaisin jostain piuhan tuohon koneen ja reitittimen välille?

Sen takia haluaisin saada hommaan jotain tolkkua, kun pitäisi alkaa katselemaan tuota NHL:ää, mutta ei paljoa maistele, jos yhteys katkeilee tällä tavoin vähän väliä.

Tinke-80
13.01.2013, 15:08
Tarkoituksena olisi tehdä tehdä tästä vanhasta koneesta tiedostopalvelin ja ostaa pari uutta osaa ja rakentaa näistä uusi pöytäkone.

Nykyiset osat:
AMD Athlon x2 7750BE prosessori
ASRock A780FULLHD 780G+ piirisarjalla (mukana integroitu näytönohjain)
kotelo ja virtalähde
Ati Radeon HD 5770
DDR2 muistia 1GB 4kpl
AMD Phenom II x4 965 prosessori
kovalevyjä 4 kpl

Tarkoituksena olisi ostaa AM3+ emo johon ostaisin 8GB DDR3 muistia ja laittaisin phenom IIn sekä 5770 näyttiksen kiinni. Mutta ongelmana on se että minulla on tässä nykyisessä koneessa kaksi näyttöä ja LCD-televisio kiinni samanaikaisesti ja en haluaisi luopua kahden näytön ja telkkarin yhtäaikaisesta käytöstä.

Integroidusta näytönohjaimesta VGA -> 19" näyttö¨
HD 5770 DVI -> 21" näyttö
HD 5770 HDMI -> 32" televisio.

Eli hakusessa on AM3+ emolevy jossa olisi integroitu näytönohjain joka toimisi yhtäaikaa tuon Radeon HD 5770 näytönohjaimen kanssa.

Tässä lisätietoa AMDn 700-sarjan piirisarjoista joissa on integroitu näyttis.
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series#Integrated_graphics

Integroidut Geforce näytönohjaimet eivät varmaan toimi yhtäaikaa Radeon HD 5770 näyttiksen kanssa?

-Tinke

Lauri
14.01.2013, 21:42
Hommasin 24/2M netin, mutta näyttäisi siltä, ettei modeemi ihan kestä noita vaatimuksia, vaikka aspan tyttö niin vakuuttikin. Modeemi katkaisee netin pari kertaa päivässä. Ongelma korjaantuu kun modeemin sulkee ja laittaa taas päälle. Tuo on kuitenkin suht v-mäistä, kun katselee jotain livelähetystä ja modeemin takia sitten pätkäisee pariksi minuutiksi. Aiemmin mulla oli 5M netti samalta tarjoajalta ja se toimi pätkimättä.

Modeemina on Telewellin TW-EA501 ADSL-modem. Onko tuolle modeemille tehtävissä mitään, jotta sen saisi pelittämään? Vai kannattaako ostaa suoraan parempi? Mikä kannattaa ostaa, että toimisi pätkimättä?

mikse
14.01.2013, 21:49
Modeemina on Telewellin TW-EA501 ADSL-modem. Onko tuolle modeemille tehtävissä mitään, jotta sen saisi pelittämään? Vai kannattaako ostaa suoraan parempi? Mikä kannattaa ostaa, että toimisi pätkimättä?

Firmwaren voi ainakin päivittää, jos sattuu löytymään uudempi versio.

Tosta voit lukea:
TeleWell Oy (https://www.telewell.fi/vanha/tw_ea501/tw_ea501_versio1_paivitys.htm)

Lauri
14.01.2013, 22:04
Firmwaren voi ainakin päivittää, jos sattuu löytymään uudempi versio.

Tosta voit lukea:
TeleWell Oy (https://www.telewell.fi/vanha/tw_ea501/tw_ea501_versio1_paivitys.htm)

Kiitokset linkistä. Tuolla kun on noita päivityksiä ja päivämääriä, esim.Uusin koodiversio (30.08.06). Tuo päivitys on siis vuodelta 2006? Hommasin nykyisen modeemini 2010-2011 välillä, joten voiko päivityksestä olla hyötyä, vai onko päivitys tarkoitettu ennen tuota päivämäärää ostetuille laitteille? Ei viitsisi turhaan päivitellä, jos tuleekin jotain ongelmia.

mjarkko
14.01.2013, 23:10
Kiitokset linkistä. Tuolla kun on noita päivityksiä ja päivämääriä, esim.Uusin koodiversio (30.08.06). Tuo päivitys on siis vuodelta 2006? Hommasin nykyisen modeemini 2010-2011 välillä, joten voiko päivityksestä olla hyötyä, vai onko päivitys tarkoitettu ennen tuota päivämäärää ostetuille laitteille? Ei viitsisi turhaan päivitellä, jos tuleekin jotain ongelmia.

Selaimen kautta yhteys modeemiin ja katsot mikä firmware siellä on?

mikä purkki tarkkaan ottaen on? TW-EA501v3?

Tuskin pelkkä TW-EA-501 kuitenkaan.

Bay
15.01.2013, 10:40
Vaimo haluaa läppäriin kiinni kunnon näytön kuvien käsittelyä varten. Olisiko järkevämpi ostaa perinteisen näytön sijaan pieni TV monitori, esim. Acer N230 Full HD 23 LED-näyttö hybridivirittimellä ja PVR-tallennustoiminnolla | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10682/djxcm/Acer-N230-Full-HD-23-LED-naytto-hybridivirittimella-ja) tai LG M2350D 23 Full HD LED TV monitori | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6260/dhttb/LG-M2350D-23-Full-HD-LED-TV-monitori?) Työpöydän alla olisi sopivasti antennipistorasiakin. Onko noissa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Käyttö olisi siis tuota kuvien käsittelyä/satunnaista TV:n katselua.

kyykäärme
15.01.2013, 17:57
Vaimo haluaa läppäriin kiinni kunnon näytön kuvien käsittelyä varten. Olisiko järkevämpi ostaa perinteisen näytön sijaan pieni TV monitori, esim. Acer N230 Full HD 23 LED-näyttö hybridivirittimellä ja PVR-tallennustoiminnolla | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10682/djxcm/Acer-N230-Full-HD-23-LED-naytto-hybridivirittimella-ja) tai LG M2350D 23 Full HD LED TV monitori | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6260/dhttb/LG-M2350D-23-Full-HD-LED-TV-monitori?) Työpöydän alla olisi sopivasti antennipistorasiakin. Onko noissa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Käyttö olisi siis tuota kuvien käsittelyä/satunnaista TV:n katselua.

Minä ostin 27" Samsungin TV-monitorin tietokoneen näytöksi.

Hyvin toimii, kuva on hyvä ja äänikin tulee minulle riittävästi telkkarin kaiuttimista. Laitteessa on hyvät liitännät.

Olen tyytyväinen.

Radiopää
16.01.2013, 09:55
Windows 7 alkaa tarkistaa määrityksiä sammutuksen yhteydessä, mutta mitään ei tapahdu. Luin jostain että johtuis palomuurista, joka salli uusien asennuksien pääsemistä läpi. Tästä kuitenkaan on tuskin on kyse, sillä ko. koneessa on käytössä Windowsin oma palomuuri. Neuvoja otetaan vastaan.

mailman-
16.01.2013, 11:23
Windows 7 alkaa tarkistaa määrityksiä sammutuksen yhteydessä, mutta mitään ei tapahdu. Luin jostain että johtuis palomuurista, joka salli uusien asennuksien pääsemistä läpi. Tästä kuitenkaan on tuskin on kyse, sillä ko. koneessa on käytössä Windowsin oma palomuuri. Neuvoja otetaan vastaan.

No nappaa se palomuuri hetkeksi kokonaan pois päältä ja katso auttaako?
Ja jos varman päälle haluat pelata, niin ota koneesta verkkopiuha pois (tai langaton verkko pois päältä) siksi aikaa.

Bob Rambo
16.01.2013, 12:39
Joku tämän hetken läppäreistä paremmin tietävä voisi toivottavasti auttaa. Haussa mahdollisimman tehokas ja fyysisesti pieni kannettava. Kriteereinä hyvä näyttö vähintään 1600x900 -resoluutiolla ja mielellään alle 14-tuumainen koko. Erillinen näytönohjain myös tarpeellinen. Hintaluokka n. 1000-1200e.

Asuksen UX32VD R4002H on ehkä lähimpänä haluttua. Hintaa tuolla mööpelillä Verkkokauppa.comissa 1149€. Löytyykö tuohon hintaan tehokkaampaa vaihtoehtoa?

disco-stu
17.01.2013, 17:47
Voi nyt helvetinvitunperse taas. Mulla on Toshiban ulkoinen kovalevy, jota käytän läppärin (Asus) kanssa reissun päällä ja myös duunihommiin himassa. Töissä on nyt käytössä joku vitunaikanen "AppleSupermac-whatever" ja eihän sillä pysty tallentamaan tuolle mun kovalevylle! Mitä siis pitää tehdä että saan tuon ulkoisen kovalevyn toimimaan sekä applen vehkeessä että tuossa omassani? Pitäisi pystyä tallentamaan ja avaamaan tiedostoja molemmilla laitteilla. Koitin netistä selailla ohjeita mutta jotenkin kauheen vaikeasti kaikki selitetty. Win 7 käytössä himassa ja mäkissä varmaan se ihan alkuperänen mikä onkaan.

Girardi #5
17.01.2013, 21:10
Voi nyt helvetinvitunperse taas. Mulla on Toshiban ulkoinen kovalevy, jota käytän läppärin (Asus) kanssa reissun päällä ja myös duunihommiin himassa. Töissä on nyt käytössä joku vitunaikanen "AppleSupermac-whatever" ja eihän sillä pysty tallentamaan tuolle mun kovalevylle! Mitä siis pitää tehdä että saan tuon ulkoisen kovalevyn toimimaan sekä applen vehkeessä että tuossa omassani? Pitäisi pystyä tallentamaan ja avaamaan tiedostoja molemmilla laitteilla. Koitin netistä selailla ohjeita mutta jotenkin kauheen vaikeasti kaikki selitetty. Win 7 käytössä himassa ja mäkissä varmaan se ihan alkuperänen mikä onkaan.

Google osasi sanoa että tarvitset NTFS-3G ja MacFUSE -ohjelmat. Näillä saat muutettua ulkoisen kovalevyn Macille sopivaksi, eli tunnistaa sitten laitteen. Voit myös joutua alustamaan koko kiintolevyn Macin kautta ennen kuin alkaa pelaa. Muista ottaa backupit ennen.

Eleanor
18.01.2013, 11:06
Ostin HDMI-kaapelin, jonka kytkin tietokoneesta telkkariin. Ääni ei tule telkkarin kautta, onko mitään mahdollisuuksia saada ääni(kin) tulemaan telkkarista? Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä katsoa, kun ääni tulee takaviistosta tietokoneelta.

Jomppa
18.01.2013, 11:16
Ostin HDMI-kaapelin, jonka kytkin tietokoneesta telkkariin. Ääni ei tule telkkarin kautta, onko mitään mahdollisuuksia saada ääni(kin) tulemaan telkkarista? Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä katsoa, kun ääni tulee takaviistosta tietokoneelta.

Start->Control panel->Hardware and Sound->Manage audio devices

Ja siellä pitäisi näkyä HDMI eli valitsee sen defauliksi. Tämä siis Win7:ssa.

¤Kane¤
18.01.2013, 12:38
Minä klikkaan tuosta oikeasta alakulmasta tuosta kaiuttimen kuvasta hiiren oikealla ja siitä toistolaitteet ja avautuvasta luukusta taas hiiren oikealla klikkaa tv kuvakkeen päällä ja valitse oletukseksi.

Ja itsellä semmoista ongelmaa että tietyille nettisivuille kun menee niin kone aloittaa helvetinmoisen puhinan, ja mainitaan nyt yksi pahimmista eli Iltalehden sivut.

Eli siis jotkin tuulettimet rupeavat jauhamaan häiritsevässä määrin ja kysymys kuuluukin että onko tälle jotakin tehtävissä.

Ylivoimaisesti suurimmalla osalla sivuista tuota ei tapahdu ja kone on ihanan hiljainen.

Mängimies
18.01.2013, 21:37
Ihan ensi alkuun pitää todeta, että tämä on loistoketju. Täältä löytää aina vastauksen kysymykseen tai ratkaisun ongelmaan!

Sitten itse aiheeseen. Mitähän vattua on tapahtunut kun tuossa pari päivää sitten huomasin, että Chrome jumittaa. Tai ei edes jumita vaan ei suostu käytännössä toimimaan ollenkaan. Avaa kyllä selaimen hidastelematta, mutta ei suostu lataamaan ainuttakana sivua. Pallukka pyörii ikäänkuin se lataisi sivua, mutta mitään ei tapahdu. Eikä tule lopulta edes sitä virheilmoitusta, että "sivusta ei ole käytettävissä, tarkista asetukset". Se jää vain latailemaan loputtomasti ilman että mitään tapahtuu. Chromea ehdin käyttää ihan moitteitta muutaman kuukauden ja nyt sitten tämä. Loistoselain kaikin puolin ainakin omaan makuuni. Firefoxin olin heivannut aiemmin. Koitin poistaa ja asentaa Chomen uudestaankin, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Nyt pakon sanelemana asensin Firefoxin uudestaan, mutta sekään ei oikein pelitä. Avaa kyllä sivut, mutta vähän väliä kaatuu ja sulkee koko selaimen. IE on siis ainoa mikä näistä kolmesta toimii ja se on jo ajatuksena jotenkin nihkeä.

Voisiko joku haittaohjelma tehdä tällaista vai mitä luulette? Virustorjunnat ym. eivät löytäneet mitään hälyyttävää. Enkä mä nyt niin paljon pokesivuillakaan käy, kai...

mailman-
18.01.2013, 21:52
Voisiko joku haittaohjelma tehdä tällaista vai mitä luulette? Virustorjunnat ym. eivät löytäneet mitään hälyyttävää. Enkä mä nyt niin paljon pokesivuillakaan käy, kai...

No aja joku ad-aware tai vastaava?

Mängimies
18.01.2013, 21:54
No aja joku ad-aware tai vastaava? Sen juuri ajoin. Ei löytynyt mitään.

kyykäärme
18.01.2013, 22:03
Sen juuri ajoin. Ei löytynyt mitään.

Olet varmaan tyhjentänyt selainten muistit ja säätänyt asetukset niin, että selaimet saa kayttää riittävän suurta osaa kovalevystä?

Et kai ole mokkulalla liikkeellä? Jos olet, niin kannattaa koettaa, mitä tapahtuu, jos laittaa koneen verkkojohdolla kiinni nettiin. Mun läppäri jumitti mokkulalla just kuvailemallasi tavalla, ja ongelma poistui aina pitkäksi aikaa, kun käytti nopeammalla yhteydellä verkossa. Ehkä siellä jumitti joku päivitys.

Mängimies
18.01.2013, 22:22
Olet varmaan tyhjentänyt selainten muistit ja säätänyt asetukset niin, että selaimet saa kayttää riittävän suurta osaa kovalevystä?

Et kai ole mokkulalla liikkeellä? Jos olet, niin kannattaa koettaa, mitä tapahtuu, jos laittaa koneen verkkojohdolla kiinni nettiin. Mun läppäri jumitti mokkulalla just kuvailemallasi tavalla, ja ongelma poistui aina pitkäksi aikaa, kun käytti nopeammalla yhteydellä verkossa. Ehkä siellä jumitti joku päivitys.

Ongelma ei voi olla nettiyhteydessä, sillä Explorerin kanssa ongelmia ei ole ja esim netistä jotain (tietenkin laillista) ladatessa 24 megan kaista on ihan iloisesti käytössä ilman ongelmia niin ikään. Ja ihan kiinteä netti on. Tosin käytän langattomana, mutta eihän se nyt siitäkään voi olla kiinni. Ja tuo kuvailemani ongelma tosiaan ilmestyi ihan yhtäkkiä pari päivää sitten.

kyykäärme
18.01.2013, 22:37
Ongelma ei voi olla nettiyhteydessä, sillä Explorerin kanssa ongelmia ei ole ja esim netistä jotain (tietenkin laillista) ladatessa 24 megan kaista on ihan iloisesti käytössä ilman ongelmia niin ikään. Ja ihan kiinteä netti on. Tosin käytän langattomana, mutta eihän se nyt siitäkään voi olla kiinni. Ja tuo kuvailemani ongelma tosiaan ilmestyi ihan yhtäkkiä pari päivää sitten.

Ei minullakaan silloin joskus ollut ongelmia kaikkien selaimien kanssa. Firefox tökki pahasti, Chrome joillain sivuilla ja Explorer ei yhtään.

Yritä kuitenkin huviksesi lykätä kone verkkojohdolla kiinni seinään tai modeemiin, jos ei ole liikaa vaivaa. Minä tekisin niin, jos olisin sinä. Ei ota, jos ei annakaan.

kykkeli
19.01.2013, 07:16
Ja itsellä semmoista ongelmaa että tietyille nettisivuille kun menee niin kone aloittaa helvetinmoisen puhinan, ja mainitaan nyt yksi pahimmista eli Iltalehden sivut.

Eli siis jotkin tuulettimet rupeavat jauhamaan häiritsevässä määrin ja kysymys kuuluukin että onko tälle jotakin tehtävissä.

Ylivoimaisesti suurimmalla osalla sivuista tuota ei tapahdu ja kone on ihanan hiljainen.

Kuulostaa lämpöongelmalta. Lämmöt->tuulettimet lisää kierroksia.

Paineilmalla voisi varovasti kokeilla tuulettimia puhallella puhtaaksi pölystä ja jos osaamista löytyy voisi lämpötahnojen vaihto olla paikallaan (pii- tai hopeatahnaa)

Footless
19.01.2013, 19:13
Onkos kellään kokemuksia noista maksullisista proxy-palvelimista? Millaista haittaa nopeudelle, ovatko luotettavia ja onko jotain suosituksia?

mailman-
19.01.2013, 19:47
Onkos kellään kokemuksia noista maksullisista proxy-palvelimista? Millaista haittaa nopeudelle, ovatko luotettavia ja onko jotain suosituksia?

Ihan uteliaisuudesta, mihin tarvitset nykypäivänä moista? Varsinkin kotikäytössä?
Nopeushan aikalailla järjestään kärsii proxyä käytettäessä. Selain koittaa hakea ko. palvelimen muistista niitä sivuja, ja jos palvelinrauta ei oikeasti ole "rautaa" niin hidastuuhan se selkeästi. Samoten proxy-palvelin pitäisi olla myös aika hulppean letkun perässä nettiinpäin.

Tinke-80
19.01.2013, 19:52

Maksullisista proxy-palvelimista ei ole kokemusta mutta VPN-palveluista on jotain kokemusta. Hyvä VPN-palvelin ei hidasta käytännössä ollenkaan esim 100/100 netin toimintaa. Hintakaan ei ole kovin korkea.

-Tinke

Footless
19.01.2013, 19:53
Ihan uteliaisuudesta, mihin tarvitset nykypäivänä moista? Varsinkin kotikäytössä?
Nopeushan aikalailla järjestään kärsii proxyä käytettäessä. Selain koittaa hakea ko. palvelimen muistista niitä sivuja, ja jos palvelinrauta ei oikeasti ole "rautaa" niin hidastuuhan se selkeästi. Samoten proxy-palvelin pitäisi olla myös aika hulppean letkun perässä nettiinpäin.

Ajatuksena oli kiertää Nhl Gamecenterin blackout, eli näyttää jotain muuta ip:tä sinne suuntaan. Ilmeisesti VPN on se mitä tarvisin, mutta aika paljon noille tulee hintaa ja toimivuudesta ei ole takeita.

Maksullisista proxy-palvelimista ei ole kokemusta mutta VPN-palveluista on jotain kokemusta. Hyvä VPN-palvelin ei hidasta käytännössä ollenkaan esim 100/100 netin toimintaa. Hintakaan ei ole kovin korkea.

-Tinke
Onko mitään hyvää suositusta, mieluiten sellaista mitä voisi kokeilla ilmaiseksi ensin?

Lunatico
20.01.2013, 06:55
Pitäisi saada vajaan 3GB tiedosto jaettua kahteen osaan. Pystyykö WinRARilla sen tekemään ja jos pystyy niin miten? Tai jos sillä ei pysty niin millä pystyy? Tiedosto on nyt pakattu RAR-muotoon.

mailman-
20.01.2013, 10:45
Pitäisi saada vajaan 3GB tiedosto jaettua kahteen osaan. Pystyykö WinRARilla sen tekemään ja jos pystyy niin miten? Tai jos sillä ei pysty niin millä pystyy? Tiedosto on nyt pakattu RAR-muotoon.

Vaikka 7Zip (http://www.7-zip.org/) (ilmainen, linkki vie ko. softan sivuille).
Lataa ja asenna.
-> Klikkaa "kakkoskorvalla" fileä jonka haluat pakata
-> valitse "7zip" -> valitse "lisää pakettiin..."
-> valitse pakkaustavaksi vaikkapa yleisin .zip (+ filenimi ym. avautuvassa ruudussa)
-> Toiseksi alimmainen kohta "Osien koko pilkottaessa", siihen sitten pakettien koot

Avot.

floikkari
20.01.2013, 11:31

Onnistuu. Mutta ensin sun täytyy purkaa se .rar tiedosto ja sitten pakata se uudestaan. "Add to archive" ja heti general tabin alla on "split to volumes" valikko, josta voit valita haluamasi maksimikoot niille osioille.

FutureHockey
20.01.2013, 12:41
Joo taas kerran olisi joku pienehkä apu tervetullutta. Tuossa toissapäivänä jouduin siirtelemään kannettavaa tietokonetta paikasta toiseen ja jossain vaiheessa huomasin osuneeni johonkin / joihinkin tiettyihin nappuloihin joidenka johdosta tapahtui jotain hyvin mystistä; Normaalisti kalenterin avattaessa numerot ovat valkoisella pohjalla ja näkyvät normaalisti, mutta tuon tapauksen jälkeen esim. numerot ovat tällä hetkellä mustennettuja eivätkä näy juuri ollenkaan (mustalla olevat numerot eivät siis näy.. Seuraavaa kuuta näyttävät harmaat numerot näkyvät harmaana himmeästi) ja sama juttu muualla. Jos vien kursorin vaikkapa kaiuttimen päälle niin siihenhän ilmestyy valkoinen boxi jossa on teksti Speakers: 90% etc. Noh, kaikki on muuten hyvin, mutta tuo tekstikenttä on tuossakin musta eli ihan niin kuin se olisi mustattu varta vasten kuten tehdään esimerkiksi copy-pastettaessa..
Sama juttu jos vaikkapa menen katsomaan valokuvia kuvat-kansioon ja vien kursorin kuvan päälle niin, että siihen ilmestyvät normaalisti se tietokenttä; Boxi itsessään on kyllä valkoinen, mutta tekstiä ympäröi mustattu alue..

Ei ole harmainta aavistustakaan miten olen tähän päätynyt ja miten tähän pystyin, mutta mahtaakohan kenelläkään olla mitään helppoa ja yksinkertaista tietoa ja kikkaa tapauksen selvittämiseksi? En jaksaisi alkaa mitään palauttelemaan tuolta, kun se vie jonkun tovin sitten taas..

Joe Plop
20.01.2013, 16:28
Windows Vista ongelma. Tai häiriö. Käynnistä-valikosta on hävinnyt vaihtoehtoja. Eli kun yritän sammuttaa konetta ja menen käynnistä-valikon alareunassa olevaan valikkoon missä pitäisi olla mm. komennot sammuta, käynnistä uudelleen, kirjaudu ulos ym. niin siellä on vain vaihtoehdot lukitse kone ja kirjaudu ulos. Tuo sammuta puuttuu kokonaan ja nyt pitää kirjautua ekaksi ulos että saa virrat pois. Pieni mutta ärsyttävä vika. Käynnistä-valikon ominaisuuksista en ainakaan heti löytänyt vaihtoehtoa noiden muuttamiseen.

Tinke-80
20.01.2013, 16:39
Windows Vista ongelma. Tai häiriö. Käynnistä-valikosta on hävinnyt vaihtoehtoja. Eli kun yritän sammuttaa konetta ja menen käynnistä-valikon alareunassa olevaan valikkoon missä pitäisi olla mm. komennot sammuta, käynnistä uudelleen, kirjaudu ulos ym. niin siellä on vain vaihtoehdot lukitse kone ja kirjaudu ulos. Tuo sammuta puuttuu kokonaan ja nyt pitää kirjautua ekaksi ulos että saa virrat pois. Pieni mutta ärsyttävä vika. Käynnistä-valikon ominaisuuksista en ainakaan heti löytänyt vaihtoehtoa noiden muuttamiseen.

Kokeiles tätä:

You can restore the Start menu to its original, default settings.

1.Open Taskbar and Start Menu Properties by clicking the Start button , clicking Control Panel, clicking Appearance and Personalization, and then clicking Taskbar and Start Menu.

2.Click the Start Menu tab, and then click Customize.

3.In the Customize Start Menu dialog box, click Use Default Settings, and then click OK.

Joe Plop
20.01.2013, 17:05
Kokeiles tätä:

Ei auta...

Tinke-80
20.01.2013, 17:20
Ei auta...

Entäs tämä:

Open "Registry Editor" >> Navigate to >>

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Policies\Explorer

On the Right Pane Delete "NoClose"

Log off and Log in

tai jos et uskalla tai osaa editoida rekisteriä niin mene tätä kautta:

Start > Run > gpedit.msc > Under "User Configuration" > Administrative Templates > Start Menu And Taskbar > On The Right Pane > Double Click on "Remove And Prevent Access To The Shutdown,Restart,Sleep, And hibernate Commands" > On the Settings Tab Select "Disabled" And Click Apply > Now Select "Not Configured" And Click Apply, Then Ok.

-Tinke

EDIT!
tässä vielä kuvallinen ohje:
Shutdown Options - Start Menu (http://www.vistax64.com/tutorials/105003-shutdown-options-start-menu.html)

mikse
20.01.2013, 17:56
Tuo sammuta puuttuu kokonaan ja nyt pitää kirjautua ekaksi ulos että saa virrat pois.

Eikö alt+F4 tuo sammutusvalikkoa näkyviin?

Joe Plop
20.01.2013, 21:35
Entäs tämä:

Juu tuo auttoi kiitos ohjeesta. Pelotti ihan stanasti kun en ennen ole tuota rekisteriä renkannut muuta nyt pelaa kuten kuuluu...

Ja mikselle... Tässä koneessa ainakaan tuo konsti ei toiminut.

Vesuri
21.01.2013, 13:59
Chrome alkanut rasittamaan konetta urakalla. Vie prosessoritehoja ja muistia turhan paljon. Näkeekö mistään mikä välilehti tehot vie? Tehtävienhallinnan mukaan chrome.exe:llä 20 käynnissä olevaa prosessia.

Mängimies
21.01.2013, 19:16
Ei minullakaan silloin joskus ollut ongelmia kaikkien selaimien kanssa. Firefox tökki pahasti, Chrome joillain sivuilla ja Explorer ei yhtään.

Yritä kuitenkin huviksesi lykätä kone verkkojohdolla kiinni seinään tai modeemiin, jos ei ole liikaa vaivaa. Minä tekisin niin, jos olisin sinä. Ei ota, jos ei annakaan.

Yritin, mutta siitä ei ollut apua. Kiitos kuitenkin. Jotenkin kumma juttu tämä on kyllä.

Metukka
21.01.2013, 19:32
Pukinkontissa oli Samsungin Galaxy 10" Tab pelkällä wlan-yhteydellä. Tähän oli varauduttu asentamalla Nokian E7 puhelimeen Joikuspot jolla sen saa muutettua tukiasemaksi. Ei vaan toimi eli Tab ei löydä tai ainakaan näytä sitä verkkoa ollenkaan. Pienellä googlettelulla sitten selvisi, että Joikuspot käyttää jotain hemmetin ad-hoc yhteystapaa jota Tabletin Android ei tunnista. Milläs tuon tabin sitten saisi mobiilikäytössä verkkoon?
Töissä on Telewellin mokkula, mutta sellainen muistikuva että se ei tue Androidia. Bluetoothin avulla sain puhelimen ja tabin paritettua, mutta en silläkään nettiin selaimella päässyt kun ei ole verkkoyhteyttä. En tuota bluetoothia ole käyttänyt joten pitääkö puhelimelle tehdä jotain muuta (avata datayhteys) ja miten se tehdään jotta sen puhelimen kautta pääsisi nettiin sillä tabilla?

Laitan tämän nyt uudelleen, kun ei ole tähän mitään ratkaisua löytynyt.
Neuvoja kaivataan edelleen.

JHag
21.01.2013, 19:44
Laitan tämän nyt uudelleen, kun ei ole tähän mitään ratkaisua löytynyt.

Kinkkinen juttu, koska Android ei tunnista ad-hoc verkkoa. Tässä on yksi mahdollisuus ratkoa ongelma: WiFi Ad Hoc enabler for Android (http://www.arenddeboer.com/wifi-ad-hoc-enabler-for-android/)

Mullakin on Samsungin tabletti ja onneksi myös puhelin on Android-pohjainen HTC. Tabletti yhdistyy ongelmitta HTC:n hotspotin kautta.

Metukka
21.01.2013, 20:34
Kinkkinen juttu, koska Android ei tunnista ad-hoc verkkoa. Tässä on yksi mahdollisuus ratkoa ongelma: WiFi Ad Hoc enabler for Android (http://www.arenddeboer.com/wifi-ad-hoc-enabler-for-android/)

Mullakin on Samsungin tabletti ja onneksi myös puhelin on Android-pohjainen HTC. Tabletti yhdistyy ongelmitta HTC:n hotspotin kautta.
Kiitos. Tuo vaan vaikuttaa sen verran riskialttiilta, että en uskalla kokeilla.
Lähinnä kiinnostaa tietää onnistuisiko se datayhteyden jakaminen puhelimen bluetoothin kautta tabletille ja jos, niin miten se tehdään?

Titans
21.01.2013, 21:20
Tällainen kysymys, että onko mahdollista poistaa kirjoitussuojaus Openoffice-tiedostosta? Tulipalokiire tämän kanssa, ja nyt en pysty tekemään mitään, kun on kirjoitussuojaus päällä sellaisessa tiedostossa, jossa sitä ei pitäisi olla.

Titans

Metukka
22.01.2013, 11:26
Nyt sitten laukesi viitisen vuotta vanha Asuksen kannettava ilman mitään ennakkovaroitusta. Sammutin koneen normaalisti ja seuraavalla kerralla ei lähtenyt enää käyntiin. Virta siihen tulee, mutta mitään muuta ei tapahdu ja näyttö pysyy koko ajan pimeänä. Edes sitä biosista tulevaa alkulogoa ei tule. Otin sen sitten verkkovirrasta pois niin, että ottaa virran akusta ja jätin sen siihen hurisemaan ja noin puolen tunnin päästä se käynnistyi itsekseen ja toimi sen jälkeen ihan normaalisti. Tämän saman tehnyt nyt pari kertaa.
Nyt sitten pitäisi yrittää paikallistaa mikä siitä on hajonnut ja kannattaako sitä korjauttaa?

roottori
22.01.2013, 12:23
Varmaankin jokin liitin on hiukan irralla ja kunhan kone lämpenee niin lähtee käyntiin. Yksi potentiaalinen paikka on kovalevyn kiinnitys, eli avaa pohjasta kovalevyn luukku ja paina levy tiukemmin paikalle. Näin sain yhden Asuksen elvytettyä.

Metukka
22.01.2013, 13:28
Varmaankin jokin liitin on hiukan irralla ja kunhan kone lämpenee niin lähtee käyntiin. Yksi potentiaalinen paikka on kovalevyn kiinnitys, eli avaa pohjasta kovalevyn luukku ja paina levy tiukemmin paikalle. Näin sain yhden Asuksen elvytettyä.
Ok. Yhden luukun sieltä eilen avasin ja siellä oli mielestäni vain prossu, näytönohjain, cooleri ja muistit mutta kovalevyä ei. Pitääkö avata se koko pohjakansi ja uskaltaako sitä edes itse tehdä?
Ja tuosta sun teoriasta vielä, että pitäisihän tuon yhtälailla lämmetä silläkin kun pitää verkkovirrasssa, mutta käyntiin se on lähtenyt vain akkuvirralla aikansa oltuaan.

varjo
22.01.2013, 18:21
Löytyykös keltään heti mielestä ulkoista kovalevyä missä olisi muistikortinlukijalle paikka ja laite esim. automaattisesti kopioisi muistikortin sisällön kovalevylle.

Pitäisi vain keksiä helppo ja nopea tapa päivittäin dumpata kameran (SD) muistikortin sisältö jollekin ulkoiselle medialle ja jos tuon voisi hoitaa yhdellä laitteella niin elämä olisi niin paljon helpompaa kuin kierrättää homma aina tietokoneen kautta. Tosin todnäk win7:aan saa tehtyä jonkinlaisen Taskin missä aina muistikortin laittaminen koneen muistipaikkaan siirtää kuvat kovolle mutta kaitpa samaa automatiikkaa olisi ihan ulkoisissa kovoissakin.

roottori
22.01.2013, 18:33
Älä pohjakantta avaa, sillä kovalevy on tarkoitettu käyttäjän vaihdettavaksi (osta uusi isompi levy meiltä halvalla!). Taitaa olla sitten ns. sivussa kuitenkin näppiksen alla, eli etsiskele kovalevyn "levypakka"-symboolia laitteesta sivuilta ja takaa.

Pähkäilin tuota omaa lämpöteoriaa näin jälkeenpäin ja ehkä tämä perusajatus vertauskuvana pihvin hauduttaminen vs. grillissä paistaminen ei ehkä toiminut, my bad.

JHag
23.01.2013, 13:30
Lähinnä kiinnostaa tietää onnistuisiko se datayhteyden jakaminen puhelimen bluetoothin kautta tabletille ja jos, niin miten se tehdään?

Sorry, ei se valitettavasti onnistu. Kysyin 19-v pojaltani, jonka neuvo oli: "Kandee rootata se tabletti". Silloin siitä poistuu kaikki androidin asentamat omat estot. Itse en ole rootannut mitään laitteitani.

Jos haluat ehdottomasti käyttää Nokian kännykkää, niin en osaa muuta neuvoa kuin että osta 2. kännykäksi edullisin mahdollinen Android, esim Huawei tai Samsung Young. Kun haluat tabletilla nettiin kännykän kautta, laita sim-kortti Android-puhelimeen ja sieltä hotspot-toiminto päälle. Puhelin toimii puhelimena/tekstiviestilaitteena ihan normisti samaan aikaan, kun se on hotspot-modeemi. Tämä puhelininvestointi on vähän yli 100 eur ja parikin frendiäni on tehnyt tämän kuvion. Android-puhelin on siis käytännössä pelkkä modeemi.

Metukka
23.01.2013, 13:45
Sorry, ei se valitettavasti onnistu. Kysyin 19-v pojaltani, jonka neuvo oli: "Kandee rootata se tabletti". Silloin siitä poistuu kaikki androidin asentamat omat estot. Itse en ole rootannut mitään laitteitani.

Jos haluat ehdottomasti käyttää Nokian kännykkää, niin en osaa muuta neuvoa kuin että osta 2. kännykäksi edullisin mahdollinen Android, esim Huawei tai Samsung Young. Kun haluat tabletilla nettiin kännykän kautta, laita sim-kortti Android-puhelimeen ja sieltä hotspot-toiminto päälle. Puhelin toimii puhelimena/tekstiviestilaitteena ihan normisti samaan aikaan, kun se on hotspot-modeemi. Tämä puhelininvestointi on vähän yli 100 eur ja parikin frendiäni on tehnyt tämän kuvion. Android-puhelin on siis käytännössä pelkkä modeemi.
Kyllähän se siltä näyttää, että vaihtoehdot ovat vähissä.
Tuohon roottaamiseen en lähde. Siinä menee takuu ja itsessään se operaatio voi vahingoittaa tabia.
Soitin Nokian tukeen lähinnä kysyäkseni onnistuisiko nettiyhteyden jakaminen bluetoothin kautta. Onnistuuhan se (kuten myös usb-kaapelilla), kun asentaa koneelle Nokia PC Suiten. Mutta yllätys yllätys Nokia Suitea ei voi asentaa Androidille eli se siitäkin.
Aiheesta kun tarpeeksi googlettelee ilmenee, että Nokian käyttämä Symbian-käyttis ei tue muuta kuin ad-hocia ja tämä kerrotaan myös Joikuspotin sivuilla jossa sanotaan, että he eivät voi siksi tehdä omalle softalleen mitään. Ja eiköhän sen tiedä miksi taas Androidin ei haluta tukevan ad-hocia.
Olisin suosiolla ostanut tabin 3G:llä, jos tämä olisi ollut silloin tiedossa.

LaTe_Show
23.01.2013, 13:49
Pitäisi vain keksiä helppo ja nopea tapa päivittäin dumpata kameran (SD) muistikortin sisältö jollekin ulkoiselle medialle ja jos tuon voisi hoitaa yhdellä laitteella niin elämä olisi niin paljon helpompaa kuin kierrättää homma aina tietokoneen kautta.

Onnistuisiko tämmöisellä vaikka suoraan ulkoiselle levylle?

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=3624

JHag
23.01.2013, 15:04
Olisin suosiolla ostanut tabin 3G:llä, jos tämä olisi ollut silloin tiedossa.

Juu, ei se ole edes kovin paljon kalliimpi. Symbian on väistyvä järjestelmä, katoavaa kansanperinnettä ja eihän Androidilla ja Macilla ole paljon intressejä tukea sitä.

varjo
23.01.2013, 22:33
Onnistuisiko tämmöisellä vaikka suoraan ulkoiselle levylle?

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=3624

Hmm, pitää tutkia tuollaistakin, samalla vaivalla toki miltei mikä tahansa wlan-kelpoinen kamerakin hoitaisi homman.
Näemmä jonkinlaisia kuvapankkeja on muttei Suomessa tunnu löytyvän jälleenmyyjiä, pitänee katsoa vielä läpi valokuvausliikkeet.

Juteeni
24.01.2013, 14:31
Tuli kirjauduttua juuri gmailiin ja siellä oli ilmoitus, että joku oli koittanut Kaliforniasta kirjautua mun sähköpostiin. Onneksi gmail oli estänyt sen. Onko jollekin muulle joskus käynyt näin?

Tällainen viesti sähköpostissa oli:
Joku yritti äskettäin kirjautua Google-tiliisi munsähköpostiATgmail.com sovelluksen kautta. Estimme kirjautumisyrityksen siltä varalta, että kyseessä oli kaappaaja.

Ip:n omistaa Road Runner Holding Company, joka tarjoaa internetyhteyksiä ison veden tuolla puolen.

hjalmar
24.01.2013, 15:04
Apuva! Tuli ostettua uusi känny ja samalla katosi salasana wifi-yhteyteen kotona. Läppärissäni langaton yhteys normaalisti toimii (muuten olisi hermoromahduksen partaalla), mutta tarttis saada se myös puhelimeen.

Mites sen salasanan löytäisi siihen wifi rei'ittäjää? Olen vähän yrittänyt googlata, mutta erilaisia selityksiä on liian monta. Mulla on Linksys router. Onko kellään aikaa neuvoa?

mailman-
24.01.2013, 15:12
Mites sen salasanan löytäisi siihen wifi rei'ittäjää? Olen vähän yrittänyt googlata, mutta erilaisia selityksiä on liian monta. Mulla on Linksys router. Onko kellään aikaa neuvoa?

Jos ei (toivottavasti ei) default-asetuksilla tuo Linkysyssisi (malli ois kiva, ainakin pohjasta löytyy) ole, niin resetoimalla koko paska ja konffaamalla uusiksi onnistuu.

Jos läppärissäsi on käytössä Win7 (ekhä myös vistassa onnistuu?) niin salasanan saa myös kaivettua.
- Kellon vierestä oikealta alhaalta etsi sellainen "nousevia tolppia" kuvaava kuvake (jos et käytä mitään läppärivalmistajan verkkosoftaa), klikkaa sitä toisella hiiren korvalla ja valitse "network and sharing center".
- "Connections:" kohdasta avaat sen sun langattoman verkon.
- "Wireless properties"
- "Security" välilehti
- Täppä "Show characters" kohtaan
- Edellisen kohdan yläpuolella pitäisi salasana (sekä salaustapa) näkyä ihan normi kirjaimin/numeroin

Avot.

ps.
Ja tuon jälkeen kirjoita salaustapa, sekä se salasana paperille ja pistä laatikkoon jemmaan ;)

hjalmar
24.01.2013, 16:54
Jos ei (toivottavasti ei) default-asetuksilla tuo Linkysyssisi (malli ois kiva, ainakin pohjasta löytyy) ole, niin resetoimalla koko paska ja konffaamalla uusiksi onnistuu
----

Kiitos. Kun pääsen himaan niin katton sel Linksyssin mallin, jos vaan löytyy.

Mutta mulla on siis läppärinä MacBookAir ja tavallisesti surffaan safarilla, vaikka sillä ei kai ole mitään tekemistä. Mut sitten tommonen resetoiminen mua hieman arveluttaa, kun en ole mikään tietokoneihminen.

Sain muuten tolta Wifi-yhtiöltä ohjeen mennä osoitteeseen "http:// 192.198.1.1." ja sitten "advanced settings", sitten "wireless", sitten joko "passphrase" tai "key" ja sitten pitäisi salasanan näkyä. Tajuutko sinä jotain tosta? Minulla tuli heti kysymys nimestä ja salasanasta, kun menin tohon url:aan. Ei homma toppasi siihen.

Thanks.

mailman-
24.01.2013, 17:01
Mutta mulla on siis läppärinä MacBookAir ja tavallisesti surffaan safarilla, vaikka sillä ei kai ole mitään tekemistä. Mut sitten tommonen resetoiminen mua hieman arveluttaa, kun en ole mikään tietokoneihminen.

Jaahas, no sitten en osaa auttaa. Ehkä joku toinen Mac-orientoitunut voi opastaa samaan hommaan?

Sain muuten tolta Wifi-yhtiöltä ohjeen mennä osoitteeseen "http:// 192.198.1.1." ja sitten "advanced settings", sitten "wireless", sitten joko "passphrase" tai "key" ja sitten pitäisi salasanan näkyä. Tajuutko sinä jotain tosta? Minulla tuli heti kysymys nimestä ja salasanasta, kun menin tohon url:aan. Ei homma toppasi siihen.

Thanks.

Niin ko. osoitteesta pääset Linksyssin konffauspuolelle.
Sinun pitäisi nyt tietää salasana ja käyttäjätunnus. Ainakin joillain Linksyssin purkeista oletusKÄYTTJÄTUNNUSTA ei ole laisinkaan, pistät salasanaksi vain "admin" (ja ilman noita hipsuja).
Mutta pistä se Linksyssin malli vielä niin tarkastetaan.

Jos käyttäjätunnus/salasanayhdistelmää ei löydy (eikä tuolta Mäkistä saa kaivettu sitä passua), niin sitten ei auta kuin resetoida koko purkki ja konffata uusiksi.

hjalmar
24.01.2013, 18:19
Niin ko. osoitteesta pääset Linksyssin konffauspuolelle. Sinun pitäisi nyt tietää salasana ja käyttäjätunnus. Ainakin joillain Linksyssin purkeista oletusKÄYTTJÄTUNNUSTA ei ole laisinkaan, pistät salasanaksi vain "admin" (ja ilman noita hipsuja).
Mutta pistä se Linksyssin malli vielä niin tarkastetaan.

Jos käyttäjätunnus/salasanayhdistelmää ei löydy (eikä tuolta Mäkistä saa kaivettu sitä passua), niin sitten ei auta kuin resetoida koko purkki ja konffata uusiksi.

No onko tasta apua? "Linksys Cisco. Wireless-G ADSL Home Gateway. Model numero WAG200 G Annex A"?

Kokeilin muuten tota, etta panin salasanaksi 'admin' ja jatin nimen tyhjaksi, mutta ei onnistunut!

Mutta palataan...kohta alkaa peli ja kattelen Urholta. En uskalla ronkkia mitaan nyt. Kiitos.

mailman-
24.01.2013, 20:38
No onko tasta apua? "Linksys Cisco. Wireless-G ADSL Home Gateway. Model numero WAG200 G Annex A"?

Koitapa laittaa käyttäjänimeksi "admin" ja passuksi myös "admin". Nuo ovat ko. purkin defaultit.

Niijoo, ja jos ei toimi, niin pistäpä läppärisi n piuhalla kiinni tuohon purkkiin.
Wlanin yli säätäminen on monissa purkeissa oletuksena disabloitu.

Jos ei kumpikaan toimi, niin sitten en keksi muutakuin resetoida se boksi (ellei joku mac-mies kerro löytyykö se salasana jostain).

hjalmar
24.01.2013, 23:16
Koitapa laittaa käyttäjänimeksi "admin" ja passuksi myös "admin". Nuo ovat ko. purkin defaultit.

No helkkarin kuustoista. Tuo vinkki toimi! Olet nero. Kiitos ja kumarrus. Heti tarjoan sampanjat, kun tavataan.

jussi_j
25.01.2013, 00:03
No helkkarin kuustoista. Tuo vinkki toimi! Olet nero. Kiitos ja kumarrus. Heti tarjoan sampanjat, kun tavataan.

Välttämättä ei tarvii olla nero, riittää kun toimii johdonmukaisesti.

Jos olisit itse miettinyt hieman asiaa, niin olisit osannut itsekin kirjoittaa sen laitteen nimen ja sanan "password" (http://lmgtfy.com/?q=Linksys+Cisco+WAG200G+password) ja googlen haun ensimmäinen tulos näyttää täysin selkeästi kaiken mitä ehkä mietit.

Linkki vie Let me google that for you palveluun.

J.Hotti
25.01.2013, 23:38
Kyllä kaikkea on tullut näiden koneiden kanssa nähtyä, mutta ei tälläistä. Yhtäkkiä kannettavan usb-portissa oleva langaton hiiri lopetti toimintansa. Ilmoitti, että ei löydä laitetta vaikka otti pistokkeen irti ja laittoi uudestaan. Ei toiminut yhdessäkään koneen usb-portissa vaikka muut laitteet (mm. ulkoinen kovalevy) toimivat samoissa porteissa. Laatikossa oli vielä pari vanhempaa hiirtä ja kaikilla sama kohtalo.

Mikä helvetti tälläisen voi tehdä?

Edit. No huh huh, usb-hubi toimimattomaan porttiin, siihen langaton hiiri ja ohhoh, toimii. On nää ihme laitteita, tutkimattomat ovat tietokoneiden tiet välillä.

scholl
30.01.2013, 10:38
Miten messengeriä voi käyttää jatkossa?
Microsoft yrittää laittaa minut ja kaverini Skypeen väkisin.
Tilanne on kuitenkin se, että se ohjelma on perkeleen tekele. Kerran asensin sen jollekin aiemmalle läppärilleni ja se teki koneen hitaaksi. Lisäksi jotkut yrittivät puhua siellä kamerapuheluita ja en halua puhua niitä, koska a) en halua puhua tietokoneella ja b) en halua puhelimessa puhuessani katsoa jonkun naamaa, enkä halua että sieltä katsellaan, mitä teen. En siis missään tapauksessa asenna Skypeä, koska en halua koneestani hidasta enkä halua, että joku yrittää puhua kanssani kamerapuheluita tietokoneella. Kuinka voin kirjoitella messengerissä jatkossa kavereideni kanssa?

Wolves
30.01.2013, 10:41
Miten messengeriä voi käyttää jatkossa?

15.3 lähtien et mitenkään. Tuosta päivästä lähtien Messenger = Skype. Jos kerran pelkkää kirjoittamista etsii, niin Skypessä on mahdollisuus pelkästään tähänkin. Koneen hidastumista en lähde kommentoimaan, muuten kuin että omaa konettani Skype ei hidasta lainkaan.

Herkku
30.01.2013, 11:12
Tuli taannoin hankittua uusi läppäri ja kotiteatteri. Liitin läppärin kotiteatteriin HDMI-piuhalla ja kotiteatteri luonnollisesti on kiinni telkkarissa samaisella piuhalla.
Kokonaisuus toimi hyvin ja moitteetta, kunnes muutama viikko sitten aloin katselemaan matsia Urholta. Kuva siirtyi telkkariin kuten pitikin, mutta äänet tulivat läppärin kautta eikä kaiuttimista kuten tähän mennessä.
Läppärin ääniasetuksiin en ole koskenut eíkä mitään muutoksia ole tapahtut. Läppärini ei äänivalikossa näytä kotiteattia lainkaan. Jännäksi asian tekee että sulkiessa television kuva siirtyy läppärin näytölle MUTTA äänet siirtyvätkin kotiteatterin kaiuttimiin. Myös läppärin äänivalikosta löytyy nyt kotiteatteri. Tämän jälkeen jos laitan television taas päälle kuva siirtyy telkkariin, mutta äänet palaavat tietokoneeseen ja kotiteatteri katoaa läppärin äänivalikosta. Mikähän helvetti tässä taas on?

jussi_j
30.01.2013, 13:28
... Kerran asensin sen jollekin aiemmalle läppärilleni ja se teki koneen hitaaksi....

Skype itsellä jatkuvassa käytössä ja on selvästi toimivin noista kaikista. Pidämme myös palavereita tuon yli ja toimii kuin muinainen junan vessa.

tsajari
30.01.2013, 13:29
Mikähän helvetti tässä taas on?

Kohtasin taannoin samoja ongelmia, jolloin selvisi ettei HDMI-piuhat siirrä sekä kuvaa että ääntä. Jos molemmat laitteet että johto tukevat 1.4 hdmi-liitäntöjä pitäisi äänikin käsittääkseni siirtyä, mutta siitä asiasta en tiedä mitään.

RCA-johdot tulivat tapauksessani kysymykseen, luultavasti myös sinun. Esimerkiksi tuosta löytyy linkki (http://www.phonak-kauppa.fi/tuote/37/144/rca-johto) jossa on tarkoittamani johto.

linkki vie phonak-kauppa.fi sivustolle

Tinke-80
30.01.2013, 14:16
Herkku: kokeile vaihtaa windowsin asetuksista ääniulostuloksi HDMI. Itsekin joudun vaihtamaan ääniulostulon aina kun haluan katsoa telkkarin kautta jotain.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

30.01.2013, 21:56
Nyt olisi hakusessa hyvä ja (lähes) ilmainen stopmotion animaatiosofta win7:lle Siis sellainen jossa tuodan kuvat vaikka jpg-muodossa.

Kimmo_Ahteri
03.02.2013, 10:24
Onko kukaan ostanut käytettyä tietokonetta esim. Huuto.netistä? Itsellä olisi tarvetta vain pienimuotoiseen surffailuun sekä toimistotyöhön jolloin Office-paketille olisi käyttöä.
Pari kysymystä heräsi kun katselin ilmoituksia Huuto.netistä. Onko ne kaikki pöllittyä tavaraa? Ja miten varmistaa että myyjä on laillisesti hankkinut koneen?
Jos ostaa käytetyn koneen niin siirtyykö ohjelmistojen linsessit uudelle omistajalle vai ei?

MikGo
03.02.2013, 10:42
Onko kukaan ostanut käytettyä tietokonetta esim. Huuto.netistä? Itsellä olisi tarvetta vain pienimuotoiseen surffailuun sekä toimistotyöhön jolloin Office-paketille olisi käyttöä.
Pari kysymystä heräsi kun katselin ilmoituksia Huuto.netistä. Onko ne kaikki pöllittyä tavaraa? Ja miten varmistaa että myyjä on laillisesti hankkinut koneen?
Jos ostaa käytetyn koneen niin siirtyykö ohjelmistojen linsessit uudelle omistajalle vai ei?
Jos ei tietokoneen mukana tule ostokuittia niin vaikea siitä on sitten sanoa onko pöllittyä vai ei. Kannattaa katsoa, että myyjä on saanut paljon hyvää palautetta. Ainakin tietää, että kelläkään muulla ei ole ollut sitten ongelmia myyjän kanssa. (vaikka se ei tavaran aitoutta todista)

Varmaan riippuu vähän myyjästä haluaako hän tyhjentää koneen alkutilaan vai jättääkö hän sinne esimerkiksi office paketin. Jos Office on sinne kertalleen asennettu niin kyllä se siellä koneella sitten raksuttaa ihan normaalisti vaikka käyttäjä vaihtuu.

Mosku
03.02.2013, 15:33
Noniin, nyt on sitten vissiin virus koneella.

esim jatkoajan viesti:
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Mikael Granlund - Seuraava suomalainen supertähti NHL:ssä? (http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=4577875&postcount=476)

Jostain syystä sanat "rahaa" ja "löytää" näkyvät sinisenä, ikäänkuin linkkeinä. Ensimmäisestä aukeaa joku pikavippimainos ja kun hiiren nuolen laittaa jälkimmäisen kohdalle aukeaa pieni mainosikkuna jossa mainostetaan seuranhakupalvelua.
Selaimena firefox. Miten tuon saa pois?

Kimmo_Ahteri
03.02.2013, 15:46
Varmaan riippuu vähän myyjästä haluaako hän tyhjentää koneen alkutilaan vai jättääkö hän sinne esimerkiksi office paketin. Jos Office on sinne kertalleen asennettu niin kyllä se siellä koneella sitten raksuttaa ihan normaalisti vaikka käyttäjä vaihtuu.

OK, lähinnä tuli mieleen jos syystä tai toisesta joutuu lataamaan ohjelman uudestaan koneeseen (jos täytyy vaihtaa kovalevy) eikä asennuslevyjä ole tallella niin onko se sitten kone ilman ohjelmia. Katselen juuri omaa duuniläppäriä eikä tästä näytä löytyvän mitään lisenssikoodeja. Jos tämän tänään myisi ja huomenna hajoaisi kovalevy, ohjelmien asentaminen ei olisi mahdollista? Tai sitten vaan pitäisi ostaa softat kaupasta.

mikse
03.02.2013, 17:55
Noniin, nyt on sitten vissiin virus koneella.

esim jatkoajan viesti:
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Mikael Granlund - Seuraava suomalainen supertähti NHL:ssä? (http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=4577875&postcount=476)

Jostain syystä sanat "rahaa" ja "löytää" näkyvät sinisenä, ikäänkuin linkkeinä. Ensimmäisestä aukeaa joku pikavippimainos ja kun hiiren nuolen laittaa jälkimmäisen kohdalle aukeaa pieni mainosikkuna jossa mainostetaan seuranhakupalvelua.
Selaimena firefox. Miten tuon saa pois?

Lataa alkuun vaikka MalwareBytes' Anti-Malware, poista Firefox, asenna ja aja tuo ensin lataamasi ohjelma, lataa Google Chrome selaimeksi ja asenna se.

Mosku
03.02.2013, 19:07
Lataa alkuun vaikka MalwareBytes' Anti-Malware, poista Firefox, asenna ja aja tuo ensin lataamasi ohjelma, lataa Google Chrome selaimeksi ja asenna se.

Jeps, kyllä se jotain matoja löysi, poistin ne. Poistin myös firefoxin ja putsasin rekisterin sen jälkeen. Chrome ei ikävä kyllä ole vaihtoehto kun iRacing ei toimi sillä.. :)
Asensin FF uudestaan niin nyt vaikuttaa toimivan. Pitääpä ajella tuota malwarebytesiä jos jotain ongelmia ilmenee.

mailman-
04.02.2013, 00:33
...lataa Google Chrome selaimeksi ja asenna se.

Ei tuokaan nyt mikään "ratkaisu" ole. Ihan hyvin FF (ja jopa IE) toimii kun vain osaa "surfata oikein".
Ei ne pöpötkään ihan itsekseen tule :P

ace
04.02.2013, 00:55
Hemmetti, Iomegan 2TB ulkoinen kovalevy ei suostu käynnistymään, ei siis tule virtaa. Takuu on ummessa eikä Gigantissa osanneet tehdä asialle mitään. Luultavasti virtalähde sökönä, kun tietyistä syistä yritin läppärin virtajohtoa käyttää tuossa kovalevyssä. Ei kuitenkaan satavarmaa.

Onko mitään tehtävissä, kaikki valokuvat ja videokameralla kuvatut pätkät tuolla sisällä ja ne pitäisi ainakin saada pelastettua, jos kovoa ei voi enää pelastaa.

Nurmisaha
04.02.2013, 01:10
Hemmetti, Iomegan 2TB ulkoinen kovalevy ei suostu käynnistymään, ei siis tule virtaa. Takuu on ummessa eikä Gigantissa osanneet tehdä asialle mitään. Luultavasti virtalähde sökönä, kun tietyistä syistä yritin läppärin virtajohtoa käyttää tuossa kovalevyssä. Ei kuitenkaan satavarmaa.

Onko mitään tehtävissä, kaikki valokuvat ja videokameralla kuvatut pätkät tuolla sisällä ja ne pitäisi ainakin saada pelastettua, jos kovoa ei voi enää pelastaa.

Yleensä noissa ulkoisissa kovalevyissä on sisällä ihan normaali SATA kovalevy. Kuoret pois ja levy koneseen tai USB koteloon. Tiettyä riskiä kuorien purkamisessa on. Ei välttämättä riitä ruuvimeisseli vaan koko kotelo täytyy rikkoa. Riippuu täysin kovalevyn mallista.

Tuon takia kannattaa ostaa levy ja kotelo erikseen. Kotelon hajotessa levyn saa helpommin pois.

Todella paskalla tuurilla sisällä on jokin 2*1 TB RAID 0 systeemi, joka saattaa vaatia kotelon toimiakseen. Juuri sen kotelon mitä ollaan purkamassa. Siinä tapauksessa menee vaikeammaksi.

Lisäys: tietenkin voit yrittää etsiä uuden virtalähteen, helpoin tapa ehkä. Kotelon purku ei tietenkään auta jos itse levy on rikki.

mikse
04.02.2013, 10:33
Ei tuokaan nyt mikään "ratkaisu" ole. Ihan hyvin FF (ja jopa IE) toimii kun vain osaa "surfata oikein".
Ei ne pöpötkään ihan itsekseen tule :P

Ei tietenkään. Oman tämän hetken kokemuksen mukaan Firefox on tällä hetkellä bugisempi ja hitaampi kuin Chrome. Tai mulla on käytössä SRWare Iron, mutta about sama.

korkki
05.02.2013, 02:29
Meillä on kakarat sotkeneet tietokonetta niin (joo, oma vika kun ei ole kuin yksi tunnus jolla on automaattisesti pääkäyttäjä) että desktopilla suurin osa kuvakkeista ei toimi. Käynnistää vain firefoxin ja avaa pikku ikkunan jossa lukee:

olet avaamassa tiedostoa
X.exe
Tiedosto on tyyppiä : Binary file -tiedosto (Y Mt)
osoitteesta C:\Program Files (x86)\Y\program
Tallennetaanko tiedosto?

(tallenna) (peruuta)

Ja ohjelma ei starttaa kummankaan valitsemalla.

Resurssienhallinnasta saa ohjelmat toimimaan, mutta työpöydältä siis ei. Ja koitin tehdä uuden pikakuvakkeen resurssienhallinnan kautta, mutta sama tulos tuli. Ei saa ohjelmaa käynnistettyä. Mikähän tuossa voisi olla vikana, onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan? Ilmeisesti tänne on taas koitettu asentaa jotain peliä vaikka kielsin sen. Jotain on varmaan mennyt pieleen.

Virus tämä tuskin on, kun virustorjunta pitäisi olla ajan tasalla (AVG). Sen ainakin tiedän että salasana muuttuu juuri nyt ja koneelle ei enää tälle tunnukselle pääse muut. Tehdään kakaroille oma tunnus jolla ei pääse kuin nettiin.

Vesuri
05.02.2013, 08:09
Resurssienhallinnasta saa ohjelmat toimimaan, mutta työpöydältä siis ei. Ja koitin tehdä uuden pikakuvakkeen resurssienhallinnan kautta, mutta sama tulos tuli. Ei saa ohjelmaa käynnistettyä. Mikähän tuossa voisi olla vikana, onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan? Ilmeisesti tänne on taas koitettu asentaa jotain peliä vaikka kielsin sen. Jotain on varmaan mennyt pieleen.

Virus tämä tuskin on, kun virustorjunta pitäisi olla ajan tasalla (AVG). Sen ainakin tiedän että salasana muuttuu juuri nyt ja koneelle ei enää tälle tunnukselle pääse muut. Tehdään kakaroille oma tunnus jolla ei pääse kuin nettiin.Isäukolla oli aikoinaan XP-koneessa samantapainen ongelma, joka poistui muistaakseni varsin vaivattomasti. Klikkaus hiiren oikealla pikakuvakkeen päällä ja ominaisuudet-ikkunassa määriteltiin tiedoston tyypiksi pikakuvake.

korkki
05.02.2013, 23:31
Tässä koneessa on Windows seiska enkä ainakaan siitä edes löytänyt noista ominaisuuksista kohtaa josta saisi vaihdettua tiedostotyyppiä. Itse tyyppi näkyy, mutta sitä ei saa vaihdettua.

Ohjauspaneelista löysin jonkun "määritä kytkennät" eri ohjelmiin ja siinä on .lnk -tiedostojen avausohjelmaksi määritetty Firefox. Sitä ei taida saada mitenkään poistettua. Tai en ainakaan itse saanut. En viitsisi lähteä asentelemaan mitään uusiksi kun on kyllä aika säätämistä eikä tuo taida auttaa jos kerran pikakuvake menee aina Firefoxiin.

Salasana vaihtui koneeseen juuri äsken...

Paastainen
06.02.2013, 09:28
Tässä koneessa on Windows seiska enkä ainakaan siitä edes löytänyt noista ominaisuuksista kohtaa josta saisi vaihdettua tiedostotyyppiä. Itse tyyppi näkyy, mutta sitä ei saa vaihdettua.

Ohjauspaneelista löysin jonkun "määritä kytkennät" eri ohjelmiin ja siinä on .lnk -tiedostojen avausohjelmaksi määritetty Firefox. Sitä ei taida saada mitenkään poistettua. Tai en ainakaan itse saanut. En viitsisi lähteä asentelemaan mitään uusiksi kun on kyllä aika säätämistä eikä tuo taida auttaa jos kerran pikakuvake menee aina Firefoxiin.

Salasana vaihtui koneeseen juuri äsken...

Mikkisoftan foorumeilla (http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/itprovistadesktopui/thread/e8631c28-4ce5-43cc-8865-b75fa2255b57) on vastaava pulma ja Error_Counterin ohjeella olen pari kertaa saanut ongelman korjattua

korkki
06.02.2013, 17:10
Mikkisoftan foorumeilla (http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/itprovistadesktopui/thread/e8631c28-4ce5-43cc-8865-b75fa2255b57) on vastaava pulma ja Error_Counterin ohjeella olen pari kertaa saanut ongelman korjattua
Tämähän ongelman ratkaisi. Kiitoksia!

Mitään hajua muuten mikä tuollaisen on mahtanut aiheuttaa?

Gorba
08.02.2013, 22:26
Ostin vanhemmilleni pienikoppaisen pöytäkoneen, joku Acer Aspire. Ovat valittaneet konetehojen heikkoudesta ja itsekkin testatessani huomasin monien videotiedostojen pätkivän. Osaiskohan joku expertti kertoa, saisiko moiseen laitteeseen tehokkaampia prosessoreita? Luonnollisesti en enää löydä mistään moisen koneen tarkkoja tietoja, mutta eiköhän tämä ole aika lähellä alkuperäistä:

Acer Aspire XC100/AMD E1-1200/6 GB/500 GB/HD7310/DVD-RW/Windows 8 - pöytätietokone | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6204/dhqmm/Acer-Aspire-XC100-AMD-E1-1200-6-GB-500)

Vai onko näissä pienikoppaisissa joku kunnon integrointi joka osalla? Eli vanha sääntö päti tässäkin, halvalla ei saa hyvää, vain hyvännäköisen.

Nurmisaha
08.02.2013, 23:48
Ostin vanhemmilleni pienikoppaisen pöytäkoneen, joku Acer Aspire. Ovat valittaneet konetehojen heikkoudesta ja itsekkin testatessani huomasin monien videotiedostojen pätkivän. Osaiskohan joku expertti kertoa, saisiko moiseen laitteeseen tehokkaampia prosessoreita? Luonnollisesti en enää löydä mistään moisen koneen tarkkoja tietoja, mutta eiköhän tämä ole aika lähellä alkuperäistä:

Acer Aspire XC100/AMD E1-1200/6 GB/500 GB/HD7310/DVD-RW/Windows 8 - pöytätietokone | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6204/dhqmm/Acer-Aspire-XC100-AMD-E1-1200-6-GB-500)

Vai onko näissä pienikoppaisissa joku kunnon integrointi joka osalla? Eli vanha sääntö päti tässäkin, halvalla ei saa hyvää, vain hyvännäköisen.

Prosessori on "juotettu" kiinni emolevyyn. Näinpä prosessorin vaihto on lähes mahdotonta kotikonstein. Nuo prosessorit on tarkoitettu todella kevyisiin koneisiin, esim HTPC:t tai kannettavat.

Integroitu AMD Radeon HD7310 -ohjain soveltuu myös kevyeen pelailuun

Todella kevyeen. Kerrankin mainoslauseet ovat oikeassa.

Videotiedostoja tuo prosessori ja näytönohjain kyllä pyörittää, kunhan ohjelmisto osaa hyödyntää näytönohjainta.

Kuten sanoit, halvalla ei saa hyvää, saa vain hyvännäköisen.

Mäntylä #18
11.02.2013, 11:15
Nyt olisi itsellä tälläistä ongelmaa. N. vuoden vanha Asuksen läppäri kyseessä. Tuossa pari päivää sitten palautin tehdasasetukset kun kone kävi kovin hitaalla. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen homma toimi hyvin noin päivän sitten muutti yhtäkkiä resoluution todella suureksi enkä saanut sitä muutettua kuin kahteen eri kokoon,olikohan 800x640 ja 1280x800 tai jotain tuohon malliin. Kun en ratkaisua löytänyt päätin katsoa jonkun palautuspisteen ja palauttaa koneen siihen, taas toimi päivän sitten taas yhtäkkiä kone hidastui todella paljon enkä saa ohjelmia avattua. Jos vaikka esimerkiksi yritän cs1.6 käynnistää niin tulee tälläinen virhe koodi: " virhe käynnistettäessä kohdetta: c:\winbdows\system32\mshtml.dll käyttöjärjestelmä ei voi suorittaa ohjelmaa %1.

Sekavasti selitetty mutta kenneläkään hajua mistä voisi johtua?

Tinke-80
11.02.2013, 12:08
Nyt olisi itsellä tälläistä ongelmaa. N. vuoden vanha Asuksen läppäri kyseessä. Tuossa pari päivää sitten palautin tehdasasetukset kun kone kävi kovin hitaalla. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen homma toimi hyvin noin päivän sitten muutti yhtäkkiä resoluution todella suureksi enkä saanut sitä muutettua kuin kahteen eri kokoon,olikohan 800x640 ja 1280x800 tai jotain tuohon malliin. Kun en ratkaisua löytänyt päätin katsoa jonkun palautuspisteen ja palauttaa koneen siihen, taas toimi päivän sitten taas yhtäkkiä kone hidastui todella paljon enkä saa ohjelmia avattua. Jos vaikka esimerkiksi yritän cs1.6 käynnistää niin tulee tälläinen virhe koodi: " virhe käynnistettäessä kohdetta: c:\winbdows\system32\mshtml.dll käyttöjärjestelmä ei voi suorittaa ohjelmaa %1.

Sekavasti selitetty mutta kenneläkään hajua mistä voisi johtua?

Onko virustorjunta kunnossa? Oletko ajanut Windows Updaten tuon palautuspisteeseen palautuksen jälkeen? Oletko mitkä näytönohjaimet ajurit asentanut?

-Tinke

Mäntylä #18
11.02.2013, 12:31
Onko virustorjunta kunnossa? Oletko ajanut Windows Updaten tuon palautuspisteeseen palautuksen jälkeen? Oletko mitkä näytönohjaimet ajurit asentanut?

-Tinke

Avastin virustorjunnan kävin heti ensimmäisenä lataamassa tehdasasetusten palautuksen jälkeen. Ja Windowsin päivitykset on ladattu. Pakko myöntää että noista ajureista en ymmärrä mitään, joten ajurit ovat varmaan ne jotka tässä on alunperinkin ollut.

Tinke-80
11.02.2013, 12:57
Avastin virustorjunnan kävin heti ensimmäisenä lataamassa tehdasasetusten palautuksen jälkeen. Ja Windowsin päivitykset on ladattu. Pakko myöntää että noista ajureista en ymmärrä mitään, joten ajurit ovat varmaan ne jotka tässä on alunperinkin ollut.

Laitapa tietokoneesi tiedot niin katsotaan mitkä näytönohjaimen ajurit siihen käyvät. Ja laita mikä Windows sinulla on koneessa.

-Tinke

Mäntylä #18
11.02.2013, 13:05
Laitapa tietokoneesi tiedot niin katsotaan mitkä näytönohjaimen ajurit siihen käyvät. Ja laita mikä Windows sinulla on koneessa.

-Tinke

En tiedä mitkä ovat tärkeimmät niin laitan varmuudeksi kaikki tiedot, elikkäs

-windows 7 home premium
- 64- bittinen käyttöjärjestelmä
- AMD A4-3300M APU with radeon(tm) HD Graphics 1.90 GHz
- 8gt keskusmuisti
- Radeon graphics hd 6650m, 1GB

Tinke-80
11.02.2013, 13:35
En tiedä mitkä ovat tärkeimmät niin laitan varmuudeksi kaikki tiedot, elikkäs

-windows 7 home premium
- 64- bittinen käyttöjärjestelmä
- AMD A4-3300M APU with radeon(tm) HD Graphics 1.90 GHz
- 8gt keskusmuisti
- Radeon graphics hd 6650m, 1GB

Mikä Asuksen läppäri sinulla on?

Mäntylä #18
11.02.2013, 13:38
Mikä Asuksen läppäri sinulla on?

Aa juu Asus X53t

Tinke-80
11.02.2013, 13:47
Aa juu Asus X53t

ASUS - Notebooks- ASUS X53TA
(http://in.asus.com/Notebooks/Versatile_Performance/X53TA/#download)

Kokeiles ladata ja asentaa tuolta Chipset kohdasta seuraava päivitys:

Version V8.903.0.0000
Description AMD Chipset Driver

Käynnistä kone uudestaan ja kokeile sen jälkeen mitä kone sanoo.

-Tinke

Mäntylä #18
11.02.2013, 14:31
ASUS - Notebooks- ASUS X53TA
(http://in.asus.com/Notebooks/Versatile_Performance/X53TA/#download)

Kokeiles ladata ja asentaa tuolta Chipset kohdasta seuraava päivitys:

Version V8.903.0.0000
Description AMD Chipset Driver

Käynnistä kone uudestaan ja kokeile sen jälkeen mitä kone sanoo.

-Tinke

Latasin ja asensin mutta samat ongelmat jatkuvat edelleen.

Tinke-80
11.02.2013, 15:15
Latasin ja asensin mutta samat ongelmat jatkuvat edelleen.

Kokeiles tätä ellet ole jo kokeillut:
How To Fix Mshtml.dll is Missing or Not Found Errors (http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/mshtml-dll-not-found-missing-error.htm)

Mäntylä #18
11.02.2013, 18:23
Kokeiles tätä ellet ole jo kokeillut:
How To Fix Mshtml.dll is Missing or Not Found Errors (http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/mshtml-dll-not-found-missing-error.htm)

Tuli pitkään lueskeltua noita juttuja mutta en varsinaisesti vastausta ongelmaani löytänyt. Päätin vielä kerran formatoida koneen jos viel uudestaan tekee tuon niin sitten vaan huoltoon, ei vaan voi olla enään mistään viruksesta tai muusta kyse vaan pakko olla jotain paskana. Mutta lämpimät kiitokset Tinkelle avusta!

bulftrik
11.02.2013, 18:40
Tuli pitkään lueskeltua noita juttuja mutta en varsinaisesti vastausta ongelmaani löytänyt. Päätin vielä kerran formatoida koneen jos viel uudestaan tekee tuon niin sitten vaan huoltoon, ei vaan voi olla enään mistään viruksesta tai muusta kyse vaan pakko olla jotain paskana. Mutta lämpimät kiitokset Tinkelle avusta!
Mitä virustorjuntaohjelmaa käytät?

kykkeli
11.02.2013, 18:50

Lataileppas huvikses kiintolevy testi ja muistitestit googlen avulla. Ajele läpi. Viallinen kiintolevy voi aiheuttaa koneen hidastelua ja viallinen muistikampa saattaa saada integroidun näytönohjaimen sekoamaan. Jos sekä muistit, että kiintolevy ovat ehjiä löytyy vika todennäköisesti emolevyltä. Emon vaihtoon jos koneen meinasit huoltoon viedä, tulee halvemmaksi ostaa ihan suosiolla uusi kone.

Mäntylä #18
11.02.2013, 19:43
Lataileppas huvikses kiintolevy testi ja muistitestit googlen avulla. Ajele läpi. Viallinen kiintolevy voi aiheuttaa koneen hidastelua ja viallinen muistikampa saattaa saada integroidun näytönohjaimen sekoamaan. Jos sekä muistit, että kiintolevy ovat ehjiä löytyy vika todennäköisesti emolevyltä. Emon vaihtoon jos koneen meinasit huoltoon viedä, tulee halvemmaksi ostaa ihan suosiolla uusi kone.

Pitääpä tehdä nuo testit. Onneksi vasta vuoden vanha kone niin menee vielä takuuseen.

Bulftrik, mulla oli avira aikasemmin nyt latasin AVG:n

bulftrik
11.02.2013, 20:07
Hmm.

Ei mun mielestä millään järjellä tule tuollaista erroria ruutuun rautavian takia, eli veikkaan puhdasta softavikaa. Googlella kun katoin niin lähes kaikissa keisseissä ongelman ydin oli virustorjuntaohjelmassa.

Mitä selainta käytät? Kannattaa kokeilla vaikka Chromea, oletan että käytät Firefoxia tai IE:tä.

Mäntylä #18
11.02.2013, 20:18
Hmm.

Ei mun mielestä millään järjellä tule tuollaista erroria ruutuun rautavian takia, eli veikkaan puhdasta softavikaa. Googlella kun katoin niin lähes kaikissa keisseissä ongelman ydin oli virustorjuntaohjelmassa.

Mitä selainta käytät? Kannattaa kokeilla vaikka Chromea, oletan että käytät Firefoxia tai IE:tä.

Chromea olen käyttänyt. Itekin epäilin aluksi viirusta mutta kun välissä tosiaan palautin tehdasasetukset ja päivän päästä toistui sama niin aika erikoiselta tuntuu että samanlainen virus iskisi heti uudelleen.

Footless
11.02.2013, 23:45
Erikoinen tapahtuma viime yöltä. Katselin matsia, kävin röökillä ja kun tulin takaisin eivät hiiri ja näppis enää toimineet. Molemmat ubs:llä kiinni, mutta musiikki soi normaalisti vaikka tulee ulkoiselta kovolta usb:tä pitkin. Aamulla yritin laittaa kiinni vanhan mallisella liittimellä näppiksen, mutta ei toiminut sekään. Mikähän tuollaisen voi aiheuttaa? Virusta pelästyin ja nappasin samalla verkkopiuhan irti. Kone käynnistyy ihan normaalisti ilman mitään herjoja. Ikääkin on puolisen vuotta vasta, eikä mitään ongelmia ole ollut.

bulftrik
11.02.2013, 23:48
Erikoinen tapahtuma viime yöltä. Katselin matsia, kävin röökillä ja kun tulin takaisin eivät hiiri ja näppis enää toimineet. Molemmat ubs:llä kiinni, mutta musiikki soi normaalisti vaikka tulee ulkoiselta kovolta usb:tä pitkin. Aamulla yritin laittaa kiinni vanhan mallisella liittimellä näppiksen, mutta ei toiminut sekään. Mikähän tuollaisen voi aiheuttaa? Virusta pelästyin ja nappasin samalla verkkopiuhan irti. Kone käynnistyy ihan normaalisti ilman mitään herjoja. Ikääkin on puolisen vuotta vasta, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Onko toista konetta missä voit testata näppistä ja hiirtä, tai sitten toista hiirtä tai näppistä jota voit kokeilla?

Footless
12.02.2013, 00:03
Onko toista konetta missä voit testata näppistä ja hiirtä, tai sitten toista hiirtä tai näppistä jota voit kokeilla?

Toista konetta ei ole, mutta tosiaan toinen näppis ei toiminut. Yritän kaivaa jostain toisen hiiren toisella liittimellä, Se on jossain tallessa kun taas tietäis missä...

Footless
12.02.2013, 00:53
Toista konetta ei ole, mutta tosiaan toinen näppis ei toiminut. Yritän kaivaa jostain toisen hiiren toisella liittimellä, Se on jossain tallessa kun taas tietäis missä...

Ongelma ratkaistu, tai lähinnä paikannettu. Toinen näppis heräsikin eloon ja toisella hiirellä keksin ongelman. Eli koneen takaa kolme USB-porttia ilmeisesti hajonnut, koska niiden kautta ei toimi mikään. Päivällä ei toiminut kyllä edestäkään, mutta ilmeisesti piti vaan kone käynnistellä pari kertaa piuhat kiinni. Pitää viedä huoltoon että saa noikin toimimaan. Hämäsi tosiaan aiemmin se, että musiikki soi foobarin kautta, vaikka biisit on ulkoisella kovolla joka menee noiden samojen porttien kautta.

kykkeli
12.02.2013, 05:42
Hmm.

Tullut nähtyä kyllä niin käsittämättömiä herjoja/oireita johtuen viallisista muisteista tai prossusta, että en ihmettelisi yhtään. Nimim. 15-vuotta rautahuoltoa tehnyt eri merkkien takuuhuolloissa. ;)

Greenlander
12.02.2013, 10:22
Pitääpä tehdä nuo testit. Onneksi vasta vuoden vanha kone niin menee vielä takuuseen.

Kovalevyn voit tarkistaa CHKDSK -toiminnolla, ohjeet Microsoftin sivuilla:
Levyvirheiden tarkistaminen Windows XP:ssä
(http://support.microsoft.com/kb/315265/fi)

Eli Tietokone -> hiiren kakkospainikkeeella napautat C-asemaa -> Ominaisuudet -> Työkalut -> Virheentarkistus ja Etsi.

Jos vähänkään epäilet virusta koneessa, niin ota OTL-logi koneesta ja lähetä se esim. virustorjunta.net -palstalle, missä koulutetut fiksaajat antavat neuvoa.

powerplaymaker
12.02.2013, 23:24
Noniin ekspertit!

Mulla on pienehkö tilanne päällä.

Käytössäni on siis ihan tavallinen pöytäköne ja normaalisti otan kuvan siitä tuollaiseen HP:n näyttöön, jossa on VGA ja DVI paikat kuvalle ja 3,5mm paikka audiolle (näytössä on kiinni kaijuttimet)

Nyt hommasin Atenin HDMI splitterin jolla otankin kuvan tietokoneen HDMI paikasta ja jaan sen tähän HP:n näyttöön, sekä Samsungin televisioon.

Piuhat menee siis näin:

Tietokone --HDMI--> HDMI Splitter --HDMI/DVI--> näyttö
--HDMI--> televisio

Nyt saan siis saman kuvan ulos telkkarista ja töllöstä. Ongelmana onkin sitten audio... tavallisessa HDMI piuhassahan ääni kulkee ihan normaalisti ja nyt saankin ääntä ulos telkkarista, jossa onkin HDMI kiinni. Ongelmana on se, että haluaisin jakaa ääntä myös näytön kaijuttimiin, mutta näytön DVI paikka ei taas tue audiota. Näytön ääni pitäisi saada siis 3,5mm plugiin, mutta tulemaan silti tuosta HDMI splitteristä...

Kokeilin liittää suoraan koneesta audiopiuhan näytön vastaavaan paikkaan ja jotain ääniä sainkin tulemaan kaijuttimista ulos. mm. VLC player toisti äänen automattiisesti suoraan näytön kajareista. Spotify taas ohjaa kaiken musiikin suoraan telkkarin kaijuttimista.

Controllpanelista koetin vaihtaa noita audion ulostulon asetuksia, mutta ei niillä tuntunut olevan mitään vaikutusta (???) mihinkään. Vaihdoin myös HDMI ja HDMI/DVI piuhojen paikkoja splitterissä. Seurauksena telkkarin kaijuttimista tuli kyllä jotain ääniä, mutta mm. Spotify totesi ettei voi soittaa musiikkia, koska äänikortissa vaikuttaisi olevan jotain ongelmaa... Logiikka; missä pelaa?

Rupesin sitten pähkäilemään ja mietin olisiko mahdollista saada tuo näytön ääni HDMI - DVI/3,5mm tyylisellä piuhalla toimimaan. Googlettamalla löytyi cableworld.fin HDMI - DVI -äänikaapeli (http://www.cableworld.fi/hdmi-kaapelit/hdmi---dvi-%C3%A4%C3%A4ni/hdmi---dvi-%C3%A4%C3%A4ni.asp?gclid=CI6EiPTTsbUCFc94cAod8ggAV Q), mutta tuossa on vain se ongelma, että siinä on kaksi 3,5mm plugia, vaikka pitäisi olla yksi..

Kaivoin lisää ja eksyin alibaban sivuille ja sieltähän tuollainen unelmieni kaapeli löytyi: HDMI to DVI with 3,5mm (http://www.alibaba.com/product-gs/592141378/hdmi_to_dvi_with_3_5mm.html)

Tuolla väin kummittelee teksi: Minimum Order Quantity: 100 Piece/Pieces

Osaako joku nyt auttaa minua tämän visaisen pulman kanssa? Tuollaisen pihan jos jostain suomenmaasta löytää niin nostan hattua. Tai jos ei tarvitsisi ulkomailta sataa vastaavanlaista alkaa tilaamaan.

Voiko audio ongelman ratkaista jotenkin muuten? Kone ei tunnu ymmärtävän jos haluan ottaa audion samaan aikaa näytönohjaimen HDMI paikasta ja äänikortin audiopaikasta. Liekö edes mahdollista? Jos ei piuhaa löydy, niin yhtenä vaihtoehtona olisi kai uuden näytön ostaminen; näytön jossa olisi kaijuttimet, mutta myös valmis HDMI paikka, joka juttelisi siis myös noiden kajarien kanssa... Eihän noiden kaijuttimien ole pakko näytössä olla kiinni, paremmat soundithan saa jos hommaa tähänkin erilliset kaijuttimen, mutta taas sama ongelma; miten saan HDMI:n jaettue erikseen kuvaan ja audioon?

Auttakkee nyt ko pää menee jo sekasin :D

Nurmisaha
13.02.2013, 00:43
powerplaymaker: en ihan pysynyt mukana mutta etkö voi splitata äänikortista tulevan audion ja jakaa sen molempiin laitteisiin? Onnistuu aika yksinkertaisella adapterilla eikä tarvitse tapella audio+HDMI juttujen kanssa samaan aikaan. Tai sitten ymmärsin väärin koko homman.

vilpertti
13.02.2013, 09:37
Tai entä jos tuot vaan TV:n kuulokeliitännästä äänen näytön kaiuttimille?

Tämä tietysti olettaa, että TV on ensisijainen näyttö, jos siinä ei ole virtaa, äänikään ei kulje sen läpi kaiuttimille. (huom, kaiutin. ei jiitä)

seisnauraa
14.02.2013, 14:09
Tietokoneelle on ajan saatossa lirunut spywarea. Nyt pitäisi semmosesta sonnasta päästä eroon. Mitäs olisi hyviä ohjelmia poistoon, ilmaisia tai maksullisia? Virustorjunta mulla on F-Securelta. Ainakin tämän (http://anti-spyware-review.toptenreviews.com/) vertailun mukaan heilläkin pitäisi olla spywarenpoisto, mutta en tiedä onko omassani ja eipä ainakaan toimi, jos on. Incredibar on päässy nimittäin koneelle ja ei varmasti ole ainut.

Mikä siis olisi hyvä sellainen, jossa ei tule mukana virustorjuntaa (kone kun ei taida tykätä kahdesta päällekkäisestä torjuntaohjelmasta)?

Greenlander
14.02.2013, 15:52
Mikä siis olisi hyvä sellainen, jossa ei tule mukana virustorjuntaa (kone kun ei taida tykätä kahdesta päällekkäisestä torjuntaohjelmasta)?

F-Securelta on oma Easy Clean-pienoisohjelma tätä varten. Sen voit ladata ilmaiseksi täältä: How To - Remove threats - Removal Tools | F-Secure (http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/removal-tools)

Sitten kannattaa kokeilla myös online-virusskanneria, esimerkiksi ESET Online Scanner. Se toimii siis Explorerilla, ja tarkistus tehdään netissä.

Number 11
16.02.2013, 08:57
Törmäsin juuri outoon ongelmaan liittyen läppärini touchpadiin. Sekoilu alkoi yllättäen ja osoittimen ohjaaminen hallitusti muuttui mahdottomaksi. Käynnistin tietokoneen pariinkin kertaan uudestaan, mutta mitään ei tapahtunut. Jostain syystä kuitenkin touchpad alkaa toimimaan täysin normaalisti kun koneen virtajohdon irrottaa. Jos virtajohdon laittaa takaisin, niin sama sekoilu jatkuu. Joku paska Acer kyseessä, mutta osaisiko joku edes arvailla mistä tämä voisi johtua?

moxey
16.02.2013, 09:24
Ongelmana onkin sitten audio... tavallisessa HDMI piuhassahan ääni kulkee ihan normaalisti ja nyt saankin ääntä ulos telkkarista, jossa onkin HDMI kiinni. Ongelmana on se, että haluaisin jakaa ääntä myös näytön kaijuttimiin, mutta näytön DVI paikka ei taas tue audiota. Näytön ääni pitäisi saada siis 3,5mm plugiin, mutta tulemaan silti tuosta HDMI splitteristä...

Onko tuossa joku oleellinen syy, että tuo ääni pitää saada juuri tuon HDMI-splitterin läpi?

Itsellä ihan normaalisti TV kiinni HDMI-piuhassa, jota pitkin äänet menee telkkarille. Monitori taas menee omaa piuhaansa pitkin ilman splittereitä. Erilliset kaiuttimet normaalisti äänikortilta tulevalla piuhalla kiinni.

Ainut "ongelma" on se, että aina kun haluan äänen TV:stä ulos niin pitää oletusääniulostulo vaihtaa HDMI:ksi. Kun haluan äänet tietokoneen kaiuttimista niin vaihdan oletusääniulostulon normaalisti kaiuttimille. Hieno win7 ominaisuus ettei ääniä saa yhtäaikaa pihalle molemmista ulostuloista.

Olisko semmonen aivan mahoton ratkasu, että vedät normaalin 3,5mm piuhan äänikortista monitorin kaiuttimiin ja aina vaan vaihtelet oletusulostuloa äänille tarpeen mukaan?

#48#
16.02.2013, 12:03
Nettiyhteyteni menee poikki aina vähän väliä, noin 1-3 kertaa päivässä.

Windowsin (windows 7) oma Troubleshoot problems osaa korjata asian ja kertoo syyn:

The connection between your access point, router, or cable modem and the internet is broken.
The default gateway is not available.

Tämä on ainoastaan modeemin ja tietokoneen välinen ongelma, koska samaan aikaan netin kautta toimiva soneran Koti-TV pelaa samoin WLAN.

Osaako joku kertoa miten tätä voisi lähteä korjaamaan?

moxey
16.02.2013, 14:21
Tämä on ainoastaan modeemin ja tietokoneen välinen ongelma, koska samaan aikaan netin kautta toimiva soneran Koti-TV pelaa samoin WLAN.

Osaako joku kertoa miten tätä voisi lähteä korjaamaan?
Varmaan ootkin jo testannut toista nettipiuhaa koneen ja modeemin välille? Monastihan kotieläimet tykkää käydä vähän jyrsimässä noita kaapeleita. Kannattaa myös kahtoa onko molemmat liittimet varmasti kunnolla kiinni.

Jos taas löytyy toinen kone, jonka saa piuhaan kiinni niin sillä pystyt testaamaan, onko vika koneessasi.

Jos tekee samaa uudellakin piuhalla ja koneella niin seuraavaksi kokeilisin eri porttia modeemissa.

Noin saat helposti kohdistettua vian.

#48#
16.02.2013, 14:36
Varmaan ootkin jo testannut toista nettipiuhaa koneen ja modeemin välille? Monastihan kotieläimet tykkää käydä vähän jyrsimässä noita kaapeleita. Kannattaa myös kahtoa onko molemmat liittimet varmasti kunnolla kiinni.

Jos taas löytyy toinen kone, jonka saa piuhaan kiinni niin sillä pystyt testaamaan, onko vika koneessasi.

Jos tekee samaa uudellakin piuhalla ja koneella niin seuraavaksi kokeilisin eri porttia modeemissa.

Noin saat helposti kohdistettua vian.

Toista piuhaa on kokeiltu vaikka asunnossa ei ole muita eläimiä minun lisäkseni. Modeemin portteja olen myös vaihdellut mutta vika seuraa mukana.
Toista konetta ei ole juuri tähän hätään tarjolla.

Monesti tietokoneen viat on "Rasti väärässä paikassa/Ei rastia oikeassa paikassa". Niin voi olla nytkin, mutta kun en oikein tiedä mistä rastia pitäisi metsästää.

Tinke-80
17.02.2013, 19:03
Toista piuhaa on kokeiltu vaikka asunnossa ei ole muita eläimiä minun lisäkseni. Modeemin portteja olen myös vaihdellut mutta vika seuraa mukana.
Toista konetta ei ole juuri tähän hätään tarjolla.

Monesti tietokoneen viat on "Rasti väärässä paikassa/Ei rastia oikeassa paikassa". Niin voi olla nytkin, mutta kun en oikein tiedä mistä rastia pitäisi metsästää.

Kokeilepa tätä:

1. Click on Start button.
2. Type Cmd in the Start Search text box.
3. Press Ctrl-Shift-Enter keyboard shortcut to run Command Prompt as Administrator. Allow elevation request.
4. Type netsh int ip reset in the Command Prompt shell, and then press the Enter key.
5. Restart the computer.

Itse myös kokeilisin vaihtaa DNS-palvelimet Googlen omiin DNS-palvelimiin:
Information - How to change DNS servers | PC Help Forum (http://www.pchelpforum.com/xf/threads/how-to-change-dns-servers.134473/)

-Tinke

tulikaste
17.02.2013, 19:20
Mitään eksperttiä tässä ei tosiaan tarvita ja kysymykseni lienee aika yleinenkin, mutta itse en silti vastausta ihan heti keksi: mikä voisi olla syynä sille että kone sammuu itsestään kun yritän toistaa videoita esimerkiksi Yle Areenasta ja DailyMotion-sivustolta? Jonkin aikaa videot pyörivät, mutta yleensä jossain kuuden-seitsemän minuutin kohdalla ruutu pimenee ja kone sammuu. Päivittelen tässä juuri ajureita, mutta tuntuu että ei kai tämä niistä sentään voi johtua. Youtube toimii moitteettomasti.

Nurmisaha
17.02.2013, 19:41
Mitään eksperttiä tässä ei tosiaan tarvita ja kysymykseni lienee aika yleinenkin, mutta itse en silti vastausta ihan heti keksi: mikä voisi olla syynä sille että kone sammuu itsestään kun yritän toistaa videoita esimerkiksi Yle Areenasta ja DailyMotion-sivustolta? Jonkin aikaa videot pyörivät, mutta yleensä jossain kuuden-seitsemän minuutin kohdalla ruutu pimenee ja kone sammuu. Päivittelen tässä juuri ajureita, mutta tuntuu että ei kai tämä niistä sentään voi johtua. Youtube toimii moitteettomasti.

Kyse voi ollaFlash playerin ongelmista.

Sammuminen viittaisi pahempaan ongelmaan. Koita kuormittaa konetta esim CPU Burn ohjelmistolla. Jos kaatuu, jotain rikki tai ongelmia koneen jäähdytyksessä.

Mahdollista myös että jokin virransäästöhomma iskee päälle.

Jomppa
17.02.2013, 21:13
Millähän saisi lopullisesti poistettua koneelta salansanakaappaajan? Nyt on käytössä Microsoft Security Essential ja tuo ilmoittaa trojalaisesti joka kerta kun käynnistää koneen.

"Summary

PWS:Win32/Zbot.gen!AJ is a password-stealing trojan that also allows backdoor access and control of your computer. It belongs to the PWS:Win32/Zbot family of trojans. "

Lienee tullut Javan mukana ja tuo on jo poistettu koneelta. Käyttöjärjestelmänä koneessa on Win7.

Nurmisaha
17.02.2013, 21:28
Millähän saisi lopullisesti poistettua koneelta salansanakaappaajan? Nyt on käytössä Microsoft Security Essential ja tuo ilmoittaa trojalaisesti joka kerta kun käynnistää koneen.

"Summary

PWS:Win32/Zbot.gen!AJ is a password-stealing trojan that also allows backdoor access and control of your computer. It belongs to the PWS:Win32/Zbot family of trojans. "

Lienee tullut Javan mukana ja tuo on jo poistettu koneelta. Käyttöjärjestelmänä koneessa on Win7.

Kuulostaa SE:n bugilta jos virus on jo poistettu. Virus on ehkä muokannut rekisteriä. Tuossa ohjeita millä sen saa rekisteristäkin poistettua The Helpful Removal Way on How to Delete PWS:Win32/Zbot.gen!AJ Virus Manually and Completely - Tee Support Blog (http://blog.teesupport.com/the-helpful-removal-way-on-how-to-delete-pwswin32zbot-genaj-virus-manually-and-completely/)

Rekisterin muokkaus täysin omalla vastuulla.

Tinke-80
17.02.2013, 21:30

"Summary

Itse menisin tänne hakemaan apua: Virustorjunta.net: You are using an invalid IP (http://virustorjunta.net/)

-Tinke

DAF
20.02.2013, 23:38
Onko hyviä ideoita seuraavaan tilanteeseen:

Kone on Lenovo ThinkPad E530, jossa ykskaks yllättäen wifi lakkasi löytämästä verkkoja. Tässä fyysisessä kohtaa näkyy muille laitteille noin viisi verkkoa, mutta tälle ei mikään.

Käyttöjärjestelmä on Windows 8, jonka diagnostiikka on buuttaillut wlansovitinta, itse olen sitä tehnyt ja tarkistanut bios-asetuksista että se on päällä. Näennäisesti siis näyttää olevan päällä sieltä, mistä sitä nyt osaa itse etsiä. Samoin koneen wlan-"nappulasta" se on päällä. Ajurit tsekkasin ja ne ovat ajan tasalla myös.

Vianmääritys kertoo, että "Windowsin langaton palvelu ei ole käytössä tässä tietokoneessa", muttei osaa tehdä sille mitään. Wlan-sovitin on tyypiltään Intel Centrino Wireless-N 2230. Piuhalla netti toimii ihan normaalisti koneessa, joten olisiko joku ohjelmallinen solmu vai mikä? Ja mitä tälle voi tehdä? Takuuta jne. on toki jäljellä, mutta enpä viitsisi millään alkaa kiikuttaa konetta huoltoon, jos on joku ohjelmatäppä, jolla asia voisi ratketa.

Tinke-80
21.02.2013, 00:21

Kone on Lenovo ThinkPad E530, jossa ykskaks yllättäen wifi lakkasi löytämästä verkkoja. Tässä fyysisessä kohtaa näkyy muille laitteille noin viisi verkkoa, mutta tälle ei mikään.

Käyttöjärjestelmä on Windows 8, jonka diagnostiikka on buuttaillut wlansovitinta, itse olen sitä tehnyt ja tarkistanut bios-asetuksista että se on päällä. Näennäisesti siis näyttää olevan päällä sieltä, mistä sitä nyt osaa itse etsiä. Samoin koneen wlan-"nappulasta" se on päällä. Ajurit tsekkasin ja ne ovat ajan tasalla myös.

Ei ole Windows 8 nyt tähän hätään käytössä mutta kokeile ensiksi vaikka ettei Lentotila-asetus ei ole käytössä?

Jos ei ala toimimaan niin poista ensin wlani kokonaan ja asenna wlanin ajurit uudestaan.

Intel Wireless LAN (802.11/b/g/n) for Windows 8 (64-bit) - Notebook (http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=DS031816)

-Tinke

DAF
21.02.2013, 00:36
Ei ole Windows 8 nyt tähän hätään käytössä mutta kokeile ensiksi vaikka ettei Lentotila-asetus ei ole käytössä?

Jos ei ala toimimaan niin poista ensin wlani kokonaan ja asenna wlanin ajurit uudestaan.

Intel Wireless LAN (802.11/b/g/n) for Windows 8 (64-bit) - Notebook (http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=DS031816)

-Tinke

Joo, ei ole lentotila, ei ole pois päältä wlan verkkokeskuksesta jne. normaalit "tyhmän käyttäjän" jutut.

Ts. pitää oikeasti osatakin tehdä jotain, että tämä ratkeaa. Kertaalleen asensin jo ajurit uusiksi, muttei auttanut sekään.

EDIT: Testasin LiveUbuntulla, ja toimii täysin, eli ohjelmallinen vika, Windows jotenkin solmussa. Mutta mitä tolle osaa tehdä?

Tinke-80
21.02.2013, 00:59
Joo, ei ole lentotila, ei ole pois päältä wlan verkkokeskuksesta jne. normaalit "tyhmän käyttäjän" jutut.

Ts. pitää oikeasti osatakin tehdä jotain, että tämä ratkeaa. Kertaalleen asensin jo ajurit uusiksi, muttei auttanut sekään.

Voi olla kaukaa haettu mutta Windows 8ssa näyttäisi olevan yleinen vika noiden langattomien profiilien kanssa.

Windows 8 - Manage Wireless Networks?
(http://social.technet.microsoft.com/Forums/nl-NL/w8itpronetworking/thread/ac80d8ec-21ad-4d44-9a0c-c8777f861db7)

Open a run box window (or press win+R) then type cmd to open Windows 8 CLI.To see stored wireless profiles, type:
netsh wlan show profiles

-Tinke

DAF
21.02.2013, 08:37
Sain lopulta itse toimimaan, kun menin riittävän kauas järjestelmän palautuksessa. Viasta ei selvinnyt kyllä mitään muuta kuin se, että se oli joka tapauksessa ohjelmien joku solmu.

fiftyeight
21.02.2013, 08:45
Nörteiltä apuja nakkisormelle pyydetään.

Mulla on n. 4v vanha Acer 7530 läppäri ja se on joskus hiukan takkuillut aiemmin, mutta nyt se sitten tyssäsi kokonaan. Avasin koneen ja se aukesi normaalisti, mutta meni melko pian juntturaan. Jätin sen päälle ja suoritin aamutoimet, mutta kone oli edelleen jumissa. Sammutin sen "puoliväkisin". Otin piuhat irti 10 minuutiksi ja avasin uudestaan. Merkkivalo syttyy ja jotain ääntä kuuluu mutta mitään ei tapahdu. Ruutu pysyy mustana.

Onko tuolle mitään tehtävissä, vienkö pajalle vai roskiin?

Johannes
21.02.2013, 09:25
Nörteiltä apuja nakkisormelle pyydetään.

Mulla on n. 4v vanha Acer 7530 läppäri ja se on joskus hiukan takkuillut aiemmin, mutta nyt se sitten tyssäsi kokonaan. Avasin koneen ja se aukesi normaalisti, mutta meni melko pian juntturaan. Jätin sen päälle ja suoritin aamutoimet, mutta kone oli edelleen jumissa. Sammutin sen "puoliväkisin". Otin piuhat irti 10 minuutiksi ja avasin uudestaan. Merkkivalo syttyy ja jotain ääntä kuuluu mutta mitään ei tapahdu. Ruutu pysyy mustana.

Onko tuolle mitään tehtävissä, vienkö pajalle vai roskiin?
Moi viiskasi.
1: Paina F2 ja katso setupista, että löytääkö kovalevyn käynnistäessä vai ei.

2: Jos löytää, niin virtalähde taitaa vedellä viimeisiään tai sitten laite on niin täynnä pölyä sisältä, että menee jumiin. Meidän kodin pöytäkoneet puran kerran vuodessa auki ja puhallan esim. prosessorin tuulettimesta "miljoona kiloa" pölyä pois. Tuollaisen itehuollon jälkeen vanhakin kone surraa taas kuin mummon singeri ja hiljaisesti. Läppäreistä menee tavallisestri virtalähde, mutta voi sitäkin kokeilla ruuvailla itse varovaisesti auki ja vähän puhallella konehuoneen puolelle, jos vaihtoehtona on maksullinen huolto tai kokonaan uuden laitteen ostaminen.

3: Jos ei varovainen oma tarkastelu auta, niin ruuvit takaisin kiinni ja kone huoltoon tai uusi ostoon. Ota vanhasta läppäristä vähintään muistit talteen ja kovalevy, jos se on lopullisesti siirtynyt muistojen läppäreihin. Nämä nykykoneet harvemmin kestää kauemmin kuin 4-5 vuotta. On ne niin muovisia laitteita.

T. Johannes.

fiftyeight
21.02.2013, 10:11
- - -
T. Johannes.

Ok.

Tänks Johannes, täytyy kokeilla tuota putsaamista kun pääsee kotiin. Mulla kun on ne katit niin varmaan siellä voi hiukan kissankarvojakin olla.

tsajari
21.02.2013, 13:24
Merkkivalo syttyy ja jotain ääntä kuuluu mutta mitään ei tapahdu. Ruutu pysyy mustana.

Onko laitteesi mahdollista käynnistää ilman johtoja, akun varassa? Olen joskus kuullut läppäreiden hajonneista johdoista. Kannattaa pitää peukut ristissä tämän suhteen, koska käytännössähän se tarkottaisi halpaa urakkaa. Uusia virtajohtoja saa aivan varmasti ympäri nettiä uloskantohintaan.

Varsinkin läppäreissä kerta vuoteen on jopa liian hidas tahti hankkiutua eroon pölypalloista. Eritoten mikäli taloudessa on niitä kissoja tai muita eläimiä. Ei ole iso vaiva, mutta lisää koneen kayttöikää ja -mukavuutta huomattavasti.

Quagmire
21.02.2013, 15:01
Onko olemassa sellaista ohjelmaa, jolla pystyisi laskemaan, kuinka monta kertaa jokin tietty sana esiintyy jollakin tietyllä nettisivulla? Kuvitteellinen esimerkki: Haluan tietää, kuinka monta kertaa sanaa "tähtipelaaja" on käytetty sivulla "jatkoaika.com". Tietäisikö joku tällaista ohjelmaa, johon pystyy syöttämään tuon sanan "tähtipelaaja" ja se sitten antaa tarkan arvion siitä monestiko kyseisen sana esiintyy jatkoajan nettisivuilla.

SamSpade
21.02.2013, 15:25

Ihan yksinkertainen juttu joka minulle on käynyt uuden Asuksen kanssa. Koneen sivussa on saakelin pieni kytkin/vipu joka katkaisee langattoman verkon toiminnan... vahingossa siirtänyt sitä kun konetta kannellut ja tovi meni kiroillessa ja "vikaa" etsiessä... Olisikohan tuossa samantyyppistä?

Footless
21.02.2013, 21:53
Ongelmaa kotiwlanin kanssa, on jostain syystä lähiaikoina hidastunut todella hitaaksi. Pöytäkoneella netti on ihan normaali nopeuksinen, mutta padillä ja kännykällä tahmaa todella pahasti. Mitäs tolle on tehtävissä, jostain wi-fi-kanavien vaihdosta sain jotain vinkkiä, mutta miten se tehdään ja mistä tiedän mille kanavalle kannattaisi vaihtaa? ADSL-modeemi on elisa viihteen tarjoama jokiu zyxel, jossa siis wlan samassa.

Kipa84
21.02.2013, 22:04
Ongelmaa kotiwlanin kanssa, on jostain syystä lähiaikoina hidastunut todella hitaaksi. Pöytäkoneella netti on ihan normaali nopeuksinen, mutta padillä ja kännykällä tahmaa todella pahasti. Mitäs tolle on tehtävissä, jostain wi-fi-kanavien vaihdosta sain jotain vinkkiä, mutta miten se tehdään ja mistä tiedän mille kanavalle kannattaisi vaihtaa? ADSL-modeemi on elisa viihteen tarjoama jokiu zyxel, jossa siis wlan samassa.

Onko pöytäkone yhteydessä nettiin WLAN:n kautta vai suoraan johdolla modeemiin? Joku/jotkin Zyxelin modeemit oireilevat siten, että nimenomaan WLAN tahmaa. Tähän auttaa ainakin hetkeksi itse modeemin sammuttaminen ja uudelleenkäynnistäminen - ellet tosin ole tätä jo tehnytkin. Toki muitakin syitä voi olla, mutta tuo nyt on kaikkein helpoin kokeilla jos ei ole jo tehty.

Tinke-80
21.02.2013, 22:14

En ole varma mikä Zyxel sinulla on mutta tässä on Zyxel Prestige 660HW-D1 modeemiin ohje miten muuttaa WLAN-kanavaa.

Mene seuraavin ohjein ADSL-modeemiin kiinni ja channel selector kohdassa vaihda kanava joksikin toiseksi. Voit joko kokeilla satunnaisesti jotain numeroa tai katsoa esim Android-puhelimella sopivan vapaan kanavan:

Wifi Analyzer - Android-sovellukset Google Playssa (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=fi)

tai lataa omaan läppäriisi vähän vaikeampi käyttöisempi inSSIDer-ohjelma:

inSSIDer Discover The Wi-Fi Around You | MetaGeek (http://www.metageek.net/products/inssider/)

ohjeet zyxelin wlan-asetusten vaihtoon:
Zyxel Prestige 660HW-D1 -suojausasetukset ELISA Asiakaspalvelu (http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/19910.19/zyxel-prestige-660hw-d1-suojausasetukset/)

-Tinke

Footless
21.02.2013, 22:36
Onko pöytäkone yhteydessä nettiin WLAN:n kautta vai suoraan johdolla modeemiin? Joku/jotkin Zyxelin modeemit oireilevat siten, että nimenomaan WLAN tahmaa. Tähän auttaa ainakin hetkeksi itse modeemin sammuttaminen ja uudelleenkäynnistäminen - ellet tosin ole tätä jo tehnytkin. Toki muitakin syitä voi olla, mutta tuo nyt on kaikkein helpoin kokeilla jos ei ole jo tehty.
On kokeiltukin jo, mutta taidan kokeilla vielä uudestaan. Pöytäkone on siis piuhalla kiinni, muut kodin laitteet (PS3, iPad ja Lumia) WLANilla.

En ole varma mikä Zyxel sinulla on mutta tässä on Zyxel Prestige 660HW-D1 modeemiin ohje miten muuttaa WLAN-kanavaa.

Mene seuraavin ohjein ADSL-modeemiin kiinni ja channel selector kohdassa vaihda kanava joksikin toiseksi. Voit joko kokeilla satunnaisesti jotain numeroa tai katsoa esim Android-puhelimella sopivan vapaan kanavan:

Wifi Analyzer - Android-sovellukset Google Playssa (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=fi)

tai lataa omaan läppäriisi vähän vaikeampi käyttöisempi inSSIDer-ohjelma:

inSSIDer Discover The Wi-Fi Around You | MetaGeek (http://www.metageek.net/products/inssider/)

ohjeet zyxelin wlan-asetusten vaihtoon:
Zyxel Prestige 660HW-D1 -suojausasetukset ELISA Asiakaspalvelu (http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/19910.19/zyxel-prestige-660hw-d1-suojausasetukset/)

-Tinke
Kiitos ohjeista, pitää kokeilla tuota. Tosin tällä hetkellä ei löydy läppäriä eikä androidia, pitää yrittää kaivaa joko padille tai WP8:lle vastaava ohjelma jostain.

edit: kiitos, sopiva softa iPadille löytyi. Oletuksena modeemilla oli kanava yksi, joka näytti olevan täysin tukossa. Vaihdoin kanavalle 13 ja vaikuttaisi nopeutuneen.

fiftyeight
22.02.2013, 14:55
Ok.

Tänks Johannes, täytyy kokeilla tuota putsaamista kun pääsee kotiin. Mulla kun on ne katit niin varmaan siellä voi hiukan kissankarvojakin olla.

Ja olihan siellä. Nyt pelittää taas.
Kiitos muistutuksesta, täytyy jatkossa putsata useammin kuin kerran neljään vuoteen...

Ai niin, piti vielä kysymäni että mitähän nappia olen putsatessani vahingossa painanut, kun nyt ei toimi hipaisukursori eikä painikkeet; vain hiirellä voi operoida?

Wolves
22.02.2013, 15:22
Ja olihan siellä. Nyt pelittää taas.
Kiitos muistutuksesta, täytyy jatkossa putsata useammin kuin kerran neljään vuoteen...

Ai niin, piti vielä kysymäni että mitähän nappia olen putsatessani vahingossa painanut, kun nyt ei toimi hipaisukursori eikä painikkeet; vain hiirellä voi operoida?

Itselläni Acer ja näppäin yhdistelmä on Fn+F7. Katso F-näppäimissä olevia kuvia :)

fiftyeight
22.02.2013, 16:45
Itselläni Acer ja näppäin yhdistelmä on Fn+F7. Katso F-näppäimissä olevia kuvia :)

Tänks, nyt toimii. On tämä ihme paikka.
Kyllä minä noita merkkejä yritin väijyä, mutta en ymmärtänyt tuon merkitystä.

DAF
23.02.2013, 01:05
Ihan yksinkertainen juttu joka minulle on käynyt uuden Asuksen kanssa. Koneen sivussa on saakelin pieni kytkin/vipu joka katkaisee langattoman verkon toiminnan... vahingossa siirtänyt sitä kun konetta kannellut ja tovi meni kiroillessa ja "vikaa" etsiessä... Olisikohan tuossa samantyyppistä?

Kuten todettua, toimi Ubuntulla, joten täysin ohjelmallinen vika (eikä Lenovoissa ole fyysistä wlan-vipua). Lisäksi tuollaisen fyysisen nappulan kai pitäisi myös katkaista toiminta niin, ettei se wlan edes ohjelmallisesti näytä olevan käytössä. Tämä näytti, mutta yksikään verkko ei löytynyt. Korjaantui siis järjestelmän palautuspisteen haulla tarpeeksi kaukaa, mutta itse (ohjelmallinen) syy wlanin pimenemiseen jäi arvoitukseksi.

Alvajärven Urho
26.02.2013, 09:07
Painin edelleen alla mainitun, toisessa ketjussa kysymäni Excel-ongelman parissa. Löytyisikö tästä ketjusta apua?

Minulla on taulukko, jonka A-sarakkeessa on päivämääriä. Niitä on noin 300 rivillä, jotkut päivämäärät toistuvat jopa kymmenen kertaa, jotkut esiintyvät listassa kerran. Päivämäärien perään sarakkeisiin B, C, D, E ja F pitäisi kirjoittaa viisi erisnimeä. Taulukon pitäisi hälyttää/estää, jos yritän käyttää samaa erisnimeä saman päivämäärän kohdalle eri riville. Sama erisnimi voi tietenkin esiintyä muina päivinä, mutta yhtenä päivänä vain yhden kerran. Taulukon idea katoaa, jos pitää järjestää päivämääräjärjestykseen ja tehdä sitten joku Conditional Formatting -tarkistuskaava valitulle alueelle; pitää siis pystyä lisäämään listan loppuun uusi tieto ja taulukon pitäisi osata verrata aiemmin taulukossa oleviin saman päivämäärän riveihin.

Noista erisnimistä on olemassa toisella välilehdellä lista, joten on toki mahdollista nimen perään esimerkiksi laskea esiintymiskerrat taulukossa päivämäärittäin ja tehdä sen kautta se hälytys, mutta miten ihmeessä? Olen myös yrittänyt hakea esim. VLOOKUPilla ensimmäiselle riville piilotettuihin sarakkeisiin seuraavan saman päivämäärän nimet ja käyttää sitten Conditional Formattingia, joka toimii ekan kahden päivämäärän esiintymiskerran kanssa. Sen jälkeen pitäisi keksiä, miten katsotaan kolmas ja neljäs jne. Auttakaa, hajoaa pää. Käytän englanninkielistä Exceliä, version pitäisi olla uusin ja hienoin.

Esimerkki (pitää hälyyttää lihavoidussa kohdassa ja vain lihavoidussa):
1.5. Markku Pertti Tapani Maarit Uolevi
2.5. Tuulia Helinä Matias Inkeri Samuli
...
1.5. Tuulia Markku Matias Inkeri Samuli

Ridge
26.02.2013, 13:39
Mitenköhän saisin takaisin läppärin touchpadin käyttöön? Alunperinhän sen sai joko päälle tai pois näpäyttämällä touchpadin yläreunassa olevaa painiketta, mutta hämärät muistikuvat kertovat, että "tapoin" koko touchpadin jostain asetuksista muutama kuukausi sitten. Nyt en saa sitten kirveelläkään kosketushiirtä takaisin käyttöön, ainoastaan ulkoinen hiiri skulaa. Olen tuloksetta katellut ohjauspaneelin asetuksia ja kokeillut erilaisia näppäinkomentoja.

Osaisiko joku auttaa kädetöntä? Läppärinä siis puoli vuotta vanha HP Pavilion g6.

Tinke-80
26.02.2013, 14:13
Mitenköhän saisin takaisin läppärin touchpadin käyttöön? Alunperinhän sen sai joko päälle tai pois näpäyttämällä touchpadin yläreunassa olevaa painiketta, mutta hämärät muistikuvat kertovat, että "tapoin" koko touchpadin jostain asetuksista muutama kuukausi sitten. Nyt en saa sitten kirveelläkään kosketushiirtä takaisin käyttöön, ainoastaan ulkoinen hiiri skulaa. Olen tuloksetta katellut ohjauspaneelin asetuksia ja kokeillut erilaisia näppäinkomentoja.

Osaisiko joku auttaa kädetöntä? Läppärinä siis puoli vuotta vanha HP Pavilion g6.

Helpoin tapa saada touchpad tuossa tilanteessa toimimaan on poistaa touchpad kokonaan device managerista ja asentaa touchpadin ajurit uudestaan. Eli näin:

Click Start, type "Device Manager," and press Enter.
Expand the "Mice and other pointing devices" section.
Right click on your touchpad and select "Uninstall." If prompted remove the driver only.
Reboot the notebook.
Once Windows loads it will reinstall the driver.

-Tinke

Ridge
26.02.2013, 17:11
Kiitoksia avusta Tinke, mutta tuolla laitehallinnassa hiiren kohdalla näkyy ainoastaan ulkoinen hiiri, kun touchpad on poistettu. Latasin HP:n sivuilta mallini Synaptics-kosketuslevyn ajurin ja asensin sen, mutta ei lähtenyt toimimaan. (en tiedä pitäisikö edes toimia, kunhan kokeilin jotain...)

jkm
26.02.2013, 18:43
Vanha läppäri hajosi viikonloppuna ja olen katsellut mainoslehtisiä löytääkseni uuden. Suurin kriteeri on valitettavasti hinta. Voisikohan foorumin atk-osaajilta saada kommenttia Expertin mainoksessa olevasta Packard Bellin Easy Note LV11HC-B8304G32Mnks masiinasta seuraavilla statseilla:
Intel Celeron B830 tuplaydinsuoritin
4gt keskusmuisti
320 gt kiintolevy
17,3" hd-näyttö
Windows 8 64-bit

Pelikäyttöä ei olisi vaan ihan perussurffailua jne, mutta ei siltikään haluttaisi ostaa sikaa säkissä. Iso kiitos etukäteen kaikille, jotka viitsivät jeesata!

Edit: jäi näemmä tuo hinta pois eli Expertillä 399 euroa. Jos tuo on ihan susi niin tietysti saa antaa myös vinkkiä vastavan hintaisesta hyvästä koneestakin.

Tinke-80
26.02.2013, 22:52
Kiitoksia avusta Tinke, mutta tuolla laitehallinnassa hiiren kohdalla näkyy ainoastaan ulkoinen hiiri, kun touchpad on poistettu. Latasin HP:n sivuilta mallini Synaptics-kosketuslevyn ajurin ja asensin sen, mutta ei lähtenyt toimimaan. (en tiedä pitäisikö edes toimia, kunhan kokeilin jotain...)

Joissain tapauksissa touchpad ei näy laitehallinnassa jos ulkoinen hiiri on kiinni koneessa. Voi olla kaukaa haettu mutta kokeile ottaa ulkoinen hiiri irti koneesta? Myös BIOSin kokeilisin jos olet sitä kautta disabloinut touchpadin kokonaan?

-Tinke

Alvajärven Urho
27.02.2013, 11:26
...edelliseltä sivulta voitte käydä lukemassa minkälaisen (kokonais)ongelman parissa painin. Olen saanut ratkottua ongelmaa vänkkäämällä sadalla eri kaavalla taulukkoon, mutta ongelma tulee vielä tällaisessa kohdassa:

Minun on pakko hakea tietoja useilla sadoilla VLOOKUP (PHAKU) -funktioilla. Funktiot ovat siis esim. VLOOKUP(G4;A5:B$600;G$3;FALSE). Kun kopioin funtiota alaspäin, hommahan toimii ihan oikein. Mutta pitäisi pystyä kopioimaan oikealle siten, että tuo A5 olisi seuraavassa A6.

Miten tehdään? Kopioimalla/täyttämällä oikealle en ainakaan osaa sitä tehdä. Olen yrittänyt laittaa tuohon myös kaavan, jossa tuo aloitussolu kerrottaisiin esim. solussa G2, mutta kaava VLOOKUP(G4;=G2:B$600;G$3;FALSE) vaihtaa hakualueeksi G2:B600. Kokeilin myös sitä, että koko tuo hakualue kerrottaisiin solussa G2 eli VLOOKUP(G4;G2;G$3;FALSE) ja solussa G2 on näin ="A"&G1+1&":B600".
Käsittämättömintä mielestäni on se, että samassa VLOOKUP-funktiossa seuraavan puolipisteen jälkeinen soluviittaushan (G3) toimii ihan hienosti, mutta ei tuossa hakualue-kohdassa. Pitäisikö tuossa vielä jotenkin muokata G2 soluun tulevaa kirjain-numero -yhdistelmää tekstiksi/arvoksi? Miten?

benicio
05.03.2013, 11:38
Selittäkääpäs joku kansantajuisesti, miksi vanha läppärini toistaa mediaplayerilla tai muulla vastaavalla ohjelmalla hd-tasoiset videotiedostot ihan hienosti, mutta nettiselaimilla jo Areenan, Ruudun yms sd-videot tökkivät ja ruudunpäivitys ei ole sujuvaa?
Nettiyhteyden nopeudesta tämä ei johdu.

jussi_j
05.03.2013, 12:16
Selittäkääpäs joku kansantajuisesti, miksi vanha läppärini toistaa mediaplayerilla tai muulla vastaavalla ohjelmalla hd-tasoiset videotiedostot ihan hienosti, mutta nettiselaimilla jo Areenan, Ruudun yms sd-videot tökkivät ja ruudunpäivitys ei ole sujuvaa?
Nettiyhteyden nopeudesta tämä ei johdu.

Nämä SD videot käyttävät eri tekniikkaa kuten flash silverlight, mitkä ovat teknisti tehottomampia ja syövät koneen tehoja niin, että kone hyytyy. Miksi joku sitten julkaisee videoitaan näin? Vastaus on DRM.

Girardi #5
05.03.2013, 13:50
Vanha läppäri hajosi viikonloppuna ja olen katsellut mainoslehtisiä löytääkseni uuden. Suurin kriteeri on valitettavasti hinta. Voisikohan foorumin atk-osaajilta saada kommenttia Expertin mainoksessa olevasta Packard Bellin Easy Note LV11HC-B8304G32Mnks masiinasta seuraavilla statseilla:
Intel Celeron B830 tuplaydinsuoritin
4gt keskusmuisti
320 gt kiintolevy
17,3" hd-näyttö
Windows 8 64-bit

Pelikäyttöä ei olisi vaan ihan perussurffailua jne, mutta ei siltikään haluttaisi ostaa sikaa säkissä. Iso kiitos etukäteen kaikille, jotka viitsivät jeesata!

Edit: jäi näemmä tuo hinta pois eli Expertillä 399 euroa. Jos tuo on ihan susi niin tietysti saa antaa myös vinkkiä vastavan hintaisesta hyvästä koneestakin.

Jos laitat 50€ lisää niin saisit paremman koneen: Hp, Pavilion 15-b150 15,6" kannettava (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=966127&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay), plussa-kortti mukaan ja Anttilaan! :) Tuo Expertin koneen prossa on ainakin hidas ja siinä on pienempi kiintolevy kuin tässä HP:n läppärissä.

Sim_Sam
05.03.2013, 18:03
Liittyy ehkä nettiin ja sen verkkoasetuksiin, mutta koitellaan. Eli tilasin Elisalta, vai onko se nyt saunalahti 10 megasen netin ja mukaan tuli tuo modeemi hässäkkä, johon luonnollisesti saa sitten piuhan tökättyä, jos haluaa koneen nettiin. Mutta miten mahdan saada tuon langattomasti toimimaan? Kun ei ole tuota pöytäkonetta, niin ois mukavampi hillua ympäri taloa tämän kannettavan kanssa. Mulla on tällä hetkellä 4g mokkula käytössä, jossa meganen netti. Pitääkö tämäkin olla käytössä, jos haluaa yhteyden tuohon uuteen 10 megaseen langattomasti? Miten tämmönen paketti saadaan toimimaan? Tuossa yritin noita verkkoasetuksia räplätä ja sainkin tehtyä uuden yhteyden tuolle uudelle modeemille. Vihreät tolpat täynnä ja pitäs olla uusi yhteys toiminnassa, mutta ei vaan mene nettiin. Tällä vanhalla 4g mokkulalla kuitenkin pääsee, kun laittaa sen oletusverkoksi tuolta verkkoasetuksista. Kylläpäs selitin sekavasti. Jotain tajuan tietokoneista, mutta nuo verkkoasetukset ei ole miun juttu. Alkaa olemaan todella sekasin nuo asetukset tuolla, kun räpläsin. Mutta, kun luonne ei anna periks luovuttaa, vaikka taidot ei riitä. Kyllä ennen oli hyvä, kun piti vaan soittaa modeemilla johonkin numeroon ja alkoi se kauhea ulina, mutta toimi.

Tämmönen masiina tuli mukana. Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter. Kertokaa nyt, vaikka edes onko tuo hyvä :).

Uleåborgir
05.03.2013, 18:29
Liittyy ehkä nettiin ja sen verkkoasetuksiin, mutta koitellaan. Eli tilasin Elisalta, vai onko se nyt saunalahti 10 megasen netin ja mukaan tuli tuo modeemi hässäkkä, johon luonnollisesti saa sitten piuhan tökättyä, jos haluaa koneen nettiin. Mutta miten mahdan saada tuon langattomasti toimimaan? Kun ei ole tuota pöytäkonetta, niin ois mukavampi hillua ympäri taloa tämän kannettavan kanssa. Mulla on tällä hetkellä 4g mokkula käytössä, jossa meganen netti. Pitääkö tämäkin olla käytössä, jos haluaa yhteyden tuohon uuteen 10 megaseen langattomasti? Miten tämmönen paketti saadaan toimimaan? Tuossa yritin noita verkkoasetuksia räplätä ja sainkin tehtyä uuden yhteyden tuolle uudelle modeemille. Vihreät tolpat täynnä ja pitäs olla uusi yhteys toiminnassa, mutta ei vaan mene nettiin. Tällä vanhalla 4g mokkulalla kuitenkin pääsee, kun laittaa sen oletusverkoksi tuolta verkkoasetuksista. Kylläpäs selitin sekavasti. Jotain tajuan tietokoneista, mutta nuo verkkoasetukset ei ole miun juttu. Alkaa olemaan todella sekasin nuo asetukset tuolla, kun räpläsin. Mutta, kun luonne ei anna periks luovuttaa, vaikka taidot ei riitä. Kyllä ennen oli hyvä, kun piti vaan soittaa modeemilla johonkin numeroon ja alkoi se kauhea ulina, mutta toimi.

Tämmönen masiina tuli mukana. Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter. Kertokaa nyt, vaikka edes onko tuo hyvä :).

Koitapas sillä tavalla, että irrotat ensin nettipiuhan koneesta. Sitten jos sinulla on Windows, niin tuosta näytön alareunasta klikkaat sitä kohtaa, jossa nuo palkit sojottavat. Pitäisi aueta lista langattomista verkoista. Klikkaa sitä, joka on oman kotiverkkosi nimi. Tämä tunnetaan myös nimellä SSID. Nyt tietokone varmaan pyytää suojausavainta. No se löytyy modeemin pohjasta se, kun sinulla on Elisan kampe. Lätki suojausavain kenttään ja paina enteriä, nyt pitäisi olla mahdollista käyttää nettiä langattomasti.

E: SSID:nkin nimi on modeemin pohjassa.

Uleåborgir
05.03.2013, 18:42
Mikä muuten auttanee, kun langaton nettiyhteys pätkii ärsyttävällä tavalla? Ensin on auki esimerkiksi Jatkoaika, mutta kun avaan toisen sivuston, sanotaan vaikka YLE:n sivut (oikeasti Redtuben) niin ensin alkaa sininen rinki pyöriä, ja lopulta alapalkkiin tulee keltainen huutomerkkikolmio verkkopalkkien päälle. Tätä tapahtuu yhtenään. Koneen uudelleenkäynnistys tepsii aina, eli ilmeisesti vika on tässä meikäläisen läppärissä. Vika ilmenee aina silloin, kun yrittää avata linkin tai vaihtaa sivustoa. Esimerkiksi YouTube-videon soidessa ei kone koskaan pätkäise yhteyttä poikki.

Sim_Sam
05.03.2013, 19:04
Koitapas sillä tavalla, että irrotat ensin nettipiuhan koneesta. Sitten jos sinulla on Windows, niin tuosta näytön alareunasta klikkaat sitä kohtaa, jossa nuo palkit sojottavat. Pitäisi aueta lista langattomista verkoista. Klikkaa sitä, joka on oman kotiverkkosi nimi. Tämä tunnetaan myös nimellä SSID. Nyt tietokone varmaan pyytää suojausavainta. No se löytyy modeemin pohjasta se, kun sinulla on Elisan kampe. Lätki suojausavain kenttään ja paina enteriä, nyt pitäisi olla mahdollista käyttää nettiä langattomasti.

E: SSID:nkin nimi on modeemin pohjassa.

Kiitos todella paljon tästä! Nyt ymmärrän tämän yksinkertaisen homman. Nyt sain homman, niin että läppärin wlan enable/disable nappia painamalla saan langattoman koti899 verkon käyttöön. Tosin nyt joudun vielä surffailemaan täällä mokkulallani, koska heittää jonnekin elisan sivulle jossa lukee Troubleshooting, kun yrittää langattomasti päästä tuolla uudella liittymällä. Jospa olen ollut liian hätänen ja uusi nettini ei ole vielä auki? Huomiseen klo.20 mennessä lupasivat netin auki pistää.

bozik
09.03.2013, 14:58
Apuja tarvittaisiin jälleen. Hankin 4g yhteyden Saunalahdelta/elisalta ja olen jopa selviytynyt sen kanssa internetiin asti. Ongelma vaan on siinä, että kun käynnistän koneen ja yritän muodostaa yhteyttä niin tulee virheilmoitus, joka käskee "rekisteröityä ennen yhdistämistä". Kun sitten vaan kärsivällisesti klikkailee että soita uudelleen niin jossakin vaiheessa mies voittaa masiinan ja yhteys muodostuu.

Onko kenelläkään hajua mistä tuo voi johtua ? Olenko kenties asennusten yhteydessä skipannut jonkin vaiheen sillä en missään välissä rekisteröitynyt mihinkään. Elisaltahan tätä voisi kysyä, mutta päivän ohjelmassa on muutakin kuin puhelimessa jonottamista. Kaikki vinkit kelpaisivat.

MikGo
09.03.2013, 15:08
Apuja tarvittaisiin jälleen. Hankin 4g yhteyden Saunalahdelta/elisalta ja olen jopa selviytynyt sen kanssa internetiin asti. Ongelma vaan on siinä, että kun käynnistän koneen ja yritän muodostaa yhteyttä niin tulee virheilmoitus, joka käskee "rekisteröityä ennen yhdistämistä". Kun sitten vaan kärsivällisesti klikkailee että soita uudelleen niin jossakin vaiheessa mies voittaa masiinan ja yhteys muodostuu.

Eikös siinä mene aina hetki, että saa yhteyden 4G verkkoon? Ei tosin hirveän pitkästi, mutta kyllähän se voi minuutin viedä.

Johannes
09.03.2013, 15:57
Saunalahden 4G-liittymien yhteysosoite (APN) SAUNALAHTI Asiakaspalvelu (http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/1298/4g/10907/saunalahden-4g-liittymien-yhteysosoite-apn/)
Täältä saattaa löytyä vastaus kysymykseen.

Pertsa
09.03.2013, 16:44
Mikä muuten auttanee, kun langaton nettiyhteys pätkii ärsyttävällä tavalla? Ensin on auki esimerkiksi Jatkoaika, mutta kun avaan toisen sivuston, sanotaan vaikka YLE:n sivut (oikeasti Redtuben) niin ensin alkaa sininen rinki pyöriä, ja lopulta alapalkkiin tulee keltainen huutomerkkikolmio verkkopalkkien päälle. Tätä tapahtuu yhtenään. Koneen uudelleenkäynnistys tepsii aina, eli ilmeisesti vika on tässä meikäläisen läppärissä. Vika ilmenee aina silloin, kun yrittää avata linkin tai vaihtaa sivustoa. Esimerkiksi YouTube-videon soidessa ei kone koskaan pätkäise yhteyttä poikki.

Kokeile vaihtaa tuo langattoman verkon salaus johonkin muuhun. Esim. WPA2->WPA/WEP. Varsinkin vanhemmissa läppäreissä noi aikansa uudet salaukset(WPA2) ei aina futaa ihan täysin yhteen uudempien WLAN-purkkien kanssa..

Tai sitten, jos oikeasti haluat varman niksin, niin heivaa WLAN-yhteys helvettiin ja vedä välille verkkopiuha.

bozik
09.03.2013, 16:51
Kiitoksia MikGo ja Johannes. Tuohon MikGo kommenttiin sen verran, että pikku viive toki on OK, mutta kun tässä tapauksessa joudun vaan klikkailemaan flipperi tyyliin "soita uudelleen".

Tuota Johanneksen linkittämää olen pohdiskellut, kait sitä uskaltaa itse sitten asennella tahi määritellä noita APN osoitteita. Tai mulle nuo ovat jutskia, kun en ihan tiedä mitä tarkoittavat.

Hyvät ravit menossa ja ne on katseltava nyt toimivalla yhteydellä. Sen jälkeen voi ottaa riskin ja koettaa taas itse säätää. Onneksi tarvittaessa vielä tämän kuun toimii tämä adsl pöytäkoneella jota nyt käytän.

Johannes
09.03.2013, 18:09
Tuota Johanneksen linkittämää olen pohdiskellut, kait sitä uskaltaa itse sitten asennella tahi määritellä noita APN osoitteita. Tai mulle nuo ovat jutskia, kun en ihan tiedä mitä tarkoittavat.

Kokeile aina yhtä kokonaista muutosta asetuksiin kerrallaan ja poista muutos, jos se ei auta ongelman ratkaisussa. Sitten seuraava muutosyritys asetuksiin.
Jos laite menee ihan jumiin jostain muutoksesta, niin aina voi palauttaa tehdasasetukset ja aloittaa tyhjältä pöydältä laitteen käyttäminen.

Pottakameli
11.03.2013, 15:43
Mitenhän yleistä on että torrenttin mukana tulee ihan ylimääräistä tavaraa? Lähinnä siis siksi, että latasin puoli vuotta sitten pelin ja vasta nyt huomasin, että mukana oli kansio joka sisälsi lyhyehköjä porno-pätkiä- ikään kuin mainoksena jostain sivusta. Ei tuossa sikäli ole muuta haittaa, mutta kiusallisia tilanteita tuo aiheuttaa.

Lisähuomautuksena se, että en ole ladannut koneelle pornoa ikinä, koska en halua tuhota tätä konetta.

Teddy_H
11.03.2013, 17:34

Onko kenelläkään hajua mistä tuo voi johtua ? Olenko kenties asennusten yhteydessä skipannut jonkin vaiheen sillä en missään välissä rekisteröitynyt mihinkään. Elisaltahan tätä voisi kysyä, mutta päivän ohjelmassa on muutakin kuin puhelimessa jonottamista. Kaikki vinkit kelpaisivat.

Tuo rekisteröinti on toimenpide joka tapahtuu laitteen ja verkon välillä automaattisesti. Mulla oli kans Saunalahden 4G-yhteys taannoin käytössä ja siinä ainakin hitautta teki se ettei alueella ollut LTE-verkkoa jota laite aina ekana lähti etsimään. Jos LTE-verkkoa ei ole, niin todennäköisesti löytyy 3G dual carrier, jota kanssa 4G-yhteydeksi sanotaan.

Ts. tarkista Elisan kotisivuilta (http://www.elisa.fi/kuuluvuus/) onko kotiosoitteessa LTE-peittoa. Jos ei ole niin pakota laite pelkkään 3G-verkkoon (WCDMA) Saunalahden kotisivujen ohjeilla (http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/540.21/huawei-mobile-partner-kayttoohje/#pakotus). Omassa käytössä tuo nopeutti yhteyden muodostumista ja vakautti yhteyden toimintaa muutenkin.

Toi Johanneksen neuvoma APN-asetus on mun mielestä sellainen ON/OFF-juttu eli jos se on väärin niin yhteys ei muodostu ollenkaan.

bozik
11.03.2013, 18:03
Isoja kiitoksia jälleen tänne. Johannes jo jelppailikin ja nyt töistä kotiuduttuani kokeilin tuota Teddy_H vinkkiä. Pitäisi varmaan koputella puuta, mutta nyt kyllä toimii yhteys ihan helvetin hyvin eli ilmeisesti ongelmat ratkottu.

Täältä saa perkele nopeammin ja paremmat ohjeet kuin mistään tukipuhelimesta tai vastaavasta härpäkkeestä !

Mack
12.03.2013, 00:15
F-Secure ei päästä käyttämään Googlen kuvahakua millään hakusanalla, vaan estää sen haitallisen sivustona. Kenelläkään mitään vastaavaa? Jostain T3 Gstatic.com/Imagesta rutisee.

Muistelisin joskus pari vuotta sitten olleen juttua jostain ongelmista tuolla, mutta tämä tuli aika puskista.

Girardi #5
12.03.2013, 12:32
F-Secure ei päästä käyttämään Googlen kuvahakua millään hakusanalla, vaan estää sen haitallisen sivustona. Kenelläkään mitään vastaavaa? Jostain T3 Gstatic.com/Imagesta rutisee.

Muistelisin joskus pari vuotta sitten olleen juttua jostain ongelmista tuolla, mutta tämä tuli aika puskista.

Entäs jos poistat käytöstä sen F-Securen lisäosan selaimesta joka skannaa jokaisen linkin? Eli pidät F-Securen normaalisti koneella päällä mutta estät sitä skannaamasta ja blokkaamasta näitä sivujasi missä surffaat.

Helpoiten nämä lisäosat saa pois päältä resetoimalla selaimeen kuin selaimeen tehdasasetukset. Selaimen uudelleen käynnistäminen sitten kyselee mitä komponentteja halutaan käyttää.

Mack
12.03.2013, 14:22
Entäs jos poistat käytöstä sen F-Securen lisäosan selaimesta joka skannaa jokaisen linkin? Eli pidät F-Securen normaalisti koneella päällä mutta estät sitä skannaamasta ja blokkaamasta näitä sivujasi missä surffaat.

Helpoiten nämä lisäosat saa pois päältä resetoimalla selaimeen kuin selaimeen tehdasasetukset. Selaimen uudelleen käynnistäminen sitten kyselee mitä komponentteja halutaan käyttää.

Kiitti, tuo varmaan voisi olla yksi mahdollisuus, mutta toisaalta tuo ominaisuus olisi ihan kiva pitää päällä.

Se mikä ihmetytti oli miksi tuo maanantaina yhtäkkiä päätti blokata tuota kuvahakua, kun ei sitä aiemmin tehnyt. Kun ei siellä selvästikään mitään ongelmaa tunnu olevan.

Tinke-80
12.03.2013, 17:33
Olin laittamassa koneeseen toista näyttöä, mutta kone ei löydä muka toisia näyttöjä vaikka on piuha kiinni koneessa ja näyttö päällä? Osaisiko joku neuvoa että miten saisin tuon toisenkin näytön toimimaan?

Riippuu vähän näytönohjaimesta mutta jos laitat vaikka tietokoneen tiedot (läppäri vai pöytäkone, mikä näytönohjain, mikä käyttöjärjestelmä) niin voidaan jeesata ehkä paremmin.

-Tinke

edit, eli kyseessä on seuraavanlainen kone:
-Pöytäkone Fujitsu Siemens Esprimo P500 e85+
-Näyttis NVIDIA GeForce GT 420
-Käyttis Windows 7 Home premium 64-bittinen

Puoliveltto
14.03.2013, 18:13
GoogleReader lopettaa toimintansa kesällä. Mitä vastaavaa palvelua suosittelisitte tilalle - ja voiko tilaukset siirtää suoraan uuteen lukijaan ilman mekaanista siirtämistä yksi tilaus kerrallaan?

Paastainen
14.03.2013, 18:18
GoogleReader lopettaa toimintansa kesällä. Mitä vastaavaa palvelua suosittelisitte tilalle - ja voiko tilaukset siirtää suoraan uuteen lukijaan ilman mekaanista siirtämistä yksi tilaus kerrallaan?

Itse hain aamulla Feeddemon (http://www.feeddemon.com/) nimisen ohjelman, se pystyi synkkaamaan suoraan Googlen rss-feedit.

käyttökokemusta on siis päivä ja ihan hyvältä tuntui.

Jupe
18.03.2013, 15:17
Tunteeko joku tablet-tietokoneita?

Haluaisin korvata tabletilla mahdollisimman paljon nykyisen läppärin käyttöä. Mutta olen ymmärtänyt että esim kaikki nettitv:t ja muut liikkuvan kuvan jutut eivät välttämättä tableteissa pyöri. Ja miten pystyykö niitä liittämään tv:seen ja onko näytönohjaimet mistään kotoisin kun sitä kautta pyörittää kuvaa.

Yksinkertaisesti mikä tabletti kannattaa ostaa jos haluaa siitä pyörittää selaimella yle areenaa, youtubea, katsomoa, ruutua jne+

_

Johannes
18.03.2013, 16:50
Suosittelen, että ensin vieraillee esim. verkkokauppa.comin myymälässä ja tutustuu kaikenlaisiin tablet-laitteisiin ja ensin miettii, että tarvitseeko ollenkaan tabletia ja sen jälkeen, että mihin tarkoitukseen ja muut ominaisuudet päälle, ennen päätösvaihetta. Sitten ostopäätös tabletista tai päätös, että ostaa esim. uuden kannettavan tai miniläppärin, jos niistä löytyy sittenkin itselle sopivin vaihtoehto. Avoimin silmin ja mielin, niin eiköhän se itselle sopivin laite löydy.

Cocktus
18.03.2013, 18:31

www.feedly.com

Komea ja helppokäyttöinen. Siirto Readerista onnistuu helposti. Softat myös Androidille ja iOS:lle.

Karpalovodka
19.03.2013, 23:17
Internet ongelmia iskee päälle eli netti ei toimi. 3h sitten toimi normaalisti nyt ei ollenkaan. Modeemissa palaa dsn valo ja tietokonekin näyttää, että olisi yhdistänyt nettiin mutta ei silti toimi. Kokeiltu on modeemin ja koneen sammutus, internet piuha on otettu irti ja lyöty takaisin ja ei toimi. Komentokehoitteella kokeilin, hakea ip: osoitetta se ainakin löytyy. Mistä lähen ekaksi liikkeelle, verkkokortissa ei pitäisi olla häikkää sillä ps3 ei myöskään yhdisty.

Timppa73
20.03.2013, 13:03
Internet ongelmia iskee päälle eli netti ei toimi. 3h sitten toimi normaalisti nyt ei ollenkaan. Modeemissa palaa dsn valo ja tietokonekin näyttää, että olisi yhdistänyt nettiin mutta ei silti toimi. Kokeiltu on modeemin ja koneen sammutus, internet piuha on otettu irti ja lyöty takaisin ja ei toimi. Komentokehoitteella kokeilin, hakea ip: osoitetta se ainakin löytyy. Mistä lähen ekaksi liikkeelle, verkkokortissa ei pitäisi olla häikkää sillä ps3 ei myöskään yhdisty.
Operaattorin mukaiset dsl asetukset tarkasta, mikäli kunnossa -> modeemi naapurista lainaan johtoineen -> varsinkin jos sama operaattori (ei tarvi asetuksia sählätä naapurilta sekaisin -> testaa toimiiko -> jos ei vika operaattorin verkossa tai seinärasiassa -> yleensä tosiaan paikallisessa keskuksessa, seinärasia vain jos on rikki jo ulkoisesti havaittavasti).
Soneran sivuilla oleva ohje on aika hyvä, löytyy tästä (http://www5.sonera.fi/ohjeet/ADSL-valo_palaa,_mutta_yhteys_ei_toimi)

Miksu00
21.03.2013, 08:05
Tulostin vittuilee. Kyseessä HP:n psc 1312. Kun koitan tulostaa jotain, niin kone ei reagoi yhtään. Väittää vaan koneen olevan offline-tilassa. Mistäs mä ton paskan saan online-tilaan, että saan tulostettua?

Hande_81
21.03.2013, 09:20
Tulostin vittuilee. Kyseessä HP:n psc 1312. Kun koitan tulostaa jotain, niin kone ei reagoi yhtään. Väittää vaan koneen olevan offline-tilassa. Mistäs mä ton paskan saan online-tilaan, että saan tulostettua?
Oletan että käyttöjärjestelmänä on Windows XP tai 7:
-Avaa "Tulostimet ja Faksit" käynnistävalikosta tai ohjauspaneelista
-Tuplaklikkaa kyseistä tulostinta
-Avaa "Tulostin"-valikko/menu
-Valitse "Käytä tulostinta online-tilassa"

e: Toinen vaihtoehto
-Paina hiiren kakkospainiketta kursorin ollessa kyseisen tulostimen päällä

Miksu00
21.03.2013, 09:26
Oletan että käyttöjärjestelmänä on Windows XP tai 7:
-Tuplaklikkaa kyseistä tulostinta
-Avaa "Tulostin"-valikko/menu

e: Toinen vaihtoehto
-Paina hiiren kakkospainiketta kursorin ollessa kyseisen tulostimen päällä

Sepäs tässä onkin, että "käytä tulostinta online-tilassa" kohtaa ei ole. On vain käytä tulostinta offline-tilassa. Heitänkö tän sit vaan roskiin vai onko toi piuha tulostimelta koneelle paskana vai mikä mahtaa olla? Tietty onhan tää jo 8-vuotta vanha tulostinkin, mutta toimi viime viikolla vielä ihan normaalisti. Ja prkl muijan tulostimestakin on värit loppunu. Pitää mennä naapuriin tulostelemaan..

Hande_81
21.03.2013, 09:31
Sepäs tässä onkin, että "käytä tulostinta online-tilassa" kohtaa ei ole. On vain käytä tulostinta offline-tilassa. Heitänkö tän sit vaan roskiin vai onko toi piuha tulostimelta koneelle paskana vai mikä mahtaa olla? Tietty onhan tää jo 8-vuotta vanha tulostinkin, mutta toimi viime viikolla vielä ihan normaalisti. Ja prkl muijan tulostimestakin on värit loppunu. Pitää mennä naapuriin tulostelemaan..
Ilmeisesti yleinenkin ongelma ko. tulostimen kanssa, koska HP:n sivullakin siitä erikseen mainitaan. Linkki HP:n sivuille (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03369243&tmp_track_link=ot_faqs/top_issues/fi_fi/c03369243/loc:3&cc=fi&dlc=fi&lc=fi&product=374581)

Jospa tuolta löytyisi apu.

Miksu00
21.03.2013, 09:39
Ilmeisesti yleinenkin ongelma ko. tulostimen kanssa, koska HP:n sivullakin siitä erikseen mainitaan. Linkki HP:n sivuille (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03369243&tmp_track_link=ot_faqs/top_issues/fi_fi/c03369243/loc:3&cc=fi&dlc=fi&lc=fi&product=374581)

Jospa tuolta löytyisi apu.

Koitetaan. Kiitoksia avusta!

bredi
21.03.2013, 10:31
Pitäisi saada isän iPadille siirrettyä elokuvia joissa on tekstitys mukana. Elokuvat ovat jo tietokoneella mutta tällä hetkellä ilman tekstitystä. Onko mahdollista ns. "polttaa" .sub tiedosto video-tiedostoon kiinni? Macbook käytössä. iPadille siirrettäessä videon lopullinen tiedostomuoto pitäisi olla kai mp4.

Tinke-80
21.03.2013, 12:21
Pitäisi saada isän iPadille siirrettyä elokuvia joissa on tekstitys mukana. Elokuvat ovat jo tietokoneella mutta tällä hetkellä ilman tekstitystä. Onko mahdollista ns. "polttaa" .sub tiedosto video-tiedostoon kiinni? Macbook käytössä. iPadille siirrettäessä videon lopullinen tiedostomuoto pitäisi olla kai mp4.

Handbrake-ohjelma osaa tuollaiset asiat.

HandBrake (http://handbrake.fr/)

-Tinke

bredi
21.03.2013, 14:40
Handbrake-ohjelma osaa tuollaiset asiat.

HandBrake (http://handbrake.fr/)

-Tinke

Suuri kiitos!

Mr.Fox
21.03.2013, 17:29
Asensin tänään yhden vuosikausia laatikossa pyörineen kovalevyn. Kaikkien alkuvaikeuksien (jumperointi, toimiva IDE-kaapeli) jälkeen kaikki näyttäisi hyvältä: BIOS tunnistaa kovalevyn ja kovalevy näkyy Laitehallinnassa. Kuitenkaan tuolle ei pysty tekemään mitään: ei lukemaan tiedostoja, ei tallentamaan mitään. Eli kovalevy ei näy Resurssinhallinnassa. Tällä hetkellä kovalevy ei ole asennettu järjestelmäkovalevyn kanssa samaan IDE-piuhaan, vaan laitoin sen CD-aseman tilalle.

Ovatko tällä kovolla olevat tiedot siis (kotikonstein) menetettyjä?

En siis ole tekemässä tästä mitään järjestelmäkovalevyä, vaan kyseessä on ihan vain "normaali" kakkoskovon asennus, jolla pitäisi jo olla jotain tiedostoja. Nämä tiedostot mun piti nimenomaan tänään onkia tuolta ulos. Tästä syystä myöskään minkäänlainen formatointi tms. ei tule kysymykseen. Täyttä varmuutta ei ole myöskään siitä, mikä formaatti (FAT32 vai NTFS) kyseisellä kovalevyllä on. Windows-koneesta tuo on joka tapauksessa aikoinaan poisotettu.

Laite: Dell Dimension 3000
Käyttöjärjestelmä: Windows XP Professional (SP3)

Asennettava kovalevy: Hitachi GST Deskstar 7K250 (HDS722516VLAT80 160GB)

EDIT: ai niin, Laitehallinnassa ei ole punaista rastia eikä keltaista kysymysmerkkiä. Kovalevy on siis otettu käyttöön ja Windows myös tunnistaa laitteen.

Tinke-80
21.03.2013, 17:38
Asensin tänään yhden vuosikausia laatikossa pyörineen kovalevyn. Kaikkien alkuvaikeuksien (jumperointi, toimiva IDE-kaapeli) jälkeen kaikki näyttäisi hyvältä: BIOS tunnistaa kovalevyn ja kovalevy näkyy Laitehallinnassa. Kuitenkaan tuolle ei pysty tekemään mitään: ei lukemaan tiedostoja, ei tallentamaan mitään. Eli kovalevy ei näy Resurssinhallinnassa. Tällä hetkellä kovalevy ei ole asennettu järjestelmäkovalevyn kanssa samaan IDE-piuhaan, vaan laitoin sen CD-aseman tilalle.

Ovatko tällä kovolla olevat tiedot siis (kotikonstein) menetettyjä?

Start -> Run -> diskmgmt.msc ja paina enteriä.

Ja vaihda/anna uusi asematunnus tuolle kovalevylle näiden ohjeiden avustuksella:
How To Change Drive Letters in Windows XP (http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/changedriveltr.htm)

-Tinke

Mr.Fox
21.03.2013, 18:11
Start -> Run -> diskmgmt.msc ja paina enteriä.

Ja vaihda/anna uusi asematunnus tuolle kovalevylle näiden ohjeiden avustuksella:
How To Change Drive Letters in Windows XP (http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/changedriveltr.htm)

-TinkeNo niin... olisihan mun tää Levynhallinta pitänyt muistaa.

Oman ongelmansa tähän tuo se, että käyttis on saksankielinen. Levynhallinta tai Diskmanagement on muuten sitten saksaksi "Datenträgerverwaltung" ja kovalevy on "Laufwerk".

Eli eli... nyt mä näen seuraavaa: Datenträger 0 (eli 80Gt järjestelmäkovo) on kolmessa (!!!) osiossa. Näistä vain yhdellä on asematunnus (C:), koko on 70,94Gb ja formaattina NTFS. Vapaata tilaa 62,92Gb.

Tämän lisäksi löytyy 55Mb (kyllä!) osio, joka on FAT. Tällä on vapaata tilaa 48Mb. Toinen osio on 3,49Gb (FAT32) ja täällä on vapaata tilaa 2,25Gb. Molemmat ovat "Fehlerfrei" eli käsittääkseni "virheetön". Näistä pienempi on (EISA-Konfiguration) ja suurempi (Unbekannte Partition).

Onko pienintäkään käryä mitä täällä on mahdettu tehdä? Mitä tuolla FAT32-osiossa saattaisi olla tuon reilun gigan verran? En pääse esim. vaihtamaan asemakirjainta tuolle osiolle. Se on muuten saksaksi "Laufwerkbuchstaben und -pfade ändern..." Tuo kyllä näkyy valikossa, mutta harmaalla. Onko noita osioita mahdollista muuttaa NTFS-muotoon ja yhdistää tuohon C:-osioon? Joskus vuosia sitten olen jotain kikkaillut jollain Partition Magic (?) ohjelmalla ja se levy saattaisi edelleenkin löytyä tuolta työkaluista. Vai onko tuosta enemmänkin vaivaa kuin hyötyä lähteä tuollaisen kolmen ja puolen gigan takia riehumaan?

Tämä tämänpäiväinen projektini eli kakkoskovalevy (Datenträger 1) näkyy vastaavasti mustalla reunuksella, 153,38Gb ja "Nicht zugeordnet". Valikosta tulee esille ainoastaan "Neue Partition..." (uusi osio?), "Eigenshaften" (ominaisuudet?) sekä "Hilfe" (ohje?).

Pitäisikö tämä sittenkin käsittää siten, että tämä kovalevy on yksinkertaisesti vain tyhjä?

EDIT: ilmeisesti nuo pikkuosiot tuolla systeemikovolla ovat jotain Dellin recovery-osioita.
Eipä siis ihme, ettei tuollaisiakaan ole ennen vastaan tullut.

Lisäksi sain myös tiedon siitä, että tuo asentamani kovalevy saattaa myös aivan hyvin olla tyhjä... Jostain laatikoiden kätköistä saattaa kuulemma löytyä toinenkin kovalevy, jolle tuon juuri asentamani tiedot olisi mahdollisesti siirretty. Enhän tässä olekaan kuin kolmatta päivää istunut ja ihmetellyt miksi tuolta ei löydy yhtään mitään.

Eleanor
23.03.2013, 14:40
Läppärini hiirtä ei voi enää liikuttaa tällä läppärin omala hiirellä. "Kädessä oleva" hiiri toimii kyllä.

Osaako kukaan sanoa, että miten tämän saisi taas toimimaan? Entä onko mitään hajua vian laadusta?

Wolves
23.03.2013, 14:50
Läppärini hiirtä ei voi enää liikuttaa tällä läppärin omala hiirellä. "Kädessä oleva" hiiri toimii kyllä.

Osaako kukaan sanoa, että miten tämän saisi taas toimimaan? Entä onko mitään hajua vian laadusta?

Kokeileppa painamalla ensin FN näppäin pohjaan ja sitten (Acerin koneessani) F7 näppäintä. Jos vaikka pad on mennyt pois päältä

sierramies
23.03.2013, 17:54
Osaisikos joku expertti auttaa? Kissa on taas hyppinyt näppäimistöllä ja sotkenut jotain Firefoxin asetuksia. Nyt se avaa kaikki linkit uuteen välilehteen.Eli kun menen Keskustelusta vaikka NHL-osioon niin uusi välilehti avautuu. Todella ärsyttävää! Joku pieni asetusongelma, kenties?

Neuvoista kiitollinen

sierramies
23.03.2013, 18:39
Osaisikos joku expertti auttaa? Kissa on taas hyppinyt näppäimistöllä ja sotkenut jotain Firefoxin asetuksia. Nyt se avaa kaikki linkit uuteen välilehteen.Eli kun menen Keskustelusta vaikka NHL-osioon niin uusi välilehti avautuu. Todella ärsyttävää! Joku pieni asetusongelma, kenties?

Neuvoista kiitollinen

HAA, ongelma poistui. En kyllä tiedä miten, pääasia että pelaa taas.

Fat Mark
24.03.2013, 12:40
Digikameralla kuvatuista videopätkistä pitäisi koostaa dvd, mutta ongelmana on se, että videot ovat mov tiedostoja joita movie maker ei ymmärrä. Eli onko ehdotuksia ilmaisesta ja tehokkaasta ohjelmasta, jolla saisi käännettyä nuo movit avi-tiedostoiksi?

disco-stu
24.03.2013, 17:45
Noniin, palstan excel-velhoille kysymys.

Eli pystyykö excelissä "jäädyttämään" sekä ylimmän rivin että tietystä kolumnista oikealle sijaitsevat kolumnit ylös-alas skrollauksessa? Eli vähän niinkuin nettisivujen freimien tyylisesti pystyisin pitämään otsikkorivin ja oikean sivustan paikallaan. Oikealla sijaitseva "analyysi" vasemmalle sijoitetuista luvuista pysyisi mukana kun skrollailen ylös ja alas. Vaikeasti selitetty, enkä tiedä onko mahdollistakaan. En ainakaan osaa.

Jyty
24.03.2013, 18:02
Valitse ylhäältä välilehti "Näytä" ja sieltä "Kiinnitä ruudut". Sillä saa ruudukkoa kokoajan näkyviin.

disco-stu
24.03.2013, 18:25
Valitse ylhäältä välilehti "Näytä" ja sieltä "Kiinnitä ruudut". Sillä saa ruudukkoa kokoajan näkyviin.

No juu, noin saan jäädytettyä JOKO ylärivin vertikaalisessa skrollauksessa TAI vasemman sivustan kolumnit horisontaalisessa, kun tarkoitus olisi jäädyttää ylärivi ja oikean sivustan kolumnit AINAKIN vertikaalisessa skrollauksessa.

edit. kahdella erillisellä "sheetillä" vierekkäin asettelemalla tuo saattaisi muuten onnistua, entäpä osaako excel tulkita dataa sheetiltä 1 sheetille 2?

mailman-
25.03.2013, 10:52
entäpä osaako excel tulkita dataa sheetiltä 1 sheetille 2?

Osaa. Tämä (http://www.homeandlearn.co.uk/excel2007/excel2007s8p7.html) tutoriaali ehkä voisi auttaa siihen.

Brent Sapergia
27.03.2013, 17:20
Olisi seuraavanlainen kysymys: mikä olisi helpoin keino striimata olkkarin taulutelkkariin, toisesta huoneesta, jossa pc, leffat teksteineen ja äänineen? (Mkv tiedostoja...)

Olkkarissa käytettävissä uudehko tv, apple tv ja esim ipad. Pystyykö jotain noista hyödyntää? Toisesta huoneesta tarvittaessa siirrettävissä ps3 olkkariin jos tästä apua. Ainut mikä ei voi siirtyä on se pc. Leffatkin tarvittaessa siirtyy irtokovolla mutta mielellään pitäisin kirjaston siellä pc:llä kun sielläkin niitä tarvitaan.

Esim ipadiin jotain softaa joka osaa tuon? (Ipadista telkkariin sit apple tv ja air play)

Tinke-80
27.03.2013, 18:08
Olisi seuraavanlainen kysymys: mikä olisi helpoin keino striimata olkkarin taulutelkkariin, toisesta huoneesta, jossa pc, leffat teksteineen ja äänineen? (Mkv tiedostoja...)

Olkkarissa käytettävissä uudehko tv, apple tv ja esim ipad. Pystyykö jotain noista hyödyntää? Toisesta huoneesta tarvittaessa siirrettävissä ps3 olkkariin jos tästä apua. Ainut mikä ei voi siirtyä on se pc. Leffatkin tarvittaessa siirtyy irtokovolla mutta mielellään pitäisin kirjaston siellä pc:llä kun sielläkin niitä tarvitaan.

Esim ipadiin jotain softaa joka osaa tuon? (Ipadista telkkariin sit apple tv ja air play)

Tässä pari vaihtoehtoa PC -> ps3 streamaukseen.

5 best PlayStation 3 media streaming apps | News | TechRadar (http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/5-best-playstation-3-media-streaming-apps-669073)

Näistä itse käytin tätä välillä:
PS3 Media Server (http://www.ps3mediaserver.org/)

ihan toimiva ohjelma.

-Tinke

J.Petke
28.03.2013, 12:43
Otin käyttöön Kensingtonin telakan (http://www.jimms.fi/tuote/K33926EU) läppärini kanssa ja tuo kytketään USB-piuhalla koneeseeni. Ongelma tulee kuitenkin siinä vaiheessa, kun haluan kytkeä kuulokkeet tuohon telakkaan ja kuunnella musiikkia sitä kautta. Kaikki äänet mitä tuota kautta kuulokkeisiin tulee ovat 100% voluumilla. Pystyn toki hiljentämään ääntä tietokoneelta mutta silti esim. järjestelmän äänet jäävät 100% kovuudelle. Kun kytken kuulokkeet suoraan tietokoneeseen, kaikki toimii normaalisti. Käytössä Windows 8.

Missäköhän mahtaisi olla vika?

Brent Sapergia
28.03.2013, 19:22

5 best PlayStation 3 media streaming apps | News | TechRadar (http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/5-best-playstation-3-media-streaming-apps-669073)

ihan toimiva ohjelma.

-Tinke
Kiitti pitääpä testata.

Ipadin hyödyntämiseen ei kellään kokemusta?

E. Ohhoh olipa helppo ottaa toi mediaserver käyttöön!

Dougie
29.03.2013, 09:07

Apple tv:n kautta onnistuu ainakin osa noista, mitä suunnittelit. Ipadista voi lähettää kuvan Apple tv:n kautta telkkariin. Jos koneena on Mac niin se toimii ihan samalla periaattella. En ole varma, mikä Windows koneisiin on paras tapa tehdä tuo, mutta ainakin AirParrot niminen ohjelma lähettää kuvan Windows->Apple tv->tv.

iPad ohje (apple.com) (http://support.apple.com/kb/ht5209)
Mac ohje (apple.com) (http://support.apple.com/kb/ht5404)
AirParrot lataussivu (http://airparrot.com)

Brent Sapergia
29.03.2013, 09:57
Apple tv:n kautta onnistuu ainakin osa noista, mitä suunnittelit. Ipadista voi lähettää kuvan Apple tv:n kautta telkkariin. Jos koneena on Mac niin se toimii ihan samalla periaattella. En ole varma, mikä Windows koneisiin on paras tapa tehdä tuo, mutta ainakin AirParrot niminen ohjelma lähettää kuvan Windows->Apple tv->tv.

iPad ohje (apple.com) (http://support.apple.com/kb/ht5209)
Mac ohje (apple.com) (http://support.apple.com/kb/ht5404)
AirParrot lataussivu (http://airparrot.com)

Tänks pitää kokeilla tätä parrottiakin. Pc kone siis Windows pohjainen. Airplay on tuttu toiminto muuten eli haen tässä nyt ainoastaan tuota striimaus tapaa.

E. Tässä oli se ongelma että se tosiaan peilaa pc:n eli sama näkyy sitten molemmissa ruuduissa ja kontroli haastavaa, hiiri siis tarkoitan..

Toi ps3 mediaserver oli siitä hyvä että se näki pc:n levyt ja pystyi suoraan käyttämään filejä. Mut jouduin siirtää ps3:n olkkariin.

Paras ratkaisu olisi jos apple tv näkisi mun pc:n levyt (niinkuin se nyt näkee jo kotijaon kautta musiikit)

heavy
29.03.2013, 11:10
Paras ratkaisu olisi jos apple tv näkisi mun pc:n levyt (niinkuin se nyt näkee jo kotijaon kautta musiikit)Mikä AppleTV versio on käytössä? Jos kakkonen niin ei muuta kuin jailbreakilla laite vapaaksi ja asennat XBMC:n. Uudempaan appletv:hen ei valitettavasti ole vieläkään jailbreak onnistunut..

Brent Sapergia
29.03.2013, 12:27
Mikä AppleTV versio on käytössä? Jos kakkonen niin ei muuta kuin jailbreakilla laite vapaaksi ja asennat XBMC:n. Uudempaan appletv:hen ei valitettavasti ole vieläkään jailbreak onnistunut..

Joo uusin kolmonenhan se on, jailbreikkiä odotellessa..

Jos ipadi kakkonen näkisi pc:n levyt niin sitten airplaylla homma rullaisi.

Mark Fox
02.04.2013, 08:16
Elikkäs tommoinen haittaohjelma iski eilen koneeseen. Onko kellään selkeitä ohjeita, miten saan sen heivattua. En ole mikään bittivintiö itse, mutta käsittääkseni sen jotenkin saa pois. Huijareille en maksa vaikka niin tuossa pyydetäänkin.

heavy
02.04.2013, 08:34
Elikkäs tommoinen haittaohjelma iski eilen koneeseen. Onko kellään selkeitä ohjeita, miten saan sen heivattua. En ole mikään bittivintiö itse, mutta käsittääkseni sen jotenkin saa pois. Huijareille en maksa vaikka niin tuossa pyydetäänkin.Kokeile näitä ohjeita: CERT-FI - Ohje 1/2012 Kiristyshaittaohjelman poistaminen tietokoneelta (http://www.cert.fi/ohjeet/2012/ohje-2012-01.html)

Mark Fox
02.04.2013, 08:38
Kokeile näitä ohjeita: CERT-FI - Ohje 1/2012 Kiristyshaittaohjelman poistaminen tietokoneelta (http://www.cert.fi/ohjeet/2012/ohje-2012-01.html)

Kiitti. Tuon löysin itsekin, mutta ongelma on se, että kyseistä sivua ei pystynyt sulkemaan mistään ja kun buuttasin koneen, niin ensin avautui normaalisti ja sitten näyttö muuttui täysin valkoiseksi eli en pysty tekemään yhtään mitään.

ISH
02.04.2013, 14:34
Excelissä 100 rivillä puhelinumero joissa jokaisessa välilyöntejä ja nuo pitäisi saada pois. Miten tehdään?

ISH
02.04.2013, 14:38
Elikkäs tommoinen haittaohjelma iski eilen koneeseen. Onko kellään selkeitä ohjeita, miten saan sen heivattua. En ole mikään bittivintiö itse, mutta käsittääkseni sen jotenkin saa pois. Huijareille en maksa vaikka niin tuossa pyydetäänkin.

Järjestelmän palauttamista käyttämällä "poistin" tuon faijani koneelta kun ei millään ohjeilla alkanut tottelemaan. Sen jälkeen sitten kaikki mahdolliset päivitykset Windows Updatesta ja virusohjelman ja vaikka Advanced System Caren ajat läpi.

HN
02.04.2013, 14:44
Excelissä 100 rivillä puhelinumero joissa jokaisessa välilyöntejä ja nuo pitäisi saada pois. Miten tehdään?

Muotoile puhelinnumerot ensin prosenttiluvuiksi ja sitten yleisiksi.

ISH
02.04.2013, 14:54
Muotoile puhelinnumerot ensin prosenttiluvuiksi ja sitten yleisiksi.

Ei toiminut.

Väärä sivurajaheitto
02.04.2013, 15:04

Yksi konsti on, että valitset kaikki solut --> etsi/korvaa --> etsittävä kohtaan välilyönti ja korvattava kohdan jätät tyhjäksi ja sitten korvaa kaikki.

Toinen keino on käyttää Vaihda (substitute jos enkku versio) käskyä.

ISH
02.04.2013, 15:06
Yksi konsti on, että valitset kaikki solut --> etsi/korvaa --> etsittävä kohtaan välilyönti ja korvattava kohdan jätät tyhjäksi ja sitten korvaa kaikki.

Jeps, näinhän se tietysti onnistuu. Kiitos.

Väsyneet Kädet
02.04.2013, 18:00
Tablettini Acer W510 on joutunut madon riivaamaksi. Windows Defender löytää joka tarkistuksella saman madon, vaikka sen joka kerta heti poistan. Mato on mallia Win32/Arhost!inf

Mitä tehdä?

Johannes
02.04.2013, 18:06
Tablettini Acer W510 on joutunut madon riivaamaksi. Windows Defender löytää joka tarkistuksella saman madon, vaikka sen joka kerta heti poistan. Mato on mallia Win32/Arhost!inf

Mitä tehdä?

Yksi vaihtoehto, jonka en väitä olevan paras:
Itse saattaisin palauttaa laitteen lähtöruutuun, jos en muuta keksisi ja en ainakiaan minä nyt keksi parempaa neuvoa. W8:ssa on ihan näppärä tehdasasetusten palautus ja sen kuvittelisi hävittävän samalla madon pois.

Brent Sapergia
02.04.2013, 18:54

ihan toimiva ohjelma.

-Tinke

Tää ps3 mediaserver tarjosi positiivisen yllärin, Sonyn taulutelkkari näkee pc levyjaot suoraan eikä pleikkaria tarvitse ollenkaan!

Negatiivinen asia taas oli se että leffat pyörii hyvin muutaman minuutin ja sit katkeavat. Pc huutaa hoosiannaa joten loppuisiko resurssit sitten siitä.

Väsyneet Kädet
02.04.2013, 18:59
Yksi vaihtoehto, jonka en väitä olevan paras:
Itse saattaisin palauttaa laitteen lähtöruutuun, jos en muuta keksisi ja en ainakiaan minä nyt keksi parempaa neuvoa. W8:ssa on ihan näppärä tehdasasetusten palautus ja sen kuvittelisi hävittävän samalla madon pois.
Tuota itsekin meinasin, mutta tarttis olla ulkoinen optinen asema, johon saisi palautuslevyt tungettua.. Täytyy katsoa saako ulkoiselle kovalevylle tehtyä sen jonkun reboot-homman.

Tinke-80
02.04.2013, 21:49
Tää ps3 mediaserver tarjosi positiivisen yllärin, Sonyn taulutelkkari näkee pc levyjaot suoraan eikä pleikkaria tarvitse ollenkaan!

Negatiivinen asia taas oli se että leffat pyörii hyvin muutaman minuutin ja sit katkeavat. Pc huutaa hoosiannaa joten loppuisiko resurssit sitten siitä.

Minimi vaatimukset:
PS3 Media Server View topic - PS3 Media Server Tutorial/FAQ (http://www.ps3mediaserver.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=3507&p=39334#p39334)

Mahdolliseen ongelmaan fixi:
PS3 Media Server View topic - PS3 Media Server Tutorial/FAQ (http://www.ps3mediaserver.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=3507&p=38969#p38969)

-Tinke

Vesuri
02.04.2013, 21:51
Läppärin näppis koki ikävän olutvahingon ja ei suostu mitenkään toimimaan. Kone tuntuisi toimivan muuten aivan normaalisti. Windows ainakin käynnistyy kivuttomasti. Saako tuota näppistä puhdistettua millään konstilla tai löytyykö läppäreihin mistään näppiksiä varaosina? Kone Asus x72d ja näppäimistö irtoaa kivuttomasti rungosta.