PDA

View Full Version : Löytyykö tietokone-experttejä?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 [54] 55 56 57 58 59 60 61 62 63

Vuokralainen
08.09.2011, 16:21
Tapahtuuko sama muilla selaimilla?

Eipä muuten tapahdu Explorerilla ja Mozillalla.
Tarkennetaan: Iltalehti toimii hyvin noilla muilla selaimilla, mutta Iltasanomat ei.

Oon vaan niin jo tottunut tuohon Cromeen ettei viitsisi tehdä paluuta vanhaan.

Iltasanomien sivut ei nyt aukee ollenkaan eikä millään.

Diver
08.09.2011, 20:59
Kiitti varmasti hyvästä neuvosta, mtta ei aavistustakaan mitä pitäisi tuon mukaan tehdä.
Windows ei löydä modeemia. Windowsin oma palomuuri ei ole käytössä. Minulla on käytössä F-Securen palomuuri ja sieltä en löytänyt mitään tuon tapaistakaan.

Kuten varmasti huomaat, niin minussa ei ole pätkääkään nörtin vikaa.

Niin varmastikkin jotenkin pääset modeemin asetuksiin. Kuka sinulle on asentanut modeemin? Miten hän pääsi käsiksi asetuksiin? Pakkohan se on aikanaan joteinkin asettaa netti toimintaan, onko suojattu verkko vai avoin? Pääsetkö modeemiin käsiksi esim. selaimeen kirjoitettavalla osoitteella osoitteella http://10.0.0.2

edit: Niin mulla ongelma koski nimenomaan Iltasanomia. Aiemmin neuvomani asetus poisti tämän ongelman.

edit2: niin vai onko sinulla joku ohjelma koneella minkä kautta pääsee modeemin asetuksiin

Vuokralainen
08.09.2011, 21:10
Niin varmastikkin jotenkin pääset modeemin asetuksiin. Kuka sinulle on asentanut modeemin? Miten hän pääsi käsiksi asetuksiin? Pakkohan se on aikanaan joteinkin asettaa netti toimintaan, onko suojattu verkko vai avoin? Pääsetkö modeemiin käsiksi esim. selaimeen kirjoitettavalla osoitteella osoitteella http://10.0.0.2

edit: Niin mulla ongelma koski nimenomaan Iltasanomia. Aiemmin neuvomani asetus poisti tämän ongelman.

Itsehän olen sen asentanut. Täytynee kaivaa ohjekirjanen jostain. Salasanaan se nyt kaatuu tuon linkin kautta.
Suojattu tottamooses.

Tuo linkki tuo kyllä muistoja mieleen, eli tuolla olen joskus harhaillut.

Maaginen mailavirtuoosi
08.09.2011, 23:28
Milläs softalla sais kätevästi pätkittyä MP3 tiedostoja vähän pienempiin osiin. Äänikirjaa kun kuuntelee, niin ei ole oikein käytännöllistä, kun tiedosto kestää sen tunnin. On vähän hankala löytää, että mihin kohtaan sitä jäikään.

Paastainen
09.09.2011, 08:15
Milläs softalla sais kätevästi pätkittyä MP3 tiedostoja vähän pienempiin osiin. Äänikirjaa kun kuuntelee, niin ei ole oikein käytännöllistä, kun tiedosto kestää sen tunnin. On vähän hankala löytää, että mihin kohtaan sitä jäikään.

Itse olen käytellyt ilmaista Audacity ohjelmaa jonka voit ladata täältä (http://audacity.sourceforge.net/)

Maaginen mailavirtuoosi
09.09.2011, 11:35
Itse olen käytellyt ilmaista Audacity ohjelmaa jonka voit ladata täältä (http://audacity.sourceforge.net/)

Tosi paljon kiitoksia. Alanpa kokeilemaan.

Vuokralainen
09.09.2011, 15:38
Kokeile Modeemin palomuuri asetuksista
Firewall - Intrusion detection - Maximum incomplete TCP/UDP sessions number from same host ja laita arvoksi 50.

Itselläni auttoi tälläinen neuvo, jonka sain (IT-osaaja) työkaverilta.

Tämäpä auttoi, kun vaan pääsin tuonne asetuksiin.

Iso kiitos!

clayman
10.09.2011, 17:20
Sellainen ongelma tässä että en pysty muuttamaan mp3-tiedostojen ominaisuuksia (tekijä, albumi jne). Windows Media Playerissä pystyn määrittämään artistin, albumin ja kaikki tarvittavat, mutta en pysty tekemään mitään jos menen kansioon jossa ko. biisit sijaitsevat. Näistä tiedostoista siis puuttuu tekijän nimi, albumin nimi, ääniraidan numero, julkaisu vuosi.

Aiemmin oli käytössä kone jossa Vista. Eilen ostin uuden koneen jossa Windows 7. Musiikkitiedostot ovat ulkoisella levyllä. Osa tiedostoista toimii ja pystyn tekemään muutoksia, mutta niistä ei sitten puutukaan tietoja eli äärettömän kätevää tämä.

Ongelma koskee niin netistä ladattuja tiedostoja kuin cd:ltä kopioituja. Yhden bändin levyn kohdalla neljässä tiedostossa on kaikki tiedot mutta muissa ei.

Mikä mahtaisi olla vialla? Kiitokset jo etukäteen avusta!

Buzz
14.09.2011, 12:34
Minulla on TP-Linkin reitin (TL-WR841ND). Itse käytän Macin käyttöjärjestelmää ja sain vaivatta asennettua reitittimen tälle koneelle, että sain langattoman verkon toimimaan. Kaverini tuli kyläilemään oman Windowsin koneensa kanssa, eikä onnistuttu saamaan langatonta toimimaan, vaikka langattoman verkon kone löysikin. Tarviikohan tähänkin kaverin koneeseen asentaa tuo reitittimen mukana tullut cd? Luulisi, että se täytyy asentaa vain ensimmäisen käyttökerran ja verkon luomisen aikana? Osaako joku auttaa.

Kipa84
14.09.2011, 16:22
Seuraa sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta menkööt. Omistan tällaisen läppärin:Fujitsu Lifebook AH530-HD6 15.6"LED P6100 4Gt(DDR3) 320Gt HD6530 kannettava tietokone - Hyvä multimediakone - Konebox nettikauppa (https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=112922) (linkki Koneboxin nettisivuille). Nyt, jos haluan ostaa lisäksi erillisen näytön kotikäyttöön, niin mistä tiedän pystyykö tähän läppäriin kytkemään lisänäytön kiinni siten, että saan käyttööni sekä koneen oman näytön että ulkoisen näytön jaettuna? Ja jos saan, niin millaisella kaapelilla se onnistuu? Ja kyllä, google on keksitty mutta täällä varmasti joku osaa neuvoa kansantajuisemmin :)

Jeesus
14.09.2011, 16:42
Nyt, jos haluan ostaa lisäksi erillisen näytön kotikäyttöön, niin mistä tiedän pystyykö tähän läppäriin kytkemään lisänäytön kiinni siten, että saan käyttööni sekä koneen oman näytön että ulkoisen näytön jaettuna? Ja jos saan, niin millaisella kaapelilla se onnistuu?

Kuvan (http://muchomodding.files.wordpress.com/2008/03/vga_dvi_card.jpg) takaa paljastuu kaksi liitintä. Jos jompi kumpi löytyy koneesta, onnistuu myös näytön jakaminen. Se onnistuisi myös tuolla keskimmäisellä S-Video-liitännälläkin. Mikäli mahdollista, käytä kuitenkin DVI-liitintä (signaali on digitaalinen ja kuvanlaatu näin ollen parempi).

Edit. Onnistuu myös HDMI-liitännällä (http://en.dogeno.us/wp-content/uploads/avocent-dvi-hdmi-adapter-lg.jpg). Kyseessä siis oikeanpuoleinen liitäntätyyppi.

Ötökkä
14.09.2011, 16:49
Edit. Onnistuu myös HDMI-liitännällä (http://fondosdibujosanimados.com.es/images/wallpapers/hdmi-xbox-360-423723.jpeg).

Toi kuva ei näy, "Forbidden" sanoo vaan.

Kipa84
14.09.2011, 17:07
Tekstiä

Kiitos paljon nopeasta ja selkeästä vastauksesta!

mikse
14.09.2011, 22:53
Minulla on TP-Linkin reitin (TL-WR841ND). Itse käytän Macin käyttöjärjestelmää ja sain vaivatta asennettua reitittimen tälle koneelle, että sain langattoman verkon toimimaan. Kaverini tuli kyläilemään oman Windowsin koneensa kanssa, eikä onnistuttu saamaan langatonta toimimaan, vaikka langattoman verkon kone löysikin. Tarviikohan tähänkin kaverin koneeseen asentaa tuo reitittimen mukana tullut cd? Luulisi, että se täytyy asentaa vain ensimmäisen käyttökerran ja verkon luomisen aikana? Osaako joku auttaa.

Eli kaverisi kone löysi verkon mutta ei yhdistänyt siihen. Vaihtoehtoja: kaverisi näppäili salasanan väärin, kaverisi läppäri on vanha ja siinä oleva verkkokortti ei tue WPA2-salausta, joka on todennäköisesti käytössä tai sitten reitittimesi filtteröi esim muut kuin oman koneesi kytkeytymästä verkkoon.

CD-levyllä ei kyllä pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä. Kokeilitteko kaapelilla?

Daespoo
15.09.2011, 21:07
Kertokaas joku fiksu että mitä tiedostyyppejä pitää rastittaa QuickTimen MIME-settingeissä jotta saa "bling" äänet Firefoxissa toimimaan SM-liigan sivuilla?

Tällä hetkellä herjaa vaan puuttuvista plugineista aina kun ääni pitäisi kuulua. Quicktime ladattu ja asennettu.

Jääkoneenkuljettaja
15.09.2011, 21:43
Firefoxiin tai win7 muuriin kaipaisi sääntöä, joka puuttuisi domainnimen liikenteeseen. Ongelmana on tämän kyseisen palstan käyttäjillekin jo lie tuttu adsby.klikki.com, joka jaanaa perässä pahasti.

Milläs helvetillä saisi selaimen uskomaan, ettei koko domainista tarvitse odotella mitään?

Daespoo
15.09.2011, 21:49
Adblock+ kehiin ja sieltä filteriin *.klikki.com?

Jääkoneenkuljettaja
15.09.2011, 21:53
Adblock+ kehiin ja sieltä filteriin *.klikki.com?
Ei blokkaa selainta itseään kaipaamasta hötömölöä.

EDIT: Ilmeisen väärässä olin. Nostan hattua Daespoolle.

disco-stu
17.09.2011, 01:16
Voihan persereikä. Pitkään sainkin pysyä poissa tästä ketjusta ennenkuin taas on verkkoasioihin liittyvä ongelma.

Eli kaksi windows 7 konetta, joista toinen vanhahko pöytä-malli kahdella verkkokortilla ja toinen uudehko läppäri. Pöytävehkeeseen seinästä yhteys, jonka jakaminen tuolle läppärille nyt tökkii. Ongelmana on että yhteys pöytävehkeen ja läppärin välillä katkeaa: "network cable unplugged". Noin 30 sekunnin aikana kaapelin kiinnityksestä/läppärin verkkokortin enabloinnista ensin "identifying", sitten saa yhteyden internet accessilla ja sitten tuleekin että "network cable unplugged". Ja sama alusta. Eli netissä sivua vaihtaessa tulee ilmoitus "palvelinta ei löytynyt" tai "yhteyden aikakatkaisu", riippuen missä vaiheessa tuota sykliä verkon kartoitus kulkee. "Yritä uudelleen" nappulaa renkkaamalla siitä sitten pääsee kyllä eteenpäin kun sattuu lataamaan siinä vaiheessa kun satutaan siihen verkon päälläolovaiheeseen. Myös tuon läppärin verkkokortin valot palavat ensin sen vajaan puoli minuuttia, sammuvat, ja alkavat taas vilkkua.

Kokeiltu on kaikenlaista, laitteissa ei pitäisi olla vikaa, testattu useammalla kaapelilla ja myös koneet on käytetty kaapelin päässä muissa verkoissa. Hauskinta on se että tämä homma toimi vielä joku viikko-pari sitten manuaalisten ip-asetusten saattelemana ihan ok. Nyt ei sitten millään.

Todellakin raivostuttavaa näitten verkkojuttujen kanssa, tässäkin ketjussa kysellyt apua varmaan kymmenen kertaa. Aina kun edelliseen ongelmaan saa ratkaisun, uusi odottaa nurkan takana.

Jostain verkon asetuksista tuossa nyt on aivan pakko olla kyse ja voi olla että olen vempuloinut jotain tällä pöytäkoneella. Niin perkeleesti kaikenmaailman virityksiä on yritetty eikä takuulla kovinkaan hallitusti.

Tinke-80
17.09.2011, 06:44
Itse poistaisin ensin kaikki "viritykset". Tämän jälkeen tekisin tällä ohjeella nettijaon: Using ICS
(http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Using-ICS-Internet-Connection-Sharing)

Toki joku kytkin läppärin ja pöytäkoneen väliin voisi olla paikallaan. Maksavat n. 10€:sta eteenpäin.

-Tinke-80

Sid
17.09.2011, 08:34
Laittaisin edullisen tukiaseman jakamaan yhteyden seinästä koneille. Läppäri vielä langattomasti, jos koneiden välillä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä isoja tiedostoja. Kustannus 20-40 €, käytettynä halvemmalla.

Tinke-80
17.09.2011, 08:53
Laittaisin edullisen tukiaseman jakamaan yhteyden seinästä koneille. Läppäri vielä langattomasti, jos koneiden välillä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä isoja tiedostoja. Kustannus 20-40 €, käytettynä halvemmalla.

Tämä olisi kyllä ideaalitilanne mutta kai tuossa netin jakamisessa joku idea takana on? En nyt ihan heti keksi mikä mutta kai joku siinä on takana.

-Tinke-80

Tinke-80
17.09.2011, 08:57
Onko jollekin tullut vastaan tilanne ettei ImgBurn-ohjelma pysty polttamaan ISO-imagea mutta Windowsin oma Disc Burner hoitaa homman? ImgBurn on jo vuosia ollut paras poltto-ohjelma ja ongelmat sen kanssa johtuvat useimmiten rikkinäisestä DVD-polttavasta. Mutta nyt tosiaankin ImgBurn antaa erroria kun taas Windowsin oma Disc Image Burner senkun jauhaa.

-Tinke-80

disco-stu
17.09.2011, 12:21
Tämä olisi kyllä ideaalitilanne mutta kai tuossa netin jakamisessa joku idea takana on? En nyt ihan heti keksi mikä mutta kai joku siinä on takana.

-Tinke-80

Näinpä, tuosta viimeksi tänne kirjoittelinkin joskus alkuvuodesta muistaakseni kun oli reitittimen kanssa ongelmia. Ei yksiselitteisesti toimi tässä tapauksessa tuo em. ratkaisu. joten on tyydyttävä tähän jakomenetelmään.

Ja myöskään siis nuo perus windowsin ohjeet ym. ei tässä tilanteessa auta, enkä oikeen googlestakaan muuta neuvoa löytänyt kuin "vaihda piuhat". Lähinnä funtsin jos joku on törmännyt tällaiseen aiemmin ja osaisi heittää jonkun yllättävän ratkaisun. Kyllä noi perussetit on tehty. Eli network mene molemmissa päissä tilaan "identifying"->"enabled"->"unidentified network"->"network cable unplugged" ja sama alusta.

Lisäksi sen ohikiitävän hetken kun verkko on enabled, se näyttäisi sharing centerissä olevan profiloitu "work network". Voisikohan tässä olla joku Windowsin palomuuri tms. hässäkkä nyt vituillaan?

ace
19.09.2011, 20:24
Nyt tarvitaan taas neuvoja.

Minulla on Welhon laajakaista 110 megaisella yhteydellä. Pöytäkoneeni on yhdistetty piuhalla modeemiin ja tämän lisäksi minulla on läppäri, joka on langattomalla yhteydellä varustettu.

Nyt yhtäkkiä, läppärin nettiyhteys on alkanut takkuilemaan pahasti. Useinmiten tulee ilmoitus "can't find server..." mutta välillä myös "server is respondin too slow..." tjms.

Olen irroittanut modeemin kaikista piuhoista ja yhdistänyt uudelleen, sekä ottanut yhteyden pois koneesta ja asentanut uudestaan. Mistään ei ole apua. Yhteyden kohdalla lukee kuitenkin, että signaali on erinomainen ja täydet palkit, joten ilmeisesti koneessa on joku vika.

Help me, please!

Jude
19.09.2011, 20:28

Taistelin juuri samanlaisen ongelman kanssa, joka selvisi, kun sammutin WLANin koneesta. Oletko kokeillut sitä?

ace
19.09.2011, 20:37
Taistelin juuri samanlaisen ongelman kanssa, joka selvisi, kun sammutin WLANin koneesta. Oletko kokeillut sitä?

Hmm... perhana kun oon huono näiden ammattisanojen kanssa nykytekniikassa, mutta eikös WLAN ole juuri se langaton yhteys, jolla kone on nettiin yhdistetty? Olen ottanut sen pois päältä ja laittanut takaisin, mutta ei ollut apua.

Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Jude
19.09.2011, 20:42
Hmm... perhana kun oon huono näiden ammattisanojen kanssa nykytekniikassa, mutta eikös WLAN ole juuri se langaton yhteys, jolla kone on nettiin yhdistetty? Olen ottanut sen pois päältä ja laittanut takaisin, mutta ei ollut apua.

Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Pahoitteluni, luin viestin huolimattomasti.

Tinke-80
19.09.2011, 21:02

Minulla on Welhon laajakaista 110 megaisella yhteydellä. Pöytäkoneeni on yhdistetty piuhalla modeemiin ja tämän lisäksi minulla on läppäri, joka on langattomalla yhteydellä varustettu.

Nyt yhtäkkiä, läppärin nettiyhteys on alkanut takkuilemaan pahasti. Useinmiten tulee ilmoitus "can't find server..." mutta välillä myös "server is respondin too slow..." tjms.

Olen irroittanut modeemin kaikista piuhoista ja yhdistänyt uudelleen, sekä ottanut yhteyden pois koneesta ja asentanut uudestaan. Mistään ei ole apua. Yhteyden kohdalla lukee kuitenkin, että signaali on erinomainen ja täydet palkit, joten ilmeisesti koneessa on joku vika.

Help me, please!

Jos löytyy android-puhelin niin lataa Wifi Analyzer ohjelma jolla katsot onko naapureilla samalla kanavalla WLAN-verkkoja. Suurin syy wlanien pätkimiseen on päällekkäiset verkot. Jos on samalla kanavalla yksikin muu verkko niin vaihda verkon kanavaa isommaksi (tod näk sinulla on kanavalla 1 verkkosi).

Linkkiä:
Wifi Analyzer - Android Market (https://market.android.com/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=fi)

-Tinke-80

ace
19.09.2011, 21:37
Eipä ole android-puhelinta. Mistähän Win7:ssa sitä kanavaa vaihdetaan, että voisin kokeilla? Suomenkielinen versio kyseessä.

Tinke-80
19.09.2011, 21:50
Eipä ole android-puhelinta. Mistähän Win7:ssa sitä kanavaa vaihdetaan, että voisin kokeilla? Suomenkielinen versio kyseessä.

Wlan-modeemin / jakajan asetuksista tuo kanava vaihdetaan.

-Tinke-80

ace
20.09.2011, 12:58
Ei meinaa onnistua millään, en löydä koneelta tuollaista asetusta. Sanottakoon vielä se, että mese ja skype toimii, mutta nettiselain ei löydä serveriä.

Apuja lisää, please!

mestari
20.09.2011, 19:17
Kertokaa nyt herranjestas joku, että miksi en saa ladattua Javaa firefoxille..?? Kun yritän ladata sitä niin tuohon ruudulle pamahtaa joku varoitus että tuntematon julkaisija, ei voi ladata...?!?! OOKOO. Alkaa pian hermo menemän tähän touhuun.
Siihen tulee siis: suojausvaroitus, tuntematon julkaisija, tiedosto estettiin koska sillä ei ole kelvollista digitaalista allekirjoitusta ynnämuuta paskaa...

21.09.2011, 15:46
Löytyikö sangallisia kuulokemikrofoneja 3,5mm comboliittimellä? Kaikenmaailman HF nappikuulokkeita kyllö löytyy mutta ei kunnollisia. Jossain uusia läpäreissä nimittäin löytyy vain comboliitin eikä siis erikseen mikkiliitintä.

aceman81
21.09.2011, 15:59
Vaihdoin megasen Elisa-tikun verkon maksimin antavaan vastaavaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä, nettimittarit antaa hyviä lukemia, liikkuva kuva pyörii kuin unelma.

Jonkinlaista viivettä tai pätkimistä kuitenkin esiintyy. Firefox 6.0.2 kelaa hetken aikaa ennen kuin avaa osoitteen. Välillä niin kauan että antaa virheilmoituksen. Yhteys näyttäs kuitenkin olevan normaalista päällä.

Virustorjunta, spywareblaster, ABP...voiko joku tietoturvaohjelma hidastaa, pätkiikö mun yhteys, selaimessako vika vai löytyykö vielä jotain muita piilovikoja? Poistin koneeltakin huomattavan määrän turhia, vähän käyttämättömiä ohjelmia muistia ja tehoja silmällä pitäen.

Krupieeri
21.09.2011, 17:49
Löytyikö sangallisia kuulokemikrofoneja 3,5mm comboliittimellä? Kaikenmaailman HF nappikuulokkeita kyllö löytyy mutta ei kunnollisia. Jossain uusia läpäreissä nimittäin löytyy vain comboliitin eikä siis erikseen mikkiliitintä.

Kävisikö USB-liittimellä varustettu kuulokemikrofonihässäkkä? Niitä tuntuu olevan ainakin markkinoilla reilusti.

gege dA mAn
21.09.2011, 19:11
Vaihdoin jonkin aikaa sitten Google Chromen oletusselaimeksi ja nyt kuitenkin haluaisin saada vaihdettua Operan takaisin oletusselaimeksi, mutta ei millään tunnu löytyvän, miten tämä onnistuu. Muiden selainten asettaminen oletukseksi onnistuu kyllä kyseisten selainten asetuksista, mutta miten tämä tehdään Operassa? Versiona on Opera 11.51. Kiitos jo etukäteen!

MoonMan
21.09.2011, 21:30
Vaihdoin jonkin aikaa sitten Google Chromen oletusselaimeksi ja nyt kuitenkin haluaisin saada vaihdettua Operan takaisin oletusselaimeksi, mutta ei millään tunnu löytyvän, miten tämä onnistuu. Muiden selainten asettaminen oletukseksi onnistuu kyllä kyseisten selainten asetuksista, mutta miten tämä tehdään Operassa? Versiona on Opera 11.51. Kiitos jo etukäteen!

Ainakin itsellä kyseinen kohta löytyy operasta Työkalut > Asetukset > Lisäasetukst > Ohjelmat > täppä kohtaan "Tark. käynnistettäessä, onko Opera oletusselain"

Makkeli
22.09.2011, 15:28
Tietääkö joku, että toimivatko tuffdiscit normaalisti koneen cd-asemassa? Tai yleisesti mitä eroa on cd-rw tuffdiscillä ja esim. normaalisti kaupasta ostetulla cd-rw:llä?

alwahla
22.09.2011, 22:27
Mistä löytyy sellainen iTunes, joka käy Maciini (OS X 10.4.11)?

Kiitos etukäteen.

Alice In Wonderland
23.09.2011, 15:27
Mistä löytyy sellainen iTunes, joka käy Maciini (OS X 10.4.11)?

Kiitos etukäteen.

vaikkapa täältä Apple.com (https://swdlp.apple.com/cgi-bin/WebObjects/SoftwareDownloadApp.woa/wo/REDNz0S6rBpbbYlLni5dg0/2.5)

alwahla
24.09.2011, 21:03
vaikkapa täältä Apple.com (https://swdlp.apple.com/cgi-bin/WebObjects/SoftwareDownloadApp.woa/wo/REDNz0S6rBpbbYlLni5dg0/2.5)

Ei vaan auta. Avatessa herjaa, että toimiakseen ohjelma vaatii vähintään järjestelmän, joka on 10.5. tai uudempi.

Gleb
24.09.2011, 21:17
Ei vaan auta. Avatessa herjaa, että toimiakseen ohjelma vaatii vähintään järjestelmän, joka on 10.5. tai uudempi.

iTunes 9.1.1 for Mac (http://support.apple.com/kb/DL1036)

Eikö tuo toimi? Versio 10 taitaa vaatia uudemman käyttöjärjelmän mutta 9 pitäisi kyllä toimia. Alice in Wonderlandin linkki ainakin minulla johti Applen etusivulle.

alwahla
24.09.2011, 22:41
Joo, nyt näyttää toimivan. Tästä pääsenkin seuraavan kysymykseeni eli jostain syystä Mac sylkee ulos kaikki cd-levyt (ei ohjelmat, vaan musacd:t). Mikä on ratkaisu tähän ongelmaan?

Timppa73
25.09.2011, 09:02
Joo, nyt näyttää toimivan. Tästä pääsenkin seuraavan kysymykseeni eli jostain syystä Mac sylkee ulos kaikki cd-levyt (ei ohjelmat, vaan musacd:t). Mikä on ratkaisu tähän ongelmaan?
Jos levyn sylkee suoraan ulos tunnistumatta koneelle, on yleensä ratkaisu on uusi dvd-asema tai stereoiden osto. Lukupää vikaa, jos jollain tutulla vastaava laite -> kokeile lainata dvd-asema ja vaihda, testin jälkeen tietää tuloksen varmuudella.

Jos lukee ja tunnistaa levyn audiolevyksi ja sylkee ulos -> päivitä ohjelmat ja firmikset. Jos edelleen sama ongelma, palaa edelliseen ohjeeseen.

varjo
25.09.2011, 14:41
Siis mitäs viddua, onko Noksu poistanut uusimmista symppareista Access-point fiitsörin ja varmaan sitä varten löytyy sitten nykyään joku erikseen ladatta Appsi?

Ts. siis vanhan 6700 classicin kanssa BT-yhteydellä internet-yhteyden jakaminen paritetulle läppärille onnistuu ihan heittämällä yhdellä klikkauksella tietokoneen puolelta, mutta C7(Anna):n kanssa tämä ei onnistu sitten millään, koko Access point-yhteysmuotoa ei edes löydy. Onko todellakin ainoa vaihtoehto joku syöpäinen lisäsofta, Joiku Spot yms. Prkl, taaksepäin on menty.

Lankayhteys USB-piuhan kautta varmaan sitten toiminee paremmin ja toki samalla puhelin saa virtaakin, mutta onhan nuo johdot vähän 1900-lukua.

morningstar
27.09.2011, 11:23
Osaisikohan joku jeesata Mozilla Thunderbirdin (3.1.13) asetusten määrittämisessä. Minulla on päivittäisessä käytössä kolme sähköpostitiliä, jotka haluaisin saada kaikki toimimaan Tbirdissä. Yksi tileistä on duunisähköpostini joka toimii ongelmitta. Kaksi muuta ovat gmail-tilejä. Noissakin viestien vastaanottaminen toimii mutta lähettäminen ei. Lähetettäessä tulee herja:

Sending of message failed. The message could not be sent because connecting to SMTP server smtp.googlemail.com failed. The server may be unavailable or is refusing SMTP connections. Please verify that your SMTP server settings are correct and try again, or contact the server administrator.

Koetin ratkoa ongelmaa gmailin help-sivujen avulla mutta tuloksetta. Sieltä löytyi ohjeet Tbird 3.0:lle ja joitain eroja minun versiooni näkyisi olevan. Versiossa 3.1.13 määritetään outgoing mail -serveri(t) kootusti yhdessä paikassa, ja lisäksi käyttäjiä kehoitetaan välttämään määrittelemästä useampia kuin yksi. Gmail-tileille on määriteltynä serveriksi smtp.googlemail.com ja portin arvoksi 25. Kokeilin portin arvoksi 465 (jonka olin nähnyt jossain googlen helpeissä), tuloksetta.

Olisiko mitään ideoita?

Jeesus
27.09.2011, 11:37
Olisiko mitään ideoita?

Kaksi ideaa tuli mieleen: gmailin smtp-serveri vaatii muistaakseni tunnistautumisen gmail-tunnuksilla, onko tämä asetus päällä? Toinen vaihtoehto on käyttää samaa smtp-serveriä kuin käytät työsähköpostissasi.

morningstar
27.09.2011, 11:52
Toinen vaihtoehto on käyttää samaa smtp-serveriä kuin käytät työsähköpostissasi.

Näin helppoa se olikin. Kiitokset.

Rocket Richard
27.09.2011, 16:05
Hieman apua kaipailisin. Elikkäs ostin tossa nyt MacBook Pron. Mulla on modeemi, jossa on antenni eli kämpässä on mahdollisuus langattomaan yhteyteen. Olisi siis arvokasta tietää, miten pääsen tuota käyttämään. Yhteys on suojattu, mutta en muista/tiedä sen salasanaa. Mistähän sen näkis/pääsis muuttamaan. Tällä hetkellä surffaan kannettavalla naapurin yhteydellä, mutta mielummin sitä omaa käyttäs, kun kerran sellainen on :)

sob
27.09.2011, 16:30
Hieman apua kaipailisin. Elikkäs ostin tossa nyt MacBook Pron. Mulla on modeemi, jossa on antenni eli kämpässä on mahdollisuus langattomaan yhteyteen. Olisi siis arvokasta tietää, miten pääsen tuota käyttämään. Yhteys on suojattu, mutta en muista/tiedä sen salasanaa. Mistähän sen näkis/pääsis muuttamaan. Tällä hetkellä surffaan kannettavalla naapurin yhteydellä, mutta mielummin sitä omaa käyttäs, kun kerran sellainen on :)

1) Laita mac verkkokaapelilla kiinni modeemiin ja koeta säätää modeemin asetuksia.

2) Yleensä modeemiin säätöihin pääsee käsiksi selaimella (googlaa oikea ip-osoite modeemin tyypillä esim telewell xyz). Joskus modeemi on operaattorin modaama versio jolloin pitää googlata sitten tyyliin DNA telewell. Jos et ole koskenut tunnareihin niin todnäk pääset sisään tunnarilla admin ja salasanalla admin.

3) Säädöistä löytyy yleensä WLAN, WiFi tai wireless network jonka alle nämä asiat on koottu. sieltä löytyy sitten "langattoman verkon salaus" -lehdykkä, josta löytyy sitten esim "WPA jaettu avain" tai shered key tms joka on se hakemasi salasana.

Pörö
28.09.2011, 08:58
Siis mitäs viddua, onko Noksu poistanut uusimmista symppareista Access-point fiitsörin ja varmaan sitä varten löytyy sitten nykyään joku erikseen ladatta Appsi?....

Huomasin itse saman jutun, mutta onneksi tähän hätään löytyy puhelimesta vakiona JoikuSpot. Mielestäni sen piti tulla vakiona tuon Annan mukana kaikkiin puhelimiin Premium -versiona. Minulla on noista symbian Anna puhelimista E6 & N8 ja molemmissa tuo JoikuSpot Premium on sisällä jo. Eikös C7:kin pitäisi se löytyä? Huonompi homma tuossa Joikussa on, kun se ei ole yhteensopiva Androidia käyttävän tablettini kanssa kun niissä on eri protokollat, mutta sehän ei tähän sitten enää kuulunutkaan.

Mikke73
29.09.2011, 00:23
Huomasin itse saman jutun, mutta onneksi tähän hätään löytyy puhelimesta vakiona JoikuSpot. Mielestäni sen piti tulla vakiona tuon Annan mukana kaikkiin puhelimiin Premium -versiona. Minulla on noista symbian Anna puhelimista E6 & N8 ja molemmissa tuo JoikuSpot Premium on sisällä jo. Eikös C7:kin pitäisi se löytyä? Huonompi homma tuossa Joikussa on, kun se ei ole yhteensopiva Androidia käyttävän tablettini kanssa kun niissä on eri protokollat, mutta sehän ei tähän sitten enää kuulunutkaan.E7:ssa ainakin on JoikuSpotista valmiiksi asennettuna vain Light-versio.

Grohl
03.10.2011, 03:15
Sellaista mietin, että mahtaakohan olla olemassa jotain tapaa tai pluginia, jolla onnistuisi saada virransäästötila pois käytöstä koko näytön flashin ajaksi?

Asetukset olen Vistassa vääntänyt niin, että läppärin näyttö menee virransäästötilaan 30min käyttämättömyyden jälkeen. Yleensä, kun liitän koneen telkkariin ja katselen vaikkapa leffaa niin mediasoittimesta voi säätää, ettei virransäästö mene päälle ollenkaan, kun kyseinen ohjelma on koko näytön katselumoodissa. Ottaa aivoon aina kiekkoa katsellessa, kun lähetykset toimivat selaimen ja flash playerin kera, että en löydä mitään tapaa millä voin poistaa tuon virransäästö homman, kuin muokkaamalla joka kerta asetuksia edes takaisin. Ei jaksaisi joka kerta pomppia ylös sohvalta tökkimään konetta tietyin väliajoin.

Vuokralainen
03.10.2011, 14:10
Nyt on koneella jotain ihmeellistä.

Kun haen Googlella hakusanalla jotain ja klikkailen tuloksien linkkejä niin ei aina todellakaan mennä niille sivuille joita klikkasin, vaan jollekin aivan ihme sivuille ja WOT huutaa tuossa vaiheessa punaista.

Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa tai mitään käsitystä mistä on kyse ja millä tuon saisi korjattua?

Daespoo
03.10.2011, 14:14
Asenna koneellesi joku SpyBot tms. ohjelma jotka siivoavat kaikki turhat/vaaralliset pois. Kuulostaa vähän joltain pöpöltä.

Vuokralainen
03.10.2011, 14:57
Asenna koneellesi joku SpyBot tms. ohjelma jotka siivoavat kaikki turhat/vaaralliset pois. Kuulostaa vähän joltain pöpöltä.

Kiitos tästä.

Tuntui auttavan kyseiseen ongelmaan ja tuntui netissä selailu nopeutuvan muutenkin.

Sirad
03.10.2011, 16:19
Voiko kiintolevyn osioiden kokoa muuttaa jälkikäteen, ilman että windows menee uusiksi?
C (jolle windows on asennettu) valittaa tilan loppumista ja D:llä olisi reippaasti vapaata.

Lawless
03.10.2011, 16:22
Voiko kiintolevyn osioiden kokoa muuttaa jälkikäteen, ilman että windows menee uusiksi?Kyllä voi. Ainakin edesmennyt PartitionMagic-ohjelma kykeni moiseen.

Sirad
04.10.2011, 17:32
Kyllä voi. Ainakin edesmennyt PartitionMagic-ohjelma kykeni moiseen.

Kiitos, pitää ottaa selvää tuosta!

Vesuri
04.10.2011, 17:59
Kyllä voi. Ainakin edesmennyt PartitionMagic-ohjelma kykeni moiseen.Onnistuu myös ilman mitään lisäohjelmia Windowsin omilla työkaluilla. Valvontatyökaluista löytyy tietokoneen hallinta ja sieltä levynhallinta.

Sirad
04.10.2011, 19:00
Onnistuu myös ilman mitään lisäohjelmia Windowsin omilla työkaluilla. Valvontatyökaluista löytyy tietokoneen hallinta ja sieltä levynhallinta.

Tokko sentään noin helposti?
Levynhallintaan pääsin, mutten onnistunut osioiden kokoa rukkaamaan.

Vesuri
04.10.2011, 19:08
Tokko sentään noin helposti?
Levynhallintaan pääsin, mutten onnistunut osioiden kokoa rukkaamaan.Pienennät ensin d-asemaa haluamasi määrän ja sitten voit otta vapautuneen tilan c-aseman käyttöön. Ei tuossa pitäisi olla mitään hankalaa.

Sirad
04.10.2011, 19:45
Pienennät ensin d-asemaa haluamasi määrän ja sitten voit otta vapautuneen tilan c-aseman käyttöön. Ei tuossa pitäisi olla mitään hankalaa.

Ööh... Vaatiiko se uudemman windowsin kuin XP home?
Alustaa voi. Ja kirjainta vaihtaa.

Mitä tekee "poista looginen asema"?

Vesuri
04.10.2011, 20:02
Ööh... Vaatiiko se uudemman windowsin kuin XP home?
Alustaa voi. Ja kirjainta vaihtaa.Taitaapa vaatia. Ei toimi XP:ssä tuo. Vaatii esim. tuon aiemmin mainitun Partition Magicin.

Mitä tekee "poista looginen asema"?Ei ehkä kannata kokeilla, vaikka olisi kuinka utelias olo.

Paastainen
05.10.2011, 08:46
Taitaapa vaatia. Ei toimi XP:ssä tuo. Vaatii esim. tuon aiemmin mainitun Partition Magicin.

Ei ehkä kannata kokeilla, vaikka olisi kuinka utelias olo.

Partition Magic on maksullinen ja lisenssin varainen tuote, EASEUS Partition Manager (http://www.download.fi/jarjestelma/kovalevyn_osiointi/easeus_partition_manager_home.cfm)on ilmainen kotikäytössä

Osala#26
06.10.2011, 17:38
Olen hakemassa töitä erääseen puljuun, ja vaativat CV:n txt-, pdf- tai rtf-muodossa. Omani on alun perin doc-muodossa. Tallentaessa txt:ksi tai rtf:ksi rivitykset menevät päin helvettiä, eikä pdf:ksi tämä Word 2003 kykene tallentamaan. Mikä on helpoin tapa saada nyt tämä CV muutettua niin, että ne rivitykset säilyisivät kohdillaan?

msg
06.10.2011, 17:49
Mikä on helpoin tapa saada nyt tämä CV muutettua niin, että ne rivitykset säilyisivät kohdillaan?

Lataa ilmaisohjelma CutePDF Writer ja tallenna pdf-muodossa.

Dynamo
06.10.2011, 18:04
Olen hakemassa töitä erääseen puljuun, ja vaativat CV:n txt-, pdf- tai rtf-muodossa. Omani on alun perin doc-muodossa. Tallentaessa txt:ksi tai rtf:ksi rivitykset menevät päin helvettiä, eikä pdf:ksi tämä Word 2003 kykene tallentamaan. Mikä on helpoin tapa saada nyt tämä CV muutettua niin, että ne rivitykset säilyisivät kohdillaan?
Kokeilepa jos pdf tallentuisi seuraavasti: painat siitä doc -muodosta ctrl+p (print) ja sitten valitset vetovalikosta printteriksi cute pdf printer tms. Seuraavasta valikosta valitset sitten mihin se pdf "printataan", siis tallennetaan. Siis pdf:ksi ei tallenneta save as pdf vaan printtaamalla se tiedosto pdf:ksi. Huonosti selitetty, mutta kokeile, niin hiffaat.

Osala#26
06.10.2011, 18:06
Lataa ilmaisohjelma CutePDF Writer ja tallenna pdf-muodossa.

Onnistui tuolla! Kiitoksia.

Ameno
06.10.2011, 18:06

En tiedä tarkistitko, mutta joissain wordeissä löytyy tuo .pdf-muotoon tallennus oudosti printtausvalikosta. Eli menet printtausvalikkoon ja katsot sieltä Printer-kohdasta josko sieltä löytyisi joku pdf-convert tai jotain vastaavaa.

Edit. Damn, myöhästyin. No hyvä että sait homman hoidettua.

Hocki
07.10.2011, 13:16
Tähän kysymykseen vastatakseen ei tarvitse olla tietokone-expertti, joten kysytään seuraavaa: Ajattelin tänään katsoa MestisTV:stä ottelun Peliitat-Hokki, kun kerta ilmaiseksi tulee. Yhteysnopeuden tulisi olla min. 2Mbps, ja kun testaan oman yhteyden nopeuden, niin tulos on 1289,4 kbps. Eli jos nyt pikkasenkin älyän tietokoneista, niin nopeus riitä. Mutta voinko silti katsoa ottelua? Pätkiikö se jos se näkyy?

tomageeni
07.10.2011, 13:31
Tähän kysymykseen vastatakseen ei tarvitse olla tietokone-expertti, joten kysytään seuraavaa: Ajattelin tänään katsoa MestisTV:stä ottelun Peliitat-Hokki, kun kerta ilmaiseksi tulee. Yhteysnopeuden tulisi olla min. 2Mbps, ja kun testaan oman yhteyden nopeuden, niin tulos on 1289,4 kbps. Eli jos nyt pikkasenkin älyän tietokoneista, niin nopeus riitä. Mutta voinko silti katsoa ottelua? Pätkiikö se jos se näkyy?

Tuon perusteella yhteysnopeutesi on noin 1,3Mbps (1Mbps = 1024kbps) eli vähemmän kuin 2Mbps. Näihin nopeusmittareihin ei kuitenkaan liikaa kannata luottaa, sillä todellinen yhteysnopeus riippuu ihan siitä missä "vastapää" sijaitsee, paljonko verkossa on ruuhkaa (eli muita käyttäjiä) ja jos käytät esim. 3G-yhteyttä, kuinka vahva signaali on. Jos esimerkiksi mittaat yhteysnopeutta ulkomaisella sivustolla, voi todellinen yhteysnopeutesi olla Suomen sisällä parempi.

Lisäksi nuo netti-tv:t yleensä ilmoittavat nopeusvaatimukset yläkanttiin. Lähetysnopeus voi esimerkiksi olla vain 1Mbps mutta nopeusvaatimukseksi ilmoitetaan 2Mbps ettei verkossa esiintyvä ruuhka tai asiakkaan mahd. jaettua yhteyttä käyttävä toinen tietokone estä katselua.

Veikkaan että saat kyllä ottelun näkyviin, mutta yhteys voi pätkiä.

cottonmouth
07.10.2011, 22:16
Mikähän maksaa? Latasin Adblock Plus 1.3.10 (https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/adblock-plus/):n Firefoxin virallisista lisäosista lähinnä, koska Mozilla menee välillä JA:ssa jumiin ja epäilen noita mainoksia. Lisäosa blokkaa kyllä nimensä mukaisesti mainokset, mutta toisaalta häviävät "nappulat" viestiketjuista, joiden kautta voisin esim. vastata viesteihin/nähdä onko kirjoittaja paikalla/raportoida. Toki ehkä bittijono voi yrittää vinkata, että JA olisi kaikille parempi paikka, jos siirtyisin vain lukemaan viestejä.

Mitähän ihmettä olen taas töhöillyt, kun Firefox (4.0.1) ei suostu löytämään tietään nettiin? Herjaa vain, että ei löydä mitään sivuja. Verkko toimii normaalista ja läppärin uumenista löytynyt IE pääsee kyllä läpi, kuten näkyy eli vika lienee jossain suojausasetuksissa tjsp.

Tähän on varmasti joku äärimmäisen yksinkertainen ratkaisu, joka saa tuntemaan itsensä todella tyhmäksi.

Tähänkin ongelmaan löytyi sitten aikanaan ratkaisu. Koneen mukana tulleen McAfee-tietoturvahässäkän tilaus oli mennyt umpeen ja kehotti ostamaan jatkoaikaa. Aika hissua.. Noh, ilmeisesti Mäkki sitten kiusaksi blokkasi kaikki nettiyhteydet ohjelmilta, joita sen aikana oli käytetty. Tuo alkuperäinen IE ei kuulunut näihin, vaan sillä pääsi läpi. Sen sijaan kaikki muut selaimet tai vaikkapa flash/java/younameit-päivitykset eivät menneet läpi. Koetin päästä ko. ohjelman setuppiin käsiksi, mutta herjasi vain tuota lisäaikaa. Vistan palomuuria tuli myös tutkittua urakalla. Noh, poistamalla koko paska ongelma ratkesi sitten lopulta. Kieltämättä tuli taas sellainen erittäin tyhmä olo, kun tajusi miten helppo ratkaisu oli ollut.

Daespoo
08.10.2011, 01:16
Kaikilla joilla on jonkin sortin maksettu tai koneen mukana tullut McAfee, Norton, F-Secure tai muu kaupallinen tietoturvaohjelma, tehkää itsellenne palvelus ja uninstalloikaa nämä haittaohjelmat ja asentakaaa jokin kevyt ja näppärä ohjelmat kuten esim. Avast.

redcat
08.10.2011, 13:24
Tietokonetumpelo tässä kyselee...

Kun poistin koneen c-asemalta tarpeettoman kooltaan 4905 megaisen ohjelman, niin olettaisin sen jättävän saman verran tilaa... käsittääkseni 4,79 gigan verran. Syy poisto-operaatioon oli siinä, että c-asemalla oli enää 200 megan verran tilaa ja kone ilmoitteli vähän väliä tilan vähyydestä. Noh, kuvittelin sitä tilaa nyt sitten löytyvänkin gigatolkulla... vaan ei... sitä on vain 500 megaa. Kysynkin nyt, että olenko ymmärtänyt jotain väärin mittasuhteista vai onko yhdeksisen vuotta vanha WinXP Pro-käyttiksen omaava koneeni salannut minulta jotain?

Setit
08.10.2011, 14:01
Tietokonetumpelo tässä kyselee...

Kun poistin koneen c-asemalta tarpeettoman kooltaan 4905 megaisen ohjelman, niin olettaisin sen jättävän saman verran tilaa... käsittääkseni 4,79 gigan verran. Syy poisto-operaatioon oli siinä, että c-asemalla oli enää 200 megan verran tilaa ja kone ilmoitteli vähän väliä tilan vähyydestä. Noh, kuvittelin sitä tilaa nyt sitten löytyvänkin gigatolkulla... vaan ei... sitä on vain 500 megaa. Kysynkin nyt, että olenko ymmärtänyt jotain väärin mittasuhteista vai onko yhdeksisen vuotta vanha WinXP Pro-käyttiksen omaava koneeni salannut minulta jotain?Miten poistit ohjelman? Käytitkö Lisää tai poista sovellus-valikkoa? Jos et, niin Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Lisää tai poista sovellus -> Etsi listasta kyseinen ohjelma ja poista se. Todennäköseisti asennuskansiossa on myös uninstaller, joka ajaa samaa asiaa. Latelen näitä itsestäänselvyyksiä kun käytit itsestäsi sanaa tietokonetumpelo :)

Daespoo
08.10.2011, 14:23
Redcat,tyhjennä myös roskakori. Tila vapautuu vasta sitten.

redcat
08.10.2011, 14:29
Miten poistit ohjelman? Käytitkö Lisää tai poista sovellus-valikkoa? Jos et, niin Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Lisää tai poista sovellus -> Etsi listasta kyseinen ohjelma ja poista se. Todennäköseisti asennuskansiossa on myös uninstaller, joka ajaa samaa asiaa. Latelen näitä itsestäänselvyyksiä kun käytit itsestäsi sanaa tietokonetumpelo :)

Heh... tumpelo ehkä tais olla turhan värikäs ilmaisu.

Toki käytin lisää/poista valikkoa. Tarkennan hieman sitä poistamaani ohjelmaa eli se oli Canon ZoomBrowzer... ja kaikki siihen liittyvät lisähärpäkkeet/päivitysohjelmat.

morningstar
10.10.2011, 10:39
Sain hiljattain uuden työläppärin; Dell Latitude E6420. Hankin juuri NFL Game Passin ja olin toiveikas että voisin käyttää läppärin HDMI-ulostuloa sen kytkemiseksi telkkariini. En vain pääse puusta pitkään. Kun kytken piuhan koneen ja telkkarin väliin, TV ei havaitse mitään signaalia, enkä myöskään löydä mistään läppärin asetuksista mitään säätöjä jotka voisivat auttaa. Käyttiksenä on Ubuntu/Gnome, johon on lisäksi upotettu Windows 7.

Jakaisitteko tietonne?

Locksmith
10.10.2011, 10:53
Sain hiljattain uuden työläppärin; Dell Latitude E6420. Hankin juuri NFL Game Passin ja olin toiveikas että voisin käyttää läppärin HDMI-ulostuloa sen kytkemiseksi telkkariini. En vain pääse puusta pitkään. Kun kytken piuhan koneen ja telkkarin väliin, TV ei havaitse mitään signaalia, enkä myöskään löydä mistään läppärin asetuksista mitään säätöjä jotka voisivat auttaa. Käyttiksenä on Ubuntu/Gnome, johon on lisäksi upotettu Windows 7.

Jakaisitteko tietonne?

Ekana tuli mieleen tällainen varmistava kysymys, että olethan jakanut työpöydän näkymän myös telkkarille?

Eli siis windows 7:ssa klikkaa hiiren oikealla jossain kohtaa työpyötää ja valitse "näytön tarkkuus". Ensinnäkin siellä pitäisi näkyä molemmat näytöt, jos Windows tunnistaa telkkarin eli näyttö 1 ja näyttö 2. Sitten siinä on kohta "useita näyttöjä", valitse tähän esimerkiksi "kopio nämä näytöt", niin kuva siirtyy myös telkkarille. Sitten tietysti telkkarista pitää esim. jollain source nappulalla valita se tietokone kuvalähteeksi.

morningstar
10.10.2011, 10:58
Ekana tuli mieleen tällainen varmistava kysymys, että olethan jakanut työpöydän näkymän myös telkkarille?

Tähän se juuri tyssääkin. Kun liitän koneen VGA-piuhalla vaikkapa projektoriin, näen Ubuntun asetuksien Display-valikossa kaksi näyttöä (läppärin oma ja ulkoinen). Mutta kun tuolla HDMI:llä kokeilee, ei näy mitään. Läppäri vaikuttaisi olevan autuaan tietämätön siitä että se on kytketty johonkin ulkoiseen näyttöön.

morningstar
10.10.2011, 11:28
Tähän se juuri tyssääkin. Kun liitän koneen VGA-piuhalla vaikkapa projektoriin, näen Ubuntun asetuksien Display-valikossa kaksi näyttöä (läppärin oma ja ulkoinen). Mutta kun tuolla HDMI:llä kokeilee, ei näy mitään. Läppäri vaikuttaisi olevan autuaan tietämätön siitä että se on kytketty johonkin ulkoiseen näyttöön.

Täytyy hieman oikoa omia sanomisiani. Ei se itse asiassa toimi (VGA:lla) noin kuten ylempänä kirjoitin. Vanha läppärini (vanhempi Dell, käyttiksenä Ubuntu) toimi tismalleen näin, mutta tässä uudessa on nyt jotkin asetukset pielessä. Vika ei siis liene mitenkään spesifisti HDMI:ssa, vaan ulkoisten näyttöjen käytössä yleisesti. Alla parit ranskalaiset siitä mitä olen saanut kokeilemalla selville.

- Kun kytken monitorin VGA-piuhalla läppäriin, en löydä ulkoista monitoria näyttöasetuksista.

- Jos teen saman siten, että käynnistän läppärin kansi kiinni ja monitori kytkettynä, monitori herää ensin, mutta kun tullaan sisäänkirjautumisvaiheeseen, se pimenee jälleen. Kun koneen sammuttaa, monitori herää taas siinä vaiheessa kun Ubuntusta on kirjauduttu ulos.

- Normi duunikäytössä läppäri on kiinni telakassa, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Silloinkaan en tosin näe mitään ylimääräistä näyttöä listatun asetuksien Monitors-valikossa.

Sekavaa on...

spertti
10.10.2011, 11:45
koko teksti...
Olethan kokeillut fn+f8 yhdistelmää piuhat kytkettyinä?

calvin
10.10.2011, 11:52
Sain hiljattain uuden työläppärin; Dell Latitude E6420. Hankin juuri NFL Game Passin ja olin toiveikas että voisin käyttää läppärin HDMI-ulostuloa sen kytkemiseksi telkkariini. En vain pääse puusta pitkään. Kun kytken piuhan koneen ja telkkarin väliin, TV ei havaitse mitään signaalia, enkä myöskään löydä mistään läppärin asetuksista mitään säätöjä jotka voisivat auttaa. Käyttiksenä on Ubuntu/Gnome, johon on lisäksi upotettu Windows 7.Jakaisitteko tietonne?
Kytke telkkari kiinni piuhalla ja aja nvidia-settings (saattaa vaatia sudon käyttöä) komentoriviltä, ja sieltä X server display configuration. Sieltä pitäisi päästä säätämään kaikkia asetuksia ja näkemään että tunnistetaanko telkkaria ylipäätään ollenkaan.

morningstar
10.10.2011, 12:18
No niin, noiden nvidia-asetusten sorkkiminen tepsi, ainakin pääsin eteenpäin. En siis ole nyt TV:n ääressä vaan työpaikalla tuskailemassa VGA-piuhan ja monitorin kanssa. Sen sain kuitenkin nyt toimimaan, illalla kokeillaan HDMI:llä ja TV:llä.

Kiitokset kaikille neuvojaan tarjonneille.

EDIT. Myös televisio skulaa HDMI:n kautta. Ääni ei tätä kautta siirry, mutta se ei ole iso juttu. Otan äänen muutenkin mieluummin suoraan läppäriltä stereosarjan AUX-liitäntään.

NiksuP
11.10.2011, 19:52
Tuli uudet kuulokkeet hommattua koneeseen. Tuollaiset (http://cdon.fi/kotielektroniikka/67.9-8867514) (varmaan parempi linkittää tuote, kuin itse selittää sekavasti - Linkki vie CDON.com sivustolle ) ja on nyt ollut viitisen tuntia latauksessa ja johdot pitäisi kaikkia olla oikein kiinni, mutta ei ole tähän asti kuulunut yhtään mitään. Mikähän mahtaa olla, vai pitäisikö antaa vaan vielä ladata..?

Tinke-80
11.10.2011, 20:05
Tuli uudet kuulokkeet hommattua koneeseen. Tuollaiset (http://cdon.fi/kotielektroniikka/67.9-8867514) (varmaan parempi linkittää tuote, kuin itse selittää sekavasti - Linkki vie CDON.com sivustolle ) ja on nyt ollut viitisen tuntia latauksessa ja johdot pitäisi kaikkia olla oikein kiinni, mutta ei ole tähän asti kuulunut yhtään mitään. Mikähän mahtaa olla, vai pitäisikö antaa vaan vielä ladata..?

Onko patterit kiinni ja onko virta päällä kytkimestä? Onko windowsista näkyvissä että kuulokkeet ovat kiinni?

-Tinke-80

NiksuP
11.10.2011, 20:19
Onko patterit kiinni ja onko virta päällä kytkimestä? Onko windowsista näkyvissä että kuulokkeet ovat kiinni?

-Tinke-80

Patterit tulivat tosiaan mukana ja ohjekirjassa olisi kuva, että kuulokkeen pehmuste pitäisi ottaa irti ja, että siellä olisi luukku, jonne patteri pitäisi laittaa. Tuli tää patteriepisodi muuten ihan yllätyksenä.. Mutta joo. Otin sen pehmusteen sitten irti, mutta tuolla ei ole mitään, mihin laittaa ne patterit. Ovatko ne sitten pakolliset?

Tuossa "laturissa" näkyy vihreä valo Power on -kohdassa, eli varmaan on? Myös kuulokkeessa on sellainen Power nappi ja se ollaan kokeiltu "kumminkin päin." Volume on myös täysillä, ettei ole ihan tuollaista mokaa sentään tullut.

Joo alakulmassa näkyy, että kaikki pitäisi olla kunnossa, eli on johto pistetty oikeaan reikään tms.

HemmoP
11.10.2011, 20:38
Patterit tulivat tosiaan mukana ja ohjekirjassa olisi kuva, että kuulokkeen pehmuste pitäisi ottaa irti ja, että siellä olisi luukku, jonne patteri pitäisi laittaa. Tuli tää patteriepisodi muuten ihan yllätyksenä.. Mutta joo. Otin sen pehmusteen sitten irti, mutta tuolla ei ole mitään, mihin laittaa ne patterit. Ovatko ne sitten pakolliset?

Patterit pakolliset ? Laitteessa joka toimii pattereilla ? Mitenköhän olisi ?

Tuossa vaikkapa manuaalista josko olisi riittävän havainnollistava, jos ei niin kiikuta suosiolla takaisin kauppaan.

http://fi.akg.com/tl_files/catalog//AKG/AKG/Owner%20Manual/Wireless/Owner's%20Manual%20-%20K%20912%20(English,%20French,%20German,%20Itali an).pdf

NiksuP
11.10.2011, 21:17
Patterit pakolliset ? Laitteessa joka toimii pattereilla ? Mitenköhän olisi ?

Tuossa vaikkapa manuaalista josko olisi riittävän havainnollistava, jos ei niin kiikuta suosiolla takaisin kauppaan.

http://fi.akg.com/tl_files/catalog//AKG/AKG/Owner%20Manual/Wireless/Owner's%20Manual%20-%20K%20912%20(English,%20French,%20German,%20Itali an).pdf

Ehkä tuli kirjoiteltua vähän unessa tuossa. No nyt nuo on taas otettu irti nuo läpyskät noista kuulokkeista, mutta mitään paikkaa ei kylläkään ole, mihin laittaisi patterit tai millä irrottaisi vielä tuon seuraavan lokeron.

Sid
11.10.2011, 21:52
En ota kantaa paristoepisodiin. Itsellä on Sennheiserin langattomat kuulokkeet, joissa lähetinlaitteessa on kolmiasentoinen kanavavalitsin ja kuulokkeissa säätöpyörä, jolla haetaan lähetintä vastaava taajuus. CDONin sivuilla lukee tuotetiedoissa auto-tuning, mutta olisiko noissa kuitenkin jotain taajuusvalintaan liittyviä namiskoita?

Vuokralainen
13.10.2011, 18:58
Mikäs on hyvä ohjelma musiikin nappaamiseksi cd-levyltä koneelle mp3-muodossa?

Lawless
13.10.2011, 20:27
Mikäs on hyvä ohjelma musiikin nappaamiseksi cd-levyltä koneelle mp3-muodossa?CDex (http://cdexos.sourceforge.net/), suosittelen. Tekee oletuksena mp3-tiedostoja VBR 128-320 kbps laadulla, mikä on mielestäni oikein mainio. Eli keskiarvo varmaan jotain 200 kbps hujakoilla, toki ko. kappaleesta riippuen.

macnevis
13.10.2011, 23:25
Voi vitun Microsoft. Onko muilla samaa ongelmaa Win7 home premium version kanssa, että päivittäessä sitä service pack ykköstä, tulee uudelleen käynnistyksen jälkeen bluescreen? Onko neuvoja miten saada tuo asennettua?

Miksu00
14.10.2011, 20:15
Miten saan luettua sähköpostin, kun avast!-ohjelma on sen jotenkin torjunut ja s-postissa lukee vaan avast!heuristinen takistus-VAROITUS. Saanko siis luettua tuota viestiä vai en? Windows Live-sähköpostiohjelma kyseessä.

Prof. Puck
17.10.2011, 04:39
Olisiko täällä Macin koneita käyttäviä, jotka pystyvät auttamaan todennäköisesti äärimmäisen simppelin ongelman ratkaisemisessa?

Kuinka poistan vanhan Firefox version koneeltani pysyvästi (version 6.xxx), koska olen ladannut tilalle uudemman 7.xxx version? Olen kokeillut laittaa roskakoriin kaikki kutosversion kuvakkeet, mitä työpöydältä, applications kansiosta ja finderin kautta löytyvät, mutta silti tämä vanha versio aina ponnahtaa jostain uudelleen esille? Olen ymmärtänyt, ettei Macikiin tarvitse erikseen mitään poista sovellus/ohjelma työkalua, kuten Windows/PC maailmassa, eli pelkkä roskakoriin raahaaminen riittäisi?

Eli koneen ostaessani latasin vanhemman Firefoxin version ja koska päivitys uudempaan ei tuntunut muuten onnistuvan (automaattipäivitys jäi aina 'jumiin', niin latasin uudemman seiskaversion manuaalisesti, jolloin vanha versio jäi koneelle.

Pieni ongelma, mutta varsin ärsyttävä!

Gleb
17.10.2011, 07:59
Olisiko täällä Macin koneita käyttäviä, jotka pystyvät auttamaan todennäköisesti äärimmäisen simppelin ongelman ratkaisemisessa?

Kuinka poistan vanhan Firefox version koneeltani pysyvästi (version 6.xxx), koska olen ladannut tilalle uudemman 7.xxx version? Olen kokeillut laittaa roskakoriin kaikki kutosversion kuvakkeet, mitä työpöydältä, applications kansiosta ja finderin kautta löytyvät, mutta silti tämä vanha versio aina ponnahtaa jostain uudelleen esille? Olen ymmärtänyt, ettei Macikiin tarvitse erikseen mitään poista sovellus/ohjelma työkalua, kuten Windows/PC maailmassa, eli pelkkä roskakoriin raahaaminen riittäisi?

Eli koneen ostaessani latasin vanhemman Firefoxin version ja koska päivitys uudempaan ei tuntunut muuten onnistuvan (automaattipäivitys jäi aina 'jumiin', niin latasin uudemman seiskaversion manuaalisesti, jolloin vanha versio jäi koneelle.

Pieni ongelma, mutta varsin ärsyttävä!

Uninstalling Firefox - MozillaZine Knowledge Base (http://kb.mozillazine.org/Uninstalling_firefox)

Tarkistahan että olet tuon .plist tiedoston poistanut. Minullakin oli joskus tämän asian kanssa ongelmia mutta en kyllä muista ratkesiko tuolla vai pitikö kaivella vielä jotain muuta poistettavaa. Yleensä ohjelmien poistaminen maceissa tosiaan onnistuu ihan vaan raahaamalla roskakoriin mutta jotkut ovat sitten aavistuksen hankalampia.

-OO-
17.10.2011, 11:58
Logitechin G5-hiiren ja sen mukana tulleen Setpoint-ohjelman kanssa on sellainen pieni mutta ärsyttävä ongelma että Photoshop CS5 jostain kumman syystä päättää joka kerta ohittaa nämä Setpoint-asetukset kun vaan avaan tuon ohjelman. Ja tähän riittää siis että ottaa tuon ohjelman alapalkista aktiiviseksi.

Tuossa G5-hiiressähän on rullan takana nämä + ja - näppäimet jolla saa muutettua hiiren osoittimen nopeutta, mutta minulla on nuo näppäimet muutettu Setpointin kautta muuhun käyttöön. Kuitenkin kun menen Photoshoppiin niin se muuttaa noiden näppäinten asetuksen takaisin siihen nopeuden säätöön ja samalla hiiren osoittimen nopeus muuttuu suurimpaan mahdolliseen nopeuteen ja se pitää palauttaa tuosta miinusnäppäimestä takaisin hitaammaksi. Sitten kun vaan suljen Photoshopin tai miinustan sen alapalkkiin niin nuo hiiren näppäimet alkaa taas toimimaan sillä tavalla kuin ne olen määrittänyt. Adoben CS5-paketin muissa ohjelmissa tätä ongelmaa ei ole vaan InDesign ja Illustrator ei sotke noita näppäimiä. Mikähän hitto tuossa oikein on vialla?

Prof. Puck
17.10.2011, 12:05
Uninstalling Firefox - MozillaZine Knowledge Base (http://kb.mozillazine.org/Uninstalling_firefox)

Tarkistahan että olet tuon .plist tiedoston poistanut...

Kiitti kovasti! Uskoisin, että oli juuri tuosta kiinni.

E
17.10.2011, 14:31
Osaisikohan joku vastata seuraavanlaiseen kysymykseen... ainakaan haun kautta en löytänyt tällaista vielä kysytyn.

Itselläni on kotona WLAN-verkko (ADSL 2+), mutten viitsisi vetää johtoja ympäri kämppää, kun digiboksiin pitäisi saada verkkoyhteys. Datasähkö ei ole vaihtoehto, eri sulakkeiden takaa ei keskustele keskenään. Kaapissa on kuitenkin lisäksi ylimääräisenä ZyXelin WLAN-modeemi. Modeemi on aikanaan Soneran ADSL:n kanssa saatu, tukee kaikkia nykyisiä salauksia ja WLAN-verkkoja (eli siis on eri merkkinen, mutta ominaisuuksiltaan vastaava kuin tuo toinen purkki, joka on puhelinpiuhassa kiinni).

Onnistuisiko "tällaiselta tumpelolta" tuon ZyXelin yhdistäminen verkkoon niin, että se ottaa vastaan toisen modeemin WLAN-signaalin (toimisi siis vastaanottavana, ei lähettävänä asemana) ja saisin sen yhdistettyä piuhalla digiboksiin, jotta digiboksi saisi verkkoyhteyden tämän kautta olemassaolevaan WLAN-verkkoon?

Lawless
17.10.2011, 18:09
Onnistuisiko "tällaiselta tumpelolta" tuon ZyXelin yhdistäminen verkkoon niin, että se ottaa vastaan toisen modeemin WLAN-signaalin (toimisi siis vastaanottavana, ei lähettävänä asemana) ja saisin sen yhdistettyä piuhalla digiboksiin, jotta digiboksi saisi verkkoyhteyden tämän kautta olemassaolevaan WLAN-verkkoon?Mahdollisesti onnistuu. Mikä on ZyXelin mallinumero? Riippuu laitteen ominaisuuksista, onnistuuko tuo.

E
17.10.2011, 22:50
Mahdollisesti onnistuu. Mikä on ZyXelin mallinumero? Riippuu laitteen ominaisuuksista, onnistuuko tuo.

P-660HW-D1

Mä en ole oikeasti ihan täysin tumpelo, mutta siitä on jo yli kymmenen vuotta, kun kuvittelin jotain osanneeni. Nykyisin nämä vaan menee termistöineen ihan yli hilseen, mutta edes sinne päin -tasoisten ohjeiden kanssa pystyn aika hyvin väsäämään.

Lawless
18.10.2011, 00:08
P-660HW-D1Selailin tuon laitteen ominaisuuksia ja siitä päätellen ei onnistu tuon laitteen kanssa. Viisaammat voivat toki korjata, jos latelen ihan puutaheinää.

En ole täysin selvillä näistä, mutta ymmärtääkseni laitteen pitäisi pystyä toimimaan langattomana asiakkaana (wireless client), tai tukea wireless bridge tai WDS-ominaisuuksia. Tai jotain sinne päin. :)

Minulla on siis langaton reititin (TP-Link TL-WR741ND), jolla tuo hoituu. Olen asentanut ko. laitteeseen DD-WRT-ohjelmiston, jolla sain laitteen toimimaan wireless clientina. DD-WRT on erittäin hyödyllinen käyttöjärjestelmä, jolla voi saada laitteeseen lisää ominaisuuksia, mutta laitteeseesi tai ylipäänsä mihinkään ADSL-modeemiin se ei näytä asentuvan.

DD-WRT:n sivuilla on jonkinlaista opastusta aiheesta (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linking_Routers), miten kaksi reititintä saadaan kommunikoimaan keskenään. Minulla on siis wireless client mode käytössä.

SamSpade
18.10.2011, 08:43
Yksikertainen kysymys. Miten Win 7 saa ikkunat muistamaan paikkansa.
"Perkele pysy siinä" ei tunnu auttavan. Eli kun esim laitan muistitikun sisään ja ikkuna aukeaa jossa on kortin sisältö, sitten avaan omista tiedostoista vaikka Valokuvat kansion niin se perkule aukeaa aina saman kokoisena kuin tikun ikkuna ja siihen päälle suoraan. Eli haluaisin muuttaa asetuksia niin että esim tikun ikkuna aukeaa sivun oikeaan reunaan ja Valokuvat kansio vasempaan.

E
18.10.2011, 10:06
Selailin tuon laitteen ominaisuuksia ja siitä päätellen ei onnistu tuon laitteen kanssa. Viisaammat voivat toki korjata, jos latelen ihan puutaheinää.

Kiitokset paljon avusta. Yritin eilen tutkia tuon modeemin asetuksia, mutta ei niitä paljon edes päässyt omilla taidoillani muokkaamaan. Pitänee käydä jossain alan liikkeessä hommaamassa joku ratkaisu, kovin montaa kymppiähän tuollainen systeemi ei varmaan maksa.

Partnership
19.10.2011, 20:15
Tietääkö kukaan millä onko semmosta ohjelmaa millä voisi ladata streamattuja videoita omalle koneelle?( tässä tapauksessa Urheiluotteluita, esim joitain valioliigapelejä?

Tinke-80
19.10.2011, 20:29
Tietääkö kukaan millä onko semmosta ohjelmaa millä voisi ladata streamattuja videoita omalle koneelle?( tässä tapauksessa Urheiluotteluita, esim joitain valioliigapelejä?

RePlay Media Catcheriä itse käytän.

-Tinke-80

-OO-
19.10.2011, 20:42
Logitechin G5-hiiren ja sen mukana tulleen Setpoint-ohjelman kanssa on sellainen pieni mutta ärsyttävä ongelma...

Tämäkin ongelma sitten ratkesi kun etsiskelin vähän interwebistä. Eli tuo Setpoint-ohjelma jostain kumman syystä tunnistaa Photoshopin peliksi ja heittää tuon hiiren pelitilaan joka kerta kun Photari avataan. Eli Setpointin asetuksista vaan pelitila kokonaan pois käytöstä niin jopa pelittää.

Tämä ihan vaan tiedoksi jos joku joskus törmää samaan ongelmaan.

Kommentaattori
21.10.2011, 19:20
Pääsin tuohon Picasa 3.8.0 versioon käsiksi ja onhan se helppo ja hieno ohjelma. Kysymyksenä on, miksi kun tekee elokuvaa kuvien kanssa, ääni pätkii ihan järkyttävästi? Onko asetuksissa jotain sorvattavaa? Ääniraita on 3,32Mt (mp3) ja pituudeltaan 3:31. Kuvia on 53 ja kokonaiskoko 30,1Mt, eli ei mielestäni mikään megalomaaninen.

Ideoita?

Gags
24.10.2011, 12:11
Näyttö on ruvennut konetta käynnistettäessä (Windows7) sammumaan ja syttymään uudestaan 4-5 krt käynnistyksen aikana. Muuten toimii moitteetta. Sama jos käynnistyy lepotilasta. Oisko menossa paskaks vai voisko olla DV-piuhan/ virran kanssa jotain häikkää?

Mitäs sitten tilalle, jos uusi näyttö pitää hankkia eli uuden näytön minimispeksit?

Daespoo
24.10.2011, 12:21
Näyttö on ruvennut konetta käynnistettäessä (Windows7) sammumaan ja syttymään uudestaan 4-5 krt käynnistyksen aikana. Muuten toimii moitteetta. Sama jos käynnistyy lepotilasta. Oisko menossa paskaks vai voisko olla DV-piuhan/ virran kanssa jotain häikkää?

Mitäs sitten tilalle, jos uusi näyttö pitää hankkia eli uuden näytön minimispeksit?

Saatko testattua jonkun toisen koneen esim. läppärin kanssa esiintyykö ongelma silloin? Teoriassa ongelmia voi olla näyttiksessä, kaapelissa tai näytössä. Kannattaa selvittää tuo ennen hankintaa.

RaitisAna
25.10.2011, 13:54
Minulla on kotona kaksi pöytäkonetta. Toisessa on käyttiksenä Win XP ja toisessa, uudemmassa Win 7 64bit.

Nyt pitäisi mahd. yksinkertaisesti siirtää dataa koneiden välillä. Onnistuuko tämä tällaisen ristiinkytketyn verkkokaapelin (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7089/ckmt/Fuj-tech-3-0m-FTP-S-FTP-ristiinkytketty-verkkokaapeli) avulla? (Linkki Verkkokauppa.comin nettisivuille, jossa yksi esimerkki ko. kaapelista)

Jos hommaan tuollaisen piuhan, tarviiko minun tehdä muuta kuin vain vetää johto koneiden verkkokorttien välille? Varmaan täytyy jotain muutoksia tehdä Windowsin asetuksiin, mutta onnistuuko tuollainen yksinkertainen kahden koneen välinen "miniverkko" tuolla piuhalla?

Noista verkkojohdoista vielä. Onko tavallisessa kotikäyttäjän käytössä mitään väliä sillä, onko kaapelit (2-3m pituiset) suojaamattomia vaiko suojattuja? Entä riittääkö 100-megaisen valokuituyhteyden kanssa nuo Cat5e -tason kaapelit?

Tinke-80
25.10.2011, 14:24
Minulla on kotona kaksi pöytäkonetta. Toisessa on käyttiksenä Win XP ja toisessa, uudemmassa Win 7 64bit.

Nyt pitäisi mahd. yksinkertaisesti siirtää dataa koneiden välillä. Onnistuuko tämä tällaisen ristiinkytketyn verkkokaapelin (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7089/ckmt/Fuj-tech-3-0m-FTP-S-FTP-ristiinkytketty-verkkokaapeli) avulla? (Linkki Verkkokauppa.comin nettisivuille, jossa yksi esimerkki ko. kaapelista)

Jos hommaan tuollaisen piuhan, tarviiko minun tehdä muuta kuin vain vetää johto koneiden verkkokorttien välille? Varmaan täytyy jotain muutoksia tehdä Windowsin asetuksiin, mutta onnistuuko tuollainen yksinkertainen kahden koneen välinen "miniverkko" tuolla piuhalla?

Noista verkkojohdoista vielä. Onko tavallisessa kotikäyttäjän käytössä mitään väliä sillä, onko kaapelit (2-3m pituiset) suojaamattomia vaiko suojattuja? Entä riittääkö 100-megaisen valokuituyhteyden kanssa nuo Cat5e -tason kaapelit?

Cat 5e riittää 1Gb yhteydelle. Ei ole väliä kotikäytössä onko suojaamaton vai suojattu kaapeli. Windowsin asetuksista pitää vaihtaa ip-asetukset kuntoon.

Esim:

Win 7 kone
IP-osoite: 192.168.100.1
subnet mask 255.255.255.0
gateway 192.168.100.2

XP kone:
IP-osoite: 192.168.100.2
gateway 192.168.100.1

Windows Tutorials - Herong's Tutorial Notes - Crossover Cable Network (http://www.herongyang.com/win/crossover.html)

-Tinke-80

RaitisAna
25.10.2011, 14:28
Cat 5e riittää 1Gb yhteydelle. Ei ole väliä kotikäytössä onko suojaamaton vai suojattu kaapeli. Windowsin asetuksista pitää vaihtaa ip-asetukset kuntoon.

Esim:

Win 7 kone
IP-osoite: 192.168.100.1
gateway 192.168.100.2

XP kone:
IP-osoite: 192.168.100.2
gateway 192.168.100.1

Windows Tutorials - Herong's Tutorial Notes - Crossover Cable Network (http://www.herongyang.com/win/crossover.html)

-Tinke-80

Kiitos Tinkelle nopeasta ja yksityiskohtaisesta vastauksesta! Näillä ohjeilla pärjään varmasti. Ajattelin että on selkeämpi kun yhdistää koneet keskenään kuin että lähtee reitittimen kautta molempia kytkemään. Ei tarvitse miettiä tietoturvaa niin tarkaan kun koneet ovat verkossa vain keskenään.

Lawless
25.10.2011, 14:47
Tuli vaan mieleeni, että eivätkö nuo ristiinkytketyt kaapelit ole nykyisin jokseenkin tarpeettomia, kun lähes kaikki nykyiset verkkokortit ovat niin älykkäitä, että kykenevät muodostamaan yhteyden, käytetään sitten kummanlaista kaapelia tahansa. Eli verkkokortti tekee ikään kuin ristiinkytkennän sisäisesti, jos sitä tarvitaan. Riittää, että ko. ominaisuus on vain toisen koneen verkkokortissa/-piirissä.

Jokru
25.10.2011, 19:57
Nyt tarvitsee noviisi neuvoja.

Eli muutettiin uuteen kotiin (paritaloon) missä nettiyhteys tulee palveluntarjoajan (Anvia) kuituboxiin ja siitä edelleen meidän sähkökaappiin ja sieltä piuhalla haluttuun rasiaan. Netti muuten toimii hienosti ja moitteettomasti, mutta ongelmana on langaton verkko.
Aikaisemassa rivarikämpässä nettiyhteys tuli Anvialta ihan perinteistä puhelinverkkoa pitkin reitittimeen (Buffalo Airstation) ja siitä johdolla pöytäkoneeseen ja langattomasti PS3:seen ja iPhoneen jne jne.

Vaan eipäs uudessa kämpässä saakkaan langatonta verkkoa pelittämään sillä, että laittaa Buffalon samalla tavalla kiinni kuin vanhassa kämpässä ts. netti ei pelitä sen jälkeen ollenkaan..

jussi_j
25.10.2011, 20:31
Nyt tarvitsee noviisi neuvoja.
....

Melkoisella todennäköisyydellä vika on siinä, että laitteesi langattomassa verkossa eivät saa toimivaa IP osoitetta. Luultavammin, WLAN tukiasemasi asetukset pitäisi viritellä kohdalleen. Enää pitäisi tietää, että mistä nuo langalliset laitteet saavat IP:n ja koittaa saada langattoman verkon laitteiden käyttämään samaa DHCPtä. Avainsanat WLAN purkissa lienevät siltaava ja DHCP off.

Tällöin siis kaikki laitteet näkisivät toisensa. Toinen vaihtoehto on pitää WLAN purkissa DHCP päällä ja laittaa se NAT tilaan.

Daespoo
25.10.2011, 20:59
Jos toimii piuhalla muttei langattomasti niin ongelma lienee tosiaan purkin WLAN-asetuksissa. Löytääkö läppäri WLAN-verkkoja ylipäätänsä eli onko siellä langaton verkko olemassa (siis kyseisen boksin verkkoa)?

Periaatteessa pitäisi kyllä toimia samalla tavalla kuin aikaisemmin jos ei ole tullut uusia laitteita mukaan. Onko sinulla erillinen modeemi josta menee piuha airstationiin vai suoraan seinästä airstationiin? Onko tässä suhteessa tullut muutoksia?

Kommentaattori
26.10.2011, 20:01
Seuraava kysymys. Olen käyttänyt Firefoxin-selainta näiden Jatkoajan (ja muidenkin internetin) sivujen selailuun. Flashplayer ilmoitti olemassa olevasta uudesta päivityksestä ja latasin sen. Samalla Flashplayer ilmoitti riitelevänsä Realplayerin kanssa, joten poistin sen.
Ennen niin hyvin toimineet Jatkoajan sivut eivät sitten tämän keikauksen jälkeen näytäkään hyvältä. Esim. nämä vapaan sivut eivät näy ollenkaan ja ne osiot jotka näkyy, niin niistä on tuo ylävalikko ja kirjauspalkki poissa. Voi svidun tietotekniikka! Onneksi uusi Flashplayer toi yläpalkin tilalle mainoksia. Mitään neuvoja asian ratkaisemiseksi?

Ärsyttävää!

Jokru
26.10.2011, 22:26
WLAN tukiasemasi asetukset pitäisi viritellä kohdalleen.
Tällöin siis kaikki laitteet näkisivät toisensa. Toinen vaihtoehto on pitää WLAN purkissa DHCP päällä ja laittaa se NAT tilaan.

Onko tässä suhteessa tullut muutoksia?Niin mä olen myös käsittänyt, että Airstationin asetuksia pitäisi muutella.
Selvennykseksi tosiaan vielä, että netti toimii normaalisti kun laittaa johdon (RJ45) seinästä suoraan tietokoneeseen, koska teknisessä tilassa oleva Anvian kuituboxi hoitaa hommat normaalisti. Ongelma tulee siinä kun laitan tietokoneen ja kuituboxin väliin sen Airstationin joka ennen hoiti nettihommat vanhassa kodissa. Sen jälkeen koko netti menee pimeäksi.

Daespoo
27.10.2011, 07:23
Noniin, sitten syynä lienee se että Airstation on NAT-tilassa kun se pitäisi olla siltaavassa moodissa. Jos nyt siis oikein ymmärsin kuvauksen.

jussi_j
27.10.2011, 08:10
Niin mä olen myös käsittänyt, että Airstationin asetuksia pitäisi muutella.
Selvennykseksi tosiaan vielä, että netti toimii normaalisti kun laittaa johdon (RJ45) seinästä suoraan tietokoneeseen, koska teknisessä tilassa oleva Anvian kuituboxi hoitaa hommat normaalisti. Ongelma tulee siinä kun laitan tietokoneen ja kuituboxin väliin sen Airstationin joka ennen hoiti nettihommat vanhassa kodissa. Sen jälkeen koko netti menee pimeäksi.

Onneksi koko netti ei mene pimeäksi sentään, itsellä toimii hyvin. Kerro nyt tarkemmin, että mikä tämä Airstation on malliltaan ihan tarkasti, niin joku voi auttaa. Jos kuitenkin pääset sen asetuksiin niin pistä nyt aluksi DHCP pois päältä, NAT pois päältä ja jostain yhteyden tyypistä tms. malliksi Bridged.

roottori
27.10.2011, 08:53
Aikaisemassa rivarikämpässä nettiyhteys tuli Anvialta ihan perinteistä puhelinverkkoa pitkin reitittimeen (Buffalo Airstation) ja siitä johdolla pöytäkoneeseen ja langattomasti PS3:seen ja iPhoneen jne jne.Tämä viittaisi siihen, että tuo Buffalon reititin on adsl-reititin, joka soveltuu ainoastaan adsl-yhteyden jakamiseen (kun yhteys on tuohon reitittimeen tullut puhelinlinjaa pitkin). Ethernet-yhteyden jakamiseen tarvitset toisinlaisen reitittimen eli WLAN-tukiaseman.

Daespoo
27.10.2011, 08:57
Tämä viittaisi siihen, että tuo Buffalon reititin on adsl-reititin, joka soveltuu ainoastaan adsl-yhteyden jakamiseen (kun yhteys on tuohon reitittimeen tullut puhelinlinjaa pitkin). Ethernet-yhteyden jakamiseen tarvitset toisinlaisen reitittimen eli WLAN-tukiaseman.

Kyllä sen pitäisi toimia kunhan se on siltaavassa moodissa, ts. kaikki reititys jätetään tekemättä.

roottori
27.10.2011, 09:32
Kyllä sen pitäisi toimia kunhan se on siltaavassa moodissa, ts. kaikki reititys jätetään tekemättä.Ehkä onnistuu, mutta itse sijoittaisin parikymppiä tuohon tarkoitukseen tehdystä WLAN tukiasemasta. (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/22203/cjfxn/Netwjork-150Mbps-WLAN-tukiasema-musta)

Poison
27.10.2011, 14:47
Omat eväät loppuivat nyt, eipä niitä paljoa tosin ollutkaan. Ongelmana on, että koneeni ei suostu näyttämään joitain videoita, samoin esimerkiksi joillain nettisivuilla ei näy kaikki kuvat/animaatiot/mitä ovatkaan, kun en niitä tosiaan näe. Esimerkiksi facebookissa en pysty katsomaan kavereiden lataamia videoita ollenkaan, mutta youtube kyllä toimii moitteetta. Toimimattomissa videoissa kyllä kuuluu ääni, mutta kuva on vain pelkkää mustaa/valkoista.

Päivitin äsken Javan sekä Flash playerin, mutta ei auttanut. Flash playerin jopa poistin ensin kokonaan ja sitten asensin uudestaan. Selaimena on Mozilla firefox. Varmaan kyseessä voi olla joku tosi pieni ja yksinkertainen juttu, mutta kun ei ymmärrä näistä mitään, niin ei sitten ymmärrä.

Kipa84
27.10.2011, 16:49
Selaimena on Mozilla firefox. Varmaan kyseessä voi olla joku tosi pieni ja yksinkertainen juttu, mutta kun ei ymmärrä näistä mitään, niin ei sitten ymmärrä.

Lähdetään siitä liikkeelle, että oletko kokeillut toisella selaimella onko samaa vikaa? Esim. Chromella?

Poison
27.10.2011, 18:43
Lähdetään siitä liikkeelle, että oletko kokeillut toisella selaimella onko samaa vikaa?

Kokeilin nyt explorerilla, kun se on koneessani valmiiksi asennettuna firefoxin lisäksi. Ei toimineet videot explorerillakaan, vaan tuli vain teksti, että flash player pitäisi päivittää. Tuon flash playerin olen tosiaan tänään asentanut ja käynnistänyt koneen uudestaan, joten sen pitäisi olla kunnossa, kun ilmoitti asennuksen jälkeenkin, että valmista tuli. Toisaalta en kuitenkaan varsinaisesti onnistu "löytämään" tuota flash playeria koneelta, ohjauspaneelissa vain on settings manager.

Luulajanpuisto
28.10.2011, 00:53
Päivitin sitten Firefoxin 3.x.x. versiosta 5.0:aan. Muuten ihan hyvin onnistuin saamaan selaimen ulkoasun mahdollisimman lähelle sitä tuttua 3-versiota, mutta se kätevä osoitteen syöttö ilman maapäätettä ei toimi.
Sain muutettua about:configin kautta asetuksia siten, että selain osaa siirtyä pelkällä domainin nimellä, esim. jatkoaika, mutta maapäätteeksi tulee aina .fi.
Eli onko 5.0 tai uudempaa versiota edes mahdollista saada toimimaan tuolta osin siten kuin 3.x.x. versioita.

Zigismund
28.10.2011, 11:54
Ei ehkä aivan oikea paikka tälle, mutta omaa ketjua en viitsi avata ja tämän sopivampaa paikkaa tälle en löytänyt.

Tarvitsisin jonkun vapaaehtoisen koodarin. Olen suunnittelemassa erästä liigapörssin tapaista liigaa jatkoaikalaisille. Meikäläisellä on sivupohja valmiina ja hallintapaneelikin löytyy. Ainoa ongelma on vain siinä, että tuota hallintapaneelia täytyisi hieman muokata ja itse en uskalla siihen koskea..

Jos kiinnostaa auttaa, niin laitappa YV:tä niin puhutaan enemmän ja heitän linkkiä sivuille.

stiflat
28.10.2011, 23:21
Nyt kysymys IDE - SATA yhteistyöstä.

Ostin tarvitsemani nimenomaisen Asuksen DVD-polttimen ja huomasin himassa että se on tällainen uudenmallinen SATA-kaapelilla kiinnituleva. No eihän vajaa 10v hyvin toimiva koneeni moista johtoa ilmeisesti ymmärrä (emo MSI 648 MAX (http://www.motherboards.org/images/reviews/motherboards/1205_p1_1.jpg)).

Onko siis minkäännäköistä tsäänssiä saada tuo kiinni edes jollain tapaa koneeseeni, jollain adapterilla tms? Vai onko nyt toivo menetetty?

cottonmouth
28.10.2011, 23:55
Osaisitteko suositella ohjelmaa, jolla .flv-tiedostot voisi kääntää .wmv-muotoon?

Lawless
29.10.2011, 00:11
Onko siis minkäännäköistä tsäänssiä saada tuo kiinni edes jollain tapaa koneeseeni, jollain adapterilla tms? Vai onko nyt toivo menetetty?Adapteri (kuvassa (http://image.made-in-china.com/2f0j00bMLTOPJryNcw/SATA-Hard-Drive-to-IDE-Adapter-WLX851-.jpg)) tai SATA-ohjain (PCI-väylään, kuvassa (http://img412.imageshack.us/img412/1328/23809568ao7.png)) ovat mahdollisesti toimivia ratkaisuja.

Osaisitteko suositella ohjelmaa, jolla .flv-tiedostot voisi kääntää .wmv-muotoon?WinFF (http://winff.org) on kätevä.

Jokru
30.10.2011, 10:45
Ehkä onnistuu, mutta itse sijoittaisin parikymppiä tuohon tarkoitukseen tehdystä WLAN tukiasemasta. (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/22203/cjfxn/Netwjork-150Mbps-WLAN-tukiasema-musta)

Kiitos kaikille jotka auttoivat ongelman ratkaisussa. WLAN tukiasema lähti tilaukseen. Olisi sen reitittimen varmasti saanut koplattua tarkoitukseen sopivaksi, mutta ei oma taito/kiinnostus/aika riittä siihen. Ei talous tuohon pariin kymppiin kaadu..

alwahla
30.10.2011, 17:58
Miten saan levyasemalle jämähtäneen cd:n ulos iMacista? Kone raksuttaa koko ajan, kelkan ovi avautuu, mutta mitään ei tule ulos.

Gleb
30.10.2011, 18:12
Miten saan levyasemalle jämähtäneen cd:n ulos iMacista? Kone raksuttaa koko ajan, kelkan ovi avautuu, mutta mitään ei tule ulos.

Auttaisiko terminaaliin kirjoitettu komento "drutil eject" (ilman lainausmerkkejä)

alwahla
30.10.2011, 18:23
Auttaisiko terminaaliin kirjoitettu komento "drutil eject" (ilman lainausmerkkejä)

Ei näytä auttavan.

Edit: Ja juuri kun pääsin sanomasta, kyseinen ongelmatapaus purkautui maailmaan. Oi tätä ilon päivää.

Wolves
31.10.2011, 17:35
Faijan koneesta (Vista) löytyi isohko kansio "c:\Users\<username>\AppData\Roaming

Voiko tuon kansion deletoida rauhassa vai onko kansio tärkeä?

Daespoo
31.10.2011, 17:41
Roaming-kansiossa on käsittääkseni profiilitietoja eri ohjelmista joten en lähtisi sitä dellaamaan heti.

Wolves
31.10.2011, 17:55
Roaming-kansiossa on käsittääkseni profiilitietoja eri ohjelmista joten en lähtisi sitä dellaamaan heti.

Ratkaisu löytyi, eli Adoben ohjelma oli tekaissut ison (30Gt) temp-kansion, muuten kansioiden koot oli sadoissa kilotavuissa mitattavissa.

Orman Mollis
31.10.2011, 18:35
Vaihdoin tuossa laajakaistaa ja perjantaina aukesi uusi Saunalahden tuplalaajakaista.

Modeemi on mallia ZyXel P-661HNU-FI ja itse modeemin käyttöönotto oli helppoa ja kaikki toimi alussa hyvin. No, nyt on alkanut käymään sitä että modeemi katkaisee ajoittain langattoman yhteyden. Modeemi on tuossa eteisessä ja signaali on erinomainen joka suuntaa, mutta aina tasaisin väliajoin nettiyhteys katoaa kokonaan... Kun yritän etsiä langatonta verkkoa uudestaan, niin ei löydy vielä muutama hetki sitten sujuvasti pelannutta verkkoa ollenkaan.

Samaa tekee myös kun yritän kännykällä käyttää verkkoa. Äsken aukaisin langattoman verkon, etsi verkon ja löysi sen sekä näytti aukaisevan yhteyden. Näytti että signaali on vahva, mutta silti ei WLANin kautta netin käyttö onnistunut.

Voiko tuo olla jossain asetuksissa joku heitto vai pätkiikö tuo modeemi vain tuota WLANia noin useasti? Sitten saa useamman minuutin etsiä verkkoa/verkko löytyy mutta yhdistäminen ei onnistu... Äsken kokeilin samantien niin että painoin WLANin pois päältä ja takaisin päälle, niin löysi verkon miltei heti kun uudestaan verkkoja hain.

En ole itse mikään velho koneen kanssa, peruskäyttö sujuu ongelmitta mutta heti kun tällaisia ongelmia tulee eteen niin vähän meinaa sormi mennä suuhun.

Kipa84
31.10.2011, 19:01
Vaihdoin tuossa laajakaistaa ja perjantaina aukesi uusi Saunalahden tuplalaajakaista...

Oletko huomannut, että ovatko katkokset olisivat säännöllisiä, eli tapahtuisivat suunnilleen aina tietyn ajan jälkeen? Entä käytätkö yhteyden kanssa VPN:ää?

Orman Mollis
31.10.2011, 19:15
Oletko huomannut, että ovatko katkokset olisivat säännöllisiä, eli tapahtuisivat suunnilleen aina tietyn ajan jälkeen? Entä käytätkö yhteyden kanssa VPN:ää?

En ole vielä huomannut mitään kovinkaan suurta säännöllisyyttä noissa katkoksissa. Pitää katsoa tässä jos noissa nyt joku sama kaava toistuu.

Tänään on pätkäissyt ainoastaan kerran, silloin meni n. 1/2h siitä kun modeemin pistin päälle ja kun nykäisin WLAN-navikasta langattoman verkon pois päältä ja takaisin päälle, niin nyt ollaan menty vajaa tunti ilman katkoksia. Eilen puolestaan pätki illan aikana n. viitisen kertaa, välillä saattoi toimia 5min ja pätkäistä, toimia 5 min ja pätkäistä. Välillä taas mentiin pitempään ongelmitta.

VPN:ää en käytä. Tai niin ainakin uskon, ei tuolla ainakaan mitään VPN kohdalla näy olevan kun noita verkon asetuksia olen tiiraillut.

Lawless
31.10.2011, 19:21
Käyttääkö langaton verkkosi varmasti eri kanavaa (eri taajuutta) kuin naapurin langaton verkko? Pystytkö säätämään modeemin asetuksista WLAN-signaalin lähetystehoa suuremmaksi? Toimiiko verkkosi salaamattomana kunnolla?

Orman Mollis
31.10.2011, 19:30
Käyttääkö langaton verkkosi varmasti eri kanavaa (eri taajuutta) kuin naapurin langaton verkko? Pystytkö säätämään modeemin asetuksista WLAN-signaalin lähetystehoa suuremmaksi? Toimiiko verkkosi salaamattomana kunnolla?

En tiedä käyttääkö eri verkkoa naapuriin verrattuna, pystyykö tuon jostain tarkastamaan?

En ainakaan löytänyt mitään paikka josta saisin lähetystehoa nostettua tuon signaalin osalta. Enkä oikein hirveästi uskalla rassata noita asetuksia, kun nuo on ihan täyttä hepreaa nuo SSID, WWM jne.

Pitää kokeilla kohta tuota että pätkiikö jos ottaisin verkon salaamattomaksi.

Daespoo
31.10.2011, 19:45
Netistä löytyy ilmaisia WLAN-skannereita jotka kertoo millä taajuudella mikäkin asema on. Kannattaa tsekata ja säätää taajuuksia tarvittaessa.

Orman Mollis
31.10.2011, 21:24
Ei auttanut tuo että otin verkon salaamattomaksi, sama ongelma tuli taas.

Netistä löytyy ilmaisia WLAN-skannereita jotka kertoo millä taajuudella mikäkin asema on. Kannattaa tsekata ja säätää taajuuksia tarvittaessa. Hain tuollaisen inSSIDer ohjelman ja tuossahan noita näkyy vaikka sun mitä tietoja, mutta eipä tuo kyllä meikäläistä yhtään autuaammaksi tee... Mitähän tuolla on sellaista hyödyllistä tietoa? RSSI, Max Rate, Chanel?

varjo
31.10.2011, 21:27
Pitää kyllä nyt tunnustaa teknillinen rajoittuneisuutensa kun koneenvaihtopohdinnoissa mieleen on tullut että onhan niitä muitakin prossuja kuin Intelin prossut.
Notta missäs oikein nuo AMD:n Phenom2:t nykyään liikkuvat, testien valossa sinänsä ihan ok tasoa mutta onko kyse vain siitä että samalla rahalla mitä maksaa hiljaisesta corei5:sta saa rajusti ylikellotetun 6 coreisen Phenomin jolla voi paistaa kananmunia ja tietenkin suurin osa ytimistä jää softilta käyttämättä?
Ylikellotus sikseen, mutta onko AMD:n ostaminen väistämättä virhe?

Daespoo
31.10.2011, 21:31
Ei auttanut tuo että otin verkon salaamattomaksi, sama ongelma tuli taas.

Hain tuollaisen inSSIDer ohjelman ja tuossahan noita näkyy vaikka sun mitä tietoja, mutta eipä tuo kyllä meikäläistä yhtään autuaammaksi tee... Mitähän tuolla on sellaista hyödyllistä tietoa? RSSI, Max Rate, Chanel?

Eiköhän se tuo channel ole ratkaiseva tekijä eli katso millä kanavalla oma laitteesi on ja katso kuinka monta muuta laitetta pyörii samalla kanavalla.

Orman Mollis
31.10.2011, 21:45
Eiköhän se tuo channel ole ratkaiseva tekijä eli katso millä kanavalla oma laitteesi on ja katso kuinka monta muuta laitetta pyörii samalla kanavalla.

OK, se on nyt vaihdettu eli ei ole enää naapurin verkot samassa.

Tuo oli aiemmin tuolla asetuksissa tuo chanel selection auto, eli pyörittikö se silloin tuota kanavaa niin että vaihtoi toiselta toiselle? Voiko se olla syynä tuohon pätkimiseen vai olenko ihan kujalla niinkuin yleensä näissä asioissa?

Kipa84
31.10.2011, 21:47
Pitää kokeilla kohta tuota että pätkiikö jos ottaisin verkon salaamattomaksi.

Jos mahdollista, niin kokeile käyttää yhteyttä esimerkiksi päivän verran suoraan verkkojohdon päästä, eli kytke WLAN pois. Jos pätkiminen loppuu, on linja kunnossa ja vika jää tavalla tai toisella modeemin tai tietokoneen päähän. Vastaavasti jos ongelma säilyy niin vikaa voikin sitten olla monessa eri kohdassa aina operaattorin kytkennöistä taloyhtiön (oletan että kerrostalo) sisäverkkoon saakka. Jos pätkäisyjä tulee vain silloin tällöin niin vianrajaus voi olla aika hankalaa.

tiuke
01.11.2011, 00:59
Menee tuonne kännykkäpuolelle (Nokia 5800 Express Music), mutta löytyykö jotain helppoa ohjelmaa, millä saisi tekstiviestin lähetettyä tiettyyn aikaan? Eli kirjoittaa viestin ja kännykkä lähettää sen tiettyyn valittuun aikaan? Ei olla pettämässä ketään, eikä muutenkaan pahoilla teillä, mietitte kuitenkin sitä.

Hypodermic
01.11.2011, 09:26
Pitää kyllä nyt tunnustaa teknillinen rajoittuneisuutensa kun koneenvaihtopohdinnoissa mieleen on tullut että onhan niitä muitakin prossuja kuin Intelin prossut.
Notta missäs oikein nuo AMD:n Phenom2:t nykyään liikkuvat, testien valossa sinänsä ihan ok tasoa mutta onko kyse vain siitä että samalla rahalla mitä maksaa hiljaisesta corei5:sta saa rajusti ylikellotetun 6 coreisen Phenomin jolla voi paistaa kananmunia ja tietenkin suurin osa ytimistä jää softilta käyttämättä?
Ylikellotus sikseen, mutta onko AMD:n ostaminen väistämättä virhe?

Itsekin just vaihdoin Intel -> AMD, ja onhan noiden välillä tullut ennenkin seilattua. Ilmeisesti haet tehokkaampaa mallia kuin itse, mutta kerron nyt kuitenkin. Ostin siis käytettynä (hintaa oli +50e) tuollaisen AMD Phenom II x2 555 BE:n. Prossu on siis dualcore, mutta siitä saa - tosin ilmeisesti hieman tapauskohtaisesti - avattua kaksi corea lisää. Omalla Asuksen emolevyllä tuo onnistui heittämällä, heti bootatessa näytöllä "mainostettiin" core unlocker -toimintoa napin painalluksella. Esimerkiksi Muropaketissa (http://muropaketti.com/artikkelit/prosessorit/amd-phenom-ii-x2-555-black-edition-nelja-ydinta-alle-satasella) on artikkeli ko. prossusta, ydinten avauksen jälkeen teho on samalla tasolla X4 955 BE:n kanssa.

Tuli huomattua sekin, että AMD:n vakiojäähdytin on selvästi hiljaisemman oloinen kuin Intelin vastaava. Mutta toki jos hiljaista kokoonpanoa haluaa, on syytä hankkia joku ihan muu jäähdytin.

Kuubextra
01.11.2011, 09:41
Paljonko muilla vie pc:n keskusyksikkö sähköä joutotilassa? Mittasin äsken 165W, joka on aika paljon mielestäni. Kuinkahan paljon tuosta saisi pudotettua, jos vaihtaisin nykyisen näytönohjaimen(Nvidia 8800 GTS) passiivijäähdytteiseen?

stairox
01.11.2011, 12:47
Paljonko muilla vie pc:n keskusyksikkö sähköä joutotilassa? Mittasin äsken 165W, joka on aika paljon mielestäni. Kuinkahan paljon tuosta saisi pudotettua, jos vaihtaisin nykyisen näytönohjaimen(Nvidia 8800 GTS) passiivijäähdytteiseen?Varmasti jonkin verran saisit pudotettua, mutta onko siinä mitään järkeä? Itselläni kWh hinta on n. 9 senttiä, siis 165 wattia maksaa n. 1,5 senttiä tunnissa. Vaihtamalla näytönohjainta saisit ehkä tuntihinnaksi 1,2 senttiä tjsp, mutta vähemmän tehoa. Ei tule hirveästi säästöä vuositasolla.

Kuubextra
01.11.2011, 13:43
Varmasti jonkin verran saisit pudotettua, mutta onko siinä mitään järkeä? Itselläni kWh hinta on n. 9 senttiä, siis 165 wattia maksaa n. 1,5 senttiä tunnissa. Vaihtamalla näytönohjainta saisit ehkä tuntihinnaksi 1,2 senttiä tjsp, mutta vähemmän tehoa. Ei tule hirveästi säästöä vuositasolla.

Tom's hardware -sivustolla olevan testin perusteella voisi näytönohjainta vaihtamalla sähkönkulutuksessa säästää oman arvion mukaan 40Wh joutokäyntiajassa.

Actual Power Consumption And Current Requirements : How Much Power Does Your Graphics Card Need? (http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-radeon-power,2122-6.html)

Arviot:
kone auki keskimäärin 6h/päivä
KWh = n. 6 senttiä

0,04KWh * 0,06 € * 6 * 365 = 5,25 € säästöä

Pelkästään rahallisesti ei siis hyödy juurikaan, mutta...

Uuden passiivijäähytteisen edut:
- Ääänettömyys
- Kotelo vaatii vähemmän jäähdytystä
- HDMI-liitäntä, mitä ei ole Nvidian GTS 8800:ssa

Laskentatehohan alkaa olemaan tässä Nvidian-kortissa lähes samaa mitä uudessa passiivijäähdytteisessä. Laskuteho wattia kohden kolminkertainen.

30 euroa jos joku tarjoaa tuosta...

Kipa84
02.11.2011, 13:23
Olen epätoivoinen, joten viestiä Jatkoaikaan!

Koulun Help Desk ei saa mitään aikaan, joten kysytäänpä täällä jos joku osaisi auttaa, eihän sitä koskaan tiedä.

Käytössäni on uudehko läppäri jossa pyörii Win 7 Home Premium 64 bit. Nyt tarvitsen opiskeluiden takia etäyhteyden Citrixin kautta päästäkseni käsiksi tiettyihin ohjelmiin. Olen aikaisemmin käyttänyt tuota yhteyttä vanhalla koneella ja kaikki toiminut hienosti, joten tunnen sen käyttölogiikan ja miten sitä pitää käyttää. Ensimmäisellä kerralla kun menen selaimella osoitteeseen josta kirjautuminen tapahtuu, pitää koneelle asentaa Citrix desktop plugin. Saan ladattua tiedoston ok ja kun aloitan asennuksen windows kysyy saako se tehdä muutoksia koneelle. Klikkaan Kyllä, hetken lataus ja sitten mitään ei tapahdu. Ei erroreita, ei yhtään mitään. Olen kokeillut kolmella eri selaimella, IE:llä ensin joka on suositus, sitten Firefoxilla ja Chromella.

Googlettelin asiaa ja ainakin jo kesällä 2010 samantyyppisen ongelman olivat jotkut kohdanneet keskustelupalstojen perusteella mutta siellä ratkaisuna oli Citrixin päivittämä uudempi versio tuosta pluginista. No kävin senkin lataamassa mutta ei vaan toimi, tismalleen sama ongelma silläkin. Help Desk ei osaa neuvoa mitään muuta kuin että "seuraa meidän tekemää ohjetta asennuksesta ja tyhjennä selaimen välimuisti". Jep, tätähän en tietysti ole kokeillutkaan. Olen kokeillut ajaa noita asennussoftia myös Win XP yhteensopivuustilassa, mutta ei mitään apua siitäkään.

Ainut mikä minulle tulee mieleen, on se, että vanhalla koneella kun tuota ensi kertaa käytin, niin sivu ilmoitti jotakin (IE:llä) että "tämä sivu haluaa suorittaa ActiveX-komponentin" tjsp ja se piti sallia että asennus onnistui, nyt ei mihinkään tuollaista ilmoitusta tule? En ole käyttänyt IE:tä vuosiin mihinkään muuhun joten vaikka kuinka etsin sen asetuksia niin en myöskään löytänyt mistään kohtaa jossa olisin voinut sallia esim. tuolle sivulle tuon komponentin ajamisen.

Mitään ideoita kenelläkään? Tiedän, että voi olla aika haasteellinen jo pelkästään tuon Citrixin takia mutta pitää kokeilla kun alkaa omat ideat loppumaan...

Tuo softa joka pitäisi saada asennettua on viralliselta nimeltään CitrixOnlinePluginWeb, jos siitä nyt mitään apua on.

Timppa73
02.11.2011, 14:05
Olen epätoivoinen, joten viestiä Jatkoaikaan!

Koulun Help Desk ei saa mitään aikaan, joten kysytäänpä täällä jos joku osaisi auttaa, eihän sitä koskaan tiedä.

Käytössäni on uudehko läppäri jossa pyörii Win 7 Home Premium 64 bit. Nyt tarvitsen opiskeluiden takia etäyhteyden Citrixin kautta päästäkseni käsiksi tiettyihin ohjelmiin. Olen aikaisemmin käyttänyt tuota yhteyttä vanhalla koneella ja kaikki toiminut hienosti, joten tunnen sen käyttölogiikan ja miten sitä pitää käyttää. Ensimmäisellä kerralla kun menen selaimella osoitteeseen josta kirjautuminen tapahtuu, pitää koneelle asentaa Citrix desktop plugin. Saan ladattua tiedoston ok ja kun aloitan asennuksen windows kysyy saako se tehdä muutoksia koneelle. Klikkaan Kyllä, hetken lataus ja sitten mitään ei tapahdu. Ei erroreita, ei yhtään mitään. Olen kokeillut kolmella eri selaimella, IE:llä ensin joka on suositus, sitten Firefoxilla ja Chromella.

Googlettelin asiaa ja ainakin jo kesällä 2010 samantyyppisen ongelman olivat jotkut kohdanneet keskustelupalstojen perusteella mutta siellä ratkaisuna oli Citrixin päivittämä uudempi versio tuosta pluginista. No kävin senkin lataamassa mutta ei vaan toimi, tismalleen sama ongelma silläkin. Help Desk ei osaa neuvoa mitään muuta kuin että "seuraa meidän tekemää ohjetta asennuksesta ja tyhjennä selaimen välimuisti". Jep, tätähän en tietysti ole kokeillutkaan. Olen kokeillut ajaa noita asennussoftia myös Win XP yhteensopivuustilassa, mutta ei mitään apua siitäkään.

Ainut mikä minulle tulee mieleen, on se, että vanhalla koneella kun tuota ensi kertaa käytin, niin sivu ilmoitti jotakin (IE:llä) että "tämä sivu haluaa suorittaa ActiveX-komponentin" tjsp ja se piti sallia että asennus onnistui, nyt ei mihinkään tuollaista ilmoitusta tule? En ole käyttänyt IE:tä vuosiin mihinkään muuhun joten vaikka kuinka etsin sen asetuksia niin en myöskään löytänyt mistään kohtaa jossa olisin voinut sallia esim. tuolle sivulle tuon komponentin ajamisen.

Mitään ideoita kenelläkään? Tiedän, että voi olla aika haasteellinen jo pelkästään tuon Citrixin takia mutta pitää kokeilla kun alkaa omat ideat loppumaan...

Tuo softa joka pitäisi saada asennettua on viralliselta nimeltään CitrixOnlinePluginWeb, jos siitä nyt mitään apua on.
Laitetaan nyt ratkaisu omakohtaisesta vastaavan tyylisestä säädöstä W7:n ja citrixin kanssa: sieltä käynnistä valikosta löytyy se 32bit IE, oletushan on 64bit IE = käynnistä 32bit IE käyttöösi ja zigidigi kun homma toimii.

Kipa84
02.11.2011, 16:32
Laitetaan nyt ratkaisu omakohtaisesta vastaavan tyylisestä säädöstä W7:n ja citrixin kanssa: sieltä käynnistä valikosta löytyy se 32bit IE, oletushan on 64bit IE = käynnistä 32bit IE käyttöösi ja zigidigi kun homma toimii.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Kokeilin tuota, mutta ikävä kyllä ei silläkään toiminut. Olen aika vahvasti sitä mieltä, että ongelma johtuu nyt tuosta ActiveX:stä, löysin jonkun ohjeenkin missä mainitaan että kun tuonne sivulle menee ensimmäistä kertaa ja aloittaa asentamaan softaa niin Explorerin pitäisi ilmoittaa jotakuinkin näin: "This website wants to run the following add-on: Citrix ICA Client..." ja siihen pitäisi pystyä valitsemaan "Run ActiveX Control", mutta tätä ilmoitusta ei tule, enkä mistään IE:n valikoista löydä valintaa tälle?

Edit: No nyt löysin vihdoin nuo ActiveX-asetukset, ruksin niihin "kysy vahvistus" aktiivisesti kun monessa oli ei käytössä tjsp, mutta eipä auta sekään. Taitaa olla käyttäjässä nyt jotain vikaa...

Daespoo
02.11.2011, 16:52
IE9:ssä löytyy internet tools -> security -> custom level, sieltä löytyy säätöjä ActiveX:lle, olihan ne kaikki enabloitu?

Kipa84
02.11.2011, 18:32
IE9:ssä löytyy internet tools -> security -> custom level, sieltä löytyy säätöjä ActiveX:lle, olihan ne kaikki enabloitu?

Jep, tämä nyt kunnossa. Eipä toimi ei. Puuuh. Pitänee pitää taukoa säätämisestä ja ruokitakin itseään välillä. Nyt muuten vasta tajusin, että käytössä on IE 8, joten ajattelinpa että päivitän sen varuilta IE 9. Maailma olisikin mukava paikka, jos edes se olisi onnistunut, mutta ei ei. Junnaa vaan puoleen väliin updatea ja sitten ei tapahdu mitään. Kokeiltu kaksi kertaa. Saishan tuon varmaan siten, että Ohjauspaneelista poistaisi ensin koko IE:n ja sitten lataisi Mikkisoftan sivuilta IE 9 ja asentaisi, mutta jotenkin en usko että varsinainen ongelma tuosta versiosta johtuu mutta mistäs näitä ikinä tietää.

Edit: unohtui taas, että eihän tuota IE:tä edes pysty poistamaan koneelta normaalin menettelyin. Upea päivä kaikkinensa tietotekniikan kanssa.

Orman Mollis
02.11.2011, 21:08
Palataan asiaan huomenna. Kiitoksia muuten kaikille jotka ovat viitsineet apua tarjota! Vituttaa temuta vielä illat koneen kimpussa kun on koko päivän jo töissä tuijottanut ruutua... No nyt parin päivän perusteella näyttää siltä että vika on ainoastaan WLANin kanssa. Nyt olen verkkojohdon päässä pitänyt konetta ja ei mitään ongelmia...

Pitää varmaan jotain kaveria häiritä sen verran jos tulisi vilkaisemaan, itse kun tuntuu että ei mielenkiinto riitä tapella tuon langattoman netin kanssa. Poistin tuossa vahingossa jo aikaisemman viestinikin ketjusta epähuomiossa joten tänä iltana ei tarvitse kyllä ruveta vissiin asetuksia rassaamaan kun on ajatustoiminta taas tällä tasolla...

Kipa84
02.11.2011, 21:33
No nyt parin päivän perusteella näyttää siltä että vika on ainoastaan WLANin kanssa. Nyt olen verkkojohdon päässä pitänyt konetta ja ei mitään ongelmia...

Voisi olla paikallaan kokeilla sitä WLAN:a kokonaan toisella modeemilla. Itselläni ei ole kovinkaan hyviä kokemuksia tuosta vähän vanhemmasta Zyxelistä joka muistini mukaan sinulla oli käytössä? Mites, kun vaihdoin sopimusta Saunalahden puolelle niin vaihtuiko yhteysnopeus esim. 2M > 8M tai 24M? Jos, niin nykyään modeemisi kättelee nopeuden ns. ADSL2+ protokollalla joka myös saattaa tuolle Zyxelille ongelmia aiheuttaa jonkin verran. Ja jos joku ihmettelee, niin muistini mukaan nykyään 8M nopeuskin menee nimenomaan ADSL2+ protokollalla, ei sillä vanhemmalla enää. Eli jos saisit joltakin kaverilta toisen modeemin lainaan ja kokeilisit WLAN:a sillä?

Kaukosäädin
03.11.2011, 02:10
Kyseessä Windows XP.

Haluaisin nopean tervetuloa-ikkunan, josta saa klikattua vain käyttäjän kuvaketta päästäkseen sisään tai kirjoitettamaan salasanan.

Tuon vaiheen saan näkyviin kyllä, mutta ongelma tulee siinä, että tykkään käyttää tietokoneen järjestelmänvalvojan tiliä ja sitä ei saa mitenkään tuohon valikkoon vaan sielä pelkät "Pera" "Make" ja "Lissu" käyttäjät.

En siis voi käyttää nopeaa käyttäjänvaihtoa, vaan minun pitää kirjata järjestelmänvalvoja aina ulos jotta saan toisen tilin käyttöön. Kahden tilin kirjautuminen samaan aikaan on siis mahdotonta.

Nyt käytössä on siis se kirjautumismuoto jossa kirjoitetaan käyttäjänimi itse sekä mahdollinen salasana.

Paljon kiitoksia jos joku ymmärsi kysymyksen ja vieläpä tietää ratkaisun!

(Tiedän että yksi vaihtoehto on tehdä Kaukosäädin käyttäjä jolla on järjestelmänvalvojan oikeuden.)

CountDracula
03.11.2011, 02:16
Nopealla googlauksella löytyi tälläiset ohjeet (http://www.petri.co.il/add_the_administrators_account_to_the_welcome_scre en_in_xp_pro.htm) Kaukosäätimelle. Toivottavasti saat noilla homman kuntoon.

vetoo
04.11.2011, 08:02
Tämä voisi kuulua myös tyhmien kysymysten ketjuun, mutta kysytään täällä. Toinen läppäreistäni tuntui seonneen hieman monimutkaisemmalla tavalla ja ainoana vaihtoehtona vakuttaisi olevan koko roskan uudelleenasennus. Miten helposti tuolta saisi ongittua muutamia melko tärkeitä (Word-)tiedostoja talteen ennen kuin koko roska asennetaan uudelleen? Tiedostot ovat ilmeisesti vahingoittumattomina kovalevyllä, mutta Windows ei suostu käynnistymään millään normaalisti. Tietotekninen neuvonantajani saapuu maisemiin vasta ensi viikolla, enkä ole vielä ollut häneen yhteydessä. En tarvitse akuuttia jeesiä, koska toinenkin läppäri löytyy. Se jopa toimii.

Vesuri
04.11.2011, 08:25
Tämä voisi kuulua myös tyhmien kysymysten ketjuun, mutta kysytään täällä. Toinen läppäreistäni tuntui seonneen hieman monimutkaisemmalla tavalla ja ainoana vaihtoehtona vakuttaisi olevan koko roskan uudelleenasennus. Miten helposti tuolta saisi ongittua muutamia melko tärkeitä (Word-)tiedostoja talteen ennen kuin koko roska asennetaan uudelleen? Tiedostot ovat ilmeisesti vahingoittumattomina kovalevyllä, mutta Windows ei suostu käynnistymään millään normaalisti. Tietotekninen neuvonantajani saapuu maisemiin vasta ensi viikolla, enkä ole vielä ollut häneen yhteydessä. En tarvitse akuuttia jeesiä, koska toinenkin läppäri löytyy. Se jopa toimii.Ota rikkinäisestä koneesta levy irti ja kytke se ehjään adapterilla (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4819/rtbv/Fuj-tech-USB-2-0-SATA-IDE-sovitinkaapeli-2-5-3-5). Jos levy on ehjä, saat siirrettyä haluamasi tiedostot ehjälle koneellesi.

roottori
04.11.2011, 08:50
...Toinen vaihtoehto on tehdä buuttaava cd-levy esimerkiksi Ubuntusta (http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download) ja käynnistä kone sillä. Sitten vain kopioit haluamasi tiedostot usb-tikulle tms.

vetoo
04.11.2011, 09:51
Kiitokset Vesurille ja roottorille vinkeistä! Netissä kaikki raha-asiansa hoitava 90-vuotias mummonikin on allekirjoittanutta parempi tietoteknillisissä asioissa. Mutta, selvensitte hyvin, miten filuja voi onkia kowolta. Kiitokset vielä.

-OO-
06.11.2011, 08:41
Mikähän voi olla vikana kun en pääse eräälle nettisivulle Operalla, vaan tulee vaan sellainen sivu jossa lukee:
This Site Has Been Moved to a New Server.
It may be possible to restore access to this site by following these instructions for clearing your dns cache.

Mutta ei auta tuo DNS-cachen tyhjentäminen, eikä auttanut vaikka tyhjensin Operasta kaikki cookiet, henkilökohtaiset tiedot, sivuhistoriat ym. Firefoxilla ja Chromella tuo samainen sivu toimii kyllä ihan normaalisti mutta Opera ei suostu sinne menemään.

Timppa73
06.11.2011, 13:17
Mikähän voi olla vikana kun en pääse eräälle nettisivulle Operalla, vaan tulee vaan sellainen sivu jossa lukee:
This Site Has Been Moved to a New Server.
It may be possible to restore access to this site by following these instructions for clearing your dns cache.

Mutta ei auta tuo DNS-cachen tyhjentäminen, eikä auttanut vaikka tyhjensin Operasta kaikki cookiet, henkilökohtaiset tiedot, sivuhistoriat ym. Firefoxilla ja Chromella tuo samainen sivu toimii kyllä ihan normaalisti mutta Opera ei suostu sinne menemään.
Sivusto on muuttanut ja jättänyt jälkeensä varmaan jonkin scriptin pätkän jolla ohjataan uudelle sivustolle, tuo Opera ei vain suostu pyörittään ko. scriptiä. Eli sivuston osoite on muuttunut jonkin verran, koska dns hoitaisi samalla osoitteella olevan suorilta automaagisesti.
Avaa sivu Firefoxilla, kopioi sivun osoite osoitepalkista ja liitä osoite Operan osoitepalkkiin. Jos ei ole muuttunut, olisiko joku proxy Operassa käytössä joka estää?

-OO-
06.11.2011, 16:31
Jos ei ole muuttunut, olisiko joku proxy Operassa käytössä joka estää?

Joo, Soneran proxystahan tuo taas kerran oli kiinni. Nyt näyttää toimivan jo silläkin eli joku väliaikainen häiriö tuossa proxyssa taisi olla.

Jeesus
07.11.2011, 23:34
Tuhannen tulimmaista. BIOSin käynnistys kestää normaalisti pari sekuntia, kun se tällä käynnistyksellä kesti muutamia minuutteja. Boottasin kolmesti, ja ongelma oli edelleen olemassa. Muistin tarkistus kesti pari minuuttia, ja lisäksi jokaisen IDE/SATA-väylän tarkistus kesti puolisen minuuttia. Kun BIOSin latausvaiheesta päästiin ohi, käynnistyi Windows aivan normaalisti, ja kone tuntuu myös toimivan oikein hyvin.

Varsinainen kysymys lienee, että onko tästä vedettävissä johtopäätös, että kohta olisi aika hommata uusi emolevy (ja siinä sivussa prossu, muistit ja näytönohjain, sillä nämä ei taida kelvata enää nykykoneisiin), vai onko mahdollista, että joku oheislaite aiheuttaa moiset oireet? Emolevyn malli on Asrock AM2NF3-VSTA, jos siitä on mitään hyötyä diagnoosia ajatellen.

Elazi
08.11.2011, 08:54
Läppärissä (Fujitsu-Siemens) temppuili wlan tänä aamuna. Käynnistin koneen uusiksi, käytin Telewellin modeemin kiinni ja käynnistin, mutta siitä ei ollut apua. Kännykällä kuitenkin pystyin selata wlanin kautta nettiä.

Läppärin ongelma oli seuraavanlainen:
Yritin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon, ja tuli virheilmoitus, ettei siihen voida muodostaa yhteyttä. Viantarkistus ilmoitti, että verkon suojausavain on väärä. Menin langattoman verkon ominaisuuksiin ja kirjoitin suojausavaimen, mutta yhteyttä ei saanut muodostettua vaikka suojausavain oli varmasti oikein kirjoitettu. Viantarkistus ilmoitti taas, että suojausavaimessa on vikaa. Kun menin uudestaan ominaisuuksiin oli suojausavaimen kohdalla vähemmän merkkejä, kuin mitä salasanassamme on, lisäksi kun siinä on valinta "näytä merkit", ei siitä pysty painaa, ennen kuin on kirjoittanut jotain suojausavaimen kohdalle.

Ominaisuus ikkuna oli samanlainen kuin tässä kuvassa (http://www.home-network-help.com/images/detailed-wireless-network-setting.jpg) (windows vista). Suojaustyyppi oli WPA-Personal ja suojaustyyppi oli TKIP. Mikäli vaihdoin noita asetuksia, ilmoitti se että asetukset eivät täsmää tjsp. eikä verkkoon voinut edes yrittää muodostaa yhteyttä.

Veteleekö läppärin verkkokortti viimesiään, vai missä voisi vika olla? Eilen illalla läppäri on kuitenkin toiminut normaalisti. En ehtinyt kokeilla, toimiiko netti jos yhdistää kaapelilla läppärin modeemiin.

Fordél
08.11.2011, 11:29
Tämmöttinen ongelma: Mulla on siis yli 30 sivuinen PDF, jossa on tekstin seassa sähköpostiosoitteita, jotka pitäisi saada kerättyä. Ei viitsisi yksittäin leikata ja liimata erilliselle tiedostolle, mutta onko mitään keinoa millä ne saisi jotenkin "suodatettua" tai leikattua?

Voin sen toki kopioida esim. wordiin, mutta pystyykö sielläkään tekemään moista toimenpidettä?

verikuut
08.11.2011, 12:51
Mitä tekee asghost.exe? Global Virtual Card Host kuvauksena ja pikagooglella vaikuttaisi siltä, että kyseessä on joku sormenjälkisysteemi. Tässä läpänderissä moinen sj-tunnistin on, mutta ei ole käytössä nyt eikä tulevaisuudessa. En kuitenkaan mielelläni lähtisi mitään poistamaan lopullisesti, kun en ole täysin varma, että mitä kaikkea katoaa kun jotain poistaa. Tuo asghost näyttäisi kuitenkin piinaavan jatkuvasti suoritinta, tehtävienhallinnan mukaan 45 pinnaa on koko ajan tuon perkeleen rasittamana. Sitten kun sattuu availemaan selaimen lisäksi jotain vähänkin raskaampaa ohjelmaa, niin siinä odotellaankin kuin 56 motukan äärellä aikanaan. Voiko siis tuon revohkan kaataa taka-alalle jotenkin? Win7 käyttis ja hp:n muovit ja metallit.

Lawless
08.11.2011, 13:03
Ei viitsisi yksittäin leikata ja liimata erilliselle tiedostolle, mutta onko mitään keinoa millä ne saisi jotenkin "suodatettua" tai leikattua?email-id grabber (http://idgrabber.com/) saattaisi auttaa.

Fordél
08.11.2011, 13:50
email-id grabber (http://idgrabber.com/) saattaisi auttaa.

Suuri kiitos avusta! Kyllähän tuo auttaa ja nyt työ helpottuu melkoisesti.

SherwoodinHartsa
08.11.2011, 14:34
Koitin selata sivuja ja heinäkuulle päästyäni luovutin.

Löytyykö passelia neuvoa, ajatuksena vaihtaa nykyinen monitoimilaite värilaser versioon. Käyttö kotikonttorissa ja tarve tulostaa sekä mv että väritulosteita. Välillä tuollaisia 30-50 sivun teknisiä dokumentteja, joissa mukana värillisiä kuvia/kaavioita joden tarkoitus olisi myös tulostua värillisinä.

Kopiointia tulee jonkun verran ja skannausta. Eli kohtuu nopea skanneri ja tulostus mustavalkoisena tuollaiset 6-8 sivua minuutissa,. Tuo on ihan riittävä tulostusnopeus. Värillisenä luultavasti nopeus olisi sitten 4-5 sivua minuutissa?? Itsellä ei oikein tolkkua aiheesta.

Ja koska nuo värit maksavat kuitenkin ns maltaita, niin koneessa olisi syytä olla erillinen musta väri ja mahdollisuus printatessa käyttää mustiin kohtiin juuri tuota kasettia eikä tehdä sitä kalliisti kolmella värillä.

Hinta, no saa maksaa luokkaa 400-550 €, koska tulee yrityksen piikkiin...

fabula
08.11.2011, 23:29
Osaisikohan joku täällä auttaa, kun omat taidot ei riitä.

Nimittäin olen hiljattain asentanut koneelleni uusimman Office-paketin. Kaikki muut ohjelmat toimivat normaalisti, paitsi Excel. Excel ei suostu avaamaan koneellani mitään tiedostoja, vaan se ilmoittaa, että tiedosto ei ole kelvollinen win32-sovellus. Mitä lie tuo sitten ikinä tarkoittaakaan. Se ei suostu avaamaan edes itse Excelillä tekemiäni teidostoja muuta kuin siinä tapauksessa, että tallentaessa otan makrot käyttöön. Tein tänään korjausasennuksen, mutta siitäkään ei ollut apua. Ja siis Windows 7 käytössä.

tomageeni
09.11.2011, 01:35
Nimittäin olen hiljattain asentanut koneelleni uusimman Office-paketin. Kaikki muut ohjelmat toimivat normaalisti, paitsi Excel. Excel ei suostu avaamaan koneellani mitään tiedostoja, vaan se ilmoittaa, että tiedosto ei ole kelvollinen win32-sovellus. Mitä lie tuo sitten ikinä tarkoittaakaan. Se ei suostu avaamaan edes itse Excelillä tekemiäni teidostoja muuta kuin siinä tapauksessa, että tallentaessa otan makrot käyttöön. Tein tänään korjausasennuksen, mutta siitäkään ei ollut apua. Ja siis Windows 7 käytössä.

Onko ongelma nyt siinä että aukaiset "vanhoja" tiedostoja? Eli käynnistyykö Excel yksinään, siis siten ettet avaa mitään tiedostoa vaan pelkän Excelin? Entä voitko luoda uusia tiedostoja Excelillä ja tallentaa niitä?

Aluksi tuli mieleen ns. arkkitehtuuriongelma, eli jos sulla on 64-bittinen Windows mutta 32-bittinen Office-paketti (tai päinvastoin), mutta jos muut Office-ohjelmat toimivat normaalisti niin ei pitäisi johtua siitä.

Toinen vaihtoehto on että Excel-tiedostot joita avaat on tehty eri Excel-versiolla ja nyt käyttämäsi Excel ei ole yhteensopiva sen kanssa. Nuo kyllä ovat ns. alaspäin yhteensopivia, eli esim. MS Office 2007 osaa lukea vanhempien Office-sovellusten tuotoksia, mutta ei välttämättä uudempien. Eli jos sulla on esim. nyt MS Office 2007 niin se ei välttämättä ymmärrä tiedostoja jotka on tehty MS Office 2010:lla.

fabula
09.11.2011, 14:50
Onko ongelma nyt siinä että aukaiset "vanhoja" tiedostoja? Eli käynnistyykö Excel yksinään, siis siten ettet avaa mitään tiedostoa vaan pelkän Excelin? Entä voitko luoda uusia tiedostoja Excelillä ja tallentaa niitä?

Aluksi tuli mieleen ns. arkkitehtuuriongelma, eli jos sulla on 64-bittinen Windows mutta 32-bittinen Office-paketti (tai päinvastoin), mutta jos muut Office-ohjelmat toimivat normaalisti niin ei pitäisi johtua siitä.

Toinen vaihtoehto on että Excel-tiedostot joita avaat on tehty eri Excel-versiolla ja nyt käyttämäsi Excel ei ole yhteensopiva sen kanssa. Nuo kyllä ovat ns. alaspäin yhteensopivia, eli esim. MS Office 2007 osaa lukea vanhempien Office-sovellusten tuotoksia, mutta ei välttämättä uudempien. Eli jos sulla on esim. nyt MS Office 2007 niin se ei välttämättä ymmärrä tiedostoja jotka on tehty MS Office 2010:lla.

Itse asiassa ongelmaan löytyi ratkaisu ja se oli yksinkertaisempi kuin luulinkaan. Jostain syystä Excel tiedostoilla oli oletuksena, että avaa sovelluksella Microsoft Office Component, ja siinä oli sitten Excelin logo. En edes tiedä, että mikä tuo component on, mutta kävin itse määrittämässä, että avaa sovelluksessa Microsoft Office Excel, niin johan rupesi toimimaan. Kylläpäs tunnen itseni taas hölmöksi... No yleensä se ratkaisu löytyy heti kun jostain alkaa kysellä. Ja siis ihan uusin versio, eli 2010 kyseessä. Mutta kiitos kuitenkin avusta!

Girardi #5
09.11.2011, 21:25
fabula, teit sitten kuuluisat "user error" -temput. ;) Hyvä että se ratkaisu kuitenkin löytyi ja vielä itse kokeilemalla. Yleensähän MS Office kyllä määrittää kaikki tuotteensa oletusohjelmiksi eli .xls -> Excel ja .doc -> Word jne..

SherwoodinHartsa, tässä muutama vaihtoehto:
- n. 300€ (http://www.jimms.fi/tuote/CE866A%23B19)
- n. 400€ (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/36045/cjqst/Canon-i-SENSYS-MF8050Cn-varilasermonitoimilaite)
- reilu 500€ (http://www.jimms.fi/tuote/DCP9055CDNZW1)

Onhan noita muitakin mutta nuo olisi ainakin budjetissa ja speksit kunnossa.

FourForty
10.11.2011, 16:45
Mun pitää työni puolesta käyttää viikossa tunti-pari yhden web-lomakkeen täyttöön. Kotona on pöytäkone ja läppäri, molemmat Mac-merkkisiä. Kun täytän tätä lomaketta ja liikun eri sarakkeesta toiseen painamalla Tab-näppäintä, pöytäkoneella pystyn liikkumaan vain niissä sarakkeissa, joihin voin kirjoittaa tekstiä. Läppärillä sen sijaan pääsen Tab-näppäimellä liikkumaan myös kaiken maailman valikoissa, rasti ruutuun -kohdissa ja muissa lomakkeen osissa - siis myös niissä sarakkeissa, joissa on esim. pudotusvalikko eikä mikään vapaan tekstin kenttä.

Minkä asetuksen takana mahtaa pöytäkoneessani olla tuo kyky liikkua Tab-näppäimellä kaikissa lomakkeen sarakkeissa? Haluaisin saada sen ominaisuuden muutettua pöytäkoneeseen, koska lomaketta on nopeampi täyttää pelkän näppäimistön avulla kuin jos pitää välillä käyttää hiirtä ruksatakseen tiettyjä kohtia ja hakeakseen valikoista oikeita asioita. Läppäriä en haluaisi käyttää kotona kuin pakon edessä, koska olen tottunut pöytäkoneen isoon näyttöön. Selain on molemmissa koneissa Firefox.

Buffalo_1988
11.11.2011, 11:30
Miten onnistuisi UrhoTV:n play palvelusta tallentaa peli omalle koneelle, eli niin sanotusti kaapata stream. Näyttäisi olevan adobe flashplayer mitä urho käyttää.

Modeille tiedoks, että tulee omaan käyttöön ja pelin olen ihan itse maksanut, joten mitää laitonta ei pitäisi olla.

Tinke-80
11.11.2011, 15:35
Miten onnistuisi UrhoTV:n play palvelusta tallentaa peli omalle koneelle, eli niin sanotusti kaapata stream. Näyttäisi olevan adobe flashplayer mitä urho käyttää.

Modeille tiedoks, että tulee omaan käyttöön ja pelin olen ihan itse maksanut, joten mitää laitonta ei pitäisi olla.

RePlay Media Catcher:lla minä noita flash-videoita olen kaapannut omalle koneelle.

Linkkiä:
Replay Media Catcher | Replay Media Catcher Review (http://www.replaymediacatcher.org/)

-Tinke-80

Filatovi
13.11.2011, 15:37
Onko olemassa jotakin erillistä ohjelmaa, jolla pystyisi säätämään kannettavan tietokoneen näytön kirkkautta? Näyttö pitäisi siis saada kirkkaammaksi, kuin mitä se normaalisti on. Vakiona tämän minun VAIO-läppärin näyttö on melko himmeä, vaikka näytön kirkkaus on säädetty täysille. Mieluusti katselisin hieman kirkkaampaa näyttöä.

Tietokoneen ohjauspaneelista/asetuksista en löytänyt apua tähän ongelmaan.

Tinke-80
13.11.2011, 15:54
Onko olemassa jotakin erillistä ohjelmaa, jolla pystyisi säätämään kannettavan tietokoneen näytön kirkkautta? Näyttö pitäisi siis saada kirkkaammaksi, kuin mitä se normaalisti on. Vakiona tämän minun VAIO-läppärin näyttö on melko himmeä, vaikka näytön kirkkaus on säädetty täysille. Mieluusti katselisin hieman kirkkaampaa näyttöä.

Tietokoneen ohjauspaneelista/asetuksista en löytänyt apua tähän ongelmaan.

Omassa miniläppärissäni näytön kirkkautta voi säätää Fn + nuolinäppäimillä.

Esimerkki:
How do I adjust my brightness or contrast on my laptop? (http://www.computerhope.com/issues/ch000594.htm)

Windows XP:ssä Control Panelin kautta:
How to Adjust Screen Brightness in Windows XP | eHow.com (http://www.ehow.com/how_5057563_adjust-screen-brightness-windows-xp.html)

Windows 7:ssa
http://www.youtube.com/watch?v=U_rPv91-RJc

-Tinke-80

Beneway
14.11.2011, 10:47
Suuret pahoitteluni röyhkeästä kysymyksen siirtämisestä toisesta ketjusta tähän keskusteluun, mutta kysymyksen mahdollisesta typeryydestä huolimatta, olisi viisaammat mielipiteet tarpeen.

Olen tässä hommaamassa ensimmäistä läppäriäni, ja kun porukka on niin vuolaasti kehunut Asuksen toimintaa, niin hakuni on rajoittunut pelkästään Asuksen koneisiin.

Haluaisin kuitenkin kysyä - ja varmistaa, että onhan tässä Asuksen mallissa (K53SV) neliydinprosessori? Ajattelin nimittäin tilata koneen juuri tuolta Jimm'sistä.

Ihmetyttää nimittäin hieman se, että sama kone löytyy muilta sivustoilta, mutta erona on esim. se, että kiintolevyn tila vaihtelee 640GB:n ja 750GB:n välillä, vaikka kyseessä pitäisi olla ihan samanlaiset koneet. Onko noihin Jimmsin tietoihin siis luottaminen?

Ja vielä pari lisäkysymystä: Erooako tämä Asus (N53SV) tuosta ylemmästä K-sarjan koneesta muuten kuin tuolla Full-HD ominaisuudella? Tämä malli (N53SN) taas on pari euroa kalliimpi kuin edellinen, mutta parannusta ei näytä olevan kuin pykälän uudempi näytönohjainmalli, mutta esim. kiintolevytilassa ollaan sitten menty huolella alaspäin.

Olisin kiitollinen, jos löytyisi mielipiteitä kyseisistä koneista. Onko tuo ylin K-sarjan kannettava priimalaatua, vai kannattaisiko panostaa +100€, ja hankkia tuollainen Full-HD läpyskä? Kannattaako teräväpiirrosta maksaa tuo extrasumma? Ja jos kannattaa, kumpi N-sarjan koneista kannattaisi hankkia?

Kone tulisi lähinnä perus koulukäyttöön ja leffojen kyttäilyyn, mutta itseni tuntien, myös pelaamista tulisi todennäköisesti harrastettua. Noilla jokaisella koneella toimii varmasti uusimmatkin pelit, sillä potkua löytyy jokaisen prosessorista ja näytönohjaimesta. Itse, kun kuulun vielä siihen väestöön, joka ei jokaisessa pelissä tarvitse käyttöön mitään supergrafiikoita, vaan asetuksia voidaan suosiolla laittaa alakanttiinkin, kunhan saa pelin pyörimään. Tämä tosin johtuu lähinnä siitä, että käyttämäni tietokoneet ovat olleet poikkeuksetta vähintään 5 vuotta kehitystä jäljessä. Nyt siis haluaisin panostaa, ja ostaa kerralla kunnon koneen, ettei tarvitsisi enää miettiä, että voi kun olisi hyvä tietokone.

Mitä tulisi tehdä?

jussi_j
14.11.2011, 12:17
Tietokoneessa on 3,5 milliset mic ja headset ulostulot. Tavalliset kuulokkeet toimii hyvin, mutta koska käytössä on myös nokian jonkun puhelimen mukana tulleet kuulokkeet, joissa tämä 3,5 millin liitin sisältää liitoskohdan myös mirkofonille, niin haluaisin tätä käyttää tietokoneessani.

Onko olemassa adapteria, mikä muuttaisi 2kpl tietokoneen 3,5 mm liittimiä yhdeksi, niin että tuo nokialainen kuuloke toimisi läppärissä?

Lawless
14.11.2011, 12:44
Onko olemassa adapteria, mikä muuttaisi 2kpl tietokoneen 3,5 mm liittimiä yhdeksi, niin että tuo nokialainen kuuloke toimisi läppärissä?Kyllä on. Tässä linkki tuollaiseen (http://www.meelec.com/MEElectronics_Skype_Adapter_for_PC_p/adptr-skype-35-mee.htm). Tarvitset siis 1 x 3.5mm TRRS Female Jack -> 2 x 3.5mm TRS Male Plug -adapterin.

Hypodermic
14.11.2011, 13:31
Haluaisin kuitenkin kysyä - ja varmistaa, että onhan tässä Asuksen mallissa (K53SV) neliydinprosessori? Ajattelin nimittäin tilata koneen juuri tuolta Jimm'sistä.

Ihmetyttää nimittäin hieman se, että sama kone löytyy muilta sivustoilta, mutta erona on esim. se, että kiintolevyn tila vaihtelee 640GB:n ja 750GB:n välillä, vaikka kyseessä pitäisi olla ihan samanlaiset koneet. Onko noihin Jimmsin tietoihin siis luottaminen?

Noihin kysymyksiinhän löytyy oikeastaan vastaus suoraan Asuksen sivuilta ko. läppärimallin spekseistä (http://www.asus.fi/Notebooks/Versatile_Performance/K53SV/#specifications). K54SV:stä on siis erinäisiä versioita, joissa siis nimenomaan (ainakin) prosessorin ja kovalevyt mallit vaihtelevat. Tuossahan ei ole sinäänsä mitään erikoista, itsellänikin oli aiemmin Acer 5520G, jota löytyi (intterwebin mukaan) lukuisia eri kombinaatioita prosessorin, kovalevyn, muistin määrän ja näytöohjaimen osalta...

Esimerkiksi Jimssillä näkyy olevan ko. läppäristä paria eri mallia, joista K53SV-SX393V (http://www.jimms.fi/tuote/K53SV-SX393V):ssä on Core i5-2410M prossu ja 640GB kovo. K53SV-SX130V (http://www.jimms.fi/tuote/K53SV-SX130V):ssä puolestaan on Core i7-2630QM ja 750GB. Asuksen sivujen mukaan 640GB kovo on 5400rpm, kun taas tuo 750GB on 5400rpm tai 7200rpm?

Tarkkanahan noiden kanssa saa olla. Joku muu saa valaista enemmän esim. prossujen eroista, en ole itsekään noista nykyään niin hyvin kärryillä. Noissa näkyisi olevan glare-näyttö, itse olen tykästynyt Asuksen "bisnessmallin" mattanäyttöön. Makuasioitahan nuo toki on. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti itsekin Asusta - ainakin mieluummin kuin Aceria. :)

Jimssistä on itse tullut tilattua useampaan otteeseen ja voin kyllä ko. puljua suositella, ei ole ollut valittamista.

stairox
14.11.2011, 15:49
Kameran muistikortti on jumissa (Memorystick). Tietokone ilmoittaa että kortti on vioittunut ja ehdottaa alustusta.

Kun taas laitan kortin kameraan (Sony DSC-H10), niin se löytää valokuvia neljästä eri kansiosta 797/797, 323/323, 4/4, 4/4. Kun katson yksittäisiä kuvia, niin kamera näyttää vain kuvat kahdesta viimeisestä kansiosta (COPY103 ja COPY104) ja ne kuvat on tänään ja eilen otettuja.

Kun taas menen kansioselailun kautta, niin näen kaikki valokuvat.

Olisiko kenelläkään apua ongelmaan?

Edit: Tilanne ohi. ZAR-ohjelmalla sain tehtyä imagen kortista ja nyt kuvat on "turvassa" tietokoneella.

verikuut
15.11.2011, 09:34
Mitä tekee asghost.exe?

Samaa kyselen edelleen.

Tinke-80
15.11.2011, 10:41
Samaa kyselen edelleen.

Auttaisiko tämä?
AsGHost.exe error and Credential Manager - HP Support Forum (http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-systems-and/AsGHost-exe-error-and-Credential-Manager/td-p/21562)

"asghost.exe is a process belonging to Cognizance Identity and Access Management. Cognizance Identity and Access Management is a security solution designed on the concept of the unified user identity. This program is a non-essential process, but should not be terminated unless suspected to be causing problems."

verikuut
15.11.2011, 10:57
Auttaisiko tämä?

Riittävästi. Kiitän.

Timppa73
15.11.2011, 18:22
Tuhannen tulimmaista. BIOSin käynnistys kestää normaalisti pari sekuntia, kun se tällä käynnistyksellä kesti muutamia minuutteja. Boottasin kolmesti, ja ongelma oli edelleen olemassa. Muistin tarkistus kesti pari minuuttia, ja lisäksi jokaisen IDE/SATA-väylän tarkistus kesti puolisen minuuttia. Kun BIOSin latausvaiheesta päästiin ohi, käynnistyi Windows aivan normaalisti, ja kone tuntuu myös toimivan oikein hyvin.

Varsinainen kysymys lienee, että onko tästä vedettävissä johtopäätös, että kohta olisi aika hommata uusi emolevy (ja siinä sivussa prossu, muistit ja näytönohjain, sillä nämä ei taida kelvata enää nykykoneisiin), vai onko mahdollista, että joku oheislaite aiheuttaa moiset oireet? Emolevyn malli on Asrock AM2NF3-VSTA, jos siitä on mitään hyötyä diagnoosia ajatellen.
Ilmeisesti voipi olla, että bios on resetoitunut emolevyn pariston loputtua ja sopivasti tullut sähkökatkos -> vaihda emolevyn paristo. Nopein tapa tarkastaa tämä on katsoa biosista päivämäärä ja tehdä sen perusteella johtopäätökset. Vaihto on helppo, virtajohto irti, paina käynnistysnappulaa, avaa kotelo, emolevyn alareunassa pyöreän patterin CR numero ylös ja kauppaan etsimään vastaavaa mallia. Uuden pariston kanssa sitten pariston lukituksen avaamalla vanha pois, uusi tilalle, kotelo kiinni, virtajohto takaisin, kone käyntiin, biosista kellonaika ja muut säädöt kohdalleen, save and exit,y. Mikäli edelleen kestää käynnistys, kokeile vaihtaa biosista muistiasetukset automaatille (tai jos tiedät mitä niiden tulisi olla, niin alikellota), kovalevyjen smartdisk off-tilaan ja uusi käynnistystesti.

Timppa73
15.11.2011, 18:29
Läppärissä (Fujitsu-Siemens) temppuili wlan tänä aamuna. Käynnistin koneen uusiksi, käytin Telewellin modeemin kiinni ja käynnistin, mutta siitä ei ollut apua. Kännykällä kuitenkin pystyin selata wlanin kautta nettiä.

Läppärin ongelma oli seuraavanlainen:
Yritin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon, ja tuli virheilmoitus, ettei siihen voida muodostaa yhteyttä. Viantarkistus ilmoitti, että verkon suojausavain on väärä...
...En ehtinyt kokeilla, toimiiko netti jos yhdistää kaapelilla läppärin modeemiin.
Tee testi,tod näk toimii ja mene langattoman verkkokortin valmistajan sivuille päivittämään ajurisi (FS koneissa yleensä intelin kortti, IE:llä Laptop, Desktop, Server and Embedded Processor Technology - Intel (http://www.intel.com) ja sieltä valitse support, intel driver update utility, check your system for latest updates, hyväksy salli ja anna suorittaa, lataa ehdotetut päivitykset ja asenna ne, intel wlan puolelta asennan itse aina vain ajurin. En sitä intel wlan hallintaohjelmaa kun windowsin oma on tarpeeksi helppo käyttöinen).

Timppa73
15.11.2011, 18:37
Koitin selata sivuja ja heinäkuulle päästyäni luovutin.
...
Hinta, no saa maksaa luokkaa 400-550 €, koska tulee yrityksen piikkiin...
Tähän ei näköjään oltu vielä vastattu, meillä vedetään HewletinPerkeleillä laservärikuvat:
Heidän myyntituesta on sopivaa mallia aina osattu neuvoa, eli lainaus HP:n sivulta:"
010 217 2700 (pvm)
ma-pe 9.00-18.00
Puheluista veloitetaan
yritysnumeromaksun mukainen hinta"

Jälleenmyyjiä löytyy helposti, kun tarkka malli on tiedossa.

Nobody`s fool
17.11.2011, 13:36
Pystyykö suoralta kädeltä sanomaan missä on vika kun netti katkee melkein joka päivä ja aina lähes samaan kellonaikaan? Sitten, kun otan modeemista virrat pois ja laitan takasin niin taas toimii loppupäivän. Modeemi on A-Link ja netti Soneran kaksmeganen. Liekkö ongelma laitteissa, yhteydessä vai käyttäjässä? Mitään viruksia yms. ei oo ainakaan löytyny.

Timppa73
17.11.2011, 16:08
Pystyykö suoralta kädeltä sanomaan missä on vika kun netti katkee melkein joka päivä ja aina lähes samaan kellonaikaan? Sitten, kun otan modeemista virrat pois ja laitan takasin niin taas toimii loppupäivän. Modeemi on A-Link ja netti Soneran kaksmeganen. Liekkö ongelma laitteissa, yhteydessä vai käyttäjässä? Mitään viruksia yms. ei oo ainakaan löytyny.
Nettiyhteys taloyhtiön yhteinen, oma adsl vai kaapeli tiedolla ratkeaa pienen testin jälkeen: Kokeile toisella modeemilla ja jos sama vika niin omat laitteet pois suljettu.
Epäilisin puhelin-/kaapelikeskuksen automaattiresettiä tai taloyhtiössä jakokytkimenvikaa joka jumiuduttuaan osaa boottauttaa itsensä korjaten jumiutumisen = Soneran vastuulla alussa mainituissa nettimuodoissa kahdessa ensimmäisessä, kolmannessa paikallisen kaapeliyhtiön vastuulla. Sitten vain vikailmoitusta Soneralle jonottamaan...

Pezel
20.11.2011, 20:20
Osaisiko joku sanoa mistä johtuu, että tietokone oli yön aikana saanut itsensä niin jumiin, että käyttäminen ei onnistu? Uudelleen käynnistänyt monta kertaa, mutta silti pelkän työpödän lataaminen kestää yli tunnin, ohjemien avaamisesta puhumattakaan.

Virustarkastuksen ajoin vikatilassa ja sieltä ei ainakaan syytä asialle löytynyt, eli onko mitään muuta ratkaisua kuin kokeilla formatointia?

anzie
20.11.2011, 20:51
Virustarkastuksen ajoin vikatilassa ja sieltä ei ainakaan syytä asialle löytynyt, eli onko mitään muuta ratkaisua kuin kokeilla formatointia?
Mikä käyttis?
Kokeile jos pystyt palauttamaan aiempaan ajankohtaan.
Windows Seiskassa Ohjauspaneeli -> Palauttaminen.

Timppa73
20.11.2011, 22:00
Virustarkastuksen ajoin vikatilassa ja sieltä ei ainakaan syytä asialle löytynyt, eli onko mitään muuta ratkaisua kuin kokeilla formatointia?Jos palautus ei auta -> Katso löytyykö biosista kovalevyn health check tai jotain muuta scannia, monesti tuommoinen outo hyytyminen voi olla myös vihje kovalevy viasta.

jussi_j
24.11.2011, 08:05
Firefox 9.0 käytössä. Nyt se on alkanut toimimaan ikävästi. Kun avaan Firefoxin niin se avaa automaattisesti edellisen session auki jääneet sivut. Kun siis suljen selaimen ja siinä on pari tabia auki, niin ensi kerralla ne on taas auki. Tässä on merkittävä riski jäädä kiinni tubessa käynneistä.

Millä saan firefoxin avaamaan oletuksena vain tuon määritellyn aloitussivun?

Hanhi
24.11.2011, 08:10
Millä saan firefoxin avaamaan oletuksena vain tuon määritellyn aloitussivun?

Työkalut -> Asetukset -> Yleiset -> Käynnistys, kun Firefox käynnistetään. Ja sieltä vaikka ylin vaihtoehto, aloitussivu.

jussi_j
24.11.2011, 08:39
Työkalut -> Asetukset -> Yleiset -> Käynnistys, kun Firefox käynnistetään. Ja sieltä vaikka ylin vaihtoehto, aloitussivu.

Kiitos. Arvelinkin, että se pitäisi löytyä helposti, mutta ei osunut silmään, ehkä siksi että se oli ensimmäinen asetus koko systeemissä.

SamSpade
24.11.2011, 11:56
PS3, wlan ja kannetattava tietokone ja sille asennettu PS3 media server leffojen streamaukseen...
Pleikka on kytketty telkkariin HDMI-piuhalla, pleikka ja läppäri keskustelevat langattomasti. Ongelma: Mistä tiedän että koneet ovat yhdessä sisäverkona kautta, eikä internetin. Tiedonsiirron hitaus koneiden välillä, noin 3Mb/s voisi viitata internetin kautta tapauhtuvaan. Modeemi/reititin on siltaavassa tilassa.
Tai osaako joku linkittää missä olisi hyvät ohjeet. Olen koittanut googlata mutta ei ole osunut silmiin ohjetta.

jussi_j
25.11.2011, 15:54
... Mistä tiedän että koneet ovat yhdessä sisäverkona kautta, eikä internetin....

Periaatteessa et mistään, sillä koko internetin ajatus on se, että datapaketit löytävät perille keinolla tai toisella.

Käytännössä ihan helposti, vaikkapa (jos sinulla on windows) kirjoittamalla komentoriville: tracert [PS:n nimi tai IP osoite] niin näet kuinka monen koneen kautta toi datapaketti kulkee pleikalle.

Ymmärsin, että sinulla on julkiset IP osoitteet koneissa (mikä on sinänsä typerää ja riskialtista) niin mahdollinen vikatilanne korjataan sanomalla WLAN tukiaseman asetuksissa, että "tämän niminen kone löytyy tästä portista, eli wlanista", ettei purkki heittele paketteja internettiin. En nyt kyllä keksi tilannetta miten toi olisi edes mahdollista, jos tukiasemasi ei osaisi reitittää oikein PS:lle, niin sama se on tuleeko se datapaketti internetistä tai kodin sisältä. Jos sisäverkon koneilla on omat ip:t 192.168.. tai 10.10 ... niin ei tuo kuvailemasi ole edes mahdollista.

SamSpade
25.11.2011, 19:57
Periaatteessa et mistään, sillä koko internetin ajatus on se, että datapaketit löytävät perille keinolla tai toisella.

Käytännössä ihan helposti, vaikkapa (jos sinulla on windows) kirjoittamalla komentoriville: tracert [PS:n nimi tai IP osoite] niin näet kuinka monen koneen kautta toi datapaketti kulkee pleikalle.

Ymmärsin, että sinulla on julkiset IP osoitteet koneissa (mikä on sinänsä typerää ja riskialtista) niin mahdollinen vikatilanne korjataan sanomalla WLAN tukiaseman asetuksissa, että "tämän niminen kone löytyy tästä portista, eli wlanista", ettei purkki heittele paketteja internettiin. En nyt kyllä keksi tilannetta miten toi olisi edes mahdollista, jos tukiasemasi ei osaisi reitittää oikein PS:lle, niin sama se on tuleeko se datapaketti internetistä tai kodin sisältä. Jos sisäverkon koneilla on omat ip:t 192.168.. tai 10.10 ... niin ei tuo kuvailemasi ole edes mahdollista.
Koneilla ei ole julkisia ip-osoitteita, sisäverkossa niillä on omat. Lähinnä se ero että netin nopeus on 8 ja sisäverkon 100, eli streamauksen nopeus. Eli jos ei ole julkisia ip:tä niin data ei voi kiertää netin kautta?
Pitää syventyä taas, siitä on 20 vuotta kun olen lan verkkojen parissa puuhastellut.

Kipa84
25.11.2011, 21:36
Neuvokaa tyhmää. Onko jotain pikku softaa / muuta tapaa laittaa kone logittamaan nettiyhteyden katkeamista? Eli jos pidän konetta auki vaikka 15 tuntia vrokaudessa niin siitä muodostuisi logi monestiko nettiyhteys pätkäisi ja ainakin kellonaika.

Girardi #5
26.11.2011, 11:39
HijackThis (http://www.download.fi/tietoturva/haittaohjelmien_poisto/hijackthis.cfm) on ainakin monipuolinen ja ilmainen lokittaja. Näet myös tietokoneesi lokit Wintoosan omalla Event Viewer ohjelmalla: Hiiren oikealla Computer -kuvakkeen päällä -> Manage -> Event Viewer -> Windows Logs. Näin siis Win7 ympäristössä.

jussi_j
26.11.2011, 14:30
Koneilla ei ole julkisia ip-osoitteita, sisäverkossa niillä on omat. Lähinnä se ero että netin nopeus on 8 ja sisäverkon 100, eli streamauksen nopeus. Eli jos ei ole julkisia ip:tä niin data ei voi kiertää netin kautta?
Pitää syventyä taas, siitä on 20 vuotta kun olen lan verkkojen parissa puuhastellut.

Tarkemmin ajateltuna se ei voi mennä ulkoverkon kautta vaikka olisi julkisetkin. Koska verkossasi on yksi piste minkä kautta kaikki ulkoliikenne menee, niin jos tässä pisteessä on datapaketti menossa jonnekin, vaikka telkkarille, niin joko se piste osaa reitittää sen paketin tai sitten ei ja se on ihan sama tuleeko datapaketti mistä. Eli jos data kulkee, niin se ei mene netin kautta. Toisaalta, sisäverkossa noiden pitäisi nähdä toisensa suoraan, joten komennolla "arp -a" näet, tuntevatko koneet toistensa mac osoitteet. tracert komento kertoo totuuden.

Haastattelija
28.11.2011, 16:19
Nostalgisissa tunnelmissa latasin pelin netistä ja installoin sen. Pelikokemus jäi kuitenkin odotettua lyhyemmäksi kun "Ongelma keskeytti ohjelman virheettömän toiminnon ja Windows sulkee sen jaadajaadajaada", kun käynnistin pelin.

Mikä siis neuvoksi tässä kinkkisessä tilanteessa? Tietokoneista en ymmärrä juuri mitään, joten jos jollain tulee vinkkejä mieleen, selkokielellä kiitos.

Partnership
28.11.2011, 16:42
Oisko ketään nettiyhteys experttiä jolle voisin laittaa kysymyksen nimenomaan nettiyhteyksistä yksityisviestillä?

Privana siksi että en jaksa kirjoittaa ja selittää monimutkasta kysymystä asiallisesti tähän ketjuun, ja siksi että saisin kysymyksen oikein selitettynä minun täytyy mainita henkilökohtaisia asioita.

Delter
28.11.2011, 17:24
Läppäristä on tuo "kuulokereikä" eli sivussa oleva vihreä kuulokkeiden ulostulo on rikki. Sanokaa nyt ensiksi parempi sana kuvaamaan tuota osaa koneesta?? Joka tapauksessa, kuulokkeiden jakki heiluu sisällä ja ääni katkeilee tai katoaa kokonaan tämän vuoksi.

Mitenköhän isotöinen tuollaisen vaihtaminen on, kun kyseessä on siis kannettava? Pohjan joutuu näemmä irrottamaan kokonaan, mutta onko vaihto fyysisiltä ominaisuuksiltaan kuinka vaativaa ja toisaalta miten kone reagoisi uuteen komponenttiin?

Onko mitään keinoa saada tätä oikaistua jollain, sillä nyt kuulokkeilla ei tuon viallisen reiän takia voi kuunnella ollenkaan? Usbin kautta, kenties?

Hypodermic
28.11.2011, 17:27
Onko mitään keinoa saada tätä oikaistua jollain, sillä nyt kuulokkeilla ei tuon viallisen reiän takia voi kuunnella ollenkaan? Usbin kautta, kenties?

USB-äänikortti on tosiaan yksi vaihtoehto. Itsekin sellaista käyttelin jonkun aikaa (pöytäkoneessa), kun oli emon äänilähdöt p******. Verkkokauppa.comissa taitaa halvin maksaa ~kympin, esim. dealextreme.comista saa varmaan parilla eurollakin. Tietty äänenlaatu ym voi olla sitten asia erikseen. Mutta kyllä tollanen joka tapauksessa ainakin toimii.

jussi_j
28.11.2011, 20:07
Oisko ketään nettiyhteys experttiä jolle voisin laittaa kysymyksen nimenomaan nettiyhteyksistä yksityisviestillä?
...

Minultahan voi aina kysyä, vaikka en ymmärrä mitä henkilökohtaisempaa noloutta voit enää paljastaa kun suosikkijoukkueesikin olet paljastanut.

Ziggy
28.11.2011, 23:40
USB-äänikortti on tosiaan yksi vaihtoehto. Itsekin sellaista käyttelin jonkun aikaa (pöytäkoneessa), kun oli emon äänilähdöt p******.
Voisiko USB-kuulokkeet olla tuossa vaiheessa helpompi ratkaisu? Niitäkin löytyy joka hintaluokasta..

Lexaa
29.11.2011, 01:54
En tiedä kuuluuko tämä täysin tähän ketjuun, mutta kysytään nyt kuitenkin akuttiin pulaan apua. Eli jouduin formatoimaan kovalevyn ja minulta meni siis kaikki musiikit yms. Niin miten saisin siirrettyä iPodilla olevat kappaleet uudestaan iTunesiin, vai joudunko tosiaan tyhjentämään koko iPodin ja hankkimaan 2000 kappaletta jotain reittiä uusiksi? Tämä vituttaisi suunnattomasti.. joten toivottavasti saisin jotenkin tehtyä operaation niin että saisin pidettyä vanhat kappaleet iPodilla ja lisättyä myös uusia.

roottori
29.11.2011, 08:58
Niin miten saisin siirrettyä iPodilla olevat kappaleet uudestaan iTunesiin, vai joudunko tosiaan tyhjentämään koko iPodin ja hankkimaan 2000 kappaletta jotain reittiä uusiksi?Itse käytin kaupallista iRepo (http://purpleghost.com/irepo.php) ohjelmaa siirtäessäni vanhasta iPodista musiikit talteen. Varmasti löytyy ilmaisia ohjelmia, jotka ajavat saman asian.

Lexaa
30.11.2011, 20:17
Itse käytin kaupallista iRepo (http://purpleghost.com/irepo.php) ohjelmaa siirtäessäni vanhasta iPodista musiikit talteen. Varmasti löytyy ilmaisia ohjelmia, jotka ajavat saman asian.
Osaisitko nopeasti jeesata kuinka tuo musiikin siirto tapahtuu tuolla ohjelmalla? Niin että saan vanhat musiikkini säilytettyä iPodissa ja lisättyä vielä uusiakin kappaleita.

Elikkä tosiaan iPodilla on kappaleet ja iTunesin kirjasto näyttää tyhjyyttään, eli jotenkin pitäisi pystyä kikkailemaan tässä.

roottori
01.12.2011, 12:45
Elikkä tosiaan iPodilla on kappaleet ja iTunesin kirjasto näyttää tyhjyyttään, eli jotenkin pitäisi pystyä kikkailemaan tässä.
Käynnistät iRepo-ohjelman ja kytket iPodin tietokoneeseen kiinni. Jos iTunes käynnistyy samalla, niin suljet sen. Tuo ohjelma näyttää kaikki kappaleet/soittolistat yms mitä iPodista löytyy. Valitse kaikki ja siirrä ne iTunesin kirjastoon.

IJR79
01.12.2011, 16:47
En tiedä kuuluuko tämä täysin tähän ketjuun, mutta kysytään nyt kuitenkin akuttiin pulaan apua. Eli jouduin formatoimaan kovalevyn ja minulta meni siis kaikki musiikit yms. Niin miten saisin siirrettyä iPodilla olevat kappaleet uudestaan iTunesiin, vai joudunko tosiaan tyhjentämään koko iPodin ja hankkimaan 2000 kappaletta jotain reittiä uusiksi? Tämä vituttaisi suunnattomasti.. joten toivottavasti saisin jotenkin tehtyä operaation niin että saisin pidettyä vanhat kappaleet iPodilla ja lisättyä myös uusia.

iTunes on tosiaan sieltä ja syvältä. iTunesin yhtenä ideanahan on se, että iPodin välityksellä ei voi siirtää musiikkeja useammille koneille. Jos liität iPodin vieraalle koneelle, jolta ei löydy samoja biisejä, synkkaus hujauttaa nämä vieraan iTunesin kipaleet iPodille ja tuhoaa samalla kaikki omat biisit. Hienoin tilanne on se, että menet synkronoimaan soittimesi iTunesissa, jossa ei ole kappaleen kappaletta. Näin sinulla onkin yhtäkkiä täysin tyhjä iPod käsissäsi. :)

Itse käytän ilmaista Sharepodia (http://www.getsharepod.com/)*. Sharepod asennetaan siis iPodille (liitä iPod koneeseen ulkoisena levynä ja vie Sharepod laitteeseen). Kun tämä sovellus on viety iPodiin, sitä suoritetaan kuten mitä tahansa sovellusta iPodin kautta (ts. iPod ulkoiseksi levyksi ja tuplaklikkaus Sharepodille).

Sharepodin avulla voit ladata iPodin sisällön koneelle kuin koneelle ja sinulla kulkee aina tarkoitukseen soveltuva softa mukana laitteella. Samalla softalla voit toki myös viedä uutta sisältöä soittimeen.

* linkki vie siis ilmaisen Sharepodin sivuille.

Worrell
03.12.2011, 16:14
Osaisiko joku Operaa käyttävä palstaveli/-sisar neuvoa, että mitä konffitiedostoa mun pitää muokata, että saan linkit takaisin mustiksi? Googlettelin erilaisia ohjeita tähän, mutta en löytänyt mitään tarpeeksi tyydyttävää tulosta.

Operasta pystyy suoraan muuttamaan taustavärin ja joitain linkkien värejä, mutta ei ne ainakaan jatkoajan palstan linkkejä takaisin mustaksi muuttaneet, kun yritin värejä vaihdella. Käytössäni on siis Operan versio 11.52. Jelppiä kiitos!

Laakamato
04.12.2011, 08:53
Asensin Win seiskan. Nyt puuttuu skandinaaviset merkit ja esim. kenoviivaan sijasta tulee &. Miten palautan normaalit asetukset

Jomppa
04.12.2011, 09:55
Asensin Win seiskan. Nyt puuttuu skandinaaviset merkit ja esim. kenoviivaan sijasta tulee &. Miten palautan normaalit asetukset

Vaikka en ole lähellekään mikään tietokone-expertti, niin olettaen, että on suomenkielinen Win7 käytössä: Ohjauspaneeli\Aika-, kieli- ja alueasetukset ja sieltä suomi käyttöön.

Laakamato
04.12.2011, 10:31
Vaikka en ole lähellekään mikään tietokone-expertti, niin olettaen, että on suomenkielinen Win7 käytössä: Ohjauspaneeli\Aika-, kieli- ja alueasetukset ja sieltä suomi käyttöön.

Kiitos!

Zago
05.12.2011, 12:34
Löytyykö palstalta Adobe InDesign-taitajia? Taitan tuollaista A0-kokoista posteria ja pitäisi saada dokumenttiin A3- kokoiset apuviivat. Eli siis 8 A3-kokoista laatikkoa A0:n sisään. Selailin noita valikoita, mutta sieltä ei tuntunut mitään löytyvän. Osaisiko joku auttaa hädässä?

Wolves
05.12.2011, 12:44
Löytyykö palstalta Adobe InDesign-taitajia? Taitan tuollaista A0-kokoista posteria ja pitäisi saada dokumenttiin A3- kokoiset apuviivat. Eli siis 8 A3-kokoista laatikkoa A0:n sisään. Selailin noita valikoita, mutta sieltä ei tuntunut mitään löytyvän. Osaisiko joku auttaa hädässä?

Pienempiä kokoja olen itse taittanut (A3 ja A4) ja tuolloin käytin tekstilaatikkoja rajaamaan (Sivun reunoja etc.) omia alueitaan. Itsekkään en ole täysin varma, löytyykö moista toimintoa ohjelmasta, joten oma vinkkini on käyttää hieman matematiikkaa (Tai sitten esim kopioida nuo A3 kokoisen laatikon lukemat alhaalta) ja tehdä yksi oikean kokoinen tekstilaatikko ja kopioida se seitsemään kertaan.

Ehkä huonoin mahdollinen vinkki, mutta vinkki kuitenkin. (Ja vinkkinä A3 on leveydeltään 70p1,89 ja korkeudeltaan 99p2,551, näin ainakin vanhassa CS3:ssa)

Nume
05.12.2011, 13:37
Miten saan LibreOfficessa riviväliksi 1,15? Oletuksena on vaan 1 ja 1,5. Tai paljonko tuo on sentteinä tuo 1,15?

Zago
05.12.2011, 13:49
Pienempiä kokoja olen itse taittanut (A3 ja A4) ja tuolloin käytin tekstilaatikkoja rajaamaan (Sivun reunoja etc.) omia alueitaan. Itsekkään en ole täysin varma, löytyykö moista toimintoa ohjelmasta, joten oma vinkkini on käyttää hieman matematiikkaa (Tai sitten esim kopioida nuo A3 kokoisen laatikon lukemat alhaalta) ja tehdä yksi oikean kokoinen tekstilaatikko ja kopioida se seitsemään kertaan.

Ehkä huonoin mahdollinen vinkki, mutta vinkki kuitenkin. (Ja vinkkinä A3 on leveydeltään 70p1,89 ja korkeudeltaan 99p2,551, näin ainakin vanhassa CS3:ssa)

Kiitos! Sain ratkaistua ongelman noilla vinkeillä. Nyt tuli eteen toinen pulma. InDesignillä taitettu A0-kokoinen posteri pitäisi nyt saada tulostettua 8 A3-kokoiselle arkille, koska tarjolla ei ole kovin suurta tulostinta. Olisihan tämän ehkä helpomminkin voinut toteuttaa, mutta tilanne on nyt tämä. Exporttasin tuon posterin PDF:ksi ja nyt pitäisi saada tulostettua esim. Acrobat Readerillä tai muulla PDF-ohjelmalla. Luulisi olevan helposti ratkaistavissa, muuta omaan silmään ei osunut tälläistä asetusta Acrobat Readeristä.

Wolves
05.12.2011, 14:16
Kiitos! Sain ratkaistua ongelman noilla vinkeillä. Nyt tuli eteen toinen pulma. InDesignillä taitettu A0-kokoinen posteri pitäisi nyt saada tulostettua 8 A3-kokoiselle arkille, koska tarjolla ei ole kovin suurta tulostinta. Olisihan tämän ehkä helpomminkin voinut toteuttaa, mutta tilanne on nyt tämä. Exporttasin tuon posterin PDF:ksi ja nyt pitäisi saada tulostettua esim. Acrobat Readerillä tai muulla PDF-ohjelmalla. Luulisi olevan helposti ratkaistavissa, muuta omaan silmään ei osunut tälläistä asetusta Acrobat Readeristä.

Eikös tuo onnistu kun tulostettava paperi on A3 kokoa ja tiedosto on A0 kokoa, niin tulostimen asetuksista vain asettaa tulostettavaksi paperiksi A3 ja A0 kokoinen tiedosto tulee ulos kahdeksana A3:na. Jotain muutakin tulostimen asetusta tarttee tässä tapauksessa rukata, kun saisi päähäni mitä.

Sitä en osaa sanoa tuleeko A3:iin valkoista borderia, joka hieman pilaa tätä ajatusta. Meinaan jos esim. A0 kokoinen posteri pitäisi saada seinälle, niin jokaisessa paperissa on jonkunsorttinen valkoinen reunus. Todennäköisesti senkin saa tulostimen tai Indesignin asetuksista poistettua.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna ;)

Kipa84
06.12.2011, 02:03
En yksinkertaisesti keksi, että onko tämä mitenkään mahdollista eikä Microsoftin sivujenkaan ohjeet ole avuksi. Eli, minulla on Word 2010 tiedosto, jossa sivuilla 1-3 ei ole näkyvissä sivunumeroita. Neljänneltä sivulta alkaen numerointi näkyy ja alkaa luonnollisesti numerosta neljä. Nyt haluan lisätä kaksi uutta tyhjää sivua dokumenttiin väliin siten, että sen jälkeen sivut 1-5 eivät ole numeroituja, vaan nykyinen sivunumero neljä hyppää sivunumeroksi kuusi. Olen kokeillut kaikkea mahdollista ja sivunumeroiden poistoa kokonaan dokumentista ja uudelleenlisäystä mutta mä en vaan osaa. Vaikka teen mitä, niin aina niille kahdelle uudelle sivulle tulee myös sivunumerot tai sitten sivunumerot häviävät koko dokumentista.

Sekavaa sepustusta, toivottavasti joku saa selvää ja jopa tietää miten ongelmasta pääsee eroon...

Jeesus
06.12.2011, 03:50
En yksinkertaisesti keksi, että onko tämä mitenkään mahdollista eikä Microsoftin sivujenkaan ohjeet ole avuksi. Eli, minulla on Word 2010 tiedosto, jossa sivuilla 1-3 ei ole näkyvissä sivunumeroita. Neljänneltä sivulta alkaen numerointi näkyy ja alkaa luonnollisesti numerosta neljä. Nyt haluan lisätä kaksi uutta tyhjää sivua dokumenttiin väliin siten, että sen jälkeen sivut 1-5 eivät ole numeroituja, vaan nykyinen sivunumero neljä hyppää sivunumeroksi kuusi. Olen kokeillut kaikkea mahdollista ja sivunumeroiden poistoa kokonaan dokumentista ja uudelleenlisäystä mutta mä en vaan osaa. Vaikka teen mitä, niin aina niille kahdelle uudelle sivulle tulee myös sivunumerot tai sitten sivunumerot häviävät koko dokumentista.

Sekavaa sepustusta, toivottavasti joku saa selvää ja jopa tietää miten ongelmasta pääsee eroon...

Minulla on käytössä Word 2007, mutta toivottavasti näitä ohjeita voi soveltaa myös 2010-versioon. Sinun pitää asettaa "section break" kohtaan, josta haluat sivunumeroinnin alkavan. Tässä (http://office.microsoft.com/en-au/word-help/insert-a-section-break-HA010368780.aspx?CTT=5&origin=HA010031073) Microsoftin ohjeessa kerrotaan lisää asiasta. Jos ymmärsin ongelmasi oikein, ratkaisu lienee, että poistat nykyisen sivunumeroinnin, asetat section breakin sivulle 6, ja luot siihen jälkimmäiseen osioon sivunumeroinnin, joka alkaa numerosta 6.

Kipa84
06.12.2011, 11:58
Minulla on käytössä Word 2007, mutta toivottavasti näitä ohjeita voi soveltaa myös 2010-versioon. Sinun pitää asettaa "section break" kohtaan, josta haluat sivunumeroinnin alkavan. Tässä (http://office.microsoft.com/en-au/word-help/insert-a-section-break-HA010368780.aspx?CTT=5&origin=HA010031073) Microsoftin ohjeessa kerrotaan lisää asiasta. Jos ymmärsin ongelmasi oikein, ratkaisu lienee, että poistat nykyisen sivunumeroinnin, asetat section breakin sivulle 6, ja luot siihen jälkimmäiseen osioon sivunumeroinnin, joka alkaa numerosta 6.

Erittäin suuret kiitokset! Käytännössä tuota samaa ohjetta tavasin jo aiemmin MS:n sivuilta tuolle 2010-versiolle ja suomenkielisenä, mutta jotenkin vasta tuon linkittämäsi ohjeen myötä koin ahaa-elämyksen ja sain asian kuntoon. Kiitos!

Silkkeri
06.12.2011, 15:18
No niin, elikkäs näytönohjaimesta hajosi tuuletin tuossa kesällä ja siitä lähtien olen vedellyt ihan omilla jäähdytyskonsteilla, eli koppa kyljestä auki ja pöytätuuletin täysillä surraamaan kopan sisään aina koneen ollessa päällä. Lämpötilat ovat ihan suht OK pysyneet aisoissa, mutta melutaso on vähän turhan kova ymmärrettävistä syistä. Tarkoitus oli vain hommata uusi tuuletin tuohon, mutta näyttis alkaa olla sen verran vanha jo muutenkin että kelasin ostaa uuden. Nyt kaipaankin tietokoneista enemmän tietäviltä neuvoja, itse kun olen aika käsi näissä.

Uuden näytönohjaimen ei missään nimessä tarvitse olla mitään uusinta uutta, ei todellakaan. Aion koota vuoden-parin sisään kokonaan uuden koneen, joten nyt tuleva näytönohjain tulisi eräänlaiseksi "välimalliksi" jotta voisin pelailla edes jotain siihen asti. Ehdotuksia otetaan siis vastaan sopivasta näytönohjainmallista, näitä on niin pirusti etten tosiaan osaa päätellä mikä sopisi. Koneen speksit ovat:

Prossu: AMD Phenom 8650 kolmiydinprosessori (2,3gHz)
Emolevy: Pegatron Corporation Violet
Muisti: 8GB DIMM DDR2
Kovalevy 916GT
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GT 130

-Onko se näyttis ohjeiden kanssa ihan suht helppo vaihtaa itse, vai kannattaisiko pyytää joku asiantuntevampi kaveri kaljapalkalla hoitamaan homma?
-Onko kaikissa näytönohjaimissa itsessään jäähdytys vai voiko sen joutua hommaamaan erikseen?
-Hintahaarukka voi olla mitä tahansa 150-200e asti, mielellään toki halvempikin.

Kiitos jo etukäteen!

kamik
06.12.2011, 15:34
Mitäs tehdä mokkulalle, joka on alkanut katkomaan yhteyttä? Mokkula on Huawei E1820 ja iältään noin puolitoista vuotta. Katkoo yhteyttä ja yhdistää uudelleen automaattisesti heti perään. Toisinaan toistaa tempun kymmenen kertaa peräkkäin, toisinaan ei lainkaan. Yhteys on päällä katkomisen välillä noin viisi-kymmenen minuuttia kerrallaan. Voiko päivittää jotenkin vai pitääkö hommata uusi? Saunalahden kytky, voisiko saada uuden tilalle sitä kautta?

Kipa84
06.12.2011, 15:49
Mitäs tehdä mokkulalle, joka on alkanut katkomaan yhteyttä? Mokkula on Huawei E1820 ja iältään noin puolitoista vuotta. Katkoo yhteyttä ja yhdistää uudelleen automaattisesti heti perään. Toisinaan toistaa tempun kymmenen kertaa peräkkäin, toisinaan ei lainkaan. Yhteys on päällä katkomisen välillä noin viisi-kymmenen minuuttia kerrallaan. Voiko päivittää jotenkin vai pitääkö hommata uusi? Saunalahden kytky, voisiko saada uuden tilalle sitä kautta?

Vika voi toki olla fyysisesti tikussakin, mutta ensimmäisenä kannattanee selvittää onko alueella mobiiliverkossa vikaa/katvetta. Ja kyllä, katvealue voi tulla vaikka aiemmin olisikin toiminut hyvin. Lähtisin ensimmäisenä tekemään vikailmoituksen Saunalahdelle tällä lomakkeella (http://www.elisa.fi/saunalahti/toimintahairio/hd-lomake.php?id=80&skipdialog=1) ja etenemään sieltä tulevien ohjeiden mukaan.

kamik
06.12.2011, 18:44
Vika voi toki olla fyysisesti tikussakin, mutta ensimmäisenä kannattanee selvittää onko alueella mobiiliverkossa vikaa/katvetta. Ja kyllä, katvealue voi tulla vaikka aiemmin olisikin toiminut hyvin. Lähtisin ensimmäisenä tekemään vikailmoituksen Saunalahdelle tällä lomakkeella (http://www.elisa.fi/saunalahti/toimintahairio/hd-lomake.php?id=80&skipdialog=1) ja etenemään sieltä tulevien ohjeiden mukaan.

Katvealueesta ei ole kyse, sillä tukiasema on vain puolentoista kilometrin päässä. Yhteysohjelman mukaan signaali on paras mahdollinen. Ohjelmisto tosin saattaa olla vanha, tiedä sitten onko sillä vaikutusta asiaan. Täytin tuon lomakkeen (kiitos linkistä) ja jään odottelemaan yhteydenottoa.

tiuke
06.12.2011, 18:54
Olen tässä alkanut haaveilla langattomasta verkosta kotona, kun on tuo Samsungin tablettikin. Samsungille on kyllä mobiililaajakaista, mutta välillä se tuntuu turhan hitaalta. Ei nyt kauan tarvitse odotella, mutta joskus olisi mukava, kun netin selaaminen sillä onnistuisi sulavasti. Ensinnäkin, miten sulavasti tabletilla voi käyttää nettiä Wlanin kautta? Onko se sama tai lähes sama kuin pc:lläkin? Tarkoitan netin nopeutta ja sulavuutta, en käytettävyyttä.

Minulla on ADSL-yhteys ja tuollainen Elisan päätelaite, jossa on maininta WiFistä. En ole tuohon Wlanin pystyyn pistämiseen perehtynyt ollenkaan. Kysymys siis kuuluu, että voisiko joku asian tunteva vastata lyhysti ja selkeästi, mitä kaikkea se Wlanin pystytys vaatii? Laite on valmiina, mutta ohjelmistoja, asetuksia jne.

Corkscrew
06.12.2011, 19:01
Joskus tulee käytettyä kotona Nokian puhelinta wlanin kautta ja nettiselailu toimii ihan moitteitta joten varmaan onnistuu tabletilla vähintään yhtä hyvin (vaikkei mulla tableteista ole käyttökokemuksia), eikä tosiaan vaadi mitään ihme kikkailua. Todennäköisesti ei tarvitse kuin etsiä siitä Samsungin tabletista langattoman verkon asetukset esille ja katsoa sitten ne sieltä Elisan ADSL-boksista, eli SSID ja langattoman verkon salausavain tarvitaan. Mutta siis ohjekirjat esille niin ei pitäisi olla vaikea operaatio.

tiuke
06.12.2011, 20:07
Kiitokset vaan Mazzalle. Huhhuh. Lisää mille naurat nyt -ketjussa (http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3906960&postcount=24247).

kananlento
06.12.2011, 20:58
Kiitokset vaan Mazzalle. Huhhuh. Lisää mille naurat nyt -ketjussa (http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3906960&postcount=24247).

Tulipahan sellainen mieleen, että jos olet itse sitä käyttänyt vahingossa, niin mahtaako naapuritkin käyttää? Jos siis et ole joutunut mitään salasanoja laittamaan langattomaan sitä käyttääksesi.

Noihin salasanattomiin verkkoihin silloin tällöin törmää.

tiuke
06.12.2011, 21:03
Tulipahan sellainen mieleen, että jos olet itse sitä käyttänyt vahingossa, niin mahtaako naapuritkin käyttää? Jos siis et ole joutunut mitään salasanoja laittamaan langattomaan sitä käyttääksesi.

Noihin salasanattomiin verkkoihin silloin tällöin törmää.

Kyllä se nyt ainakin vaatii tuota esijaettua avainta. Tuolta löytyy pari muutakin samannimistä verkkoa vain parin numeron erotuksella, joten voi olla, että olen kännykällä käyttänyt jotain niistä.

Jeesus
09.12.2011, 00:38
Ilmeisesti voipi olla, että bios on resetoitunut emolevyn pariston loputtua ja sopivasti tullut sähkökatkos -> vaihda emolevyn paristo...

Kiitos vastauksestasi. En tätä ehtinyt siihen hätään huomioida, kun sen illan jälkeen kone toimi taas moitteettomasti tähän päivään saakka. Tuossa viisi minuuttia sitten taisi kone kuitenkin lausua viimeiset sanansa, kun sammui kesken kaiken eikä enää hievahdakaan virtanapista. Virtalähde kuitenkin toimii ainakin jotenkin, koska virta tulee usb-portin läpi (puhelin on latautumassa), ja on aika vasta vaihdettu, joten en ensimmäisenä epäilisi sitä. Siunausta siis emolevylle, olit kiva.

Aiemmin tänä iltana kehuskelin kaverille, että pääsin muutama kuukausi sitten töihin reilun vuoden työttömyyden jälkeen, ja nyt, peruspäivärahaan tottuneena, jää tilillekin jotain vielä pakollisten menojen jälkeenkin. Leuhkasti vielä kysyin, että mihinköhän nämä ylimääräiset nyt laittaisi. Ylpeys kävi edellä, ja sen jälkeen kone lankesi.

Edit. Ehkäpä kokeilenkin vielä sitä pariston vaihtoa. Tänä aamuna hurahti taas käyntiin ihan normaalisti.

Girardi #5
09.12.2011, 12:02
Jeesus, auts. Voi tuossa koneessa olla muutakin vikaa kuin se emolevy. Kannattaa avata koneen koppa ja tarkistaa mm. prossun coolerin kiinnitys, onko muistikammat kunnolla kiinni, virtajohdot ja onko emolla joku konkka pamahtanut, pitäisi näkyä mustana? Pyöriikö tuulettimet edes? Jos vain jaksat niin parempi olisi vielä irroittaa kaikki osat ja kasata kone vielä uudelleen komponentti kerrallaan jolloin huomaat sen rikkinäisen osan.

Jeesus
09.12.2011, 13:36
Jeesus, auts. Voi tuossa koneessa olla muutakin vikaa kuin se emolevy. Kannattaa avata koneen koppa ja tarkistaa mm. prossun coolerin kiinnitys, onko muistikammat kunnolla kiinni, virtajohdot ja onko emolla joku konkka pamahtanut, pitäisi näkyä mustana? Pyöriikö tuulettimet edes? Jos vain jaksat niin parempi olisi vielä irroittaa kaikki osat ja kasata kone vielä uudelleen komponentti kerrallaan jolloin huomaat sen rikkinäisen osan.

Pitää käydä illalla tuo kone läpi. Onhan tuo kyllä aikansa elänyt paketti, eli ei se eilisestä vitutuksesta yli päästyäni tunnu enää niin pahalta, vaikka pitäisi hommata kokonaan uusi kone. Näytönohjain oli uudenkarhea vuonna 2003! Kaikki muut komponentit on tainneet ympäriltä jo vaihtua.

Tuusa
09.12.2011, 13:45
Corel Paintshop pro x4 ruvennu tökkimään tallennusvaiheessa. Kun tallentaa kuvan, kestää tolkuttoman kauan ennenkuin voi mitään tehdä corelissa (ei voi edes sulkea sitä). Missä vika? Versio on ihan uusi ja kaupasta ostettu.