PDA

View Full Version : Löytyykö tietokone-experttejä?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 [35] 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63

pernaveikko
05.03.2008, 08:09
Saako perusluuriin (Nokia onkohan 6020 tai lähellä sitä) mitenkään nettiradion toimimaan? Kyseessä ei siis ole mikään N-sarjalainen tai kommunikaattori.

Nettiyhteys toimii ja mp3:t soivat, niin ei kai se ihan mahdoton idea olisi saada joku player siihen mikä toistaisi striimin?

Menen mielummin isolla porukalla savusaunomaan kuin sääläreihin, mutta kyllähän pelin kuuntelu siinä sivussa maistuisi, kun samanhenkisiä on muitakin. Läppärillä ja Bluetoothilla tuo onnistuisi, olen sitä kokeillutkin, mutta ihan oman turvallisuutensa vuoksi läppäri ei ole lähdössä mukaan.

Radio Suomi on se viimeinen mahdolisuus, selvitellään muita keinoja ensin.

jerry
05.03.2008, 13:01
Osaisiko joku auttaa miestä mäessä kun itse en tiedä mikä koneessa mättää vai mättääkö joku? Oman pääni mukaan nuo lämmöt ovat aika korkeat.

No ei noissa lämmöissä mitään ihmeellistä ole. Yleensäkään noista on turha ottaa stressiä jos kone toimii.

Kempula
05.03.2008, 17:05
Olisi tarkoitus tuplata tietokoneen muistin määrä (nykyään 1Gt) ja siihen liittyen muutama kysymys.

1. Jos olen oikein ymmärtänyt emolevyn (Asus K8N-E) spekseistä, siihen kelpaa vain DDR-muistikammat ja maksimiväylänopeus (vai mikä se on?) 400 MHz... olenko oikeassa?

2. Muistikammat olisi hyvä olla parettain ja mielellään saman valmistajan tekemiä? Eli nykyisen 2x512 Mt sijasta 2x1Gt eikä 1x2gt?

2. Miksi DDRII-muistit ovat paljon halvempia kuin DDR-muistit, vaikka käsittääkseni DDRII on uudempaa tekniikkaa.

3. Mistä verkkokaupasta saisi halvalla esim. DDR400-muistia?

4. Parantaako muistin tuplaaminen koneen suorituskykyä pelikäytössä, kun käytössä on AMD Sempron 64-Bit 1,6 GHz, GeForce 7600 GS ja Windows XP 64-Bit.

Toivottavasti tuossa oli tarpeeksi infoa ja kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä.

Dominator131
05.03.2008, 17:48
4. Parantaako muistin tuplaaminen koneen suorituskykyä pelikäytössä, kun käytössä on AMD Sempron 64-Bit 1,6 GHz, GeForce 7600 GS ja Windows XP 64-Bit.

Kyllä parantaa. Toisaalta jotkin uusimmat pelit tarvitsevat enemmän prosessoria, kuin muistia, esimerkiksi Supreme Commander. Muihin muistia koskeviin kysymyksiin en jaksa etsiä vastausta, googlella ne löytää helposti jos osaa vähän englantia =p

proffa#8
05.03.2008, 20:38
Sisällysluettelo kysymys. Miten perkeleessä saan aloitettua johdannon sivulta kolme, kun kaksi ensimmäistä sivua minulla on sisällysluetteloa ja niitä ei numeroida. Mikä avuksi?

goofy
05.03.2008, 21:21
Jouduin asentamaan Windows XP:n uudelleen, mutta teksti näyttää nyt vähän erilaiselta kuin ennen sekä Outlookissa että Firefoxissa. Voiko jotain kenties olla väärin asennettuna? Olen kyllä kokeillut muuttaa resoluutiota yms. mutta sekään ei auttanut.

cobra
05.03.2008, 21:56
Jouduin asentamaan Windows XP:n uudelleen, mutta teksti näyttää nyt vähän erilaiselta kuin ennen sekä Outlookissa että Firefoxissa. Voiko jotain kenties olla väärin asennettuna? Olen kyllä kokeillut muuttaa resoluutiota yms. mutta sekään ei auttanut.

Oletko asentanut näytönohjaimesi ajurit koneelle? Luulisin, että tuo helpottaisi kummasti.

Spac
06.03.2008, 09:35
En tiedä, eikä tullut juuri etsiskeltyä, onko täällä omaa ketjua viruspöpöille sun muille ärsyttäville haittatekijöille. Ajattelin kuitenkin avautua asiastani tänne.

Käynnistettyäni koneen valitsen normaalisti oman profiilini, jonka jälkeen kuuluu se asteriski-ääni, eli se helvetin ärsyttävä "döks". Kun päästään vihdoin XP:n puolelle, ruutuun tulee valitus, että system32-hakemistosta puuttuu tiedosto fud.exe, ja että sitä pitäisi etsiä sitten searchin avulla. Olen etsinyt tietoa tiedostosta ja se on ilmeisesti jonkinlainen patcher. Mutta onko se todella tarpeellinen, vai onko kyseessä joku spyware-homma?

Toinen asia, joka on viime aikoina todella vituttanut, on nettiyhteyden totaalinen sammahtaminen n. 10 minuuttia yhteyden muodostuksesta. Asia nollaantuu vasta uudelleenkirjautumalla tai muuten boottaamalla. Mistä voisi johtua? Tämäkin varmasti joku pöpö.

Tätäkin viestiä kirjoittaessani jo pelottaa, että kun painan "Lähetä viesti"-painiketta, on tuo yhteys jo ajanut itsensä alas. Osoiterivin painikkeet muuttuvat harmaiksi (Mozilla), ja uuteen osoitteeseen mentäessä "Lopeta sivun lataus"-painike vain hitusen välähtää. Tämähän kielii vain siitä, että "joku" sen sivun latauksen lopettaa.

Kyllä tekee netissä asioimisen todella hankalaksi. Pitäisi kylmästi vain siirtää kaikki tärkeä data (musat+valokuvat ja tekstit) ulkoiselle kovolle. Sen jälkeen formaattiin koko hurja 60 Gb:n kiintolevy..

Tumpe
06.03.2008, 09:43

Villi veikkaus, fontin pehmennys on poissa päältä. Eli näytön ominaisuuksista ulkoasu-välilehti ja sieltä "tehosteet" nappi. Näyttöfonttien pehmennys päälle ja pehmentäjäksi Clear Type. Voi toki olla myös näytönohjaimen ajureista kiinni.

Lapster
06.03.2008, 13:34
En tiedä, eikä tullut juuri etsiskeltyä, onko täällä omaa ketjua viruspöpöille sun muille ärsyttäville haittatekijöille. Ajattelin kuitenkin avautua asiastani tänne.

Käynnistettyäni koneen valitsen normaalisti oman profiilini, jonka jälkeen kuuluu se asteriski-ääni, eli se helvetin ärsyttävä "döks". Kun päästään vihdoin XP:n puolelle, ruutuun tulee valitus, että system32-hakemistosta puuttuu tiedosto fud.exe, ja että sitä pitäisi etsiä sitten searchin avulla. Olen etsinyt tietoa tiedostosta ja se on ilmeisesti jonkinlainen patcher. Mutta onko se todella tarpeellinen, vai onko kyseessä joku spyware-homma?

Toinen asia, joka on viime aikoina todella vituttanut, on nettiyhteyden totaalinen sammahtaminen n. 10 minuuttia yhteyden muodostuksesta. Asia nollaantuu vasta uudelleenkirjautumalla tai muuten boottaamalla. Mistä voisi johtua? Tämäkin varmasti joku pöpö.

Tätäkin viestiä kirjoittaessani jo pelottaa, että kun painan "Lähetä viesti"-painiketta, on tuo yhteys jo ajanut itsensä alas. Osoiterivin painikkeet muuttuvat harmaiksi (Mozilla), ja uuteen osoitteeseen mentäessä "Lopeta sivun lataus"-painike vain hitusen välähtää. Tämähän kielii vain siitä, että "joku" sen sivun latauksen lopettaa.

Kyllä tekee netissä asioimisen todella hankalaksi. Pitäisi kylmästi vain siirtää kaikki tärkeä data (musat+valokuvat ja tekstit) ulkoiselle kovolle. Sen jälkeen formaattiin koko hurja 60 Gb:n kiintolevy..

Oisko tässä ratkaisu fud.exe:en:
http://www.suggestafix.com/lofiversion/index.php/t29076.html

Kobe
06.03.2008, 15:52
Ostin uuden koneen ja pelien kanssa on ongelmia.

Eli näytönojain temppuilee. Call of Duty 4 ja PES2008 pelit mm. eivät suostu käynnistymään. Eikä ole wareja joten ei siitä sen enempää.

PES2008 herjaa mm. "video card does not have necessary specifications (VRAM 64mb)"

Näyttis on ATI RADEON 3850 512Mb. ATi Catalyst 8.3 ja Dirextx 10 asennettuina. Mikähän on ettei toimi?

kysyy tyhmä

goofy
06.03.2008, 18:23
Villi veikkaus, fontin pehmennys on poissa päältä. Eli näytön ominaisuuksista ulkoasu-välilehti ja sieltä "tehosteet" nappi. Näyttöfonttien pehmennys päälle ja pehmentäjäksi Clear Type. Voi toki olla myös näytönohjaimen ajureista kiinni.

Hyvä veikkaus! Näyttöfonttien pehmennys oli kyllä päällä, mutta oli valittu Standardi. Auttoi kun valitsin Clear Type. Kiitos avusta!

bozik
06.03.2008, 21:03
Veljenpoika täyttää vuosia viikonloppuna (6v) ja tuohan tietenkin on innokas pelailemaan kaikkia pelejä. Pikku kaveri on silloin tällöin käynyt täällä luonani kylässä ja aina pitää päästä pelailemaan ikivanhaa F1 peliä vuodelta 2000. Tämä siksi, että minulla on ratti ja polkimet.

Nyt ajattelin ja itse asiassa jo lupasin viedä kierrätystyyliin lahjaksi tuon ratin ja polkimet pojalle. Siellä on ihan uusi PC käytössä ja ryhdyinkin pohtimaan, saako tuollaisia vanhoja pelejä ja ratti+polkimet (Saitek R440) pelaamaan uusienkinPC vehkeiden kanssa ? Jos toimivat niin voisin pojalle hankkia vielä jonkun rallipelin formulan oheen, mutta itselläni ei ole mitään hajua mikä toimii minkä kanssa. Tiivistetysti voisi siis kysyä, että vanha peli ja vanhat laitteet (ratti,polkimet), toimivatko uusissa PC koneissa ?

Ohjaimen tarvitsen ratille, mutta sen sain ainakin viimeksi netistä ladattua.

Erik Loka
06.03.2008, 22:24
Luulisin että toimii, jos vain liitännät saat sopimaan ja löydät tosiaan oikean ajurin. Liitännät sopii varmasti jos kyseessä on pöytäkone, ja ajuriin kattelet Vistan version jos se on käytössä. Tosin voi olla että XP:n ajurikin käy, kun tuossa Vistassahan saa ohjelmia toimimaan XP-yhteensopivuustilassa.
Tuosta en tosin ole varma kun ei ole itsellä käytössä..

Ruutiveijari
06.03.2008, 22:41
Ohjaimen tarvitsen ratille, mutta sen sain ainakin viimeksi netistä ladattua.
R440:sta on itseasiassa muutamakin eri versio ja Vista ajuritkin löytyy. Ongelmaksi voi muodostua force feedback, jonka toimintaan saaminen usein vaatii pientä rekisterin edittiä.

blazee
07.03.2008, 10:55
Huomenta.

Tuli tuossa eilen postissa Buffalo DriverStation 500GB ulkoinen kovalevy(HD-HS500U2). Ongelma on, että en saa sitä mitenkään asentumaan. Normaalistihan XP löytää ajurit näille itsestään. Nyt ei löydä, eikä myös mukana tulleelta CD:ltä tunnu löytyvän. Eli pistän kovalevyn kiinni USB-kaapelilla, hetken päästä oikeassa alakulmassa tulee "uusi laite löydetty Buffalo inc. USB-SATA" tämän jälkeen Windows heittää ruudun missä pyydetään laittamaan asennus CD levyasemaan. Tai valitsemaan ohjain itse. Asennus CD on sisässä, ja olen valinnut kummatkin vaihtoehdot, mutta aina tulee ettei ajureita löytynyt? Mitä teen nyt väärin?

Kiitos!

Gianfranco
07.03.2008, 11:03
Himassa käytössä langaton kaapelimodeemi ja eilen tuli stoppi netin käyttöön, koska...

Mulla oli käytössä F-Securen tietoruvahärdelli, jonka virusturvan päivityksen loppu tuossa parisen viikkoa sitten, mutta ymmärtääkseni palomuuri toimii tämänkin jälkeen ok. No, eilen sitten jostain syystä langaton yhteys modeemin ja koneen välillä vapui, kävin nappaamassa modeemin virrat pois ja uudestaan päälle. Tämän jälkeen nettiselain ei enää tuntunut toimivan millään. Tein vianmäärityksen ja herjana oli, että http- https- ja ftp -protokollien kans on ongelmia, syynä ilmeisesti palomuuri (mainitsi, että jotkut tietyt portit on "suljettuna"). No, nasevana kaverina poistin sit koko F-Securen, kun ajattelin että hetken verran voin mennä Windowsin omallakin palomuurilla, kun oli yks tärkee duuni saatava tehtyä.

Mutta tilanne ei muuttunut minnekään. Palauttelin järjestelmän aiempaan palautuspisteeseenkin, kun ajattelin, et joku asetus on vaan valahtanu vituralleen. Mut ei.

Aamulla pistin koneen taas tulille ja toivoin, et pitkä yö olis lepyttäny koneen mielen, mutta edelleen herjaa palomuurista.

Näistä kun en mitään itse sinällään ymmärrä, niin tuli vaan mieleen, et voisko siinä itse modeemissa olla nyt joku bugi, vai viittaako tää nyt puhtaasti softavikaan itse tietokoneessa?

Jos joku ymmärtää selostuksesta jotain, niin kaikki apu on tervetullutta. Sunnuntaina palaan kotikoneen ääreen, jolloin voin jotain tänne ilmestyneitä "kikkoja" kokeilla.

JZZ
07.03.2008, 11:17
Himassa käytössä langaton kaapelimodeemi ja eilen tuli stoppi netin käyttöön, koska...
Palomuuri ei saa katkaistua "fyysistä" WLAN-yhteyttä, vaan pelkästään estettyä liikenteen.

Onko koneesi yhdistetty WLAN-verkkoon?

Mikäli ei ole:

Saatko lainaksi jostain esimerkiksi toisen tietokoneen, jota voit koittaa yhdistaa omaan langattomaan verkkoosi (kaverin kännykkä jne)? Onko modeemissa jokin WLAN-merkkivalo, jonka pitäisi palaa?

WLAN-verkkojen korjaus ilman että pääsee paikan päälle näkemään tilanteen on melko vaikeaa. Vika yhteydessä voi olla melkein missä vaan. Testaa myös piuhan kanssa, toimiiko netti siten.

Gianfranco
07.03.2008, 12:14
Palomuuri ei saa katkaistua "fyysistä" WLAN-yhteyttä, vaan pelkästään estettyä liikenteen.

Onko koneesi yhdistetty WLAN-verkkoon?

Mikäli ei ole:

Saatko lainaksi jostain esimerkiksi toisen tietokoneen, jota voit koittaa yhdistaa omaan langattomaan verkkoosi (kaverin kännykkä jne)? Onko modeemissa jokin WLAN-merkkivalo, jonka pitäisi palaa?

WLAN-verkkojen korjaus ilman että pääsee paikan päälle näkemään tilanteen on melko vaikeaa. Vika yhteydessä voi olla melkein missä vaan. Testaa myös piuhan kanssa, toimiiko netti siten.

Verkko sinällään toimii, eli modeemin "antennista" kyllä signaali lähtee, koska käytin kännykän nettiä illalla nimenomaan sillä signaalilla. Modeemissa palavat juuri ne valot kuin aiemminkin ja tietokone ilmoittaa signaalin voimakkuudeksi "Hyvä"...

Kokeilin eilen tuota piuhaakin, mutta silloin F-securen muuri oli vielä ylhäällä, mutta explorer takkuili siitä huolimatta.

Huomioitavaa siis on, että "jotain" explorer kyllä lataa ja pari kertaa vahingossa sain nettisivun pitkällä odottelulla (n. 10 min) rykäistyä ruutuun, mutta siis pääosin tuli virheilmoitus ja explorer kehotti tekemään vikadiagnoosin.

Että näin...

Reinomies
07.03.2008, 12:19
Asennus CD on sisässä, ja olen valinnut kummatkin vaihtoehdot, mutta aina tulee ettei ajureita löytynyt? Mitä teen nyt väärin?

Ehdotan triviaalia ratkasua, sen jälkeen prot saa kertoa missä oikea syy voisi olla. Oletko vain lykännyt asennus-CDn sisään ja nyt ajuri etsitään automaattisesti siltä? Tällöin usein automaattinen haku löytää vain cd:n juuressa olevan ajurin, luultavasti sille pitää kertoa 'Browse ja sieltä kansio missä ajureita XPhen' ja ok ni jo voisi löytyä ja toimia.

Lapster
07.03.2008, 14:39
Huomenta.

Tuli tuossa eilen postissa Buffalo DriverStation 500GB ulkoinen kovalevy(HD-HS500U2). Ongelma on, että en saa sitä mitenkään asentumaan. Normaalistihan XP löytää ajurit näille itsestään. Nyt ei löydä, eikä myös mukana tulleelta CD:ltä tunnu löytyvän. Eli pistän kovalevyn kiinni USB-kaapelilla, hetken päästä oikeassa alakulmassa tulee "uusi laite löydetty Buffalo inc. USB-SATA" tämän jälkeen Windows heittää ruudun missä pyydetään laittamaan asennus CD levyasemaan. Tai valitsemaan ohjain itse. Asennus CD on sisässä, ja olen valinnut kummatkin vaihtoehdot, mutta aina tulee ettei ajureita löytynyt? Mitä teen nyt väärin?

Kiitos!

Buffalo’s DriveStation USB 2.0 Hard Drive lets you store, backup, or easily transport various files, including huge multimedia files too large to fit on a USB key. Just plug it into your computer and it installs automatically with Windows 2000, XP, or OS-X computers (Windows 98 systems will need to install USB drivers).

Eli sen pitäisi toimia kyllä automaattisesti. :)

Varalta vielä linkki:
http://www.ardata.no/PartDetail.aspx?q=p:1351810;b:1249;pl:1
http://www.buffalo-technology.com/products/external-drives/drivestation/drivestation/

blazee
07.03.2008, 15:33
Niinpä, eipä vaan toimi. Olen myös ladannut Buffalon sivulta ajurit, ja valinnut "asennuksessa" kansion, johon purin ajurit. Eipä asennu. Ihmetyttää vaan, että miksi ei automaattisesti asennu, eikä asennu vaikka osoittaa ajureiden paikan. Toiseen läppäriin (Vista) laite asentui muutamassa sekunissa automaattisesti.

Hakannut nyt puoli päivää päätä tyhjään seinään, ja en ole edennyt yhtään.

efektimies
07.03.2008, 16:26
Niinpä, eipä vaan toimi. Olen myös ladannut Buffalon sivulta ajurit, ja valinnut "asennuksessa" kansion, johon purin ajurit. Eipä asennu. Ihmetyttää vaan, että miksi ei automaattisesti asennu, eikä asennu vaikka osoittaa ajureiden paikan. Toiseen läppäriin (Vista) laite asentui muutamassa sekunissa automaattisesti.

Hakannut nyt puoli päivää päätä tyhjään seinään, ja en ole edennyt yhtään.

Olet luultavasti tätä jo kokeillutkin, mutta sanon nyt kumminkin kaiken varalta. Sammuta kone, pistä piuhat kiinni, käynnistä kone.

blazee
07.03.2008, 19:44
Olet luultavasti tätä jo kokeillutkin, mutta sanon nyt kumminkin kaiken varalta. Sammuta kone, pistä piuhat kiinni, käynnistä kone.

Kyllä, ei mitään apua. Kiitoksia kuitenkin.

Hohhoijaa, ensimmäistä kertaa tietokoneidan kanssa tällainen ettei tiedä enään mitä tekisi. On latailtu valmistajan sivuilta kaikenmaailman "Drivers" tiedostoja, mutta aina sama tulos. "Laitetta ei asennettua, koska ohjattu toiminto ei löydä tarvittavaa ohjelmistoo." Sama tulos, pisti sitten CD:n sisään ja hauksi CD-aseman, tai valmistajan sivuilta ladatun Drivers kansion. Ohjeissakin vain sanotaan, että pitäisi asentua automaattisesti. SP2 on asennettuna minun XP:ssäni.

Itselläni ei ole enään keinoja, toivottavasti joku tietokone guru saisi tämän ongelman ratkaistua.

Filatovi
07.03.2008, 20:47
Olen miettinyt jo jonkin aikaa, jos ostaisin kannettavan koneen 17'' näytöllä.

Onko teillä oman käden kokemuksella tai muutenvaan suositella mitään hyvää konetta hinta/laatusuhteeltaan?

Paras mitä olen löytänyt tähän mennessä on luultavasti HP Pavilion dv9740-kannettava.

Mutta antakaa toki vinkkejä!

Särki
07.03.2008, 21:13
Olen miettinyt jo jonkin aikaa, jos ostaisin kannettavan koneen 17'' näytöllä.

Onko teillä oman käden kokemuksella tai muutenvaan suositella mitään hyvää konetta hinta/laatusuhteeltaan?

Paras mitä olen löytänyt tähän mennessä on luultavasti HP Pavilion dv9740-kannettava.

Mutta antakaa toki vinkkejä!

Uusin MikroPC 03/2008 testasi 17" työpöytälannettavat ns "mediamyllyt", käy lukemassa olisiko avuksi.
HP Compaq 8710p mPC-voittaja ja Acer Travelmate 7720G mPC-valinta.

Elazi
08.03.2008, 15:33
Toinen tietokone temppuilee.

Lähti käyntiin normaalisti aluksi, mutta sitten jumitti yht'äkkiä. Sammutin virrat ja laitoin käyntiin, niin käynnistyy normaalisti tähän asti, (http://www.theeldergeek.com/images/XP%20Pro%20Setup%20Graphic%20II/BBB.gif) mutta sen jälkeen kone käynnistyy uudestaan.. Tätä on tänäänkin jatkunut ainakin 2h putkeen, eikä mitään vaikutusta. Muutamia kertoja aikaisemminkin kone on tätä tehnyt, mutta kerran asia korjattiin formatoinnilla ja toisilla kerroilla kone on lopulta käynnistynyt.

Mistäs tämä johtuu ja miten tämän voisi korjata? sisällä on kuitenkin kymmenia gigatavuja valokuvia, joita ei haluaisi heittää hukkaan... Eli mitä kannattais nyt tehdä?

repe_joke
08.03.2008, 15:50
Mistäs tämä johtuu ja miten tämän voisi korjata? sisällä on kuitenkin kymmenia gigatavuja valokuvia, joita ei haluaisi heittää hukkaan... Eli mitä kannattais nyt tehdä?

Kovalevynhän voi tietenkin ottaa irti, ja pistää toiseen koneeseen slaveksi, jolloinka nuo kuvat saisi kovalevyltä pelastettua.

Erik Loka
08.03.2008, 15:50

Tiedostothan saa kyllä varsin helposti talteen kun ottaa kovalevyn irti ja laittaa sen toiseen koneeseen/ ulkoisesti kiinni. Siitä vaan sitten kopioi talteen.

Tai:

Lataat Linux Live CD (http://linux.fi/index.php/LiveCD):n netistä ja kopioit tiedostot sen avulla talteen.

Kymmenien gigatavujen kopiointi on vaan aika hidasta tuon Linuxin avulla..

Elazi
08.03.2008, 20:05
Onko mitään arvauksia, mistä tuo johtuu? Olisiko kenties saastunut tuo meidän kone?

Reinomies
08.03.2008, 20:16
Onko mitään arvauksia, mistä tuo johtuu? Olisiko kenties saastunut tuo meidän kone?
Itsellä oli tismalleen samanlainen käytös joka johtui siitä että kovalevy oli fyysisesti paskana. Jos koko tuon käynnistyksen (niin pitkälle kun se meneekään) ajan kovalevyn valo palaa vilkkumatta ni sitten veikkaan samaa. Tämän vaihtoehdon voinet toki sulkea pois jos kytket kovon toiseen koneeseen kopsiaksesi varuiksi talteen tiedostoja, mitä edellä esitettiin.

kyllvaan
08.03.2008, 21:24
Itsellä oli tismalleen samanlainen käytös joka johtui siitä että kovalevy oli fyysisesti paskana.

Toinen ääni tuolle, kaksi kertaa tapahtunut sama homma, molemmilla kerroilla kiintolevy paskana, (Maxtorin levyjä molemmat).

Toinen oli duunin kone, ja yhden levyllä olleen kansion palauttaminen maksoi 2500 EUR, elämä on...Nimim. "onhan backupit kunnossa"

Elazi
09.03.2008, 21:26
Itsellä oli tismalleen samanlainen käytös joka johtui siitä että kovalevy oli fyysisesti paskana. Jos koko tuon käynnistyksen (niin pitkälle kun se meneekään) ajan kovalevyn valo palaa vilkkumatta ni sitten veikkaan samaa. Tämän vaihtoehdon voinet toki sulkea pois jos kytket kovon toiseen koneeseen kopsiaksesi varuiksi talteen tiedostoja, mitä edellä esitettiin.
Eli siis jos kovalevy on fyysisesti paskana, niin kuin sanoit, niin onko mun vielä mahdollista siirtää ne kuvat toiselle koneelle? Entä jos kovalevyni on jotenkin saastunut, uskaltaako tuon kytkeä? Miten tuo kytkeminen tapahtuu?

Kyllä, käsi olen näissä hommissa. :-)

Vuokralainen
09.03.2008, 22:38
Nyt menee hermo tai on siis mennyt jo pe illasta lähtien.
Ostinpa uuden kannettavan. Kaikki muuten hyvin, mutta langatonta yhteyttä en saa toimimaan. Johdon kautta modeemi kyllä toimii.
Modeemi on A-Link RR24AP(i+).

Ongelma on siinä etten pääse modeemin valmistajan ilmoittamalle nettisivulle, jossa tuon langattoman yhteyden asennus pitäisi aloittaa. Muut sivut kyllä aukeaa. Ilmeisesti koneen asetuksissa on jotain pielessä?
Onko jollakulla ollut samanlaista ongelmaa tai tietoa miten tää ratkeaa? Multa ei sit kannata kysyä et ootko katsonut onko välityspalvelin pois päältä tms. vaan kannattaa kertoa miten se tai joku muu asia tarkistetaan.
Vista on käyttiksenä.

CaGe
09.03.2008, 23:35
Enpäs ole pitkään aikaan tähän ketjuun kirjoitellut. Mutta nyt tuli sellainen ongelma että ei oma osaaminen riitä enään. Elikäs ongelma on seuraavanlainen.

Tarkoitus oli asentaa Windows XP uusiksi koska kone oli todella jumissa.
Backupit tein ja kaikki meni hyvin kunnes työnsin levyn asemaan ja boottasin koneen. Kun on hetken aikaan kone lataillut asennusta ja näytölle ilmestyy teksti joka kysyy mitä pitäisi tehdä (enter=asenna, esc=lopeta, r=repair). Tässä kun painoin enter niin ilmestyy seuraavanlainen screen.

El Problemo@Imageshack (http://img219.imageshack.us/my.php?image=09032008086vg0.jpg)

Tarina ei ole vielä loppunut.
Käynnistin koneen uusiks, kirjauduin Windowsiin aivan normaalisti ja kaikki toimi. Sammutin koneen ja kokeilin uusiks asentaa winukkaa uusiks, tällä kertaa se lähti toimimaan. Asensin sen C:/ asemalle ja formatoin kiintolevyn NTFS muotoon. Tämän jälkeen kun mokoma yrittää kopioida XP tiedostoja levyltä niin yhtäkkiä sama (tähän kirosana) virheilmoitus ilmestyy. Nyt ei ole käyttöjärjestelmää koneella eikä se suostu asentamaan uutta.

Jos tätä ketjua lueskelee jokin tietokoneguru joka osaisi moisen ratkoa niin olisin erittäin kiitollinen.

Radiopää
10.03.2008, 11:03
Jepjep... Läppäri edelleen HP Pavilion ja Vista käyttiksenä. Kone on ollut viikonlopun ihan sekaisin ja ajattelin, että olisi viimein aika tehdä järjestelmänpalautus. Ohjeissa puhutaan System Recoverysta, jota en koneesta löydä, vaikka ohjeissa kerrotaan missä sen pitäisi olla. Toinen vaihtoehto on painaa käynnistämisen yhteydessä F11-namiskaa, mutta mitään ei tapahdu. Palautuslevyäkään en tähän hätään löydä.

Uskoisin, että HP+Vista on sen verran yleinen yhdistelmä, että joku voisi auttaa.

Groove Armada
10.03.2008, 11:06
Jepjep... Läppäri edelleen HP Pavilion ja Vista käyttiksenä. Kone on ollut viikonlopun ihan sekaisin ja ajattelin, että olisi viimein aika tehdä järjestelmänpalautus. Ohjeissa puhutaan System Recoverysta, jota en koneesta löydä, vaikka ohjeissa kerrotaan missä sen pitäisi olla. Toinen vaihtoehto on painaa käynnistämisen yhteydessä F11-namiskaa, mutta mitään ei tapahdu. Palautuslevyäkään en tähän hätään löydä.

Uskoisin, että HP+Vista on sen verran yleinen yhdistelmä, että joku voisi auttaa.

HP:n mukana on niin sanottu mediaton palautus, eli Recovery DVD pitäisi löytyä erillisenä asemana kovalevyltä. Tämä recovery-asema on luotu silloin kun asennus menee loppuun asti. Itsellä ei Vistan asennus mennyt aivan nappiin joten tuota palautusosiota ei löytynyt kovolta. HP:lta saa kyllä ne mediat sinne soittamalla.

ISH
10.03.2008, 20:35
Kun viestit ja osoitteisto on tuotu Outlook Expressistä Outlookiin, viestin vastaanottajaa kirjoittaessa Outlook ei anna vaihtoehtoja sitä mukaa kun kirjoittaa. Mutta kun olet kerran lähettänyt kyseiselle henkilölle sähköpostia niin se osaakin jo ehdottaa (esim. InS... kohdalla se tajuaakin että aha, InSideHockeylle ollaan kirjoittamassa). Onko mitään kikkaa jolla saisi tuon toimimaan jo "etukäteen" kun kerran osoitteisto on jo olemassa (4826 nimeä muuten).

jerry
11.03.2008, 08:35
Jos tätä ketjua lueskelee jokin tietokoneguru joka osaisi moisen ratkoa niin olisin erittäin kiitollinen.

En guruista tiedä mutta vilkaise tuo microsoftin ohje nyt ainakin ekana läpi: http://support.microsoft.com/kb/314063

Elazi
11.03.2008, 09:36
Eli siis jos kovalevy on fyysisesti paskana, niin kuin sanoit, niin onko mun vielä mahdollista siirtää ne kuvat toiselle koneelle? Entä jos kovalevyni on jotenkin saastunut, uskaltaako tuon kytkeä? Miten tuo kytkeminen tapahtuu?

Kyllä, käsi olen näissä hommissa. :-)
Saisko tähän vastausta? Olisi kiva saada kone kuntoon..

Tompse
11.03.2008, 10:37

Varmista, että onko se kovalevy paskana vai ei. Eli laita se kiinni toiseen koneeseen ja sitten se pitäisi rukata slave-asemaksi. Jonka jälkeen, sieltä pitäisi pystyä tiedostoja kopioimaan, jos se toiminnassa on.

Toinen vaihtoehto, on kiikuttaa kone/kovalevy kauppaan tai tietokoneliikkeeseen tai huoltoliikkeeseen ja kysyä, että onnistuuko tältä levyltä tietojen palauttaminen.

Ja jos virusturva ja palomuurit ovat olleet ajantasalla, en pelkäisi saastumisen puolesta. Ei todennäköisin vaihtoehto.

mikkoz
11.03.2008, 10:50
Varmista, että onko se kovalevy paskana vai ei. Eli laita se kiinni toiseen koneeseen ja sitten se pitäisi rukata slave-asemaksi. Jonka jälkeen, sieltä pitäisi pystyä tiedostoja kopioimaan, jos se toiminnassa on.

Toinen vaihtoehto, on kiikuttaa kone/kovalevy kauppaan tai tietokoneliikkeeseen tai huoltoliikkeeseen ja kysyä, että onnistuuko tältä levyltä tietojen palauttaminen.

Ja jos virusturva ja palomuurit ovat olleet ajantasalla, en pelkäisi saastumisen puolesta. Ei todennäköisin vaihtoehto.
Eiks helpointapa olis ostaa usb-muistitikku ja siirtää sillä tiedostot mitä tarvii - varsinkin kun kyseessä on aloittelija.

Erik Loka
11.03.2008, 11:28
Eiks helpointapa olis ostaa usb-muistitikku ja siirtää sillä tiedostot mitä tarvii - varsinkin kun kyseessä on aloittelija.

Sillä Linuxin Live-CD:llä on ihan kätevä koittaa toimiiko kovalevy. Siinä saa samalla tarvittaessa siirrettyä tiedostotkin talteen.
Eikä maksa mitään.

Elazi
11.03.2008, 12:18
Muistitikkuja on (2gb), mutta miten niitä tiedostoja siirtää kun kone ei lähde käyntiin? Pitää kattoa, jos ton sais johonkin paskaan koneeseen kiinni..

AnFa
11.03.2008, 13:39
Täällä Firefoxin uusin versio (ei beta) ja Windows Vista, ongelma sama. Tuntuu, että jonkun pari hetkeä sitten tulleen Firefox-päivityksen jälkeen foxi on ruvennu rohmuamaan sekä prossutehoja, että muistia tuhottomasti pitkään jatkuvassa käytössä. Laitan siis Firefoxin piikkiin, koska tuota ongelmaa ei ennen muinoin vanhemmalla ketulla ollut.

Mitään ratkaisua/selitystä en tiiä, välillä suljen itse kaiken ja avaan pikkuhiljaa uudelleen niin auttaa hetkeksi.

Joko olet ratkaisun löytänyt? Itse ajoin kaikki mahdolliset spyware-ohjelmat läpi jotka vain löysin ja nyt ei vie lähellekkään enää niin paljon (n.45%->n.2%) prossun tehoja, mutta muistia syö edelleen aika hemmetisti.

AnFa
11.03.2008, 13:44

Oletko kokeillut käynnistää vikasietotilassa? Sitä kautta voisi onnistua tiedostojen pelastaminen.

Jos kytket kovalevyn toiseen koneeseen niin kannattaa ottaa huomioon sellainen juttu, et molemmat kovalevyt olisi alustettu samaan muotoon. Joskus aikanaan olin itse alustanut kovalevyn ntfs:ksi ja sitten kun se oli jumissa niin tyrkkäsin kaverin koneeseen sen slavena, jolloin sekin meni sekaisin. Sillä kovalevy oli alustettu fat32:ksi. Jotain se tuosta kerkis heittää herjausta ennen kuin meni lopullisesti jumiin.

Erik Loka
11.03.2008, 13:45
Muistitikkuja on (2gb), mutta miten niitä tiedostoja siirtää kun kone ei lähde käyntiin? Pitää kattoa, jos ton sais johonkin paskaan koneeseen kiinni..

Ehdottelin tuota Linux Live-CD:tä tuossa jo pariin kertaan. Ideanahan siinä on se, ettei sitä tarvitse ajaa Windowsin kautta, vaan koneen käynnistyessä käyttöjärjestelmä valitaan tuolta CD:ltä. Melko helppoa sanoisin.

Jos kone taas ei lähde käyntiin ollenkaan, niin silloin sitä kovalevyä on koitettava toisessa laitteessa.

Silvio
11.03.2008, 17:59
Kun viestit ja osoitteisto on tuotu Outlook Expressistä Outlookiin, viestin vastaanottajaa kirjoittaessa Outlook ei anna vaihtoehtoja sitä mukaa kun kirjoittaa. Mutta kun olet kerran lähettänyt kyseiselle henkilölle sähköpostia niin se osaakin jo ehdottaa (esim. InS... kohdalla se tajuaakin että aha, InSideHockeylle ollaan kirjoittamassa). Onko mitään kikkaa jolla saisi tuon toimimaan jo "etukäteen" kun kerran osoitteisto on jo olemassa (4826 nimeä muuten).

Ihan ei taida olla. Mutta koko osoitetta ei tarvitse kirjoittaa. Jos kirjoitat vaikka InS ja sitten painat "Tarkista nimet"-kuvaketta (ukonpää ja v-merkki) niin outlook hakee InS-alkuiset tai jos on vain yksi niin sen osoiteriville.

dal
12.03.2008, 00:52
Joko olet ratkaisun löytänyt? Itse ajoin kaikki mahdolliset spyware-ohjelmat läpi jotka vain löysin ja nyt ei vie lähellekkään enää niin paljon (n.45%->n.2%) prossun tehoja, mutta muistia syö edelleen aika hemmetisti.

Eipä ole ratkaisua tullut vastaan, tosin hiljattain on tuo prossutehojen rohmuaminen vähentynyt jostain syystä myös täällä. Muistia toki menee vieläkin, siitä ei tunnu pääsevän mihinkään.

Spywarea ei ole ja Mozillan lisäosatkin on laskettavissa amputoiduin sormin, eli niitäkään ei löydy. Selitys on siis jossain muualla, Mozillassa joku bugi tjsp?

tiikeri
12.03.2008, 07:30
Itsellä on Elisan kaapelimodeemi ja ongelmaksi on muodostunut nettiyhteyden katkominen, keskimäärin 1-3 kertaa päivässä. Esim. jos vaikka netistä alkaa lataamaan jotain videota tms, niin yleensä yhteys menee poikki hyvinkin nopeasti. Ongelma korjautuu yleensä ottamalla virrat pois noin puoleksi minuutiksi modeemista. Yhteys menee kyllä monesti poikki ihan mitään tekemättäkin, eikä palaudu ilman tuota em. toimintoa.

Mistähän tälläinen mahtaa johtua ja mitä voisi asian hyväksi tehdä? Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä asia.

JZZ
12.03.2008, 10:26
Mistähän tälläinen mahtaa johtua ja mitä voisi asian hyväksi tehdä? Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä asia.
Tee vikailmoitus Elisalle.

Yleensäkin jos netti pätkii, kannattaa tehdä vikailmoitus. Tiedän kyllä, että sen tekeminen on vittumaista ja vaikeaa, ja jonossa saa odottaa n. 2 tuntia, mutta se on ainoa tapa saada linjat kuntoon. Suurin osa laajakaistavioista johtuu paskasta kupariverkosta (tai huonosta kaapeliverkosta) eikä parane vaihtamalla operaattoria.

Muro
13.03.2008, 09:36
Vanha kotimylly sanoi poks ja uusi pitäisi hankkia. En jaksa itse käydä kasaamaan eli valmispakettia etsin. Onko kellään osunut silmään normikäyttöön hyvää pakettitarjousta?

Edit: alle tonnilla pitäis uusi kone saada

-RVL-
13.03.2008, 09:51
Vanha kotimylly sanoi poks ja uusi pitäisi hankkia. En jaksa itse käydä kasaamaan eli valmispakettia etsin. Onko kellään osunut silmään normikäyttöön hyvää pakettitarjousta?

Moro.

Tuolla saa itse kasattua mieleisen koneen valmiiksi yhteensopivista osista. Mielestäni hinnatkaan eivät ole taivaissa ja kokemustakin on tuosta liikkeestä.

http://www.atk-verkkokauppa.com/

Itse ainakin kokoaisin uutta konetta ostaessa tuolta jonkinlaisen paketin, ellen löytäisi samalla hinnalla ja samoilla osilla vastaavaa jostain muualta.

tuuski
13.03.2008, 10:10
Olen pari kertaa täällä yrittänyt saada vastausta sellaiseen kysymykseen, että kun käynnistän quicktime-playerin, niin kone boottaa itsestään. Tuo nyt ei sinänsä haittaa, mutta kun ostin vähän isomman näytön ja koitin vaihtaa sen resoluutiota isommaksi (näyttö ilmoittaa, että 1680*1050 olisi paras tuolle näytölle), niin käy sama homma, eli kone boottaa ja valinta ei tallennu. Onko tässä nyt näytönohjain vai mikä paskana?

Niin ja vielä flashi-ongelmakin on ilmennyt, eli esim. youtube ilmoittaa, että tarvitsee päivittää flashplayeri, että voi katsella videoita ja olen koittanut päivittää uusimpaan miljoonaan kertaan, eikä auta. Ilmeisesti sama ongelma tämän takana?

Lapster
13.03.2008, 10:59

Kannattaa miettiä tässä vaiheessa onko tarvetta pöytäkoneelle vai onko kannettava parempi vaihtoehto. Ja tietty mihin käyttöön?

Jos jaksat vähän selata niin:

www.verkkokauppa.com ja sieltä tietokoneet linkin alta voit katsella sekä valmiita kannettavia että pöytäkoneita.

N.500 eurolla saa jo suht hyviä pöytäkoneita isolla kovalevyllä.

Niin ja vielä flashi-ongelmakin on ilmennyt, eli esim. youtube ilmoittaa, että tarvitsee päivittää flashplayeri, että voi katsella videoita ja olen koittanut päivittää uusimpaan miljoonaan kertaan, eikä auta. Ilmeisesti sama ongelma tämän takana?

Tähän lääke taisi olla että poistat ensin flash playerin kokonaan Control panelista ja asennat uudestaan flash playerin. Jos ei muuten niin sitten standalone version.

JimmyConway
13.03.2008, 12:19
Olen ostamassa kannettavaa tietokonetta ja mulla seuraavanlainen kysymys. Nykyisessä pöytäkoneessani on toisena kovalevynä 300 gt SATA levy, joka on melkein täynnä. Voinko vain siirtää sen ulkoiseen usb-koteloon ja käyttää siellä olevia tiedostoja ilman mitään formatointia? Tiedostomuotona on NTFS.

Muro
13.03.2008, 13:18
Kannattaa miettiä tässä vaiheessa onko tarvetta pöytäkoneelle vai onko kannettava parempi vaihtoehto. Ja tietty mihin käyttöön?

Meinasin aluksi hommata läppäriin, mutta päädyin kuitenkin pöytäkoneeseen.

Surffatessa löytyi tämmöinen
www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&pcode=CUZ%3AP-NOR-MULTI042
ja käyn varmaan hakemassa duunin jälkeen.

AnFa
13.03.2008, 13:28
Kannattaa miettiä tässä vaiheessa onko tarvetta pöytäkoneelle vai onko kannettava parempi vaihtoehto.

Kannattaa miettiä tässä vaiheessa onko tarvetta kannettavalle vai onko pöytäkone parempi vaihtoehto.

seisnauraa
13.03.2008, 14:15
Olenkohan missannut jotain, kun en löydä mistään enään keskustelupalstan hakutoimintoa? Eli eikös tuossa yläreunassa ollut joku linkki, jonka avulla pystyi hakemaan tiettyä tekstinpätkää viesteistä. Nyt en sitä löydä millään. Onko se piilotettu johokin, vai olenko vaan sokea? Ei tässä nyt ehkä ihan eksperttiä tarvita, mutta ehkä tätä kautta löytyy vastaus silti.

Individual
13.03.2008, 14:19
Olenkohan missannut jotain, kun en löydä mistään enään keskustelupalstan hakutoimintoa? Eli eikös tuossa yläreunassa ollut joku linkki, jonka avulla pystyi hakemaan tiettyä tekstinpätkää viesteistä. Nyt en sitä löydä millään. Onko se piilotettu johokin, vai olenko vaan sokea? Ei tässä nyt ehkä ihan eksperttiä tarvita, mutta ehkä tätä kautta löytyy vastaus silti.

Taitaa olla vähän aikaa poissa käytöstä, kun ylläpito laittaa foorumia uuteen uskoon.

seisnauraa
13.03.2008, 14:21
Taitaa olla vähän aikaa poissa käytöstä, kun ylläpito laittaa foorumia uuteen uskoon.

Jaahas, kiitoksia tiedosta. Olin jo lähellä tuntea itseni tyhmäksi, kun ei löytynyt. Nyt tunnen itseni viisaaksi.

Doaner
13.03.2008, 18:13
Windows Movie Maker aiheuttaa vaihteeksi onkelmia. Pystyn yhä editoimaan videoita ja tallentamaan projekti-tiedostoja, mutta itse videotiedostojen tallentaminen ei enää onnistukkaan.

Kokeilin huvikseen tallentaa n. 20 minuuttisen videon DV-AVI muodossa D-asemalleni. Elokuvatiedoston kooksi olisi tullut huimat 5265,00 Mt, mutta päätin siitä huolimatta kokeilla, että mitä tapahtuu. Movie makerin varoituskin jäi ilmeisesti käkemättä siinä samassa.

No ohjelmahan veti itsensä ihan solmuun. Nyt kun kokeilen tallentaa videota wmw-muodossa, niin movie maker aloittaa elokuvan tallentamisen CD:lle DV-AVI muodossa. Eli tallennuspaikka ja tallennuksen muoto ovat päin prinkkalaa. Kaiken lisäksi siinä tallennus ikkunassa ei enää tapahdu mitään, eli tallennusmittari jää nollaan.

Ilmeisesti ongelma johtuu siitä, että FAT32-tiedostojärjestelmä ei tue noin suuria tiedostoja:

Elokuvatiedoston koko ylittää FAT32-tiedostojärjestelmän 4 gigatavun rajoituksen
Elokuvaa tallennettaessa luotu elokuvatiedosto ylittää FAT32-tiedostojärjestelmän tukeman neljän gigatavun tiedostokoon rajan. Tämä virhe esiintyy, kun tallennat pitkää elokuvatiedostoa korkealla laatuasetuksella levyasemaan tai osioon, jossa käytetään FAT32-tiedostojärjestelmää. MS-DOS ja Windows-pohjaiset käyttöjärjestelmät käyttävät tätä tiedostojärjestelmää tiedostojen järjestämiseen ja hallintaan.

Mitä pitää tehdä, että movie maker toimisi taas? Onko kellään mitään tietoa? Jää muuten nimittäin lätkävideoideni (http://www.youtube.com/user/Haukiii) editoiminen tähän :(

.jarska
13.03.2008, 18:18
Mitä pitää tehdä, että movie maker toimisi taas? Onko kellään mitään tietoa? Jää muuten nimittäin lätkävideoideni (http://www.youtube.com/user/Haukiii) editoiminen tähän :(

Windows-ympäristössä oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto on käyttää NTFS-levyjärjestelmää jossa tuo kokoraja ei tule ihan heti vastaan.

Voit konvertoida nykyisen kiintolevysi partition seuraavilla ohjeilla:
http://www.aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Itse olen tuon konvertoinnin tehnyt useasti ilman ongelmia, mutta aina on marginaalinen vaara että jotain menee totaalisesti pieleen ja levyjärjestelmä menee sekaisin konvertointiprosessissa. Pitää muistaa tuo mainita ettei tulla sitten huutelemaan.

Doaner
13.03.2008, 18:25
Windows-ympäristössä oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto on käyttää NTFS-levyjärjestelmää jossa tuo kokoraja ei tule ihan heti vastaan.

Voit konvertoida nykyisen kiintolevysi partition seuraavilla ohjeilla:
http://www.aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Itse olen tuon konvertoinnin tehnyt useasti ilman ongelmia, mutta aina on marginaalinen vaara että jotain menee totaalisesti pieleen ja levyjärjestelmä menee sekaisin konvertointiprosessissa. Pitää muistaa tuo mainita ettei tulla sitten huutelemaan.

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Onkohan tuolle movie makerin korjaamiselle muuta keinoa? Nimittäin minulla ei ole tulevaisuudessa aikomustakaan tallentaa enää noin suuria tiedostoja, vaan haluan että movie maker palaa siihen tilaan, jollainen se oli ennen omituista kokeiluani.

Pystyykö movie makeria lataamaan mistään? Mietin vain, että onnistuisiko se että poistan MM:n ja asennan sitten uudelleen?

Jos ei muu auta, niin sitten pitää alkaa harkitsemaan tuota mainitsemaasi konvertointi prosessia :/

E V
13.03.2008, 21:41
Ja taas täällä, mikäköhän riivaa kun nettiradiot, poislukien Merisää, eivät suostu avautumaan. Tarkoitan siis esim. radio Rockia, cityä ym.
Proxy asetukset ovat olleet automaattisina ja vaikka minä mutta mikään ei tunnu auttavan. TvAnts ja Sopcast toimivat normaalisti.

Hermo menee perkele!

Elazi
13.03.2008, 23:13
Ehdottelin tuota Linux Live-CD:tä tuossa jo pariin kertaan. Ideanahan siinä on se, ettei sitä tarvitse ajaa Windowsin kautta, vaan koneen käynnistyessä käyttöjärjestelmä valitaan tuolta CD:ltä. Melko helppoa sanoisin.

Jos kone taas ei lähde käyntiin ollenkaan, niin silloin sitä kovalevyä on koitettava toisessa laitteessa.
Kokeilin käynnistää Ubuntua CD:ltä, mutta kun tulee se Ubuntun logo ja latauspalkki, niin kone jumittuu, eikä tee mitään. Pitää kokeilla tuota kovalevyä toisessa koneessa, kunhan siihen saa ajurit yms. kuntoon. Ei viitti tähän ainoaan tällä hetkellä kunnolla toimivaan sitä liittää.

jussi_j
14.03.2008, 14:17
Miten saa vision näyttämään "taustapaperin" reunoilla harmaat palkit, jotka eivät siis tulostu. ts. maginaalit harmaana. Himakoneessa noi on vakiona päällä, mutta läppärissä ei, outoa.

Luulis olevan jotain view-> printing area ... ei vaan osu silmään. Välillä vituttaa kun on tehnyt jotain 100 kertaa eikä tule mieleen.

Belenoss
14.03.2008, 18:49
Kannettavasta hajos näyttö vuosisitten (siideripullo putos päälle) Ja näyttö otettiin irti, ja oon käyttänyt sitä pöytäkoneena telkkarissa kii. Eilen kuitenkin kone hajos vissiin kokonaan. Ottaa virtaa ja lähtee päälle mutta telkkariin ei tuu kuvaa, eikä myöskään taida mennä windowssiin asti... Tulee telkkariin vaan viesti että ei signaalia.

Oliskohan siitä näytönohjain paskana?

Uusi kone on ollut hankintalistalla mutta ei sitä olla sen enempää katottu... Eli lähinnä pelikäyttöön ja pääosin pelaan vain world of warcraftia eli millasta konetta kandeis kattoa? Pöytäkoneen ajattelin ensin ostaa mutta taitaa nuo kannettavatkin pärjätä pelikäytössä... Vanha kone kuumeni vaan aina ihan tuhottoman paljon, normaalia käytöstä? Eli koneella sais olla hintaa noin 900 max ilman näyttöä/kannettavassa näyttö tietysti saa olla :) Verkkokauppa taitaa olla edullisin?

Doaner
17.03.2008, 18:02
Windows Movie Maker aiheuttaa vaihteeksi onkelmia. Pystyn yhä editoimaan videoita ja tallentamaan projekti-tiedostoja, mutta itse videotiedostojen tallentaminen ei enää onnistukkaan....

Hahaa, keksin viimeinkin pulmaani ratkaisun. Kokeilin käyttää kyseistä ohjelmaa toisen käyttäjän profiililla ja se toimi kuin unelma, eli bugittaminen tapahtuu vain minun profiilissani!

Erik Loka
17.03.2008, 19:03
Uusi kone on ollut hankintalistalla mutta ei sitä olla sen enempää katottu... Eli lähinnä pelikäyttöön ja pääosin pelaan vain world of warcraftia eli millasta konetta kandeis kattoa? Pöytäkoneen ajattelin ensin ostaa mutta taitaa nuo kannettavatkin pärjätä pelikäytössä... Vanha kone kuumeni vaan aina ihan tuhottoman paljon, normaalia käytöstä? Eli koneella sais olla hintaa noin 900 max ilman näyttöä/kannettavassa näyttö tietysti saa olla :) Verkkokauppa taitaa olla edullisin?

Eihän kannettavaa nyt ole oikein järkeä pelikäyttöön ostaa, vaikka pärjäisivätkin pöytäkoneelle vertailussa. Oletan, että aiot pelata vielä tulevaisuudessakin, ja tietokonehan vanhenee pelien kehittyessä auttamatta. Kannettavaa kun ei voi itse päivittää vaihtamalla siihen osia, niin kalliiksi tulee ostaa aina uusi laite kokonaan.
Pöytäkonetta on suhteellisen kätevä itse räpläillä, ja kun ne vielä ovat reilusti kannettavia halvempia, niin paremman myllyn pelikäyttöön saat ostamalla sellaisen.

Ja sen verran vielä, että kun se kone kerran kuumenee, niin ei kannata pitää sitä sylissä. Hajoo kuulemma kivekset ennen pitkää. (Tutkittu juttu!)

Itsehän ajattelin myös sijoittaa tässä jossain vaiheessa uuteen koneeseen. Nykyinen kannettava alkaa auttamatta lahoamaan kolmen vuoden käytön jälkeen. Näytössä näkyy ihmeellinen vihreä viiva ja laite sammuilee itsestään. DVD-asemakaan ei ole toiminut vuoteen. Kannettavan ostan kuitenkin, sillä jonkin verran täytyy kuljetella mukana, enkä pelaa juurikaan pelejä. Windows Vistaa en todellakaan halua, ja Apple kiinnostaa. MacBook Pro on luultavasti se laite jonka ostan.

Onkohan täällä jollain Macbook tai Pro käytössä? Ja jos on niin kertokaa kannattaako sellainen ostaa.

superspade
18.03.2008, 09:57
Ex-Perttien apua kaivataan.

Eli tuli viime viikolla hankittua Fujitsu Siemensin kannettava ja ongelmana on että kone käynnistää itse itsensä jo pelkästään kun laittaa virrat päälle jatkojohtoon johon kone on kytkettynä. Kone kuitenkin sammuttaa itsensä normaalisti. Mistä mahtaa johtua?

Samalla myös Windows Media Player avautuu jostain syystä automaattisesti kun Windows Vista käynnistyy. Voisiko tällä ja tuolla käynnistymisellä olla jotain yhteyttä keskenään?

-RVL-
18.03.2008, 10:09

Samalla myös Windows Media Player avautuu jostain syystä automaattisesti kun Windows Vista käynnistyy. Voisiko tällä ja tuolla käynnistymisellä olla jotain yhteyttä keskenään?

En ole Ex-Pertti, mutta jos WMP:n avautuminen häiritsee niin eikös sen saa hoideltua näin:

Käynnistävalikko-Suorita-msconfig-käynnistys (tms.)-rastitat WMP:n pois.

Itse tein noin ja suljin lähes kaiken, nyt kone avautuu valon nopeudella edelliseen verrattuna.

Virta -jutusta en osaa sanoa, kannettavista minulla ei ole kovinkaan paljoa kokemusta.

Radiopää
18.03.2008, 11:17
Ei tähän välttämättä experttiä tarvita, mutta tyydyn mielummin Jatkoaikaan kuin jatkuvaan googlettamiseen. Eli pitäisi löytää kannettavalle langaton hiiri+näppäimistö, joiden lukija on USB-tikku eikä mikään pitkän johdon päässä roikkuva mötikkä. Näppäimistöksi riittää perusnäppäimistö ilman mitään peleihin liittyviä ominaisuuksia.

Suosituksia otetaan vastaan.

Ronning #7
18.03.2008, 15:46
Ei tähän välttämättä experttiä tarvita, mutta tyydyn mielummin Jatkoaikaan kuin jatkuvaan googlettamiseen. Eli pitäisi löytää kannettavalle langaton hiiri+näppäimistö, joiden lukija on USB-tikku eikä mikään pitkän johdon päässä roikkuva mötikkä. Näppäimistöksi riittää perusnäppäimistö ilman mitään peleihin liittyviä ominaisuuksia.

Suosituksia otetaan vastaan.

Tuossa ainakin näppäränkokoinen paketti:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=10267

Rize
18.03.2008, 15:53

Eli tuli viime viikolla hankittua Fujitsu Siemensin kannettava ja ongelmana on että kone käynnistää itse itsensä jo pelkästään kun laittaa virrat päälle jatkojohtoon johon kone on kytkettynä. Kone kuitenkin sammuttaa itsensä normaalisti. Mistä mahtaa johtua?

Vanhassa koneessani oli ainakin optio BIOSissa, että koneen saa halutessaan käynnistymään heti kun virta kytketään. Eli kysessä saattaa olla BIOS-asetus. Kannattaa googlata/lukea käyttöohjetta miten koneesi BIOS-asetukset vaihdetaan (tarkentakoot ne, jotka ymmärtävät asiasta enemmän kuin minä).

J.Petke
18.03.2008, 20:14
Olen tässä etsiskellyt uutta äänikorttia jossa olisi optinen lähtö, jotta saisi tietokoneelta äänet digitaalisena vahvariin. Itse tiedän niin vähän näistä asioista niin olisiko jollain ystävällisellä palstalaisella hyviä ehdotuksia? Euroja on sijoittaa n.50. Tietokone on n. 4 vuotta vanha jos sillä tiedolla jotain tekee.

OskariB
19.03.2008, 16:16
Kannettavan ostan kuitenkin, sillä jonkin verran täytyy kuljetella mukana, enkä pelaa juurikaan pelejä. Windows Vistaa en todellakaan halua, ja Apple kiinnostaa. MacBook Pro on luultavasti se laite jonka ostan.

Onkohan täällä jollain Macbook tai Pro käytössä? Ja jos on niin kertokaa kannattaako sellainen ostaa.

Voin vilpittömästi suositella MacBookin tai Pro sellaisen ostamista, kun taas MacBook Airia en voi varauksetta suositella. Itselläni on ollut kohta yhdeksän kuukautta MacBook aktiivisessa käytössä ja tuona aikana minulle ei ole ilmennyt sellaisi tietokoneisiin liittyviä tarpeita, joita en voisi MacBookillani hoitaa. Sopcasteja Mac OS X:llä on ilmeisesti mahdoton saada toimimaan. Tämän hetkisestä tilanteesta en ole tosin varma, sillä niiden pyörittämiseen minulla ei ole ollut tarvetta. Omaan yli kymmenen vuoden historian PC-koneiden parissa ja monesti on tullut hermoiltua Windowsia käyttäessä. Edelleen tulee toisinaan ihmeteltyä, kuinka helppoa kaikki on MacBookin ja Mac OS X:n kanssa.

Alla pieni lista siitä, mihin käytän MacBookiani:

Internetissä surffailuun (Safari). Kotona yhteys välittyy WLANin kautta. Muualla, kuten junassa yhteys tulee bluetoothmodeemin (Nokia N95) välityksellä.
Internet-sivustojen suunnitteluun ja toteutukseen (MAMP, TeXturi).
FTP-siirtoihin (Cyberduck).
Kuvankäsittelyyn ja web-grafiikan luontiin (Adobe Photoshop CS3).
Vektorigrafiikan luontiin (Adobe Illustrator CS3).
Flash-animaatioiden toteutukseen (Adobe Flash CS3).
Painotuotteiden taittoon (Adobe InDesign CS3).
Nokia N95:lla videokuvattujen loma -ja kotivideoiden editointiin ja julkaisuun (iMovie HD,iDVD).
DVD-elokuvien katseluun (Mac OS X:n DVD-soitin).
Musiikin kuunteluun (iTunes).
Valokuvien arkistointiin (120GB Serial ATA drive 5400rpm).
Yhteystietojen ja kalenterin hallintaan (Mac OS X:n Kalenteri ja Osoitekirja).
Edellisten synkronointiin Nokia N95:n vastaavien kanssa (iSync).
Tekstinkäsittelyyn ja taulukkolaskentaan (NeoOffice).
Yhteydenpitoon (Adium).
Irkkailuun (X-Chat Aqua).
3D-mallinnukseen (Blender).

MacBookin saat Apple Storesta hintaa 999€, seuraavalla tekniikalla:

2.1GHz Intel Core 2 Duo
1GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x512MB
120GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
Combo Drive (DVD-ROM/CD-RW)
13.3" TFT WXGA
Mac OS X Leopard

Kysy(kää) toki, jos haluat(te) tarkempaa tietoa Mac OS X:n tai MacBookin toiminnasta.

mikse
20.03.2008, 09:35
kun taas MacBook Airia en voi varauksetta suositella.

Aika kattavat perusteet.

Uusimmassa Teknarissa on testissä juuri tuo ei-suositeltu Air.

OskariB
20.03.2008, 10:00
Aika kattavat perusteet.

Uusimmassa Teknarissa on testissä juuri tuo ei-suositeltu Air.
Sarkasmiako?

En tuon kattavammin voi perustella, kun en ole kyseistä konetta koskaan kokeillut, eli en voi myöskään varauksetta suositella. Paljon olen kuullut kommentteja Airista, mutta en haluaisi muodostaa omaa mielipidettäni niiden perusteella. Itseäni epäilyttää Airissa suuresta optisen aseman puutos, ja ainakin henkilökohtaisesti olisi ilman sitä suuressa hädässä.

Cmprs
23.03.2008, 13:29
Mitähän voisi tehdä, kun kone tuntuu temppuilevan yöllisten täydellisten virrankatkaisujen takia? Käytössä siis tuollainen jatkojohto, jolla estän turhan virran kulutksen ja valojen vilkkumisen yöllä. Jo aiemmin kyselin neuvoja tästä johtuvaan koneen kellon sekoiluun, johon silloin löytikin ratkaisuksi joku net time -ohjelma. Enää ohjelma ei suostu kuitenkaan koneella toimimaan päivitysten vuoksi, ja windowsin ajan päivitysohjelmakin on turkasen epäkäytönnöllinen ja jähmeä, kun ei päivitä automaattisesti kelloa vaikka periaatteessa pitäisi (rastit oikeilla kohdilla), koneen "kellopatteri" on myös tyhjä.

Varsinaista ihmetystä kuitenkin herättää, miksi ihmeessä käynnistettäessä kello näyttää jotain samaa vuoden 2003 aikaa? Ei siis edes sitä, mihin se edelliskerralla jäi? Selaimen sivuhistoriankin sakkaa ilmeisesti tästä virran katkomisesta johtuen ja näyttää pelkästään jotain vanhoja sivuja satunnaisen valikoivasti. Ehkä pöytäkonetta ei ole tarkoitettu siihen, että virta katkaistaan öisin totaalisesti? Se pariston uusiminen auttaisi ehkä kelloon kunhan joskus jaksaisi käydä ostamassa, mutta mites sivuhistoria?

dal
24.03.2008, 12:57
Varsinaista ihmetystä kuitenkin herättää, miksi ihmeessä käynnistettäessä kello näyttää jotain samaa vuoden 2003 aikaa? Ei siis edes sitä, mihin se edelliskerralla jäi?

Tähän villinä veikkauksena: kone ottaa tuon "lähtöajan" sieltä emolevyn piiriltään ja tuo lähtöaika määräytyy vaikkapa sen mukaan milloin BIOS-ohjelma on luotu/viimeksi päivitetty. Tämä siis tosiaan vain lottona, selittäisi tuon hyvin.

Rapukäsi
24.03.2008, 13:24
Ehkä pöytäkonetta ei ole tarkoitettu siihen, että virta katkaistaan öisin totaalisesti? Se pariston uusiminen auttaisi ehkä kelloon kunhan joskus jaksaisi käydä ostamassa, mutta mites sivuhistoria?

Mikäli kone pysyy ajassaan, kun sitä ei ota kokonaan pois verkkovirrasta, niin emolevyn BIOS-patteri finaalissa tai emo rikki. Ei muuta kuin patterikauppaan, mikäli jatkossakin haluat ottaa koneen kokonaan pois verkkovirrasta yön ajaksi.

edit. siis tietokonekauppaan, ei taida noita pattereita muuta kautta saada.

Cmprs
24.03.2008, 14:14
Mikäli kone pysyy ajassaan, kun sitä ei ota kokonaan pois verkkovirrasta, niin emolevyn BIOS-patteri finaalissa tai emo rikki. Ei muuta kuin patterikauppaan, mikäli jatkossakin haluat ottaa koneen kokonaan pois verkkovirrasta yön ajaksi.

edit. siis tietokonekauppaan, ei taida noita pattereita muuta kautta saada.Joo, näin se täytyy varmaan sitten tehdä, jospa se sillä hoituisi.

Ihan mielenkiinnosta muuten - käyttääkö kukaan muu tietokoneen (tai ylipäänsä elektoriinkan) yhteydessä tällaista virran katkaisulla varustettua jatkojohtoa? Tuntuu nimittäin aika turhalta se virran syöttö ja valojen vilkkuminen pitkin öitä. Taisi Mikael Lilius sanoa tässä taannoin, että jos Euroopassa kaikki ottaisivat elektroniikkalaitteista "valmiustilat" yöksi pois, voitaisi useampikin energialaitos lakkauttaa samoin tein. Enkä ole mikään viherpiipertäjä, mutta järjen käyttö on kuitenkin sallittua tässäkin, sillä suuri vaiva ei sellaisen johdon laittaminen ja virran katkominen hyötyyn nähden ole.

Hazardipakki
24.03.2008, 16:59
Eipä tule käytettyä, sillä tietokone on käytännössä päällä 24/7 ja yöt latailen por... elokuvia ja sarjoja. Peruskäyttäjät toki sulkekoot masiinansa yöksi.

pavenro8
25.03.2008, 15:09
Tähän nyt ei varmaan suurtakaan tietokone-experttiä tarvita, mutta koska itse olen sangen kaukana moisesta, niin kysyn sitten täältä.

Eli selaimena täällä töissä on IE7. Ja kun jostain sivustolta, esim. Jatkoajasta (eihän täällä toki työaikana surffata, tauolla ehkä) avaa jotain linkkiä, joka ei avaudu uuteen välilehteen vaan ikkunaan, niin se ikkuna aukeaa ehkä postimerkin kokoisena joka kerta. Eli miten tuon saisi aukeamaan suuremapana, niinkun koko näytön kokoisena joka kerta.

Nimim. Tyhmä olen.

.jarska
25.03.2008, 16:28
Ihan mielenkiinnosta muuten - käyttääkö kukaan muu tietokoneen (tai ylipäänsä elektoriinkan) yhteydessä tällaista virran katkaisulla varustettua jatkojohtoa? Tuntuu nimittäin aika turhalta se virran syöttö ja valojen vilkkuminen pitkin öitä. Taisi Mikael Lilius sanoa tässä taannoin, että jos Euroopassa kaikki ottaisivat elektroniikkalaitteista "valmiustilat" yöksi pois, voitaisi useampikin energialaitos lakkauttaa samoin tein.

En tiedä energialaitosten lakkauttamisesta, mutta kyllähän siitä säästöä tulisi, hyvin marginaalisesti tosin. Lainasin tuossa viime vuonna Helsingin Energialta sähkönkulutusmittarin (saa muuten ilmaiseksi lainata noita tuolta, Kampista voi hakea) ja tietokoneeni vie valmiustilassa miltei 12W. TFT näyttöni (2 kpl) vievät noin 2W molemmat virran ollessa pois päältä.

Tarkempia mittaustuloksia voi syynätä täältä (http://www.jarska.org/jorinat/?p=3).

T.Kerttula
25.03.2008, 16:29
Keskustelupalsta ei ole rekrytointia varten, joten viesti on poistettu ja kirjoittajalle varoitus.

Moderaattorit

leicester
25.03.2008, 16:53
Eli selaimena täällä töissä on IE7. Ja kun jostain sivustolta, esim. Jatkoajasta (eihän täällä toki työaikana surffata, tauolla ehkä) avaa jotain linkkiä, joka ei avaudu uuteen välilehteen vaan ikkunaan, niin se ikkuna aukeaa ehkä postimerkin kokoisena joka kerta. Eli miten tuon saisi aukeamaan suuremapana, niinkun koko näytön kokoisena joka kerta. Nimim. Tyhmä olen.

Kun aukaiset uuden ikkunan, laajennat sen kulmasta vetämällä sellaiseksi kuin haluat avattavat ikkunat. Suljet alkuperäisen - ja avot. Ikkunat aukeavat säätämässäsi koossa.

Radiopää
25.03.2008, 19:03
Toivottavasti tähän löytyisi apua.

Tuli vaihdettua virtalähde isän pöytäkoneeseen ja pistin johdot takaisin niin kuin ne aikaisemminkin olivat, tai ehken sittenkään...

Ongelma on siinä, että DVD-asema ei enää suostu tallentamaan eikä tyhjentämään levylle/levyä. Kaikki muut ominaisuudet toimivat. Mikä johto tuolla voi olla väärin?

Reinomies
25.03.2008, 20:28
Ongelma on siinä, että DVD-asema ei enää suostu tallentamaan eikä tyhjentämään levylle/levyä. Kaikki muut ominaisuudet toimivat. Mikä johto tuolla voi olla väärin?
Veikkaan, että olet virtajohtoa irrottaessa osunut asemaan tulevaan toiseen kaapeliin ja se on vähän löystynyt. Ei niitä oikein väärin voi liittää, tarkista että kaikki dvd-asemaan tulevat piuhat on kiinni kunnolla...

Mr.Moon
26.03.2008, 16:14
Uusi kone olisi hankintalistalla ja suosituksia kaipailisin. Yritin katsella "alan" sivuilta mutta kaikki mitä siellä puhutaan on täyttä hepreaa, joten jos joku voisi maallikolle (tyhmälle) kertoa minkälainen kokoonpano olisi hyvä?

Budjettina olisi 800 €. Multimediakäyttöön olisi tarkoitus kone hankkia. Ei pelikäyttöön mutta videoeditointiin ja sen sellaiseen. Eli aika raskasta käyttöä kai? Tämän hetkinen koneeni kaatuu (ylikuumenee vissiin) pelkästä musiikin kuuntelusta (AMD Athlon 2600+ johon on laitettu lisätuuletin), alkaa pikku hiljaa kypsymään siihen.

Tarvitseeko videoeditointiin jonkun hyvän näytönohjaimen vai onko se ainoastaan pelejä varten? Ajatuksissa olisi joku neliydinprosessori, 2 GB (riittääkö) keskusmuistia ja noin 500 Gb kovoa ja varmaan sitten Vistakin. Voisiko joku suositella jonkun paketin? Ja mielellään siis aika up to date paketin jota ei tarvitse heti vuoden päästä päivittää. Näppistä, hiirtä tai näyttöä ei tarvitse.

Kiitosta etukäteen.

Tekeekö esim. tällä (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16408) mitään?

Romppanen
26.03.2008, 16:43
Tällainen probleemi tällä kertaa...

Mistä mahtaa johtua, että koneesta napsahtaa joku "taikanappi" päälle ihan itsestään. Taikanapin vaikutukset:

-ylärivin numeroista ei tule numeroita, vaan !"¤%&/ jne. merkkejä
-kirjaimet tulevat KAPITAALEINA
-sivussa olevat numeronäppäimet lakkaavat toimimasta
-hiiren vasenta nappia painaessa, esim. jotain linkkiä avatessa kyseinen linkki avautuu uuteen ikkunaan eikä kuten normaalisti samalle sivulle

Jos laitan Caps Lockin päälle, niin kirjaimet muuttuvat pieniksi, mutta ylärivin numerot tulevat edelleen erikoismerkkeinä. Sivunumeroita ei saa toimimaan, vaikka painaisi Num Lockia.

Vittuilu on lähtöisin melko varmasti näppiksestä tai hiirestä, mutta kun en millään keksi, millä pulman saa ratkaistua. Vika tulee useimmiten silloin, kun jätän koneen auki ja kukaan ei edes koske siihen ja kun tulen vaikka parin tunnin jälkeen takaisin koneelle, niin tämä vitutuksen multihuipentuma pulpahtaa esiin. Ongelman saa poistumaan käynnistämällä tietokoneen uudelleen, mutta pitäisi tähän varmaan olla jokin helpompikin ratkaisu, herranen aika sentään.

Käyttiksenä XP.

Murmeli
26.03.2008, 17:08

Mistä mahtaa johtua, että koneesta napsahtaa joku "taikanappi" päälle ihan itsestään. Taikanapin vaikutukset:

-hiiren vasenta nappia painaessa, esim. jotain linkkiä avatessa kyseinen linkki avautuu uuteen ikkunaan eikä kuten normaalisti samalle sivulle

Jos laitan Caps Lockin päälle, niin kirjaimet muuttuvat pieniksi, mutta ylärivin numerot tulevat edelleen erikoismerkkeinä. Sivunumeroita ei saa toimimaan, vaikka painaisi Num Lockia.

Vittuilu on lähtöisin melko varmasti näppiksestä tai hiirestä, mutta kun en millään keksi, millä pulman saa ratkaistua. Vika tulee useimmiten silloin, kun jätän koneen auki ja kukaan ei edes koske siihen ja kun tulen vaikka parin tunnin jälkeen takaisin koneelle, niin tämä vitutuksen multihuipentuma pulpahtaa esiin. Ongelman saa poistumaan käynnistämällä tietokoneen uudelleen, mutta pitäisi tähän varmaan olla jokin helpompikin ratkaisu, herranen aika sentään.

Käyttiksenä XP.Joskus olen näihin mystisiin ongelmiin törmännyt, joissa tilanne on aivan kuin Shift -nappi olisi jäänyt pohjaan. Olen ratkaissut tilanteen rämpyttämällä hetken näitä shift, alt, ctrl yms nappeja yhtäaikaa. Et varmasti löydä tätä ohjetta käyttöohjekirjasta.

puuppa28
26.03.2008, 18:36

Käyttiksenä XP.

Oireet sopivat Windowsin Sticky Keys -"helpotukseen", joka oletuksena aktivoituu painamalla viisi kertaa shiftiä peräkkäin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_keys

Normaalitilaan pääsee painamalla kumpaakin shiftiä yhtaikaa.

stiflat
26.03.2008, 19:11
Tarpeissa olisi hankkia loppukesäksi kannettava tietokone musiikin soittamiseen kaijuttimista yleisissä tiloissa.

Onko jotain tärkeää jota pitäisi ottaa huomioon? Itselläni kun ei kannettavaa ole ikinä ollut.

Vaatimukset siis olisivat: todella halpa ja varmatoiminen sekä luotettava. Winamp pyörii (heh). Ulostulo kuulokeliitännällä, mahdollisuus liittää ulkoinen hiiri, DVD-asema että voi DVD RW:ltä siirtää biisit omalta koneelta. Ja mieluiten ehkä Win Xp. Mutta viekö tuo Xp liikaa resursseja siihen nähden mitä tarvin, ts. olisko joku kevyempi käyttöliittymä parempi hinta/laatu/nopeus -suhteessa..? Entä muistit, paljonko tarvii? Varmaan tuo biisien siirtely (koneella sekä levyiltä koneelle) vie eniten muistia...

Mistä tuollaisia voisi etsiä (siis ettei saa käsiinsä jotain romurautaa) ja mitä tuollaisesta kannattaisi maksaa?

Jii
26.03.2008, 22:22
Latasin Firefoxin uusimman päivityksen 2.0.0.13 ja nyt ei enää ota yhteyttä verkkoon. wtf! Piti kaivaa 2.0.0.12 takaisin.

Onko joku muu huomannut samaa?

Reinomies
26.03.2008, 23:27
Latasin Firefoxin uusimman päivityksen 2.0.0.13 ja nyt ei enää ota yhteyttä verkkoon. wtf! Piti kaivaa 2.0.0.12 takaisin.

Onko joku muu huomannut samaa?
Laitoin just 2.0.0.12 -> 2.0.0.13n ja toimii ku junan vessa. Veikkaan palomuurin kanssa ollutta ongelmaa, voisi ainakin kokeillaa laittaa .13 uusiks ja tsekata palomuuriasetukset, jos et sitä tehnyt viimeks.

Erik Loka
27.03.2008, 18:03
Tämähän ei välttämättä tietokoneeseen liity, mutta..

Eli mulla on tietokoneessa vanhan vahvistimen kautta kiinni kaksi vanhaa isoa kaiutinta. Oikea toimii niin kuin pitääkin, mutta vasemmasta ääni kuuluu erittäin hiljaa balanssin ollessa keskellä. Missähän kohti tässä systeemissä on siis vika? Eikai se voi kuitenkaan olla missään liitoksissa, sillä silloinhan ääni ei olisi kirkas tai sitä ei kuuluisi ollenkaan?

Edit. Vasemman kajarin ääni ei sittenkään ole täysin puhdas, vaan pientä särinää kuuluu..

Hespeler
31.03.2008, 23:52
Jouduin vajaa vuosi sitten tyhjentämään koko koneen viruksen takia, ja asentamaan XP:n uusiksi. Kone on Acerin 3102WLMi. Kannettavassa on ollut valmiina Bluetoothit ja kamerat, sun muut härpäkkeet, mutta en ole tollasia silloin ennen tarvinnut. Kaikkihan nuo poistuivat tuon tyhjentämisen takia.

Nyt olisi tarvetta noille toiminnoille, ja kysyisin, että kuinka nuo olisi mahdollista saada takaisin toimintaan? Mitä tarvitsee tehdä? Olen yrittänyt ajaa tehdas-asetukset koneelle uudestaan, jostain syystä tuokaan ei onnistu. Kone toimii muuten loistavasti, mutta olisi hienoa/tärkeää saada nuo ominaisuudet käyttöön, kun niille löytyisi nyt kyllä käyttöä.

Jos jollain olisi antaa jotain tipsejä, olisin kyllä enemmän kuin kiitollinen.

.jarska
31.03.2008, 23:58
Jouduin vajaa vuosi sitten tyhjentämään koko koneen viruksen takia, ja asentamaan XP:n uusiksi. Kone on Acerin 3102WLMi. Kannettavassa on ollut valmiina Bluetoothit ja kamerat, sun muut härpäkkeet, mutta en ole tollasia silloin ennen tarvinnut. Kaikkihan nuo poistuivat tuon tyhjentämisen takia.
...
Jos jollain olisi antaa jotain tipsejä, olisin kyllä enemmän kuin kiitollinen.

Sun täytyy asentaa siihen myös kaikki ajurit. http://support.acer-euro.com/drivers/downloads.html
Tuolta löytynee oikeasta kohtaa?

Hespeler
01.04.2008, 00:25
Sun täytyy asentaa siihen myös kaikki ajurit. http://support.acer-euro.com/drivers/downloads.html
Tuolta löytynee oikeasta kohtaa?

Löytynee varmasti, mutta kun olen kohtuu käsi näiden koneiden kanssa, niin mulla ei ole kyllä hajuakaan mitä tuolta pitäisi sitten asentaa, ja kuinka se onnistuu.

Englanti on kyllä jotenkuten hallussa, mutta kyllä nuo jutut on mulle täyttä hepreaa tuolla sivuilla.

YksinLäpi
01.04.2008, 15:38
Kävipä niin, että shinybook.net :in vieraskirja lopetti toimintansa. Olisiko teillä ehdottaa helppokäyttöistä ilmaista vieraskirjaa tilalle?

Edit. Ongelma ratkesi jo osittain, eli vk toimii taas!

TeeVee
01.04.2008, 19:27
Windows Live Messenger on temppuillut pari päivää - välillä kun ottaa pääikkunan esille ohjelma sulkeutuu ihan itsestään ja kuvake poistuu alhaalta työkalupalkista. Joskus käynnistäessään ohjelma antaa virheilmoituksen (Lähetä raportti Microsoftille/Älä lähetä) ja sulkee taas.

Alkoi kun versiona oli 8.1, päivitin sen 8.5:een, mutta sama homma edelleen.

Ehdotuksia?

Tuusa
03.04.2008, 09:35
Mistäköhän johtuu, että hiiren osoitin (nuoli) lähtee välillä vaeltelemaan ihan omia aikojaan näytöllä? Joku pöpö? Voiko asialle tehdä jotain?

Harri2001
03.04.2008, 09:55
Mistäköhän johtuu, että hiiren osoitin (nuoli) lähtee välillä vaeltelemaan ihan omia aikojaan näytöllä? Joku pöpö? Voiko asialle tehdä jotain?

Anna kun arvaan: käytät optista hiirtä. Tämä hyppimisilmiö on niiden ominaisuus; korjaantunee hyvällä hiirimatolla.

Tuusa
03.04.2008, 10:01
Anna kun arvaan: käytät optista hiirtä. Tämä hyppimisilmiö on niiden ominaisuus; korjaantunee hyvällä hiirimatolla.

Näin on, optinen hiiri käytössä. Ei siis kaiketi syytä huoleen..?

cobra
03.04.2008, 12:03
Olisikohan aika asentaa windows uusiksi kun seuraavanlaista on alkanut tapahtumaan. Messenger ikkunan kun sulkee ruksista, ei tule normaalia messengerin ikonia kellon vieressä olevaan työkalupalkkiin (josta sen taas saisi isoksi). Muistitikkua ei saa poistettua "oikealla tavalla" koska myöskään silloin ei työkalupalkkiin tule sitä ikonia jonka kautta voisi pysäyttää muistitikun ja poistaa sitä turvallisesti. Vinkkejä miksei nuo kaksi ilmesty enää normaalilla tavalla työkalupalkkiin?

Migron
03.04.2008, 12:25
Näin on, optinen hiiri käytössä. Ei siis kaiketi syytä huoleen..?

Ei. Paremman hiirimaton osto olisi suositeltavaa.

Hande_81
03.04.2008, 12:30
Onko vistan ominaisuus vai vikaa ajureissa kenties. Välillä hiiren kursorin kärki on kohdistuspiste ja välillä 10 pikseliä kärjen alapuolella. Ärsyttävää. Kone on Acerin 7520 läppäri.

Radiopää
03.04.2008, 22:49
Koska en tiedä tietokoneista paljon paskaakaan, kysynpä täältä. Tarvitsen ulkoisen kovalevyn ja haluaisin tietää mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras. Tai ainakin laatusuhteltaan hyvä. Linkkiäkin saa laittaa. Kiitos.

Esitin yo. kysymyksen sekalaisten kysymysten ketjussa, mutta en saanut vastausta. Kokeillaan nyt täällä paremmalla onnella.

Trenchtown
03.04.2008, 23:05
Kokeillaan nyt täällä paremmalla onnella.
Noh, jokaisella on varmasti oma mielipiteensä sen perusteella, että minkä merkkistä kovoa itse käyttää. Minä suosittelen Buffalon (http://www.vertaa.fi/cgi-bin/s.cgi?cat=fi_hardware&theme=vertaa&searchwords=buffalo&subcat=kiintolevyt) kovalevyjä. Mitään hinta- tai ominaisuusvertailua en ole tehnyt, siis mitä tulee muhin merkkeihin mutta nuo ovat ainakin oman kokemukseni perusteella laadukkaita vehkeitä. Niitä myös myydään melkoisen paljon ja palautusprosenttikin on kohtalaisen pieni, luulisi senkin kertovan jotain.

Et tosin kertonut, että minkä kokoista kovalevyä olet etsimässä ja mitä ominaisuuksia siihen kaipaat. 120 gigan ministation on ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan melko eri sarjassa kuin esimerkiksi terastationit.

Tuossa linkissä nyt on kuitenkin joitakin vaihtoehtoja, eiköhän sieltä sopiva löydy.

Elazi
04.04.2008, 18:16
Ei ole vähään aikaan tullu tietokoneita seurattua, ja pikkuhiljaa on taas seuraavan osto edessä, ja läppäriä oon katsellu.

Ainakaan ennen läppärit eivät olleet kovin sopivia pelaamiseen, enkä oikein ikinä ottanut selvää minkä takia. Nyt oon katellu läppäreitä, ja monissa näyttää olevan näyttömuistia 128 tai 256MB. Onko tämä se syy, jonka takia monet pelit eivät pyöri kunnolla läppärillä, vai onko tuo, että läppärit eivät ole hyviä pelaamiseen, jo vanhaa "tietoa"?

Erik Loka
04.04.2008, 19:04
Ei ole vähään aikaan tullu tietokoneita seurattua, ja pikkuhiljaa on taas seuraavan osto edessä, ja läppäriä oon katsellu.

Ainakaan ennen läppärit eivät olleet kovin sopivia pelaamiseen, enkä oikein ikinä ottanut selvää minkä takia. Nyt oon katellu läppäreitä, ja monissa näyttää olevan näyttömuistia 128 tai 256MB. Onko tämä se syy, jonka takia monet pelit eivät pyöri kunnolla läppärillä, vai onko tuo, että läppärit eivät ole hyviä pelaamiseen, jo vanhaa "tietoa"?

Kyllähän uudella läppärillä voi pelata varmasti ihan kuten pöytäkoneellakin, mutta syy miksei läppäriä kannata ostaa pelikäyttöön on se, että sitä ei voi oikein itse päivittää. Pelien vaatimukset kasvavat jatkuvasti, joten on hyödyllistä, että tietokoneen komponentteja voi vaihtaa tarvittaessa.

Tuskinpa siihen mitään muuta syytä on.

stairox
04.04.2008, 19:21
Tuskinpa siihen mitään muuta syytä on.No, onhan toinenkin syy olemassa: ilmankierto läppärissä on heikko. Käytännössä kone kuumenee liikaa kun se joutuu koville pidemmän aikaa, joka tarkoittaa että kone automaattisesti pudottaa tehojaan ettei se ylikuumene.

stiflat
04.04.2008, 23:31
Winrar ilmoittaa moneen osaan jaetun rarin purkamisessa virheilmoituksen: Packed data CRC failed in IMAGE.iso The Volume is corrupt.

Ei auta 7zip, Winzip, eikä eri Winrarin versiot. Kaikilla suunnilleen sama lopputulos. Ei auta myöskään aina uudelleen tiedostojen hakeminenkaan. Outoa myös että joskus Winrar voi purkaa ilman virheilmoituksia paketin, mutta silti lopullisessa imagessa voi esiintyä virheitä. Ja sama toisinpäin (jos laittaa ruksin kohtaan säilytä rikkinäiset). Tuntuu joltain henkimaailmanjutulta milloin se toimii kunnolla ja milloin taas ei.

Voisiko nyt sitten kyse olla jostain rautapuolen ongelmista tai jostain ajureista tai muusta? Kone toimii muuten kyllä aivan moitteettomasti (satunnaisia tilttailuja lukuunottamatta), mutta siis toi .r00, .r01, .r02, jne purku takaisin imageksi on aivan toivoton yritys.

Tässä välissä on myös XP asennettu muista syistä uusiksi ja "tiedostojen hakukone" vaihdettu. Ei voi vaan ymmärtää.

Tähän jos joku tietäisi ratkaisun niin en tiedä miten kiittäisin, niin kauan asia on vaivannut.

Tumpero
05.04.2008, 01:34
Ostinpas edellispäivänä uuden Buffalo AirStation WHR-HP-G54 -merkkisen WLAN-tukiaseman. Asennus sujui ongelmitta, mutta nyt on ilmennyt yksi ikävä ongelma.
Jostain kummasta syystä tämä kyseinen purkki katkaisee yhteyden aina silloin tällöin. Sanotaan nyt karkeasti pari kertaa tunnissa. Katkeamisen jälkeen, yhteys tulee takaisin alle minuutissa. Signaalit ovat koko ajan loistavat, joten siitä yhteyden katkeaminen ei johdu. Koitin laittaa uudet firmwaretkin valmistajan sivuilta, mutta eipä tuokaan ongelmaa korjannut. Olen myös huomannut kun yritän siirtää ISON tiedoston lähiverkossa toisesta koneesta toiseen, yleensä yhteys katkeaa saman tien. Todella kummallista...
Onko jollain jotain käryä mistä tämä johtuu?

Elazi
05.04.2008, 10:17
Kyllähän uudella läppärillä voi pelata varmasti ihan kuten pöytäkoneellakin, mutta syy miksei läppäriä kannata ostaa pelikäyttöön on se, että sitä ei voi oikein itse päivittää. Pelien vaatimukset kasvavat jatkuvasti, joten on hyödyllistä, että tietokoneen komponentteja voi vaihtaa tarvittaessa.

Tuskinpa siihen mitään muuta syytä on.
Okei hyvä tietää, jos ja kun läppärin hankin, ei sillä tulisi jatkuvasti pelailtua, vaan silloin tällöin. Ilmeisesti tuo näyttömuistinkaan määrä ei ole mitenkään erityisen huono verrattuna pöytäkoneiden näyttömuistiin?

Ruutiveijari
05.04.2008, 10:29
Ilmeisesti tuo näyttömuistinkaan määrä ei ole mitenkään erityisen huono verrattuna pöytäkoneiden näyttömuistiin?
Nyt kysyt äärimmäisen laajan kysymyksen. On myynnissä kannettavia, joissa on aidosti tehokkaat näytönohjaimet (esimerkiksi 9650M GS) ja mukavasti dedikoitua näyttömuistiakin. Sitten taas on näitä "muka nopeita" (esimerkiksi GF7150), joissa on jaettu näyttömuistia jopa 559Mt ja joilla tekee tiukkaa Vistan Aeron kanssa. Pelkästään lukuja tuijottamalla et tiedä mitä ostat.

Mitä jos vaikka heittäisit pari ehdokasta mitä olet koneeksi pohtinut?

Kukkahattusetä
05.04.2008, 10:35
Winrar ilmoittaa moneen osaan jaetun rarin purkamisessa virheilmoituksen: Packed data CRC failed in IMAGE.iso The Volume is corrupt.
Jos se rar paketti on kunnossa niin tuo johtuu todnäköisesti muistista. Suoritappa memory test ni saat tietää!

moby
05.04.2008, 14:39

Kyllä ainakin minulla tuo ilmoitus tulee vain silloin kun paketti on oikeasti korruptoitunut. Itse käytän usenetia ja silloin on mahdollisuus impata parity-blokkeja, joilla tuon saa korjattua.

Nettiyhteydet ovat kyllä metkoja. Kerran duunissa piti lähettää yksi CD 200km:n päähän taksilla, koska se ei suostunut siirtymään netin kautta ilman ongelmia.

stiflat
05.04.2008, 14:58
Kyllä ainakin minulla tuo ilmoitus tulee vain silloin kun paketti on oikeasti korruptoitunut.
Alkaa usko hieman horjua kun bout jokainen isompi rar-pakattu tiedosto esittää virheen, jota ei ilmeisesti kuitenkaan muilla ole ilmaantunut. Jotenkin alkaa uskoa että vika on oman koneen jossain komponentissa/tai softassa joka ei kuitenkaan ole Winrar.

Nim. Kukkahattusedän (ja oman päätelmän) innoittamana imutin Memtestin. Laitetaan se pyörimään nyt joksikin aikaa ja jatketaan sitten taas (kiroilemista).

moby
05.04.2008, 15:41
Alkaa usko hieman horjua kun bout jokainen isompi rar-pakattu tiedosto esittää virheen, jota ei ilmeisesti kuitenkaan muilla ole ilmaantunut. Jotenkin alkaa uskoa että vika on oman koneen jossain komponentissa/tai softassa joka ei kuitenkaan ole Winrar.

Oletko saanut tiedostot suoraan esim. CD:llä, vai oletko imuttanut ne netistä? Yhteen aikaan minulla oli samanlainen ongelma. Lähes kaikki RAR-paketit olivat korruptoituneita.

Minulla tuossa ei ollut suurempaa ongelmaa, kun suurin osa kamasta on avi-tiedostoja, joissa tuo korruptoituminen ei haittaa(pientä pätkimistä). Yhtäkkiä ongelma katosi ja se lienee ollut nettiyhteydessä, koska aina korjaamalla tiedostot ne toimivat ilman yhtään ongelmaa.

Elazi
06.04.2008, 12:38
Nyt kysyt äärimmäisen laajan kysymyksen. On myynnissä kannettavia, joissa on aidosti tehokkaat näytönohjaimet (esimerkiksi 9650M GS) ja mukavasti dedikoitua näyttömuistiakin. Sitten taas on näitä "muka nopeita" (esimerkiksi GF7150), joissa on jaettu näyttömuistia jopa 559Mt ja joilla tekee tiukkaa Vistan Aeron kanssa. Pelkästään lukuja tuijottamalla et tiedä mitä ostat.

Mitä jos vaikka heittäisit pari ehdokasta mitä olet koneeksi pohtinut?
Konetta olen ostamassa ehkä vuoden sisällä, joten asia ei niin ajankohtainen ole, mutta hankintalistalla tullee olemaan tämän Toshiban (http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=D6ez6oZKCVlSR0EjF5FBwx1q0000QzcsFV4R?Pr oductID=VtXD4QFHqaEAAAEWNU4xgHxQ&CatalogCategoryID=eWjD4QFH5rsAAAEO0lg03xil) kannettavan tapainen kone (suurinpiirtein samanlaiset speksit ja hintaluokka)..

Ruutiveijari
06.04.2008, 12:44
Konetta olen ostamassa ehkä vuoden sisällä, joten asia ei niin ajankohtainen ole, mutta hankintalistalla tullee olemaan tämän Toshiban (http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=D6ez6oZKCVlSR0EjF5FBwx1q0000QzcsFV4R?Pr oductID=VtXD4QFHqaEAAAEWNU4xgHxQ&CatalogCategoryID=eWjD4QFH5rsAAAEO0lg03xil) kannettavan tapainen kone (suurinpiirtein samanlaiset speksit ja hintaluokka)..
No esimerkiksi tuossa linkittämässäsi koneessa on Intelin oma, integroitu X3100 näytönojain joka on alle keskitason pelitehossa. Käytännössä joutuisit siis tinkimään sekä tarkkuudesta että yksityiskohdista jotta pelit saa siedettävästi pyörimään.

Mutta jos meinaat koneen vasta vuoden päästä ostaa on siitä nyt jauhaminen aika tarpeetonta, sillä sen hetkinen tekniikka on taas aivan jotain muuta kuin nyt.

Mr.Moon
06.04.2008, 13:28
Tekeekö seuraavanlaisella kokoonpanolla mitään?

CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 205.00 €
4GT DDR2 800MHz (PC-6400), Vitesta, Dual-kit, 240-pin DIMM 69.00 €
500GB Spinpoint T166, 3.5", SATAII/300, 16MB, 7200RPM 78.00 €
IP35 ATX DDR2 SATA2 GLAN HD 8C 102.00 €
Sonata III Silent ATX-kotelo (500W) 109.00 €
GF 8600 GT PCIE 256M GDDR3 2X DVI 81.00 €
DVD+-RW Dual Layer, SH-S203B/BEBN, 20x8x48x, SATA, musta, bulk (uutuus!) 33.40 €
Tietokoneen kokoonpano ja testaus 50.00 €
WINDOWS VISTA HOME PREM 64-BIT, FI, OEM 102.00 €

Yhteensä 829.40 €

Nuo komponentit ei sano itselleni mitään, joten jos joku tietävä voisi antaa vinkkejä. Tuo on erään lafkan laatima paketti pyynnöstäni. Onko siinä jotain turhaa tai vaihtoehtoisesti jotain mikä kannattaisi vaihtaa parempaan? Lähinnä tulee videoeditointiin ja sen sellaiseen, ei niinkään pelikäyttöön, joskin jotain pelejäkin voisi joskus pelailla. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Ja mahdollisimman pitkäikäinen saa olla, ettei tarvitsisi heti vuoden päästä taas hankkia uusi.

Kiitokset etukäteen.

stiflat
06.04.2008, 22:00
Oletko saanut tiedostot suoraan esim. CD:llä, vai oletko imuttanut ne netistä? Yhteen aikaan minulla oli samanlainen ongelma. Lähes kaikki RAR-paketit olivat korruptoituneita.
Yhtäkkiä ongelma katosi ja se lienee ollut nettiyhteydessä, koska aina korjaamalla tiedostot ne toimivat ilman yhtään ongelmaa.
Netistä ladattuja ovat. Miten tuo "aina korjaamalla tiedostot ne toimivat" käytännössä toteutetaan?

Nyt ajelin tuolla (http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/422543#2554598) ohjeella memtestin läpi. Pyörittelin noin pari tuntia per kampa ja tässä tulokset:

Walltime 3:05:00, Cached 512M, Rdmem 104K, MemMap e820-Std, Cache on, ECC off, Test Std, Pass 15, Errors 1426 ECC Errs 0

Toisella kammalla tuli samat, paitsi walltime (eli käyttöaika) oli 2:12:20, Pass (eli montako kierrosta meni) 11 ja Errors 0 Sekä teksti: Pass complete, no errors.

Tuosta nyt voisi hiukan Einsteininä päätellä että toi toinen kampa ei ihan kunnossa ole.... ehkä muinoin kun pelailin koneellani, niin suuret kaatumisprosentit johtunevat varmaankin tuosta...

Mutta, mutta. Otin toisen kamman pois ja laitoin vain ehjän 512 kiinni. XP:n käynnistettyäni ja Winrarilla koitettua tulee silti sama CRC failed -ilmoitus rareissa. Ei taas oikein voi käsittää... täytyy vielä koittaa joitain muitakin tiedostoja.
Lisää vinkkejä otetaan... Voisiko vika tosiaan olla jotenkin nettiliittymässä (Saunalahti)??

*

Sitten tuohon toiseen kohtaan. Ilmeiesti täytyisi nyt uusi kampa ostaa tuon viallisen paikalle. Ainoa että en ole seurannut herran aikoihin tietokonekomponenttien kehitystä.
Emolevyni on MSI 856P NEO-L
Prossu Intel P4 2600/800 MHz 0.13 U Boxed
Muistit Twinmos 512 MB DDR400

Tiedot koneen kokoamispapereista.

Voisiko joku ystävällisesti jelppiä ja kertoa mitä muistia nyt pitäisi ostaa. Noita DDR:iäkin näyttäisi olevan jo kolmosta. Onko tuo omani ykköstä? Paljonko maksaa tuohon sopiva 512 MB muistikampa? Entäs jos haluan samantien päivittää muistini 2 Megaan? Paljonko siinätapauksessa muisti(2x1MB?) maksaa ja mitä pitäisi ostaa?

Jos joku vaikka tuonne hintaseurannan sivuille viitsisi linkata oikeisiin muisteihin, niin olisin jo viisaampi.

Buddha
06.04.2008, 22:09
Vaimo oli "tehnyt" jotain ja tuloksena aloitusvalikko ja tuo sininen xp-ikkuna onkin siirtynyt kokonaan tuonne oikeaan laitaan. Ärsyttävää, joten miten sen saa takaisin alhaalle?

Edit: Kiitos. Eipä ole nämä koneet minun ystäviä.

Radiopää
06.04.2008, 22:20
Vaimo oli "tehnyt" jotain ja tuloksena aloitusvalikko ja tuo sininen xp-ikkuna onkin siirtynyt kokonaan tuonne oikeaan laitaan. Ärsyttävää, joten miten sen saa takaisin alhaalle?

Tartu hiirellä kiinni siitä ja siirrät sen alas. Tajusitko?

Kukkahattusetä
07.04.2008, 00:14
Tuosta nyt voisi hiukan Einsteininä päätellä että toi toinen kampa ei ihan kunnossa ole.... ehkä muinoin kun pelailin koneellani, niin suuret kaatumisprosentit johtunevat varmaankin tuosta...
---
Jos joku vaikka tuonne hintaseurannan sivuille viitsisi linkata oikeisiin muisteihin, niin olisin jo viisaampi.
manuaali ,bios,utilies... (http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=542)

ja

muisteja (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/10621)

Tossa manuaalis puhutaa että 400MHZ "chipset spec" tai jotain et meinaapi varmaan et jotain biossin päivitystä tai jotain tarttis tehdä et saa toimimaa 400MHZ tai sitte ne toimii 333MHZ:lla.

Ajeleppa checkdiski kaikkien asemien läpi ku tollanen rikkinäinen muisti tekee vaikka mitä häröä. Ja koita saada jostain sellanen varmasti toimiva rar paketti.

Lopux jos ei mikää toimi ni lataa biossista fail save defaults ja koita sitte.

Saat siihen emoon 2GB:tä muistia vain ostamalla 2X1GB:n muistit.

Hande_81
07.04.2008, 10:23
Täällä (http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html) jotain benchmarkeja läppäreiden näytönohjaimista. Pelisuorituskykyyn ei niinkään vaikuta muistin määrä(toki sitäkin on oltava) vaan se näytönohjainpiiri.

Tumpero
07.04.2008, 10:37
Ostinpas edellispäivänä uuden Buffalo AirStation WHR-HP-G54 -merkkisen WLAN-tukiaseman. Asennus sujui ongelmitta, mutta nyt on ilmennyt yksi ikävä ongelma.
Jostain kummasta syystä tämä kyseinen purkki katkaisee yhteyden aina silloin tällöin. Sanotaan nyt karkeasti pari kertaa tunnissa. Katkeamisen jälkeen, yhteys tulee takaisin alle minuutissa. Signaalit ovat koko ajan loistavat, joten siitä yhteyden katkeaminen ei johdu. Koitin laittaa uudet firmwaretkin valmistajan sivuilta, mutta eipä tuokaan ongelmaa korjannut. Olen myös huomannut kun yritän siirtää ISON tiedoston lähiverkossa toisesta koneesta toiseen, yleensä yhteys katkeaa saman tien. Todella kummallista...
Onko jollain jotain käryä mistä tämä johtuu?
Tähän lisäyksenä.
Huomasin kun lataa lähes täyttä kaistaa (laillisia) tiedostoja netistä, niin eipä tuo kauaa antanut täysiä ladata vaan pätkäsee hetken päästä ja sama toistuu taas hetken kuluttua uudelleen. Ei ymmärrä, ei ymmärrä...

Uleåborgir
08.04.2008, 13:21
Mistähän helvetistä sitä saisi toimivan ja ilmaisen DVD-dekooderin Media Playeriin. Media Player ei suostu toistamaan levyjä vaan itkee, että koneessa ei ole sopivaa dekooderia. Olen yrittänyt jo aika monella eri merkillä, mutta tulos on aina sama.

Ehdolle voi laittaa myös edullisia dekoodereita, kunhan ne vain varmasti toimisivat, ei viitsisi 15 taalaa upottaa saman herjan eteen.

AnFa
08.04.2008, 14:05
Mistähän helvetistä sitä saisi toimivan ja ilmaisen DVD-dekooderin Media Playeriin. Media Player ei suostu toistamaan levyjä vaan itkee, että koneessa ei ole sopivaa dekooderia. Olen yrittänyt jo aika monella eri merkillä, mutta tulos on aina sama.

Ehdolle voi laittaa myös edullisia dekoodereita, kunhan ne vain varmasti toimisivat, ei viitsisi 15 taalaa upottaa saman herjan eteen.

Eikös noita nyt ihan googlen kautta ilmaisia löydy? Ainakin itse olen aina saanut toimimaan enkä ole mitään koskaan maksanut. Laitat vain sen dekooderin nimen mistä herjaa ja etsit.

Hande_81
08.04.2008, 14:53
Eikös noita nyt ihan googlen kautta ilmaisia löydy? Ainakin itse olen aina saanut toimimaan enkä ole mitään koskaan maksanut. Laitat vain sen dekooderin nimen mistä herjaa ja etsit.
Yleensähän DVD-dekooderi tulee aseman ohessa olevan dvd-playerin mukana. Ainakin mun tapauksessa. Läppärissä(HP) oli kanssa uitettu jotenkin HP:n omiin softiin muistaakseni.

.jarska
08.04.2008, 15:19

Ilmainen VLC toistaa miltei kaiken ja pitää kodekit sisällään eikä sotke Windowssia. Käyttöliittymä ei ehkä kaikkein karkein, mutta toimii.
http://www.videolan.org/vlc/

Uleåborgir
08.04.2008, 16:57

Ehkä huomasitkin, että kysymykseni yhteydessä mainitsin jo kokeilleeni useita "merkkejä" tuloksetta. Media Playerin www-avuista ei toimivia löytynyt.

Yleensähän DVD-dekooderi tulee aseman ohessa olevan dvd-playerin mukana. Ainakin mun tapauksessa. Läppärissä(HP) oli kanssa uitettu jotenkin HP:n omiin softiin muistaakseni.

Niinhän se tulee, mutta koneestani meni C-asema paskaksi tuossa kuukausi sitten ja sinne meni kai dekooderikin. Uuteen C-asemaan tässä dekooderia etsiskelen.

Ilmainen VLC toistaa miltei kaiken ja pitää kodekit sisällään eikä sotke Windowssia. Käyttöliittymä ei ehkä kaikkein karkein, mutta toimii.
http://www.videolan.org/vlc/

Toimii. Kiitos helvetisti!

taisto-74
08.04.2008, 19:12
Mitenkä saisin tuohon Word 2007:n suomenkielisen sanaston ja oikoluvun sekä kieliopitarkistuksen? Versiostani ei löydy kuin englanti.

Kiitos neuvoista!

AnaMasa
08.04.2008, 19:20
Tarvitset Microsoft Office Language Pack 2007 Finnish -lisäosan. Maksaa n. $30.

Hoplaa (http://office.microsoft.com/en-us/suites/FX102113661033.aspx)

proffa#8
09.04.2008, 12:22
Jos tietokoneeseen on tullut troijalainen niin onko homma ok jos vain tökkään sen karanteeniin?

lenno
09.04.2008, 13:01
Olisiko kenelläkään tietoa, miten on mahdollista saada kaikki nettisivuilla olevat tiedostot näkyviin esimerkiksi listana, joista voi selata myös sivun alla olevia tiedostoja joihin ei ole suoraa linkkiä. Onnistuisiko tämä jotenkin sivun asetuksista tai esimerkiksi jollakin ohjelmalla?

Hande_81
09.04.2008, 13:18
Olisiko kenelläkään tietoa, miten on mahdollista saada kaikki nettisivuilla olevat tiedostot näkyviin esimerkiksi listana, joista voi selata myös sivun alla olevia tiedostoja joihin ei ole suoraa linkkiä. Onnistuisiko tämä jotenkin sivun asetuksista tai esimerkiksi jollakin ohjelmalla?En tiedä pystyykö listaamaan, mutta pystyy ainakin lataamaan koko sivuston. Kokeilepa tätä: http://www.iopus.com/freeware/downloader/ En ole itse kokeillut tuota, mutta luulis toimivan.

Lawless
09.04.2008, 14:38
Olisiko kenelläkään tietoa, miten on mahdollista saada kaikki nettisivuilla olevat tiedostot näkyviin esimerkiksi listana, joista voi selata myös sivun alla olevia tiedostoja joihin ei ole suoraa linkkiä. Onnistuisiko tämä jotenkin sivun asetuksista tai esimerkiksi jollakin ohjelmalla?Niin, eräillä ohjelmilla voi ladata koko nettisivuston, mutta eivät kai nekään ohjelmat pääse käsiksi tiedostoihin, joihin ei ole linkkiä missään? Jos sivusto on tehty niin, ettei tiedostoja pääse selaamaan, niin ei kai siihen tarkoitukseen mitään vippaskonsteja ole? Paitsi tietenkin jos pystyy hakkeroimaan itsensä ko. palvelimelle, mutta se meneekin jo laittomuuksien puolelle.

Ziege
09.04.2008, 14:52
Tekeekö seuraavanlaisella kokoonpanolla mitään?

CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 205.00 €
4GT DDR2 800MHz (PC-6400), Vitesta, Dual-kit, 240-pin DIMM 69.00 €
500GB Spinpoint T166, 3.5", SATAII/300, 16MB, 7200RPM 78.00 €
IP35 ATX DDR2 SATA2 GLAN HD 8C 102.00 €
Sonata III Silent ATX-kotelo (500W) 109.00 €
GF 8600 GT PCIE 256M GDDR3 2X DVI 81.00 €
DVD+-RW Dual Layer, SH-S203B/BEBN, 20x8x48x, SATA, musta, bulk (uutuus!) 33.40 €
Tietokoneen kokoonpano ja testaus 50.00 €
WINDOWS VISTA HOME PREM 64-BIT, FI, OEM 102.00 €

Yhteensä 829.40 €

Nuo komponentit ei sano itselleni mitään, joten jos joku tietävä voisi antaa vinkkejä. Tuo on erään lafkan laatima paketti pyynnöstäni. Onko siinä jotain turhaa tai vaihtoehtoisesti jotain mikä kannattaisi vaihtaa parempaan? Lähinnä tulee videoeditointiin ja sen sellaiseen, ei niinkään pelikäyttöön, joskin jotain pelejäkin voisi joskus pelailla. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Ja mahdollisimman pitkäikäinen saa olla, ettei tarvitsisi heti vuoden päästä taas hankkia uusi.

Kiitokset etukäteen.

Melkein panostaisin lisää näytönohjaimeen. 512M muistilla hieman parempi ohjain, niin ei se jää ainakaan pullonkaulaksi.

taisto-74
09.04.2008, 19:55
Mistähän mahtaa johtua, että jotkut nettisivut ovat selaimessani "sekaisin". Esimerkiksi jatkoajan etusivu ja suomi24. Grafiikoita ei näy, vaan otsikot on listattu tylsästi allekkain. Laittaisin kuvan mutta kun en osaa..

Olisiko vinkkejä?

Kiitos neuvoista!

Hazardipakki
09.04.2008, 20:21
Mistähän mahtaa johtua, että jotkut nettisivut ovat selaimessani "sekaisin". Esimerkiksi jatkoajan etusivu ja suomi24. Grafiikoita ei näy, vaan otsikot on listattu tylsästi allekkain. Laittaisin kuvan mutta kun en osaa..

Olisiko vinkkejä?

Kiitos neuvoista!
Mitä selainta käytät? Ainakin Jatkoajan uutispuoli tuntuu toimivan täysin päin mäntyä Mozillalla.

Hazardipakki
09.04.2008, 20:30
Jostain kummasta syystä tämä kyseinen purkki katkaisee yhteyden aina silloin tällöin. Sanotaan nyt karkeasti pari kertaa tunnissa. Katkeamisen jälkeen, yhteys tulee takaisin alle minuutissa. Signaalit ovat koko ajan loistavat, joten siitä yhteyden katkeaminen ei johdu. Koitin laittaa uudet firmwaretkin valmistajan sivuilta, mutta eipä tuokaan ongelmaa korjannut.
Kuvailusi perusteella epäilisin, että modeemi on rikki. Kysypä esim. kaverilta modeemia lainaan ja testaa.

Edit: Onko sinulla yhtään konetta Buffalossa kiinni lähiverkkopiuhan kautta, vai ovatko kaikki langattomia?

AnaMasa
09.04.2008, 20:43
Täälläkin WHR-HP-G54 ja wlan pätkii xp:n kanssa silloin tällöin. Linukan kanssa toimii kuin unelma, joten syytän xp:n ajuria tai jotain käyttiksen kromosomihäiriötä. Ei tuo pätkiminen edes haittaisi normisurffailua, ellei windows päättäisi jatkuvasti ilmoittaa siitä tuolla helvetin pallukalla. Piuhan kanssa toimii.

taisto-74
09.04.2008, 20:44
Mitä selainta käytät? Ainakin Jatkoajan uutispuoli tuntuu toimivan täysin päin mäntyä Mozillalla.

Mozillahan minulla on. Mistä tuo mahtaa johtua? Exploderiin en kyllä mielellään siirtyisi.

Hazardipakki
09.04.2008, 21:11
Mozillahan minulla on. Mistä tuo mahtaa johtua? Exploderiin en kyllä mielellään siirtyisi.
Päin peetä näkyvät sivustot eivät noudata standardeja. Vika ei siis ole Mozillassa, vaan jatkoajan koodareissa :)

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.jatkoaika.com&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:W3C-standardit

taisto-74
09.04.2008, 22:13
Päin peetä näkyvät sivustot eivät noudata standardeja. Vika ei siis ole Mozillassa, vaan jatkoajan koodareissa :)

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.jatkoaika.com&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:W3C-standardit

Pitkää jä jäykkää keskisormea sinne, mihin se sitten kuuluukin. Kaikki järkeväthän kiertävät ton exploderin kaukaa.

Hazardipakki
09.04.2008, 22:29
Pitkää jä jäykkää keskisormea sinne, mihin se sitten kuuluukin. Kaikki järkeväthän kiertävät ton exploderin kaukaa.
Voisit kokeilla Operaa (http://www.opera.com/download/index.dml?opsys=Windows&lng=en&ver=9.27&platform=Windows&local=y), joka tuntuu näyttävän katkoajan ilman virheitä.

Radiopää
10.04.2008, 11:19
Koneeni oli huollossa ja siihen tehtiin mm. BIOS-päivitys. Jos jossain vaiheessa tulee tarvetta palauttaa järjestelmä, palautuuko myös BIOS aikaisempaan tilaan?

stairox
10.04.2008, 11:37
Koneeni oli huollossa ja siihen tehtiin mm. BIOS-päivitys. Jos jossain vaiheessa tulee tarvetta palauttaa järjestelmä, palautuuko myös BIOS aikaisempaan tilaan?Ei.

Snakster
11.04.2008, 01:28
F-secure löytää koneeltani tällaisen viruksen: Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen muttei jostain kumman syystä poista sitä. Ei tule myöskään ilmoitusta, että jokin olisi mennyt pieleen. Mistä on kyse?

jussi_j
11.04.2008, 06:57
F-secure löytää koneeltani tällaisen viruksen: Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen muttei jostain kumman syystä poista sitä. Ei tule myöskään ilmoitusta, että jokin olisi mennyt pieleen. Mistä on kyse?

No eihän noi troijalaiset ole varsinaisia viruksia, jotka olisivat piilossa vaikka jonkun tiedoston sisällä tms. jonka voisi vain poistaa.

Tässä yhdet ohjeet:
http://www.orbitalzone.com/virus.htm

Raksilan Pleksi
11.04.2008, 09:05
Jeesatkaapa asioista enemmän ymmärtävät kädetöntä:

Windows päivitti itsensä ja päivityksen jälkeen ei esim. youtuben videot pyöri. Herjaa JavaScriptin pois päältä oloa tahi Flashplayerin vanhaa versiota.

No, minä siitä lataamaan tuoreempi versio, mutta eipä apua. Kysymys kuuluukin että mistä pistän sen päälle? Olen tyhmä.

edit. Näkyikin jollain muullakin olevan sama ongelma sekalaisten kysymysten ketjussa. kokeilen niitä keinoja...

JypFabu
11.04.2008, 11:22

Ootko käytelly Sampo pankin maan mainiota verkkopankkia? On kaiketikin jonkin sortin Phising sonta kyseessä ja eteen on tullut joitakin tapauksia, joissa jäljet johtaa tuolle sylttytehtaalle. Itse pöpö ei muuten hankaloita koneen kanssa eloa, mutta niitä salasanoja, avainlukuja ja luottokorttien tunnisteita kai tuo vakoilee, että sitä myöten.

Snakster
11.04.2008, 12:45
Ootko käytelly Sampo pankin maan mainiota verkkopankkia? On kaiketikin jonkin sortin Phising sonta kyseessä ja eteen on tullut joitakin tapauksia, joissa jäljet johtaa tuolle sylttytehtaalle. Itse pöpö ei muuten hankaloita koneen kanssa eloa, mutta niitä salasanoja, avainlukuja ja luottokorttien tunnisteita kai tuo vakoilee, että sitä myöten.

No olen käytellyt ja joudun valitettavasti vielä hetken käyttämään, vaikka uudet tilit uudessa pankissa jo toimivatkin.

Mutta miten tuon pöpön sitten saisi koneelta pois?

redcat
11.04.2008, 13:07
Tuossa Windows-päivityksessä oli yhtenä kuudesta jokin (minkä ehdin nopeasti lukemaan) ActiveX-komponenttien Kill-bit (suojaus?)päivitys. Lähinnä pisti hymyilyttämään tuo Kill-bit nimenä... mistähän lie kyse?

SamSpade
11.04.2008, 14:48
Tähän lisäyksenä.
Huomasin kun lataa lähes täyttä kaistaa (laillisia) tiedostoja netistä, niin eipä tuo kauaa antanut täysiä ladata vaan pätkäsee hetken päästä ja sama toistuu taas hetken kuluttua uudelleen. Ei ymmärrä, ei ymmärrä...

Elisan laajakaista? Vastaavan tyyppistä vikaa on ollut parilla kolmella kaverilla ja yhteisenä tekijänä on ollut Elisan laajakaista + F-secure/jokin muu virustorjunta jotka eivät pelaa kunnolla yhteen. Elisan tuessa on ilmeisesti tiedossa asia ja löytyy fiksausta siihen.

Padis
12.04.2008, 13:46
Pistetään nyt tännekin vaikka laitoin tuonne mp3 ketjuunkin.

Eilen menin hölmönä päivittämään vanhan itunesin ja nyt ei koko ohjelma enään suostu toimimaan vaikka poistaa ja asentaa uudestaan. Ilmoittaa vain "itunesia ei voida käyttää, koska se on havainnut ongelman äänimäärittelyssä". Onko ipodia mahdollista hallinnoida millään muulla ohjelmalla kuin itunes? En millään enään jaksaisi ruveta säätämään niiden kappaleiden kanssa mitä haluan ipodilla kuunnella.

Kokoonpano

HP läppäri
xp pro
vittuuntunut käyttäjä

calvin
12.04.2008, 14:14
Eilen menin hölmönä päivittämään vanhan itunesin ja nyt ei koko ohjelma enään suostu toimimaan vaikka poistaa ja asentaa uudestaan. Ilmoittaa vain "itunesia ei voida käyttää, koska se on havainnut ongelman äänimäärittelyssä".

Poista Quicktime ja hae Applen sivuilta Quicktime asennuspaketti ja asenna se. Tämän jälkeen toimii taas. (Huom. Siis pelkkä Quicktime ja pidä iTunes koko ajan asennettuna)

Padis
12.04.2008, 14:25
Poista Quicktime ja hae Applen sivuilta Quicktime asennuspaketti ja asenna se. Tämän jälkeen toimii taas. (Huom. Siis pelkkä Quicktime ja pidä iTunes koko ajan asennettuna)

Kiitos. Toimii taas hyvin.

Mac^
14.04.2008, 00:06
Jaaha. Nyt on kyllä tässä koneessa piru irti.

Nykyään mikään selain ei suostu menemään joillekin sivuille, esimerkkinä vaikka Hattrick. Toisaalta esimerkiksi Jatkoaikaan pääsee. Tähän kerrottakoon, että Hattrick ei ole ollut down, kun olen kokeillut.

Lisäksi, kun yrittää virustorjuntaohjelman avulla puhdistaa tietokonetta, niin niitä löytyy aina vaan lisää. Samanlaisia melkein kaikki. Jotain troijalaisia, irc-clienthömpötipömpöti ja joku .gen, joka jonkun neuvonnan mukaan avaa joitain pompahdusikkunoita jne...

Kone on koko ajan hidas. Saa odottaa, että avaa edes kansioita jne...

En tiedä, mistä näitä kumpuaa. Viime aikoina on asennettu vain joitain pokeriohjelmia, uusi virustorjuntaohjelmisto ja Ad-Aware. Jos joku jotenkin osaa auttaa, niin kiitollinen olisin, mutta kyllä taitaa olla kohta formatointi edessä.

Edit: Unohdin mainita, ettei järjestelmänpalautustakaan pysty nähtävästi tekemään. Tulee joku irc-client-haittaohjelmablaablaa, ja sitten keskeytyy se palautus.

Erik Loka
14.04.2008, 00:18
...

Mulla on täysin sama ongelma päällä. Raastaa jonkinverran hermoja, mutta Ad-aware poisti ilmeisesti haittaohjelmat. Kone alkaa muutenkin vedellä viimeisiään joten kai se on kohta hankittava uusi masiina tilalle.

Onhan se kiva että edes Jatkoaikaan pääsee, mutta kun edes Google ei toimi niin johan vituttaa. Lieneekö joku virus kaiken takana kuitenkin..

Mac^
14.04.2008, 00:20
Mulla on täysin sama ongelma päällä. Raastaa jonkinverran hermoja, mutta Ad-aware poisti ilmeisesti haittaohjelmat. Kone alkaa muutenkin vedellä viimeisiään joten kai se on kohta hankittava uusi masiina tilalle.

Onhan se kiva että edes Jatkoaikaan pääsee, mutta kun edes Google ei toimi niin johan vituttaa. Lieneekö joku virus kaiken takana kuitenkin..

Sama, mullakaan ei Google toimi. Mitäköhän ihmettä? Meillä taitaa olla sama virus.

Golden AWe
14.04.2008, 09:25
Jaahas, kone otti sitten jotain ihme virtapiikkejä kun laitoin mp3-soittimeni siihen USB-porttiin kaapelilla kiinni. Mallina siis tällainen joka lataa akkunsa myös sen kaapelin kautta.

Kaapeli/mp3-soitin ei kuitenkaan aiheuta mitään piikkejä muilla koneilla, eli onkohan tuo koneen virtalähde sitten sanomassa sopimustaan irti? Kokemuksia?

Ajattelin kopioida tärkeimmät tiedostot äkkiä cd:lle talteen ja viedä koneen huoltoon.

Vteich
14.04.2008, 09:53
Tämä nyt ei varmasti ketään helpota, mutta ei näihin voi sanoa muuta kuin, että opetelkaa hyvät ihmiset käyttämään PC:itänne, nettiä ja tervettä järkeä. Ei se ole niin vaikeaa. Vittumaistahan noita roskia on yrittää saada poistettua siinä vaiheessa, kun on jo kone täynnä kaikkea mahdollista. Itsellä ollut viimeiset ~7 vuotta käytössä ihan perusyhdistelmä ilmaisia ohjelmia: palomuuri (Kerio), virustorjuntasofta (AntiVir), muutama roskienpoistosofta (Spybot, EasyCleaner ym.) ja selaimena mikä tahansa muu kuin IE, eikä juuri mitään ongelmia ole ikinä vastaan tullut, kun on vielä tajunnut olla klikkaamatta kaikkea mitä on mahdollista klikata. Edes asioista ymmärtämätön avovaimoni ei ole onnistunut mitään ikinä sotkemaan näillä menetelmillä, joten ihmettelen, miten niin moni tässäkin ketjussa on onnistunut saamaan koneensa täyteen ties mitä roskaa.

Boyko
14.04.2008, 14:39
Macidiootti tarvitsee apua:

Kaikki digikuvat on tallennettu Apertureen Macbookissa. Mikä on helpoin ja varmin tapa saada kuvat varmuuskopioitua dvd:lle tai ulkoiselle kiintolevylle?

Ja en siis pysty ymmärtämään "missä" kuvat sijaitsevat kiintolevyllä/finderissä.

-Niks-
14.04.2008, 16:48
Tuota noin asensin koneelle takaisin vistan kun xp kyllästytti. Vista tuntuu vievän aika paljon tehoja. Siksi alunperin vaihdoinkin sen uudelta koneelta pois takaisin vanhaan ja "luotettavaan" xp.

Katselin tuossa äsken suoritinkäyttöä ja välillä on aika hurjiakin prosenttimääriä vaikka ei ole mitään raskasta päällä. Jopa wintoosan palomuuri on poissa päältä. En mikään hirveä viisas ole näiden koneiden kanssa ja päätinkin nytten kysyä että mikäs tuo svchost on? Tällä hetkellä niitä on proseseissa käynnissä 10 kpl. Pitääkö niitä muka olla noin paljon käynnissä? Voisiko tuo määrä olla syynä että kone latailee ja hidastelee ihan omiansa jatkuvasti. Ei nyt todella usein mutta normaalia useammin. Konekkin on vasta vuoden vanha ja ei mikään ihan paskin kone ole, jos olisikin vanha raihna kone niin en edes kehtaisi kysellä neuvoa.

Kone on puhdas ja ei ole mitään viruksia. Ihmetyttää vain tuo suoritinkäyttö hässäkkä. Kohta räjähtää.

Saskatoon
14.04.2008, 18:43
Hmmm tämä pari vuotta sitten aloittamani ketju näyttää vielä voivan hyvin :P
Jokatapauksessa parin viime päivän aikana on netti reistaillut aika paljonkin. Sonera lisäsi yhteyden nopeutta tällä alueella viikonloppuna ja siitä asti on netti pätkinyt ja lagaillu. Normi surffailuun se ei vaikuta mutta netissä pelailun se on tehnyt aika vaikeaksi. Mietin vaan että missä mättää, Soneralta ainakin sanoivat että kaiken pitäisi olla sieltä suunnalta kunnossa. Itse epäilen adsl modeemin olevan syypäänä, tosin kyseisen mötikän pitäisi vielä pystyä pyörittämään tätä nopeutta, mutta sillä rupeaa olemaan jo ikää.
Ehdotuksia, mielipiteitä?

moby
14.04.2008, 20:29
En mikään hirveä viisas ole näiden koneiden kanssa ja päätinkin nytten kysyä että mikäs tuo svchost on? Tällä hetkellä niitä on proseseissa käynnissä 10 kpl. Pitääkö niitä muka olla noin paljon käynnissä?

Google auttaa aina...

http://www.neuber.com/taskmanager/process/svchost.exe.html

Ihan normiprosesseja. Itsellä käynnissä 5kpl, tosin XP pn käyttiksenä.

Tumpero
14.04.2008, 21:22
Osaako joku sanoa miksi uudessa näytössäni teksti "puuroutuu" aina silloin tällöin?
Liitteessä kuva.

Elazi
14.04.2008, 22:26
Koneesta ilmeisesti virtalähde pimahti. Alkoi ensiksi humista täysillä, jonka jälkeen kone sammui (11v pojan kertomana). Luultavasti se ylikuumentui. Nyt olisi edessä uuden virtalähteen hankinta ja sen asennuttaminen jossain, itse en stä uskalla tehdä (liikaa johtoja).

Kone on joku Fujitsu, emolevy on Asuksen valmistama, kiintolevy on Seagate barracuda 160gb ja prosessori on amd athlon 64 3200+. Tuosta rikkoutuneesta virtalähteestä en paljoa tiedä, ilmeisesti se on joku tämmöinen, (http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/4280/fortron_fsp350-60tha-p) sillä virtalähteen kyljessä on teksti fsp350-60tha-p.

Onko noissa virtalähteissä paljon eroja? Mitkä ovat ne suurimmat erot? Tuolla koneella tulee lähinnä vietettyä aikaa internetissä, mutta sillä myös pelataan esim. Fifa08:a melko paljon.) Kone saattaa myös olla suhteellisen pitkään päällä, monesti aamusta iltaan. Mikä virtalähde olisi hyvä hinta/laatu -suhteeltaan?

Hybbe
14.04.2008, 23:39
Koneesta ilmeisesti virtalähde pimahti. Alkoi ensiksi humista täysillä, jonka jälkeen kone sammui (11v pojan kertomana). Luultavasti se ylikuumentui. Nyt olisi edessä uuden virtalähteen hankinta ja sen asennuttaminen jossain, itse en stä uskalla tehdä (liikaa johtoja).

Virtalähteen asentamista ei minun mielestäni kannata pelätä, on yleensä neljällä ruuvilla kiinni ja niitä johtonippuja ei oikeasti lähde varmaan edes viittä, eikä niitä voi väärinpäin kytkeä. Oleellinen osa tuota virtalähdettä on tuo tehon määrä, 350 Wattia, isompikin käy mutta pienempi ei välttämättä jaksa.

Onko kone lähtenyt käyntiin myöhemmin ( jäähdyttyään ) ? Jos ei edes inahda, on vika luultavasti virtalähteessä. Asian saa helposti tarkastettua kun kokeilee pyörittää sitä tuuletinta siellä virtalähteen takana. Jos laakerit on menneet niin luultavasti se virtalähde on siinä samalla palanut. Toinen vastaavan määritelmän toteuttava vika voisi olla prosessorituulettimen hajoaminen, yleensä biosista löytyy suojaus joka sammuttaa koneen kun prosessorin lämpötila nousee liian korkeaksi. Tuosta saa samalla tavalla helposti katsottua onko laakerit menneet vai ei, koneen kylki tosin tarvitsee aukaista. Ja tosiaan tässä tapauksessa koneen pitäisi normaalisti käynnistyä ainakin hetkeksi hieman jäähdyttyään.

Virtalähdettä valitessa vielä kannattaa pohtia haluaako hiljaisen mallin vai haittaako pieni pörinä. Yleensä aika kattavan kuvan saa esimerkiksi selaamalla verkkokauppa.comin myydyimmät mallit ja arpomalla jonkin niistä.

Vähän tuli mutupohjilta, itse olen tekemällä opetellut nuo, aikojen saatossa on melkein jokainen mahdollinen osa ehtinyt hajota. Joku ammattilainen varmaan keksii parempia ohjeita. :P

JZZ
14.04.2008, 23:51
Osaako joku sanoa miksi uudessa näytössäni teksti "puuroutuu" aina silloin tällöin?
Liitteessä kuva.
Aja uusimmat ajurit ja varmista että sulla on näytön natiivireso käytössä.

Hanhi
14.04.2008, 23:56

Kone on joku Fujitsu, emolevy on Asuksen valmistama, kiintolevy on Seagate barracuda 160gb ja prosessori on amd athlon 64 3200+. Tuosta rikkoutuneesta virtalähteestä en paljoa tiedä, ilmeisesti se on joku tämmöinen, (http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/4280/fortron_fsp350-60tha-p) sillä virtalähteen kyljessä on teksti fsp350-60tha-p.

Onko noissa virtalähteissä paljon eroja? Mitkä ovat ne suurimmat erot? Tuolla koneella tulee lähinnä vietettyä aikaa internetissä, mutta sillä myös pelataan esim. Fifa08:a melko paljon.) Kone saattaa myös olla suhteellisen pitkään päällä, monesti aamusta iltaan. Mikä virtalähde olisi hyvä hinta/laatu -suhteeltaan?

http://www.multitronic.fi/index.php?prod=FEEL+3-500ATX+PFC <-- Itse hommasin tuollaisen, samasta paikasta samaan hintaan. Hyvä vekotin, joskin äänekäs (mihin olen jo tottunut). Kannattaa kiinnittää huomiota emolevyn vaatimaan liittimen pin-määrään, itse en asiaa ajatellut ja jouduinkin hommaamaan sopivan väliadapterin, että sain tämän virtalähteen pelittämään.

eh
15.04.2008, 01:02
Hyvä vekotin, joskin äänekäs (mihin olen jo tottunut).
Yleisesti ottaen äänekkäät virtalähteet eivät välttämättä ole kovinkaan hyviä vekottimia. Niissä on luultavasti huonolaatuinen tuuletin, mikä voi kertoa myös muiden komponenttien tasosta jotain. Toisaalta jos koneessa on muita meluavia tuulettimia, virtalähteenkään hiljaisuudella ei niin hirveästi ole väliä.

Jos ei halua välttämättä lämmittää huonettaan ja tietokonettaan sähköllä, kannattaa kiinnittää huomiota virtalähteen hyötysuhteeseen. 80 plus (http://80plus.org/index.htm) -merkinnällä varustettu virtalähde muuntaa pistokkeesta tulevasta energiasta koneeseen meneväksi huomattavasti enemmän kuin joku rivivehje.

Sen sijaan ei kannata ihan hirveästi ostaa maksimiteho-watteja. Normikäytössä jollain tuhannen watin hirmulaitteella ei tee yhtikäs mitään. Nykyään voi olla vaikea edes löytää alle 400 watin maksimitehoja antavaa lähdettä, mutta sellainenkin riittää mainiosti. Seasonic on maineeltaan erinomainen virtalähdemerkki, erityisesti hiljaisuutta yleensä kiitellään. Eivät varmaan ihan susia ole Antecit, Nexukset tai Be Quietitkaan.

(Tämä viesti perustuu enemmän mielikuviin ja muiden sanomisiin kuin omiin kokemuksiin.)

.jarska
15.04.2008, 01:10
Sen sijaan ei kannata ihan hirveästi ostaa maksimiteho-watteja. Normikäytössä jollain tuhannen watin hirmulaitteella ei tee yhtikäs mitään. Nykyään voi olla vaikea edes löytää alle 400 watin maksimitehoja antavaa lähdettä, mutta sellainenkin riittää mainiosti. Seasonic on maineeltaan erinomainen virtalähdemerkki, erityisesti hiljaisuutta yleensä kiitellään. Eivät varmaan ihan susia ole Antecit, Nexukset tai Be Quietitkaan.

(Tämä viesti perustuu enemmän mielikuviin ja muiden sanomisiin kuin omiin kokemuksiin.)

Komppaan, mutta listaan vielä omia kokemuksia virtalähdevalmistajista, ei missään järjestyksessä:
Suositeltavia: Seasonic, SilverShield, Enermax, Fortron
Kaukaa kierrettäviä: Antec, Codegen, Chieftec

Antecin dissaus tulee varmaan monille yllätyksenä koska merkillä oli hyvä maine aikaisemmin. No niin oli. Nyttemmin yksi suurimmista kirosanoista mitä nyt olen muutaman luottamani liikkeen huoltojamppojen ja omien kokemuksieni pohjalta todennut. Viimeisen parin vuoden aikana olen vaihtanut noin viisi Antecin sirisevää/savut ulos päästänyttä Antecin poweria. Sääli sinänsä koska Antecin kotelot ovat pääsääntöisesti erittäin hyviä ja harvemmin noita ilman poweria saa.

Niin ja itse powerin vaihdosta vielä. Tuo on hyvin helppo operaatio, suoritetaan virran ollessa poiskytketty ;). Emolevyyn 24 pinninen liitin (voi olla hieman tiukka, huomaa kiinnitysklipsi) ja yleensä jossain prossun vieressä oleva +12v lisäliitin (2x2 pinniä, myös klipsillä yleensä kiinni). Tämän jälkeen kiintolevyille ja dvd/cd-asemille virta ja näyttikselle lisävirta jos sitä vaatii. Luonnollisesti vanhaa virtalähdettä vaihtaessa kannattaa pistää mieleen mihin kaikkialle virtaa menee.

Ei ole oikeasti vaikea operaatio, mutta toki kannattaa jättää osaavalle jos alkaa jännittää, en toki ota vastuuta jos näillä ohjeilla tuhoatte koneenne.

Tumpe
15.04.2008, 01:29
Antecin dissaus tulee varmaan monille yllätyksenä koska merkillä oli hyvä maine aikaisemmin. No niin oli. Nyttemmin yksi suurimmista kirosanoista mitä nyt olen muutaman luottamani liikkeen huoltojamppojen ja omien kokemuksieni pohjalta todennut. Viimeisen parin vuoden aikana olen vaihtanut noin viisi Antecin sirisevää/savut ulos päästänyttä Antecin poweria. Sääli sinänsä koska Antecin kotelot ovat pääsääntöisesti erittäin hyviä ja harvemmin noita ilman poweria saa.

Ei yllätä mua. Sonata Piano Blackin kotelon mukana tullut poweri lähti melkein heti vaihtoon oudon sirinän takia. Toka kärvähti reilu vuoden jälkeen, onneksi ei mennyt mitään muuta rikki. Tilalle Nexuksen poweri ja hyvin on toiminut tähän asti.

Tumpe
15.04.2008, 01:35
Ei varsinaisesti liity tietokoneisiin mutta osaako joku sanoa noista kun joihinkin uusiin rivi- ja kerrostaloihin on tehty valmiit vedot ethernetkaapeleille talon nurkkiin ja sähkökeskusksessa on sitten sähköjen lisäksi pistokekohtaiset kytkimet, mystinen rj45-sisääntulokytkin ja sitten tukki jossa ilmeisesti puhelinkaapelin johtoja, joka jakaa ne edelleen talon puhelinpistokkeisiin (?). Onko mahdollista saada laajakaistamodemia tuonne sähkökaappiin (jossa on sähkörasia), vaikka siellä ei itse puhelinrasiaa ole, vaan tuo tukki johon voi kuitenkin esim. puhelinkaapelin ilman pistoketta liittää? Tarviiko ammattilaisen apua? Olisi hieno saada jaettua signaali useaan paikkaan ilman vitun pitkiä johtoja, kun kaapelit on kerran valmiiksi seinissä.

WLAN on toki vaihtoehto mutta ei paras.

Tommy
15.04.2008, 08:42
Onko mahdollista saada laajakaistamodemia tuonne sähkökaappiin (jossa on sähkörasia), vaikka siellä ei itse puhelinrasiaa ole, vaan tuo tukki johon voi kuitenkin esim. puhelinkaapelin ilman pistoketta liittää?

On mahdollista, mutta asennusvaiheessa pitäisi mennä asentajalle tieto ettei asenna ADSL-liittymää puhelin-pariin vaan data-pariin. No toisaalta, jos se on asennettu puhelin-pariin niin sittenhän se toimii kaikissa rasioissa.

Väsyneet Kädet
15.04.2008, 13:03
Missä voisi olla vika?
-Windows XP & IE7 -> facebookissa tulee aina alas "error on page" ja sitten "done, but with errors on page" - tätä ongelmaa ei ole tullut vastaan millään muulla sivustolla
-sama kokoonpano on kuitenkin toiminut vielä viime viikolla
-googlaamalla löytyi neuvoja, että advanced settingsistä "display errors alway blaablaa" ruksi pois, ja se oli jo pois. mitään muitakaan asetuksia en ole muuttanut.

Juu, selainta en ole vaihtamassa, kun on työpaikan määräämä (kun on niitten konekin).

Ideoita?
Ja kiitos jo etukäteen.

AnaMasa
15.04.2008, 13:15
Koita ruksittaa sieltä advanced optionsseista "disable script debugging".

Väsyneet Kädet
15.04.2008, 13:36
Koita ruksittaa sieltä advanced optionsseista "disable script debugging".
Otin ruksit pois, ja sitten kun latasi sivua, niin tuli popuppina:

"A Runtime error has occurred.
Do you wish to debug?

Line: 1
Error: Syntax error"

Tuo tuli 21 kertaa, ja kertaalleen

"Line: 69
Error: Object expected"

ja

"Line: 80
Error: Object expected"

Ja vastasin siis "no" kysymykseen. Jos pisti "yes" niin aukes MS Script Editor, ja siitähän en sitten tajunnutkaan mitään.

AnaMasa
15.04.2008, 14:14
Otin ruksit pois, ja sitten kun latasi sivua, niin tuli popuppina:Tarkoitin kyllä laittaa niihin ruksit, mutta ne näköjään olikin jo. Aika helvetin monilla näyttää olevan samaa ongelmaa. Jotkut on saaneet kuntoon tyhjentämällä cookiet (ja muut tempit). Eipä tästä kummempaa apua ollut.

Väsyneet Kädet
15.04.2008, 14:30
Tarkoitin kyllä laittaa niihin ruksit, mutta ne näköjään olikin jo. Aika helvetin monilla näyttää olevan samaa ongelmaa. Jotkut on saaneet kuntoon tyhjentämällä cookiet (ja muut tempit). Eipä tästä kummempaa apua ollut.
Ei auttanut sekään, koitin ekana juur tyhjennystä. No, kiitos kuitenkin!

calvin
15.04.2008, 15:13
Macidiootti tarvitsee apua:

Kaikki digikuvat on tallennettu Apertureen Macbookissa. Mikä on helpoin ja varmin tapa saada kuvat varmuuskopioitua dvd:lle tai ulkoiselle kiintolevylle?

Ja en siis pysty ymmärtämään "missä" kuvat sijaitsevat kiintolevyllä/finderissä.

Mikä versio MacOSX:stä? Jos Leopard niin laitat vaan ulkoisen kovalevyn kiinni ja Time Machine hoitaa loput (kysyy kovalevyn kytkemisen jälkeen että käytetäänkö levyä Time Machinen backuppeihin tjsp.). Palauttamiset onnistuu Time Machinen kautta tarvittaessa.

Jos joku vanhempi versio niin sitten pitää etsiä levyltä se kansio ja kopioida kovalevylle/dvd:lle käsin tai vaikka rsync:llä (tämä vaatii jo sitten enemmän).

Doaner
15.04.2008, 20:37
Tarvitsen ohjelman jolla pystyy rippaamaan DVD:ltä tietyn kohdan tietokoneelle. Aiemmin olen käyttänyt TMPGEnc 2.5:sta joka on oikeastaan mpeg-convertteri.

Sillä pystyy siirtämään koneelle haluamansa kohdan DVD:stä, mutta sillä pystyy käsittelemään vain tiedostoa nimeltä VTS_01_1.VOB (johon mahtuu vain n. 30 minuuttia DVD:n alusta).

Seuraavat puoli tuntia video materiaalia ovat tiedoston VTS_02_1.VOB sisällä, mutta sitä ei pysty enää kyseisellä ohjelmalla käsittelemään.

Eli siis jos haluan ripata vaikka jonkun lätkäpelin lopussa olevan taklauksen koneelle, niin tuolla keinolla se ei enää onnistukkaan. Pelin ensimmäisen 30 minuutin ajalta siirtäminen kyllä onnistuu vallan mainiosti, muttei enään sen jälkeen :(

Eli joku suht helppokäyttöinen freeware olisi haussa... vinkkejä?

ps. toivotaan että tää teksti ei ole liian epäselvä... hyvä että itse saan siitä selvää :)

Elazi
15.04.2008, 21:20
Tuosta virtalähteen vaihdosta, se itse virtalähteen poisottaminen ei ole ongelma, paitsi etten oikein uskaltaisi mennä irroittelemaan niitä johtoja esim. emolevystä itse.

kun nyt pitää se uusi virtalähde hommata, niin tietenkin haluaisin, että uusi on semmoinen, joka käy suoraan koneeseeni (ilman adaptereja). Mistä saisin tietää, millaiset liitokset tuossa nykyisessä virtalähteessäni on?

JZZ
15.04.2008, 21:48
Tuosta virtalähteen vaihdosta, se itse virtalähteen poisottaminen ei ole ongelma, paitsi etten oikein uskaltaisi mennä irroittelemaan niitä johtoja esim. emolevystä itse.

kun nyt pitää se uusi virtalähde hommata, niin tietenkin haluaisin, että uusi on semmoinen, joka käy suoraan koneeseeni (ilman adaptereja). Mistä saisin tietää, millaiset liitokset tuossa nykyisessä virtalähteessäni on?
Liittimet on samanlaisia olleet jo kultaiselta 80-luvulta lähtien, eli tuskin siinä mitään yhteensopivuusongelmaa tulee. Emolevyyn tulee yleensä 2 liitintä, emon päävirtaliitin ja prosessorin virtaliitin. Loput virtajohdot menee kovoille, levyasemille jne. Virtapiuhat sopii vain niihin paikkoihin kuin ovat tarkoitettu ja vain yhdessä asennossa, eli väärin noita ei voi laittaa ilman väkivaltaa.

Kyllä aika ronskisti saa käsitellä noita ennen kuin hajoavat. Kaikissa liittimissä on yleensä lukko, jota pitää painaa ennen kuin liitin irtoaa. Työkaluja ei kuitenkaan kannata käyttää, ja muutenkin suhteellisen herkkää tatsia suosittelen, mutta ei noi nyt ihan hipaisusta rikki mene.

Konnamuori
15.04.2008, 23:13
Hakusessa olisi pätevä peliohjain pc:lle, ohjaimella olisi tarkoitus pelata Pessiä (http://plaza.fi/edome/arvostelut/pro-evolution-soccer-2008).

Verkkokauppa.comin sivuilta koitin katsella mutta valinnan varaa oli liikaa, eikä minulla oikein ole kokemuksia pc:n ohjaimista.
Kiitän jo valmiiksi.

king of the jungle
15.04.2008, 23:21
Hakusessa olisi pätevä peliohjain pc:lle, ohjaimella olisi tarkoitus pelata Pessiä (http://plaza.fi/edome/arvostelut/pro-evolution-soccer-2008).

Verkkokauppa.comin sivuilta koitin katsella mutta valinnan varaa oli liikaa, eikä minulla oikein ole kokemuksia pc:n ohjaimista.
Kiitän jo valmiiksi.
Haluaisin vielä kysyä, että mikä olisi budjettisi ohjaimen suhteen?

Konnamuori
15.04.2008, 23:24
Haluaisin vielä kysyä, että mikä olisi budjettisi ohjaimen suhteen?

Hinnalla ei oikeastaan väliä, varmaan jotain 50 euroa.Pari kappaletta olisi tarkoitus hankkia. Langattomuus olisi tärkeää sillä pelaan televisiosta.

Trenchtown
15.04.2008, 23:29
Hakusessa olisi pätevä peliohjain pc:lle Logitechin ohjaimia suosittelen.Varmasti löytyy parempiakin ja yhtä lailla huonompiakin. Tuosta ChillStreamista on tullut palautetta, että vaikka se pitää kämmenet kuivina niin joillakin kipeytyvät ranteet tuon kanssa pitkiä aikoja pelatessa. Itselläni ei tuosta ole kokemusta. PESsin pelaaminen on ainakin täällä onnistunut Rumblepad 2:n langattomalla mallilla varsin mukavasti.

*edit* vitut tuo linkki mitään toiminut.

Tuo alempana suositeltu malli on siis minunkin suositukseni. Ristikko-ohjain on melko penaalista, mutta eipä sillä esimerkiksi PESsissä mitään tee. Ja harvassa ovat muutenkin sellaiset tarvikeohjaimet, jossa tuo ristikko olisi toteutettu kunnolla, eli neljällä erillisellä napilla, kuten vaikka pleikarin orkkiskapulassa on. Tuota puutetta lukuun ottamatta kyseessä on varsin pätevä ohjain.

king of the jungle
15.04.2008, 23:29
Hinnalla ei oikeastaan väliä, varmaan jotain 50 euroa.Pari kappaletta olisi tarkoitus hankkia. Langattomuus olisi tärkeää sillä pelaan televisiosta.
Logitech Cordless Rumblepad 2
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2684

Tuota voisin hyvillä mielin suositella. Minulla on tuollainen ja hyvin on kestänyt yli vuoden kovan käytön mm. NHL 07-08 ja Fifa 07 parissa.

Väsyneet Kädet
16.04.2008, 14:04
Missä voisi olla vika?
-Windows XP & IE7 -> facebookissa tulee aina alas "error on page" ja sitten "done, but with errors on page" - tätä ongelmaa ei ole tullut vastaan millään muulla sivustolla
-sama kokoonpano on kuitenkin toiminut vielä viime viikolla
-googlaamalla löytyi neuvoja, että advanced settingsistä "display errors alway blaablaa" ruksi pois, ja se oli jo pois. mitään muitakaan asetuksia en ole muuttanut.

Juu, selainta en ole vaihtamassa, kun on työpaikan määräämä (kun on niitten konekin).

Ideoita?
Ja kiitos jo etukäteen.
Simmosen jännän havainnon tein, että kun etusivulta painaa "account", niin avautuva sivu on ihan normaali ja niinkuin pitäisikin. Mutta kaikki muut sivut ovat näitä häiriintyneitä = valkoinen tausta, asettelut ja fontit päin hanuria + kaikki linkit ei toimi, ja status barissa "error on page".

toothfairy
16.04.2008, 18:10
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen; Jouduin asentamaan koneeseen Windows XP:n uudestaan ja samalla meni tietenkin myös ITunes:in asennus uusiksi.

Tästä tuli kuitenkin melkoinen ongelma sillä nyt kun kytken Ipodin koneeseen kiinni ja yritän synkronoida Ipodissa olevia kappaleita takaisin ITunesiin niin kone valittaakin että Ipod on jo synkronoitu toisen ITunesin kanssa!
Eli käytännössä ainoa vaihtoehto saada synkrointi pelaamaan on synkronoida tyhjä ITunes jolloin kaikki biisit häviävät Ipodista jonka jälkeen ainoa vaihtoehto on siirtää jokainen cd kerrallaan ne taas ITunesiin ja sieltä Ipodiin.

Onhan tähän oltava jokin muu keino, mutta mikä?

Erik Loka
16.04.2008, 18:28
Onhan tähän oltava jokin muu keino, mutta mikä?

Mitä jos siirtäisit kaikki musiikit ensin soittimesta tietokoneelle johonkin kansioon, seuraavaksi synkronoit Podin ja Tunesin ja sen jälkeen lisäät tuon musiikkikansiosi kerralla iTunesin kirjastoon ja synkronoit jälleen ohjelman ja soittimen?

Halmela
16.04.2008, 18:34
Tästä tuli kuitenkin melkoinen ongelma sillä nyt kun kytken Ipodin koneeseen kiinni ja yritän synkronoida Ipodissa olevia kappaleita takaisin ITunesiin niin kone valittaakin että Ipod on jo synkronoitu toisen ITunesin kanssa!
iPodista ei voi siirtää iTunesiin, vaan iTunesista siirretään iPodiin.

Mutta kikkoja löytyy netistä:
http://www.macworld.com/article/42469/2005/01/2waystreet.html

Suosittelen muuten pitämään automaatti-synkronoinnin pois päältä. iTunes päivittää iPodiin silti kaikki ohjelmapäivitykset ja asetukset, mutta ei vedä iPodin kirjastoa aina uusiksi.

toothfairy
16.04.2008, 19:22
Mitä jos siirtäisit kaikki musiikit ensin soittimesta tietokoneelle johonkin kansioon, seuraavaksi synkronoit Podin ja Tunesin ja sen jälkeen lisäät tuon musiikkikansiosi kerralla iTunesin kirjastoon ja synkronoit jälleen ohjelman ja soittimen?

Löytyykö tähän ohjelma joka osaa tehdä kappaleiden nimistä järkeviä? IPodillahan nuo biisit näkyvät ihan käsittämättöminä merkkisekamelskoina.

toothfairy
16.04.2008, 19:23
iPodista ei voi siirtää iTunesiin, vaan iTunesista siirretään iPodiin.

Mutta kikkoja löytyy netistä:
http://www.macworld.com/article/42469/2005/01/2waystreet.html

Suosittelen muuten pitämään automaatti-synkronoinnin pois päältä. iTunes päivittää iPodiin silti kaikki ohjelmapäivitykset ja asetukset, mutta ei vedä iPodin kirjastoa aina uusiksi.

Kiitos linkistä, täytyy tutustua. Muistaakseni olen laittanut valinnan että hoidan kappaleiden synkronoinnin itse.

Ted Raikas
18.04.2008, 20:05
Ei suoranaisesti ongelma, mutta kysymys:

Ostin tässä LaCie:n ulkoisen kovon ja tuossa se surraa nyt ihan moitteettomasti. Homma onkin siinä, että kuinka helposti nuo laitokset ylikuumenee? Eli voiko ja uskaltaako tuollaista pitää päällä koko päivän, vai olisiko sen järkevää olla sammuksissa aina välillä? Mielellään pitäisin sen sisältämät jutut ulottuvilla koko ajan, mutta en halua nyt riskiäkään ottaa, että se kuumenee ihan liikaa.

Käyttökokemuksia? Muuta käytännöntietoa? Ohjevihkosessa ei ainaskaan osunut mitään silmään tuosta asiasta.

Elazi
18.04.2008, 21:58
Liittimet on samanlaisia olleet jo kultaiselta 80-luvulta lähtien, eli tuskin siinä mitään yhteensopivuusongelmaa tulee. Emolevyyn tulee yleensä 2 liitintä, emon päävirtaliitin ja prosessorin virtaliitin. Loput virtajohdot menee kovoille, levyasemille jne. Virtapiuhat sopii vain niihin paikkoihin kuin ovat tarkoitettu ja vain yhdessä asennossa, eli väärin noita ei voi laittaa ilman väkivaltaa.

Kyllä aika ronskisti saa käsitellä noita ennen kuin hajoavat. Kaikissa liittimissä on yleensä lukko, jota pitää painaa ennen kuin liitin irtoaa. Työkaluja ei kuitenkaan kannata käyttää, ja muutenkin suhteellisen herkkää tatsia suosittelen, mutta ei noi nyt ihan hipaisusta rikki mene.
No niin, nyt on virtalähde vaihdettu, liittimet vaihdettiin niin, että kun vanha otettiin irti, uusi pistettiin paikoilleen. No pistettiin virrat päälle, ja poks. Emolevystä joku komponentti paskaks.. no eipähän ollu virtalähteessä vika, tosin nyt tulee kalliimmaksi, kun ostetaan uusi kone. ketuttaa ja paljon.

Tuli otettua irti joitaki osia, mitkä helpolla lähti, tuosta koneesta. Seagate barracuda 160gb kovalevy, tarkoituksena olisi tuosta tehdä ulkoinen kovalevy, mutta millainen homma se on?

Lisäks on joku etupaneeli, johon tulee kuulokkeet ja mikrofoni ja (googletuksen perusteella) joku firewire-liitin. 11 in 1 kortinlukijapaikka ja dvd-asema, tekeekö noilla mitään, vai kannattaako nekin heittää vain menemään?

obi-wan
18.04.2008, 22:13
Ei suoranaisesti ongelma, mutta kysymys:

Ostin tässä LaCie:n ulkoisen kovon ja tuossa se surraa nyt ihan moitteettomasti. Homma onkin siinä, että kuinka helposti nuo laitokset ylikuumenee? Eli voiko ja uskaltaako tuollaista pitää päällä koko päivän, vai olisiko sen järkevää olla sammuksissa aina välillä? Mielellään pitäisin sen sisältämät jutut ulottuvilla koko ajan, mutta en halua nyt riskiäkään ottaa, että se kuumenee ihan liikaa.

Käyttökokemuksia? Muuta käytännöntietoa? Ohjevihkosessa ei ainaskaan osunut mitään silmään tuosta asiasta.

Iso omalla virtalähteellä vaiko 2 x USB-liitännällä?

Eipä tosin kai edes väliä, molemmat löytyy kotoa ja ei ole ongelmia ollut vaikka ollut pidempiäkin aikoja yhtä soittoa päällä.

Ted Raikas
18.04.2008, 23:18
Iso omalla virtalähteellä vaiko 2 x USB-liitännällä?

USB 2.0.

Hyvältä peliltä vaikuttaa ja tilaongelmatkin ratkesi kerralla, kun koko on tosiaan se 500 gigaa. Kiitoksia tiedosta, ei sitten varmaan tarvitse asian kanssa pahemmin murehtia. Kuulin vaan jostain, että jotain ylikuumentumisriskiä olisi.

Ruutiveijari
18.04.2008, 23:40
Hyvältä peliltä vaikuttaa ja tilaongelmatkin ratkesi kerralla, kun koko on tosiaan se 500 gigaa. Kiitoksia tiedosta, ei sitten varmaan tarvitse asian kanssa pahemmin murehtia. Kuulin vaan jostain, että jotain ylikuumentumisriskiä olisi.
Harvemmin nuo tosiaan vaarallisesti kuumenevat, mutta ainakin Lacien 3.5" Porschet käyvät joskus todella kuumina koska näistä sisäinen tuuletin uupuu ja kehikko ahdas. Omaa en lopulta uskaltanut enää vakituisesti pitää päällä kun kanteen suli kiinni pyyhekumia.

AnFa
19.04.2008, 01:56
No niin, nyt on virtalähde vaihdettu, liittimet vaihdettiin niin, että kun vanha otettiin irti, uusi pistettiin paikoilleen. No pistettiin virrat päälle, ja poks. Emolevystä joku komponentti paskaks.. no eipähän ollu virtalähteessä vika, tosin nyt tulee kalliimmaksi, kun ostetaan uusi kone. ketuttaa ja paljon.Heh. Aika legendaarisen kuuloista. Eikö nyt kuitenkin olisi halvempi vaihtaa se emolevy, kuin ostaa kokonaan uusi kone?Tuli otettua irti joitaki osia, mitkä helpolla lähti, tuosta koneesta. Seagate barracuda 160gb kovalevy, tarkoituksena olisi tuosta tehdä ulkoinen kovalevy, mutta millainen homma se on?

Jos saat virtalähteen vaihdossa hajotettua emolevyn, niin en lähtisi enää kyllä askartelemaan ulkoista kovalevyä. Miksei sitä voi vaan liittää uuteen koneeseen (,jos nyt kerta aiot sen ostaa) sisäiseksi kovalevyksi?

stiflat
19.04.2008, 03:36
Perjantain pikainen:

Voiko Winampin ohjelmoida jotenkin sillälailla että tietystä (näppäimistön) napista alkaisi soittaa tiettyä biisiä? Siis jos on soittolista täynnä biisejä niin riippumatta ja hävittämättä niitä.

mikse
19.04.2008, 08:49
Perjantain pikainen:

Voiko Winampin ohjelmoida jotenkin sillälailla että tietystä (näppäimistön) napista alkaisi soittaa tiettyä biisiä? Siis jos on soittolista täynnä biisejä niin riippumatta ja hävittämättä niitä.

Siis haluat, että kun painat nappia X, niin WinAmpin playlistilla oleva biisi Y alkaa soimaan? Tällaiseen ei vissiin pysty, mutta J:llä pääsee hakuun, jolla löytää isostakin playlististä nopeasti haetun filen.

Biisin lisääminen tuplaklikkauksella onnistuu ainakin playlistin loppuun hävittämättä listaa. Suht kriittinen täppä pitää valittuna, jos esim kaverit valitsevat biisejä koneellasi. Muuten menee aina koko playlist uusiksi.

Taisi muuten mennä kokonaan ohi kysymyksen.

Elazi
19.04.2008, 14:33
Heh. Aika legendaarisen kuuloista. Eikö jnyt kuitenkin olisi halvempi vaihtaa se emolevy, kuin ostaa kokonaan uusi kone?

Jos saat virtalähteen vaihdossa hajotettua emolevyn, niin en lähtisi enää kyllä askartelemaan ulkoista kovalevyä. Miksei sitä voi vaan liittää uuteen koneeseen (,jos nyt kerta aiot sen ostaa) sisäiseksi kovalevyksi?
Siksi uusi kone, koska en jaksa enää räplätä vanhojen kanssa, tuokin oli jo lähemmäs 5v vanha.

Tuntuu, että tekniikka kiertää tän talon ja kaukaa. Käytiin tänään hakemassa uusi kone eräästä liikkeestä. Acer M3110 tjsp. No pistettiin johdot kiinni ja noin, ja alkoi ensimmäinen käynnist jossa kysyttiin minkä kielinen vista ladataan ja jotain. Sen jälkeen se lataili joitain tiedostoja. Kävin vähän aikaa koneen äärestä pois (puhelin soi) ja kun tulin takaisin, oli seuraavanlainen teksti näytöllä:
[i]verifying DMI Pool Data.............

A Disk read error occurred
Press ctrl+alt+del to restart

Mista tuo johtuu? Ja mitä pitää tehdä?

Fordél
19.04.2008, 19:50
Onko kellään kokemusta Sony Vaio VGN-CR31S kannettavasta? Itselläni ei ole kokemusta Sonyn kannettavista niin onko niistä mihinkään? Koneen ominaisuudethan ovat:

-Intel Core 2 Duo T8100 prosessori
-2GB (2x1GB) DDR2 667MHz keskusmuisti
-160GB 5400rpm SATA kiintolevy
-14.1" WXGA 1280x800 X-black näyttö
-ATI Mobility Radeon X2300 näytönohjain
-DVD+/-RW DL asema
-10/100 Ethernet, 56k modeemi, WLAN a/b/g, Bluetoot

Koneella tulisi pyöritettyä muutamaa animaatio- ja muuta suht paljo tehoja vaativaa ohjelmaa. Koneen hinta on tällä hetkellä sen 1250 eeberhartteria. Mitäs sanotte?

Elazi
20.04.2008, 15:04
Heh, taas asiaa tänne. Sain nyt laitettua vanhan kovalevyn ulkoiseksi. Olisi kiva päästä käsiksi siellä oleviin kuviina ja muihin mun tiedostoihin. Ongelma on seuraavanlainen: Olen luonut oman käyttäjätilini salaiseksi siinä vanhassa koneessa, jonka takia vanhalla koneella olleet kuvat ovat Oman kansioni alla, ja kun yritän sitä aukaista, tulee seuraava virhesanoma:
I:\Documents and Settings/Elias ei ole käytettävissä.
Käyttö estetty.
Se tulee sen takia, koska käyttäjätilini on salainen, nyt kaikki jatkoajan hakkerit (ts. taitavat googlettajat), millä tavalla pääsen kansioon käsiksi? Salasanat on muistissa, jos niitä tarvitaan.

ace
20.04.2008, 21:17
Jouduin tyhjentämään c aseman kokonaan ja asentamaan win xp:n uudestaan. Nyt kun käynnistän ulkoisen kovalevyn, tulee ilmoitus että laite toimisi nopeammin jos usb 2.0 olisi asennettu. Miten saan sen 2.0:n asennettua? Tai siis mistä? Olin käsittänyt että ajurit tulee SP2:n mukana, mutta eipä alkanut toimimaan.

T. Kädetön

muzakian
21.04.2008, 09:05
Jouduin tyhjentämään c aseman kokonaan ja asentamaan win xp:n uudestaan. Nyt kun käynnistän ulkoisen kovalevyn, tulee ilmoitus että laite toimisi nopeammin jos usb 2.0 olisi asennettu. Miten saan sen 2.0:n asennettua? Tai siis mistä? Olin käsittänyt että ajurit tulee SP2:n mukana, mutta eipä alkanut toimimaan.

T. Kädetön

Onko varmasti sellaisessa portissa mikä tukee USB2.0:aa? Ettei vaihtunut asennuksen yhteydessä. Vanhemmissä koneissa tämäkin mahdollista. Kannattanee kokeilla toista porttia. Toisaalta varmaan emolevyn valmistajan kotisivuilta voi löytyä 2.0 ajurit vaikkei olisi sp2 asennettuna.

Hande_81
21.04.2008, 13:55

T. KädetönJuuri sama ongelma oli kaverin koneen kanssa. XP:n sp2 oli asennettuna, mutta jostain syystä herjas samaa. Ongelma ratkesi seuraavasti, laitehallinnasta löytyi jokin "usb host controller" (tjsp), jossa oli keltainen huutomerkki päällä. Tuon päällä hiiren kakkospainiketta ja sieltä jostain päivitä ohjain. XP osasi itse hakea levyltään 2.0 ajurin ja portti toimi tämän jälkeen vauhdilla entiseen verrattuna.

ace
21.04.2008, 18:25
Juuri sama ongelma oli kaverin koneen kanssa. XP:n sp2 oli asennettuna, mutta jostain syystä herjas samaa. Ongelma ratkesi seuraavasti, laitehallinnasta löytyi jokin "usb host controller" (tjsp), jossa oli keltainen huutomerkki päällä. Tuon päällä hiiren kakkospainiketta ja sieltä jostain päivitä ohjain. XP osasi itse hakea levyltään 2.0 ajurin ja portti toimi tämän jälkeen vauhdilla entiseen verrattuna.

Tämä auttoi. Kiitos neuvosta!

Aatos
22.04.2008, 17:17
Ostin pojalle läppärin, ja näin pikaisesti asensin siihen virusten varalta Avastin.
Mutta sitten palomuurin asennus (zonealarm) ei sujunutkaan.
Ja pikaisesti luettuani netissä väitettiin, että Vistan palomuuri vallan riittävä.
Onko todella näin ?

anzie
22.04.2008, 17:51
Ostin pojalle läppärin, ja näin pikaisesti asensin siihen virusten varalta Avastin.
Mutta sitten palomuurin asennus (zonealarm) ei sujunutkaan.
Ja pikaisesti luettuani netissä väitettiin, että Vistan palomuuri vallan riittävä.
Onko todella näin ?
Lyhyesti: Kyllä on.

Sitten oma ongelmani:
Kun käynnistän tietokoneeni, niin näyttöön ei tule mitään muuta kun musta tausta ja hiiri (siis käyttäjän valinnan jälkeen).
Eli siis suomeksi sanottuna ilmeisesti prosessi "explorer.exe" ei käynnisty ollenkaan.
Sitten kun menen tehtävienhallintaan ja sieltä ylhäältä Tiedosto ---> Uusi tehtävä (Suorita...) ----> explorer.exe ja OK, niin kaikki alkaa toimimaan normaalisti. Osaako kukaan auttaa, ettei tarvitsisi joka kerta tehdä tuota uudestaan. Käyttöjärjestelmänä Vista.
Suoritin jo jonkun levytarkistuksen C: -asemalle, sekä CCleanerilla puhdistin konetta. Virusskannerit ja kaikki on ajettu, ilman tuloksia.

JustinCase
22.04.2008, 18:50
Lyhyesti: Kyllä on.

Sitten oma ongelmani:
Kun käynnistän tietokoneeni, niin näyttöön ei tule mitään muuta kun musta tausta ja hiiri (siis käyttäjän valinnan jälkeen).
Eli siis suomeksi sanottuna ilmeisesti prosessi "explorer.exe" ei käynnisty ollenkaan.

Olisiko tästä apua? http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PageIndex=2&SiteID=17&PageID=2&PostID=1450488

anzie
22.04.2008, 19:01
Olisiko tästä apua? http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PageIndex=2&SiteID=17&PageID=2&PostID=1450488
Tietokoneista ymmärtävä veljeni juuri äsken neuvoi tekemään saman, mutta ongelma oli että tuota koko "winlogon" -kohtaa ei löydy rekisteristäni...

JustinCase
22.04.2008, 19:08
Tietokoneista ymmärtävä veljeni juuri äsken neuvoi tekemään saman, mutta ongelma oli että tuota koko "winlogon" -kohtaa ei löydy rekisteristäni...

Oho. No perskule. Onko mahdollista tehdä System restore/järjestelmän palautus? Jos se vaan on käytössä?

anzie
22.04.2008, 21:06
Oho. No perskule. Onko mahdollista tehdä System restore/järjestelmän palautus? Jos se vaan on käytössä?
Ei auttanut palautuskaan... Ilmeisesti minun Vistan käyttäminen loppuu tähän ja XP takaisin koneelle.

Uleåborgir
23.04.2008, 18:42
Mikäs tämä TurvaPC on olevinaan? Mainos hyppii koko ajan silmille. Lieneekö kenelläkään tietoa onko tämä oikeasti hyvä ohjelma, vai saako sillä koneen vain tukkoon?

eh
23.04.2008, 21:02
Mikäs tämä TurvaPC on olevinaan? Mainos hyppii koko ajan silmille. Lieneekö kenelläkään tietoa onko tämä oikeasti hyvä ohjelma, vai saako sillä koneen vain tukkoon?
Ilmeisesti (http://www.siteadvisor.com/sites/turvapc.com) jälkimmäinen on lähempänä totuutta.

Uleåborgir
24.04.2008, 00:47
Ilmeisesti (http://www.siteadvisor.com/sites/turvapc.com) jälkimmäinen on lähempänä totuutta.

Ok, kiitoksia. Onneksi ei ole kyseistä räpsyä tullut asennettua koneelle.

Asensin koneeseen Adobe CS3:n Fotareineen, InDesigneineen ja Dreamweavereineen. Tämän jälkeen IE on alkanut ryppyillä tosissaan eli lakannut toimimasta ja alkanut kysellä lähetetäänkö virheraportti. Ilmeisesti Microsoft ei tykkää, että käytän Dreamweaveria FrontPagen sijaan tai jtkn muuta paranoidia...

Samoin on alkanut vilistä kaiken maailman advertisement-sivuja selaimessa. Aikaisemmin IE12 ei ole vittuillut nimeksikään ja olen ihmetellyt esim. Firefoxin hypettäjiä. Nyt en enää ihmettele.

CorporalSyd
24.04.2008, 15:10
Heh, taas asiaa tänne. Sain nyt laitettua vanhan kovalevyn ulkoiseksi. Olisi kiva päästä käsiksi siellä oleviin kuviina ja muihin mun tiedostoihin. Ongelma on seuraavanlainen: Olen luonut oman käyttäjätilini salaiseksi siinä vanhassa koneessa, jonka takia vanhalla koneella olleet kuvat ovat Oman kansioni alla, ja kun yritän sitä aukaista, tulee seuraava virhesanoma:
I:\Documents and Settings/Elias ei ole käytettävissä.
Käyttö estetty.
Se tulee sen takia, koska käyttäjätilini on salainen, nyt kaikki jatkoajan hakkerit (ts. taitavat googlettajat), millä tavalla pääsen kansioon käsiksi? Salasanat on muistissa, jos niitä tarvitaan.

Testaa tätä:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;308421&Product=winxp

tai sitten Linuxin live-CD:llä bootti ja tiedostojen siirto. Jos kyseessä FAT32 niin homma pitäisi olla aika suoraviivainen, NTFS tuki voi vaatia pientä säätöä. Esim. Knoppixin kanssa pitäisi onnistua.

Mr.Fox
24.04.2008, 15:49
Pöytäkoneessa todella hämäriä vikoja!
Koko paskan uudelleenasennus olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta ajanpuute ei anna juuri tällä hetkellä myöten.

Eli eli... laitteisto on suunnilleen seuraavanlainen:
master-kovalevy: 40Gt
slave-kovalevy: 160Gt
siirtokovalevy: 250Gt (USB)
modeemi: Zyxel P-660H-D1 (USB)
printteri: HP LaserJet 1018 (USB)
käyttöjärjestelmä: Windows XP

40Gt kovalevy on käytännössä pelkästään Windowsia ja muita ohjelmia varten sekä tietysti työskentelyalustana kovalevytilaa vaativille ohjelmille. Kovalevy on jo jonkun aikaa antanut merkkejä mahdollisesta rusahtamisesta. Mm. pari kertaa käynnistyksen yhteydessä on joutunut painamaan F1, kun Windows on ilmoittanut kovalevyn kunnosta. Samaten Microsoft Outlook on lakannut kokonaan toimimasta, mutta herjasta päätellen (googlattu) kyseessä taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika... Sainpahan hyvän syyn Thunderbirdiin siirtymiselle.

Asia, joka eniten tällä hetkellä huolestuttaa, on se, että tuo siirtokovalevy ei toimi. Kovalevy on nk. rakennettu versio eli olen ostanut tavallisen 250Gt kovalevyn ja asentanut sen Mobile Diskin valmistamaan kovalevy-/DVD-koteloon (koteloon mahtuu siis myös 5,25" laite). Kotelo nököttää omalla paikallaan pöytätason alla eikä ole siis altis kolahduksille, tärinälle tms.

Nyt kuitenkin kun napsautan kovalevyn päälle, niin pieneen hetkeen ei tapahdu yhtään mitään. Hetken päästä verkkoyhteys katkeaa!!! Lisäksi kone hyytyy muutenkin lähes täysin. Jonkin ajan päästä system tray näyttää löytyneen USB-laitteen, mutta mitään muuta ei kuitenkaan tapahdu. Uutta laitetta ei kuitenkaan voi lisätä ja device manager näyttää USB-laitteen, jossa on ongelma. Ongelmaa ei kuitenkaan voida korjata. Mitä vittua??? Koko tänä aikana verkkoyhteys on edelleen poikki ja kone on hidas kuin perkele, mutta esim. printtaaminen onnistuu silti (printteri, modeemi ja siirtokovalevy ovat kaikki USB-laitteita). Napsauttamalla kovalevyn pois päältä verkkoyhteys palautuu, mutta selaimen saattaa joutua avaamaan uudelleen.

Mikä vittu tätä paskaa vaivaa? Pitkään olen jo harkinnut uuden laitteiston hankkimista, mutta haluaisin tehdä sen vähän toisella tavalla kuin pakon edessä. Apuja, anyone?

"WMI ADAP ei voi ladata resurssikirjastoa ASP.NET, koska se palautti tietoja, jotka eivät kelpaa: 0x0" WinMgmt antaa tapahtumalogissa tällaisen varoituksen. Lisätiedoista ei *yllätys, yllätys* löydy mitään uutta (onko joku joskus ihan oikeasti löytänyt sieltä jotain valaistusta mihinkään asiaan?).

Js11
25.04.2008, 04:43
Innostuin viime aikaisten Sampo yms. uutisten johdosta etsiskelemään XSS-aukkoja sivustoilta ja päätin luonnollisesti aloittaa jatkoaika.comista.
Eipä siinä kauaa mennyt niin jo löytyi aukko jonka kautta saa omaa javascriptia tai muuta koodia sivuille laitettua.
Pienellä kikkailulla sivun sai näyttämään vaikka tältä (http://img260.imageshack.us/img260/2015/snapshot2wl0.png) tai tältä (http://img151.imageshack.us/img151/9079/snapshot3tn9.png).

Pahoittelut mielikuvituksen puutteesta. :)

25.04.2008, 08:25
Firefox ei toista ääniä .wmv tiedostoja striimatessa esimerkiksi Yle Areenassa. Video pyörii oikein hyvin. Operalla ja IE7:lla pelittää striimit normaalisti. Kellään ideoita?

SamSpade
25.04.2008, 10:03
Betfair pokeri klientti kaatuu noin 25 sekunnin välein. Ohjelma näyttää että yhteys serveriin katkeaa.
Ihmeellistä on että usein 21-22 aikoihin ohjelma alkaa mystisesti toimimaan kuin junan vessa. Soiteltu Betfairin supporttiin ja tekniseen tukeen, kaikki näyttää ok siellä päässä.

Käytössä Win XP home edition, Firefox. Soneran laajakaista 24M, kiinteä yhteys, muistaakseni Siemensin boxi
Seuraavat asiat tehty:
Avattu dos prompti ja kokeiltu pingata jotain osoitetta tauotta. Nettiyhteys pelaa moitteetta kun yhteys serveriin katoaa, eli linjassa tuskin vikaa (myös operaattori tarkistanut linjojen toimivuuden)
Vaihdettu klientissa eri portteja käyttöön, ei auta (ajattelin että joku koneen ohjelmista "hakkaa" samaa porttia ja häiritsee.)
Kokeiltu ilman palomuuria, ei vaikustusta.
Kokeiltu ilman virus-scanneria, ei vaikutusta.
Kokeiltu poistaa klientti, sitten käsin vielä siivota jääneet tiedostot ym pois ja asentaa softa uudestaan, ei vaikutusta.
AktiveX For gamers uusin versio ladattu, ei vaikutusta.
Kokeiltu prosessien hallinnasta yksi kerrallaan sulkea prosesseja ja avata sen jälkeen klientti, ei vaikutusta.
Tarkastettu onko jotain ajoitettua ohjelmaa joka lakkaisi 21-22 aikoihin toimimasta, en ainakaan minä löytänyt..
Tässä vaiheessa SamSpaden taidot alkaa loppumaan ja kädet nousee ylös. Vinkkejä anyone??

Elazi
25.04.2008, 12:45
Kansioihin päästiin käsiksi: menin vikasietotilassa kovalevyn tiedostoihin käsiksi, ja kansion ominaisuuksista löytyi suojaus -välilehti. Tuolta sain laitettua itseni hallitsemaan ko. kansiota, ja nyt pääsen niihin. Googlettamalla löysin suomenkielisetkin ohjeet tuohon.

Nyt perjantaipäivän pikainen, kone pitäisi ostaa, ja vaihtoehtoja on tasan kaksi. Toinen on, edelleen Acer Aspire M3100 (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=370950&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31151), netanttilasta hintaan 369€. Toinen vaihtoehto on Fujitsu siemens, Scaleo li 2609-20b. (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=386172&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31151) Samasta kaupasta 329€. Yksi mikä häiritsee, on se että Fujitsusta puuttuu muistikortin lukija. Edellisestä koneesta (josta meni emolevy paskaksi) otettiin kuitenkin muistikortinlukija irti, joten voiko se käydä tuohon fujitsun koneeseen? Myös edellinen kone oli fujitsun.

Entä sitten prosessorit, onko AMD sempron 3800+ paljon huonompi kuin Intel Celeron 430? Entä sitten näytönohjaimet, Acerissa on ATI Radeon™ X1250, Fujitsussa Intel Graphics Media Accelerator 3100, mitä eroa näissä on?

Pitäisikö vielä kiinnittää huomiota joihinkin muihin asioihin myös? Koneella surffataan netissä ja katsellaan videoita, suorituskykyä vaativia pelejä ei pelata..

Hande_81
25.04.2008, 14:26
Kansioihin päästiin käsiksi: menin vikasietotilassa kovalevyn tiedostoihin käsiksi, ja kansion ominaisuuksista löytyi suojaus -välilehti. Tuolta sain laitettua itseni hallitsemaan ko. kansiota, ja nyt pääsen niihin. Googlettamalla löysin suomenkielisetkin ohjeet tuohon.

Nyt perjantaipäivän pikainen, kone pitäisi ostaa, ja vaihtoehtoja on tasan kaksi. Toinen on, edelleen Acer Aspire M3100 (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=370950&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31151), netanttilasta hintaan 369€. Toinen vaihtoehto on Fujitsu siemens, Scaleo li 2609-20b. (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=386172&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31151) Samasta kaupasta 329€. Yksi mikä häiritsee, on se että Fujitsusta puuttuu muistikortin lukija. Edellisestä koneesta (josta meni emolevy paskaksi) otettiin kuitenkin muistikortinlukija irti, joten voiko se käydä tuohon fujitsun koneeseen? Myös edellinen kone oli fujitsun.

Entä sitten prosessorit, onko AMD sempron 3800+ paljon huonompi kuin Intel Celeron 430? Entä sitten näytönohjaimet, Acerissa on ATI Radeon™ X1250, Fujitsussa Intel Graphics Media Accelerator 3100, mitä eroa näissä on?

Pitäisikö vielä kiinnittää huomiota joihinkin muihin asioihin myös? Koneella surffataan netissä ja katsellaan videoita, suorituskykyä vaativia pelejä ei pelata..Eipä nuo mitään pelikoneita ole. Näytönohjaimet riittää hyvinkin tuohon kuvaamaasi tarkoitukseen. Toisessa koneessa näytti olevan 2GB keskusmuistia ja toisessa ainoastaan 1GB ja näistäkin osa jaettu näytönohjaimelle. Molemmissa käyttöjärjestelmänä Vista, joka vaatii tuota muistia. Itse valitsisin tuon Fujitsun.

Jos muistikortinlukija oli normaalissa 3,5" paikassa niin ulkoisesti ainakin menee tuohon Fujitsuun. Sisäinen liitäntä on varmaan normaalilla sisäisellä USB-headerilla, voi olla että vapaita USB-headereita löytyy emolevyltä. :)

JustinCase
25.04.2008, 15:30
Nyt perjantaipäivän pikainen, kone pitäisi ostaa, ja vaihtoehtoja on tasan kaksi. Toinen on, edelleen Acer Aspire M3100 (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=370950&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31151), netanttilasta hintaan 369€. Toinen vaihtoehto on Fujitsu siemens, Scaleo li 2609-20b. (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=386172&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31151) Samasta kaupasta 329€.

Noi nyt on järkyttävän huonoja paketteja. Samaan rahaan saa enemmänkin tehoja, kun jaksaa käydä nettikauppoja läpi. Nopeasti vilkaisin, niin esim. Poropekan nettikaupassa on halvemmalla tehokkaampia valmispaketteja, mm. Acer. (Ei ole mainos, tuli vaan poropekka-liike ekana mieleen...)

Elazi
25.04.2008, 16:53
Noi nyt on järkyttävän huonoja paketteja. Samaan rahaan saa enemmänkin tehoja, kun jaksaa käydä nettikauppoja läpi. Nopeasti vilkaisin, niin esim. Poropekan nettikaupassa on halvemmalla tehokkaampia valmispaketteja, mm. Acer. (Ei ole mainos, tuli vaan poropekka-liike ekana mieleen...)
Hmm, mitäs muista (suositeltavia) nettiliikkeitä on?

Marwin
25.04.2008, 23:39
Tuli vahingossa katkaistua kaverin läppäristä virtajohto (vai miksikä sitä sanotaan). Aika suossa ollaan tällä hetkellä eli akussa ei hirveästi ole virtaa ja jostain pitäisi saada uusi johto. Kysymys kuuluukin, mistä saisi hankittua uusia virtajohtoja, jos jostain? Kyseessä on muuten jo usemman vuoden vanha läppäri, joten vähän jännittää löytyykö tuollaisia enää mistään. Valitettavasti itse läppäristä en juuri nyt tiedä kertoa muuta.

JustinCase
26.04.2008, 01:38
Tuli vahingossa katkaistua kaverin läppäristä virtajohto (vai miksikä sitä sanotaan). Aika suossa ollaan tällä hetkellä eli akussa ei hirveästi ole virtaa ja jostain pitäisi saada uusi johto. Kysymys kuuluukin, mistä saisi hankittua uusia virtajohtoja, jos jostain? Kyseessä on muuten jo usemman vuoden vanha läppäri, joten vähän jännittää löytyykö tuollaisia enää mistään. Valitettavasti itse läppäristä en juuri nyt tiedä kertoa muuta.

Tuo on nykypäivänä aika normaalia, että läppäreiden laturit menevät hukkaan tai kissa/koira pureksii johdot tms, joten kyllä noita uusia saa. Mahdollista saada suoraan läppärin valmistajalta, mutta ovat kovin kalliita. Sitten on ns. tarvikelatureita, hama,belkin tms. valmistamia, jotka ovat ihan ok. Hinnat pyörivät varmaankin jossain 45e-75e välissä. Katsele siitä läppärin laturin pohjasta ylös wattimäärä sekä voltit. Ne ovat oleelliset tiedot. Noissa tarvikelatureissa tulee mukana yleensä aika laaja valikoima eri "tipsejä" eli niitä päitä, jotka tulevat läppäriin. Mutta jos haluaa pelata varman päälle, niin ottaa sen oman laturin mukaan ja vertailee sitten kaupassa.

Noilla ohjeilla eteenpäin.

JustinCase
26.04.2008, 01:43
Hmm, mitäs muista (suositeltavia) nettiliikkeitä on?

Tuosta linkistä nyt löytyy ainakin jokunen yritys. http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/76677

Teloch
26.04.2008, 04:24
Näin MM-kisojen alla tuli mieleen, että mitähän sitä pitäisi tuonne koneen sisuksiin pultata että kisat näkisi? Digi-tv -kortteja tuntuu olevan useampaa erilaista, samoin jonkinasteisia USB-länttyröitä. Kenelläkään kokemuksia asiasta ja ehkä jopa suositusta siitä mitä kannattaisi katsella ostomielellä? Myöskään mahdollinen korttipaikka ei haittaisi. Kaapelitaloudesta kysymys sikäli sillä näissä on merkitystä.

Trenchtown
26.04.2008, 04:56
mitähän sitä pitäisi tuonne koneen sisuksiin pultata että kisat näkisi?
Itselläni on kokemusta ainoastaan tällaisesta (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/52497), mutta uskallan suositella jos päädyt ulkoiseen vaihtoehtoon.

Kommentaattori
26.04.2008, 08:53
Onko kellään kokemusta Norton Internet Securityn tilauksen uudistamisesta? Itselläni ongelmana on virheilmoitus joka tulee kun aloitan sen. Ruutuun tulee teksti:

File not found

Firefox can't find the file at /c:/Program Files/Norton Internet Security/&FIN&FIN&SF&oslang=iso:FIN&oslocale=iso:FIN&vendid=002&vendtag=MPC - 2 - Pavilion.

* Check the file name for capitalization or other typing errors.
* Check to see if the file was moved, renamed or deleted.

(tuo kirjoitusasun tarkastaminen on hassu vaade kun ohjelma itse etsii ko. fileä ja mitään osiota ei ole muutettu, nimetty tai poistettu)

sen jälkeen ohjelma ottaa melko pitkään yhteyttä Symantecin palvelimeen, josta odottaa tietoja ja loppujen lopuksi ilmoittaa, ettei yhteyttä palvelimeen saada -> tarkista internetyhteytesi (joka on kyllä kunnossa).

Tietoa/arvauksia missä mättää?

Elazi
26.04.2008, 10:13

Nyt tuli noita nettikauppoja selailtua ja tässä pari vaihtoehtoa lisää (en mitään paljon parempia koneita löytänyt samaan hintaan):
ACER ASPIRE M1100 (http://www7.gnt.fi/scripts/DBMNet.dll?TuoteTiedot?TUOTEID=706562&V=2)
HP Pavilion a6110 (http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=14185&pid=1&ryhma=152)

Olisi kiva, mikäli joku tai jotku jaksaisivat pikaisesti kertoa hyvät ja huonot puolet ja omat suositukset noista.. Erityisesti tuo Acer Aspire M1100 kiinnostaa.

YksinLäpi
26.04.2008, 11:10
Minulla on koneessa Firefoxin uusin (olikohan 2.0.0.14, tai jotain).
Mikähän siinä on persiillään, kun menen www.lemminkainen.fi sivuille, niin Fire lataa vähän aikaa ja sitten kaatuu! Explorerilla sivusto ei aiheuta mitään ongelmia. Olisi kiva tietää, että mikä ominaisuus mulla on Fireen asentamatta, vai onko vika jotenkin ihmeellisesti koneessani, vai tarkoittaako tämä sitä, että mulle ei myydä Lemminkäiseltä mitään?

Hybbe
26.04.2008, 11:34
GNT:n linkki ei toiminut, mutta Verkkokaupan perusteella noista Elazin paketeista ainakin itselle mukaan tarttuisi tuo Acerin M1100, sillä varauksella että mikään pelitykki se ei ole. Dual-core prossu ja 2 gigaa muistia tekee tuosta kuitenkin mielestäni houkuttelevamman paketin kuin nuo muut.

Lisäksi Verkkokaupan hinnastojen perusteella 40e enemmän sijoittamalla irtoaisi tuo Acerin M3100 dual-core prossulla ja kahden gigan keskusmuistilla ( ei siis sama kuin tuo Anttilan paketti ), pikaisesti selaamalla äänikorttia lukuunottamatta samankaltainen paketti kuin tuo M1100 ja näytönohjaimena olisi ilmeisesti vähän tehokkaampi ATI Radeon X1250 - piiri. Noista integroiduista piireistä ei vaan ole minkäänlaisia kokemuksia itsellä, googlettamalla löytyy jotain palautetta.

Ja vielä tuohon YksinLäpi:n ongelmaan, Adobe Flash Playerin (http://www.adobe.com/products/flashplayer) (uudelleen)asennus saattaa auttaa, ainakin etusivulla sitä on näemmä jonkun verran käytetty.

YksinLäpi
26.04.2008, 12:08
...Ja vielä tuohon YksinLäpi:n ongelmaan, Adobe Flash Playerin (http://www.adobe.com/products/flashplayer) (uudelleen)asennus saattaa auttaa, ainakin etusivulla sitä on näemmä jonkun verran käytetty.

Kiitos neuvosta, mutta eipä auttanut. Pitäisiköhän minun poistaa kaikki koneen adobet ja yrittää sitten uudelleen?

Edit.
Ihmeellistä tämä tietokonemaailma! Ongelma ratkesi, kun käväisin K-Vantaan sivuilla ja Fire itse ehdotti lataamaan puuttuvaa liitännäistä (adoben flashia). Painoinpa ookoota, ja se oli sitten siinä. Lemminkäinenkin aukesi sitten ihan hienosti.
Mutta mikä meni sitten pieleen, kun yritin ladata Adoben omilta sivuilta? Suljin Firen, latasin ohjelman, sammutin vekottimen ja käynnistin uudelleen jne. Pääasia kuitenkin, että nyt pesee ja linkoaa.

Elazi
26.04.2008, 12:35
GNT:n linkki ei toiminut, mutta Verkkokaupan perusteella noista Elazin paketeista ainakin itselle mukaan tarttuisi tuo Acerin M1100, sillä varauksella että mikään pelitykki se ei ole. Dual-core prossu ja 2 gigaa muistia tekee tuosta kuitenkin mielestäni houkuttelevamman paketin kuin nuo muut.

Lisäksi Verkkokaupan hinnastojen perusteella 40e enemmän sijoittamalla irtoaisi tuo Acerin M3100 dual-core prossulla ja kahden gigan keskusmuistilla ( ei siis sama kuin tuo Anttilan paketti ), pikaisesti selaamalla äänikorttia lukuunottamatta samankaltainen paketti kuin tuo M1100 ja näytönohjaimena olisi ilmeisesti vähän tehokkaampi ATI Radeon X1250 - piiri. Noista integroiduista piireistä ei vaan ole minkäänlaisia kokemuksia itsellä, googlettamalla löytyy jotain palautetta.
Tuo M3100 ostettiin Verkkokauppa.com:sta, ja se ei mennyt ihan putkeen.. Ei tekisi mieli ostaa uutta tismalleen samanlaista. :)

Cmprs
26.04.2008, 15:14
Mikähän on vialla, kun Messengerin kirjautuminen jää aika usein vianmäärityksen mukaan kiinni kohdasta "langaton" ja korjaa -namiskasta ei tunnu apua olevan. Käytössäni kun ei ylipäänsä ole koko langatonta verkkoa.

Sitten toinen on sellainen, että käynnistettäessä "memory clock"-laskuri jättää laskun kesken ja pitää painaa f1, jotta käynnistys jatkuu. Ei kovin käytännöllistä, kun joutuu odottelemaan käynnistettäessä sitä eikä voi poiketa muualla.

Sarjassamme kone vaihtoon kohta...

sekolust
26.04.2008, 20:52
Formatoinnin jälkeen kaikki muu on kohdallaan, paitsi koodekit.... Perkele.

Ongelma: Lähes kaikissa clipeissä kuvaa ei tule, mutta äänet pelittävät. Oman diagnoosin mukaan vika olisi koodekeissa. FFdshow on asennettu ja Gspot näyttäisi koodekkien olevan kohdillaan, mutta silti ei pelitä. Voisiko taustalla olla joku vanha koodekin jämä kiusaamassa vai puuttuko jostain valikosta taas joku elämää tärkeämpi ruksi?

olkikuukkeli
27.04.2008, 21:52
Mikähän mättää kun channelsurfingillä pläjähdyttää vihreän screenin aina vähän päästä? Aluksi toimi normaalisti.

Gellner
28.04.2008, 00:22
Kaverini onnistui säätämään läppärinsä kanssa jotenkin. U, i, ja O näppäimistä tulee nyt numeroita. Mitenköhän tuollasen asetuksen saa pois päältä?