PDA

View Full Version : Löytyykö tietokone-experttejä?

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63

SammyD
31.01.2003, 12:32
Mun tietokoneeni käynnistyy joka yö vuorokauden vaihtuessa ja nyt haluaisin eroon tästä "ominaisuudesta", mutta en tiedä, mistä asiaan pystyy vaikuttamaan. Mahtaiskohan täältä löytyä joku joka osaisi neuvoa?

Biossin, joka on mallia Phoenixbios 4.0 release 6.0 bios version a09, olen kolunut läpi, enkä sieltä löytänyt mitään ajastinta. Mikään ulkoinen modeemin kautta tuleva käynnistys ei tule kysymykseen, sillä kone käynnistyy, vaikkei modeemi ole seinään kytkettynä. Mitäköhän vaihtoehtoja mahtaa vielä olla?

MadMan
31.01.2003, 12:43
Viestin lähetti SammyD
Mun tietokoneeni käynnistyy joka yö vuorokauden vaihtuessa ja nyt haluaisin eroon tästä "ominaisuudesta", mutta en tiedä, mistä asiaan pystyy vaikuttamaan. Mahtaiskohan täältä löytyä joku joka osaisi neuvoa?

Biossin, joka on mallia Phoenixbios 4.0 release 6.0 bios version a09, olen kolunut läpi, enkä sieltä löytänyt mitään ajastinta. Mikään ulkoinen modeemin kautta tuleva käynnistys ei tule kysymykseen, sillä kone käynnistyy, vaikkei modeemi ole seinään kytkettynä. Mitäköhän vaihtoehtoja mahtaa vielä olla?
Tuskin tästä johtuu, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Eli verkkokorteissa on wake-by-lan ominaisuus, minkä avulla kone voidaan käynnistää verkosta. Eli verkkokortista pitäisi lähteä piuha emoon. Sen kun nyppäset pois. Ainoa selitys, mikäli se tuosta ominaisuudesta johtuu, on se että isp:si lähettää verkkoon kl 24 jonkinlaisen signaalin, minkä koneen verkkokortti tulkitsee siten, että kone pitää ajaa ylös. Tosin aika epätodennäköistä tuo on, mutta kannattaa ainakin tarkistaa josko sellainen piuha olisi verkkokortista emoon laitettu.

Edit: typoja

SammyD
03.02.2003, 09:51
Viestin lähetti MadMan
Tuskin tästä johtuu, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Eli verkkokorteissa on wake-by-lan ominaisuus, minkä avulla kone voidaan käynnistää verkosta. Eli verkkokortista pitäisi lähteä piuha emoon. Sen kun nyppäset pois. Ainoa selitys, mikäli se tuosta ominaisuudesta johtuu, on se että isp:si lähettää verkkoon kl 24 jonkinlaisen signaalin, minkä koneen verkkokortti tulkitsee siten, että kone pitää ajaa ylös. Tosin aika epätodennäköistä tuo on, mutta kannattaa ainakin tarkistaa josko sellainen piuha olisi verkkokortista emoon laitettu.

Oikein aavistelit, sillä kone lähti yhä käyntiin itsekseen.

Axel K.
03.02.2003, 11:53
Ton "Wake by lan"-ominaisuuden saa myös kytkettyä biosista pois, mikäli emo sitä tukee. Mulla kanssa kone käynnistyi itsekseen ja se johtui juuri siitä. Kyllähän ne palveluntarjoajien koneet varmaankin pingailee kiinteän yhteyden päässä olevia koneita, ettei tule turhaan varattua resursseja pois päältä olevien koneiden käyttöön.

Ruutiveijari
04.02.2003, 13:30
Ei välttämättä lukeudu puhtaasti tietokonemaailmaan tämä kysymys, mutta sohaistaan nyt nörttipesää.

Mitä akkujen uudelleenkennotus käytännössä tarkoittaa? YTV:n sivuilla väitettiin, että tulisi noin puolet uutta akkua halvemmaksi. Kyseessä on vanhan iBookin Li-On akku.

Pakko vähän kehaista tähän loppuun: OS X on jumala. Hyvästi Windows.

Polliisi
06.02.2003, 17:34
Asennutin tutullani tässä noin kuukausi sitten koneeseeni uuden näytönohjaimen, näyttää olevan Geforce 4 ja mallia Ti4200, muistia tästä vekottimesta löytyy 128 megaa.

Kaikki toimi ensin ihan normaalisti, mutta noin kaksi viikkoa sitten alkoi ilmetä ongelmia ja epäilen, että ne johtuvat juuri tästä näytönohjaimesta. Koneeni 'lukittuu' (lock-up?) aina välillä, täysin sattuman varaisesti, joskus monta kertaa päivässä, joskus parin päivän välein. Eli siis yhtäkkiä kone vain jumittuu, näppäimistöllä ei voi tehdä mitään, eikä hiirellä. Tietokone täytyy vaan käynnistää uudelleen reset-nappia painamalla. Ei ole mitään väliä pelaanko jotain peliä, kirjoitanko Wordilla jotain tekstiä tai surffaanko netissä, tämä tapahtuu aivan yhtäkkiä ja sattuman varaisesti.

Kortti näyttää olevan aivan oikein asennettu, tuulettimet sun muut pelaavat.

Koneeni on 1000 mhz Athlon ja keskusmuistia löytyy 384 mb:n verran ja käyttöjärjestelmä on Windows 2000 Pro.

varjo
06.02.2003, 17:40
Polliisi:
Päivitä Nvidian Detonator-ajurit ja VIA:n 4in1-ajurit.

sillä pitäisi toimia.

jerry
06.02.2003, 18:45
Viestin lähetti varjo
Polliisi:
Päivitä Nvidian Detonator-ajurit ja VIA:n 4in1-ajurit.

sillä pitäisi toimia.

Ennen 4in1-ajureiden asentamista kannattaa kuitenkin tarkistaa että kyseessä on VIA:n piirisarjalla varustettu emolevy.

varjo
06.02.2003, 19:06
jerry: muistaakseni vanhoja AMD:itä ei paljon muille alustoille tehtykään... voin toki olla väärässä.

jerry
06.02.2003, 19:16
Viestin lähetti varjo
jerry: muistaakseni vanhoja AMD:itä ei paljon muille alustoille tehtykään... voin toki olla väärässä.

Voi olla näinkin, mutta ei se tarkistaminen maksa mitään.

Sniper
06.02.2003, 22:06
Viestin lähetti varjo
muistaakseni vanhoja AMD:itä ei paljon muille alustoille tehtykään... voin toki olla väärässä. Vaikka VIAn piirisarjat toki ovat yleisimpiä, niin NVidian ja AMD:n piirisarjoilla, sekä nk. hybridipiirisarjoilla (AMD ja VIA) on kuitenkin tehty huomattava määrä emoja. Ainakin jälkimmäiseen 4-in-1:n asennus kaikki rastit päällä on nörtin itsemurha.

Kuten Jerry sanoi, kannattaa tarkistaa, maksaa vaivan - ainakin pahimmassa tapauksessa.

bisnesman
12.02.2003, 12:39
Pitäisi saada pöytäkone.
Osia löytyy:
2x128mt pc-133
12+30gt levyt
cdrw-asema + diskettiasema
gf2mx400 64mt

Näyttis lienee jo liian hidas uusille peleille, eli se myyntiin.
Tämmöisiä olen hankkimassa:

Kotelo ATX-Medium HQ48Pro-A/MT 300W
k7S5A(10/100Mbps+ääni)+Prosessori Athlon Boxed XP 1800+
Muisti 512Mb DDR333 DIMM 64-bit 184-pin SDRAM
Tornado GF4 Ti4200 128Mb AGP Retail
17" SyncMaster 753s
Hintaa "päivitykselle" tulisi 682e

Tohon siis liittäisin kiintolevyt, cdrw ja diskiaseman.
Emo imisi kyllä sdrameja, eli olisiko sittenkin peliliike ostaa 512mt kampa pc-133 muistia ja laittaa 128 mt palikka omista kokoelmista?

Edit: niin ja hintahaarukkana olen ajatellut 650-750e.

Satellite
12.02.2003, 14:49
Viestin lähetti bisnesman

Kotelo ATX-Medium HQ48Pro-A/MT 300W
k7S5A(10/100Mbps+ääni)+Prosessori Athlon Boxed XP 1800+
Muisti 512Mb DDR333 DIMM 64-bit 184-pin SDRAM
Tornado GF4 Ti4200 128Mb AGP Retail
17" SyncMaster 753s
Hintaa "päivitykselle" tulisi 682e

Tohon siis liittäisin kiintolevyt, cdrw ja diskiaseman.
Emo imisi kyllä sdrameja, eli olisiko sittenkin peliliike ostaa 512mt kampa pc-133 muistia ja laittaa 128 mt palikka omista kokoelmista?

Edit: niin ja hintahaarukkana olen ajatellut 650-750e.
Kannattaa ottaa tehokkaampi prosessori, tuo XP 1800+ on jo aika ikääntynyt. Vähintään Athlon XP 2200+ olisi suositeltava, eikä ole edes kovin kallis.

Mihin käyttöön koneesi tulee? Suosittelisin että hankit DDR:t. DDR on kuitenkin kohtalaisen paljon nopeampi kuin SDR.

Näytönohjaimeksi toisena hyvänä mahdollisuutena olisi Ati Radeon 9500Pro, mutta tuolloin taitaa mennä budjetin yli...

bisnesman
12.02.2003, 15:02
Viestin lähetti Satellite
Kannattaa ottaa tehokkaampi prosessori, tuo XP 1800+ on jo aika ikääntynyt. Vähintään Athlon XP 2200+ olisi suositeltava, eikä ole edes kovin kallis.

Mihin käyttöön koneesi tulee? Suosittelisin että hankit DDR:t. DDR on kuitenkin kohtalaisen paljon nopeampi kuin SDR.

Näytönohjaimeksi toisena hyvänä mahdollisuutena olisi Ati Radeon 9500Pro, mutta tuolloin taitaa mennä budjetin yli...

Tarkoitus olisi pelailla surffauksen/irkkauksen ja muun säätämisen ohessa. Tuo GF4 on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen (159e). 9500 Pro maksaa 100e enemmän.
Prosessorin hinnassa tuo 1800 -> 2200 on 40 e. Tosin harkinnassa sekin..

DDR-muistit ajattelin laittaa, niin seuraavassa päivityksessä on sit muistit kondiksessa :D

Satellite
12.02.2003, 15:10
Tarkoitus olisi pelailla surffauksen/irkkauksen ja muun säätämisen ohessa. Tuo GF4 on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen (159e). 9500 Pro maksaa 100e enemmän.

DDR-muistit ajattelin laittaa, niin seuraavassa päivityksessä on sit muistit kondiksessa :D http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=12297

Eihän sitä hintaeroa ole kuin 40 euroa. Nopeusero on sen verran iso, että tulevaisuutta ajatellen ostaisin itse ehdottomasti tuon 9500Pro :n.

Itsekin ostin DDR -muistit SDR:n tilalle tulevaisuutta silmällä pitäen.

Et muuten missään vaiheessa ole harkinnut P4 -kokoonpanoa?

varjo
12.02.2003, 15:15
"Tarkoitus olisi pelailla surffauksen/irkkauksen ja muun säätämisen ohessa. Tuo GF4 on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen (159e). 9500 Pro maksaa 100e enemmän.

DDR-muistit ajattelin laittaa, niin seuraavassa päivityksessä on sit muistit kondiksessa :D"

GF4 Ti:n kanssa samalla viivalla ovat RAdeon8500 sarjan vehkeet ja takuulla halvempiakin. Tuo 9500Pro olisi jo askel parempaan, selkeästi uudempaa teknologiaa ja uuden sukupolven tuote.

bisnesman
12.02.2003, 15:27
Viestin lähetti varjo

GF4 Ti:n kanssa samalla viivalla ovat RAdeon8500 sarjan vehkeet ja takuulla halvempiakin. Tuo 9500Pro olisi jo askel parempaan, selkeästi uudempaa teknologiaa ja uuden sukupolven tuote.
Minä olen saanut käsityksen, että 8500 on samaa tasoa GF4mx440/460-sarjan kanssa. Jos asia on todellakin noin, 9500 menee harkintaan.

En ole kasannut konetta alusta loppuun, eli paketti saisi olla mielellään samasta paikasta, ainakin emo+prossu+kotelo.

P4 ei ole poissuljettu vaihtoehto. Mikä olisi tuohon hintaluokkaan sitten se paras vaihtoehto?

Hamraan
13.02.2003, 00:40
Ei ainakaan kannata ostaa noita GF4 mmx näyttiksiä, nehän käsittääkseni ovat GF2 prosessoreita jotka ovat vaan nimetty uudestaan.
Itse ostin MSI GF4 Ti-4200, mukaan tuli kolme peliä (Sacrifice, No one lives forever, +joku sukelluspeli) hinta oli 175,-
Olen tyytyväinen tähän, pelit pyörii hyvin mm. Unreal Tournament 2003. Käsittääkseni GF4:sissa on vähemmän yhteensopivuus ongelmia/häiriöitä kuin noissa Radeoneissa, mutta se on vain mutu-tuntuma.
www.mikromaja.com on hyvä liike jos ostaa pk-seudulta..

varjo
13.02.2003, 01:07
Vertailuista voit lukea hieman noista Radeonien tasoista, ei kannata luottaa mutuun tai vast.

vaikka "vanhaa" tietoa onkin niin viime toukokuun mikrobitissä on vertailu näistä normaaleista näyttiksistä(eli siis mukana eivät ole ~500€ maksavat tykit). katsonpa jos löytyisi netistä vertailun tulokset.

verkkokauppa.com on minun suositukseni, mahdollisesti halvimmat hinnat ja negatiivista sanottavaa ei tule mieleen.

kalma
13.02.2003, 07:46
Päivää/huomenta!!

Ei tuo 1800+ ole mitenkään vanhaa teknologiaa, sehän on samalla pohjalla esim. näiden 2400+ ja 2600+ mallien kanssa.
Ja kaiken kukkuraksi 1800+ on tällä hetkellä ehkä kannattavin prosessori, siis hinta/laatu, toki joku 2100+ on vielä kannattava mutta nuo 2400+ alkaen on "hieman" ylikalliita.

Radeonin jos ostaa niin 9500 ja 9700 ovat myös aikas lailla ylihintaisia, 9500le olisi ehkä hinnaltaan sopiva, mutta siitä voi rehellisesti sanoa että se on aika paska.. 9100 saa 3dMarkilla sai muistaakseni testissä 500-700 enemmän kuin 9000pro, eikä se ole kuin parikymppia kalliimpi..

Joten jos minä nyt rupeisin vaihtamaan koneeni osia, niin laittaisin radeon 9100 ja Amd athlon XP 2100+...
Emooni jopa menisikin tuo prossu, mutta rahan määrä tai siis sen puute vetää ostovimman pois...

Ehkä siten kun Doom3 tulee...

varjo
13.02.2003, 12:19
!"Päivää/huomenta!!

Ei tuo 1800+ ole mitenkään vanhaa teknologiaa, sehän on samalla pohjalla esim. näiden 2400+ ja 2600+ mallien kanssa.
Ja kaiken kukkuraksi 1800+ on tällä hetkellä ehkä kannattavin prosessori, siis hinta/laatu, toki joku 2100+ on vielä kannattava mutta nuo 2400+ alkaen on "hieman" ylikalliita. "

Kyllähän 1800 taitaa olla siinä mielessä vanhaa teknologiaa että >2100 prossut ovat Tbred-ytimiä ja sitä aikaisemmat eivät. Myös muistiväylässä on muistaakseni eroa siten että nuo vanhemmat prosessorit ovat vain 266 väyläisiä mutta uudemmat 333 väyläisiä.

"Radeonin jos ostaa niin 9500 ja 9700 ovat myös aikas lailla ylihintaisia, 9500le olisi ehkä hinnaltaan sopiva, mutta siitä voi rehellisesti sanoa että se on aika paska.. 9100 saa 3dMarkilla sai muistaakseni testissä 500-700 enemmän kuin 9000pro, eikä se ole kuin parikymppia kalliimpi.. "

ja 9100 on siis 8500 uudelleennimettynä kun ATI:n insinöörit huomasivat että 9000 onkin "vanhempaa" 8500:sta huonompi mutta koska 9000>8500 nimeä piti muuttaa.

jerry
13.02.2003, 16:37
Viestin lähetti varjo
[B
Kyllähän 1800 taitaa olla siinä mielessä vanhaa teknologiaa että >2100 prossut ovat Tbred-ytimiä ja sitä aikaisemmat eivät. Myös muistiväylässä on muistaakseni eroa siten että nuo vanhemmat prosessorit ovat vain 266 väyläisiä mutta uudemmat 333 väyläisiä.

[/B]

Myös 1700+ ja 1800+ prosessoreita saa Tbred-ytimellä. Sitä en ymmärrä miten tuo muistiväylä liittyy koko asiaan. Muisteja voi ajaa myös asynkronisesti esim. prossu 133MHz ja muistit 200MHz.
Pienin ja halvin 333MHz väylälle tarkoitettu AXP on 2600+, hintaa sillä on n. 300€. Saman asian ajaa kun ostaa 2100+ B-corellisen 107€:lla ja laittaa sen BIOSista käyttämään 166-väylää.

Mutta bisnesmanin kannattaa ilman muuta ostaa DDR-muistia käyttävä emo, esim Epox 8RDA(+). DDR muistit ovat muuten tällä hetkellä aika edullisia. Kannattaa myös tarkistaa tuosta ehdottamastasi paketista tuon powerin antamat virtamäärät, pelkät watit kun ei kerro oikein mitään. Itse ostaisin kotelon huuto.netistä n. 40€:lla ja laadukkaan powerin sieltä mistä sen edullisemmin saa. Näytönohjaimesta en tiedä mikä on järkevää. Itse ehkä odottaisin että nuo Atin DX-9 kortit hieman halpenevat ja ostaisin sitten. Ei tuota DirectX9:ää tarvitse vielä missään peleissä.

Kannattaa lueskella Muropaketista (http://murobbs.muropaketti.com/) noita myynti-ilmoituksia. Sieltä löytyy ihan toimivaa tavaraa, joskus jopa edullisesti.

Wolves
14.02.2003, 18:42
Ketjua ylös...apua tarvitaan ftp-ohjelman takia.

Eli asensin tuossa Yabb-foorumia palvelimelle ja huomasin asennuksen menneen päin kettuja. Kun yritin poistaa kansioita, jotka mielestäni tyhjensin, ei onnistunut sillä ftp kertoo "folder not empty".

Nyt en kuolemaksenikaan muista mistä ko. toiminto poistetaan.

Särki
27.02.2003, 11:18
Iski tälläinen ongelma, kun löysin mahdottoman nätin tytön taustakuvaksi, jota onkin ilo katsella, mutta työpöydällä olevien pikakuvakkeiden alapuolella olevien tekstientaustat häiritsevät katselunautintoa.
Ja jostakin muistan lukeneeni/nähneeni ohjelman jolla noista tekstientaustoista saa läpinäkyvän, mutta en vaan muista mistä sellaisen ohjelman löytää.
Käytössä on Windows 2000.

palle fontän
27.02.2003, 23:56
Viestin lähetti Särki
...työpöydällä olevien pikakuvakkeiden alapuolella olevien tekstientaustat häiritsevät katselunautintoa.

http://www.annoyances.org/exec/show/article02-137

Tuolta hauskasti nimetyltä saitilta löytyy muutakin kivaa.

seisnauraa
28.02.2003, 18:28
Missähän mättää, kun Windows ja biossi löytävät kiltisti CD-aseman, mutta mitään levyjä asema ei lue. Levyn kun tunkee asemaan, se rutisee hetken ja yrittää ponnekkaasti lukea levyä, mutta mitää ei lopulta löydy. Kellään mitään ideaa, tai ollu vastaavaa ongelmaa?

Monipuolisenhuono
28.02.2003, 19:07
Viestin lähetti seisnauraa
Missähän mättää, kun Windows ja biossi löytävät kiltisti CD-aseman, mutta mitään levyjä asema ei lue. Levyn kun tunkee asemaan, se rutisee hetken ja yrittää ponnekkaasti lukea levyä, mutta mitää ei lopulta löydy. Kellään mitään ideaa, tai ollu vastaavaa ongelmaa?

Lukija taitaa olla paskana/paskanen. Suuri todennäköisyys.

seisnauraa
28.02.2003, 19:37
Viestin lähetti Another HAB
Lukija taitaa olla paskana/paskanen. Suuri todennäköisyys.

Jep. Saako lukijaa puhtaaksi muulla, kuin asiaan kuuluvilla levyillä?

Axel K.
28.02.2003, 21:39
Ite oon puhdistanu "oikean" CD-soittimen liutinpohjaisella linssinpuhdistusaineella siten, että poistin kuoret ja putsasin laserin linssin. Ja taas soi myös itse poltetut levyt...

Kaverit on raakasti ottanu CD-rom-aseman irti, irroittanu asemasta kuoret ja myös jollain liuotinpuhdistusaineella putsannut soittimen laserhärpättimen linssin. Joku linssinpuhdistusaine käynee. Tavalliset romppuasemat ei kyllä tosin paljon maksa, mutta jos insinöörihenkeä löytyy, pura ja siivoa asema. Säästyyhän siinä muutama euro.

jone
02.03.2003, 13:59
Ostin tuossa vähän aikaa sitten uuden kovalevyn, kun vanhasta alkoi tila loppumaan. Uusi kovalevy on Samsungin 120Gt:n levy, myös vanha on Samsung, 20Gt. Nyt olen parin viikon verran yrittänyt asentaa koneeseen Win xp:tä ja Win 2000:sta. Aikaisemmin koneessa on ollut ja on edelleen Win 98SE. XP:tä asennettaessa asennuksen alkuvaiheessa kone jumiutuu. Vaalean sinisellä ruudulla on alareunassa harmaa palkki, missä kerrotaan, mitä asennusohjelma kulloinkin tekee. Kun palkkiin tulee lukemaan Setup is starting Windows, jää kone jumiin.

Olen koittanut asentaa CD:ltä, kovalevyltä, Win 98:n päälle, tyhjälle kovalevylle, sekä vanhalle että uudelle kovolle, vanhan kovalevyn ollessa irti, mutta aina sama juttu. Samalta CD:ltä asennus on onnistunut kuitenkin ainakin kahdelle eri koneelle ilman ongelmia. Win 98 ja Win Me asentuu ihan normaalisti, mutta Win XP ja Win 2000 tuottaa ongelmia. 2000:sta asennettaessa asennus etenee hieman pidemmälle, mutta kohdassa, jossa setup tarkastaa järjestelmän laitteistoa ilmenee ongelma. Ruudulle ilmestyy tumman sinisellä pohjalla teksti:

Hardware malfunction
Call your hardware vendor for support
The system has halted

Koneen pitäisi olla kuitenkin kunnossa, kun 98:n kanssa toimii ihan hyvin. Alkaa keinot loppumaan ja haluaisin kuitenkin saada Win 2000:n tai XP:n asennettua koneeseen. Jos jollakulla olisi jotain tietoa, mistä ongelma voisi johtua tai millä sen voisi ratkaista, niin olisin erittäin kiitollinen avusta.
Niin ja koneessani on MSI K7T Pro -emo, AMD 800Mhz Thunderbird-prossu, jo mainitut Samsungin kiintolevyt, muistia 256Mt, Samsung SyncMaster 750s-näyttö ja kait Riva TNT2 M64 -näytönohjainkortti.

jerry
02.03.2003, 14:15
Viestin lähetti jone

Hardware malfunction
Call your hardware vendor for support
The system has halted

Eikö siihen tule mitään Stop-coodia tyyliin Stop 0*0000007E?
Jos tulee, niin täältä (http://www.jsifaq.com/) vaan etsimään vastausta.

Biosin päivittämisestä ei ainakaan ole mitään haittaa silloin kun yrittää asentaa XP:tä.

jone
02.03.2003, 15:22
Viestin lähetti jerry
Eikö siihen tule mitään Stop-coodia tyyliin Stop 0*0000007E?
Jos tulee, niin täältä (http://www.jsifaq.com/) vaan etsimään vastausta.

Biosin päivittämisestä ei ainakaan ole mitään haittaa silloin kun yrittää asentaa XP:tä.

Ei tule mitään muuta kuin edellä mainittu teksti. Sen sijaan setuplog.txt -tiedostosta löytyy jotain error-kohtia. Koitin etsiä tuolta sivuilta jotain apua tuon setuplogin avulla, mutta eipä tuntunut löytyvän mitään, kun haun tuloksena on löytyy aivan liian paljon eri vaihtoehtoja, mistä ei kuitenkaan ole hyötyä tähän ongelmaan.

BIOSin tietysti voisi päivittää, mutta ensin pitäisi löytää käypä päivitysversio. Täytyy tuota kattella kunhan tässä jaksaa.

EDIT: BIOSin päivitys olikin sitten ratkaisu ongelmaan ja sain asennettua xp:n.

Shane
04.03.2003, 22:50
Onkohan kukaan muu taistellut koskaan tuon merkkisen tulostimen kanssa? Itse olen tässä viikon verran rähjännyt kyseiselle laitteelle, sillä se ei jostain käsittämättömästä syystä tulosta ikinä mitään muuta kuin neitseellisen puhtaan paperin. Kaikki pitäisi olla kunnossa, kaseteissa on mustetta, ajurit olen asentanut (ja edelliset poistanut) vaikka kuinka moneen kertaan, ja asetukset on laitettu oikein kirjaimellisesti juuri niin kuin ohjekirjassa käsketään, mutta väriä ei paperiin vaan ilmaannu.

Kirjoitin on vähän käytetty, ja edellisellä omistajallaan (eräällä tutullani) se on toiminut täysin moitteetta.

Eipä tässä sitten muuta kuin että apua otetaan kiitollisuudella vastaan.

bisnesman
04.03.2003, 23:14
Elikkä. Ostin hieman yli vuoden vanhan koneen (D 1300) ja asensin siihen uuden kiintolevyn. Kun sammutin koneen, se ei enää lähtenytkään käyntiin. Ei reagoi mitenkään. luonnollisesti virtajohto on paikoillaan jne mutta kone ei starttaa.

Missä ihmeessä vika voi olla?

vza
05.03.2003, 00:03
Elikkä. Ostin hieman yli vuoden vanhan koneen (D 1300) ja asensin siihen uuden kiintolevyn. Kun sammutin koneen, se ei enää lähtenytkään käyntiin. Ei reagoi mitenkään. luonnollisesti virtajohto on paikoillaan jne mutta kone ei starttaa.

Missä ihmeessä vika voi olla?

Ensimmäinen arvaus olisi et power on hajalla.
Tarkista palaako emolevyssä mitään valoja, kun virtajohto on kiinni. Kun painat käynnistysnappulaa, pyörähtääkö yksikään tuuletin.. Eli tarkista meneekö virtaa mihinkään..

bisnesman
05.03.2003, 00:33
Viestin lähetti vza
Ensimmäinen arvaus olisi et power on hajalla.
Tarkista palaako emolevyssä mitään valoja, kun virtajohto on kiinni. Kun painat käynnistysnappulaa, pyörähtääkö yksikään tuuletin.. Eli tarkista meneekö virtaa mihinkään..
Palaa valo. Yksikään tuuletin ei hievahda.

Jakke Huuliparta
05.03.2003, 14:46
Jos kone on joskus todistettavasti toiminut, on seuraava selitys ehkä hieman kaukaa haettu mutta onpa sellaistakin nähty että kone toimi ollessaan kyljellään mutta pystyasennossa virrat ikäänkuin hävisivät. Vaihdettiin poweri varmuuden vuoksi kunnes kaveri hoksasi että emolevy oikosulkee koneen ollessa pystyssä. Emolevyn paikkaa hieman särmättiin ja ruuvailtiin ja johan alkoi toimimaan.

Satellite
05.03.2003, 20:31
Minulla on ollut vastaavanlainen ongelma joskus. Kone ei käynnistynyt ollenkaan painettuani virtanapista. Noh, kotelolla oli takuu voimassa ja vein sen huoltoon. Parin päivän päästä soitto sieltä: "tämä on kunnossa". Tuodessani koneen takaisin kotiin, huomasin että se ei edelleenkään käynnisty. Uudelleen myymälään ja tällä kertaa he lähettivät kotelon maahantuojalle. Alusta asti olen heille sanonut, että power -napissa on vikaa, sillä kun tein niin, että siirsin johdot niin, että kone käynnistyisi resetista, niin kone käynnistyi normaalisti. He eivät uskoneet. Maahantuojan viesti koneen tullessa takaisin oli: "koneen napin johdot huonosti kiinni". Ja kuskaaminen oli todella vaivalloista koska itsellä ei ole autoa ja jouduin pyytämään erästä toista ihmistä kuskaamaan sitä. Hirveää asiakaspalvelua. Ja kotelo oli maahantuojalla muuten yli 2 viikkoa. ei hyvä.

Joskos sinulla on sama ongelma?

Asiasta toiseen:
Elikkä onko kukaan pelannut LG Flatron L1510S TFT:näytön kanssa? Mitäs kokemuksia ko näytöstä? Pitää nimittäin ostaa tämän 3v vanhan 15 -tuumaisen Compaqin tilalle uusi näyttö. Hinta on jo suhteellisen alhainen, 350 euroa paikallisesta Expert -liikkeestä.

lihaani
05.03.2003, 22:03

Asiasta toiseen:
Elikkä onko kukaan pelannut LG Flatron L1510S TFT:näytön kanssa? Mitäs kokemuksia ko näytöstä? Pitää nimittäin ostaa tämän 3v vanhan 15 -tuumaisen Compaqin tilalle uusi näyttö. Hinta on jo suhteellisen alhainen, 350 euroa paikallisesta Expert -liikkeestä.

Testien mukaan LG:n hinta-laatusuhde on kuulemma hyvä. Mitä itse olen kaupoissa niitä katsellut, kohtuu peleiltä vaikuttavat. Voisinpa ostaa sellaisen, jos tarvetta olisi.

Monipuolisenhuono
05.03.2003, 22:07

Asiasta toiseen:

Kannattaa tsekata laitteen vasteaika. Jos on yli 30ms (millisekuntia) jättäisin laitteen kauppaan.

Satellite
05.03.2003, 23:51
Viestin lähetti Another HAB
Kannattaa tsekata laitteen vasteaika. Jos on yli 30ms (millisekuntia) jättäisin laitteen kauppaan.
Laitteen vasteaika on korkeintaan 25ms. Valmistaja ilmoittaa että 22ms, eli tuo 25 on huonoin mitä voi olla.

Mutta käytännön kokemuksia? Teoria ja käytäntö kun on aika eri asia.

JMK81
06.03.2003, 00:46
Hep! Onkohan mulla menossa näytönohjain (GF3 T500) hajalle? Meinaan kun välillä alkaa kuvaruutu välkkymään, siis sellasia valkosia salaman tapasia systeemejä tossa kuvaruudussa vilistää.

Ei kyllä ainakaan pitäisi liian kuumanakaan käydä, rajummillakin pelisessioilla lämpö on noussu vaan johonki 35-40 asteeseen.

Ja vielä yksi. Kertokaas mulle ohjelman nimi, joka pystyy mittaamaan näytönohjaimen lämmön. Oon kuullu tällasesta vai onko bullshittiä?

redcat
06.03.2003, 13:26
Mitenkäs nuo suhtautuvat toisiinsa? Olen saanut sellaisen käsityksen, että varsinkin XPn alkuaikoina olisi ollut monilla melkomoisia ongelmia noiden Office-ohjelmien kanssa. Varsinkin Office XP olisi ollut melkoinen murheenkryyni. Liekö p-puhetta ja panettelua?

Kysyn tuosta sen takia, kun saan lähipäivinä uuden masiinan Win XP Prolla varustettuna. Minulla on edellisen koneen jäljiltä Office 2000 Student-versio ja ajattelin, että se välttäisi vallan mainiosti uudessa koneessani. Olenko väärillä jäljillä?

Itse kyllä olen AMK-opiskelija tällä hetkellä, mutta olen saanut kuulla tuohon Officen opiskelija-versioon liittyen sellaista, että Microsoftin linja on höllentynyt siinä, että se opiskelijastatukseksi riittäisi periaatteessa vaikkapa esikoulun käynti eli kuka hyvänsä voisi sen hankkia. Sitä ainakin tukisi se, että aiemmin tuon opiskelija-version oston yhteydessä saadussa laatikossa ei ollut sitä romppua, vaan piti täyttää paperi liitteenään todiste opiskelusta. Vasta sen jälkeen Microsoft lähetti rompun. Nykyään ei moista tarvitse tehdä, vaan romppu on paketissa mukana. Mielenkiintoista on sekin, että yritettäessä rekisteröidä ohjelma soittamalla MSn numeroon, sieltä ilmoitettiin ettei se ole tarpeellista. Olikohan syy siinä, että 2000-versio on poistumassa olevaa mallia, joten sen takia he eivät olleet asiasta kiinnostuneita? Vaan, mikähän lie tilanne XPn kohdalla?

MadMan
06.03.2003, 15:38
Viestin lähetti redcat
Mitenkäs nuo suhtautuvat toisiinsa? Olen saanut sellaisen käsityksen, että varsinkin XPn alkuaikoina olisi ollut monilla melkomoisia ongelmia noiden Office-ohjelmien kanssa. Varsinkin Office XP olisi ollut melkoinen murheenkryyni. Liekö p-puhetta ja panettelua?
Mitä olen tuota yhdistelmää tkk:lla joutunut käyttämään (win xp ja office 2k), niin ihan kohtuu hyvin ovat toimineet keskenään. Itselläni on kotona win 2k ja office 2k. Se on mielestäni toiminut paremmin kuin office 2k ja win xp yhdistelmä. Onko office 2k:lla ja xp:llä mitään konkreettista eroa? Itse olen kumpaakin käyttänyt enkä ole huomannut niissä mitään suuria eroavaisuuksia.

Ruutiveijari
07.03.2003, 22:12
Noniin. Nyt on vihdoin aika kohdata todellisuus.

En minä perkule opi näitä ohjelmointeja ikinä. Enhän minä tajunnut ikinä edes sen "X:n" pointtia ylä-asteen matemaattisissa kaavoissakaan. Laittaisivat perkele numeroita. Turhaa pröystäilyä sanon minä.

Voisiko joku ohjata oikeaan suuntaan? Tavoitteena on tehdä Javalla ohjelma, joka randomina arpoo seitsemän numeroa ja jossa on mahdollisuus konsolilta syöttää numerot joita kone sitten vertailee arvottuihin. Pitäisi tehdä mahdollisimman laajalla "if" lausekkeiden käytöllä.

Ja minä olen ulkona. Ja tästä riippuu yksi perkuleen laaja kurssi, joka ei ei käytännössä liity edes mitenkään ohjelmointiin.

Öhm. Apua?

Triton
07.03.2003, 22:39
Viestin lähetti Ruutiveijari

Öhm. Apua?

En tiedä, onko tästä mitään apua, mutta täältä löytyy yhdenlainen lottokone javalla :

http://www.hut.fi/~t106213/luennot/demoluennot/Demo4_2002.ppt

Mike
08.03.2003, 11:08
En tiedä onko tästä apua ja tarkoitatko tämän tyyppistä ohjelmaa, mutta muistelen että sanoit jossain vaiheessa, että ei sinun ei ole pakko tehdä juuri javalla tuota ohjelmaa. Meidän kurssilla piti tehdä tämmöttinen kone.
Tässä olisi siis ihan pelkistetty versio Visual Basicilla kirjoitettuna, joka ei tosin sisällä myöskään kovin montaa if-lauseketta.

Sub Main()

Dim strVirke As String
Dim arrLottorivi As Variant

arrLottorivi = LuoLottorivi()

MsgBox "Arvottu lottorivi:" & vbCrLf & vbCrLf & _
arrLottorivi(0) & ", " & arrLottorivi(1) & ", " & _
arrLottorivi(2) & ", " & arrLottorivi(3) & ", " & _
arrLottorivi(4) & ", " & arrLottorivi(5) & ", " & _
arrLottorivi(6)
End Sub

Function LuoLottorivi() As Variant

Dim arrUusiRivi(7) As Integer
Dim arrNumerot(39) As Integer
Dim intLaskuri As Integer
Dim intArvottu As Integer
Dim intIndeksi As Integer

For intLaskuri = 0 to 38
arrNumerot(intLaskuri) = intLaskuri + 1
Next

intArvottu = 0

Do While (intArvottu < 7)

Randomize
intIndeksi = Int(39 * Rnd)

If arrNumerot(intIndeksi) > 0 Then
arrUusiRivi(intArvottu) = arrNumerot(intIndeksi)
arrNumerot(intIndeksi) = 0
intArvottu = intArvottu + 1
End If
Loop

LuoLottoRivi = arrUusiRivi()

End Function

Toivon mukaan säilyi copy-pasten jälkeen edes jollain lailla luettavassa muodossa..

ifota
08.03.2003, 12:18
Nyt kun Javasta puhutaan niin miten tehdään ohjelma:

Tee ohjelma juoksukilpailujen tulospalvelua varten. Ohjelma saa
syötteenä jokaisesta kilpailijasta nimen, lähtöajan ja maaliin
saapumisajan. Ajat ovat muodossa tunnit.minuutit.sekunnit (esim.
09.50.30). Ohjelman on tulostettava kilpailun voittaja ja hänen aikansa.

Esimerkki syötteestä:

Anna kilpailijoiden tiedot (nimi, lähtöaika, maaliin tuloaika):
Jussi Juoksija
09.50.00
10.20.32
Kalle Kipittäjä
09.50.30
10.22.03
...

Lisäksi ongelmana on, että explorer ei enää toimi ollenkaan.. Mistä mahtaa johtua, kun Netscape, winmx ja kumppanit toimivat ihan normaalisti. Explorerin puhelinyhteyksissä ei näy mitään ja aina kun yrittää asentaa uutta yhteyttä se tarjoaa vain modeemeja, mun liittymä on kaapelimodeemi.
Kiitos!

Pluton
13.03.2003, 10:57
Eli onkelma on tämä, jos teen koneella jotain hommia pelaan kirjoitan wordilla tai vastaavaa. Niin noin 4 tunnin käytön jälkeen kone sanoo että nyt riittää ja tapaa ittensä. Lämmöistä tämä ei johdu, mistä pitäs ongelmaa alkaa etsimään.

Murmeli
13.03.2003, 13:31
Viestin lähetti ifota
Nyt kun Javasta puhutaan niin miten tehdään ohjelma:

Annatko samalla matematiikan kotitehtäväsi niin voin ratkoa ne puolestasi? ;)

Lisäksi ongelmana on, että explorer ei enää toimi ollenkaan.. Mistä mahtaa johtua, kun Netscape, winmx ja kumppanit toimivat ihan normaalisti. Explorerin puhelinyhteyksissä ei näy mitään ja aina kun yrittää asentaa uutta yhteyttä se tarjoaa vain modeemeja, mun liittymä on kaapelimodeemi.

En ole varma auttaako tämä mutta:

IE:ssä Tools -> Internet Options... -> Connections -> Setup...

ja sitten valitset

"Haluan määrittää Internet-yhteyden manuaalisesti tai muodostaa yhteyden lähiverkon kautta." -> "Yhteys lähiverkon kautta."

Jos tämä avittaisi?

OikeaPakki
13.03.2003, 14:14
Viestin lähetti Pluton
Eli onkelma on tämä, jos teen koneella jotain hommia pelaan kirjoitan wordilla tai vastaavaa. Niin noin 4 tunnin käytön jälkeen kone sanoo että nyt riittää ja tapaa ittensä. Lämmöistä tämä ei johdu, mistä pitäs ongelmaa alkaa etsimään.

olen kaukana tietskaguruista, mutta omakohtainen kokemus:

Meillä oli muksujen koneessa samantapainen onkelma. Alussa buuttaukset olivat silloin tällöin ja loppuvaiheessa melkein heti kun aloitti jonkun pelin. Kevyet ohjelmat (word) kestivät käyttöä ilman kaatumista. Kaikki ohjelmalliset jutskat tutkittiin, kunnes vika paljastuikin fyysiSEKSI.

syy: koneen oma virtalähde oli kaputt. (vaihdettiin toisesta vanhasta koneesta ja toiminut ok sen jälkeen)

eli jos käyttöaika ilman kaatumista on lyhenevä niin virtalähde vois olla sanomassa yhteistyötä irti. Ihan tässä hiljattain meni sököks myös soneran lainaaman kaapelinetin kamojen virtalähde, eli ko. komponentti on näköjään haavottuvainen kovassa käytössä.

Pluton
13.03.2003, 16:37
Tuota virtalähdettä en olekkaan missään vaiheessa miettinyt, siitä tulikin mieleen se että koneeni tuulettimen käyntiääni heittelee joskus aika lailla joten olisikohan siinä jotain yhtäläisyyttä tuohon virtalähteeseen. Vielä kun joku viisasa sanoisi miten saisin tietoon onko se rikki, onko joku ohjelma tai vastaava.

HIFK23
13.03.2003, 18:29
Voisiko joku armon guru kertoa mistä lähtisin vikaa etsimään kun cdrw ja cd asemat eivät tunnista toisiaan eli en voi polttaa lennossa vaan pitää tehdä poltto vaikeamman kautta eli yhdellä asemalla.Kiitos etukäteen :-)

jerry
13.03.2003, 19:01
Viestin lähetti HIFK23
Voisiko joku armon guru kertoa mistä lähtisin vikaa etsimään kun cdrw ja cd asemat eivät tunnista toisiaan eli en voi polttaa lennossa vaan pitää tehdä poltto vaikeamman kautta eli yhdellä asemalla.Kiitos etukäteen :-)

Armon guruja odotellessa esitän kysymyksen.
Onko ne molemmat asemat samassa IDE-kaapelissa?
Jos on, niin kokeile laittaa eri piuhoihin. Varmista samalla että ne jumpperit ovat oikein.

Monipuolisenhuono
13.03.2003, 19:16
Viestin lähetti jerry
. Varmista samalla että ne jumpperit ovat oikein.

Aivan, monesti cd-rw asema haluaa olla masterina joten tsiigaa että onko samassa IDE:ssä kovon kanssa, jos on niin vaihda toiseen ja avot.

ace
18.03.2003, 18:11
Täytyy varmaan lopettaa porkkissivuilla käynti, koska taas koneelleni on pesiytynyt uusi ei toivottu ohjelma.

Onko kellään tietoa/kokemusta miten saan prolivication nimisen ohjelman pois koneeltani? Tarkkaan en tiedä mitä ohjelma tekee, mutta ainakin sivuhistoria kansiossa ilmestyy osoitteen eteen aina prolivation.com alku. Myös jotkut tietyt osoitteet (ei pornoa) hyppäävät suoraan jollekkin pornosivulle.

Help help help, apua kaivataan taas.

Edit:kiusanhengen nimi korjattu

Satellite
18.03.2003, 18:41
Viestin lähetti ace
Täytyy varmaan lopettaa porkkissivuilla käynti, koska taas koneelleni on pesiytynyt uusi ei toivottu ohjelma.

Onko kellään tietoa/kokemusta miten saan prolivication nimisen ohjelman pois koneeltani? Tarkkaan en tiedä mitä ohjelma tekee, mutta ainakin sivuhistoria kansiossa ilmestyy osoitteen eteen aina prolivation.com alku. Myös jotkut tietyt osoitteet (ei pornoa) hyppäävät suoraan jollekkin pornosivulle.

Help help help, apua kaivataan taas.

Edit:kiusanhengen nimi korjattu
Voisikohan Ad-Aware 6 -niminen ohjelma auttaa?

Nyt olen pähkäillyt tuota TFT:tä (vieläkin, vaikka piti ostaa jo viime viikolla). En ostakkaan tuota LG:tä, kun sen hinta nousi. Tiedättekö, missä muissa malleissa kuin Hyundai Q15 jossa 16ms vasteaika?

Ruutiveijari
18.03.2003, 18:46
Voisikohan Ad-Aware 6 -niminen ohjelma auttaa?

Nyt olen pähkäillyt tuota TFT:tä (vieläkin, vaikka piti ostaa jo viime viikolla). En ostakkaan tuota LG:tä, kun sen hinta nousi. Tiedättekö, missä muissa malleissa kuin Hyundai Q15 jossa 16ms vasteaika?
Myös SpyBottia kannattaa kokeilla.

En tiedä, onko muihin foorumeihin linkittäminen miten sallittua, mutta tämä ketju (http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=2&thread=204061) kannattaa lukaista TFT-näyttöjä koskien.

Micco!
20.03.2003, 14:57
Nyt meni työpäivä jumiin ja apua ei tahdo löytyä. Sain sähköpostitse materiaalia, jonka pohjalta pitäisi alkaa vääntämään tarjousta ja sopimusneuvotteluita. Nyt en vain saa näitä rakennekuvia/elementtidetaileja auki, ovat nimittäin DWG muodossa ja yksikään minun/koneeni tuntemista ohjelmista ei osaa DWG tiedostoja lukea. Millä siis avata DWG päätteiset tiedostot? tai mihin muotoon ne voi ilman asetteluvirheitä yms. muuttaa, esimerkiksi DOS:in move -komennolla? Ei ole paljon kuvista hyötyä jos ne eivät aukea....

Kiitän.

Jakke Huuliparta
20.03.2003, 15:31
Käy imuroimassa VoloView Express -niminen ilmaissofta Autodeskin sivuilta täältä: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?id=2753004&siteID=123112.
Aukeaa DWG:t mutta muokata niitä ei voi sen kummemmin, muistaakseni jollain kynätyökalulla niihin voi tehdä merkintöjä.

jokainen
20.03.2003, 15:35
Viestin lähetti Micco!
Nyt meni työpäivä jumiin ja apua ei tahdo löytyä. Sain sähköpostitse materiaalia, jonka pohjalta pitäisi alkaa vääntämään tarjousta ja sopimusneuvotteluita. Nyt en vain saa näitä rakennekuvia/elementtidetaileja auki, ovat nimittäin DWG muodossa ja yksikään minun/koneeni tuntemista ohjelmista ei osaa DWG tiedostoja lukea. Millä siis avata DWG päätteiset tiedostot? tai mihin muotoon ne voi ilman asetteluvirheitä yms. muuttaa, esimerkiksi DOS:in move -komennolla? Ei ole paljon kuvista hyötyä jos ne eivät aukea....

Kiitän.

AutoCAD-tiedostojahan nuo taitaa olla. Taitavat muutkin CAD-ohjelmat osata noitten avaamiset, mutta jos sellaista ei löydy eikä firma osta, niin vaihtoehtoja on:
1) Etsi netistä vapaa CAD-ohjelma, joka osaa noiden avaamisen
2) Etsi joku ohjelma, joka osaa näyttää nuo tiedostot. Nopeasti löysin tällaiset: http://www.newfreeware.com/utils/265/
ja
http://www.icewalkers.com/softlib/app/app_01773.html
Noiden turvallisuudesta ei ole mitään havaintoa, mutta jälkimmäinen ainakin näyttäisi olevan opensourcea.
3) Hae DWG-specsit täältä http://myfileformats.com/ ja koodaa oma näyttäjä. Ei ehkä realistista, mutta tuolta löytää yleensä tiedon, millä ohjelmalla tiedosto on tehty.
Tiedostotyypin muuntaminen move-komennolla kuulostaa kyllä aika absurdilta :)

finnjewel
20.03.2003, 15:58
Seuraavanlainen pikku ongelma: Asensin työasemaani IE 6:n lisäksi toisen selaimen, Netscape 7.1:n, koska IE:llä ei pystynyt selaamaan tiettyjä sivustoja, joita Netscape pyörittelee aivan ongelmitta. Ongelma on se, että nyt IE ei sitten enää suostu avaamaan ollenkaan tiettyjä saitteja (mm. Google, nhl.com, j.n.e, mutun perusteella nimenomaan atlantintakaisilla servereillä pyöriviä saitteja) eikä esim. MSN Messenger Service -ohjelmaa.

Mikäpä siinä, voisin käyttää koko ajan Netscapea muuhun surffailuun, mutta miten saisi tuon Messengerin toimimaan?
Mitä asetuksia pitäisi muuttaa?

Mr Pilli
25.03.2003, 10:39
No niin auttakaas taas kädetöntä. Eli pitäisi tietää miten ja mistä voi käydä katsomassa tietokoneen syövereistä missä sitä on tullut käytyä, ja ehkä jopa mitä on kirjoittanut nettiin ym. muuta tälläistä tietoutta mitä ei löydy tuosta sivuhistoria napin takaa.
ELi mitä kaikkea"vanhaa" pystyn käydä etsimässä koneen syövereistä ja miten, käyttöjärjestelmä on windows XP.
Toki tiedän miten temporary internet filesit voidaan tyhjentää ja myöskin sivuhistoriat, mutta en ole löytänyt esim noita temporary internet filesejä saati että niitä olisi päässyt tutkailemaan. LEi kertokaa keinoja ja tapoja mistä mitä voin löytää tai joku muu minun jäljiltäni voi löytää???

jerry
25.03.2003, 11:17
Oma tietokone -> Se asema jossa käyttis esim.C: -> Documents and settings -> Mr Pilli -> Sieltä löytyy cookies.

Sitten kun vielä laitat kansion asetuksista että näyttää myös piilotiedostot, löytyy Local Settings ja sitä kautta sivuhistoria ja temporary internet files.

Sekavaa?

Mr Pilli
25.03.2003, 11:30
Viestin lähetti jerry

Sekavaa?

Hieman sekavaa:)

Mutta tolla systeemillä siis löytyy xp:ltä?
Täytyy kokeilla kun pääsee kotikoneen ääreen, kiitos.

jerry
25.03.2003, 11:56
Kysyit noista kirjoittamistasi jutuista.
Jos käytät IE:tä: Työkalut -> Internet asetukset -> Sisältöön liittyvät asetukset -> Automaattinen täydennys.
Sieltä voit tyhjentää lomakkeet ja salasanat.

Mr Pilli
25.03.2003, 12:08
Viestin lähetti jerry
Kysyit noista kirjoittamistasi jutuista.
Jos käytät IE:tä: Työkalut -> Internet asetukset -> Sisältöön liittyvät asetukset -> Automaattinen täydennys.
Sieltä voit tyhjentää lomakkeet ja salasanat.

Kiitos, pystyykö täällä myös lukemaan nuo kirjoitetut jutut, entäs selviääkö sieltä salasanoja???

jerry
25.03.2003, 12:18
Ei pysty lukemaan eikä näy salasanat siellä. Kyllä kai ne jostain muualta löytyy, mutta jos haluat varmistaa ettei kukaan näe niitä Sinun salaisuuksiasi, niin riittää kun tyhjennät tuolta ne.

Mr Pilli
25.03.2003, 12:29
Viestin lähetti jerry
Ei pysty lukemaan eikä näy salasanat siellä. Kyllä kai ne jostain muualta löytyy, mutta jos haluat varmistaa ettei kukaan näe niitä Sinun salaisuuksiasi, niin riittää kun tyhjennät tuolta ne.

Sen takia vaan noita salasanahommia etsin ja kyselen kun mun salasana nettipostiin oli selvitetty koneelta jota usein käytän. Joten haluan itsekkin oppia miten se homma toimii??

Satellite
25.03.2003, 16:08
Nyton tullut hankittua Hyundai ImageQuest Q15 TFT -näyttö. Tässä arvio:

+Peleissä ei minkäänlaista haamuilua/nykymistä tai muita pelaamista häiritseviä tekijöitä (testattu UT2003, fps kävi parhaimillaan 70:ssa)
+Kuvanlaatu loistava
+Silmät ei väsy niin helposti
+tyylikäs
+vie erittäin vähän pöytätilaa
- Tukee vain 1024x768 resoluutiota (pitäs mielestäni ainakin 800x600 tueta? ilmoittaa vaain et ei pysty näyttää kuvaa)
- Värit hiukan pielessä, vaatii jonkun verran säätelyä ennen kun saa värit mieleisekseen.
- katselukulmat voisivat olla hiukan suurempia, mutta tämä ei hirveän paljon haita.

Joten suosittelen tätä näyttöä lämpimästi niille, jotka ovat ostamassa 15" TFT-näyttöä.

Vateaika on muuten 16ms

Ruutiveijari
26.03.2003, 17:06
Ohjelma on tällainen:

public class Lotto
{
public static void main(String[] args)
{

int luvut[]=new int[7];
int arvotut_luvut[]=new int[7];

// lukujen arpominen

for (int i=0;i<7;i++)
{
arvotut_luvut[i] = (int)(Math.random()*40+1);
System.out.println(arvotut_luvut[i]);
}

// lukujen syöttäminen

for (int i=0;i<7;i++)
{
System.out.print("Anna luku: ");
luvut[i]=Lue.kluku();
}

// tarkistus

int oikein=0;

for (int i=0;i<7;i++)
{

for (int j=0;j<7;j++)
{

if (luvut[i]==arvotut_luvut[j])
{
oikein++;
}
}
}

System.out.println(oikein+" oikein!");

}

}

Muuten hyvin toimii, mutta pitäisi tuo arvottujen lukujen tulostus saada viimeiseksi toiminnoksi. Mitenkäs moinen? Wiklan kirjaa yritän epätoivoisesti lukea kuin Raamattua mutta tätä en keksi.

Procamp
30.03.2003, 23:21
Jep, elikkäs tuli vaihdettua yhteys ADSL:ään ja sitämukaa hankittua Sygate personal firewall. Nyt näin luonnonlahjattomana kysyisin, mitä ovat seuraavat ohjelmat, jotka ainakin toistaiseksi lyövät päätään muuriin:

- NT kernel & system (ntoskrnl.exe)
- Services and controller app (services.exe)
- LSA executable and server dll (lsass.exe)

Lyhyellä koulutuksella näyttävät olevan jotain Windowsin systeemitiedostoja, mutta kun ei tiedä mitä, niin onko kyseiset veijarit tarkoitus päästää läpi?

Satellite
30.03.2003, 23:33
Viestin lähetti Sartjärvi

Lyhyellä koulutuksella näyttävät olevan jotain Windowsin systeemitiedostoja, mutta kun ei tiedä mitä, niin onko kyseiset veijarit tarkoitus päästää läpi?
En kyllä tiedä mitä ne on, mutta jos järjestelmäsi on vakaana niin tuskinpa niitten on tarkoitus päästä läpi.

Tämä TFT on loistava :)

Pinturicchio
30.03.2003, 23:56
Mulla on Sartjärvi samainen palomuuri, ja olen edelleenkin hieman pihalla (6kk käytössä), että mitä pitäisi päästää läpi ja mitä ei. Mulla onkin melkein kaikki sovellukset, jotka pyrkii läpi, "allways ask"- tasolla, joten sitten lasken niitä läpi sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, yleensä en päästä läpi. Suoraan lasken läpi ainoastaan semmoiset jutut, mitkä liittyvät koneen/ohjelmien päivittämiseen taikka verkkopelaamiseen. Yleensä siis blokkaan ne sovellukset, jotka eivät "kuullosta" hyvältä, ja tähän asti kone ja netti on toiminut moitteettomasti!!

Saat muuten kohta varautua, että konettasi vastaan hyökätään(ainakin jos on kiinteä IP). Siinä onkin sitten taas sormi suussa, kun tulee jos jonkin näköistä skannaus ja red-attack ilmoitusta. Juuri kävin kyselemässä tuossa toisella palstalla tuosta Red Attack- hyökkäyksestä, kun semmoisen kohteeksi jouduin. Mitään harmia siitä ei ole vielä ilmaantunut, mutta palomuurin mukaan se voi aiheuttaa vakavia viruksia tai järjestelmän kaatumisia. Ota näistä nyt sitten selvää...

Malone#32
02.04.2003, 17:56
Koneestani löytyy tällä hetkellä NVIDIA GeForce 2 MX/MX 400 näytönohjain. Tarkoituksena on ollut päivittää siihen ajurit, mutta ei ole löytynyt sopivia.
Ajuriapajalla, kyllä sen niminen paikka tosiaan on, oli monenlaisia ajureita, mutta omaani sopivaa ei löytynyt.

Eli käykö jotkin muut ajurit koneeseeni. Esimerkiksi toimiiko GeForce 2:n ajurit omani kanssa?

On kyllä ollut ajatuksissa muuttaa näytönohjaimeni suoraan GeForce 4:ksi.

bisnesman
02.04.2003, 20:55
Viestin lähetti Malone#32
Koneestani löytyy tällä hetkellä NVIDIA GeForce 2 MX/MX 400 näytönohjain. Tarkoituksena on ollut päivittää siihen ajurit, mutta ei ole löytynyt sopivia.
Ajuriapajalla, kyllä sen niminen paikka tosiaan on, oli monenlaisia ajureita, mutta omaani sopivaa ei löytynyt.

Eli käykö jotkin muut ajurit koneeseeni. Esimerkiksi toimiiko GeForce 2:n ajurit omani kanssa?

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
Sieltä driver->geforce->käyttiksesi. Sit imutat ja käynnistät. Siitä se lähtee.
Itsellä sama kortti, mutta päivittänen sen Radeon 9500- malliin kuhan hinnat tippuu. Tai sit R9100 malliin ihan lähiviikkoina ;)

Satellite
02.04.2003, 21:03
Viestin lähetti Malone#32

Sieltä ajuri-apajasta (tai vaikka tuolta nVidian kotisivuilta löytyvät Detonator -nimisen ajurit. Uusin versio on päälle 43:n, mutta olen lukenut että vanhempi versio on parempi tuolle näyttikselle. En sitten tiedä mistä ne saa, mutta tuskin ne uusimmat ovat hirveän paljon huonompia (GeForce 4 -optimoitu tietääkseni). Jokatapauksessa ne sopivat näytönohjaimellesi.

MadMan
08.04.2003, 20:39
Olen tekemässä seuraaavanlaista taulukkoa:

\begin{tablular}{ll}
Kenttä 1 & Kenttä 2 \\
Kenttä 3 & Kenttä 4 \\
jne & jne
\end{tabular}

Ongelmani on se, että taulukosta tulee leveämpi kuin sivu. Eli miten latexin saa rivittämään taulukossa olevaa tekstiä automaattisesti, vai täytyykö se tehdä käsin? Entäpä jos taulukko on pidempi, kuin sivu? Mites tämä tehdään, koska latex ei automaattisesti osaa vaihtaa sivua vaan jatkaa taulukkoa paperin ulkopuolelle.

palle fontän
08.04.2003, 22:56
Ei osaa.

Oletkos kokeillut tuota (http://www.tac.dk/cgi-bin/info2www?(latex)tabular) leveyttä määrittävää juttua?

Mike
10.04.2003, 21:37
Hermot menee taulukoitten kanssa täälläkin, voi herranjumala sentään.

Eli pitäisi kirjoittaa ohjelmanpätkä joka korvaa käyttäjän kirjoittamat rumat sanat vähemmän rumilla.
Ensimmäiseen taulukkoon määritellään tuhmat sanat ja toiseen taulukkoon sanat, jotka korvaavat ne mikäli käyttäjä semmoisia lauseeseensa työntää.
Käyttäjän syöttämä lause silvotaan sitten kolmanteen taulukkoon ja sitä aletaan vertaamaan -> tarvittaessa korjaamaan tulosteeseen jonka pätkä antaa pihalle.

Ongelma on, että en saa tota perkeleen luuppia toimimaan kirveelläkään kunnolla ja parin tunnin ähräämisen jälkeen alkaa kypäräkin olemaan sen verran umpisolmussa ettei jaksa enää yrittääkkään ettei mene koko yötä.

Tossa selvennykseksi tämä buginen paska, toivottavasti näkyy jotenkin:

<code>

Sub main()

Const RUMAT As String = "vittu;perkele;helvetti;saatana;jumalauta"
Const KAUNIIT As String =
"kukkanen;vitsi;himpskutti;päiväkakkara;perhonen"

Dim strSyöte As String
Dim arrRumat As Variant
Dim arrKauniit As Variant
Dim intLaskuri As Integer
Dim vntLause As Variant
Dim strUusiLause As String

arrRumat = Split(RUMAT, ";")
arrKauniit = Split(KAUNIIT, ";")

strSyöte = InputBox("Syötä tähän jokin lause")
vntLause = Split(strSyöte, " ")
yläraja = UBound(vntLause)

For i = LBound(vntLause) To UBound(vntLause)

For intLaskuri = 0 To UBound(arrKauniit)

vntLause(i) = Replace(vntLause(i), _
arrRumat(intLaskuri), arrKauniit(intLaskuri))

Next intLaskuri

strUusiLause = strUusiLause & " " & vntLause(i)

Next i

MsgBox strUusiLause

End Sub

<code>

Edit. Lisättäköön vielä, että minäkin ymmärrän mikä tuossa luupissa on vikana (ei millään ilveellä voi käydä kaikkia läpi jos sanat eivät sattumoisin ole samassa järjestyksessä syötteessä kuin kirosanakatalogissa), mutta en sitä millä helveti..eiku päiväkakkaralla saan sen korjattua :)

Edit 2: Tämä selvisi. Yes, yes, yes :)

varjo
10.04.2003, 22:47
vitun C, miten helvetissä porukat olettaa että täysin nollasta ohjelmointia aloitteleva voisi mitenkään osata tehdä 2 viikon ohjelmointikokemuksella jotain tämän tapaista:

"2.
a) Tee ohjelma, joka arpoo tasaisesti jakautuneita pisteitä
ympyrän sisälle. Käytä esimerkiksi hylkäysmenetelmää, jossa
arvotaan pisteitä ensin tasaisesti neliön sisään ja hylätään sitten
ne pisteet, jotka eivät osu neliön sisään piirretyn ympyrän sisään.

b) Tee lisäksi ohjelma, joka simuloi kaksiulotteista satunnaiskävelijää.
Satunnaiskävelijän askeleen pituus on vakio.

c) Lisää vielä b-kohdan satunnaiskävelijäohjelmaan ominaisuus,
jonka mukaan askeleen suunta voi erota edellisen askeleen suunnasta
vain +- x astetta. "

Äh tämä menee enemmänkin vitutusketjun piikkiin mutta on tosi positiivista huomata ettei ole mitään aavistustakaan mitä pitäisi tehdä. Borlandin waretuskaan ei paljoa auttanut kun ei ko. softan ohjeista saa mitää selkoa.

Mike
10.04.2003, 22:52
Ton on muuten aika moni sanonut ja itsekin tullut huomattua. Ei ole hienoista softista yhtään pienen pientä hyötyäkään tossa hommassa :)

seisnauraa
12.04.2003, 08:47
Pitäis saada aivan uusi 80GB:n kovalevy toiseksi levyksi koneeseen ja se pitäis nyt saada osioitua 3:n osaan. En satu muistamaan miten homman saa helpoimmin hoidettua. Saakohan levyn osioitua Windowsista? Mulla ei oo mitään Partition Määtsikkiä sitten. Vai hoitaako hikinen Fdisk ongelmani? Käyttis WIN 98.

Cramer
12.04.2003, 11:23
Fdiskillä homma hoituu parhaiten (ei ehkä helpoiten). En muista enää Win98:sta pystyikö siellä suoraan osioimaan levyjä, mutta uskoisin että ei. Tuota fdiskiä on tullut aina käytettyä, mutta nyt siitä on jonkin verran aikaa, mutta tossa olisi linkki missä on jotain ohjeita.

http://fdisk.radified.com/

Procamp
23.04.2003, 21:42
Pieni, mutta kiusallinen probleema. Elikkäs käytössä on Win2000 ja tarkoitus on loggautua sisään administrator tilassa ja salasanaa ei ole määritelty. Käynnistyessä kuitenkin päädytään kirjautumisvaiheessa tilaan, josta mylly ei osaa jatkaa ilman enterin painallusta. Voikos ton ohittaa jollain asetuksella?

Fläppis
23.04.2003, 22:48
Pieni, mutta kiusallinen probleema. Elikkäs käytössä on Win2000 ja tarkoitus on loggautua sisään administrator tilassa ja salasanaa ei ole määritelty. Käynnistyessä kuitenkin päädytään kirjautumisvaiheessa tilaan, josta mylly ei osaa jatkaa ilman enterin painallusta. Voikos ton ohittaa jollain asetuksella?

Siitä samaisesti logon-ikkunasta saa asetettua windowsin kirjautumaan automaattisesti muistaakseni yhden ruudun raksittamisella. Toinen vaihtoehto lienee mennä My Computer -> Control Panel -> Users and Passwords ja ottaa sieltä rasti pois ruudusta Users must enter a user name and password to use this computer. Valitse tätä ennen vielä alapuolelta se tili jota haluat käyttää eli Administrator ja sitten vaan tuo ruksi pois ja OK. Tämän jälkeen windows kysyy salasanan ja salasanan vahvistuksen sille tilille joka on valittu ja jolla kirjaudutaan automaattisesti tästä eteenpäin. Anna ne ja sitten OK. Tämän jälkeen homman pitäisi olla selvä.

Procamp
23.04.2003, 23:31
Viestin lähetti Fläppis
Siitä samaisesti logon-ikkunasta saa asetettua windowsin kirjautumaan automaattisesti muistaakseni yhden ruudun raksittamisella. Toinen vaihtoehto lienee mennä My Computer -> Control Panel -> Users and Passwords ja ottaa sieltä rasti pois ruudusta Users must enter a user name and password to use this computer. Valitse tätä ennen vielä alapuolelta se tili jota haluat käyttää eli Administrator ja sitten vaan tuo ruksi pois ja OK. Tämän jälkeen windows kysyy salasanan ja salasanan vahvistuksen sille tilille joka on valittu ja jolla kirjaudutaan automaattisesti tästä eteenpäin. Anna ne ja sitten OK. Tämän jälkeen homman pitäisi olla selvä.
Jep, sieltähän se tehtiin, itse luulin etsineeni joka paikasta. Tänks!

jone
24.04.2003, 13:40
Osaisikohan joku kenties auttaa seuraavanlaisessa ongelmassa?

Mulla on Win XP, Nero 5.5.10.0 -CD:n poltto-ohjelma, ulkoinen USB-liitännäinen HP:n 8200-series CD-RW-asema. Nero ei nyt jostain syystä tunnista tuota polttavaa asemaa, vaikka aiemmin Win 98:n kanssa ei ollut ongelmia. Itse ajattelin, että vika on ajureissa, mutta tiedä häntä. CD:n ajureita on asennettuna kaksi kappaletta, kuten alla olevan osoitteen kuvasta ilmenee, ja USB-controllereiden kohdalla näkyy olevan asennettuna HP:n sivuilta haettu ajuri.

http://www.students.tut.fi/~jjmartti/system.jpg

Pitäisiköhän tuossa CD-ajureiden kohdalla olla HP:n ajuri, vai riittääkö nuo nykyiset ajurit? Niin ja vain yksi tavallinen CD-ROM asema on koneessa tuon HP:n CD-RW:n lisäksi.

Nerosta en ole löytänyt mitään kohtaa, millä voisi manuaalisesti lisätä kirjoittavan aseman laitteiden listaan. Nyt kirjoittavien laitteiden listassa on vain joku Image-burner, joka on virtuaalinen laite. Jos joku on törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan ja osaa auttaa, niin neuvokaa toki.

PS. Toki joku voisi suositella jotain muuta Neron kaltaista riittävän monipuolista ohjelmaa, mitä on suht helppo käyttää.

AJL
27.04.2003, 08:54
Aukaisin koneen aamulla (kirjoitan tätä kakkoskoneella) ja näyttöön tulee seuraava luukku: (siis sen toimimattoman koneen näyttöön)

Virhe ladattaessa Explorer.exe. Asenna Windows uudelleen.
Eli näytöstä on hävinnyt kaikki muu käynnistävalikkoa myöten, taustakuva on ainoa joka näkyy.

Kun painan edellisen luukun ok näppäintä uusi laatikko ilmoittaa seuraavaa:

Tarvittavaa CLL-tiedostoa, C:\Windows\system\MSVCRT.DLL, ei löydy.

Olen koittanut laittaa windows98 asennuslevykkeen levyasemaan, kyllä se sinne menee mutta mitään ei tapahdu.

Ainoa keino saada jotain toimintaa koneeseen on sulkea suoraan virtakykimestä ja aukasta uudelleen, mutta tulos on joka kerta sama, Virhe ladattaessa Explorer.exe jne

Avusta olisi kovasti kiitollinen!

vilpertti
27.04.2003, 09:54
Jos asennuslevyke levyasemassa ei tee mitään, etsi BIOSista (mieluusti jonkun kokeneemman nörtteilijän kanssa/avustuksella) Boot order tjsp kohta, jossa lukee esim. Hard Disk/CD-ROM ... Johon pitäisi järjestyksessä ensimmäiseksi laittaa Floppy Disk tai A: tai... No, BIOSeja on niin monenlaisia niin en tiedä tarkalleen, mitä siihen tarjotaan...

Jos sinulla on uudehko (ainakin p3-tason koneissa on jo cd-boot ominaisuus, varmasti nuoremmissakin) kone ja win98 cd-levy, voit myös yrittää bootata sillä cd-levyllä, eli pelkkä win98 cd sinne cd-asemaan ja virrat pois&päälle...

Fläppis
27.04.2003, 12:56
Viestin lähetti AJL
Virhe ladattaessa Explorer.exe. Asenna Windows uudelleen.
Eli näytöstä on hävinnyt kaikki muu käynnistävalikkoa myöten, taustakuva on ainoa joka näkyy.

Kun painan edellisen luukun ok näppäintä uusi laatikko ilmoittaa seuraavaa:

Tarvittavaa CLL-tiedostoa, C:\Windows\system\MSVCRT.DLL, ei löydy.

Tuo Explorer.exe on prosessi joka avaa windowsin työpöydän (kuvakkeet palkit ym.) ja koska se ei löydä tuota tiedostoa niin explorer.exe ei pysty hoitamaan työtänsä loppuun ja ainoa mikä näkyy on taustakuva.

Ensimmäisenä voisit koittaa kopioida tuon tiedoston joltain tutultasi tms. jolla on Windows98. Saman nimistä tiedostoa löytyy luultavasti koneelta useampia, joten on syytä valita samasta paikasta kaverin koneelta löytyvä. Eli etsit kaverin koneelta tuon tiedoston Windows\system hakemistosta ja kopioit vaikkapa levykkeelle.

Tämän jälkeen pitäisi päästä tilaan, jossa se voidaan kopioida oikeaan paikkaan koneellasi. Kuten vilpertti jo tuossa mainitsikin, niin laita asennusromppu asemaan ja käynnistä kone virtakytkimestä uudestaan. En ole ikinä joutunut 98:n kanssa tekemisiin, mutta yleensä winkkareissa on mahdollisuus mennä esim. dos-tilaan, jossa kopiomisen voisi suorittaa. Jos onnistut pääsemään dos-tilaan niin sitten vaan levyke sisään ja kopionti oikeaan hakemistoon. Miten se nyt meni...copy a:\MSVCRT.DLL c:\Windows\system... tai ainakin sinnepäin. Jos saat kopionnin suoritettua ongelmitta niin sitten vaan levykkeet ja romput pois asmeista ja uudelleenkäynnistys ja jännittämään. Kuitenkin usein, jos on kyse tiedostosta, jonne käyttöjärjestelmän ydin tallentelee tietoja niin tiedoston lainaaminen toisesta koneesta ei onnistu, mutta kannattaa koittaa.

Toinen mahdollisuus on koittaa etsiä tiedostoa tuolta asennuslevykkeeltä.

Viimeisenä vaihtoehtona on tietenkin (lähes) aina toimiva levyn formatointi ja käyttöjärjestelmän uudelleenasennus, mutta varsinkin jos ei ole paljon koneiden kanssa ollut tekemisissä niin mielellään koittaa muut keinot ensin.

Ilmottele miten edistyy, kun pääset kokeilemaan.

AJL
27.04.2003, 13:48
Kiitoksia kovasti ohjeista, kirjoitan tätä toisella koneella. Viallisella uudella koneella en pysty mitään tekemään tai toteuttamaan annettuja ohjeita koska näytöltä puuttuu kaikki mistä "pääsisi kiinni". Pelkkä taustakuva ja nuo vikailmoitukset seilaa vain edes takaisin vaikka sammutan ja aukaisen koneen kuinka monta kertaa tahansa windows 98 levykkeen kanssa tai ilman.

vilpertti
27.04.2003, 14:00
Kun kone sanoo Starting Windows 98 tai Käynnistetään Windows 98 tjsp, paina F8 nappulaa. Pitäisi tulla valikko josta saat valita mm. vikasietotilaan käynnistämisen tai MS-DOS tilaan käynnistämisen. Jos saat Fläppiksen keinoilla koneen palautettua normaalitilaan, se onnistuu tästä.

Koneen BIOSiin saattaminen taas tapahtuu painamalla sen pyytämää näppäinyhdistelmää (ESC, CTRL-ALT-DEL, CTRL-ALT-ESC, DEL... mitä ikinä, riippuu täysin BIOSista) aivan käynnistyksen alkuvaiheessa kun se kelaa muisteja. Tosin en suosittele täällä seikkailemista, ellei vieressä ole jokin kokeneempi kaveri.

jerry
27.04.2003, 14:52
Kyllä se pitäisi onnistua noilla Fläppiksen ohjeilla. Jos olet ollut vähemmän tekemisissä koneiden kanssa, kannattaa tehdä se mitä Windows käskee eli asenna windows uudestaan.

Oletettavasti sinulla on win-98 asennus-CD. Laita se romppuasemaan. Korppuasemaan laitat win-98 käynnistyslevykkeen. Jos sinulla ei ole sitä, hae täältä (http://www.bootdisk.com/).

Sitten laitat virrat päälle koneeseen ja katsot mitä se käskee painamaan että pääset biosiin. Siinä lukee todennäköisesti "Press Del to enter bios/setup". Paina sitä ko. namiskaa, siis Delete. Nyt olet Biosissa. Sieltä etsit sellaisen kohdan jossa lukee "first boot device". Katso että siinä on valittuna floppy, jos ei niin laita se siihen. Sen jälkeen poistut biosista "Save & Exit. Nyt kone boottaa tuolta korpulta, odottele rauhassa.............. Nyt pitäisi olla bootannut. Siinä näytöllä lukee jotain jota en kuollaksenikaan nyt muista, mutta se ei ole oleellista. Kirjoita siihen romppuasemasi kirjain ja kaksoispiste, siis esim. "f:" ja paina enter. Nyt siinä pitäisi lukea jotain tämän tapaista: f:\> . Siihen kirjoitat asenna tai setup, riippuen kummanko kielinen se sinun windows on. Poista se käynnistyslevyke sieltä korppuasemasta vaikka tässä vaiheessa, viimeistään silloin kun asennus käynnistää koneen ekan kerran uudelleen.

Siitä alkaa asennus vanhan päälle, eli et joudu virittelemään kaikkia asetuksiasi uudelleen. Jotain ääniä sieltä joutuu laittamaan mieleisikseen, mutta tämä on muuten aika helppo tapa korjata se asennus.

Sisäliitin
27.04.2003, 17:02
Osaako joku sanoa mikä on kun eilen illalla koneesta tuli vielä kaikki äänet ja tänään kun avasin koneen mitään ääntä ei enää tullut. Kaikki johdot ja äänen asetukset on katsottu monta kertaa läpi. Käyttis on Windows ME.

edit:tuntematon käyttis

Fläppis
27.04.2003, 18:01
Viestin lähetti vilpertti
Kun kone sanoo Starting Windows 98 tai Käynnistetään Windows 98 tjsp, paina F8 nappulaa. Pitäisi tulla valikko josta saat valita mm. vikasietotilaan käynnistämisen tai MS-DOS tilaan käynnistämisen. Jos saat Fläppiksen keinoilla koneen palautettua normaalitilaan, se onnistuu tästä.

Joo tuota ei minun tekstissä ollut. Eli näin AJL pitäisi päästä sinne DOS-tilaan. Onko sinulla mahdollisuutta saada tuota tiedostoa keneltäkään tutulta tms.?

Jos ei ole, niin sitten vaan Jerryn ohjeilla asennus vanhan windowsin päälle. Itse olen aina pyrkinyt ensin formatoimaan kokonaan windowsin sijoituspaikaksi tarkoitetun levyn, koska tuntuu, että tuo päälleasennus sekoittaa windowsia joissakin tapauksissa, mutta tuo on kyllä helpompi vaihtoehto.

Jos saat tuon tiedoston jostain käsiisi niin, koita vilpertin mainitsemin keinoin päästä tuohon DOS-tilaan ja sitten kopioda se tiedosto oikeaan paikkaan.

Fläppis
27.04.2003, 18:06
Viestin lähetti kettu666
Osaako joku sanoa mikä on kun eilen illalla koneesta tuli vielä kaikki äänet ja tänään kun avasin koneen mitään ääntä ei enää tullut. Kaikki johdot ja äänen asetukset on katsottu monta kertaa läpi. Käyttis on Windows 2000 ME.

Oiskohan toi käyttis joko Windows 2000 tai sitten Windows ME vai onko kyseessä käyttis mitä minä en ainakaan tunne?

No joka tapauksessa, pystytkö testaamaan noita kaiuttimia jossain toisessa laitteessa? Vaikkapa kannettavassa cd-soittimessa tai vastaavassa. Tuskinpa noi kauttimet yön aikana ovat hajonneet, mutta kannattaahan se ensin testata.

Eikö kone päästä mitään ääniä? Windowsin käynnistysäänet, pelien äänet, cd:n äänet?

Kyllähän toi johonkin laitevikaan viittaa, jos todellakaan kukaan ei ole tehnyt mitään säätöjä mihinkään sen jälkeen kun äänet viimeksi kuulu.

Sisäliitin
27.04.2003, 18:24
Koneesta ei kuulu pihaustakaan, mitkään äänet eivät toimi.

Vika ei ole kaiuttimissa kun olen jo muitakin kokeillut, eikä siltikään mitään.

Eilen illalla kaiuttimista kuului aina välillä pieni räsähdys mutta äänet toimivat silti, joten ajattelin kaiken olevan ihan normaalia.
Sammutin koneen ja aamulla mitään ääntä ei tullut.

AJL
27.04.2003, 18:24
kiitos kaikille, koneen toimittaja nouti koneen ja saan sen huomenna takaisin, v-tut mä mikään fiksu oo.

kiitos kakille ja hyviä kisoja!

Fläppis
27.04.2003, 18:42
Viestin lähetti AJL
kiitos kaikille, koneen toimittaja nouti koneen ja saan sen huomenna takaisin, v-tut mä mikään fiksu oo.

No eipä fiksuuden ja konekiemuroiden välillä juuri yhtenevyyttä olekkaan ;) Tärkeintähän on, että saat koneen taas toimimaan niinkuin ilmeisesti tapahtuu ja saat sen vielä nopeasti takaisin. Hieno homma.

Fläppis
27.04.2003, 18:50
Viestin lähetti kettu666
Koneesta ei kuulu pihaustakaan, mitkään äänet eivät toimi.

Vika ei ole kaiuttimissa kun olen jo muitakin kokeillut, eikä siltikään mitään.

Eilen illalla kaiuttimista kuului aina välillä pieni räsähdys mutta äänet toimivat silti, joten ajattelin kaiken olevan ihan normaalia.
Sammutin koneen ja aamulla mitään ääntä ei tullut.

Joo tuo kyllä viittaa erittäin vahvasti johonkin laitevikaan, luultavasti äänikortti on irtisanonut sopimuksensa. En sitten tiedä mikä siinä voisi olla syynä. Mahdollisesti joku virtapiikki voisi olla kyseessä. Satuitko kytkemään äänikorttiin kiinni mitään liitintä ennen kuin ääniä ei enään kuulunut?

Joku vähän enemmän noista hardis puolen jutuista tietävä voisi osata auttaa enemmän tuossa. Itse veikkaan, että äänikortti on lauennut.

Voisithan vielä toki tarkistaa Control Panel -> System -> Hardware -> Device Manager ja sieltä Sound, Video and Game controllers. Sieltä ei tulisi löytyä yhtäään kysymysmerkkiä/huutomerkkiä, joka ilmoittaisi esim. mahdollisesti puuttuvasta ajurista.

Mr Pilli
02.05.2003, 11:29
APUVA!!!!!!!!!!!!!!

Asensin eilen ensimäisen pelin uuteen koneeseemme (delta force), pelasin sitä illalla muutaman kerran, ja suljin koneen normaalisti.
Tänään vaimo avaa koneen ok, mutta kone EI löydä enään itsestään koko D-asemaa, eli mihin se on häipynyt, ja kuinka XP:llä löydän ns. entisen tilan takaisin.
Neuvoja kiitos.

Ruutiveijari
02.05.2003, 12:05
Herra Pilli.

Onko D: asema oma fyysinen asemansa vai kovalevyn osio? Jos on oma fyysinen asemansa löytääkö BIOSkaan sitä enää (eli näkyykö käynnistyksessä löytyvän)?

Onko koneessa muita "muutoksia" kuin tuo D aseman katoaminen?

Mr Pilli
02.05.2003, 12:30
Herra Pilli.

Onko D: asema oma fyysinen asemansa vai kovalevyn osio? Jos on oma fyysinen asemansa löytääkö BIOSkaan sitä enää (eli näkyykö käynnistyksessä löytyvän)?

Onko koneessa muita "muutoksia" kuin tuo D aseman katoaminen?

siis D-asema on cd-asema, ja kiitos vaivannäöstäsi, soitin jo pari puhelua ja BIOSsi oli hukannut jostain syystä tiedot?? No nyt toimii.

Ruutiveijari
02.05.2003, 12:34
Viestin lähetti Mr Pilli
siis D-asema on cd-asema, ja kiitos vaivannäöstäsi, soitin jo pari puhelua ja BIOSsi oli hukannut jostain syystä tiedot?? No nyt toimii.
Näin tämän pitääkin mennä. Vaikutin ensimmäistä kertaa ammattilaiselta koska en vielä ehtinyt neuvomaan väärin.

Onneksi selvisi.

tiikeri
02.05.2003, 13:30
Minulla on Elisan ADSL ja olisin kysäissyt erästä asiaa. Eli onko jotenkin mahdollista muuttaa omaa IP-osoitetta? Tuo nykyinen osoite on kiinteä, eli pysyy aina samana. Ilmeisesti mikään uudelleen asennus tms. ei tähän auta? Entä pystyykö jollain palomuuriohjelmalla esim. ZoneAlarmin avulla piilottamaan oman IP-osoitteen?

SergeiBautin
02.05.2003, 14:17
Riippuu mistä sen haluat piilottaa. Oman operaattorisi reitittimeltä tai vastaavalta laitteelta et sitä voi piilottaa, sillä silloin loppuu liikennöintisikin. Mutta surffailun peittävä softakikkare varmaan jostain löytyykin.

wirtanen17
08.05.2003, 16:37
Tietokonenörtit apuaa!! Miten saisin joukkueeni sivuille tehtyä tämän tapaisen Foorumin?? Ja maksaisiko se mitään?? Olisi hywä saada se ilmaiseksi.. Toivon mahdollisimman nopeita vastauksia..

vieri
08.05.2003, 17:29
Täältä löydät ainakin ilmaisen foorumin -> http://www.phpbb.com/

Tässä on yksi esimerkki foorumi jonka voit saada aikaan -> http://members.lycos.co.uk/onlyinter/phpBB2/index.php

Taustavärit ym nippelit saat itse soveltaa mieleiseksesi. Sitten vain opettelemaan...:)

Ciao,
Tommi

wirtanen17
08.05.2003, 19:36
Kiitosh, mutta voisitko neuvoa miten jatkan phpBB:n etusivulta?? vähän enemmänkin kuin mihin painan seuraavaxi.. ;)
-Amatööri-

Fläppis
08.05.2003, 20:13
Koitappa wirtanen ensin vaikka tsekkailla jos sun kysymyksille vois olla sopiva ketju jo valmiiks (esim. tietokonenörtit apua -> http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?s=&threadid=10450&highlight=tietokone) ja sitten jos on pakko avata ketju, niin koita vähän panostaa noihin otsikoihin. Otsikosta ois ihan hyvä käydä jo asia selväksi.

Ja voi olla, että tarvitaan aika pitkä ohjeistus, jos et pääse tosta etusivulta mihinkään. Toisaalta voithan olla jälleen yksi FF:n hullunhauska "soluttautuja". Hehe...

Kotkafani
08.05.2003, 20:27
En ole tällaisia ohjelmia ikinä käyttänyt, mutta vilkaisin ihan mielenkiinnosta sinne phpBB-sivulle.

Koetappas vaikkapa ladata se phpBB-ohjelma sieltä download-otsakkeen alta, tai mene demo-otsikon alle ja nappaa demo kovalevyllesi ja koeta ohjelmaa koneessasi.

Onkohan tämä ohjelma nyt sitten sharewarea, eli täysin toimivan version saa maksamalla jotain.

Jos ohjeita haluat nettisivun ylläpidosta, kannattaisiko ottaa yhteyttä vaikkapa Jääkotkien nettisivujen ylläpitäjään?

vieri
08.05.2003, 20:58
Viestin lähetti Kotkafani
Onkohan tämä ohjelma nyt sitten sharewarea, eli täysin toimivan version saa maksamalla jotain.
Kyllä toi ihan ilmainen juttu on. phpBB is released free of charge.

Täältä vaan kopioimaan -> http://www.phpbb.com/downloads.php

Ja täällä löytyy kaikki mahdolliset ohjeet mitä tarvitset päästäksesi alkuun -> http://www.phpbb.com/documents.php?mode=install -> http://www.phpbb.com/guide/phpBB_Users_Guide.html

On vähän liian monimutkaista/aikaa vievää alkaa noita selostamaan.

Ciao,
Tommi

Akseli
08.05.2003, 23:02
Elämä voi muuttua oikeastikin helpommaksi jos hilppaset www.muropaketti.com BBS on täynnä asiaan liittyvää perus- ja hieman vaikeampaakin tietoa, ja lisää saa kysyä.

vilpertti
08.05.2003, 23:04
Jos tämmöiset asiat ovat liian vaikeita ja tietoteknisen/internetosaamisen ulkopuolella, kannattaa varmaan harkita vielä kahdesti ennen kuin laittaa palstoja pystyyn...

jussi_j
09.05.2003, 21:50
Viestin lähetti tiikeri
Minulla on Elisan ADSL ja olisin kysäissyt erästä asiaa. Eli onko jotenkin mahdollista muuttaa omaa IP-osoitetta? Tuo nykyinen osoite on kiinteä, eli pysyy aina samana. ... ?

Tietääkseni Elisalla on käytössä sisäverkon dynaamiset IP:t ja se toiminee about seuraavanlaisesti.

Verkossa on siis DHCP (Dynamic Host Configuraion Protocol). Lisäksi verkon "ulkorajalla" on NAT (Network Address Translator).

Kun koneesi käynnistyy, se alkaa automaattisesti etsiä lähintä DHCP palvelinta ja lähettää sille oman MAC (Medium Acces Control) osoitteensa. (Yksilöllinen verkkokortin tunnus). Tämä DHCP-palvelin sitten kertoo koneellesi kaikki verkkoyhteyteen liittyvät tiedot mm. IP-osoitteen.

Tällä DHCP palvelimella on kuitenkin taulukko sen luona vierailleista MAC-osoitteista ja se pyrkii antamaan saman IP:n aina samalle koneelle. Tässä tapauksessa se vielä onnistuu hyvin, koska noita sisäverkon osoitteita on käytössä merkittävästi enemmän kuin Elisalla on asiakkaita.

Voit uudistaa tuon kyselyn kirjoittamalla Windowssin komentorivillä: ipconfig /renew, mutta kuten sanoin ei sen pitäisi mitään muuttaa. Tosin palvelimelle voitanee määritellä myös taipumus muuttaa tuota osoitetta, mutta Soneralla ei ainakaan ole näin, mutta siellä on tosin myös julkiset osoitteet eikä NATtia.

Saamasi tiedot näet: ipconfig /all

Toisaalta tuo NAT taasen kääntää DHCP palvelimesi antaman ip:n julkiseksi, jota et edes omalta koneeltasi näe. Näet sen menemälle webbisivulle joka näyttää ip:si kuten: http://checkip.dyndns.org/ ja tietenkään en osaa sanoa onko tuolla NATilla taipumusta pitää ip samana?

Varmasti saan IP:si vaihdettua vaihtamalla verkkokortin, johon tuo MAC osoite on taottu kiinni.

Lopuksi vielä huomautus että vastaukseni perustuu osin mutu meininkiin, mutta on pääpiirteittäin oikea, ehkä jopa kokonaan.

ISH
09.05.2003, 23:47
Viestin lähetti jussi_j
tietenkään en osaa sanoa onko tuolla NATilla taipumusta pitää ip samana?

No sehän tässä NATissa just mättää että näyttää eri osoitteen sisään kuin ulos eli vaikka tuhersin ja ahersin omalle koneelleeni sekä ftp- että http-palvelinohjelmat (Apache+PHP sekä FTP Serv-U) niin eihän niistä ole mitään v***un hyötyä kun tämä Elisa adsl Premium käyttää NATia. Eli kun teen vaikka kotisivut tai pistän matskua FTP:lle kotikoneelleni niin sinne pääsee vain kotini lähiverkosta koska ulospäin IP on eri. Ilmeisesti ainoa Elisan liittymävaihtohehdoista jossa näin on. Kysyin Elisalta kustannuksia jos vaihtaa uudempaan Elisan liittymään joka ei käytä NATia ja sieltä tuli sellaisia lukuja että ei hyvää päivää.

Mutta onneksi tuohon purkkiin pääsee kuulemma käsiksi telnetillä ja voi itse jotenkin konffata sen mutta en ole vielä ehtinyt perehtyä siihen.

palle fontän
10.05.2003, 00:09
Viestin lähetti InSideHockey
Mutta onneksi tuohon purkkiin pääsee kuulemma käsiksi telnetillä ja voi itse jotenkin konffata sen mutta en ole vielä ehtinyt perehtyä siihen.

En nyt ymmärrä, mitä tuolla purkilla tarkoitat. Elisan ADSL:ssä sinulla on oma 10-verkossa oleva aliverkko, jossa on viisi IP-osoitetta. Yksi menee ADSL-purkille, ja loput tuo ADSL-purkki jakaa sinulle (se on DHCP-palvelin). Muuttumattoman IP-osoitteen saa yhdelle koneelle 25e:lla kuukaudessa, joka ei todellakaan ole halpa hinta. Servereiden pito ei taida olla sallittua, mutta kai siellä jotain palveluja voi pitää pystyssä, jos liikenne ei mene mauttomuuksiin asti. Tuo muuttumaton IP-osoite on tarkoitettu lähinnä muutamia VPN-softia varten, jotka eivät pidä NATista.

Axel K.
10.05.2003, 08:47
Viestin lähetti sopuli
En nyt ymmärrä, mitä tuolla purkilla tarkoitat. Elisan ADSL:ssä sinulla on oma 10-verkossa oleva aliverkko, jossa on viisi IP-osoitetta. Yksi menee ADSL-purkille, ja loput tuo adsl-purkki jakaa sinulle (se on DHCP-palvelin). Muuttumattoman IP-osoitteen saa yhdelle koneelle 25e:lla kuukaudessa, joka ei todellakaan ole halpa hinta. Servereiden pito ei taida olla sallittua, mutta kai siellä jotain palveluja voi pitää pystyssä, jos liikenne ei mene mauttomuuksiin asti. Tuo muuttumaton IP-osoite on tarkoitettu lähinnä muutamia VPN-softia varten, jotka eivät pidä NATista.

Nyt en täysin ymmärrä. Mikäli tuo purkki eli ilmeisesti tässä tapauksessa ADSL-modeemi/reititin "nattaa" niin silloinhan sen "purkin" toiselle puolelle tulee julkinen IP? Vai onko onko ADSL-modeemille/reitittimellekkin tuleva osoite jo muunnettu? Mihin tällöin edes tarvitaan osoitemuunnosta tuossa modeemissa/reitittimessä? Vai saako Elisalta vain yhden jo muunnetun osoitteen joka tarvitsee vielä kerran jakaa, jotta kotona saadaan useampi kone verkkoon? Itse uskoisin, että tämä on vaan Elisan tapa saada useampi osoite asiakkaan käyttöön ja purkille tulee julkinen, ehkä kuitenkin dynaaminen ip. Soneran liittymässä se DHCP-palvelin on tuolla jossain ja siellä jossain ne osoitteetkin minulle jaetaan eli 5 dynaamista julkista IP:tä. Serveriä voi myöskin pitää. Ilmeisesti Elisalta ei saa kuin yhden, joka "purkissa" jaetaan usealle koneelle tarvittaessa.

Mikäli se on vain tuo "purkki" joka "nattaa" niin silloinhan sen voi vaihtaa "tavalliseen" ADSL-modeemiin tai disabloida sen osoitteenmuunnoksen ja päästää kaiken liikenteen suoraan läpi koneelle.

Suosittelen tutkimaan Elisan ohjeistoa vielä kerran.

jussi_j
10.05.2003, 20:32
Elisan asiakkaalla on siis kaksi IP:tä, julkinen ja sisäinen. Jos joku vielä ADSL purkillaan pitään NAT muunnosta päällä niin sitten on kolme. Sonerallakin oli aiemmin vastaava systeemi, mutta he luopuivat siitä ajat sitten.

Tuon ulkoisen ip:n näkee menemällä jollekin webbisivulle, mikä näyttää sen (linkki edellisessä viestissäni). Oma tietämättömyyteni koski sitä, pysyykö tuo samana noin keskimäärin.

Ainakin Soneran verkossa liikenne omaan koneeseen onnistui, kun vain selvitti tuon ip-osoitteen tuollaiselta sivulta. Toimin tuohon aikaan siten, että minulla oli käytössä windows makro-ohjelma, joka koneen käynnistyessä surffaili tuolle sivulle, painoi [ctrl]+A, [ctrl]+C, avasi mailiohjelman, [ctrl]+V ja lähetti sen mulle mailiin. Näin siis kun ennen töihin lähtöä törkkäsin koneen käyntiin, pystyin duunista käymään käsiksi omaan koneeseen, kun vielä oli käytössä PC-anywhere ohjelma.

Nyt Soneralla on dynaaminen osoite, joka ei ole vaihtunut mulla ikinä, eli yli vuoteen.

Elisa on muuten firmana niin onneton paska, etten ikinä osta sieltä mitään. Radiolinjankin GSM verkko on teknisesti 5 vuotta Soneran vastaavaa jäljessä. Lisäksi firman palvelu on neuvostoliittolaiselta haiskahtavaa. Olen tasan yhden kerran saanyt sieltä hyvää palvelua, silloin kun lopetin puhelinliittymäni 3 vuotta sitten.

jone
11.05.2003, 11:50
Tämä ei ole oikeastaan, mutta ihmetyksen aihe kuitenkin. Jatkoajan keskustelu-alueelle tultaessa mulla näkyy jostain syystä erittäin harvoin oma nimimerkki keskustelun etusivulla. Nimimerkit Tähtirinnat ja Sistis ovat vakiovieraita ja pari kertaa joku muukin nimimerkki, jota en nyt tähän muista, on vieraillut keskustelun etusivulla. Kuitenkin, jos lähetän viestin, tulee viesti omalla nimimerkilläni. Samoin käyttäjätiedot ovat oman nimimerkin, mutta kummallisesti etusivulla näkyy muita nimimerkkejä usein. Kukaan muu ei käytä konettani, vaan olen ainoa jatkoajan käyttäjä tällä koneella. Käytän siis cookieita jatkoajan keskustelu-sivuille.

Onkohan kenelläkään muulla tullut vastaan vastaavanlainen omituisuus?

jonkki
11.05.2003, 12:40
Tietääkö joku onko olemassa johtoa jonka toinen pää menee syntikan midiout:iin ja toinen tietokoneen USB-väylään? Tiedän että on olemassa midikaapeli joka menee peliporttiin mutta koneeni peliportti ei jostain syystä ota vastaan midiä. Niin peliporttini, kuin myös kaikki audioliitännät menevät emolevyyn (kai integroitu äänikortti tms.). Myöskään uuden peliportti-kortin tai äänikortin asennus ei liene mahdollista koska vapaita korttipaikkoja ei ole.

Jos tuollaista midi-usb-kaapelia ei ole olemassa niin onko jotain muuta tapaa liittää midisyntikka tietokoneeseen?

Olisin äärimmäisen kiitollinen vastauksesta.

ace
11.05.2003, 12:46
Internet-selaimeni lakkasi hyväksymästä osoiteen pelkän www-alun, ja nyt joudun kirjoittamaan osoitteeseen aina http:// alkuun. Johtuukohan tämä jostain asetuksesta joka on mennyt pois päältä/päälle, vai onko kyse jostain vakavammasta?

ISH
11.05.2003, 12:56
Viestin lähetti jonkki
Tietääkö joku onko olemassa johtoa jonka toinen pää menee syntikan midiout:iin ja toinen tietokoneen USB-väylään?

Onhan noita, mutta tarvitset tällaisen laitteen, pelkkä piuha ei riitä. Itselläni oli USB Midiman Midisport-merkkinen laite kannettavan ja sähköpianon välillä:

http://www.midiman.net/products/midiman/USB1x1.php

Jos tarvitset enemmän portteja niin sitten vaikka

http://www.midiman.net/products/midiman/USB2x2.php

Suomessa myy ainakin Helsingin Musiikki.

vilpertti
11.05.2003, 13:14
Viestin lähetti ace
Internet-selaimeni lakkasi hyväksymästä osoiteen pelkän www-alun, ja nyt joudun kirjoittamaan osoitteeseen aina http:// alkuun. Johtuukohan tämä jostain asetuksesta joka on mennyt pois päältä/päälle, vai onko kyse jostain vakavammasta? Asetuksista löytyy. joku "Accept simple urls" tjsp... suomenkielisessä explorerissa taitaa olla Työkalut/Internet-asetukset/Lisäasetukset/Näytä URL-osoitteet helpossa muodossa..

En tiedä varmaksi, käytän operaa ja ei ole itselle tullut eteen, mutta kuulostaisi loogilliselta vaihtoehdolta =)

ace
11.05.2003, 16:28
Asetuksista löytyy. joku "Accept simple urls" tjsp... suomenkielisessä explorerissa taitaa olla Työkalut/Internet-asetukset/Lisäasetukset/Näytä URL-osoitteet helpossa muodossa..

En tiedä varmaksi, käytän operaa ja ei ole itselle tullut eteen, mutta kuulostaisi loogilliselta vaihtoehdolta =)

Tuo asetus oli kyllä pois päältä, mutta ei se asiaan kuitenkaan auttanut. Onko muita ehdotuksia?

masahiko
12.05.2003, 13:37
Tiedostan kyllä,että vika ei varmasti ole kummoinen,mutta ei tällainen "pappa" oikein tajua mistä se voisi johtua.Nimittäin en saa enää ilmoitusta sähköpostiini,jos joku vastaa tilaamaani viestiketjuun.Asetuksissa pitäis olla kaikki kohdallaan.Voisiko se johtua esim. suojaustasosta?En ole ihan varma ajoittuuko tuo ongelma just siihen vaiheeseen,kun virustorjunta ja palomuuri päivitettiin.Niitäkään en tee itse,vaan F-Secure hoitaa kaiken automaattisesti.
ps.en todellakaan ole mikään ekspertti tällä saralla.;o)

OldTimeHockey
12.05.2003, 14:22
Kovalevyllä majailee jonkin verran videoklippejä, joita tuijottaisi mielellään TV-ruudulta. VCD:lle polttaminen on tietysti yksi vaihtoehto, mutta löytyykö sellaista ohjelma/rauta -yhdistelmää, jolla voisi suoraan pukata jonkun soitto-ohjelman videokuvaa telkkarin komposiitti- tai S-video-inputtiin?

Ruutiveijari
12.05.2003, 14:25
Viestin lähetti OldTimeHockey
Kovalevyllä majailee jonkin verran videoklippejä, joita tuijottaisi mielellään TV-ruudulta. VCD:lle polttaminen on tietysti yksi vaihtoehto, mutta löytyykö sellaista ohjelma/rauta -yhdistelmää, jolla voisi suoraan pukata jonkun soitto-ohjelman videokuvaa telkkarin komposiitti- tai S-video-inputtiin?
Löytyykö näytönohjaimesta TV-OUT liitintää?

palle fontän
12.05.2003, 14:25
Viestin lähetti Axel K.
Nyt en täysin ymmärrä. Mikäli tuo purkki eli ilmeisesti tässä tapauksessa ADSL-modeemi/reititin "nattaa" niin silloinhan sen "purkin" toiselle puolelle tulee julkinen IP? Vai onko onko ADSL-modeemille/reitittimellekkin tuleva osoite jo muunnettu?

Purkki ei tietääkseni nattaa, se on reititin sekä DHCP-palvelin. Jokaisella käyttäjällä on oma aliverkko, jossa on viisi osoitetta, joten kyllä tuon purkin on pakko jakaa ne osoitteet. Jokainen kone näkyy myös ulospäin omalla natatulla IP-osoitteellaan, joten kysessä ei ole portti-NAT.

palle fontän
12.05.2003, 14:27
Viestin lähetti masahiko
Nimittäin en saa enää ilmoitusta sähköpostiini,jos joku vastaa tilaamaani viestiketjuun.

Ei voi millään tapaa johtua asetuksistasi, jos muut postit saat luettua koneellasi.

masahiko
12.05.2003, 14:41
Viestin lähetti sopuli
Ei voi millään tapaa johtua asetuksistasi, jos muut postit saat luettua koneellasi.

Kaikki muu sähköposti toimii ihan normaalisti,JA:n ilmoituksia en saa sähköpostiin.

Ruutiveijari
12.05.2003, 15:29
Viestin lähetti masahiko
Kaikki muu sähköposti toimii ihan normaalisti,JA:n ilmoituksia en saa sähköpostiin.
Jos olet jo tarkistanut, ettei sähköpostiosoitteesi ole jotenkin päässyt tiedoissasi muuttumaan (eli omassa profiilissasi) niin on syy pakostakin Jatkoajan puolella.

masahiko
12.05.2003, 16:33
Jos olet jo tarkistanut, ettei sähköpostiosoitteesi ole jotenkin päässyt tiedoissasi muuttumaan (eli omassa profiilissasi) niin on syy pakostakin Jatkoajan puolella.

Ei ole muuttunut,eli nyt kysellään sitten JA:n puolelta,mikä mättää?

Mike
12.05.2003, 23:35
Elikkä VB tietäjille olisi semmonen kyssäri, että onko VB:ssä jotain funktiota mikä järjestäisi esim. taulukkoon tallennetut muuttujat automaattisesti suurimmasta pienempään vai milläköhän keinolla tuo pitäisi hoitaa.

Vertailuoperaattoreilla saa kyllä helposti erotettua suurimman ja pienimmän pois, mutta siitä ei paljoa apua ole, kun pitäisi saada järjestykseen koko helahoito.

Demonstroin nyt vielä tähän, jos selitin turhan epäselvästi.
Laitetaan kaksialkioinen taulukko esim. (2,4), joka voisi paperilla näyttää vaikka tältä sen jälkeen kun käyttäjä on syöttänyt sinne arvot:

pekka 100
jukka 5000
kalle 67,5
matti 5001

elikkä kuinka helvetissä saan ohjelman tulostamaan nuo "paremmuus"järjestyksessä. Ilmeisesti tuo numeroalkio pitää iteroida, jos valmista funktiota ei VB:ssä ole, mutta millainen olisi se vertailu.*ittu kun ei meinaa taas välähtää, ei sitten millään..

MadMan
13.05.2003, 01:30
Viestin lähetti Mike
Elikkä VB tietäjille olisi semmonen kyssäri, että onko VB:ssä jotain funktiota mikä järjestäisi esim. taulukkoon tallennetut muuttujat automaattisesti suurimmasta pienempään vai milläköhän keinolla tuo pitäisi hoitaa.

Vertailuoperaattoreilla saa kyllä helposti erotettua suurimman ja pienimmän pois, mutta siitä ei paljoa apua ole, kun pitäisi saada järjestykseen koko helahoito.

Demonstroin nyt vielä tähän, jos selitin turhan epäselvästi.
Laitetaan kaksialkioinen taulukko esim. (2,4), joka voisi paperilla näyttää vaikka tältä sen jälkeen kun käyttäjä on syöttänyt sinne arvot:

pekka 100
jukka 5000
kalle 67,5
matti 5001

elikkä kuinka helvetissä saan ohjelman tulostamaan nuo "paremmuus"järjestyksessä. Ilmeisesti tuo numeroalkio pitää iteroida, jos valmista funktiota ei VB:ssä ole, mutta millainen olisi se vertailu.*ittu kun ei meinaa taas välähtää, ei sitten millään..
en nyt ole kovinkaan hyvin näihin järjestely algoritmeihin tutustunut, mutta tämä tuli ihan omasta päästäni mieleeni - eikä varmasti ole sieltä tehokkaammasta päästä. En ole myöskään vb:llä koodannut, mutta koitan sitä selittää yleisellä tasolla.

Eli luot uuden samankokoisen taulukon, kuin se jonka haluat järjestää. Luot myös muuttujan, mihin tallennetaan taulukon sen hetikinen suurin arvo. Tämän jälkeen teet kaksi for-loopia, josta sisimmäinen käy järjestettävää taulukkoa läpi. Apumuuttujaan tallennetaan aina sen hetkinen suurin arvo, mitä verrataan kyseisen kohdan taulukon arvoon. Aina kun suurempi arvo löytyy, niin tallennetaan kyseinen taulukon kohta toiseen muuttujaan ja kyseinen arvo jo ennen mainittuun muuttujaan. Esim jos suurin arvo olisi kohdassa a[2][2], niin silloin muuttuja b = 2. Kun sisimmäinen loop on käyty kerran läpi, niin on tuossa apumuuttujassa sortattavan taulukon suurimman arvon kohta. Tämän jälkeen luetaan taulukosta tuo suurin arvo ja kirjoitetaan se siihen juuri luotuun uuten taulukkoon ja vanhaan taulukkoon laitetaan siihen kohtaan arvo -1 (tai jokin muu haluttu arvo, mikä kertoo, että kyseinen arvo on jo siirretty uuteen taulukkoon). Tämän jälkeen aloittaa myös ulommainen loop uuden kierroksen ja sama homma toistetaan. Tällöin tuohon uuden taulukon 2. arvoksi tulee luonnollisesti 2. suurin luku, jne.

esim. näin voisi javalla järjestää lottonumerot suuruusjärjestykseen (suurimmasta alottaen). Valitettavasti en vb:tä osaa, mutta toivottavasti tästä on jotain hyötyä sinulle

int[] numerot = new int[7];
// Tässä välissä arvottaisiin lotto-numerot ja alla alkaa niiden järjestely

int[] jarjestetytNumerot = new int[numerot.length()];
int suurinArvo;
int taulukonKohta;
for (int loop1 = 0; loop1 < numerot.length(); loop1++) {
suurinArvo = 0;
taulukonKohta = 0;
for (int loop2 = 0; loop2 < numerot.length(); loop2++) {
if (numerot[loop2] > suurinArvo) {
taulukonKohta = loop2;
suurinArvo = numerot[loop2];
}
}
jarjestetytNumerot[loop1] = suurinArvo;
numerot[taulukonKohta] = 0;
}

edit:
Tämä tapa tietenkin vaatii tietyn arvoalueen millä luvut ovat, jotta voit merkata jo nuo siirretyt solut siirretyiksi, jollain sopivalla arvolla. Tähän luonnollisesti kelpaa ainoastaan luvut, mitä taulukossa ei voi "luonnostaan" esiintyä. Tuossa esimerkissä arvo 0 sopii hyvin, koska lottonumeroa 0 ei ole olemassa. Mikäli haluat järjestää suurimmasta pienempään on tuon merkkiluvun oltava pienempi kuin pienin mahdollinen arvo, mitä taulukkoon voi tulla "luonnollisesti". Jos taas haluat järjestää luvut pienemmästä suurimpaan on taas luvun oltava suurempi, kuin yksikään taulukossa "luonnollisesti" esiintyvä luku.

vilpertti
13.05.2003, 02:28
Kovalevyllä majailee jonkin verran videoklippejä, joita tuijottaisi mielellään TV-ruudulta. VCD:lle polttaminen on tietysti yksi vaihtoehto, mutta löytyykö sellaista ohjelma/rauta -yhdistelmää, jolla voisi suoraan pukata jonkun soitto-ohjelman videokuvaa telkkarin komposiitti- tai S-video-inputtiin? Esimerkiksi jokin vanha ja halpa Geforse2 kortti jossa on TV-out liitäntä riittää yksikseen, ainoa softa minkä tarvitset on normaali soitinsofta. Siitä outista viedään sitten piuha telkkariin...

Muista vaihtaa näytönohjaimen asetuksista sitten telkkari PAL-muotoon, NTSC:llä näkyi vaan mustavalkoista kuvaa...

pasil
13.05.2003, 08:52
Esimerkiksi jokin vanha ja halpa Geforse2 kortti

...kunhan ensin etsit Googlella mikä gayhorse kannattaa ostaa tuohon tv-out-käyttöön. Osassa (halvemmissa?) on aikamoisen paska kuvanlaatu.

Andrej
13.05.2003, 08:53
Mike:

Se helpoin ja siten tietysti myös tehottomin lajittelualgoritmi, eli ns. "bubble sort" tai "kuplalajittelu" löytyy täältä: http://www.vb-helper.com/tut1.htm#Bubblesort

Tässä artikkeli eri sorttausalgoritmien käytöstä ja tehokkuudesta, ja tuolta lopusta löytyy koodiesimerkkejäkin. http://www.vb2themax.com/HtmlDoc.asp?Table=Articles&ID=640. Bubble sort ei ole tässä vertailussa mukana, koska on yleisessä tiedossa että se on selvästi hitain noista kaikista.

Englanniksi ovat, en tähän hätään suomennoksia löytänyt. Kysele vaikka yv:llä jos tarvitset lisätietoa, en justiinsa nyt ehdi enempää.

palle fontän
13.05.2003, 10:26
En käyttäisi Bubble-sorttia, ettei tehtävän tarkastaja saa sydänkohtausta. Pistä Googleen hakusanoiksi 'insertion sort' tai suomeksi 'lisäysjärjestäminen'. Helppo ja tehokas - ellei jopa tehokkain pienillä taulukoilla.

gordion
15.05.2003, 20:57
Saako tietokoneeseen jostain asetuksista päälle ns. pop-up-killerin, joka estää kaikkien ärsyttävien mainosten pomppaamisen ruudulle kesken surffailun?

gordion
15.05.2003, 20:58
Saako tietokoneeseen jostain asetuksista päälle ns. pop-up-killerin, joka estää kaikkien ärsyttävien mainosten pomppaamisen ruudulle kesken surffailun?

Satellite
15.05.2003, 21:14
Viestin lähetti gordion

Opera: File -> Quick Prefereces -> Refuse pop-up windows

Internet Explorer: Vaatii erillisen ohjelman. Esmierkiksi FreeSurfer MK II. Tai sitten etsit http://www.download.com/ -ista sellaisia esim. hakusanalla Pop-up killer. Jotkut niistä on surkeita, mutta hyviäkin pitäisi löytyä...

palle fontän
15.05.2003, 23:34
Viestin lähetti gordion

Itse käytän selaimena Mozillaa (http://www.mozilla.org), jossa on myös mukana popuppien esto. Muutenkin mukava käyttää. Suosittelen.

stiflat
16.05.2003, 15:37
Niin, miten saan faijan käyttämän sähköpostiositteen
lähettäjänimen hänen omakseen?

Eli:
Hänellä on Outlook minun koneellani. Itse en sitä tarvinnut kun
yhteyttä hommattiin koska käytän Hotmailia ja näin ollen faija otti
sen käyttöön. Mutta ongelma on että kun hän lähettää esim.
Hotmailiini mailin lukee

from:"Minun Nimeni" <faijan.nimi@pp.inet.fi>

Eli miten ton mun nimen saisi pois/vaihdettua koska en liity
mitenkään hänen postiinsa?

Kiisa
16.05.2003, 15:45
Outlook Expressissä:
Tools - Options - Välilehti Mail - valkkaa se meili mitä haluat muokata Properties - Name kohtaan se nimi, minkä haluat näkyvän.

stiflat
16.05.2003, 18:00
Viestin lähetti Kiisa
Outlook Expressissä:
Tools - Options - Välilehti Mail - valkkaa se meili mitä haluat
muokata Properties - Name kohtaan se nimi, minkä haluat
näkyvän.

Jees, pääsin jo Työkalut - Asetukset... mutta sitten himmeni
suomalaisen käyttiksen kanssa. Eli mikä on suomeksi Mail -
välilehti? Ja mitä mun pitää valkata? Eikö sitä nimeä saa sinne
muistiin että se pysyis siellä aina oikeana?

Ruutiveijari
16.05.2003, 18:04
Viestin lähetti stiflat
Jees, pääsin jo Työkalut - Asetukset... mutta sitten himmeni
suomalaisen käyttiksen kanssa. Eli mikä on suomeksi Mail -
välilehti? Ja mitä mun pitää valkata? Eikö sitä nimeä saa sinne
muistiin että se pysyis siellä aina oikeana?
Saatan olla ihan hukassa, mutta eikös siitä "Työkalut" valikosta pidä valita "Tilit" tms. (Accounts näin Manchesteriksi). Siitä sitten oikea tili ja Ominaisuudet.

stiflat
17.05.2003, 01:37
Kiitos!
elikkäs näin se nyt sitten menee:
Työkalut - Tilit... - Sähköposti (välilehti) - Ominaisuudet - Yleiset (välilehti) ja siinä sarake Nimi:

OK!

Moto
17.05.2003, 19:11
Nyt tuli aika käsittämätön ongelma WinAmpin kanssa. Löytyisikö keneltäkään neuvoa.

Tilanne on tämä. Olen onnistunut kadottamaan videoikkunan jäljettömiin. Ääni kuuluu, mutta kuvaa ei näy. Se ei sitten todellakaan tule takaisin laittamalla rastia "Windows"-valikon "Video"-kohtaan... Ongelma alkoi, kun kokeilin zoomaustoimintoa ja 400%:n suurennos meni niin suureksi, etten enää päässyt käsiksi ainoaan (?) koonmuutos-nappulaan. Niinpä sitten lämäytin videoikkunan kiinni ylänurkasta ja sinne se sitten katosikin lopullisesti. Olen koittanut käynnistää koneen uudestaan ja jopa asentaa WinAmpin uudestaan, mutta ikkunaa ei näy missään. Kerran sain koko näytön ikkunan esiin (Alt-Enter), mutta sekin sitten katosi eikä ole enää tullut takaisin, vaikka kuinka painelee.

Vähän veikkaan, että ikkuna on saattanut "pudota pois näytöltä", eli on nyt jossain toolbaarin alapuolella piilossa, mutta ei siihen hemmetti soikoon pääse käsiksi sitten millään.

Vähän bugiselta tuntuu tuo kolmosversio. Ihmettelen, ettei vieläkään ole tullut siitä uudempaa painosta, on ollut muunlaisiakin ongelmia.

EDIT: Ongelma ratkasi, kun TOISEN kerran asensin sen uudestaan. Olipa hauskaa...

heavy
18.05.2003, 19:53
Viestin lähetti Moto
...

Vähän bugiselta tuntuu tuo kolmosversio. Ihmettelen, ettei vieläkään ole tullut siitä uudempaa painosta, on ollut muunlaisiakin ongelmia.
...

Taistelin muutaman viikon tuon samaisen kolmosversion kanssa ja nykyisin olen tyytyväinen 2.9 version käyttäjä... Onnistuin mm. hävittämään winampin ikkunan (zoomasin sen niin pieneksi ettei sitä enää näkynyt), silloin ongelma ratkesi poistamalla Winamp.ini tiedosto Winamp hakemistosta...

mikkoz
18.05.2003, 20:14
Eilen oltiin tuolla kuningaiden laaksossa viettamässä sateista kevät-iltaa, ja mekin jouduttiin lataamaan WINAMP uudestaan kun se ei suostunut lähtemään käyntiin. Tosin syy siihen että ohjelma ei suostunut lähtemään käyntiin (tai enmä oikein enään muista mitä vikaa siinä oikeastaan oli) voi olla diijessä tai ihan missä vaan.

strapat
21.05.2003, 12:43
Pystyykö windows 2000 pelaamaan mm. cm 00/01, nhl 2002?
Vaihdettiin windows ja pelit eilähepäälle enään

FourForty
21.05.2003, 12:58
Asun kämpässä jossa on adsl-nettiyhteys ja koneessani sitä varten kaupasta ostettu kortti. Siis pelkkä kortti, ei mitään laatikoita pöydällä kuten joskus adsl:ssä. Kesäksi muutan kämppään, jossa on HTV:n kaapelinetti. Onko suuren tuskan takana saada kaapelinetti toimimaan adsl-kortilla vai onko se yleensä mahdollista?

Spencer
21.05.2003, 13:59
neljänelonen:

Ei toimi ADSL-kortin kautta. Tarviit kaapelimodeemipäätteen ja vissiin verkkokortin koneeseen jos ei oo jo.

MadMan
21.05.2003, 15:25
Viestin lähetti Spencer
neljänelonen:

Ei toimi ADSL-kortin kautta. Tarviit kaapelimodeemipäätteen ja vissiin verkkokortin koneeseen jos ei oo jo.
Welho Prossa (46e/kk) tulee se laite mukana, eli vuokra kuuluu kuukausihintaan. Ainoa, minkä joudut ostamaan on verkkokortti ja siitäkin selviät muutamalla kymmenellä eurolla.

Jeda
21.05.2003, 15:31
Otsikon lajityypittelyssä kuulun jälkimmäiseen ryhmään mitä atk:hon tulee. Päivän kysymys: miten saan Kazaalla imuroidut musiikit poltettua levylle? Minulla on "Easy cd-creator" joka kaataa koneen. Tuloksena on kasa romppuja joilla on 10 sekuntia-1 minuutti musiikkia. Pitääkö mp3 tiedostot "soittaa auki" ja sitten vasta polttaa levylle? Kuinka? Entäpä dvd:t?

OldTimeHockey
21.05.2003, 15:46
Viestin lähetti Jeda
Otsikon lajityypittelyssä kuulun jälkimmäiseen ryhmään mitä atk:hon tulee. Päivän kysymys: miten saan Kazaalla imuroidut musiikit poltettua levylle? Minulla on "Easy cd-creator" joka kaataa koneen. Tuloksena on kasa romppuja joilla on 10 sekuntia-1 minuutti musiikkia. Pitääkö mp3 tiedostot "soittaa auki" ja sitten vasta polttaa levylle? Kuinka? Entäpä dvd:t? Mp3:t pitää kääntää wav-muotoon ennenkuin niistä voi polttaa audiolevyjä. Tämä onnistuu esim. WinAmpissa laittamalla output-pluginiksi DiskWriter (ei tosin näytä enää löytyvän WinAmp3:sta).

Tuo Easy CD Creatorin ongelma saattaa johtua siitä, että romppuaseman master/slave-jumpperi on väärässä asennossa, itselläni oli nimittäin sama ongelma - kone ei tosin kaatunut, mutta kirjoittaminen hyytyi viimeistään ensimmäisessä raidanvaihdossa.

Suosittelen kyllä lämpimästi siirtymistä Neroon - sillä en ole vielä saanut aikaiseksi yhtään frisbeetä, Easy CD:llä meni parhaimmillaankin yksi viidestätoista levystä vituiksi! Nero osaa vieläpä kääntää mp3:t lennosta waveiksi, joten mitään omaa konversiota ei tarvita.

Satellite
21.05.2003, 16:09
Mp3:t pitää kääntää wav-muotoon ennenkuin niistä voi polttaa audiolevyjä. Tämä onnistuu esim. WinAmpissa laittamalla output-pluginiksi DiskWriter (ei tosin näytä enää löytyvän WinAmp3:sta).

Ööh? Olen aina polttanut audiolevyjä *.mp3 tiedostoista, ei valittamista.

Siivu
21.05.2003, 16:21
Ööh? Olen aina polttanut audiolevyjä *.mp3 tiedostoista, ei valittamista.

Niin, olisiko kysymys juuri tästä:

Nero osaa vieläpä kääntää mp3:t lennosta waveiksi, joten mitään omaa konversiota ei tarvita.

MadMan
23.05.2003, 01:45
Onko kellään kokemuksia Mozilla Thunderbirdistä - eli Mozillan mailiohjelmasta tehty stand alone versio. Itselläni on siinä ongelma mailien kanssa, joiden otsikkokenttä sisältää skandeja tai lähettäjän nimi sisältää skandeja. Joissain tapauksissa se sana, joka sisältää skandeja muuttuu oudoksi merkiksi, joka muistuttaa jotain kiinalaista kirjoitusmerkkiä. Näin ei käy kaikkien nimien/otsikoiden kohdalla, jotka sisältävät skandeja. Tuo on selkeä bugi, koska mozillan mailiohjelmassa ei tätä ongelmaa ole, mutta onko jollain tähän ratkaisua?

Axel K.
25.05.2003, 00:11
Viestin lähetti Jeda
Otsikon lajityypittelyssä kuulun jälkimmäiseen ryhmään mitä atk:hon tulee. Päivän kysymys: miten saan Kazaalla imuroidut musiikit poltettua levylle? Minulla on "Easy cd-creator" joka kaataa koneen. Tuloksena on kasa romppuja joilla on 10 sekuntia-1 minuutti musiikkia. Pitääkö mp3 tiedostot "soittaa auki" ja sitten vasta polttaa levylle? Kuinka? Entäpä dvd:t?

Kummallista. Ainakin minun kotikaupungissani kaiken musiikin saa valmiina "poltettuna" suoraan levyille. Menee vaan vaikkapa Megastoreen ja antaa myyjälle rahaa niin myyjä antaa levyn. Ei tarvitse mitään "kreatoreja" tai "purnereita". Ja kauppareissulla saa raitista ilmaa.

jerry
25.05.2003, 01:26
Viestin lähetti Jeda

Ottamatta vielä kantaa tuohon Axel K.:n kirjoittamaan vastineeseen, kehoitan Sinua kokeilemaan toista poltto-ohjelmaa. Käsittääkseni on aika mahdotonta tehdä mitään tuollaisella mainitsemasi kaltaisella koneen kaatavalla ohjelmalla.

Kokeilemisen arvoisia poltto-ohjelmia löydät tietenkin ... Öhöm..Verkosta.

Viestin lähetti Axel K.
Kummallista. Ainakin minun kotikaupungissani kaiken musiikin saa valmiina "poltettuna" suoraan levyille. Menee vaan vaikkapa Megastoreen ja antaa myyjälle rahaa niin myyjä antaa levyn. Ei tarvitse mitään "kreatoreja" tai "purnereita". Ja kauppareissulla saa raitista ilmaa.

Kaikilla ei ole tuota samaa mahdollisuutta. Minäkin joudun imuttamaan DC++:lla kaikki musiikit ja elokuvat ihan vain sen takia, että saan ne ennen virallista julkaisua itselleni, niin ja tietysti säästän vähän niissä parjatuissa teostomaksuissa.

Satellite
25.05.2003, 02:15
Viestin lähetti Axel K.
Tämä asia ei taida kuulua tähän ketjuun, mutta olkoon.

Vaikka ostaisin kaikki musiikit aitona kaupasta, niin parhaista tekisin ämpeekolosia koneelle, jotta voisin kuunnella randomilla erilaista musiikkia. Ja polttaisin tietysti kokoelmalevyjä lempikappaleistani. (Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että vaikka kovasti haluaisin tukea lempiartistejani, niin siihen ei yksinkertaisesti ole rahaa)

Ja musiikin imuttaminen on sallittua, levittäminen kiellettyä.

Axel K.
25.05.2003, 10:25

Vaikka ostaisin kaikki musiikit aitona kaupasta, niin parhaista tekisin ämpeekolosia koneelle, jotta voisin kuunnella randomilla erilaista musiikkia.

Näin minäkin teen esim. työkoneelle.

Yleisesti: kummallista, miten osa ihmisistä ei enää erota lakia ja moraalia toisistaan. Välttämättä kaikki, mikä on laillista ei ole moraalisesti oikein.

Se siitä. Kyllähän tästä on jauhettu.

P.S. Kazaan mukana tulee aivan liian vähän hyödyllisiä kilkkeitä kuten spywarea, troijjalaisia yms.

Designer
26.05.2003, 10:28
Tulipa eteen mielenkiintoinen ongelma. Pahoittelut, jos kysyn jotain mitä on jo kysytty ketjussa aiemmin. Tämä vaan tuntuu rönsyilevän niin paljon, siis tämä ketju, että uskon asian hoituvan kivuttomimmin näin.

Ostin kotikoneeseen uuden muistikamman. Huomasin, että kone käyttää vain sitä uusinta siitä syystä, että kaksi vanhempaa ovat 100Mhz, uuden ollessa 133Mhz. Ei kun vanhat pois. Ja kone ei enää käynnisty. Ei, vaikka vanhat laittaisi takaisin. Mitähän ihmettä ihminen voisi sille koneelle tehdä, jotta sen jälleen käyntiin saisi?

aHab
26.05.2003, 10:54
Viestin lähetti Designer

Ostin kotikoneeseen uuden muistikamman. Huomasin, että kone käyttää vain sitä uusinta siitä syystä, että kaksi vanhempaa ovat 100Mhz, uuden ollessa 133Mhz. Ei kun vanhat pois. Ja kone ei enää käynnisty. Ei, vaikka vanhat laittaisi takaisin. Mitähän ihmettä ihminen voisi sille koneelle tehdä, jotta sen jälleen käyntiin saisi?

Itselläni on myös koneessa sekä 100MHz että 133MHz kampoja, kaikki eri valmistajalta. Starttivaikeuksia esiintyi niin tämän uuden kuin vanhankin emolevyn kanssa. En nyt muista oliko masina täysin hiljainen, mutta jos jonkin sortin hässäkkää muistan esiintyneen.
Ei muuta kuin muistikampoja irti ja kokeilemalla kammat kiinni toimivaan järjestykseen... Näin se täällä toimi. Samalla kannattaa painella ne lisäkortit, etenkin näytönohjain, kunnolla paikoilleen. Jos vaikka ovat siinä keskusyksikköä käännellessä pääseet liikahtamaan.
Kannattaa vilkaista emolevyn ohjekirjaa, jos sieltä löytyy jotain vinkkiä. Omassa nykyisessä emossa esim. on eräänlainen "jumpperi", jolla säädetään käytetäänkö 133Mhz vai 100MHz väylää... Vanhassa tällaista ei ollut. Tai en ainakaan ollut siitä sitten tietoinen. Hitaimman kamman mukaan toki siis tässä tapauksessa tuo jumpperi.

Enpä oikein muuta neuvoa näin äkkiseltään tule mieleen.

Designer
26.05.2003, 13:12
Viestin lähetti aHab
Ei muuta kuin muistikampoja irti ja kokeilemalla kammat kiinni toimivaan järjestykseen... Näin se täällä toimi. Kaikki mahdolliset yhdistelmät on kokeiltu, eikä mikään auta. Virrat tulee koneeseen, mutta se ei lähde käynnistymään. Hauskintahan tässä on se, että kone toimi ensin, mutta lakkasi toimimasta kun irrotin toisen vanhoista kammoista. Sen laittaminen takaisin ei enää pelastanut tilannetta, eikä taida näköjään pelastaa mikään muukaan.

Ei kukaan ostaisi hyvää tietokonetta? Toimii se, jos Bill Gatesilta kysytään. Vittu.

jokainen
26.05.2003, 14:08
Viestin lähetti Designer
Kaikki mahdolliset yhdistelmät on kokeiltu, eikä mikään auta. Virrat tulee koneeseen, mutta se ei lähde käynnistymään.

Vilkkuuko näppiksen ledit? Piipitteleekös kone? Tuleeks näytölle _yhtään_ mitään? Onks tsekattu että kaikki kortit ja johdot on kunnolla vielä kiinni?

aHab
26.05.2003, 14:12
Viestin lähetti Designer
Kaikki mahdolliset yhdistelmät on kokeiltu, eikä mikään auta. Virrat tulee koneeseen, mutta se ei lähde käynnistymään. Hauskintahan tässä on se, että kone toimi ensin, mutta lakkasi toimimasta kun irrotin toisen vanhoista kammoista. Sen laittaminen takaisin ei enää pelastanut tilannetta, eikä taida näköjään pelastaa mikään muukaan.

Kone siis käynnistyi normaalisti (miinus se vähäinen muistin määrä) ensimmäisellä kerralla tuon uuden kamman kanssa?

Tuo 133/100-juttu ei kyllä pitäisi olla mikään ongelma. Millaisia kampoja sinulla muuten on, muistimäärät siis?

Mihin kohtaan starttaaminen jumiutuu? Onko näyttö pimeänä koko ajan? Kuuluuko kovalevyn rapinaa vai onko kone täysin mykkä, tuulettimien surinaa lukuunottamatta?
Virheilmoituksia? Piippauksia?

EDIT: jahas, jokainen (heh) ehtikin kuulustella tuossa jo...

Designer
26.05.2003, 14:41
Kone käynnistyi ensimmäisellä kerralla siten, että muistin käytössä oli vain uusin kampa.

Näytölle ei tule mitään. Näyttö pysyy koko ajan standby-tilassa, eli käytännössä näyttö ei ole tietoinen siitä että se on kytketty johonkin. Näppäimistön ledit eivät vilku ja kone ei piippaile. Hurisee vaan. Kovalevyn rapinaa kuuluu aluksi pari sekuntia, mutta sitten kun pitäisi piippaamalla ilmoittaa, että hereillä ollaan ja käynnistytään, niin vain hurina jää.

Muok. Oireet eivät muutu mitenkään, jos ottaa kaikki muistikammat pois. Ei aloita minkäänlaista virhepiippaus-konserttia.

aHab
26.05.2003, 14:55
Viestin lähetti Designer
Kone käynnistyi ensimmäisellä kerralla siten, että muistin käytössä oli vain uusin kampa.

Näytölle ei tule mitään. Näyttö pysyy koko ajan standby-tilassa, eli käytännössä näyttö ei ole tietoinen siitä että se on kytketty johonkin. Näppäimistön ledit eivät vilku ja kone ei piippaile. Hurisee vaan. Kovalevyn rapinaa kuuluu aluksi pari sekuntia, mutta sitten kun pitäisi piippaamalla ilmoittaa, että hereillä ollaan ja käynnistytään, niin vain hurina jää.

Muok. Oireet eivät muutu mitenkään, jos ottaa kaikki muistikammat pois. Ei aloita minkäänlaista virhepiippaus-konserttia.

Irroitappa se näytönohjain ja iske uudelleen kunnolla kiinni. Perstuntumalta tuo kuulostaa kosketusongelmalta... Minulla on AGP-kortti obsessio näissä asioissa, heh...

Yritä vaikka pelkillä vanhoilla muistikammoilla ensin.

jokainen
26.05.2003, 15:04
Viestin lähetti Designer

Kokeile aHabin ehdottamat jutut ja tarkista, että virtalähteestä emolevylle menevä piuha on kunnolla kiinni. Tarkista myös että speakerin johto on kiinni emolevyssä. Jos BIOS-piiri on irroitettavaa mallia, kannattaa senkin kiinnitys tarkistaa. Emolevyllä on varmaan joku ledi, josta näkee saako se virtaa? Palaahan se?
Yleensä piippaamattomuus tarkottaa vikaa emolevyssä tai virtalähteessä. Ethän painanut muistikampoja niin kovaa, että emolevyyn olisi voinut tulla pikku halkeama? Kannattaa tosiaan tarkistaa kaikki johdot ja kortit, vaikkei niihin olisikaan koskenut.. samoin kaikki muutkin irtoavat osat emolevyllä.

Designer
26.05.2003, 15:16
Kokeiltu on, kahteen kertaan. Mikään ei muuta tilannetta miksikään. Julistan tuon koneen kuolleeksi. Voi helvetin helvetti. Mistä Tampereella kannattaa ostaa uusi pöytäkonepaketti?

repe_joke
26.05.2003, 15:19
Viestin lähetti Designer

Pahasti kuulostaa siltä että prossu ois vetäny viimesen hönkäsynsä.
Itelläni oli joskus samanlainen vika, mutta vähän eritilanteessa. Minun tilanne oli semmonen että olin ostanu uusia osia ja kaupassa olivat asentanu ne, sitten kun menin kotia ja laitoin johot kiinni niin kone huris, kovo rutis aikasa, mutta näyttöön ei tullu virtaa.
Loppujen lopuks selvis että prossu ei ollu ikinä ollu toimiva yksilö.
Mutta toisaalta aika erikoista että prossu menis rikki muistin lisäämisessä.
Toisaalta kun tietokoneista on kyse niin kaikki on mahdollista.

lintu
26.05.2003, 15:22
Tuommonen juttu että minulla ei euro-merkki toimi. Näppäimistössäni on tämä euro-merkki e:n kohdalla ja kun painan ctr+alt+e tulee tämmöinen merkki: ¬. Ennen on euro-merkki tullut, nykyään ei millään.

Chip
26.05.2003, 15:28
Viestin lähetti lintu
Tuommonen juttu että minulla ei euro-merkki toimi. Näppäimistössäni on tämä euro-merkki e:n kohdalla ja kun painan ctr+alt+e tulee tämmöinen merkki: ¬. Ennen on euro-merkki tullut, nykyään ei millään.

Koita Alt Gr + E

Minun koneessani ei ole koko euromerkkiä, enkä tiedä saisiko siihen edes sitä kun sitä ei siinä näppiksessä ole. Osaako joku viisaampi neuvoa?

tiikeri
26.05.2003, 16:25
Viestin lähetti repe_joke
Pahasti kuulostaa siltä että prossu ois vetäny viimesen hönkäsynsä.

Mutta toisaalta aika erikoista että prossu menis rikki muistin lisäämisessä.

Niin, tai sitten se prosessori ei ole kunnolla paikallaan. Itselläni myös täsmälleen samanlainen ongelma joskus ollut ja siihen auttoi se, että painoin prossun kunnolla kiinni kantaansa. Tosin Designer on varmaan asian tarkastanut, mutta sanotaan nyt kuitenkin.

jerry
26.05.2003, 16:54
Viestin lähetti Chip
Koita Alt Gr + E

Minun koneessani ei ole koko euromerkkiä, enkä tiedä saisiko siihen edes sitä kun sitä ei siinä näppiksessä ole. Osaako joku viisaampi neuvoa?

Alt + 0128(Numpadista) = €

Huerzo
26.05.2003, 18:05
Viestin lähetti tiikeri
Niin, tai sitten se prosessori ei ole kunnolla paikallaan. Itselläni myös täsmälleen samanlainen ongelma joskus ollut ja siihen auttoi se, että painoin prossun kunnolla kiinni kantaansa. Tosin Designer on varmaan asian tarkastanut, mutta sanotaan nyt kuitenkin.

Ongelma voi tietysti olla siinäkin, että asennettaessa on päässyt tujaus sähköä ihmisestä emolevyyn. Emolevy on nimittäin veikeä kapistus, sillä se voi hajota aivan pienistä asioista. Itse muistan vanhan koneen ajoilta, että kun painoin resettiä kaksi kertaa peräkkäin liian nopeasti, niin masiina ei sitten enää käynnistynytkään. Diagonoosi: emolevy sökö...

Prossua on sen sijaan vaikeampi saada "vahingossa" hajoamaan, joten en usko että vika on siinä. Mutta, ATK-maailmassa kaikki on mahdollista...

Designer
27.05.2003, 08:24
Huerzon diagnoosi osui oikeaan: emolevy siirtyi autuaammille bittiniityille. Prossu sen sijaan toimii. Taitaa mennä silti sekin vaihtoon, tuon ikäinen prossu ei ihan kaikkiin emolevyihin enää sovikaan (ei sovi uudetkaan, mutta eri syistä :) ja nyt sain hyvän tekosyyn hankkia oikein ärjyn prossun tilalle. Pyörii pelit entistä paremmin :)

On se muuten ihmeellistä, miten paljon tuollaiset tapaukset jaksavat vituttaa.

palle fontän
27.05.2003, 08:51
Viestin lähetti Designer

Tähän yleensä liittyy se tosiasia, että ihmiset, kuten minä, etukäteen ennakoivat nämä tilanteet ja säästävät rahaa sitä varten.

lintu
27.05.2003, 10:02
Viestin lähetti Chip
Koita Alt Gr + E

No näinhän se sitten luonnistuu. Kiitos. Ihme että ennen toimi, mutta nykyään pitää painaa eri näppäimet...

Huerzo
27.05.2003, 10:10
Viestin lähetti Designer
Huerzon diagnoosi osui oikeaan: emolevy siirtyi autuaammille bittiniityille. Prossu sen sijaan toimii. Taitaa mennä silti sekin vaihtoon, tuon ikäinen prossu ei ihan kaikkiin emolevyihin enää sovikaan (ei sovi uudetkaan, mutta eri syistä :) ja nyt sain hyvän tekosyyn hankkia oikein ärjyn prossun tilalle. Pyörii pelit entistä paremmin :)

Mukava olla kerrankin oikeassa...ATK-hommissa tuppaa vaan olemaan niin, että puhdas arvaus (tämä ei ollut) voi osua yhtä oikeaan kuin tarkkaan pohdittu syy asiantuntijoiden joukosta.

Väkisinkin tällaisista "asiantuntijoista" tulee mieleen tilanne joskus yläasteen ATK-tunneilla, kun suuremman järjestelmäpäivityksen jälkeen yksi kone ei sitten toiminutkaan aivan niin kuin oli tarkoitus. No, kone osui tietysti minulle. Elettiin aikaa Windows '95, ja sinisten ruutujen kulta-aikaa. Sellainen tietysti lävähti ruudulle, ja kun jäin asiaa ihmettelemään, tuli ATK-opettaja tietysti vilkuilemaan selän taakse ja totesi asiantuntevalla äänellä: "Jaaha, onkohan siinä koneessa nyt liikaa keskusmuistia...". Onneksi istuin naama näyttöön päin...

Niin, kyllähän nuo rikkoontumiset vituttavat. Etenkin, jos Murphyn lain ottaa käsiinsä kovalevy, jolle on talletettu omia töitä, musaa ynnä muuta. On tullut kantapään kautta opeteltua sekin, miksi back-upien ottaminen kannattaa - ATK-vahinkokaan ei tule kello kaulassa. Mutta toisaalta, ainahan noist oppii jotain.

Designer: meinaatko hankkia ihan vaan uuden emon ja prossun? Ajattelin vain että taitaa mennä myös näytönohjain ja muistipuoli uuteen uskoon, tulee muuten turhia pullonkauloja...varmaan nämä asiat tiesitkin, mutta ihan varmistan...

Designer
27.05.2003, 10:23
Huerzo: uskoisin selviäväni noilla. Näytönohjaimena on geForce 4 (noinko se kirjoitettiin?) ja muistin saan kasvatettua 512 kilobittiin. Eräs kaverini, joka tietää tietokoneista "vähän" enemmän kuin minä sanoi, että noilla pärjää ihan hyvin. Onneksi mitään tärkeää ei menetetty bittien taivaaseen, Murphy oli sen verran armollinen.

bisnesman
27.05.2003, 10:52
Itselläni on mennyt useampi kone hajalle nimenomaan "säätämisen" takia. Yleensä muistien asennuksen yhteydessä. Muistit sen sijaan toimivat mainiosti ;)

Onpa tuossa yksi Duron 700mhz mylly ollut käyttämättömänä maaliskuusta 02, kun se vaan mykistyi muistien vaihdon yhteydessä. Näyttöön ei vaan tullut virtaa. Näyttö ja näytönohjain toimivat molemmat.
No, en viitsinyt viedä sitä korjattavaksi (samalla rahalla ostaa jo uudempaa rautaa) vaan ostin 1300mhz konepaketin johon lisäsin vanhasta näytönohjaimen, kiintolevyn ja cdrw-aseman. Nyt pelittää kone hyvin.

Uusi näytönohjain pitäisi saada tuon GeForce 2 mx400sen tilalle. Radeon 9500 on kiikarissa kuhan niitä alkaa liikkumaan käytettynä hintaluokassa 100e.. Toinen vaihtoehto olisi GF4 Ti4200 ~120e

Tämä uudempi kone on seonnut kahdesti. Ensimmäisellä kerralla muistin lisäämisen yhteydessä. Ei vaan suostunut käynnistymään. Kone osiksi ja uudelleen kasaan niin pelasi!

Toinen kerta oli vielä legendaarisempi:
Pelasin Nhl 2002:sta verkossa ja yhtäkkiä kone näytti blue screenin ja uudelleen käynnistäessä ei tunnistanut kiintolevyjä. No, toinen levy pois niin pelaa taas.

Kumma juttu että miksi ihmeessä tuo toimiva kiintolevy muuttui ei-toimivaksi kesken verkkopelin. Kaupan päälle kyseinen levy oli täynnä zippitiedostoja, eli peli ei edes rullannut siltä..
Tietokoneet ovat mysteerejä :)

Tuen Vety
27.05.2003, 15:46
Onko jatkoaikalaisilla kokemusta tietokantojen konvertoimisesta?

Eli ongelma on seuraava: Löytyy MS SQL Server kannan luontiskripti, jossa on useita tauluja. Koska SQL ei oikein ole hallinnassa pitäisi se saada muutettua MS Access 2002 sopivaksi, jotta pääsisin muokkaamaan kantaa.

Yritin exportoida ODBC -rajapinnan kautta mutta meni aika vaikeaksi. Onko olemassa yksinkertaisempaa ratkaisua?

Neuvoja kaivataan..
-Bon

OldTimeHockey
27.05.2003, 16:11
Viestin lähetti Huerzo
Prossua on sen sijaan vaikeampi saada "vahingossa" hajoamaan, joten en usko että vika on siinä. Mutta, ATK-maailmassa kaikki on mahdollista... Tuli tuossa joskus räpellettyä erään koneen sisuskalujen kanssa ja siinä rytäkässä sitten yksi emolevyn virtajohdoista irtosi. Näpsäytin sen saman tien takaisin paikoilleen, mutta kiireessä/huolimattomuuttani taisi mennä vääriin pinneihin, koska laitettuani koneen päälle, hurahti tuuletin ensin sellaisille kierroksille, että hyvä kun koko rakkine ei lähtenyt lentoon. Seuraavaksi kuului voimakas "naks" ja prossusta alkoi nousta mustaa savua.

Onneksi kyseessä oli joku nolla markkaa maksanut 150MHz romu, jota virittelin kaverin tekstinkäsittelykoneeksi. (hymiö)

Järvätsalo
03.06.2003, 23:51
Nyt kaipaan apua. Kävin ostamassa uuden näytönohjaimen (GeForce4 Pro/600TV BGA 64M).

Vaihdoin uuden näytönohjaimen koneeseen ja käynnistin koneen, windows sitten löysi uuden laitteen ja teki latauksen.
Sen jälkeen asensin cd:stä ohjeiden mukaisesti sen mitä piti.

Asennuksien jälkeen kone piti käynnistää uudelleen mutta käynnistäessä konetta se jäi aina jumittamaan siihen kun tulee ensimmäinen windows-kuvake. Siihen siis aina jämähti koko paska eikä ilman vikasietotilaa päässyt windowssiin.
Mitään en osannut tossa vaiheessa tehdä, joten ajattelin kysyä täältä tietääkö joku mistä edellä mainittu voisi johtua? mitä tein väärin yms?

Olisin kiitollinen jos jollain olisi hyviä vinkkejä/kysymyksiä.

Satellite
03.06.2003, 23:57
Järvätsalo:

1. Ensin kokeile, onko näytönohjain kiinni kunnolla AGP-korttipaikassa, ne osaavat olla tiukkoja.

2. Jos edellinen ei auta, käynnistä ensin kone vikasietotilassa. Poista ajurit ja muu softa, jonka asensit kortin asennuksen yhteydessä. Hae internetistä Detonator XP -ajurit (vaikkapa www.detonators.com . Tuolta uusimmat.) Asenna ne, ja käynnistä kone uudelleen, ku asennusohjelma sitä pyytää.

En keksi tähän hätään muuta, mutta uskon että jompikumpi ratkaisee ongelman.

Järvätsalo
05.06.2003, 02:39
Täytyy sanoa, että uus päivä ei tuonnut muutoskia, kaikkea kokeiltiin kyllä, mutta kun laittaa uuden kortin koneeseen ja pitäs päästä siihen vaiheeseen että koneen pitäisi tunnistaa uusi laite niin sitä ennen jo ekassa windows-ikkunassa jää jo jumiin, joten herää kysymys onko kortti viallinen?

Kuulemma ainakin geForcen korteissa on ollut vikoja monilla, onko kokemuksia?

Huomenna soitto kuitenkin liikkeesee.

jerry
05.06.2003, 04:06
Viestin lähetti Järvätsalo

Olisin kiitollinen jos jollain olisi hyviä vinkkejä/kysymyksiä.

Mikä oli se vanha näytönohjain?
Poistitko sen ajurit ennen kuin vaihdoit uuden kortin?
Onko se vanha vielä tallessa?
Toimiiko kone sillä?

Jos toimii sillä vanhalla, laita se koneeseen ja aseta standardi VGA-tilaan. Sen jälkeen Add/Removella kaikki näytönohjaimen ajurit pois. Poista myös ne kansiot joihin ne on purettu. Sitten kone auki ja uusi kortti sisään. Älä anna windowsin asentaa mitään ajureita sinne, vaan asenna ne itse.

En oikein ymmärtänyt tuota jumittamista, siis sammuuko kone? Vai pelkkä näyttö? Jos vain näyttöön ei tule kuvaa mutta kone on muuten hengissä, siellä saattaa olla sellaiset virkistystaajuudet käytössä joihin näyttösi ei kykene.

Huerzo
05.06.2003, 07:25
Järvätsalo: Onko Windows mallia XP? Jos olet harrastanut enemmänkin osien vaihtelua ja lisäämistä, niin XP ei välttämättä toimi. Yhden lisenssin "aikana" saa vaihtaa tai lisätä vain noin seitsemän osaa (prossut, kovot, lisäkortit, ei muistit luulisin) siihen alkuperäiseen kokoonpanoon, joka XP:tä asennettaessa oli. En ole kyllä kuullut kenenkään törmänneen tuohon rajoitukseen, mutta kertahan se on ensimmäinenkin.

Järvätsalo
05.06.2003, 14:17
vanha näyttis on Asus V3800 Pro, joka on päivittetty kyllä.

Koitin sitäkin että poistin kaikki vanhat sieltä ja sen jälkeen taas uutta korttia sisään, mutta se jäi jälleen jumiin samaan kohtaan eli se jää jumiin ensimmäisessä windows-kuvakkeessa paljon ennen windowsiin menoa, kuva siis jämähtää, mutta äänet kyllä kertoo sen että kone itse meni kyllä windowssiin.

Sitten taas kun ei toiminutkaan ja vanha piti alusta alkaen asentaa niin kyllä se onnistui.

Nyt sitten sanottu että kannttaa päivittää 4in1 ajurit, emolevyyn tehdä päivityksiä ja BIOSiin kannatais jotain tehdä.

Meikäläinen kun ei ole mikään expertti koneiden kanssa joten en ainakaan noita lähde yksin säveltämään, mutta voisiko noi edellemainitut auttaa?

Ja itsellä on win98.

Jokipoika
05.06.2003, 14:41
Minulla on Radeon 9500pro näytönohjain jossa on eräänä featurena tv-out mahdollisuus. Olen ostanut s-video kaapelin jossa toinen pää on normaalilla s-video liitännällä koneessa ja toinen scartilla videoissa (telkkarissa ei ole scart-liitäntää). Telkkarissa kuva on ihan hyvä, mutta vaikka kuinka koetan näppäillä ja säätää konetta en saa värejä näkymään. Jos käynistän koneen, alussa tuleva windowsin logo on hetken värillinen ja desktopille tultaessa maailma on taas kuin vanhoissa SF-leffoissa. Johtuuko tämä siitä että koneesta tuleva scart-liitäntä on kytketty videoihin eikä suoraan telkkariin vai mikä mahtaa tökkiä?

Niin ei mulla muuta, mutta esim. Janina Frostellin tutkituta rintasi clippiä on hauskempaa katsoa telkkarista kuin 17¨ putkelta.

jerry
05.06.2003, 14:47
Viestin lähetti Järvätsalo

Nyt sitten sanottu että kannttaa päivittää 4in1 ajurit, emolevyyn tehdä päivityksiä ja BIOSiin kannatais jotain tehdä.

Meikäläinen kun ei ole mikään expertti koneiden kanssa joten en ainakaan noita lähde yksin säveltämään, mutta voisiko noi edellemainitut auttaa?

Ja itsellä on win98.

Kyllä nuo voivat vaikuttaa asiaan. Jos sinulla on Vian piirisarjalla oleva emo, niin hae uudet 4in1 ajurit täältä (http://www.viaarena.com/?PageID=300). Tuo paketti on helppo asentaa.

Biosin päivittäminenkin on yksinkertainen juttu. Pitää vaan tietää emolevyn merkki ja malli että osaa hakea oikean filun valmistajan kotisivuilta.

repe_joke
05.06.2003, 15:02
Viestin lähetti Jokipoika
Minulla on Radeon 9500pro näytönohjain jossa on eräänä featurena tv-out mahdollisuus. Olen ostanut s-video kaapelin jossa toinen pää on normaalilla s-video liitännällä koneessa ja toinen scartilla videoissa (telkkarissa ei ole scart-liitäntää). Telkkarissa kuva on ihan hyvä, mutta vaikka kuinka koetan näppäillä ja säätää konetta en saa värejä näkymään. Jos käynistän koneen, alussa tuleva windowsin logo on hetken värillinen ja desktopille tultaessa maailma on taas kuin vanhoissa SF-leffoissa. Johtuuko tämä siitä että koneesta tuleva scart-liitäntä on kytketty videoihin eikä suoraan telkkariin vai mikä mahtaa tökkiä?

Niin ei mulla muuta, mutta esim. Janina Frostellin tutkituta rintasi clippiä on hauskempaa katsoa telkkarista kuin 17¨ putkelta.

Ongelma on siinä että telkkarisi ei tue S-video sisääntuloa. Ja tämän takia kuva telkkarissa on mustavalkoinen.
GeForcen näyttiksillä voi TV-Toolilla ohjelmallisesti vaihtaa ulosmeno singnaalin komposiitiks ja täten saa värit telkkariin.
Sitä en tiedä onko jotain vastaavaa ohjelmaa Atin kortteihin.
Myös joku singnaalin muutin siihen väliin on yksi ratkaisu, mutta pointti on kuitenkin se että TV ei tue S-Video singnaalia.

Järvätsalo
05.06.2003, 15:49
Kiitän jo etukäteen vinkeistä ja avuista kävi sitten tässä asiassa miten tahansa.

Ei vanhassa kortissa muuten mitään vikaa ole, mutta siitä on tuuletin kaikenlisäks rikki joka pitää aivan hirveetä ääntä ja toishan uusi kortti tehoakin lisää.

Mutta pakko on koittaa kaikkea ensin kun alkaa korttia palauttamaan, koska jos kortti pelaakin liikkeessä niin siinä on aina mukana jonkunlainen maksu.

Jokipoika
05.06.2003, 17:09
Viestin lähetti repe_joke
Ongelma on siinä että telkkarisi ei tue S-video sisääntuloa...

Kiitti tiedosta. Pitää sitten seuraavaksi kääntyä telkkarikaupan puoleen.

OldTimeHockey
05.06.2003, 17:29
Viestin lähetti Jokipoika
Minulla on Radeon 9500pro näytönohjain jossa on eräänä featurena tv-out mahdollisuus. Olen ostanut s-video kaapelin jossa toinen pää on normaalilla s-video liitännällä koneessa ja toinen scartilla videoissa (telkkarissa ei ole scart-liitäntää). Telkkarissa kuva on ihan hyvä, mutta vaikka kuinka koetan näppäillä ja säätää konetta en saa värejä näkymään. Jos käynistän koneen, alussa tuleva windowsin logo on hetken värillinen ja desktopille tultaessa maailma on taas kuin vanhoissa SF-leffoissa. Johtuuko tämä siitä että koneesta tuleva scart-liitäntä on kytketty videoihin eikä suoraan telkkariin vai mikä mahtaa tökkiä?repe_joke jo mainitsikin yhden mahdollisen syyn, toinen mahdollisuus on se, että kortti pukkaa kuvasignaalia NTSC-formaatissa PAL:n sijaan. Tämän luulisi pystyvän vaihtamaan jostain asetuksista.

Järvätsalo
09.06.2003, 14:10
Nyt pistän yhteenvedon koko näytönohjain-jupakasta.

Eli tein kyllä kaiken mitä täällä neuvottiin ja mitä itse liikkeessä sanottiin kun soitin sinne.

Hain 4in1 ajurit, päivitin emolevyn, bios tuli päivitettyä.

Mutta sitten mentiin kokeilemaan korttia kaverin koneeseen ja kappas siellä se toimi aivan normaalisti joten ei voi muuta kuin päätellä että kun itsellä on sen verran vanha kone niin eivät vaan sovi yhteen ja eikä se aina ole koneen iästä kiinni jos on yhteensopivuus ongelma.

Itse otin kaverin kortin itselleni ja sepäs toimikin normaalisti.

Mutta kiitos vinkeistä, tuli ainakin tehtyä päivitykset koneeseen.

tiikeri
09.06.2003, 15:28
Yritin tuossa katsella RealPlayerilla taas kerran yhtä elokuvaa. Kaikki muut leffat, jotka omistan se kyllä näyttää loistavasti, kuten myös niissä olevat teksitykset. Mutta kun yritän avata tätä yhtä kyseistä pätkää, niin tulee eteen ilmoitus "Luokkaa ei ole rekisteröity". Pitää ilmeisesti ladata joku plugin, mutta mistä tiedän että mikä olisi se oikea joka pitää ladata? Tai jos vika ei ole siinä, niin missä sitten...

jerry
09.06.2003, 16:19
Viestin lähetti tiikeri
Yritin tuossa katsella RealPlayerilla taas kerran yhtä elokuvaa. Kaikki muut leffat, jotka omistan se kyllä näyttää loistavasti, kuten myös niissä olevat teksitykset. Mutta kun yritän avata tätä yhtä kyseistä pätkää, niin tulee eteen ilmoitus "Luokkaa ei ole rekisteröity". Pitää ilmeisesti ladata joku plugin, mutta mistä tiedän että mikä olisi se oikea joka pitää ladata? Tai jos vika ei ole siinä, niin missä sitten...

Tiedä sitten mistä johtuu, mutta ainakin lataamalla täältä (http://www.headbands.com/gspot/) GSpotin, saat tietää onko koneellasi tarvittavat codecit tuon elokuvan katseluun.

Andrej
12.06.2003, 09:26
Operan käyttäytymistä tunteville kysymys: Jatkoaika on alkanut käyttäytyä omituisesti Operalla selattaessa. Kun tulen ensimmäistä kertaa tuohon Näytä uudet viestit -ruudulle, kaikki toimii näppärästi. Voin klikata viestiketjun nimen vieressä olevaa nuolta, joka vie minut ketjun ensimmäiseen uuteen viestiin. Osoiteriville tuleva teksti sisältää avaimen "goto=newpost".

Kun olen lukenut kaikki uudet viestit, painan reloadia tuolla uusien viestien ikkunalla. Lukiessani joku teistä mussukoista on kirjoittanut sädehtivän kiistakirjoituksen ketjuun XXX, jonka olen siis hetkeä aiemmin avannut. Nyt, yrittäessäni uudelleen avata ketjua tuosta nuolikuvakkeesta, osoiteriville tulee mielestäni aivan oikean muotoinen osoite, mutta sivu ei lataudu, vaan jää tyhjäksi.

Testasin juuri hommaa siten, että laitoin sivucachen pois päältä, mutta asia ei korjaantunut.

Muilla selaimilla en vastaavaa ole huomannut, mutta kun tuo Opera on niin näppärä noiden hiirikomentojensa ansiosta, ei hennoisi vaihtaakaan.

palle fontän
12.06.2003, 12:49
Viestin lähetti Andrej
Muilla selaimilla en vastaavaa ole huomannut, mutta kun tuo Opera on niin näppärä noiden hiirikomentojensa ansiosta, ei hennoisi vaihtaakaan.

Samat löytyvät myös Mozillasta. Ongelmassa en osaa auttaa.

Andrej
12.06.2003, 13:12
Jep, kiitos sopulille vinkistä. Pitänee tuossa illemmalla yrittää säätää Mozilla miellyttäväksi. Voi kyllä hetken kestää...

MadMan
12.06.2003, 13:32
Viestin lähetti Andrej
Jep, kiitos sopulille vinkistä. Pitänee tuossa illemmalla yrittää säätää Mozilla miellyttäväksi. Voi kyllä hetken kestää...
Jos haluat kevyemmän selaimen, niin suosittelen lämpimästi Mozilla Firebirdiä. Se on tehty Mozillan pohjalle, mutta siitä on otettu kaikki ylimääräinen pois (irc-client, e-mail ja html-editori). Kyseisen softan voit hakea osoitteesta <URL:http://downloads.mozdev.org/seb/MozillaFirebird-webinstall-beta8.exe>. Tuo hakee ja asentaa uusimman nightly-build version koneellesi - esim. eilinen versio (20030611) on yksi parhaita Firebird versioita. Taitaa olla vieläkin saatavilla tuon installerin avulla, kun eivät ole vielä ehtineet julkaista tämän päivän versiota.

Andrej
12.06.2003, 13:49
MadMan:

Tuon version juuri otin, ja noiden Extensioiden avulla tästä näyttää saavan ihan kelpo pelin. Tosin tarkemmin ehdin tutustua vasta kotosalla, C++-kääntäjä ei näemmä aina ole tarpeeksi hidas. Joutuu välillä tekemään töitäkin.

palle fontän
12.06.2003, 14:22
Viestin lähetti MadMan
Jos haluat kevyemmän selaimen, niin suosittelen lämpimästi Mozilla Firebirdiä.

Itse käytän juuri tätä, mutta muutamia lapsentauteja on tullut toki vastaan. Flash-tuki ei ole ihan ongelmaton, ja mouse-gesturet jouduin vaihtamaan oikealle(eli oikealle) napille käsin tuolta konffis-fileestä.

Ai niin juu... tällänenkin (http://mywebpage.netscape.com/aufbau01/) löytyy.

MadMan
12.06.2003, 15:55
Viestin lähetti sopuli
Itse käytän juuri tätä, mutta muutamia lapsentauteja on tullut toki vastaan. Flash-tuki ei ole ihan ongelmaton, ja mouse-gesturet jouduin vaihtamaan oikealle(eli oikealle) napille käsin tuolta konffis-fileestä.

Ai niin juu... tällänenkin (http://mywebpage.netscape.com/aufbau01/) löytyy.
Uusimmassa mouse gesturesien (optimoz:n tekemä) nightly buildissa tämä bugi on korjattu. Eli hae se 2.6. tullut nightly, niin toimii asetukset.

Flashin kanssa itselläni ei ole ollut mitään ongelmia.

edit: Joudut asentamaan firebirdin uusiksi, ennen kuin asennat tuon mouse gesturesin uusimman version, koska tuon vanhan version uninstallointi ei onnistu.

Nahkaparturi
13.06.2003, 12:30
Helppistä!

Olen tässä paininut uuden tietokoneen kanssa ja ongelma on seuraava; Kopioin CD:ltä musaa koneelle ja nyt yritän polttaa sen tyhjälle CD-R-levylle. Kopioituani levyn kovalevyltä D-asemalle kone herjaa "aseta levyke asemaan D", vaikka siellä on jo tyhjä, uusi levy (koitin jo toistakin levyä).

Käyttöjärjestelmä on Windows XP Home Edition. Oma kalpea aavistukseni on, ettei taida olla koko koneessa poltto-ohjelmaa...

Onkos kellään kokemusta vastaavasta.

repe_joke
13.06.2003, 12:38
Viestin lähetti Nahkaparturi
Helppistä!

Olen tässä paininut uuden tietokoneen kanssa ja ongelma on seuraava; Kopioin CD:ltä musaa koneelle ja nyt yritän polttaa sen tyhjälle CD-R-levylle. Kopioituani levyn kovalevyltä D-asemalle kone herjaa "aseta levyke asemaan D", vaikka siellä on jo tyhjä, uusi levy (koitin jo toistakin levyä).

Käyttöjärjestelmä on Windows XP Home Edition. Oma kalpea aavistukseni on, ettei taida olla koko koneessa poltto-ohjelmaa...

Onkos kellään kokemusta vastaavasta.

Ihan semmonen että kopioita musiikit wavina vai mp3:na. Koska jos kopiot mp3:na niin ne pitää kääntää waviks, ennen ne kuuluu normaaleissa cd-soittimissa. Ja levy pitää myös sulkea, että se toimii normaalissa cd-soittimessa.
Nero on passeli ohjelma polttamiseen. Se kääntää mp3:et lennosta waviks ja älyää vielä sulkeakkin cd:n ellei toisin määrätä.
Muistathan myös että kopioitten levittäminen eteen päin on laitonta. Omista levyistä saa ottaa varmuus kopion, mutta levittäminen on kiellettyä.

EDIT: käsittääkseni XP:ssä on jonkun näköinen cd:n kärvennys ohjelma itessään.

tonttu83
18.06.2003, 12:44
Nyt sitten pitäisi saada hoidettua levyn osiointi, mutta enhän minä sitä osaa tehdä. Käyttöjärjestelmänä on XP Home Edition.

Spede#17
18.06.2003, 13:43
Viestin lähetti tonttu83
Nyt sitten pitäisi saada hoidettua levyn osiointi, mutta enhän minä sitä osaa tehdä. Käyttöjärjestelmänä on XP Home Edition.
Itse hoidin tuon levyn osioinnin Partitoin Magic 8.x ohjelmalla oli varsin helppokäyttöinen ohjelma.Alko ainakin minulla herjaamaan kun tota XP:tä asentaessa yritin osoida tota levyä, no en sitte osoinut kun ei onnistunut ja otin Partition Magicin avuks ja sillä onnistu ja helposti.Koitappa tuolla ohjelmalla pitäs onnistua.

JanJ
18.06.2003, 14:54
Viestin lähetti Nahkaparturi
Mulla on ihan sama ongelma Nero-ohjelmalla. Käyttiksenä Win XP Pro. HP:n omalla ohjelmalla ei ongelmaa ole.
Tähän ois kiva saada joku vastaus.

Spede#17
18.06.2003, 15:13
Viestin lähetti JanJ
Mulla on ihan sama ongelma Nero-ohjelmalla. Käyttiksenä Win XP Pro. HP:n omalla ohjelmalla ei ongelmaa ole.
Tähän ois kiva saada joku vastaus.
No tuo todennäköisesti johtuu tosta HP:n asemasta ei oikein nero osaa sillä polttaa tai no se riippu kyllä että mikä HP:n asema.
Ja toiseksi tuo nero on äärettömän huono ohjelma musiikin polttoon, sen alueen kun saisivat kuntoon ni se ois täydellinen.
Musiikin polttoon kannattaa käyttää jotain toista ohjelmaa, muissa tapauksissa nero on ehdoton ykkönen.

Procamp
17.07.2003, 16:57
Elikkä mistä ihmeestä johtuu seuraava:
Sähköpostiohjelmani on alkanut latamaan uudelleen jo inboxissani olevia maileja. Juuri äsken softa ilmoitti, että kevyet 89 uutta viestiä ja ne kaikki ovat jo tulleet aikoja sitten mulle. Tätä on nyt katkunut muutaman viikon ja tietääkseni mitään asetuksia en ole sorkkinut. Kai tän vois kopioida vitutusketjuunkin...

pasil
17.07.2003, 19:09
Viestin lähetti Spede#17
No tuo todennäköisesti johtuu tosta HP:n asemasta ei oikein nero osaa sillä polttaa tai no se riippu kyllä että mikä HP:n asema.
Ja toiseksi tuo nero on äärettömän huono ohjelma musiikin polttoon, sen alueen kun saisivat kuntoon ni se ois täydellinen.
Musiikin polttoon kannattaa käyttää jotain toista ohjelmaa, muissa tapauksissa nero on ehdoton ykkönen.

Missä tuo neron musanpolton huonous tulee esille? Ainakin itse olen ollut sangen tyytyväinen jo useita vuosia vrt. ennen käyttämäni easy cd creator. Asemana Lite-On jossa oli bundlena toi Nero.

#99#
17.07.2003, 20:27
elikkäs tulee koneen näytölle sininen ruutu johon seuraava teksti

STOP:
Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
0x000000D1 (0xE2E77040, 0x000000FF, 0X00000001, 0XBEAF2AEA)
Address BEAF2AEA base at BEAEC0000
datestamp 3d2b4434 mrxsmb.sys
Beginning physical memory dump..

mitä tämä tarkoitaa ? käyttiksenä win 2000

jerry
17.07.2003, 20:36
Viestin lähetti #99#

STOP:

Click (http://www.computing.net/windows2000/wwwboard/forum/48032.html)

Murmeli
17.07.2003, 20:36
Viestin lähetti #99#

STOP:

Tällaisia kysymyksiä kannattaisi hieman pohjustaa kertomalla kohtuu tarkkaan mitä oli tekemässä, kun tämä virheilmoitus katkaisi toimet.

ISH
17.07.2003, 20:46
Neron perusversiossa eli versiossa 5 oli tosiaan jotain pientä ongelmaa (ja vielä muutamissa kehitysversioissa senkin jälkeen).

Sen saa kuitenkin päivitettyä ilmaiseksi Aheadin sivuilta uusimpaan versioonsa eli tällä hetkellä 5.5.10.42.

Tämä on jo huomattavasti vakaampi ja kehittyneempi versio, eikä itselläni ole ollut sen kanssa koskaan minkäälaisia ongelmia vaikka poltan usein ja erilaisia tiedostoja.

Päivitys: ftp://ftp.nero.com/nero551042.exe

Siitä vaan sitten että "suorita ohjelma sen nykyisestä sijaintipaikasta".

Prookie
21.07.2003, 10:07
Työpaikan koneelta löytyi Exploit-ByteVerify niminen troijalainen. Itse en näistä viruksista ymmärrä juuri mitään. Joten kysyisin mitä tällainen troijalainen koneelle aiheuttaa ja miten siitä pääsee eroon?

Nyt koneelta löytyi vielä kaksi Downloader-DA nimistä trojania.

Lapster
21.07.2003, 11:47
Viestin lähetti Prookie
Työpaikan koneelta löytyi Exploit-ByteVerify niminen troijalainen. Itse en näistä viruksista ymmärrä juuri mitään. Joten kysyisin mitä tällainen troijalainen koneelle aiheuttaa ja miten siitä pääsee eroon?

Nyt koneelta löytyi vielä kaksi Downloader-DA nimistä trojania.

Exploit-ByteVerify
This detection covers Java applets that attempt to exploit the Microsoft Security Bulletin MS03-011 vulnerability. This severity of this vulnerability is considered to be critical. It allows an attacker to execute malicious code, simply by visiting an infectious website. Detections of this exploit do not necessarily mean that any malicious code was executed. It simply means that a Java applet was found to contain the exploit code. Conversely malicious code may have been run, which could result in any number of modifications to the system.

Downloaderista löytyi vaikka kuinka paljon eri variaatioita mutta DAsta en löytänyt mitään Symantecin, McAfeen, Nortonin tai F-Securen sivuilta. Näyttäisi että kaikki Downloader variaatiot yrittävät saada yhteyden johonkin nettisivuille ja imuroida sieltä toisenlaisen, todennäköisesti vaarallisemman troijalaisen. Suosittelen pikaista poistamista.

Poistaminen tapahtuu tietty uuusimilla virustorjuntaohjelmilla. Nämä molemmat oli luokiteltu LOW riskillä mutta silti kannattaisi päästä niistä eroon nopeasti.

Prookie
22.07.2003, 12:58
Viestin lähetti Lapster
Poistaminen tapahtuu tietty uuusimilla virustorjuntaohjelmilla. Nämä molemmat oli luokiteltu LOW riskillä mutta silti kannattaisi päästä niistä eroon nopeasti.

McAfeen virustorjuntaohjelma poisti helposti Downloader-DA:t, mutta ilmoitti, että Exploit-ByteVerifya se ei pysty poistamaan.

Outoa kuitenkin, että nyt kun koneen scannaa viruksista, niin McAfee ei enää löydä tuota Exploit-ByteVerifya.

jaheka
22.07.2003, 16:09
Tähän väliin pieni kysymys koskien cd-asemaani. Onkohan toi vekotin rikki vai voisko jossain asetuksissa olla vikaa kun cd-aseman aukaisee niin se tulee nykien pihalle ja sitten kun laittaa levyn sisälle niin eihän se tunnista levyä ja pian se sylkäisee levyn pihalle? Asema on vajaat 3 vuotta vanha ja ollut todella vähäisessä käytössä eikä ole rutattu väkisin siään vaan aina käytetty nappia.. Eli osaisko joku neuvoa?

seisnauraa
25.07.2003, 16:25
Oon kasaamassa konetta ja näytönohjaimen kanssa on mietintää. Lähinnä valinta Radeonin ja Geforcen välillä mietityttää.

- MICRO-ONE ATI RADEON 9200 128MB TV/DVI-OUT AGP 77,00 €, olis aika halpa, vaikka onkin 128MB muistia. Halvimmatkin Geforcet maksaa 100 €:n paikkeilla ja muistia niissä on vain 64MB. Kumpi kannattaa ostaa, kokemuksia? Onko suuremmasta muistimääräs vielä mitään hyötyä?

varjo
25.07.2003, 17:35
seisnauraa:

Radeon, ehdottomasti.
Ne "halvimmat" Geforcet ovat luultavasti jotain GF4MX-kortteja jotka ovat suurinpiirtein...noh surkeita...verrattuna ko. korttiin.

Ja on sillä muistilla väliä mutta se nyt toimii tässä tapauksessa vain bonuksena.

GF:ssä etuna on vain pienemmät yhteensopivuusongelmat mutta siihen ne sitten jäävätkin.

jerry
25.07.2003, 20:47
Viestin lähetti varjo
seisnauraa:

Radeon, ehdottomasti.
Ne "halvimmat" Geforcet ovat luultavasti jotain GF4MX-kortteja jotka ovat suurinpiirtein...noh surkeita...verrattuna ko. korttiin.

Ja on sillä muistilla väliä mutta se nyt toimii tässä tapauksessa vain bonuksena.

GF:ssä etuna on vain pienemmät yhteensopivuusongelmat mutta siihen ne sitten jäävätkin.

Ei vaan juuri päin vastoin. Ota tuo GeForce4 Ti 4200, ei siis mikään mx-kortti. Varjo ei viitsinyt katsoa mitä sillä satasella saa.

Jos haluat hyvän näytönohjaimen, ostat Club3D:n Radeon 9700 kortin vähän yli kahdella sadalla eurolla. Se on tällä hetkellä hinta/laatu suhteeltaan paras kortti markkinoilla. Tosin monessa paikassa loppu.

varjo
25.07.2003, 21:08
jerry:

Juu niinpäs onkin, tuo 9200 on pahamaineisen 9000:sen seuraaja eikä mikään vakuuttava kortti.
Itse kyllä silti ottaisin jonkun R9100:sen joka pesee taasen tuon Ti4200:sen helposti.
Sellaisenkin saisi alta satasella 128 megan muisteilla.

seisnauraa
25.07.2003, 21:18
Viestin lähetti varjo
jerry:

Juu niinpäs onkin, tuo 9200 on pahamaineisen 9000:sen seuraaja eikä mikään vakuuttava kortti.
Itse kyllä silti ottaisin jonkun R9100:sen joka pesee taasen tuon Ti4200:sen helposti.
Sellaisenkin saisi alta satasella 128 megan muisteilla.

Eli 9200 on siis huonompi kuin 9100, vaikka ehkä mallin numeroitten perusteella muuta voiskin päätellä?

jerry
25.07.2003, 21:24
Kun ne riippuu aina käyttötarpeista. Jos saat jostain vielä tuon 9700 NonPron, niin osta se -> 210-230€. Sillä pärjäät pitkään.

varjo
25.07.2003, 22:58
eipä taida 9700:sia enää kauaa saada kun Ati on niitten valmistamisen lopettanut, verkkokaupassakin saldo on -27 ja toimituksia ei ilmeisesti ole odotettavissa.

9800 nonPro on taas jo paljon kalliimpi ja mikäs tämä 9800Se taitaa olla taas kusetustuote, eli myydään pas...aa hyvällä brändillä(R9800)

fullkelson
26.07.2003, 01:08
Viestin lähetti seisnauraa
Eli 9200 on siis huonompi kuin 9100, vaikka ehkä mallin numeroitten perusteella muuta voiskin päätellä?

Joo älä osta 9200:sta... itse ostin semmoisen ja vein takasin kauppaan. Nyt koneessa 9600 ja ihan tyytyväinen olen.

Procamp
26.07.2003, 15:21
Probleemia tuntuu näiden laitteiden kanssa riittävän. Arvon asiantuntijat, mistä mahtaa johtua, että koneen oltua päällä 30-45 min. kaikki äänet häipyvät.
Muuta en ole kokeillut kuin ajureiden poistoa ja uudelleen asennusta. Äänet integroitu emolle, jos sillä nyt on jotain merkitystä. Joten, mistäpä aloitan vian haun?

edit: Niin ja buutin jälkeen kaikki skulaa taas tuon hetken normaalisti.

Ruutiveijari
26.07.2003, 17:15
Probleemia tuntuu näiden laitteiden kanssa riittävän. Arvon asiantuntijat, mistä mahtaa johtua, että koneen oltua päällä 30-45 min. kaikki äänet häipyvät.
Muuta en ole kokeillut kuin ajureiden poistoa ja uudelleen asennusta. Äänet integroitu emolle, jos sillä nyt on jotain merkitystä. Joten, mistäpä aloitan vian haun?

edit: Niin ja buutin jälkeen kaikki skulaa taas tuon hetken normaalisti.
Mites koneen jäähdytys hoidettu?

Procamp
26.07.2003, 18:28
Mites koneen jäähdytys hoidettu?
Intelin prossua jäähdyttää tuuletin, joka kyllä toimii.

jerry
26.07.2003, 18:51
Intelin prossua jäähdyttää tuuletin, joka kyllä toimii.

Miten se kotelon tuuletus on hoidettu?

Kärppä78
26.07.2003, 20:55
Tällainen vika tuli koneeseen. Kun katkaisen nettiyhteyden, Norton alkaa herjaamaan jotain IP-erroria. Kun kävin katsomassa IP-asetuksia, näyttää IP-osoitteeni olevan muotoa 0.0.0.0. Miten saan laitettua IP:n oikein. Tuolta IP-asetuksista sitä ei ainakaan automaattisesti pysty laittamaan. Mulla on Windows me.

Helpompaa olisi elämä ilman näitä kapistuksia. Nämä vie vaan järjen ihmisiltä.

Sako
30.07.2003, 11:43
Käyttis on 98 ja menin hölmö kokeilemaan käynnistä->ohjelmat->apuohjelmat->helppokäyttötoiminnot->suurennuslasi

Se suurennuslasi toimi ihan hyvin ja toimi näytön ylälaidassa about 3-4 cm kaistaleella.

ONGELMA:
Kun nyt avaan internetselaimen, niin näytön ylälaitaan jää sama 3-4 cm tilaa suurennuslasille ja työpöytä näkyy siitä. Outlook suostuu käynnistymää koko ruudun kokoisena. Olen buutannut koneen, ei apua. Miten saan explorerin taas koko ruudun kokoiseksi?

mikkoz
30.07.2003, 11:59
Viestin lähetti Sako92S
Käyttis on 98 ja menin hölmö kokeilemaan käynnistä->ohjelmat->apuohjelmat->helppokäyttötoiminnot->suurennuslasi

Se suurennuslasi toimi ihan hyvin ja toimi näytön ylälaidassa about 3-4 cm kaistaleella.

ONGELMA:
Kun nyt avaan internetselaimen, niin näytön ylälaitaan jää sama 3-4 cm tilaa suurennuslasille ja työpöytä näkyy siitä. Outlook suostuu käynnistymää koko ruudun kokoisena. Olen buutannut koneen, ei apua. Miten saan explorerin taas koko ruudun kokoiseksi?

paina näppäimistöstä:
(Windowsin logo)+PAGE DOWN -Ottaa osoittimen seuraamisen käyttöön tai poistaa sen käytöstä.

Tarkemmin asiasta:
>käynnistä>ohje>etsi>Microsoft suurennuslasi

Sako
30.07.2003, 12:23
Ei toiminut. Kiitos kuitenkin.

Eli ongelma on, että explorer ei suostu avautumaan koko ruudulle, vaan jättää tilan suurennuslasille näytön ylälaitaan vaikka kone on buutattu ja suurennuslasia ei otettu käyttöön.

Pelkään että menee 98 uudelleen asennukseksi. Paitsi että en löydä (duunissa) 98:n CD:tä.

Lapster
30.07.2003, 12:37
Katsoitko niitä ohjeita?

Ja kokeilitko katsoa niistä helppokäyttötoiminnon asetuksista jos sen saisi kytkettyä pois päältä?

Mike
30.07.2003, 12:44
Tuohon auttaa mielestäni ihan niinkin monimutkainen juttu, että vedät sen ikkunan normaalikokoon. Seuraavan kerran kun laitat päälle, niin ongelman pitäisi olla poistunut jos ikkuna on ollut koko ruudun kokoinen sulkiessa.

Sako
30.07.2003, 13:40
Kiitos taas neuvoista, mutta...

Helppokäyttötoiminnat on käyty läpi, ei mitään päällä.

Venytys taas ei onnistu kun ei suostu venymään. Pienennetyn ikkunan venyttely kyllä onnistuu, mutta sillä ei vaikutusta buutauksen jälkeiseen tilanteeseen.

Tosin sain selaimen koko ruudun täyttäväksi, kun avaan oman tietokoneen ja käytän sitä ikkunaa selaimena. Explorer kuvakkeesta edelleen yläreuna tyhjää.

Jakke Huuliparta
30.07.2003, 14:33
Muistaakseni Win98:ssa on ohjauspaneelissa kohdassa "lisää/poista sovellus" namikka jossa lukee "lisää/poista Windows-komponentti" tjsp. Poista tätä kautta huut hittoon koko helppokäyttötominto.

Sako
30.07.2003, 14:57
Kiitos Jake hyvästä ehdotuksesta. Suosittelen muillekin samaa, helppokäyttötoiminnot huusin nevadaan. Älkääkä kokeilko niitä ensin. Se on tyhmää. Nimimerkilla Kokemusta on.

Tosin sillä ei ollut vaikutusta avautuvan explorerin kokoon.
[karmaisevaa voimasanojen sinfoniaa]

jone
30.07.2003, 15:18
Osaisikohan joku täällä mahdollisesti kertoa ratkaisun ja/tai syyn seuraavaan ongelmaan.
Koneeni kaatuu aina välillä todennäköisesti jonkin osan ylikuumenemiseen. Virtalähde tai
prosessori ovat todennäköisimmät kuumenemisen kohteet. Hiukan ennen kaatumista motherboard
monitor-ohjelman mittaamat lämmöt ovat olleet: virtalähde n. 33 C ja prossu n. 55 C astetta.
Sisoft Sandra -ohjelma ilmoittaa näitä lämpötiloja asteen tai pari korkeammat lämpötilat, joten
aika oikeat lämmöt nuo lienevät. Prosessorin lämpötilan ei mielestäni pitäisi olla vielä
lähelläkään liian korkeata, joten suurin epäily omalta kohdalta on kohdistunut virtalähteeseen.
Huomioidaan tässä nyt vielä, että prosessorin lämpötilat ovat olleet pahimmillaan n. 65 C asteen
tietämillä tässä koneessa ennen lisäkotelotuulettimen asentamista ja koneen sisustan siivousta.
Olisiko mahdollista, että virtalähde käy liian suuren kuormituksen ansiosta liian kuumana?

Koneeni kokoonpano on seuraava:
Virtalähde on Evergreat 235W, emolevy on MSI KT7 Pro, prossu AMD Athlon Thunderbird 800Mhz,
muisti 256Mt Kingstonin SDRAM, näytönohjain Riva TNT2 32Mt, Samsungin 120Gt kovo, tavallinen
CD-ROM, korppuasema sekä verkkokortti.

Tuo koneen kaatuaminen on ongelma, mutta se ei sinänsä hirveästi haittaisi, koska sitä ei sentään
päivittäin tapahdu. Koneen saaminen käyntiin kaatumisen jälkeen on se varsinainen ongelma. Kone
ei käynnisty heti, eikä esim. tunnin odottelun kuluttua, jolloin kaikkien osien luulisi olevan
jäähtyneet. Tähän mennessä olen saanut vielä koneen ennemmin tai myöhemmin käyntiin uudelleen,
mutta olisi kiva tietää, mikä on vikana, kun ei meinaa käynnistyä.
Olen ottanut näyttökortin, verkkokortin, muistin, virtalähteen johdon, prossun, virtalähde-emolevy
-johdon irti sekä pari kertaa myös irroittanut emolevyllä olevan pariston. Tämän jälkeen olen
odottanut tunnin tai pari ja sitten kone on yleensä lähtenyt käyntiin.

Jos joku osaisi kertoa, minkä takia kone ei kaatuamisen jälkeen lähde käyntiin ilman koneen osien
irroittelua ja minkä osan irroittamisen ansiosta kone toipuu, niin olisin kiitollinen.
Tarkoitus on hankkia hieman päivityksiä koneeseen, mutta vanhatkin osat pitäisi saada käyttöön
toiseen koneeseen. Ja tästä päästään toiseen kysymykseen...

Olen ajatellut hankkia seuraavat päivitykset yllä lueteltuun kokoonpanoon:
AMD Athlon XP 2400+ tai 2600+ -prossu
Emolevy Abit KD7-S, Asus A7V8X-X, Epox 8K9AI tai MSI KT4V-L
512Mt DDR 333Mhz muistia
Näytönohjain Club 3d Radeon 9200 128Mt tai jonkin toisen valmistajan Radeon 9200
virtalähde 300W Low Noise

Jos teillä on jotain hyvää tai huonoa kerrottavaa kyseisistä komponenteista, niin kertokaa toki.
Tarkoitus on päästä suht edullisesti päivityksestä, koska rahaa ei liikaa ole. Suurinta
päänvaivaa on tuottanut näytönohjaimen valinta, koska haluan sen maksavan alle 100 euroa.
Radeonista olen lukenut, että jos jonkinlaisia ongelmia löytyy, mutta ei kait mitään ylitse-
pääsemätöntä. Pääasiassa alle 100 euron näytönohjaimista ei ole löytynyt kuin haukuttavaa
MB-netin keskusteluissa, joten ei tiedä mitä sitä pitäisi ajatella. :/
Koneen päätarkoitus ei ole pelien pelaaminen, joten siinä suhteessa en tarvitse mitään
huippuluokan näytönohjainta.
Toinen mikä on hieman mietityttänyt on muistien valmistajat. Onko niillä niin hirveästi väliä
DDR-muistien kohdalla? Aiemmin SDRAM:ien kanssa oli joitakin yhteensopivuus-ongelmia, mutta
onko niitä enää DDR-muistien kohdalla? Hinnat kuitenkin vaihtelevat jonkin verran eri merkkien
välillä (eräässä liikkeessä: Kingston 101€, PNY 97€, Ramos 92€, M-Tec 92€, Spectek 90€).

Sako
30.07.2003, 17:18
Tämä uskomaton kone vain ilmeisesti päätti itsekseen ruveta toimimaan oikein. Sillä minä en keksinyt mitään mitä yrittää. No, ei ollut ensimmäinen kerta, kun tietotekniikka toimii henkiolentojen tavoin.

Sherlock
30.07.2003, 19:13
Viestin lähetti jone
Tuo koneen kaatuaminen on ongelma, mutta se ei sinänsä hirveästi haittaisi, koska sitä ei sentään
päivittäin tapahdu. Koneen saaminen käyntiin kaatumisen jälkeen on se varsinainen ongelma. Kone
ei käynnisty heti, eikä esim. tunnin odottelun kuluttua, jolloin kaikkien osien luulisi olevan
jäähtyneet. Tähän mennessä olen saanut vielä koneen ennemmin tai myöhemmin käyntiin uudelleen,
mutta olisi kiva tietää, mikä on vikana, kun ei meinaa käynnistyä.
Olen ottanut näyttökortin, verkkokortin, muistin, virtalähteen johdon, prossun, virtalähde-emolevy
-johdon irti sekä pari kertaa myös irroittanut emolevyllä olevan pariston. Tämän jälkeen olen
odottanut tunnin tai pari ja sitten kone on yleensä lähtenyt käyntiin.

Itselläni on hiukan samantapainen ongelma. Koneesta katkeaa ilman mitään ilmoitusta virrat, eikä suostu käynnistymään heti uudestaan. Virtajohto pitää ottaa pois ja odottaa muutama minuutti ja taas toimii. Kuumenemisesta se ei voi johtua ainankaan omalla koneellani, koska tuo tapahtuu vain silloin kun käynnistän konetta ensimmäistä kertaa, sen jälkeen toimii normaalisti. Se tässä hiukan omituiselta vaikuttaakin, miksi kone tekee tuon ainoastaan ensimmäisellä kerralla. Ei kai tuo muustakaan voi johtua kuin virtalähteestä? Pitää varmaan jossain vaiheessa kokeilla vanhaa, jos sen nyt satun jostain löytämään.

Toinen ihmeellinen asia on, että kone saattaa käynnistyä itsekseen, jopa keskellä yötä. Virtalähdekö tuossakin on takana?