PDA

View Full Version : Löytyykö tietokone-experttejä?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63

Knightrider
25.01.2006, 22:47
Nyt tarvittaisiin pikaista apua tai menetän hermoni totaalisesti. Miksi Windows Media Player ei toista haluamani Tähtiportin jaksoa kunnolla, eli pelkkä ääni tulee mutta kuvaa ei (tilalla vain näytönsäästäjä)? Saako sitä kuvaa mitenkään näkyviin?

Nimimerkillä olen jo epätoivoinen..

Monipuolisenhuono
25.01.2006, 22:48
Nyt tarvittaisiin pikaista apua tai menetän hermoni totaalisesti. Miksi Windows Media Player ei toista haluamani Tähtiportin jaksoa kunnolla, eli pelkkä ääni tulee mutta kuvaa ei (tilalla vain näytönsäästäjä)? Saako sitä kuvaa mitenkään näkyviin?

Nimimerkillä olen jo epätoivoinen..

Hommaa bsplayer. Toimii. Googlesta löytyy.

spertti
25.01.2006, 22:50
Hommaa bsplayer. Toimii. Googlesta löytyy.

Eipä riitä. Tarviit codecin. FFDshow riittänee

http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/video_ohjelmat/videocodecit/ffdshow.cfm

Jos haluat erillisen playerin codeceilla, niin VLC, tai MediaPlayerClassic käyvät siihen

Knightrider
26.01.2006, 00:10

http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/video_ohjelmat/videocodecit/ffdshow.cfm

Jos haluat erillisen playerin codeceilla, niin VLC, tai MediaPlayerClassic käyvät siihen

Kiitos, tuon lataaminen auttoi. Vaikka en edellisestä viestistä ymmärtänyt halaistua sanaa, klikkasin kiltisti osoitetta ja latasin ko.ohjelman. Nyt pelittää ja olen onnellinen.

spertti
26.01.2006, 00:16
Kiitos, tuon lataaminen auttoi. Vaikka en edellisestä viestistä ymmärtänyt halaistua sanaa, klikkasin kiltisti osoitetta ja latasin ko.ohjelman. Nyt pelittää ja olen onnellinen.

No hyvä että toimii =) Tuo tekee sellaisen pienen ikonin sinne alas, kun katsot sitä videopätkää. Jos haluat parannella kuvanlaatua, niin tuossa oiva ohje siihen > http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/231777
itse tein nuo muutokset, ja ainakin minun silmiini kuva parani huomattavasti

PeZu
26.01.2006, 10:37
Videon toistosta lisää kysymyksiä.

Asensin tuon Quicktime-alternative ohjelman kun en noihin mainossoittimiin koske. No nyt olen katsonut noita trailereita applen sivuilta. Ongelma on se että, jos lataan sen videon koneelle ja katson millä tahansa soittimella, niin ääntä ei tule, kuva kylläkin. Jos taas katson sen trailerin "selaimella" enkä erikseen sitä lataa koneelleni niin äänet pelittää täysin. Lähinnä olen katsonut noita HD-trailereita ja niitä olis kiva saada imutettua koneelle ja katsoa sitten kunnollisella soittimella.

Missä mättää? ac3-filter on asennettu ja muutenkin noi kaikki videoklipit on pyörinyt ongelmitta aikaisemmin. Ja nytkin siis vika ilmenee vain jos sen katsoo jollain muulla kuin tuosta selaimen ikkunasta.

Ruutiveijari
26.01.2006, 10:51
Tähän kaipaisin selityksen. Miksi ei riitä? BSPlayer toistaa natiivisti 90% maailmalla olevista codeceista ILMAN ulkoisten codecien asennusta.

ipaz
26.01.2006, 11:36
Eilen ei näemmä kukaan osannut auttaa, mutta yritetään uudelleen. Eli...

Mistä johtuu kun että aina välillä Firefox, Real Player, iTunes tai mikä tahansa ohjelma menee jumiin niin sitä ei pysty sammuttamaan sitten niin millään? Tänäänkin selain tilttasi ja kone herjasi että "ohjelma ei vastaa". No minä nokkelana painelemaan ctrl-alt-del että saisi pakkolopetettua ohjelman mutta kun sillä ei ole mitään vaikutusta. Prosessori huutaa 100% käyttöä, tuulettimet pyörii mutta kone on aivan jumissa. Olen välillä antanut olla jopa tunnin josko kone itse selvittäisi tilanteen mutta kun mitään ei tapahdu, niin on ollut pakko katkaista tylysti virrat.

Koneesta on juuri poistettu kaikki virukset ammattilaisen toimesta ja muistitilaakin piisaa. Miksi mun kone ei anna pakkolopettaa ohjelmia?

Tämä vika on siis lähes päivittäinen. Olen tyhjentänyt temp-tiedostot siinä toivossa että ne olisivat syynä tähän tilttailuun. Ja mm. levyn eheytys kestää tolkuttoman kauan. Kone analysoi n. 45 prosenttiin asti muutamassa sekunnissa mutta jää sitten useaksi kymmeneksi minuutiksi junnaamaan ennenkuin pääsee eteenpäin.

ipa rules
26.01.2006, 14:28
Osaiskohan joku auttaa?

Acrobat Readeria avattaessa ilmestyy seuraava virheilmoitus: Ohjelma on suorittanut virheen tiedostossa shell32.dll...ohjelma suljetaan.

Uusin versio readerista on installoitu uudestaan, mutta sama virheilmoitus tulee edelleen. Koneen sammuttamalla ohjelma sitten aukeaa normaalisti.

Apuja?

Gunners
26.01.2006, 15:46
Kirjoita Tiedostonimi –kenttään Joukkokirje1. Voit kirjoittaa nimen suoraan oletus nimen päälle kun oletus nimi on aktiivinen eli sen taustalla vilkkuu sininen väri. Napsauta hiirellä Tallenna –painiketta. Olet nyt tallentanut kirjoittamasi tekstitiedoston Tekstit nimiseen tiedostokansioon nimellä Joukkokirje1. Tiedoston tallennusmuoto on Windows Word 6.0, jolloin sen tiedostotarkennin on .doc Ohjelma lisää itse tiedostonimeen sen tarkenninosan.

Eli miten tuo saa vaihdettua tuohon Windows Word tallennusmuotoon, kun vaihtoehdot tallentaessa ovat RTF, tekstitiedosto, MS-DOS-tekstitiedostot ja Unicode tekstitiedosto? Sama juttu sitten kun on tallentanut, tuo loppuosa ei tule oikeana vaan se on esim. tämän näköinen: Jääkiekko.rtf, vaikka pitäisi olla Jääkiekko.doc

bozik
27.01.2006, 01:48
Tuhannes kerta, anteeksi. Skandit takaisin eli ei aaaaa vaan sellainen missa on pilkut paalla, milla napeilla.

t. holmo

grace
27.01.2006, 08:30
Kertokaahan viisaat miten saan koneeltani kuvia luuriini. Puhelin on Nokian 6060. Mitään "hienoja" kaapeleita minulle ei ole, joten onnistuuko tuo kuvien lähettäminen puhelimeen jotenkin?

27.01.2006, 08:36
Eli miten tuo saa vaihdettua tuohon Windows Word tallennusmuotoon, kun vaihtoehdot tallentaessa ovat RTF, tekstitiedosto, MS-DOS-tekstitiedostot ja Unicode tekstitiedosto? Sama juttu sitten kun on tallentanut, tuo loppuosa ei tule oikeana vaan se on esim. tämän näköinen: Jääkiekko.rtf, vaikka pitäisi olla Jääkiekko.doc

Miksi et voisi .rtf-tiedostoja käyttää? Kaikki järkevät tekstinkäsittelyohjelmat kuten Word ja openoffice avaa ne nätisti. Rtf:t vie joskus hieman enemmän tilaa koska on muotoilu tallennettu. Itse teksti on ascii-muodossa eikä makroja ole mukana jote rtf on aika turvallinen muoto. Monet fiksut (en ole itse) suosittelevatkin rtf:n käyttämistä liitetiedostoissa jos teksitä pitää lähettää.

ervatsalo
27.01.2006, 09:15
Niin, mitenkäs XP-koneessa tehdään sellaiset asetukset, että kaikki normaalit digikuvat ja muutkin jiipegit, aukeavat automaattisesti Microsoftin Photo Editorissa, eivätkä esimerkiksi Adobe Photoshop Album Starter Editoinissa?

Loppukaneetiksi päädyn vielä sanomaan, että haistakaa vittu siellä Adobella kun teitte tuollaisen kivan ominaisuuden, että kuvien automaattinen aukeaminen muuttuu firmanne ohjelmaksi, jos pahaa aavistamaton tunaaja pikkuisen päivittää!

Täältä tähän

Slalomlalom
27.01.2006, 09:19
Niin, mitenkäs XP-koneessa tehdään sellaiset asetukset, että kaikki normaalit digikuvat ja muutkin jiipegit, aukeavat automaattisesti Microsoftin Photo Editorissa, eivätkä esimerkiksi Adobe Photoshop Album Starter Editoinissa?

Täältä tähän

Klikkaa oikealla jonkun valokuvan päällä.
Valitse ominaisuudet.
Kohdassa tiedostotyyppi: jipeg. Avataan sovelluksessa: ohjelma. Vieressä on muuta-painike jonka takaa valitset haluamasi ohjelman.
Toivottavsti osasin ilmaista selkeästi.

ervatsalo
27.01.2006, 09:25
Klikkaa oikealla jonkun valokuvan päällä.
Valitse ominaisuudet.
Kohdassa tiedostotyyppi: jipeg. Avataan sovelluksessa: ohjelma. Vieressä on muuta-painike jonka takaa valitset haluamasi ohjelman.
Toivottavsti osasin ilmaista selkeästi.

Niin, ei muuta kuin kauheasti kiitoksia. Olet sankarini! Se toimii!!!!11!111111!

Loppukaneetiksi päädyn vielä sanomaan, että kannattaa näköjään kysyä aina ensin Jatkoajasta.

Täältä tähän

Monipuolisenhuono
27.01.2006, 10:03
Kertokaahan viisaat miten saan koneeltani kuvia luuriini. Puhelin on Nokian 6060. Mitään "hienoja" kaapeleita minulle ei ole, joten onnistuuko tuo kuvien lähettäminen puhelimeen jotenkin?

Ei muuten kuin MMS-viestein.

Knightrider
27.01.2006, 11:29
Loppukaneetiksi päädyn vielä sanomaan, että kannattaa näköjään kysyä aina ensin Jatkoajasta.

Täsmälleen samaa mieltä. Osaako joku vielä kertoa lyhyesti miten DVD.lle saa tallettua ohjelmaa? Ja millaisen ohjelman siihen tarvitsee, sillä tämä Windows Media Player ei taida antaa tallentaa muulle kuin CD.lle?

Tumpelo mikä tumpelo.

Ruutiveijari
27.01.2006, 11:32
Sähköpostilla helpoiten. Ota selville operaattorisi lähettävän postin palvelin (saa aspasta) ja voit GPRS:n yli pukata kotisähköpostiisi tavaraa.

JimmyConway
27.01.2006, 11:52
Tuli tässä mietittyä yhtä asiaa. Tämä ei todellakaan ole mikään ongelma. Miksi minulle ei tule roskapostia? En sitä tietysti haluaisikaan, mutta miten roskapostittajat nämä osoitteensa hommaavat. Minulla on tällä hetkellä kaksi sähköpostia; Hotmail-osoite johon tulee kaikki mainosposti (jonka olen tilannut) ja jota käytän silloin kun rekisteröidyn johonkin sivustolle. Toinen osoite (Sonera), on ns. parempi osoite, jonka olen antanut kavereille ja esim. työnhahaun yhteydessä. Onko minulle käynyt vain hyvä tuuri kun olen erillaisilta pidennysmainoksilta säästynyt vai enkö ole antanut sähköpostiosoitettani mihinkään liian epäilyttäviin paikkoihin?

Jakke Huuliparta
27.01.2006, 12:10
Jos et esim. kovin ahkerasti kirjoittele nyysseihin eli usenetin uutisryhmiin omalla s-postiosoitteellasi niin spämmäys pysyy aika pienenä. Sen lisäksi spämmin määrä on muutenkin ollut viimeiset pari vuotta laskussa kun operaattoreiden filtterit ovat tulleet tehokkaammiksi tai muuten vaan ja tämän olen huomannut ihan itse. Nykyään tulee n. 5-10 roskapostia päivässä (enimmäkseen tarjoavat halpoja lainoja tai feikki-Rolexeja) kun aiemmin saattoi tulla pari-kolmekymmentä päivässä.

Daal
27.01.2006, 12:38
Späämäreiden keinot saada sähköposti osoitteita.

1. Rekisteröityessä annat osoitteesi ja se luovutetaan eteenpäin.
2. Pidät osoitettasi oikeassa muodossa näkyvillä internetissä. Uutisryhmissä tai kirjoitat sen jollekkin sivulle.
Esim etu.sukunimi@domain.com Mikäli on aivan pakko laittaa osoite, Laita se muodossa etu.sukunimi(at)domain.com, etu.sukunimi@domain.com.invalid tai kuvana.
3. Postistus listoilta.

Keinoja on monia lisää. Mikäli kinnostaa niin englanniksi löytyy listaus spämmereiden keinoista täältä. (http://keskustelu.jatkoaika.com/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=1315422)

JimmyConway
27.01.2006, 12:55
Kiitoksia!

Ajattelinkin että yksi syy on se, että kumpikaan sähköpostiosoitteista ei ole tietääkseni missään julkisesti esillä. Olen kyllä ollut lähes vainoharhainen osoitteitteni jakamisen kanssa.

Master God
27.01.2006, 17:49
Ongelman nimi on seuraava:

Jos yrittää Windows XP:ssä avata minkä tahansa sovelluksen, Windows avaa Wordpadin ja näyttää siinä kaikenmoista skeidaa. Jos kuitenkin pikakuvakkeen kohdalla painaa hiiren oikeata nappia ja "suorita nimellä", ohjelma aukeaa normaalisti. Myös Explorer toimii normaalisti.

Eli minusta näyttäisi siltä, että kone avaa .exe tiedostot aina jostain syystä Wordpadilla, mutta millähän moisen saisi muutettua?

Murmeli
27.01.2006, 18:40
Eli minusta näyttäisi siltä, että kone avaa .exe tiedostot aina jostain syystä Wordpadilla, mutta millähän moisen saisi muutettua?Tiedoston kohdalla shift + hiiren oikea näppäin -> Avaa sovelluksessa... -> Rastita täppä "avaa aina tässä sovelluksessa" tms.

En kyllä ole varma tarviiko XP:ssä shiftiä oiken hiiren napin kanssa painaa, jotta tuo "avaa sovelluksessa.." valikon kohta on näkyvissä.

Englanniksi Open with -> Choose program...

T#11
27.01.2006, 18:44
Pystyyköhän hotmailista välittämään kaikki viestit jotenkin automaattisesti toiseen sähköpostiin

Master God
27.01.2006, 18:46
Tiedoston kohdalla shift + hiiren oikea näppäin -> Avaa sovelluksessa... -> Rastita täppä "avaa aina tässä sovelluksessa" tms..Niin, ainoa vaan että .exe tiedostoissa tuollaista vaihtoehtoa ei ole painettaessa oikeaa nappia. Näitä tiedostojahan ei kai pitäisi avata missään sovelluksessa, koska ne ovat sovelluksia itsessään.

Master God
27.01.2006, 19:02
Ongelman nimi on seuraava:

Jos yrittää Windows XP:ssä avata minkä tahansa sovelluksen, Windows avaa Wordpadin ja näyttää siinä kaikenmoista skeidaa. Jos kuitenkin pikakuvakkeen kohdalla painaa hiiren oikeata nappia ja "suorita nimellä", ohjelma aukeaa normaalisti. Myös Explorer toimii normaalisti.

Eli minusta näyttäisi siltä, että kone avaa .exe tiedostot aina jostain syystä Wordpadilla, mutta millähän moisen saisi muutettua?
Itse itseäni korostaen kerron, että ongelman saa poistettua seuraavasti:

Click Start, Run and type "Command" and press Enter
Type the following and then press Enter after typing each one:

cd\windows
regedit

Navigate to and select the following key:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Mic*rosoft\Windows\Curr entVersion\*Explorer\FileExts\.exe

This key is probably causing all the trouble. If this key is present, delete
it.

Murmeli
27.01.2006, 19:02
Niin, ainoa vaan että .exe tiedostoissa tuollaista vaihtoehtoa ei ole painettaessa oikeaa nappia. Näitä tiedostojahan ei kai pitäisi avata missään sovelluksessa, koska ne ovat sovelluksia itsessään.Jeesus, että olinkin viksu. Menkööt huumorin piikkiin tällä kertaa.

stiflat
28.01.2006, 21:45
...koskien tuota vanhaa tietokonetta joka on kuntoon laitettavana.

Koneen siis sain toimintakuntoon ja win2000 pyörii.
Kone vaan kestää minuuttien ajan käynnistyä...

Ajattelinkin että auttaisikohan jos ostaisi koneeseen lisää muistia.
Nykyään sitä on yksi 128 Mt SDRAM DIMM PC 100.
Eli jos ostaisi vaikka toisen tuollaisen kamman, auttaisikohan merkittävästi?
Mbnetin hintaseurannasta (http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26243) löysin toivottavasti oikean osion.

Konehan oli Pentium III 500 Mhz, tuossa emon tiedoissa sanotaan A-Open AX63 Pro 133. Muistelen että olisiko tuo muistikin vaihdettu huollon yhteydessä aikanaan tuoksi 133:ksi... Mitä tapahtuu jos ostaa toisen 133:n ja toinen kampa onkin valmiiksi 100:sta?

Kertokaapa minkä muistin käyn ostamassa, vai kannattaako se laisinkaan että saisi merkittävää hyötyä.
(siis edullisesti nopeutettua vanhaa konetta, eihän nuo muistit niin kauhean kalliita tuossa koossa näyttänyt olevan)

Niin, ja tunnistaako tietokone lisätyn muistin itsestään, vaiko pitääkö noillekin olla jotain ns ajureita?

Ruutiveijari
28.01.2006, 22:36
.Niin, ja tunnistaako tietokone lisätyn muistin itsestään, vaiko pitääkö noillekin olla jotain ns ajureita?
Tunnistaa valmiiksi. Ja tärkeintä on prosessorin väylänopeus - joka siis on 100MHz sinulla. Eli kaikki 100MHz ja sitä nopeammat (käytännössä 133MHz) SDR (ei DDR!) muistit käy. Ja merkillä ei ole väliä oikeastaan. Infineon, Buffalo, Kingston ... Samaa tauhkaa lähes samasta tehtaasta.

Toinen iso apu olisi ostaa 7200RPM kovalevy jos nykyinen on 5400RPM. Nopeusero on huomattava.

stiflat
29.01.2006, 01:40
Kiitos vastauksesta.
Jeps, kaivoin koneen auki ja tarkistin, niin tuo ainoa kampa tosiaankin oli 133.
Eli olisi ilmeisesti tuommoisen 128 Mt, 133 MHz SDRAM muistikamman osto edessa, jos vaikka koneen toiminnot vähän nopeutuisivat siitä.

Osaako muuten kone lukea jos ostaisi vaikka 256 Mt:n kamman tuon ensimmäisen pariksi? Kunhan tuli vaan mieleen, tuon 128:n hinta tuntuu paremmalta.

Mistä muuten käytännössä voin varmistaa että kone on sitten tunnistanut uuden muistikamman? Olenpas tumpelo näissä asioissa...

Lexa
29.01.2006, 02:28
Osaako muuten kone lukea jos ostaisi vaikka 256 Mt:n kamman tuon ensimmäisen pariksi? Kunhan tuli vaan mieleen, tuon 128:n hinta tuntuu paremmalta.

Mistä muuten käytännössä voin varmistaa että kone on sitten tunnistanut uuden muistikamman? Olenpas tumpelo näissä asioissa...

Kannattaa samalla ostaa se 256 Mt:n kampa. Tuon ikäinen laite kokee uudelleensyntymän, kun muistia lisää tuosta 128:sta 384 Mt. Jos vilkaisin oikein tuon emolevyn, niin se tukee jopa 512Mt:n kampoja, vähintään kuitenkin noita 256:sia.

Jos kone ei tunnista muistikampaa, niin se ei yleensä käynnisty. Jos kaikki menee putkeen ja muisti toimii, niin ruudulle tulee käynnistyessä jonkinlainen ilmoitus asiasta. Jossain tapauksessa matka voi jatkua BIOS:iin, joka voi vaatia kuittauksen muistin lisäämiselle.

stiflat
29.01.2006, 02:31
Kannattaa samalla ostaa se 256 Mt:n kampa. Tuon ikäinen laite kokee uudelleensyntymän, kun muistia lisää tuosta 128:sta 384 Mt.Tästä voisi rivien välistä lukea ja päätellä itse että kone siis osaisi käsitellä kahta erikokoista muistikampaa, vaiko...?

repe_joke
29.01.2006, 02:43
Tästä voisi rivien välistä lukea ja päätellä itse että kone siis osaisi käsitellä kahta erikokoista muistikampaa, vaiko...?

Osaa käsitellä erikokoisia muistikampoja ilman ongelmia. Siis sikäli mikäli itse muistikampa on yhteensopiva emolevyn kanssa muuten. Tosin näiden kanssa on harvemmin ongelmia.

Lexa
29.01.2006, 02:59
Tästä voisi rivien välistä lukea ja päätellä itse että kone siis osaisi käsitellä kahta erikokoista muistikampaa, vaiko...?

Correct. Oikeastaan ainoa ongelma noiden muistien kanssa voi tulla siinä, että vanhat emolevyt eivät välttämättä tue kovin isoja muistikampoja. Tässä tapauksessa ei ongelmia pitäisi olla, koska ainakin alla olevan linkin perusteella tukea olisi ainakin 512 Mt saakka.

Muistien keskinäisillä muistieroilla ei ole sen sijaan ole mitään merkitystä. Voit itse asiassa käyttää myös 100Mhz muisteja koneessasi tuon 133:en rinnalla (toimivat silloin 100Mhz kellotaajuudella). Suurempaa järkeä tuossa ei tietenkään ole, muulloin kuin siinä tapauksessa että 100Mhz muisteja olisi puoli-ilmaiseksi jossain tarjolla. Muistit ovat melko kestäviä komponentteja, joita voi melko turvallisesti ostaa myös käytettynä. Esim. huuto.net:ssä voi tehdä löytöjä tämän asian suhteen.

http://www.active-hardware.com/english/reviews/mainboard/ax63-2.htm

Ruutiveijari
29.01.2006, 08:04
Voit itse asiassa käyttää myös 100Mhz muisteja koneessasi tuon 133:en rinnalla (toimivat silloin 100Mhz kellotaajuudella). Toimivat kaikesta huolimatta 100MHz nopeudella, P3 500MHz:n muistiväylä kun on 100MHz. Eli 100MHz tai 133MHz - ei miään käytännön väliä, osta kumpaa halvemmalla löydät.

Gentleman
29.01.2006, 19:31
Eli käyttöjärjestelmä on ilmeisen saastunut. Toimivia osia ovat netti ja sähköposti. muista on ilmeisesti ns. ohjelmapolut poikki tai määrittelytiedostot (.ink) hävinneet.

ohjauspaneelissa ei pääse muuttamaan mitään.

.exe tiedostoja ei voi ajaa kun "käyttöjärjestelmä ei tunnista ohjelmaa jolla tiedosto on tehty"

Mites toi repair toiminto toimii? eli kun on päässyt kiinni C:\windows vaiheeseen millä komennolla alkaa hallittu korjausasennus? Muitakin ohjeita otan mielelläni vastaan, vai pitäisikö suosiolla viedä asiantuntijalle?

Huerzo
29.01.2006, 19:58
Mites toi repair toiminto toimii? eli kun on päässyt kiinni C:\windows vaiheeseen millä komennolla alkaa hallittu korjausasennus? Muitakin ohjeita otan mielelläni vastaan, vai pitäisikö suosiolla viedä asiantuntijalle?Enpä ole itse koskaan tehnyt, sillä ainakin aiemmissa Windowseissa oli parempi vaihtoehto ottaa tärkeät tiedostot talteen, ja pistää koko asennus uusiksi. Samaa suosittelisin nytkin, tosin sillä huomautuksella että kannattaa hakea _ennen_ tätä toimenpidettä Windowsin korjauspaikkaukset SP1 ja SP2 ja polttaa ne rompulle - tietenkin palomuuriohjelmiston ja virustutkan lisäksi, jotta ne ovat täydessä iskussa, kun kone kytketään taas uudelleen nettiin. Nopeuttaa konetta jonkin verran, kun järjestelmätiedostot ovat kovalevyllä suht' siististi lähekkäin toisiaan. Muistaakseni repair-asennus korvaa rompulta muuttuneet tiedostot alkuperäisillä, joten SP1 & SP2 on todennäköisesti asennettava joka tapauksessa uudelleen...(mutta tästä en ole varma)

Eli suositus: tiedot talteen, kovalevy tyhjäksi, ja uusi asennus tilalle. Todennäköisesti tämä toimenpide on joka tapauksessa pian edessä, kun tilanne on päässyt noin pahaksi.

Gentleman
29.01.2006, 20:08
Enpä ole itse koskaan tehnyt, sillä ainakin aiemmissa Windowseissa oli parempi vaihtoehto ottaa tärkeät tiedostot talteen, ja pistää koko asennus uusiksi. Samaa suosittelisin nytkin, tosin sillä huomautuksella että kannattaa hakea _ennen_ tätä toimenpidettä Windowsin korjauspaikkaukset SP1 ja SP2 ja polttaa ne rompulle - tietenkin palomuuriohjelmiston ja virustutkan lisäksi, jotta ne ovat täydessä iskussa, kun kone kytketään taas uudelleen nettiin. Nopeuttaa konetta jonkin verran, kun järjestelmätiedostot ovat kovalevyllä suht' siististi lähekkäin toisiaan. Muistaakseni repair-asennus korvaa rompulta muuttuneet tiedostot alkuperäisillä, joten SP1 & SP2 on todennäköisesti asennettava joka tapauksessa uudelleen...(mutta tästä en ole varma)

Eli suositus: tiedot talteen, kovalevy tyhjäksi, ja uusi asennus tilalle. Todennäköisesti tämä toimenpide on joka tapauksessa pian edessä, kun tilanne on päässyt noin pahaksi.

Jep, perhana olis pitänyt jakaa kovalevy suosiolla. Olis voinut tehdä toisen käyttiksen.

Ei kai auta kuin hakea huomenna kaupassa ulkoinen levy ja kopioida tiedostot sinne.

Perkele.

Wolves
29.01.2006, 23:01
Jaaha...kauan siinä menikin ennekuin SaiPa2k pääsee taas excelin maailmasta esittämään mielenkiintoisen ja (ainakin itselleen) hankalahkon kysymyksen.

Eli tilanne on seuraava.

Pitäisi saada solulle muotoilu, jossa normaalin tekstin lisäksi tulisi teksti (A1) mukaan soluun.

Eli solussa on vaikkapa sana kiekko. Nyt tarvitsen muotoilu-käskyn , jolla kiekko-sanan perään tulee teksti (A1)

Jos käytössä olisi numero, käsky olisi 0" (A1)", mutta onko normaalilla tekstillä tuollaista samanlaista käskyä?

bitnir
29.01.2006, 23:27
Jaaha...kauan siinä menikin ennekuin SaiPa2k pääsee taas excelin maailmasta esittämään mielenkiintoisen ja (ainakin itselleen) hankalahkon kysymyksen.

Eli tilanne on seuraava.

Pitäisi saada solulle muotoilu, jossa normaalin tekstin lisäksi tulisi teksti (A1) mukaan soluun.

Eli solussa on vaikkapa sana kiekko. Nyt tarvitsen muotoilu-käskyn , jolla kiekko-sanan perään tulee teksti (A1)

Jos käytössä olisi numero, käsky olisi 0" (A1)", mutta onko normaalilla tekstillä tuollaista samanlaista käskyä?

Nyt ei ole Exceliä käsillä, mutta luulisin että funktio CONCATENATE hoitaa homman. Ei hajuakaan mikä se suomi-versiossa on nimeltään, mutta help auttanee.

Wolves
29.01.2006, 23:50
Nyt ei ole Exceliä käsillä, mutta luulisin että funktio CONCATENATE hoitaa homman. Ei hajuakaan mikä se suomi-versiossa on nimeltään, mutta help auttanee.

Ketjuta on nimeltään...

Jälleen kerran kiitoksia bitnirille nopeasta vastauksesta.

stiflat
30.01.2006, 03:12
Kiitos auttaneille tuota muistiasiaa koskien.

Katsoin tosiaankin tuon Huutonetin tarjonnan ja aika edullisilla hinnoilla siellä tunnuttiin myytävän.
Siispä ajattelin tuota 256:ta, jos kerran sanotte että toimii 128:n kanssa sopuisasti.

Käsitteet; yksipuoleinen/kaksipuoleinen ja (esim) 168 pinninen ovat hämärän peitossa... Mitä minun tulee ottaa huomioon noiden termien kanssa?

Ruutiveijari
30.01.2006, 10:02
Käsitteet; yksipuoleinen/kaksipuoleinen ja (esim) 168 pinninen ovat hämärän peitossa... Mitä minun tulee ottaa huomioon noiden termien kanssa?
Kyseisen emo/prossu -yhdistelmän kanssa käy sekä yksi- että kaksipuoleiset 168pin kammat.

Tarkkana vaan siinä, että et osta SODIMM kampaa, joka on tarkoitettu kannettaville. Voit laittaa vaikka yv:nä linkkiä ennen kuin huudat, niin voin vilkaista että on oikeanlaista tavaraa.

bisnesman
30.01.2006, 12:14
Tein hienon Excel-taulukon jossa on päivämäärä,viikonpäivä, viiden osaston myynti eriteltynä ja "lisätietoa" sarake.

Nyt "järjestelin" ensin päivämäärän mukaan ja sitten osaston mukaan. Rivit on sikin sokin eivätkä vastaa alkuperäisiä tietoja. Käytin siis tuota "lajittele nousevasti"-ominaisuutta, en varsinaista sorttausta.

Saako taulukkoa palautettua mitenkään alkuperäiseksi?
En huomannut virhettä ajallaan ja ehdin tallentaa.
Backupit löytyy parin viikon takaa..

sele
30.01.2006, 13:18
Undolla pitäisi hoitua ellet ehtinyt sulkea Exceliä välissä, jolloin palauttaminen voipi olla aika hankalaa. Itse en ainakaan keinoa keksi.

Excelin tietoa järjestettäessä kannattaa olla tarkkana, että kaikki kentät on "maalattu". Sorttaushan koskee ainoastaan maalattuja kenttiä. Eli järjestellessä tietoa aineisto saattaa mennä helposti sekaisin ja näinhän sinulla oli ilmeisesti käynyt

Prosessori
30.01.2006, 13:47
Saako taulukkoa palautettua mitenkään alkuperäiseksi?
En huomannut virhettä ajallaan ja ehdin tallentaa.
Backupit löytyy parin viikon takaa..

Kuten edellä todettiin, niin melkeimpä mahdotonta se on, jos Excel suljettiin välillä onnistuneesti. Mutta joskus saattaa käydä tuuri ja kovalevyltä voi löytyä temppitiedosto, joka sisältää tuoreempaa dataa kuin tuo parin viikon takainen. Temppitiedostoja kannattaa aloittaa etsimään samasta hakemistosta, minne tallennus tehtiin tai Windowsin asetuksista määritellystä hakemistosta (esim. itselläni c:\temp). Temppitiedosto voi olla piilotettu, joten piilotetut tiedostot täytyy asettaa näytettäviksi. Yleensä temppitiedosto syntyy, jos ohjelma kaatuu tai sitä suljettaessa tapahtuu virhe.

tiki10
30.01.2006, 13:57
....voi sviddu!

Elikkä, koneeni taitaa tällä hetkellä lähetellä spämmejä...ainakin näin Elisa väittää. No, korjasin tilanteen, mutta eiköhän se päivän päästä taas jatkunut. Mielenkiintoista tässä on se, että en enää tiedä millä ohjelmalla tai miten hakisin koneestani jotain ei toivottua.

F-Securen Antvirus ei anna osumia, AVG:n ilmaisversio ei anna osumia, AntiVirin ilmaisversio ei anna osumia, SpyBot ei löydä mitään, AdAware ei löydä mitään.... Netistä ajoin vielä TrendMicron ilmaisskannauksen joka ei löytänyt mitään. Missä hemmetissä tämä joku häirikkö piileksii????

Laitoin vielä Telewellin reitittimestä (EA510) portin 25 estoon, koska tätä nähtävästi nämä ohjelmat käyttävät. No, eipä taida auttaa, koska eikähön tämä loistava "virus" keksi jonkun muun portin käyttöönsä.

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Elisalta ei saa mitään apua....as usual. Kehottivat asentamaan XP:n uudestaan....Yeah right.

En tosiaankaan halua, että koneeni lähettelee mitään hemmetin spämmejä ympäri verkkoa, mutta mikä avuksi. Palveluntarjoaja (Elisa) ei auta lainkaan. Any ideas???

Edit: Kuten varmaan huomaatte, niin tällä hetkellä koneeni taas toimii....mutta katsotaan kuinka kauan. Taitaa tämä kiusankappale tehdä paluun jatkuvasti koneelleni...

grace
30.01.2006, 14:01
Any ideas???

Edit: Kuten varmaan huomaatte, niin tällä hetkellä koneeni taas toimii....mutta katsotaan kuinka kauan. Taitaa tämä kiusankappale tehdä paluun jatkuvasti koneelleni...

Kokeile Ewido -nimistä ohjelmaa. Itsellä Ad-awaret, spybotit ja nortonit näyttivät koneen olevan "puhdas", mutta kun tuuppasin Ewidon scannauksen päälle niin p@skaa löytyikin parista tuhannesta tiedostosta.

Master Chief
30.01.2006, 14:12
Tuossa yöllä tuli katseltua viime vuotinen Royal Rumble cd:ltä ja ajattelin ennen nukkumaan menoa katsoa josko jostain löytyisi live stream tämän vuotisesta tapahtumasta. Kokeilin josko bookmarkeissa ollut sivu oli vielä toiminnassa. No ei ollut vaan sivun tilalla olikin taas joku websearch sivu ja kaupan päälle tuli kaikenlaista browser hijack virusta ja joku downloader trojan. AdAware löysi heti 99 uutta objektia mutta niitten poistaminen ei auttanut vaan aloitussivuna oli joku Spy Sheriff mainos ja ruutuun tuli koko ajan jotain mainosikkunoita. Imutin uuden Microsoft AntiSpywaren ja se onnistui korjaamaan aloitussivuongelman, poisti SpySheriffin, jonkun TMk Downloaderin ja muuta kamaa. Valitettavasti mainoksia tulee edelleen välillä tosin aika monet olen saanut blokattua laittamalla sivut Restricted Sites listalle. Mutta niitä ikkunoita avautuu silloin tälloin vaikka niissä ei mitään mainoksia enää näykään. Mikä avuksi?

Prosessori
30.01.2006, 14:17
Mikä avuksi?

Kannattaa käydä läpi seuraavat paikat:
- ohjauspaneelista asennettujen ohjelmien lista, joskus noi haitalliset ohjelmat näkyvät siellä
- C-asemalta Ohjelmatiedostot tai Program Files, sinne on voinut ilmestyä noita haittaohjelmia
- C-asemalta Omat tiedostot tai Documents and Settings, siellä on esimerkiksi (piilotettu) kansio Application Data, jonne tuollaiset haittajutut ovat voineet jotain tallentaa
- kannattaa tosiaan selailla muitakin hakemistoja tuolta Omat tiedostot tai Document and Settings -kansiosta, en muista tarkkaan, että missä sitä moskaa voi olla
- lisäksi kannattaa poistaa kaikki temppitiedostot
- yksi hyvä moskan poisto-ohjelma löytyy osoitteesta http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

JypFabu
30.01.2006, 14:34
Lisäksi vielä suosittelisin f-securen sivuilta tsekkaamaan root kitin mahdollisuuden. Softapätkän nimi oli muistaaksen black night, taitaa olla ainoa moisiin pystyvä örkinpoisto-ohjelma mitä ainakaan minä tiedän.

page hijackereihin browser helpereihin saa kohtuu hyvän avun myös ohjelmalla cwshedder ja rekisteriä on ehkä helpoin tutkailla hijack this ohjelmalla, varsinkin hijack thissin kanssa on syytä olla tarkkana toimiensa kanssa, voi olla kone formatissa nopeesti, jos ei tiedä mitä poistelee

Master Chief
30.01.2006, 15:00
Joo tuo browser hijack ei ole enää ongelmana, vaan mainokset. Hijack Thisin imutin jo mutta en ole ajanut vielä, juuri noitten varoituksien vuoksi.

Tinke-80
30.01.2006, 16:53
....voi sviddu!

Elikkä, koneeni taitaa tällä hetkellä lähetellä spämmejä...ainakin näin Elisa väittää. No, korjasin tilanteen, mutta eiköhän se päivän päästä taas jatkunut. Mielenkiintoista tässä on se, että en enää tiedä millä ohjelmalla tai miten hakisin koneestani jotain ei toivottua.

F-Securen Antvirus ei anna osumia, AVG:n ilmaisversio ei anna osumia, AntiVirin ilmaisversio ei anna osumia, SpyBot ei löydä mitään, AdAware ei löydä mitään.... Netistä ajoin vielä TrendMicron ilmaisskannauksen joka ei löytänyt mitään. Missä hemmetissä tämä joku häirikkö piileksii????

Laitoin vielä Telewellin reitittimestä (EA510) portin 25 estoon, koska tätä nähtävästi nämä ohjelmat käyttävät. No, eipä taida auttaa, koska eikähön tämä loistava "virus" keksi jonkun muun portin käyttöönsä.

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Elisalta ei saa mitään apua....as usual. Kehottivat asentamaan XP:n uudestaan....Yeah right.

En tosiaankaan halua, että koneeni lähettelee mitään hemmetin spämmejä ympäri verkkoa, mutta mikä avuksi. Palveluntarjoaja (Elisa) ei auta lainkaan. Any ideas???

Aika hakuammuntaa mutta voisit kokeilla on koneellasi rootkit:ia kuten JypFapu ehdotti.

lataa se täältä -> http://www.sysinternals.com/Utilities/RootkitRevealer.html

ja pastea logi tuonne -> http://www.sysinternals.com/Forum/forum_topics.asp?FID=17

- tinke-80

pavenro8
30.01.2006, 23:57
Seuraavan kaltainen ongelma: Vaimokke siirsi työpöydältä tiedostoja (Photoshop, Indesign yms) kansioom C:\Doc....\Työpöytä\Portfolio. Nythän on sitten niin, että kyseisiä tiedostoja ei saa enää auki, eikä niitä voi siirtää tai kopioida mihinkään. Ovat jotenkin jumissa. Valittaa aukaistaessa, että ovat already open / you don't have permission to open file. Vastaavan kaltaiset tiedostot muualla aukeavat kyllä ko. ohjelmilla. Ja mikäli tiedostoa yrittää siirtää, kone ilmoittaa että käyttö estetty, tarkista ettei levy ole täynnä tai kirjoitussuojattu ja ettei tiedosto ole käytössä.

Tiedoston ei pitäisi olla käytössä eikä levyn kopiosuojattu (yritetty kopioida useampaan paikkaan) mutta jotain se nyt jumpittelee. Buutattu on tietysti, ei ollut apua moisesta superkikasta tällä kertaa. Mutta jos jollain olisi jotain vinkkiä antaa asiaan, että mikä mahtaa olla vikana ja miten tiedostot saataisiin taas pelittämään niin rakkautta on luvassa.

spertti
31.01.2006, 00:04
....voi sviddu!

Elikkä, koneeni taitaa tällä hetkellä lähetellä spämmejä...ainakin näin Elisa väittää. No, korjasin tilanteen, mutta eiköhän se päivän päästä taas jatkunut. Mielenkiintoista tässä on se, että en enää tiedä millä ohjelmalla tai miten hakisin koneestani jotain ei toivottua................

Jos tosiaan latasit jo sen HjT:n, niin ota loki ja pasteta tonne > http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/151
Joudut reggaamaan sisään ensin.
Katon viimeistään huomenna jos kukaan muu ei ole kerennyt.

Ruutiveijari
31.01.2006, 01:09
Mutta jos jollain olisi jotain vinkkiä antaa asiaan, että mikä mahtaa olla vikana ja miten tiedostot saataisiin taas pelittämään niin rakkautta on luvassa.
Nyt menee ulkomuistista ja perustuu Workstation NT/NTFS kokemuksiin ja suomennokset omasta päästä (joten soveltaminen sallittua):

1. Klikkaa oikealla hiirennäppäimellä fiiluun.
2. Valitse "Ominaisuudet/Properties"
3. Sieltä "Oikeudet/Permissions"
4. Muuta oikeudet halutun laisiksi.

EDIT: Ja katso samat itse kansion tiedoista.

Toinen vaihtoehto:

1. Tee boottikorppu (vaikkapa www.bootdisk.com)
2. Käynnistä korpulta, hae tiedosto ja kopioi se joko korpulle (jos tilaa) tai toisaalle korpulla.

Ylläolevaa voi kokeilla boottaamalla suoraan kovalevyltäkin komentokehoitteeseen hakkaamalla F8:a käynnistyksen yhteydessä.

Master Chief
31.01.2006, 13:30
Mainoksia pukkaa edelleen. Hyökkäyshetkellä koneelle asentuneet ohjelmat on poistettu kovalevyltä (siis selvästi näkyvät), Hijackthisit, EasyCleanerit, smitremit ja True Swordit on kokeiltu, mutta ei apua. Mahdollinen syyllinen on netmon.exe ohjelma joka on tullut koneelle aiemmin. Pirulaista vaan ei pysty poistamaan millään.

spertti
31.01.2006, 14:14
Mainoksia pukkaa edelleen. Hyökkäyshetkellä koneelle asentuneet ohjelmat on poistettu kovalevyltä (siis selvästi näkyvät), Hijackthisit, EasyCleanerit, smitremit ja True Swordit on kokeiltu, mutta ei apua. Mahdollinen syyllinen on netmon.exe ohjelma joka on tullut koneelle aiemmin. Pirulaista vaan ei pysty poistamaan millään.

Juu. Tuo netmon.exe on ilmeisesti melko mukava piiloutumaan. Kyllä sen silti pitäisi vikasietotilassa lähteä ihan kiltisti pois. Laita piilotiedostot näkyviin, ja käynnistä vikasietotilaan.

Poista

C:\WINDOWS\netmon.exe
C:\WINDOWS\xjwu2.tmp

Käynnistä > suorita > regedit , ja etsi seuraava arvo. ( Ota ensin varmuuskopio rekisteristä )

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run
Tämän oikealla puolella pitäisi näkyä "NetMon" = "%Windir%\netmon.exe"
Poista tuo > "NetMon" = "%Windir%\netmon.exe"

Boottaa, ja katso auttaako. Mielelläni kyllä sen lokin katsoisin, jotta saataisiin se kone puhtaaksi. Lisäksi, kun sanoit, että olet ajanut Smitremin, niin ajoitko sen varmasti vikasietotilassa. Se ei nimittäin osaa poistaa Smitfraudia muuten.

Master Chief
31.01.2006, 14:55
Juu. Tuo netmon.exe on ilmeisesti melko mukava piiloutumaan. Kyllä sen silti pitäisi vikasietotilassa lähteä ihan kiltisti pois. Laita piilotiedostot näkyviin, ja käynnistä vikasietotilaan.

Poista

C:\WINDOWS\netmon.exe
C:\WINDOWS\xjwu2.tmp

Käynnistä > suorita > regedit , ja etsi seuraava arvo. ( Ota ensin varmuuskopio rekisteristä )

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run
Tämän oikealla puolella pitäisi näkyä "NetMon" = "%Windir%\netmon.exe"
Poista tuo > "NetMon" = "%Windir%\netmon.exe"

Boottaa, ja katso auttaako. Mielelläni kyllä sen lokin katsoisin, jotta saataisiin se kone puhtaaksi. Lisäksi, kun sanoit, että olet ajanut Smitremin, niin ajoitko sen varmasti vikasietotilassa. Se ei nimittäin osaa poistaa Smitfraudia muuten.

Joo, nimenomaan vikasietotilassa ajoin. Ainoa saavutus siitä oli Disk Cleanup ja lisää tilaa levyltä.

Katsotaan josko tuo toinen keino auttaa.

tiki10
31.01.2006, 21:03
Jos tosiaan latasit jo sen HjT:n, niin ota loki ja pasteta tonne > http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/151
Joudut reggaamaan sisään ensin.
Katon viimeistään huomenna jos kukaan muu ei ole kerennyt.

Kiitos spertti. Loki on nyt nähtävissä. Katsotko kun ehdit!

stairox
31.01.2006, 22:34
Joo, nimenomaan vikasietotilassa ajoin. Ainoa saavutus siitä oli Disk Cleanup ja lisää tilaa levyltä.

Katsotaan josko tuo toinen keino auttaa.Auttoiko? Jos ei, niin lähetä tiedostopolku missä kyseinen tiedosto löytyy niin kerron DOS-kommennot poistoa varten.

Master Chief
01.02.2006, 02:27
Auttoiko? Jos ei, niin lähetä tiedostopolku missä kyseinen tiedosto löytyy niin kerron DOS-kommennot poistoa varten.

Joo toi netmon.exen sain poistettua systeemistä, mutta sitä toista tiedostoa ei löytynyt eikä sitä rekisteripolkua.

Ilmeisesti mun koneella on sama mikä tällä kaverilla: http://www.bleepingcomputer.com/forums/lofiversion/index.php/t41857.html

spertti
01.02.2006, 02:37
Juu. Tuossa näyttäisi olevan Look2Me örkki, mikä oireilee kyllä juuri noin. Haepa täältä -> http://www.atribune.org/downloads/l2mfix.exe l2mfix ja tallenna työpöydälle. Tuplaklikkaa sitä ja klikkaa install. Avaa l2mfix -kansio työpöydältä ja tuplaklikkaa l2mfix.bat ja valitse #1 painamalla 1 ja enter(ÄLÄ tee vielä mitään muuta!!). Kopioi se loki ja lähetä mulle privana.

Master Chief
01.02.2006, 03:59
Juu. Tuossa näyttäisi olevan Look2Me örkki, mikä oireilee kyllä juuri noin. Haepa täältä -> http://www.atribune.org/downloads/l2mfix.exe l2mfix ja tallenna työpöydälle. Tuplaklikkaa sitä ja klikkaa install. Avaa l2mfix -kansio työpöydältä ja tuplaklikkaa l2mfix.bat ja valitse #1 painamalla 1 ja enter(ÄLÄ tee vielä mitään muuta!!). Kopioi se loki ja lähetä mulle privana.

Ehdin imuttaa tuolla mainitun Spy Sweeper ohjelman trial version, tein sillä "sweepin" ja se löys mm. tuon look2me:n. Re-boottauksen jälkeen ei ole nyt tullut yhtään mainosta ruutuun. Mutta jos ilmestyy vielä niin teen sitten tuon.

spertti
01.02.2006, 04:01
Ehdin imuttaa tuolla mainitun Spy Sweeper ohjelman trial version, tein sillä "sweepin" ja se löys mm. tuon look2me:n. Re-boottauksen jälkeen ei ole nyt tullut yhtään mainosta ruutuun. Mutta jos ilmestyy vielä niin teen sitten tuon.

Juu tuo spysweeper osaa melko usein tuon Look2Me:n poistaa. Jos tulee takaisin, niin laita tosiaan lokia, niin katselen sen.

bisnesman
01.02.2006, 06:40
Minulla on se jo aiemmin mainittu Excel-taulukko.
Sisältää siis sarakkeet: päivämäärä, viikonpäivä, asiakas, asiakasryhmä, myynti1, myynti2, myynti3, myynti4, myynti5, muuta.
Pitäisi saada lajiteltua sillä lailla, että ensisijaisesti lajittelee asiakasryhmän mukaan ja toissijaisesti asiakkaat aakkosjärjestyksessä.

Kiitos jo etukäteen!

Tepa
01.02.2006, 08:04
Minulla on se jo aiemmin mainittu Excel-taulukko.
Sisältää siis sarakkeet: päivämäärä, viikonpäivä, asiakas, asiakasryhmä, myynti1, myynti2, myynti3, myynti4, myynti5, muuta.
Pitäisi saada lajiteltua sillä lailla, että ensisijaisesti lajittelee asiakasryhmän mukaan ja toissijaisesti asiakkaat aakkosjärjestyksessä.

Kiitos jo etukäteen!

Valitse tauulkosta, jossa sinulla on tekstiä joku ruutu. Valitse yläpalkista Tiedot=> lajittele sitten tulee ruutuun pop-up lajittele. Valitse pudotusnuolilla 1. lajittelu peruste asiakasryhmä ja 2. lajitteluperuste asiakas. Suuntaa nouseva laskeva haluamaksesi.

pernaveikko
01.02.2006, 09:58
Koitan näyttöä säätää vähän paremmaksi. Kyseessä oleva rotisko on Sony Trinitron Multiscan 400PS.

Saitilta löytyi manuaalikin, mutta kuten arvata saattaa ei siitä hirveästi apua ole.

Mitähän nuo RGB BIAS ja RGB GAIN arvot mahdollisesti haluaisivat olla? Tehdasasetukset ovat ihan kammottavat.

Kai muidenkin valmistajien malleissa melko samat asetukset ovat, jos joku voisi katsoa omistaan ja kertoa?

Värit ja tarkkuus näyttäisivät olevan reunoissa ja nurkissa terävämmät ja keskellä hieman sumeampaa. Kuvittelenko vai onko näyttö hajoamassa vai voiko tuommoistakin säätää?

Valitse taulukosta, jossa sinulla on tekstiä joku ruutu.

Eikö vasemmasta yläkulmasta pidä ensin maalata koko taulukko? Niin minulle on ainakin opetettu.

Fanduli
01.02.2006, 10:31
Eikö vasemmasta yläkulmasta pidä ensin maalata koko taulukko? Niin minulle on ainakin opetettu.

Nimenomaan näin. Jos taulukosta on valittuna esim. vain kaksi saraketta, tulee "järjestely" tehdyksi vain niiden sarakkeiden osalta ja kaikki muut osat taulukosta numeroineen jäävät paikoilleen. Eli kaikki menee ihanasti sekaisin.

Mr.Fox
01.02.2006, 12:53
Kaverini soitti ja kertoi (jälleen kerran) menettäneensä hermonsa XP:n kanssa. Tällä kertaa ilmeisesti lopullisesti. Autoin häntä selvittämään ongelman, mutta kaverini oli vakaasti sitä mieltä, että nyt hän vaihtaa Linuxiin. Tässä vaiheessa nostin käteni pystyyn, jolloin kaverini ehdotti, että yrittäisimme yhdessä opetella Linuxin salat. Pieni mielenkiinto heräsi, joten nyt tarvitsen experttien apua.

Minulla on muistaakseni kotona noin 1,0GHz/256MHz/10,4Gt koneenraato lähes käyttövalmiina ilman käyttöjärjestelmää. Sillä voisimme aloittaa harjoittelun. Miten tästä eteenpäin?

Ajattelin, että voisimme vaikka tilata yhden kirjan esim. Linux Käyttökuntoon (http://www.dataclub.fi/product.php?isbn=9525592073), jossa on mukana Fedora Linux 3 -käyttöjärjestelmä ja kirjassa täydelliset asennusohjeet. Tarjoushinta on 19,00e ja parhaassa tapauksessa voisin ehkä jopa noutaa tuon suoraan myymälästä, joten lähetyskulujakaan ei tulisi.

Mitä vielä pitäisi tietää? Muutama Linux vasta-alkajille -linkki ei olisi pahitteeksi sekä tietysti jotain hyödyllistä kokemusperäistä lisätietoa kokeneemmilta Linux-käyttäjiltä.

Ziran
01.02.2006, 13:04
Töissä tuli vastaan käyttämätön kannettavan paristo:
Li-ion battery
Model: BTP-H8C
Rating: 10.8V 1460mAH
CELL MFG.: Toshiba, Japan
CELL TYPE: LSQ863448
Päiväys: 95.10.12 :)
Googlettamalla jossain kaupassa myytiin 75 punnalla, mutta oli Fujitsun kansiossa. En tiedä minkämerkkisessä kannettavassa ollut.
Olen siis heittämässä roskiin, vaan en millään raaskisi. Jos joku täällä haluaa, niin lahjoitan.

koukou
01.02.2006, 13:07
Mitä vielä pitäisi tietää? Muutama Linux vasta-alkajille -linkki ei olisi pahitteeksi sekä tietysti jotain hyödyllistä kokemusperäistä lisätietoa kokeneemmilta Linux-käyttäjiltä.
Suosittelen kokeilemaan live-dvd tai cd:tä, ennenkuin koneen nykäiset tyhjäksi. Ubuntu on kehuttu jakelu, jolle löytyy lisäksi vielä paljon suomalaista tukea.

Anders
01.02.2006, 13:10
Muutama Linux vasta-alkajille -linkki ei olisi pahitteeksi sekä tietysti jotain hyödyllistä kokemusperäistä lisätietoa kokeneemmilta Linux-käyttäjiltä.Tero Karvinen (http://www.iki.fi/karvinen) tuli mieleen. Kursseista Linux tutustuminen ja Linux perusteet.

Minä en olen asiantuntija, mutta en laittaisi 19 euroa kirjaan, vaan lataisin Fedoran (http://fedora.redhat.com/) ilmaiseksi. Tarvittavan ohjeistuksen nappaisin Karvisen sivuilta esim harjoitusten vastauksista (http://myy.helia.fi/~karte/kurssit/kurseri/homeworks.html).

eh
01.02.2006, 13:10
Suosittelen kokeilemaan live-dvd tai cd:tä, ennenkuin koneen nykäiset tyhjäksi. Ubuntu on kehuttu jakelu, jolle löytyy lisäksi vielä paljon suomalaista tukea.
Tämä voisi olla hyvä lähtökohta Linux-kokeilulle: http://ubuntu.sange.fi/download/

Itse suosittelisin nimenomaan Ubuntua, mutta jos ylimääräisten asetusten nysvääminen kiinnostaa, niin KDE-pohjainen Kubuntu tarjoaa siihen paremmat mahdollisuudet.

Lisää tietoa löytyy täältä (http://ubuntu.sange.fi/).

01.02.2006, 13:44
Tero Karvinen (http://www.iki.fi/karvinen) tuli mieleen. Kursseista Linux tutustuminen ja Linux perusteet.

Minä en olen asiantuntija, mutta en laittaisi 19 euroa kirjaan, vaan lataisin Fedoran (http://fedora.redhat.com/) ilmaiseksi. Tarvittavan ohjeistuksen nappaisin Karvisen sivuilta esim harjoitusten vastauksista (http://myy.helia.fi/~karte/kurssit/kurseri/homeworks.html).
Entäs jos ei ole ylimääräistä konetta? Miten sitä sitten ohjeita ruudulta lukee?? Eli jonkinlainen opas on hyvä. Asennukseen ei välttämättä tarvita opasta koska asennus on nykyään aika helppoa ja suoraviivaista. Mutta komentoja varten olisi hyvä jos löytyisi jonkilainen kirja.
Ubuntu tai kubuntu ovat molemmat hyviä jossa asennus on helppoa ja netti tulvii oppaita ja apua tarvitseville.

Anders
01.02.2006, 14:02
Entäs jos ei ole ylimääräistä konetta? Miten sitä sitten ohjeita ruudulta lukee?? Eli jonkinlainen opas on hyvä. Asennukseen ei välttämättä tarvita opasta koska asennus on nykyään aika helppoa ja suoraviivaista. Mutta komentoja varten olisi hyvä jos löytyisi jonkilainen kirja.
Ubuntu tai kubuntu ovat molemmat hyviä jossa asennus on helppoa ja netti tulvii oppaita ja apua tarvitseville.Tässä tapauksessa kysyjällä on ylimääräinen kone.

Mutta jos ei ylimääräistä konetta ole, niin tietenkin kirja on pätevä ratkaisu.

Hank
01.02.2006, 16:06
Tarvis saada mp-3 tiedostoista "pätkittyä" puh.soittoääniksi osia. Onkohan tähän tarkoitukseen netistä saatavia ilmaisia ohjelmia? Kiitos..

Lexa
01.02.2006, 17:45
Tarvis saada mp-3 tiedostoista "pätkittyä" puh.soittoääniksi osia. Onkohan tähän tarkoitukseen netistä saatavia ilmaisia ohjelmia? Kiitos..

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4668

laimbeer
01.02.2006, 21:05

Linux by Tapsa (http://tapsa.terae.net/linux/) on ollut mulle monta kertaa hyödyllinen. Juuri tuo mainittu kirja on jäänyt lukematta, mutta jonkun suomenkielisen Linux for dummies-kirjan luin aikoinaan hyvinkin perusteellisesti. Siinä oli silloin Red Hat mukana ja tulihan se silloin yhteen koneeseen asennettua. En kyllä silloin vielä innostunut tarpeeksi vaan parin kuukauden päästä lähti liinuksi koneelta.

Noiden kirjojen kanssa on se ongelma, että ne tuppaavat olemaan usein aikalailla vanhentuneita ja pahimassa tapauksessa sisältävät jonkun vanhan jakeluversion. Ennemmin minäkin hakisin jonkun ihan uuden version kun niistä todennäköisemmin löytyy rautatuki tuollekin koneelle. Aikoinaan kaytin yhtä vanhaa dos-opasta linuxin opetteluun. Oppaasta tutkin mitä kaikkea tietokoneelle voi oikein komentorivillä tehdä ja sitten tutkin netistä miten vastaavat temput tehdään linuxilla. En kyllä tuota tapaa suosittele kenellekkään. Eikä niitä komentoja juuri nykyään tarvi käyttää jossei halua.

Kaikista helpoin tuohon olisi varmaan asentaa Suomiknoppix, joka toimii myös live cd/dvd:nä, mutta kun sitä ei enää uuden tekijänoikeuslain johdosta virallisesti jaella niin ei sitten. Saahan sen linuxtrackerilta, jos aivan välttämättä haluaa. Kiintolevylle asennettuna siitä tulee melkein aito Debian.

Suse on myös helppo asentaa ja alkuun pääsee ilman hirveää asetusten määrittelyä ja muuta säätämistä. Itse Susesta luovuin kumminkin kun en saanut millään mplayeriä siihen asennettua ja töissä tuli Debiania enemmänkin säädettyä yhden projektin johdosta. Debiania asennettaessa joutuu kyllä tehdä aika paljon määrityksiä ja muutenkin se ei ole ihan niin aloittelijaystävällinen kuin monet muut jakelut. Ei se kyllä mitenkään mahdottoman hankala opeteltava ole.

Tuo mainittu Ubuntu on aika pitkälti valmiiksi konfiguroitu Debian. Sen asentaminen on helppoa, varsinkin kun ei tarvitse edes asentaa Windowsin rinnalle. Tuo tyypillinen asennus vaatii toimivan nettiyhteyden. Asentamisen jälkeen joutuu sitten muokkaamaan repository-listaa jos haluaa asentaa kaupallisia ohjelmia tai koodekkeja. Siihen löytyy Ubuntu Guidesta kyllä hyvät ohjeet. Fedoraa ja Mandrivaa kehuvat myös aloittelijaystävällisiksi, mutta niistä minulla ei ole kokemuksia.

Aatos
02.02.2006, 12:31
Kuinka tulisi suhtautua F-securen ilmoitukseen, että tietomurto yritys havaittu.

Näitä ilmoituksia tulee 1-3 kertaa päivässä. Kiitos jo etukäteen !

Roomie
02.02.2006, 12:33
Kuinka tulisi suhtautua F-securen ilmoitukseen, että tietomurto yritys havaittu.

Näitä ilmoituksia tulee 1-3 kertaa päivässä. Kiitos jo etukäteen !Ei mitään hätää mielestäni. Näitä tulee nykyään paljon ja F-secure kyllä blokkaa nuo.

pikkukatti
02.02.2006, 13:57
Mikähän tätä konetta vaivaa. Kun käynnistän sen ja koitan kirjoittaa jotain se menee täysin jumiin. Hiiri ei liiku eikä muutakaan tapahdu. Niin kauan kun et käytä näppistä niin toimii kyllä. Tuon jumittamisen jälkeen on pakko tietysti painaa resetiä. Sen jälkeen näppis kyllä toimii. Aikaisemmin teki tätä jos koskit näppikseen heti käynnistyksen jälkeen. Nyt tekee sen vaikka antaisi koneen olla tunnin päällä. Toimii vasta kun käynnistää uudestaan. Joskus näppis vinoilee myös käytön aikana. Näppäimistössä ei pitäisi olla ongelmaa kun tekee tätä samaa myös toisen näppiksen kanssa. Menee vaan hermo tän kanssa. Ja kukaan ei tunnu tietävän missä vika.

koukou
02.02.2006, 14:29
Mikähän tätä konetta vaivaa. Kun käynnistän sen ja koitan kirjoittaa jotain se menee täysin jumiin. Hiiri ei liiku eikä muutakaan tapahdu. Niin kauan kun et käytä näppistä niin toimii kyllä. Tuon jumittamisen jälkeen on pakko tietysti painaa resetiä. Sen jälkeen näppis kyllä toimii. Aikaisemmin teki tätä jos koskit näppikseen heti käynnistyksen jälkeen. Nyt tekee sen vaikka antaisi koneen olla tunnin päällä. Toimii vasta kun käynnistää uudestaan. Joskus näppis vinoilee myös käytön aikana. Näppäimistössä ei pitäisi olla ongelmaa kun tekee tätä samaa myös toisen näppiksen kanssa. Menee vaan hermo tän kanssa. Ja kukaan ei tunnu tietävän missä vika.
Minkälainen näppis on kiinni? Langaton? USB-liitäntäinen? Kuinka vanha kone?

pikkukatti
02.02.2006, 14:36
Nyt on langaton näppis. Ihan normaali liitäntä. Tai ei siis USB. Toinen näppis on vanha mikromikko. Siis langallinen. Tekee samaa. Kone on jotain 4-5 vuotta vanha. Näytönohjain on vaihdettu jokin aika sitten. Vähän sen jälkeen tullut tää ongelma. Muistia lisättiin myös. 256:sta reiluun 600. Näytönohjain on nyt joku 64. Taas piti käynnistellä uudestaan kahdesti. Kun ei enää kirjoittanut. Muuten ei sentään jumittanut. Nytkin vinoilee. Tekee omia merkkejään väliin tai sitten ei jotain kirjainta tee. Saa nähdä jumittaako taas kohta.

koukou
02.02.2006, 14:43
Nyt on langaton näppis. Ihan normaali liitäntä. Tai ei siis USB. Toinen näppis on vanha mikromikko. Siis langallinen. Tekee samaa. Kone on jotain 4-5 vuotta vanha. Näytönohjain on vaihdettu jokin aika sitten. Vähän sen jälkeen tullut tää ongelma. Muistia lisättiin myös. 256:sta reiluun 600. Näytönohjain on nyt joku 64. Taas piti käynnistellä uudestaan kahdesti. Kun ei enää kirjoittanut. Muuten ei sentään jumittanut. Nytkin vinoilee. Tekee omia merkkejään väliin tai sitten ei jotain kirjainta tee. Saa nähdä jumittaako taas kohta.Kokeilisin USB-näppiksen kanssa vielä, mikäli jollakin tutulla sellainen löytyy. Kuulostaa aika erikoiselta ongelmalta. Samanlaiseen ongelmaan olen itse törmännyt kun langattomia näppiksiä on ollut kaksi lähekkäin, jolloin sotkevat toisiaan, mutta nyt niin ei ilmeisesti ole..
Paljon mahdollisuuksia ei ole mikäli johtuu laitteistosta, eli lähinnä mahdollinen ongelman aiheuttaja on emolevy.

edit. Onko ongelmia muun kuin näppäimistön kanssa?

JanJ
02.02.2006, 14:51
Nyt on langaton näppis. Ihan normaali liitäntä.
<clip>
Tekee omia merkkejään väliin tai sitten ei jotain kirjainta tee. Saa nähdä jumittaako taas kohta.
Ihan sama ongelma täällä.
Labtecin näppis/hiiri, ei usb-liitännäinen vaan "normaali" liitäntä. Näppis sekoilee urakalla, jättää merkkejä pois ja lisää omiaan. Välillä ei ota mitään painallusta pariin sekuntiin. Kone PIII 800 512 muistia, Win XP Pro. Aivan käsittämätöntä, normaalinäppiksellä kaikki menee Ok.

Tosin muutenkin v*ttuuntuneena pc-maailmaan ostin Apple-storesta tänään Macin, seuraavanlaisen kokoonpanon itseasiassa:
MAC MINI 1.42/512/80/SD/APX/BT-FIN
Apple Cinema Display (20 flat panel)
Wireless Keyboard & Mouse Kits

pikkukatti
02.02.2006, 22:05
Jep labtec tämäkin on. Oli urakalla jumissa tänään. Nyt vihdoin taas toimii. Muuten ei ole koneessa vikaa. Saa nähdä miten kauan nyt toimii taas.

stairox
02.02.2006, 22:11
Jep labtec tämäkin on. Oli urakalla jumissa tänään. Nyt vihdoin taas toimii. Muuten ei ole koneessa vikaa. Saa nähdä miten kauan nyt toimii taas.Tsekkaa tuolta että onko uusin softaversio käytössä:http://www.labtec.com/index.cfm/service/listing/EUR/EN,crid=68,crid2=1762. Yleensä nämä ongelmat ovat vain softasta kiinni.

Ruutiveijari
02.02.2006, 22:34
MAC MINI 1.42/512/80/SD/APX/BT-FIN
Apple Cinema Display (20 flat panel)
Wireless Keyboard & Mouse Kits
ERITTÄIN hyvä päätös. Huono aika vain sen puolesta, että Apple on siirtymässä Intelin prossuihin ja Mac miniin on päivitys odotettavissa parin kuukauden sisällä (jolloin koneen nopeus noin kolminkertaistuu). Ja G4/G5 ollaan aika vauhdilla häivyttämässä kuvioista.

Mutta softaa sitä ihminen käyttää ja se Applella on OS X:n muodossa ihanaisen täydellistä käyttää.

pikkukatti
03.02.2006, 12:22
Joo pitää koittaa päivittää tuo ohjelmisto. Vaikka tuskin siitä on kiinni, kun samaa tekee vanhallakin näppiksellä. Tuon langattoman hiiren vaihdoin ajat sitten normaaliin hiireen takaisin. Patterit kuluu turhan nopeasti. Ajattelin että voiko siitä aiheutua jotain häiriötä kun noita "sekaisin" käyttää. Mutta tosiaan tekee samaa vaikka olisi molemmat langallisia. Nyt taas toimii. Tosin piti taas tehdä se pakollinen resetointi kun käynnistyksen jälkeen jumitti. Kunhan budjetti sallii niin voisi hankkia paremman koneen.

JanJ
03.02.2006, 13:54
Mutta softaa sitä ihminen käyttää ja se Applella on OS X:n muodossa ihanaisen täydellistä käyttää.
Luin kyllä tarkkaan Intel-jutut ja muut mutta ajankohta ja hinnat oli nyt kohdallaan joten toimin.

Nyt mietin vaan yhtä asiaa.
Voinko jakaa kirjoittimen sekä windows- että mac-koneelle samanaikaisesti?

Lauri
03.02.2006, 21:37
Miten voin poistaa hakusanat joilla olen googlesta tietoa hakenut? Kun menee uudelleen googleen ja pistää yhden kirjaimen niin sieltä tulee kaikki hakusanat mitä sillä kirjaimella on haettu.

Ruutiveijari
03.02.2006, 21:47
Miten voin poistaa hakusanat joilla olen googlesta tietoa hakenut? Kun menee uudelleen googleen ja pistää yhden kirjaimen niin sieltä tulee kaikki hakusanat mitä sillä kirjaimella on haettu.
Riippuu selaimesta. Esimerkiksi Firefoxissa Asetukset -> Tietosuoja ja tyhjennät kohdan "Lomaketiedot".

Ruutiveijari
03.02.2006, 21:48
Voinko jakaa kirjoittimen sekä windows- että mac-koneelle samanaikaisesti?
Voit toki. Helpoiten se käytännössä onnistuu kun printteri on liitettynä Windows -koneeseen ja jaettuna siitä verkkoon. Tiger (OS X) löytää sen automaattisesti ja näkyy printterien listauksessa, josta saat sen asennettua.

Prof. Puck
04.02.2006, 20:16
Tervehdys,

Kyllästyin f-securen anti-virus 2006 ohjelman kanssa esiintyneisiin ongelmiin totaalisesti ja 'hetken mielijohteesta' päätin heivata kys. ohjelman hemmettiin mielenrauhaa häiritsemästä. Samassa yhteydessä kävin lataamassa Avastin kehutun ilmaisohjelman netistä, mutta eipä tuo F-secure suostu vieläkään jättämään rauhaan, vaikka poistin ohjelman 'oikeaoppisesti' control panelin lisää/poista ohjelmia valikon kautta?

Eli nyt koneen käynnistymisen yhteydessä kone ilmoittaa, ettei se voi ottaa käyttöön Avastin vahtia, koska koneessa on toiminnassa F-securen anti-virus. Tsekkasin resurssien hallinnan kautta Program Files-kansioita ja totta tosiaan sieltä löytyy edelleen sekä F-secure, että F-secure Antivirus nimellä kansiot, ja kun yritän poistaa kyseiset kansiot, niin saan ilmoituksen, että:

ei voi poistaa backweb.dll. Käyttö estetty. Varmista, ettei levy ole täynnä tai kirjoitussuojattu tai ettei tiedosto ole käytössä.

Sama ongelma F-secure Antivirus kansiota poistettaessa. sillä erotuksella, että tällä kertaa poiston estoa herjaa fshg.exe-niminen tiedosto.

Miten saan tuon F-securen lopullisesti ja kokonaan pois häiritsemästä koneen toimintaa ja omaa mielenrauhaa? Löytyykö epätoivoiselle apua???

spertti
04.02.2006, 20:24
Tervehdys,

Kyllästyin f-securen anti-virus 2006 ohjelman kanssa esiintyneisiin ongelmiin totaalisesti ja 'hetken mielijohteesta' päätin heivata kys. ohjelman hemmettiin mielenrauhaa häiritsemästä. Samassa yhteydessä kävin lataamassa Avastin kehutun ilmaisohjelman netistä, mutta eipä tuo F-secure suostu vieläkään jättämään rauhaan, vaikka poistin ohjelman 'oikeaoppisesti' control panelin lisää/poista ohjelmia valikon kautta?

Eli nyt koneen käynnistymisen yhteydessä kone ilmoittaa, ettei se voi ottaa käyttöön Avastin vahtia, koska koneessa on toiminnassa F-securen anti-virus. Tsekkasin resurssien hallinnan kautta Program Files-kansioita ja totta tosiaan sieltä löytyy edelleen sekä F-secure, että F-secure Antivirus nimellä kansiot, ja kun yritän poistaa kyseiset kansiot, niin saan ilmoituksen, että:

ei voi poistaa backweb.dll. Käyttö estetty. Varmista, ettei levy ole täynnä tai kirjoitussuojattu tai ettei tiedosto ole käytössä.

Sama ongelma F-secure Antivirus kansiota poistettaessa. sillä erotuksella, että tällä kertaa poiston estoa herjaa fshg.exe-niminen tiedosto.

Miten saan tuon F-securen lopullisesti ja kokonaan pois häiritsemästä koneen toimintaa ja omaa mielenrauhaa? Löytyykö epätoivoiselle apua???

Jaa-a. En löytänyt mitään F-Securen sivuilta tuosta pikaisesti lukaistuna... Voisit poistaa nuo kansiot vikasietotilassa. Tosin rekisteriarvot jäävät silti. Servicet kannattaa sammuttaa ainakin. Se onnistuu näin:
Käynnistä > suorita > services.msc > etsi listalta kaikki F-Securen tuotteet > tuplaklikkaa > valitse seis, ja käynnistystavaksi ei käytössä.

Prof. Puck
04.02.2006, 20:41
Jaa-a. En löytänyt mitään F-Securen sivuilta tuosta pikaisesti lukaistuna... Voisit poistaa nuo kansiot vikasietotilassa. Tosin rekisteriarvot jäävät silti. Servicet kannattaa sammuttaa ainakin. Se onnistuu näin:
Käynnistä > suorita > services.msc > etsi listalta kaikki F-Securen tuotteet > tuplaklikkaa > valitse seis, ja käynnistystavaksi ei käytössä.

Kiitti! Jos jollakin on jotain 'sofistikointuneempaa' - tai vaikka brutaalimpaa - (aivan sama), tapaa päästä kokonaan eroon tuosta F-securesta, niin mielelläni kuulen vielä lisäneuvoja. Yritin kyllä itsekin googlata aiheesta sekä etsiä f-securen sivuilta, mutta mitään konkreettista en löytänyt

Lexa
04.02.2006, 22:10
Tuon langattoman hiiren vaihdoin ajat sitten normaaliin hiireen takaisin. Patterit kuluu turhan nopeasti.

Omistan myös Labtecin rotan ja tämä toimii ihan ok, mutta syö pattereita niin perkeleesti. Tämän takia kannattaakin käyttää näissä vempaimissa ladattavia akkuja. Tällä tavoin välttyy turhalta paristorallilta ja varavirtaa on aina saatavilla.

Aatos
04.02.2006, 22:55
Kiitti! Jos jollakin on jotain 'sofistikointuneempaa' - tai vaikka brutaalimpaa - (aivan sama), tapaa päästä kokonaan eroon tuosta F-securesta, niin mielelläni kuulen vielä lisäneuvoja. Yritin kyllä itsekin googlata aiheesta sekä etsiä f-securen sivuilta, mutta mitään konkreettista en löytänyt

Mulla on olemassa F-securen poistotyökalu, ihan virallinen sellainen. Laita sähköpostiosoite, niin lähetän sen sulle. Et pääse muuten eroon Backwebistä..

spertti
04.02.2006, 22:59
Mulla on olemassa F-securen poistotyökalu, ihan virallinen sellainen. Laita sähköpostiosoite, niin lähetän sen sulle. Et pääse muuten eroon Backwebistä..

Siis onko sulla F-Secure antivirus 2006:n poistotykalu? Kyllä noille vanhemmille niitä poisotyökaluja löytää helposti myös googlella. Luulisin vain, ettei sellainen toimi tässä tapauksessa. Tosin voihan sitä kokeilla.

Aatos
04.02.2006, 23:02
Siis onko sulla F-Secure antivirus 2006:n poistotykalu? Kyllä noille vanhemmille niitä poisotyökaluja löytää helposti myös googlella. Luulisin vain, ettei sellainen toimi tässä tapauksessa. Tosin voihan sitä kokeilla.

On se jossain, oli meinaan ongelmia 2006 kanssa.. Etsin sen huomenissa. On meinaan jossain sähköpostinviidakossa.

Edit: työkalu löytyi, ja toimii

Nahkaparturi
07.02.2006, 13:05
Vaihdoin tässä joku aika sitten pöytäkoneeni kannettavaan. Ongelmana on, että vanhan tulostimen (HP Deskjet 660C:n) johdon liitin on hieman hevimpää osastoa uuteen koneeseen. Kysymys kuuluu, onko olemassa jonkinlaista adapteri-kappaletta tms, jolla vanhan tulostimen saisi taas toimimaan. Ja mitähän sellainen maksaa? (Gigantissa näkyi pari viikkoa sitten olevan tulostin tarjouksessa (39€), joten eipä näy olevan hinnalla pilattuja uudetkaan.)

stairox
07.02.2006, 14:16
Vaihdoin tässä joku aika sitten pöytäkoneeni kannettavaan. Ongelmana on, että vanhan tulostimen (HP Deskjet 660C:n) johdon liitin on hieman hevimpää osastoa uuteen koneeseen. Kysymys kuuluu, onko olemassa jonkinlaista adapteri-kappaletta tms, jolla vanhan tulostimen saisi taas toimimaan. Ja mitähän sellainen maksaa? (Gigantissa näkyi pari viikkoa sitten olevan tulostin tarjouksessa (39€), joten eipä näy olevan hinnalla pilattuja uudetkaan.)
Vanhassa tulostimessasi on rinnakais-liitin joka alkaa olla (lievästi sanottuna)aika "pihalla". Suosittelisin tosiaankin tulostimen vaihtoa.

Adapteri saattaa löytyä, mutta en itse näkisi sitä vaivaa.

EDIT: Targuksella löytyy adapteri, hinta n. 40€. Siis en kyllä ostaisi. Pitää muistaa että se sun tulostin ei ole kehitetty XP-käyttikselle, pikku-ongelmia saattaa tulla vähän kaiken laisia. Kaiken lisäksi tulostimet on kehittynyt aika lailla tuon jälkeen...

Murmeli
07.02.2006, 14:19
Okei, olen minä paljon nähnyt mutta aina tulee uutta.

Miksi assafanit.netin kuvagalleria (http://assagalleria.hostinplace.com/cpg135/index.php?cat=0) näkyy minulla selaimesta riippumatta näin:

http://www.murmeli.com/assagalleria.jpg

Koneella on Avastin virustutka ja Kerion palomuuri. Mikä ötökkä on päässyt läpi?

Hiili
07.02.2006, 14:27
Kysyisin Suurilta Guruilta komponenttien rekisteröinnistä Windows-koneelle.

Jos rekisteröin saman nimisen komponentin eri hakemistosta, korvautuuko edellinen rekisteröinti uudella?

Tenho
07.02.2006, 15:10
Okei, olen minä paljon nähnyt mutta aina tulee uutta.

Miksi assafanit.netin kuvagalleria (http://assagalleria.hostinplace.com/cpg135/index.php?cat=0) näkyy minulla selaimesta riippumatta näin:

http://www.murmeli.com/assagalleria.jpg

Koneella on Avastin virustutka ja Kerion palomuuri. Mikä ötökkä on päässyt läpi?
Ei mikään ötökkä. Sivuilla on vaan käytössä selaimen referrer-kenttää tutkaileva palikka, joka tsekkaa tuosta referreristä mistä kävijä on tulossa ja jos tuota tietoa ei ole olemassa (ns. selain ei sitä lähetä) tai se kertoo että kävijä tulee jostain muualta kuin assafanit.netistä, niin siinä tapauksessa oikeita kuvia ei näytetä.
Tuollaista harrastetaan jottei sivuston ulkopuolelta linkittäminen "varastaisi" kaistaa.

Ja Operassa asia korjataan seuraavasti: f12 -> enable referrer logging.
Muut selaimet on paskoja, mutta koska tod.näk. käytössä on ylihypefirefox niin sen asetuksia muokataan about:config-osoitteesta ja sieltä jokin referreriin (http) viittaava kohta. (tai ainakin joskus se muokkaus onnistui vain tuota kautta)

Bone
07.02.2006, 22:25
Nyt on omituinen ongelma, jota en osaa itsekään ratkaista.

Käytössäni on Win XP Pro ja explorer kaatuu tasaisesti. Yleensä jos siirrän tiedostoja kovolta toiselle, kaatuu vähän ajan päästä.
Jos aloitan katselemaan jotain avi-tiedostoa, kaatuu välittömästi. Leffa kyllä pyörii.

Emo on MSI:n NeoF 847, S478. Cel 2,0 GHz, 1,5 Gb, kovoja kolme erikokoista IDE-liitännällä. Epäilen rautaongelmaa, sillä käyttis korjausasennettu ja ongelma tuli kuin vaihdoin Win2000-> XP Pro.

Kenelläkään tullut vastaavaa vastaan?

Ted Raikas
07.02.2006, 23:03
Enpä tiedä onko ihan tänne sopiva juttu, mutta kysynpä silti, koska ratkaisua en löydä...

Eli, minulla on koneellani Antivirus-ohjelma, joka toimii sinällään ok, mutta heittää vähän väliä ärsyttävää mainossivua ruudulle, joku "Notifier of AntiVir PersonalEdition Classic Windows, joka on todella ÄRSYTTÄVÄÄ! Katselin kyllä asetuksia ja kaikkia, mutta mistään ei tuota veemäistä mainosikkunaa saa estettyä pamahtelemasta ruudulle.

Jos joku sattuisi tietämään, mistä tuon voi asentaa ettei ilmaannu ruudulle?

Murmeli
07.02.2006, 23:42
Ei mikään ötökkä. Sivuilla on vaan käytössä selaimen referrer-kenttää tutkaileva palikka, joka tsekkaa tuosta referreristä mistä kävijä on tulossa ja jos tuota tietoa ei ole olemassa (ns. selain ei sitä lähetä) tai se kertoo että kävijä tulee jostain muualta kuin assafanit.netistä, niin siinä tapauksessa oikeita kuvia ei näytetä.
Tuollaista harrastetaan jottei sivuston ulkopuolelta linkittäminen "varastaisi" kaistaa.

Ja Operassa asia korjataan seuraavasti: f12 -> enable referrer logging.
Muut selaimet on paskoja, mutta koska tod.näk. käytössä on ylihypefirefox niin sen asetuksia muokataan about:config-osoitteesta ja sieltä jokin referreriin (http) viittaava kohta. (tai ainakin joskus se muokkaus onnistui vain tuota kautta)Tänks. Käytössä on mullakin Opera mutta kuvan kaappasin kun testasin onko vikaa muillakin selaimilla. Ihme juttu, kun tuo sama "vika" ilmenee vaikka menisin sivulle www.assafanit.net -osoitteesta.

EDIT: Eikä muuten korjaannu edes tuon asetuksen muuttamisella. No, ei katella ässäfanien galleriaa.

bunghole
08.02.2006, 02:14
Siskon läppärissä on ongelma ja yritin antaa hänelle puhelimen välityksellä apua mutten ainakaan vielä keksinyt ratkaisua. Hänellä siis lopetti yhtäkkiä toimimasta Opera. Selain siis käynnistyy ja sivuhistoriasta voi ottaa osoitteita ja mennä niihin mutta osoiteriville tai mihinkään sivuilla näkyviin kenttiin ei voi kirjoittaa mitään. Kursori kyllä vilkkuu siellä mutta mitään ei tapahdu kun painelee näppäimiä. Neuvoin häntä käyttämään väliaikaisesti Exploderia mutta tämä kertoi ettei siinä näy osoiteriviä ollenkaan:D Kerroin mistä sen saa päälle mutta siskoni kertoi valikossa olevan ruksin oikealla kohdalla eli osoiterivin olevan käytössä. Osaisiko joku siis auttaa ja kertoa miten saisin nuo toimimaan? Mielellään ainakin Operan mutta olisihan se Explorerkin hyvä saada toimimaan. Kiitoksia jo etukäteen!

mikkoz
08.02.2006, 02:31
Exploderia mutta tämä kertoi ettei siinä näy osoiteriviä ollenkaan:D Kerroin mistä sen saa päälle mutta siskoni kertoi valikossa olevan ruksin oikealla kohdalla eli osoiterivin olevan käytössä. Osaisiko joku siis auttaa ja kertoa miten saisin nuo toimimaan? Mielellään ainakin Operan mutta olisihan se Explorerkin hyvä saada toimimaan. Kiitoksia jo etukäteen!
Em tapahtumat mukaanlukien(siis ei operan toimimattomuus) kaverin xp ie:ssä osoiterivi oli siellä oikeassa reunassa, ja sieltä piti hiiren oikealla näpillä jotenkin vapauttaa se, ja sitten vetää se esille(siiis hiirellä, se rivi).

Aksu
08.02.2006, 08:37
Outlook hidastui täysin yllättäen reilusti. Mitä teen ja mistä johtuu? Muuten kone pelittää ihan normaalisti.

08.02.2006, 08:57
Enpä tiedä onko ihan tänne sopiva juttu, mutta kysynpä silti, koska ratkaisua en löydä...

Eli, minulla on koneellani Antivirus-ohjelma, joka toimii sinällään ok, mutta heittää vähän väliä ärsyttävää mainossivua ruudulle, joku "Notifier of AntiVir PersonalEdition Classic Windows, joka on todella ÄRSYTTÄVÄÄ! Katselin kyllä asetuksia ja kaikkia, mutta mistään ei tuota veemäistä mainosikkunaa saa estettyä pamahtelemasta ruudulle.

Jos joku sattuisi tietämään, mistä tuon voi asentaa ettei ilmaannu ruudulle?
Onhan sulla palomuuri käytössä? Sieltä voi estää sen. Ainakin Zone Alarmissa. Tosin AntiVIr ilmoittaa ettei välttämättä toimi normaalisti.
Itse hermostuin AntiViriin kun ei oikein päivittynyt kunnolla ja asensin Avastin joka noin viikon käyttökokemuksella vaikuttaa tosi hyvältä.

Remppu
08.02.2006, 09:59
Nyt on omituinen ongelma, jota en osaa itsekään ratkaista.

Käytössäni on Win XP Pro ja explorer kaatuu tasaisesti. Yleensä jos siirrän tiedostoja kovolta toiselle, kaatuu vähän ajan päästä.
Jos aloitan katselemaan jotain avi-tiedostoa, kaatuu välittömästi. Leffa kyllä pyörii.

Emo on MSI:n NeoF 847, S478. Cel 2,0 GHz, 1,5 Gb, kovoja kolme erikokoista IDE-liitännällä. Epäilen rautaongelmaa, sillä käyttis korjausasennettu ja ongelma tuli kuin vaihdoin Win2000-> XP Pro.

Kenelläkään tullut vastaavaa vastaan?

Mulla tuli vastaan samankaltainen ongelma ja se liittyi muistaakseni tähän xp:n "esikatselufunktioon", jolloin usein juuri isot avi-filet tuottivat ongelmia.

Tällä sivulla http://www.moviecodec.com/topics/3588p1.html olisko kolmas viesti voi tuoda ratkaisun. Eli rekisteriin piti mennä kertomaan ettei tuota esikatselufunktiota tarvita.

Taitaa samalla sivulla olla myöhemmin parikin viestiä joissa neuvotaan parempi ratkaisu.

merzyk
08.02.2006, 10:03
Mulla tuli vastaan samankaltainen ongelma ja se liittyi muistaakseni tähän xp:n "esikatselufunktioon", jolloin usein juuri isot avi-filet tuottivat ongelmia.

Tällä sivulla http://www.moviecodec.com/topics/3588p1.html olisko kolmas viesti voi tuoda ratkaisun. Eli rekisteriin piti mennä kertomaan ettei tuota esikatselufunktiota tarvita.

Taitaa samalla sivulla olla myöhemmin parikin viestiä joissa neuvotaan parempi ratkaisu.

Meikäläisellä auttoi uuden DivX 6:sen asentaminen, uninstallilla kaikki vanhat pois ja sen jälkeen uusi koodekki tilalle. Sen jälkeen ei kaatunut se esikatselukaan ja leffat pelittää.

Tinke-80
09.02.2006, 14:24
Miten omien sivujen näkyvyyttä googlessa voi parantaa? Eli miten saan omat sivuni vähän suositummaksi googlen haussa?

- tinke.80

werther
09.02.2006, 14:34
Miten omien sivujen näkyvyyttä googlessa voi parantaa? Eli miten saan omat sivuni vähän suositummaksi googlen haussa?

- tinke.80
Muilta sivuilta tulisi löytyä linkkejä sinun sivuillesi.

Tinke-80
09.02.2006, 16:24
Muilta sivuilta tulisi löytyä linkkejä sinun sivuillesi.

Googlea voi myös jotenkin "huijata" ja parantaa omaa näkyvyyttään googlessa. Näitä vihjeitä olen vailla. Ja tiedän kyllä että muilta sivuilta/sivustoilta pitää löytyä linkkejä sivuilleni ja löytyykin.

- tinke.80

Tenho
10.02.2006, 13:18

- tinke.80
Linkit tosiaan auttavat kuten jo sanottiinkin.
Kannattanee googlettaa hakukoneoptimoinnista, mutta tärkein periaate on se että koodi on kunnossa ja että se on järkevää. Ja tämä sisältää kaiken oikeiden tagien käytöstä oikeisiin osoitteisiin.
Jos sivulla kerrotaan Arsi Piispasen maagisista käsistä (kuten jokaisella websivulla kuuluisi) niin sivun osoite on lähempänä .../arsi_piispasen_maagisuus.html:ää kuin .../12abe2006sdsd.html:ää. Ja luonnollisesti koodi sitten sillä lailla että esimerkiksi otsikkoon käytetään otsikkoa varten tehtyjä tageja. <h1 class="isootsikko">Arsi piispasen maagiset kädet</h1> eikä <font size="9999">Arsi Piispasen maagiset kädet</font> (font-tageja nyt ei enää muutenkaan saa käyttää mutta pointti tuli selväksi).

Eli pääasiassa käyttämällä koodia niinkuin se on suunniteltu käytettävän.
Metatiedoilla ei taida olla mitään käytännön merkitystä (siis hakusanojen luetteloinnilla ja muilla).
Tuo google spoofing taas taitaa perustua nimenomaan siihen, että kun tarpeeksi on linkkejä eri sivuilta tietyillä sanoilla tiettyyn paikkaan, oppii google itse sen sanojen yhteyden ja sitten saadaankin hassunhauskoilla epäonnistumiseen viittaavilla hakusanoilla yhdysvaltain presidentin kotisivut ekana hakutuloksena.

peruspata
11.02.2006, 11:47
Täältä taas tullaan. Löytyisikö keneltäkään tietoa seuraavaan ongelmaan?

Tuossa viikko tai pari sitten minun Mozilla tulikettu-selain alkoi tehdä sellaista, että yritän tallentaa koneelleni mitä tahansa (kuvaa, videota....) välitön reaktio on ongelma, josta voi halutessaan lähettää virheraportin. Pari raporttia olen lähettänyt, mitään ei ole kuulunut.

Siis selain sulkeutuu. Explorerilla homma onnistuu, eikä kuitenkaan mitään pöpöjä ole tietoturva (Norton Internet Security) näistä löytänyt. Lähinnähän tämä on vain kiusallinen vaiva, ei mikään fataali katastrofi.

Bone
12.02.2006, 21:57
Meikäläisellä auttoi uuden DivX 6:sen asentaminen, uninstallilla kaikki vanhat pois ja sen jälkeen uusi koodekki tilalle. Sen jälkeen ei kaatunut se esikatselukaan ja leffat pelittää.

No tämä auttoi, kiitos. Otin jonkun xvid-4 codecin pois ja ainakin toistaikseksi ei ole kaatunut. Katsotaan nyt vielä..

Toinen kysymys.

Tietääkö joku jonkun käyttökelpoisen ohjelman, joka pitää kirjaa siitä kauanko järjestelmä on ollut pystyssä ja pistää muistiin pohjat aina kun sellainen syntyy?
Mielellään freewarea, jos löytyy.

bunghole
13.02.2006, 03:23
Onko kukaan tänne kirjoittavista katsellut Ylen kisalähetyksiä netin kautta? Onko ollut ongelmaa sen kanssa? Itselläni ei toimi yhdessäkään kolmesta koneesta. Mediaplayer (9 ja 10) ei aloita bufferointia vaan se vain välähtää jonka jälkeen tulee ilmoitus "valmis". Parin kaverin koneissa testatessa kävi samoin mutta parilla toimi suoraan. Yhden kaverin koneesta oli "joku" saanut sen säädettyä kuntoon mutta tätä mystistä "jotain" ei sitten löytynyt enkä häneltä voinut kysyä apua.

Osaisiko joku siis auttaa? Olisi mahtava juttu jos saisin sen toimimaan. Kiitoksia jo etukäteen.

pernaveikko
13.02.2006, 10:17
Onko kukaan tänne kirjoittavista katsellut Ylen kisalähetyksiä netin kautta? Onko ollut ongelmaa sen kanssa?

Kuten toisaalta huomaat, minulla ei mitään ongelmia ole ollut, päin vastoin.

Kysyisin kuitenkin sitä, että miten saisin striimin urlin tuosta Ylen sivusta ulos. Ideana olisi saada kuva näkymään Media Playeriin, että voisin pitää kuvaa ruudun nurkassa samalla kuin tekee hommia.

Se on kaiketi jotenkin suojattu ettei striimiä voi esimerkiksi tallettaa?

siesta
13.02.2006, 11:12
Kysyisin kuitenkin sitä, että miten saisin striimin urlin tuosta Ylen sivusta ulos. Ideana olisi saada kuva näkymään Media Playeriin, että voisin pitää kuvaa ruudun nurkassa samalla kuin tekee hommia.

http://akastreaming.yle.fi/broadplay/yle/broad_event_1.asx

Tollasesta osotteesta sain sen pelittämään media playerissä.
Numeroa vaihtamalla vaihtuu kanava yle 24:ksi.

Chip
13.02.2006, 15:47
Elikkäs semmonen omituisuus on nyt muutaman kerran tapahtunut, että kun avaan jonkun internet-sivun, jossa on sivussa vierityspalkki, niin kun vien hiiren sivun päälle, alkaa nuolen vieressä vilkkua pienempi nuoli ja palkki, jossa on nuoli ylös ja alas ja samalla se sivu rullautuu alas. Itse en voi tuota rullausta kontrolloida silloin kun noin pääsee käymään.

Ainoa, mikä asiaan on tähän mennessä auttanut, on koneen uudelleenkäynnistys. Sama homma tapahtuu myös lukiessa sähköpostia Thunderbirdin kautta. Internet Explorerissa tai muissa Windowsin omissa ohjelmissa vastaavaa ongelmaa ei ole. Alkaa vaan hermoille käymään tuo käynnistely jos tämä alkaa useammin toistumaan...

Poikaystäväni epäili, että ongelma saattaisi olla saanut alkunsa SSH Tectia Client -sovelluksen asentamisen jälkeen (tehtäväpalkkiin tulee SSH:n kuvake vaikkei sitä aiemmissa versioissa ole ollut (ja kun SSH on äärimmäisen harvoin käytössä, mutta kuva on sielä jatkuvasti)). Kone on IBM:n T-sarjan läppäri ja muutaman kuukauden ikäinen, käyttis XP Pro ja virustorjuntana perinteinen F-Secure.

mikse
13.02.2006, 16:18
Tietääkö joku jonkun käyttökelpoisen ohjelman, joka pitää kirjaa siitä kauanko järjestelmä on ollut pystyssä ja pistää muistiin pohjat aina kun sellainen syntyy?
Mielellään freewarea, jos löytyy.

Semmoinen pikkuohjelma kuin WinBar ainakin näyttää uptimen. Tietääkseni ei kuitenkaan talleta sitä mihinkään. Muutakin kivaa kuten esim WinAmp siitä löytyy. Pitäisi olla ihan freewarea. Googlella löytyy.

Deke
13.02.2006, 17:59
Mahtaako kukaan tietää, että jos käyttää wlan adsl-boksia johtojen kanssa niin tuleeko silloin nettipeleissä pingipiikkejä kun ilman johtoja ainakin niitä tulee liiankin kanssa.

Murmeli
14.02.2006, 12:35
No niin. Näppis sekoilee kunnolla. Kun painan vasenta ctrl-nappia, avautuu kalkulaattori. Kun painan välilyöntiä, avautuu My Documents -kansio. Yms. Näppis on Logitechin MX 3000 langaton.

Kysymys kuuluu: mitä vittua?

Mr.Fox
14.02.2006, 12:42
No niin. Näppis sekoilee kunnolla. Kun painan vasenta ctrl-nappia, avautuu kalkulaattori. Kun painan välilyöntiä, avautuu My Documents -kansio. Yms. Näppis on Logitechin MX 3000 langaton.

Kysymys kuuluu: mitä vittua?
Willi veikkaus: paristot/akut alkavat olla tiensä päässä. Eivät vielä tyhjät, mutta heikkovirtaiset. Ainakin itselläni akut ilmaisevat vaihtotarpeestaan vastaavalla tavalla.

Bone
14.02.2006, 12:49
Semmoinen pikkuohjelma kuin WinBar ainakin näyttää uptimen. Tietääkseni ei kuitenkaan talleta sitä mihinkään. Muutakin kivaa kuten esim WinAmp siitä löytyy. Pitäisi olla ihan freewarea. Googlella löytyy.

Kiitos, kokeillaan.

Tenho
14.02.2006, 15:18
Kiitos, kokeillaan.
Tuohon samaan (siis ihan uptimen näyttämiseen) kyllä kykenee käsittääkseni ihan Win XP:kin. Pro-versiossa on defaulttina systeminfo-niminen ohjelma (tjsp) ja Homeen sen saa ilmeisesti ladattua.

Ja periaatteessa uptimen saa tsekattua ihan verkkoasetuksista, sieltä mistä näkee kauanko yhteys on ollut käytössä.

carzala
14.02.2006, 19:28
Mistä mahtaisi löytää karaoketaustoja suomalaisille kappaleille (Eppu Normaalin Urheiluhullu), mielellään sellaisessa muodossa että sopisi suoraan levylle.
DC++:aa ei tarvitse ehdottaa...

stairox
14.02.2006, 19:33
Mistä mahtaisi löytää karaoketaustoja suomalaisille kappaleille (Eppu Normaalin Urheiluhullu), mielellään sellaisessa muodossa että sopisi suoraan levylle.
DC++:aa ei tarvitse ehdottaa...Esim. Anttilasta tai jostain muusta levykaupasta. Tietenkin joku nettikauppakin niitä myy.

Ted Raikas
14.02.2006, 22:32
Kummallinen ongelma kyseessä. Itse levyiltä rippaamissani mp3-tiedostoissa on esiintynyt sitä, että osa on muuttunut jostain syystä toimintakelvottomiksi, eikä siinä kaikki. En pysty poistamaan niitä koneelta! Hiiren oikeaa klikkaamalla, ei tule esiin valikkoa, missä on poista komento ja suoraan roskakoriin heittäminenkään ei onnistu. Ihan kummallista. Levyt ovat omiani, mistä olen mp3:t tehnyt, kopiosuojattuja eivät ole, ja aitoja toki, eivät mitään piraatteja.

Osa kappaleista on toiminut aiemmin. Nyt eivät soi missään soittimessa.

Tietäisiköhän kukaan näillä eväin, että mistä saattaisi olla kyse ja miten pääsen noista poistumishaluttomista tiedostoista eroon?

spertti
14.02.2006, 22:39
Kummallinen ongelma kyseessä. Itse levyiltä rippaamissani mp3-tiedostoissa on esiintynyt sitä, että osa on muuttunut jostain syystä toimintakelvottomiksi, eikä siinä kaikki. En pysty poistamaan niitä koneelta! Hiiren oikeaa klikkaamalla, ei tule esiin valikkoa, missä on poista komento ja suoraan roskakoriin heittäminenkään ei onnistu. Ihan kummallista. Levyt ovat omiani, mistä olen mp3:t tehnyt, kopiosuojattuja eivät ole, ja aitoja toki, eivät mitään piraatteja.

Osa kappaleista on toiminut aiemmin. Nyt eivät soi missään soittimessa.

Tietäisiköhän kukaan näillä eväin, että mistä saattaisi olla kyse ja miten pääsen noista poistumishaluttomista tiedostoista eroon?

Nyt ei tule mieleen sen viruksen nimeä, joka tuhoaa koneelta mp3 tiedostot, mutta epäilisin tästä olevan kyse. Toimivatko jotkut mp3 filut vielä kuitenkin?

Ziggy
14.02.2006, 22:53
Onko kellään vinkkiä, mistä löytyisi sellainen yksinkertainen ohjelma millä näkisi prosessorin lämpötilan ja lämpötila lukisi kaikenaikaa tuossa näytön alareunan palkissa?

Ted Raikas
14.02.2006, 22:56
Toimivatko jotkut mp3 filut vielä kuitenkin?
Suurin osa kyllä. Joissain rippauksissa on olen huomannut tuollaista ilmiötä, että tiedostot eivät enää toimi. Niitä ei myöskään voi siirtää toiseen kansioon.

Virusko sitten olisi asialla, pahus... mitäpä tehdä?

spertti
14.02.2006, 22:58
Suurin osa kyllä. Joissain rippauksissa on olen huomannut tuollaista ilmiötä, että tiedostot eivät enää toimi. Niitä ei myöskään voi siirtää toiseen kansioon.

Virusko sitten olisi asialla, pahus... mitäpä tehdä?

Siis tuo nyt vain oli vahva veikkaus. Toinen juttu mikä tulee mieleen on kovalevyn pirstoutuneisuus. oletkos eheytellyt kovalevyä viimeaikoina?

Mutta tuollainen virus on tosiaan olemassa, joka tuhoaa koneen mp3 tiedostoja, mutta en nyt tähän hätään sen nimeä saa päähäni. Kokeilen huomisen aikana selvittää sen jostain, ja katsella samalla poisto-ohjeet sille.

Ted Raikas
14.02.2006, 23:01
Siis tuo nyt vain oli vahva veikkaus. Toinen juttu mikä tulee mieleen on kovalevyn pirstoutuneisuus. oletkos eheytellyt kovalevyä viimeaikoina?

Eipä ole tullut tehty. Itseasiassa en ole kertaakaan muistanut tuota toimenpidettä tehdä, mitä nyt toista vuotta tämän koneen omistanut. Voisikin suorittaa tuon toimenpiteen. Monta kertaa käynyt mielessä.

Mutta tuollainen virus on tosiaan olemassa, joka tuhoaa koneen mp3 tiedostoja, mutta en nyt tähän hätään sen nimeä saa päähäni. Kokeilen huomisen aikana selvittää sen jostain, ja katsella samalla poisto-ohjeet sille.
Hyvä, kiitos jo etukäteen. Olen mielissäni, jos kykenet lisäinfoa antamaan.

lihaani
14.02.2006, 23:01
Onko kellään vinkkiä, mistä löytyisi sellainen yksinkertainen ohjelma millä näkisi prosessorin lämpötilan ja lämpötila lukisi kaikenaikaa tuossa näytön alareunan palkissa?

Täältä (http://mbm.livewiredev.com/), ole hyvä!

spertti
14.02.2006, 23:07
Hyvä, kiitos jo etukäteen. Olen mielissäni, jos kykenet lisäinfoa antamaan.

Tuossa nyt olisi ensimmäinen googlen tulos... Eihän sitä nyt ikinä voi muistaa tuota loistavaa hakukonetta....

http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=43385

Mutta kun katsoo tuota, niin sen pitäisi tuhota kaikki mp3 tiedostot koneeltasi, joten tästä tuskin oli kyse. Jos haluat, niin voisin tutkailla HijackThis logisi, ja sulkea pois tuon viruksen mahdollisuuden, ja samalla katsoa onko koneellasi muuten matoja.

Eli ohjelman saat täältä -> http://koti.mbnet.fi/pattaya1/HijackThis.exe .
Tallenna hakemistoon c:\hjt\, käynnistä, klikkaa do a system scan and save a logfile ja lähetä loki vaikka tuonne > http://finfix.14.forumer.com/viewforum.php?f=1&sid=21ff25a1a06c86bde9be2a48a1cc9728
niin vilkaisen sen läpi.

pikkukatti
14.02.2006, 23:08
Ongelmana on että internet yhteys katkeaa aina välillä. Kyseessä on soneran laajakaista. Siis yhteys vaan katkeaa. Ensin menee nettisivut. Sitten mese ja skype. Jonkun aikaa näyttää että on vielä yhteys vaikka ei mikään toimikaan. Kunnes sekin häviää. Ja on taas muodostettava yhteys nettiin. En tiedä saako jostain asetuksista että se yhdistäisi automaattisesti. Esim. kun käynnistää koneen. Nyt se erikseen pitää yhdistää salasanan kanssa. Ja en sitten tiedä onko vika sonerassa, koneessa vai käyttäjässä. Luultavasti viimeinen...

spertti
14.02.2006, 23:10
Ongelmana on että internet yhteys katkeaa aina välillä. Kyseessä on soneran laajakaista. Siis yhteys vaan katkeaa. Ensin menee nettisivut. Sitten mese ja skype. Jonkun aikaa näyttää että on vielä yhteys vaikka ei mikään toimikaan. Kunnes sekin häviää. Ja on taas muodostettava yhteys nettiin. En tiedä saako jostain asetuksista että se yhdistäisi automaattisesti. Esim. kun käynnistää koneen. Nyt se erikseen pitää yhdistää salasanan kanssa. Ja en sitten tiedä onko vika sonerassa, koneessa vai käyttäjässä. Luultavasti viimeinen...

Palomuuria lähtisin varmaan ensiksi säätämään. Tuohon on tosiaan monta mahdollisuutta, mutta palomuurin asetukset tulee ihan ekana mieleen.

pikkukatti
14.02.2006, 23:23
Käytössä on panda titanium antivirus ja palomuuri. Se ei vaan ole se täysi versio. Vaan tuo 30 päivän ilmaisversio. Muutama päivä sitten vinoili jostain vanhentuneesta IE:n varmuuskopiosta. En tajunnut silloin mitään tehdä. Kun ajattelin että käytän mozillaa. Tosin tää on tehnyt tätä jo alusta asti.

Windowsin oma palomuuri ei ole käytössä. En tiedä onko se sitten parempi? Niin ja jos joku tietää hyvän ja kenties ilmaisen virustorjunta ohjelman niin saa kertoa.

spertti
14.02.2006, 23:31
Käytössä on panda titanium antivirus ja palomuuri. Se ei vaan ole se täysi versio. Vaan tuo 30 päivän ilmaisversio. Muutama päivä sitten vinoili jostain vanhentuneesta IE:n varmuuskopiosta. En tajunnut silloin mitään tehdä. Kun ajattelin että käytän mozillaa. Tosin tää on tehnyt tätä jo alusta asti.

Windowsin oma palomuuri ei ole käytössä. En tiedä onko se sitten parempi? Niin ja jos joku tietää hyvän ja kenties ilmaisen virustorjunta ohjelman niin saa kertoa.

Jos haluat ohjelman, missä on sekä palomuuri että virustorjunta samassa, sellaista ei käsittääkseni ole ilmaisena jaossa. Mutta tuolta voit etsiä itsellesi sopivan palomuurin ja virustorjunta ohjelman. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/162275
Avast! ja Antivir taitavat noista olla ne suosituimmat Anti-Virus softat
Palomuureista ZoneAlarm on se helppokäyttöisin. Toki vaihtoehtoja löytyy

Itse asensin juuri systerin koneelle CA ETrust internet Security Suiten, joka tuli Tietokonelehden mukana vuoden lisenssillä ( Lehden hinta 3,45e ohjelmisto taitaa maksaa kaupassa jotain 50-100e ) ja se tuntui ihan kätevältä, ja helppokäyttöiseltä, eikä tosiaan ollut ainakaan hinnalla pilattu.

pikkukatti
14.02.2006, 23:40
Antivir oli ennen käytössä. Tuli siitä huolimatta aika pahat virukset koneelle. Zonealarm oli myös ennen käytössä. Niin no saisihan noita ohjelmia piratismin avulla. Ja tätä pandaa on tullut käytettyä jo kuukausia. 30 päivän jälkeen vaan asentaa uudestaan niin taas saa käyttää. Tosin ei päivittää. Eli jos jotain muuta kattelis.

spertti
14.02.2006, 23:45
Antivir oli ennen käytössä. Tuli siitä huolimatta aika pahat virukset koneelle. Zonealarm oli myös ennen käytössä. Niin no saisihan noita ohjelmia piratismin avulla. Ja tätä pandaa on tullut käytettyä jo kuukausia. 30 päivän jälkeen vaan asentaa uudestaan niin taas saa käyttää. Tosin ei päivittää. Eli jos jotain muuta kattelis.

Kyllähän niitä örkkejä saa koneelle, vaikka sulla olis minkälainen ohjelmisto vain. Itselläni ei ole ollenkaan aktiivista virustorjuntaa koneella tällä hetkellä, ja silti koneessa ei ole örkin örkkiä. Spywareblaster ja Mozilla, Noscript ja Adblock laajennuksilla on jo hyvä alku =) Mutta tosiaan päivittämätön Panda on takuulla huonompi, kuin päivitetty "ihanmikävaan". Noita matoja kun tulee päivittäin eri variaatioita, niin se päivittäminen on erittäin tärkeää.

Ziggy
15.02.2006, 00:40
Täältä (http://mbm.livewiredev.com/), ole hyvä!
Kiitoksia, sain ohjelman toimiin halutulla tavalla.

JypFabu
15.02.2006, 01:44
Kommenttina käytävään keskusteluun ilmais tietoturvasta:

avast on ilmaisista paras, senkään virustietokanta ei kyllä päivity sitä tahtia kun pitäis.

Palomuureista zone alarmia ei missään tapauksessa! Se ei tahdo poistua poitettaessa, ja usein käy niin että se itsestään degeneroituu, jolloin se olisi pakko poistaa, lähes järkiään johtaa kovon silotukseen ja käyttiksen uudelleen asennukseen, mieluummin sitten vaikka kerio. Jos tietoturva on muutoin kunnossa riittää palomuuriksi xp:n omakin, itseasiassa se on ihan hyvä palomuuri, mutta blokkaa vain ulkoapäin tulevan liikenteen, jos koneelle tulee örkkejä xp käsittelee kaiken ulospäin menevän liikenteen sallittuina prosesseina.

Silti ihmetyttää! Jätkät hommaa kymppitonnin prätkän ja yrittää estää sen vohkimista parin euron fillarin lukolla, tai kuljettaisitko sinä räntäsateella parin tonnin stratocasteria jätesäkissä keikkapaikalta toiselle? Miettikääpä sitä.

stairox
15.02.2006, 10:17
Ongelmana on että internet yhteys katkeaa aina välillä. Kyseessä on soneran laajakaista. Siis yhteys vaan katkeaa.Mikä modeemi sinulla on käytössä?

tkks
15.02.2006, 10:28
Onko sulla Gigantista liittymän mukana saatu A-linkin modeemi. Sillä katkeaa mulla kanssa välillä yhteys tietyn ajan kuluttua. Helpostusta tuo, kun laittaa DNS-osoitteet Control Panelin kautta itse, eikä anna koneen itse hakea niitä.

Toinen vaihtoehto on mennä modeemin asetuksiin ja painaa sieltä Setup -> AutoPVC -> ja renew.

L4E
15.02.2006, 10:34
Ongelmana on että internet yhteys katkeaa aina välillä. ..Telewellin palomuurilla oli ainakin juuri tälläisiä ongelmia. Ongelma poistui palomuurin biosin päivityksellä, joka on ladattavissa netistä.

dohf
15.02.2006, 10:41
Ongelmana on että internet yhteys katkeaa aina välillä. Kyseessä on soneran laajakaista. Siis yhteys vaan katkeaa. Ensin menee nettisivut. Sitten mese ja skype. Jonkun aikaa näyttää että on vielä yhteys vaikka ei mikään toimikaan. Kunnes sekin häviää. Ja on taas muodostettava yhteys nettiin. En tiedä saako jostain asetuksista että se yhdistäisi automaattisesti. Esim. kun käynnistää koneen. Nyt se erikseen pitää yhdistää salasanan kanssa. Ja en sitten tiedä onko vika sonerassa, koneessa vai käyttäjässä. Luultavasti viimeinen...Käytössä on ilmeisesti PPPOE-pohjainen yhteyden muodostus, koska kysyy käynnistettäessä tunnusta ja salasanaa?

Tarkista seuraavat (jos käytössä Windows XP) yhteysasetukset:
Käynnistä - Asetukset - Verkkoyhteydet ja sieltä laajakaistayhteyden kohdalta (itselläni WAN Miniport (PPPOE)) oikean hiirinapin takaa Ominaisuudet.

- "Asetukset" -välilehdeltä rasti pois kohdasta "Kysy nimeä, salasanaa, sertifikaattia jne."
- Samalla välilehdellä Uudelleensoiton asetuksista "Käyttämättömänä ennen linjan sulkeutumista: Ei koskaan"
- Rasti kohtaan "Uudelleenvalinta yhteyden katketessa"

Näillä pääsee XP:ssä jo aika pitkälle. Jos tuon PPPOE-yhteyden haluaa automaattisesti sisäänkirjautuessa päälle, siitä voi kopioida pikakuvakkeen Käynnistä - Ohjelmat - Käynnistys -kansioon.

pikkukatti
15.02.2006, 12:26
Eli käytössä on soneran laajakaista. Kun tää on VVO:n kämppä niin sen saa edullisemmin tänne. En tiedä saako ees muita tänne. Eli ei ole modeemeja tms. Joku home PNA vai mikälie. Ja joo se on tuo PPPOE-pohjainen yhteydenmuodostus. Pitää kokeilla noita asetuksia.

Tuli sitten poistettua tuo panda titanium kokonaan. Nyt on windowsin oma palomuuri ja antivir. Ja ad-aware on ollut kokoajan koneella. Vaikka ei se mitään estä tulemasta koneelle. Ei ole hirveästi näihin tietoturva-asioihin hirveästi panostanut joo. Mutta kone on itsessäänkin aika p*ska. Eli jotkut virusohjelmat vie pirusti tehoja.

tkks
15.02.2006, 12:45
Eli käytössä on soneran laajakaista. Kun tää on VVO:n kämppä niin sen saa edullisemmin tänne. En tiedä saako ees muita tänne. Eli ei ole modeemeja tms. Joku home PNA vai mikälie. Ja joo se on tuo PPPOE-pohjainen yhteydenmuodostus. Pitää kokeilla noita asetuksia.

Tuli sitten poistettua tuo panda titanium kokonaan. Nyt on windowsin oma palomuuri ja antivir. Ja ad-aware on ollut kokoajan koneella. Vaikka ei se mitään estä tulemasta koneelle. Ei ole hirveästi näihin tietoturva-asioihin hirveästi panostanut joo. Mutta kone on itsessäänkin aika p*ska. Eli jotkut virusohjelmat vie pirusti tehoja.
Tuo HomePNA on ihan saatanasta. Entisenä VVO-verkon Saunalahden HomePNA-liittymän käyttäjän voin kertoa kokemuksesta. Aina nurin, tai sitten muuta häikkää. Koko HomePNA-systeemi on jo syntyessään susi eikä sitä juuri enää missään tapaa.

Jos asut VVO:N talossa, johon saa Soneran ADSL-liittymän niin kehoitan vaihtamaan heti. Saa myös VVO-hintaan eli paljon normaalia halvemmalla. Mulla on nyt 2/512 hintaan 23,90/kk.

HomePNA-liittymää et koskaan tule saamaan toimimaan kunnolla.

pikkukatti
15.02.2006, 12:55
Joo tuossa joku aika sitten tuli jotain mainoksia noista eri liittymistä. Edellisessä kämpässä oli myös tää home PNA. Siellä toimi kyllä ihan hyvin. Oli kyllä paikallisen MPY:n liittymä. Ja opiskelijakämpässä se kuului vuokraan. No seuraavassa kämpässä pitää muistaa tää. Kun tässä nyt tuskin kovin kauaa enää asustelen.

Deke
16.02.2006, 18:48
Tietääkö kukaan miten näytössä saisi DDC:n (Display Data Channel) päälle, minulla on radeon 9600xt ja näyttö fujitsun 17" c700.

Chilango
16.02.2006, 19:40
Olen yrittanyt katsoa Ylen tai muidenkin taalla esille tulleiden linkkien kautta Torinon kiekkopeleja mutta homma ei toimi.
Esmes Ylen sivuilla tulee viesti etta lahetykset on tarkoitettu vain Eurovision alueilla asuville ja koska itse en sielle asu niin kuvaa ei tule.

Olen yrittanyt piilottaa oman IP-osoitteen Hide IP Platinumilla mutta siita huolimatta homma ei toimi.
Esmes tallahetkella Proxyn osoite on Ruotsissa ja aina tulee se hiton viesti etta eivat voi varmistaa asuinpaikkaani joten unohda kiekko.

Eli ennenkuin kisat loppuu tarvis neuvoja jolla hakkeroida nuo Ylen sivut tai vaan jokin toinen linkki josta pelit tulis.

ozo
16.02.2006, 20:33
Eli ennenkuin kisat loppuu tarvis neuvoja jolla hakkeroida nuo Ylen sivut tai vaan jokin toinen linkki josta pelit tulis.

YLEn lähetykset loppuivat jo. Jos lukisit Maajoukkue-osastoa niin tietäisit, että hollantilainen tv-yhtiö näyttää kisat ja lätkäpelit suorina, http://cgi.nos.nl/cgi/nosrtv/channelinfo/

Chilango
16.02.2006, 20:40
YLEn lähetykset loppuivat jo. Jos lukisit Maajoukkue-osastoa niin tietäisit, että hollantilainen tv-yhtiö näyttää kisat ja lätkäpelit suorina, http://cgi.nos.nl/cgi/nosrtv/channelinfo/

Niinkus tuossa jo edella mainitsin, olen yrittanyt katsoa muidenkin taalla esille tulleiden linkkien kautta mutta homma ei toimi. Tuolta nossin sivuilta tulee hollaniksi viesti jossa mainitaan Eurovisiosta jotain joten uskosin sen olevan samaa maata kuin Ylen messu.

ozo
16.02.2006, 20:43
Niinkus tuossa jo edella mainitsin, olen yrittanyt katsoa muidenkin taalla esille tulleiden linkkien kautta mutta homma ei toimi. Tuolta nossin sivuilta tulee hollaniksi viesti jossa mainitaan Eurovisiosta jotain joten uskosin sen olevan samaa maata kuin Ylen messu.

Harmin paikka. En tiedä muita paikkoja.. :(

vilperi
16.02.2006, 20:45
Harmin paikka. En tiedä muita paikkoja.. :(

Siis et tiedä muita paikkoja kuin tämän Harmin =)

Ruutiveijari
16.02.2006, 20:47
Ainakaan meitillä ne ei suostuneet Firefoxilla toimimaan mutta Explorerilla pelaa hienosti.

Chilango
16.02.2006, 20:49
Ainakaan meitillä ne ei suostuneet Firefoxilla toimimaan mutta Explorerilla pelaa hienosti.

Oon yrittanyt kans molemmilla mutta tulos on sama. En usko etta kyseessa on selain vaan juuri tuo IP osoitteeni joka ei ole Euroopassa.

Lawless
16.02.2006, 20:52
Oon yrittanyt kans molemmilla mutta tulos on sama. En usko etta kyseessa on selain vaan juuri tuo IP osoitteeni joka ei ole Euroopassa.Käytä jotain eurooppalaista proxya, jos mahdollista.

L4E
16.02.2006, 20:57
Olen yrittanyt katsoa Ylen tai muidenkin taalla esille tulleiden linkkien kautta Torinon kiekkopeleja mutta homma ei toimi.

Enää ei ylen kautta kannatakaan yrittää, sillä yle pisti pillit pussiin suorien nettilähetysten suhteen.

Chilango
16.02.2006, 21:02
Käytä jotain eurooppalaista proxya, jos mahdollista.

Laitan tahan tuon mun ekan viestin viela kertaalleen.

Esmes Ylen sivuilla tulee viesti etta lahetykset on tarkoitettu vain Eurovision alueilla asuville ja koska itse en sielle asu niin kuvaa ei tule.

Olen yrittanyt piilottaa oman IP-osoitteen Hide IP Platinumilla mutta siita huolimatta homma ei toimi.
Esmes tallahetkella Proxyn osoite on Ruotsissa ja aina tulee se hiton viesti etta eivat voi varmistaa asuinpaikkaani joten unohda kiekko.

Eli oon yrittanyt ruotsalaisella, ranskalaiselle, puolalaiselle jne proxyilla mutta homma ei futaa.

stairox
16.02.2006, 22:13
Eli oon yrittanyt ruotsalaisella, ranskalaiselle, puolalaiselle jne proxyilla mutta homma ei futaa.
Ilmeisesti ne ei hyväksy piiloitettua IP:tä ollenkaan. Tällä tavalla voivat sulkea varmasti "ulko-eurooppalaiset" kikkailut. Tähänkin löytyy varmasti joku fiksu ratkaisu jos vähän etsii rakkaasta kuukelista.

jh1981
17.02.2006, 07:54
Ilmeisesti ne ei hyväksy piiloitettua IP:tä ollenkaan. Tällä tavalla voivat sulkea varmasti "ulko-eurooppalaiset" kikkailut. Tähänkin löytyy varmasti joku fiksu ratkaisu jos vähän etsii rakkaasta kuukelista.

No tässä tapauksessa on aivan sama mitä kokeilee, sillä kuten L4E ylempänä totesi niin nettistreamaus on lopetettu kokonaan.

Lainaus Ylen sivulta:
"Hyvä YLEn Torinon internet-palvelun käyttäjä
Keskitämme internetissä olevan videotarjontamme Torinon olympiakisoista jatkossa hakupohjaisiin videoklippeihin sekä radiolähetyksiin.

Tämän tarjonnan varmistamiseksi emme enää jatkossa välitä olympiakisojen suoria tv-lähetyksiä Internetin kautta."

Tommy
17.02.2006, 09:32
Varmasti joskus kysytty, mutta millä ohjelmalla saisi kaikki mahdolliset hötöt siivottua rekisteristä? Ohjelma poistettu Add/Removen kautta mutta vieläkin herjaa.

Da Silva
17.02.2006, 09:38
Varmasti joskus kysytty, mutta millä ohjelmalla saisi kaikki mahdolliset hötöt siivottua rekisteristä? Ohjelma poistettu Add/Removen kautta mutta vieläkin herjaa.
Ainakin Easycleaner osaa tehdä moisen. http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

siesta
17.02.2006, 09:41
Itse olen käyttänyt CCleaner -nimistä ohjelmaa. Hyvin toimii sekin.

Monttu
17.02.2006, 11:48
Registry Mechanic osoittautui hyväksi kokeiluksi, joka siis meneillään edelleen.

JustinCase
17.02.2006, 12:18

Easycleaneria ja Ccleaneria olen molempia käyttänyt itse ja samanaikaisesti. Lisäksi noissa on hyvä ominaisuus tuo "Startup" , joka tutkii, että mitä ohjelmia lähtee windowsin käynnistyessä päälle. Sieltä voi karsia myös kaikkia ylimääräisiä pois, jotta windows käynnistyy vähän sulavammin.

Erik Loka
17.02.2006, 17:06
Kohta lähtee wlan-laatikko vaihtoon jos tätä zyxelin lootaa saa kuriin. Yhteys näyttää olevan "Erinomainen" ja signaalin vahvuuskin on tällä hetkellä 24mbit, mutta silti ei toimi kunnolla. Pätkii jatkuvasti, ja jos sattuu toimimaan niin toimii todella hitaasti. Zyxeli sijaitsee viereisessä huoneessa...

Nimim. Joko haen uuden?

stairox
17.02.2006, 17:17
Kohta lähtee wlan-laatikko vaihtoon jos tätä zyxelin lootaa saa kuriin. Yhteys näyttää olevan "Erinomainen" ja signaalin vahvuuskin on tällä hetkellä 24mbit, mutta silti ei toimi kunnolla. Pätkii jatkuvasti, ja jos sattuu toimimaan niin toimii todella hitaasti. Zyxeli sijaitsee viereisessä huoneessa...

Nimim. Joko haen uuden?Jos kyseessä on Prestige 660HW niin selaile taaksepäin tätä ketjua, sinne minä olen laittanut päivitysohjeet/linkin.

Erik Loka
18.02.2006, 00:35
Jos kyseessä on Prestige 660HW niin selaile taaksepäin tätä ketjua, sinne minä olen laittanut päivitysohjeet/linkin.

Juu kyllähän ne oon jo laittanu, siis niiden sun laittamien vanhojen ohjeiden mukaan.

buoy
18.02.2006, 11:00

Yleensä ei kannata nähdä vaivaa ja opetella kaikenmaailman kikkailuja. Siksi mainitut CCleaner ja EasyCleaner riittävät lähes kaikkiin tilanteisiin. Joskus voi kuitenkin tulla eteen pakkotilanne, ja automaattisesti käynnistyviä ohjelmia tarkasteltaessa astetta monipuolisempi ohjelma on: http://www.sysinternals.com/Utilities/Autoruns.html

stairox
18.02.2006, 15:13
No nyt palaa käämi kunnolla. Kaverin tulostin (HP 2575 monitoimikone) ei millään halua skannata. Alussa kun asensin kaikki toimi, mutta lopuksi laite katosi täysin. Kun softan asentaa uudestaan tulostus ja kopiointi onnistuu, mutta tietokone ei löydä skanneria. Laite liitetty routeriin verkkotulostimena.

HP:n tuki ei tälläkään kertaa anna muita neuvoja mitä olen jo kokeillut... Palomuurit/virustorjunnat poissa käytöstä asennusvaiheessa jne. jne.

Omalla wlan monitoimilaitteella (HP 2710) oli sama ongelma, mutta ratkesi kun syötin IP:n käsin laitehallintaan (laite oli vaihtanut IP:tä). Jostain syystä tämä ei onnistu kaverin laitteella. APUA?

mikse
19.02.2006, 16:02
Elikkä kaverin langattoman verkon kanssa on hieman ongelmia: Koneena ihan normi Sempronilla pyörivä läppäri, jossa ei kuitenkaan ole WLAN-korttia. No, ostettiin sitten kaverille langaton reititin ja langaton PCMCIA-verkkokortti. Molemmat D-Linkkejä, niitä jotka ovat normaalisti 11Mb/s mutta yhdessä 22Mb/s. Kun koneen käynnistää, se ei yhdistä mihinkään verkkoon vaan täytyy valita langattoman yhteyden kuvakkeen päältä tehtäväpalkista hiiren oikealla "korjaa/repair." Tämä ikoni ei missään vaiheessa näytä yhteyttä olevan mutta korjauksen jälkeen netti toimii normisti. Miten toi kortti ja reititin toimisi suoraan kun koneen käynnistää? Oma koneeni, jossa on WLAN-kortti löytää verkon aivan normaalisti.

Ja siis salasanat ym kaikki on kondiksessa, jotenkin se liittyy tohon korttiin. Ihan tumpelo en sentään näissä ole.

stairox
19.02.2006, 16:51
Kun koneen käynnistää, se ei yhdistä mihinkään verkkoon vaan täytyy valita langattoman yhteyden kuvakkeen päältä tehtäväpalkista hiiren oikealla "korjaa/repair."
kokeile enshätään asettaa tietokoneeseen kiinteä IP (192.168.0.x). Softaongelma tämä selvästi on, tarkista jos päivityksiä löytyy.

Muuten, mistä olette löytäneet noin "vanhat" laitteet? (802.11b?)

mikse
19.02.2006, 16:54
kokeile enshätään asettaa tietokoneeseen kiinteä IP (192.168.0.x). Softaongelma tämä selvästi on, tarkista jos päivityksiä löytyy.

Muuten, mistä olette löytäneet noin "vanhat" laitteet? (802.11b?)

Joo, mä kokeilin tota ip:tä mut ei toimi silläkään. Siis noihan on noita D-Linkin perusreitittimiä. Mulle riittää ainakin ihan hyvin kun ton nopeus riittää laajakaistan nopeuteen hyvin.

Kone on joo kyllä joku ihme, firman kone jonka on ostanut joskus joku, joka ei tiennyt niistä mitään. Reitittimen nyt pitäisi olla ihan normivehje Verkkokaupasta.

Haukka68
19.02.2006, 20:09
no niin taas tarvitaan apuja ihan perus juttuun, pojat onnistui kaatamaan aamulla (kirjaimellisesti kaatamaan) tietokoneen keskusyksikön lattialle, tämän jalkeen avasin koneen, niin kaikki tekstit, kuvakkeet ja ym. muut ovat ainakin 5x isompia kuin normaalisti.
Eli olen katsonut windowsilta tuolta yläpalkista että tekstin koko on normaali asetuksella, mutta silti ruudulla ja netissä kaikki on kuin sokeitten kirjoitusta eli 5xisompaa.
Eli mistä ihmeen näppylästä saan palutettua normaali koot ruudulle.

kiitos jo etukäteen avusta

Huerzo
19.02.2006, 22:41
Eli mistä ihmeen näppylästä saan palutettua normaali koot ruudulle.Et kertonut, mistä käyttöjärjestelmästä on kyse (helpottaisi neuvonnassa pirun paljon!), mutta veikataan Windows XP:tä. Klikkaa työpöydällä oikeaa hiiren nappulaa -> ominaisuudet -> Ulkoasu. Tästä valkkaat kohdasta "Fonttikoko" -> "Normaali koko". Toivottavasti auttoi...

bunghole
20.02.2006, 02:26
Olen joskus kauan sitten kaverini kanssa suojannut wlanini salasanalla mutta nyt, boksin nollauksen jälkeen, täytyisi se tehdä uudestaan. Miten siis teen sen? Osaako kukaan neuvoa tai laittaa linkkiä josta löytyy neuvoja? Purkki on D-Link DSL-G604T ja kortteja on sitten neljä erilaista.

Kiitoksia jo etukäteen.

Haukka68
20.02.2006, 09:37
Et kertonut, mistä käyttöjärjestelmästä on kyse (helpottaisi neuvonnassa pirun paljon!), mutta veikataan Windows XP:tä. Klikkaa työpöydällä oikeaa hiiren nappulaa -> ominaisuudet -> Ulkoasu. Tästä valkkaat kohdasta "Fonttikoko" -> "Normaali koko". Toivottavasti auttoi...

Juu-u xp on, ja tuon sinun mainitsemasi fonttisysteemin löysin jo itse, ja siitä ei ollut sitten apuja.
Eli olisiko jou muu paikka mistä "pienennän" ruutua ja tekstiä.

pernaveikko
20.02.2006, 09:43
Juu-u xp on, ja tuon sinun mainitsemasi fonttisysteemin löysin jo itse, ja siitä ei ollut sitten apuja.
Eli olisiko jou muu paikka mistä "pienennän" ruutua ja tekstiä.

Control pohjaan ja hiiren rullasta säätämällä fonttikoko muuttuu.

Haukka68
20.02.2006, 09:47
Control pohjaan ja hiiren rullasta säätämällä fonttikoko muuttuu.
Joo niin tekee, mutta ei ratkaise ongelmaani, eli ongelma uusiksi.
Poikani onnistui eilen kaatamaan koko tietokoneen pömpelin lattialla, tämän jälkeen kaikki kuvakkeet, taustakuvat nettisivut, teksti, ovat olleet n. 4-5 kertaa isompia kuin normaalisti.

Da Silva
20.02.2006, 09:50
Poikani onnistui eilen kaatamaan koko tietokoneen pömpelin lattialla, tämän jälkeen kaikki kuvakkeet, taustakuvat nettisivut, teksti, ovat olleet n. 4-5 kertaa isompia kuin normaalisti.
Ettei vaan näytön resoluutio olisi valahtanut liian suureksi? Eli hiiren kakkosnapilla "kliks" työpöydällä ja näytön "properties" esiin. Sieltä settings ja resoluutioksi 1024x768 tai 1280x1024 vähintään.

Tommy
20.02.2006, 09:55
Ettei vaan näytön resoluutio olisi valahtanut liian suureksi? Eli hiiren kakkosnapilla "kliks" työpöydällä ja näytön "properties" esiin. Sieltä settings ja resoluutioksi 1024x768 tai 1280x1024 vähintään.

Tai sitten Ohjauspaneeli -> Accessibility Options (invakuvake) ja sieltä mahdollisesti disablea.

bitnir
20.02.2006, 09:57
Joo niin tekee, mutta ei ratkaise ongelmaani, eli ongelma uusiksi.

Onko sulla sitten koko näytön resoluutio metsässä? Työpöydällä oikea hiirennappi ja Properties (Ominaisuudet(ko) suomeksi)->Settings (viimeinen välilehti)->Screen Resolution. Sieltä vain säätäämään.

Toinen vaihtoehto on, että jotain meni oikeasti rikki ja pelkällä käyttissäätelyllä ei pääse mihinkään. Valiltettavasti haiskahtaa siltä, että kone pyörii VGA-tilassa, kun jotain on jostain irronnut. Toki voit tsekata, että kaikki johdot ovat kunnolla paikallaan, mutta enpä usko, että ulkoisen kaapelin irtoaminen tällaista aiheuttaisi.

pernaveikko
20.02.2006, 10:07
Winampissa ei näy kuvaa, kun klikkaa jotain linkkiä. Siltikin Winampin oma tv toimii. Myös olympialaiset näkyvät Hollannista. Missähän voisi olla vika?

Jotain kodekkisäätöä, vaikka osa näkyykin?

Gentleman
20.02.2006, 10:29
Noh perkele, minulla on esiasennettu XP home edition ja nyt kun olen vihdoin saanut kaipaamani tiedostot talteen, haluaisin asentaa koko roskan uudelleen.

Mutta, minulla oleva product key ei kelpaa. Kuulin että tuo product key pitäisi "vapauttaa" . Mikkisoftan kotisivuilta ei oikein opastusta moiseen löydy, miten tämä homma oikein toimii?

pernaveikko
20.02.2006, 10:33
Mikkisoftan kotisivuilta ei oikein opastusta moiseen löydy, miten tämä homma oikein toimii?

Aika outoa, että firman omat kotisivut eivät auta piratismin edistämisessä.

Gentleman
20.02.2006, 10:44
Aika outoa, että firman omat kotisivut eivät auta piratismin edistämisessä.

Viisastelulla on toki sijansa maailmassa, mutta olisi ihan hienoa jos voisi itse uudelleenasentaa tuotteen tarvittaessa.

Ted Raikas
21.02.2006, 12:56
Olisikohan kellään mitään hajua, mistä mahtaisi johtua tälläinen ilmiö...

Kun käynnistän koneen, se lähtee ihan ilman mitään ongelmia käyntiin ja toimiikin normaalisti, mutta hitonmoisen rutinan ja rahinan kanssa. sellaisen, joka ei ole normaalia tälle suht hiljaiselle koneelle. No, tuosta äänestä pääsee aina eroon, kun sammuttaa masiinan ja käynnistää uudelleen. Sitten se on taas oma hiljainen itsensä.

Olisi mukava tietää, mistä tuossa voisi tosiaankin olla kyse, kun olisihan se mukava työskennellä ilman mitään tuplakäynnistyksiä.

Tuuletin ainakin tuntuu puhaltelevan ilmaa, kun tarkistin, että siitä se ei kait kiikasta? Ad-awaret ja co., olen myös ajanut ja ei pitäisi olla mitään outoja sovellutuksia.

Ronning #7
21.02.2006, 13:00

Kun käynnistän koneen, se lähtee ihan ilman mitään ongelmia käyntiin ja toimiikin normaalisti, mutta hitonmoisen rutinan ja rahinan kanssa. sellaisen, joka ei ole normaalia tälle suht hiljaiselle koneelle. No, tuosta äänestä pääsee aina eroon, kun sammuttaa masiinan ja käynnistää uudelleen. Sitten se on taas oma hiljainen itsensä.

Olisi mukava tietää, mistä tuossa voisi tosiaankin olla kyse, kun olisihan se mukava työskennellä ilman mitään tuplakäynnistyksiä.

Tuuletin ainakin tuntuu puhaltelevan ilmaa, kun tarkistin, että siitä se ei kait kiikasta? Ad-awaret ja co., olen myös ajanut ja ei pitäisi olla mitään outoja sovellutuksia.

Liekö tuulettimen laakerit vetelee viimesiään?

.jarska
21.02.2006, 13:02
Noh perkele, minulla on esiasennettu XP home edition ja nyt kun olen vihdoin saanut kaipaamani tiedostot talteen, haluaisin asentaa koko roskan uudelleen.

Mutta, minulla oleva product key ei kelpaa. Kuulin että tuo product key pitäisi "vapauttaa" . Mikkisoftan kotisivuilta ei oikein opastusta moiseen löydy, miten tämä homma oikein toimii?

Ei pidä paikkaansa. Koneen pohjassa oleva lisenssitarra sisältää tuon asennuksessa tarvittavan avaimen. Tämän jälkeen Windows tulee aktivoida. Jos jostain syystä tämä ei onnistu automaattisesti saa aktivointiavaimen myös puhelimella.

Eli asentelemaan vaan jos tuo lisenssitarra koneesta siis löytyy.

Ronning #7
Winampissa ei näy kuvaa, kun klikkaa jotain linkkiä. Siltikin Winampin oma tv toimii. Myös olympialaiset näkyvät Hollannista. Missähän voisi olla vika?

Jotain kodekkisäätöä, vaikka osa näkyykin?

Sellainen ohjelma kuin GSpot pystyy kattoon leffapätkästä, että löytyykö sulta sopivaa kodekkia sille. Kokeilepa sitä aluksi.

koukou
Pitäisi tarkemmin kuulla minkälaista rutinaa, mutta ainoat liikkuvat osat ovat tuulettimet, kiintolevy ja romppuasema, mikäli sisältää levyn.

Kotelo pois, korva koneeseen ja käyntiin. Mikään sovellutus/hyväily ei saa konetta ääntelemään, niin pitkällä ei vielä olla... =)

Pluto
21.02.2006, 19:17

Näytönohjaimen tuuletinta epäilisin minäkin. Todennäköisyysprosentti kasvaa hyvin suureksi, jos se on vielä mallia Ati 9600XT tai vastaavaa. Laakeri vetelee viimeisiään ja pitää kovaa meteliä varsinkin kylmänä. Jos ei huoltoon halua lähettää, niin sitä voi yrittää puhdistaa pölyistä ja antaa kenties hieman teflonia. Toinen mahdollisuus voisi olla emolevyn tuuletin, jos sellainen on. Powereiden tuulettimista harvemmin menee laakerit, mutta sekin on mahdollista.

pikkukatti
21.02.2006, 20:13
Nyt ei toimi näppis ollenkaan. Tai näppis on ok. vika jossain muualla, mutta missä?

Tommy
21.02.2006, 20:15
Nyt ei toimi näppis ollenkaan. Tai näppis on ok. vika jossain muualla, mutta missä?

Penkin ja monitorin välissä?

bunghole
22.02.2006, 00:08
Penkin ja monitorin välissä?

USER = User Stupidity ERror.

Yleisin vika kaikessa tietotekniikassa.

Toinen vaihtoehto on EVO = Et Vaan Osaa.

ozo
22.02.2006, 02:39
Mistähän mahtaa johtua, että mulla kaikki liikkuvat .gif-kuvat ovat jähmettyneet paikalle? Esim. hyppivät smiley't eivät enää hypi...

Tänks.

Kelju
22.02.2006, 03:41
Mistähän mahtaa johtua, että mulla kaikki liikkuvat .gif-kuvat ovat jähmettyneet paikalle? Esim. hyppivät smiley't eivät enää hypi...

Tänks.
Lonkalta heitettynä veikkaisin, että virustorjunta/palomuurisoftassasi on namiska, jolla tuon animaatioeston saa kytkettyä pois.

pernaveikko
22.02.2006, 07:55
Onko läppärissä joku iskunvaimenninsysteemi? Kaaressa lattialle lentäessä meni standbylle. Sekosiko se vain vai voisiko kone tunnistaa ilmalennon ja lyödä systeemin kiinni?

Tommy
22.02.2006, 08:02
Onko läppärissä joku iskunvaimenninsysteemi? Kaaressa lattialle lentäessä meni standbylle. Sekosiko se vain vai voisiko kone tunnistaa ilmalennon ja lyödä systeemin kiinni?

Sonyn kovalevyllisissä MP3-soittimissa lienee tälläinen fiitsöri. Ettei sulla vaan ole Sonyn läppäri sitten?

Tai no, omassa HP:n ja Compaqin läppäreissä se standby -nappi löytyy näppäimistön yläosasta, ihan kannen juuresta. Eli pieni tärähdys ja kansi painuu sisälle vähänkin niin menee standby -tilaan.

pernaveikko
22.02.2006, 08:14
HP:n ja Compaqin läppäreissä se standby -nappi löytyy näppäimistön yläosasta, ihan kannen juuresta. Eli pieni tärähdys ja kansi painuu sisälle vähänkin niin menee standby -tilaan.

HP se on, eli noinhan siinä on sitten käynyt.

Sid
22.02.2006, 12:34
Ainakin IBM:llä on malleja, jotka sisältävät kiintolevyn suojaksi kiihtyvyysanturin.

Uleåborgir
23.02.2006, 11:19
Osaisiko kukaan sanoa, miten tämä onnistuu? Ongelma: pitäisi saada aikaan HTML-kirjepohja Outlookille, mutta tyylitiedosto ei suostu tulemaan mukaan kirjepohjaan. Tällöin jäävät kuvat pois, fontit menevät vituksi, ja kaikki muukin.

Jos joku osaa sanoa, niin kertokoon ja olkoon kiitetty. Pomo pistää asiassa tulta perseeseen saatana.

eh
23.02.2006, 11:27
Osaisiko kukaan sanoa, miten tämä onnistuu? Ongelma: pitäisi saada aikaan HTML-kirjepohja Outlookille, mutta tyylitiedosto ei suostu tulemaan mukaan kirjepohjaan. Tällöin jäävät kuvat pois, fontit menevät vituksi, ja kaikki muukin.
Luultavasti ulkoiseen tyylitiedostoon viittaaminen ei sähköpostista onnistu, mutta CSS:ää saanee kyllä upotettua <style>-blokin sisään siinäkin. Eri asia on sitten se, miten tuollainen HTML-kirjepohja missäkin softassa näkyy...

Esimerkiksi:

<html>
<head>
<title>otsikko</title>
<style type="text/css">
<!--
p {
text-align: left;
}
-->
</style>
</head>
...

Lexa
23.02.2006, 11:36
Tai no, omassa HP:n ja Compaqin läppäreissä se standby -nappi löytyy näppäimistön yläosasta, ihan kannen juuresta. Eli pieni tärähdys ja kansi painuu sisälle vähänkin niin menee standby -tilaan.

Tämä toki vain siinä tapauksessa, että "lid closed" tilana on standby (oletustila). Joissain läppäreissä tämä kytkin on liiankin lähellä virtanäppäintä mikä saattaa aiheuttaa tahattomia virhepainalluksia (kokemuksen rintaäänellä).

Uleåborgir
23.02.2006, 11:42
Esimerkiksi:

Tuota oltiin kokeiltu jo aikaisemmin. Eipä tullut CSS messiin. D'OH! Ja kyllä, nämä pitää vielä testata eri sähköpostiohjelmilla ennen huomista. D'OH D'OH D'OH!

Edit: D'OH = Homer Simpsonin trade mark.

sele
23.02.2006, 16:45
Kyseessä on Amilo PRO V2030 läppäri. Koneesta pitäisi saada ghost kuva, jonka pystyisi asentamaan samanlaisille laitteille. Ongelmana on, kun käynnistän Norton Ghost 2003 CDltä ohjelman ja valitsen alussa USB ajurit, ulkoista kovalevyä ei löydy.

BIOS tunnistaa USB laitteen ja antaa siitä oikeat tiedot. Jos käynnistää XPn ja laittaa USB kovalevyn kiinni, niin se toimii moitteetta, mutta ei millään jos yritän Norton Ghost 2003 CDltä.

Olisiko joku sattumoisin kohdannut saman ongelman ja ratkaissut sen?

wild wild west
24.02.2006, 21:38
Mitäs nyt tarttis tehdä kun tulee tällainen herja =

"BT ilmaisinalue, Bluetooth vaaditun protokollapinon toteutuminen ei onnistu."

Mikä, v***n protokollapino? Tähän asti sinihammas toiminut ihan hyvin. Tosin käyttis on ikivanha windows98 joten mikä vaan on mahdollista...

varjo
26.02.2006, 23:37
Argh, varmaan jokaisen gradua vääntävän ongelma, mutta en haulla löytänyt apua.

Käytännössä tilanne on siis (oikeaoppinen sivunumerointi suluissa):
Kansilehti
Tiivistelmä
Saatteeksi/kiitokset
Sisällysluettelo (2)
Tekstiä (2-xx)

Se, että numerointi näkyisi vasta toisella sivulla on peanuts, mutta että käytännössä neljännellä sivulla?
Toki, aina on mahdollista käyttää noita erikseentulostus-kikkailuja, mutta kun jos koko setti pitäisi tulostaa pdf:ksi, niin onnistuuko sama juttu?
Eli "tulostaa" erikseen kansi pdf:ksi, tiivistelmä pdf:ksi ja sitten varsinainen setti, jonka jälkeen yhdistää ne yhdeksi pdf:ksi, jossa sivunumerointi alkaa em. tavalla (koska pdf:ssä sivunumerointi ei enää tietenkään seuraa varsinaista sivumäärää, toisinkuin wordissa)

Ja mitä doc->pdf-softaa täällä suositellaan, jos teksti siis sisältää tarkkoja kuvia ja käppyröitä.

Tinke-80
27.02.2006, 00:46
Ja mitä doc->pdf-softaa täällä suositellaan, jos teksti siis sisältää tarkkoja kuvia ja käppyröitä.

Muuhun en osaa vastata mutta olen itse tehnyt muunnokset kirjoituksista/taulukoista pdf'ksi OpenOffice.orgilla. Ihan toimiva kokonaisuus mutta kannattaako asentaa aika raskasta OpenOffice.Orgia yhden gradun takia....

- tinke.80

.jarska
27.02.2006, 01:58

http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

Asentuu printteriajuriksi, toimii kaikissa ohjelmissa siis ikäänkuin printterinä. Ei tietenkään mikään adobe acrobat ole, mutta luultavasti sinun tilanteeseesi varsin riittävä.

Anders
27.02.2006, 08:56
Se, että numerointi näkyisi vasta toisella sivulla on peanuts, mutta että käytännössä neljännellä sivulla?
Toki, aina on mahdollista käyttää noita erikseentulostus-kikkailuja, mutta kun jos koko setti pitäisi tulostaa pdf:ksi, niin onnistuuko sama juttu?
Erikseen ei kannata tulostella yhtään mitään, vaan käytä osanvaihto. Osanvaihdolla saat sivunumeroinnin kuntoon, jolloin koko dokumentin pystyy tulostamaan yhdellä kertaa sivunumerojen kera, vaikka sitten peedeeäffäksi.

Osanvaihto = section break på engelska.

Ensimmäinen hakutulos sanoilla sivunumerointi word: http://www.helsinki.fi/atk/neuvonta/ohjehakemisto/2osaa.html

varjo
27.02.2006, 13:27
Erikseen ei kannata tulostella yhtään mitään, vaan käytä osanvaihto. Osanvaihdolla saat sivunumeroinnin kuntoon, jolloin koko dokumentin pystyy tulostamaan yhdellä kertaa sivunumerojen kera, vaikka sitten peedeeäffäksi.

Osanvaihto = section break på engelska.

Ensimmäinen hakutulos sanoilla sivunumerointi word: http://www.helsinki.fi/atk/neuvonta/ohjehakemisto/2osaa.html

Kiitos tästä, ohjeet hyvät, mutta en vain osaa.
Pitänee alkaa potkimaan konetta, josko se sitten toimisi.

Anders
27.02.2006, 13:47
Pitänee alkaa potkimaan konetta, josko se sitten toimisi.Älä potki, kone ei tottele kuitenkaan ja jalkaan sattuu. Siirrytään ohjeissa yliopistosta ammattikorkeakouluun: http://myy.helia.fi/~vanvu/word/word2000/tutkielmaohje.doc

seisnauraa
27.02.2006, 14:21
Milläs c-kielellä saa luettua ja kirjoitettua portteihin? Olen yrittänyt _inpt ja _outp, sekä inp ja outp käskyjä, joita google tarjoaa, mutta ei onnistu. Yritin ajaa http://www.mbnet.fi/~anzu/cpp/sound.c ohjelmaa (kyllä, hain myös sen tietoston jota yrittää soittaa). Kääntäminen onnistuu, mutta ajettaessa ohjelma kaatuu juuri ensimmäiseen _inp lauseeseen.

Jos apua löytyy, niin mitä includeja neuvomasi käskyt tarvitsevat?

Edit: Kääntäjänä on täältä (http://www.bloodshed.net/download.html) löytyvä ohjelma.

rinkeli22
27.02.2006, 18:01
Heitetääs vähän tyhmää kysymystä fiksummille.

Hommasin uusvanhan koneen, johon piti lisätä vanhasta koneesta hyvät osat, eli kovalevy ja näytönohjain. Muuten sujui hyvin, mutta nyt windows herjaa käynnistyksen jälkeen jotain sen tyylistä, että laitteella "hcd" (kovalevy?) ei ole ajureita tai se ei ole yhteensopiva..

Kysymys kuuluukin, että onko kovalevyllä ajurit vai onko tässä nyt kyse jostain yhteensopivuusongelmasta emolevyn ja kovalevyn välillä? En nyt tähän hätään pysty heittämään kyseisten laitteiden malleja, mutta lähinnä kiinnostaisi onko se mahdollista.. Kaikki näyttäisi kuitenkin toimivan ihan ok noista ilmoituksista huolimatta..

Ruutiveijari
27.02.2006, 18:11
Heitetääs vähän tyhmää kysymystä fiksummille.
HCD on "Host Controller Driver" eli emolevyn osia USB:n ohjailuun. Asensitko kaikki emon mukana tulleet ajurit varmasti?

spertti
27.02.2006, 18:16
Heitetääs vähän tyhmää kysymystä fiksummille..

Olisikohan sellainen tilanne kyseessä, että siellä kovalevyllä oli jo Windows valmiina, ja se on alunperin asennettu toiseen koneeseen?

rinkeli22
27.02.2006, 18:25
HCD on "Host Controller Driver" eli emolevyn osia USB:n ohjailuun. Asensitko kaikki emon mukana tulleet ajurit varmasti?

Ah, no nyt valkenee. Enpä taas ajatellut loppuun asti tuota vaihto-operaatiotani..

Olisikohan sellainen tilanne kyseessä, että siellä kovalevyllä oli jo Windows valmiina, ja se on alunperin asennettu toiseen koneeseen?

Juuri näin, ja nyt hoksasin itsekin.. Kiitoksia teille..

spertti
27.02.2006, 18:31
Juuri näin, ja nyt hoksasin itsekin.. Kiitoksia teille..

Korjausasennus pitäisi riittää, jos et halua kokonaan uudelleenasentaa Windowsia

bunghole
28.02.2006, 00:36
Yritin tuossa lähettää kaverille paria biisiä mp3-muodossa (tietysti cd:ltä "varmuuskopioituja omaan käyttöön ennen vuodenvaihdetta" sekä itse nauhoitettuja:) messengeriä käyttäen. Kaverin kone ottaa kyllä tiedoston vastaan muttei anna avata tiedostoa ja avausyrityksen jälkeen tiedosto katoaa bittiavaruuteen. Windowsin SP2:n tietoturvakeskus ilmoittaa että se estää noiden tiedostojen lataamisen ettei sieltä tulisi viruksia tarkistamatta edes niitä. Aika paljon kaverinikin on noiden koneiden kanssa säätänyt ja itsekin yritin auttaa mutta mistään asetuksista tuota ei saanut toimimaan. Osaako kukaan siis auttaa tai vaikka kertoa mistä tuon eston saa kokonaan pois päältä?

Kiitoksia jo etukäteen.

Tomppa#74
28.02.2006, 02:15
Osaako kukaan siis auttaa tai vaikka kertoa mistä tuon eston saa kokonaan pois päältä?

Ongelma ei ole tuttu kun en messengeriä ole käyttänyt. Auttaisiko kuitenkin sellainen "perinteinen" override, eli nakkaat biisit zip-pakettiin ja lähetät pakattuna?

Chilango
28.02.2006, 02:25
Yritin soittaa Winampilla DVD:ta mutta ei onnistunut.
Onko jossin vika vai eiko Winampilla ole edes tarkoitus pystya soittamaan DVD:ta?
Milla softalla saisin parhaiten kopioitua DVD:n?

P.S. Media Playerilla DVD katsominen onnistuu ihan OK.

Tomppa#74
28.02.2006, 03:00
Yritin soittaa Winampilla DVD:ta mutta ei onnistunut.
Onko jossin vika vai eiko Winampilla ole edes tarkoitus pystya soittamaan DVD:ta?

Eipä näytä olevan tuettujen soittotiedostojen listassa. Tutki lisää osoitteessa: http://www.winamp.com/player/free.php#filetype

Tommy
28.02.2006, 21:04
Olen asentamassa Windowsia uudelleen, saanko nykyisestä Firefoxistä mitenkään tallennettua kaikkia tallentamia salasanojani ja tunnuksiani yhteen tiedostoon että voin tuoda sen uuteen Firefoxiin?

Jos kopioisin koko kansion Firefox -kansion?

Kiisa
28.02.2006, 22:45
Olen asentamassa Windowsia uudelleen, saanko nykyisestä Firefoxistä mitenkään tallennettua kaikkia tallentamia salasanojani ja tunnuksiani yhteen tiedostoon että voin tuoda sen uuteen Firefoxiin?

Jos kopioisin koko kansion Firefox -kansion?

Oiskos tästä apua? http://www.mozilla.org/support/firefox/faq#profiles

JustinCase
28.02.2006, 22:56
Ongelma ei ole tuttu kun en messengeriä ole käyttänyt. Auttaisiko kuitenkin sellainen "perinteinen" override, eli nakkaat biisit zip-pakettiin ja lähetät pakattuna?

Tuota keinoa yritin itsekin ehdottaa kaverille, joka paini saman messenger-ongelman kanssa. Mutta eipä vissiin auttanut, vaan jotenkin se "haistoi" nuo biisit tuolta paketista. Sitä en sitten tiedä, että josko tuon .zip nimeäisi vielä vaikka .txt päätteiseksi, niin menisikö sitten perille...?

Netistä löytyy myös ohjelma, jolla pystyy messengeristä ottamaan pois tuon eston, mutta en sitä tähän laita, koska en tiedä, meneekö laittomuuksien puolelle. Ja kyse taisi olla MSN Messengeristä?

spertti
01.03.2006, 00:13
Tuota keinoa yritin itsekin ehdottaa kaverille, joka paini saman messenger-ongelman kanssa. Mutta eipä vissiin auttanut, vaan jotenkin se "haistoi" nuo biisit tuolta paketista. Sitä en sitten tiedä, että josko tuon .zip nimeäisi vielä vaikka .txt päätteiseksi, niin menisikö sitten perille...?

Netistä löytyy myös ohjelma, jolla pystyy messengeristä ottamaan pois tuon eston, mutta en sitä tähän laita, koska en tiedä, meneekö laittomuuksien puolelle. Ja kyse taisi olla MSN Messengeristä?

Ainakin Messengerplus!:lla voit noita mp3:sia lähetellä. Ohjelma on täysin ilmainen, mutta jos päädyt tämän asentamaan ole tarkkana! Asennuksen yhteydessä kysytään jotain sponsoriohjelmasta, ja tähän kysymykseen on äärimmäisen tärkeää vastata ei. Muuten koneellesi asentuu ah niin mukava lopjobi kylkiäisinä, joka pukkaa popuppia joka välissä ja on muutenkin todella kiusallinen. Sen poistamiseen ei aina edes riitä messengerin uninstallointi. Mutta siis tuo on ihan pätevä ohjelma kyllä muuten, kunhan asennusvaiheessa muistaa olla tarkkana.

Ihan väärin en muista, jos väitän viime vuonna putsanneeni n.50 konetta, joissa kyseinen sposoriohjelma oli asennettuna.

stiflat
01.03.2006, 02:49
Mistä ihmeestä Gmailistani löydänkään sen valikon josta voi salasanaa muuttaa?
Ja toinen kyssäri vielä, että meneekö Gmailosoite vanhaksi joskus, eli tyhjeneekö se jos sitä ei käytä kuten esim. Hotmail? Jos, niin kuinka nopeasti?

JustinCase
01.03.2006, 12:18
Ainakin Messengerplus!:lla voit noita mp3:sia lähetellä. Ohjelma on täysin ilmainen, mutta jos päädyt tämän asentamaan ole tarkkana!

Kyllä on tuo pyllystä oleva Messengerin lisäkilke tiedossa. Paljon joutuu itsekin tuota poistelemaan. Toki nykyään vähemmän, kun kaikki käyttävät Skypeä.

JustinCase
01.03.2006, 12:20
Mistä ihmeestä Gmailistani löydänkään sen valikon josta voi salasanaa muuttaa?
Ja toinen kyssäri vielä, että meneekö Gmailosoite vanhaksi joskus, eli tyhjeneekö se jos sitä ei käytä kuten esim. Hotmail? Jos, niin kuinka nopeasti?

http://email.about.com/od/gmailtips/qt/et091404.htm <-- Olisko tosta linkistä apua?

Tuohon käyttöön en osaa sanoa.

Stolk-2
01.03.2006, 13:54
Ei kai kuulu tänne, mutta kysytään. Etsin funktiota Excelistä, jolla saisi päivien lukumäärän selville. Esimerkiksi aikavälillä 12.1.2005-2.1.2006. Mikä on päivien lukumäärä? Siis yhdessä solussa on alkupvm ja toisessa loppupvm. Päivämäärät ovat tuossa muodossa.

01.03.2006, 14:34
Ei kai kuulu tänne, mutta kysytään. Etsin funktiota Excelistä, jolla saisi päivien lukumäärän selville. Esimerkiksi aikavälillä 12.1.2005-2.1.2006. Mikä on päivien lukumäärä? Siis yhdessä solussa on alkupvm ja toisessa loppupvm. Päivämäärät ovat tuossa muodossa.

ainakin DAYS360(ensimmäinen_päivämäärä;toinen_päivämärä;tr ue) antaa päivät olettaen että vuodessa on 12 kpl 30 päivän kuukautta.
Toinen helpompi tapa on =jälkimmäinen_päivä-ensimmäinen_päivä muista sitten muotoilla solu numeroksi Format->Cell->Number

Ted Raikas
01.03.2006, 15:03

Niin se vaan paljastui, että prosessorissa oleva tuuletin päästelee tätä ääntään. Koneen avattua huomasin äänen tulevan sieltä. Ropelli pyörii vielä, niin, että ne siivekkeet eivät vekottimen liikkeessä ollessa näy, mutta tasainen surina kuuluu nyt koko ajan. Varmaan siitä ajastaan hidastuu.

Taitaa tulla eteen uuden tuulettimen osto, ei voi mitään.

L4E
01.03.2006, 15:27
Elikäs Skype ilmoittaa, että meikäläisen koneen statukseksi Poor UDP ja vastapuoli on aina OK. Yleensä linja katkeaa muutaman minuutin puheen jälkeen ja katkeamista edeltää hirveä kohina(jos ei katkea, niin on pakko katkaista koska "rätinä" on korvia raastava).

Palomuurin(Telewell ja siinäkin uusin softa) portteja on koitettu trimmata, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta asiaan ja samoin ei ollut Skypen päivityksellä. Verkkoanalysaattori ei ainakaan löytänyt varsinaisesta liikenteestä virheitä. Itsellä on käytössä Elisan liittymä vastapuolilla ei.

Löytyykö kokemusta vastaavanlaisesta skypen "kohinasta" ja saako tuon katkeilun loppumaan?

Stolk-2
01.03.2006, 15:53
ainakin DAYS360(ensimmäinen_päivämäärä;toinen_päivämärä;tr ue) antaa päivät olettaen että vuodessa on 12 kpl 30 päivän kuukautta.
Toinen helpompi tapa on =jälkimmäinen_päivä-ensimmäinen_päivä muista sitten muotoilla solu numeroksi Format->Cell->Number

Suuret kiitokset.

Nyt törmäsin toiseen ongelmaan. Kuinka muokataan päivämäärät, jotka ovat muodossa esim. 10105 eli ensimmäinen tammikuuta 2005 tai 250305 kahdeskymmenes viides maaliskuuta 2005? Perkeleen tietokanta käyttää kahta muotoa päivämääriä pisteillä ja ilman.

stairox
01.03.2006, 16:03
Elikäs Skype ilmoittaa, että meikäläisen koneen statukseksi Poor UDP ja vastapuoli on aina OK. Yleensä linja katkeaa muutaman minuutin puheen jälkeen ja katkeamista edeltää hirveä kohina(jos ei katkea, niin on pakko katkaista koska "rätinä" on korvia raastava).

Palomuurin(Telewell ja siinäkin uusin softa) portteja on koitettu trimmata, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta asiaan ja samoin ei ollut Skypen päivityksellä. Verkkoanalysaattori ei ainakaan löytänyt varsinaisesta liikenteestä virheitä. Itsellä on käytössä Elisan liittymä vastapuolilla ei.

Löytyykö kokemusta vastaavanlaisesta skypen "kohinasta" ja saako tuon katkeilun loppumaan?Ongelma ei ole ainakaan palomuurissa, sillä se ei "pätki". Kuullostaa softaongelmasta (tietokone/modeemi). Mikä tietokone (myöskin malli) on käytössä sekä mikä malli Telewelliä?

L4E
01.03.2006, 19:21
Ongelma ei ole ainakaan palomuurissa, sillä se ei "pätki". Kuullostaa softaongelmasta (tietokone/modeemi). Mikä tietokone (myöskin malli) on käytössä sekä mikä malli Telewelliä?
HP Pavilion t3049 (AMD 3200+) ja Telewelli TW-EA716 (sis. mod + palomuurin), käyttiksenä XP2002 sp2. Virustutkana muuten F-Secure, mutta kokeiltiin ilman sitä, joten se tuskin ongelmaa tuottaa.

Lexa
01.03.2006, 19:51
Niin se vaan paljastui, että prosessorissa oleva tuuletin päästelee tätä ääntään. Koneen avattua huomasin äänen tulevan sieltä. Ropelli pyörii vielä, niin, että ne siivekkeet eivät vekottimen liikkeessä ollessa näy, mutta tasainen surina kuuluu nyt koko ajan. Varmaan siitä ajastaan hidastuu.

Taitaa tulla eteen uuden tuulettimen osto, ei voi mitään.

Oletko kokeillut putsata tuuletinta? Jos kyseessä on vähänkin vanhempi kone, niin sinne on ehtinyt pölyä kertyä varmasti yllin kyllin. Äänestä päätellen tuuletin saattaa olla vanhuuttaan kulunut, mutta puhdistamisesta ei koskaan mitää haittaakaan ole. Paineilmalla olisi helppo puhdistaa ahtaampia paikkoja, mutta imurillakin pääse alkuun, kunhan muistaa säätää imutehon pienemmälle. Virtapiuha kannattaa napata irti kyseisen operaation ajaksi.

Lexa
01.03.2006, 19:58
HP Pavilion t3049 (AMD 3200+) ja Telewelli TW-EA716 (sis. mod + palomuurin), käyttiksenä XP2002 sp2. Virustutkana muuten F-Secure, mutta kokeiltiin ilman sitä, joten se tuskin ongelmaa tuottaa.

Oletko asentanut kaikki koneen tuoreimmat päivitykset?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?lc=en&lang=en&cc=us&dlc=en&product=461068&os=228

Tuolta pitäisi löytyä tuoreimmat softat kyseiseen malliin.