Eikös tässä justiinsa ollut kova tilaajakato hesarilla johtuen punertavanvihertäväksi muuttuneesta linjasta aviisissa.
Tuskin johtuu siitä. Nykymedian ongelma on se, että se näivettää kärjistämisellään, näkökulmatodellisuudellaan ja lukijoiden kalastelullaan oman uskottavuutensa. Hesarin klikkiotsikointi on nykyään aika lailla Ilta-Sanomien tasolla.
Aluksi tunteisiin vetoaminen saattaa kerätä lukijoita, mutta vuosien mittaan ihmiset turtuvat siihen ihan samalla tavalla kuin mainostamiseenkin. Tuskin mainostenkaan teho on enää entisenlainen. Yhä suurempi osa ihmisistä perustaa ostamisensa tiedolliseen vertailuun. Mainostajat voivat vastata tähän entistä räikeämmällä ja suuremmalla pommituksella, kunnes siihenkin turrutaan. Lopulta keinot loppuvat ja ihmisten manipulointi vaikeutuu.
Miksi joku tilaisi lehteä, joka on luopunut journalismin ihanteesta ja sen sijaan pyrkii ainoastaan tekemään rahaa lukijoiden kalastelulla? Ihmiset ovat valmiita lukemaan myös omaa maailmankuvaa ja omia arvoja haastavia juttuja, jos ne on tehty huolellisesti ja perustellen, mutta Hesarin nykyään harrastamat tunnekranaatit alkavat olla mennyttä maailmaa.
Ei minua kiinnosta lukea lehteä, joka lietsoo tietoisesti sotaa sukupuolten välille ja joka korvaa tiedollisuuden ja moniäänisyyden subjektiivisilla näkökulmilla. Lehdestä ei tee objektiivista se, että näkökulmat ovat erilaisia. Laadukkaan lehden tulisi pystyä tiedon välittämiseen, kun taas näkökulmat ovat pelkkää tunnetta. Niissä hyödynnetään tietoa usein vain subjektiivisen harhan vahvistamiseen, lukijoiden sumutukseen. Median tulisi purkaa tätä sumutusta, mutta sen sijaan se rakentaa sitä.